تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

January 9, 2006 10:44 AM

چهارشنبه 14 دي ماه 84


گروه موسيقي "صنم " با شعر"نوذر پرنگ "در تالار رودكي
تهران- خبرگزاري كار ايران


گروه موسيقي" صنم" به سرپرستي و آهنگسازي" امير عباس ستايشگر" طي روزهاي 15 و 16 دي ماه در تالار رودكي به اجراي برنامه مي پردازد.
"امير عباس ستايشگر" در گفت و گو با خبرنگار گروه هنر ايلنا، درباره سومين كنسرت گروه "صنم" گفت: اين كنسرت مانند كنسرت هاي پيشين گروه صنم براساس شعرهاي شاعران كشور، قوام يافته است كه اين بار به" نوذر پرنگ" پرداخته است.
وي در ادامه افزود: اولين كنسرت ما براساس شعرهاي زنده ياد" اخوان ثالث" و دومي براساس اشعار "هوشنگ ابتهاج" بودكه اين بار به اجراي اشعار" نوذر پرنگ "مي پردازد.
وي درباره اين شيوه و چگونگي انتخاب اشعاراظهار داشت:به طور كلي در موسيقي ما، شعر بعد از رديف، حرف اول را مي زند و پيوندهاي ناگسستني ميان شعر و موسيقي ما قرار دارد، به نظر من شعر، يك ركن اصلي است.
ستايشگر در پرسش خبرنگارايلنا مبني بر شيوه موسيقايي اين گروه و پيوند ميان شعر و موسيقي در اين كنسرت، گفت: سعي كرده ام شعرايي را انتخاب كنم كه دراشعارشان حرفي براي گفتن داشته باشند كه بتوان آن را در قالب موسيقي براي مردم بيان كرد و از آن جايي كه اشعار" نوذر پرنگ"، خاص و خوانش آن مشكل است، طبيعي است كه آثاري هم كه به تبعيت از آن اشعار ساخته مي شود تا حدودي سنگين و خاص باشد. پس مخاطب ما يك مخاطب خاص است.
اين آهنگساز درباره نشست ها و ملاقاتش با "نوذر پرنگ" تصريح كرد: طي جلساتي كه با ايشان داشتم سعي ام بر آن بوده كه درك درستي از اشعار ايشان پيدا كنم تا بتوانم هنگام تلفيق موسيقي و شعر به نتيجه مطلوب برسم.
وي در پايان گفت: در ساخت آثار سعي كردم، نسبت ميان كلمات و موسيقي را با استفاده از يك تركيب بندي سازي خاص، برقرار كنم.
لازم به ذكر است در اين كنسرت كه در آواز دشتي به اجرا درخواهد آمد تصنيف هاي دل آزارترين، جهان مست، نياز گوشه نشينان، قصه پريزادي، كجايي، صبح و شام، بي مدارا، گهواره و رنگ بهار با صداي مجتبي عسگري اجرا خواهد شد.
"امير عباس ستايشگر" را در اين برنامه" سامان پارسا" بم تار ، "علي امرايي لرستاني" سازهاي كوبه اي، "مهرداد ناصحي" كمانچه،" سعيد فهيمي" ني،" سوگند نيكو" همخوان،"سميرا افزايي" سه تار ،" ساناز نجواني" قانون و "آرام فتاح نژاد" هم خوان همراهي خواهند كرد.


 


عبدالعلي دستغيب :
شعر دفاع مقدس بايد به زبان امروزي باشد

تهران- خبرگزاري كار ايران


شعر دفاع مقدس بايد به زبان امروزي و به صورت غير مستقيم گفته شود .
به گزارش ايلنا ،"عبدالعلي دستغيب" در گفت و گو با ستاد خبري چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با اشاره به سخناني كه در خصوص پايان دوران شعر دفاع مقدس گفته مي‌‏شود، افزود : معمولا شعرهايي كه به مناسبت‌‏هاي گوناگون گفته مي‌‏شود، جنبه عمومي پيدا نمي‌‏كند. بنابراين براي اينكه شعرها از جذابيت لازم برخوردار باشند، بايد به‌‏طور غيرمستقيم گفته شود، چون مستقيم‌‏گويي تاثيري ندارد .
وي افزود : براي مثال اگر بخواهيم از طريق شعر، جوانان را به عرفان دعوت كنيم، انتشار كتاب‌‏هاي قديمي و رساله‌‏هايي كه در گذشته و درباره عرفان نوشته شده، براي جوان امروزي جاذبه ندارد؛ ولي اگر به شيوه شعرهاي "حافظ" و "سعدي" كه براي جوانان دلنشين است و به‌‏طور غير مستقيم بيان شده است، اثر خلق كنيم، مي‌‏توان انتظار داشت كه جوانان به عرفان توجه كنند .
دستغيب همچنين درباره تاثير كنگره شعر دفاع مقدس در تعالي اين گونه اشعار گفت : تاثير برگزاري كنگره شعر دفاع مقدس بستگي به كار اداره‌‏كنندگان كنگره دارد، اگر اشعار جوانان را درست ارزيابي كنند و زماني را به همايش‌‏ها و جلسات تخصصي شعرشناسي اختصاص بدهند، تاثيرات مثبتي خواهد داشت .
وي افزود: با برگزاري اين جلسات توجه جوانان به شعر دفاع مقدس جلب خواهد شد، به طوري كه اگر شخصي شاعر نبود و شعر را نمي‌‏شناخت، بايد شعر نگويند و اگر شاعر بود از آنها خواسته شود كه به زبان امروز شعر بگويند، چرا كه شعرهايي كه به شيوه غزل، مثنوي و غيره گفته مي‌‏شود، براي نسل جوان چندان تاثير گذار نيست .
وي با اشاره به استعدادهاي موجود در اين حوزه گفت : در آثار جوانان، مايه‌‏هاي بسيار خوبي ديده مي‌‏شود, ولي عمدتا به طور مستقيم شعر خود را مي‌‏گويند . البته در اينكه جوانان مايه‌‏ها و زمينه‌‏هاي خوبي در شعرشان وجود دارد، شكي نيست ؛ ولي در طرز بيان و شيوه خواندن اين شعرها بايد تجديد نظر شود .
وي افزود : طي سال‌‏ها در مجالس رسمي و به مناسبت‌‏هاي مختلف، اين نشست‌‏هاي شعري برگزار شده است، ولي بايد اجازه داد كه شعر رشد طبيعي خود را داشته باشد و مناسبتي نباشد .
چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، روزهاي 27 تا 29 دي ماه در كرمانشاه برگزار مي‌‏شود .


 


چهارمين جشنواره ادبي " قلم زرين‌‏ " همزمان با روز قلم برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


با هدف گزينش , معرفي و تقدير از آثار برگزيده ادبي و همچنين تكريم و تقدير از مولفان و پديدآورندگان آثار برتر در حوزه ادبيات‌‏, چهارمين جشنواره قلم زرين، چهاردهم تير ماه سال آينده همزمان با روز قلم برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا ، دبيرخانه جشنواره از كليه شاعران , نويسندگان و ناشران دعوت به عمل مي آورد تا جهت شركت در اين جشنواره سه نسخه از آثار چاپ اول خود را در گستره ادبيات ( شعر , ادبيات داستاني , نقد و پژوهش ادبي ) كه سال 84 منتشر كرده اند‌‏, حداكثر تا بيست فروردين سال 85 به دبيرخانه چهارمين جشنواره ادبي " قلم زرين‌‏ " ارسال كنند.
ضمنا دبير اين جشنواره ، "مريم صباغ زاده ايراني"، نويسنده و روزنامه نگار است.


 


سالمرگ " تي اس اليوت " ، منتقد ادبي امريكايي
تهران- خبرگزاري كار ايران


چهارشنبه چهارم ژانويه سالروز درگذشت "تي اس اليوت", شاعر, نمايش نامه نويس و منتقد ادبي امريكايي است.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا,‌‏ "توماس استرنزاليوت"، سال 1888 متولد شد.زندگي ادبي "اليوت" در انگلستان پا گرفت. اشعار فرانسوي به ويژه آثار "چارلزبودلر" تاثير عميقي بر "اليوت" داشتند. تصويري كه "بودلر" از زندگي شهري پاريس ارائه داد، الگويي براي تصوير سازي هاي" اليوت" از لندن بود.
از جمله اشعار "اليوت" مي توان به ترانه عاشقانه "جي آلفرد پروفراك" (1917) ،"سرزمين هرز" (1922) ،"مردان توخالي" (1925) ،"چهارشنبه خاكستري" (1930) و "چهاركوارتت" (1945) اشاره كرد.
"صخره" (1934)، "قتل در كاتدرال" (1935)،" ويراني خانواده" (1939) و "مهماني كوكتل" (1949) از جمله نمايش نامه هاي او هستند.
از جمله كارهاي غير داستاني "اليوت" نيز مي توان "جنگل مقدس: مقالاتي درباره شعر و نقد"(1920) ،"اداي احترام به جان درايدن" (1924)، "براي لنسلوت اندروز" (1928) ،"دانته" (1929) ،"كار برد شعر و كاربرد نقد" (1933)، "پس از خدايان بيگانه" (1934) ،"مقالات اليزابتي" (1934)، "مقالات باستان يا مدرن" (1936) ،"يادداشت هايي در باب تعريف فرهنگ" (1948) و "سه صداي شعر" (1954) را نام برد.


 


تحليل و بررسي آثار سهراب سپهري
سپهري سايه بلند و درازي كه روي شعر نقاشي ما افتاده است

تهران- خبرگزاري كار ايران


سهراب هيچ ابايي نداشت كه نقاشي را فداي شعر كند و گاهي اجازه مي داد تا شعر برگرده نقاشي سوار شود.
به گزارش خبرنگار گروه هنر ايلنا ، "علي اصغر قره باغي " در تحليل و بررسي آثار" سهراب سپهري" كه عصر روز دوشنبه 12 دي ماه در گالري شماره 25 موزه هنرهاي معاصر تهران برگزار شد در خصوص آثار اين نقاش و شاعر معاصر پرداخت و گفت: نقاشي سهراب نقاشي با در هم آميختن رنگ ها بود و به نقاشي خاور دور نزديك بود انسان در نقاشي هاي او ، بخش كوچكي از طبيعت است كه هويتي مشخص ندارد در نقاشي او نمادي از انسان را مي توان يافت مثل نقاشي هاي دوران قاجار در ايران است.
اين منتقد هنري در ادامه به دو ويژگي اساسي در نقاشي سهراب اشاره كرد و گفت: اين دو ويژگي يكي شعر گونه كردن نقاشي بود و ديگري روي آوردن او به صورت و ظاهر نقاشي خاور دور بود در زمان سهراب ، شعر بر تمامي اركان هنري ايران سايه افكنده بود از نقاشي سهراب كاملا پيداست كه او شعر را بر نقاشي ترجيح مي داد و هيچ ابايي نداشت كه نقاشي را فداي شعر كند و گاهي اجازه مي داد تا شعر بر گرده نقاشي سوار شود.
وي در ادامه در خصوص نقاشي هاي سهراب اظهار داشت : از نظر من ، بهترين دوران نقاشي هاي سپهري، نقاشي درخت هاي او هستند اما در اين نقاشي ها نيز او مواره با نوعي دو دلي روبرو بوده است در طيف كار درختان او مي توان اين دو دلي را ديد رفته رفته اين آثار نيز شكلي تكراري پيدا مي كند و در آثاري مشابه تكرار مي شود ، سهراب بعد از كار درختان به كشيدن عناصر بومي در نقاشي اش روي آورد در اين جا نيز او با نوعي دو دلي مواجه بود كه نتيجه كارش اين شد كه نه از نظر هنر تجسمي مي شد با آن كنار آمد و نه اين كه خودش مي توانست آن را توجيه كند.
وي افزود: اگر بخواهيم دقيقا آثار يك نقاش را بررسي كنيم بايد جدا از تعصب ها به آن نگاه كنيم ، جدا از اين كه اثر متعلق به چه كسي بوده است عناصر جانبي و عاطفي را نبايد وارد اين قضيه كرد در دوران سهراب، مي گفتند او نقاشي خود را مي سرايد و شعرش را نقاشي مي كند اما اكنون كه كمي از دوران دور شده ايم مي توانيم با نقدي درست آثار او را تحليل كنيم.
وي خصوصيات سهراب سپهري را بر كنار بودن از سياست ، آب را گل آلود نكردن و حذف عناصر زنده وزايا از شعرش عنوان كرد و گفت : سپهري در زمان خود در جايي زندگي مي كرد كه به هر حال مقداري آشنايي با هنر غرب پيدا شده بود اين نقاشي ايراني مي دانست كه اكنون نقاشي به سمت مسطح بودن پيش مي رود نقاشان اروپايي از قرن نوزدهم به بعد از نقاشي چين و ژاپن و هم سطح بودن فرم هاي آن استفاده فراوان بردند اما نقاشي هيچ كدام مثل نقاشي هاي چيني و ژاپني نشد تاثير پذيري در هنر امري جايز است سپهري نيز نمي توانست ، مانند نقاشان چيني و ژاپني نقاشي كند ولي نقاشي هاي او تاثيراتي از اين نقاشي ها مي گيرد كه فقط در صورت ظاهر باقي مي ماند.
قره باغي تاكيد كرد : سپهري سايه بسيار بلند و درازي است كه روي شعر و نقاشي ما افتاده است ؛ تعداد مقلدان او خيلي بيشتر از پيروانش است او شاگرداني نيز نداشت ولي بعد از پيروان زيادي در نقاشي اش پيدا شد.


 


‌‏چراغ‌‏هاي درخت كريسمس تعدادي اثر هنري و ادبي را سوزاند
تهران- خبرگزاري كار ايران


تعدادي اثر هنري و كتاب هاي قديمي به ارزش ده ها هزار پوند طي يك آتش‌‏سوزي در سال جديد از بين رفت .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, اين آتش‌‏سوزي در منزل "مگنس لينك ليتر" , سردبير اسبق " اسكاتسمن" رخ داد و به نابودي آثار هنرمنداني همچون "ساموئل پپل" و "ويليام مك تاگارات" منجر شد .
گفته شده اين آتش‌‏سوزي در جشني كه "لينك ليتر" و همسرش "ورونيكا" ميزبان آن بودند و از طريق چراغ‌‏هاي درخت كريسمس رخ داده است . ماموران آتش‌‏نشاني چهار نفر از نه نفر ساكن اين خانه را نجات دادند .
"لينك ليتر" كه از سال 1988 تا 1994 سر دبير نشريه "اسكاتس من" بود، گفت: ارزش آثار ويران شده حدود صد هزار پوند است . او همچنين گفت در ميان آثار نابود شده نسخه نايابي از آثار "سر والتر اسكات" و يك مجموعه كامل از نوشته‌‏هاي "رودياردكيپلينگ" نيز موجود بوده است.
"پل استيرتون" , يكي از سخنرانان تاريخ هنر دانشگاه "گلاسكو" نيز گفت: مجموعه "لينك ليتر" مجموعه‌‏اي بي نظير و بسيار ارزشمند بود و از بين رفتن آنها خسارت بسياري بزرگي است .


 


نسخه اصلي شعر " بايرن " كشف شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


تنها دست نوشته مشهور شعري از لرد "بايرن" در آرشيو دانشگاه لندن كشف شد .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا , اين دست نوشته كه گمان مي‌‏رفت گم شده باشد به طور تصادفي توسط "سوزان استيد" , كتابدار , پيدا شد . او نسخه اصلي اين شعر را در كتاب " لذت‌‏هاي خاطره " اثر "ساموئل راجرز" پيدا كرد . "راجرز" دوست و طرفدار "بايرن" بود و كتاب " لذت هاي خاطره "، مهم‌‏ترين اثر او به شمار مي رود. اين كتاب نخستين بار، سال 1792 منتشر شد و تا قبل از سال 1806 به چاپ پانزدهم رسيد. "سوزان" شعر "بايرن" را در نسخه سال 1810 اين كتاب پيدا كرد، اين شعر كه ماجراي دوستي و خاطرات است، 4 سال بعد در يك جلد از مجموعه اشعار منتشر شد .
"راجرز"،سال 1793 يك سالن ادبي در لندن راه‌‏اندازي كرد و نويسندگان , هنرمندان‌‏, سياستمداران و بازيگران را به آنجا دعوت مي كرد .
او در اين جلسات نسخه‌‏هاي كپي شده اثرش را به مهمانان تقديم مي كرد . يكي از اين نسخه‌‏ها را نيز به لرد "بايرن" تقديم كرده بود .
"بايرن" چندين بار كتاب "لذت هاي خاطرات" راجرز را ستود، اما بعدها نظرش عوض شد و سال 1818 نقدي تند عليه او نوشت .


 


به مناسبت سالروز تولد " پريشا دخت شعر "
تهران- خبرگزاري كار ايران


"فروغ فرخزاد" در 15 دي ماه سال 1313 در تهران متولد شد ، مادرش، "توران وزيري تبار" و پدرش، سرهنگ "محمد فرخزاد "بود ، پدر به دليل روحيه نظامي كه داشت، از همان آغاز فرزندان خود را به گونه‏اي متفاوت تربيت مي‏كرد و سعي داشت آنها را با سختي آشنا كند , "فروغ" سال‏هاي 1325 پس از پايان دوره ابتدايي در دبيرستان "خاور" ثبت نام مي‏كند و در اين سال‏ها به سرودن شعر روي مي‏آورد، اما "فروغ" ، شعرهاي اين دوره را كه بيشتر در قالب غزل سروده ‏شده‏اند ، هيچ‏گاه جايي منتشر نمي‏كند .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،او سال 1328 وارد هنرستان بانوان كمال‏الملك‏مي‏شود و نقاشي و خياطي را زير نظر استاد " پيتر كاتوزيان " و " بهجت صدر " مي‏آموزد . در شهريور ماه سال 1329 در حالي كه شانزده سال بيش ندارد، با "پرويزشاپور" كه پانزده سال از او بزرگتر است و نوه خاله مادري "فروغ" است، علي رغم تمام مخالفت‏هاي خانواده ازدواج مي‏كند؛ آنها براي زندگي مشترك اهواز را بر مي‏گزيند و به آنجا نقل مكان مي‏كنند .
سال 1331 ،همزمان با انتشار اولين مجموعه شعر "فروغ" يعني " اسير " ،تنها فرزندانشان "كاميار "متولد مي شود و پس از آن حس زنانگي به شكلي خاص در "فروغ" مي‏شكند . اما شادي تولد كودك ديري نمي‏پايد و اختلافات خانوادگي بالا مي‏گيرد . در فاصله سال‏هاي 1332 ،اشعار "فروغ" در نشريات آن روز همچون " روشنفكر " , " اميد " , " ايران " و " سخن " منتشر مي‏شود و بازتاب گسترده‏اي در سطح جامعه روشنفكري آن روزها دارد .
"فروغ"، سال 1334 از "پرويز شاپور" جدا ‏شده و نگهداري "كامي" نيز به پدر سپرده مي‏شود . ديري نمي‏پايد كه "فروغ" سرخورده و افسرده چمدان به دست به خانه پدري باز مي‏گردد و پدرش نيز كه مخالف كارهاي او و انتشار اشعارش بوده‏است، او را چمدان به دست از خانه بيرون مي‏كند . "فروغ" به دعوت " طوسي حايري" كه زماني همسر "احمد شاملو" بود، به خانه او مي‏رود . مدتي را در خانه او مي‏گذارند تا جايي براي خود دست و پا كند . در همين سال مجموعه شعر "اسير" به چاپ دوم مي‏رسد كه عمدتا اشعار اين مجموعه چهار پاره منظوم يا قطعه بودند . سال 1335 كه "احمد شاملو"، " عروسي خون " نوشته "لوركا" را ترجمه كرد و قرار بود اين نمايشنامه به روي صحنه برود ، "شاملو" از "فروغ" دعوت مي‏كند كه به همراه اعضاي اين گروه " طوسي حايري " , " لبعت والا " و چند نفر ديگر به ايفاي نقش بپردازد . آنها شروع به تمرين مي‏كنند، اما به دلايل مالي و مشكلات شخصي بازيگران اين تئاتر روي صحنه نمي‏رود .
" فروغ" ،سال 1335 مجموعه شعر " ديوار "را كه شامل 25 قطعه شعر منظوم است، منتشر مي‏كند و پس از آن به ايتاليا و آلمان سفر مي‏كند و سال 1336 به تهران باز مي‏گردد و به ناچار اتاقي اجاره مي‏كند . در همين سال‏ها دو داستان به نام‏هاي " بي‏تفاوت " و " كابوس " را در مجله " فردوسي "منتشر مي‏كند . سال 1337، "عصيان" را كه شامل 17 قطعه شعر منظوم بود ،منتشر مي‏كند . همزمان با "ابراهيم گلستان" آشنا مي‏شود و به عنوان منشي در " گلستان فيلم " مشغول به كار مي‏شود . سال 1338 ،"فروغ" به همراه "صمد‏ پوركمالي" با هزينه " گلستان فيلم " به انگلستان ، هلند و آلمان براي كارهاي صدابرداري و تعمير دستگاه‏هاي فيلم‏برداري مي‏رود، اما اين سفر را نيمه كاره رها مي‏كند و به تهران باز مي‏گردد .
سال 1338 ،"فروغ" در تهيه و بازي فيلمي از مراسم خواستگاري در ايران كه بنا به سفارش موسسه فيلم ملي كانادا توسط "ابراهيم گلستان" ساخته شد، ايفاي نقش مي‏كند .در فاصله اين سال‏ها، "فروغ" همراه با "ابراهيم گلستان" در عرصه فيلم‏سازي مشغول است و يك فيلم تبليغاتي يك دقيقه‏اي براي صفحه نيازمندي‏هاي روزنامه "كيهان" و يك فيلم كوتاه تبليغاتي براي كارخانه "روغن پارس" مي‏سازد .سال 1340، "فروغ" سفر كوتاهي به انگلستان مي‏كند . در اين سال دست به خودكشي مي‏زند كه اين خودكشي ناكام مي‏ماند . در همان سال، "ديوار " به چاپ دوم مي‏رسد . در همين سال "فروغ" در نمايش‏نامه‏اي به نام " كسب و كار ميسيز وارن " اثر " برنارد شاو" به كارگرداني "سركيسيان " بازي مي‏كند، اما پس از مدت‏ها تمرين اين نمايش بنا به مشكلات جانبي به روي صحنه نمي‏رود .
او سال 1341 در اولين فيلم بلند "ابراهيم گلستان" به نام " دريا " به عنوان نقش اول بازي مي‏كند؛ همزمان با بازي در اين فيلم شعرهايش در مجله "آرش" منتشر مي‏شوند .
سال 1341 ،"فروغ" براي ساختن فيلم "اين خانه سياه" است، به جذام خانه "بابا باغي" مي‏رود و همزمان با آن شعر " به علي گفت مادرش روزي" را مي‏سرايد و با همكاري " شاهين سركيسيان " نمايش‏نامه " ژان مقدس " اثر " برنارد شاو " را به فارسي باز مي‏گرداند . در بهمن ماه همين سال " اين خانه سياه است " در كانون فيلم به نمايش درمي‏آيد كه بازتاب زيادي در مطبوعات آن روز دارد .
او سال 1342 در دو سكانس فيلم "خشت و آينه " به كار گرداني "ابراهيم گلستان" به ايفاي نقش مي‏پردازد و در اين سال براي بازي در نمايش‏نامه " شش شخصيت در جست‏وجوي نويسنده " نوشته "لوئيجي پراندلو" به كار گرداني "پري صابري" دعوت مي‏شود ، اين نمايش در انجمن فرهنگي ايران و ايتاليا اجرا مي‏شود .
او در زمستان سال 1342 " اي مرز پرگُهر" را در مجله "آرش" منتشر مي‏كند . در اواخر زمستان همين سال مجموعه شعر " تولدي ديگر " را كه شامل شعرهاي پراكنده‏اش در نشريات بود ، منتشر مي‏كند .
سال 1343 ،" اين خانه سياه‏است " برنده جايزه فيلم فستيوال فيلم " اوبرهاوزن " مي‏شود . در همين سال برگزيده اشعار "فروغ" به انتخاب خودش منتشر مي‏شود .
سال 1344 ،"فروغ" سفري به ايتاليا و فرانسه مي‏كند و پس از بازگشت به ايران با " بر ناردو برتو لويچي" ديدار مي‏كند . او سال 1345 براي شركت در دومين فستيوال " فيلم مولف " به ايتاليا سفر مي‏كند . در اين سال با "سهراب سپهري" ، "مهدي رخشا" و "بهجت صدر" به نقاشي كردن مي‏پردازد .
"فروغ" اين شاعر عصيانگر اين است :
"طي يك حادثه وحشتناك رانندگي در جاده دروس قلهك
فروغ فرخزاد شاعر معروف كشته شد"
صفحه اول روزنامه اطلاعات سه شنبه 25 بهمن 1345


 


«سايه ديمه» مجموعه‌ي هساشعرهاي رحيم چراغي منتشر مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


چهار دفتر از هساشعرهاي رحيم چراغي با عنوان «سايه ديمه» به زودي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) چراغي - شاعر گيلکي سرا و محقق فرهنگ بومي گيلان - چهار دفتر از هساشعرهاي خود را به نام سايه ديمه در دست چاپ دارد. اين چهار دفتر حروف چيني شده و مراحل مجوز چاپ را پشت سر مي گذارد.
رحيم چراغي در دهه هفتاد يکي از پرکارترين چهره ها در عرصه فرهنگ بومي گيلان بوده است؛ اما چندين سال از عرصه فرهنگ فاصله گرفته بود.
 
 


محمدرضا لطفي - شاعر و پژوهشگر جانباز - همچنان در بستر بيماري است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


محمدرضا لطفي - هنرمند جانباز - در پي بروز ضايعه‌هاي نخاعي ناشي از تركش‌هاي به‌جاي‌مانده‌ از دوران دفاع مقدس، در بستر بيماري است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدرضا لطفي در سال 1361 در جريان عمليات خيبر در حوالي جزيره مجنون مورد اصابت تركش‌هاي خمپاره‌ در ناحيه جمجمه، گردن و كتف چپ قرار گرفت.
از اين شاعر معاصر تاكنون دو مجموعه شعر به چاپ رسيده و سه مجموعه ديگر را براي چاپ آماده دارد. اخيرا نيز شعر “اشترانكه سلام” در قالب لوح فشرده و با صداي شاعر به‌همت موسسه فرهنگي - هنري آستاره عرضه شده است.
لطفي از هنرمنداني است كه در بازيگري، كارگرداني تئاتر، ‌داستان‌نويسي و خوش‌نويسي هم دستي دارد كه آثاري نيز در اين زمينه‌ها اريه كرده است.
او علاوه بر فعاليت‌هاي هنري، در 20 سال گذشته به جمع‌آوري يك مجموعه از بريده جرايد و روزنامه‌هاي كشور پرداخته است.
اين هنرمند جانباز هم‌اكنون در شهر حسن‌آباد مركز بخش فشافويه از توابع شهرستان ري زندگي مي‌كند.


 
 
هم‌زمان با مجموعه‌ي «از فردا تا فردا با شاعران متفاوت‏»،
مجموعه‌ي مقاله‌هاي رضا شمسي منتشر مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه‌ي شعر "از فردا تا فردا با شاعران متفاوت" به‌كوشش رضا شمسي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌گفته‌ي شمسي، اين كتاب مجموعه شعرهاي 15 شاعر متفاوت و جوان كشور است كه اين تفاوت در نوگرايي (آوانگارديسم)، مخالفت با فضاي رسمي حاكم بر شعر و جست‌وجو براي كشف امكان‌هاي زبان فارسي در جهت پيش‌برد شعر امروز است.
وي همچنين گفت: همان‌طور كه تمامي شاعران اين مجموعه به‌تنهايي نقش خود را ايفا مي‌كنند، بار معرفي كتاب بر دوش من است و در مقدمه سعي كرده‌ام جريان شعر معاصر را از دهه 70 تا امروز با ديدگاه انتقادي بررسي كنم.
از او پيش‌تر كتابي با نام «دير با عطر خاك» - مجموعه شعري از چند شاعر - در سال 70 به چاپ رسيده بود.
رضا شمسي مجموعه‌ي مقاله‌هايي درباره‌ي شعر فارسي و ادبيات معاصر را هم براي چاپ آماده دارد. اين مجموعه، گزيده مقاله‌هايي است كه او طي اين سال‌ها در روزنامه‌ها و مجله‌ها منتشر كرده است.
هر دو كتاب زير چاپ اين شاعر توسط موسسه فرهنگي - هنري مفرغ‌نگار منتشر مي‌شوند.


 
 
مجيد روانجو:
آتشي همواره در خود استعدادي شناخته‌نشده سراغ داشت
بيش از هر چيز از دست‌رفته‌ها جهان شعري آتشي را رقم مي‌زنند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مجيد روانجو معتقد است: آتشي ضمن حفظ ساختارها و كاركردهاي تجربي بيان شعري قدما، هنرمندي پيش‌رو در حقيقت مستمر خويش بود.
اين شاعر و منتقد در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان خاطرنشان كرد: اصلي‌ترين شاخصه‌هاي‌ شعري منوچهر آتشي محصول دوره شكفت‌گي شعر او طي سال‌هاي 1339 تا 1349 است. او با انتشار مجموعه ” آهنگ ديگر “ در سال 1339 و ” آواز خاك “ در سال 1346 خود را به‌عنوان شاعري خلاق و جست‌وجوگر به جامعه ادبي ايران ‌شناساند و تا آخرين روزهاي پيش از عظيمتش به جهان باقي، با وجود افت‌ها، خيزها، سكوت‌ها، درجا زدن‌ها و نيز سربرآوردن‌هاي ناگهاني در عرصه‌هاي شعر، ترجمه و نقد و تحليل‌هاي ادبي معاصر مي‌كوشيد هم‌چنان هنرمندي پيش‌رو در حقيقت مستمر خويش باشد.
روانجو با بيان اين‌كه نمودهاي ذهني ـ زباني شعر‎ آتشي طي سال‌ها نوشتن و نگريستن شاعرانه به اشيا و آدم‌ها و مناسبات دنياي پيرامون اكنون به مثابه‌ شاخصه‌هاي تفكر شعري او قلمداد مي‌شوند، اين شاخصه‌ها را چنين برشمرد: بيان آتشي و ساخت‌هاي زباني او در بيشتر از 95 درصد از شعرهايش بياني سخت روشن و تا حد خيره‌كننده‌يي مسلط به محتواها و مضمون‌هاي جا گرفته در شعرها است. زبان او ضمن اين كه مدعي و درصدد كشف جنبه‌ها و لايه‌هاي پنهان احساس و تخيل آدمي است؛ هيچ كجا تهاجمي و ويران‌گر و مبدع نيست. زبان شعر آتشي هيچ‌گاه به طور قطع پيوندهاي فرميك و ماهوي خود را با ساختارها و كاركردهاي تجربي بيان شعري قدما نبريد.
وي ادامه داد: تحولات شعري منوچهر آتشي از همان 35 شعر مجموعه‌ي ” آهنگ ديگر “ و 46 شعر مجموعه‌ ” آواز خاك “ تا آخرين مجموعه‌هاي انتشار يافته‌اش مانند ” حادثه در بامداد “ (1380)، ” باران برگ ذوق “ (1380)، ” خليج و خزر“ (1381) و ” اتفاق آخر” (1382)، اتفاق‌هاي مدار‌پذير با حالت‌هاي خطي و يك‌نواخت نبوده‌اند. آتشي هيچ‌گاه تا به آخر به يك ريخت مشخص شعري و تسلط حتا ناآگاهانه‌ يك يا چند مضمون نهادينه‌شده در تخيل و تفكر شاعرانه‌اش قانع و معتقد نبود. غزل سبك هندي و خراساني را كنار شعر نو ميانه‌رو مي‌سرود و فاصله‌اي درخور توجه براي ذهن و زبان خود هنگام نوشتن شعرهاي نيمايي، آزاد و سپيد قايل نبود. او همواره در خود استعدادي كور و شناخته‌نشده سراغ داشت كه هنگام رويارويي ناگهاني با تحولات هستي‌شناسانه‌ انسان‌ها و به‌وقت شناخت هر باره‌ ضرورت‌هاي طبيعي و چنين تحولاتي، قابليت رهاشد‌گي و شعر شدن را دارا است.
روانجو تجربه‌گرايي و پاي‌بندي به آن‌چه شاعر بي‌واسطه مي‌بيند، مي‌شنود و حس مي‌كند و انتقال هنرمندانه‌ آن در جريان شعر را از جمله‌ ديگر ويژگي‌هاي درخور توجه شعر منوچهر آتشي دانست و گفت: براي آتشي شعر، حرف شاعر است و اين حرف چيزي نيست؛ مگر نحوه و شكل بيان حالت‌ها و وضعيت‌هايي غير از موقعيت‌هاي عادي زندگي. بنابراين، شعرهاي آتشي به‌رغم برخورداري از تجربه‌هاي فراوان عيني و ذهني شاعر و به‌رغم عينيت‌گرايي‌هاي مصرانه و واقع‌باوري‌هاي گاه نامانوس با صداها و فضاهاي ذاتي شعر، هيچ‌گاه حامل و
منتقل‌كننده‌ مقصودي معين و نتيجه‌اي خاص نبوده‌اند. در همه جاي شعر آتشي هم همه چيز مي‌تواند باشد و هم هيچ چيز نمي‌تواند باشد.
او تصريح كرد: شعر آتشي تا حد قابل قبولي مخاطب خود را متقاعد مي‌سازد؛ نه او را دست كم مي‌گيرد، نه فريبش مي‌دهد و نه در بزنگاه‌هاي اتفاق‌هاي ناگهان شعري تنها رهايش مي‌كند. شعر آتشي شعري اغواگر نيست. مي‌كوشد اعتبار و اصالت خود را در حس و همراهي خيال‌مندانه‌ مخاطب جست‌وجو كند.
اين داستان‌نويس با بيان اين‌كه از ديگر شاخصه‌هاي شعري منوچهر آتشي تلفيق ارگانيك و زيبايي‌شناسانه‌ دو گرايش دامنه‌دار و مسلط تاريخ شعر معاصر است، توضيح داد: گرايش به معشوق (زن) و گرايش به طبيعت؛ تلفيق اين دو گرايش در شعر آتشي به‌گونه‌اي تطور مي‌يابد و آفريده مي‌شود كه به صداي خاص او در بيش از 40 سال تبديل مي‌شود. شعر آتشي محمل صميمي و بي‌تعارضي است براي سربرآوردن طبيعت وحشي جنوب و هم‌زمان با آن كشف موقعيت‌هاي ناگهاني و مملو از عواطف رمانتيكي بر بستري از رويدادها و ژرف‌نگري‌هاي اجتماعي.
او خاطرنشان كرد: زبان شعري منوچهر آتشي زبان كنايه‌ها و استعاره‌ها نيست. با تصوير و ارجاع‌هاي برون‌متني حرف نمي‌زند. به‌ندرت مجازگويي مي‌كند و نمي‌كوشد اثر كلمه‌اي را به كلمه‌اي ديگر بكشاند. روايت در شعرهاي آتشي ساختي بنيادي مي‌يابد و متكي بر نوعي دگرديسي ميان وزن و بي‌وزني است. شعر آتشي هيچ‌گاه نه وزن را به معناي مرسوم آن رها مي‌كند و نه به‌طور قاطع آن را مي‌پذيرد. شعر او در رويارويي با جهان، از جهان نمي‌گذرد، تمام علت وجودي واكنش‌هاي رفتاري خود را صرف تماشاي جهان مي‌كند. پنجره‌هاي او به دنياي پيرامون هم كوچك‌اند و هم دورنماي محدودي دارند؛ بيش‌تر از هر چيز، از دست‌رفته‌ها جهان شعري آتشي را رقم مي‌زنند.


 
 
عبدالعلي دستغيب:
شعر دفاع مقدس - بايد - به زبان امروزي و غير مستقيم باشد
بايد اجازه داد كه شعر رشد طبيعي خود را داشته و غيرمناسبتي باشد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


عبدالعلي دستغيب گفت: شعر دفاع مقدس بايد به زبان امروزي و به‌صورت غير مستقيم گفته شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دستغيب با اشاره به سخناني كه درباره پايان دوران شعر دفاع مقدس گفته مي‌شود، افزود: معمولا شعرهايي كه به مناسبت‌هاي گوناگون گفته مي‌شود، جنبه عمومي پيدا نمي‌كند. بنابراين براي اين‌كه شعرها از جذابيت لازم برخوردار باشند، بايد به‌طور غيرمستقيم گفته شود، چون مستقيم‌گويي تاثيري ندارد.
وي افزود: براي مثال اگر بخواهيم از طريق شعر، جوانان را به عرفان دعوت كنيم، انتشار كتاب‌هاي قديمي و رساله‌هايي كه در گذشته و درباره عرفان نوشته شده، براي جوان امروزي جاذبه ندارد؛ ولي اگر به شيوه شعرهاي حافظ و سعدي كه براي جوانان دل‌نشين است و به‌طور غير مستقيم بيان شده است، اثر خلق كنيم، مي‌توان انتظار داشت كه جوانان به عرفان توجه كنند.
دستغيب همچنين درباره تاثير كنگره شعر دفاع مقدس گفت: نتيجه اين كنگره به كار اداره‌كنندگان كنگره بستگي دارد، اگر شعرهاي جوانان را درست ‌ارزيابي كنند و زماني را به همايش‌ها و جلسه‌هاي تخصصي شعرشناسي اختصاص دهند، تاثيرات مثبتي خواهد داشت.
وي افزود: با برگزاري اين جلسه‌ها توجه جوانان به شعر دفاع مقدس جلب خواهد شد، به‌طوري كه اگر شخصي شاعر نبود و شعر را نمي‌شناخت، بايد شعر نگويد و اگر شاعر بود از آن‌ها خواسته شود كه به زبان امروز شعر بگويند، چرا كه شعرهايي كه به شيوه غزل، مثنوي و... گفته مي‌شود براي نسل جوان چندان تاثير گذار نيست.
او با اشاره به استعدادهاي موجود در اين حوزه گفت: در آثار جوانان، مايه‌هاي بسيار خوبي ديده مي‌شود؛ ولي عمدتا به طور مستقيم شعر خود را مي‌گويند. البته در اين‌كه جوانان مايه‌ها و زمينه‌هاي خوبي در شعرشان وجود دارد، شكي نيست؛ ولي در طرز بيان و شيوه خواندن اين شعرها بايد تجديد نظر شود.
وي افزود: طي سال‌ها در مجالس رسمي و به مناسبت‌هاي مختلف، اين نشست‌هاي شعري برگزار شده، ولي بايد اجازه داد كه شعر رشد طبيعي خود را داشته باشد و مناسبتي نباشد.
چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، روزهاي 27 تا 29 دي ماه در كرمانشاه برگزار مي‌شود.


 
 
نخستين گردهمايي شعر آييني در رودسر برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


انجمن ادبي شهرستان رودسر، اولين گردهمايي شعر آييني را با عنوان «ميان ماندن و رفتن» برگزار مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به همت انجمن ادبي شهرستان رودسر، اولين فراخوان شعر آييني (مضامين مربوط به معصومان (ع)، عاشورايي، فاطميه و...) برگزار مي کند؛ تا آثار شعراي استان را در اين حوزه تا 15 بهمن 84 گرد آوري کرده و مورد داوري منتقدان برجسته کشور قرار دهد.
گردهمايي پاياني اين فراخوان در بهمن ماه سال جاري برگزار مي‌شود. اين فراخوان داراي يک بخش جنبي شعر انقلاب (مضامين مربوط به انقلاب، امام و شهيدان) نيز خواهد بود که در مجموع به سه اثر برگزيده در حوزه شعر آييني و سه اثر برگزيده در حوزه شعر انقلاب جوايزي اعطا خواهد شد.
همچنين اين فراخوان به دنبال افزايش اثرات توليد شده در اين دو حوزه و کشف و پرورش استعدادهاي جوان و تعميق آثار و توليدات ادبي در حوزه شعرهاي آييني و انقلاب خواهد بود.
تاکنون ارگانهاي مشارکت‌کننده در اجراي اين طرح عبارتند از: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رودسر، حوزه هنري استان تهران، جهاد دانشگاهي استان گيلان، موسسه مطالعات اجتماعي ماه نوشت.
دبيرخانه اين فراخوان در مجتمع فرهنگي هنري شهرستان رودسر، واقع در خيابان شهدا، بلوار شهيد ناصحي، جنب دادگستري شهرستان رودسر واقع است که شاعران مي‌توانند آثار خود را تا 15 بهمن 84 به اين نشاني بفرستند.
مجموعه آثار برگزيده در کتابي مجزا و با عنواني خاص به چاپ رسيده و در اختيار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848