تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

November 23, 2005 01:51 AM

چهارشنبه 2 آذر 84 قسمت دوم

رمان‌هاي تجاري آبروي ادبيات را مي‌برند
نورمن میلر نویسنده 82 ساله حتی در هنگام دریافت مدال افتخار برای یک عمر دستاوردهای ادبی هم از خود هیجانی نشان نمی دهد.   


تهران – ميراث خبر
سايت کتاب- گروه بين الملل: نورمن ميلر نويسنده 82 ساله حتي در هنگام دريافت مدال افتخار براي يک عمر دستاوردهاي ادبي هم از خود هيجاني نشان نمي دهد.
در مراسم اهداي جايزه ملي کتاب نورمن ميلر از سوي توني موريسون به شدت تحسين شد. موريسون ميلر را غول ادبيات آمريکا توصيف کرد و در عين حال به گذشته مسأله دار اين نويسنده هم اشاره کرد.
موريسون گفت: "براي مثال خود من مي توانم فهرستي از اعتراضات خودم به ديدگاه هاي ميلر در مورد زنان ارائه کنم که کمترينشان کند ذهني در مورد زنان است."
ميلر که دوران نقاهت بعد از عمل جراحي قلب را پشت سر مي گذارد و زانوانش نيز آسيب ديده است.
ميلر که تقريباً 60 سال پيش با رمان کلاسيکش در زمينه جنگ به نام «برهنگان و مردگان» بلافاصله به معروفيت رسيد، گفت: "خوانندگان يک زماني با شور و هيجان به سراغ رمان هاي جدي مي رفتند ولي حالا ديگر از اين خبرها نيست.
ميلر که «ارتش شب» از جمله رمان هاي معروف او است رمان هاي تجاري را به سخره گرفت و خود را به يک سازنده کالسکه تشبيه کرد که با ديدن هجوم اتوموبيل ها شاهد زوال حرفه خود است.
ميلر در حالي که از حضور چندين نويسنده از جمله توني موريسون و ئي ال دکتروف قدرداني کرد از آخرين روزهاي حيات ادبيات داستاني سخن گفت و پرسيد که ايرلند بدون جيمز جويس و انگلستان بدون شکسپير چگونه خواهند بود.
ميلر گفت: "بفرماييد! اينها تولستو ها و جويس هاي آينده هستند."
ئي. ال. دکتروف که از جمله نامزدژهاي جايزه ملي کتاب در زمينه ادبيات داستاني بود، سخنان ميلر را تأييد کرد.


 


نامه هاي مينوي به شخصيت هاي ادبي منتشر مي شود
پس از سال ها انتظار بزودی مجموعه نامه های "مجتبی مینوی" به شخصیت های مهم فرهنگی و ادبی کشور مانند صادق چوبک، ذبیح الله صبا، محمد معین و محمد علی جمالزاده منتشر می شود.   


سايت كتاب_ميراث خبر
گروه خبر: پس از سال ها انتظار سرانجام مجموعه نامه هاي مجتبي مينوي به شخصيت هاي برجسته اي چون "حسين نصر"، "محمد علي جمالزاده"، "يحيي مهدوي"، "ذبيح الله صفا"، "محمد معين"، "سعيد نفيسي"، "عبدالحسين زرين کوب"، "قمر آريان"، "محمود صائب" و "صادق چوبک" نوشته است، منتشر مي شود.
اين مجموعه را علي دهباشي جمع آوري كرده و به زودي منتشر مي كند.
مجتبي مينوي محقق و پژوهشگر ايراني در سال در سال 1282 در تهران به دنيا آمد و در پس از سال ها تلاش در راستاي شناساندن فرهنگ ايراني به جوانان کشور و همچنين افراد خارج از ايران در سال 1358 درگذشت.
دهباشي درباه نقش مينوي در فرهنگ معاصر گفت:«مينوي پژوهشگر و محقق عصر ماست که در عرصه هاي مختلفي چون ادبيات، تاريخ، فرهنگ و متون آثار بسياري را از خود به جاي گذاشته است.»
مينوي در طول زندگي خود نامه هاي بسياري را براي شخصيت هاي برجسته اي چون "حسين نصر"، "ايرج افشار"، "باستاني پاريزي"، "احمد اقتداري"، "محمد علي جمالزاده"، "يحيي مهدوي"، "ذبيح الله صفا"، "غلامحسين يوسفي"، "محمد معين"، "سعيد نفيسي"، "عبدالحسين زرين کوب"، "قمر آريان"، "محمود صائب"، "صادق چوبک" نوشته است که دهباشي آن ها را جمع آوري كرده است.
دهباشي اهميت اين نامه ها را اين گونه توصيف کرد:«در اين نامه ها به طور کلي مباحث مهمي در زمينه ادبي، فرهنگي و هنري مطرح مي شود. مينوي به علت ماموريت هاي فرهنگي گوناگوني که داشته است و در دوراني که در لندن، ترکيه يا ديگر کشور ها به سر مي برده است، در معرض آنچه درباره فرهنگ ايران زمين مطرح مي شده قرار گرفته است.»
در طي اين نامه ها ما اطلاعات بسيار وسيع و گسترده اي در حوزه هاي فرهنگي، کتابشناسي و متون کلاسيک و معاصر بدست مي آوريم. اين نامه ها بدون ترديد بخشي از تاريخ ادبيات و فرهنگ معاصر را تشکيل مي دهند.»
مجموعه نامه هاي مينوي در دوجلد 700 صفحه اي در مرحله حروفچيني قرار دارد و بزودي منتشر مي شود.


 


احمد مسجد جامعي درگذشت منوچهر آتشي را تسليت گفت
احمد مسجد جامعی، مدیرعامل موسسه بین المللی گفت و گوی تمدن ها و وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت منوچهر آتشی را به جامعه ادبی کشور و خانواده او تسلیت گفت.   


سايت كتاب_ ميراث خبر
گروه خبر: احمد مسجد جامعي، مديرعامل موسسه بين المللي گفت و گوي تمدن ها و وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي درگذشت منوچهر آتشي را به جامعه ادبي کشور و خانواده او تسليت گفت.
در پيام مسجد جامعي آمده است:
رفتي و رفتن تو آتش نهاد بر دل/ از كاروان چه ماند جز آتشي به منزل
آرام گرفتن عقاب خسته‌بال آسمان شعر، آرام از دل دوستدارانش گرفت.
استاد «منوچهر آتشي» نيماي جنوب ايران كه از جمله معدود شاگردان بي‌واسطه نيماي بزرگ بود، به درستي دريافته بود كه حركت نيما حركتي نه در تقابل با پيشينه گران‌سنگ پرافتخار شعر اين سرزمين، بلكه جرياني در ادامه سير تحول و تطور طبيعي سبك‌هاي شعر فارسي است و بر اين اساس، آثار جاودانه‌اي كه به ويژه در قالب‌هاي نو عرضه كرد و نيز با نقدها و نظرگاه‌هاي ارزشمند و تاثيرگذارش از يك سو بر ارج و قدر خلاقيت، ابداع و فتح دروازه‌هاي نو پاي فشرد و از ديگر سو در گفت‌وگو با نسل‌هاي شاعران پس از خويش و با شاعران نسل انقلاب به اين مهم رهنمون شد كه «آنكه گذشته ندارد، آينده هم ندارد» و بايد براي بر و بار بخشيدن از ريشه رست.
خوشبختانه در سال‌هاي گذشته از سوي اهل فرهنگ و مسئولان فرهنگي از خدمات بي‌شائبه استاد منوچهر آتشي به فرهنگ و ادبيات اين مرز و بوم تجليل شد و افزون بر اختصاص جايزه بزرگ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران به ايشان، از دانش و فضل او نيز در كميته‌هاي علمي و هيات هاي فرهنگي بهره‌ها بردند.
اما اكنون دريغادرد كه آن يكه سوار دشتستان به ناگهان با اسب سپيد وحشي اش به دشت‌هاي كران ناپديد زد و ديدگان حسرت‌زده ما را به خط افق بردوخت. فقدان چهره دوست‌داشتني شعر امروز استاد منوچهر آتشي را نخست به شعر و ادب اين سرزمين و آنگاه به خانواده محترم ايشان و اصحاب فكر و قلم تسليت مي‌گويم و از درگاه حضرت حق براي او و بازماندگان، غفران و رحمت واسعه الهي خواستارم.
احمد مسجدجامعي


 


هادي خوانساري :
اگر نمي توانيد پرچمي برافروزيد به پرچم‌‏هاي بر افراشته و پر افتخار جسارت نكنيد

آتشي نقطه اتكاء شاعران جوان بود
تهران- خبرگزاري كار ايران


بي شك منوچهر آتشي نقطه اتكا بسياري از شاعران جوان بود او بسياري از شاعران مستعد را به جامعه ادبي معرفي كرد ؛ هر چند كه بسياري از شاعران جوان تهراني حرمت استاد را نگاه نداشتند .
هادي خوانساري در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا, گفت‌‏: منوچهر آتشي شاعر بي پيرايه بود كه گرمايي كه 40 سال پيش با خودش از جنوب آورده بود همچنان در شعر و لهجه اش داشت .
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: او از شاعران استخوان‌‏دار شعر معاصر بود كه نزديك 5 دهه در شعر ما حضور مستمر و جدي داشت و درقالبهاي مختلف با تسلطي كه داشت شعر مي سرود و با اين كه از شاعران تثبيت شده معاصر بود از ريسك كردن و تجربه‌‏هاي تازه هيچ ابايي نداشت.
شار مجموعه" كلاوياي شكسته" گفت‌‏: بي شك آتشي نقطه اتكا بسياري از شاعران جوان بود او بسياري از شاعران مستعد را به جامعه ادبي معرفي كرد هر چند كه بسياري از شاعران جوان تهراني حرمت استاد را نگه نمي داشتند .
خوانساري در ادامه يادآور شد : بله زندگاني شعله مي‌‏خواهد اما آتش زندگاني آتشي خاموش شد و من فكر مي كنم در پايان با اشاره به صحبت نماينده مجلسي كه درباره مرحوم آتشي اظهار نظر كرده بود بگويم ، اگر نمي توانيد پرچمي برافروزيد به پرچم‌‏هاي بر افراشته و پر افتخار جسارت نكنيد تا حقارتان هر چه بيشتر آشكار نگردد.


 


پرونده "ساراماگو" در ادبيات داستاني فاش شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


پرونده ژوزه ساراماگو در شماره جديد ماهنامه ادبيات داستاني مورد بازخواني قرار گرفت .
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا, در اين شماره اين ماهنامه داستان خايي از محمد سرشار , فيروزه نوروزي جلالي , آندره موروا , بيژن كيا, به همراه نقد و بررسي رمان اخبار و مطالب پيرامون قصه هاي قرآني , دستور زبان , داستان , فلسفه , داستان خواهي , زاويه ديد , در داستان و جريان سيال ذهن به چشم مي خورد .
شماره 94 , 95 ادبيات داستاني در 88 صفحه با قيمت 500 تومان روانه بازار كتاب شده است .


 


مصطفي معين درگذشت منوچهر آتشي را تسليت گفت
تهران- خبرگزاري كار ايران


مصطفي معين در پيامي درگذشت منوچهر آتشي، شاعر پرآوازه ايران را تسيت گفت.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه خبرگزاري كار ايران(ايلنا) متن پيام مصطفي معين به شرح زير است:
درگذشت تاسف‌‏بار شاعر بلند آوازه ايران، استاد منوچهر آتشي را به جامعه فرهنگي و علمي كشور، بازماندگان ارجمند او، مردم فرهيخته بوشهر و عموم ملت قدرشناس ايران صميمانه تسليت مي‌‏گويم.
آتشي بي‌‏ترديد يكي از نخستين نوآوران شعر معاصر و از آخرين پيش‌‏آهنگان و پرفروغ‌‏ترين ستارگان آسمان شعر و ادب ايران بود. اگر چه تلخي‌‏هاي فراوان از بي‌‏انصافي‌‏ها و تنگ‌‏نظري‌‏ها و هنرناشناسي‌‏هاي دوران ديد اما سخنش شيرين بود، از دل برمي‌‏خاست و بر دل همگان مي‌‏نشست.
شعر او تصويري زيبا از درد، صبر و درك مردم فهيم ماست كه به يقين به حافظه پردامن ادب پارسي سپرده خواهد شد.


 


داور بخش كودك و نوجوان كتاب سال دفاع مقدس جمهوري اسلامي:
اين ادبيات آرماني است ... توقع و انتظار ما از ادبيات دفاع مقدس، هر روز بالاتر مي‌رود

 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


توقع و انتظار ما از ادبيات دفاع مقدس، هر روز بالاتر مي‌رود. اگر قرار باشد كارهاي شعاري، مستقيم و كم‌مايع عرضه شود و ما همان‌ها را بزرگ بدانيم، حرمت دفاع مقدس را شكسته‌ايم.
بابك نيك‌طلب - داور بخش كودك و نوجوان كتاب سال دفاع مقدس جمهوري اسلامي - با بيان اين مطلب درباره‌ي برگزيده نشدن هيچ اثري در هيچ حوزه‌ي ادبيات كتاب سال دفاع مقدس، گفت: در سال جاري كارهاي ارزشمندي عرضه نشده بود. متاسفانه زمان‌بر بودن اين جشنواره‌ها به آنها صدمه مي‌زند و از اين جشنواره تا جشنواره بعدي هيچ پيگيري جدي صورت نمي‌گيرد.
او با تاكيد بر اينكه توقع ما از ادبيات دفاع مقدس هر روز بالاتر مي‌رود، گفت: براي ارزيابي كارهاي مربوط به دفاع مقدس از اين سال تا سال بعد هيچ پيگيري جدي نمي‌شود و هيچ اتفاق جدي حاصل نمي‌شود.
وي گفت: گروهي از كارهاي اين حوزه هم نمايشي از فعاليتهاي كنگره‌هاي سرداران و شهداي مناطق مختلف است. آنها به سبب اينكه در كنگره‌هايشان بيشتر درون گروهي و درون منطقه‌يي عمل مي‌كنند، عملا امكان رقابت برايشان امكان‌پذير نيست.
نيك‌طلب گفت: متاسفانه اين درون‌گروهي عمل كردن سبب شده است كه در هر كنگره از يكي، دو خلاق منظومه شعري كه اشعارشان هم اتفاقا كاملا شبيه يكديگر است، قدرداني شود.
وي افزود: يك تعداد از افراد خاص كه متاسفانه توجهشان نسبت به ديدگاه‌هاي متفاوت و زاويه ديدهاي ديگر نسبت به اين موضوع بسيار محدود است، هر سال برنده مي‌شوند. يعني در هر سال چند نفر خاص به عنوان برگزيدگان مطرح مي‌شوند. در چنين فضايي چگونه مي‌توان بهترين‌هاي دفاع مقدس را يافت و گلچين كرد؟
اين شاعر با تاكيد بر اينكه برگزاري جشنواره به خودي‌ خود بد نيست، گفت: بايد شرايطي را در حوزه دفاع مقدس فراهم كرد كه اين جشنواره بتواند با برنامه‌ريزي وسيع‌تري و سرمايه‌گذاري‌هاي مادي و معنوي بيشتر زمينه‌ساز حضور افراد مستعد‌تري به عنوان نويسنده و شاعر شود.
نيك‌طلب گفت: نبايد با انتخابات سطحي سبب شد كه جشنواره ادبيات دفاع مقدس كه همه‌ي ما هستي و كيهان خود را مديون حماسه‌سازان آن دوران هستيم، لوث نشود.
اين داور جشنواره گفت: قطعا تنها يك ارگان نبايد متولي اين امر شود، بلكه همه سازمانها و ارگانهايي كه در دوران دفاع مقدس براي خود احساس مسووليت مي‌كردند، بايد در اين زمينه فعال باشند و متعهدانه عمل كنند.
وي گفت: ادبيات بدون آرمان، هدف و انگيزه وجود ندارد. به نظر من هنر و ادبيات آرماني است؛ اما قبول دارم كه ادبيات دفاع مقدس موضوع خاص‌تري است كه پرداختن به آن وقت و انرژي بيشتري را طلب مي‌كند. اما نمي‌توان ادعا كرد كه ژانرهاي ديگر آرماني ندارند و فقط اين ژانر است كه آرمانگراست.
او گفت: ادبيات دفاع مقدس از رشته‌هايي است كه ارزش فعاليت بيشتر را دارد. اما به نظر مي‌رسد كه ما در اين حوزه كم‌توجهي كرده‌ايم و اديبان ما مثل خيلي ديگر از رشته‌ها اين را ناديده مي‌گيرند.
نيك‌طلب با بيان اينكه هر كه را طاووس خواهد جور هندوستان كشد، ادامه داد: همچنانكه ما نمي‌توانيم و نبايد هر منظومه‌اي را با شاهنامه‌ي فردوسي قياس كنيم و با آن برابر بدانيم. نمي‌توانيم هر اثري را هم در حوزه دفاع مقدس مورد تجليل قرار دهيم؛ چراكه همانطور كه پيشتر گفتم، ادبيات مقوله‌اي آرماني است؛ ادبيات مقدس آرماني‌تر.


 


ابراهيم شكري - شاعر گيلكي - در بستر بيماري است
 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


ابراهيم شكري - شاعر گيلاني - اين روزها در بستر بيماري به‌سرمي برد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وي كه متولد 1326 خورشيدي در شفت است، پس از اخذ ديپلم طبيعي به استخدام آموزش و پرورش درآمد.
شكري براي ادامه تحصيل در رشته تعاون روستايي به دانشكده علوم اجتماعي و تعاون وارد شد و ليسانس گرفت.
او به فارسي و گيلكي شعر مي‌سرايد. چند سالي نيز معاونت امور اجتماعي بهزيستي گيلان را برعهده داشته است.


 


محمد قهرمان پس از 40 سال ميهمان انجمن‌هاي ادبي خواهد شد
سه كتاب در راستاي مراسم تجليل از شاعر پيشكسوت خراسان منتشر مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم تجليل از محمد قهرمان، پيشكسوت عرصه شعر خراسان، ازسوي انجمن مفاخر استان خراسان رضوي با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان، در روز سه شنبه 29 آذرماه 84 در مجتمع كانون‌هاي فرهنگي- هنري دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي‌شود.
به گزارش بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دكتر محمدجعفر ياحقي - مسوول قطب علمي دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد - همچنين از چاپ كتاب و مقاله‌هايي درباره شعر و فعاليت‌هاي وي، به‌مناسبت اين مراسم تجليل، خبر داد.
وي از محمد قهرمان به‌عنوان يكي از چهره‌هاي شاخص غزل شيعي و ديني نام برد و گفت: قهرمان تنها يك شاعر نيست، بلكه او يك محقق و مصحح است؛ درواقع او ادبيات‌شناس است.
وي به وقوف و آگاهي اين شاعر خراساني بر حوزه سبك هندي اشاره كرد و گفت: شايد قهرمان بعد از گلچين معاني در حوزه معارف و اشعار شيعي قرار گيرد، اما آگاهي و اشراف او برحوزه سبك هندي بي‌نظير است.
او با بيان اينكه اين شاعر تاكنون خود عملاً وارد كار نشده و اقدامي درخصوص انتشار اشعار خود به صورت كامل نداشته است، گفت: تاكنون قهرمان برتصحيح و چاپ دواوين شاعران سبك هندي چون صائب، كليم و... اقدام كرده است.
وي به وقوف اين شاعر بر يافت خطاهاي نسخ خطي نيز اشاره كرد و گفت: 10 يا 12 كتاب منتشر شده از او در اين خصوص بيانگر اين است كه او وقوف خاصي بر انتساب اشعار شاعران دارد.
دكتر ياحقي در ادامه از ويژگي ديگر اين شاعر خراساني ياد كرد و گفت: در بين محلي‌سرايان، قهرمان ممتاز است. او محلي سراست؛ چون به زادگاه خود وابسته است. كسي كه دوران كودكي خود را در روستايي در تربت حيدريه، در كنار مادر بزرگش گذراند و با يك نسل قبل از خودش زيست و آموخت كه بايد اصيل باشد.
وي ذهن اين شاعر را ذهني روستايي دانست و گفت: بسياري از محلي سرايان مانند يوسف ازغدي بيشتر ذهن‌هاي شهري را به روستايي برمي‌گردانند اما قهرمان به روستايي فكر مي‌كند كه رنگ و روي شهري ندارد و خودش قالب شعرش را پيدا مي‌كند. او از روستا برمي‌خيزد و اين نشانگر اصالت كار اين شاعر است.
وي در ادامه به مراسم بزرگداشت و تجليل از اين شاعر خراساني اشاره كرد و گفت: حاصل تلاش و اصرار دوستداران قهرمان موجب شد كه ايشان كه هميشه از به صحنه آمدن ابا داشتند، درخواست ما را پاسخ دهند.
او گفت: بخش اعظمي از اشعار محمد قهرمان توسط خودش خوانده و ضبط شده است كه اين ارزش خاصي براي ادبيات فولكلور و محلي خراسان دارد كه همزمان با مراسم تجليل توزيع مي‌شود.
وي از چاپ كتابي با عنوان "حاصل عمر" كه مجموعه غزليات استاد محمد قهرمان مي‌باشد، نيز در اين ايام خبر داد و گفت: نشر "شاهنامه پژوهي" داوطلب انتشار اين مجموعه شده‌ است.
ياحقي به چاپ كتاب ديگري با عنوان " شناختنامه قهرمان" اشاره كرد و گفت: اين مجموعه خاطرات دكتر رضا افضلي از دوستان و همكاران استاد قهرمان است كه توسط انجمن كتابخانه‌هاي استان منتشرخواهد شد.
اين استاد دانشگاه از اعلام فراخواني كه با امضاي دكتر محمدرضا شفيعي كدكني به ميهمانان خاصي كه مطالعاتي درخصوص اشعار و فعاليت‌هاي محمد قهرمان در طول 75 سال عمر او داشته‌اند، خبر داد و گفت: تاكنون 38 مقاله از بين مقالات رسيده گزينش شده است كه مجموعه اين مقالات با عنوان "ارجنامه" يا "پردگيان خيال" منتشر خواهد شد.
وي در پايان با اعلام اينكه تمامي فعاليت‌هاي بيان شده مي‌بايد تا اين روز مهيا شود، و مراسم بايد در يك روز سه‌شنبه انجام گيرد، گفت: مراسم شعرخواني دوستداران قهرمان در بعدازظهر سه‌شنبه به پاس 40 سال فعاليت استاد قهرمان در سه‌شنبه هر هفته و برگزاري مراسم شعرخواني در منزلشان، كه به زعم استاد شفيعي كدكني، منزل ايشان همچون دانشكده ادبياتي است، اين بار جهت تجديد خاطره اين اديب، انجمن ادبي قهرمان بيرون از منزل ايشان و در كنار دوستدارانشان برگزار شود.
سخنرانان اين مراسم در صبح روز سه‌شنبه (29 آذر)، محمدرضا خسروي، دكتر محمد رضا راشد محصل، دكتر محمود فتوحي و دكتر مرتضي كاخي خواهند بود.


 


درگذشت منوچهر آتشي و:
مصطفي معين، احمد مسجدجامعي، جمعي از شاعران شهرستاني، حسن فرازمند، پوپك ده‌شهري، ايرج شمس‌زاد و...

 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


دكتر مصطفي معين در پيام تسليتي براي درگذشت منوچهر آتشي آورده است: درگذشت تاسف بار شاعر بلند آوازه ايران، استاد منوچهر آتشي را به جامعه فرهنگي وعلمي كشور، بازماندگان ارجمند او‏، ‌مردم فرهيخته بوشهر و عموم ملت قدرشناس ايران صميمانه تسليت مي‌گويم.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در ادامه‌ي اين پيام عنوان شده است: «آتشي» بي‌ترديد يكي از نخستين نوآوران شعر معاصر و از ‌آخرين پيشاهنگان و پرفروغ‌ترين ستارگان آسمان شعر و ادب ايران بود. اگرچه تلخي‌هاي فراوان از بي‌انصافي‌ها و تنگ‌نظري‌ها و هنر ناشناسي‌هاي دوران ديد، اما سخنش شيرين بود، از دل برمي‌خاست و بر دل همگان مي‌نشست. شعر او تصويري زيبا از درد و صبر و درك مردم فهيم ماست كه به يقين به حافظه پردامنه ادب پارسي سپرده خواهد شد.
*****
احمد مسجدجامعي - وزير پيشين فرهنگ و ارشاد اسلامي - نيز در پيام تسليت خود براي اين منظور آورده است: آرام گرفتن عقاب خسته بال آسمان شعر، آرام از دل دوستدارانش گرفت. استاد منوچهر آتشي، نيماي جنوب ايران، كه ازجمله معدود شاگردان بي‌واسطه‌ي نيماي بزرگ بود، به‌درستي دريافته بود كه حركت نيما حركتي نه در تقابل با پيشينه‌ گران‌سنگ و پرافتخار شعر اين سرزمين، بلكه جرياني در ادامه سير ‌تحولي و تطور طبيعي سبك‌هاي شعر فارسي است و بر اين اساس، با آثار جاوادانه‌اي كه به‌ويژه در قالب‌هاي نو عرضه كرد و نيز با نقدها و نظرگاه‌هاي ارزشمند و تاثيرگزارش از يك سو بر ارج و قدر خلاقيت، ابداع و فتح دروازه‌هاي نو پاي فشرده و از ديگر سو، در گفت‌وگو با نسل‌هاي شاعران پس از خويش و با شاعران نسل انقلاب به اين مهم رهنمون شد كه “آن‌كه گذشته ندارد، ‌آينده هم ندارد” و بايد براي بر و بار بخشيدن، از ريشه رست.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در ادامه اين پيام عنوان شده است: خوشبختانه در سال‌هاي گذشته اهل فرهنگ و مسوولان فرهنگي از خدمات بي‌شائبه استاد منوچهر آتشي به فرهنگ و ادبيات اين مرز و بوم تجليل به ‌هنگام به عمل آوردند. و افزون بر اختصاص جايزه بزرگ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، به ايشان از دانش و فضل او نيز در كميته‌هاي علمي و هيات‌هاي فرهنگي بهره‌ها بردند.
اما اكنون دريغا دريغ كه آن يكه‌سوار دشتستان به ناگهان با اسب سپيد وحشي‌اش به دشت‌هاي كران ناپديد زد و ديدگان حسرت‌زده ما را به خط افق بردوخت. فقدان چهره دوست‌داشتني شعر امروز، استاد منوچهر آتشي، را نخست به شعر به و ادب اين سرزمين و آنگاه به خانواده محترم ايشان و اصحاب شعر و قلم تسليت مي‌گويم و از درگاه حضرت حق براي او و بازماندگان، غفران رحمت واسعه الهي خواستارم.
*****
اداره كل روابط عمومي سازمان صدا وسيما هم با ابراز تاسف و تالم، درگذشت اين شاعر اديب را كه ادبيات ماندگار و متعهد امروز مديون او و ديگر فرهيختگاني نظير آتشي است، به جامعه‌ي فرهنگ و ادب و خانواده‌ي فرهيخته‌ي آن مرحوم تسليت گفته است.
در نمابر ديگري نيز تنها اين جمله آمده است: درگذشت اندوه‌بار منوچهر آتشي، يكي از برجسته‌ترين شاعران ايران و عضو ديرينه‌ي كانون نويسندگان ايران را به جامعه‌ي ادبي ايران و جهان تسليت مي‌گوييم.
جمعي از شاعران شهرستاني هم درگذشت اين شاعر معاصر را در بيانيه‌اي، اين‌گونه تسليت گفتند: منوچهر آتشي آتش ناميراي آتشكده شعر ايران بود. داغش در دل شاعران جاودانه خواهد ماند. با مرگ آتشي شاعران شهرستاني يتيم شدند. ما شاعران شهرستان پدر مهربان خود را از دست داديم. با اين يتيمي و داغ غربت در شام غريبان شعر شهرستان چه خواهيم كرد! دل‌هاي ما شعله‌ور از آتش آتشي بود. او به‌راستي پدر شعر شهرستان بود و يك دشتستاني غريب كه پايتخت شعر را به آتش كشيد. شعر امروز ايران هرگز حرارت نام او را فراموش نخواهد كرد. او يادگار عزيز نيما و سرو آزاده دشت تف‌زده شعر امروز و داغ دل دوستداران معرفت بود. اين اتفاق تلخ در پاييزان شعر معاصر بر شاعران شهرستاني تسليت باد. از طرف شاعران آستارايي و حلقه‌ي ادبي فرانو: اكبر اكسير، منصور بني‌مجيدي، داوود ملك‌زاده، آرش نصرت اللهي، احسان شفيقي، صفا شفيقي، افشين خدامرد و كانون شعر شهريار آستارا.
حسن فرازمند - شاعر - از روزنامه‌ي اطلاعات هم در شعري كه از طريق نمابر براي ايسنا فرستاد، چنين سرود:
"ول كنيد اسب مرا" / تا كه احساس سفيدم / شيهه در دشت كشد / و رها سازد اين آخور را / "ول كنيد اسب مرا" / تا به آهنگ دگر / عزم ديدار كند در فلقي تازه ترا / سم بكوبد به زمين / و نجابت را از يال سفيدش / بتكاند لب جو / "ول كنيد اسب مرا".
*****
همچنين يك شاعر گناوه‌اي به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران گفت: آتشي سند قومي جنوب بود و ما علاقه‌منديم كه او در كنار رييس‌علي دلواري و همچنين برادر و پسرش به خاك سپرده شود.
ايرج شمس‌زاد - شاعر و از دوستان نزديك منوچهر آتشي در جنوب - اظهار داشت: آتشي براي ما رييس‌علي ديگري بود. حتا كساني كه شعر نو نمي‌فهميدند، دوستدار او بودند؛ چراكه او در جنوب فراتر از شعر و تقريبا مورد پذيرش تمامي خطه جنوب بود.
شاعر شعرهاي كاغذي، مهر و صداي زنجير مي‌آيد، از تلاش خود و ديگر دوستداران آتشي براي انتقال پيكر اين شاعر به جنوب خبر داد و اظهار داشت: تمامي دوستداران شعر و ادب در استان‌هاي بوشهر،‌ هرمزگان، خوزستان و كهكيلويه و بويراحمد، خواهان انتقال پيكر آتشي به جنوب هستند؛ اما تا اين لحظه به دليل اصرار برادر منوچهر آتشي مبني بر دفن او در تهران، موفق به جلب رضايت ايشان نشده‌ايم؛ گرچه به اين دليل كه آتشي در تهران نزد برادر زندگي مي‌كرد، به او حق مي‌دهيم كه مزار وي را در تهران انتخاب كند، اما آتشي سند قومي جنوب بود و ما دوست داريم او در كنار رييس‌علي دلواري به خاك سپرده شود.
پوپك ده‌شهري نيز در متني كه براي ايسنا فرستاد، چنين نوشت: “و راه / پايان نمي‌پذيرد هرگز / نه به واحه‌اي / نه به ساحلي / و همه‌ي راه‌ها هميشه / با آخرين قدم‌ها آغاز مي‌شوند”. به گمانم ديروز، همان ساعاتي كه جمعي از ايرانيان غربت‌نشين در گورستان پرلاشز پاريس گرد آمده بودند تا بيستمين سالروز خاموشي زنده‌ياد غلامحسين ساعدي را گرامي بدارند،‌ هزاران فرسنگ دورتر، اينجا در قلب تهران، منوچهر آتشي هم رفت. حديث تنهايي و بي‌كسي اهل فرهنگ روايتي تكراري شده است، چه نامت غلامحسين ساعدي باشد و در تنهايي سال‌هاي نه‌چندان دور، زير سقف آن خانه‌ي سرد و نمور حومه‌ي پاريس در غربت و بي‌كسي، آن‌قدر خون استفراغ كني تا جان بدهي و در خاك غربت آرام بگيري، چه شاملو باشي و چه نامت منوچهر آتشي باشد و بي‌ همراه و آشنا در ميانه‌ي اين شهر شلوغ قلبت بايستد. آتشي در اين روزهاي آخر و در كنار تمام نامهرباني‌ها هرگز شرم جنوبي‌اش را فداي پاسخ‌گويي به هيچ كس نكرد، هم آناني كه قداره بستند و بر آتشي تاختند. قرار بود پاسخ آتشي در انتشار سطر سطر “دينگ دانگ” اش باشد، اما افسوس ... به گمانم آقاياني هيچ وقت در گرماي بوشهر مردي را با چشماني سبز نديده كه با گچ و تخته و نيكمت آشنايي ديرينه دارد. منوچهر آتشي پيش از آنكه چهره‌ ماندگار شود، يا شاعر چيره‌دست باشد، “معلم” بود، پس به احترام آقاي معلم، “برپا!”
روز گذشته نيز حجت‌الاسلام والمسليمن مهدي كروبي، دكتر سيمين دانشور، عزت‌الله ضرغامي و دبيرخانه‌ي جايزه‌ي شهر خبرنگاران، پيام‌ها و بيانيه‌هايي در اين زمينه صادر كرده بودند.


 


عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان:
نيما در شرايطي پا به عرصه‌ي شعر فارسي گذاشت که نياز به تحول كاملا احساس مي‌شد

 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - زاهدان
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


عضو هيات علمي دانشگاه سيستان و بلوچستان گفت: نيما در شرايطي پا به عرصه شعر فارسي گذاشت كه شرايط خاصي در جامعه حاكم بود و نياز به تحول كاملا احساس مي شد.
دكتر محمود حسن‌آبادي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) درباره تحولي كه نيما در شعر فارسي به وجود آورده است اظهار داشت : نيما يوشيج در زمانه اي پا به عرصه شعر و ادبيات ايران گذاشت كه شرايط خاصي در جامعه حكم فرما بود و تا پيش از آن مردم ايران با مفاهيمي چون آزادي ، دموكراسي ، مجلس ، حقوق زنان ، تعليم و تربيت همگاني و ... آشنا نبودند.
وي افزود: نيما فرزند انقلاب مشروطه در طي يك دوره كه با آشنايي ايرانيان و اروپائيان شكل گرفته بود و چون به زبانهاي فرانسه – عربي و ... آشنا بود، تحولات اجتماعي را به دقت دنبال مي كرد بنا بر اين طبع نوجواني او و ديگر شاعران همدوره ايشان در پي ايجاد تحول در ادبيات شد و نيما پيشتاز اين تحول بود.
حسن آبادي در پاسخ به اين سوال كه چرا در جامعه كنوني تحولي مانند تحول نيما صورت نمي گيرد گفت: در زمان نيما همگان احساس مي كردند كه شعر توانايي همراهي با مسائل اجتماعي را ندارد و اصلي ترين دليل براي اينكه شعر امروز شخصيتي همچون نيما را ندارد اين است كه در زمانه حاضر نيازي به چنين تحولي وجود ندارد و مفاهيم را مي توان با زبان سنتي يا نيمائي بيان كرد و مساله ديگر اين كه امروزه شخصيتي چون نيما كه به چندين زبان دنيا مسلط و در متن تحولات ايران و اروپا باشد را نميتوان پيدا كرد.
اين مدرس زبان و ادبيات فارسي افزود: در جامعه حاضر اگر تحول در شعر هم لازم باشد شعرا تحول را در حوزه معنا مهمتر از تحول در حوزه ظاهري و لفظي شعر مي دانند.
حسن‌آبادي در پايان و در پاسخ به اين سوال كه نوگرايي موجود در حوزه شعر و داستان در كداميك بيشتر نمايان است گفت: تا دوره مشروطه وقتي سخن از ادبيات به ميان مي آمد به ذهن همگان شعر خطور مي كرد اما امروزه شعر و نثر در يك حوزه هستند و كارائي بسياري هم دارند.
وي اضافه کرد: اما از آنجايي كه تعداد افراد داستان نويس بيشتر از شاعران است، بنابراين به نظر مي آيد اهميت داستان از جايگاهي كه در گذشته داشته بيشتر شده است اما براي بيان مسائل قالب مهم نيست بلكه معنا و مفهوم مهم است و تحول در حوزه معنا در هر دو مقوله مي تواند رخ دهد.
 



دانشگاه تربيت معلم آذربايجان در مقطع دكتري زبان و ادبيات فارسي دانشجو مي‌پذيرد
 سرويس: آموزشي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: آموزشي


دانشگاه تربيت معلم آذربايجان براي نيمسال دوم تحصيلي 85-84 براي دوره دكتري ph.D رشته زبان و ادبيات فارسي دانشجو مي‌پذيرد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، ‌آزمون ورودي دوره دكتري دانشگاه تربيت معلم آذربايجان روز چهارشنبه 23 آذر ماه در دانشگاه برگزار و كارت داوطلبان نيز روز از قبل از آزمون (22 آذرماه) در محل برگزاري توزيع مي‌شود.
داشتن دانشنامه دوره كارشناسي ارشد يا بالاتر مورد تاييد وزارت علوم با معدل 15 از 20 يا 3 از 4، داراي بودن حد نصاب نمره از آزمونهاي معتبر زبان انگليسي برخي از شركت در آزمون ورودي اين دوره است.
گفتني است، متقاضيان با مدرك تحصيلي معادل، مجاز به شركت در آزمون نيستند.
لازم به ذكر است كه تحصيل در دوره دكتري بصورت تمام وقت بوده و پذيرفته شدگان آزمون در يكي از شاخه‌هاي تخصصي ادبيات عرفاني و حكمي، ادبيات حماسي، ادبيات غنايي، بلاغت و زيبايي شناسي، نقد ادبي و ادبيات معاصر و زبانشناسي ترجمه ادامه تحصيل داده و موضوع رساله خود را در آن شاخه تخصصي انتخاب خواهند كرد.
گفتني است، آخرين مدرك ارسال مدارك ثبت‌نام 12 آذر ماه جاري است.
متقاضيان به منظور كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند به پايگاه اينترنتي دانشگاه به نشاني www.fliter.org مراجعه و يا با شماره تلفن 4327500(0422) داخلي 2256 تماس حاصل نمايند.


 
 
28 انجمن علمي، ادبي، هنري در دانشگاه آزاد تهران شمال فعاليت مي‌كند


سرويس: صنفي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنفي


28 انجمن علمي، ادبي و هنري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال فعاليت ميكند.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، دكتر يعقوب‌نژاد، رييس دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال با اعلام اين خبر، گفت: انجمن علمي «محيط زيست» نيز در دانشكده فني و مهندسي دانشگاه در شرف تاسيس و شروع به فعاليت است.
وي در رابطه با نحوه و حوزه فعاليت اين انجمنها، گفت: انجمن‌هايي كه تاسيس مي شوند مجوزشان را از كميسيون مركزي انجمن‌ها دريافت كرده و دانشكده‌ها بر فعاليت آنها نظارت مي‌كنند.
به گفته دكتر يعقوب‌نژاد، در مصوبه جديدي كه از طرف كميسيون مركزي مطرح شده است تمامي اعضاي انجمن‌ها از خود دانشجويان تشكيل مي‌شود و محدوديتي نيز در جذب اعضا وجود ندارد. از طرفي دانشگاه نيز براي برگزاري سمينارها، ‌همايشها و چاپ نشريات امكانات و بودجه در اختيار اين انجمنها قرار مي‌دهد.
وي در بيان فعاليتهاي انجمن‌هاي علمي، ادبي و هنري اين واحد دانشگاهي، به برگزاري اردوهاي علمي، فرهنگي، برگزاري دوره‌ها و كلاسهاي آموزشي، برگزاري سمينارها و ميزگردها، بازديدهاي علمي از مراكز علمي، پژوهشي و صنعتي، انتشار نشريات و ... اشاره كرد.
دكتر يعقوب نژاد در ادامه انجمن‌هاي علمي، ادبي و هنري دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال را چنين برشمرد: انجمن‌ علمي زبان انگليسي، روسي، ايتاليايي، اسپانيايي، عربي، انجمن‌هاي علمي حقوق، الهيات، علوم دريايي، شيمي محض، شيمي كاربردي، شيمي تجزيه،‌علوم اجتماعي، ادبيات فارسي، مهندسي صنايع، مهندسي كامپيوتر، مهندسي شيمي، مديريت بازرگاني، مديريت دولتي، زمين شناسي، زيست شناسي، ميكروبيولوژي، اديان و عرفان، معارف اسلامي، فلسفه، فيزيك و حسابداري و ...
گفتني است، حدود 21 هزار دانشجو در بيش از 66 رشته و گرايش تحصيلي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران شمال به تحصيل اشتغال دارند.


 


كارگاه تخصصي دانشجويي آشنايي با مكتب ادبي «زيبايي‌گرايي» در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرج
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


ششمين جلسه هفتگي سلسله كارگاه‌هاي تخصصي آشنايي با مكاتب ادبي و شناخت عناصر داستاني با نقد و بررسي مكتب ادبي زيبايي‌گرايي و شناخت عنصر داستاني، موضوع يا قلمرو خلاقيت در داستان كوتاه و ويژگي‌هاي آن از سوي اداره فعاليت‌هاي ادبي و هنري معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهدي رحيمي - دبير كانون داستان معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم - در اين كارگاه به بررسي مكتب ادبي زيبايي‌گرايي پرداخت و گفت: زيبايي‌گرايي، طرز تفكري است كه در اواخر قرن نوزدهم در ادبيات و هنر اروپا به وجود آمد و پايه يكي از مكتب‌هاي ادبي رايج در آن دوره شد. پيروان اين مكتب كليه نظريات مربوط به معتبر بودن هنر يا كاربرد اخلاقي را در آن رد كردند و اعتقاد داشتند كه هنر به خودي خود، براي لذت بخشيدن كافي است و نياز به بيان مقصودي به جز خودش ندارد و نبايد درباره آن از ديدگاه اخلاق، سياست يا مواضع ديگر قضاوت كرد و آنها، تنها معيارهاي زيباشناختي را براي سنجش آثار هنري مناسب مي‌دانستند.
او در ادامه گفت: فكر اوليه اين مكتب را مي‌توان در نظريه امانوئل كانت، فيلسوف آلماني، كه اعتقاد به خلوص هنر و بي‌طرفانه بودن آن داشت، يافت و نظريات چند تن از شاعران و نويسندگان پيرو مكتب رمانتيسم آلمان از جمله وشيكر كه به استقلال هنر اعتقاد داشتند و مي‌گفتند هنرمند نبايد مديون هيچ كسي باشد نيز از جمله پايه‌هاي اساسي اين مكتب است.
وي سپس به تشريح ويژگي‌هاي اين مكتب ادبي پرداخت و گفت: شعار پيروان مكتب زيبايي‌گرايي، «هنر براي هنر» بود. از ديدگاه كساني كه به نظريه هنر براي هنر اعتقاد دارند، هنر پديده‌اي است مستقل و اثر هنري از جامعه و مردم جداست. تنها معيار سنجش اثر هنري، چگونگي آن است، نه موضوع و محتوايي كه به وسيله آن بيان مي‌شود و اصطلاح هنر براي هنر را ظاهرا اولين بار، ويكتوركوزبن فيلسوف فرانسوي در سال 1818 ميلادي در سخنراني‌هايش به كار برد.
كارشناس ادبيات فارسي جهاد دانشگاهي واحد تربيت معلم در ادامه اظهار داشت: مكتب زيبايي‌گرايي دنباله و شاخه‌اي از مكتب رمانتيسم است و از فردگرايي آن مكتب سرچشمه مي‌گيرد. در حقيقت پيروان مكتب رمانتيسم با اعتقادشان بر اين كه تنها زيبايي، حقيقي است، شالوده اين مكتب را گذاشتند و از نظر بسياري از وابستگان به اين مكتب، هنر بيش از زندگي ارزش داشت. آنها هنر را شق ديگري از زندگي مي‌دانستند و به هنرمندانه زندگي كردن و به خاطر هنر زيستن اعتقاد داشتند. همين طرز تفكر بود كه گروه هنرمنداني را كه به منحط‌ها معروف شدند، به وجود آورد.
رحيمي علت اصلي ريشه گرفتن و رشد اين مكتب را بورژواي حاكم بر اجتماع آن دوران دانست و گفت:‌ ابتذال ناشي از قوت گرفتن بورژوازي در جامعه آن روز، پيروان مكتب زيبايي‌گرايي را به واكنش در برابر آن برانگيخت. در حقيقت معتقدان به اصل هنر براي هنر و پيروان مكتب زيبايي‌گرايي مي‌خواستند با مجزا كردن هنر و هنرمند از چنين جامعه‌اي، آن را از‌آلودگي و ابتذال نجات و هنر و زيبايي اثر هنري را به منزله حربه‌اي بر ضد جامعه‌اي كه به هنر توجه نداشت، به كار برند. اين روش از نظر آنها، بهترين وسيله مبارزه برضد جامعه سودجو و راهي براي رهايي از ابتذال و فساد بود و مقارن با همين دوران، دسته‌اي ديگراز نويسندگان با طرز تفكري ديگر، ‌بنيان‌گذار مكتب رئاليسم يا واقع‌گرايي شدند.
او در ادامه به بيان جايگاه مكتب زيبايي‌گرايي در ادبيات اروپا پرداخت و گفت: در انگلستان رواج تفكر زيبايي‌گرايي، محصول تاثير هنرمندان فرانسوي وهمچنين زمينه بومي مكتب رمانتيسم در آن كشور بود. سوئين برن، شاعر انگليسي ، تحت تاثر شارل بودلر، شاعر فرانسوي، نظريه هنر براي هنر را اعلام كرد و در سال 1880 زيبايي‌گرايي در اين كشور رشد و رواج فراواني يافت. والتر پاتر، ليونل جانسون، جرج مور، آرتور سيونز و بالاخره اسكار وايلد، مروجان اين مكتب درانگلستان بودند و در آمريكا، امرسون و ادگار آلن و در فرانسه علاوه بر تئوميل گوتيه و شارل بودلر، تئودور دوبانويل از هواخواهان جدي اين مكتب محسوب مي‌شوند.
وي در پايان خاطرنشان كرد: زيبايي‌گرايي بر مكتب سمبوليسم يا نمادگرايي و رواج نظريه شعر ناب تاثير بسيار گذاشت. از طرف ديگر فكر استقلال هنر، راه را براي تحولات بعدي در ادبيات، از جمله ابعاد مكتب ايماژيسم و نظريات نقد نو باز كرد، هر چند مكتب پارناس كه تقريبا همزمان با زيبايي‌گرايي به وجود آمده، عكس‌العملي بر ضد مكتب رمانتيسم بود، ولي بنيان‌گذاران آن در بعضي از اصول عقايد خود، از زيبايي‌گرايي تاثير پذيرفته‌اند.



 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848