تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 19, 2006 10:06 AM

27 آبان ماه 85

 



«پدر شعر نو» و «پوران درخشنده» در صداي آشنا


خبرگزاري فارس: در سال‌روز تولد «نيما يوشيج» ويژه برنامه «پدر شعر نو» به تهيه‌كنندگي «احمد يوسفي» فردا از شبكه جهاني صداي آشنا پخش مي‌شود.
  
 
به گزارش خبرنگار فارس، اين ويژه برنامه كه همزمان با سالروز تولد«نيما يوشيج»و به همت گروه طرح و توليد حوزه اقيانوسيه در شبكه جهاني صداي آشنا توليد شده است، مروري بر زندگي و آثار «نيما يوشيج» دارد كه «علي دهباشي»به عنوان كارشناس ادبيات در ارتباط با ظهور اشعار نيما در دوران معاصر در مقابل سبك شاعران ديگر مطالبي را ارائه خواهد كرد.
اين برنامه به سردبيري«پروانه اسدي» و گويندگي «نرگس اصفهاني» ساعت 30/15 به وقت تهران برابر با ساعت 12 به وقت گرينويچ از شبكه جهاني صداي آشنا پخش مي‌شود.
همچنين برنامه «پيك صبا» حاصل تلاش برنامه سازان گروه طرح و توليد حوزه اروپا در اين شبكه است كه با محتواي ادبي روزهاي يكشنبه ساعت 30/9 به وقت تهران پخش مي‌شود. اين برنامه فردا به مناسبت تولد«نيما يوشيج»با دعوت از «محمد عزيزي» مدير انتشارات روزگار و مدير مسئول نشريه ادبي رودكي به بررسي و مرور شعرهاي نيما و تأثيري كه وي بر شعر فارسي داشته است،خواهد پرداخت.
«پوران درخشنده»كارگران سينماي ايران روز يكشنبه 21 آبان‌ماه مهمان برنامه «پلاك يك» در شبكه جهاني صداي آشنا خواهد بود.برنامه زنده «پلاك يك»ب ه تهيه‌كنندگي «احمد يوسفي» كاري از گروه طرح و توليد حوزه اقيانوسيه در شبكه جهاني صداي آشنا است كه با محتواي سرگرمي و تفريحي مباحث فرهنگي روز كشور را براي آگاهي هموطنان ايراني خارج از كشور ارائه مي‌كند كه قرار است «درخشنده» در ارتباط با آخرين كار خود توضيحاتي را ارائه كند.
«پلاك يك»هر روز ساعت 13 به وقت تهران برابر با ساعت 30/9 به وقت گرينويچ به سردبيري و نويسندگي«پروانه عبداللهي»و اجراي «بنفشه رافعي» از شبكه جهاني صداي آشنا پخش مي‌شود.


  


گردهمايي شاعران و نغمه‌سرايان ادبيات آييني برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: دومين گردهمايي شاعران، پژوهشگران و نغمه‌سرايان ادبيات آييني به همت دفتر ادبيات آييني كانون ادبيات ايران برگزار مي‌شود.
 
 
به گزارش خبرگزاري فارس، اين گردهمايي ساعت 5 عصر روز يكشنبه 21 آبان در ساختمان كانون ادبيات ايران برگزار مي‌شود.
كانون ادبيات ايران در خيابان مفتح جنوبي روبروي ورزشگاه شهيد شيرودي خيابان اردلان پلاك 31 واقع است.
در اين گردهمايي علي اكبر ولايتي درباره فرهنگ و آيين عزاداري عاشورا سخنراني مي‌كند و سهيل محمودي، افشين علا، جواد محقق، حسن سلطاني، بامداد فلاحتي، صادق رحماني و بيژن ارژن به شعر خواني مي‌پردازند.


  


مجموعه‌اي از اشعار عربي يك شاعر خوزستاني منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: محمد جواهر كلام گفت: «مختارات من شعر عادل السكراني»، عنوان دومين مجموعه شعر از شاعران عرب خوزستان است كه به‌زودي به زبان عربي توسط نشر شادگان منتشر مي‌شود.
 
 
محمدجواهر كلام - مترجم و مدير نشر شادگان- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اين كتاب گزيده‌اي از شعرهاي «عادل السكراني» است كه در 224 صفحه به تازگي مجوز نشر گرفته است.
وي افزود: عادل السكراني كه هم شعرهاي فصيح دارد و هم عاميانه فرزند ملافاضل السكراني شاعر محلي شادگان است كه يكي از چند شاعر عرب زنده بسيار معروف خوزستان است.
جواهركلام ادامه داد: اميدوارم در آينده ترجمه اشعار اين مجموعه به فارسي هم منتشر شود.
وي در پايان گفت: اولين مجموعه‌شعري كه از شاعران خوزستان منتشر شد، شعر‌هاي عباس پورعباسي بود كه حدود يك سال بيش با نام «هذا هوالحب» انتشار يافت.


 


سالمرگ شاعر «بهشت گمشده»


خبرگزاري فارس: «جان ميلتون»، خالق اثر مشهور «بهشت گمشده»، 332 سال پيش در تاريخ 8 نوامبر سال 1674 در سن 66 سالگي درگذشت.
 
 
به گزارش خبرگزاري فارس، «جان ميلتون»، سي‌ام ژانويه سال 1608 ميلادي در لندن متولد شد.
اولين اثر او «روح اندوهناك و روح شادمان» بود كه با منظومه «ليسيداس» مشهور شد ولي از مهمترين آثار او مي‌توان به «بهشت گمشده» (سال 1667) و «سرود تولد مسيح» اشاره كرد.
منظومه «بهشت گمشده» در وصف عصيان شيطان و سقوط او و اغواي حضرت آدم و هبوط او به زمين سروده شده است.
اين كتاب بعد از«كمدي الهي» دانته از شاهكارهاي مسلم ادبيات غرب در اين زمينه به حساب مي آيد.
«ميلتون» تا سن 24 سالگي به تحصيل پرداخت و علي‌رغم آنكه به نويسندگي شهرت داشت، بيشتر زندگيش در امور سياسي سپري شد. ميلتون در اثر مطالعه ي بيش از حد بينايي خود را از دست داد.
شاعر معروف و ترانه‌سراي بزرگ انگلستان در قرن هفدهم ميلادي ،پس از 66 سال زندگي بدرود حيات گفت.


 


 


 شب شعر ايراني در دانشگاه علوم انساني کي‌يف برگزار شد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



شب شعر ايراني در دانشگاه ملي علوم انساني کي‌يف - انياز - با شرکت ايرانيان و دانشجويان اوکرايني زبان فارسي اين دانشگاه برگزار شد.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اوکراين، در اين محفل شعر، دانشجويان و استادان ايراني زبان فارسي دانشگاه‌هاي اوکراين به بررسي ويژگي‌هاي شعر فارسي پرداختند و در ادامه، شعرهايي از شاعران برجسته ايران‌زمين را براي حاضران خواندند.


همچنين دانشجويان زبان فارسي دانشگاه انياز و چند مرکز ديگر نيز به قرائت شعرهايي از سروده‌هاي خود و شاعراني همچون حافظ و سعدي پرداختند.


اين شب شعر به‌همت انجمن دوستداران ايران در اوکراين برگزار شد.


 


جشن تولد يك‌صدوبيست سالگي ملك‌الشعرا بهار برگزار شد
محمدعلي سپانلو: غيرت ملي و اسلامي پيام بهار است
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



محمدعلي سپانلو گفت كه غيرت ملي و اسلامي، پيغام سياسي بهار و پايه‌ي آثارش است.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سپانلو كه شامگاه چهارشنبه در مراسم جشن تولد يك‌صدوبيست سالگي ملك‌الشعرا بهار در خانه‌ي هنرمندان ايران سخن مي‌گفت، ابتدا به اين اشاره كرد كه شايد عجيب باشد كسي كه گرايشش در شعر، از نيما يوشيج به بعد است، سه كتاب درباره‌ي ملك‌الشعرا بهار داشته باشد و تأكيد كرد كه بخشي از زندگي‌اش با اين شاعر عجين شده است.


نويسنده‌ي «چهار شاعر آزادي»، «رساله درباره‌ي ملك‌الشعرا بهار» و گردآورنده‌ي منتخبي از شعرهاي او، درباره‌ي رويكردش به اين شاعر و مبارز يادآور شد: طبق گفته‌ي دكتر مصدق كه مي‌گفت، اساس زندگي ما به ايرانيت و اسلاميت است، فكر مي‌كردم سهم ايرانيت دارد كم مي‌شود و شاعران مشروطه برايم مهم بودند كه تم اصلي آثارشان وطن و‌ آزادي بود. بنابراين «چهار شاعر آزادي» را درباره‌ي عارف قزويني، ملك‌الشعرا بهار، ميرزاده‌ي عشقي و فرخي يزدي تأليف كردم.


به‌گفته‌ي اين شاعر، سه نفر از اين افراد سرنوشت دردناكي داشتند و رؤياي آزادي‌شان توسط رژيم خودكامه نابود شد. عارف در تبعيد دق كرد، عشقي ترور شد و فرخي به قتل رسيد. اما بهار زنده ماند، و بنابراين دو نوع برخورد داشتيم.


سپانلو اين پرسش را مطرح كرد كه آيا مقوله‌ي زنده ماندن بهار از رضايت دادن و سكوت است، يا مبارزه‌ي ديگري هم مي‌تواند وجود داشته باشد.


او تأكيد كرد كه بهار هرگز آرمان خود را از دست نداد و اين درس عبرت است كه چگونه مي‌توان چيزي خلاف ميل خود ننوشت، يا اگر نوشت، اجبار معلوم باشد، و در عين حال ماند.


سپانلو در ادامه با اشاره به دوران مختلف زندگي بهار، آزادي، حقوق بشر، ‌حكومت ملي، مبارزه با خرافات، مبارزه‌ي سياسي و يادآوري هويت تاريخي را از ويژگي‌هاي شعر او دانست و گفت: اين نكته در تمام روشن‌فكران ايران آن زمان مطرح است كه هر وقت بدبختي ملت را مي‌بينند، هويت و گذشته‌ي تاريخي را يادآوري مي‌كنند و سهم بهار در اين بين بسيار زياد است.


وي همچنين متذكر شد: بهار در شرايطي كه داشت، مي‌پذيرد براي تاج‌گذاري رضاشاه شعر بگويد، اما مي‌گويد اين باعث افتخار توست كه من تو را تجليل كنم و آرزوهايش را درباره‌ي اصلاحات و امنيت و ... به شكل توصيه‌يي مطرح مي‌كند، كه كم‌سابقه است و شايد تنها سعدي است كه اين‌گونه شعر گفته؛ ديگران خود را بالاتر از ممدوح نگرفته‌اند. همچنين از ديگر ويژگي‌هاي مدايح بهار طنز آن‌هاست.


سپانلو با بيان اين‌كه عشق در شعر معمولا به انسان است، عشق بهار را متفاوت و به سرزمين دانست كه اين از عشق به مردم سرزمين هم بيش‌تر است. اين عشق كه همه‌ي عمر او را مي‌سوزاند، دوگانگي زندگي مردي است كه نمي‌خواهد آرمان‌هايش را از دست بدهد، ولي مي‌خواهد بماند.


او در ادامه به اين‌جا رسيد كه بهار در دوره‌اي از عمرش به‌جايي مي‌رسد كه فكر مي‌كند كاش شاعر نبود، چون نمي‌خواهد و نمي‌تواند شعر خود را در اختيار ديگران بگذارد. در دوره‌اي به شعرهاي عرفاني و شكوه از روزگار روي مي‌آورد و در آثار مدحش هم بي‌ميلي و رندي كاملا مشهود است. دوگانگي در بهار نشان از مردي باهوش دارد كه روي همان امواجي است كه دوستانش مي‌روند، نمي‌رود، اما مجيزگو هم نمي‌شود و شرفش را نگه مي‌دارد. آدم يا سكوت مي‌كند، يا خلاف ميلش حرفي نمي‌زند.


به‌گفته‌ي اين شاعر و مترجم، تركيب اسلاميت و ايرانيت در همه‌ي شعرهاي بهار ديده مي‌شود.


سپانلو در پايان سخنانش به روزهاي پاياني عمر بهار، رنجوري از بيماري سل در سوييس و سرودن قصيده‌ي «به‌ياد وطن» رسيد، و گفته‌هايش را با چند لحظه‌اي سكوت و بغض به آخر رساند.


به‌گزارش ايسنا، در ادامه‌ي اين مراسم، كاميار عابدي بهار را يكي از برجسته‌ترين شخصيت‌هاي فرهنگي ايران در صد سال اخير دانست و يادآور شد: اما قبل از اين، او يك شاعر است و اجماع عمومي درباره‌اش اين است كه شاعر برجسته‌اي است. بهار در محيطي سنت‌گرا رشد كرد. خراسان هم از نظر فكري و هم ادبي بسيار سنت‌گرا بود كه بهار اين را نمي‌پسنديد.


به‌گفته‌ي اين منتقد، از بهار به‌عنوان شاعر صدر مشروطيت در تاريخ ادبي نمي‌توانيم صحبت كنيم؛ چرا كه قبل از او عارف قزويني و حتا زودتر نسيم شمال شروع كردند. ولي با اين‌همه او خيلي زود به تحول در شعرش تن داد و بخش‌هايي از نوگرايي را براي ساده كردن زبان پذيرفت. هر چند در اين زمينه از ديگر شاعران مشروطه محتاط ‌تر بود، اما اگر نوگرايي‌هايش نسبت به آن‌ها كم‌تر است، ولي نسبت به سنت‌گرايان زمان خود، نوگرا يا دست كم نوسنت‌گراست؛ در مقابل كساني مثل اديب نيشابوري و اديب پيشاوري.


وي در عين حال يادآور شد: دوره‌ي ‌٢٠ساله‌ي مشروطه با وجود تمام دگرگوني‌هايش به‌سمت ساده شدن زبان، دگرگوني اصلي‌اش در مفاهيم است.


عابدي همچنين متذكر شد: بهار در فاصله‌اش با سنت‌هاي ادبي، به يك تسلط حيرت‌انگيز ارگانيك نسبت به سنت‌ها مي‌رسد و اين قابليت را دارد كه آن‌ها را درون خود هضم كند و به‌صورت برون‌دادهاي آفرينش بازتاب دهد. در عين حال نخستين صفتي كه بهار به‌عنوان شاعر مشروطه در ذهن ما پيدا مي‌كند، شاعري تجددخواه است؛ ايران كهنه شده است سراپاي / درمانش جز به تازه شدن نيست. با تسلطش بر سنت، حركتي رو به جلو دارد و در تمام شعرها و نوشته‌هايش حركت به آينده، آزادي، عدالت، ميهن و انسان‌دوستي، صلح، حقوق بشر و ... به‌چشم مي‌خورد.


عابدي با تأكيد بر توجه گسترده‌ي بهار به تجددخواهي، يادآور شد: اما يك نكته‌ي مهم براي او اين است كه به‌هيچ‌وجه مصالح ملي را به فراموشي نمي‌سپارد.


وي تفاوت ميهن‌دوستي بهار را هم با ديگر شاعران مشروطه، خردگرايي او دانست و گفت:‌ علي‌رغم تمام احترام براي امثال عشقي و عارف، نمي‌توانيم آن‌ها را ميهن‌دوست خردگرا بناميم، بلكه عنوان ميهن‌دوست رمانتيك و تخيلي برازنده‌ي آن‌هاست. اما خردگرايي به‌صورت گسترده‌اي در شعر بهار انعكاس دارد. او شهود شاعرانه را با خردگرايي مي‌آميزد.


در ادامه‌ي مراسم، فيلمي از پيام محمدامين رياحي در بزرگداشت ملك‌الشعرا بهار پخش شد كه در آن، بزرگداشت بهار را بزرگداشت دانش، آزادگي و فضيلت، و بزرگداشت فرهنگ ملي ايران و شعر ايران دانسته بود.


به‌گفته‌ي او، ‌بهار يكي از هفت نفر بزرگ‌ترين شاعران ايران در تمام قرن‌ها شامل فردوسي، سعدي، حافظ، مولوي، نظامي و خيام و يكي از بنيان‌گذاران پژوهش‌هاي علمي در زبان و ادب و فرهنگ ملي ماست. بهار نخستين كسي است كه با شناسايي مزار فردوسي در توس و سرودن چندين قصيده و نشر مقالات متعدد، موجبات ساخت ساختمان آرامگاه و برگزاري جشن‌هاي باشكوه هزاره‌ي ميلاد شاعر بزرگ ملي ايران شد.


رياحي همچنين تبحر و تسلط بهار را بر متون نظم و نثر فارسي شگفت‌انگيز دانست.


پيام پروانه بهار هم كه نتوانسته بود به‌علت بيماري از آمريكا به اين مراسم بيايد، خوانده شد. او نوشته بود هميشه آرزو داشته به‌جاي يادبود مرگ پدر، تولد او را جشن بگيرند.


پروانه بهار به اين موضوع اشاره كرده بود كه پدرش را در اتاق دفترش و يا در كنار گل‌هاي دست‌پرورده‌اش در باغچه‌ي مورد‌ علاقه‌اش به‌ياد مي‌آورد و يا روزهاي تلخش را در حبس، تبعيد و بيماري.


او از ملك‌الشعرا بهار به‌عنوان انساني شجاع، وطن‌دوست و آزادي‌خواه ياد كرده بود كه تمام سال‌هايش را راه آرمان‌هايش سپري كرد.


علي دهباشي هم به‌عنوان برگزاركننده و مجري مراسم كه در جاي‌جاي آن خاطرات مهرداد بهار را از پدرش مي‌خواند، در سخناني متذكر شد: كم‌تر شاعري را در دوران معاصر و ‌٢٠٠ سال اخير داريم كه اين شانس و اقبال را داشته باشد كه سه نسل از شعرهاي او را به‌خاطر بسپارند و زمزمه كنند.


به‌گفته‌ي او، بهار سخت شيفته‌ي فرهنگ ايراني بود و نسبت به ادبيات جديد و مظاهر آن مقاومت نشان نمي‌داد.


وي همچنين عقيده دارد، زندگي بهار را بايد در سه زمينه‌ي ادبي، سياسي و فرهنگي بررسي كرد.


در اين مراسم مدير انجمن فرهنگي آفتاب هم كه جشن ‌١٠٠سالگي بهار را برگزار كرده بود، در سخناني گفته‌هاي فريدون مشيري را كه مديريت آن جلسه را بر عهده داشت، اين‌گونه يادآور شد كه شكوه روح زبان فارسي در آثار بهار شعله‌ور است و مفاهيم شعرهايش پس از فردوسي بر قله نشسته است.


عبدالكريم تمنا - شاعر افغان مقيم ايران - نيز شعري را براي ملك‌الشعرا بهار خواند و در ادامه توران شهرياري دليل اين‌قدر گفتن بهار را از ايران، آشنايي او به زبان‌هاي باستاني ايراني دانست و شعري را در مدح او خواند.


جشن يك‌صدوبيست ‌سالگي بهار با خواندن دو تصنيف «مرغ سحر» و «ز من نگارم» او به پايان رسيد كه به‌ترتيب مرتضي ني‌داود و درويش‌خان آهنگ‌هاي آن‌ها را ساخته بودند.


 


 



مراسم تقدير از شاعران پيش‌كسوت تركمني برگزار مي‌شود
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



مراسم تقدير از شاعران پيش‌كسوت تركمني برگزار مي‌شود.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم از عراز محمد اراز نيازي و نيز عبدالله آهنگري و عراز محمد صحنه تجليل خواهد شد.


برنامه‌ي يادشده براي تقدير از شاعران فعال در عرصه‌ي فرهنگ و ادب تركمن ازسوي انجمن شعر و ادب تركمني ميراث وابسته به اداره‌ي ارشاد اسلامي شهرستان گنبد، روز جمعه سوم آذرماه از ساعت 15 تا 18 در سالن هلال احمر شهرستان گنبد كاووس، خيابان امام خميني (ره) جنوبي، جنب اداره‌ي برق برگزار مي‌شود.


 
 



/خبرهاي كوتاه/
انتشار مجموعه‌ي شعري با موضوع امام رضا (ع) و ...
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب



دومين همايش بين‌المللي "گفتمان ايرانيان خارج از كشور" با محوريت بررسي هويت ايراني، با حضور جمعي از فرهيختگان داخل و خارج آذرماه امسال در تهران برگزار مي‌شود.


به‌گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از برگزاري اين همايش، بررسي چالش‌ها و مسائل هويتي و فرهنگي ايرانيان مقيم خارج و دستيابي به راهكارهاي مناسب عنوان شده است.


محورهاي اصلي اين همايش نيز چالش‌هاي فراروي هويت ايرانيان در خارج از كشور، جهاني شدن و هويت ملي نزد جامعه ايراني خارج از كشور و راه حل تقويت هويت ايرانيان خارج از كشور است كه استادان و پژوهشگران شركت‌كننده با موضوع همايش به ارايه مقاله و سخنراني خواهند پرداخت.


همايش يادشده ازسوي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي در روزهاي 15 و 16 آذرماه برگزار خواهد شد.


***


مجموعه‌ي شعري با موضوع امام رضا (ع)


مجموعه شعر «صحن آفتاب» با موضوع امام رضا (ع) منتشر شد.


اين كتاب آثار منتخب 120 شاعر کشور است که در سومين جشنواره شعر رضوي سال 84 شرکت كرده بودند.


کتاب يادشده در شمارگان دوهزار جلد در 160 صفحه رقعي ازسوي انتشارات سخن‌گستر منتشر شده است.


 
جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر و شاعران افغان و تاجيك/
محمدمحسن سعيدي: شعر، خيلي زود ابراز مي‌شود!
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



به‌اعتقاد يك شاعر، شعر خيلي با رسمي‌كاري سازگاري ندارد.


محمدمحسن سعيدي در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره‌ي ارزيابي‌اش از برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر ازسوي دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين جشنواره در عين اين‌كه فرصت خوبي مي‌تواند باشد، مي‌تواند چالشي باشد در فراروي ادبيات؛ چراكه ممكن است انجمني باشد و صداهاي خاصي را تقويت كند، كه اين البته به مديريت آن بستگي دارد.


اين شاعر افغان مقيم ايران در ادامه يادآورد: البته اين احتمال زياد است كه جشنواره مقداري سياسي شود و اين آفت احتمالي وجود دارد كه در اين زمينه سابقه هم داشته‌ايم. طي سال‌هايي جريان‌هاي مسلطي در شعر حاكم بودند كه حالا كم‌رنگ‌تر شده‌اند، و آرزو مي‌كنم برگزاركنندگان اين جشنواره هم از گذشته تجربه آموخته باشند. گرچه طبيعت اين‌گونه برنامه‌ها چنين چيزي هست، چون سياستمدارها مصلحت‌انديش‌اند و بخصوص اگر به‌ظاهر، حس تعهد هم با برنامه‌شان همراه كنند، جريان‌هاي خاصي تقويت مي‌شوند و شعارزدگي پيش مي‌آيد.


سعيدي همچنين تصريح كرد:‌ در هنرهاي ديگر مثل سينما، چون هزينه‌هاي هنگفتي مي‌شود، برنامه‌ريزي مناسبي صورت مي‌گيرد و مخاطب‌شناسي درستي انجام مي‌شود؛ ولي شعر را چون فرآيند توليدش هزينه‌ي اين‌چنيني ندارد، دم دستي و سبك مي‌گيرند.


وي در ادامه متذكر شد: شعر خيلي زود مي‌تواند ابزار قرار بگيرد و از شاعر خيلي زود مي‌توانند سوءاستفاده كنند، كه اين براي هنرمند آفت است. اين استفاده‌ي ابزاري از شاعران براي خيلي از هم‌وطنان من اتفاق افتاده و حالا سرخوردگي دارند كه مورد استفاده‌ي ابزاري قرار گرفته‌اند.


او همچنين خاطرنشان كرد: شعر با احساسات آني و هيجانات مواجه است كه با موج‌ها همراه مي‌شود و اين خيلي از شاعران را به‌سمتي مي‌كشاند كه مقصد خوبي نيست.


 
نشست خبري دومين عرس بيدل دهلوي برگزار شد
«چهل ميهمان خارجي براي بزرگداشت شاعر پارسي‌گو مي‌آيند»
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



نشست خبري دومين عرس بيدل دهلوي در آستانه برگزاري اين كنگره برگزار شد.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در ابتداي اين نشست، علي‌اكبر رضايي - دبير اجرايي كنگره - عنوان كرد: تاكنون در حدود صد مقاله به دفتر دبيرخانه رسيده، كه از اين ميان حدود 50 اثر توسط كميته علمي به‌عنوان مقاله برتر درباره شعر و شخصيت بيدل دهلوي انتخاب شده و در برگزاري برنامه توسط مولفان و گرد‌آورندگان آن‌ها قرائت خواهند شد.


به‌گفته‌ي او، همچنين 40 مهمان خارجي كه از بيدل‌پژوهان سرشناس و استادان ادبيات فارسي هستند، از كشور‌هاي هند، تاجيكستان، پاكستان، افغانستان، آلمان، ايتاليا و آمريكا در اين مراسم حضور خواهند داشت.


دبير اجرايي كنگره سپس در بيان ريز برنامه‌هاي آن گفت: دو روز ابتدايي مراسم در تهران و دو روز بعدي آن در اصفهان - پايتخت فرهنگي جهان اسلام - برگزار مي‌شود.‌ سخنراني بيدل‌پژوهان، شعرخواني، تجليل از فرهيختگان ادب فارسي در داخل و خارج از كشور، بازديد ميهمانان از مراكز تاريخي و فرهنگي، و اجراي موسيقي نيز از ديگر برنامه‌ها خواهد بود.


هادي سعيدي كياسري - رييس كانون ادبيات ايران - نيز در ادامه گفت: سال گذشته اولين عرس بيدل را برگزار كرديم و در آن به ابعاد فرهنگي،‌ شخصيتي و هنري بيدل پرداختيم كه امسال با گسترش مضامين، رويكرد گسترده‌تري را اعمال خواهيم كرد.


وي همچنين فرهنگ و ادب فارسي را ميراث چندهزار‌ساله مردمان فارسي‌زبان دانست و ابراز كرد: در روزگار ارتباط و مكانيزم جهاني شدن، همه ملت‌ها ميراث خودشان را معرفي مي‌كنند. بيدل شاعري است متعلق به سرزمين هند و يادگار عصر شكوه زبان فارسي كه حوزه فكر و فرهنگ فارسي درخششي را متفاوت تجربه كرده است. لازم است ما نيز ميراث خودمان را شناخته و آن را معرفي كنيم.


كياسري با بيان اين مطلب كه حيات هر زباني در گرو عرضه‌ كردن شاعران آن است، بيدل را قله حكمت و شگفتي در شعر دانست.


وي پاسخ به اين سوال را كه چرا اين موسسه به سراغ بيدل دهلوي رفته است و او را سرفصل كنگره بزرگ خود قرار داده است، به برگزاري مراسم موكول كرد و گفت: رويكرد ما به حيطه شعر و شاعر كلاسيك از جنس ساير رويكرد‌ها نيست.


او همچنين درباره اين‌كه چرا ديگر شاعران كلاسيك و معاصر را سرفصل و محور قرار نداده‌اند، اظهار كرد: اين موسسه مي‌كوشد كه ادبيات را از فاصله‌ها دور كند. بيدل دهلوي كم از حافظ نيست؛ بلكه در عرض اوست و ما به همه ادبيات نمي‌توانيم يك‌جا بپردازيم. اما توان خود را به كار خواهيم گرفت و اين برنامه در همان راستاست و البته سال گذشته نقطه شروع خوبي براي ما بود.


سعيدي كياسري ادامه داد: انصافا زبان فارسي در آماج آسيب است و اگر شعرمان را تقويت نكنيم و شاعران را كه فرشتگان نگهبان اين حيطه‌اند، قدر ندانيم، رابطه ما با زبان‌مان كم‌رنگ و فاصله‌دار خواهد شد.


به‌گزارش ايسنا، دومين كنگره بين‌المللي بزرگداشت بيدل دهلوي (عرس بيدل) - بزرگداشت ابوالمعاني ميرزا عبدالقادر بيدل دهلوي شاعر پارسي‌گوي هند - در روز‌هاي هشتم و نهم آذرماه فعاليت خود را در تالار اجتماعات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز خواهد كرد. برگزاركننده اين كنگره كانون ادبيات ايران است و معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شبكه راديويي فرهنگ در برگزاري آن همكاري دارند.


طبق اعلام قبلي، قرار بود، علي معلم نيز به‌عنوان دبير كنگره در اين برنامه حضور داشته باشد، كه گفته شد به‌علت كسالت نتوانسته به نشست بيايد.


  



جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر و شاعران افغان و تاجيك/
قنبرعلي تابش: از اعمال سليقه درباره‌ي شعر و شاعران بپرهيزند

 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



يك عده از چهره‌ها اعضاي دايمي كنگره‌ها و جشنواره‌ها شده‌اند.


قنبرعلي تابش در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره ارزيابي‌اش از برگزاري جشنواره بين‌المللي شعر فجر كه ازسوي دفتر شعر و موسيقي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار خواهد شد، عنوان كرد: برگزاري جشنواره‌هاي شعري براي شعر و شاعر مفيد است و جنبه‌اي تبليغاتي و حمايتي دارد؛ اما مهم، چگونگي برگزاري و برنامه‌ريزي و استفاده بهينه از آن در راستاي ارتقاي کيفي آثار شعري است.


اين شاعر افغان ساكن ايران در ادامه تصريح كرد: متاسفانه اگر يک نگاه عبوري به تاريخچه‌ي برگزاري اين‌گونه جشنواره‌ها در دو سه دهه‌ي گذشته داشته باشيم، به آساني پي مي‌بريم که تاکنون چندان کارنامه موفقي نداشته‌اند و نتوانسته‌اند يک جريان شعري پويا و خلاق را بسترسازي کنند؛ بلکه يک حالت شعارزدگي، عوام‌زدگي و سطحي‌انگاري را در شعر باعث شده‌اند. کسالت‌بارتر از آن اين‌که شرکت‌کننده‌هاي آن‌هم غالبا تکراري و قابل پيش‌بيني هستند.


وي در ادامه متذكر شد: يک عده از چهره‌ها شده‌اند اعضاي دايمي جشنواره‌ها و کنگره‌ها و جالب‌تر اين‌که اينان حق وتو هم دارند. مي‌توانند درباره‌ي شاعران گمنام‌تر يا جوان‌تر تصميم بگيرند که چه کساني بايد شرکت کنند و چه کساني شرکت نکنند. طبيعتا بازار مريد و مرادي هم از همين‌جا گرم‌تر مي‌شود.


تابش گفت: اگر جشنواره بين‌المللي فجر هم با همين کاستي‌ها برگزار شود، تبعا نمي‌توان از آن انتظار توفيق داشت، اما اگر برگزارکنندگان آن با يک درايت و تدبير و جامع‌نگري آن‌را بر گزار کنند و با سعه صدر، نحله‌هاي گوناگوني از شاعران را در آن فرا بخوانند، از اعمال سليقه در دعوت شاعران بپرهيزند و از سليقه‌هاي مخالف هم در جشنواره دعوت کنند، مي‌توان اميدوار بود که يک جشنواره‌ي موفق از آب درآيد.


 



در مراسم بزرگداشت شاعر انقلابي،
محمدعلي سپانلو از "ميراث شاعري بهار" مي‌گويد
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



مراسم گرامي‌داشت ملك‌الشعراي بهار با سخنراني محمدعلي سپانلو، كاميار عابدي و پيام محمدامين رياحي همراه خواهد بود.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه هم‌زمان با يك‌صدوبيستمين سال‌روز تولد اين شاعر و پژوهشگر در خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار مي‌شود، محمدعلي سپانلو درباره‌ي «ميراث شاعري بهار»، كاميار عابدي با موضوع «بهار؛ شاعر انقلابي» و علي دهباشي درباره‌ي «سروده‌هاي زندان بهار» صحبت مي‌كنند.


هچنين پروانه بهار در سخنراني با عنوان «خاطراتي از پدرم»، از خاطراتش با اين شاعر مبارز مي‌گويد.


پخش فيلمي از پيام محمدامين رياحي و اجراي موسيقي با استفاده از تصنيف‌هاي بهار هم از ديگر بخش‌هاي اين مراسم خواهد بود، كه عصر روز چهارشنبه 24 آبان‌ماه ازسوي «بخارا» برگزار مي‌شود.


محمدتقي ملك الشعراي بهار 16 آبان‌ماه سال 1265 در محله‌ي سرشور مشهد متولد شد و در نخستين روز ارديبهشت‌ماه سال 1330 از دنيا رفت.


نخستين مقالات سياسي ـ اجتماعي‌اش را در روزنامه‌ي طوس و ساير نشريات با امضاي م. بهار منتشر كرد. ضمن اين‌كه بسياري از شعرهاي مهيج و ضد استبدادي و طنزهاي تلخ او كه مملو از تأسف بر وضع موجود و تمجيد از مشروطه و مشروطه‌خواهان بود، نيز در همين ايام در روزنامه‌هاي مختلف به‌چاپ رسيد.


انتشار روزنامه‌ي «نوبهار»، كتاب «تاريخ مختصر احزاب سياسي ايران» و مجموعه‌ي شعرها از جمله فعاليت‌هاي او هستند.



/خبرهاي كوتاه/
خبرهايي از جايزه‌هاي ادبي واو و كتاب سال شعر جوان و ...
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب



كتاب سال شعر جوان 19 نامزد نهايي‌اش را انتخاب كرد.


به‌گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، از ميان نزديك به 200 عنوان كتاب بررسي‌شده در نخستين دوره اين جايزه، اين آثار به‌عنوان نامزدهاي نهايي معرفي شده‌اند: "نيمي از صورتت را عاشق" (حسين شكربيگي)، "جن‌هاي نارنجي" (هدا حدادي)، "قطار روم خراسان" (‌ناصر حامدي)، "آغوش من كوه مي‌زايد" (سارا سيامكي)، "كشور دلواپسي" (اميرجواد يونسي)، "زيبايي‌ام را پشت در مي‌گذارم" (‌آيدا عميدي)، "آخرين انسان" (‌محمد مفتاحي)، "نقل‌هاي كوچك رنگي" (راضيه بهرامي)، "حبسيه‌هاي يك ماهي كه دل به دريا زد"(عليرضا بديع)، "تصوير برفك است" (شهره شجيعي)، "رنگ‌هاي رفته دنيا" (گروس عبدالملكيان) ، "وقتي هر عابر يك ايستگاه باشد" (بهرام رحيمي)، "گريه‌هاي امپراطور" (فاضل نظري)، "روزي اقيانوس مي‌شوم از تنهايي" (علي عربي)، "نخند داوينچي، مي‌خوام رنگي براي گريه پيدا كنم" (فريده هوشيار)، "روايت‌هاي آبي از كسي شايد شبيه من" (احسان مهتدي)، "از بي‌ستون اين فقرات" (مصطفي بصيري توسيركاني)، "به تمام زبان‌هاي دنيا خواب مي‌بينم" (شبنم آذر) و "مرده‌ها حرفه‌اي" (علي‌ محمد).


***


نامزدهاي رمان متفاوت


انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت "واو" سه رمان را به‌عنوان نامزدهاي رمان متفاوت معرفي كرد.‌


به‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، پس از اعلام فراخوان، شناسايي، جمع‌آوري و بررسي و داوري بيش از دو سوم آثار، اين انجمن "به گزارش اداره‌ي هواشناسي، فردا اين خورشيد لعنتي" مهدي يزداني خرم، "، "ويوالدي به قمر چه گفت" اميرحسين روحي، و "كسي گلدان‌ها را آب نمي‌دهد" آرش آذرپناه را به‌عنوان سه رمان متفاوت معرفي كرد.


البته طبق اعلام، اين سه كتاب صرفا به عنوان آثار متفاوت برگزيده شده‌اند و كار بررسي و داوري آثار همچنان ادامه دارد.


***


"زندگي مطابق خواسته تو پيش مي‌رود" نقد مي‌شود


در دومين نشست نقد ادبي والس و روزي روزگاري كتاب "زندگي مطابق خواسته تو پيش مي‌رود" اثر اميرحسين خورشيدفر مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت.


در اين نشست كه ساعت 17 تا 19 دوشنبه 22 آبان‌ماه در مجتمع فرهنگي، هنري تهران برگزار مي‌شود، فرشته احمدي و پيمان اسماعيلي به‌عنوان منقد حضور دارند.


***


برگزاري دومين همايش تخصصي نويسندگان حوزه ايثار و شهادت


دومين همايش تخصصي نويسندگان حوزه ايثار و شهادت در روز پاياني هفته كتاب برگزار مي‌شود.


به‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين همايش با موضوع خاطره‌نويسي دوم آذرماه با حضور جمعي از نويسندگان و ناشران اين حوزه برگزار خواهد شد.


نادر دقيقي - مدير اداره تاليف و انتشار بنياد شهيد و امور ايثارگران - در اين‌باره گفت: قرار است در اين همايش با بيان پتانسيل‌هاي بنياد شهيد و امور ايثاگران در حوزه جنگ و دفاع مقدس و آشنايي نويسندگان و ناشران اين حوزه با ظرفيت‌هاي بنياد، براي استفاده از آن‌ها در حوزه خاطره‌نويسي تبادل نظر و برنامه‌ريزي شود تا در آينده‌اي نزديك بتوان از اين ظرفيت‌هاي بنيادي در بخش خاطره‌نويسي استفاده كرد.


طبق اعلام، اين همايش سال گذشته با موضوع ادبيات داستاني و با حضور 150 نويسنده اين حوزه برگزار شد.


چهاردهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران از 24 آبان به مدت نه روز در سراسر كشور برگزار مي‌شود.


 



 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است