تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 10, 2006 03:52 PM

پانزدهم آبان 85

 
 
جشنواره‌ي "سلام بر نصرالله" آذرماه برگزار مي‌شود
دبيران شعر، داستان، كاريكاتور و هنرهاي تجسمي معرفي شدند 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم اختتاميه جشنواره بين‌المللي "سلام بر نصرالله" آذرماه برگزار مي‌شود.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رضا رسولي - دبير اين جشنواره - در دومين نشست خبري جشنواره در محل انجمن قلم ايران، در سخناني گفت: 30 آبان‌ماه آخرين مهلت فرستادن آثار به دبيرخانه جشنواره است و اختتاميه در آذر و در آستانه ميلاد امام رضا (ع) با حضور سفيران كشورهاي اسلامي در تهران برگزار خواهد شد.


وي با بيان اين‌كه تاكنون حدود 500 اثر به دبيرخانه جشنواره رسيده كه بيش‌تر در حوزه‌هاي شعر و كاريكاتور بوده‌اند، گفت: عليرضا قزوه دبير گروه شعر، ابراهيم حسن‌بيگي دبير گروه ادبيات داستاني، مسعود شجاعي طباطبايي دبير گروه كاريكاتور و پرويز اسكندرپور دبير گروه هنرهاي تجسمي هستند، كه براي بقيه گروه‌ها هنوز دبيري انتخاب نشده است.


او همچنين يادآور شد: با رايزني‌هاي انجام‌شده درصدديم علاوه بر اهداي جوايز نفيس به برگزيدگان جشنواره، مقدمات سفر پديدآورندگان اين آثار را به لبنان فراهم كنيم.


انجمن قلم ايران با همكاري موسسه‌ي فرهنگي هنري شهيد آويني، حوزه‌ي هنري سازمان تبليغات اسلامي، سايت ادبي لوح، نشر سوره‌ي مهر و موسسه‌ي الفن‌القدسي در بخش‌هاي مختلف شعر، داستان، ‌ترانه، قطعه‌ي ادبي، گرافيك (طراحي پوستر)، عكس، كاريكاتور، مقاله، فيلم، فيلم كوتاه و بخش ويژه شامل كنگره‌ي وبلاگ‌نويسي "سنگ‌نوشت" اين جشنواره را برگزار مي‌كنند.


جشنواره بين‌المللي "سلام بر نصرالله" كه با هدف تجليل از مقاومت عليه رژيم صهيونيستي برگزار مي‌شود، پذيراي آثاري است كه به يكي از زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي باشند.


 
"مرگ را با تو سخني نيست"؛
گزيده‌ي شعرهاي اريش فريد با ترجمه‌ي خسرو ناقد مجوز نشر گرفت
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



ترجمه گزيده‌اي از شعرهاي اريش فريد - شاعر آلماني‌زبان - با عنوان «مرگ را با تو سخني نيست» مجوز انتشار گرفت.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مجموعه افزون بر ترجمه‌ي 62 شعر از اريش فريد توسط خسرو ناقد، گفتاري نيز درباره زندگي و شعر او در آغاز کتاب آمده است. پي‌گفتاري هم در تحليل شعر معاصر آلمان و دشواري‌هاي ترجمه‌ي شعر در صفحات پاياني کتاب ارايه شده است كه توسط انتشارات علمي فرهنگي منتشر خواهد شد.


به‌گفته‌ي ناقد، اريش فريد يکي از نامدارترين شاعران معاصر در کشورهاي آلماني‌زبان است. او که در سال 1921 ميلادي در شهر وين و در خانواده‌اي يهودي متولد شده بود، بعد از اشغال اتريش توسط ارتش آلمان هيتلري و قتل پدر و مادربزرگش، ناگزير به‌ انگلستان پناهنده شد. فريد پس از پايان جنگ جهاني دوم به ‌آلمان بازگشت و در جريان جنبش دانشجويي سال‌هاي 1968 تا 1970 ميلادي در ميان نسل جوان به‌ محبوبيت بسيار دست يافت‌.


او همچنين متذكر شد: اين شاعر اتريشي احياكننده‌ي شعر سياسي در دوران بعد از جنگ جهاني دوم و بويژه در دهه‌ي 60 و 70 ميلادي بود و شهرت خود را نيز مديون شعرهاي اين دوره از حياتش است. بعدها نيز با انتشار دفترهاي شعرهاي عاشقانه‌اش که در شمار زيباترين و دلنشين‏ترين شعرهاي دوران معاصر در سرزمين‏هاي آلماني‌زبان است، به‌شهرتي جهاني رسيد. او در سال 1988 درگذشت.


ناقد كه به‌تازگي مجموعه‌ي دوزبانه‌اي از شعرهاي فدريکو گارسيا لورکا را با عنوان «در سايه ماه و مرگ» منتشر کرده است، درباره‌ي کتاب تازه‌ي خود مي‌گويد: در سال 1379 براي نخستين‌بار گزيده‌اي از شعرهاي اريش فريد را با عنوان «بر تيغه‌ي لبخند» منتشر کردم که در کنار ترجمه‌ي فارسي شعرها متن آلماني آن‌ها نيز آمده بود، كه اين کتاب در بازار ناياب شده است.


محمود معتقدي:
نهاد دولتي كارگزار خوبي براي جشنواره‌ي شعر نمي‌تواند باشد
برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي - ادبي در ارتقاي فرهنگ ادبي جامعه مؤثرند
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



به‌اعتقاد محمود معتقدي، برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي - ادبي در ارتقاي فرهنگ ادبي جامعه مؤثرند، اما با توجه به تجربه‌هاي اخير، نهاد دولتي نمي‌تواند كارگزار و مجري خوبي براي اين‌گونه جشنواره‌ها باشد.


اين شاعر و منتقد درباره‌ي برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: يك نهاد دولتي اگر بخواهد بازتاب جريان‌هاي ادبي باشد، بايد به همه فرصت مساوي بدهد تا همه‌ي صدا‌ها خود را مطرح كنند؛ اما اگر مسؤولان فرهنگي نتوانند بي‌طرف باشند و سعي داشته باشند از صدا‌هاي خاصي بهره ‌ببرند، نقض غرض مي‌شود.


او در ادامه‌ي اين موضوع يادآور شد: در بسياري از جشنواره‌هاي فرهنگي، اسم‌ها، چهره‌ها و رفتار‌هاي معيني را مي‌بينيم كه مطرح‌اند و در نتيجه صدا‌هاي ديگر فرصت حرف‌ زدن ندارند؛ اين جشنواره‌ها متأسفانه دربرگيرنده‌ي همه‌ي جريان‌هاي ادبي نيستند.


به‌اعتقاد معتقدي، تا وقتي‌ مجري و متولي جشنواره‌هاي فرهنگي نهاد دولتي باشد، فيلتر‌هايي وجود دارند كه آدم‌ها و آثار بايد از آن‌ها بگذرند تا به مخاطب برسند. هر جشنواره‌اي مشكلات و مسائل خاص خود را دارد كه بويژه در ادبيات، اين مسائل بيش‌تر است. در جايزه‌ي «كتاب سال» چندين سال است كه چهره يا كتاب ادبي مطرح نمي‌شود و اگر بشود، از طيف خاصي است. بزرگ‌ترين ظلم است كه ما در حوزه‌ي « كتاب سال» يك اثر ادبي نمي‌بينيم؛ چراكه متر و معيار‌هاي‌شان معلوم نيست و مشخص نيست بر چه اساسي كار مي‌كنند. چهره‌هاي ادبي بسياري نقش‌هاي بزرگي را ايفا كرده‌اند، اما وقتي به حوزه‌ي انتخاب مي‌رسد، جايي ندارند. در هر حال، به برگزاري جشنواره‌ي شعر هم خوش‌بين نيستم؛ با توجه به تجربه‌هاي نه چندان دور.


او با اشاره به متولي برگزاري جشنواره در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، به مسأله‌ي ديگري نيز اشاره كرد: اصولا ادغام موسيقي و شعر مبهم است. درست است كه بخشي از شعر كه ترانه است، مي‌تواند در موسيقي مطرح شود، ولي هر كدام استقلال خود را دارند. اگر قرار است هر يك جدي گرفته شوند، لزومي ندارد يك‌جا جمع شوند و اين محدود كردن دايره‌ي فعاليت‌هاست.


وي در ادامه اين موضوع را هم يادآور شد كه در انتخاب «روز شعر و ادب فارسي» به‌نام محمدحسين شهريار هم به‌رغم همه‌ي اعتراض‌هاي انجام‌شده، انتخاب انجام شد. شهريار آدم كمي نيست، ولي نمي‌تواند همه‌ي فضا‌ها را دربر بگيرد، و اين برمي‌گردد به اين‌كه متولي جريان فرهنگي، دولت و نهاد دولتي است و جريان خصوصي كه به جريان مسلط وابسته نيست، فرصت ابراز وجود ندارد. در راديو و تلويزيون هم فضايي وجود ندارد كه همه‌ي شاعران و نويسندگان حرف‌شان را بزنند و مي‌بينيم تنها از چه كساني صحبت مي‌شود.


 
 
به مناسبت 13 آبان شب شعر«عدالت و آزادي» در دانشگاه پرديس قم برگزار مي‌شود
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي



سخنگوي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي گفت: انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه پرديس قم با همكاري انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي در نظر دارد به مناسبت 13 آبان برنامه‌اي با عنوان « شب شعر عدالت و آزادي» را با سخنراني معصومه ابتكار برگزار كند.



حسين نقاشي، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، گفت: اين برنامه فردا در دانشگاه پرديس قم برگزار مي‌شود و در پايان اعضاي شوراي مركزي انجمن اسلامي دانشجويان به همراه خانم ابتكار ديداري با آيت‌الله العظمي صانعي خواهند داشت و درمورد مسائل جاري روز و انتخابات پيش رو به بحث و گفت‌وگو خواهند نشست.



همچنين حسيني، دبير انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه پرديس قم نيز به ايسنا گفت: در اين مراسم دكتر ابتكار درخصوص 13 آبان سخنراني خواهد كرد و در نهايت با آيات‌ عظام صانعي و موسوي اردبيلي ديداري صورت خواهد گرفت.



 
حافظ موسوي:
تجربه‌ي برگزاري جشنواره‌ي دولتي شعر مأيوس‌كننده است
برگزاري هر نوع جشنواره‌ي فرهنگي مثبت و دلگرم‌كننده است
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



حافظ موسوي برگزاري هر نوع جشنواره‌ي فرهنگي را مثبت و دلگرم‌كننده دانست، اما در عين حال متذكر شد: تجربه‌اي كه از مسؤولان فرهنگي داريم، در اين مورد به‌شدت مأيوس‌كننده است.


اين شاعر درباره‌ي ارزيابي‌اش از برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر توسط دفتر شعر و موسيقي معاونت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: درحالي‌كه در همين ماه‌هاي اخير دشواري‌هاي فراواني، براي نشر آثار ادبي ايجاد شده است، بعيد مي‌دانم كه بتوانند جشنواره‌ي موفق و فراگيري برپا كنند. اگر يك جشنواره بخواهد فراگير و سراسري باشد، مي‌بايد دست‌كم بدون نگاه سانسوري و نگاهي كه مدام در حال حذف ديگران است، به شعر و ادبيات بنگرد.


موسوي متذكر شد: متأسفانه چنين چيزي را نمي‌بينم. اين را هم بگويم كه در دوره‌ي قبل هم جز در يك يا دو دوره، در هيچ دوره‌اي شعر و رمان را در كتاب سال به‌حساب نياوردند.


وي همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه، درباره‌ي ادبيات و بويژه شعر جامعه همواره انتظار فوق‌العاده‌اي داشته، يعني شايد جايگاه قدسي براي شعر قايل بوده است. سختگيري مردم در قضاوت‌هاي‌شان نسبت به شاعران و نويسندگان در مقايسه با ديگر هنرمندان به‌مراتب بيش‌تر است. يك مورد كاملا آشكار جايزه‌اي است كه زنده‌ياد منوچهر آشتي گرفت و به‌عنوان چهره‌ي ماندگار در واپسين روزهاي عمر خود تجليل شد و ديديم كه چه سر و صداهايي از دو سو برانگيخته شد؛ از يك‌سو گروه‌هايي از حاكميت و از سوي ديگر انتقادهاي شديد از سوي روشنفكران و ديگران به شاعرشان كه چرا چنين عنوان رسمي و دولتي را پذيرفته است، در حالي كه بسياري از چهره‌ها در هنرهاي ديگر چنين عنوان‌ها و القابي را گرفته‌اند و از جانب هيچ‌يك از دو گروه مورد انتقاد و فحاشي قرار نگرفته‌اند، و اين نشان مي‌دهد كه درست يا نادرست، مردم ما يا لااقل بخش فرهنگي مردم ما، از شاعران و نويسندگان‌شان انتظارات فوق‌العاده‌تري دارند. اميدوارم شانه‌هاي نحيف شاعران و نويسندگان توانايي حمل چنين باري را داشته باشد.


حافظ موسوي در ادامه در مقايسه با برگزاري ساير جشنواره‌هاي هنري نيز عنوان كرد: تا يكي دو سال پيش اكران عمومي فيلم‌ها به حضور در جشنواره منوط بود، و سينماگران مجبور بودند فيلم را به جشنواره ببرند و بعد اجازه‌ي اكران پيدا كنند؛ اين اجباري بود براي عمومي كردن جشنواره‌ي فجر. از طرفي رسيدن فيلم به جشنواره به‌معناي گرفتن اجازه‌ي اكران عمومي نبود، مثل فيلم‌هايي از جعفر پناهي كه اين امكان را پيدا نكردند. اين انگيزه‌اي مي‌شد براي اين‌كه فيلم‌سازان از اين آزادي نسبي براي نمايش آثار خود استفاده كنند. يك جنبه هم بين‌المللي بودن جشنواره بود.


او ادامه داد: اما درباره‌ي شعر و ادبيات اين‌طور نيست، بويژه شعر كه اساسا رسانه‌اي همگاني نيست. ازطرفي شعر قبل از اين‌كه در جشنواره‌اي بخواهد شركت كند، بايد مجوز بگيرد و درواقع مجوز اكران عمومي‌اش را قبل از جشنواره مي‌گيرد. همچنين سينما صنعت است و با بازار و گيشه و پول ارتباط تنگاتنگي دارد، كه درباره‌ي شعر اين مسأله تقريبا صادق نيست. تجربه‌ي يكي دو سال اخير هم كه لزوم شركت در جشنواره براي اكران عمومي فيلم برداشته شد، نشان داد تعدادي فيلم‌سازها ترجيح مي‌دهند شركت نكنند و فقط به اكران عمومي بيانديشند.


 
برزگداشت جمالزاده و ملك‌الشعرا بهار آبان برگزار مي‌شود  
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



مراسم بزرگداشت محمدعلي جمالزاده و ملك‌الشعرا بهار در روزهاي پاياني آبان‌ماه برگزار مي‌شود.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم يادبود پدر داستان‌نويسي ايران روز يك‌شنبه 21 آبان‌ماه در خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.


همچنين مراسم بزرگداشت يك‌صدوبيستمين سال تولد ملك‌الشعرا بهار روز چهارشنبه بيست‌وچهارم ماه جاري در محل يادشده برپا مي‌شود.


محمدعلي جمالزاده سال 1274 هجري شمسي در خانواده‌اي مشروطه‌خواه به دنيا آمد. در 17سالگي براي تحصيل به بيروت رفت و پس از چندي رهسپار پاريس شد. وي 17 آبان سال 1376 در شهر ژنو سويس از دنيا رفت.



از آثار اين نويسنده به «دارالمجانين»، «سرگذشت عمو حسينعلي» در سال 1321 ، «سروته يك كرباس» 1323، «قلتشن ديوان» 1325، «صحراي محشر»، «هزار پيشه» 1326، «معصومه شيرازي» 1333، «تلخ و شيرين» 1334، «شاهكار»1337، «كهنه و نو»، «قصه قصه‌ها» و «قصه‌هاي كوتاه قنبرعلي» 1338، «هفت كشور» و «غير از خدا هيچكس نبود» 1340، «شورآباد» 1341 ، «خاك و آدم » و «صندوقچه اسرار» 1342، «آسمان و ريسمان» 1343، «مركب محو» 1344، «قصه‌هاي كوتاه براي بچه‌هاي ريشدار» 1352، و «قصه ما به سر رسيد» 1357، مي‌توان اشاره كرد.



همچنين محمدتقي ملك الشعراي بهار 16 آبان‌ماه سال 1265 در محله سرشور مشهد از پدري اديب و مادري اصيل از مسيحيان قفقاز كه به دين اسلام درآمده بود، به دنيا آمد و در نخستين روز ارديبهشت‌ماه سال 1330 چشم از جهان فروبست.


وي كه دستي بر قلم داشت، نخستين مقالات سياسي ـ اجتماعي‌اش را در روزنامه طوس و ساير نشريات با امضاي م. بهار منتشر كرد. ضمن اين‌كه بسياري از شعرهاي مهيج و ضد استبدادي و طنزهاي تلخ او كه مملو از تاسف بر وضع موجود و تمجيد از مشروطه و مشروطه‌خواهان بود، نيز در همين ايام در روزنامه‌هاي مختلف به‌چاپ رسيد.


وي در راستاي مبارزات ضد استبدادي خود دست به انتشار روزنامه «نوبهار» زد.


از جمله ديگر آثار سياسي مكتوب محمدتقي بهار به كتاب «تاريخ مختصر احزاب سياسي ايران» مي‌توان اشاره كرد.


از او همچنين ديوان شعرهايش هم بر جا مانده است.


 
 
مجموعه‌ي شعري از شاعر خوزستان به‌زبان عربي منتشر مي‌شود  
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



ماه آينده مجموعه شعرهاي عادل السكراني به نام "مختارات من شعر" به زبان عربي منتشر مي‌شود.



محمد جواهركلام به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: مجموعه شعر عادل اسكراني با عنوان "مختارات من شعر" زير چاپ است. اين كتاب گزيده‌اي از شعرهاي اين شاعر است كه در 224 صفحه به‌تازگي مجوز نشر گرفته است. عادل السكراني كه هم شعرهاي فصيح دارد و هم عاميانه، پسر ملافاضل السكراني - شاعر محلي شادگان - است كه يكي از چند شاعر عرب زنده‌ي بسيار معروف است.



مدير نشر شادگان خاطرنشان كرد: اين كتاب شعر فعلا فقط به زبان عربي منتشر مي‌شود، اما شايد در آينده شعرهاي عربي را با ترجمه‌ي فارسي آن‌ها چاپ كنيم تا خواننده فارسي‌زبان در مراجعه به اين كتاب‌ها بتواند توشه‌اي بر‌گيرد.



وي يادآور شد: اين دومين كتاب شعري است كه به زبان عربي منتشر مي‌كنيم. دفتر شعر اول دكتر عباس ‌پورعباسي حدود يك سال پيش با عنوان "هذا هو الحب" منتشر شد كه با استقبال فراواني مواجه شده، زيرا اين كتاب نخستين دفتر شعر عربي است كه با اسلوب درست و حروف‌چيني خوب منتشر شده است.


 
نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي برگزار مي‌شود  
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - جوانان



نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي (دعبل خزاعي) در تاريخ دوم و سوم آذر ماه از سوي نمايندگي سازمان ملي جوانان استان بوشهر در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان برگزار مي‌شود.


به گزارش ايسنا بر اساس اعلام روابط عمومي سازمان ملي جوانان همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان به همت نمايندگي سازمان ملي جوانان استان بوشهر و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر در سراسر كشور برگزار مي‌شود.


هدف از برگزاري اي جشنواره آشنايي جوانان با ادبيات ديني و اشعار مفهومي در خصوص اهل بيت (ع) ، ايجاد روحيه مشاركت بين جوانان علاقه‌مند به شعر، افزايش اطلاعات عمومي جوانان در زمينه شعر، بروز توانمندي جوانان در اين عرصه، ايجاد ابتكار، خلاقيت و هدف دار كردن شاعران در سرودن اشعار ديني و آشنايي جوانان با مناقب حضرت امام رضا (ع) و اهل بيت است.ك


عموم جوانان 15 تا 29 سال سراسر كشور مي‌توانند تا 10 آبان ماه در دبيرخانه نخستين جشنواره سراسري مشاعره جوانان واقع در استان بوشهر، ميدان قدس، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ثبت نام كنند اين جشنواره همزما ن با چهارمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) برگزار مي‌شود.


بر اساس اطلاعيه سازمان ملي جوانان شركت كنندگان با ادبيات و اشعار ديني و مذهبي آشنايي نسبي داشته باشند و اشعاري در حد و شان ائمه ارائه دهند. اشعار ارائه شده در جشنواره به صورت كتاب مشاعره دعبل خزاعي چاپ و منتشر مي‌شود.


علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره 2532660ــ2528075 ــ 0771 تماس بگيرند.


 
پس از پنج سال دوری از ایران؛
گروه "ایرانی" شعر شاعران معاصر را می نوازند

گروه موسیقی "ایرانی " به سرپرستی "پژمان طاهری "پس از پنج سال دوری بار دیگر در تالار وحدت کنسرت می دهند.
سرپرست گروه "ایرانی" ضمن بیان این مطلب درباره حضور مجدد این گروه در تالار وحدت به خبرنگار مهر، گفت: حضور دوباره گروه "ایرانی"پس از پنج سال نوعی هیجان دوست داشتنی را برای من وگروه ایجاد کرده است؛البته درپنج سال دوری از ایران تورهای مختلفی را با حمایت وهمکاری برادرم "اردوان طاهری" برگزار کرده ایم ولی حضور دوباره در تالار وحدت شوق دیگری دارد.    


"پژ مان طاهری در ادامه  به قطعاتی که قرار است در این کنسرت اجرا شود اشاره کرد وگفت:  نه قطعه با مضامین اجتماعی در دستگاه همایون در نظر گرفته ایم که پنج قطعه آن تصنیف هایی از اشعار شاعران معاصر مانند "محمد رضا شفیعی کدکنی"،"مهدی اخوان ثالث"،"محمد حسین شهریار"،"فریدون مشیری"و"هوشنگ ابتهاج"(سایه) است ؛ که با صدای "علی رضا قربانی" اجرا می شود وچهار قطعه دیگرآن بی کلام خواهد بود.


از سوی دیگر "علیرضا قربانی " خواننده گروه" ایرانی" همراهی و همکاری با این گروه را تجربه ای نو دانست و به مهرگفت:یکی از ویژگی های کار گروه "ایرانی" استفاده از اشعار شاعران معاصربا انتخاب کاملا آگاهانه بوده که طراوت خاصی را به کل مجموعه  داده است وجالب اینکه حتی "شعر آواز" نیز از شاعران خوب معاصر "سایه " و "فریدون مشیری "است.


خواننده گروه" ایرانی"در پایان ازتفاوت این کار با کنسرت های گذشته گفت: من همیشه دنیال تفاوت  در اجرای کنسرت ها بوده ام  و خوشبختانه شیوه  آواز در این اجرا برای من به عنوان خواننده کار تازه ای است و تجربه های خوبی را در همراهی با این گروه کسب کرده ام.


 
 
بهترين شعرها متعلق به معروف ترين شاعران نيست


 
 خلیل عمرانی - شاعر ، گفت : به عنوان کسی که با نسلهای مختلف شعری ارتباط دارم و با احترامی که برای همه شاعران قائلم ، باید بگویم که همیشه مطرح ترین و برجسته ترین افراد برترین آثار را در حوزه شعر نمی آفرینند.
این شاعرمعاصردرگفتگو با مهر، با بیان این مطلب افزود : با توجه به اینکه درجریان پیروزی انقلاب اسلامی تغییراتی را در زوایای مختلف جامعه دیدیم ، طبیعی بود که عرصه شعرما هم دستخوش انقلابی شود که سرآْغازاین تحول بزرگ نیز فجر است.
خلیل عمرانی یاد آورشد : همان طورکه درعرصه های دیگرهنری به نام " فجر" اتفاقات هنری و جشنواره هایی برگزارمی شود که نمایانگرروند تحول و ساخته شدن هنرانقلاب درآینه ای به نام فجر است که درادبیات و شعر جای خالی احساس می شود و تولد یک سبک جدید را در شعرو ادب فارسی درطول این دو دهه شاهدیم که برخی از منتقدان آن را تحت عنوان سبک انقلاب نام گذاری کرده اند.
وی درخصوص لزوم حضور"جوانان شاعر" درکنارپیشکسوتان ، گفت : واجب می دانم که شعرانقلاب و امروزایران دراین مجموعه با حضورشاعران پیشکسوت و میانه و جوان همراه باشد تا بتوانیم همه ادبیات و داشته های شعر و ادب خود را به جهانیان بشناسانیم.
این شاعرادامه داد : برگزاری جشنواره بین المللی شعر فجر مانند آئینه ای روبروی شعر معاصر است تا جهانیان و اهالی زبان فارسی را با شعر بعد از انقلاب و " فجر " آشنا کند.
وی تصریح کرد : بسیارمناسب است برگزار کننده جشنواره بین المللی شعر فجر "وزارت ارشاد" باشد چرا که متولی فرهنگ عمومی نیز به نوعی وزارت ارشاد است اما آیا کفایت می کند یا خیر؟ با نگاهی که به گروه بندی شاعران داریم تنها طیفی خاصی از شاعران زیر پرچم وزارت ارشاد هستند وممکن است این شبهه ایجاد شود که تنها شاعرانی که با ارشاد هستند ، باید در این جشنواره ملی شرکت کنند.
این کارشناس زبان و ادبیات فارسی اظهارداشت : درجاهایی دیده شده که برخی ازشاعران که متولی برنامه هایی هستند ، تنها خود را می بینند و حتی بعضی از هم نسلهای ما در شعر امروز با تمام برجستگی هایی که در اشعارشان است ، توسط شاعران صاحب قدرت سیاسی در حوزه شعر انکار شده اند.
خلیل عمرانی اضافه کرد : به اعتقاد من اگر قراراست این جشنواره درسطح بین المللی برگزار شود باید همه دستگاه ها اعم از وزارت ارشاد ، حوزه هنری ، سازمان تبلیغات اسلامی ، فرهنگستانها و... متولی باشند تا در نتیجه به طیف وسیعی از شاعران معاصر توجه شود نه فقط به عده ای خاص.
 
دومين نشست شاعران عرب و ايراني در بيروت برگزار شد
بيروت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪


خارجي. سياسي. لبنان. ايران.


دومين نشست شاعران عرب و ايراني با عنوان " شعر معاصر ايران با تاكيد برشعر مقامت " با حضور هفت تن از شاعران ايران و تعدادي از شاعران لبناني روز چهارشنبه در بيروت برگزار شد.


در اين نشست كه به همت رايزني فرهنگي ايران در لبنان برگزار شد" شوقي بزيق " شاعر لبناني درباره شعر مقاومت گفت " شعر مقاومت شعري است كه با مرگ خود مبارزه مي‌كند و از بين رفتني نيست. "
وي بر ضرورت افزايش ارتباط ميان صاحبان فرهنگ و شعر عربي و فارسي تاكيد كرد و افزود هرگونه تلاش در زمينه فعال كردن روابط فرهنگي به ويژه شعر بايد علاوه بر حمايت شخصي شاعران و اديبان ، از سوي مراجع رسمي نيز مورد حمايت قرار گيرد.


"محمد علي شمس‌الدين " شاعر لبناني نيز در اين زمينه گفت : فرهنگ جهان عرب مملو از مدرنيزم و نوگرايي از نوع غربي آن شده اما ضروري است كه به نوگرايي از باب شرقي آن وارد شويم كه بسيار عميق تر و فراگيرتر است.


" علي نورالدين " استاد زبان فارسي و عربي دانشگاه لبنان نيز گفت : من به عنوان استاد زبان فارسي در اشعار ايرانيان به موارد فراواني درباره جنبش‌هاي آزاديبخش و مقاومت برخورده‌ام كه اين جايگاه ارزشي " مقاومت " در برابر ظلم ، نزد ايرانيان را نشان مي‌دهد.


" ويكتور الكك " ديگر استاد زبان فارسي در دانشگاه لبنان نيز گفت :پيش از حمله مغول ، ميان ايران و جهان عرب پيوند و مبادله فرهنگي وجود داشت و ايرانيان و اعراب بطور مشترك در ساختن تمدن اسلامي نقش داشتند.


وي افزود: اما پس از حمله مغول‌ها و پيدايش تسلط دولت عثماني برجهان عرب پيوند و ارتباط ميان جهان عرب و ايران قطع شدو تنها ارتباط اندكي از طريق علماي جبل عامل با ايران وجود داشت.


الكك در اين زمينه از تلاش‌هاي " عبدالوهاب عزام"اديب مصري در تاسيس كرسي زبان فارسي در دانشگاه لبنان در سال ‪ ، ۱۹۵۶‬گامي براي ايجاد پيوند فرهنگي ميان جهان عرب و ايران ياد كرد.


" غسان مطر " رييس اتحاديه نويسندگان لبنان نيز بر ضرورت ايجاد پيوند ميان ادبيات فارسي و عربي تاكيد كرد و افزود شناخت ابداعات و نوآوري‌هاي شعر فارسي نياز به تلاش مجدانه ايراني‌ها دارد زيرا آگاهي ايرانيان به عربي بيشتر از آگاهي ما به زبان فارسي است و اين وطيفه ايراني‌ها است كه براي معرفي ادبيات ايران بكوشند.


خانم " دلال عباس " استاد زبان فارسي دانشگاه لبنان نيز اظهارداشت: توجه به شعر انقلابي و يا مقامت درايران پيش از قبل انقلاب اسلامي نيز وجود داشته و بعد از انقلاب شتاب بيشتري به خود گرفته و از محتوا و غناي بيشتري برخوردار شده است.


وي تاكيد كرد شعر ايراني و عربي اكنون بيش از هر چيز نيازمند به ابعاد عرفاني است.


دلال عباس افزود كه نيما يوسيج پدر شعر نو در ايران ‪ ۲۰‬سال زودتر از" نازك الملائكه" شاعر عرب ،شعر نو را در ايران بنيان گذاشت و من اين احتمال را مي‌دهم كه شعر نو در عربي از شعر نو در فارسي تاثير پذيرفته باشد.


" طراد حماده " وزير كار لبنان نيز كه در اين نشست حضور يافته بود از شعر به عنوان يكي از زيباترين تجلي‌هاي بيان انديشه‌هاي انساني نام برد و از امام خميني ( ره) و اقبال لاهوري به عنوان دو شخصيت بزرگ اسلامي ياد كرد كه علاوه بر بنيانگذاري پايه‌هاي سياست در كشورهايشان ، انديشه‌هاي عارفانه شاعري نيز داشتند.


در اين نشست "موسي بيدج"،"عليرضا قزوه"،" حسين اسرافيليان" ، " پرويز بيگي حبيب آبادي" ،"حميد رضا شكارسري" ، " كاظم عليپور" و " محمد سعيد ميرزايي" شاعران اعزامي از تهران اشعاري را در وصف " مقاومت "، سيد حسن نصرالله رهبر حزب‌الله و مذمت رژيم صهيونيستي براي شاعران لبناني سرودند.


 


جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور در رشت پايان يافت
رشت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. جشنواره.


هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور روز چهار شنبه با انتخاب نفرات برتر در مجتمع رفاهي زيباكنار رشت پايان يافت.


در قسمت ويژه اين جشنواره و در بخش شعر "مريم محمديان" از مركز دانشگاه پيام نور گرگان عنوان اول را به دست آورد، "سيده زهرا حسيني" از انزلي در جايگاه دوم قرار گرفت و "شهربانو افشاري" از دانشگاه پيام نور سميرم سوم شد.


در بخش شعر آزاد "مرضيه قصابي" از مركز دانشگاه پيام نور آران و بيدگل، "الهه بهراميان" از دانشگاه سميرم و "مريم ايروان پور" از برازجان واحد بندر گناوه به ترتيب عنوان اول تا سوم را كسب كردند.


بخش داستان نفر اول نداشت ، "فاطمه عباس پور كازروني" ازدانشگاه پيام نور مركز كازرون با ارائه داستان ، "براي فردا"عنوان دوم را به دست آورد، "آزاده شمشادي گلستاني" با داستان "سرباز" از مركز رشت سوم شد.


رييس دانشگاه پيام نور رشت و دبير هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور گفت: در بخش قطعه ادبي، مقاله و طنز نفرات برتر انتخاب نشدند.


"دكتر محمد دوستار" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود: در بخش‌هاي ياد شده ميزان تسلط بر محتوي، تازگي و داشتن پيام براي مخاطب رعايت نشده بود به همين دليل نتوانستيم نفرات برتر را انتخاب كنيم.


هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور از روز گذشته در مجتمع زيباكنار رشت گشايش يافته بود.


از ميان دو هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر ارسالي از دانشجويان مراكز واحدهاي مختلف دانشگاه پيام نور كشور در قالب‌هاي شعر، داستان، مقاله، قطعه ادبي، طنز و بخش ويژه بامحوريت "پيامبر اعظم (ص)"به دبيرخانه جشنواره، ‪ ۵۳‬اثر برگزيده و در اين جشنواره ارائه شد.


 
جشنواره شعر رضوي در جيرفت برگزار شد
جيرفت ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. جشنواره شعر رضوي.


يازدهمين جشنواره شعر رضوي در جيرفت روز چهارشنبه در سالن شهيد مداحي پور اين شهر برگزار شد.


در اين جشنواره آثار شاعران در دو قسمت شعر امام رضا(ع) و پيامبر اعظم (ص) قرائت شد.


سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي جيرفت گفت: از ‪ ۴۳‬اثر ارايه شده به دبيرخانه ‪ ۲۲‬اثر جهت قرائت به جشنواره راه يافتند.


در پايان اين جشنواره پس از راي داوران به نفر اول سه ربع سكه بهار آزادي، نفر دوم دو ربع سكه، نفر سوم يك ربع سكه و نفر چهارم ‪ ۲۰۰‬هزار ريال وجه نقد و به تمامي شاعران و هنرمندان جشنواره هديه‌اي به ارزش يكصد هزار ريال اهداء شد.


اين جشنواره با شعرخواني، اجراي موسيقي و تئاتر همراه بود.


 
شعر و ادب در انتقال ارزشهاي هشت سال دفاع مقدس نقش آفرين است
رشت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪ 
داخلي. فرهنگي. دانشگاه. پيام نور. جشنواره. شعر و ادب.


مديركل فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه پيام نور كشور گفت: شعر و ادب مي تواند در انتقال ارزشها و مفاهيم دفاع مقدس نقش آفريني كند.


"دكتر حسين متفكر" روز سه‌شنبه در حاشيه مراسم گشايش هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان پيام نور در رشت به خبرنگارايرنا، افزود:
شعر و ادب در انتقال بيانات فرمانده و معمارانقلاب به جامعه نقش مهمي دارد و مي‌تواند آنهارا نهادينه كند.


وي گفت: شعر و ادب در تغيير نگرشها و دانش مخاطبان، تغيير رفتار فردي، گروهي، اجتماعي و سازماني افراد، انتقال خمير مايه‌هاي مذهبي و ديني افراد با زبان روز به جامعه و جهت گيريهاي سياسي يك كشور نقش دارد.


وي اظهار داشت: همچنين شعر و ادب مي‌تواند به عنوان محور تحولات فرهنگي كشور و تعاملات فرهنگي فرهنگهاي بومي و ايجاد نگرش هماهنگ در مفاهيم اصلي يك كشور نقش اساسي ايفا كند.


وي خداوند را منشاء هنر دانست و افزود: هر چه از خداوند صادر مي‌شود هنر و هنرمندي است و اين هنرمندي در فطرت انسانها قرار داده شده‌است.


مديركل فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه پيام نور كشور گفت: شكوفايي هنر و هنرمندي در انسانها از وظايف عمده مكتب اسلام است.


وي اظهار داشت: دانشگاه پيام نور به عنوان بزرگترين دانشگاه دولتي كشور و بزرگترين دانشگاه دولتي خاورميانه با بيش از ‪ ۲۷۰‬مركز، منطقه و واحد دانشگاهي و با بيش از ‪ ۶۲۰‬هزار دانشجو مي‌تواند در فرهنگ كشور نقش اساسي و تاثيرگذار ايفا كند.


وي گفت: در راستاي تحقق آرمانهاي نظام جمهوري اسلامي، امام راحل و تدابير مقام معظم رهبري ، راهبرد فرهنگي چشم انداز ‪ ۲۰‬ساله دانشگاه پيام نور در حال تدوين است.


متفكر خاطرنشان كرد:برگزاري جشنواره‌هاي سراسري شعر و ادب و تلاش براي گسترش كمي و كيفي اين جشنواره‌ها از جمله فعاليتها و اقدامات فرهنگي دانشگاه پيام نور است.


وي گفت: برگزاري اين جشنواره‌ها علاوه بر تاثير در منطقه محل برگزاري، در كل كشور نيز تاثير بسزايي در ترويج و اهميت به مقوله فرهنگ شعر و ادب دارد.


وي تاكيد كرد: همه مسوولان فرهنگي و هنري در كشور بايد تلاش كنند تا شعر و ادب فارسي به جايگاه واقعي خود برسد.


وي تصريح كرد: شعر و ادب فارسي بعد از زبان قرآن شيواترين، پرمغزترين، و گيراترين زبان است.


هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور روز سه شنبه با قرائت پيام "دكتر علي رضا علي احمدي" رييس دانشگاه پيام نور كشور در مجتمع زيباكنار رشت گشايش يافت.


دو هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر دانشجويي از مراكز واحدهاي مختلف دانشگاه پيام نور كشور در قالب‌هاي شعر، داستان، مقاله، قطعه ادبي، طنز و بخش ويژه با محوريت "پيامبر اعظم (ص)" به دبيرخانه جشنواره ارسال شده كه ‪ ۵۳‬اثر برگزيده و در اين جشنواره ارائه مي‌شود.


اين جشنواره فردا با انتخاب آثار برتر در مجتمع زيباكنار رشت به كار خود پايان مي‌دهد.


 


كنگره شعر رضوي كشور در كرمان برپا مي‌شود
كرمان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي‬
داخلي. فرهنگي. كنگره شعر.


قايم مقام مديركل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كرمان گفت: چهارمين كنگره شعر رضوي روزهاي پنجم و ششم آذر ماه امسال در كرمان برگزار مي‌شود.


احمد سعيدي روز يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: زندگي و ابعاد مختلف زندگي حضرت امام رضا(ع) بخش اصلي و ابعاد شخصيت حضرت رسول اكرم(ص) قبل و بعد از بعثت بخش ويژه اين كنگره را تشكيل مي‌دهند.


وي گفت: جشنواره استاني شعر رضوي نيز از ‪ ۱۴‬آبان در شهرهاي رفسنجان، بم، عنبرآباد، جيرفت، كهنوج، قلعه گنج، كرمان، بردسير، بافت، سيرجان، شهربابك، راور، كوهبنان و زرند برگزار مي‌شود.


او تعداد اشعار دريافت شده از سراسر كشور در دبيرخانه چهارمين كنگره شعر رضوي را ‪ ۴۰‬اثر عنوان كرد.


وي گفت: علاوه بر آن تاكنون ‪ ۶۰‬اثر از آثار شاعران كرماني به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده است.


 
نقش و جايگاه شعر ولايي در كنگره سراسري شعر رضوي بررسي مي‌شود
مشهد، خبرگزاري جمهوري اسلامي‬
داخلي. فرهنگي. فرهنگ و ارشاد. شعرولايي.


معاون فرهنگي و هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمان گفت:
نقش و جايگاه شعر ولايي در كنگره سراسري شعر رضوي بررسي مي‌شود.


به گزارش روز دوشنبه كميته اطلاع رساني و خبر چهارمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا(ع) در مشهد، "محسن روحي" با بيان اين مطلب افزود: تاكنون ‪ ۲۰۰‬اثر به دبيرخانه كنگره سراسري شعر رضوي ارسال شده است.


وي بيان كرد: مهلت ارسال آثار تا ‪ ۲۵‬آبان ماه جاري تمديد شده و پس از زمان پايان مهلت ارسال آثار، كميته داوري به بازبيني آثار مي‌پردازد.


وي گفت: بخش استاني جشنواره از ‪ ۱۴‬آبان ماه در ‪ ۱۶‬شهرستان استان كرمان با حضور شاعران كشوري و استاني برگزار مي‌شود.


وي با بيان اينكه بخش استاني جشنواره پيش نياز و تقويت‌كننده كنگره سراسري شر رضوي است، افزود: آثار جشنواره توسط سه داور كشوري بررسي خواهد شد.


كنگره سراسري شعر رضوي پنج و شش آذرماه در قالب جشنواره فرهنگي امام رضا(ع) در كرمان برگزار مي‌شود.


 
فتح‌الله مجتبايي: «ملك‌الشعرا بهار» آينه تمام‌‌نماي زمان خود بود


خبرگزاري فارس: فتح‌الله مجتبايي در نشست‌ مركز پژوهشي ميراث متكوب كه ويژه ارج‌نامه «بهار» بود، گفت: «ملك‌الشعرا بهار» آينه تمام‌‌نماي زمان خود بود.
 
 
به گزارش خبرگزاري فارس، چهل و نهمين نشست از سلسله‌ نشست‌هاي مركز پژوهشي ميراث متكوب، در محل اين مركز برگزار شد. اين نشست در صدوبيستمين سالگرد تولد ملك‌الشعرا بهار با حضور دختر وي - چهرآزاد بهار - به بررسي دومين ارج‌نامه از مجموعه ارج‌نامه‌هاي تحقيقي و تصحيحي متون با موضوع مرحوم بهار به كوشش علي ميرانصاري اختصاص داشت.
در ابتدا رئيس مركز پژوهشي ميراث مكتوب، اكبر ايراني، ضمن ذوابعاد خواندن شخصيت بهار هدف از انتشار ارج‌نامه‌هايي اينچنين را در دسترس قرار دادن آثار كساني دانست كه آثار بزرگان و مفاخر اين مرز و بوم و آثار تمدني آن را تصحيح و تحقيق كرده‌اند.
وي افزود: موضوع مجموعه ارج‌نامه‌ها منحصر در حوزه آثار تحقيقي و تصحيحي بوده و همچون درس‌نامه‌اي براي كساني خواهد بود كه خواهان آشنايي با شيوه‌هاي تحقيقي و تصحيحي بوده و همچون درس‌نامه‌اي براي كساني خواهد بودكه خواهانه آشنايي با شيوه‌هاي تحقيقي و تصحيحي متون هستند.
رئيس مركز در ادامه با تأكيد و استقبال از «فرهنگ نقد» آن را اقدامي جهت هرچه بهتر شدن كارهاي آينده مركز دانست.
وي در پايان با بيان خبر برگزاري سمينار نقش ميراث مكتوب بر تمدن ايران و آسياي مركزي و ماورالنهر در 15 آبان، احتمال برگزاري نشستي فوق برنامه در خصوص ملك‌الشعرا بهار، با حضور چالز ملويل كه امكان حضور در اين نشست را نيافت داد. در ادامه اصغر دادبه، حوزه‌هاي دانش‌پژوهي بهار را بي‌نظير خواند.
وي يادآوري تمناي بهار از جوانان در دفاع از ميهن، يك بعد از ابعاد اين صيانت را بعد علمي و به تبع آن تصحيح متون خواند. به زعم وي بهار نمونه اعتدال بين جريانهايي همچون مكتب سعيد نفيسي كه سرعت و مكتب علامه قزويني كه دقت را به اقتضاي زمان دستمايه اقدامات خود قرار داده بودند خواند.
پس از وي فتح‌الله مجتبايي ضمن تشكر از پايه‌گذاري سنت شايسته مركز پژوهشي ميراث مكتوب در برگزاري نشستهاي ارج‌نامه، بهار را همچون فردوسي و حافظ و خواجه نصير و ابن‌سينا كه به تعداد انگشتان دست نيز نمي‌رسند، آينه تمام‌‌نماي زمان خود دانست.
وي ديوان بهار را طيف وسيعي از تصنيف‌سازي تا بلندترين قصايد معرفي كرد و تصانيف وي همچون «مرغ سحر» را همچنان و همواره زنده خواند.
وي در پايان با تأكيد بر ضرورت سنجش آثار در زمان مؤلف، «جغد جنگ» بهار را عالي‌ترين اثر سياسي و فكري زمان وي و «سبك‌شناسي» وي را نمونه‌اي از آثار جاويدان معرفي كرد.
سپس منصور رستگار فسايي، ملك‌الشعرا، بهار را بهار دوران معاصر و بهار شاعران ايران خواند كه با شروع دوره‌ بيداري در يران و نيازمندي مردمان به فكر و انديشه نو رسالت شعر فارسي را بر دوش داشت.
وي بهار را نماد ايران عصر خويش معرفي كرد كه علاوه بر آن، عالم بر متون نيز راهگشا دانست و زندان‌نامه‌هاي او را پژواك عصر وي خواند كه روح جمعي در آن جلوه‌‌اي برجسته دارد.
سپس علي ميرانصاري بحث خود را با برررسي زمينه‌هاي سياسي و اجتماعي كه بهار را به تصحيح برخي از متون و تحقيق در زمينه‌هاي ادبي و تاريخي واداشت، پرداخت.
وي بهار را از سياسي‌ترين شاعران ايران دانست كه در بررسي زندگي‌اش همواره بايد حوادث و تحولات سياسي دورانش را در نظر داشت.
در پايان، به پاس زحمات ميرانصاري در گردآوري ارج‌نامه بهار، لوح تقدير و هديه‌اي به رسم سپاس اهدا شد. 

 


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است