تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 10, 2006 05:52 PM

شانزدهم آبان 85

شب شعر «عدالت و آزادي» با سخنراني «معصومه ابتكار» در پرديس قم دانشگاه تهران برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


مراسم شب شعر «عدالت و آزادي» با سخنراني «معصومه ابتكار» به مناسبت 13 آبان برگزار مي‌‏شود.
به گزارش «ايلنا»، اين برنامه از سوي انجمن اسلامي دانشجويان پرديس قم با همكاري انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران در محل پرديس قم دانشگاه تهران برگزار مي‌‏شود.
همچنين پس از اين برنامه اعضاي انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران و علوم پزشكي تهران به ديدار آيت‌‏الله «يوسف صانعي» مي‌‏روند.


نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي برگزار مي‌شود سرويس: اجتماعي - جوانان 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - جوانان



نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي (دعبل خزاعي) در تاريخ دوم و سوم آذر ماه از سوي نمايندگي سازمان ملي جوانان استان بوشهر در اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي اين استان برگزار مي‌شود.


به گزارش ايسنا بر اساس اعلام روابط عمومي سازمان ملي جوانان همزمان با ولادت حضرت معصومه (س) نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان به همت نمايندگي سازمان ملي جوانان استان بوشهر و با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر در سراسر كشور برگزار مي‌شود.


هدف از برگزاري اي جشنواره آشنايي جوانان با ادبيات ديني و اشعار مفهومي در خصوص اهل بيت (ع) ، ايجاد روحيه مشاركت بين جوانان علاقه‌مند به شعر، افزايش اطلاعات عمومي جوانان در زمينه شعر، بروز توانمندي جوانان در اين عرصه، ايجاد ابتكار، خلاقيت و هدف دار كردن شاعران در سرودن اشعار ديني و آشنايي جوانان با مناقب حضرت امام رضا (ع) و اهل بيت است.ك


عموم جوانان 15 تا 29 سال سراسر كشور مي‌توانند تا 10 آبان ماه در دبيرخانه نخستين جشنواره سراسري مشاعره جوانان واقع در استان بوشهر، ميدان قدس، اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي ثبت نام كنند اين جشنواره همزما ن با چهارمين جشنواره فرهنگي هنري امام رضا (ع) برگزار مي‌شود.


بر اساس اطلاعيه سازمان ملي جوانان شركت كنندگان با ادبيات و اشعار ديني و مذهبي آشنايي نسبي داشته باشند و اشعاري در حد و شان ائمه ارائه دهند. اشعار ارائه شده در جشنواره به صورت كتاب مشاعره دعبل خزاعي چاپ و منتشر مي‌شود.


علاقه‌مندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي‌توانند با شماره 2532660ــ2528075 ــ 0771 تماس بگيرند.


 
 دايره المعارف جامع نويسندگان و شاعران تركيه معرفي شد
آنكارا، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪
خارجي. تركيه. فرهنگي. دايره‌المعارف.


دايره‌المعارف جامع نويسندگان، شاعران و دست اندركاران امور فرهنگي تركيه روز چهارشنبه با برگزاري مراسم "رونمايي" در آنكارا معرفي شد.


"احسان ايشيك" نويسنده اين دايره‌المعارف ‪ ۱۰‬جلدي در اين مراسم كه به ميزباني "اتحاديه نويسندگان تركيه" برگزار شد، به خبرنگار ايرنا در آنكارا گفت كه براي تهيه و تدوين اين دايره‌المعارف ‪ ۲۸‬سال را صرف تحقيق و تفحص در ادبيات تركيه كرده است.


در مراسم رونمايي دايره‌المعارف جامع فرهنگ تركيه كه چهره‌ها و شخصيتهاي فرهنگي برجسته تركيه، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركيه حضور داشتند، "عبدالطيف شنر" معاون نخست وزير و وزير هماهنگ‌كننده امور اقتصادي تركيه از اين "كار عظيم در عرصه فرهنگي تركيه" تجليل كرد.


در اين دايره‌المعارف كه گفته مي‌شود جامع‌ترين كتاب در نوع خود در تركيه است و با همكاري يك گروه تحقيقاتي تهيه شده، بيش از ‪ ۱۰‬هزار نويسنده، شاعر، روزنامه‌نگار تركيه در رشته‌هاي مختلف معرفي شده‌اند.


به گفته "احسان ايشيك" در اين دايره‌المعارف اسامي نويسندگان، آثار آنها، خلاصه‌اي از آثار، شخصيت علمي و ادبي آنان، ارزشيابي اين آثار و جهان بيني نويسندگان نيز ذكر شده است.


وي گفت: "در بخشهايي از اين دايره‌المعارف به معرفي روساي جمهوري، نخست وزيران، وزرا، نمايندگان مجلس، ديپلماتها، روزنامه‌نگاران و افرادي كه به نحوي در امور فرهنگي تركيه دخيل بودند، نيز پرداخته شده است.


ايشيك با عنوان اين كه در آينده "دايره‌المعارف دولتمردان تركيه از دوران تنظيمات و اعلام مشروطيت تاكنون را نيز تهيه و تدوين خواهد كرد، گفت: "بررسي آثار ادبي نويسندگان تركيه نمايانگر تاثيرپذيري آنان خصوصا تا قرن هجدهم از ادبيات ايران است."
در اين مراسم "فرهاد پاليزدار" رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در تركيه اعلام كرد كه گزيده‌اي از اين دايره‌المعارف شامل ‪ ۳۰۰‬تا ‪ ۴۰۰‬نويسنده و شاعر تركيه‌اي به زبان فارسي نيز ترجمه شده و منتشر خواهد شد.


در اين مراسم يك دوره "دانشنامه ادب فارسي - ادب فارسي در آناتولي و بالكان" كه به سرپرستي محقق ايراني "حسن انوشه" تهيه شده، از طرف رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران به "احسان ايشيك" اهدا شد.


 


 
در آستانه‌ي سال‌روز تولد شاعر؛
مجموعه‌هاي ناياب شاپور بنياد منتشر مي‌شوند سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



مجموعه‌هاي ناياب شاپور بنياد منتشر مي‌شوند.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ ناشر آثار بنياد گفت كه درصدد تجديد چاپ برخي از مجموعه‌هاي اوليه‌ي اوست كه ناياب شده‌اند.


مسؤول نشر نويد شيراز همچنين يادآور شد كه در حال حاضر مشغول بررسي براي انتخاب مجموعه‌هايي از اين شاعر است كه تجديد چاپ‌شان اولويت بيش‌تري دارد.


مجموعه‌ي «مرگ ـ تابلو» كه البته در مجموعه‌ي «حلقه‌ي نيلوفري» منتشر شده، احتمالا از جمله‌ي آثاري است كه تجديد چاپ خواهد شد.


انتشار مجدد مجموعه‌ي «حلقه‌ي نيلوفري» كه به بررسي گزيده‌ي شعر شاعران و داستان‌نويسان معاصر ايران مي‌پردازد، مدتي است آغاز شده است. نشر اين مجموعه با ويراستاري شاپور بنياد در سال 67 شروع شد و تا زمان حياتش، 23 مجلد آن انتشار يافت كه حالا چاپ آن با ويراستاري سيروس نوذري ادامه دارد.


شماره‌ي اول اين اثر به شعر بيژن جلالي اختصاص داشت. به‌تازگي هم از مجموعه‌ي يادشده، «ياد بنياد»، مجموعه مقاله‌ها و نوشته‌هاي شاعران و نويسندگان درباره‌ي شاپور بنياد به همراه دو مجموعه‌ي شعر چاپ‌نشده‌ي او با عنوان‌هاي «از مرجان و اريديس» و «سونات نيلوفر و سوييت ايراني » (دو شعر بلند) منتشر شده‌ است.


شاپور بنياد 18 آبان 1326 در شيراز متولد شد و 12 اسفند سال 1378 درگذشت.


از مجموعه‌هاي ديگر او به «خطبه‌اي در هجرت و چند شعر ديگر»، «چند شعر در وادي كتاب عشق و چشم»، «سونات نيلوفر»، «قصيده‌ي آهو»، و «سونات نيلوفر و سوييت ايراني» مي‌توان اشاره كرد كه مجموعه‌ي آخر به درخواست خودش بعد از درگذشت، با ضميمه‌ي شعر بلند «سوييت ايراني» به‌همت سيروس نوذري منتشر ‌شده است.


بنياد همچنين تعداد اندكي شعر، دو فيلم‌نامه و يك نمايش‌نامه‌ي منتشرنشده دارد.



 
/خبرهاي كوتاه/
هشتمين كنگره‌ي ملي شعر سيستان، گردهمايي بيدل‌شناسان و... 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - زاهدان
سرويس: فرهنگ و ادب


هشتمين كنگره ملي شعر سيستان ازسوي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان زابل برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كنگره شعر با موضوع «سيماي پيامبر اعظم (ص) در شعر پارسي» دوم تا چهارم دي ماه در شهرستان زابل برگزار خواهد شد.


طبق اعلام، شاعران مي‌توانند آثار خود را در قالب شعر نو و كلاسيك به همراه بيوگرافي كامل تا تاريخ 10 آذرماه به دبيرخانه كنگره در اداره ارشاد اسلامي شهرستان زابل بفرستند.


كنگره ملي شعر سيستان همه‌ساله همايش‌هاي شعري را با موضوعات مختلف برگزار مي‌كند.


***


بزرگداشت حافظ در دانشگاه سيستان و بلوچستان


همايش «دل شيدا» براي بزرگداشت حافظ شيرازي در دانشگاه سيستان و بلوچستان برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همايش بزرگداشت حافظ شيرازي - شاعر و عارف بزرگ ايراني - به همت انجمن علمي گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه سيستان و بلوچستان اوايل آذرماه برگزار خواهد شد.


در بخش جنبي اين بزرگداشت فراخوان مقاله با موضوعات مختلف درباره حافظ و ويژگي‌هاي شعري‌اش ارايه شده است.


****


آذرماه بيدل‌شناسان گرد هم مي‌آيند


دومين كنگره بين‌المللي عرس بيدل دهلوي ـ بزرگداشت ابوالمعاني ميرزا عبدالقادر بيدل دهلوي شاعر پارسي‌گوي هند ـ به دبيري علي معلم دامغاني روز‌هاي هشتم و نهم آذرماه در تهران برگزار مي‌شود.


برگزاركننده اين كنگره كانون ادبيات ايران است و معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي، سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري و شبكه راديويي فرهنگ در برگزاري آن همكاري دارند.


دومين عرس بيدل، شامل بخش ارايه مقالات بيدل‌پژوهي از سوي بيدل‌شناسان ايران، هند، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان و ساير كشور‌هاي فارسي‌زبان و فارسي‌دانان جهان و روايت آوازي از شعرهاي بيدل است.


سال گذشته در نخستين برگزاري كنگره، استاد الطاف حسين سرآهنگ ـ مشهورترين راوي آوازي شعرهاي بيدل ـ برنامه‌اي اجرا كرد، كه در كنگره امسال نيز گروه‌هاي موسيقي از ايران و هند اجراي اين بخش را به عهده دارند.


دومين عرس بيدل روز‌هاي هشتم و نهم آذرماه در دو بخش صبح و عصر با برپايي نشست‌ها، كارگاه‌هاي علمي، سخنراني و اجراي موسيقي، در تالار كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان واقع در خيابان حجاب برگزار مي‌شود.


 
هرمز عليپور:
عده‌اي با كم‌ترين مايه‌ي شعري ترانه مي‌گويند 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



هرمز عليپور معتقد است: ميان شعر و موسيقي از گذشته‌هاي دور الفتي است و هيچ‌يك هم بر ديگري غالب نيست.



اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: با نگاه به وجه عاميانه ارتباط شعر و موسيقي مي‌توان گفت كه شعر و موسيقي از گذشته‌هاي دور با هم يك زندگي همراه داشته‌اند و اين به يك سرزمين هم اختصاص ندارد، ولي اگر بخواهيم در هنر سرزمين خودمان آن را ببنيم، در كشور ما حتا قبل از ورود اسلام شعرهايي به‌نام خسرواني‌ها وجود دارد كه درواقع تلفيقي از شعر و موسيقي است.



عليپور ادامه داد: تا آن‌جا كه مي‌دانم، حتا شاعراني مثل رودكي كه در شعر و موسيقي - هر دو - تسلط داشته‌اند، به نام خنيانگر خوانده مي‌شوند، ولي اگر به محدوده زماني خودمان بخواهيم بپردازيم، مي‌بينيم كه در موسيقي ما به اصطلاح يك ژانر يا نوع شعري به نام تصنيف مطرح بوده و هست و علاوه بر عارف، شاعران ديگري مثل رهي‌ معيري، معيني كرمانشاهي و چند نفر ديگر تصنيف‌هايي سروده‌اند كه از افاعيل عروضي برخوردارند كه گاهي هم شكل و ريخت ويژه‌اي نزديك به مستزاد دارند و به هرحال هنوز هم براي ما تازگي و طراوت خود را حفظ كرده‌اند.



وي يادآور شد: به مرور كه پيش مي‌آييم مثل ساير مسائل، شعر و موسيقي هم دچار تحول و دگرگوني شده، به‌طوري‌كه حتا در رسانه‌ها به شعرهايي كه با موسيقي همراه بوده يا هست، سرود گفته و مي‌گويند. در ميان اين سرودها هر كدام كه شاعرشان واقعي است، سرود بهتري از كار درآمد كه از قوت كافي و ماندگاري برخوردار است.



او در ادامه خاطرنشان كرد: اما در بخش بي‌مسؤوليت يعني خارج از محدوده رسانه‌ها و به شكل آزاد، عده‌اي با كم‌ترين مايه شعري ترانه يا تصنيف‌هايي مي‌گويند كه حتا از لحاظ وزن و حالت ايقاعي فقير و ناتوان‌اند، زيرا در قديم به شعرهايي ترانه مي‌گفتند كه حداقل وزن و لحن موزون داشتند. اما بدتر از آن در موسيقي ما البته آن سوي آب‌ها كه به عهده به ما نيست، شعر و موسيقي را منطبق با شرايط آن سوي مرزها به شكل فجيعي مورد آزار و اهانت قرار داده و مي‌دهند.



وي علت اين را كه نسل امروز به موسيقي اصيل ما كم‌تر بها و علاقه نشان مي‌دهند، كاستي‌هايي كه براي معرفي معقول اين مقوله هنري وجود دارد، عنوان كرد و افزود: به گمان من نسل منطبق با شرايط زيستي خود با مسائل پيوند برقرار مي‌كند؛ يعني حتا گاهي براي خود ما هم موسيقي اصيل ايراني خسته‌كننده مي‌شود و من اين را اين‌گونه مي‌دانم كه ذات اين موسيقي آسيب‌پذير اگر نباشد، اما اشباعي آزارنده بر آن حاكم است، كه اين نيز برمي‌گردد به تفاوت ذائقه نسل‌ها و تكرارها و شنيدن‌ها و الفت‌پذيري‌ها.



او با طرح اين پرسش كه شعر و موسيقي كدام‌شان بر ديگري تقدم دارد يا كدام يك به‌وقت ارزش‌گذاري، مسؤوليت و جنبه گسترده‌تري دارند، عنوان كرد: در اين زمينه هيچ‌كدام به طور مطلق بر ديگري غالب و يكه‌تاز نيست.



عليپور خاطرنشان كرد: با توجه به اين‌كه شعري كه به خدمت موسيقي گرفته مي‌شود، حداقل بايد بهره‌مندي اندكي از وزن و لحن داشته باشد، اگر بخواهيم غيبت وزن و لحن را به شكلي جبران كنيم، بايد از نظر نگاه و تخيل نگاه كاملا دقيق و ظريفي به مساله داشته باشيم، كما اين‌كه در بعضي از سروده‌هايي كه از صدا و سيماي ما پخش مي‌شود - از لحاظ كشف بعضي از زواياي پنهان - برخي از ترانه‌سرايان موفق عمل كرده‌اند؛ يعني فرهنگ نسل امروز، محاورات روزمره نسل امروز و خواسته‌ها و روحيه نسل امروز را درك كرده و در شعر دخيل كرده‌اند.



او توضيح داد: يعني اگر بعضي از ترانه‌ها را بدون آگاهي از صنايع شعري گوش كنيم، فكر مي‌كنيم كه نثرند. در صورتي‌كه اين‌طور نيست؛ اگرچه در همين زمينه هم به نظر مي‌رسد شباهت‌ها و تكرارها دارند خسته‌كننده مي‌شوند. البته شايد هم دليلش اين باشد كه موسيقي و فرهنگ ما اين اجازه را نمي‌دهد كه مثل موسيقي برخي از كشورها مسائل اجتماعي، عشقي و فلسفي به طور عميق بيان شوند. من خودم آن‌چنان دانش و پيوندي با موسيقي غيرايراني ندارم، اما شعرهاي بعضي از گروه‌هاي موسيقي كشورهاي ديگر را به طور مكتوب كه مي‌خوانم، حيرت مي‌كنم.


 
 
جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور در رشت گشايش يافت
رشت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪ 
داخلي. فرهنگي. جشنواره. شعر و ادب.


هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور روز سه شنبه با قرائت پيام "دكتر علي‌رضا علي احمدي" رييس دانشگاه پيام نور كشور در مجتمع زيباكنار رشت گشايش يافت.


دراين پيام آمده است: هنر همواره ركني اثرگذار در فرهنگ وانديشه ملت- ها بوده است و هنر ايراني ريشه در تمدن اسلامي دارد.


اين پيام افزوده است: هنر اسلامي پيام قدسي است كه به بشر منتقل مي‌شود و در ميان هنرها هيچ هنري با حداقل امكانات به اندازه داستان، مقاله، طنز و شعر قابليت ايجاد انگيزه در شناخت شناسي انسان نسبت به خداوند و خودش و جهت‌دهنده به تمايلات انساني ندارد.


رييس دانشگاه پيام نور رشت و دبير هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان پيام نور نيز در اين مراسم گفت: اين جشنواره با محوريت سيره و زندگاني حضرت رسول اكرم گشايش يافته است.


"دكتر محمد دوستار" در حاشيه برگزاري اين جشنواره در گفت وگوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا، افزود: پرورش استعدادهاي دانشجويان در زمينه شعر و ادب، ترويج فرهنگ شعر و شعر خواني ، ترويج فعاليتهاي فرهنگي و مذهبي و پاسداشت سال پيامبر اعظم (ص) از مهمترين اهداف برگزاري اين جشنواره است.


وي گفت: دو هزار و ‪ ۵۰۰‬اثر دانشجويي از مراكز واحدهاي مختلف دانشگاه پيام نور كشور در قالب‌هاي شعر، داستان، مقاله، قطعه ادبي، طنز و بخش ويژه با محوريت "پيامبر اعظم (ص)" به دبيرخانه جشنواره ارسال شده‌است.


دوستار افزود: از مجموع آثار ارسالي، ‪ ۵۳‬اثر در قالب‌هاي ياد شده از دانشجويان دانشگاه پيام نور كشور انتخاب شده است كه در اين جشنواره ارائه مي شود.


وي اظهار داشت: در پايان جشنواره پس از داوري آثار برتر در رشته‌هاي ارائه شده معرفي مي‌شود.


دبير هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان پيام نور افزود: در مراسم اختتاميه اين جشنواره صاحبان آثار برتر معرفي و تجليل مي‌شوند.


به گفته وي آثار برتر دانشجويان با توجه به نوع قرائت،ميزان تسلط محتوي شعر، تازگي شعر و مرتبط با بخش ويژه انتخاب مي‌شود.


اين جشنواره فردا در مجتمع زيباكنار رشت به كار خود پايان مي‌دهد.



جايزه‌ي شعر كارنامه 29 آبان برگزار مي‌شود
«در نظرخواهي‌ها شاعر نسل سومي كم‌تر انتخاب كرده‌اند»
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



پنجمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر امروز ايران (كارنامه) به‌نام منوچهر آتشي، هم‌زمان با سال‌روز درگذشت او، 29 آبان‌ماه جاري برگزار مي‌شود.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نگار اسكندرفر - مسوول برگزاري جايزه - در اين‌باره گفت: بيش از 60درصد فرم‌هاي نظرخواهي كه براي انتخاب سه چهره از نسل‌هاي جوان، ميانسال و پيشكسوت براي بيش از 90 شاعر، منتقد شعر و مسوولان صفحه‌هاي شعر فرستاده بوديم، به‌دست ما رسيده است. البته مشكلي كه داشتيم، اين بود كه در اين فرم‌ها كم‌تر شاعر نسل سومي انتخاب كرده‌اند. البته اين موضوع به ‌اين دليل است كه كتاب شاعران جوان به سختي چاپ مي‌شود.


چندي پيش اسكندرفر اعلام كرد كه فرم‌هاي نظرخواهي به اندازه كافي نرسيده است و اگر اين فرم‌ها كم‌تر از 60درصد باشند، جايزه شعر كارنامه برگزار نخواهد شد.


وي افزود: مراسم پاياني جايزه شعر كارنامه هم‌زمان با سالمرگ آتشي در خانه هنرمندان ايران برگزار مي‌شود، البته حتا اگر نتوانيم اين مراسم را در خانه هنرمندان برگزار كنيم، در هرحال جايزه امسال برگزار مي‌شود.


 
رضا حامي‌پور:
كار بر روي شعر نو براي اهل موسيقي سخت‌تر است

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



رضا حامي‌پور معتقد است: شعر كلاسيك خود موسيقي پنهان و آشكار كلام را دارد و اين است كه موسيقي‌دانان ما خود به خود به سراغ اين شعرها كه كار روي آن‌ها راحت‌تر است، مي‌روند؛ چون در شعر نو كار كمي سخت‌تر است، اما نشدني نيست.



اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ در خوزستان، خاطرنشان كرد: آن بخش از موسيقي ايران كه ريشه و عمقي دارد و مي‌شود در آن به دنبال فلسفه و انديشه‌اي گشت،‌ ريتم‌ها و دستگاه‌هاي كلاسيك موسيقي ما هستند كه آن‌ها هم اغلب براي شعرهاي كلاسيك‌مان كاربرد دارند، اما اخيرا در موسيقي پاپ هم كارهاي خوبي انجام شده كه گاه به گاه ديده مي‌شود از شعرهاي نو و معاصري كه فلسفه و انديشه‌اي پشت آن‌هاست، نيز استفاده كرده‌اند.



او افزود: اما مشكل اين‌جاست كه بخشي از موسيقي پاپ كه به شعرهاي سطحي و مبتذل روآورده است، نه تنها براي ادبيات كه براي موسيقي هم مشكلاتي را به‌وجود آورده و مي‌آورد. البته كارهاي اين‌چنيني لحظه‌يي هستند؛ هيجاني به‌وجود مي‌آورند، بخصوص براي قشر جوان، و بعد كنار گذاشته مي‌شوند؛ تا كاري ديگر و هيجاني ديگر. اين‌ها ماندگار نيستند، زيرا اصل و بناي كار را بر هيجان گذاشته‌اند، ولي هيجان فروكش مي‌كند، در حالي‌كه موسيقي كلاسيك بيش‌تر آرامش مي‌آورد و اساسش بر اين است كه نوعي لذت دروني همراه با آرامش را به‌وجود آورد.



حامي‌پور تصريح كرد: اگر بخواهيم صادقانه در اين‌باره بحث كنيم، بايد بگوييم وقتي‌كه سانسور و مميزي شديدي وجود داشته باشد، آن‌هايي كه كارهاي عميق و ريشه‌يي انجام مي‌دهند، پيوسته زير ذره‌بين‌اند؛ پس در نتيجه يا به حاشيه رانده مي‌شوند يا خود كنار مي‌روند. بنابراين خلأيي به‌وجود مي‌آيد و كساني كه شعرهاي سطحي مي‌گويند و ... فرصت و راه بروز پيدا مي‌كنند. درباره موسيقي هم همين‌طور است؛ موسيقي اصيل و كلاسيك ما هم به حاشيه رانده شده است.



وي يادآور شد: خود مساله سانسور بعد از مدتي در بسياري از افراد ايجاد نوعي خودسانسوري مي‌كند و وقتي فرد يا گروهي كارشان دچار سانسور شد، به دنبال آن دچار خودسانسوري مي‌شوند، و تا قبل از اين‌كه كارشان به قيچي سپرده شود، خودشان دست به حرج و تعديل و حذف و تغيير مي‌زنند. اين مشكل مي‌سازد و هنرمند را به سمت قشري‌گري و سطحي بودن مي‌راند و كساني هم كه چنين نمي‌كنند، براي هميشه يا مقطعي از زمان به حاشيه رانده مي‌شوند. در همه هنرها مثل نقاشي، سينما و... هم همين‌طور است.




 
منوچهر تشكري:
موسيقي‌دانان شعر معاصر را ناديده‌ گرفته‌اند
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



به‌باور يك مدرس زبان و ادبيات فارسي دانشگاه، موسيقي‌دانان و اهل موسيقي شعر معاصر را ناديده گرفته‌اند و مثل بيش‌تر مردم تحت تاثير شعر كلاسيك‌اند.



منوچهر تشكري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌ در خوزستان، خاطرنشان كرد: شعرهاي كلاسيك آن‌قدر روح و روان مردم را پر كرده‌اند كه جايي براي شعر نو و نيمايي نگذاشته‌اند؛ وگرنه شعرهاي مهدي اخوان ثالث، سهراب سپهري، فروغ فرخزاد، محمدرضا شفيعي كدكني و... كاركرد موسيقايي خوبي دارند. حتا شعر سپيد احمد شاملو گاهي اين استعداد را دارد كه همراه موسيقي خوانده شود، اما آن توجه خاص كه به شعر كلاسيك مي‌شود، درباره شعر معاصر وجود ندارد.



وي تاكيد كرد: ساختن موسيقي براي شعر كلاسيك كه خود وزن و موسيقي شعري‌اش بالاست، راحت‌تر است. در حالي كه شعر نو نيمايي كار بيش‌تري مي‌خواهد و زحمت و تلاش بيش‌تري را براي ساخت موسيقي مي‌طلبد. اين خود دليلي است براي توجه كم‌تر اهل موسيقي به استفاده از شعر نو.



تشكري دليل ديگر اين امر را استقبال نكردن مردم عنوان كرد و توضيح داد: به اندازه همين 50 سالي كه از عمر شعر نو مي‌گذرد، يعني زماني كه نيما كارهاي اساسي‌اش را عرضه كرد، مردم از شعر نيمايي فاصله دارند و اين به آن دليل است كه مردم گرايش‌شان به مطالعه و تحقيق و درك متون جديد كه البته نكته‌هاي فراوان‌تر براي آموختن دارند و ارتباط بهتري را با مخاطب مي‌توانند برقرار كنند، كم است و از آن‌جا كه درك اين آثار به صرف وقت بيش‌تر براي تفكر در شعر و درك ديد خاص شاعر نياز دارند، كم‌تر به آن‌ها توجه مي‌كنند. همچنين از آن‌جا كه هر شاعري براي خود يك نوع سبك را معرفي كرده و نوآوري‌هايي دارد‌، مردم از دريافت و درك اين شعرها فاصله گرفته‌اند كه علت آن را از آموزش و پرورش تا رسانه‌ها و دانشگاه و بسياري جاهاي ديگر مي‌توان بررسي كرد.



او تصريح كرد: آموزه‌هاي سطحي و آسان باعث شده تا ادبيات معاصر براي مردم قابل درك نباشد و اين خود تاثيرش را بر موسيقي ما هم گذاشته و مي‌گذارد. كسي هم كه نخواهد موسيقي بسازد، مطمئنا اغلب سراغ چيزي مي‌رود كه سليقه و خواست مردم باشد.



وي درباره استفاده نكردن مكرر از معدود شعرهاي كلاسيك، آن هم از شاعران خاص براي موسيقي گفت: اين از يك سو برمي‌گردد به اين كه بيش‌تر اين افراد ديدشان نسبت به شعر محدود و ارتباط‌شان با جامعه‌ ادبي كم است و از سوي ديگر ديد مخاطب‌شناسي‌شان مي‌گويد مردم اين شعرها از اين شاعران را بيش‌تر مي‌پسندند.



مدرس زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شهيد چمران اهواز يادآور شد: در چند سال اخير چند كار موسيقي روي بعضي شعرهاي نيما مثل "تو را من چشم در راهم"، "خانه‌ام ابري است" و.... انجام شده كه هم خوب از كار درآمده و هم خوب جا افتاده‌اند و اين نشان مي‌دهد كه مي‌توان با شعر معاصر هم كارهاي موسيقايي خوبي ارايه كرد. علاوه بر نيما و ديگران، شعرهاي سپهري هم جاي كار دارد و حيف است كه از آن‌ها استفاده نشود؛ چرا كه هم بهره عرفاني و ... مي‌بخشند و هم جنبه موسيقايي خوبي دارند.



تشكري تاكيد كرد: موسيقي‌دانان ما بايد به شعر معاصر توجه بيش‌تري داشته باشند. ضمن اين كه علاوه بر شعر نو نيمايي، غزل معاصر هم وجه موسيقايي بسيار نيرومندي درد؛ غزل‌هاي حسين منزوي، محمدعلي بهمني، قيصر امين‌پور و .... از اين دست‌اند.



 
اين واژه‌ها در شعر نمي‌نشينند سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها



اطراف ما پر است از ابزار و وسايلي كه زاده تكنولوژي و عصر جديد است از تلفن و تلويزيون گرفته تا سفينه‌هاي فضايي، اينترنت و ... همه اينها اطراف انسان پراكنده و بخش مهمي از زندگي شده‌اند. شاعر هم دور از اين دنيا و جداي از اين ابزار نيست. براي همين است كه در شعر امروز نقش اين وسايل كم نيست.



به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،محمد هاشم اكبرياني در وبلاگ خود به نشاني http://mahabb.blogspot.com در ادامه نوشته است: شعرهاي زيادي را مي‌خوانيم و مي‌بينيم كه واژگاني چون ايميل، ضبط، چراغ قرمز و آسفالت در آنها ديده مي‌شود. اين وضع گاه تا جايي پيش مي‌رود كه شاعر براي آنكه نشان دهند پيشرو است، ‌تلاش فراواني مي‌كند تا اين واژه‌ها در شعر خود بگنجاند.



بنا بر نوشته‌ي اين شاعر، در اينجا دو، سه نكته وجود دارد. اول آنكه بايد به شاعر حق داد تا دنياي پيرامون خود را در شعر جاي دهد. ازهمين جاست كه تناقض و تضاد (نكته دوم همين است) خود را آشكار مي‌كند. اين واژه‌ها در بسياري موارد حس شاعرانه‌ي بسيار كمي با خود به همراه دارند. از يكسو شاعر به دليل زندگي در ميان اين ابزار و وسايل خواه‌ناخواه به استفاده از آنها راغب مي‌شود و از سوي ديگر نمي‌تواند حس شاعرانه‌اش را منتقل كند. به عبارت ديگر شعر با حس و عاطفه آميخته است و هيچ متن منشور و منظومي را بدون حس و عاطفه نمي‌توان شعر (يا حداقل شعر خوب) ناميد. به همين جهت وقتي واژگاني در شعر به كار مي‌رود كه حس لازم را ندارند، شعر سخت صدمه مي‌بيند. حتي اگر شعر خوبي را با احساس و عواطف قوي مي‌بنيم كه از چنين كلماتي بهره برده است، بيشتر تركيب جملات و عبارات است كه آن را تاثيرگذار كرده است.



در اين نوشته مي‌خوانيد: تغيير ابزار و وسايل پيرامون ما بسيار سريع، عميق و پيچيده بوده است. رسيدن از تبر به بولدوزر، رسيدن از چرتكه حساب و كتاب به مبادلات اينترنتي، در يك چشم‌ به ‌هم‌زدن اتفاق افتاده است، اما احساس بشري به راحتي نمي‌تواند، چنين تغييري بكند. البته اينكه آيا احساس ما هم مي‌تواند تغييري ماهوي همچون تكنولوژي، پيدا كند، خود بحث ديگري است. اما حتي اگر بپذيريم كه چنين تغييري امكان‌پذير است، بايد اين را هم پذيرفت كه روح و روان انسان نمي‌تواند به اين سادگي و به سرعتي كه تكنولوژي طي كرده است، دچار تغيير شود و درست به همين دليل است كه اگر شعر امروز به سراغ تكنولوژي و ابزار دنياي جديد مي‌رود، ‌نمي‌تواند خواننده را راضي كند.



 
در آستانه‌ي يك‌صدوبيستمين سال‌روز تولد ملك‌الشعرا بهار
ديدگاه‌هاي يوسفي، بزرگ علوي، دهخدا، شاملو، زرين‌كوب و شفيعي كدكني
  
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


 


فردا يك‌صدوبيستمين سال‌روز تولد ملك‌الشعرا بهار است؛ شاعر، محقق، روزنامه‌نگار و مبارز مشروطه‌خواه، كه با انتشار روزنامه‌ در زمان خود تأثير بسياري بر مبارزات ضداستبدادي گذاشت.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، غلامحسين يوسفي بهار را شاعري ملي و هنرمندي واقعي مي‌شمرد و معتقد بود: به بي‌نظير بودن او معتقدم، از آن جهت كه او شاعر زندگي بوده است. همان‌طور كه شعر حافظ و سعدي و فردوسي و ديگر هنرمندان را همه دوست مي‌دارند و بر چشم هنرشناسان قرار دارد، بدان سبب كه در زمان خود نواي زندگي از خلال كلام خويش به گوش جهانيان رسانده‌اند، به همين دليل نيز شعر بهار را همه دوست دارند و دوست خواهند داشت و هميشه ارزش هنري خود را حفظ خواهد كرد.


وي همچنين با يادكردن از بهار به‌عنوان رهبر زندگي، درباره‌ي او گفته بود: او ملت خود را به سوي جلو مي‌كشيد. از كساني نبود كه هميشه در پي آن باشد كه فرصتي فراچنگ آورد، به گوشه‌اي بخزد و فقط با يار خويش نرد عشق ببازد، و درمقابل ساير حوادث اجتماع كه درد مشترك او و هم‌نوعان اوست، خونسرد و بي‌توجه بماند. او مي‌دانست كه در چنين مواقع به وظيفه‌ي بزرگ شاعري و هنرمندي (كه نزدش روشن بود) بايد عمل كرد. وقتي كه «نوبهار» او را توقيف مي‌كردند، با نوايي زنده كه از حلقوم ملت آزادي‌خواه ايران برخاست، مي‌گفت: اي آزادي خجسته آزادي / از وصل تو روي برنگردانم.


بزرگ علوي نيز درباره‌ي بهار اين‌گونه اظهارنظر كرده است: بدون شك تاريخ ادبيات ايران چهره‌ي بهار را همواره به‌طور برجسته و شايسته‌اي بر سينه‌ي خود نقش خواهد كرد و از او به‌عنوان يك هنرمند بزرگ قرن، ياد خواهد كرد. بهار در فن شاعري، بيش از همه به راه و رسم گويندگان سبك خراساني نظر داشت و بدان راه مي‌رفت،‌ بخصوص اين خاصيت در قصايد و مثنويات او بيش از همه به چشم مي‌خورد، اما بي‌انصافي است اگر بهار را تنها يك مقلد ساده بشماريم؛ او با ابداعات و ابتكارات لفظي و معنوي، از يك‌سو بر غناي ادبيات ايران افزود و از سوي ديگر شيوه‌ي پيشينيان را به‌طرزي نو بياراست و با امثال و استعارات امروزي، به نحو بايسته‌اي با محيط منطبق داشت و زندگي و حيات بخشيد. قصيده‌ي «دماونديه» و «بحث‌الشكوي» و غيره كه از برجسته‌ترين آثار سبك خراساني به حساب مي‌آيند، بر اين مدعا گواهي گويا هستند. شعرهاي ديگر بهار، بخصوص در چهارپاره‌هاي «شباهنگ»، «كبوتران»، ‌«افكار پريشان» و جز آن‌ها، بوي شعر امروزي را مي‌دهند و از محاسن يك تجدد شعري سالم، به نيكي برخوردارند. آن‌ها هم اصالت فارسي را حفظ كرده‌اند و هم زبان گوياي زندگي امروز مايند.


به‌گفته‌ي بزرگ علوي، نثر بهار نيز زيباست و در حد اعتدال سخن قرار دارد. بهار نه به مغلق‌بافي‌ها و لغت‌پردازي‌هاي فضل‌فروشان دل بست و نه مبتذلات تحريرات اداري و ژورناليستي متداول را گردن نهاد. او فارسي را درست مي‌نوشت، از تكلف و فضل‌فروشي نابجا بركنار بود و مقاصد خود را با رواني و سادگي تمام جامه‌ي كلام مي‌پوشانيد. بدون شك بهار را از مفاخر عالم شعر و ادب و ايران بايد به شمار آورد. بهار، براي ادب‌دوستان، براي دوستداران زندگي و خيرخواهان بشر و هواخواهان صلح هميشه زنده و ارزنده است.


همچنين علامه علي‌اكبر دهخدا درباره‌ي بهار اين‌چنين گفته است: سخن‌سنجان و اساتيد فن ادب معتقدند كه پس از حافظ يعني تقريبا از هفت قرن پيش تاكنون شاعري به استادي و توانايي و عظمت قدر و مقام ادبي استاد بهار در ايران به‌وجود نيامده است و بهار در ميان ستارگان رخشاني نظير جامي و هاتف و صبا و سروش و قاآني و امثال آن‌ها كه در قرون اخير به‌وجود آمدند، چون خورشيد تابنده‌اي بود كه بالغ بر نيم قرن در آسمان بلند شعر و ادب ايران نورافشاني كرد. روز اول ارديبهشت اين مهر فروزان از نورافشاني بازماند و اين خورشيد عالم ادب افول كرد و مشعل تابان محفل هنر و ادب خاموش شد. هزاران دريغ و افسوس!


دهخدا همچنين متذكر مي‌شود: استاد بهار در نظم و نثر هر دو قوي‌دست بود. وقتي كارنامه‌ي هنري و ادبي او را ورق بزنيم، مي‌بينيم كه در هر قسمت از انواع شعر – غزل و قصيده و دوبيتي و مثنوي، حتا ترانه و تصنيف – داد سخن داده و در سي‌هزار بيت ديواني كه از او به يادگار مانده است و خود از ذخاير گران‌بهاي ادب فارسي است، قصايد و چامه‌هاي نغزي به سبك خراساني يافته مي‌شود كه نه تنها از آثار اساتيد بزرگ سلف نظير عنصري و فرخي و منوچهري چيزي كم ندارد، بلكه بعضي از آن‌ها از لحاظ بلندي لفظ و معني بر آثار اين شاعران برتري دارد. 


اما احمد شاملو با ياد كردن از بهار به‌عنوان يك شاعر بزرگ، روزنامه‌نگار تجددخواه، نويسنده و اديب محقق، و صلح‌جوي معتقد، درباره‌ي او مي‌گويد: آخرين قصيده‌ي پرصلابتش درباره‌ي صلح بود و در آخرين روزهاي عمر خويش، در بستر بيماري، به مردم صلح‌جو چنين پيغام داد: ‌اگر من هم نبودم شما همه، در پيروزي نهايي صلح بر جنگ، جشن بگيريد.


به اعتقاد وي، بهار آخرين تبلور شعر كلاسيك فارسي بود. شيوه‌ي او، تمام جلال و حشمت و ظرافت ادبيات فارسي را ارايه مي‌دهد. در اين‌جا، به مثابه‌ي يك نقاش راز زيبايي طبيعت را بر پرده‌ي شعر خويش برمي‌گشايد. آثار ادبي بهار فراوان است كه «سبك‌شناسي» يا «تاريخ تطور نثر فارسي» سرآمد همه‌ي آن‌هاست.


ازسوي ديگر عبدالحسين زرين‌كوب با بيان اين‌كه ملك‌الشعراي بهار ستايش‌گر بزرگ آزادي است و از شاعران بزرگ ايران هيچ‌كس به خوبي او از آزادي سخن نگفته است، مي‌افزايد: آثار شاعري وي مواجه با دوره‌اي شد كه در طي آن آزادي – و نه سنگر و كرسي - آن مطلوب و مقصود كساني بود كه براي نجات قوم و ملت خويش شور و درد واقعي داشتند. مبارزه با نفوذ و تجاوز بيگانه، مبارزه با تعدي و بيداد فرمانروايان خودكامه، مبارزه با آن‌چه ايران را به ضعف و فقر و فساد محكوم كرده بود، هدف كساني بود كه در روزها، در مشهد و تبريز و اصفهان و تهران و همه‌جا با استبداد به پيكار برخاسته بودند. بهار، شاعر جوان مشهدي نيز كه در اين هنگامه به دفاع از حيثيت و استقلال قوم و وطن برخاست، آزادي را يگانه اميد ملك و ملت مي‌شمرد.


وي همچنين متذكر مي‌شود: با وجود شوق و علاقه به ديانت كه از بيش‌تر اشعار عهد جواني او آشكار و نمايان است، خرافات‌پرستي نزد او محكوم و مطرود است و اين را ديگر جزو ديانت نمي‌شمارد. هرجا كه در اين اشعار به اين اوهام و خرافات نامقبول اشارت مي‌كند، سخنش از نيش و ريشخند سرشار است.


محمدرضا شفيعي كدكني، بهار را يكي از پرفروغ‌ترين شعله‌هاي قصيده‌سرايي در طول تاريخ ادبي ما مي‌داند و عقيده دارد: بي‌هيچ گمان از قرن ششم بدين‌سوي چكامه‌سرايي به عظمت او نداشته‌ايم. در ميان قصيده‌سرايان درجه‌ي اول زبان فارسي كه از شماره‌ي انگشتان دو دست تجاوز نمي‌كنند، به دشواري مي‌توان كساني را سراغ گرفت كه بيش از او شعر خوب و موفقانه داشته باشند. در قصايد برگزيده‌ي او مجموعه‌ي عناصر شعري به‌حالت اعتدال و يك‌دست جلوه مي‌كنند. عاطفه و خيال و هدف انساني همراه با نيرومندترين كلمات – كه با استادي فراوان در كنار هم جاي گرفته‌اند – در شعر او به هم آميخته‌اند. قصيده در معني درست كلمه، بر بنياد سنت‌هاي كهن و دور از هرگونه پريشان‌گويي، آخرين‌بار در شعر او تجلي كرد، و پس از چندين قرن بار ديگر چهره‌ي يك چكامه‌سراي بزرگ را در صفحات تاريخ ادبيات ما آشكار ساخت. بر روي هم بارورترين استعدادي بود كه در شعر كلاسيك فارسي – به روزگار ما – چهره نمود.


وي همچنين مي‌گويد: بهار براي نخستين‌بار مقوله‌ي سبك‌شناسي را به‌طوري كه امروز رايج است، در تاريخ ادبيات ما مطرح كرد و خود در اين باب بهترين تحقيقات و گسترده‌ترين پژوهش‌ها را در آن روزگار انجام داد. دو ديگر، ‌بهار سياستمدار است كه در عرصه‌ي گير و دار آزادي درشت‌خفتانش به تن فرسود (بث‌الشكوي)، و تا واپسين لحظه‌هاي زندگي در سنگر مبارزه زيست، اگرچه حيات او در اين راه بي‌پست و بلند نبود. سه ديگر، بهار شاعر است كه زبان روزگار خويش و يگانه‌ي سخن‌وران چند قرن اخير ايران بود. شاعري كه گذشته‌ي ايران را هميشه پيش چشم داشت و از ياد شكوهمند آن روزگاران خون در تن او موج مي‌زد. از شعف و فخر قلبش با تحرك زمان و لحظه‌هاي زندگي مي‌تپيد. سراپا خشم و خروش بود كه چرا امروز چنينيم، با آن‌كه در گذشته چنان بوديم؟ با اين همه به مانند يك شاعر بزرگ ملي طرح اجتماعي روينده و بارور و آزاد و خوشبخت را همواره در آيينه‌ي آرزوهاي خويش منعكس مي‌كرد؛ روزي كه:


دوران جوانمردي و آزادي و رادي/ باديد شود چون شود اين ملك برومند


ورزنده شود مردم و ورزيده شود خاك/ از كوه گشايد ره بر رود نهد بند


و مي‌گفت: گر ز آن كه نمانم من و آن روز نبينم/ اين چامه بماناد بدين طرفه پساوند


بهار شاعري تجددطلب بود و زندگي او بهترين گواه اين سخن است، و اگر مي‌بينيم كه سخنش را در يكي از كهنسال‌ترين قالب‌هاي شعر كلاسيك فارسي عرضه كرده، نبايد او را مخالف تحولات ادبي شماريم.


به‌گزارش ايسنا، محمدتقي ملك الشعراي بهار 16 آبان‌ماه سال 1265 در محله‌ي سرشور مشهد به‌دنيا آمد و در نخستين روز ارديبهشت‌ماه سال 1330 چشم از جهان فروبست.


پي‌نوشت: در نگارش اين مطلب از كتاب "بلندآفتاب خراسان" (يادنامه‌ي استاد محمدتقي ملك‌الشعرا بهار) به‌اهتمام محمد گلبن استفاده شده است.


 
فرهاد عابديني:
اميدوارم جشنواره‌ي شعر فجر مانند قبلي‌ها نباشد
نهادهاي دولتي تاكنون با شعر يك‌سويه برخورد كرده‌اند
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



به‌اعتقاد فرهاد عابديني، تجربه در كشور ما اين بوده كه سازمان‌هاي دولتي به شعر و ادبيات كم‌لطفي داشته‌اند.



اين شاعر درباره‌ي ارزيابي‌اش از برگزاري جشنواره‌ي بين‌المللي شعر فجر به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: زياد خوش‌بين نيستم، ولي انشاء‌الله فكر من غلط باشد. اين جشنواره تا زماني كه برگزار نشود، نمي‌توان پيش‌بيني‌اي كرد، ولي سوابق گذشته نشان داده است كه كارگزاران در اين زمينه تك‌بعدي نگاه مي‌كنند.



وي در عين حال متذكر شد: جايزه‌هاي خصوصي هم متأسفانه اين ديد را دارند، ولي وقتي وزارتخانه‌اي، جشنواره‌اي برگزار كند، انتظار اين است كه همه‌گير باشد.



او همچنين ابراز اميدواري كرد، اين جشنواره مانند قبلي‌ها يك‌سويه نباشد، داوران از طيف‌هاي مختلف باشند و تمام شعرها و كتاب‌هايي كه منتشر مي‌شوند، مورد بررسي قرار گيرند.



عابديني همچنين گفت: متوليان امر - چه در بخش دولتي و چه خصوصي - يا نخواسته‌اند و يا نتوانسته‌اند فراگيري ايجاد كنند و طيف‌هاي مختلف را در حوزه‌ي ادبيات دور هم جمع كنند؛ به اين دليل است كه در اين حوزه شاخه‌هاي جدا از هم داريم و با يك تشكل ادبي مواجه نيستيم.



 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است