تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


October 26, 2006 10:41 AM

سوم آبان 85

شب شعر «با شاعران عرب» در انجمن شاعران ايران


شب شعري با حضور شاعران عرب امروز در محل انجمن شاعران ايران برگزار مي شود.
در اين برنامه که با عنوان "با شاعران عرب" برگزار مي شود دکتر نذيرالعظمه از اردن ، خالد البرادعي از سوريه و خالد محمد احمد (خالد ابو خالد) از فلسطين ميهمان خانه شاعران و دفتر شعر جوان خواهند بود. اين شب شعر امروز ساعت 15:30 در خانه شاعران ايران برگزار مي شود.
 
  
انجمن صنفي شاعران : شعرا ديگر غم نان نخواهند داشت



  
 طراح " انجمن صنفی شاعران ایران " ، طی گفتگویی اهم برنامه های این تشکل فرهنگی ، ادبی را تشریح کرد.
پرویز بیگی حبیب آبادی ، گفت : قریب به اتفاق شاعران کشور با مطالعه متن پیشنهادی و کسب آگاهی از برنامه ها و اهداف بلند مدت این انجمن ، از طرح تاسیس " انجمن صنفی شاعران ایران " استقبال نموده و با امضای متن پیشنهادی از آن اعلام حمایت کرده اند.
سراینده " غریبانه " در گفتگو با مهر تصریح کرد : انجمن صنفی شاعران ایران به عنوان تشکلی حرفه ای و قانونمند ، قصد دارد موضوع اعطای مدرک معادل تحصیلی به شاعران را از مراجع قانونی و ذیصلاح به صورت جدی پیگیری کند ، چرا که این بخش تا امروز در حوزه شعر و ادب مغفول واقع شده است ، در حالی که در دیگر حوزه های فرهنگ و هنر ، کماکان شاهد تحقق آن بوده ایم.
عضو شورای عالی شعر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد : از دیگر اهداف و برنامه های ما ایجاد امکان بهره مندی کلیه شاعران کشور از بیمه تامین اجتماعی ، بازنشستگی و ایجاد تشکلی رسمی به منظور حمایت ازحقوق آنان است.
بیگی حبیب آبادی با تاکید بر اینکه اگر لازم باشد برای رفع مشکلات احتمالی در روند پیشبرد طرح ، از مجلس شورای اسلامی نیز مدد خواهیم گرفت ، اظهار داشت : ایجاد فضایی سالم و مجموعه ای صنفی برای شاعران کشور که از طیف های دردمند ، تلاشگر و متعهد جامعه اسلامی هستند ، را در سایه حمایت دولت مردمی و عدالت محور آقای دکتر احمدی نژاد به فال نیک می گیریم.
وی افزود : بخشی دیگر از فعالیت انجمن صنفی شاعران ایران ، حمایت از چاپ آثار ادبی و تشکیل هیئت حل اختلاف با مصنفین ، مولفان و ناشران خواهد بود ، همچنین تلاش می کنیم تا شاعران و خانواده هایشان را در مسائل و حوادث غیرمترقبه یاری کنیم.
بیگی با بیان اینکه در تاسیس انجمن صنفی شاعران ایران ، قانون را اصل قرار می دهیم و از قانونگذاران محترم مساعدت می طلبیم ، اظهار داشت : هرچقدر تعداد امضاء ها در متن پیشنهادی بیشتر باشد ، مشارکت شاعران و سرایندگان آثار ادبی کشور در این طرح جلوه واقعی تری پیدا خواهد کرد ، چرا که تشکیل انجمن صنفی شاعران ایران ، علاوه بر ارائه خدمات صنفی و حرفه ای به این طیف گسترده در گوشه و کنار کشور ، به وحدت صنفی شاعران ما نیز کمک می کند.
این شاعر و محقق ادبی که کتاب سه جلدی " حماسه های همیشه " را با موضوع دفاع مقدس ، گردآوری و منتشر کرده است ، یادآور شد : به طور قطع ، خدمات انجمن صنفی شاعران به تهران نشینان محدود نخواهد شد ، به همین دلیل ، با شاعران پیشکسوت و جوان شهرستانی نیز رایزنی کرده و در مورد طرح تاسیس انجمن صنفی شاعران ایران و کارکرد آن به اطلاع رسانی پرداخته ایم.
به گفته وی ، انجمن صنفی شاعران ایران مبنای کار و فعالیت خود را رسیدگی به امور صنفی ، معیشتی و حرفه ای شاعران کشور به عنوان طیفی گسترده و فعال از هنرمندان عرصه مکتوب قرار خواهد داد.


 
تجليل از مقاومت لبنان در شعر شاعران ايراني و عرب


 مقاومت قهرمانانه مردم لبنان در برابر متجاوزان اشغالگر در سروده هاي شاعران ايراني و عرب تجلي مي يابد.
دکتر عليرضا قزوه با بيان اين مطلب درخصوص حضور شاعران عرب در تهران و برنامه هاي آنان به خبرنگار ما گفت : غسان مطر از لبنان ، خالد ابوخالد از فلسطين ، خالد البرادعي و نذير عظمه از سوريه شاعراني هستند که براي شرکت در سلسله برنامه هاي «آيين روايت مقاومت» به همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و معاونت فرهنگي وزارت ارشاد به تهران سفر کرده اند. وي افزود: امشب شاعراني از ايران به همراه اين شاعران پس از صرف افطار در حسينيه امام خميني (ره) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي واقع در بزرگراه رسالت ، سروده هاي خود را براي مخاطبان قرائت مي کنند. همچنين فردا از ساعت 19 تالار انديشه حوزه هنري و پس فردا پنجشنبه از ساعت 15:30 خانه شاعران ايران ميزبان اين شاعران خواهد بود و در اين برنامه ها از چهره هاي شعر مقاومت ايران که درخصوص مقاومت 33 روزه لبنان اثري خلق کرده اند ، تجليل به عمل مي آيد.
 
  
دکتر صابر امامی: به جوايز شاعران دفاع مقدس بهاي بيشتري داده شود


 
 باید کاری انجام شود که جوايزشاعران دفاع مقدس واقعا ارزش داشته باشد. نه این که در آن چهار دقیقه ای که شخص برگزیده بر روی سن است و برایش کف می زنند ، خلاصه شود.
صابر امامی با بیان این مطلب افزود : چهار دقیقه یا پنج دقیقه برای این مقام خیلی کم است ، فرض کنید که شاعری برنده مقام اول در جایزه کتاب سال دفاع مقدس شده است ، باید برای او چنین سخنرانی در دانشگاه ها بگذارند تا احساس کند که کسی شده و می فهمند که او کاری کرده است.
به گزارش مهر وي افزود: شاعران دفاع مقدس به آن درکی که باید از دفاع مقدس رسیده باشند ، نرسیده اند. یعنی به آن توجه عاطفی نرسیده اند که اعماق جانشان آتشی برافروزد و آنها بتوانند یک شعور بالا را منعکس کنند.
وی ادامه داد : اگرشاعران ایران را ده نفرتشکیل دهند ، دو و یا سه نفرازآنها شاعران دفاع مقدس هستند. گاهی اوقات ، در اشعار این شاعران ، شعور و حس زندگی دیده می شود ، اما راجع به دفاع مقدس نیست. چون شاعرانی که می خواهند از دفاع مقدس حرف بزنند ، به آن درکی که باید از دفاع مقدس رسیده باشند، نرسیده اند. یعنی به آن تجربه عاطفی نرسیده اند که اعماق جانشان آتشی برافروزد و آنها بتوانند یک شعور بالا را منعکس کنند.
این شاعر و منتقد یاد آور شد : اکثر شاعرانی که برای جنگ شعر می گفتند یا موفق ترین و بزرگترین آن ها کسانی بودند که در قالب های سنتی تجربه داشتند و این بازگشت را اصیل می دانستند.یعنی به نوعی از حرکت های تجدد خواهانه یا دگرگون کننده در شعر ، روی گردان و گریزان بودند.
امامی ادامه داد : این شاعران برای این که مرز بین خود و شاعران هنجار شکن راحفظ کنند ، از دست یازیدن تجربه های سبکی آنها خود داری می کردند. در این مسیر هم بهترین کار این بود که سبک های سنتی زنده شوند.
 
راديكال: ورزش زورخانه‌اي تلفيق شعر و دلبستگي است
آنكارا، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪


يك روزنامه تركيه‌اي در گزارشي در معرفي ورزش زورخانه‌اي ايران، اين ورزش را "تلفيق شعر و دلبستگي" توصيف كرد.


روزنامه راديكال روز جمعه در گزارش خود با عنوان اين كه ورزش زورخانه‌اي از قرن هفتم ميلادي به بعد در ايران جريان دارد و از قديمي‌ترين رشته‌هاي ورزشي اين كشور است، نوشت: "اين ورزش، مردان نيرومند و قوي هيكل ايراني را گرد هم مي‌آورد."
راديكال نوشت: "ورزش زورخانه‌اي تنها يك ورزش صرف نيست، بلكه تلفيقي از شعر، اسطوره و دين است."
راديكال افزود: "اين ورزش باستاني نشان همبستگي با حضرت علي (ع)، نشان افتخار به رستم، پهلوان اسطوره‌اي ايرانيان در قبل از اسلام و نشان سپاسگزاري ايرانيان از فردوسي شاعر نامدار ايراني و تلفيق اين سه با يكديگر است."
راديكال به نقل از "عليرضا صفرزاده" رييس فدراسيون ورزش (هاي باستاني) زورخانه‌اي افزود: "اين ورزش با فرهنگ، تاريخ و دين ايرانيان عجين شده و روح خود را از فرهنگ و دين گرفته است."
به نوشته راديكال "در ماه رمضان صدها ايراني براي تماشاي اين ورزش به زورخانه‌ها مي‌روند و ورزشكاران در رينگ (گود زورخانه) شعرهايي با مضمون اعلام آمادگي براي ايثار جان در راه ايران مي‌خوانند."
راديكال افزود: "ورزش زورخانه در ايران از مشكلات مالي رنج مي‌برد. ولي به‌رغم اين، هنوز يك ورزش بسيار محبوب است."


 



همايش شعر "قدر ، حافظ ، علي (ع)" در دهدشت كهگيلويه برگزار شد
ياسوج، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪داخلي. اجتماعي. مذهبي. قدر.


همايش شعري با عنوان " قدر ، حافظ ، علي (ع)" به مناسبت شهادت مولاي متقيان حضرت علي (ع) ، شب قدر و روز حافظ يكشنبه در شهر دهدشت مركز شهرستان كهگيلويه برگزار شد.


به گزارش ايرنا در اين همايش شعر كه شاعران استان حضور داشتند، رييس حوزه هنري استان كهگيلويه و بويراحمد گفت: علي (ع) اسوه عدالت طلبي و پرهيزگاري بود و بعد از گذشت زمان‌هاي زيادي از شهادت ايشان هيچكس نتوانسته است عدالت را چون ايشان اجرا نمايد.


حجت‌الاسلام علي تقوي در خصوص روز حافظ اظهارداشت: وقتي گوته شاعر بزرگ آلماني مي‌گويد هر چه داريم از حافظ داريم و حافظ مي‌گويد هر چه دارم همه از دولت قران دارم، ارزش و اهميت اين كتاب اسماني و انسان ساز مشخص مي‌شود.


وي هدف از برگزاري اين همايش را ايجاد پل ارتباطي بين هنر و آموزه‌هاي ديني و آييني دانست و گفت: وظيفه فرهنگ و هنر ايجاد تمايل در جامعه است و بايد به اين حوزه توجه ويژه شود.


تقوي افزود: براي رسيدن به اين خواست بايدمديريت فرهنگي در فضاي هنر و فرهنگ حاكم باشد و از سياست زدگي فرهنگ پرهيز شود.


خانم مندني زاده استاد حافظ شناسي دانشگاه شوشتر نيز با اشاره به اين صحبت گوته كه او چون تخت پاره‌اي در مقابل حافظ است به ويژگيهاي شعر حافظ پرداخت.


وي گفت: علاوه بر معنا و مفهوم موسيقي در شعر حافظ، خود ايشان نيز تاثير بسيار زيادي در خواننده دارد و موسيقي شعر حافظ حاصل ارتباط حافظ با قرآن است.


مندني زاده اظهارداشت: حافظ شبيه هيچ شاعري نيست، به اين دليل كه وقتي شعر حافظ را مي‌خوانيم تصوير خود را در آن مي‌بينيم.


در ادامه شاعران استان كهگيلويه و بويراحمد اشعار خود در خصوص شب قدر و شهادت مولا (ص) سرودند.



كتاب "في شيرازيات" برگردان به شعر برخي از اشعار حافظ به زبان عربي، منتشر شد
بيروت ، ايرنا ‪۸۵/۰۷/۲۳‬
خارجي. فرهنگي. لبنان. حافظ.


كتاب " في شيرازيات " اثر " محمد علي شمس‌الدين " شاعر لبناني، برگردان به شعر برخي از اشعار و قصايد حافظ شيرازي به زبان عربي از سوي اتحاديه نويسندگان لبنان چاپ و انتشار يافت.



اين كتاب در پي برگزاري همايش " حافظ درنگاه اديبان عرب" (حافظ في عيون الادباء العرب ) كه چندي پيش ازسوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در لبنان و با حضور جمعي از شاعران وادباء ايراني و لبناني برگزار شد تدوين يافته است.


كتاب " في شيرازيات " در‪ ۲۰۰‬صفحه شامل برگردان ‪ ۷۵‬قصيده از قصائد شاعر نامي ايران زمين حافظ شيرازي است.


محمد علي شمس‌الدين در مقدمه كتاب خود مي‌نويسد : شعر حافظ زبده‌ترين شعر و حكمت آميز است تا آنجا كه برخي او را يك عارف مي‌خوانند و نه يك شاعر ، چه اينكه مقام عرفان برتر از مقام شعر است.


وي مي‌افزايد: آنچه ما در اين كتاب انجام داده‌ايم تعريب يا عربي كردن اشعار حافظ است و نه ترجمه آن واز نظر ما تفاوتي بسيار ميان تعريب وترجمه وجود دارد لذا ما جوهر معنا را درظرفي عربي از لحاظ بلاغت ، اصول و اوزان ريخته‌ايم.


شمس‌الدين از شاعران پر آوازه جهان عرب است و تاكنون ‪ ۱۱‬مجموعه شعر و سه كتاب نثر از وي به چاپ رسيده كه آخرين آن "حلقات العزله" نام دارد.


 


آيين نكوداشت ياد روز حافظ شاعر بلند آوازه ايراني در شيراز برگزار شد
شيراز،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪داخلي . فرهنگي. حافظ .


آيين نكوداشت ياد روز حافظ شاعر بلند آوازه ايراني، چهارشنبه شب در جوار آرامگاه قدسي اين غزل سراي نامي در شيراز برگزار شد.


در اين آيين كه در فضايي ملكوتي و آميخته با عطر كلام حافظ همراه بود حافظ شناسان و حافظ پژوهان به تبيين انديشه متعالي ، لسان الغيب حافظ شيرازي پرداختند.


نماينده ولي فقيه در استان فارس و امام جمعه شيراز در اين آيين گفت:كلام حافظ و غزلهاي اين شاعر بزرگ به انسانها زندگي جاويد مي‌بخشد چرا كه اين كلام از قرآن برگرفته و از فطرت مي‌جوشد.


آيت الله محي‌الدين حائري شيرازي افزود: فطرت پاك انساني همچون چشمه جوشاني است كه اگر از قله‌هاي نمكي فرايض طبيعي عبور نكند زلال و شفاف است.


وي اظهارداشت: اگر اين چشمه جوشان از قله‌هاي پست طبيعي عبور كند آلوده گرديده و به شورابي تبديل مي‌شود.


امام جمعه شيراز گفت : حافظ به انسانها آموخت كساني كه به شهرت و ثروت مي رسند در زندگي خود راحت نيستند.


نماينده ولي فقيه در استان فارس يادآور شد:حافظ در زماني مي‌زيست كه سراسر تزوير ،دروغ و ريا حاكم بود.


آيت الله حائري شيرازي با انتقاد از فروش بليت براي بازديد از آرامگاه اين سخن سراي ايراني، گفت: وجود عوارضي چون فروش بليت فاصله‌اي بين مردم شيراز و شاعراني همچون حافظ و سعدي ايجاد كرده است كه آثار آن در آينده مشخص خواهد شد.


در اين آيين استاندار فارس نيز گفت: هر انساني علاقه‌مند است كه او را به پسنديده‌ترين خصايص و ويژگي‌هايي كه در وي رشد كرده، بشناسند.


مهندس سيد محمد رضا رضا زاده افزود:حافظ نيز همواره مي‌خواست كه مردم او را حافظ قرآن ناميده و به همين خاطر تخلص حافظ را براي خود برگزيده است.


وي تاكيد كرد:اين شاعر بزرگ كه حافظ قرآن كريم بوده و به عنوان عارف فرزانه‌اي كه مفاهيم عميق قرآني را در قالب شعر و غزل به فرهنگ و ادب فارسي هديه كرده است، همواره مورد احترام ايرانيان و جهانيان مي‌باشد.


مدير بنياد فارس شناسي نيز در اين آيين، حافظ را حافظ قرآن كريم دانست و گفت: غزل سراي نامي ايران همواره معتقد به قرآن و عامل به آن بوده است.


دكتر سعيد زاهد افزود: ارتباط زيادي كه بين حافظ و قرآن كريم وجود داشت ،موجب شد كه همگان حافظ را به عنوان حافظ قرآن بشناسند.


بيستم مهرماه در تقويم ملي كشورمان ياد روز حافظ نامگذاري شده و هرسال از طرف بنياد فارس شناسي و ارگانهاي فرهنگي در استان فارس آيين نكوداشت ياد روز حافظ در شيراز برگزار مي‌شود.


 



شاعران جوان به جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي در بوشهر فراخوانده شدند
بوشهر ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪
داخلي. فرهنگي. جشنواره. مشاعره.


مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر گفت:جشنواره‌ملي مشاعره جوانان رضوي مربوط به رده سني ‪ ۱۵‬تا‪ ۲۹‬سال است كه‌علاقه مندان به شركت در آن بايد آثار خود را تا دهم آبان ماه به دبيرخانه جشنواره مستقر اداره كل فرهنگ و ارشاداسلامي استان بوشهر ارسال كنند.


نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي باعنوان " دعبل خزاعي" دوم وسوم آذرماه امسال در بوشهر برگزار مي‌شود.


نصرالله شفيعي شنبه در گفت و گوبا خبرنگار ايرنا افزود:در سالي كه مزين به نام پيامبر اعظم (ص) است،اين اداره كل با مشاركت سازمان ملي جوانان، همزمان باچهارمين جشنواره فرهنگي امام رضا(ع) نخستين جشنواره ملي مشاعره جوانان رضوي را برگزار مي‌كند.


وي گفت: فراهم كردن زمينه آشنايي جوانان با ادبيات ديني و اشعار مفهومي درخصوص اهل بيت(ع)،ايجاد روحيه مشاركت بين جوانان علاقه‌مند به شعر، افزايش اطلاعات عمومي جوانان در زمينه شعر، بروز توانمندي جوانان، ايجاد ابتكار، خلاقيت و هدف دار كردن شاعران در سرودن اشعار ديني و آشنايي بيشتر جوانان با مناقب حضرت امام رضا(ع) از جمله اهداف برگزاري اين جشنواره است.


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهرگفت:اشعارارايه شده به جشنواره بصورت كتاب مشاعره با عنوان دعبل خزاعي چاپ و منتشر خواهد شد.


دعبل خزاعي شاعر مداح اهل بيت در دوره امام رضا(ع) كه اشعار زيادي در مناقب اين امام (ع) سروده است.



يك روزنامه چاپ تركيه: ورزش زورخانه‌اي ايران تلفيق شعر و دلبستگي است
 
تهران IranSport.Net - روزنامه راديكال چاپ تركيه در گزارشي در معرفي ورزش زورخانه‌اي ايران ، اين ورزش را "تلفيق شعر و دلبستگي" توصيف كرد.


روزنامه راديكال روز جمعه در گزارش خود با عنوان اين كه ورزش زورخانه‌اي از قرن هفتم ميلادي به بعد در ايران جريان دارد و از قديمي‌ترين رشته‌هاي ورزشي اين كشور است، نوشت: "اين ورزش، مردان نيرومند و قوي هيكل ايراني را گرد هم مي‌آورد."
راديكال نوشت: "ورزش زورخانه‌اي تنها يك ورزش صرف نيست، بلكه تلفيقي از شعر، اسطوره و دين است."
راديكال افزود: "اين ورزش باستاني نشان همبستگي با حضرت علي (ع)، نشان افتخار به رستم، پهلوان اسطوره‌اي ايرانيان در قبل از اسلام و نشان سپاسگزاري ايرانيان از فردوسي شاعر نامدار ايراني و تلفيق اين سه با يكديگر است."
راديكال به نقل از "عليرضا صفرزاده" رييس فدراسيون ورزش (هاي باستاني) زورخانه‌اي افزود: "اين ورزش با فرهنگ، تاريخ و دين ايرانيان عجين شده و روح خود را از فرهنگ و دين گرفته است."
به نوشته راديكال "در ماه رمضان صدها ايراني براي تماشاي اين ورزش به زورخانه‌ها مي‌روند و ورزشكاران در رينگ (گود زورخانه) شعرهايي با مضمون اعلام آمادگي براي ايثار جان در راه ايران مي‌خوانند."
راديكال افزود: "ورزش زورخانه در ايران از مشكلات مالي رنج مي‌برد. ولي به‌رغم اين، هنوز يك ورزش بسيار محبوب است."



 
نخستين دوره‌ي داوري انتخاب بهترين كتاب سال شعر جوان آغاز شد

جشنواره‌ي انتخاب بهترين كتاب سال شاعران جوان براي نخستين بار برگزار مي‌شود. محمدرضا عبدالملكيان دبير نخستين دوره جشنواره‌ي كتاب سال شاعران جوان و مدير عامل دفتر شعر جوان ضمن اعلام اين مطلب عنوان كرد:مراحل مقدماتي اجراي اين طرح از نيمه دوم سال گذشته آغاز شده است.


به گزارش سات خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، عبدالملكيان افزود: پس از درج فرم فراخوان در نشريات و خبر رساني جشنواره از طريق ساير رسانه‌ها، نهادها وارگان هاي فرهنگي و هنري، تاكنون نزديك به 200 كتاب به دبير خانه جشنواره ارسال شده است كه با توجه به شرايط اعلام شده براي شركت درجشنواره از جمله : چاپ اول بودن اثر، انتشار اثر در سال 83 و 84 سن شاعر صاحب اثر( حداكثر 30 سال) انتشار اثر به خط و زبان فارسي و ... تعداد اندكي از آثار واجد شرايط لازم نبودند كه در بررسي اوليه كنار گذاشته شدند وبقيه آثار به مرحله اول داوري راه يافتند. داوران در اين مرحله كليه آثار واجد شرايط را بررسي مي كنند كه پس از اين مرحله آثار برتر به مرحله پاياني راه مي يابند. داوران مرحله نهايي 5 نفر از چهره هاي شناخته شده عرصه شعر و نقد كشور هستند كه در انتخاب آن ها سعي شده است تا شيوه ها و سلايق گوناگون شعري مدنظر قرار گيرد.
عبدالملكيان اضافه كرد طرح كتاب سال شاعران جوان داراي يك بخش اصلي و چند بخش جنبي است كه امسال فقط بخش اصلي آن اجرا مي شود و از سال آينده بخش هاي جنبي طرح نيز در كنار بخش اصلي اجرا خواهد شد.
دبير اين جشنواره همچنين عنوان كرد كه اين طرح امسال با مشاركت خانه شعر بنياد نويسندگان وهنرمندان سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران برگزار مي شود و شوراي سياست گذاري جشنواره مركب از نمايندگان دفتر شعر جوان و بنياد نويسندگان و هنرمندان مي باشد.
لازم به ذكر است مراسم معرفي كتاب سال شاعران جوان روز دوشنبه 29 آبان سال جاري همزمان با هفته كتاب در خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار خواهد شد.



:: شب شعر «با شاعران عرب» برگزار می شود

شب شعری با حضور شاعران عرب پنجشنبه بيستم مهر ماه در محل انجمن شاعران ایران برگزار می شود.


به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، در این برنامه که با عنوان " با شاعران عرب " برگزار می شود دکتر نذیرالعظمه از اردن ، خالد البرادعی از سوریه و خالد محمد احمد ( خالد ابو خالد ) از فلسطین مهمان خانه شاعران و دفتر شعر جوان خواهند بود.
این شب شعر روز پنج شنبه 20 مهرماه ساعت 30/15 در خانه شاعران ایران واقع در قلهک، خیابان شهید کلاهدوز برگزار می شود .
این چهره های ادبی به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف پاسداشت دلاورمردی های حزب الله لبنان در جریان مقاومت سی و سه روزه، از چند روز پیش به تهران آمده اند.



حاشيه‌هاي ديدار شاعران با مقام معظم رهبري 
   
   
 ديدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي حاشيه‌هاي زيبا و خواندني دارد كه براي شاعران مدعو خاطره‌اي ماندگار خواهد شد.
 
ديدار شاعران با رهبر معظم انقلاب اسلامي حاشيه‌هاي زيبا و خواندني دارد كه براي شاعران مدعو خاطره‌اي ماندگار خواهد شد تا ديداري ديگر و شعرخواني بهتر، برخي از اين حواشي را مي‌خوانيد.
هنوز دقايقي مانده است تا اذان مغرب كه «آقا» از راه مي‌رسند و با آرامش از ميان كوچه‌اي كه جماعت حاضر در حسينيه درست كرده‌اند مي‌گذرند. ايشان در حال عبور روي برخي چهره‌ها بيشتر توقف و به تكان سري، برخي افراد را ميهمان مي‌كنند.
دو سه دقيقه مانده به اذان، آقا روي صندلي رو به روي حضار مي‌نشينند؛ بَشّاش و خندان و در حال خوش و بش با جلويي‌ها. پير زنده دلي به توصيه ايشان كه فرمود‌اند: «آبجوش بياوريد!» سيني چاي را به حضار تعارف مي‌كند.
رهبر انقلاب با خنده مي‌گويند: «گفتم آبجوش بياوريد نه اينكه بگويم اذان نگفته افطار كنند.»
اذان كه عطر مي‌پاشد به آسمان، به تبعيت از رهبر انقلاب با خرما و چاي افطار مي‌كنيم. در ميان صفوف، بحث‌هاي شاعرانه داغِ داغ است. جوانترها شعرهاي خود را با پيران محفل در ميان مي‌نهند و راه بهتر را جستجو مي‌كنند.
نماز مغرب و عشا كه تمام مي‌شود، در راه ساعد باقري مورد لطف آقا قرار گرفته و از او پرسيدند: «كجاييد؟» و وي پاسخ داد: «احضار ارواح بفرماييد در خدمتيم». ايشان به لطافت جواب دادند: «ارواح بزرگ را نمي‌شود احضار كرد!» جوانكي با رخساره‌اي كويري نيز جلو مي‌آيد و انگار كه آشنا باشد، آقا جوياي احوالش مي‌شوند و مي‌پرسند: شما آقاي فردوسي نيستيد؟ جوانك لبريز از شادي و شوق به نشانه تاييد سر تكان مي‌دهد و ايشان اضافه مي‌كنند: آن رباعي‌ها را خواندم، خيلي عالي بود، خيلي عالي بود. جوانك كه خودش را اهل فارس معرفي مي‌كند در پوست خود نمي‌گنجد.
كنار سفره كه مي‌رسيم وزير ارشاد زودتر از همه كنار صندلي آقا جاگير شده. اشاره مي‌كند آقاي مجتبي رحماندوست هم برود پيشش. آقا مي‌نشينند و سفره‌ها آماده پذيرايي. اكثر حضار حواس‌شان به رهبر است كه فقط چاي ميل مي‌كند و حلوا و خرما و مختصري نان. سفره كه برچيده مي‌شود نگاه مي‌كنيم غذاي معظم‌له دست نخورده است و انگار ايشان با همان مختصر افطار كرده‌اند.
تا برسيم به حسينيه، رهبر انقلاب با حسن بنيانيان گرم گرفته‌اند و گهگاه با ديدن شخصي كلام قطع مي‌شود و خوش و بشي. از جمله اين افراد محمدحسين جعفريان است كه باز هم عصا به دست دارد، او را مي‌بينند و حال و احوالي گرم صورت مي‌پذيرد.
شعرخواني‌ها با حميد سبزواري آغاز مي‌شود. پيشتر ساعد باقري، مختصري سخن گفته و از اين كه فرصتي فراهم شده براي ديدار با رهبر انقلاب، آن هم در شب فرخنده ميلاد كريم اهل بيت حضرت امام حسن مجتبي(ع) سپاسگزار است.
ساعد باقري در پايان مي‌گويد كه شاعران به نوبت اشعاري را بخوانند و حضرت آقا با ملاحتي زيبا مي‌گويند: چند بيتي باشد؟ سبزواري مي‌ايستد به شعرخواني. آقا اشاره مي‌كنند كه بنشيند. بعد هم ندا مي‌دهند به خادمين كه چاي هم بدهند!
دست و پا گم كرده كوي تمناي توأم
با دو چشم آرزو مست تماشاي توأم
اين مطلع غزل «حميد» است، شاعري كه شعرش و خودش اصالتي دارد براي انقلاب اسلامي‌مان. موقع شعرخواني استاد سبزواري، آقا دست به محاسن دارند و انگار سروده را تجزيه و تحليل مي‌كنند.
مشفق كاشاني شعرخوان بعدي است كه شروع مي‌كند به خواندن: با دست طلب پاي تو در سلسله تا چند
آه اي دل من غافلي از قافله تا چند
اين مطلع غزل مشفق كاشاني است كه «آفرين» ايشان را به دنبال دارد . پس از قرائت شعر، ساعد باقري مي‌گويد: «آقاي موسوي گرمارودي مي‌گويند چون شب عيد است پس از هر شعر كف بزنيم. من گفته‌ام صلوات بفرستيم، اما مي‌ترسم بشود كفوات!»
نوبت به بهجتي شفقي مي‌رسد كه ساعد در معرفي‌اش مي‌گويد: «ما كه كوچك بوديم با نام ايشان در مجله مكتب اسلام آشنا شديم.»
بهجتي شفق، مناجاتي را به شعر مي‌خواند كه زيباست.
در رضاي دوست گم كردم رضاي خويش را
غم به يم پيوست و كرد افزون بهاي خويش را
شستشو دادم سحرها چهره را در موج اشك
يافت جان تيره‌ام از نو صفاي خويش را
اي پناه بي‌كسان تنها تويي دمساز من
با تو گويم دردهاي جانگداز خويش را
شعر بهجتي شفق كه تمام مي‌شود آقا مي‌گويند: «طيب‌الله انفاسكم جناب آقاي بهجتي.»
علي‌محمد مودب شاعر بعدي است كه با شعرهاي ناب خود اسم و رسمي دارد. او شعر نو مي‌خواند در پاسخ به نامه دوستش انصاري‌نسب از بندر عباس.
«رادارها كاري به كار مرغ دريايي ندارند
اژدرها سر به دنبال ماهي‌ها نمي‌گذارد
حتي اگر آن ماهي، روح دختركي باشد كه از هواپيماي مسافربري به آب افتاده باشد ...»
روي سخن شعر مودب با آمريكاي حقير است. شعرش كه تمام مي‌شود آقا مي‌پرسند: «شما اين همه شعر را از بر خوانديد؟ اين خيلي سخت است! شعر سپيد خواندن از حفظ، خيلي سخت است؟ نكند شعر را انشاء مي‌كرديد و في‌البداهه مي‌سروديد؟ ... خيلي خوب بود.»
شاعر بعدي پروانه نجاتي است از شيراز، كه سال‌هاست غزل‌هاي قشنگش زيب صفحات دفاع مقدس است.
زمين ز بتكده‌ها پر شده ست ابراهيم
دوباره دورِ تفاخر شده ست ابراهيم
گرفته هزل تجمل حصار حوصله را
كه نان سادگي آجر شده ست ابراهيم
چه زود گم شده در كوچه‌هاي عادت، عشق
زمين دچار تنفر شده ست ابراهيم...
آقا گهگاه رديف و قافيه غزل را همسرايي مي‌كنند.
وي غزلي هم در باب دفاع مقدس مي‌خواند كه تشويق همه را به دنبال دارد.
اي كاش نامه‌اي، خبري، عطري، چفيه‌اي
روياي دخترانه او بيشتر نبود
عكس پدر مقابل آيينه شمعدان
آن روز دور سفره به جز چشم تر نبود
رهبر انقلاب در تشويقش مي‌گويند: «آفرين، آفرين، ماشاالله خيلي خوب بود، دو غزل بسيار خوب خوانديد.»
حداد عادل هم دعوت به شعرخواني مي‌شود. او مي‌خواند:
تير اگر بارد به كويش تيغ بر سر مي‌نهيم
تير اگر آيد ز سويش تير در بر مي‌نهيم
هر چه او خواهد و آن خواهيم كرد
و آنچه او را ناخوش آيد سوي ديگر مي‌نهيم
عسگر شاهي از اردبيل شعرخوان بعدي جلسه است. هم فارسي شعر مي‌خواند و هم آذري. ساعد باقري اشاره مي‌كند كه در ميان آذري‌ها، شاعران اردبيل سوز ديگري در مراثي‌شان دارند.
ريحانه رسول‌زاده دختر جعفر رسول‌زاده (آشفته) از كاشان شاعر بعدي است.
مي‌خواهد بخواند كه آقا مي‌پرسند: كجا هستند ايشان؟
شاعره نوجوان كه در رديف دوم نشسته و قامتي كوچك دارد، به چشم نمي‌آيد. مي‌آوردندش رديف اول.
محمدسعيد ميرزايي با وزني بسيار سنگين شعر خود را آغاز مي‌كند. لا به لاي شعرخواني او «آقا» اشاره مي‌كنند كه اين مصرع را يك بار ديگر بخوانيد.
پس از آن ايشان تاكيد مي‌كنند كه رديف و قافيه‌اي سخت را انتخاب كرده‌ايد و به نظرم آمد كه اين شعر شباهت دارد به قصيده حاج محمد جان‌قدسي كه در توصيف راه كشمير است.
نوبت به ابوالفضل زرويي‌نصرآباد مي‌رسد كه مي‌خواهد بخشي از يك مثنوي بلند طنز را بخواند. آقا مي‌گويند: «دنباله همان است كه پارسال خوانديد؟» زرويي جواب مي‌دهد كه پارسال من نخواندم. سال قبلش خواندم. و شروع مي‌كند. مثنوي خطاب به فرزند اوست و در مذمت آدم‌ها چاپلوسي كه گرد مديران جمع مي‌شوند.
گوش كن اي مدير بعد از اين
نور چشمان من حسام‌الدين
به رياست گر شدي منصوب
مي‌شوي پيش مردمان محبوب
در محيط اداره مثل خروس
تا تواني عجول باش و عبوس
مثنوي بسيار بلند است و شادي بخش محفل مي‌شود. آقا بسيار تشويق مي‌كنند اما ادامه مي‌دهند: «شعر شما خوب است اما نثر شما كه در گل آقا مي‌نوشتيد خيلي خوب‌تر بود از لحاظ نضج و پختگي. اين كه با استفاده از سبك متون كهن طنز مي‌نوشتيد خوب بود. به نظرم آقاي نصرآباد بايد آنها را ادامه بدهند كه نسبت به شعرشان برجسته‌تر بود. البته اين شعر هم خوب بود به خصوص كه 10- پانزده بيت آخر كاملاً شوخي بود.»
فاضل نظري جوان ديگري است كه غزل مي‌خواند، غزلي با مضموني پر از نا اميدي و يأس.
زمستان نيز رفت اما بهاراني نمي‌بينم
بر اين تكرار در تكرار پاياني نمي‌بينم
به دنبال خودم چون گردبادي خسته مي‌گردم
ولي از خويش جز گردي به داماني نمي‌بينم
چه بر ما رفته است اي عمر اي ياقوت بي‌قيمت
كه غير از مرگ گردنبند ارزاني نمي‌بينم
آقا، شاعر را تشويق مي‌كنند و با لبخند مي‌پرسند: «شما كه جوان هستيد، چرا نمي‌بينيد. شما بايد ببينيد و به ما هم نشان بدهيد، ماها اگر نبينيم چون عمرمان گذشته و پير هستيم و ضعف ديد داريم اما شما جوان‌ها بايد ببينيد.» ساعد باقري با همراهي قزوه مي‌خواهند شاعر بعدي را معرفي كنند كه آقا از ايشان مي‌پرسند: «آقاي اخلاقي را نگذاشتيد توي برنامه؟»
شعرش حال و هواي تحصيل در ايام طلبگي در حوزه علميه قم را دارد. در مصرعي او مي‌خواند: «و جاده‌هاي جمكران در رفت و آمد بود.» آقا مداخله مي‌كنند و مي‌گويند: «و جاده‌هاي جمكران پر رفت و آمد بود، بهتر نبود؟» اخلاقي مي‌خواهد سروده خود را توجيه كند. آقا با لبخند مي‌گويند: «هر چه صلاح مي‌دانيد.»
شعرش را ادامه مي دهد: «و جاده‌هاي جمكران پر رفت و آمد بود.» غزل، سبك جديدي دارد و رهبر انقلاب بسيار تشويق مي‌كنند و به صورت تخصصي درباره سبك غزل سخن مي‌گويند.
فردوسي جوان فرد ديگري است كه با اشاره آقا شروع به خواندن شعر خود مي‌كند و در موقع شعر خواندنش تحسين فراوان حضار را به خود ديد. رهبر انقلاب در معرفي فردوسي گفتند كه من دو سه رباعي از ايشان خوانده‌ام بسيار عالي بوده است و سپس رو به فردوسي گفتند: بخون بابا جون. فردوسي شروع كرد به خواندن:
از زخم شناسنامه دارند هنوز
در مسجد خون اقامه دارند هنوز
آنان همه از تبار باران بودند
رفتند ولي ادامه دارند هنوز
سرتاسر شهر با تو عطرآگين بود
لبخند تمام كوچه‌ها غمگين بود
آن روز كه بر دوش تو را مي‌ديدم
تابوت سبك ولي غمت سنگين بود
شهر آينه‌دار مي‌شود با يك گل
پروانه‌تبار مي‌شود با يك گل
آقا «احسنت احسنت» مي‌گويند و مي‌پرسند: «شما چند ساله‌ايد؟» فردوسي مي‌گويد: «نوزده سال!»
وقتي وقت تمام شد، شاعري از چهارمحال و بختياري آمده به نام عليدوستي با گلايه گفت كه ديشب ده ساعت در راه بوده كه آقا پانزده دقيقه به وقت جلسه مي‌افزايند.
كاكايي و وحيد كيايي غزل‌خوان‌هاي بعدي‌اند و ... حسن ختام مراسم، همه ميهمان مي‌شوند.
آقا در خصوص جريان شعر روز اظهار اميدواري مي‌كنند و مي‌گويند: آن چه كه براي من خيلي جالب است اين كه رشد شعر را به صورت محسوس مي‌بينم. مراسم به پايان رسيد و حضار رهبر انقلاب را چون خورشيدي در بر گرفتند و انبوه نامه‌ها و كتاب‌ها بود كه به ايشان مي‌رسيد.
در پايان اين مراسم حضور وزير ارشاد و گفت‌وگو با حضار ديدني بود. برگرفته از پايگاه اطلاع‌رساني دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبري
 
 
 
رهبر فرزانه انقلاب: شعرای جوان باید روح امید را در جامعه بدمند
   
   
 شعرای کشور به ویژه شعرای جوان باید با استفاده صحیح و مناسب از زبان فاخر شعر, روح امید, حرکت و پیشرفت را در جامعه و مخاطبان خود بدمند.
 
همزمان با شب میلا‌د کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلا‌م جمعی ازشعرای پیشکسوت و شعرای جوان کشور دیشب در حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای‌رهبر معظم‌انقلا‌ب اسلا‌می‌, اشعار خود را در وصف پیامبر گرامی اسلا‌م "ص" و خاندان اهل بیت علیهم السلا‌م و شهیدان انقلا‌ب اسلا‌می ودفاع مقدس وهمچنین‌اشعاری بامضامین دینی و اجتماعی را قرائت کردند .
رهبر معظم انقلا‌ب اسلا‌می در این مراسم در سخنانی روند شعر و ادبیات فارسی رابعد از پیروزی انقلا‌ب اسلا‌می رو به رشد خواندند و تاکید کردند: شعرای کشور به ویژه شعرای جوان باید با استفاده صحیح و مناسب از زبان فاخر شعر, روح امید, حرکت و پیشرفت را در جامعه و مخاطبان خود بدمند.
ایشان با اشاره به اشعار خوبی که درخصوص مسایل ارزشی به ویژه شهادت‌, جهاد و دفاع مقدس سروده شده‌, خاطرنشان کردند: باید فضای هنری و شعر درجامعه به سوی آرمانهای انقلا‌ب اسلا‌می و ایجاد شوق و انگیزه برای جبران عقب ماندگیها و تلا‌ش خستگی ناپذیر سوق داده بشود.
حضرت آیت الله خامنه‌ای باتاکید براینکه ویژگی‌های شعر بعد از انقلا‌ب‌,فضای شعر کشور را وارد مرحله جدیدی کرده است‌, افزودند: مسوولا‌ن فرهنگی و اصحاب شعر وادب باید این فضا را مغتنم بشمارند و در جهت حفظ و هدایت این دستاورد تلا‌ش کنند.
مقام معظم رهبری همچنین شاعران جوان را به تلا‌ش برای رسیدن به مدارج بالا‌تر شعر و ادب فارسی و اکتفا نکردن به یک حد خاص توصیه کردند.
در ابتدای این مراسم نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آیت الله خامنه ای اقامه شد و حاضران روزه خود را به همراه رهبر معظم انقلا‌ب اسلا‌می افطار کردند .
 
 
 
رييس دبيرخانه ستادهاي معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد خبر داد


جشنواره شعر رضوي امسال پر شورتر از هر سال برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: رئيس اداره دبيرخانه ستادهاي معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد گفت: جشنواره شعر رضوي ويژه ميلاد امام رضا (ع) با همكاري معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي با همكاري ساير دانشگاه‌هاي كشور پر شورتر از هر سال برگزار مي‌شود.
  
 
محمدحسين توانايي در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعي فارس با بيان اين مطلب، گفت: اين جشنواره در آذرماه و در مشهد مقدس برگزار مي‌شود كه در كنار اين همايش، هماش وحدت ميان حوزه و دانشگاه نيز در واحد گرگان برگزار مي‌شود.
وي همچنين از فعاليت ستادهاي ترويج و توسعه فرهنگ اقامه نماز، تبيين ولايت امام عصر(عج)، عمره دانشجويي، ازدواج دانشجويي، امر به معروف و نهي از منكر ، گسترش و ترويج اسلام در دانشگاه،‌ تفسير قرآن كريم،‌نهج البلاغه،‌صحيفه سجاديه و آشنايي با مهارت هاي زندگي در اين دبيرخانه خبر داد.
توانايي در پاسخ به اين سؤال كه دبيرخانه در خصوص اقامه نماز در دانشگاه‌ها چه اقداماتي را انجام داده است، نيز گفت: ‌برنامه ريزي،‌هماهنگي و ايجاد پست كارشناسي مسئول اقامه نماز در واحدها از جمله اقدامات انجام شده است كه باعث شده تا رتبه برتر اقامه نماز در بين دستگاه‌هاي كشور به دانشگاه آزاد اسلامي برسد.
وي همچنين به طراحي 11 همايش ويژه امام خميني و عترت در واحدهاي منتخب مناطق 11 گانه دانشگاه آزاد اسلامي ‌با موضوع بررسي آثار، سلوك و احوال امام خميني در آيينه قرآن و حديث و پيامبر اعظم و معنويت (ع) در انديشه و كلام امام خميني اشاره كرد و افزود: در كنار اين همايش‌ها 11 همايش منطقه‌اي ديگر نيز با موضوع تبيين ولايت امام عصر (عج) نيز در حال برگزاري است.
توانايي به اجراي طرح تكميلي بلاغ در راستاي فرهنگ‌سازي فعاليت‌هاي فرهنگي در واحدهاي دانشگاهي با رويكرد نو و جديد اشاره كرد و گفت: همايش منطقه‌اي تكنيك‌هاي موفقيت با محورهايي نظير اعتماد به نفس عالي، ‌اضطراب و تكنيك‌هاي مقابله با آن، ‌روابط دختر و پسر، ‌ازدواج موفق و موفقيت تحصيلي در تاريخ نهم آبان ماه در واحد دماوند برگزار مي‌شود.
وي خاطر نشان كرد: 11 همايش ويژه نيز با محوريت شعار معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد در سال 85 مبني بر معنويت ،‌عقلانيت،‌پرهيز از عوام زدگي فرهنگي تا پايان اسفندماه برگزار مي شود.
وي همچنين در خصوص انعقاد تفاهم‌نامه همكاري معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد اسلامي با معاونت فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران نيز گفت: بر مبناي اين تفاهم‌نامه، آمار شهدا، جانبازان و ايثارگران دانشگاه آزاد اسلامي در اختيار بنياد شهيد قرار گرفته تا پس از مستندسازي نسبت به ضبط و ثبت زندگي‌نامه و آثار آنان جهت ترويج در جامعه اقدام شود.



 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است