تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


October 26, 2006 10:37 AM

دوم آبان 85


حميد سبزواري:


شاعر دفاع مقدس با قلم از وطن خود دفاع مي‌كند


خبرگزاري فارس: حميد سبزواري گفت: شاعران دفاع مقدس، سربازان هميشه آماده‌اي هستند كه با قلم از وطنشان دفاع مي‌كنند.
  
 
به گزارش خبرگزاري فارس، حميد سبزواري در گفت‌ و گو با ستاد خبري دهمين جايزه كتاب سال دفاع مقدس گفت: مملكت ما هميشه در حال مقابله با دشمن است و همان‌طور كه سربازان با تفنگ و گلوله به ميدان مي‌روند، شاعران با شعر و قلم، از وطن خود دفاع مي‌كنند.
وي با بيان اين مطلب كه قالب، در سرودن اشعار اهميت چنداني ندارد، افزود: محتوا و آنچه كه در شعر عنوان مي‌شود اهميت دارد و اين كه شاعر چه ديدگاه و انديشه‌اي را درشعرش منعكس مي‌كند.
سبزواري ادامه داد: شاعرانِ بسياري داريم كه نسبت به جامعه و باورهاي اسلامي‌شان احساس تعهد مي‌كنند و امروز بايد از حيث داشتن شاعران متعهد به خود بباليم.
وي درباره برگزاري اين جايزه گفت: كشور ما به برگزاري اين‌گونه جايزه‌هاي براي انتخاب كتاب برتر احتياج دارد و اگر در اين جوايز از شعرايي كه دست‌آوردهاي مفيدي در زمينه دفاع مقدس دارند تقدير شود، مؤثرتر و مفيدتر خواهد بود.
وي با بيان اين مطلب كه شعر شاعران بايد به سود جامعه باشد، گفت: شاعران جوان كشور ما هميشه در سنگر هستند و اشعارشان به گونه‌اي است كه مردم را آماده مقابله با دشمن مي‌كنند.


 
شعر در چشمه‌سار حضور/6


شكيبا: رهبري به شعر شاعران جوان اميدوار بودند


خبرگزاري فارس: شهرام شكيبا گفت: ايشان همواره در اين ديدار اظهار اميدواري نسبت به شعر شاعران جوان مي‌كردند و از اشعار آنان تعريف مي‌كردند و به جوانان شاعر نيز توصيه مي‌كردند كه تعريف‌ها باعث نشود تا از كار بمانند.
 
 
شهرام شكيبا، شاعر و طنزپرداز درباره ديدار شاعران با رهبر به خبرگزاري فارس گفت: مهمترين نكته در اين ديدار برخورد كاملا صميمي و به گونه‌اي صنفي با شاعران بود.
وي تصريح كرد: در اين برخورد شما شخص بزرگواري را مي‌بينيد كه با وجود آنكه رهبر است،آن قدر صميمي برخورد مي‌كند، گويي از خودتان است.
شكيبا ادامه داد: ايشان پيش از آنكه در مقام رهبري با شاعران صحبت كند از مقام يك هنرمند و شاعر صحبت كردند و وي همواره در اين ديدار اظهار اميدواري نسبت به شعر شاعران جوان مي‌كردند و از اشعار آنان تعريف مي‌كردند و به جوانان شاعر نيز توصيه مي‌كردند كه تعريف‌ها باعث نشود تا از كار بمانند.
اين طنزپرداز در ادامه با بيان اين مطلب كه ايشان نسبت به شعرهاي قرائت شده توسط شاعران بسيار دقيق بودند، يادآور شد: در اين ديدار و در ميان شعرخواني شاعران گاه بحث‌هاي عروضي و ظريف شعري پيش مي‌آمد و مردي كه هميشه او را در صحنه‌هاي سياسي و ديني مي‌ديديم با ظرافت و دقت فراوان درباره وزن و عروض شعر صحبت مي‌كرد.
وي ادامه داد: ايشان نسبت به اشعار دقت و وسواس خاصي داشت و با ظرافت تمام درباره شعر صحبت مي‌كردند و رهبر يك شاعر واقعي و حرفه‌اي و مطلع به ادبيات كلاسيك هستند و اين حرفه‌اي بودن به اندازه‌اي بود كه ديگر شاعران اين گونه نبودند.
شكيبا تاكيد كرد: ايشان نيز به زبان شعرا صحبت مي‌كردند و اين ديدار براي من فرصت مغتنمي بود. برايم با ارزش بود كسي كه اين همه درگيري و گرفتاري دارد با حوصله و دقت خاص براي شعرخواني وقت مي‌گذاشت به اندازه‌اي كه اين نشست به ساعات پاياني شب رسيد و اي كاش همه مسئولان نيز مانند رهبر به فرهنگ و ادب اهميت مي‌دادند.


 
"نامه به عمران"؛
شعري از شمس لنگرودي در رفتن عمران صلاحي سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


محمد شمس لنگرودي كه در نخستين روز درگذشت عمران صلاحي شعر كوتاهي سروده بود، حالا شعر بلندي براي او گفته با نام "نامه به عمران" كه متن آن را در اختيار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار داده است.


"نامه به عمران"


خب


«حالا حكايت ماست»


ما مانده‌ايم و كمي مرگ


كه قطره‌چكاني هر روزه نصيب‌مان مي‌شود.


*


آخر برادرم، عمران!


ارزش داشت زندگي


كه به‌خاطر آن بميري؟


*


همه اندوهناك‌اند


بقالي‌ها كه خريداري از كف‌شان رفته است


روزنامه‌ها، كهنه‌فروشي‌ها، شاعران


كه شغل دوم‌شان تجارت رنج است،


و قاتلان


كه مفت و مسلم


نمونه‌ي سربه‌راهي را از دست داده‌اند.


آخر چه‌وقت غمناك كردن اين مردم مهربان بود؟!


*


اما نه،


تو بايد مي‌مردي


ببين چه منزلتي پيدا كرده شعر!


راديوهاي وطن نيز شعرهاي تو را مي‌خوانند


و روي شيشه‌هاي مغازه‌ها عكست را نصب كرده‌اند


تو هميشه سودآور بودي عمران


هميشه‌ كارهاي ثمربخشي مي‌كردي.


*


و مي‌گويم حالا كه راه و رسم مردن خود را مي‌داني


خوب است گاه‌گاه برخيزي و دوباره فاتحه‌اي...


كه شعر ديگر بچه‌ها را هم بخوانند


راديوهاي وطن ارزش آدم مرده را مي‌دانند.


*


چه كار بجايي كردي


ماه‌ها بود بغضي توي گلوي‌مان گير كرده بود و


بهانه‌ي خوبي در كف نبود


تنها تو بودي


با مرگ مختصرت


كه راضي‌مان مي‌كردي


و تو تنها بودي


كه حق‌به‌جانب و نيمرخ


مي‌توانستيم


در صفحه‌ي روزنامه‌اي به‌خاطر او بگرييم،


ديگر دوستان كه مي‌داني


خرده‌حسابي داشتيم...


*


آه عمران عزيزم!


ببين همه‌جا طنزها ستايش شعرهاي توست


تو


كلاه گشادي بر سر و خم بر ابرو


كه زير كلاهت پيدا نبود.


*


تو بايد مي‌مردي


نه به‌خاطر خود


به‌خاطر ما


كه چنين مرگت


زندگي را


خنده‌آورتر كرده است.


*


اما مي‌ترسم عمران


مي‌ترسم كه همين كارهايت نيز شوخي بوده باشد


و سپس شرمنده‌ي اين شعرها، آه‌ها، پوسترها...


مي‌ترسم ناگهان ته سالن پيدا شوي


و بيايي بالا


و ببينيم آري همه‌مان مرده‌ايم


همه‌مان مرده‌ايم و چنان به كار روزمره‌ي خود مشغوليم


كه از صف محشر بازمانده‌ايم.


*


نه، عمران!


اين روزگار درخور آدمي نيست


درخور آدمي نيست


كه بگوييم


جاي تو خالي


شمس لنگرودي / 28 مهرماه 1385


 
 
محمدسعيد ميرزايي مجموعه‌ي شعر كودك منتشر مي‌كند سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



محمدسعيد ميرزايي نخستين تجربه‌هايش را در زمينه‌ي شعر كودك در مجموعه‌ي "گوزن سبز" منتشر مي‌كند.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه شامل 20 شعر از سوي نشر پيدايش زير چاپ است كه به‌زودي عرضه خواهد شد.


ميرزايي كه بيش‌تر در قالب غزل كار مي‌كند، اين مجموعه را هم بخشي از تجربه‌هايش دانست كه در زمينه‌ي شعر به آن رسيده است.


او همچنين مجموعه‌اي از غزل‌هاي سه سال اخيرش را آماده كرده كه فعلا براي چاپ آن تصميمي ندارد.


به گفته‌ي اين شاعر، فضايي كه كتاب و بويژه شعر امروز دارد، خيلي مناسب نيست و با توجه به كثرت كارها گاهي سكوت شايد بهتر باشد و تجربه‌ها اگر زمان مناسبي چاپ شوند، مي‌توانند موفق‌تر باشند.


او با تأكيد بر اين‌كه كار ارايه‌شده بايد خيلي عميق باشد، پي گرفتن تجربه‌ها را در سكوت و خلوت شاعرانه گاهي ضروري دانست.


"درها براي بسته شدن آفريده شد" (76)، "مرد بي‌مورد" (78)‏ و "الواح صلح" (82)، مجموعه‌ي غزل‌هاي منتشرشده‌ي ميرزايي هستند كه "سكوت جرم قوافي نيست" را هم در سال 80 منتشر كرده است.


 
 
حاصل چهار دهه شاعري؛
گزيده‌ي ديگري از شعرهاي محمدعلي سپانلو منتشر مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



گزيده‌ي ديگري از شعرهاي محمدعلي سپانلو منتشر مي‌شود.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ "گزيده‌ي اشعار" شامل يك‌صد شعر از 15 مجموعه‌ي شعر سپانلو، از "منظومه‌ي خاك" تا "ژاليزيانا" گزينش شده كه ازسوي انتشارات نگاه منتشر خواهد شد.


سپانلو كه "گزينه‌ي اشعار"ش هم در سال 83 از سوي انتشارات مرواريد منتشر شده، درباره‌ي انتخاب شعرهاي اين مجموعه گفت: شاعر ممكن است بي‌جهت بعضي شعرهايش را دوست داشته باشد كه به اين خاطر بهتر است مشورت كند. اين مجموعه هم با انتخاب خودم و ناشر گزينش و سعي شده شعرهايي كه در گزينه‌ي قبلي بودند، اين‌جا زياد تكرار نشوند.


مجموعه‌ي شعر جديد اين شاعر با نام "كاشف از يادرفته‌ها" در حال انتشار است و ترجمه‌ي نمايش‌نامه‌ي "هندياد" نيز نزديك به يك سال است در انتظار كسب مجوز نشر به‌سر مي‌برد كه در اين‌باره گفت: كشور ادبيات را ما ساخته‌ايم و حالا چنين گرفتاري‌هايي داريم. در مميزي اصلا به اثر كار ندارند، بلكه به صاحب اثر كار دارند، كه اين چشم‌انداز خوبي نيست.


او با بيان اين‌كه خردگرايي بايد معيار قرار گيرد، افزود: خردگرايي كه تابع شرايط سياسي و طبقاتي نباشد.


سپانلو متولد سال 1319، نخستين مجموعه‌ي شعرش - "منظومه‌ي خاك" - را در سن 22 سالگي منتشر كرد و "رگبارها"، "پياده‌روها"، "سندباد غايب"، "هجوم"، "نبض وطنم را مي‌گيرم"، "خانم زمان"، "تبعيد در وطن"، "ساعت اميد"، "خيابان‌ها، بيابان‌ها"، "فيروزه‌ در غبار" و "پاييز در بزرگراه" ديگر مجموعه‌هاي شعر منتشرشده‌ي او هستند.



 
"آتش كاروان"؛
حاصل يك عمر شاعري و ترانه‌سرايي بيژن ترقي منتشر شد سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



"آتش كاروان" حاصل سال‌ها شاعري و ترانه‌سرايي بيژن ترقي منتشر شد.


به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين اثر كه چهار ماه قبل مجوز نشر دريافت كرده بود، به‌تازگي توسط نشر جاويدان منتشر شده و به گفته ترقي تا عيد فطر عرضه خواهد شد.


"آتش كاروان"، حاصل كار شاعري و ترانه‌سازي ترقي است كه شعرهاي نو، غزليات وي كه در برنامه‌ي "گل‌ها" اجرا شده‌اند، مثنوي‌ها، رباعي‌ها، طنزها، اخوانيات و ترانه‌هايش را شامل مي‌شود.


اين كتاب، مجموعه‌اي از شعرها و ترانه‌هاي اين ترانه‌سراي پيش‌كسوت به همراه اظهارنظر افراد مختلف درباره آثار او در 50 سال گذشته است.


در كتاب يادشده، بخشي به بيژن ترقي از ديدگاه گروهي از شاعران و نويسندگان معاصر اختصاص دارد كه مباحثي چون مقدمه‌اي گذرا بر سير تحول تصنيف ترانه از منوچهر همايون، پاسخ تبريك به عيد از اديب برومند، شاعر ترانه‌هاي ناب و خيال‌انگيز از مهرداد اوستا، اشعار و ترانه‌هاي بيژن ترقي نوشته محمد كلانتري، از پشت ديوارهاي خاطره نوشته احمد ثاني، ترانه و ترانه‌سرايي در ايران از فيضي، نفسي با چكامه‌هاي برگ‌ريزان از بهمن سميعي، كتيبه‌ي عشق نوشته‌ي امين‌الله رضايي و در زمينه تصنيف ترانه از حميد ايزدپناه، را شامل مي‌شود.


ترقي كه مدتي مشغول نوشتن جلد دوم "از پشت ديوارهاي خاطره‌"اش با عنوان "پنجره‌اي به باغ گل" بود، گفت كه به علت وضعيت نامناسب جسماني قادر به نوشتن نيست و اين روزها خاطراتش را ضبط مي‌كند تا در زمان حياتش ناشر آن‌ها را آماده كند و او خود كار غلط گيري‌شان را انجام دهد.


در بخشي از "پنجره‌اي به باغ گل"، خاطراتي از پرويز ياحقي، علي تجويدي، روح‌الله خالقي و ... كه به‌صورت مختصر در گذشته نقل شده‌، و همچنين شأن نزول برخي از ترانه‌هاي وي آمده است.


همچنين جلد اول "از پشت ديوارهاي خاطره"ي ترقي به اتمام رسيده كه به‌زودي تجديد چاپ خواهد شد.



 
مجموعه‌ي شعرهاي طنز ابوالفضل زرويي نصرآباد منتشر مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



مجموعه‌ي شعرهاي طنز ابوالفضل زرويي نصرآباد منتشر مي‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همه‌ي شعرهاي طنزي را كه زرويي از سال 68 تا امروز سروده و عموما در نشريه‌هاي مؤسسه‌ي گل‌آقا و بعضي روزنامه‌هاي كثير‌الانتشار منتشر شده‌اند، در قالب يك مجموعه از سوي بنياد هنرمندان و نويسندگان منتشر خواهد شد.


همچنين دو مثنوي بلند "تقديم به همه‌ي بامعرفت‌هاي عالم" و "گفت‌وگوهاي تنهايي" زرويي در قالب كتاب و دو لوح فشرده با صداي شاعر و موسيقي از سوي نغمه‌ي شهر و احتمالا با همكاري انتشارات سروش عرضه خواهند شد.


چاپ سوم كتاب "افسانه‌هاي امروزي" اين طنزپرداز نيز با اضافات منتشر مي‌شود. پيش از اين 40 افسانه در اين مجموعه ارايه شده كه حالا با اضافه شدن حدود 12 افسانه‌ي جديد منتشر مي‌شود.


ابوالفضل زرويي نصرآباد متولد پانزدهم ارديبهشت‌ماه 1348 است كه پيش از اين نيز كتاب "تذكرة المقامات" و "وقايع‌نامه‌ي طنز ايران" (با همكاري فريبا فرشادمهر) را منتشر كرده است.



 
كيومرث مرادي "مرگ و شاعر" را اجرا مي‌كند سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و هنر - تئاتر



نمايش "مرگ و شاعر" نوشته نغمه ثميني به كارگرداني كيومرث مرادي، ‌اوايل آذرماه در تالار قشقايي تئاتر شهر به صحنه مي‌رود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين نمايش كاري است از گروه تئاتر "تجربه" و درباره‌ي زني است كه تصميم مي‌گيرد خود را به "خانه مرگ" برساند و از آن سوالي بكند. او با خود شمشيري دارد كه مي‌خواهد به وسيله آن مرگ را بكشد اما در اين ميان، اتفاقات ديگري مي‌افتد.


كيومرث مرادي، اين نمايش را تجربه‌اي بسيار متفاوت دانست و به ايسنا گفت: نمايش به لحاظ محتوا، شخصيت پردازي، طراحي صحنه، بازيگري و … با كارهاي قبلي‌ام، بسيار متفاوت است.


وي همچنين درباره‌ي شيوه‌ي اجرايي در ادامه تصريح كرد: هنوز به درستي نمي‌دانم قطعا در پروسه‌ي تمرين، شيوه‌ي كار شكل خواهد گرفت.


مرادي كه پيش از اين قصد داشت همين نمايش را با عنوان "وقتي جهان مي‌ايستد" اجرا كند درباره‌ي تغيير نام آن گفت: از آنجا كه آن عنوان، مشابه عنوان فيلم "وقتي زمان مي‌ايستد" به كارگرداني عليرضا اميني بود، به همين دليل نام نمايش را تغيير داديم.


وي در پايان درباره‌ي احتمال اجراي اين نمايش در جشنواره‌ي تئاتر فجر، گفت: اگر نمايش‌ ما انتخاب شود، قطعا در جشنواره اجرا خواهد شد.


به گزارش ايسنا،‌ پانته آبهرام، فرهاد قائميان، محمدرضا حسين‌زاده و مريم كاتوزي بازيگران نمايش "مرگ و شاعر" هستند. طراحي صحنه برعهده‌ي پيام فروتن و طراحي لباس را آوا عربشاهي انجام مي‌دهد.همچنين حيدر ساجدي به عنوان آهنگساز مرادي را در اين اجرا همراهي مي‌كند.



 
حسين صفاري‌دوست دو مجموعه‌ي شعر جديد منتشر مي‌كند سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



حسين صفاري‌دوست دو مجموعه‌ي شعر جديد منتشر مي‌كند.


به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين شاعر مجموعه‌ي "شكوه‌هاي باستاني" شامل شعرهاي آزادش را در حجمي صدصفحه‌يي به نشر چشمه سپرده و مجموعه‌اي از غزل‌هايش با نام "سهراب‌هاي قبيله‌ي من" را هم در 200 صفحه به‌زودي منتشر خواهد كرد.


همچنين مجموعه‌اي از تصنيف‌هاي او با نام "در چكاوك حصار" در سال 54 منتشر شده كه حالا با اضافه كردن حدود 50 تصنيف تجديد چاپ خواهد شد.


آخرين مجموعه‌ي شعر منتشرشده‌ي صفاري‌دوست، "در خلوت معلم آتش" است كه پيش از اين نيز "فصلي از شكفتن"، "ميهماني سنگ‌ها، "نهال"، "كوچه‌هاي بي‌عابر"، "انديشه‌هاي زخمي"، "خورشيد خميده"، "با نيما و ديگران" (دو جلد)، "خاكستر هزار قناري"، "با تاك‌هاي قرمز قزوين"، و "اين‌جا ستاره‌ها همه مي‌سوزند" را منتشر كرده است.


صفاري‌دوست از اين گله دارد كه تعدادي شاعر جوان در بازار شعر و شاعري ترافيك ايجاد كرده‌اند و شاعراني را خانه‌نشين كرده‌اند كه صداي‌شان به‌جايي نمي‌رسد.


او همچنين گفت: چند مجله هستند كه از من شعر مي‌گيرند، اما آخر هم با غلط چاپي منتشر مي‌كنند.


اين شاعر با اشاره به لزوم آشنايي جوانان با شعر كلاسيك، يادآور شد: متأسفانه‌ امروز شعر پست‌مدرن رايج شده كه نه معني دارد، نه وزن.



 
"بريده‌اي از يک مرگ"؛
سومين مجموعه‌ي شعر علي الفتي منتشر مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



سومين مجموعه شعر علي الفتي با عنوان "بريده‌اي از يک مرگ" به‌زودي منتشر مي‌شود.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، اين مجموعه، به گفته شاعر، شعرهايي است که پس از مرگ همسر وي درباره مرگ و جهان پس از آن سروده شده‌اند.


کتاب ياشده در 80 صفحه و سه‌هزار نسخه توسط انتشارات بوتيمار مشهد منتشر خواهد شد.


الفتي پيش از اين مجموعه‌هاي شعر "خاکستري" و "راخ" را منتشر كرده است.


 
 
مرحله نهايي هفتمين جشنواره شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام‌نور برگزار مي‌شود سرويس: صنفي - فرهنگي 

 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنفي - فرهنگي



مرحله نهايي هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام‌نور در رشت برگزار مي‌شود.


به گزارش سرويس صنفي فرهنگي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مرحله نهايي هفتمين جشنواره سراسري شعر و ادب دانشجويان دانشگاه پيام نور با محوريت زندگاني و سيره حضرت رسول اكرم (ص) و مراسم تقدير از برگزيدگان اين جشنواره طي روزهاي 15 لغايت 17 آبان ماه جاري در محل مجتمع آموزشي رفاهي زيباكنار رشت به ميزباني دانشگاه پيام نور مركز رشت برگزار مي‌شود.


تا كنون نزديك به دو هزار اثر در بخشهاي شعر (نو و كلاسيك)، قطعه ادبي، داستان كوتاه، طنز، مقاله ادبي و بخش ويژه سيره و زندگاني حضرت رسول اكرم (ص)، به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.


علاوه بر تقدير از برگزيدگان، تعدادي از آثار ارسالي به دبيرخانه جشنواره در كتابي تحت عنوان «ترنم سبز» ويژه اشعار دانشجويان دانشگاه پيام نور چاپ مي‌شود.


 
 
/نشست علمي يادروز حافظ برگزار شد/
محمد ضيمران: پويايي در شعر حافظ نمود دارد سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



برخورد برخي اهل ادب با شعرهاي حافظ ، ترجمه آن به معناي گزارش و برگردان لفظ بوده است.



به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، محمد ضيمران در نشست علمي يادروز حافظ با موضوع "تأويل‌پذيري در شعر حافظ" با بيان مطلب بالا افزود: پيش‌فرضي که اکثر حافظ شناسان به کار گرفته‌اند، توجه به ساحت ظاهري و يا ساحت پنهان شعرهاي حافظ است که باعث شده وجهي از باطني‌گرايي در تفسير شعرهاي حافظ به‌وجود بيايد، به گونه‌اي که از کل پيام حافظ غافل شده‌اند.



به اعتقاد اين استاد دانشگاه، حافظ تنها شاعر و هنرمندي است که زبان را به معناي بسيط و دال و مدلول قلمداد نکرده است و با تکيه بر پيش‌فرض مخاطب‌محور شايد بشود شعرهاي او را معني کرد.


وي اضافه کرد: در نگاه حافظ واژه يا شيء هيچ‌گاه با تفکر بيگانه نيستند، بلکه با آن‌ها ارتباطي گسترده برقرار كرده است، لذا اگر بين کلام حافظ و معاني او وجهي تباين را فرض کنيم، شايد به مفاهيم تازه‌تري دست پيدا کنيم.


ضيمران با بيان اين‌که در شعر حافظ وجه بالندگي و پويايي نمود دارد، گفت: اگر شعرهاي حافظ را با نگاه استعاري مورد توجه قرار دهيم، در معاني شعرهاي او سرگردان نخواهيم بود، بلکه خلاقيت شعرهايش را متوجه مي‌شويم.


 
 
با موضوع شعر و حديث،
جشنواره‌ي بين‌المللي خوش‌نويسي "غدير" برگزار مي‌شود سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: فرهنگ و هنر - هنرهاي تجسمي



جشنواره‌ي خوش‌نويسي "غدير" 28 دي ماه سال ‌جاري به‌صورت بين‌المللي در شهر تبريز برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرنگار بخش هنرهاي تجسمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جشنواره هم‌زمان با عيد سعيد غدير خم، با هدف ارج‌گذاري به ساحت مقدس علوي و ايجاد ارتباط معنوي بين خوش‌نويسان جهان و تجليل از شخصيت بي‌مانند حضرت علي (ع) با زبان هنر خوش‌نويسي، تدارك ديده شده است.


آثار ارسالي همزمان با برپايي جشنواره پس از داوري در نگارخانه‌هاي سطح شهر تبريز به‌نمايش درخواهند آمد.


جشنواره‌ي غدير با هم‌كاري اداره‌ي كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي با موضوع‌هاي ادبي، اشعار و احاديث برگزار مي‌شود.


بنا بر اين گزارش، جزييات بيشتري درباره‌ي چگونگي ارسال، انتخاب و داوري آثار به اين جشنواره اعلام نشده است.


 
 
بزرگداشت عمران صلاحي در دانشگاه آزاد كرج برگزار شد
«زندگي در شعرهايش دست‌نخورده است» سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرج
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



خواننده با خواندن شعر عمران صلاحي ياد شانه بالا انداختن‌هاي چارلي چاپلين در پايان فيلم‌هايش مي‌افتد؛ اين شانه بالا انداختن‌ها آخر شعرهاي عمران است.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رشيد كاكاوند - مدرس دانشگاه - در مراسم بزرگداشت عمران صلاحي كه در دانشگاه آزاد كرج برگزار شد، گفت: عمران صلاحي بيش از سه دهه شاعري كرد و با شعر «بچه جواديه» در مجموعه «گريه در آب» در سال 51 شناخته شد؛ دهه‌اي كه اوج درخشش مظاهر مدرنيته و حكومت مقتدر است. اين شعر در ادبيات معاصر ما يك حادثه است، آن‌قدر باوركردني، معترض و نزديك به جهان. شعرهاي او آن قدر خوب تمام مي‌شود كه خواننده مي‌خواهد به اول شعر برگردد و آن را از ابتدا بخواند.


كاكاوند افزود: همه بزرگان ادبيات به نوعي ريشه فرهنگ ما محسوب مي‌شوند، اگرچه ديرين نيستند، اما عميق‌اند. در سال‌روز مرگ مولوي عزاداري نمي‌كنيم، و سعي كنيم بزرگاني كه پايه تفكر ما را تشكيل مي‌دهند، بهتر بشناسيم. عمران صلاحي را با همه توانايي‌هايش كم شناختيم. برخي معتقدند كه حتما شاعري بايد بميرد تا شناخته شود، اما مردن آخرين فعاليت هنري هنرمند است، كارنامه‌اش بسته مي‌شود و هيچ چيز غير قابل پيش‌بيني ندارد.


اين عضو هيأت علمي دانشگاه اظهار داشت: عمران صلاحي شاعر طنز نيست؛ طنزپردازي است كه شاعر هم هست. در شعرهاي جدي او هم رگه‌هاي طنز ديده مي‌شود. آدم ياد شانه بالا انداختن‌هاي چارلي چاپلين در پايان فيلم‌هايش مي‌افتد. چارلي در آخر فيلم‌هايش وقتي به نهايت بدبختي مي‌رسد، پشت به دوربين رو به سوي جاده غرب حركت مي‌كند و شانه بالا مي‌اندازد. آن‌كه مي‌گريد يك درد دارد و آن‌كه مي‌خندد هزار و يك درد.


وي خاطرنشان كرد: عمران جدي‌ترين طنزپرداز ايران در اين عصر است. در بين شاعران روزگار خود كم هستند مثل عمران كه به جزيي‌ترين و ساده‌ترين بخش‌هاي زندگي رجوع كنند. در يك نگاه هنري وقتي به شعر عمران مي‌نگريد، احساس مي‌كنيد با شعر روبه‌رو نيستيد، چرا كه زندگي، در شعرهايش دست‌نخورده است.


اين محقق و پژوهشگر تاكيد كرد: در آخر شعرهاي عمران وزنه قرار گرفته است كه وقتي خواننده به وزنه مي‌رسد، شعر ملق مي‌زند و ناگزير بايد از اول در ذهن مرور شود. مهم‌ترين ويژگي عمران فضيلت اوست. خيلي دم دست است. شاعري با قد بلند و حرف‌هاي دست‌نيافتني نيست. جنس زبان عمران زبان از مابهتران شاعرانه نيست. خيلي صريح و مطمئن است و در عين حال نگاه دقيق دارد.


كاكاوند با اشاره به ويژگي‌هاي طنز گفت: يك ويژگي طنز اين است كه جنبه غير رسمي را در جايگاه رسمي بيان مي‌كند و عمران تنها طنزپرداز عصر ما بعد از علامه دهخدا در اين عرصه بود. در اين قرن بعد از نوگرايي نيما و جمالزاده كه ادبيات ما را به هم زدند، تنها طنزهاي عمران است كه ماندگاري غيرمطبوعاتي يافت. صلاحي چون شاعري توانمند بود، فاصله طنزهاي ظريف خود را با شعرهايش كم كرد و اين عاملي شد براي ماندگاري شعر و طنزش.


وي در پايان تصريح كرد: عمران جزو نسل هنرمندان باهوش بود. آدم‌هايي در كنار عمران بودند كه حرف‌هاي جدي را فرياد مي‌زدند، اما عمران آن‌قدر باهوش بود كه دنبال آن‌ها نرفت، در حالي‌كه امروز رد پاي عمران را مي‌توان در شعرهاي ديگران پيدا كرد.


 



 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است