تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 27, 2006 12:15 PM

سوم شهريور 85


رضا اسماعيلي:

شعر دفاع مقدس بايد فراتر از دوران جنگ باشد


خبرگزاري فارس: رضا اسماعيلي،شاعر گفت: مناسبت‌ترين راهكار براي استمرار جريان شعر دفاع مقدس، تعميم دادن ادبيات دفاع مقدس و گسترش آن به حوزه‌هايي فراتر از دوران هشت سال دفاع مقدس است.

به گزارش خبرگزاري فارس، اسماعيلي - شاعر- در گفت ‌و گو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس به لزوم آسيب‌شناسي و نقد و بررسي كنگره سراسري شعر دفاع مقدس اشاره كرد و گفت: در كنار برگزاري بخش‌هاي ثابت كنگره، بايد جلساتي درباره آسيب‌شناسي ادبيات پايداري و مقاومت، با حضور صاحب‌نظران و منتقدان برگزار شود تا مشخص گردد در حوزه دفاع مقدس از كجا شروع كرده‌ايم، اكنون در كجا قرار داريم و نقطه مطلوب كجاست. با بررسي اين تهديدها و فرصت‌ها، در دوره‌هاي بعد، كنگره‌اي حرفه‌اي و تاثيرگذار برگزار خواهد شد كه نگاه اديبان و اصحاب قلم و منتقدان را به خود جلب مي‌كند.

وي درباره اشعار جوانان و حضور آن‌ها در اين كنگره گفت: حضور جوانان مي‌تواند مغتنم باشد به شرطي كه در برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري‌ها به ظرافت‌هاي خاص آن توجه شود. البته سال‌هاست كه جنگ تمام شده و نسل امروز با جنگ روبه‌رو نيست و فراز و نشيب‌هاي جنگ را لمس نكرده است، بنابراين نمي‌توان از نسل سوم انتظار داشت كه به مانند ديگر شاعران دفاع مقدس، شعر بگويند. با اين وجود مي‌توان نسل سوم را به سمتي هدايت كرد تا به مسايلي كه كشور ما بعد از جنگ با آن دست به گريبان بوده، بپردازند.

وي با بيان اين كه مناسبت‌ترين راهكار براي استمرار جريان شعر دفاع مقدس، تعميم دادن ادبيات دفاع مقدس و گسترش آن به حوزه‌هايي فراتر از دوران هشت سال دفاع مقدس است، بيان داشت: چون جنگ پايان يافته، اگر خود را محدود به اين هشت سال كنيم، به نظرمي‌رسد كه ديگر در اين زمينه حرفي براي گفتن وجود نخواهد داشت و اين ادبيات، قابل گسترش نخواهد بود، ولي اگر از منظر ظلم‌ستيزي، مقاومت، پايمردي در مقابل ظلم، مبارزه با پلشتي‌ها، حفظ كرامت انساني و رعايت عدالت، سخاوت، ايثار و... به آن بنگريم، مي‌توان محدوده ادبيات دفاع مقدس را با اين ارزش‌ها گسترش داد و با مظلومان و مستضعفان جهان به زباني مشترك رسيد.

رضا اسماعيلي تاكيد كرد: شاعران دفاع مقدس، با سعه صدر و مطالعات بيشتر در تاريخ نهضت‌هاي آزادي و ادبيات مقاومت جهان، بايد ديد خود را گسترش دهند و با وسعت نظر به دنبال نشر و ترويج ارزش‌هاي متعالي انساني باشند كه به پاسداشت كرامت‌ها و فضيلت‌هاي انساني منجر مي‌شود.


 

 

از سوي مركز موسيقي و سرود صدا و سيما صورت گرفت

تجليل از 3 هنرمند پيشكسوت شعر و موسيقي


خبرگزاري فارس: حسا‌م‌الدين سراج، سهيل‌محمودي و محمدبيگلري‌پور در چهارمين نشست ماهانه مركز موسيقي صدا و سيما تجليل شدند.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مركز موسيقي و سرود؛ دراين مراسم كرم‌رضا پيريايي، رئيس مركز موسيقي وسرود صدا و سيما بابيان چشم‌اندازهاي جديد فعاليت اين مركز گفت: اين مركز براي پرداختن به موسيقي فاخر در حال حاضر در بهترين شرايط قراردادي، وي ادامه داد: بهترين راه رسيدن به توفيق در عرصه موسيقي، آماده كردن زمينه‌هاي حضور استادان و پيشكسوتان موسيقي است.

پيريايي با اشاره به افتتاح سايت اينترنتي مركز موسيقي و سرود، مراجعه كاربران به اين سايت را در اولين روزهاي شروع به كار، دور از انتظار و اميدواركننده دانست و گفت: اين سايت مي‌تواند ويتريني براي ارايه توليدات مركز وشبكه‌اي براي تعامل وتبادل ديدگاه‌هاي آحاد مردم و مخاطبان باشد.

محمدحسين صوفي، معاون برنامه‌ريزي و نظارت سازمان صدا و سيما نيز در اين مراسم از همكاري مستمر و مؤثر اين هنرمندان با سازمان صدا و سيما قدرداني كرد و ايجاد فضاي صميمي و معنوي تعامل و هم‌انديشي هنرمندان را از سوي پيريايي و ديگر همكارانش ستودني دانست.

همچنين در اين مراسم كه با اجراي زنده موسيقي نيز همراه بود. سيدمحمدميرزماني از اولين سرود ملي جمهوري اسلامي ايران كه آهنگسازي آن رامحمد بيگلري پور به عهده داشت ياد كرد واز سهيل‌محمودي به عنوان شاعري كه مدافع موسيقي اصيل و ارزشي است نام برد. ميرزماني سخنان خود را با ذكر فضايل اخلاقي و منش و تواضع حسام‌الدين سراج پايان داد.

ساعد باقري نيز در اين مراسم به بيان ويژگي‌هاي ممتاز در آثار هنري و شخصيت‌ اين سه هنرمند پيشكسوت پرداخت.

باقري در ادامه سهيل محمودي را در ميان شعار و ترانه‌سرايان معاصر و هنرمندان رشته‌هاي مختلف داراي ويژگي‌هاي ممتاز و جامعي دانست كه به عنوان حلقه واسطي درعزم بخشيدن و سيردادن هنرمندان و جوانان نقش بسيار مؤثري ايفا مي‌كند و همت و حميت سهيل محمودي را در معرفي و بزرگداشت استادان رشته‌هاي مختلف هنري قابل ستايش دانست.

در اين مراسم كه درشب مبعث حضرت ختمي مرتبت (ص) برگزار شد،هنرمنداني چون استاد مجيدانتظامي، استادپورتراب، استادفريدون حافظي، استاددرويش رضا منظمي، استاد نريمان،استاد حسين يوسف‌زماني، شهريار فريوسفي، احمدعلي راغب، محمود دست‌پيش و هادي آزرم حضور داشتند.


 

 

پيام رئيس مجلس به نشست انجمن ترويج زبان و ادبيات فارسي


خبرگزاري فارس: رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيامي به نشست انجمن ترويج زمان و ادبيات فارسي در اصفهان، اين كنگره را فرصت خوبي براي بررسي مسائل مختلف مربوط به زبان و ادبيات فارسي دانست.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي مجلس شوراي اسلامي در اين پيام آمده است:جاي خوشوقتي است كه انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ايران توانسته است جمعي از استادان ادبيات را، در سالي كه اصفهان به پايتخت فرهنگي جهان اسلام انتخاب شده، در اين شهر تاريخي گرد آورد و فرصتي ايجاد كند تا صاحب نظران درباره مسائل و موضوعات مختلف مربوط به زبان و ادب فارسي به بحث و گفت و گو بنشينند.

اين پيام مي‌افزايد: زبان فارسي، يكي از اركان هويت ملي ما ايرانيان است. ما به مدد اين زبان ارجمند مي‌توانيم با گذشتگان خود ارتباط ذهني و قلبي پيدا كنيم و هم به مدد اين زبان است كه مي‌توانيم امروزه سخن خود را به گوش همه ايرانيان برسانيم و سخن آنان را بشنويم و از مقصودشان آگاه شويم.

رئيس مجلس در ادامه پيام خود آورده است:همچنين به بركت همين زبان فارسي است كه مي‌توانيم آن سوتر از مرزهاي ميهنمان با فارسي زبانان كشور افغانستان و كشور تاجيكستان و فارسي دانان هندوستان و ديگر آشنايان به اين زبان در سراسر جهان همزبان و همدل باشيم.

حداد عادل در اين پيام با بيان اين كه در جهان امروز كه طوفانهاي سهمگين هويت ملتهاي كهن را تهديد مي‌كند اهتمام به ترويج زبان و ادب فارسي در خور تقدير است، اظهار داشته است: اينجانب وظيفه خود مي‌دانم از همه استادان محترمي كه در برپايي اين انجمن و در تشكيل اين گردهمايي سهيم و مؤثر بوده‌اند، سپاسگزاري كنم و اميدوارم انجمن بتواند در فرصت مغتنمي كه به بركت حضور استادان به دست آمده با شناخت موانعي كه بر سر راه ترويج زبان و ادب فارسي وجود دارد، راه حل مناسبي براي رفع آن موانع و غلبه بر مشكلات پيدا كند و نتايج تحقيقات و مشورتهاي خود را در اختيار دانشگاه‌ها و آموزش‌ و پرورش و فرهنگستان زبان و ادب فارسي قرار دهد.

رئيس مجلس شوراي اسلامي افزود: قدرت و قوت زبان فارسي، يكي از اسباب نيرومندي و سربلندي ايران عزيز است و اينجانب خود را سپاسگذار همه كساني مي‌دانم كه با نگاهباني از گنجينه زبان و ادب فارس در راه سربلندي ايران اسلامي مي‌كوشند.


 

 

شعر و داستان‌خواني در نشر ويستار


خبرگزاري فارس: «مسعود احمدي» ساعت 17 روز يكشنبه پنچم شهريور در نشر ويستار به شعر‌خواني مي‌پردازد.

به گزارش خبرگزاري فارس، اين شعرخواني كه در دومين نشست شعرخواني نشر ويستار برگزار مي‌شود، با حضور شاعران جوان خواهد بود.

در اولين نشست، علي باباچاهي به شعرخواني پرداخته بود.

همچنين نشر ويستار، علاوه بر نشست‌هاي شعرخواني كه يكشنبه اول هر ماه برگزار مي‌شود، نشست‌هاي داستان‌خواني را در يكشنبه آخر هر ماه برپا مي‌كند.

در اولين نشست داستان‌خواني، كه يكشنبه گذشته برگزار شده بود، منيرو رواني‌پور به داستان‌خواني پرداخته بود.

نشر ويستار در خيابان كريم‌خان، جنب داروخانه 13 آبان واقع است.


 

 

:: بررسی اصول مقدماتی شعر در دفتر شعر جوان

دفتر شعر جوان اقدام به برگزاري كلاس‌هايي با عنوان‌های « اصول مقدماتي شعر» و «تئوري‌هاي شعر ونقد ادبي» كرده است.


به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، كلاس‌هايي با عنوان« اصول مقدماتي شعر» و «تئوري‌هاي شعر و نقد ادبي» توسط دفتر شعر جوان و با هدف آشنايي بيشتر شاعران جوان با اصول و مباني شعر و نقد برگزار مي‌شود.

شايان ذكر است علاقه‌مندان براي ثبت نام در اين كلاس‌ها مي‌توانند تا دهم شهريورماه به دفتر شعر جوان ( خيابان شهيد كلاهدوز (دولت)، نبش شيد نعمتي) مراجعه نمايند. تاريخ شروع اين كلاس‌ها از 20 شهريورماه خواهد بود.


 

 

جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران در ساري برگزار شد

ساري ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران با حضور شماري از هنرمندان داستان نويس و اهل قلم اين استان روز پنجشنبه در تالار طبري دانشكده پزشكي شهرستان ساري برگزار شد.

سرهنگ "حسينعلي عليپور" دبير اين جشنواره در سخناني هدف از برگزاري اين جشنواره را ترويج و احياي فرهنگ اسلامي و ايراني ، ارتقاي سطح ادبي و اشاعه فرهنگ بسيجي عنوان كرد.

وي گفت : رشد تخصصي و فني هنرمندان ، كشف استعدادهاي بالقوه جوانان ، گسترش تفكرات بسيجي و جذب جوانان و نوجوانان به فرهنگ و هنر و ادبيات را از ديگر اهداف اين جشنواره است.

وي اظهار داشت : هرساله جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران در حول سه محور ادبيات داستاني ، شعر و نشريات مجله‌اي در سطح اين استان برگزار مي شود.

وي از برگزاري پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران در ساري ابراز رضايت كرد و بيان داشت : در اين جشنواره ۱۳۰اثر از هنرمندان بسيجي مازندران به دبيرخانه اين جشنواره ارسال و پنج اثر به عنوان برتر به جشنواره كشور معرفي شد.

در ادامه اين جشنواره سرهنگ "عليرضا فخاريان" مسئول واحد فرهنگي پرورشي منطقه مقاومت بسيج سپاه مازندران ضمن تبريك به مناسبت پيروزي اخير نيروهاي حزب‌الله لبنان گفت : داستان و رمان خوب هنري است كه مطالب خودش را بطور مستقيم در ذهن القا مي‌كند.

وي تصريح كرد:نويسندگان و هنرمندان بسيجي براي رهايي از فرهنگ غرب بايد هويت فرهنگي، اعتقادي و نوشتاري خود را حفظ كنند و تجارب و اندوخته‌هاي هنري و فرهنگي و ادبيات نوشتاري خود را جمع‌آوري و در داستانها قيد كنند.

همچنين مدير كل صدا و سيماي مازندران در اين جشنواره گفت: ماندگارترين اثر هنري ، قلمي است كه درك صحيح و درست از واقعيتهاي جامعه اسلامي داشته باشد و بخوبي آن را انعكاس بدهد.

"رمضان شجاعي" افزود: خوشبختانه هنرمندان بسيجي اين استان بعد از هشت سال دفاع مقدس در عرصه‌هاي فرهنگي ، شعر ، ادبيات و هنر نقش بسزايي در جامعه ايفا كردند.

وي از هنرمندان بسيجي بعنوان سمبل ايثار ، شجاعت و از خود گذشتگي ياد كرد و بيان داشت : اثري موفق خواهد بود كه بيشترين مخاطب را داشته باشد و صدا و سيما جايگاه خوبي براي ارائه آثار هنري بسيجيان است.


 


جشنواره مطالعه،تحقيق وشعر دانش‌آموزان دختر سراسر كشوردر تبريز آغاز شد

تبريز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


بيست و چهارمين جشنواره سراسري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان نويسي دانش‌آموزان دختر كشور شامگاه روز پنجشنبه در تبريز آغاز به كار كرد.

رييس سازمان‌آموزش‌وپرورش آذربايجان‌شرقي گفت: در اين جشنواره۴۰۰دانش‌آموز دختر از استان‌هاي مختلف كشور حضور داشته و با همديگر تعامل مي‌كنند.

"فيروز رضايي" ، افزود: جشنواره مزبور از امروز به مدت دو روز در بخش خواهران برگزار مي‌شود.

وي اضافه كرد: سهم استان‌ها در جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان نويسي به نسبت جمعيت دانش‌آموزي بين هشت تا ۱۵نفر متغير خواهد يود.

رضايي ، اظهار داشت: در اين جشنواره علمي فرهنگي داوري و انتخاب آثار وجود نداشته وآثار تنها به شركت‌كنندگان ارايه مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب كه در عين حال ، نقد و بررسي آثار ارايه شده براي افزايش همفكري وجود خواهد داشت ، گفت: هدف اصلي از برگزاري جشنواره ، افزايش تعامل دانش‌آموزان شركت‌كننده با يكديگر و ارتقاي كيفي آثار است.

رييس آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي در ارتباط با تعداد آثار ارايه‌شده به جشنواره اظهار داشت: در بخش شعر و داستان ، تعداد آثار ارايه شده مساوي با تعداد حاضرين بوده ولي اين رقم در بخش‌هاي ديگر متغير خواهد بود.

وي تشريح كرد: تعداد شركت‌كنندگان در بيست و چهارمين دوره جشنواره كشوري نسبت به دوره قبل، تغييري نداشته و در كنار برنامه‌هاي اصلي جشنواره ، دو برنامه جنبي شامل بازديد از اماكن تاريخي‌فرهنگي تبريز و برپايي جنگ شبانه با حشور پيشكسوتان عرصه فرهنگ و ادب تبريز برگزار مي‌شود.

وي گفت: براي برگزاري هر چه بهتر جشنواره ۱۲كميته كاري در سازمان آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي تشكيل شده كه كميته استقبال از مهم‌ترين آنها است.

وي ، همگرايي و تعامل دانش‌آموزان قوميت‌هاي مختلف كشور با همديگر را مهم ترين دستاورد بيست و چهارمين جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان‌نويسي در تبريز عنوان كرد.

اين جشنواره با شناخت نفرات برگزيده امروز/ جمعه/ به كار خود پايان مي دهد.


 

 

نخستين جشنواره ادبيات داستاني بسيج در كرمانشاه گشايش يافت

كرمانشاه، خبرگزاري جمهوري اسلامي


نخستين جشنواره ادبيات داستاني بسيج توسط ناحيه مقاومت بسيج استان كرمانشاه صبح امروز با حضور مسوولان نيروي مقاومت و مديران دستگاههاي اداري در كرمانشاه گشايش يافت.

معاون فرهنگي و پرورشي ناحيه مقاومت بسيح كرمانشاه در اين مراسم گفت :

بسيج تلاش مي‌كند با بهره‌گيري از بسيجيان صاحب فكر و انديشه و نيروهاي مخلص، مومن، متعهد و علاقه مند به امور ادبي و هنري در توليد فكر و خلق آثار ارزشمند و هدفمند تلاش كند.

به گفته وي، بسيج تلاش مي‌كند ضمن ساماندهي علمي اين نهاد در راستاي اعتلاي نظام مقدس جمهوري اسلامي گام‌هاي بلندي بردارد و با عملكرد صحيح و اسلامي چراغي فروزان براي نسل آينده باشد.

وي گفت : يكي از برنامه‌هاي بسيج در راستاي كارهاي فرهنگي شناسايي نيروهاي متفكر، خلاق، مومن و پابند به ارزش‌ها است.

وي با اشاره به نامگذاري امسال به نام مبارك پيامبر اسلام افزود : پس از رايزني، بررسي و هماهنگي‌هاي به عمل آمده تصميم گرفتيم كه اين جشنواره را برپاكنيم.

موحد گفت : تعداد ۱۴۰اثر در دو بخش دانش‌آموزي ودانشجويي در زمينه‌هاي حوادث دوران انقلاب، دفاع مقدس، زندگي حضرت امام (ره)، بسيج، فرهنگ شهادت ايثار، مقاومت، جوانان و ولايت و بسيج و بسيجي واوقات فراغت به دبير خانه جشنواره ارسال شده است.

معاون فرهنگي و پرورشي ناحيه مقاومت كرمانشاه گفت : در نهايت پنج اثر به عنوان آثار برتر انتخاب و به جنشواره سراسري ارسال شده است.


 


بهترين "كتاب اول" و "قطعه شعر" همزمان با روز كتابخواني معرفي مي‌شود

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


بهترين "كتاب اول" و "قطعه شعر" سروده شده با موضوع دفاع مقدس در دهمين دوره جايزه انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس ، معرفي مي‌شود.

به گزارش روزيكشنبه ستاد خبري دهمين جايزه انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس ، در بخش جنبي اين رويداد فرهنگي از ميان شاعران جواني كه براي نخستين بار در سال ۸۴اقدام به چاپ اثري با موضوع دفاع مقدس كرده‌اند، مجموعه شعر برتر انتخاب و از سرآينده آن قدرداني خواهد شد.

در بخش شعر اين دوره ، دو گروه داوري آثار رسيده را برعهده دارند،گروه اول مجموعه شعرهاي انفرادي و گروه دوم جنگ‌ها و اشعار گردآوري شده از شاعران مختلف را مورد ارزيابي قرار مي‌دهند.

دهمين دوره جايزه انتخاب كتاب سال دفاع مقدس ، ۲۴آبان ماه امسال همزمان با روز كتاب و كتابخواني به برگزيدگان اعطا مي‌شود.


 

 

برترين‌هاي جشنواره ادبيات داستاني بسيج چهارمحال و بختياري معرفي شدند

شهركرد ، خبرگزاري جمهوري اسلامي


همزمان با سالروز بعثت حضرت محمد(ص) و سال پيامبر اعظم(ص) نخستين جشنواره ادبيات داستاني بسيج روز سه‌شنبه با معرفي نفرات برتر در سالن اجتماعات سازمان تبليغات اسلامي شهركرد به كار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا،در اين جشنواره "طاهره ربيعي"،" فاطمه علمدار"،" راضيه شمسي پور" و " سميه توكلي " به عنوان برترين‌هاي رشته داستان انتخاب شدند.

دبير اين جشنواره گفت: نفرات برتر جشنواره ادبيات داستاني بسيج چهارمحال وبختياري به مرحله كشوري راه يافتند.

سرهنگ پاسدار " علي گرجي" افزود:بيش از ۱۵۰اثر ادبي به جشنواره ادبيات داستاني بسيج استان ارسال شد.

وي،هدف از برگزاري اين جشنواره را اشاعه فرهنگ ادبي متعهد، كشف و شناسايي استعدادهاي ادبي و برنامه‌ريزي براي پرورش و رشد بسيجيان عنوان كرد و افزود:ارتقاي زمينه رقابت سالم فرهنگي ادبي در بين جوانان و نوجوانان از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.

آيين اختتاميه نخستين جشنواره ادبيات داستاني بسيج چهارمحال وبختياري با پيام نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه شهركرد به كار خود پايان داد.


 

 

به ياد "پرويز خانلري" ، استاد ادبيات

تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي


امروز چهارشنبه و برابر با يكم شهريورماه است ، ۱۶سال پيش در چنين روزي دكتر "پرويز ناتل خانلري" استاد ادبيات ايران در گذشت.

دكتر پرويز ناتل خانلري در سال ۱۲۹۲هجري شمسي در تهران به دنيا آمد، پدر وي اهل "ناتل" مازندران و از كارمندان وزارت امور خارجه بود.

خانلري تحصيلات خود را در دانشكده ادبيات دانشگاه تهران تا درجه دكتري به اتمام رسانيد و سپس به تدريس در دانشگاه پرداخت.

خانلري از هواداران جدي نوآوري در شعر بود، اما تجدد در شعر را در حد ميانه قبول داشت و از اين نظر مي‌توان او را پيشگام گروهي خاص از شاعران معاصر دانست.

او بيشتر سالهاي عمر خود را صرف تحقيقات ادبي، تصحيح متن‌هاي شعر و نثر كرد.

ترجمه آثار خارجي، انتشار مجموعه اشعاري به نام "ماه درمرداب" و انتشار مجله ادبي "سخن" به مدت ۳۵سال از ديگر كارهاي مهم اوست.

اين مجله در رشد فرهنگ و ادبيات معاصر فارسي تاثير آشكاري داشته است.

دكتر خانلري در سال ۱۳۲۰با "زهرا كيا" همدرس خود ازدواج كرد و در سال ۱۳۲۷راهي پاريس شد و به مطالعه و تحقيق پرداخت و همواره كرسي دانشگاهي خود را كه تاريخ زبان فارسي بود ، حفظ كرد.

خانلري كه در ادب گذشته ايران و نيز ادبيات فرانسوي چيره دست بود، كار شاعري خود را با قصيده و غزل آغاز كرد، وي نخستين نقاد و مفسر شعر تغزلي و غنايي معاصر است.

او سالها پيش از آن كه مجله سخن را داير كند شعر مي‌سرود و با نيما آشنايي داشت ، اما پس از مدتي كار نقد شعر را در پيش گرفت و نظريه‌هاي تازه‌اي درباره شعر بيان كرد.

خانلري در سال ۱۳۱۶شعر "ماه در مرداب" و در سال ۱۳۲۱شعر "يغماي شب و ظهر" و "عقاب" را كه افسانه‌اي تمثيلي و در قالب مثنوي با برداشتي جديد بود ، را سرود، كه اين اشعار و نظاير آنها در قالب چهار پاره و در حوزه وصف طبيعت بودند.

اشعار خانلري در آن سالها پلي بود ميان شعر كهن و شعر نو كه براي پذيرفتن اشعار تازه تر و تندروتر بنا شده بود، مجله سخن نيز در اين ميان پايگاه شاعران نوپرداز بود و تاثيري كه اين مجله در اين باب داشته، انكار ناپذير است.

خانلري شعري را كه محتواي تازه نداشت، شعر نمي‌دانست او بر اين عقيده بود كه "شعر خوب شعري است كه حاوي معاني تازه و زيبا باشد و اين معني در مناسب‌ترين و زيباترين قالب ريخته شود و اگر كسي شعري بي‌وزن بگويد و معني مقصود را آن چنان كه بايد زيبا و دلكش و تمام جلوه دهد، به گمان من بر كار او ايرادي نمي‌توان گرفت."

در مجموع خانلري به نوعي تازگي، نوجويي و دگرگوني ادبي معتقد بود اما در ضمن ، اوزان را آنقدر متعدد و فراوان مي‌دانست كه لزومي نمي‌ديد شاعر براي گفتن هر نوع شعر، اوزان را بشكند و يا شعر آزاد بگويد.

دكتر پرويز ناتل خانلري سرانجام در اول شهريور سال ۱۳۶۹در حالي كه از بيماري رنج مي‌برد در سن ۷۷سالگي دارفاني را وداع گفت و نام خود را بر تارك ادبيات ايران به عنوان استاد هميشه زنده اين سرزمين به ثبت رساند.


 

 

نخستين گردهمايي علمي" انجمن ترويج زبان و ادب فارسي" در اصفهان آغاز شد

اصفهان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي


نخستين گردهمايي علمي"انجمن ترويج زبان و ادب فارسي"روزچهارشنبه در مركز همايش‌هاي پيامبر اعظم (ص) دانشگاه اصفهان آغاز شد.

دراين همايش حدود ۲۰۰تن ازاساتيد زبان فارسي‌ازدانشگاههاومراكز تحقيقاتي ايران و تعدادي‌از صاحبنظران زبان فارسي از كشورهاي ژاپن ، هند، تاجيكستان و كاناد شركت دارند.

دكتر" محمد مهدي زاهدي " وزير علوم ، تحقيقات و فناوري در پيامي به اين همايش گفت : ادبيات آئينه پر راز و رمز فرهنگ وهويت هر ملتي‌است كه تاريخ زندگي، دين ، هنر ، اخلاق، انديشه و احساس هرجامعه‌اي در آن بازتاب دارد و زبان بستري است كه ادبيات در آن مي‌رويد و مي‌بالد.

در بخش ديگري از اين پيام‌آمده‌است:فرهنگ ايران زمين در دوره پيش از اسلام تحت تاثير قدرت سياسي ، نظامي امپراتوري اين سرزمين بوده است و با ظهور اسلام و گسترش آن در اين اقليم، كشور ما از يك امپراتوري سياسي نظامي به يك امپراتوري فرهنگي و هنري در آمده است و راز جاودانگي اين فرهنگ به اين ويژگي باز مي‌گردد.

در اين پيام افزوده شده است :اين فرهنگ در اقليم بي‌مرز، جهان بشريت را تحت تاثير خود قرار داده وبه‌عنوان يكي از بالنده‌ترين وپوياترين فرهنگهاي جهان با درونمايه‌اي غني و سرشار از فرهنگ اسلامي زيباترين و ارزشمندترين پيامهاي معنوي را براي مردم عالم هديه آورده است.

وزير علوم در پيام خود تصريح كرد : با توجه به اين ويژگي‌ها بسيار ضروري است تازمينه مناسب براي تحقيق وپژوهش در ابعاد مختلف زبان و ادبيات فارسي فراهم آيد و براي تقويت و گسترش آن از هر امكاني استفاده شود.

دربخش ديگراين پيام آمده است:امروز مانند گذشته زبان فارسي به عنوان يكي از محورهاي مهم در ايجاد انسجام هويت ملي نقشي موثر ايفا مي‌كند و مي‌تواند در همبستگي و پيوستگي ملي سخت تاثير گذار باشد و اين مهم توجه به زبان و ادبيات فارسي را ضرورتي دو چندان مي‌بخشد.

وزير علوم در پيام خود، تشكيل انجمنهايي كه بتوانند در اين جهت فعاليت كنندو به ترويج زبان و گسترش و تعميق تحقيق در ادبيات فارسي بپردازند را از مهمترين كارهاي علمي و فرهنگي در سياست‌گذاري وزارت علوم ،تحقيقات و فناوري ذكر كرده است.

وي با پسنديده دانستن برگزاري نخستين گردهمايي علمي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي ابراز اميدواري كرده‌است كه‌اينگونه حركتهاي علمي تداوم يابد و هر روز بر گستره و عمق آن افزوده شود تا همه مسوولان و محققان بتوانند در اين زمينه به وظايف مهم خود عمل كنند و زبان و ادبيات فارسي جايگاه حقيقي خود را باز يابد.

دكتر" سيد علي اصغر مير باقري فرد" دبيرنخستين گردهمايي علمي‌انجمن ترويج زبان وادب فارسي، توجه به‌ترويج زبان فارسي و فراهم كردن زمينه مناسب براي تحقيق در زمينه زبان و ادب فارسي را از اهداف اين همايش ذكر كرد.

وي گفت: فعاليت‌هاي ارزنده‌اي در دانشگاهها و مراكز تحقيقي در مورد زبان و ادب فارسي صورت مي‌گيرد ولي كافي نيست.

بگفته وي حدود ۲۰۰مقاله از صاحبنظران زبان و ادبيات فارسي از داخل و خارج كشور به دبيرخانه نخستين گردهمايي علمي انجمن ترويج زبان‌و ادب فارسي ارسال شده كه به صورت سخنراني و مكتوب ارائه مي‌شود.

وي افزود:درمدت سه روزبرگزاري اين گردهمايي چهار جلسه عمومي و ۲۰جلسه تخصصي با حضور اساتيد زبان و ادب فارسي برگزار خواهد شد.

ميرباقري فردافزود:همزمان با اين گردهمايي دومين مجمع عمومي انجمن ترويج زبان و ادب فارسي نيز براي تدوين برنامه هاوسياست‌هاي آينده تشكيل مي‌شود.

در اين گردهمايي جمع زيادي از صاحبنظران زبان و ادب فارسي از جمله دكتر حبيبي رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي ، دكتر محقق رئيس انجمن آثار و مفاخر فرهنگي ، استاندار اصفهان و جمعي از مسوولين اين استان شركت دارند.

شركت‌كنندگان در اين همايش در مقالات خود موضوعات تاريخ ادبيات پارسي ، فنون ادبي ، متون نظم و نثر فارسي،ادبيات معاصر، ادبيات كودكان ، ادبيات عرفاني و ادبيات حماسي را بررسي مي‌كنند.


 

 

ضياءالدين ترابي

برگزاري نخستين جشنواره شعر کودک در پايتخت فرهنگي جهان اسلام


نخستين "جشنواره شعر کودک" شهريور ماه امسال در اصفهان برگزار مي شود.

در اين جشنواره دو روزه ، اسدالله شعباني از سوي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان و جمال الدين اکرمي به نمايندگي از شوراي کتاب کودک حضور مي يابند و سخنراني مي کنند. الهه رضايي ، دبير اين جشنواره در گفتگو با مهر گفت : برگزاري نخستين جشنواره سراسري شعر کودک در اصفهان مي تواند قدم اول در شناسايي و تشويق تعدادي از اين نوقلمان باشد. وي با انتقاد از کم توجهي به شعر کودک به عنوان شاخه اي فعال از ادبيات معاصر و حيطه اي تاثيرگذار برتفکر و زندگي مخاطبان کودک ، اظهار اميدواري کرد که برگزاري اين جشنواره در پايتخت فرهنگي جهان اسلام منشاء حرکت هايي علمي و مثبت در جهت ارتقابخشي به شعر کودک و تشويق فعالان مطرح و گمنام اين عرصه ادبي - هنري باشد. اين گزارش حاکي است تاکنون بيش از 50 شاعر ، تازه ترين اشعار خود را در حوزه شعر کودک و نوجوان به دبيرخانه اين جشنواره ارسال کرده اند. مهلت ارسال آثار (شعر کودک) به دبيرخانه اين جشنواره تا 30 مرداد امسال است و علاقه مندان مي توانند شعرهاي خود را به نشاني اصفهان ، بوستان ملت ، حد فاصل سي و سه پل و پل ابوذر ، خانه کودک و نوجوان ارسال کنند.


 

 

مرگ شاعري با 60 ديوان شعر


جام جم آنلاين : حدود 5 هزار نفر از مردم بنگلادش ياد شمس الرحمان شاعر خود را در مراسم تشييع و تدفين او در داكا گرامي داشتند.

به گزارش بي بي سي ، رحمان ، يكي از ستوده ترين شاعران بنگلادش كه يك هفته در حال اغما به سر مي برد ، روز پنجشنبه درگذشت. او دچار ناراحتي هاي كليوي و كبدي بود.

او كه 60 ديوان شعر داشت براي مبارزاتش در راه عدالت اجتماعي و سياسي مشهور بود و از بت هاي ليبرال ها به شمار مي رفت. جسد او را كنار گور مادرش در گورستان پايتخت به خاك سپردند.

جسد رحمان را روز جمعه مدت دو ساعت در منار شهيد گذاشتند تا مردم نسبت به او اداي احترام كنند.

بسياري از رهبران بنگلادش در ميان مردم به احترام او به منار شهيد رفتند. در مسجد دانشگاه داكا براي او نماز ميت خواندند و بعدازظهر جمعه او را به خاك سپردند.

او بيش از 30 سال از شخصيت هاي برجسته ادبي بنگلادش بود و آثارش در هند نيز خوانده مي شد.

رحمان در 18 سالگي شعر گفتن را آغاز كرد و بعد به عنوان روزنامه نگار به كار پرداخت و به سردبيري رسيد. او كه ابتدا شعرهاي عاشقانه مي گفت پس از كودتاي نظاميان پاكستان در 1958 به گفتن شعر با مضامين سياسي و اجتماعي پرداخت.

شادهي نوتا تومي (آزادي ، تو) معروف ترين شعر او به شمار مي آيد كه در سال 1971 در جريان جنگ استقلال كشورش سرود.

رحمان جوايز بسياري از جمله معتبرترين جايزه ادبي بنگلادش را در 1977 به دست آورد.


 

 

دکتر سنگري : بايد شيوه برگزاري همايش هاي شعر دفاع مقدس دگرگون شود


بايد سيستم برگزاري و شيوه اجراي همايش هاي شعر دفاع مقدس از يکنواختي درآيد و با مطرح کردن موضوعات جديد وارد مسير تازه اي شود تا بستر مناسبي براي شکوفايي سروده هاي مقاومت و پايداري فراهم شود.

دکتر محمدرضا سنگري در گفتگو با شبستان اظهار کرد: تاکنون همايش هاي شعر دفاع مقدس دستاوردها و تاثيرات مختلفي داشته است و فرصت هايي را براي تبادل افکار صاحب نظران به وجود آورده است تا اشعار يکديگر را ببينند و در ارتقاي شعر و افکار يکديگر موثر باشند. دکتر سنگري با اشاره به اين نکته که اين همايش ايرادهايي هم دارد ، گفت : نخست آن که اين همايش به صورت منظم برگزار نمي شود و مديريت آن دقيق صورت نمي گيرد و در هر دوره ما با سيستم مديريتي جديدي مواجه ايم که طراحان آن تجربه کافي ندارند.وي افزود: از ديگر معايب اين گونه همايش ها اين است که در آن فقط به شعرخواني اکتفائ مي شود؛ در صورتي که نياز به بخش هاي مختلف ديگري چون بخش کارگاهي و نقد و بررسي شعر نيز احساس مي شود. البته امسال تغييراتي در اين باره صورت گرفته است و ما شاهد فراخوان مطالب مختلف و بخش هايي چون آسيب شناسي شعر خواهيم بود.


 

 

پيامبر اعظم ص از زبان نامداران شعر معاصر


جشنواره ادبي سيماي آفتاب ، فردا با حضور شاعران معاصر در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار مي شود.

يکي از مهمترين ويژگي هاي اين جشنواره ، گرد آمدن نامداران شعر معاصر ايران و خواندن سروده هايشان درباره پيامبر اعظم (ص) است.

جمع شدن اين گروه از شاعران در يک جشنواره ادبي در سالهاي اخير کم سابقه بوده و اين موضوع بي شک مرهون تدبير رهبر فرزانه انقلاب در اعلام سال پيامبر اعظم (ص) است.

دکتر موسوي گرمارودي ، دبير اين جشنواره گفتگو با خبرنگار جام جم گفت : در اين جشنواره چهار سخنران به ارائه مقالاتي مي پردازند که اختصاصا براي اين نشست تهيه و تدوين شده است.

سيماي محمد (ص) در شعر ناصرخسرو از دکتر محمدمهدي محقق ، چهره محمد(ص) در شعر خاقاني از دکتر ميرجلال الدين کزازي ، پيامبر(ص) در شعر جمال الدين محمد بن عبدالرزاق اصفهاني و پيامبر(ص) و سيره از دکتر محمدحسين ساکت ، عنوان مقالاتي است که در اين جشنواره ارائه خواهد شد. موسوي گرمارودي اضافه کرد: در اين نشست ، 22 نفر از شاعران معاصر حاضر خواهند بود و سروده هاي خود را خواهند خواند.

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است