تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 22, 2006 10:30 AM

بيست و نهم مرداد ماه 1385


مسابقه ادبي دانشجويي "سلام مقاومت" با موضوع پيروزي لبنان برگزار مي‌شود

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬


مسابقه ادبي دانشجويان سراسر كشور با عنوان "سلام مقاومت" با هدف تقويت روحيه آزادگي در ميان جوانان برگزار مي‌شود.

همدلي با مبارزان مقاومت اسلامي لبنان و ترويج روحيه مقاومت و شهادت طلبي در فضاي دانشگاهي از ديگر اهداف برگزاركنندگان اين مسابقه است.

به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومي جهاد دانشگاهي، دانشجويان مي‌توانند آثار خود را در قالب قطعه ادبي (نامه) و شعر اعم از آزاد و كلاسيك به اين مسابقه ارايه كنند.

آثار دانشجويان بايد در محورهاي "جهاد و مقاومت"، "پيروزي غرورآفرين حزب‌الله لبنان"، "شهادت و ايثار طلبي"، "رهبري مقاومت (سيدحسن نصرالله)"، "مقاومت لبنان مظهر وحدت اديان و مذاهب"، "آمريكا و صهيونيسم و خاورميانه جديد" و "همدلي و همدردي با مردم لبنان" و "نجوا با كودكان معصوم قانا" تهيه شده باشد.

اين آثار بايد حداكثر تا ۱۷مهرماه امسال به دبيرخانه اين مسابقه در معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي واحد تهران ارسال شود.

آثار برگزيده ۲۷مهر ماه امسال همزمان با روز جهاني قدس معرفي مي‌شوند ضمن اينكه آثار ارايه شده در اين مسابقه در مجموعه‌اي دو جلدي به چاپ خواهد رسيد.

معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران و جهاد دانشگاهي واحد تهران بانيان برپايي اين مسابقه دانشجويي هستند.


 

 

يك كارشناس: ادبيات از موثرترين شيوه‌ها در برقراري ارتباط با كودكان است

خرم‌آباد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


عضو شوراي شعر كودك كشور گفت: ادبيات و هنر شعر، گويي از بهترين و موثرترين شيوه‌هاي مناسب در برقراري ارتباط صميمانه و آموزش به كودكان است.

"بابك نيك طلب" روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا در خرم‌آباد افزود: در ميان شيوه‌هاي مختلف ارتباط باكودكان، شعر با موضوعهاي آموزنده مي‌تواند نقش بسزايي در انتقال سريع داده‌هاي فرهنگي هنري به گروههاي سني كودك و نوجوان داشته باشد.

وي اظهار داشت: اين نوع ادبي به‌عنوان پل ارتباطي، پيونددهنده نسل كودك و نوجوان با ادبيات و فرهنگ‌هاي كهن و معاصر است.

نيك طلب اضافه كرد: هنر شعر با بيان مفاهيم گسترده، كاربردهاي موثر و فراواني را در جذب كودكان و نوجوانان براي آموختن آموزه‌هاي مختلف، انتقال سريع مفاهيم به آنها و انتقال نكات اخلاقي به اين قشر دارد.

وي با اشاره به برخي مشكلات حوزه ادبيات كشور خواستار توجه مسوولان نسبت به رفع مسايل و مشكلات شد.

اين كارشناس ادبي، برگزاري دوره‌هاي آموزش مربيان و اعضا، همايشهاي با موضوع ادبي براي گروههاي سني كودك و نوجوان و آشنايي اين قشر با آثار اين حوزه را از راهكارهاي موثر در زمينه ايجاد علاقه و بروز استعدادهاي آنان برشمرد.

وي به منظور برگزاري كارگاه سه روزه آموزش "شعر و كودك" ويژه مربيان مراكز كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان لرستان به خرم‌آباد سفر كرده است.

مجموعه شعر "پيشواز روشني" و "نرده بان ستاره" دو اثر برجسته اين شاعر كودك و نوجوان است.


 

 

جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران در ساري برگزار شد

ساري ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران با حضور شماري از هنرمندان داستان نويس و اهل قلم اين استان روز پنجشنبه در تالار طبري دانشكده پزشكي شهرستان ساري برگزار شد.

سرهنگ "حسينعلي عليپور" دبير اين جشنواره در سخناني هدف از برگزاري اين جشنواره را ترويج و احياي فرهنگ اسلامي و ايراني ، ارتقاي سطح ادبي و اشاعه فرهنگ بسيجي عنوان كرد.

وي گفت : رشد تخصصي و فني هنرمندان ، كشف استعدادهاي بالقوه جوانان ، گسترش تفكرات بسيجي و جذب جوانان و نوجوانان به فرهنگ و هنر و ادبيات را از ديگر اهداف اين جشنواره است.

وي اظهار داشت : هرساله جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران در حول سه محور ادبيات داستاني ، شعر و نشريات مجله‌اي در سطح اين استان برگزار مي شود.

وي از برگزاري پنجمين جشنواره ادبيات داستاني بسيج مازندران در ساري ابراز رضايت كرد و بيان داشت : در اين جشنواره ۱۳۰اثر از هنرمندان بسيجي مازندران به دبيرخانه اين جشنواره ارسال و پنج اثر به عنوان برتر به جشنواره كشور معرفي شد.

در ادامه اين جشنواره سرهنگ "عليرضا فخاريان" مسئول واحد فرهنگي پرورشي منطقه مقاومت بسيج سپاه مازندران ضمن تبريك به مناسبت پيروزي اخير نيروهاي حزب‌الله لبنان گفت : داستان و رمان خوب هنري است كه مطالب خودش را بطور مستقيم در ذهن القا مي‌كند.

وي تصريح كرد:نويسندگان و هنرمندان بسيجي براي رهايي از فرهنگ غرب بايد هويت فرهنگي، اعتقادي و نوشتاري خود را حفظ كنند و تجارب و اندوخته‌هاي هنري و فرهنگي و ادبيات نوشتاري خود را جمع‌آوري و در داستانها قيد كنند.

همچنين مدير كل صدا و سيماي مازندران در اين جشنواره گفت: ماندگارترين اثر هنري ، قلمي است كه درك صحيح و درست از واقعيتهاي جامعه اسلامي داشته باشد و بخوبي آن را انعكاس بدهد.

"رمضان شجاعي" افزود: خوشبختانه هنرمندان بسيجي اين استان بعد از هشت سال دفاع مقدس در عرصه‌هاي فرهنگي ، شعر ، ادبيات و هنر نقش بسزايي در جامعه ايفا كردند.

وي از هنرمندان بسيجي بعنوان سمبل ايثار ، شجاعت و از خود گذشتگي ياد كرد و بيان داشت : اثري موفق خواهد بود كه بيشترين مخاطب را داشته باشد و صدا و سيما جايگاه خوبي براي ارائه آثار هنري بسيجيان است.


 

 

همايش شاعران مازندران با عنوان " ادبيات، نقطه سرمرز" در نوشهر برگزارشد

نوشهر ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


چهارمين همايش شاعران مازندران با عنوان " ادبيات ، نقطه سر مرز" روز پنجشنبه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي نوشهر برگزار شد.

" ضياء‌الدين ترابي " شاعر ، منتقد و نويسنده در اين همايش بر لزوم توجه بيشتر شاعران جوان به شعر نيمايي تاكيد كرد و گفت : نيما كه شعر نو را به جهان عرضه كرد، امروز در آستانه فراموشي است.

وي اظهار داشت : نسل امروز و جوان ، وزن شعر را فراموش كرده‌اند و قادر به سرودن شعر موزون نيستند.

وي خاطرنشان كرد : شعر كلامي مخيل است كه بايد در قالب آهنگين سروده شود.

ترابي گفت : بسياري از شعرهاي امروز ، نثر مطلق هستند و اين براي شعر عيب محسوب مي‌شود.

اين شاعر و نويسنده يادآور شد : نيما يوشيج با ابداع و نوآوري‌اش، رابطه جديد در زبان شعر ايجاد كرده است.

نيما يوشيج پدر شعر نو و اهل يوش مازندران است.

" امير كريمي " دبير اين همايش به ايرنا گفت : از مجموع ۳۰۰اثر ارسالي به دبيرخانه اين همايش يك روزه ، شش اثر براي ارايه انتخاب شد.

وي ادامه داد : اين همايش در دو بخش شعر خواني و ميزگرد بررسي تاثير انديشه شعر نيما بر ادبيات امروز با حضور ۲۰۰شاعر مازندران برگزار شد.


 


جشنواره مطالعه،تحقيق وشعر دانش‌آموزان دختر سراسر كشوردر تبريز آغاز شد

تبريز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬


بيست و چهارمين جشنواره سراسري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان نويسي دانش‌آموزان دختر كشور شامگاه روز پنجشنبه در تبريز آغاز به كار كرد.

رييس سازمان‌آموزش‌وپرورش آذربايجان‌شرقي گفت: در اين جشنواره۴۰۰دانش‌آموز دختر از استان‌هاي مختلف كشور حضور داشته و با همديگر تعامل مي‌كنند.

"فيروز رضايي" ، افزود: جشنواره مزبور از امروز به مدت دو روز در بخش خواهران برگزار مي‌شود.

وي اضافه كرد: سهم استان‌ها در جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان نويسي به نسبت جمعيت دانش‌آموزي بين هشت تا ۱۵نفر متغير خواهد يود.

رضايي ، اظهار داشت: در اين جشنواره علمي فرهنگي داوري و انتخاب آثار وجود نداشته وآثار تنها به شركت‌كنندگان ارايه مي‌شود.

وي با بيان اين مطلب كه در عين حال ، نقد و بررسي آثار ارايه شده براي افزايش همفكري وجود خواهد داشت ، گفت: هدف اصلي از برگزاري جشنواره ، افزايش تعامل دانش‌آموزان شركت‌كننده با يكديگر و ارتقاي كيفي آثار است.

رييس آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي در ارتباط با تعداد آثار ارايه‌شده به جشنواره اظهار داشت: در بخش شعر و داستان ، تعداد آثار ارايه شده مساوي با تعداد حاضرين بوده ولي اين رقم در بخش‌هاي ديگر متغير خواهد بود.

وي تشريح كرد: تعداد شركت‌كنندگان در بيست و چهارمين دوره جشنواره كشوري نسبت به دوره قبل، تغييري نداشته و در كنار برنامه‌هاي اصلي جشنواره ، دو برنامه جنبي شامل بازديد از اماكن تاريخي‌فرهنگي تبريز و برپايي جنگ شبانه با حشور پيشكسوتان عرصه فرهنگ و ادب تبريز برگزار مي‌شود.

وي گفت: براي برگزاري هر چه بهتر جشنواره ۱۲كميته كاري در سازمان آموزش و پرورش آذربايجان‌شرقي تشكيل شده كه كميته استقبال از مهم‌ترين آنها است.

وي ، همگرايي و تعامل دانش‌آموزان قوميت‌هاي مختلف كشور با همديگر را مهم ترين دستاورد بيست و چهارمين جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان‌نويسي در تبريز عنوان كرد.

اين جشنواره با شناخت نفرات برگزيده امروز/ جمعه/ به كار خود پايان مي دهد.


 


دومين جشنواره هنرهاي تجسمي و ادبي فرزندان دختر شاهد پايان يافت

شهركرد، خبرگزاري جمهوري اسلامي


دومين جشنواره هنرهاي تجسمي و ادبي فرزندان دختر شاهد و ايثارگر كشور جمعه شب در تالار امام خميني(ره) دانشگاه آزاد اسلامي واحد شهركرد با معرفي نفرات برتر به كار خود پايان داد.

به گزارش ايرنا، اين جشنواره با حضور ۲۰۰نفر از دختران فرزند شاهد و ايثارگر در هشت رشته هنري و ادبي به مدت سه روز در آموزشكده فني دخترانه شهركرد برگزار شد.

در اين جشنواره در بخش نقاشي رنگ و روغن"مريم محمد مرادي" از آذربايجان غربي، " زهرا اسدالله‌زاده " از خراسان رضوي و " خديجه كرمي " از كرج حايز رتبه‌هاي برتر شدند.

در رشته نقاشي با آبرنگ نيز " فاطمه شاهوردي " از چهارمحال و بختياري و " سميرا مرادي " از آذربايجان غربي به عنوان بهترين‌هاي اين رشته انتخاب شدند.

همچنبن در رشته نقاشي با مدادرنگي " اسما كياني " و" مريم گودرزي " از همدان و " مينا محمدي " از خراسان رضوي اول تا سوم شدند.

در رشته طراحي نيز " زهره مهديان " از خراسان رضوي و " شيرين بهلكه " از گلستان رتبه‌هاي برتر را به خود اختصاص دادند.

هيات داوران در بخش عكاسي دومين جشنواره هنرهاي تجسمي و ادبي فرزندان شاهد كشور " مهديه اميدي " از لرستان و " وجيهه حاج محمدزاده " از خراسان رضوي را به عنوان نفرات برتر برگزيدند.

در رشته گرافيك اين جشنواره نيز " نسيبه ايماني " از خراسان رضوي و " فاطمه عرب احمدي " و " فاطمه اكبري " از گلستان به عنوان رتبه‌هاي برتر دست يافتند.

همچنين در رشته كاريكاتور نيز " فهيمه امامي " از خراسان رضوي و "سارا خلف خاني" از آذربايجان غربي بيشترين امتيازات هيات داوران را كسب كردند.

در رشته نگارگري اين جشنواره نيز " فاطمه چراغي " از استان همدان به عنوان بهترين نگارگر انتخاب شد.

هيات داوران اين جشنواره در بخش خوشنويسي" زينب اسلامي " از تهران و " خديجه قنبري " از خوزستان را به عنوان خطاطان برتر انتخاب كردند.

همچنين در رشته شعر نيز " مريم بيرانوند " از لرستان، " الهام نارويي" از سيستان و بلوچستان و " محبوبه رفيعي‌نژاد " از بوشهر به عنوان شاعران برتر معرفي گرديدند.

در رشته داستان نيز " معصومه كاظميان " از لرستان و " فاطمه شيري " از آذربايجان غربي به عنوان داستان نويسان برتر اين جشنواره انتخاب شدند.

استاندار چهامحال و بختياري در آيين اختتاميه اين جشنواره گفت: نظام جمهوري اسلامي ايران وامدار خون شهيدان است.

"رجبعلي صادقي " افزود: فرزندان شهدا و ايثارگران براي پاسداشت خون شهيدان و ارزشها بايد كار زينبي (س) انجام دهند.

وي تصريح كرد: دولت نهم ، دولت ارزشهاست و مردم در پاس صندوقهاي راي بار ديگر به ارزشها راي دادند.

مديركل بنياد شهيد و امور ايثارگران چهارمحال وبختياري، اين جشنواره را در جهت تقويت روحيه فرزندان و همسران شهدا و ايثارگران دانست.

حجت‌الاسلام " سيد ابوالفتح موسوي نژاد"افزود: در اين جشنواره ۲۴استان حضور داشتند.

در اين آيين جمعي از مديران دستگاههاي اجرايي استان چهارمحال‌و بختياري شركت كردند.


 

 

شاعر موريتاني در اعتراض به حضور سفير اسراييل ، جايزه شعر را نگرفت


جام جم آنلاين: مولاي عبدالله ولد مولاي عثمان، شاعر جوان موريتانيايي، در اعتراض به حضور سفير اسراييل در مراسم اختتاميه جشنواره شعر فصيح موريتاني، اين جايزه را رد كرد.

به گزارش عرب آنلاين: عثمان با ارسال نامه اي به مهله بنت احمد، وزير فرهنگ، جوانان و ورزش موريتاني، خاطرنشان ساخت: از خانم وزير براي برگزاري جشنواره شعر تشكر مي كنم اما شرم دارم جايزه اي را بگيرم كه در مراسم اهداي آن، قاتل كودكان "قانا" و غزه حضور دارد. هرگز چنين خواري را نمي پذيرم.

وي از دوستان و شاعران ديگر نيز خواست اين جلسه را ترك كنند زيرا: حضور او باعث بي احترامي به كرامت موريتانيايي هاست.

تعدادي از رهبران احزاب سياسي و جوانان شاعر، در همبستگي با نفر اول جايزه شعر موريتاني، اين جلسه را ترك كردند.


 

 

پرنگ ، شنونده شيونهاي مهتاب درگذشت


نوذر پرنگ ، شاعر ديروز درگذشت. اين شاعر 69 ساله که سالها از بيماري آسم رنج مي برد و همچنين به دليل بيماري سيروز کبدي در بيمارستان قائم کرج بستري شده بود ، 3 روز آخر عمر را در کما به سر برد.

به گزارش ايسنا ، طبق وصيت پرنگ ، پيکر او در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) کنار علي تجويدي به خاک سپرده خواهد شد. مراسم تشييع و خاکسپاري اين شاعر، احتمالا چند روز ديگر و پس از مراجعت فرزندانش از امريکا انجام مي شود. "فرصت درويشان" و "آن سوي باد" مجموعه شعرهاي منتشر شده پرنگ هستند که معروف ترين شعر او "ساقي نامه"اش بود. پرنگ متولد 20 اسفند سال 1316 تهران بوداز بيت هاي معروف اواست. نشنوي شيون افتادن مهتاب در آب تا چوياس از در وديوار نياويزي گوش


 

 

فرزند نويسنده مشهور اسرائيل در جنوب لبنان به قتل رسيد


جام‌جم آنلاين: فرزند يك نويسنده مشهور اسرائيلي در جريان آخرين روز تجاوز رژيم صهيونيستي به جنوب لبنان به قتل رسيد.

به گزارش آسوشيتدپرس ، اوري گروسمان فرزند ديويد گروسمان در جريان شليك موشك ضدتانك از سوي رزمندگان حزب‌الله به تانك حامل وي، به قتل رسيد.

ديويد گروسمان از نويسندگان مشهور اسرائيلي است كه در ابتدا ، از عمليات جنگي اسرائيل عليه حزب‌الله طرفداري كرد ولي در سومين هفته اين جنگ، همراه با دو نويسنده ديگر اسرائيلي، خواهان توقف اين جنگ و حمايت از طرح 7 ماده‌اي فواد سنيوره نخست‌وزير لبنان براي قطع عمليات جنگي شده بود.


 

 

تمديد مهلت ارسال آثار مسابقه داستان دفاع مقدس


مهلت ارسال آثار ادبي به مسابقه سراسري داستان دفاع مقدس تا 15 مهر ماه امسال تمديد شد.

اين مسابقه به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس و با همکاري انجمن قلم ايران ، دفتر آفرينش هاي ادبي حوزه هنري و خانه داستان برگزار مي شود و روز يکشنبه 12 آذر ماه مصادف با ولادت امام رضا (ع) در سالن تماشاخانه مهر حوزه هنري پايان خواهد يافت.


 


شانزدهمين کنگره شعر ميلاد آفتاب برگزار مي شود


در ايام ولادت با سعادت سرور و سالار شهيدان ، حضرت سيدالشهدا (ع) ، حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع) کنگره شعر ميلاد آفتاب با حضور بيش از يکصد شاعر معاصر در خميني شهر اصفهان برگزار مي شود.

به گزارش مهر ، اين کنگره ، که 16 سال پيش به همت جمعي از شاعران و دوستداران اهل بيت (ع) در خميني شهر پايه ريزي شد ، همه ساله با حضور دوستداران شعر و ادب و مشتاقان اهل بيت درخميني شهر برگزار مي شود و امسال شانزدهمين سال برپايي خود را تجربه مي کند. در کنگره امسال شاعراني چون علي معلم ، علي موسوي گرمارودي ، محمدعلي بهمني ، ابوالفضل زرويي نصر آباد ، علي رضا قزوه ، فاضل نظري ، مرتضي اميري اسفندقه ، مصطفي محدثي خراساني ، حميدرضا شکارسري ، محمدرضا سهرابي نژاد ، پرويز بيگي حبيب آبادي و... حضور دارند. کنگره شعر ميلاد آفتاب با کمکهاي مردمي دوستداران شعر و محبان اهل بيت برگزار مي شود. حضور هنرمندان برجسته عرصه موسيقي از جمله حسن کسايي ، اصغر شاه زيدي ، عثمان محمدپرست ، محمد ملک مسعودي و... در کنگره هاي پيشين با استقبال زايد الوصف دوستداران شعر و موسيقي مواجه شد. خانم دکتر مهديه الهي قمشه اي درکنگره امسال پيرامون تعهد در شعر و ادبيات عاشورا سخنراني خواهد داشت.

اين کنگره از هفتم تا نهم شهريورماه همزمان با ميلاد امام حسين (ع) حضرت ابوالفضل (ع) و امام سجاد (ع) درسينما فرهنگ خميني شهربرگزار خواهد شد.


 

 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است