تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 22, 2006 10:27 AM

بيست و هشتم مرداد ماه 1385


داستان «گوساله سرگردان» نقد مي‌شود


خبرگزاري فارس: داستان «گوساله سرگردان» نوشته مجيد قيصري از مجموعه داستان «قصه هشتاد و چهار» در اولين جلسه نقد و بررسي كتاب پايداري نقد مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس،مجموعه «قصه هشتاد و چهار» به انتخاب مصطفى مستور داستان‌نويس نام آشناى اين سال‌ها تدوين و گردآورى شده است. او به عنوان دبير اين مجموعه كوشيده است داستان‌هايى را در كنار هم قرار دهد كه به راحتى با مخاطب خود ارتباط برقرار كرده و از سويى ديگر بيانگر جهانبينى و نگاه نويسندگان مذكور به مفهوم روايت و داستان باشد.

در اين مجموعه داستان‌نويسان نام آشنايى مانند «ميترا الياتى»، «رضا اميرخانى»، «على خدايى»، «شهرام شفيعى»، «مجيد قيصرى»، «كيارنگ علايى» و «مصطفى مستور» حضور دارند و همين امر باعث شده كه مخاطب كتاب با شكل‌هاى گوناگون از روايت رو به رو باشد كه بعضى از نويسندگان آن از نظر ساختارى با يكديگر تفاوت‌هاى فراوانى دارند. در واقع نكته مهم اين مجموعه نيز در تفاوت‌هاى آشكار نوع و نگاه داستان‌ها است؛ نكته‌اى كه مصطفى مستور به عنوان گردآورنده مجموعه نيز به آن اشاره دارد.

در اين كتاب مى‌توانيم داستان «بالابر» از ميترا الياتى، «بلند بى و تن» از رضا اميرخانى، «بچه‌ها» از على خدايى، «دستمال توالت‌هاى بيمارستان مركزى» از شهرام شفيعى، «LD»از كيارنگ علايى، «گوساله سرگردان» از مجيد قيصرى و «مردى كه تا پيشانى در اندوه فرو رفت» از مصطفى مستور را بخوانيم.

روز دوشنبه سي‌ام مرداد ماه از ساعت 16:30 الي 18 در فرهنگ‌سراي پايداري «گوساله سرگردان» توسط محسن فرجي نقد مي‌شود.


 

 

عباس براتي‌پور:

برگزاري كنگره شعر در مناطق عملياتي، الهام‌بخش است


خبرگزاري فارس: عباس براتي‌پور،شاعر گفت: برگزاري كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در مناطق عملياتي الهام‌بخش مناسبي براي شاعران است.

به گزارش خبرگزاري فارس، براتي‌پور در گفت‌وگو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، با مثبت ارزيابي كردن برگزاري كنگره شعر دفاع مقدس ادامه داد: كنگره سراسري شعر دفاع مقدس هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شده است.

وي افزود: اين كنگره تاثير بسزايي در پيشرفت شعر متعهد داشته، اين پيشرفت در مجموعه شعرهايي كه هر سال چاپ و منتشر مي‌شود، قابل مشاهده است. هر سال مجموعه شعرهاي كنگره شعر دفاع مقدس چاپ و منتشر مي‌شود كه با بررسي اين اشعار مي‌توان شاهد رشد شعر دفاع مقدس بود.

براتي‌پور با بيان اين مطلب كه شعر جوانان از كيفيت مناسبي برخوردار است، گفت: بهتر است از گفتن اشعاري كه جنبه سياسي دارد، اجتناب شود تا مقوله دفاع مقدس تحت‌الشعاع مسائل ديگر قرار نگيرد.

وي تاكيد كرد: هدف از كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، بايد شعر دفاع مقدس باشد و به بيان رشادت‌ها و زنده نگاه داشتن ياد و خاطره شهدا، ايثارگران و جانبازان بپردازد.

براتي‌پور برگزاري كنگره در مناطق عملياتي كشور را براي آشنايي نسل جديد با اين وقايع مفيد دانست و گفت: ديدن اين فضاها به نسل جوان كمك مي‌كند تا شناخت بيشتري از دفاع مقدس به دست آورند و بدانند كه اين آزادي و فضاي امني كه در آن تنفس مي‌كنند، به آساني به دست نيامده و نتيجه جانفشاني‌ها و پايمردي‌هاي رزمندگان ايران اسلامي بوده است.

براتي‌پور با مقايسه شعر دفاع مقدس ايران با شعر جنگ ديگر كشورها گفت: شعر دفاع مقدس به دنبال هشت سال دفاع ازآرمان‌هاي اسلامي و ميهني به وجود آمد و با اين هدف مقدس، دشمن را از خاك‌هايمان بيرون كرديم و به دنيا نشان داديم كه نبايد چشم طمع به خاك كشور ما داشته باشد، ولي جنگ در ديگر كشورها با اين هدف نبوده است.


 

 

7 تا 9 شهريور در خميني‌شهر اصفهان

شانزدهمين كنگره شعر «ميلاد آفتاب» برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: كنگره شعر «ميلاد آفتاب» با حضور بيش از 80 نفر از شاعران برجسته كشور، از هفتم تا نهم شهريورماه همزمان با ايام ولادت حضرت سيدالشهدا(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) در خميني‌شهر اصفهان برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرنگار فارس، كنگره سراسري شعر «ميلاد آفتاب» درسينما «فرهنگ» خميني‌شهر برگزار خواهد شد.

اين كنگره كه شانزده سال پيش به همت جمعي از شاعران و دوستداران اهل بيت در خميني شهر پايه‌ريزي شد، هر سال با استقبال بيش از پنج هزار دوستدار شعر و ادب و مشتاق اهل بيت درخميني‌شهر برگزار مي‌شود.

در كنگره امسال شاعراني چون علي معلم دامغاني، علي موسوي گرمارودي، محمدعلي بهمني، ابوالفضل زرويي نصرآباد، عليرضا قزوه، فاضل نظري، مرتضي اميري اسفندقه، مصطفي محدثي خراساني، حميدرضا شكارسري، محمدرضا سهرابي‌نژاد و پرويز بيگي حبيب‌آبادي حضور دارند.

همچنين مهديه الهي قمشه‌اي دركنگره امسال درباره «تعهد در شعر و ادبيات عاشورا» سخنراني مي‌كند.

«سعيد بيابانكي» رييس شوراي شعر و سخنگويي كنگره شعر ميلاد آفتاب را بر عهده دارد.


 

 

در پانزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس

بيت‌الله جعفري، شاعر آذربايجاني تجليل مي‌شود


خبرگزاري فارس: بيت‌الله جعفري - شاعر و نويسنده استان آذربايجان غربي - در پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس تجليل مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، به نقل از ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، جعفري كه از سال 1345 به سرودن شعر پرداخت، هم ‌اكنون فعاليت‌هاي هنري خود را در زمينه شعر و نويسندگي به دو زبان فارسي و تركي انجام مي‌دهد.

وي كه آثار منتشرشده‌اي چون «قانون بايرامي»، «فرياد محروميت آذربايجان» و «بيانات جعفري» به زبان فارسي و تركي دارد، سروده‌هايش تركيبي است از سبك خراساني و عراقي و شعرهايش را به دو بخش مي‌توان تقسيم كرد؛ يك قسمت در بر دارنده حماسه است و قسمت ديگر حاوي موضوعات مذهبي؛ در اين بخش او را شاعر و مداح اهل بيت (ع) هم مي‌توان ناميد. ‌

وي گاهي به سرودن شعرهاي عربي نيز مي‌پردازد و در اين زبان هم طبع‌آمايي مي‌كند كه از آن جمله مولوديه امام حسين (ع) را مي‌توان نام برد.

پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس روزهاي 26 تا 29 شهريورماه در اروميه برگزار مي‌شود.


 

 

«پيتر كري» بار ديگر نامزد جايزه ادبي «بوكر من» شد


خبرگزاري فارس: «پيتر كري» نويسنده استراليايي كه تاكنون دو بار برنده جوايز ادبي «بوكر من» شده بود، بار ديگر به عنوان يكي از كانديد‌هاي منتخب اين دوره از جوايز بوكرمن انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه خبري بي‌بي‌سي در اين دوره از رقابت‌هاي بوكرمن، «پيتر كري» يكي از 19 نويسنده‌اي است كه به عنوان كانديداهاي منتخب اين دوره از جوايز انتخاب شده‌اند.

اين نويسنده استراليايي كه پيش از اين طي سال‌هاي 1988 و 2001 برنده اين جايزه برتر ادبي شده بود، امسال براي آخرين رمان خود با نام «دزد: يك داستان عاشقانه» انتخاب شده است.

از ديگر كانديد‌هاي اين دوره مي‌توان به «كتي گرنويل»، «سارا واترز»، «هوارد جاكوبسون» و «ديويد ميشل» اشاره كرد.

اين اسامي در فهرست طولاني اين دوره از رقابت‌ها قرار گرفته و كمي پيش از اعلام اسامي برندگان در تاريخ 10 اكتبر، فهرست كوتاه آن (پيش فهرست) 14 سپتامبر اعلام خواهد شد.

هيئت دوران جايزه بوكرمن، كانديدهاي اين دوره را از ميان 112 داوطلب انتخاب كرده‌اند.

جايزه دوره قبل از رقابت‌ها به «جان بانويل»، نويسنده ايرلندي براي رمان «دريا» رسيد.

«پيتر كري» سال 1943 ميلادي در استراليا متولد شده و اكنون در آمريكا سكونت دارد. او به عنوان يكي از نويسندگان برجسته انگليسي زبان محسوب مي‌شود.

او تاكنون جوايز معتبر ادبي زيادي را به نام خود ثبت كرده كه از آن‌ جمله مي‌توان به جايزه بهترين كتاب‌هاي خارجي ترجمه شده به زبان فرانسه در سال 2003 ميلادي در بخش «رمان» براي تاليف كتاب «داستان واقعي باند كلي» اشاره كرد.


 

 عبدالجبار كاكايي در جمع خبرنگاران:

«شب‌هاي شهريور» معتبرترين همايش سراسري شعر ايران است


خبرگزاري فارس: دبير ششمين جشنواره شب‌هاي شهريور گفت: طبق نظر بيشتر منقدان جشنواره شب‌هاي شهريور معتبرترين همايش سراسري شعر در ايران است.

به گزارش خبرگزاري فارس، «عبدالجبار كاكايي» -دبير ششمين جشنواره شب‌هاي شهريور- در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مراسم اختتاميه ششمين دوره شب‌هاي شهريور، 23 شهريور در تالار شهيد آويني برگزار مي شود.

وي افزود: شب‌هاي شهريور امسال در 2 بخش آزاد و موضوعي درباره رسول اكرم برگزار مي‌شود و 10 اثر در بخش آزاد و 5 اثر در بخش ويژه است، تقدير خواهد شد و جايزه برگزيدگان هزينه سفر حج عمره است.

دبير ششمين جشنواره شب‌هاي شهريور با بيان اينكه براي جلوگيري از بي‌اعتبار شدن برگزيده‌هاي اول، اين همايش امسال برگزيده دوم نخواهد داشت، يادآور شد: بي‌شك برگزيدگان شب‌هاي شهريور بر جريان شعري ما تاثيرگذار خواهد بود.

وي ادامه داد: هميشه پس از اعلام نتايج داوري‌ها، گروهي از شركت كنندگان و حتي برگزيدگان نسبت به داوري‌ها معترض هستند. البته شايد برخي از اين اعتراضات نيز به جا باشد؛ چرا كه در شرايط فعلي رقابت ميان 500 نفر از شاعران جوان بسيار نزديك است و اگر تيم داوري‌ها تغيير كند ممكن است هر يك از اين افراد، برگزيده داوري‌ها باشند. از اين رو گزينش برگزيده و برگزيدگان از ميان اين تعداد شاعر بسيار دشوار است.

كاكايي با بيان اينكه فضاي ذهني و زباني بسياري از شاعران غز‌ل‌سرا بسيار به هم نزديك است، گفت: اين فضاي نزديك گاه موجب مي‌شود شعر يك شاعر با شاعر ديگر اشتباه گرفته شود.

وي اضافه كرد‌: امسال نيز همانند دوره‌هاي قبل آثار برگزيدگان و راه يافتگان به مراحل پاياني را در كتاب شب‌هاي شهريور منتشر خواهيم كرد و با توجه به اينكه قرار است انتشارات باشگاه نويسندگان و هنرمندان راه اندازي شود، حتي براي انتشار كتاب‌هاي دوره‌هاي قبل مشكلي نخواهيم داشت. حتي قصد داريم اگر برگزيدگان شب‌هاي شهريور آثاري درخور انتشار به صورت كتاب داشته باشند را منتشر كنيم. البته در اين خصوص خانه شعر و شوراي علمي نيز بايد نظر علمي بدهند. در اين دوره از چهره‌هاي برگزيده براي اهداي جوايز برگزيدگان دعوت شده است و تصميم داريم با اين كار تعاملي ميان اهالي فرهنگ و هنر با اهالي ادبيات به وجود بياوريم.

دبير ششمين جشنواره‌ شب‌هاي شهريور در پايان گفت‌: علاقه‌مندان به شركت در اين همايش آثار خود را بايد تا 10 شهريور به دبيرخانه جشنواره ارسال كنند و مهلت ارسال آثار تمديد نخواهد شد.


 

 

مجموعه داستان «باغ‌هاي شني» نقد مي‌شود


خبرگزاري فارس: مجموعه داستان «باغ‌هاي شني» نوشته «حميدرضا نجفي» توسط «محمد تقوي» در نشست «كتاب پنجم» نقد و بررسي مي‌شود.

به گزارش خبرگزاري فارس، مجموعه داستان «باغ‌هاي شني» كه توسط انتشارات نيلوفر به چاپ رسيده از پنج داستان «دو دوسر»، «گمشده در آفريقا»، «پيش»، «دم آخر» و «مخلص» تشكيل شده است.

در داستان «پيش»، اسماعيل كه در زندان به سر مي‌برد با هم‌سلولي جديدي با نام «جهان» آشنا مي‌شود. «جهان» به دليل حمل 50 گرم مواد مخدر، توسط مامورين دستگير شده و در انتظار حكم نهايي است و سرانجام به سي سال حبس و پنج ميليون جريمه، محكوم مي‌شود.

حميدرضا نجفي متولد ششم آذرماه 1343 خورشيدي در محله سرچشمه تهران است.

نشست كتاب پنجم جمعه هر هفته ساعت 17 در كافه تيتر برگزار مي‌شود.


 

 

عبدالجبار كاكايي:

پژوهش‌ تطبيقي درباره شعر دفاع مقدس ضروري است


خبرگزاري فارس: عبدالجبار كاكايي،شاعر گفت: ضرورت پژوهش‌هاي تطبيقي راجع به شعر دفاع مقدس احساس مي‌شود، تا بيشتر به نقد و بررسي شعر دفاع مقدس بپردازيم.

به گزارش خبرگزاري فارس، كاكايي در گفت‌‌و‌گو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس اظهار داشت: اين‌گونه گردهمايي‌ها براي شاعران جنگ بايد برپا شود، ولي نه اينكه لزوما اشعار مربوط به جنگ بخوانند. چون شاعراني كه به عنوان سرايندگان جنگ و دفاع مقدس شناخته شده‌اند؛ فكر و انديشه آنها دفاع مقدس است حتي اگر با سوژه‌هاي اجتماعي و... شعر بسرايند.

كاكايي اظهار داشت: برگزاري اين گردهمايي‌ها بايد با هدف نقد و بررسي و پژوهش شعر فاخر جنگ باشد، شاعر دفاع مقدس در اين گردهمايي‌ها بايد تجربيات اجتماعي خود را در قالب شعر دفاع مقدس بخواند، تا ديگران با سيرتكامل فكري شاعر دفاع مقدس آشنا شوند كه مثلا شاعر دفاع مقدس راجع به زندگي يا معنويت چگونه فكر مي‌كند.

كاكايي برگزاري كنگره شعر در مناطق عملياتي را تاثيرگذار بر ذهن شاعران دانست و افزود: برگزاري كنگره در مناطق عملياتي بسيار تاثيرگذارتر از برگزاري آن در تهران است. چون از يك سو تجديد خاطره براي شاعراني است كه جنگ را درك كرده‌اند، از سويي ديگر هم شاعران جوان مي‌توانند از اين مناطق ديدار كنند و شناخت بيشتري از اين مناطق به دست آورند.

اين شاعر و منتقد از برپايي دوره‌هاي گذشته اين كنگره به علت عدم ايجاد فرصت نقادي براي شعر دفاع مقدس انتقاد كرد و گفت: در برخي از اين كنگره‌ها فرصت نقادي از شعر دفاع مقدس گرفته مي‌شود، بايد مسؤولان در طول سال هم به فكر ادبيات جنگ باشند و تنها به يك بزرگداشت و كنگره اكتفا نكنند، چون اين كنگره‌ها تنها يادمان، گردهمايي و تجديد خاطره و ارج‌گذاري است و نمي‌توان توقع يك كار پژوهشي، زيربنايي و عميق را از اين كار داشت.

وي به چاپ اشعاري ضعيف در اين زمينه‌ها اشاره كرد و افزود: چاپ دفترهاي شعري از شاعران غيرحرفه‌اي و جنگ‌‌نديده كه اغلب ضعيف هستند، به ماهيت شعر جنگ ضربه مي‌زند. به‌طور مثال در يكي از پژوهش‌هايي كه راجع به شعر جنگ بود، دفاتر شعري حاصل اين كنگره‌ها كه در خارج از ايران نيز چاپ و انتشار يافته، به عنوان مبناي نقد ادبي شعر جنگ ايران و عراق قرار گرفته بود و چون شاعران آن غير حرفه‌اي، جنگ نديده و آماتور بودند، آثارشان نيز بسيارضعيف بود. بنابراين بايد اعتبار شعر جنگ حفظ شود و افزودن بر آثار شعري جنگ، بايد به صورتي باشد كه به اعتبار اشعار گذشته، خدشه وارد نكند.


 


ضرورت همزيستي شعر و ترانه امروز/11

ترانه نسبت به شعر از تعريف مشخص‌تري برخوردار است


خبرگزاري فارس: محمدحسين عابدي اظهار داشت: براي همزيستي شعر و ترانه در درجه اول بايد تعريف اين دو مقوله را دقيقاً مشخص كرد. ترانه نسبت به شعر از تعريف مشخص‌تري برخوردار است. اما در زمينه شعر هنوز تعريف مشخصي كه همه شاعران به آن اعتقاد داشته باشند وجود ندارد.

محمدحسين عابدي -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، گفت: ترانه الزاماتي دارد كه شعر ندارد و يكي از آن الزامات اين است كه ترانه بايد با آهنگ اجرا شود. همين موضوع باعث مي‌شود كه محدوديت‌هايي براي ترانه به وجود‌ آيد.

وي افزود: از طرفي در ترانه با خيلي از مسائل زباني و مفهومي راحت‌تر برخورد مي‌شود، زيرا ترانه براي عموم مردم سروده و خوانده مي‌شود.

شاعر «و تنم بودي» ادامه داد: چيزي كه در زمان حاضر عامل اصلي تفاوت شعر از ترانه شده‌، اين است كه ترانه ويژگي و كاربرد اقتصادي دارد. يعني ترانه‌اي موفق خواهد بود كه وقتي خوانده شد، فروش بيشتري كند. همين مسئله و ويژگي اقتصادي بر كيفيت ترانه تأثير مي‌گذارد. يعني ترانه‌سرا در لحظه سرايش به اين موضوع فكر مي‌كند، اما يك شاعر براي سرودن شعر به اين حالت به مخاطب نمي‌انديشيد. هر شاعري براي مخاطب خاص خود شعر مي‌گويد. در صورتيكه ترانه‌سرا به مخاطب عام فكر مي‌كند.

عابدي اضافه كرد: ترانه هم مثل شعر گرايش‌هاي مختلفي دارد. خيلي از ترانه‌ها هستند كه اشتباه‌هاي فاحش ادبي دارند و گاهي اشتباهاتي كه در صحبت‌هاي روزمره هم اتفاق نمي‌افتد، در اين دسته از ترانه‌ها ديده مي‌شود. در مقابل ترانه‌هايي هم وجود دارند كه واژه‌ واژه آنها با فكر و تأمل سروده شده و بسيار انديشمند هستند.

وي گفت: مهم‌ترين تفاوت ترانه امروز با گذشته اين است كه در گذشته نظارت بر ترانه خيلي بيشتر از امروز بود. يعني كسي كه قرار بود كه ترانه‌اش چاپ شود يا خوانده شود، مي‌بايست از فيلترهاي زيادي رد مي‌شد. اما اكنون عرضه‌ ترانه بسيار راحت‌ شده است. اين سهولت كميت را بالا برده است و در عوض آشفتگي را هم در بازار ترانه پديد آورده است.

اين شاعر ادامه داد: توجه زياد شعرا به مقوله ترانه در پس از انقلاب به دو دليل است. دليل اول وجه اقتصادي اين مقوله است. زيرا سود مادي ترانه به مراتب بيشتر از شعر است و دليل دوم اين است كه بر فرض اينكه شاعري نيت اقتصادي هم نداشته باشد، از آنجا كه ترانه مخاطبان بسياري را شامل مي‌شود، به ترانه توجه مي‌كنند.

وي در پايان گفت: ويژگي دوم، مخصوصاً در زمينه موضوعاتي مثل عاشورا كه با مخاطبان بسياري در ارتباط است، بيشتر صادق است و به همين دليل كه پس از انقلاب شاهد نحله‌هاي جديد ترانه‌سرايي مثل ترانه عاشورايي هستيم.


 

 

همزيستي شعر و ترانه امروز/12

همزيستي ميان شعر و ترانه هنوز روي نداده است


خبرگزاري فارس: فاضل نظري، شاعر گفت: در دوران ما هنوز همزيستي ميان شعر و ترانه روي نداده است و اگر اين اتفاق بيفتد، مي‌توان به توليد ترانه‌هايي اميدوار بود كه وارد زندگي مردم شود.

فاضل نظري -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: ترانه امروز متاسفانه به يك ابتذال و سطحي‌گري دچار است و ظرفيت وارد شدن به لحظات و آنات شنوندگانش را ندارد.

وي افزود: رويكرد ترانه‌سراها در سرودن ترانه‌، مشتري‌مداري است. يعني در پي اين هستند تا مشتري چه مي‌پسندد و بر اساس آن به سرودن ترانه مي‌پردازند و اصلا نيازهاي جامعه را در نظر نمي‌گيرند.

نظري ادامه داد: گاهي هم احساس مي‌شود كه ترانه‌هاي امروز بر اساس مد شكل مي‌گيرند. مثلا اگر دشنام به معشوق مد شد، همه ترانه ها به معشوق‌هايشان در ترانه دشنام مي‌دهند.

اين شاعر اضافه كرد: بعضي از ترانه‌هاي امروز نيز از طريق سفارش نهادهاي دولتي و نيمه دولتي ساخته مي‌شود. اين نهادها تصور مي‌كنند مي‌توانند از طريق ترانه، نظرات خود را ترويج دهند و به اهداف خود برسند. اين دسته از ترانه‌ها در دسته هنرهاي سفارشي قرار مي‌گيرند كه مخاطب بسيار محدودي دارد.

نظري گفت: البته در اين ميان استثناهايي وجود دارد كه در اين غوغا و هلهله، كودكانه فرياد مي‌زنند و اتفاقا بر دل مي‌نشيند. ترانه‌‌سراهايي كه بر اساس انديشه و احساس خود ترانه مي‌گويد، ترانه‌شان بر افواه مردم جاري مي‌شود و در غم‌ها و شادي‌هاي آنها سرايت مي‌كند.

وي درباره رابطه ترانه و شعر گفت: رابطه ترانه و شعر يك رابطه عموم و خصوص من وجه است. يعني بعضي از ترانه‌ها شعرند و بعضي از شعرها، ترانه. و بعضي از ترانه‌ها، شعر نيستند و بعضي از شعرها هم ترانه نيستند. بنابراين مرز معين و خط كشي شده‌اي ميان شعر و ترانه وجود ندارد. تنها تفاوت آنها نوع مخاطب و نوع كاربردي آنهاست يعني شعر قرار است مكتوب شود و ترانه قرار است خوانده شود.

شاعر مجموعه شعر «اقليت» در پايان گفت: عموم ترانه‌هاي امروز به درد نشنيدن و نخواندن مي خورند،‌زيرا اجزاي تشكيل دهنده آنها به درستي در كنار هم قرار نگرفته‌اند.


 

 

قابليت‌ طنز در شعر دفاع مقدس ناشناخته است


خبرگزاري فارس: يك طنز پرداز گفت: قابليت‌هاي واقعي طنز در اشعار دفاع مقدس كشف نشده است.

به گزارش خبرگزاري فارس، اكبر اكسير -طنزپرداز- در گفت ‌و گو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت: كنگره شعر و تمام اقداماتي كه براي دفاع مقدس انجام مي‌شود، مي‌تواند براي آشنايي و تشويق شاعران مؤثر باشد، اما تضميني براي خلق اشعاري مناسب نيست.

وي با بيان اين مطلب كه مي‌بايست اقدامي ريشه‌اي و بنيادين صورت گيرد، به استفاده از قالب طنز در شعر دفاع مقدس پرداخت و بيان داشت: پرداختن به طنز، پرداخت غير مستقيمي است كه بايد توسط شاعران مستعد انجام بگيرد.

وي ادامه داد: در مقوله حضور طنز در نثر، خاطرات جنگ رزمندگان را داريم كه در چندين جلد چاپ شده است و گذشته از ايجاد نشاط جمعي، به طور غيرمستقيم مي‌تواند ويژگي‌هاي زباني و گوشه‌هاي مختلف آن را به خواننده بنماياند.

اكسير تاكيد كرد: اما در شعر دفاع مقدس، طنزي كه در حد فكاهي مطرح باشد، نمي‌تواند عظمت جنگ را نشان دهد و گفتن شعر طنز، بايد به صورت جوشش دروني شاعر و توسط شاعراني كه جبهه و جنگ و اثرات مثبت و منفي آن را حس كرده‌اند، اتفاق بيافتد تا با دروني‌كردن اين مسائل بتوان به شعري خوب دست يافت.

اكسير با اشاره به اين كه هنوز مقوله طنز در شعر دفاع مقدس نهادينه نشده است، افزود: هنوز شاعران نتوانسته‌اند طنز را در شعر دفاع مقدس دروني كنند و اگر مطالبي به طنز نوشته مي‌شود، اغلب ژورناليستي مي‌شوند.

وي با مقايسه سينماي دفاع مقدس و ادبيات دفاع مقدس در بحث طنز گفت: در سينما بهتر از تمام مقولات ادبي و هنري توانسته‌ايم از طنز استفاده كنيم كه در جلب مخاطب نيز موفق بوده است.

اكسير مقوله دفاع مقدس را در ادبيات و شعر، نوپا دانست و تصريح كرد: دفاع مقدس مقوله نوپايي در ادبيات و شعر ما است كه هنوز نويسندگان خاص خود را پيدا نكرده است، ولي اشخاصي كه در اين حوزه فعاليت دارند، مي‌توانند با استفاده از طنز به زواياي تاريك و روشن جنگ بپردازند و مطمئن باشند كه پرداختن به طنز در صورت شناخت كافي و تسلط بر آن، روش بسيار كارآمدي است.


 

 

نشست مطبوعاتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي/2

وزارت ارشاد حامي ادبياتي كه مايه سرشكستگي باشد، نخواهد بود


خبرگزاري فارس: صفار هرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درسومين نشست مطبوعاتي خود در سال جاري گفت: همواره تاكيد كرده‌‌ايم كه از ادبيات داستاني مبتذل حمايت نخواهيم كرد. ما حامي ادبياتي نخواهيم بود كه مايه سرشكستگي كشور است.

محمد حسين صفارهرندي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح امروز در سومين نشست مطبوعاتي خود با خبرنگاران با اشاره به پيروزي مردم لبنان و غلبه بر رژيم جعلي صهيونيستي گفت: اين پيروزي، پيروزي همه ماست گروه بسيار معدودي وجود دارند كه همواره تاكيد كرده‌اند غلبه بر جريان سلطه امريكا و نوچه‌هاي او بركشورهاي ديگر يك جريان طبيعي است و ملت‌ها بايد در برابر اين جريان تسليم شوند و اين بخشي از سرنوشت محتوم آنهاست. به گمان من رسانه‌هايي معدودي كه به نوعي اين افكار راترويج دادند درجنگ لبنان شكست تفكرات خود را ديدند.

وي درباره برخورد وزارت ارشاد با رسانه‌هايي كه به اشكال مختلف قصد تحقير و تحريم مقاومت ملت لبنان را داشتند،خاطر نشان كرد: بهترين حالت پاسخ به اين افراد حقيقتي است كه رخ داد. وقايع اخير لبنان نشان داد كه چنين افكاري محكوم به شكست است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در پاسخ به پرسش ديگري درباره هماهنگي اين وزارتخانه با نهادهاي فرهنگي ديگر گفت: همه فعاليت‌هاي فرهنگي نمي‌تواند با يك مديريت واحد اداره شود ولي مراكز و نهادهاي فرهنگي مي‌توانند با هم هماهنگ باشند و به تنوع در عرصه‌ فرهنگ كمك بيشتري بكنند. البته اين هماهنگي بين نهادها و دستگاه‌هاي دولتي از ضرورت‌هاست.

وي از شوراي انقلاب فرهنگي به عنوان محور كلان اين هماهنگي نام برد و افزود: اين شورا درنگاه كلان مديريت فرهنگي را وحدت مي‌بخشد.اما در حوزه‌هاي اجرايي همه مراكز و نهادهاي فرهنگي نمي‌تواند با يك مديريت حركت كنند.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه به جلسات خود با ساير نهادهاي ديگر گفت: تاكنون با صدا و سيما،سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نشست‌هايي داشته‌ايم و تلاش كرده‌ايم نشست‌هاي اين وزارتخانه را با نهادهاي ديگر فرهنگي گسترش دهيم و آن راتقويت كنيم؛ البته هر مركزي قانون خودش را دارد.

وي درباره همكاري معاونت سينمايي وزارت ارشاد سازمان صدا و سيما اشاره كرد و گفت: نمي‌توانم بگويم هر فيلمي كه ما به آن مجوز مي‌دهيم مي‌تواند از تلويزيون پخش شود. چرا كه مديريت صدا و سيما خارج از حوزه دولت است و قوانين مشخصي دارد كه توسط نمايندگان سه قوه براي آن تعريف شده است.

البته در حال حاضر همكار‌ي‌هاي بسيار مثبتي بين وزارت ارشاد و سازمان صدا و سيما درجريان است.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين در باره انتشار مجدد روزنامه ايران اظهار داشت:اينكه توقيف اين روزنامه محصول اختلاف سليقه شخصي من با يكي از مديران خودم است تنها جاذبه‌هاي ژورناليستي است و من هم البته اين جذابيت را انكار نمي‌كنم اما درعالم واقعي چنين مطالبي اصلا صحت ندارد.اتفاقي در روزنامه ايران افتاد و احساسات عمومي را جريحه‌دار كرد و خواست اذهان عمومي توقف اين روزنامه بود.

وي با اشاره به اهميت و ظرافت در روزنامه‌نگاري گفت: شوراي نظارت بر مطبوعات درحال بررسي و پيگيري است و با صدور حكم اين روزنامه در دادگاه منع قانوني انتشار اين روزنامه برداشته خواهد شد و اين روزنامه به زودي با رفع موانع قانوني و طراحي تازه و گروهي تازه دوباره منتشر خواهد شد.

صفارهرندي درباره تجديد نظر در اين پرونده گفت: تجديد نظر در اين پرونده خواسته هيات نظارت بر مطبوعات است.

وزير فرهنگ وارشاد اسلامي درباره حمايت‌هاي اين وزارتخانه از ادبيات داستاني خاطر نشان كرد: ما در بخش ادبيات داستاني كوتاه برگزيده داشته‌ايم ولي درادبيات بزرگسال برگزيده‌آي نداشته‌ايم. درحال حاضر اهتمام ويژه‌اي از سوي اين وزارتخانه براي حمايت ازادبيات داستاني و بويژه ادبيات داستاني بزرگسال وجود دارد.انتخاب يكي از نويسندگان به عنوان معاون فرهنگ نيز از جمله اين حمايت‌هاست.

وي ادامه داد: ادبيات داستاني درجهت تحكيم آرمان‌هاي مردم مسلمان و مروج زيبايي وصف‌آرايي در برابر زشتي‌ها مورد حمايت ماست. به تدريج اين سياست تثبيت خواهد شد و ظرف دو يا سه سال آينده ما شاهد توليد آثاري فاخر و شان مردم خواهيم بود.

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي نويد داد: در اين بخش جوايز مادي قابل توجهي پيش‌بيني شده كه به رونق ادبيات كمك شايان خواهد كرد. از آن جمله مي‌توان به جايزه جلال آل احمد اشاره كرد.

ادامه دارد...


 


ضرورت همزيستي شعر و ترانه امروز /13

بهترين ترانه‌سرايان كساني هستند كه شاعرند


خبرگزاري فارس: سعيدبيابانكي،شاعر گفت: بهترين ترانه‌سرايان كساني هستند كه شاعرند و به ريزكاري‌هاي شعر واقفند؛ ترانه‌سرايان بزرگ ايران نيز قبل از اينكه ترانه‌سرا باشند، شاعر بوده‌اند. اما دردوران حاضر خيلي از ترانه‌سرايان، اصلا با شعر آشنايي ندارند.

سعيدبيابانكي - شاعر - درگفت وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه بسياري از ترانه‌هاي امروز قابل شنيدن نيستند و اين امر دلايل فراواني دارد، ‌اظهار داشت: ما بايد در ابتدا انتظارمان را از ترانه تعريف كنيم. بعضي‌ها از ترانه انتظار ايجاد تهيج دارند. بهضي‌ها هم انتظار دارند با گوش دادن به ترانه به درون خودشان بروند و گوشه عزلت اختيار كنند. دسته سوم نيز از ترانه انتظار ايجاد يك حركت و انتقال يك فرهنگ و تاريخ ريشه‌دار را دارند.

وي افزود: به نظر من انتظار ما از ترانه بايد سومين نوع انتظار باشد. يعني ترانه بايد حامل يك انديشه باشد نه حامل يك حس نازل.

اين شاعر ادامه داد: اگر انتظار ما از ترانه صرفا شادي است، بايد به ريتم ترانه‌ها توجه كرد و اگر هم انتظار ما از ترانه صرفا پناه بردن به تنهايي خودمان است، بايد به صداي خواننده توجه كرد. زيرا يك صداي خوب مي‌تواند بدون اينكه كلام يا موسيقي خوبي داشته باشد متاثر كننده باشد.

بيابانكي اضافه كرد: اما نوع سوم ترانه كه يك ترانه پيشرو و خلاقي است از دهه چهل و پنجاه با حضور ترانه‌سراياني مثل شهريار قنبري، ايرج جنتي عطايي و اردلان سرفراز شكل گرفت. اين نوع از ترانه‌سرايي فقط به احساسات اكتفا نمي‌كند بلكه كلام اين ترانه‌ها در اوج است و حاوي پيامي بسيار پربار است. اين ترانه‌ها علاوه بر موضوعات عاشقانه به مضامين اجتماعي و سياسي نيز مي‌پردازند.

وي يادآور شد: اما متاسفانه بعد از گذشت چندين دهه هنوز ما براي نام بردن از ترانه‌سراهاي موفق فقط بايد به همين نام‌ها اكتفا كنيم و هنوز ترانه‌سراهاي خوبي بعد از آنها پديد نيامدند. شايد يكي از دلايل اين امر اين باشد كه ما آهنگسازها و خوانندگان بزرگي نسبت به چند دهه پيش نداريم. آهنگسازان، خوانندگان و ترانه‌سرايان بزرگ بايد دست به دست هم بدهند تا يك ترانه خوب پديد بيايد.

بيابانكي در پايان گفت: مهم‌ترين عامل براي تمايل شعرا به ترانه‌سرايي، كالا بودن ترانه است كه سود اقتصادي در پي دارد، در صورتي كه شعر يك هنر ناب است و اصلا جنبه اقتصادي ندارد. همچنين مخاطبان شعر نسبت به ترانه بسيار محدود است.


 

 

:: كارگاه داستان‌نويسي« تاريكخانه هدايت» را مرور مي‌كند


كارگاه داستان نويسي اين هفته با مروري بر داستان تاريكخانه صادق هدايت توسط محمد بهارلو روز سه‌شنبه 24 مردادماه در تالار غلامحسين اميرخاني خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.

به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، در كارگاه داستان نويسي اين هفته، قطعات مهم داستان تاريكخانه هدايت خوانده مي‌شود. همچنين در خصوص ساختار داستان، سبك داستان و روايتگري داستان بحث و گفت‌وگو خواهد شد.

در اين جلسه، تعدادي از اعضاي كارگاه نيز به قرائت داستان‌هاي خود مي‌پردازند كه حاضرين در جلسه در خصوص آن اظهار نظر خواهند كرد.

شايان ذكر است كارگاه «اصول داستان نويسي را فرا بگيريم» توسط محمد بهارلو روز سه‌شنبه بيست و چهارم مردادماه از ساعت 30/17 تا 30/19 در تالار غلامحسين اميرخاني خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار خواهد شد. اين كارگاه ويژه اعضاي ثبت نام شده است.


 


جشنواره سراسر شعر و داستان نويسي دانش آموزان در تبريز گشايش يافت

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي


بيست و چهارمين جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق، شعر و داستان نويسي دانش آموزان پيش از ظهر روز شنبه با حضور نخبگان دانش آموز سراسر كشور در تالار معلم تبريز گشايش يافت.

در طول دو روز برگزاري اين جشنواره آثار دانش آموزان برگزيده در سه رشته داستان نويسي ، شعر و مطالعه و تحقيق در بوته داوري داوران اين سه رشته قرار گرفته و در پايان آثار برتر معرفي خواهند شد.

رييس سازمان آموزش و پرورش آذربايجان شرقي در آيين گشايش اين جشنواره فرهيختگان دانش آموز در عرصه ادب و هنر را ميراث داران بزرگاني چون شهريار و پروين اعتصامي دانست كه پاي در جاي پاي استوانه‌هاي ادب ايران گذاشته‌اند.

فيروز رضايي همچنين از دانش آموزان خواست تا در جهت حفظ و گسترش ميراث بزرگان علم و ادب به تحقيق و كوششي چشمگير براي سربلندي هرچه بيشتر نسل حاضر دست زنند.

در ادامه اين آيين سعيد عمراني مشاور وزير آموزش و پرورش در امور فرهنگي سروده‌هاي خود را در وصف مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر ارتش رژيم صهيونيستي قرائت كرد.

اجراي چندين برنامه فرهنگي مربوط به تاريخ كهن ادبيات ايران و معرفي شاخص‌هاي بزرگ ادبي در سده‌هاي پيشين بخش ديگري از آئين گشايش اين جشنواره بود.

دانش آموزان شركت‌كننده در اين جشنواره در طول اقامت در تبريز ضمن بازديد از مراكز فرهنگي و تاريخي با شخصيت‌هاي ماندگار عرصه‌هاي علم ، ادب و سياسي - اجتماعي آذربايجان نيز آشنا مي‌شوند.


 

 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است