تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 22, 2006 10:21 AM

بيست و هفتم مرداد ماه 1385


عنايت سميعي:

ادبيات ما عمدتا يا ديني است، يا اخلاقي

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


عنايت سميعي معتقد است: تحولات ادبي را از منظر تحولات اجتماعي مي‌توان بررسي كرد.

اين منتقد و شاعر در اين باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در خوزستان گفت: ما مي‌توانيم تحولات ادبي‌مان را از منظر تحولات اجتماعي بررسي ‌كنيم و ببينيم در هر دوره تاريخي چه اتفاقي مي‌افتد كه باعث مي‌شود ذهن و زبان آن دوره عوض شود.

او با اعتقاد بر اين باور كه تحولات ادبي فارغ از تحولات تاريخي نيستند، تصريح كرد: با اين‌كه ادبيات از ادبيات زاده مي‌شود، اما اين تحولات تاريخي‌اند كه خود را بر ادبيات تحميل مي‌كنند و به آن سمت‌وسو مي‌دهند. رابطه تاريخ و ادبيات در تناظر يك‌به‌يك قرار نمي‌گيرد، بنابراين چه شاعران و نويسندگان و هنرمندان، و چه منتقدان فرآيندهاي شعري و ادبي يك دوره را سمت‌وسو مي‌دهند و مثلا در دوره‌اي نگاه اگزستانيساليستي به جهان غالب مي‌شود و در دوره‌اي ديگر نگاه‌هاي ماركسيست‌ها و دوره بعد پست‌مدرنيسم. اين يك وضع عمومي است، اما ويژگي ادبيات كشور ما اگرچه بيش و كم از همين تحولات متاثر مي‌شود، اما عمدتا يا ديني است و يا ادبياتي اخلاقي.

سميعي در اين باره توضيح داد: يعني اگر از اين منظر از گات‌هاي زرتشت نگاه كنيد تا دوره مشروطه، ما عمدتا با ادبيات ديني سروكار داريم و در دين زرتشتي كه راست و دروغ را در مقابل هم مي‌بينيد، به شكلي ديني و اخلاقي در ادبيات ما جلوه مي‌كند. بعد از آن هم از دوره مشروطيت و تحول اساسي بعد از آن، به وسيله نيما همچنان پايبند ادبيات اخلاقي بوديم و هستيم و كم‌تر زندگي عرفي‌ ما در ادبيات - چه شعر و چه رمان - متبلور شده و اگر هم در رمان تبلوري داشته، خود را به سمتي مي‌كشاند كه جنبه اخلاق‌گرايانه‌اش محفوظ بماند. پس تصور من اين است كه ما عمدتا با حفظ اين دستمايه تحولات را مي‌پذيريم.

او ادامه داد: بعد از مشروطه به رغم اين‌كه ادبيات ما جنبه غيرديني پيدا مي‌كند، اما وجه اخلاقي خود را حفظ كرده است.


 


مرضيه مودگر:

نقش و وظيفه‌ي ادبيات در جامعه‌هاي سنتي مشكل‌تر است

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


از ديد يك نويسنده ادبيات كودك و نوجوان، نقش ادبيات در حال حاضر از همه دوره‌ها مهم‌تر و حساس‌تر است.

مرضيه مودگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اظهار كرد: هم‌اكنون جو خاص دنيا و امكان ارتباطات بسيار راحت و وجود انواع سيستم‌هاي ارتباطي چون كامپيوتر و اينترنت و ماهواره‌ها سبب باز شدن چشم و گوش جوانان و كودكان و مشكل شدن تربيت بچه‌ها شده است.

وي افزود: به همين دليل از سه منظر در دوره حاضر ادبيات و هنر نقش مهم‌تري دارد؛ ساختن فكر خانواده‌ها، ساختن فكر جامعه و ساخت تفكر جوان‌ها. در حقيقت ادبيات و هنر در هر سه جبهه بايد تلاش كند.

مودگر توضيح داد: به عنوان مثال فيلم‌هايي چون "دختري با كفش‌هاي كتاني" مي‌خواهد جوان‌ها را توجيه كند كه اگر اين‌گونه عمل كنند، آينده‌شان چگونه خواهد بود. اين‌گونه فيلم‌ها و داستان‌ها هم در جامعه اصطكاك‌هايي ايجاد مي‌كنند و هم بايد با افكار برخي خانواده‌ها مقابله ‌كنند تا بتوانند پيام خود را برسانند.

او ادامه داد: از سوي ديگر وزارت ارشاد نيز ممكن است از انتشار برخي كتاب‌ها و فيلم‌ها جلوگيري كند كه سبب مي‌شود آن موضوع در جامعه جا نيفتد و اين جاست كه كار دشوارتر خواهد شد.

اين نويسنده كودك و نوجوانان تصريح كرد: نقش ادبيات و هنر بخصوص در جامعه‌اي چون ايران كه مي‌خواهد سنت‌هاي خود را حفظ كند و دين و آداب و رسوم و احترامات خانوادگي خاص خود را دارد و در دنيايي كه دارد فرهنگي يك‌پارچه پيدا مي‌كند، از هميشه دشوارتر است.

او در ادامه گفت: پس ادبيات و هنر فرهنگ هر كشوري را بايد پاسداري كند تا سنت‌ها زنده بمانند و به جوانان منتقل شوند تا هويت خود را گم نكنند؛ به همين دليل نقش ادبيات در ايران و ديگر كشورهاي سنتي چون ايران مشكل‌تر است.


 


تناسب صداي گويندگان با اشعار

راديو ايران كارگاه شعرخواني برگزار كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


كارگاه آموزشي وزن شعر ‌ به منظور آشنايي عوامل برنامه ساز صدا در راديو ايران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سرويس راديو ايسنا، اين كارگاه با حضور استاد ابومحبوب طي 10 جلسه، براي گويندگان و عوامل برنامه ساز راديو ايران همراه بود.

هدف از برگزاري اين كارگاه،‌ آشنايي عوامل برنامه ساز راديو با انواع وزن‌ها شعري، از جمله شعر كلاسيك، شاهنامه و بوستان، شعر نو و شعر سپيد بود.

براساس اين گزارش، در اين كارگاه به طور كاربردي شعرهاي شاعران مختلف از نظر وزن شعر، تناسب

صداي گويندگان با اشعار، اوزان مختلف و سبك‌هاي شعري و درنگ‌ها و مكث‌ها در شعر مورد بررسي قرار گرفت.

در پايان اين كارگاه به كساني كه حضور مستمر داشتند، ضمن دادن گواهينامه پايان دوره‌ي آموزشي، تقدير به عمل آمد.




تاكنون،

چهارهزارو500 قطعه شعر به دبيرخانه‌ي كنگره‌ي شعر دفاع مقدس رسيده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - اروميه


تاكنون چهارهزار و 500 قطعه شعر به دبيرخانه پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در اروميه فرستاده شده است.

مسؤول ستاد خبري كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان (ايسنا)، با اعلام اين مطلب گفت: 200 شاعر از سراسر كشور و خارج از كشور در اين كنگره شركت كرده‌اند و در بخش شعر پايداري ملل اسلامي، شاعراني از لبنان، فلسطين، افغانستان، آذربايجان، تركيه و نخجوان حضور دارند.

طبقي افزود: جايزه ويژه قدس با موضوع لبنان و فلسطين به پنج نفر و جايزه‌ي ادبي قيصر امين‌پور نيز به پنج نفر اهدا خواهد شد.

وي با بيان اين‌كه اين كنگره از 27 تا 29 شهريورماه سال جاري در اروميه و پيرانشهر با عنوان عمليات پيروزمندانه والفجر 2 و شهيدان حاج عمران و به نام‌هاي سرلشكر شهيد مهدي باكري و شهيد آب‌شناسان و 12هزار شهيد استان آذربايجان غربي برگزار خواهد شد، اظهار داشت: ايجاد بستر مناسب فرهنگي در گستره ملي و بين‌المللي براي خروج توانايي‌هاي ادبي شاعران، انتقال ميراث گرانقدر دفاع مقدس در قالب ادبي به آيندگان، تعامل و مراوده ادبي نسل دهه اول انقلاب اسلامي با جوانان، و ترويج فرهنگ ايثار و مقاومت و شهادت در جامعه، از اهداف برگزاري اين كنگره هستند.

او با بيان اين‌كه شاعران استان با 500 قطعه شعر در اين كنگره حضور دارند، تصريح كرد: در اين كنگره از شاعر پرافتخار آذربايجان غربي - بيت‌الله جعفري - تجليل به عمل خواهد آمد.

وي ادامه داد: اين كنگره همه‌ساله به نيت حفظ و حراست از شعر پايداري برگزار مي‌شود و امسال كه مزين به نام پيامبر اعظم (ص) است، برگزاري اين كنگره ويژگي خاصي دارد.

طبقي در پايان با اشاره به اين‌كه براي فرستادن آثار هيچ محدوديت زباني وجود ندارد، افزود: كم‌سن‌ترين شاعر، خواهر 14ساله از استان گلستان و مسن‌ترين شاعر، پدر شهيد 80ساله از تبريز هستند.


 


هوشنگ عاشورزاده:

با شدت مميزي، ادبيات عامه‌پسند بيش‌تر توليد مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


هوشنگ عاشورزاده گفت: وقتي به كتاب‌هاي جدي با زمينه‌هاي اجتماعي اجازه انتشار داده نمي‌شود، طبيعي است كه ادبيات عامه‌پسند جاي آن را پر كند.

اين داستان‌نويس در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان (ايسنا)، تصريح كرد: ممكن است كه گفته شود توليد ادبيات جدي فرقي نكرده است و ميزان انتشار كل كتاب‌ها را درنظر مي‌گيرند؛ اما بايد گفت كه سانسور مانع ادبيات جدي روزگار ماست.

وي متذكر شد: داستان‌نويسان جدي ما كه ادبيات جدي خلق مي‌كنند، ترجيح مي‌دهد براي چاپ اقدام نكنند و آ‌ن‌ها هم كه خوش‌بين‌ترند، ممكن است اثرشان را براي چاپ بدهند، ولي در انتظار مجوز بماند؛ بنابراين وقتي سانسور شدت يابد، ادبيات رمانتيك، جوان‌پسند و عامه‌پسند كه كم‌تر سانسور مي‌شود، بيش‌تر توليد خواهد شد.

عاشورزاده با بيان اين مطلب كه ادبيات جدي هرگز كم‌رنگ نخواهد شد و اين كم‌رنگ شدن مقطعي است، گفت: تنها در مقطعي مي‌توان مانع ادبيات جدي شد؛ همان‌طور كه زماني جلو انتشار آثار صادق هدايت و صادق چوبك گرفته مي‌شد و فكر مي‌كردند كه با مانع شدن، مي‌توانند آثار اين افراد را از اذهان پاك كنند، ولي ديديم به محض اين‌كه آثار آن‌ها اجازه انتشار يافت، به چاپ‌هاي متعدد رسيد؛ بنابراين هرگز با سانسور و اجازه ندادن، نمي‌توان ادبيات يك ملت را محو كرد.

وي با بيان اين مطلب كه در تمام ادوار ادبيات عامه‌پسند همواره مورد استقبال بيش‌تر بوده است، يادآور شد: اين كه امروز در كشور ما ادبيات عامه‌پسند مورد استقبال بيش‌تري نسبت به ادبيات جدي قرار مي‌گيرد، امر تازه‌اي نيست و تنها به كشور ما مربوط نمي‌شود، بلكه در تمام دنيا اين‌گونه است كه ادبيات عامه‌پسند بيش‌تر مورد اقبال است. زماني كه آثار هدايت با تيراژ پاييني چاپ مي‌شد، آثار حسينقلي مستعان يا جواد فاصل را روي دست مي‌بردند. ولي امروز آثار كدام‌يك مانده؛ جز هدايت كه آثارش بارها تجديد چاپ شده است.

عاشورزاده گفت:‌ ادبيات جدي خوانندگان جدي مي‌خواهد كه ديدگاه اجتماعي داشته باشند. ممكن است تعداد خوانندگان ادبيات جدي نسبت به ادبيات عامه‌پسند كم باشند، ولي خوانندگان ادبيات جدي آگاهي دارند.

او با اشاره به تيراژ اندك كتاب‌هاي جدي در مقايسه با ادبيات عامه‌پسند، توضيح داد: ‌تيراژ ادبيات جدي به صورت خجالت‌آوري رسيده است. با تمام اين احوال ممكن است كه ادبيات عامه‌پسند تيراژ زيادي داشته باشد، ولي ادبياتي ماندگار نيست و بعدها نيز كسي دنبال آن نمي‌رود. در واقع ادبيات جدي ادبياتي هميشگي است و مي‌ماند، و ادبيات عامه‌پسند ادبياتي كه مي‌آيد و مي‌رود.


 


پرويز حسيني:

شاعر و نويسنده بايد وجدان ناآرام جهان باشد

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


پرويز حسيني معتقد است: ادبيات و كاركرد آن كلا متعهد نسبت به انسان، مسائل ماورا و همه آن چيزهايي است كه امكان وجودشان در جهان هست.

اين داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: ادبيات و كاركرد آن نسبت به انسان و جهان متعهد است. اين است كه نمي‌توانيم بگوييم مثلا من براي خودم شعر مي‌گويم و كاري به مردم ندارم. ادبيات وقتي معنا پيدا مي‌كند كه رابطه آن با انسان‌ها شكل بگيرد و همين است كه نمي‌توانيم صرفا بنشينيم و مثلا براي فقر شعر بگوييم يا براي ظلم، ولي مابه‌ازاي آن را در جهان كنوني نشان ندهيم. يك شاعر يا نويسنده بايد وجدان ناآرام زمانه خودش باشد. پس اگر كودكي در فلسطين يا مثلا لبنان كشته مي‌شود، نمي‌تواند شب آرام بخوابد.

حسيني با تاكيد بر اين كه نويسنده و شاعر متعهد بايد بوتيمار مردم و ققنوس جامعه خود باشد، توضيح داد: نويسنده و شاعر از يك طرف بايد غم‌خوار مردم باشد و از طرف ديگر در آتش آن بسوزد، وگرنه ادبيات في‌نفسه ارزشي ندارد. اين است كه ادبيات نه كاملا سياسي، نه فلسفي و نه ديني است. ادبيات ضمن اين كه ادبيات است، اين‌ها هم هست؛ منتها بستگي به فرم و تكنيك دارد تا به شعار تبديل نشود، به وسيله‌اي صرف بيان شور و احساسات تبديل نشود. تكنيك آن بايد طوري باشد كه اثري مناسب و جاودانه بسازد كه تاريخ مصرف‌دار نباشد.

او يادآور شد: ما انسان‌ها براي هم زندگي مي‌كنيم، و شعر و داستان در رابطه با انسان، جهان و طبيعت ارزش پيدا مي‌كند، البته شكل و شيوه ارايه كار مهم است تا بتواند اثر را جاودانه كند. گونه‌هاي مختلف هنري و ادبي هم در كنار هم اين وظيفه را دارند.

وي افزود: يك نقاش مثلا يك پرنده زخمي را در افق آسمان آبي نقاشي مي‌كند و يك شاعر شعري درباره آن مي‌گويد؛ هر دو شهادت و آزادي و رهايي را بيان مي‌كنند، اما هر كدام به شكلي؛ حتا يك سينماگر هم همين‌طور.

اين شاعر با بيان اين‌كه قلم و كلمه هر دو در رابطه با انسان و جهان شكل مي‌گيرند و بدون انسان و جهان از ازل تا ابد، هنر و ادبيات وجود نمي‌تواند داشته باشد، خاطرنشان كرد: در قرآن اشاره خوبي هست؛ اولين چيزي كه با انسان خلق مي‌شود و به او ياد داده مي‌شود، علم اسماست، براي اين كه وجود بشر بدون علم اسما در كره خاكي نمي‌تواند معنا پيدا كند. كلمه ما را به ارتباط انسان و جهان مي‌برد، يعني همان علم اسما و علم اشيا.


 


پيكر نوذر پرنگ در غربتش تشييع شد

«نامش در تاريخ ادبيات معاصر خودنمايي مي‌كند»

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


صبح امروز پيكر نوذر پرنگ - غزل‌سراي معاصر - از مقابل تالار وحدت به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشييع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه با حضور تعداد محدودي از شاعران و نزديكان وي انجام شد، سيدعباس سجادي اين‌روز را به‌خاطر درگذشت نوذر پرنگ، يكي از تلخ‌ترين روزها براي تاريخ شعر و ادبيات كشور عنوان كرد.

سجادي از پرنگ به‌عنوان شاعري بزرگ، اما گوشه‌گير و بزرگوار، ياد كرد و گفت كه نامش در تاريخ ادبيات معاصر خودنمايي مي‌كند.

عبارت «كسي‌ كه بارها و بارها صاحبان نظر و انديشمندان لقب حافظ زمانه را به او داده‌اند كه جوهره‌ي قلمش را از حافظ شيرازي گرفته»، جمله‌ي ديگري بود كه وي درباره‌ي پرنگ گفت.

او متذكر شد: تاسف مي‌خورم به حال كساني كه داعيه‌ي فرهنگ و هنر دارند، ولي در اين مراسم حضور پيدا نكرده‌اند و هرچند كه كميت اهميت ندارد، اما حضور همين عده نيز نشان از اداي احترام به اين شاعر بزرگ است.

سيدعلي موسوي گرمارودي هم در سخناني اظهار داشت: اين ضايعه بزرگ را به خانواده‌ي نوذر، بويژه پسرش - نوذر - كه نام شاعري پدر را دارد و متاسفانه نتوانست به‌دليل مسائل دست‌وپاگير اداري در اين محفل شركت كند، تسليت مي‌گويم. اميدوارم كه لااقل در مراسم بعدي بتواند شركت كند و در اين‌جا، از همين تريبون از آقاي صفار هرندي مي‌خواهم كه اسباب اين سفر را فراهم كند.

وي سپس اين ضايعه را به جامعه‌ي هنري و شاعران نيز تسليت گفت و افزود: نوذر يكي از آخرين نمايندگان نئوكلاسيك در غزل معاصر بود و غزل را به تعبير خودش با گلچرخي رنگين، جلوه و نماي ديگري داد.

گرمارودي برگزاري جلسه‌ي سال گذشته‌ي خانه‌ي كتاب را در بررسي شعر نوذر پرنگ يادآور شد و با اشاره به صحبت‌هاي زنده‌ياد منوچهر آتشي درباره‌ي پرنگ، افزود: مرگ چنين خواجه نه كاري است. فقدان نوذر عزيز بزرگ ضايعه‌ي بزرگي براي شعر معاصر ايران و بخصوص غزل نوست. مهم‌ترين تجلي بزرگي و يگانگي نوذر اين است كه پيشاپيش هر كلمه‌اي كه گفته بود، ايستاده بود؛ همچنان كه فروغ [فرخزاد] مي‌گفت.

او همچنين اظهار داشت: نوذر به تمام معنا يك انسان والا و وارسته بود.

گرمارودي در بخش پاياني گفته‌هايش، غزلي از پرنگ را با مطلع «مي‌گذشت از سر بازار پير خورشيدگران شب‌شكن آيينه‌پوش» را خواند و گفت: واقعا متاسفم كه به جز چند نفر از شاعران، كسي را اين‌جا نديدم. ما اين دردهاي دروني را كجا ببريم؟

وي همچنين اظهار داشت: نوذر را نمي‌شناختم. بعد از انقلاب او را شناختم و از بيژن ترقي - كه برايش آرزوي سلامتي دارم - ممنونم كه مرا با نوذر آشنا كرد. نوذرجان! اميدوارم به بخشي از وظايف دوستي‌ام عمل كرده باشم. خاك بر تو خوش!

مهدي ستايشگر - مدير مجله‌ي "هنر موسيقي" - نيز در سخناني گفت: درباره‌ي نوذر چه بگويم! روز و شب با هم زندگي مي‌كرديم. جهان‌بيني او اين بود كه با مرگ آشنا بود و مرگ را بازيچه‌ي دست قرار داده بود. زندگي جاودانه را مي‌ديد و در زندگي‌ شخصي‌اش انسان حق‌شناسي بود.

وي سپس با تسليت اين ضايعه به جامعه‌ي شعر و با اشاره به سخنان موسوي گرمارودي مبني بر اين‌كه بسياري بايد باشند و نيستند، گفت: بايد بگويم كه حافظ هم 100سال پس از خودش در حاشيه‌ي ديوان ساوجي كشف شد. نوذر اهل داد و فرياد و اين حرف‌ها نبود. ما خيلي التماسش كرديم كه براي روي جلد مجله يك عكس از او بگيريم، اما راضي نشد.

در ادامه عمران صلاحي نيز گفت: من اين ضايعه را تسليت مي‌گويم به خانواده‌ي نوذر عزيز و دوست شاعرم، ولي‌الله دروديان. خيلي متاثر شدم و هيچ وقت سعادت همنشيني با او را نداشتم. هرچند كه خيلي از شاعران را ديده بودم، اما اين به‌خاطر گوشه‌نشيني نوذر بود كه خود را در خانه پنهان كرده بود. دريغ اين براي من مانده است. اما شعرهاي نوذر است كه او را هميشه زنده نگه مي‌دارد و يادش همواره با ما خواهد بود.

يكي از نزديكان پرنگ هم در سخناني ياد او را گرامي داشت و از اين‌كه به علت تاثر شديد نمي‌تواند سخن ديگري بگويد، عذرخواهي كرد.

سهيل محمودي نيز به‌عنوان آخرين سخنران مراسم، گفت: براي نسل ما، نسلي كه شايد چهل‌وچندساله باشد، پرنگ يكي از معلمان جدي هنري است؛ حتا اگر گوشه‌نشين بود و در خلوت خودش. سال 65 او را در گوهردشت ديدم و به او گفتم كه شعرش معلم ماست و سال گذشته هم همين را به او گفتم كه شما معلم ما بوده‌ايد، شعر شما براي ما معلمي كرده است و الان هم ياد مي‌كنم كه نوذر از شاعراني بود كه به مفهوم پرنده به عنوان مضمون توجه داشت كه اين هم از روح بزرگ و رهاي او حكايت مي‌كند.

در اين مراسم، شاعران ديگري چون: عليرضا طبايي، ولي‌الله دروديان، فاطمه راكعي، هادي خورشاهيان، محمد عزيزي، حسن فرازمند و اكبر كتابدار نيز حضور داشتند.


 


مجموعه‌ي داستان "شعر به انتظار تو" علي مؤذني نقد مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


مجموعه داستان "شعر به انتظار تو" نوشته علي مؤذني در نشست كانون ادبيات ايران نقد و بررسي مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نشست با حضور نويسنده كتاب و حسن ميرعابديني و صادق كرميار برگزار مي‌شود.

مجموعه داستان يادشده حاصل 15 سال داستان‌نويسي مؤذني شامل 22 داستان كوتاه است كه ازسوي نشر نيستان منتشر شده است.

اين نشست ساعت 17 روز دوشنبه 30 مرداد در محل كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح جنوبي،‌ روبه‌روي ورزشگاه شيرودي، خيابان اردلان، شماره 31 برگزار مي‌شود.


 


لوح فشرده‌ي گل‌آقا، جايزه‌ي ادبي قدس، شب‌هاي شهريور، بيانيه‌ي وزارت ارشاد و...

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


مجموعه ‌١٢ سال هفته‌نامه‌ي گل‌آقا به صورت لوح فشرده در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه شامل سه عدد لوح فشرده، حاوي ‌٥٦٤ شماره هفته‌نامه‌ي گل‌آقاست كه از سال ‌١٣٦٩ تا ‌١٣٨١ منتشر شده‌اند.

در اين لوح فشرده تمام آثاري كه در هفته‌نامه‌ي سياسي گل‌آقا منتشر شده، موجود است و امكان جست‌وجو از طريق نام، شماره‌ي نشريه و ستون‌هاي ثابت داده شده است.

هفته‌نامه‌ي سياسي ـ اجتماعي و انتقادي گل‌آقا در سال ‌١٣٦٩ به مديرمسؤولي كيومرث صابري فومني (گل‌آقا) تأسيس شد و در سال ‌١٣٨١ همزمان با سيزدهمين سال فعاليت، انتشار اين نشريه به تصميم او متوقف شد.

////

طاهره صفارزاده داور جايزه ادبي "قدس" شد

طاهره صفارزاده، ميراحمد ميراحسان و محمدكاظم كاظمي به عنوان داوران نهايي بررسي آثار رسيده به پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، براي اهداي تنديس و جايزه ادبي "قدس" معرفي شدند.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، داوري مقدماتي آثار ادبي مقاومت در واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان تهران انجام شده است.

اين جايزه شامل تنديس و جايزه نقدي به آثار برتر حوزه شعر مقاومت اهدا خواهد شد.

////

نشست خبري ششمين جشنواره سراسري شاعران جوان ايران برگزار شد

نشست خبري شب‌هاي شهريور با حضور عبدالجبار كاكايي - دبير ششمين جشنواره شب‌هاي شريور - در محل بنياد نويسندگان و هنرمندان برگزار شد.

به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، كاكايي در اين نشست گفت: اين جشنواره ششمين دوره جشنواره شاعران جوان ايران (شب‌هاي شهريور) است كه اختتاميه آن ‌٢٣ شهريور برگزار خواهد شد. همچنين مهلت ارسال آثار ‌١٠ شهريور است كه قابل تمديد نيست.

وي افزود: اين همايش طبق نظر بسياري از خبرگان شعر يكي از معتبرترين جشنواره‌هاست كه استقبال بسيار زيادي از آن صورت مي‌پذيرد؛ از اين رو كه شيوه داوري در اين جشنواره بسيار عادلانه است و همچنين يكي ديگر از دلايل استقبال، موضوع آزاد اين جشنواره است.

كاكايي عنوان كرد: بخش ويژه اين جشنواره نيز درباره سيره پيامبر اعظم (ص) است كه در بخش اول به ‌١٠ نفر و در بخش دوم به پنج نفر جوايز اهدا خواهد شد. محدوده سني شركت‌كنندگان ‌١٥ تا ‌٣٠ سال است و امسال به عنوان تجربه اول تنها ‌١٥ نفر برگزيده خواهيم داشت و رتبه دومي وجود ندارد.

او همچنين افزود: شوراي داوري هنوز مشخص نشده و به محض مشخص شدن، اعلام خواهد شد. همچنين سعي خواهيم كرد از داوران دوره پيش استفاده نكنيم.

وي گفت: ‌نارضايتي‌هاي بسياري پس از داوري‌ها در جشنواره‌هاي مختلف صورت مي‌گيرد كه جشنواره‌ شب‌هاي شهريور هم از اين قاعده مستثنا نيست.

او در پايان خاطرنشان كرد: بارها اعلام كرده‌ام نظر صادقانه و حقيقي من درباره شعر جوان اين است كه ما در شرايط فعلي ‌٣٠٠ تا ‌٥٠٠ شاعر جوان داريم كه آثارشان از حيث رقابت بسيار به هم نزديك است كه گزينش ‌٢٠ نفر از اين تعداد كار بسيار سخت و مشكلي است. در اين دوره آثار ‌١٠٠ نفر از شركت‌كنندگان در كتاب شب‌هاي شهريور چاپ خواهد شد.



شهلا پروين‌روح:


مردم خسته‌تر از آن‌اند كه در ادبيات جدي غور كنند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


شهلا پروين‌روح معتقد است: اصولا ما كتاب‌خوان كم داريم و از اين تعداد كم، آن‌ها كه كتاب‌هاي سنگين و جدي مي‌پسندند، در اقليت‌اند.

اين داستان‌نويس در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد:‌ درباره ادبيات جدي اصولا دو نظر وجود دارد؛ يكي اين‌كه به دليل سياست‌هاي موجود، داستان‌نويسان معمولا به داستان سنگين و عميق با موضوعات اجتماعي و رواني مي‌پردازند، و اگر همين‌طور پيش رود، مردمي كه به دليل ناهنجاري‌هاي سياسي و اجتماعي خسته‌تر از آن‌اند كه در ادبيات جدي غور كنند، ترجيح مي‌دهند چيزي راحت كه حتي‌المقدور سياه هم نباشد و قدري شادي در آن باشد، بخوانند. آن‌ها ترجيح مي‌دهند به جاي خواندن داستاني عميق كه فكرشان را درگير كند، داستان‌هاي راحت‌تري بخوانند كه چندان هم درگير نشوند.

وي موضوع ديگر مربوط به ادبيات جدي و عامه‌پسند را كم بودن كتاب‌خوان ذكر كرد و توضيح داد:‌ مخاطبان ما هر كتابي را كه ساده‌تر و ‌به‌روزتر باشد، بيش‌تر مي‌خوانند و جوانان هم بيش‌تر آثاري را مي‌خوانند كه دغدغه خودشان باشد و چندان روان‌كاوي و فلسفه يا عوامل ديگر كه به داستان عمق مي‌دهد، در آن نباشد. وقتي بيش‌ترين آمار خوانندگان ما را اين دسته تشكيل مي‌دهند، طبيعي است كه آمار مخاطبان ادبيات جدي ما در اقليت قرار گيرد.

پروين‌روح درباره بحث مميزي ادبيات جدي و عامه‌پسند نيز متذكر شد: خواننده عام روي كلمات چندان دقيق نمي‌شود ‌و نگاهش روي آن‌ها سر مي‌خورد و تنها داستان را دنبال مي‌كند؛ در واقع كلمه بهاي چنداني در ادبيات عامه‌پسند ندارد، در حالي كه در داستان جدي خواننده كتاب چون مي‌خواهد حرفه‌يي بخواند، عميق مي‌خواند و تا كلمه يا جمله‌اي را درك نكند و مانند خانه‌هاي پازل آن را تكميل نكند، نگاهش به كلمه بعدي نمي‌رود. او كلمه كلمه را مثل قطره قطره آب جذب مي‌كند و همان كلمه‌اي كه از نگاه مخاطب داستان عامه‌پسند گذشته است، در نگاه خواننده جدي جلوه و عمق ديگري دارد؛ به اين دليل روي ادبيات جدي سخت‌گيري بيش‌تري وجود دارد تا ادبيات عامه‌پسند.


 


مبارزه‌ي گسترده با چاپ غيرمجاز و سرقت ادبي در چين

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


يکي از مقامات دفتر مبارزه با موارد غيراخلاقي و نشريات غيرقانوني چين اعلام کرد: دولت چين در مبارزه با سرقت‌هاي ادبي و غيرمجاز به پيشرفت‌هايي نايل شده است.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از منابع خبري اينترنتي، وي افزود: تاکنون در سراسر چين جمعا بيش از هشت ميليون نشريه غيرقانوني توقيف شده است.

همچنين در جريان اين عمليات 60درصد کتاب‌فروشي‌هاي دولتي شين هوا و فروشگاه‌هاي صوتي و تصويري لوح‌هاي فشرده و نرم‌افزارهاي رايانه‌يي جعلي را نابود کرده‌اند.

از سوي ديگر بيش از 200 پرونده بزرگ کپي غيرقانوني محصولات نرم‌افزاري و نشر کتاب در دادگاه‌هاي چين در حال رسيدگي است.

عمليات مبارزه با آثار تقلبي و غيرقانوني از 15 جولاي تا 25 اکتبر از سوي 10 وزارتخانه چين از جمله وزارت فرهنگ و اداره حق چاپ چين در سراسر اين کشور در حال اجراست.


 


يک فيلم سينمايي بر اساس داستاني از "بيژن نجدي"

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


سپيده فارسي قصد دارد، بزودي ساخت فيلم جديدش را با اقتباسي از چند داستان كوتاه بيژن نجدي اين شاعر و داستان‌نويس آغاز كند.

اين فيلمساز در گفتگويي با ايسنا گفت: هم‌اكنون براي فراهم كردن مقدمات فيلم جديدم به ايران آمدم و درحال رايزني و مذاكره با برخي تهيه‌كنندگان هستم كه پس از آن انتخاب عوامل و درخواست پروانه ساخت و با طي شدن اين مراحل فيلم را در پائيز كليد خواهيم زد.

وي كه فيلم‌نامه فيلم جديدش را در بازنويسي نهايي با همكاري محمد رضايي راد كار كرده است درباره نام قصه‌هاي بيژن نجدي كه از آنها اقتباس كرده است ترجيح داد، فعلا صحبتي نداشته باشد.

سپيده فارسي كارگردان ايراني دو فيلم "خواب خاك" و "نگاه" را آماده نمايش دارد و درباره اكران اين دو فيلم مي‌گويد: فيلم "خواب خاك" كه پروانه نمايش نيز دارد، تاكنون شرايطي براي اكران عمومي آن فراهم نشده است .

وي به فيلم "نگاه" آخرين ساخته آماده نمايش‌اش اشاره كرد و گفت: من شخصا با نوع مرزبندي مخاطب عام و خاص موافق نيستم و معتقدم هر اثري مخاطب خودش را دارد البته جدا از فيلمهاي تجاري بلكه منظورم فيلمهاي كه به عنوان يك اثر هنري مطرح مي‌شوند.

فيلم "نگاه" كه سال گذشته آماده نمايش شد به تهيه کنندگي: ايرج تقي پور و جواد جواهري است و چندي قبل در بخش مسابقه جشنواره رتردام به نمايش درآمد. اين فيلم كه در آن حميد رضا دانشور،فريبا کوثري

بهناز جعفري،محمد حاتمي، محمد اسدي هوشنگ قوانلو و سعدي افشار به ايفا نقش مي‌پردازند. داستان مرد مهاجري است كه بعد از سالها به ايران مي‌آيد و... فيلمنامه اين فيلم توسط سپيده فارسي و جواد جواهري

به نگارش درآمده است.

سپيده فارسي اظهار اميدواري كرد، شرايط اكران "نگاه" فراهم شود و گفت: موضوعي كه در فيلم "نگاه" به آن پرداخت شده است كار تازه‌اي است بدين معنا كه مقوله بازگشت به كشور را روايت مي‌كند كه شبيه آن خيلي افراد در جامعه وجود دارند . خيلي‌ از افراد سالهاي 60 از ايران رفتند و سالها برنگشتند مثل همين بازيگر نقش اول فيلم حميدرضا دانشور كه براي بازي در اين فيلم به ايران برگشت.

وي يكي از دلايل انتخاب حميدرضا دانشور را همين موضوع مي‌داند و مي‌گويد: علاقه‌مند بودم فردي كه مي‌خواهد نقش اسفنديار را بازي كند، فردي باشد كه به عينه اين تجربه را داشته باشد.

وي گفت: تاکنون پروانه نمايش فيلم "نگاه" صادر نشده است .

وي همچنين از حضور "نگاه" در چند جشنواره جهاني توسط پخش‌كننده فرانسوي در آينده خبر داد.


 


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است