تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 22, 2006 10:20 AM

بيست و ششم مرداد ماه 1385


نادر برهاني‌مرند "مرگ دستفروش" را جايگزين "داستان‌هاي شگفت واقعي كرد"

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


نادر برهاني‌مرند، نمايشنامه "مرگ دستفروش" نوشته آرتور ميلر را نيمه دوم امسال در يكي از تالارهاي مجموعه تئاتر شهر اجرا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، وي پيش از اين قصد داشت، نمايشنامه "‌داستان‌هاي شگفت‌انگيز واقعي واقعي" را كه از جمله نوشته‌هاي خودش است، اجرا كند. اما بعد از آن متن نمايشي خود را تغيير داد.

برهاني‌مرند به ايسنا گفت: ترجيح دادم اجراي نمايشنامه خود را به زمان ديگري موكول كنم به همين دليل "مرگ دستفروش" را جايگزين كردم.

وي درباره‌ي اجراي اين نمايش گفت: احتمال دارد نمايشنامه را به صورت اقتباسي ايراني كار كنم كه در اين صورت، اقتباس از متن اصلي را خودم انجام مي‌دهم، البته اين احتمال وجود دارد كه نمايشنامه به شكل اصلي خود اجرا شود.

وي كه اين نمايش را با همراهي گروه تئاتر "معاصر" اجرا مي‌كند، درباره گروه بازيگران آن به ايسنا گفت: دراين مورد هنوز به توافق قطعي نرسيده‌ايم، اما صحبتهاي اوليه انجام شده است.

برهاني‌مرند كه احتمال مي‌دهد نمايش "مرگ دستفروش" را آذر يا دي ماه اجرا كند، درباره زمان تمرين‌اش به ايسنا گفت: تمرينات را از هفته آينده آغاز خواهيم كرد.

اين نمايشنامه‌نويس و كارگردان تئاتر هم‌اكنون مسئول برنامه‌ زنده‌اي است كه روزهاي جمعه از ساعت ‌١٨ تا ‌٣٠/١٩ از راديو گفت‌وگو پخش مي‌شود و در هر برنامه به يكي از مسايل روز در حوزه‌هاي تئاتر، سينما يا ادبيات مي‌پردازد.


 


"شب‌هاي چهارشنبه"؛

نخستين مجموعه‌ي داستان آذردخت بهرامي منتشر مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


آذردخت بهرامي «شب‌هاي چهارشنبه» را شامل هشت داستان كوتاه، منتشر مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه توسط نشر چشمه در حال انتشار است.

او همچنين دو مجموعه‌ي ديگر را با نام‌هاي «دلبري با خال ديجيتالي» (با حال و هواي طنز) و «سنگواره»براي انتشار آماده دارد كه هنوز به ناشري سپرده نشده‌اند.

به گفته بهرامي، داستان‌هاي او پيش‌تر در نشريه‌هاي ادبي بعضي كشورهاي ديگر منتشر شده‌اند.


 


مجموعه‌ي‌ِ شعر "عشق قابيل است" نجمه زارع نقد مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


مجموعه شعر "عشق قابيل است" نجمه زارع نقد و بررسي مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نخستين برنامه ماهانه "ماه و نگاه" مركز ري حوزه هنري استان تهران به اين برنامه اختصاص دارد كه با حضور عباس كلهر از ساعت 17:30 روز دوشنبه 23 مردادماه جاري برگزاري مي‌شود.

زارع در سن 23 سالگي و در پي مرگ مغزي ناشي از يك عمل جراحي، سال گذشته دار فاني را وداع گفت.

طبق اعلام، برنامه يادشده در نظر دارد تا با بررسي ماهانه يك اثر ادبي منتشرشده، شعر و داستان متعهد معاصر را بررسي و تحليل كند.

اين برنامه سومين دوشنبه هرماه در مركز ري حوزه هنري استان تهران واقع در شهر ري، خيابان فداييان اسلام، خيابان شيخ اكبري، شماره‌ي شش برگزار مي‌شود.


 


"فقط يك لحظه"؛

عزيز ترسه سومين مجموعه‌ي شعرش را به ناشر سپرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


عزيز ترسه سومين مجموعه‌ي شعرش را به ناشر سپرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه با نام "فقط يك لحظه" شامل سروده‌هاي سال‌ 66 تا 77 ازسوي انتشارات داستان‌سرا منتشر خواهد شد.

او اين مجموعه را كه پس از "بهار در آوازهاي تو" (62) و "و سپيده كه برآيد" (83) عرضه خواهد شد، شروع تحول زباني دقيق‌تري در كارش مي‌داند كه در آن به سمت عيني‌گرايي و شفاف‌سرايي گام برداشته است.

وي همچنين مجموعه‌ي شعرهاي سال 77 تا 80اش را كه قبلا عنوان "راه گم مي‌شود" را براي آن درنظر گرفته بود، با نام "با اين شعرها از زمستان عبور مي‌كنم" منتشر خواهد كرد.

ترسه حدود 35 شعر را هم از اين سال به بعد براي انتشار آماده دارد كه عمدتا در نشريه‌ها منتشر شده‌اند و نام "از ترانه‌هايي كه در گلويم زنداني است" را براي اين مجموعه درنظر گرفته است.


 


به‌بهانه‌ي درگذشت نوذر پرنگ؛

ديدگاه منوچهر آتشي: بسيار زيبا غزل مي‌گفت و نبوغ زيادي داشت!

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


نوذر پرنگ - شاعر غزلسرا و ترانه‌سرا - عصر روز يك‌شنبه 22 مردادماه 85 درگذشت و روز چهارشنبه، پس از تشييع از مقابل تالار وحدت در خاك آرام خواهد گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پرنگ 20 اسفند سال 1316 در تهران متولد شد. شعر‌هايش را در نشريات و بويژه در مجله‌ي "فردوسي" منتشر مي‌كرد. او از سال 1352 تا 1362 در آمريكا ساكن بود. پس از بازگشت، مدتي در تهران زندگي كرد و سال‌هاي پاياني عمر را كه به بيماري آسم مبتلا بود، در كرج گذراند.

پرنگ تحصيلاتش را در ايران تا مقطع ديپلم ادامه داد، ولي در آمريكا در زمينه‌ي ادبيات تحصيل كرد و در دانشگاه رايس در زمينه‌ي ادبيات تطبيقي و زبانشناسي باستاني تدريس مي‌كرد.

او تحقيقاتي را در زمينه‌ي ريشه‌شناسي واژه‌ها و فرهنگ اساطير انجام داده كه البته تمايلي به چاپش نداشته است.

نخستين مجموعه‌ي شعرش - "فرصت درويشان" - در سال 1365 منتشر شد و 17 سال بعد، "آن‌سوي باد" را در سال 1382 منتشر كرد. البته گويا اصلا به چاپ كتاب چندان تمايلي نداشته و اين دو مجموعه هم به اصرار دوستانش منتشر شده‌اند.

اين شاعر 69ساله كه سال‌ها از بيماري آسم رنج مي‌برد و همچنين به علت بيماري سيروز كبدي در بيمارستان قائم (عج) كرج بستري شده بود، سه روز آخر عمر را در كما به‌سر برد.

مراسم تشييع و خاكسپاري پيكر پرنگ ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 25 مردادماه برگزار مي‌شود و طبق وصيت خودش، در قطعه‌ي هنرمندان بهشت زهرا (س)، در جوار علي تجويدي به خاك سپرده خواهد شد.

همچنين مراسم ختمي براي او از ساعت 10:30 تا 12 روز جمعه 27ام ماه جاري در مسجدالرضا (ع)، واقع در ميدان نيلوفر برقرار خواهد بود.

منوچهر آتشي سال 84 در نشست نقد و بررسي شعر پرنگ درباره‌ي او گفته بود: غزل‌هايي كه من از او خوانده بودم، با حافظ و صائب پهلو مي‌زد؛ بي هيچ اغراقي.

او همچنين معتقد بود: نوذر از همان نوجواني، اغلب ذهنيتي تاريك و غمزده و گاه سياه را نشان مي‌داد. اين حالت او بيش‌تر در شعرهاي نيمايي او جلوه مي كرد، و ديدم كه بر بعضي شاعران جوان تأثير عميق گذاشته است.

آتشي درباره‌ي شعرهاي نيمايي پرنگ نيز متذكر شده بود: پرنگ از قديم هم شعر نيمايي مي‌نوشت. هرچند اين شعرها اغلب ذهني و تاريك بودند، و بيش‌تر در قالب دوبيتي‌هاي پيوسته ظاهر مي‌شدند، اما نگاه امروزي نيمايي متداول آن سال‌ها را داشتند، بويژه همان تيزبيني گرايشي نيهيليستي، كه تا حدودي در شعرهاي نصرت رحماني و يكي دو شاعر آشنا و نه چندان نام‌آشنا هم تجلي مي‌كرد. در شعر نوذر اما همه چيز صميمي و بي‌تصنع بود. نوعي پيري زودرس از همان ابتدا، گريبان اين شاعر دردمند را گرفته بود و شايد همين روحيه بود كه نمي‌گذاشت او قرار گيرد و آرام شود و به حال و هواي سني و جواني و جهان‌بيني امروزين خود برسد. شعر "گربه‌ي سنگي" او در اين حال و هوا ساختي استوار دارد و تصويرها نو، ولي دردآلود هستند.

آتشي در جاي ديگري عنوان كرده بود: نوذر پرنگ واقعا نابغه اى بود. الآن هم طفلكى هست، منتها مريض‌احوال. آن‌قدر قشنگ غزل مى‌گفت كه فكر مى‌كردى بيدل دهلوى گفته. 17، 18 سال بيش‌تر نداشت. آن‌قدر نبوغ داشت. حيف هم هست كه به او نمى‌رسند و من برايش نگران و ناراحتم. البته يكى دو تا كتاب از او چاپ كردند كه باز هم خوب بود.


 


/نوذر پرنگ درگذشت/

مفتون اميني: غزل‌هايش از غزل‌هاي سايه هم حافظانه‌ترند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


مفتون اميني غزل‌هاي نوذر پرنگ را حافظانه‌تر از غزل‌هاي هوشنگ ابتهاج (ه. ا. سايه) دانست.

اين شاعر پيشكسوت در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: زماني‌كه پرنگ "فرصت درويشان" را منتشر كرد، نظر همه را جلب كرد و همه از شبيه بودن شعر‌هاي او به حافظ تعجب كردند.

او كار پرنگ را تقليدي، ولي در عين حال زيبا دانست و يادآور شد: تقليد گاهي زننده است، ولي گاهي خيلي قوي و زيباست كه كار پرنگ اين‌گونه بود.

مفتون در عين حال يادآور شد، سال‌هاست كه حافظه‌اش از شعر‌هاي پرنگ خالي است و مجموعه‌ي جديد او را نديده است تا بتواند اظهارنظري كند.

وي همچنين متذكر شد: غزل هرقدر هم خوب و عالي باشد، در عرصه‌ي خودش خوب است و فقط در چمن پرگل غزل مي‌تواند شكوفايي داشته باشد. غزل براي هميشه و هر زماني هست، ولي براي هر زمينه‌اي نيست.

به اعتقاد او، يك غزل‌پرداز هرقدر هم خوب كار كند، باز در زمينه‌ي شعر معاصر در قله‌اي نمي‌ايستد و نه تنها در غزل هر حرفي را نمي‌شود زد، كه در شعر نيمايي هم اين‌گونه است.

مفتون البته يادآور شد: جوان‌هاي امروز خيلي غزل‌هاي معاصري مي‌گويند، جوان‌هايي كه بيش‌تر در خراسان، لرستان و ايلام هستند. غزل امثال من، عماد خراساني، شهريار و رهي معيري هم در برابر اين غزل‌ها كم‌رنگ مي‌شود و بي‌اثر به نظر مي‌آيد. نوذر پرنگ هم غزل‌هايش خيلي معاصرانه نبود؛ هرچند شعر‌هاي اخيرش را نديده‌ام.


 


/نوذر پرنگ درگذشت/

علي موسوي گرمارودي: فقدان نوذر پرنگ براي غزل معاصر لطمه‌ي بزرگي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


به اعتقاد علي موسوي گرمارودي، از دست رفتن نوذر پرنگ براي غزل معاصر ما لطمه‌ي بزرگي خواهد بود.

اين شاعر در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: پرنگ بي‌گمان يكي از برجسته‌ترين شاعران غزل نوست و تأثير او در نسل‌هاي بعد از خودش بر كسي پوشيده نيست.

موسوي گرمارودي با اشاره به جلسه‌ي نقد و بررسي شعر پرنگ در خرداد سال گذشته با حضور خود شاعر و مرحوم منوچهر آتشي، يادآور شد: آن‌جا به اين موضوع اشاره كردم كه اشيا هم ناطق‌اند و گويا؛ ليكن به زبان بي‌زباني. اما اين‌طور نيست كه پديدار‌هاي عالم با همه سخن بگويند؛ شاعران و بخصوص شاعراني مثل پرنگ محرم رازهاي پديدار‌ها هستند و پديدار‌ها با كساني مثل او بيگانه و نامحرم نيستند.

وي با بيان اين‌كه برخي از غزل‌هاي پرنگ در ادبيات ما جاودانه خواهند بود، به بعضي تعبيرهاي او اشاره كرد، از جمله: اين قلم ديري است در جهل مركب مانده است / كو يد بيضا و انگشت ورق‌گردان تو؛ تو گويي عكس گل در عالم خواب / ز دست ماهتاب افتاد در آب؛ فرومي‌ريزد از بال و پر چنگ / سرشت آيه‌هاي صورتي‌رنگ؛ از كجاجاي خيالستان خياباني بنفش / رفته تا اعماق اخترزار‌هاي خواب‌ها؛ و يا: گياه خواب مي‌بيند كه در باد / پلنگي از درختي ناگه افتاد.

گرمارودي در ادامه متذكر شد: پرنگ با توجه به مضمون اين شعرش كه مي‌گويد: كجايي اي همه جاي تو خوش رهايي، هاي! / دلم به سوي صداي تو رهسپار شده است، به سوي رهايي رفت. به‌جاي دلش كه در زندگي به سوي صداي رهايي رهسپار شد، حالا خودش به سوي رهايي رفته است. خاك بر او خوش باد!




/نوذر پرنگ درگذشت/

محمدعلي بهمني: نوذر پرنگ، حافظ ديگري در زمان ما بود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


محمدعلي بهمني، نوذر پرنگ را حافظ ديگري در زمان ما مي‌داند.

اين شاعر به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: نوذر پرنگ جزو گروه اولي است كه به چند حوزه‌ي شعري كمك رسانده است. بخش اول شناسه‌اي كه شايد مردم عادي از او داشته باشند، ترانه‌هايش است. او در سال‌هاي گذشته ترانه‌هاي بسيار موفقي داشت و در اين اواخر هم چند كاري ارايه داد كه جايگاه آن‌ها ماندگار خواهد بود.

وي افزود: شايد در قضاوت اول - كه گستاخي نيست و واقعيت است - بتوانيم بگوييم با داشتن نوذر پرنگ يك حافظ ديگر داشتيم كه اين، هم مي‌توانست حسني براي باليدن ما باشد كه نوذر تا جايگاهي كه براي حافظ قايليم مرتبه داشته و هم مي‌توانست سؤالي باشد كه وقتي حافظ بزرگوار هست، چرا به پرنگ چنين تقابلي نسبت داده شود؛ دامنه‌ي بحث دراز است، اما هر دو فكر را چون نوذر براي ما به‌وجود مي‌آورد، زيبا هستند.

بهمني افزود: حتا در مثنوي يا ساقي‌نامه‌هايي كه با لحن و ويژگي حافظ شروع كرده، مي‌بينيم علاوه بر حافظ با آن قدرت در ساقي‌نامه، نوذر با نگاه امروزي‌تر به اين موضوع مي‌پردازد و يكي از كارهاي ماندگارش ساقي‌نامه‌اش است.

وي غزل‌هاي پرنگ را هم از استواري خاصي برخوردار دانست و يادآور شد: جايگاه او در غزل هم‌تراز كساني است كه در طول تاريخ غزل والا گفته‌اند و تأثيرش هم در غزل امروز انكارنشدني است. بخشي از نگاه حسين منزوي و بخش زيادي از كار خود من برگرفته از تأثير نوذر است. حتا منوچر نيستاني كه تأثير بحقي بر غزل امروز دارد، گاها در آن روزگاران كه شاگردي او را مي‌كرديم، به يادمان مي‌انداخت كه نوذر را بخوانيم و او را فراموش نكنيم.

بهمني همچنين متذكر شد: كسي تا گسترده‌ي كاري پرنگ را از ترانه‌ها، كارهاي سپيد، مثنوي‌ها، ساقي‌نامه‌ها و غزل‌ها مرور نكند و تا از درون نوذر و زندگي‌اش كه بسيار شنيدني است و براي سوختگان، آتشي ديگر، شناسه‌اي نداشته باشد، شايد جايگاه او را درك نكند.

اين شاعر همچنين ابراز اميدواري كرد، اين نوع گفت‌وگوها بتواند جوانان شعر امروز را به سمت مطالعه و شناخت ديگري از نوذر پرنگ بكشاند، كه با نبودنش اين فرصت را فراهم كرده است.

او در پايان گفت: اگر همه به شعر او بيانديشند و او را بشناسند، جايگاه او از هر زبان كه بشنويم مكرر است.




/نوذر پرنگ درگذشت/

عباس سجادي: گذشته را مي‌شناخت و نگاهش به آينده بود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


عباس سجادي درگذشت نوذر پرنگ را براي جامعه‌ي شعري، خصوصا براي كساني كه به غزل فكر مي‌كنند و سرشار از تغزل‌اند، ناگوار و تلخ دانست.

اين شاعر همچنين به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: پرنگ از آن‌جمله غزل‌پردازاني است كه او را جزو آخرين‌هاي نئوكلاسيك مي‌توان نام برد. با توجه به پشتوانه‌ي عظيمي كه از ادبيات گذشته داشت،‌ نگاهش به آينده بود و به تعبير اوكتاويو پاز، از اين جهت بزرگ و نامدار بود كه پا بر دوش بزرگان نهاده بود.

به گفته‌ي وي، پرنگ گذشته را مي‌شناخت و از پنجره‌ي نو به آينده نگاه مي‌كرد كه آثارش مؤيد اين موضوع‌اند.

او همچنين اظهار داشت: پرنگ ادامه‌ي يك جريان در غزل بود. باورپذيري زيادي به اين قالب داشت و به اين جهت راضي نبود از آن دست بكشد؛ اما با نگاهي نو به آن مي‌پرداخت و بويژه با تصاويري كه ايجاد مي‌كرد، سبب شد غزلش رنگ نو بگيرد و از هويت خود دفاع كند.

سجادي، نگاه پرنگ را در غزل،‌ تصويرسازانه دانست و يكي از امتيازات غزل او را فراواني تصوير در شعرهايش عنوان كرد كه در عين حال از تزاحم تصاوير هم دوري مي‌كرد.

او با اشاره به روي آوردن پرنگ به ترانه و تصنيف يادآور شد: در زماني كه خيلي‌ها روي آوردن شاعران را به ترانه كاري سطحي مي‌پنداشتند، اما پرنگ با شناخت و ايماني كه به اين موضوع داشت، به ترانه پرداخت و كارش هم از جوهره‌ي قوي برخوردار بود.


 


/نوذر پرنگ درگذشت/

ولي‌الله دروديان: نامش در ادبيات فارسي جاودانه خواهد ماند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


ولي‌الله دروديان، نوذر پرنگ را از جمله شاعراني دانست كه نامش در ادبيات فارسي جاودانه خواهد ماند.

اين شاعر و پژوهشگر در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: پرنگ تعدادي غزل سنتي دارد و تعدادي غزل نو دست اول. غزل فارسي سنتي است و همه‌ي عناصر غزل در آثار حافظ و سعدي و مولانا تكرار مي‌شوند، با چيزهاي جديد؛ ولي غزل پرنگ اختصاصا هيچ‌كدام از اين‌ها نيست و كاملا نوست.

به اعتقاد او، پرنگ از تأثير حافظ و ديگر شاعران كلاسيك دور نيست، ولي نگاه نويي به شعر و جهان دارد.

وي البته يادآور شد، كار پرنگ را در مجموع آثار نيمايي، مثنوي، غزل و چهارپاره‌هايش بايد ديد و گفت: او حداقل در دو مجموعه‌اش 20 شعر درجه‌ي اول دارد و اين كافي است.

دروديان همچنين متذكر شد: پرنگ در آثارش بيش‌تر گزارش حالات روحي و رواني خود را دارد و گاهي هم عنايتي به مسائل اجتماعي. البته اين در نظر اول گزارش حالات شخصي است، ولي مي‌تواند تعميم پيدا كند و آينه‌اي باشد براي ديگران. در مجموع شعر او سياسي نيست و من فردي‌اش به اجتماع پيوند مي‌خورد.

به گفته‌ي دروديان، پرنگ در هر زمينه‌اي كار كرده، موفق بوده و آن‌چه مهم است، اين است كه او به ذات شعر دست يافته است.

وي با تأكيد بر اين‌كه كار و زندگي و مشغله‌ي پرنگ، شعر بوده است، ياد‌آور شد: زماني‌كه خيلي جوان بود، معروف شد و بهترين كارهايش را هم در آن زمان منتشر كرد.


 


/پاسداشت سال پيامبر اعظم (ص)/

كارشناس مسؤول آموزش و پرورش: كنگره شعر پيامبر (ص) با حضور دبيران شاعر برگزار مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز


كارشناس مسؤول پژوهش، كتاب و فعاليت‌هاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش گفت: با هدف پاسداشت نامگذاري سال جاري به نام پيامبر اعظم (ص) «كنگره شعر پيامبر اعظم (ص)» ويژه دبيران شاعر آموزش و پرورش برگزار مي‌شود.

منوچهر عليپور در گفت‌وگو با خبرنگار «آموزش و پرورش» ايسنا در تبريز با اعلام اين خبر افزود: در اين كنگره كه آبان ماه سال جاري و بعد از ماه مبارك رمضان برگزار خواهد شد، 200 تن از دبيران شاعر معاصر كشور حضور خواهند داشت.

وي تصريح كرد: اعتبارات لازم براي اجراي اين كنگره تامين شده و قرار است شلمچه ميزبان كنگره شعر پيامبر اعظم (ص) باشد.

وي همچنين از برگزاري اولين جشنواره داستان‌نويسان جوان و نيز همايش پژوهشگران جوان خبر داد و افزود: در اين جشنواره‌ها، ضمن بهره‌مندي و استفاده از ديدگاههاي شخصيت‌هاي برجسته ، دانش‌آموزان فعال و برگزيده نيز براي حضور دعوت خواهند شد.

عليپور مهمترين هدف از برگزاري اين جشنواره‌ها را پرورش خلاقيت‌هاي دانش‌آموزان عنوان كرد و خواستار همكاري بيشتر دستگاهها و نهادهاي ذيربط شد.

كارشناس مسوول پژوهش، كتاب و فعاليت‌هاي آموزشي وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اين كه مكان و زمان دقيق برگزاري جشنواره داستان‌نويسان جوان، قطعي نشده است در عين حال اظهار داشت: همايش پژوهشگران جوان در طول هفته پژوهش و در تهران برگزار خواهد شد.


 


/نوذر پرنگ درگذشت/

عليرضا طبايي: هم از پايه‌گذاران غزل امروز است و هم از متحول‌كنندگان ترانه

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


به گفته‌ي عليرضا طبايي، نوذر پرنگ يكي از چهره‌هاي ماندني ادبيات فارسي معاصر است.

اين شاعر پيشكسوت به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ گفت: پرنگ هم در زمينه‌ي غزل، از پيشروان و پايه‌گذاران غزل امروز است و هم در زمينه‌ي ترانه، از متحول‌كنندگان به حساب مي‌آيد.

وي افزود: در سال‌هاي خيلي دور اولين كسي كه همراه با يكي دو چهره‌ي ديگر در ترانه تحول به وجود آورد و آن را از حالت تكرار و يكنواختي خارج، و از مسائل و موضوعات كليشه‌يي دور كرد، نوذر پرنگ بود.

به گفته‌ي طبايي، پرنگ همچنين پابه‌پاي ترانه بخصوص در زمينه‌ي غزل كار كرد و چند مثنوي عالي و ماندني هم در ادب فارسي از كارهاي اوست.

وي در ادامه يادآور شد: پرنگ خود را يكي از شاعران متحول‌كننده معرفي كرد، اما برخلاف خيلي از شاعران ديگر پركار نبود؛ كم مي‌گفت و گزيده. دو مثنوي دارد كه جزو شاهكارهاي شعر فارسي است و چندين و چند غزل مهم. اگرچه در سال‌هاي آخر عمرش كمي از دوران شكوفايي خود فاصله گرفته بود، اما آن‌چه از او مانده، نامش را جاودان خواهد كرد و فقدانش در روز گار ما ضايعه‌اي خواهد بود براي ادبيات.

طبايي با اشاره به درگذشت شاعراني چون منوچهر آتشي، حسين منزوي و م. آزاد در سال‌هاي اخير، درگذشت پرنگ را هم ضايعه‌اي دانست و گفت: هنوز هم دير نشده، متوليان ادبيات بايد روزگار و زندگي كساني را كه در اين شرايط هستند، بيش‌تر مورد توجه قرار دهند.

او همچنين با ابراز تأسف، گفت، اين فاجعه را به اهل ادب و شعر تسليت مي‌گويد.


 


نخستين شب قصه و دومين شب شعر ويستار برگزار مي‌شوند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


اولين شب قصه و دومين شب شعر انتشارات ويستار برگزار مي‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در اولين شب قصه‌ي اين انتشارات كه از ساعت 17:30 تا 20 روز يك‌شنبه 29 مردادماه جاري برگزار خواهد شد، منيرو رواني‌پور حضور دارد.

برنامه ابتدا به قصه‌خواني و صحبت رواني‌پور اختصاص دارد و در ادامه قصه‌خواني آزاد است.

همچنين دومين شب شعر اين سري نشست‌ها با حضور مسعود احمدي، يك‌شنبه پنجم شهريورماه برگزار خواهد شد.

در اولين شب شعر اين برنامه‌ها كه با مديريت فرخنده حاجي‌زاده برگزار مي‌شود، علي باباچاهي حضور داشت.

انتشارات ويستار در ميدان هفت تير، ابتداي خيابان كريمخان زند، نرسيده به خردمند شمالي، شماره 55 واقع است.


 


كودكان، نمايشي را براساس شعر شاملو اجرا مي‌كنند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


حميد پورآذري، كارگردان تئاتر با گروهي از كودكان "‌خانه كودك" نمايشي را بر اساس يكي از اشعار احمد شاملو اجرا مي‌كند.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، پورآذري همراه با 11 تن از اعضاي "خانه كودك" كه در فاصله سني بين 10 تا 17 سال قراردارند، نمايشي را بر اساس شعر"حسينقلي، مردي كه لب نداشت" از احمد شاملو اجرا مي‌كنند.

به گفته وي، اجراي اين نمايش از اواخر شهريور يا اوايل مهر ماه است.

پورآذري درباره‌ي همكاري خود با اين گروه از كودكان به ايسنا گفت: به واسطه خانه كودك ميدان شوش كه يك NGO غير دولتي است، با اين كودكان كه بيشتر آنها افغاني هستند، كار مي‌كنم.

وي كه به معجزه تئاتر معتقد است، ادامه داد: قصد داشتم اين معجزه را در ارتباط با اين كودكان و تاثير آن را بر روابط فرهنگي و اجتماعي آنان، تجربه كنم.

وي درباره‌ي احتمال اجراي عمومي اين نمايش در ادامه تصريح كرد: اگر چنين اتفاقي بيفتد، بسيار خوبي است اما احتمال مي‌رود نمايش را به صورت خصوصي و با حضورهنرمندان و خبرنگاران تئاتر اجرا كنيم.

پورآذري درباره مكان احتمالي اجراي اين نمايش به ايسنا گفت: هنوز در اين مورد به تصميم قطعي نرسيده‌ايم، ضمن اينكه مكان تمرين‌مان هم بسيار محدود است.

اين كارگردان تئاتر همچنين قصد دارد؛ كارگاه آموزشي تئاتر كودكان را برگزار كند.

پورآذري كه احتمال مي‌دهد اين كارگاه در فرهنگسراي هنر برگزار شود، متذكر شد: اين كارگاه با حضور كودكان 9 تا 17 سال برگزار مي‌شود.

وي قصد دارد نمايشي را بر اساس يكي از آثار شكسپير و به صورت يك كار كودك اجرا كند.

پورآذري در پايان به ايسنا گفت: با توجه به اينكه مدتي است شرايط كار در تئاتر برايم فراهم نشده است تمام تلاش خود را انجام دادم در اين زمينه تجربيات متفاوتي كسب كنم تا ازعرصه تئاتر دور نباشم.


 


فيروز زنوزي جلالي:

ادبيات جدي در درياي كتاب‌هاي عامه‌پسند غرق شده است

كتاب تحت نظارت بيش‌تري از ساير هنرهاست

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


فيروز زنوزي جلالي معتقد است: آثار جدي هنري در درياي كتاب‌هاي عامه‌پسند غرق شده و ما نبايد گول آمارها را بخوريم.

اين داستان‌نويس در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد:وقتي امروز به آمار كتاب‌ها نگاه مي‌كنيم، مي‌بينم مثلا پنج‌هزار نسخه كتاب توليد شده و مي‌گويند آمار توليد كتاب ما اصلا پايين نيامده است. اگر اين‌طور است، پس چرا ميان اين همه كتاب كه توليد مي‌شود، پنج اثر درخور توجه توليد نمي‌شود و آثار جدي ما در سايه قرار گرفته‌اند؟

وي با بيان اين مطلب كه ما نويسنده حرفه‌يي نداريم كه با متن درگير شود، افزود: علاوه بر اين‌كه ادبيات جدي توليد نمي‌شود، مشكل ديگر اين ‌است كه ما خواننده حرفه‌يي نداريم كه خود را با متن درگير كند و خوانندگان بيش‌تر براي اين كتاب مي‌خوانند كه سرگرم شوند، در حالي كه ادبيات براي سرگرمي خلق نمي‌شود و ادبيات جدي سرگرمي نيست؛ بلكه بازوي تفكر جامعه است. اگر رماني ما را به انديشيدن وادارد، آن وقت ادبيات جدي است كه اين دست رمان‌ها در هجمه آثار احساساتي، سطحي و ژورناليستي كه به ادبيات يك جامعه آسيب مي‌زنند، قرار نمي‌گيرند.

اين داستان‌نويس متذكر شد: نويسندگان جدي معمولا سريع نمي‌نويسند و تنها به فكر توليد كتاب نيستند. آن‌ها مي‌خواهند خوب كار كنند؛ اما در عين خوب كار كردن گاهي به دليل مشكلات نشر، دچار افسردگي‌هايي مي‌شوند. وقتي اثر برآمده از جان را به ناشر مي‌دهند و ناشر آن‌را با تيراژ پايين منتشر مي‌كند و به دنبال آن پول چنداني به نويسنده نمي‌دهد، وضعيت اسفباري براي نويسنده به وجود خواهد آمد. حتا كساني كه ادعاي مسائل فرهنگي و حمايت از اهل قلم را دارند، وقتي اين بحث‌ها به وجود مي‌آيد، بي‌اعتنا هستند، اين باعث مي‌شود نويسنده وقتي مي‌بيند كه از قبل ادبيات عامه‌پسند و بازاري پول بيش‌تري مي‌توان درآورد، به جاي نوشتن ادبيات جدي به نوشتن ادبيات عامه‌پسند روي مي‌آورد، تا زندگي‌اش بگذرد. اين مشكلات باعث مي‌شود نيروي جدي ادبيات داستاني ما دچار افسردگي شود، به تحليل رود و نخواهد كتاب چاپ كند.

او با باور به اين موضوع كه نويسندگاني كه هر شش‌ماه سه كتاب چاپ مي‌كنند، آثارشان در حد لغت‌نامه است، ادامه داد: حق تاليف نويسنده اين‌جا وضعيت اسفباري دارد و بسياري از كارشناسان اين موضوع را مي‌دانند، ولي هيچ كاري براي بهبود اين امر انجام نمي‌دهند.

زنوزي جلالي سانسور را دليل موجهي براي خلق نشدن ادبيات جدي ندانست و افزود: اين‌جا نويسنده خود دچار خودسانسوري است و احتياجي نيست كه كسي بگويد اين‌جا را قيچي كن و ببر. امروز آن‌قدر رسانه‌هاي تصويري گسترش پيدا كرده‌اند كه ديگر خواننده در كتاب‌ها دنبال مسائلي كه سانسور مي‌شود، نيست؛ چرا كه خيلي راحت‌تر مي‌تواند آن‌را از طريق رسانه‌هاي ديگر دنبال كند. ولي اين موضوع وجود دارد كه كتاب تحت نظارت بيش‌تري از ساير هنرهاست و ممكن است صحنه يا ديالوگي در فيلمي بيايد و ايرادي نداشته باشد، ولي همان ديالوگ در كتاب زير ذره‌بين قرار گيرد.


 


محمود نائل:

وظيفه‌ي ادبيات، پرداختن به شاخص‌هاي انساني است

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


به اعتقاد يك شاعر، وظيفه ادبيات در تمامي دوره‌ها پرداختن به انسان و رسيدن به شاخص‌هاي انساني است.

محمود نائل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اظهار كرد: در مسير رسيدن به شاخص‌هاي انساني هنگامي كه به خود انسان مي‌رسيم، اگر جوهره دقيق انساني را بررسي كنيم، قطعا به ماوراي انسان خواهيم رسيد.

او توضيح داد: يعني كسي كه درباره انسان بحث مي‌كند، نمي‌تواند آن را از تاريخ جدا كند و مي‌بينيم كه در تمامي طول تاريخ، انسان مي‌خواهد فرزند زمان خود باشد.

نائل تصريح كرد: پس ادبيات بايد بتواند متناسب با نيازهاي سياسي، اجتماعي و اقتصادي دوران خود به انسان‌هاي جامعه و دوران خويش رهنمودهاي لازم را بدهد.


 


/به‌بهانه‌ي درگذشت نوذر پرنگ/

عليرضا قزوه:

بي‌ادعا بود و غزل را با معماري خاص و شيوه‌ي درستي ارايه مي‌كرد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


عليرضا قزوه ويژگي شاخص نوذر پرنگ را بي‌ادعايي و دور بودن او از هياهو مي‌داند.

اين شاعر در اظهار نظري به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: پرنگ را منزوي مي‌دانم كه از جماعت دوري مي‌كرد. در برهه‌اي هم غزلش خاص و حافظانه بود. بويژه زبان محكم و تازه‌اي داشت. بيش‌تر وقت‌ها از زبان موسوي گرمارودي غزل‌هايش را مي‌شنيدم كه آن‌ها را از حفظ مي‌خواند.

وي افزود: از زبان نسل پيش از خود شنيده بودم كه كارش گل كرده و توجه‌ زيادي را به‌سوي خود جلب كرده بود. براي شاعران اين موضوع در سن جواني خاص و خوب است. بعضي به سن پيري كه مي‌رسند، مطرح‌ كردن خودشان شدت مي‌گيرد و در خيلي از شاعران اين موضوع را مي‌بينيم. اما پرنگ وجود آرامي را به ديگران نشان مي‌داد؛ هرچند كه ممكن بود درونش طوفاني باشد. اين شاعران زياد دوام نمي‌آورند و كساني كه از درون آرام باشند، بيش‌تر زندگي مي‌كنند.

او با بيان اين‌كه ادعا بخصوص در بين جوانان امروز بي‌داد مي‌كند، ياد‌آور شد: پرنگ ادعايي نداشت. شايد اين دوران را گذرانده بود و ديده بود آن‌چه كه مي‌ماند، فروتني است.

قزوه با بيان اين‌كه شايد تأثيرگذاري پرنگ خيلي پررنگ نبوده باشد، در عين حال تأكيد كرد: او ازجمله شاعراني بود كه غزل را با معماري خاص و شيوه‌ي درستي ارايه مي‌كرد. هرچند در روزگار ما و در بين هم‌نسلان او كساني مثل سيمين بهبهاني، حسين منزوي، منوچهر نيستاني، هوشنگ ابتهاج و حتا محمدرضا شفيعي كدكني تأثيرگذاري بيش‌تري داشته‌اند، اما در هر صورت، او الگو و شيوه‌ي درستي از غزل ارايه مي‌داد.


 


"نخستين زنان صوفي" و "زن در ادبيات"؛

مريم حسيني چند ‌كتاب تازه منتشر مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


مريم حسيني «نخستين زنان صوفي» را منتشر مي‌كند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مدرس ادبيات دانشگاه‌ الزهرا (س) علاوه بر اين اثر، «زن در ادبيات» (ادبيات فارسي) را هم براي انتشار آماده دارد.

<FONT face="Tahoma, Arial,

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است