تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 22, 2006 10:10 AM

بيست و پنجم مرداد ماه 1385


عبدالجبار كاكايي:

پژوهش‌هاي تطبيقي درباره شعر دفاع ضروري است

تهران- خبرگزاري كار ايران


عبدالجبار كاكايي گفت‌: ضرورت پژوهش‌هاي تطبيقي راجع به شعر دفاع مقدس احساس مي‌شود‌, تا بيشتر به نقد و بررسي شعر دفاع مقدس بپردازيم .

به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از ستاد خبري كنگره شعر دفاع مقدس وي اظهار داشت‌: اين گونه گردهمايي‌ها براي شاعران جنگ بايد برپاشود ، ولي نه اين كه لزوما اشعار مربوط به جنگ بخوانند .چون شاعراني كه به عنوان سرايندگان جنگ و دفاع مقدس شناخته شده اند ؛ فكر و انديشه آنها دفاع مقدس است حتي اگر با سوژه هاي اجتماعي و ... شعر بسرايد .

كاكايي اظهار داشت : برگزاري اين گردهمايي ها بايد با هدف نقد و بررسي و پژوهش شعر فاخر جنگ باشد ، شاعر دفاع مقدس در اين گردهمايي ها بايد تجربيات اجتماعي خود را در قالب شعر دفاع مقدس بخواند ، تا ديگران با سير تكامل فكري شاعر دفاع مقدس آشنا شوند كه مثلا شاعر دفاع مقدس راجع به زندگي يا معنويت چگونه فكر مي كند .

كاكايي برگزاري كنگره شعر در مناطق عملياتي را تاثيرگذار بر ذهن شاعران دانست و افزود‌: برگزاري كنگره در مناطق عملياتي بسيار تاثيرگذار تر از برگزاري آن در تهران است . چون از يك سو تجديد خاطره براي شاعراني است كه جنگ را درك كرده اند ، از سوي ديگر هم شاعران جوان مي توانند از اين مناطق ديدار كنند و شناخت بيشتري از اين مناطق به دست آورند .

اين شاعر و منتقد از برپايي دوراه‌هاي گذشته اين كنگره به علت عدم ايجاد فرصت نقادي براي شعر دفاع مقدس انتقاد كرد و گفت‌: در برخي از اين كنگره ها فرصت نقادي از شعر دفاع مقدس گرفته مي شود ، بايد مسئولان در طول سال هم به فكر ادبيات جنگ باشند وتنها به يك بزرگداشت و كنگره اكتفا نكنند ، چون اين كنگره ها تنها يادمان ، گردهمايي و تجديد خاطره و ارج‌گذاري است و نمي توان توقع يك كار پژوهشي ، زير بنايي و عميق را از اين كار داشت .


 

 

" پارسيان و من " در خانه داستان نقد مي‌شود

تهران- خبرگزاري كار ايران


خانه داستان بنياد نويسندگان و هنرمندان در ادامه سلسله نشست هاي خود، نقد كتاب "پارسيان و من" نوشته "آرمان آرين" را كه در سال گذشته جوايزي را نيز به خود اختصاص داد، برگزار مي كند .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "پارسيان و من" عنوان كتابي از "آرمان آرين" است كه اين كتاب جوايزي چون لوح تقدير مهرگان ادب و به عنوان يكي از كتاب هاي برگزيده جايزه سال شهيد غني‌پور انتخاب شده است كه توسط "مصطفي رحماندوست" , "شهرام اقبال زاده"، "محمدرضا بايرامي" و مدير خانه داستان نقد و بررسي مي‌شود .

شايان ذكر است , اين نشست، ساعت 17 روز شنبه 21 مرداد ماه در خانه داستان بنياد نويسندگان و هنرمندان برگزار مي شود .


 


مصطفي محدثي خراساني :

وجود جلسات مشترك شاعران و مداحان آييني ضروري است

تهران- خبرگزاري كار ايران


"مصطفي محدثي خراساني" , در حاشيه نشست‌هاي هفتگي شاعران و مداحان آئيني با مضر خواندن جريان هاي افراطي و تفريطي تصريح كرد : حركت بر مدار تعادل مهمترين عامل تداوم اين‌گونه جلسات است .

به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،اين شاعر معاصر در گفتگو با روابط عمومي حوزه هنري استان تهران افزود‌: وجود جلسات مشترك شاعران و مداحان آييني ضروري است و اگر چه در ارادت مداحان به اهل بيت ترديد وجود ندارد، بايد گفت اين قشر جامعه بسيار هم تاثير گذارند، اما اگر به شكل حرفه‌اي بخواهيم ادبيات در خدمت شعر آييني و مداحي باشد بايد از اين سطح فراتر رويم و در نشست‌هاي مشترك ميان اين دو قشر هماهنگي به وجود آوريم .

دبير سرويس فرهنگ و ادب روزنامه جام‌جم همچنين گفت‌: نبايد از اين جلسات انتظارات كوتاه مدت داشت و بايد در دراز مدت به دنبال تامين اهداف جلسه بود و اگر چند نفر اصلي كه هسته جلسه را تشكيل مي دهند با خلوص نيت به كار ادامه دهند و پشتوانه ها و حمايت ها هم به جا و به موقع باشد مي توان در طي زمان منتظر كارهاي تاثير گذار بود .

عضو شوراي عالي شعر مركز موسيقي صدا و سيما همچنين افزود : در اين گونه نشست ها حضور شاعران توانمندي كه دغدغه مفاهيم آييني را دارند مي تواند بسيار تاثير گذار باشد .

وي گفت‌: بسياري از چهره‌ها هم در اثر سوء تفاهم‌ها و برخوردهاي نادرستي از اين حوزه دوري گزيده اند كه بايد با دلجويي‌ها و همدلي‌ها از حضور آنها استفاده كرد .

گفتني است، سي و دومين نشست هفتگي شاعران و مداحان آييني با عنوان " آيين آيينه ها "، روز دوشنبه بيست و سوم ماه جاري و پس از نماز مغرب و عشاء در نمازخانه حوزه هنري واقع در تقاطع خيابانهاي حافظ و سميه برگزار مي شود .


 


اولين جشنواره استاني شعر جوان " نيستان‌" برگزار مي شود

تبريز- خبرگزاري كار ايران


اولين جشنواره استاني شعر جوان " نيستان‌" برگزار مي شود.

به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، در اين جشنواره شاعران جوان آذربايجان شرقي در سه موضوع پيامبر اعظم (ص)، استاد شهريار و آزاد سروده‌هاي خود را ارائه مي دهند .

بر اساس اعلام حوزه هنري آذربايجان شرقي آخرين مهلت ارسال آثار به اين جشنواره 5 شهريور است .

مراسم اختتاميه اين جشنواره 27 شهريور ماه همزمان با روز ملي شعر و ادب برگزار خواهد شد .


 


سالروز درگذشت " گرازيلا دلدا " ، نويسنده ايتاليايي

تهران- خبرگزاري كار ايران


"گرازيلا دلدا"، سال 1871 در ايتاليا متولد شد و خيلي زود به نويسندگي روي آورد . او بي شك يكي از بزرگترين رمان نويسان دوران خود است كه از 17 سالگي به طور جدي به نوشتن آن هم نوشتن داستان‌هاي فولكلوريك عاطفي و احساسي روي آورد .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا,او تحصيلات آكادميك نداشت و پس از آن كه در جواني ازدواج كرد در رم اقامت گزيد و از آن پس به سرزمينش، "ساردني" گهگاه سفر مي كرد و ساردني، يكي از مهمترين منبع الهام داستان‌هاي او به شمار مي رود .

او از نمايندگان سبك وريسمو (VERISMO) بود كه از شاخه ايتاليايي ناتوراليسم فرانسوي به شمار مي رود و دپير كوهستان (1900) روايتي ديگر از مقوله‌هاي قديمي برخورد وسوسه گناه با پاكي و وجدان در انساني ابتدايي از جمله آثار او است .

"اليزا پورتولن" (1903) داستان مجرمي است كه دلداده زن برادر خويش است، اما زماني كه برادرش مي ميرد از ازدواج با او خودداري مي كند و كشيش مي شود. اين اثر يكي از بهترين آثار "دلدا" به شمار مي‌رود .

"دلدا"، سال 1926 جايزه نوبل ادبيات را به سبب آثارش كه مملو از كمال جويي است و كاملا در آن زادگاهش را ترسيم كرده است را از آن خود كرد .

"گرازيلا دلدا" دومين زني است كه جايزه نوبل ادبيات را از آن خود كرد .

مهمترين آثار او عبارتند از: پس از طلاق (1903) , فاكنر (1904) , ني ها در باد (1913)، مادر (1930)، فرار به مصر (1925) و كوسيما پس از مرگ (1937) كه شامل زندگي نامه خود اوست .

سرانجام "دلدا" در 15 اوت سال 1936 در ايتاليا درگذشت .


 پيكر " نوذر پرنگ" تشيع شد

شاعري بزرگ در كنج خانه !

تهران- خبرگزاري كار ايران


پيكر " نوذر پرنگ " شاعر درگذشته معاصر ، صبح امروز از مقابل تالار " وحدت " به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشييع شد.

به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا ," علي موسوي گرمارودي" در مراسم تشييع پيكر" نوذر پرنگ" گفت ‌: " نوذر پرنگ" يكي از بزرگترين غزل سرايان دوران ما بود , و به غزل جلوه و ارزش ديگري داد ؛ در زمان حيات ايشان نشستي با حضور "منوچهر آتشي" ، " كاميار عابدي" و من در خانه كتاب ، درباره غزل‌ها و كتاب‌هايي كه به تازگي منتشر كرده بود ، برگزار شد كه گزارش اين نشست در شماره 92 كتاب ماه ادبيات و فلسفه منتشر گرديد.

وي تصريح كرد : بي شك از اين پس ، بزرگان ادب درباره شعر او سخن بيشتر خواهند گفت و مرگ او ضايعه بسيار بزرگي براي شعر معاصر و به خصوص غزل نو است.

رئيس انجمن شاعران پارسي گوي ، با بيان اين مطلب كه پرنگ خود پيشاپيش تمام حرف‌هايي كه گفته بود‌ ايستاده است ، گفت ‌: مهم‌ترين تجليل بزرگي و يگانگي نوذر اين است كه پيشاپيش هر كلمه‌اي كه گفته بود ايستاده است ؛ نوذر به تمام معنا انسان بود.

وي با ابراز تاسف نسبت به عدم حضور شاعران و اهالي فرهنگ در مراسم تشيع و خاكسپاري " نوذر پرنگ " گفت ‌: در اين مراسم به غير از" عمران صلاحي" و" سهيل محمودي" و چند تن ديگر دوستان ما در اين مراسم حضور پيدا نكردند ؛ اين درد بسيار بزرگي است و ما نمي‌دانيم كه دردمان را كجا بايد ببريم.

گرمارودي افزود : من بسيار از " بيژن ترقي" سپاسگذارم كه مرا با " نوذر پرنگ " آشنا كرد ؛ من نوذر را نمي‌شناختم . پيش از انقلاب من در زندان بودم و او آمريكا بود پس از انقلاب بود كه ترقي او را به من معرفي كرد تا به او در انجام برخي از كارهاي اداري اش كمك كنم و پس از آن نيز زمينه آشنايي و رفت و آمد ما فراهم شد.

وي افزود : شعرهاي نوذر همواره الهام‌بخش من بود و من سال‌هاپيش مجله‌اي به نام گل چرخ " راه انداختم كه نام آن را نيز از يكي از شعرهاي "نوذر پرنگ" گرفته بودم.

"مهدي ستايشگر " موسيقي‌دان و مدير مجله " هنر موسيقي" نيز گفت : من با " نوذر پرنگ" سال ها زندگي كرده‌ام ؛ نوذر از همان آغاز با مرگ آشنا بود و مرگ را بازيچه دست خود قرار داده بود . بسيار درباره شعر او سخن گفته‌اند , اما او در زندگي خانوادگي و روابط انساني‌اش هم انسان يگانه اي بود و حق‌شناس بود.

وي با اشاره به مراسم بزرگداشتي كه براي پرنگ در خانه شاعران برگزار كردند ، گفت ‌: وقتي قرار شد كه مراسم بزرگداشت او در خانه شاعران برگزار شود ، او به من گفت كه تو در اين مراسم سخن بگو و پس از مراسم به من گفت كه آيا در مراسم خاكسپاري من به همين خوبي حرف خواهي زد كه ديشب به ياد حرف او افتادم.

ستايشگر افزود : مدتي پيش پرنگ به من كتابي هديه داد كه در صفحه اول آن نوشته بود ؛ تموز 85 . براي من كه هر چه او مي‌گفت ، آشنا بود ، اين كلام بسيار عجيب بود ، اما امروز معناي اين كلام او را مي‌فهمم.

وي با بيان اين مطلب بسياري از بزرگان ما پس از مرگشان شناخته مي شوند ، يادآور شد : حافظ 100 سال پس از مرگش در حاشيه ديوان "سلمان ساوجي" كشف شد . ما بارها از پرنگ در زمان حياتش خواستيم كه گفت و گويي با او ترتيب بدهيم و عكس او روي مجله چاپ كنيم . اما هرگز به عكس گفت و گو تن نداد.

در ادامه افزود : يك روز در نشستي ، فردي درباره نوذر حرف مي زد و اين حرف به گوش او رسيد . نوذر گفت كه بايد او را ببينيم و از دلش در بياورم كه من چه كرده‌ام كه او چنين گفته است و اين نكته بر همه كساني كه با او ارتباط داشتند ، آشكار است.

"عمران صلاحي" نيز در ادامه گفت ‌: وقتي" ولي الله دروديان " خبر مرگ نوذر را به من داد بسيار متاسف شدم ؛ من با اين كه با همه بزرگان نشست و برخاست داشتم ، هرگز با " نوذر پرنگ" ديداري نداشتم و اين گوياي غزلت گزيني وي است.

وي با بيان اين مطلب كه نوذر شاعر بزرگي بود كه خود را كنج خانه‌اش پنهان كرده بود ، ادامه داد : من تنها پرنگ را يك بار در امامزاده طاهر آن هم از پشت در مراسم "منوچهر آتشي" كه آن هم برگزار نشد ديدم وآن جا نيز مجال فراهم نشد تا به او سلام و عرض ادبي بكنم.

صلاحي در پايان گفت‌ : با رفتن نوذر دريغ و درد براي ما مانده است ؛ اما شعر او هميشه زنده است و يادش با ما است .

در ادامه ، " قاسم هاشمي‌نژاد " نويسنده رمان " فيل در تاريكي" و دوست ديرينه پرنگ گفت ‌: سابقه دوستي من با نوذر پرنگ به 40 سال پيش باز مي گردد ؛ من زبانم كوتاه از گفتن درباره پرنگ كوتاه است و تنها خاطره‌اي از او نقل مي‌كنم . پسر بستني فروشي گاهي براي نوذر شعر مي‌خواند و نوذر از او مي‌پرسيد كه اين شعرها از كيست و او مي گفت حافظ . نوذر از او مي‌پرسيد پس چرا در ديوانش نيست . او هم مي گفت انشاء الله روزي ديوانش چاپ خواهد شد.

پس از آن " سهيل محمودي" گفت‌ : " نوذر پرنگ" ، معلم 4 نسل از شاعران و نويسندگان است او با اين كه در گوهردشت كنج عزلت گزيده بود ، اما هميشه به ما مي آموخت.

محمودي در پايان گفت ‌: نوذر همواره معلم خوبي براي كوچك‌ترها بود و به جاست كه ياد او را همواره بزرگ بدانيم.

پس از اين سخنان ، " نوذر پرنگ" بر روي دوستانش تا قطعه هنرمندان بهشت زهرا بدرقه شد تا طبق وصيت‌اش در كنار " علي تجويدي "

آهنگساز و نوازنده فقيد آرام بگيرد.


 


حافظ موسوي : " شاملو " يك زبان است

انسان گرايي يكي از مهمترين مولفه‌هاي شعرهاي " شاملو " است

تهران- خبرگزاري كار ايران


مراسم بزرگداشت "شاملو" با عنوان "قصه مردي كه از سايه به روشني رفت" از سوي انجمن فرهنگي اهزاز در تالار مشاركت‌هاي مردمي ورشو برگزار شد .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "حافظ موسوي" در مراسم بزرگداشت "شاملو" گفت‌: بسياري از شاعران از آغاز معتقد بودند كه شعر عبارت از سير و سلوك عرفاني است و "نيما" قرار بود اين تفكر را تعطيل كند, اما "هوشنگ ايراني" اين تفكر را به هم ريخت و چند دهه تفكر او به عنوان آوانگارديسم در ادبيات ما مطرح شد .

وي تصريح كرد : "شاملو" در سال هاي اخير بسيار مورد توجه شاعران و جوان‌ها قرار گرفته است و تشييع جنازه با شكوه او خود دليلي بر اين ادعاست و اين نشان مي‌دهد كه "شاملو" در بافت فرهنگي كشور ما نفوذ كرده است .

موسوي با بيان اينكه بسياري در پي اين هستند فرهنگ را در كشور ما بي اعتبار كنند, افزود: در دهه‌هاي اخير تنها تعداد معدودي به عنوان نمايندگان فرهنگي ما شناخته مي شوند و در اين سال ها قهرمان هاي ديگري از دل فرهنگ سر بر نياورده‌اند و اين اتفاق بسيار بدي است كه در فرهنگ ما رخ داده است.

وي با بيان اينكه "شاملو" يك زبان است، افزود : مهمترين عنصر يك فرهنگ زبان است و هر شاعر بزرگي يك زبان است و تاثير زبان "شاملو" بر نسل‌هاي پس از خود انكارناپذير است و اين نشان مي دهد كه شاملو حضور دارد و حركتي در فضاي فرهنگي كشور ايجاد كرده است, اما متاسفانه برخي از منتقدان از اين موضوع براي تخطئه "شاملو" استفاده مي‌‌كنند .

موسوي ادامه داد: شاعر كسي است كه دغدغه زبان دارد و شاملو از همان سنين جواني دغدغه زبان داشت، به طوري كه به جمع آوري كلمات مي‌پرداخت بعدها موجب شكل گيري كتاب "كوچه" شد كه يكي از گنجينه‌هاي عظيم زبان فارسي است .

وي با اشاره به جسارت‌هاي "شاملو" در زبان ادامه داد : اگر كار پژوهشي صورت بگيرد و بافت زباني از دهه 30 به بعد بررسي شود در خواهيم يافت كه روح گفتار و كلمات "اخوان"‌, "شاملو" , "نيما" , "فروغ" و "سپهري" در فرهنگ ما جاري است و اگر اين كلمات و فرهنگ را از فرهنگ‌مان جدا كنيم خلاء عظيمي احساس خواهيم كرد, اين فرهنگ و كلمات به فرهنگ ما چسبيده‌اند و جدا نمي‌شوند‌, از اين رو "شاملو" نيز يك زبان است .

وي افزود‌: "شاملو" مبتكر سبك جديدي به نام شعر سپيد است. او با ابتكار و خلاقيتي كه به خرج داد ذوق ما را دستخوش تغيير كرد و در ذوق زيبايي شناسي ما مداخله كرد و آنچه را كه به وجود آورد با قاطعيت به ثبت رساند.

شاعر مجموعه "زن كلمات تاريكي" با بيان اينكه انسان گرايي يكي از مهمترين مولفه‌هاي شعرهاي "شاملو" است, ادامه داد: عنصر آرمان خواهي و انسان گرايي در شعر "شاملو" بار فرهنگي عجيبي دارد ,در شعر او انسان كسي است كه مي انديشيد. او جايگاه انسان را در شعر فارسي تغيير داد چيزي كه ما قرن‌ها به آن عادت كرده بوديم .

در اين مراسم، براساس شعرهاي "شاملو" گروه تئاتر افراز به اجراي برنامه پرداختند كه بسيار مورد توجه حاضران قرار گرفت. البته در اين مراسم، "هيوا مسيح" هم قرار بود درباره شعرهاي "شاملو" سخن بگويد كه به دليل مشكلات حضور پيدا نكرد .


 


/ مراسم يادبود " نوذر پرنگ " برگزار شد /

سيد علي موسوي گرمارودي:

برخي از شعرهاي " نوذر پرنگ " ، برگي از تاريخ معاصر است

تهران- خبرگزاري كار ايران


نگاه "نوذر پرنگ" به گونه‌اي معاصر است كه گاه برخي از شعرهاي او را مي‌توان از تاريخ معاصر دانست .

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "سيد علي موسوي گرمارودي" در مراسم يادبود "نوذر پرنگ" كه در مسجد الرضا برگزار شد، گفت‌: درست است كه گفته‌اند پديده‌ها و اشيا همه ناطق و گويا هستند، اما اين پديده ها با هركس سخن نمي گويند. به قول" مولانا"،پديده هاي جهان همه هوشيارند، ولي با نامحرمان خاموش هستند .

وي تصريح كرد : اگر شاعري در تصرف شعر باشد، مي تواند در پديده هاي طبيعت تصرف كند. پس بايد بيدار بود تا بتوان شعر گفت. "نوذر پرنگ" نيز از جمله شاعراني است كه در تصرف شعر است .

موسوي گرمارودي افزود‌: "پرنگ" رندي است كه ره به خلوت كلمات برده است, البته بسياري از غزل پردازان از عصر "سنايي" فراتر نرفته اند و در ميان غزل پردازان از دوره مشروطه تا كنون، غزل "نوذر" از جمله غزل‌هاي نو است كه بغض رنگ در آن تپيده است. اگر شعر او را در هر شرايطي بخوانيد تپندگي آن را احساس خواهيد كرد .

وي با اشاره به شعر "نوذر" كه از شعر گذشتگان متمايز است، گفت: شعر "نوذر" با اينكه گل چرخي رنگين است، اما از نظر استفاده از برخي پيرايه‌ها به شعر "حافظ" نزديك است و تركيبات "حافظ" در شعر او به تناوب به چشم مي‌خورد. شايد مهم‌ترين دليلي كه زبان "نوذر" را به زبان "حافظ" نزديك كرده، استفاده از واژگان اسطوره‌اي است .

گرمارودي در ادامه خاطرنشان كرد‌: شعر "نوذر"، رنگ و بويي دارد كه آن را از شاعران معاصر برجسته تر كرده است .

گرمارودي در پايان گفت‌: نگاه "نوذر پرنگ" به گونه اي معاصر است كه گاه برخي از شعرهاي او را مي توان برگي از تاريخ معاصر دانست .


 


/ كاربرد واژه‌ها در رسانه ملي/

محمدرضا شهيدي فر :

كلمات برخي برنامه‌ها از ادبيات زندان وام گرفته شده است

تهران- خبرگزاري كار ايران


سردبير برنامه راديويي " چاي براي دونفر" ، استفاده از كلمات كوچه بازاري و نامانوس در برخي برنامه‌ها را وام گرفته از ادبيات زندان عنوان كرد.

"محمدرضا شهيدي‌فر" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاري كار ايران ، ايلنا ، سود جستن از ديالوگ‌هاي غير ارزشي و نا متعارف در برنامه هاي راديويي را سبب زير سوال بردن رسانه و شان برنامه ساز برشمرد.

وي افزود : اين قبيل اصطلاحات ، توسط گروهي از جوانان تهراني باب شد و در ادامه جزو محاورات برخي از مردم قرار گرفت ؛ اما در حال حاضر بعضي از برنامه سازان به بهانه لزوم ارتباط برقرار كردن با مردم از آن ها استفاده مي كنند.

شهيدي فر ، زبان فارسي را ملك مشاع يك ملت دانست كه متاسفانه برخي با سود جستن از اين كلمات به آن ضربه مي‌زنند.

وي خاطر نشان ساخت : علاوه بر اين ، اقدام فوق سبب متزلزل شدن وضعيت گوينده و عوامل برنامه مورد نظر نيز مي‌شود.

اين سردبير راديويي در ادامه ، عملكرد برخي از برنامه سازان راديويي و تلويزيوني در استفاده از موسيقي‌هاي مناسبتي را امري مرسوم در تمامي كشورهاي جهان دانست كه هم زمان با اعياد و روزهاي ملي تحقق مي‌يابد.

وي متذكر شد : بايد براي ايجاد همبستگي ملي و ترويج اعتقادات خود متناسب با شرايط روز از آثار موسيقايي مناسبتي استفاده كرد.


 


اكبر اكسير: قابليت‌هاي‌ طنز در شعر دفاع مقدس ناشناخته مانده است

تهران- خبرگزاري كار ايران


قابليت‌هاي واقعي طنز در اشعار دفاع مقدس كشف نشده است.

به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،"اكبر اكسير"، طنزپرداز در گفت ‌و گو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت: كنگره شعر و تمام اقداماتي كه براي دفاع مقدس انجام مي‌شود، مي‌تواند براي آشنايي و تشويق شاعران مؤثر باشد، اما تضميني براي خلق اشعاري مناسب نيست.

وي با بيان اينكه مي‌بايست اقدامي ريشه‌اي و بنيادين صورت گيرد، به استفاده از قالب طنز در شعر دفاع مقدس پرداخت و اظهارداشت: پرداختن به طنز، پرداخت غير مستقيمي است كه بايد توسط شاعران مستعد انجام بگيرد.

وي ادامه داد: در مقوله حضور طنز در نثر، خاطرات جنگ رزمندگان را داريم كه در چندين جلد چاپ شده است و گذشته از ايجاد نشاط جمعي، به طور غيرمستقيم مي‌تواند ويژگي‌هاي زباني و گوشه‌هاي مختلف آن را به خواننده بنماياند.

اكسير تاكيد كرد: در شعر دفاع مقدس، طنزي كه در حد فكاهي مطرح باشد، نمي‌تواند عظمت جنگ را نشان دهد و گفتن شعر طنز، بايد به صورت جوشش دروني شاعر و توسط شاعراني كه جبهه و جنگ و اثرات مثبت و منفي آن را حس كرده‌اند، اتفاق بيفتد تا با دروني‌كردن اين مسائل بتوان به شعري خوب دست يافت.

اكسير با اشاره به اينكه هنوز مقوله طنز در شعر دفاع مقدس نهادينه نشده است، افزود: هنوز شاعران نتوانسته‌اند طنز را در شعر دفاع مقدس دروني كنند و اگر مطالبي به طنز نوشته مي‌شود، اغلب ژورناليستي مي‌شوند.

وي با مقايسه سينماي دفاع مقدس و ادبيات دفاع مقدس در بحث طنز گفت: در سينما بهتر از تمام مقولات ادبي و هنري توانسته‌ايم از طنز استفاده كنيم كه در جلب مخاطب نيز موفق بوده است.

اكسير مقوله دفاع مقدس را در ادبيات و شعر، نوپا دانست و تصريح كرد: دفاع مقدس مقوله نوپايي در ادبيات و شعر ما است كه هنوز نويسندگان خاص خود را پيدا نكرده است، ولي اشخاصي كه در اين حوزه فعاليت دارند، مي‌توانند با استفاده از طنز به زواياي تاريك و روشن جنگ بپردازند و مطمئن باشند كه پرداختن به طنز در صورت شناخت كافي و تسلط بر آن، روش بسيار كارآمدي است.

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است