تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 17, 2006 01:19 AM

بيست و دوم مرداد 1385


قاسم كشكولي:

امروز كدام ادبيات جدي باقي مانده است؟

حاكم شدن ادبيات عامه‌پسند بر جامعه، به‌معناي نزول است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


قاسم كشكولي گفت: اگر ادبيات عامه‌پسند بر جامعه‌اي حاكم شود، مطمئنا آن جامعه سقوط و نزول كرده است.

اين داستان‌نويس در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: اين يك ضعف و شكست خواهد بود كه ادبيات عامه‌پسند بر ادبيات جدي - از نظر كمي - غلبه يابد. اگر اين امر صادق باشد، نشان از سقوط و نزول جامعه خواهد بود؛ چراكه ادبيات با انسان و معرفت‌شناسي سروكار دارد و وقتي سقوط مي‌كند، انسانيت نيز سقوط مي‌كند و به ادبيات باسمه‌يي مي‌رسد.

وي با بيان اين مطلب كه با خط ‌كشي ادبيات به جدي و عامه‌پسند موافق نيست، افزود: اما دليل اين‌را ‌كه ادبيات جدي در مقابل ادبيات عامه‌پسند كم شده است، بايد در ساختارهاي جامعه جست و دقيق شد.

نگارنده "زن در پياده‌رو راه مي‌رود" متذكر شد: ادبيات عامه‌پسند نگاه انسان را نازل مي‌كند. وقتي از اين انسان، قدرت تفكر، خلوت، سكوت و امنيت فكري را مي‌گيريم، نمي‌توان او را نشاند تا ادبيات جدي بخواند؛ چراكه نمي‌تواند فكر كند؛ آن‌قدر درگير مسائل روزمره است كه مجالي براي ادبيات جدي ندارد. اين مي‌شود كه ميدان براي تاخت‌وتاز ادبيات عامه‌پسند وسيع مي‌شود و اين يك بحران ملي است.

وي در ادامه ياد‌آور شد: امروز كدام ادبيات جدي باقي مانده است؟ آن‌ها كه اين نوع ادبيات را توليد مي‌كردند، يا به خارج از كشور مهاجرت كرده‌اند، يا از دنيا رفته‌اند يا كارشان پشت در سانسور مانده است؛ پس آن‌چه مي‌ماند، مشتي كار است كه تارهاي حس‌گر كسي را تحريك‌ نمي‌كند.

كشكولي افزود: در تلويزيون و سينما هم اين قضيه صادق است. سينماگران جدي‌ ما ‌كدام‌شان كار جدي و خاص مي‌كنند؟ درواقع فضايي براي سرگرمي و ابتذال را در فيلم و ادبيات به‌وجود مي‌آورند.

وي ادامه داد: وقتي ادبيات جدي كم‌رنگ شده است، و وقتي تيراژ ادبيات خاص ما هزارتاست و تيراژ كتاب‌هاي عامه‌پسند به 500هزار تا هم مي‌رسد، يعني اين‌كه موفق شده‌اند ادبيات جدي را كم‌رنگ كنند. در بلندمدت اين انسان ايراني است كه زيان مي‌بيند. بچه‌هاي ما و تمدن ايراني آسيب خواهند ديد، چراكه ادبيات مستقيما با انسان سروكار دارد.


 


از "دلتنگي‌ها" و " لبريخته‌ها" و شعرهاي جديد؛

کتاب "حجمي‌ها" از شعرهاي يدالله رؤيايي در فرانسه منتشر شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


كتاب "حجمي‌ها" از شعرهاي يدالله رؤيايي در فرانسه منتشر شد.

به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ اين كتاب كه با عنوان "شعرهاي اسپاسمانتال" ازسوي انتشارات انوانتر منتشر شده، مجموعه‌اي است از 80 قطعه شعرهايي که بيش‌تر بر اساس ديدگاه‌هاي حجم‌گرايي سروده شده‌اند و خواسته‌اند به‌نوعي معرف اين نوع بينش شعري باشند.

در انتخاب شعر‌ها که دست‌چيني است از "دلتنگي‌ها" و " لبريخته‌ها" و شعرهاي اخير رؤيايي، بيش‌تر معيار فرم و تشکل‌هاي ذهني و زباني رعايت شده است تا جنبه‌هاي ديگر کار او؛ به همين دليل ناشر فرانسوي عنوان روي جلد را که "اسپاسمانتال‌ها"ست و مي‌توان آن‌را به "حجمي‌ها" ترجمه کرد، به‌صورت مفرد در داخل پرانتز آورده است، و در توجيه آن، "بيانيه‌ي شعر حجم" را که شاعران اين جنبش در سال‌هاي 40 انتشار داده‌اند - به‌ترجمه‌ي آرش جودکي - در مؤخره‌ي کتاب آورده است.

پيش از اين نيز در فرانسه دو کتاب ديگر از يدالله رؤيايي منتشر شده‌اند؛ يکي با نام "پس مرگ چيزي ديگر بود" به ترجمه‌ي کلود استبان و برنار نوئل با همکاري کريستف بالايي (سال 1998 در کلکسيون انتشارات روآيمون) و ديگري "امضاها" (انتشارات دونا سال 2002).

ترجمه‌ي شعرهاي "اسپاسمانتال‌ها" در طول زمان و به‌وسيله‌ي مترجم‌هاي مختلف انجام گرفته است. در ميان آن‌ها غير از نام‌هاي آشنايي چون برنار نوئل و آلن لانس، به نام‌هايي مثل آندره آليگرو، فرانک هشترودي، کارولين داورپناه، آرش جودکي، دومينيک پره‌شه و... برمي‌خوريم. اما بيش‌تر شعرهاي اين کتاب، بخصوص شعرهاي منتشرنشده و اخير رؤيايي، به‌وسيله‌ي خود او ترجمه شده‌اند؛ به‌طوري‌که در يادداشت ناشر آمده است، رؤيايي در بازسازي آن‌ها، به‌خاطر فرم شعرها، آزادي بسيار براي خود قايل شده است.

کتاب يادشده را در کتابفروشي‌هاي فرانسه يا کشورهاي فرانسوي‌زبان، به قيمت 15 يورو مي‌توان خريد يا سفارش داد.


 


كار ناتمام نصرالله مرداني؛

"دايره‌المعارف شعر براي ائمه‌ي اطهار (ع)" همچنان مسكوت مانده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


كار نصرالله مرداني در گرد‌آوري دايره‌المعارف شعرهايي كه در طول تاريخ شعر فارسي براي ائمه‌ي اطهار (ع) سروده شده، ناتمام مانده و هنوز براي ادامه متولي ندارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته‌ي فرزند اين شاعر، او در زمان حيات خود حدود نه‌هزار صفحه را از همه‌ي شعرهايي كه در طول تاريخ، از آغاز شعر فارسي براي ائمه‌ي اطهار (ع) سروده شده بود، جمع‌آوري كرد كه با شروع بيماري‌اش نتوانست كار را ادامه دهد.

محمدحسن مرداني همچنين يادآور شد، مجمع جهاني اهل بيت (ع) متولي اين كار بوده كه با گذشت دوونيم سال از درگذشت نصرالله مرداني، كار همچنان مسكوت مانده است.

همچنين مجموعه‌ي شعر "در درياي غزل" كه در زمان حيات شاعر به انتشارات سروش سپرده شد، هنوز منتشر نشده است.

مرداني پس از درگذشتش در 19 اسفندماه سال 1382 به پيشنهاد مسؤولان شهرداري كازرون، در ورودي اين شهر به خاك سپرده شد و قرار بر اين شد تا بناي يادبود، فرهنگسرا و پاركي به نام او ساخته شود. فرهنگسراي مرداني راه‌اندازي شده و ورودي پارك نيز ساخته شده است. طرح مقبره هم تهيه شده كه فرزند او ابراز اميدواري كرد، در سومين سالگرد درگذشت اين شاعر انقلاب به بهره‌برداري برسد.

محمدحسن مرداني همچنين از برگزاري سومين دوره‌ي كنگره‌ي ستيغ سخن - يادواره‌ي نصرالله مرداني - خبر داد كه كارهاي مقدماتي آن شروع شده است.

وي همچنين گفت، با تجديد چاپ "قانون عشق" - شامل گزيده‌اي از شعرهاي منتشرشده و همچنين تمام شعرهاي منتشرنشده‌ي نصرالله مرداني -، او شعر منتشرنشده‌اي ندارد.


 


فرهاد كشوري:

تعيين وظيفه براي ادبيات، ملزم كردن آن به تبعيت از چارچوبي خاص است

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


به اعتقاد يك داستان‌نويس، كار ادبيات پرداختن به دردهاي مشترك انسان است؛ انساني كه خارج از محيط نيست.

فرهاد كشوري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران‌ (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: پرداختن به تحولات عرصه جهاني يا وقايعي كه در جهان اتفاق مي‌افتد، كار مقالات سياسي است. البته درست است كه ادبيات محدود نيست و از تحولات جهاني هم رنگ و تاثير مي‌گيرد، اما آوردن تحولات جهاني به طور صريح در داستان، وظيفه ادبيات نيست.

وي يادآور شد: اگرچه داستان از درون انسان و برخورد او با محيط پيرامونش شكل مي‌گيرد، محيط نويسنده،‌ جامعه او و جهان نمي‌تواند بي‌تاثير در داستان باشد. كار اديب با خبرنگار، روزنامه‌نويس و مقاله‌نويس فرق مي‌كند، اما از محيط اطراف خودش متاثر است. نويسنده و شاعر با پيرامون خود هم‌نوايي ندارد و با محيط گونه‌اي تعارض دارد كه باعث مي‌شود دست به قلم ببرد و همين است كه نمي‌تواند نسبت به مسائل اطراف خود بي‌توجه باشد.

كشوري با تاكيد بر اين كه هنر و ادبيات چارچوب‌پذير نيست، گفت: وقتي از وظيفه صحبت مي‌كنيم، انگار كه هنر و ادبيات بايد از يك چارچوب تبعيت كند و اين در حالي است كه ادبيات و هنر به جز از ادبيات و هنر از چيز ديگري تبعيت نمي‌كنند.

او خاطرنشان كرد: ادبيات امروز ـ بويژه داستان ـ بيش‌تر به جنبه‌هاي روحي و رواني انسان مي‌پردازد. ادبيات داستاني باعث تلطيف روح انسان مي‌شود، روح انسان را صيقل و تراش مي‌دهد و باعث مي‌شود انسان در جامعه غريزي و انفعالي رفتار نكند و بيش‌تر فكر كند. ادبيات مي‌تواند انسان را داراي تفكر كند و باعث شود او در مقابل محيط اطراف خود مسؤولانه برخورد كند. ادبيات ـ بويژه رمان ـ شناخت انسان را نسبت به محيط خود تكميل مي‌كند.


 


محمدرضا سنگري دبير دهمين دوره‌ي انتخاب كتاب سال دفاع مقدس شد

مفتون اميني: روزي به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نامگذاري شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


دهمين دوره انتخاب بهترين كتاب سال دفاع مقدس روز ‌٢٤ آبان‌ماه هم‌زمان با روز "كتاب و كتابخواني" برگزار مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با انتخاب محمدرضا سنگري به عنوان دبير علمي، آثار منتشرشده با موضوع دفاع مقدس را در سال ‌١٣٨٤ با داوري بيش از ‌٣٠ داور، ارزيابي و گزينش مي‌كند.

سنگري كه دبير علمي نهمين دوره از اين جايزه بود، سال گذشته بر عملكرد گروه‌هاي داستان (رمان، مجموعه داستان كوتاه)، خاطره‌نويسي (آثار خودنوشت، آثار شفاهي)، شعر (مجموعه شعرهاي گرد‌آوري‌شده، مجموعه شعرهاي انفرادي، نقد و پژوهش‌هاي ادبي)، تحقيق و پژوهش، جنگ و زندگي‌نامه، كودك و نوجوان (شعر، داستان) و هنر نظارت داشت.

////

مفتون اميني: روزي به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نامگذاري شود

مفتون اميني گفت: بايد روزي به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نامگذاري شود كه در آن، به معرفي و‌ آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس پرداخت.

اين شاعر پيشكسوت در گفت‌وگويي افزود: شعر دفاع مقدس به ذكر خون و خاطره و يادماني از شهيدان جنگ تحميلي بسنده كرده است، در حالي كه اين يادمان و بزرگداشت‌ها به صورت‌هاي مختلفي توسط نهادهاي انقلابي و اسلامي برگزار مي‌شود.

اميني تصريح كرد: مي‌توان به جاي برگزاري كنگره شعر در روزهاي عادي، روزي را به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نامگذاري كرد كه شامل بخش‌هاي مختلف نمايشنامه، شعر، داستان و … باشد،‌ تا در آن روز علاوه بر گرامي‌داشت ياد و خاطره شهيدان، به بررسي و‌ آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس هم پرداخته شود.

وي گفت: معمولا در كنگره‌ها افرادي كه كارشان كيفيت چنداني ندارد، جايزه مي‌گيرند، بنابراين بهتر است بدون چشم‌داشت به جايزه، روزي را به نام شعر دفاع مقدس داشته باشيم.

يدالله مفتون اميني با بيان اين مطلب كه شعرهاي جوانان در عرصه دفاع مقدس، بسيار بهتر و طبيعي‌تر از شاعراني است كه مستقيما در جنگ حضور داشته‌اند، ادامه داد: شاعراني كه تجربه حضور در جنگ را داشتند، نتوانستند شعر خوب بگويند، زيرا در طول جنگ در قبال فداكاري‌ها، ايثار و خطرهايي كه كردند، شعرشان را احساسي سرودند و خود را تخليه كردند؛ ولي كساني كه تجربه مستقيم از حضور در جنگ نداشته‌اند و تنها شاهد عوارض جنگ بوده‌اند، هنوز خالي نشده‌اند، لذا بهتر توانسته‌اند در قالب شعر و ادبيات خود را نشان دهند.

او همچنين با اشاره به اين كه شاعران شعر اعتراض انبانشان خالي است، گفت: برخي از شاعران معتقدند شعر جنگ تمام شده و اكنون به شعر اعتراض روي آورده‌اند، ولي به عقيده من انبان اين شاعران خالي است.


 


مجموعه‌ي شعر "زن، تاريكي، كلمات" حافظ موسوي نقد مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


يك‌صدوشصت‌وپنجمين نشت هفته‌ي كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه شعر "زن، تاريكي، كلمات" سروده‌ي حافظ موسوي اختصاص دارد.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، لادن نيك‌نام و مهرنوش قربانعلي آخرين اثر حافظ موسوي را نقد مي‌كنند.

اين نشست ساعت 17 روز دوشنبه 23 مرداد در محل كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح جنوبي، روبه‌روي ورزشگاه شيرودي، خيابان اردلان، شماره 31 برگزار مي‌شود.


 


ضرورت همزيستي شعر و ترانه امروز/6

مطالعه ادبيات كهن براي ترانه‌سرايان ضروري است


خبرگزاري فارس: محمدعلي شيرازي گفت: مطالعه ادبيات كهن و مخصوصاً شعر كلاسيك فارس براي ترانه‌سرايان ضروري و از برگزاري نشست‌هاي مشترك ميان شعرا و ترانه‌سرايان مؤثرتر است.

محمدعلي شيرازي -ترانه‌سراي پيش‌كسوت- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: هركس ترانه‌هايي را كه امروز در بازار وجود دارد گوش كند، به راحتي به خالي بودن اين ترانه‌ها از انديشه و احساس پي مي‌برد.

وي افزود: اين موضوع دلايل مختلف دارد كه دليل اصلي آن اين است كه موسيقي ايران اكنون مسئول خاصي ندارد. مثلاً‌ صدا و سيما آنچنان كه بايد براي ارتقاي موسيقي كشور تلاش نمي‌كند.

شيرازي ادامه داد: وقتي زمينه ترانه‌سرايي در ايران فراهم شود، ترانه‌سراها هم كارشان را به خوبي انجام مي‌دهند. براي ترانه‌سرايي روندي را بايد طي كرد. متأسفانه امروز هر كسي به خود اجازه مي‌دهد كه به ترانه‌سرايي روي بياورد.

اين ترانه‌سرا اضافه كرد: ترانه به خودي خود، قابل قضاوت نيست و براي بررسي كردن ترانه بايد به تمام عوامل تشكيل دهنده يك ترانه از جمله كلام و موسيقي توجه كنيم.

شيرازي گفت: دومين ويژگي‌ يك ترانه‌سرا شناخت او از موسيقي است. خيلي از ترانه‌سرايان ما موسيقي را نمي‌شناسند. ترانه‌سرايان واقعي بايد براساس ملودي ترانه بسرايند.

وي در پايان گفت: اگر ملودي نباشد اشعار براساس اوزان عروضي سروده مي‌شود و يكنواخت مي‌شود. اين ملودي است كه ترانه را متفاوت مي‌كند.


 

 

روزي به نام «شعر دفاع مقدس» نام‌گذاري شود


خبرگزاري فارس: يدالله مفتون اميني -شاعر و منتقد ادبي- گفت : بايد روزي را به نام شعر و ادبيات «دفاع مقدس» نام نهاد و در آن روز به معرفي و آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس پرداخت.

اين شاعر و منتقد در گفت ‌وگو با ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس افزود: شعر دفاع مقدس به ذكر خون و خاطره و يادماني از شهداي جنگ تحميلي بسنده كرده است، درحالي كه اين يادمان و بزرگداشت‌ها به صورت‌هاي مختلفي توسط نهادهاي انقلابي و اسلامي برگزار مي‌شود.

اميني تصريح كرد: مي‌توان به جاي برگزاري كنگره شعر در روزهاي عادي، روزي را به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نام‌گذاري كرد كه شامل بخش‌هاي مختلف نمايشنامه، شعر، داستان و... باشد، تا در آن روز علاوه بر گراميداشت ياد و خاطره شهدا، به بررسي و آسيب‌شناسي شعر دفاع مقدس هم پرداخته شود.

اميني گفت: معمولا دركنگره‌ها افرادي كه كارشان كيفيت چنداني ندارد، جايزه مي‌گيرند، بنابراين بهتر است بدون چشم داشت به جايزه، روزي را به نام شعر دفاع مقدس داشته باشيم.

مفتون اميني با بيان اين مطلب كه اشعار جوانان در عرصه دفاع مقدس، بسيار بهتر و طبيعي‌تراز شاعراني است كه در مستقيما در جنگ حضور داشته‌اند، ادامه داد: شاعراني كه تجربه حضور در جنگ را داشتند، نتوانستند شعر خوب بگويند؛ زيرا در طول جنگ در قبال فداكاري‌ها، ايثار و خطرهايي كه كردند، شعرشان را احساسي سرودند و خود را تخليه كردند؛ ولي كساني كه تجربه مستقيم از حضور در جنگ نداشته‌اند و تنها شاهد عوارض جنگ بوده اند، هنوز خالي نشده‌اند؛ لذا بهتر توانسته‌اند در قالب شعر و ادبيات خود را نشان دهند.

وي همچنين با اشاره به اين كه شاعران شعر اعتراض انبانشان خاليست، بيان داشت: برخي از شاعران معتقدند شعر جنگ تمام شده و اكنون به شعر اعتراض روي آورده‌اند، ولي به عقيده من انبان اين شاعران خالي است.


 

 

تاكنون چهار هزار قطعه ادبي به كنگره شعر دفاع مقدس ارسال شده است

اروميه، خبرگزاري جمهوري اسلامي


رييس ستاد خبري و اطلاع رساني پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت:

تاكنون چهار هزار قطعه ادبي به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده است .

صابر طبقي روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: اين قطعات ادبي در قالب شعر به دبيرخانه ارسال شده‌اند كه خردسال‌ترين شركت‌كننده دختر ۱۴ساله از استان گلستان و پيرترين شركت‌كننده پير مرد ۸۰ساله پدر يك شهيد از تبريز است .

وي اظهار داشت : از استان آذربايجان غربي نيز ۱۰۰قطعه شعر به دبيرخانه كنگره رسيده است كه اميدواريم سهم استان افزايش يابد.

وي افزود: در اين كنگره ۲۰۰نفر از شعراي منتخب داخلي و خارجي در روز- هاي ۲۹، ۲۸، ۲۷شهريور حضور خواهند داشت.

وي اضافه كرد: دراين كنگره در بخش شعر پايداري ملل اسلامي نيز شعرايي از كشورهاي لبنان ، فلسطين جمهوري خود مختار نخجوان ،جمهوري آذربايجان ، تركيه و افغانستان شركت مي‌كنند.

طبقي گفت: در اين كنگره جايزه ويژه قدس با موضوع لبنان و فلسطين به پنج نفر و دومين جايزه ويژه ادبي قيصرامين پور به پنج نفر ديگر اهدا مي- شود.

وي اعلام كرد : پانزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس با هدف انتقال ميراث دفاع مقدس به آيندگان ،ت‌رويج فرهنگ شهادت ، ايثار و مقاومت در دفاع مقدس و تعامل نسل دهه اول انقلاب با جوانان برگزار مي‌شود .

وي يادآور شد: در ارسال آثار هيچ محدوديتي ازنظر زبان و وزن شعري وجود ندارد.


 

 

معاون وزير آموزش و پرورش: صاحبان ذوق ادبي در تقويت خداپرستي تلاش كنند

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي


معاون وزير آموزش و پرورش در امور آموزش‌هاي نظري و مهارتي، وجود قريحه ادبي و شعري در افراد بويژه دانش آموزان را موهبتي الهي دانست كه بايد در جهت تقويت معنويت و خداپرستي در جامعه بكار گرفته شود.

پرويز آژيده روز شنبه در آئين گشايش بيست و چهارمين جشنواره كشوري مطالعه ، تحقيق ، شعر و داستان نويسي دانش آموزان همچنين رسالت آموزش و پرورش در جهت پرورش استعدادهاي دانش آموزان در عرصه‌هاي ادبي و علمي را بسيار خطير توصيف كرد و برعزم دولت نسبت به پردازشي جدي به اين مهم تاكيد كرد.

وي هدف غايي آموزش و پرورش را توسعه علم و ايمان در جامعه دانست و در اين رابطه از امام راحل (ره) به عنوان معلمي كه درس خودباوري به مردم داد ياد كرد.

اين مقام وزارت آموزش و پرورش همچنين بر لزوم تعهد قلم بدستان در عرصه هاي علمي و ادبي تاكيد كرد و افزود: اين قشر بايد با قدرشناسي از موقعيت كنوني در جهت رضاي خدا تلاش كنند.

آژيده در بخش ديگري از سخنان خود با يادآوري اين مطلب كه امام خميني (ره) چندين دهه قبل قدرت پوشالي آمريكا را با اين عبارت كه "آمريكا هيچ غلطي نميتواند بكند" به مسخره گرفتند، مقاومت اخير حزب الله لبنان و سرافرازي مسلمانان در برابر صهيونيزم را ثمره اين درس بزرگ ارزيابي كرد.

به گفته وي معلمان نظام آموزش و پرورش نيز بايد همانند امام و مقتداي خود مفاهيمي از اين دست را در عمل به دانش آموزان خود بياموزند.

معاون وزير آموزش و پرورش همچنين تقويت ايمان در بين جوانان را خدمت به كشور و انقلاب دانست و در اين رابطه رسالت معلمان و دستگاه آموزش و پرورش را بسيار سنگين و تعيين‌كننده ارزيابي كرد.


 

 

بيست و چهارمين جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق ، شعر و داستان نويسي دانش آموزان بمدت دو روز امروز / شنبه / در تبريز گشايش يافت.

جشنواره سراسر شعر و داستان نويسي دانش آموزان در تبريز گشايش يافت

تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي


بيست و چهارمين جشنواره كشوري مطالعه و تحقيق، شعر و داستان نويسي دانش آموزان پيش از ظهر روز شنبه با حضور نخبگان دانش آموز سراسر كشور در تالار معلم تبريز گشايش يافت.

در طول دو روز برگزاري اين جشنواره آثار دانش آموزان برگزيده در سه رشته داستان نويسي ، شعر و مطالعه و تحقيق در بوته داوري داوران اين سه رشته قرار گرفته و در پايان آثار برتر معرفي خواهند شد.

رييس سازمان آموزش و پرورش آذربايجان شرقي در آيين گشايش اين جشنواره فرهيختگان دانش آموز در عرصه ادب و هنر را ميراث داران بزرگاني چون شهريار و پروين اعتصامي دانست كه پاي در جاي پاي استوانه‌هاي ادب ايران گذاشته‌اند.

فيروز رضايي همچنين از دانش آموزان خواست تا در جهت حفظ و گسترش ميراث بزرگان علم و ادب به تحقيق و كوششي چشمگير براي سربلندي هرچه بيشتر نسل حاضر دست زنند.

در ادامه اين آيين سعيد عمراني مشاور وزير آموزش و پرورش در امور فرهنگي سروده‌هاي خود را در وصف مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر ارتش رژيم صهيونيستي قرائت كرد.

اجراي چندين برنامه فرهنگي مربوط به تاريخ كهن ادبيات ايران و معرفي شاخص‌هاي بزرگ ادبي در سده‌هاي پيشين بخش ديگري از آئين گشايش اين جشنواره بود.

دانش آموزان شركت‌كننده در اين جشنواره در طول اقامت در تبريز ضمن بازديد از مراكز فرهنگي و تاريخي با شخصيت‌هاي ماندگار عرصه‌هاي علم ، ادب و سياسي - اجتماعي آذربايجان نيز آشنا مي‌شوند.


 

 

واژگان نظامي در ادبيات جنگ


در شرايطي شاهد مهمترين اتفاق تاريخ ساز خاورميانه که جهان را تحت تاثير خود قرار داده هستيم که تمامي رسانه ها به همراه محققان ، انديشمندان ، نظريه پردازان و کساني که اندک شناختي نسبت به مسائل سياسي جهان دارند، تحليل هاي فراوان و گوناگوني را از اين مساله ارائه مي کنند.

به طور قطع هيچ کس نمي تواند ادعا کند که از تمامي اين جريانات مطلع است و يکايک تحليل ها را بي کم و کاست پيگيري مي کند و هيچ مطلبي از تحقيقات او خارج نيست ؛ اما مي توان در يک کليت پرسشهايي را مطرح کرد، مثلا چرا نام صحيحي براي اين اتفاق انتخاب نشده است؟! چرا بحث نظامي مورد کارشناسي دقيق قرار نگرفته؟! چرا موضع امريکا بخصوص در بحث نظامي شفاف نيست؟! چرا کارشناسان برجسته نظامي بحثي دقيق بخصوص درباره نبرد زميني ارائه نمي کنند؟! و... از اين دست پرسشها فراوانند و براي پاسخ هر يک ، به ساعات فراوان بحث و گفتگو نياز است ؛ اما آنچه بيش از هر چيز اهميت دارد و بحث در آن نتايج مهمي را پيش روي جهانيان قرار مي دهد ؛ آن است که تاکنون هيچ محققي با دقت در جزييات بخصوص از منظر نظامي و نبرد در مرز ميان لبنان و اسرائيل تحليلي صحيح ارائه نکرده است. انقلاب ، کودتا، جنگ ، تجاوز، حمله ، دفاع ، اشغال نظامي ، نبرد خياباني ، حماسه ، مقاومت ،...و واژگان بسيار ديگري را در اين مقوله يعني ادبيات نظامي مي توان يافت که از اين ميانه واژه مقاومت در کشورهاي اسلامي جايگاه ويژه اي دارد. حال اگر امروز مبارزه حزب الله مقاومت خوانده شود، نه تنها مانعي ندارد بلکه اين واژه چونان خورشيد درخشان است ؛ اما متاسفانه تحليل دقيق و کارشناسي حساب شده اي از اين مقاومت ارائه نمي شود. در ميان واژگان مطرح شده 2 واژه ، اساس کار نظامي گري است.

اول واژه جنگ و دوم واژه اشغال نظامي. براساس علوم نظامي ، جنگ زماني اتفاق مي افتد که 2 نيروي نظامي احساس کنند که مي توانند با هم وارد مبارزه شوند و به اصطلاح تعادلي از نظر نظامي ميان دو طرف وجود دارد. در غير اين صورت از واژه جنگ استفاده نمي شود ؛ براي مثال وقتي کويت به اشغال حکومت بعثي عراق درآمد، جنگي در ميان نبود، بلکه يک اشغال نظامي صورت گرفت. اهميت اين مطلب زماني خود را نشان مي دهد که در منطقه مهم خاورميانه چهارمين ارتش مجهز جهان که با بالاترين سلاحهاي ممکن از سوي دولت امريکا به ماشين جنگي قوي تبديل شده وجود دارد و اين رژيم مي کوشد از نظر نظامي با تمام قدرت ممکن تعادل بالايي به نفع خود ايجاد و معادلات را آن گونه که مي خواهد تنظيم کند. شايد بتوان گفت از ابتداي تاسيس نامشروع رژيم صهيونيستي اين مساله در دستور کار غرب به سرکردگي امريکا قرار گرفت ؛ بنابراين تجاوز، قتل و جنايت و ويرانگري در ادبيات نظامي رژيم صهيونيستي نمونه اشغال نظامي و جنگهاي کوتاه مدت با کشورهاي عرب نمونه جنگ بوده است.

سيد نعمت الله اسماعيلي


 

 

شاعر معروف سوري ، حزب الله را "مردان خدا" دانست


جام جم آنلاين: عمر الفرا، شاعر مردمي سوريه، ضمن دفاع از مبارزه حزب الله عليه نظاميان اسراييلي در جنوب لبنان، رزمندگان اين حزب را در اشعار خود " مردان خدا" دانست و گفت: مبارزه آن ها ادامه تاريخ فراموش شده اعراب است.

به گزارش پايگاه اينترنتي العربيه، الفرا افزود: مقاومت قهرمانانه ادامه تاريخي است كه مدت هاست گم كرده بوديم. وي اضافه كرد: هميشه سعي داريم همراه مجاهدان و آزادگان باشيم و انقلاب جنوب لبنان، بار ديگر تصاويري از تاريخ عربي را به ياد ما مي آورد. اين انقلاب يادآور فتح خيبر، پيروزي هاي يرموك و حطين است.

اين شاعر معروف سوري خاطرنشان ساخت: انقلاب آن ها ادامه انقلاب قهرمانان عرب است و بايد حقوق ضايع شده را باز پس گيريم و ملت عرب از هم پاشيده را يكي سازيم. براي ما فقط اين انقلابيون مانده اند.

عمر الفرا گفت: مردم جهان عرب همگي با انقلابي ها هستند و ان شاء الله آن ها را ياري خواهيم كرد. ما پيروز مي شويم و به قول شاعر اگر روزي ملتي زندگي بخواهد چاره اي جز پاسخ دادن به قضا و قدرش ندارد.

حافظ اسد، رئيس جمهور فقيد سوريه، شعر عمر الفرا را برابر با يك گردان تانك دانسته بود. فرا درباره نقش شعر در جنگ گفت: از قديم شاعران با نظاميان به جنگ مي رفتند تا به سربازان و رزمندگان روحيه بدهند. شعر ديوان عرب است و هرگز شعر را فراموش نمي كنند. شعر ضمير انسان است و شاعر از ضمير انسان سخن مي گويد.

عمر الفرا، سال 1949 در تدمر سوريه به دنيا آمد. وي به عنوان شاعري مردمي معروف است و مي گويد هم شعر موزون مي گويم و هم شعر نو، بستگي به اين دارد كه چه بخواهم بگويم و چگونه بخواهم بسرايم. شعر معروف "حمده" سروده عمر الفرا از شهرت زيادي برخوردار است.


 


اعلام همبستگي ادباء و نويسندگان ليبي با مقاومت لبنان


جام جم آنلاين: ادباء، نويسندگان و هنرمندان ليبي ضمن محكوم كردن حمله اسراييل به لبنان، با مقاومت و مردم لبنان اعلام همبستگي كردند.

به گزارش پايگاه اينترنتي عرب آنلاين، نويسندگان و ادباي ليبي در جشنواره طرابلس اعلام كردند مقاومت لبنان به رهبري سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب الله، بزرگي و افتخار تمامي اعراب را بازگردانده است.

علي مصطفي المصراتي، اديب گفت: نصرالله توانست به اعراب اعتبار بدهد و با مقاومت و ايستادگي خود، عرب ها را به حقيقت خود بازگرداند.

وي افزود: اعراب "نقشه راه" را كه اسراييل و امريكا كشيده اند، قبول ندارند. حزب الله و رزمندگان مقاومت در جنوب لبنان، اين نقشه را ترسيم كردند و از اينجا "نقشه راه" آغاز مي شود.

حسن عريبي، سخنگوي هنرمندان ليبيايي نيز ضمن تقدير از رزمندگان جنوب لبنان گفت: تمامي هنرمندان شركت كننده در جشنواره معتقدند لبنان پيروز است.

وي ضمن اعتراض به اقداماتي مبني بر جلوگيري از جهاد در فلسطين و لبنان و با اشاره به فتواي يكي از علماي عربستان، گفت: فتواهاي عدم تاييد مقاومت در لبنان خجالت آور است.

عريبي اضافه كرد: تاريخ ما با خون قهرمانان و پيكر آن ها شكل گرفته است. در همين حال سفير لبنان در ليبي ضمن قدرداني از كمك هاي انسان دوستانه مردم اين كشور به لبنان گفت: كاروان هاي امدادرساني نشان دهنده همبستگي و همراهي مردم ليبي به رهبري معمر قذافي با مردم لبنان است.


 


روزي به نام «شعر و ادبيات دفاع مقدس» نامگذاري شود


يکي از شاعران پيشکسوت کشور پيشنهاد کرد براي معرفي بيشتر آثار ارائه شده در عرصه ادبيات دفاع مقدس ، روزي به همين عنوان نامگذاري شود.

مفتون اميني گفت : بايد روزي به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نامگذاري شود که در آن ، به معرفي و آسيب شناسي شعر دفاع مقدس پرداخت.

اين شاعر پيشکسوت در گفتگويي افزود: شعر دفاع مقدس به ذکر خون و خاطره و يادماني از شهيدان جنگ تحميلي بسنده کرده است ، در حالي که اين يادمان و بزرگداشت ها به صورت هاي مختلفي توسط نهادهاي انقلابي و اسلامي برگزار مي شود. اميني تصريح کرد: مي توان به جاي برگزاري کنگره شعر در روزهاي عادي ، روزي را به نام "شعر و ادبيات دفاع مقدس" نامگذاري کرد که شامل بخشهاي مختلف نمايشنامه ، شعر ، داستان و... باشد ، تا در آن روز علاوه بر گراميداشت ياد و خاطره شهيدان ، به بررسي و آسيب شناسي شعر دفاع مقدس هم پرداخته شود. وي گفت : معمولا در کنگره ها افرادي که کارشان کيفيت چنداني ندارد ، جايزه مي گيرند بنابراين بهتر است بدون چشمداشت به جايزه ، روزي را به نام شعر دفاع مقدس داشته باشيم.

يدالله مفتون اميني با بيان اين مطلب که شعرهاي جوانان در عرصه دفاع مقدس ، بسيار بهتر و طبيعي تر از شاعراني است که مستقيما در جنگ حضور داشته اند ، ادامه داد: شاعراني که تجربه حضور در جنگ را داشتند ، نتوانستند شعر خوب بگويند زيرا در طول جنگ در قبال فداکاري ها ، ايثار و خطرهايي که کردند ، شعرشان را احساسي سرودند و خود را تخليه کردند ولي کساني که تجربه مستقيم از حضور در جنگ نداشته و تنها شاهد عوارض جنگ بوده اند هنوز خالي نشده اند لذا بهتر توانسته اند در قالب شعر و ادبيات خود را نشان دهند. او همچنين گفت : برخي از شاعران معتقدند شعر جنگ تمام شده و اکنون به شعر اعتراض روي آورده اند ولي به عقيده من انبان اين شاعران خالي است.

خبر ديگري حاکي است ، دهمين دوره انتخاب بهترين کتاب سال دفاع مقدس 24 آبان ماه همزمان با روز کتاب و کتابخواني برگزار مي شود. معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس با انتخاب محمدرضا سنگري به عنوان دبير علمي ، آثار منتشر شده با موضوع دفاع مقدس را در سال 1384 با بيش از 30 داور ، ارزيابي و گزينش مي کند. سنگري که دبير علمي نهمين دوره از اين جايزه بود ، سال گذشته بر عملکرد گروههاي داستان ، خاطره نويسي ، شعر ، تحقيق و پژوهش ، جنگ و زندگينامه ، کودک و نوجوان و هنر نظارت داشت.


 

 

جشنواره ادبي سيماي آفتاب با محوريت پيامبر اعظم ص


جشنواره ادبي سيماي آفتاب با محور موضوعي بعثت ، روز دوشنبه 30 مرداد در انجمن آثار و مفاخر فرهنگي برگزار مي شود.

به گزارش مهر ، در اين جشنواره 20 شاعر معاصر از سراسر کشور به قرائت تازه ترين سروده هاي خود در ارتباط با بعثت نبي اکرم (ص) و پيامبر اعظم (ص) خواهند پرداخت.

در اين جشنواره که دبيري آن را دکتر سيدعلي موسوي گرمارودي به عهده دارد، شاعراني چون قيصر امين پور ، علي معلم دامغاني ، موسوي گرمارودي ، محمدجواد محبت ، محدثي خراساني و... به شعرخواني مي پردازند. همچنين دکتر ميرجلال الدين کزازي با موضوع سيماي پيامبر در شعر خاقاني ، محمدحسين ساکت با موضوع پيامبر (ص) و سيره ، دکتر مهدي محقق با موضوع چهره پيامبر در شعر ناصرخسرو و دکتر موسوي گرمارودي با موضوع سيماي پيامبر در شعر جمال الدين اصفهاني به سخنراني مي پردازند.

شاعر ملی هلند در گفتگو با مهر :

ادبیات عامل اصلی حفاظت از زبان و فرهنگ هاست

ادبیات عامل اصلی حفاظت و حراست از فرهنگ ها است ؛ به شرطی که مردمی که صاحب آن زبان هستند این شوق و اشتیاق را برای محافظت از فرهنگ خود داشته باشند.

" فان ویسن " شاعر هلندی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و ادب مهر، ضمن بیان این مطلب افزود : نگرانی درباره از دست رفتن زبان ها معطوف به همه ملت هاست. متاسفانه زبان هلندی هم زبانی بین المللی نیست و من نگران این هستم که به تدریج با پیشرفت هایی که در جهان رخ می دهد و فرهنگ ها به سمت یکپارچگی حرکت می کنند، زبان های کوچکتر ارزش و جایگاه خود را از دست بدهند و زبان های مهم و درجه اول نقش اساسی را ایفا کنند و سایر زبان ها را از گردونه رقابت خارج سازند.

شاعر ملی هلند تصریح کرد : با این وجود حرکت هایی هم در مخالفت و مقابله با این قضیه صورت می گیرد. باید گفت تا زمانی که افراد به نوشتن، چه به صورت نظم و چه به صورت نثر ادامه دهند به حیات این زبان ها نیز کمک شده است.

وی نوشتن و ادبیات را مهم ترین عامل بازدارنده در نابودی زبان ها و فرهنگ ها توصیف کرد و ادامه داد : ادبیات می تواند به این مقاومت کمک شایان توجهی بکند. ادبیات موجب محاف

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است