تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


August 2, 2006 02:58 AM

يازدهم مرداد 1385


مصطفي مختاباد:

پشتوانه شعري مان در تئاتر ناديده گرفته شده است

تهران- خبرگزاري كار ايران


تئاتر در ايران پديده گلخانه اي است و نياز به مراقبت هاي ويژه اي دارد بنابراين حوزه هنري با چنين رويكردي مي تواند از اين پديده حساس و شكننده حمايت كنند.

به گزارش گروه هنر ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ،" مصطفي مختاباد" ‌استاد دانشگاه و عضو هيات بازبيني سومين جشنواره تئاتر ما هدف و كانون فكري جشنواره تئاتر ماه را تقويت معنويت، انديشه و هنر عنوان كرد و گفت: تاتر در طول تاريخ با چنين مضاميني حركت كرده و هنري بوده است كه هميشه تلاش كرده است تا فرزانگي و فرهيختگي را تقويت كند.

اين استاد تئاتر دانشكده هنرهاي زيبا در ادامه نزول نگاه معنوي و زيبا شناختي ، آلودگي هاي اطلاعاتي در عرصه رسانه هاي جمعي و فقدان هنر فاخر به خاطر تكثر سلايق سطحي را از عوامل روي آوردن سياستگزاران به سمت هنر فاخر، شاخص و مفاهيمي چون معنويت و انديشه عنوان كرد و سپس به زمينه ها و لوازم شكل گيري چنين هنري پرداخت وگفت: اين خلدون، خلاقيت را اوج گيري فعل و انفعالات و داد و ستدهاي فكري و فرهنگي در يك جامعه باز مي داند بنابراين اگر بخواهيم هنري فاخر، انساني و تاثير گذار داشته باشيم بايد در عرصه عمومي و پيكره جامعه تغيير و جهشي معنوي صورت بگيرد.

مختاباد در ادامه به تنبلي و ركود فرهنگي كه جامعه ما به ‌آن دچار شده است اشاره كرد و سپس به آسيب شناسي تئاتر كشور پرداخت و گفت: فرهنگ پديده اي است كه نيازمند بسترها ، توليد و خلاقيت است ولي آنچه كه امروزه به عنوان آثار خلاقه هنري مشاهده مي شود شايسته ي جامعه فرهنگ مداري مثل ايران نبوده است چرا كه ايران كشوري بوده و هست كه براي هزاره ها توليد فرهنگي داشته است.

وي در ادامه به ضعف تكنيكي ، ساختاري و زباني و بياني نمايش ها اشاره كرد و خاطر نشان كرد: امروزه در دنيا ساختار و بيان نمايش فرق كرده است زيرا رسانه هاي مختلفي پديد ‌آمده اند كه مدام زبان شان را تغيير داده و مي خواهند شيوه هاي بياني اثر گذارتري داشته باشند.

اين مدرس دانشگاه بر لزوم چند وجهي بودن موضوعات انتخابي نمايش ها به خاطر پيچيدگي هاي لايه ها ونهادهاي اجتماعي تاكيد كرد و گفت: ما بايد سوژه هايمان را به صورتي انتقال دهيم كه مخاطب مان حس نكند كه اين سوژه را مي توانست با صرف انرژي كمتري از رسانه اي ديگر به دست بياورد پس صحنه تئاتر داراي ظرفيت هايي بياني و چند لايگي را در كارشان ايجاد كرده و سوژه انتخابي را به ايهام ، تعلييق و ابهام آميخته كنند تا تماشاگر در فضايي خاص كه ايجاد شده است به غنا و تاثير گذاري عاطفي، رواني و زيبايي لازمه برسد.

مختاباد گفت: ضعف ديگر نمايش هاي ما راحت حرف زدن هنرمندان است كه اين عامل باعث ناديده گرفتن پيچيدگي بيان تئاتري و رمز و رازهاي هنري مي شوند و متاسفانه تئاتر اين مملكت هنوز نتوانسته است به نقطه اي برسد كه مفاهيم را به آن غنا ، زيبايي و ظرافتي كه در هنر تئاتر نهفته است برساند.

وي از هنرمندان تئاتر به خاطر ناديده گرفتن پشتوانه شعري و ادبي مان انتقاد كرد و گفت: اگر در هنر نمايش ايران به پشتوانه شعري مان توجه مي شد و مي توانستيم جهشي بزرگ در تئاترمان داشته باشيم ولي متاسفانه نتوانستيم پشتوانه و سنت خلاقانه شعري مان را وارد زبان تئاتر مان بكنيم هنرمندان قدر هم وقتي وارد اين فضا مي شوند فقط يا نقططه اي مي رسند و ديگر نمي توانند جهش لازم را داشته باشند.

عضو هيات بازبيني سومين جشنواره تئاتر ماه در ادامه بر لزوم تلفيق فضاهاي ادبي و خلاقه تئاتر تاكيد كرد و تصريح كرد: يكي از مشكلات تئاتر ما اين است كه به آشتي بين نمايشنامه نويسي به عنوان حوزه ادبي تئاتر و صحنه به عنوان حوزه خلاقه تئاتر نرسيده ايم كه فكر مي كنم اين مشكل به ذهنيت نگري ما ايرانيان بر مي گردد.

اين استاد دانشگاه برلزوم پيوند تئاتر با مخاطب و به سالن كشاندن تماشاگران به سالن هاي نمايش در عصري كه رسانه كوچكي مثل تئاتر در زير سايه حضور رسانه هاي قوي قرار گرفته است ، تاكيد كرد و گفت: در غير اين صورت نبايد چندان به گسترش اين پديده خوش بين بود ما بايد بتوانيم زمينه هايي ايجاد كنيم كه تئاتر از عزلت و تنهايي بريون بيايد و به دل اجتماع برود تئاتر ايران نيازمند جهشي اساسي است كه اگر اين جهش ايجاد نشود جاي بسي نگراني است چرا كه اين پديده مي تواند خود به خود از عرصه هنري و معنوي اين كشور حذف شود.

مختاباد حساسيت مدير فرهنگي حوزه هنري و حضور كساني چون استاد سعيد كشن فلاح كه سال ها با تئاتر و اهالي زيسته است و نصراله قادري را كه خود از نويسندگي و كارگرداني تئاتر است در اين جشنواره مغتنم شمرد و گفت: ايشان با ‌آسيب ها و مشكلات تئاتر ‌آشنايي د ارند برگزاري چنين جشنواره اي با امكاناتي محدود و رنج هاي بي شماري كه دارد نشانه اين است كه هنوز عشق ورزيدن مهم ترين عنصر براي حيات مداري تئاتر است كه من حس كردم اين عشق و دلدادگي به تئاتر در فضاي جشنواره تئاتر ماه وجود دارد و بايستي به اين افراد عاشق دست مريضاد گفت.

وي داوري اين جشنواره را به خاطر عمر كوتاهي كه دارد غير منصفانه عنوان كرد و سپس به فوايد برگزاري جشنواره تئاتر ماه پرداخت و خاطر نشان كرد: برگزاري جشنواره هايي مثل تئاتر ماه نه تنها يك فضاي رقابتي ايجاد مي كنند بلكه اين جشنواره مي تواند محلي براي معرفي گروه هاي تئاتري باشد كه زحمت كشيده و اميدوارند در پهنه و پيكره تئاتر كشور سهم و جايگاهي داشته باشند مهمتر از همه انسداد و انحصاري است كه در جشنواره تئاتر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ايجاد مي شود در اين جشنواره شكسته مي شود و فضايي براي تعامل ميان گروه ها ايجاد شود حتي گروه هايي كه پشت درهاي بسته مانده اند راهي بري ورود و معرفي خودشان پيدا مي كنند.


 


بررسي جهان داستاني " محمود دولت آبادي " در محل خبرگزاري كار ايران

تهران- خبرگزاري كار ايران


همزمان با شصت و چهارمين سالروز تولد "محمود دولت آبادي" نويسنده نامي معاصر ، جهان داستاني او در محل خبرگزاري كار ايران , ايلنا , بررسي مي شود.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا , در اين نشست " امير حسن چهل تن " و " محمد بهارلو " سخن خواهند گفت.

اين جلسه ساعت 17 روز چهارشنبه 11 مرداد ماه برگزار مي‌شود.

"محمود دولت آبادي" در دهم مرداد ماه 1319 در دولت آباد سبزوار متولد شده است و در پرونده خود سابقه بازي در نمايش , تلاش براي تشكيل سنديكاي تئاتر و خلق اثر ارزشمندي چون " كليدر" را نيز دارد.


 

 

حضور شاعران مقاومت پنج كشور اسلامي در پانزدهمين شعر دفاع مقدس

تهران- خبرگزاري كار ايران


پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس ميزان شاعران مقاومت كشورهاي آذربايجان، سوريه , فلسطين ، عراق و تركيه خواهد بود .

به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از ستاد خبري پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس بخش بين الملل اين كنگره كه امسال دومين دوره خود را تجربه مي كند شاهد حضور شاعران مقاومت از كشورهاي مسلمان خواهد بود كه اشعار خود را قرائت مي كنند .

بر اين اساس روزهاي 27 تا 29 شهريور ماه سال جاري، پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس برگزار مي شود و در آن شاعران به زبان‌هاي تركي ،‌ كردي ، عربي و فارسي شعرهاي خود را مي‌خوانند .

بخش بين الملل اين كنگره كه براي اولين ‌بار در چهاردهمين دوره كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در كرمانشاه افتتاح شد , ميزبان شاعراني چون " سيد ضياء الدين قاسمي " از افغانستان , " محمد علي عجمي " از تاجيكستان و " عباس علي فتوني " از كشور لبنان بود .

در چهاردهمين دوره از اين كنگره , يازده هزار قطعه شعر كه توسط 900 شاعر سروده شده بود به دبيرخانه كنگره ارسال شد و در نهايت 120 شعر منتخب از نگاه داوران در كتابي به نام " روايت چهاردهم " چاپ و منتشر شد .

پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس روزهاي 27 تا 29 شهريور ماه در اروميه برگزار مي‌شود .


 

سومين جشنواره ماه ادبي دانشگاه‌هاي سراسر كشور برگزار مي‌شود

تهران- خبرگزاري كار ايران


سومين جشنواره ماه ادبي دانشگاه‌هاي سراسر كشور (ماه) در دانشگاه اميركبير برگزار خواهد ‌شد .

"مهدي سعيدي‌پور" , مسوول روابط عمومي جشنواره ماه ادبي در گفت و گو با خبرنگار ايلنا‌, با اعلام اين خبر گفت‌: اين جشنواره به مدت 14 روز به ميزباني كانون ادبي دانشگاه اميركبير و با هماهنگي اداره كل فرهنگي دانشگاه اميركبير , اداره كل فرهنگي وزارت علوم و مجموعه كانون هاي ادبي دانشجويان سراسر كشور از چهاردهم تا بيست و هفتم مرداد ماه برگزار مي‌شود .

سعيدي پور با بيان اينكه اين جشنواره، كارگاه ها و نشست هايي درباره داستان‌, شعر , طنز و عرفان در ادبيات دارد، اظهارداشت‌: در اين جشنواره، استاداني چون "فتح‌الله بي نياز" , "حسين سناپور" ,"جلال رفيع" ، "ابوالفضل زرويي نصرآباد" و "موسي بيدج" شركت مي‌كنند كه از 60 نفر از منتخبان كانون هاي ادبي دانشگاه هاي سراسر كشور و برگزيدگان جشنواره هاي ادبي وزارت علوم نيز براي شركت در اين جشنواره دعوت شده است .

وي افزود : اين جشنواره، روز يكشنبه چهاردهم مرداد ماه افتتاح مي شود و دانشجوياني كه تا چهاردهم مرداد ماه ثبت نام كرده اند، مي توانند در كارگاه هاي اين جشنواره شركت كنند .


 


اهداي تنديس ادبي " قدس "به شاعران


پانزدهمين همايش سراسري شعر دفاع مقدس , به بهترين اشعار مربوط به‌فلسطين و لبنان تنديس ادبي قدس اهدا مي كند .

بنياد حفظ آثار ونشر ارزشهاي دفاع مقدس اين كنگره را برپا مي كند و در آن به سه نفر از شاعراني كه بهترين اشعار را در باره مقاومت مردم لبنان و فلسطين سروده‌اند , تنديس قدس و جايزه نقدي اهداء خواهد كرد .

پانزدهمين كنگره سراسري شعردفاع مقدس 27 تا 29 شهريور در اروميه تشكيل مي‌شود .


 


کنگره سراسری شعر دفاع مقدس


پانزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس میزبان شاعران مقاومت کشورهای فلسطین‌, عراق‌, سوریه‌, ترکیه و جمهوری آذربایجان خواهد بود .

در بخش بین‌الملل این کنگره شاعران مقاومت کشورهای اسلامی , اشعار خود را در عرصه مقاومت به زبان‌های عربی‌, فارسی‌, ترکی و کردی می‌سرایند.

در چهاردهمین دوره از این کنگره که در کرمانشاه برگزار شد 11 هزار قطعه‌شعر از 900 شاعر سروده شده بود و در نهایت 120 شعر منتخب از نگاه‌داوران در کتابی به نام روایت چهاردهم چاپ و منتشر شد.

پانزدهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس‌27 , تا 29 شهریور در ارومیه برگزار می‌شود .


 

 

بازبين جشنواره تئاتر ماه: پشتوانه شعر در هنر نمايش ناديده گرفته مي‌شود

تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي


"مصطفي مختاباد" بازبين سومين جشنواره تئاتر ماه گفت: پشتوانه شعر و ادبيات در هنر نمايش ايران ناديده گرفته و اين هنر اكنون تبديل به يك پديده‌اي گلخانه‌اي شده است و نياز به مراقبتهاي ويژه دارد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي حوزه هنري، مختاباد افزود: نزول نگاه معنوي و زيبايي شناختي، آلودگي‌هاي اطلاعاتي در عرصه رسانه‌هاي جمعي و فقدان هنر فاخر به دليل تكثر سلايق سطحي از عوامل رويكرد سياستگزاران به هنر فاخر است.

وي افزود: ابن خلدون خلاقيت را اوجگيري فعل و انفعالات داد و ستدهاي فكري و فرهنگي در جامعه باز مي‌داند. بنابر اين براي هنر فاخر، انساني و تاثير- گزار بايد در عرصه عمومي و پيكره جامعه تغيير و جهشي معنوي صورت گيرد.

مختاباد با اشاره به ضعف تكنيكي، ساختاري، زباني و بياني نمايشها تصريح كرد: امروز در دنيا ساختار و بيان نمايش تغيير كرده است زيرا رسانه‌هاي مختلفي پديد آمده‌اند كه به شكل مداوم زبان خود را تغيير مي‌دهند و به دنبال شيوه‌هاي بياني تاثيرگذارتري هستند.

بازبين سومين جشنواره تئاتر ماه افزود: ضعف ديگر نمايشهاي ايراني راحت حرف زدن هنرمندان است. اين عامل سبب ناديده گرفتن بيان پيچيده تئاتري و رمز و رازهاي هنري مي‌شود.

وي در پايان تصريح كرد: در صورتي كه در نمايشهاي ايراني به پشتوانه شعر ايراني توجه شود، اين عرصه با تحولي شگرف مواجه خواهد شد.


 

 

بزرگداشت شهريار در کنگره شعر دفاع مقدس


در اولين روز از برگزاري پانزدهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس که مصادف با روز ملي شعر و ادب است ، ياد و خاطره استاد محمد حسين بهجت شهريار گرامي داشته مي شود.

اين دوره از کنگره سراسري شعر دفاع مقدس روز دوشنبه 27 شهريور افتتاح مي شود.


 

 

مشفق کاشاني: اساسنامه انجمن صنفي شاعران را امضاء کرده ام


مشفق کاشاني شاعر پيشکسوت معاصر ، گفت: شعر محصول رنج ، فکر و مشاهدات شاعرست و اين محصول بدون رنج و دقت نظر به دست نخواهد آمد.

وي با بيان اين مطلب افزود: بي ترديد شاعر امروز هم مانند ساير شهروندان دنياي امروز ، نيازمند آرامش و امنيت کاري و شغلي است تا بتواند به امور خلاقه بپردازد. مشفق کاشاني تصريح کرد: من اساسنامه انجمن صنفي شاعران را امضاء کرده ام چرا که وجود تشکلي صنفي براي پيگيري مسائل و مشکلات کاري اين قشر فرهنگي را لازم و ضروري مي دانم ، اگر مي خواهيم شاعر به سلوک ادبي و تلاش فرهنگي خود ادامه بدهد و آثار ماندگار و با صلابتي از خود به يادگار بگذارد ، بايد براي حل مشکلات صنفي و کاري او همفکري شود. وي با تاکيد بر وجود وفاق و همگرايي ميان شاعران کشور به مهر گفت : انجمن صنفي شاعران مي تواند در بسياري از امور اين قشر فرهنگي ، کارساز و موثر باشد ، ويژگي ديگر آن ، در کنار هم قرار گرفتن چهره هاي فعال ادبي در جامعه امروز ماست.


 

 

برگزاري جشنواره شعر الجواهري ، به دليل مشكلات مالي و امنيتي به تاخير افتاد


جام جم آنلاين: اتحاديه كل ادباء و نويسندگان عراق ، برگزاري چهارمين جشنواره شعر الجواهري ، شاعر فقيد را به دليل مشكلات مالي و امنيتي به تاخير انداخت.

به گزارش پايگاه اينترنتي البيان ، اين جشنواره قرار بود چهارشنبه گذشته برگزار شود كه تا اطلاع ثانوي به تاخير افتاد.

سخنگوي اتحاديه نويسندگان گفت: در صورت دريافت هزينه برگزاري جشنواره الجواهري ، اين جشنواره برگزار خواهد شد.

الخياط افزود: نوري المالكي ، 30 ميليون دلار براي برگزاري جشنواره اختصاص داده بود اما وزارت دارايي از پرداخت آن خودداري كرده است.

محمد مهدي الجواهري، شاعر فقيد عراقي كه 1898 در شهر نجف از خانواده اي اديب، شاعر و فقيه به دنيا آمد 27 ژوييه 1998 در سوريه درگذشت و در مقبره حضرت زينب (س) در كنار همسر و نزديكانش به خاك سپرده شد.

اولين شعر وي 1921 منتشر شد و سال 1927 ، نجف را به قصد بغداد ترك كرد تا تحصيلات خود را تكميل كند. سال 1928 نيز ديوان "ميان احساس و عاطفه" را منتشر كرد.

وي سال 1979 پس از ترك عراق و به پراگ و سال 1983 به دعوت حافظ اسد ، رئيس جمهور فقيد سوريه از پراگ به اين كشور رفت.

جواهري كه اولين دبير انجمن روزنامه نگاران عراق بود همچنين اتحاديه ادباء و نويسندگان عراق را تاسيس و اولين رئيس آن شد.


 

 

"شعر پست‌مدرن آمريكا" توسط علي قنبري به‌چاپ مي‌رسد

ایسنا


كتابي با نام "شعر پست‌مدرن آمريكا" با ترجمه و تاليف علي قنبري منتشر مي‌شود. ‌قنبري درباره كتاب يادشده به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، گفت: اين كتاب نحله‌هاي متفاوت شعري آمريكا را بعد از جنگ جهاني دوم دربرمي‌گيرد؛ نحله‌هايي مثل كوهستان سياه، مكتب نيويورك، مكتب سانفرانسيكو، نسل بيت، شعر زبان و ... . اين شاعر افزود: در واقع در اين كتاب رويكرد متفاوت اين نحله‌ها به شعر پست‌مدرن بررسي مي‌شود و بخشي هم ترجمه شعرهاي شاعران پست‌مدرن است.


 


محمدكاظم كاظمي: اصالت احساس و انديشه در شعر، كاربردي شدن آن را باعث مي‌شود

ایسنا


بيدل دهلوي با سرودن از درونيات خود، جنبه‌هاي کاربردي شعرش را افزايش داده است. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، محمد‌کاظم کاظمي - شاعر افغان - در پنجاهمين نشست انجمن ادبي شعر امروز درباره «بررسي جوانب کاربردي شعر بيدل در ادبيات معاصر» که در کانون هنر خراسان برگزار شد، با بيان اين مطلب، گفت: به طور کل شعر مي‌تواند دو نوع کاربرد داشته باشد؛ لذت بردن در هنگام خواندن و شاهد مثال بودن ابيات در موقعيت‌هاي مختلف که شعر بيدل دربرگيرنده هر دو اين حالات است. وي ادامه داد: در جست‌وجو ميان ساير شاعران فارسي‌زبان، به استثناي ديوان حافظ، مولانا و سعدي چنين ويژگي‌ کمتر به چشم مي‌خورد و جنبه‌هاي کاربردي شعرهاي انوري، فرخي و خاقاني محدودتر است. کاظمي افزود: اصالت احساس و انديشه در شعر باعث کاربردي شدن آن مي‌شود. زماني که شاعر از درونيات خود مي‌سرايد، به عام بودن عواطف، احساسات و تفکر نزديک مي‌شود. اين ويژگي شعرهاي مولانا را شامل مي‌شود و بيدل نيز با بهره‌گيري از همين خصوصيت، جنبه‌هاي کاربردي شعر خود را افزايش داده است. وي ادامه داد:‌ از فاکتور ديگري که مي‌توان براي کاربردي شدن شعر برشمرد، تنوع مضامين است. به طور مثال در يک همايش با عنوان «پيوندهاي فرهنگي ايران و افغانستان» شعري که متناسب آن مجلس بود، قرائت شد.


 


"ظرفيت‌ها و موانع جهاني شدن شعر معاصر فارسي" بررسي مي‌شود

ایسنا


دهمين نشست ماهانه انجمن شاعران فارسي‌گوي جهان با عنوان “سلوك شعر؛ بررسي ظرفيت‌ها و موانع جهاني شدن شعر معاصر فارسي” برگزار مي‌شود. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست، ‌ضياء موحد، علي باباچاهي و محمود فتوحي سخنراني خواهند كرد. طبق اعلام، 60 نفر از استادان و دانشجويان بيش از 20 كشور جهان مهمان ويژه‌ اين نشست هستند. نشست يادشده، ساعت 17 روز دوشنبه، نهم مردادماه جاري در تالار همايش‌هاي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي واقع در خيابان بخارست، كوچه چهاردهم، پلاك 49 برپا خواهد شد.


 


تنديس ادبي "قدس" در كنگره‌ي سراسري شعر دفاع مقدس اهدا مي‌شود

ایسنا


تنديس ادبي قدس به برترين شعرهاي مربوط به فلسطين و لبنان كه در پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس ارايه شوند، اهدا مي‌شود. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حوزه هنري استان تهران، جايزه ويژه ادبي قدس - شامل تنديس قدس و جايزه نقدي - را به سه نفر از برگزيدگان اين كنگره كه شعرهاي ويژه مربوط به مقاومت مردم مظلوم فلسطين و لبنان را سروده باشند، اعطا مي‌كند. اين مركز همچنين درنظر دارد، دبيرخانه دايمي اهداي تنديس و جايزه ادبي قدس را از سال آينده در اين حوزه مستقر كند تا هر سال و همزمان با برپايي كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، اين جايزه به برگزيدگان اعطا شود. طبق اعلام، برنامه‌ريزي براي اهداي “جايزه كتاب سال فلسطين” ‌نيز در جريان است. پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس، توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس از 27 تا 29 شهريورماه سال جاري همزمان با روز شعر و ادب پارسي و بزرگداشت استاد محمدحسين شهريار در اروميه برپا مي‌شود و مهلت ارسال آثار به اين كنگره تا پايان ماه جاري خواهد بود.


 


محمدجواد محبت: شعر نيمايي راه خود را مي‌رود

ایسنا


در روزگار ما قالب نيمايي از توجه و فراخناكي ذهن برخوردار است؛ اما محصول كار در آينده قضاوت خواهد شد. محمدجواد محبت با بيان اين مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار داشت: در شعر اگر اختيار شاعر به شعر داده شود، شعر جذاب‌تر خواهد بود. شعر مثل آبي است كه شكل مظروفش را مي‌گيرد كه اين‌جا قالب منظور است؛ اما شاعراني كه از قبل تصميم مي‌گيرند كه چه بگويند، شعرشان چيز جذابي نخواهد بود. وي افزود: شعر ساختني با شعر آمدني فرق بسياري دارد؛ در شعر ساختني شاعر خود تصميم مي‌گيرد كه در چه قالبي شعر بسرايد؛ اما شعر آمدني، به يك‌باره جاري مي‌شود. محبت همچنين متذكر شد: در روزگار ما شاعر براي بعضي از مضامين در سبك و قالب خاصي تمرين كرده و روي پتانسيلي اختياري كار مي‌كند، مثل بعضي شاعران كه روي قالب خاصي مي‌توانند مانور دهند. مثلا موسوي گرمارودي در قالب سپيد مي‌تواند مانور دهد و فراخ‌دستي او در كلمات كاري است كه در مدت زمان طولاني به آن دست يافته است. وي افزود: شاعران ديگر و امروزي مانند پيروان نسل بعد از فريدون توللي و بعد از فريدون مشيري و نادر نادرپور نيز سعي كردند براي خود شيوه و سبكي را انتخاب كنند. محبت با بيان اين مطلب كه شعر نيمايي راه خود را مي‌رود، ادامه داد: هر چند كه اين شعر به شعر سپيد و زوايد آن منجر شده، اما غزل و رباعي همچنان كار خود را مي‌كنند؛ چراكه غزل معمولا براي ذهن چيزي شيرين است و شعر نيمايي هم براي مضامين اجتماعي قالب خوبي است؛ زيرا مي‌تواند طولاني‌تر شود، ادامه يابد و در عين حال خستگي نياورد. او شعر سپيد را فاقد اين ويژگي دانست و گفت: شعر سپيد، شعر تريبوني نيست؛ شعري نيست كه شنونده بشنود، هم لذت ببرد و هم به تفكر وادار شود.


 

 

جشنواره‌ي ملي شعر کوثر به‌كار خود پايان داد

ایسنا


جشنواره ملي شعر کوثر با معرفي برگزيدگان به كار خود پايان داد. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هفتمين جشنواره ملي شعر کوثر با حضور 400 شاعر از استان‌هاي مختلف کشور به مدت دو روز و با موضوعات شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س)، اهل بيت (ع) (امام موسي کاظم (ع)) و بخش آزاد در شهميرزاد استان سمنان برگزار شد. در مجموع 800 اثر به جشنواره فرستاده شدند كه از استان سمنان 248 اثر شركت داشتند. از اين ميان، 288 شاعر از استان سمنان و 112 شاعر از 25 استان کشور حضور داشتند. پس از داوري نهايي، مهدي رحيمي از دليجان در بخش شخصيت حضرت فاطمه زهرا (س)، مهدي اشرفي از دليجان در بخش اهل بيت (ع) و عليرضا بديع از نيشابور در بخش آزاد، رتبه نخست را به خود اختصاص دادند.


 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است