تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


July 30, 2006 08:56 PM

دوم مرداد 1385


با بهره‌گيري از سخنان ائمه‌ي معصومين(ع)،

رحيم مخدومي داستان‌هايي را براي كودكان بازنويسي مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


رحيم مخدومي - از نويسندگان ادبيات دفاع مقدس - تاليف كتابي را با عنوان «داستان‌هايي براي كودكان برگرفته از سخنان ائمه‌ي معصومين(ع)» در دست انجام دارد.

به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته‌ي او، اين اثر با نگاهي داستاني به مقوله يادشده پرداخته است.

مخدومي كه با «چه كسي ماشه را خواهد كشيد»، سال گذشته در بخش‌زندگي‌نامه‌هاي داستاني، برگزيده‌ي پنجمين دوره‌ي جايزه‌ي ‌ادبي شهيد غني‌پور شد، از تجديد چاپ نهم اين كتاب خبر داد.

چاپ اول كتاب كه با زباني داستاني به زندگي شهيد غلامعلي پيچك مي‌پردازد، در سال 83 عرضه شده است.

اين داستان‌نويس همچنين زندگي‌نامه‌ي داستاني سردار شهيد كردستان، هوشنگ ورمقاني را (كه در سال 75 در درگيري با دموكرات‌ها به شهادت رسيده)، در دست تاليف دارد.

«آخرين نامه‌ي سميرا»، «جنگ پابرهنه» (خاطره‌ها و مشاهده‌هاي او از حضورش در جنگ)، كتاب‌هايي براي كودكان با موضوع نماز ازجمله «روزي‌كه خواهرم خنديد» و «خدا به حرف‌هايم گوش داد» كه چهار مجلد از آن‌ها تاكنون منتشر شده‌اند، و احتمالا تا 10 جلد ادامه مي‌يابند، از ديگر آثار قلمي منتشرشده‌ي رحيم مخدومي به شمار مي‌روند.


 


كيومرث منشي‌زاده:

شاعران از پتانسيل‌هاي شعر نيما نتوانستند استفاده كنند

شعر انساني نيما جاي خود را به شعري غيرمتعهد داد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


كيومرث منشي‌زاده معتقد است: شعر نيمايي داراي پتانسيل‌هاي زيادي بود كه متاسفانه شاعران نتوانستند از آن استفاده كنند.

اين شاعر در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: اگر شاعران نتوانستند از پتانسيل‌هاي شعر نيمايي به طور كامل استفاده كنند، به اين دليل بود كه شعر نيما يوشيج تنها شعري است كه دستگاه مختصات دارد. شايد وجود همين دستگاه مختصات كه موجب اشكالاتي در استفاده آن مي‌شد، باعث شده شاعران به شعرهاي آسان‌تري روآورند.

وي پتانسيل‌هاي شعر نيمايي را پتانسيل‌هاي قوي دانست و افزود: در شعر نيما، از نظر دستگاه مختصات، وجه فارغي ميان نظم و شعر وجود داشت كه البته بعدها به علت ندانم‌كاري‌هاي برخي از پيروان نيما، هر شعر بلندي را منظومه ناميدند؛ در حالي كه ميان شعر بلند و منظومه اختلاف ماهوي وجود دارد؛ يعني اين اختلاف، اختلاف كيفي است؛ نه كمي مربوط به بلند يا كوتاه بودن شعر.

منشي‌زاده با بيان اين مطلب كه شعر نيمايي چون از نظر وزن تابع قوانين پيچيده‌اي بود و در نتيجه به‌كار بردن آن از طرف هر كسي آسان نبود، ادامه داد: بسياري شعرهاي آسان‌تري را برگزيدند؛ مثلا نحوه شعر سهراب سپهري نحوه‌ي آساني بود و به همين علت خيلي‌ها به آن روآوردند. مشكل شعر اينان اين بود كه بدون اين‌كه بدانند منظور نيما از قالب‌هاي نيمايي، آسان كردن كار براي شاعر نبوده است، بيشتر گمان كردند قصد نيما قطع نظر كردن از قافيه است، در حالي كه كوتاه و بلند كردن ابيات در شعر نيمايي از قواعد خاصي صورت مي‌گرفت.

وي همچنين برداشت شاعران را از قالب‌هاي نيمايي، برداشت غلطي ذكر كرد و در توضيح آن متذكر شد: شاعران با همين برداشت غلط كه نيما خواسته است با قطع نظر از قافيه، شعر را آسان‌تر كند، آمدند و از وزن هم قطع نظر كردند؛ در حالي كه شعر بي‌وزن، خود نوعي از شعر است كه در اروپا هم متداول بود و آن هم ضوابط خود را داشت.

اين شاعر در ادامه اين بحث گفت: بعدا عده‌اي باز هم براي آسان‌تر كردن كار، پيش خود گفتند حال كه قافيه و وزن را حذف كرده‌ايم، بياييم ايماژ را هم حذف كنيم، چرا كه بدون وجود اين سه عنصر، شعر مي‌توانست خيلي آسان‌نوشته شود. به هر حال از آن‌جايي كه باز هم عده‌اي دنبال آسان‌تر گفتن ما في ضمير بودند، گفتند ما كه قافيه را حذف كرديم، وزن را هم همين‌طور و ايماژ را هم كه حذف كرديم، بياييم معنازدايي كنيم؛ غافل از اين‌كه شعر بي‌معنا، آدم بي‌معنا و همه چيز بي‌معنا فراوان است.

وي گفت: مطلب قابل تاسف اين نيست كه چرا شعر از نظر ظاهر و قالب به چنين روزي افتاده است؛ مطلب قابل تاسف اين‌است كه شعر نيمايي كه بعد از چندين قرن، به طرف شعر انساني كه به وسيله سعدي 50 سال پيش از «پتراركو» - بنياد‌گذار شعر انساني در غرب -، سروده شده بود، رفت و لبريز از ظرفيت‌هاي انساني بود، جاي خود را به شعري بسيار شخصي و غيرمتعهد داد. به هر حال اين تاسف وقتي بسيار زيادتر مي‌شود كه ما بدانيم ميان شعر نيما و زندگي نيما، ارتباط تنگاتنگي وجود داشته است؛ يعني نيما اگر چنان شعر مي‌نوشته است، از شعري جز آن نوع شعر خوشش نمي‌آمده است.

منشي‌زاده معتقد است: بسياري از شاعران مدرن بعد از نيما به نظر خود شعر مدرن مي‌نوشتند، ولي عاشق سينه‌چاك شعر عرفاني بودند.

او در پايان تصريح كرد: حالا بايد پرسيد، آيا اين درست است كه من خود را شاعر پست‌مدرن بدانم يا سورئاليست، ولي از ترس شماتت خلق در زيرزمين خانه شعرهاي باباطاهر عريان را بخوانم.


 


براي گذراندن دوره‌ي دانش‌افزايي،

برگزيدگان دومين المپياد زبان و ادبيات فارسي روسيه به ايران مي‌آيند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


چهار نفر از برگزيدگان دومين المپياد زبان و ادبيات فارسي روسيه براي گذراندن دوره دانش‌افزايي که توسط گروه اجرايي گسترش زبان فارسي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به مدت 45 روز تدارک ديده شده است، به ايران مي‌آيند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در آسياي ميانه، آنا يفيموا از انستيتو کشورهاي آسيا و آفريقا وابسته به دانشگاه دولتي مسکو، آنا بارانوا از دانشگاه دوستي ملل، و الدار امين‌اف و ژانا ژالپاکوا از دانشگاه دولتي آستراخان، گروه اعزامي به ايران را تشکيل مي‌دهند.

المپياد زبان و ادبيات فارسي که دو سال است به ابتکار رايزني فرهنگي ايران در مسکو برگزار مي‌شود، مورد توجه دانشگاه‌هاي روسيه و کشورهاي همسود قرار گرفته و جمع زيادي از دانشجويان برجسته رشته زبان و ادبيات فارسي از دانشگاه‌هاي مختلف سراسر روسيه و کشورهاي همسود در آن به رقابت پرداخته‌اند.

اين المپياد به صورت دومرحله‌يي، ابتدا در دانشگاه مربوطه و سپس در مسکو برگزار مي‌شود و جمعي از برجسته‌ترين استادان دانشگاه‌هاي روسيه بر حسن انجام آن نظارت دارند.


 


كنگره‌ي شعر دفاع مقدس همزمان با روز شعر و ادب فارسي آغاز مي‌شود

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس از روز 27 شهريورماه همزمان با روز "شعر و ادب فارسي" تا 29 همين ماه در اروميه برگزار مي‌شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كنگره كه براي دومين‌بار در استان آذربايجان‌غربي، شهرستان اروميه برگزار مي‌شود، ميزبان بيش از 200 نفر شاعر و منتقد دفاع مقدس خواهد بود.

مهلت ارسال آثار به اين كنگره 31 مردادماه اعلام شده و بعد از آن، با حضور حسين اسرافيلي - دبير علمي - داوري‌ها آغاز مي‌شود.

دبير اجرايي پانزدهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس نيز افشين سيمين‌مرام است كه سرپرستي اداره كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس استان آذربايجان غربي را برعهده دارد.


 


همايش شكوه آفرينش با شركت بيش از 200 تن از دختران شاعره خانواده‌هاي سپاه برگزار شد

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


همايش شكوه آفرينش با شركت بيش از 200 تن از دختران شاعره خانواده‌هاي سپاه به همت دفتر امور زنان در فرهنگسراي اشراق آغاز به كار كرد.

به گزارش ايسنا، مهرشاد شبابي، مشاور فرماندهي و مسوول دفتر امور زنان سپاه در اين همايش گفت: ما تصميم داريم با ايجاد تشكل‌هاي مختلف علمي، هنري، ادبي و مهارت‌هاي براي دختران، آنها را در رابطه با تخصص و استعدادشان توانمند سازيم و در اين جمع كه تشكل ترنم آفتاب ناميده شده در خدمت دختراني هستيم كه با شعرشان مي‌توانند زيباترين سرود هستي را بسرايند.

وي افزود: اين زنان و دختران كه وارثان حقيقي عطوفت، عشق و محبت‌اند و تصوير زندگي در نگاه زيبا و عاشقانه آنها شكل مي‌گيرد، نقش برجسته و ممتازي را در آفرينش شعر دارند.

جمله‌مشهوري هست كه مي‌گويد: زنان هر سرزمين شعر آن سرزمين هستند، شعري كه چون درياي مواجي است و روح هر جامعه در زنان آن جامعه چون گل مي‌شكفد.

شبابي با محكوميت حملات جنايتكارانه‌ي رژيم اشغالگر قدس به لبنان و فلسطين، خاطرنشان كرد: ما همگي فرياد زنان، دختران و كودكان لبناني و فلسطيني را كه از همه‌ي ما كمك مي‌خواهند مي‌شنويم و اميدواريم در اين فرصت بتوانيم از همديگر الهام گرفته و دست در دست هم توانايي‌ها را مضاعف كنيم و بتوانيم زيباترين شعر را كه واژه‌هايش از عشق و مقاومت و عبوديت و رهايي از آن‌چه غير اوست و رسيدن به يار و نوشيدن جام عرفان است بسراييم.

در ادامه‌ي همايش، دكتر آزاد، رييس گروه ادبيات دانشگاه تهران و دكتر زرگري سخنراني كردند و پس از برگزاري مسابقات شعرخواني به سه نفر اول برگزيده جوايز نفيسي اعطا شد.


 


ميني‌ماليسم در هنر و ادبيات

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


« براي هنرمند بودن يا خلق کردن هر اثر با ارزشي، بايد ياد بگيريد که چگونه اثر خود را از چيزهاي زائد پاک کنيد به طوري که فقط عناصر اصلي باقي بماند، بعد از اين، کار زيادي باقي نمي ماند، پاک کردن اثر از همه چيزهاي غير ضروري، آرايشي است که مي‌تواند صرفه جويي در بيان نام بگيرد.» با اين جملات بود که سبکي در عالم هنر پا به عرصه ظهور گذاشت که به ميني مال شهرت يافت.

به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمد‌خاني در وبلاگ گروهي "ابوذران" به نشاني http://www.aboozaran.com در ادامه نوشته است: در اوايل دهه‌ي ‌١٩٦٠ چند هنرمند آمريکايي تحت تاثير نقاشي‌هاي سياه فرانک استلا به شکل‌هاي انتزاعي هندسي روي آوردند و بدين گونه عليه اکسپرسيون انتزاعي ( مکتب نيويورک) واکنش نشان دادند. اصطلاح ميني‌مال آرت را ريچارد ولهايم فيلسوف براي نخستين بار در ‌١٩٦٥ در مقاله‌اي آورد. او نوشت: ساخته گزيده‌هاي دوشان، نقاشي‌هاي راشنبرگ و نقاشي‌هاي سياه راينهارت از حداقل محتوا برخوردارند و اين به علت فقدان تمايز دروني است و اگر هم تمايزي مورد نظر اين هنرمندان بوده، آنها در تحقق آن شکست خورده اند.

در اين نوشته آمده است: دانلد جاد، رابرت ماريس نخستين آثار ميني‌ماليستي را در ‌١٩٦٣ به نمايش گذاشتند. ميني‌ماليست‌ها در ‌١٩٧٩ در تيت گالري لندن فعاليت خود را اينگونه توضيح دادند: «ما با استفاده از مواد ساده و غالبا صنعتي که در شکل‌بندي هاي هندسي يا بسيار خلاصه نظم يافته‌اند، کيفيات رنگ، فرم، فضا و مواد را به طور جدي تجربه کرده ايم.» به قول دانلد جاد: يک اثر هنري لزومي ندارد که چيزهاي زيادي براي ديدن داشته باشد، مقايسه کند، يکايک را تحليل و تعمق کند. شي به مثابه کل و کيفيت آن به مثابه کل جالب است. چيزهاي اصلي تنهايند و جدي‌تر، واضح‌تر و پر قدرت تر. از طريق قطع و اندازه، تنوع فرم، تباين‌هاي ملايم و سطوح و اجزاي مرتبط ( که همگي از گذشتگان به ميراث مانده است) تضعيف نمي شود.

در ادامه مي‌خوانيد: حال اين سوال در ذهن خواننده پيش مي‌آيد که چرا در ميني ماليسم سعي در حذف اجزاي زائد است؟ جواب اين است که حرکات و اجزاي زائد و اضافي، نشانه اختلال ذهني است. هيچ چيزي به سرعت اختلال ذهني، تخيل را از بين نمي‌برد. براي تخيل لازم است که به وضوح اطراف را ببيند، اگر تخيل دچار اختلال شود نمي‌توان فکر کرد... .


 


جليل تجليل:

حضرت امام خميني (ره) از نظر ادبي از حضرت فاطمه (س) الگو گرفته‌اند

خبرگزاري دانشجويان ايران - اراك


جليل تجليل گفت: حضرت امام خميني (ره) از نظر ادبي از مادر بزرگوارشان فاطمه زهرا (س) الگو گرفته‌اند، چرا که زيبايي‌ها در کلامشان نشان مي‌دهد که بلاغت فاطميه در آن وجود دارد.

استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: حضرت فاطمه (س) خودشان اديب بودند و در خطبه‌هايشان نکات زيباي ادبي مي‌توان پيدا کرد. به عنوان مثال بعد از واقعه فدک در مسجد به ايراد خطبه‌هايي پرداختند که لبريز از زيبايي‌هاي ادبي، قرآني و حديثي بود.

او درباره امام خميني (ره) و الگو گرفتن از مادرشان، اظهار کرد: امام (ره) در بياناتشان از کاربرد ساده دلنوازي‌هاي ادبي چشم نمي‌پوشيدند و شنوندگان را به انواع جمله‌هاي موثر و کوتاه جذب مي‌کردند، پس به راحتي مي‌توان گفت که در کلام‌هاي ادبي امام (ره)، همان زيبايي کلام فاطمه زهرا (س) را مي‌توان پيدا کرد.

تجليل گفت: عارفان با اديبان رابطه تنگاتنگي دارند. بزرگ‌ترين تجلي عارفان و اديبان، قرآن کريم است و امام (ره) هم عارف بودند و هم اديب.


 


فرهت: موسيقي پاپ سطح پايين علي رغم استقبال مردم ، تاريخ مصرف محدودي دارد

آثار استادان موسيقي سنتي، همانند سمفوني بتهوون وشعرحافظ پس از سالها ،نيزمخاطب دارند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


شاهين فرهت استاد دانشگاه و خالق سمفوني هاي پيامبر اعظم (ص) و خليج فارس گفت :موسيقي پاپ سطح پايين كه هم اكنون به نظر مي رسد مردم ازآن استقبال خوبي مي كنند داراي تاريخ مصرف محدودي است.

فرهت درگفت وگوبا ايسنا، باشاره به اينكه درسالهاي گذشته ،آثار برخي از خوانندگان جديد موسيقي پاپ ،مورد توجه مردم بودگفت :ولي امروز ديگر اثري ازاين خوانندگان وآثارشان ديده نمي شود وفراموش شده اند.

او با طرح اين موضوع كه صداي اساتيد موسيقي ايراني مانندشجريان وناظري سالهاي سال است كه موردتوجه مردم است گفت :به همان دليلي كه سمفوني بتهوون و شعرحافظ پس از سالها ،هنوز مخاطبان بسياري دارند ،صداي استادان موسيقي ايران وآثارديگر هنرمندان موسيقي اصيل ،سالهاي سال ماندگار خواهدبودو هميشه نو وتازه به نظر مي رسند.

وي ادامه داد:موسيقي سبك وسطحي پاپ دريك مقطعي مورد توجه قرارمي گيرندوبه زودي فراموش مي شوند.


 


داستان، ترجمه و پژوهش؛

فرياد شيري به‌زودي سه كتاب جديد منتشر مي‌كند

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


فرياد شيري به زودي كتاب‌هاي «مانيفست يك‌نفره‌ي پناهنده‌ي شماره 3333»، «ما در عكس زير باران گم شده بوديم» و «مناظره‌ها» را منتشر خواهد كرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كتاب «مانيفست يك‌نفره‌ي پناهنده‌ي شماره 3333» گزيده‌اي از شعرهاي فرهاد پيربال - شاعر و نويسند‌ه‌ي پيشرو در كردستان عراق - است كه توسط نشر چشمه منتشر مي‌شود.

همچنين در كتاب «ما در عكس زير باران گم شده بوديم»، داستاني كه فضايي شاعرانه دارد، در قالب 15 نامه و يك آلبوم عكس اتفاق مي‌افتد.

اين كتاب بعد از يك سال مجوز نشر گرفته و به زودي توسط نشر نگيما منتشر خواهد شد.

شيري كه تاكنون دو مجموعه‌ي داستان براي كودكان و نوجوانان با نام‌هاي «آدم‌هاي سياه، آدم‌هاي سفيد» و «نقطه‌ي سر راهي» را منتشر كرده است، كتابي پژوهشي را با عنوان «مناظره‌ها» براي نوجوانان توسط نشر طه منتشر خواهد كرد. اين كتاب شامل تحقيق و بررسي درباره‌ي نوع ادبي «مناظره» است.

وي در عرصه‌ي ترجمه شعر كردي نيز فعاليت‌هايي داشته و تاكنون كتاب‌هايي چون «زني آهسته گفت: عشق»، «پاسپورت لبخند و آرزو» و «عاشقانه‌هاي سرزمين بلوط» را در اين زمينه منتشر كرده است.

او ترجمه‌اي ديگر از ترانه‌هاي فولكلور كردي اورامي را با عنوان «سياچمانه» آماده‌ي چاپ دارد.

سياچمانه‌ها ترانه‌هاي بومي مردمان هورامان هستند كه معمولا توسط آوازخوانان محلي از جمله سياچمانه‌خوان معروف هورامان - عثمان هورامي - خوانده مي‌شوند.

اين شاعر در حال حاضر به همراه مختار شكري‌پور مشغول ترجمه‌ي گزيده‌هاي شعر شاعران معاصر كرد است. اين شعرها قرار است در كتابي با عنوان «پيشگامان شعر معاصر كرد» توسط انتشارات مرواريد چاپ و منتشر شود.

همچنين به زودي آخرين مجموعه‌ي شعر او با عنوان «امضاي تازه مي‌خواهد اين نام» به چاپ سوم مي‌رسد. كتاب «پاسپورت لبخند و آرزو» شامل گزيده‌اي از ترجمه شعر شاعران كرد نيز به چاپ دوم خواهد رسيد.

شيري در سال 1382 به خاطر مجموعه‌ي شعر «آغوش من از سفر پر است»، برگزيده‌ي جايزه‌ي شعر كارنامه شد.

«ماه مهمان چشمان تو بود»، «كلاغ‌ها زبان گنجشك را نمي‌فهمند» و مجموعه‌ي شعر كردي «شيته گورانيه كاني واران» (ديوانه‌سرايي‌هاي باران) از ديگر كتاب‌هاي وي در زمينه‌ي شعر هستند.


 


سيدسعيد موسوي:

ظرفيت وجودي زن در ادبيات داستاني به‌درستي ترسيم نشده است

خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد


طرح شخصيتي قابل انتظار از زن که نشانگر ظرفيت وجودي و توانايي‌هاي فردي او ‌باشد، اتفاق نيفتاده است.

سيدسعيد موسوي - نويسنده و منتقد - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، با بيان اين مطلب گفت: در ادبيات داستاني تلاشي براي به تصوير کشيدن زن به عنوان يک موجود انديشمند و تاثيرگذار در جامعه صورت نگرفته و اين امر ناشي از نگاه سنتي به زن و قابليت‌هاي اوست.

وي افزود: در چند دهه اخير حرکات فمينيستي در ادبيات نيز زن را وسيله‌اي براي اعتراض قرار مي‌دهد و به وسيله رويارويي زن در برابر مرد، قصد روايت مبارزه براي رسيدن زن به حقوق مادي و معنوي را دارد، و اين در حالي است که اين حقوق هنوز به درستي تعريف نشده‌اند.

او در بيان تاثير تحولات سياسي ـ اجتماعي در ادبيات داستاني گفت: هر ادبياتي که خلق مي‌شود، محصول يک دوره سياسي ـ اجتماعي با تفکرات غالبي است که طبيعتا نويسنده تحت تاثير آن موقعيت‌ها به خلق اثر پرداخته است.

موسوي تصريح کرد: پيروزي انقلاب با توجه به گستردگي بحث کرامت زن، تاثير بسزايي در بهبود اين روند داشته است. داستان‌هاي نويسندگاني چون صادق چوبک، جلال آل احمد، صادق هدايت و علي‌محمد افغاني، زناني منفعل و اسير در چارچوب‌هاي سنتي را روايت مي‌کند. حتا در "همسايه‌ها"ي احمد محمود، زنان صاحب انديشه و تفکر ديده نمي‌شوند.

او ادامه داد: زن به عنوان يک انسان مستقل در کنار مرد، تعريف خاص دارد. زنان مي‌توانند با ظرافت‌ها، عواطف و احساسات، انديشه و مديريت خود، مراحل کمال را به نهايت برسانند.

وي گفت: تعريف زن به عنوان موجودي مطلوب که مرد همواره براي کسب آرامش در پي اوست، نبايد به استقلال زن در مسير حرکت اجتماعي و فردي‌اش خدشه وارد کند.


 


اعضاي هيأت داوران بخش شعر کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شدند

خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز


اعضاي هيأت داوران بخش شعر جشنواره کتاب سال دفاع مقدس انتخاب شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، به‌گفته‌ي غلامرضا کافي، او به همراه صابر امامي و محمدرضا ترکي در بخش شعر دهمين دوره‌ي انتخاب کتاب سال دفاع مقدس، آثار رسيده را داروي خواهند کرد.

داوري اين بخش را در دوره‌ي پيشين، محمدرضا تركي، صابر امامي و حميدرضا شكارسري برعهده داشتند.

نهمين جشنواره‌ي كتاب سال دفاع مقدس در هفت گروه خاطره، داستان، شعر، هنر، جنگ و زندگي‌نامه، تحقيق و پژوهش و كودك و نوجوان برگزار شد.

در بخش "داستان"، بلقيس سليماني،‌مصطفي خرامان، اميرحسين فردي، ‌محمدمهدي دربندي و زهرا زواريان داوري كردند.

در بخش "كودك و نوجوان" نيز حميدرضا شاه‌آبادي، حميد گروگان و بابك نيك‌طلب داور بودند و آثاري را كه در حوزه "تحقيق و پژوهش" تاليف شده بودند، سيدعلي شجاعي، سرتيپ مسعود بختياري، دكتر زماني و دكتر بختياري بررسي كردند.

داوران بخش "هنر" را حامد سقائيان، مسعود دلخواه و حسين مسافر آستانه تشكيل مي‌دادند و در بخش "جنگ و زندگي‌نامه شهيد"، جواد محقق، نصرت‌الله محمودزاده، حبيب يوسف‌زاده و ابراهيم زاهدي مطلق داور بودند.

سال گذشته اين مراسم همزمان با روز كتاب و كتابخواني در آبان‌ماه برگزار شد.


 


محمود سجادي:

بخشي از شعر دهه‌ي 70 داداييستي است

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


محمود سجادي معتقد است: شاعر هيچ دهه‌اي نبايد براي خود و شعرش يقه‌دراني كند؛ شعر اگر خوب و ناب باشد، مي‌ماند.

اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: در دهه 70 عده‌اي دم از شعر ناب زدند، دم از شعر شفاهي؛ همان‌طور كه در دهه‌هاي 40 و 50 اسماعيل نوري‌علا دم از شعر ديگر يا شعر حجم زد؛ شعري كه پيرو زبان ادبي كامل نبود. در دهه 70 هم تعدادي از شاعران ما كه تجربه جنگ را پشت سر گذاشته بودند، در كنار منوچهر آتشي كه خود شاعر دهه 40 بود و براي حمايت و تشويق تعدادي از شاعران را تاييد مي‌كرد، دم از شعر ناب زدند و علي باباچاهي كه او هم شاعر دهه 40 است و البته اكنون ديگر شعرش رنگ و بوي عاطفي سال‌هاي جواني‌اش را ندارد، بعضي شاعران اين دهه و بعضي شعرهاي اين گروه را تاييد كرد.

او افزود: بعضي از اين شعرها مطلقا شعر نيستند، بلكه قرار دادن كلمات و عباراتي است كه در خواننده توليد شگفتي كند، مثل شعر داداييستي كه ما مي‌دانيم در قرن بيستم تعدادي از شاعران فرانسه كه در خودشان استعداد شاعري نمي‌ديدند، ولي مي‌خواستند در مجامع نامي داشته باشند، كلمات را كنار هم مي‌ريختند و سطربندي مي‌كردند و در عده‌اي هم ايجاد شگفتي مي‌كردند. شعر تعدادي از شاعران اين دهه به نظر مي‌آيد كه شعر داداييستي است و نه شعر ناب؛ چون اگر شعر، شعر باشد، حتما ناب است و اگر نباشد، اصلا شعر نيست كه ناب باشد يا نباشد. البته من در ميان آثار تعدادي از شاعران اين دهه كساني مثل هرمزعليپور و ... شعرهاي باارزشي مي‌بينم.

سجادي خاطرنشان كرد: شعر يك دهه در مقابل قرن‌ها شعر و ادبيات ما چه مي‌تواند داشته باشد كه خيلي‌ها بابتش يقه‌دراني مي‌كنند!؟ اگر شعر، شعر باشد، زمان حرف بيهوده‌اي است. شعر وراي زمان زندگي مي‌كند. شعر، شكننده عنصر زمان است و وراي محدوديت‌هاي زماني قرار دارد.

او تصريح كرد: اگر شعري قوي باشد، خواهد ماند؛ چه در اين دهه چه در دهه‌هاي بعد. شاعراني هم كه در دهه 70 شعرهاي خوب گفته‌اند، شعرشان مي‌ماند. اگر از دهه 70 مقداري دور شويم، مي‌فهميم كه كدام شعرها مي‌مانند و كدام آن‌ها به جايي مي‌افتند كه بايد بيفتند.


 


آرش آذرپناه:

آثار داستاني فرم‌گرايي كه جايزه گرفته‌اند به محتوا توجه نداشته‌اند

خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز


آرش‌آذرپناه معتقد است تازه‌ترين رمان او كه اخيرا با نام "كسي گلان‌ها را آب نمي‌دهد" منتشر شده، اثري فرمال اما بامحتواست.

اين داستان‌نويس در اين‌باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در خوزستان گفت: رمان "كسي گلدان‌ها را آب نمي‌دهد"، يك داستان بلند است و به گفته كساني كه آن را خوانده‌اند، يك كار فرمال است. خودم هم مي‌دانم فرمال است، اما برخلاف داستان‌هاي فرمال كه كمتر محتوا دارند، بخصوص مجموعه داستان‌ها و رمان‌هايي كه جايزه گرفته‌اند، به محتوا هم توجه دارد. اين‌ها حتي اگر گاهي در درآوردن فرم موفق بوده‌اند، اما داستان نداشته‌اند. من اگرچه كار فرمال كرده‌ام، اما سعي كرده‌ام كارم داستان داشته باشد؛ چون داستان مهم‌ترين وجه يك اثر داستاني است.

آذرپناه يادآور شد: داستان اين رمان در دو مقطع زماني سال‌هاي 57 و 58 و 10 ـ 12 سال پس از انقلاب (در دهه 70) مي‌گذرد. در واقع از دوران پس از انقلاب فلاش‌بك‌هايي به سال‌هاي 57 و 58 مي‌خورد. داستان آن اجتماعي است و به زوال يك خانواده نسبتا ثروتمند پرداخته است، ضمن اين كه دغدغه بزرگ نوشتن، يعني به درگيري نويسنده و مكتوب خودش در اين رمان به جد پرداخته مي‌شود. در اين رمان راوي و نويسنده‌اي وجود دارند كه به موازات هم داستان زندگي يكديگر را مي‌نويسند.

او خاطرنشان كرد: رمان، يك فصل نهم دارد كه بسيار مهم است. اين فصل نهم، همان فصلي است كه بيش‌تر به داستان پرداخته و طولاني‌تر از بقيه فصل‌هاست. در بقيه فصل‌ها هم تكه‌هايي از داستان به دنبال هم مي‌آيند و در اين پاره‌ها به داستاني كه بيشترش در فصل نهم مي‌آيد و سپس كامل مي‌شود، پرداخته شده است.

"كسي گلدان‌ها را آب نمي‌دهد" دومين اثر داستاني آرش آذرپناه است كه در نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، ازسوي نشر چشمه در شمارگان يك‌هزارو500 نسخه عرضه شد.

از اين نويسنده قبلا مجموعه داستاني با عنوان "خانه جاي ماندن نيست" در سال 83 منتشر شده است.


 


مديرعامل موزه سينما خبر داد:

بررسي نقش انديشمندان ايراني و مشرق زمين در ايجاد هنر- صنعت سينما

و اقتباس ادبي بر مبناي فرهنگ و هنر ايراني - اسلامي در سينما

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


مهدي سليمي صبح امروز در نشستي خبري پس از محكوم نمودن حملات رژيم اشغال‌گر قدس به سرزمين فلسطين، به تشريح برنامه‌هاي آتي موزه سينما پرداخت.

به گزارش خبرنگار هنري ايسنا، مديرعامل موزه سينما در ابتداي اين نشست از آغاز احداث سالن سينماي "شماره دو" موزه سينما خبر داد و گفت: با مساعدت شهردار و شوراي شهر تهران بزودي عمليات احداث سالن سينماي شماره دو موزه با گنجايش 350 صندلي و با پيگيري شركت توسعه فضاهاي فرهنگي آغاز مي‌شود.

سليمي به دو طرح پژوهشي موزه سينما اشاره كرد و گفت: پژوهش درباره مبحث نور و اطاق تاريك و اجراي عملي آن در محيط موزه سينما با الهام از ديدگاه ابن هيثم بصري منجم، رياضيدان، طبيب و بزرگترين فيزيك‌دان و نورشناس مسلمان سده چهارم هجري قمري ( قرن دهم ميلادي) برگزار مي‌شود.

همان‌طور كه مي‌دانيم اساس "صنعت سينما" بر "عكاسي" بنا شده است و اساس عكاسي، "نور" است.

سليمي يكي ازاهداف برگزاري اين برنامه پژوهشي را آشنايي نسل جوان و نوجوان با تاريخ و گذشته دانست و گفت: با اجراي اين طرح، در نظر داريم شرح زندگي و پژوهش‌هاي نورشناسان و فيزيكدانان مشرق زمين، كه انديشه آنها درباره نور و اطاق تاريك به عنوان پايه صنعت عكاسي و سپس صنعت سينما قرار گرفته است به صورت اشكال آزمايشگاهي وعيني در معرض ديد و مطالعه علاقه‌مندان، خصوصا نوجوانان و جوانان ايراني قرار دهيم و از جمله كساني كه در اين طرح به آنها پرداخته خواهد شد، "‌ابن هيثم" و "كمال‌الدين فارسي" است.

وي از پژوهشي درباره اقتباس ادبي بر مبناي فرهنگ وهنر ايراني - اسلامي در سينما ياد كرد و گفت:اين دو طرح ياد شده با هماهنگي معاونت امور سينمايي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام خواهد شد.

به گزارش ايسنا، مديرعامل موزه سينما، برنامه‌هاي باشگاه فيلم موزه سينما كه شامل نكوداشت‌ها، سينماي هنر وتجربه ، مراسم ويژه ، نمايش فيلمهاي خارجي ، فيلمهاي روز سينماي ايران و نمايشگاه پوستر فيلمهاي سينماي ايران مي‌شود را، در ادامه اين نشست تشريح كرد.

نكوداشت احمدرضا درويش در آغاز 45 سالگي به همراه نمايش فيلم "دوئل" كه امروز برگزار مي‌شود و نكوداشت مسعود كيميايي در آغاز 65 سالگي به همراه نمايش فيلم "حكم"‌كه طي هفته آينده برگزار خواهد شد.

همچنين نمايش فيلمهاي "سينماي هنر و تجربه" فيلمهاي همچون "چند كيلو خرما براي مراسم تدفين" و "ازدوردست" از ديگر برنامه‌هاي باشگاه فيلم موزه سينما است.

وي همچنين از برگزاري مراسم روز ملي سينما و سالروز بازگشايي موزه سينما در عمارت باغ فردوس (بيست و هشتم شهريور ماه) خبر داد و گفت: برنامه‌هاي آن متعاقبا اعلام مي‌شود.

به گزارش ايسنا، سليمي از برگزاري اولين دوره نمايشگاه پوسترهاي سينماي ايران در نيمه دوم مرداد ماه خبر داد و گفت: موزه سينما ضمن بهره‌مندي از مساعدتهاي تهيه‌كنندگان سينما اقدام به جمع‌آوري پوستر فيلمهاي توليد شده پس از پيروزي انقلاب نموده و قصد دارد آنها را طي برپايي سه نمايشگاه به معرض نمايش درآورد به همين منظور نخستين نمايشگاه كه به پوسترهاي فيلمهاي توليد شده بين سالهاي 1357 تا 1367 (دهه اول) اختصاص دارد از نيمه دوم مرداد ماه بر پا مي‌شود.

همچنين برنامه نمايش فيلم‌هاي خارجي و ايراني كه شامل آثاري از سينماي دو هزار، سينماي كلاسيك، بزرگان سينماي كمدي و بخش فيلم‌هاي روز ايراني است ، همه روزه در چهار نوبت با چهار عنوان فيلم در باشگاه فيلم موزه سينما، طبق روال معمول برگزار مي شود.


 


شيرينعلي گلمرادي و پژوهش درباره‌ي غزل معاصر؛

«شعر امروز معجوني شده كه معلوم نيست چيست»

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران


شيرينعلي گلمرادي كه مشغول يك كار پژوهشي در زمينه‌ي غزل معاصر است، گفت: شعر امروز معجوني شده كه معلوم نيست چيست.

اين شاعر در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان كرد: به غزلي و به شعري معتقدم كه با هنجارهاي اجتماعي، فرهنگي و سنتي موافق باشد، نه به اين مفهوم كه سنت را به ترتيبي كه ديگران تعريف كرده‌اند، تعريف كنيم، بلكه منظورم فرهنگ عمومي است. او در ادامه يادآور شد: امروز تعدادي بچه شاعرها معتقدند مي‌خواهند جهاني شوند؛ اما غافل از اين كه شاعري كه بومي نباشد و فرهنگ خود را نشناسد،‌نمي‌تواند با فرهنگ جهان آشنا شود.

به اعتقاد گلمرادي، نوآوري تا آن‌جا كه با هنجارها و اعتقادات مردم برخورد نكند، پذيرفته است.

او همچنين با تاكيد بر لزوم برقراري ارتباط شاعر با جامعه گفت:‌وقتي جامعه خود ما زبان شاعر را نفهمد، جهان هم نخواهد فهميد. باباطاهر عريان و مولانا اصالت دارند كه در جهان مورد توجه‌اند، وگرنه بيشتر شاعران براي خودشان تبليغ مي‌كنند و كسي براي حافظ و مولانا تبليغ نمي‌كند؛ آن‌ها چون خودشان اصالت دارند، مورد توجه قرار مي‌گيرند.

گلمرادي همچنين متذكر شد: مردم براي خود يك‌سري معيارها دارند كه ماهواره و صداهاي ناهنجار هم آن‌ها را عوض نمي‌كند و اين معيارها اتفاقا درست‌تر از معيار كساني است كه خود را محق مي‌دانند.

او ركود شعر را هم از همين نقطه ناشي دانست كه بين مردم و شاعران گسست ايجاد شده است و گفت:‌شاعران امروز معجوني شده‌اند از كشورهاي جهان و از هر ترجمه و هرجا يك كلمه را گرفته‌اند كه نه به درد خودشان مي‌خورد، نه به درد جامعه و جهان. آوردن كلماتي مثل چتر، ترن و قطار، شعر را جهاني نمي‌كند.

او افزود: در كاري كه در دست دارم، نگاهم بيشتر متوجه جوهره هنري است كه اتفاقا به جوان‌ها هم تعلق دارد؛ منتها كساني كه خود را به اين كوچه و آن كوچه نمي‌زنند و فكر مي‌كنند و مي‌انديشند.

آخرين كتاب منتشرشده از گلمرادي، چاپ دوم "‌خاك و خون و حماسه" (مجموعه‌ي شعر گردآوري در موضوع خرمشهر) است.

او همچنين كتاب‌هايي را همچون "‌دهستاني"، "شهادت پرواز" (كار تحقيقي)، "صداي شهيدستان"، "خورشيد معاصر جهان" (مجموعه شعر درباره امام خميني (ره))، "سردار سپيداران"، "پرواز از شلمچه"، "آوازهاي گل‌محمدي" (مجموعه‌ي شعر گردآوري در موضوع دفاع مقدس) و "آينه در كربلاست" (مجموعه شعر گردآوري در موضوع عاشورا)، منتشر كرده است.


 


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است