تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


June 6, 2006 11:52 PM

چهار شنبه 10 خرداد 85

 
محمدرضا هاشمي:
نقد ما به بحران شعر و شاعر و خواننده دامن مي‌زند!
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


هنوز معيار درست و حسابي براي شناخت يک اثر خوب يا بد ارايه نشده است و نقد که بايد راه‌گشا باشد، به بحران شعر و شاعر و خواننده دامن مي‌زند.
محمدرضا هاشمي - شاعر جوان - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره شعر معاصر ايران اظهار داشت: شعر معاصر از اواخر دهه 60 تاکنون به شاخصه بارز و قابل قبولي رسيده است؛ دوري از کلي‌گويي و پيام و اشارات، رسيدن به فرم و ساختار مناسب، نزديک شدن به طبيعت کلام، ايجاز، آشنايي‌زدايي، سادگي و دوري از تئوري تحميل‌شده از بيرون، از ويژگي‌هاي بارز شعر امروز است.
وي افزود: امروز بحران شعر و شاعر، بحران در کميت است و به تبع آن در کيفيت. جماعت عظيمي بي‌توجه به کارآيي و شرايط لازم و بدون داشتن جنون ذاتي شاعر و جانمايه‌هايي از درد بشري و جهان‌بيني لازم به اصطلاح شعر مي‌بافند و آثاري گنگ و خنثا و غير قابل هضم و گاه سطحي و مبتذل و داراي تاريخ مصرف و بسيار شبيه به هم به خورد مردم مي‌دهند.
او با اشاره به اين نکته که حتا در ميان همين آثار شبيه به هم نيز گاه نمونه‌هاي درخشاني وجود دارد که همچون الماس در دل خاکستر مي‌درخشد، گفت: غربال تاريخ براي کشف اين نمونه‌هاي غريب در نظر خاص و عام محک اجتناب‌ناپذير خواهد بود. طبيعي است که شعرهاي بي‌مايه، عقيم، غيرقابل هضم، به دور از جاذبه‌هاي زيباشناسانه و رنج انساني و خالي از معنا و مفاهيم اسطوره‌يي و فرهنگي و ناهماهنگ با سرشت و ذخيره، ناخودآگاه ضمير خواننده شعر را بي‌اعتماد مي‌کند. از طرفي اگر بپذيريم که واقعيت، بستر هر اتفاقي است، واقعيت‌هاي زيست‌محيطي و هيجانات فروخورده طبيعي، خواننده شعر را به سوي آثاري جذب مي‌کنند که مستقيم و غيرمستقيم، تعديل و تخليه‌اش را باعث شوند.
هاشمي در پايان با اشاره به بحران موجود در زمينه نقد ادبي خاطرنشان کرد: اصولا در هيچ زمينه‌اي با نقد سر سازگاري نداشته‌ايم و هميشه در فکر حذف يکديگر بوده‌ايم كه اين در تاريخ محزون ما ريشه دارد. ناقدان انگشت‌شمار ما هم که پرورده همين تاريخ‌اند يا براي بت کردن شاعران مد روز به سراغ شعرهاي آنان مي‌روند و يا به تخطئه ديگران مشغول‌اند، آن هم با معادله‌هاي قرن 16 اروپايي، بي‌عنايت به اين که نقد يعني کشف زواياي تازه و به دست دادن شگردهاي هنري و برجسته کردن نکات مثبت و يادآوري نکات منفي، به دور از شائبه‌هاي روزمره. نتيجه اين‌که هنوز معيار درست و حسابي براي شناخت يک اثر خوب يا بد ارايه نشده است و نقدي که بايد راه‌گشا باشد، به بحران شعر و شاعر و خواننده دامن مي‌زند، غافل از اين‌که دست و غربال تاريخ از پشت سر مي‌رسند و دست نقادانه زمانه را رومي‌کنند و آفريده‌هاي اصيل در نهايت شناخته مي‌شوند.


 
 
سيروس نيرو:
ترانه‌سراي امروز از نظر شعري چيزي بلد نيست
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


سيروس نيرو معتقد است: ترانه امروز پشتوانه چنداني ندارد و به اين دليل هر چيز دم دستي در آن مي‌آيد.
اين شاعر به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ما در گذشته شاعران قوي داشتم، به اين دليل ترانه‌هايي كه در گذشته سروده مي‌شدند،‌ بيشترشان ماندگار شدند و خوانندگان زيادي نيز در آن زمان مطرح بودند، ولي امروز كساني كه به ترانه‌سرايي رو مي‌آورند، از نظر شعري چيزي بلد نيستند و حتا وزن و قافيه را به درستي نمي‌شناسند.
وي گفت: ترانه‌سرايان جوان امروز بدون توجه به اصول شعري، ترانه‌هايي را مي‌سازند كه هيچ‌كدام ماندگار نخواهند بود؛ تنها مدتي كوتاه زمزمه و بعد به فراموشي سپرده مي‌شوند.
نيرو ادامه داد: ‌جوانان امروز جواناني مأيوس هستند؛ چگونه از آن‌ها مي‌توان انتظار داشت ترانه‌اي شاد بسازند؟ طبيعي است كه آن‌ها غم و اندوه و شرايط نامناسب اجتماعي را در ترانه‌هايشان انعكاس دهند.
وي اعتقاد دارد: اگر ترانه‌هاي گذشته گوياي غم و اندوهي بود، لااقل از نظر اصول شعري، درست بود و در پايان نيز در آن‌ها نوعي اميد وجود داشت، ولي ترانه‌هاي امروز فاقد اين ويژگي‌ها هستند.
او همچنين گفت: بسياري از ترانه‌هاي گذشته هنوز در ذهن بسياري از ما ماندگار شده و زمزمه مي‌شوند، ترانه‌هاي رهي معيري، ملك‌الشعراي بهار و ...؛ ولي شما كدام ترانه را كه امروز سروده شده، حتا بعد از چند سال مي‌توانيد به خاطر آوريد؟
نيرو افزود: خيلي از ترانه‌ها در قديم بر سر هر كوي و برزن خوانده مي‌شدند، چرا كه ترانه‌سرا در آن زمان به فكر سرودن ترانه و زمزمه شدن آن بود، نه اين‌كه پولي بخواهد كسب كند.


 
 
سفير هلند در كشورمان از كتابخانه‌ي ملي بازديد كرد
شاعر سال هلند ماه آينده به ايران مي‌آيد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


سفير كشور هلند در بازديد از سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران، از آمادگي اين كشور براي همكاري و تبادل‌هاي فرهنگي و ادبي با ايران خبر داد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، صبح امروز، دووريس - سفير هلند در جمهوري اسلامي ايران - در جريان بازديد از فعاليت‌ها و امكانات سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: از زمان‌هاي گذشته، علاقه‌مندي به ايران‌شناسي و آشنايي با فرهنگ اين كشور در ميان محققان و انديشمندان هلندي وجود داشته و مكتوبات زيادي هم در اين‌باره در مراكز مختلف علمي و دانشگاهي كشور ازجمله بخش شرق‌شناسي دانشگاه لابدن موجود است.
وي تصريح كرد: كشور هلند نيز همچون ايران به شاعران اهميت زياد ي مي‌دهد و همه‌ساله شاعر برگزيده كشور را معرفي مي‌كند. امسال نيز فون ويسن، انتخاب شده كه قرار است اواسط ماه آينده به ايران سفر كند. اين شاعر قرار است در مدت حضور خود علاوه بر شركت در محافل ادبي و شعري، در كتابخانه ملي نيز به همراه شاعران و اديبان ايراني حضور يابد.
در اين ديدار، علي‌اكبر اشعري - رييس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوري اسلامي و مشاور فرهنگي رييس‌جمهور - بستر ارتباط‌هاي فرهنگي را بستري مناسب براي گسترش روابط ميان دولت‌ها و ملت‌ها دانست و اظهار داشت: هر ملتي ويژگي فرهنگي خودش را دارد كه براي ديگر فرهنگ‌ها مهم است و فرهنگ و دانش را از مناسب‌ترين عوامل برقراري ارتباط بين ملت‌ها مي‌توان قلمداد كرد.
همچنين طي گفت‌وگوهاي دووريس و اشعري مقرر شد ايران و هلند بررسي اسناد و نسخ موجود در هر يك از كشورهاي دو طرف و نحوه مبادله آن‌ها را مورد پيگيري قرار دهند. همچنين مقرر شد كتابخانه ملي در برگزاري برخي نمايشگاه‌ها و مراسم‌ها از جمله بزرگداشت چهارصدمين سالگرد رامبراند (نقاش هلندي) همكاري كنيد.
چندي پيش محموله‌اي مشتمل بر دوهزار نسخه خطي از سوي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران از هلند خريداري و به مخزن كتاب‌هاي خطي كتابخانه ملي وارد شد.


 
 
سعيد عباسپور:
داستان‌نويس امروز اسير چيزي است كه مي‌نويسد؛ نه نجات‌دهنده‌ي انسان
ميل به داستان كوتاه بيش‌تر شده است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


به گفته سعيد عباسپور، امروز بنا به شرايط زمانه، ميل به داستان كوتاه بيش‌تر شده است.
اين داستان‌نويس در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: به اين موضوع كه اين سال‌ها كم‌تر رمان چندجلدي خلق مي‌شود، از دو جنبه مي‌توان نگريست كه هر دو عامل، مهم و انعكاس‌دهنده يكديگراند؛ يك عامل شتاب زندگي است كه زماني براي خواندن داستان بلند نمي‌گذارد و ديگري جنبه دروني نويسنده است كه اين فرآيند چندان انتخابي نيست.
وي افزود: نويسنده نمي‌تواند اراده كند داستان كوتاه بنويسد يا داستان بلند خلق كند، بلكه او در درجه اول به نيازهاي نهفته رواني خود پاسخ مي‌دهد كه آن هم بازتابي از جامعه‌اش است.
عباسپور معتقد است كه داستان كوتاه امروز، خود به نوعي سر وقت نويسنده مي‌رود، به اين دليل كه شايد آن داناي كل از بين رفته و خدايان بزرگ به خدايان كوچك و كوچك تبديل شده‌اند؛ مثلا زماني در فيزيك از انيشتن و بقيه، در روانكاوري از فرويد و بقيه، در روان‌شناسي رفتار از آيزينگ و ديگران، يا در سينما از چند غول اسم مي‌برديم، ولي الآن غول‌ها از بين رفته‌اند.
وي با اشاره به رمان «جنگ و صلح» تولستوي توضيح داد: «جنگ و صلح» غولي مثل تولستوي مي‌خواهد، و تولستوي رفتارش به گونه‌اي پيغمبرگونه است كه مي‌خواهد نجات‌دهنده انسان باشد، اما داستان‌نويس امروز اين وضعيت را ندارد و خود اسير داستاني است كه دارد مي‌نويسد؛ در واقع امروز اين خدايان بزرگ به آفرينندگاني تبديل شده‌اند كه قسمت‌هايي از دنيا را مي‌آفرينند.
عباسپور متذكر شد: البته به اين قضيه ارزشي نمي‌توان نگريست؛ اين وضعيت تنها يك وضعيت است و آن وضعيتي كه تولستوي مطرح مي‌كند نيز يك وضعيت است. به جاي ارزش‌گذاري، بايد اين دو وضعيت را فهميد.
وي ارادي نوشتن نويسنده را براي خلق داستان بلند، تلاشي بي‌ثمر دانست و افزود: امروز كساني كه رمان‌هاي چندجلدي مي‌نويسند، به نوعي انگار در زمان خود زندگي نمي‌كنند. آن اتفاقي كه در ابيات و هنر مي‌افتد، در هر عصري، چيزي جز ضرورت محتوم آن عصر نيست. اگر رشد طبيعي‌اش را طي كند آنتي‌تزهايش از درونش بيرون مي‌آيند.
خالق «صداهاي سوخته» در ادامه اين بحث يادآور شد: ما آنتي‌تزها را از دل چيزي نمي‌توانيم بيرون بكشيم، بلكه اين كودك بايد بزرگ‌ شود، مادر شود و سپس زايمان كند و همان‌طور كه نسل بشر ادامه مي‌يابد، نسل داستان هم ادامه خواهد يافت.


 
 
 
«مويه‌هاي غريبانه»؛
شب شعري در سوگ حضرت امام خميني (ره) در آبادان برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شب شعري با نام "مويه‌هاي غريبانه" در سوگ سالگشت ارتحال امام خميني (ره) در آبادان برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، انجمن شعر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آبادان با همكاري جمعيت صنفي هنرمندان اين شهرستان، شب شعر "مويه‌هاي غريبانه" را در ساعت 18 روز دوشنبه 15 خردادماه جاري در تالار مهر آبادان برگزار مي‌كنند.
در اين مراسم، شعرهايي با موضوعات رحلت امام خميني (ره)، شهيدان و فتح خرمشهر خوانده مي‌شود.
آخرين مهلت ارسال آثار به دبيرخانه اين شب شعر، 11 خردادماه است.


 
 
حميد سبزواري:
شاعران جوان محلي براي بروز استعداد ندارند
ديگر بايد باور كنيم كه دنيا، دنياي تحول است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


استعدادهايي كه در شاعران جوان امروزي ديدم، در هيچ‌جاي ديگر نبوده است؛ اما شاعران جوان، محلي براي بروز استعداد خود ندارند و اين مايه نگراني است.
حميد سبزواري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان (ايسنا) تصريح كرد: خيلي‌ها معتقدند شعر ما يك شعر مرده است، ولي به نظر من اصلا چنين چيزي درست نيست؛ چرا كه شعر ما همان شعر گذشته است، با اين تفاوت كه مثل همه هنرهاي ديگر رنگ و جلاي امروزي به خود گرفته است. ديگر بايد باور كنيم كه دنيا، دنياي تحول است؛ شعر سپيد و نيمايي امروز طرفداران بيش‌تري بين مردم دارند و اين از تحول در ذائقه ادب‌دوستان ناشي مي‌شود.
او درباره وضعيت شعر انقلاب در زمان كنوني گفت: آن‌هايي كه شعر انقلاب را در شعر معاصر قبول ندارند، همان‌هايي هستند كه خود در انقلاب نقشي نداشتند. به نظر من سرود انقلاب هميشه زنده است و مردم هيچ‌وقت شعرهاي بسيار زيبا و بي نظير انقلاب را از ياد نخواهند برد.
سبزواري در پايان، شعر و موسيقي را در هنر، جدانشدني دانست و خاطرنشان كرد: شعر ما مثل غرب در خدمت موسيقي درنيامده، بلكه اين دو به نوعي همديگر را تكميل مي‌كنند و معمولا بهترين آوازهاي ما از بهترين شعرها تشكيل شده‌اند.


 
  

 
مجموعه‌ي شعر ارمغان بهداروند مجوز انتشار گرفت
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


دفتر شعر "به من كه رسيدي بپيچ"، سروده ارمغان بهداروند مجوز چاپ گرفت و به‌زودي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اين مجموعه را كه تازه‌ترين كارهاي چاپ‌نشده بهداروند (سروده‌هاي شاعر از سال 80 تا 84 ) را شامل مي‌شود، نشر شهاب‌الدين قم در يك‌هزار نسخه منتشر مي‌كند.
"به من كه رسيدي بپيچ"، مشتمل بر 32 شعر يا مضامين عاشقانه و اجتماعي است كه به گفته شاعر، به اتفاقات روز دنيا اشاراتي دارد و پاره‌اي از آن‌ها به خوزستان پرداخته‌اند.
كتاب يادشده تا پايان خردادماه جاري منتشر مي‌شود.


 
 
ويژه‌ي شعر شاعران شهرستان،
شماره‌ي جديد «نافه» منتشر شد

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


شماره‌ي جديد نافه، نشريه ادبي، فرهنگي، هنري با مديرمسؤولي و سردبيري ناهيد توسلي منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين شماره‌ي نافه ويژه شعر شاعران شهرستان، به ارايه حدود 250 شعر از شاعران شهرستان‌هاي مختلف كشور پرداخته است.
در بخش ادبيات و شعر ايران نيز پيام دكتر رضا براهني به كانون شعر و ادب ايوار و مقاله‌هاي «محمود دولت‌آبادي‏، شاعري پنهان در خويش»، «شعر از نگاه جامعه‌شناختي»، «شاعر و زندگي»، و نقد مجموعه شعر «شاديانه روز بهتر» عنايت سميعي ارايه شده‌اند.
شماره 30 نافه ويژه فروردين و ارديبهشت 1385 در يك‌صد و 28 صفحه و با قيمت 10 هزار ريال منتشر شده است.


 
 
تجلي حماسه خرمشهر در ادبيات دفاع مقدس/11
بايد فضاي حماسي فتح خرمشهر براي شاعران به‌ وجود آيد


خبرگزاري فارس: سيدمهدي موسوي گفت: اگر امروز شاعران دفاع مقدس درباره حماسه فتح خرمشهر كمتر شعر مي‌سرايند، علتش اين است كه فضاي لازم براي آنها به وجود نيامده است؛ بايد فضاي حماسي آن حادثه عظيم براي شاعران به‌ وجود آيد.
سيدمهدي موسوي -شاعر دفاع مقدس- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: به نظر من نمي‌توانيم از ژانر خاصي در ادبيات دفاع مقدس با نام ژانر حماسه خرمشهر سخن گفت، اما به راحتي مي‌توان حضور خرمشهر را در اغلب اشعار دفاع مقدس مشاهده كرد. دليل اين امر شايد بازمي‌گردد به اينكه شاعران ما نگاهي كل نگردارند نه نگاهي جزءنگر.
وي افزود:‌ البته سرودن درباره حماسه خرمشهر در ده سال گذشته افزايش بيشتري داشته است، اما شاعران با اين حال در اين زمينه كم‌كاري مي‌كنند.
اين شاعر ادامه داد: شاعران در شعر دفاع مقدس به شعر اعتراض روي آورده‌اند. در صورتي كه شعر خرمشهر، شعري حماسي است. جاي شعر حماسي در اشعار دفاع مقدس خالي است. با يك نگاه كلي به اشعار دفاع مقدس درمي‌يابيم كه اين اشعار نوستالژيك نيز هستند. يعني از چيزهايي سخن مي‌گويند كه امروز وجود ندارد. در صورتي كه براي سرودن درباره خرمشهر حماسي سرود.
وي گفت: گاهي فضاي شعر دفاع مقدس به سمت فضايي يأس‌آور مي‌رود. يعني اين نوستالژي به حدي زياد مي‌شود كه به يأس تبديل مي‌شود.
موسوي افزود: من با اين نظر مخالف هستم كه شاعران ما توان سرودن درباره حماسه خرمشهر را ندارند. زيرا آنها درباره موضوعات مهمي شعر گفته‌اند و نشان داده‌اند كه موثر هستند.
وي در پايان گفت: بايد جايگاه فتح خرمشهر را به خوبي براي نسل جديد تبيين كرد. نسل گذشته نيز نبايد ارتباط خود را با نسل جديد قطع كند. اگر اين اتفاق بيفتد مي‌توان نگاه‌هاي مختلفي از زواياي گوناگون به فتح خرمشهر داشت.


 


«تذكره زنان شاعر استان فارس» منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: «پروانه نجاتي» در حال نگارش «تذكره زنان شاعر استان فارس، از آغاز تاكنون» است كه به زندگي‌ و آثار تمام شاعران زن استان شاعرپرور فارس مي‌پردازد.
پروانه نجاتي -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اينكه اين كتاب توسط انتشارات «نويد شيراز» منتشر خواهد شد، اظهار داشت: اين كتاب پژوهش بسيار گسترده است كه تاكنون زندگي‌نامه، عكس‌ و اشعار حدود 470 شاعر زن استان فارس جمع‌آوري شده است.
وي افزود: در اين مجموعه علاوه بر من گروهي مأمور شده‌اند تا با سفر به شهرهاي استان، زنان شاعر استان را شناسايي كنند.
نجاتي همچنين در حال تدوين مجموعه اشعار «زير پوست شهر» است كه از سوي پژوهشگاه حوزه هنري استان فارس منتشر مي‌شود. وي در اين‌باره گفت: اشعار اين مجموعه، به معضلات اجتماعي مي‌پردازد.
همچنين سومين مجموعه غزل اين شاعر به‌زودي به وسيله انتشارات «نويد شيراز» منتشر مي‌شود. وي در پايان در اين زمينه خاطر نشان كرد: پيش از اين غزل‌هايم تا سال 82 چاپ شده است و در اين مجموعه اشعار سال 82 تا امروز من به چاپ مي‌رسند. مضامين اين اشعار آزاد است.


 


مجموعه شعر «در جهنم فصل‌ها هم دروغ مي‌گويند» منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: «در جهنم فصل‌ها هم دروغ مي‌گويند» عنوان سومين مجموعه شعر «احمدرضا غفاري» است كه به‌زودي منتشر مي‌شود.
احمدرضا غفاري -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس،‌ اظهار داشت: اين مجموعه شامل 50 قطعه شعر بلند است كه از نظر شكل و فرم از دو مجموعه قبلي‌ام فاصله گرفته است.
وي افزود: در اين مجموعه بيشتر مولفه‌هاي شعر دهه هفتاد قابل مشاهده است و اشعار به زبان گفتار نزديك مي‌شود.
غفاري ادامه داد: همچنين در اين مجموعه يك نگاه انتقادي وجود دارد كه با طنز بيان شده است. قالب اشعار آزاد و مضامين آن نيز اجتماعي است.
اين شاعر اضافه كرد: اشعار مجموعه‌هاي قبلي از نظر فرم شبيه شعر دهه چهل هستند، اما در اين مجموعه من از فرم شعرهاي گذشته‌ام فاصله مي‌گيرم.
احمدرضا غفاري، متولد 1347 در اليگودرز، پيشتر مجموعه شعرهاي «صداهاي گم شده‌ام را كجا جستجو كنم» و «بر اين شيشه مه‌آلود» را منتشر كرده است.



 
جايزه ادبي «جلال آل‌احمد»؛ ضرورت‌ها و چالش‌ها/7
جايزه ملي «جلال» در تشويق نويسندگان و شاعران مؤثر است


خبرگزاري فارس: محمدرضا سرشار گفت: تصور مي‌كنم جوايز ادبي مثل جايزه ملي «جلال آل‌احمد» مي‌تواند در تشويق بيشتر نويسندگان و شاعران مؤثر باشد.
محمدرضا سرشار -نويسنده- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: چهار پنج سال پيش وقتي كه من عضو كميته ادبيات شوراي هنر بودم اين طرح از طرف اعضاي كميته پيشنهاد شد.
وي افزود: چند نكته در اين ميان مهم است. يكي اينكه اين يك جايزه دولتي است، زيرا به تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي رسيده است.
سرشار ادامه داد: مسئله مهم دوم هيأت امناي اين جايزه است. اگر هرگونه اقدامي از اين نوع در عرصه فرهنگ با يك هيأت امناي باسواد، صالح و متخصص تشكيل نشود، معمولا ضررش بيشتر از سودش است. ما شاهديم كه در بعضي از جوايز دست به گزينش‌ها و انتخاب‌هايي زده مي‌شود كه بيش از آنكه صاحبان حق برنده شوند، كسان ديگري برنده شده و در ميان نويسندگان و شاعران احساس بي‌عدالتي به وجود مي‌آيد و شاعران و نويسندگان به دليل اينكه يك عده‌اي به ناحق به جوايزي مي‌رسند، مأيوس مي‌شوند. نبايد با چنين جوايزي عده‌اي را بي‌دليل بزرگ كنيم.
وي گفت: نكته ديگر، ارزش مالي خيلي پايين اين جوايز است. در جوايز ادبي دولتي ما اوج يك جايزه 22سكه است كه با قيمت امروز طلا حدود سه ميليون تومان مي‌شود. اين مبلغي نيست كه در يك نويسنده يا شاعر انگيزه ايجاد كند.
سرشار در پايان گفت: بايد سطح مالي اين جوايز را افزايش دهيم تا بتوانيم اهداف خوب و درست خودمان را گسترش دهيم.


 


مجموعه شعر تازه «منيره پرورش» منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: «فقط همين نيست» عنوان سومين مجموعه شعر «منيره پرورش» است كه به‌زودي منتشر مي‌شود.
منيره پرورش -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اين مجموعه شامل 70 قطعه شعر است كه در قالب آزاد سروده شده است.
وي افزود: مضامين اين اشعار سياسي، اجتماعي و عاشقانه است.
پرورش در ادامه يادآور شد: سعي كرده‌ام اشعار اين مجموعه با مجموعه‌هاي قبلي‌ام متفاوت باشد. زيرا بر اين عقيده‌ام كه شاعر بايد در هر مجموعه تجربه‌هاي تازه‌اي را بيازمايد.
از پرورش تاكنون مجموعه شعر‌هاي «من، تو، مقصر ويرگول است» و «چتري براي خاك» منشر شده است.


 


فراخوان داستان در يك صفحه‌


خبرگزاري فارس: فرهنگسراي انقلاب در آستانه فرارسيدن سالروز ارتحال حضرت امام خميني (ره) و در راستاي شناسايي استعدادهاي ادبي، مسابقه داستان‌هاي يك صفحه‌اي را با موضوع امام (ره) برگزار مي‌نمايد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از فرهنگسراي انقلاب علاقه‌مندان ضمن توجه به رعايت نكات ذيل مي‌توانند آثار ارزشمند خود را ارسال نمايند.
- اثار ارسالي حتما با محوريت موضوع امام خميني (ره) باشد.
- آثار ارسالي نبايد بيشتر از 17 سطر و كمتر از 12 سطر باشند.
- آثار به صورت خوانا و ترجيحا تايپ شده ارسال شوند.
- از ارسال مقاله، خاطره و .. خودداري فرماييد.
- پس از داوري آثار به 10 نفر برتر جوايز ارزشمندي اهدا مي‌گردد.
- مراسم اختتاميه 14/4/85 همزمان با روز قلم در فرهنگسراي انقلاب برگزار مي‌گردد.
- آثار منتخب چاپ و به صورت كتاب در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌گيرد.
- مهلت ارسال آثار تا تاريخ 31 خرداد 85 است، آثاري كه پس از تاريخ مقرر ارسال شوند در مسابقه شركت داده نمي‌شوند.



 
.. در فراق خورشيد/4
شاعران به وجوه مختلف امام(ره) در شعرشان توجه كرده‌اند


خبرگزاري فارس: عباس براتي‌پور گفت: حضرت امام(ره) از وجوه شخصيتي مختلفي برخوردار است و شاعران بسته به ديدگاه خود به اين وجوه مختلف در شعرشان توجه كرده‌اند.
عباس براتي‌پور -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: نظر به جايگاه ويژه حضرت امام(ره) و انقلاب اسلامي‌ كه رخدادي خدايي بود، شعراي معاصر درباره شخصيت حضرت امام(ره) خيلي خوب كار كردند و در اشعارشان به اين موضوع پرداختند.
وي افزود: البته با توجه به مقام بلند حضرت امام(ره) شايد شاعر نتواند در حد و اندازه مقام اين شخصيت بسرايد. اما آنچه واضح است اين است كه شعراي معاصر تمام تلاش خود را براي پرداختن به شخصيت حضرت امام به كار برده‌اند.
براتي‌پور ادامه داد: درباره رحلت حضرت امام(ره) تمام شاعران انقلاب حتي شاعراني كه كمترين ذوق هنري را داشته‌اند، شعر سروده‌اند و عرض ارادت خودشان را به ساحت حضرت امام(ره) بيان داشتند و آنچه را كه در توان داشتند؛ در سوگ حضرت امام(ره) سرودند.
وي گفت: وجوه سياسي، اجتماعي و مذهبي عمده‌ترين وجوه شخصيت حضرت امام است. من نيز آنچه در توانم بوده براي بيان ارادت خود به حضرت امام(ره) به كار گرفته‌ام.
اين شاعر سپس يك رباعي در رثاي امام خميني(ره) خواند كه در پي مي‌آيد:
ديباچه عشق خط پيشاني اوست
آيينه مهر چشم باراني اوست
فانوس نگاه او اگر شد خاموش
خورشيد چراغ راه نوراني اوست



 
جوان ترين شاعر معاصر


 وي مدتي قبل با حضور در مراسمي ، در برابر علي عبدالله الصالح ، رئيس جمهور يمن ، شعري در وصف او قرائت كرد.
جوان ترين شاعر معاصر يمني دختربچه ده ساله اي به نام سباء غالب العواضي است.
وي از دو سال پيش تاكنون شعر مي سرايد و دانش آموز كلاس هشتم است. وي مدتي قبل با حضور در مراسمي ، در برابر علي عبدالله الصالح ، رئيس جمهور يمن ، شعري در وصف او قرائت كرد.
 
 


رييس‌شوراي هماهنگي شعربسيج:شاعران درتبيين دستاوردهاي جنگ نقش ممتازدارند
شهركرد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي


رييس شوراي هماهنگي شعربسيج كشور گفت: شاعران بسيجي با ذوق خلاق و نگاه ظريف در تبيين و ماندگاري حماسه دفاع مقدس و رويدادهاي انقلاب اسلامي نقش ممتازي دارند.
"منوچهرعليپور" روز چهارشنبه در اولين كنگره شعر بسيج استان چهارمحال و باگراميداشت حماسه سالروز آزادي‌سازي خرمشهر افزود: شناسايي، سازماندهي و وحمايت مادي و معنوي از شاعران بسيجي ازمهمترين واساسي‌ترين برنامه شوراي هماهنگي شعر بسيج است.
به گفته وي ، به مناسب سال پيامبراعظم (ص)، همايش برگزيدگان شعر بسيج مهرماه امسال در تهران با حضور ‪ ۹۰‬تن از شاعران برگزيده از سراسر كشور برگزار خواهد شد.
رييس شوراي هماهنگي شعربسيج استان چهارمحال وبختياري نيز با اشاره به اهميت برپايي اولين كنگره شعر بسيج اين استان همزمان با سالروز حماسه آزادي‌سازي خرمشهر افزود: كتاب "يك سبد شقايق " شامل مجموعه‌اي از اشعار شعراي استان با موضوع "دفاع مقدس" گردآوري شده است.
" همايون عليدوستي" گفت: برگزاري يادواره شاعران و پيشكسوتان شعر دفاع مقدس از برنامه‌هاي آتي شوراي هماهنگي شعر بسيج استان چهارمحال وبختياري است.
به گزارش ايرنا، در اين آيين كه با حضور‪ ۱۶۰‬تن از شاعران بسيجي استان چهارمحال وبختياري برگزار شد، شاعران اين استان همزمان با سالروز آزادي سازي خرمشهر آخرين سروده‌هاي خود را عنوان اين رويداد مهم قرائت كردند.


 


اسپانيا خرداد ماه ميزبان شعر، عكس، موسيقي و هنر ايراني است
مادريد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬ صدا
خارجي. داخلي. فرهنگي. هنر. اسپانيا


مادريد - پايتخت - و بارسلونا - دومين شهر مهم اسپانيا - از ماه جاري شاهد برگزاري برنامه‌هاي مختلف هنري ايراني همچون عكس، شعر و موسيقي است.
به گزارش رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در مادريد، در زمينه هنر عكاسي، هفت هنرمند ايراني از هفته جاري آثار خود را در بخش مسابقه نهمين جشنواره بين‌المللي دوسالانه عكس اسپانيا ارايه كرده‌اند.
آثار سوسن زاهدي، مريم احساني‌مطلق، مجيد نورالله‌پور، محمدعلي صباغي ، شاهين شهابلو و هادي تبريزي در جشنواره ياد شده كه اكنون در بارسلونا در حال نمايش است، تا آبان ماه آينده در شهرهاي مختلف اين كشور جنوب غربي اروپا به معرض ديد عموم درخواهد آمد.
در زمينه موسيقي نيز مركز فرهنگي "كاساپرسا"(خانه ايران) كه در مادريد فعاليت مي‌كند، از هفته جاري در محل جديد خود واقع در شماره پنج خيابان سيلوا برنامه‌هاي هنري و موسيقي ايراني را همراه با شعر پارسي اجرا خواهد كرد.
اجراي موسيقي سنتي ايران با نواي ني، دف، تمبك، سه‌تار و سنتور، قرائت اشعاري از حافظ شيرازي و مولانا جلال‌الدين محمد رومي (مولوي)، اجراي موسيقي عرفاني و نيز، معرفي و اجراي شعر هندي از برنامه‌هاي هفته جاري "كاسا پرسا" اعلام شده است.
"مجيد جوادي" و "پدرام خسروي" هنرمندان موسيقي ايراني و"نانشا كومار" هنرمند هندي دعوت شده به برنامه هفته جاري كاسا پرسا معرفي شده‌اند.
بر اساس اين گزارش، گروه موسيقي "كامكارها" نيز به زودي به اسپانيا خواهد آمد تا در چند شهر اين كشور اروپايي به اجراي برنامه بپردازد.
گروه كامكارها نخست، هجدهم خرداد ماه برنامه‌اي در سفارت اسپانيا در تهران اجرا خواهد كرد و پس از آن، اواخر تيرماه (‪ ۲۲‬و ‪ (۲۳‬به كشور مغرب همسايه مسلمان اسپانيا در شمال افريقا خواهد رفت تا هنر و موسيقي ايران را به آنان عرضه كند.
اين گروه شهريور ماه برنامه‌هاي خود را در اسپانيا به اجرا درمي‌آورد.
همزمان با اين رويدادها، دفتر يكم شعر" نيلا " ويژه شاعران معاصر اسپانيا با آثاري از " ماچادو"، "خيمنس" و "اونامونو" به كوشش " احساس نوروزي" و مهدي "جواهريان راد" منتشر شد.
اين دفتر شعر مي‌كوشد تا نگاه جامعي نسبت به شعر معاصر اسپانيايي به علاقه‌مندان فارسي زبان ارايه كند.


 


بزرگداشت شاعر عراقي در سيدني 


جام جم آنلاين: مراسم بزرگداشت كمال سبتي، شاعر عراقي با حضور نويسندگان، هنرمندان و انديشمندان اين كشور در شهر سيدني (استراليا) برگزار شد.
به نوشته پايگاه اينترنتي الف ياء، اين مراسم به همت دوستان شاعر فقيد عراقي به منظور بزرگداشت مقام شامخ وي در ادبيات معاصر عرب برگزار شد.
سبتي همواره در آرزوي عراقي آرام و امن بود و در تبعيدگاهش (هلند) درگذشت.
 



يادکرد شاعر بسيجي در سالگرد عروج


يک سال از درگذشت شاعر مثنوي شيعه نامه گذشت. به گزارش ايرنا ، مراسم اولين سالگرد عروج شاعر بسيجي مرحوم محمدرضا آقاسي عصر پنجشنبه در بهشت زهرا(س) برگزار شد.
در اين مراسم که تعدادي از شاعران معاصر ، دوستداران و خانواده آن شاعر بزرگوار حضور داشتند ، ياد و خاطره اين شاعر متعهد گرامي داشته شد. در مراسم اولين سالگرد شاعر بسيجي مرحوم آقاسي ، شاعر جبهه و جنگ و اهل بيت (ع) ، حضور انبوه مردم تهران و جمعي از مسوولان چشمگير بود. مرحوم آقاسي ، سال گذشته بر اثر ايست قلبي و مشکل تنفسي در سن 46 سالگي در مرکز قلب تهران درگذشت.


 


انتشار آثار چهره ماندگار شعر از سر گرفته مي شود
 
 تاسيس بنياد منوچهر آتشي با انجام امور انحصار وراثت ، از سر گرفته شد.
پس از درگذشت اين شاعر معاصر در 29 آبان ماه سال گذشته ، خانواده اش اعلام کردند قصد راه اندازي بنيادي به نام او را دارند که اين کار به دليل مشخص نبودن امور انحصار وراثت ، مدتي معلق ماند. به گزارش ايسنا ، با به نتيجه رسيدن اين موضوع ، بنياد آتشي با تعيين اعضاي هيات موسس ، بزودي تشکيل خواهد شد. گفته مي شود پس از حضور دختر مرحوم آتشي در تهران و تشکيل جلسه اي براي انتخاب اعضاي هيات موسس ، تقاضاي تشکيل بنياد منوچهر آتشي به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي ارائه خواهد شد.انتشار و تجديد چاپ کتابهاي منوچهر آتشي نيز به دليل انجام برخي کارهاي مقدماتي تا تاسيس و شروع به کار رسمي بنياد آتشي ، به تعويق افتاد که به اين ترتيب از سر گرفته خواهد شد. نظارت بر چاپ و نشر آثار ، برگزاري جايزه شعر ، ترجمه آثار ، جمع آوري مقاله هاي نوشته شده درباره آتشي و همچنين گردآوري نقدهايي که خود او بر آثار ديگران نوشته ، از هدفهاي اين بنياد اعلام شده است.
بنياد منوچهر آتشي اعلام کرده براي جلوگيري از هرگونه سوءاستفاده ، چاپ و نشر آثار او را که اغلب در زمينه شعر ، ترجمه و نقد است پيگير خواهد بود.
 


 


شاعر ده ساله يمني


جام جم آنلاين: جوان ترين شاعر معاصر يمني دختربچه ده ساله اي به نام سباء غالب العواضي است.
به نوشته پايگاه اينترنتي الرايه ، وي از دو سال پيش تاكنون شعر مي سرايد و دانش آموز كلاس هشتم است.
وي مدتي قبل با حضور در مراسمي ، در برابر علي عبدالله الصالح ، رئيس جمهور يمن ، شعري در وصف او قرائت كرد.
 خردسال ترين پدر جهان، اردني است
 



مداحان و شاعران اهل بيت تحت پوشش تامين اجتماعي قرار گرفتند


براساس توافق سازمان تامين اجتماعي و بنياد فرهنگي دعبل ، مداحان و شاعران اهل بيت (ع) تحت پوشش بنياد فرهنگي دعبل که کمتر از 50 سال تمام سن داشته و مشمول نظام حمايتي خاصي نمي باشند ، از ابتداي اسفند سال گذشته تحت پوشش تامين اجتماعي قرار گرفتند.
به گزارش سازمان تامين اجتماعي ، مشمولان اين موضوع صرفا مداحان و شاعران اهل بيت (ع) تحت پوشش بنياد فرهنگي دعبل هستند که تحت پوشش مقررات حمايتي خاص ديگري قرار نداشته و سن آنان در تاريخ ارسال اولين ليست حداکثر 50 سال تمام باشد.
 
  


تجليل از پير سپيد موي شعر


از خدمات فرهنگي استاد مشفق کاشاني ، پير سپيد موي شعر معاصر تجليل مي شود.
پاييز امسال در پايان هشتمين دهه زندگي ، از يک عمر فعاليت شاعري اين هنرمند تقدير مي شود. همزمان با اين مراسم - که از سوي بنياد نويسندگان و هنرمندان برگزار خواهد شد - کتابي درباره مشفق کاشاني با گردآوري پرويز بيگي حبيب آبادي که مراحل چاپ را سپري مي کند منتشر خواهد شد. اين مجموعه حدودا 700 صفحه اي که نام آن هنوز مشخص نيست ، زندگينامه کامل ، مقدمه کتابهاي مشفق کاشاني ، مکتوبات او براي سايرين و بخشي هم شامل عکس هاي اين شاعر پيشکسوت است.
 



فراخوان كتاب شعر دانشجويان اعلام شد
ایسنا
 
كتاب شعري از شعرهاي دانشجويان ايران منتشر مي‌شود. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دوماه‌نامه‌ي ادبي بلم دانشگاه پيام نور اردبيل ‌با همكاري‌ مجله‌ي شفق، درنظر دارد مجموعه‌اي را از شعرهاي دانشجويان منتشر كند. شرايط فرستادن آثار به دبيرخانه‌ي اين جشنواره به اين شرح اعلام شده است: شعرهاي ارسالي در قالب‌هاي غزل، رباعي و آزاد بررسي خواهد شد. آثار، تايپ‌شده و يا بر روي يك طرف كاغذ A4 نوشته و فرستاده شود. محدوديتي در تعداد ارسال آثار وجود ندارد. به همراه شعرها، بيوگرافي‌ كامل (نام، تاريخ و محل تولد، دانشگاه محل تحصيل، رشته‌ي تحصيلي، يك قطعه عكس و كپي كارت دانشجويي) نوشته و فرستاده شود. همچنين دانشجويان صاحب كتاب، در صورت تمايل، يك نسخه از كتاب منتشرشده‌شان را نيز مي‌توانند ضميمه‌ي آثار كنند تا به همراه اثرشان معرفي شود. در ادامه با اشاره به اين‌كه آثار منتخب در مجموعه‌اي به صورت كتاب منتشر خواهد شد، عنوان شده است: آثار حداكثر تا پايان مردادماه 85 ، به دبيرخانه فرستاده شود و دريافت اثر نيز فقط از طريق پست قابل قبول است. طبق اعلام، آثار بايد با پست عادي به صندوق پستي 155 - 37145 فرستاده شوند.


 


 


مختار ابراهيمي: هدف از تخلص در شعر هويت‌يابي در ادبيات است
ایسنا
 
به اعتقاد عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز، هدف از تخلص در شعر، هويت‌يابي در عالم ادبيات بوده است. دكتر مختار ابراهيمي، تخلص در شعر را واجد دو معنا دانست و در اين‌باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: ‌تخلص دو معنا دارد؛ يكي اين‌كه شاعر در قصيده گاهي براي اين كه از بخش توصيفي به بخش ستايشي شعر بيايد، بيتي را به عنوان تخلص يا گريز قرار مي‌داده است؛ به طوري‌كه اين بيت ميان بيت‌هاي قبلي و بعدي ارتباط برقرار كند. ابراهيمي در توضيح نوع ديگر تخلص خاطرنشان كرد: گاه در قصيده، تخلص نام شاعر هم هست و در واقع شاعر همان‌جا اسم خود را مي‌آورد. كم‌كم كه غزل در قرن پنجم و ششم رواج پيدا مي‌كند و رفته‌رفته جاي قصيده را مي‌گيرد، تخلص يا نام شعري جايگاه خودش را در آخرين بيت غزل پيدا و حفظ مي‌كند. اين مدرس زبان و ادبيات خاطرنشان كرد:‌ البته هدف شاعران فقط همين‌ها نبوده و قصد آنان بيش‌تر اين بوده كه نام خود را در وزن شعر طوري به كار گيرند كه شعرشان از دست نرود و از سرقت در امان بماند. او يادآور شد: گاهي شاعر تخلص را به طور صريح به كار نمي‌برد، بلكه مضموني را به كار مي‌گيرد كه يادآور تخلص است؛ مثلا يكي از تخلص‌هاي مولانا ”خاموش“ است و او گاه اين تخلص را به جاي تخلص اصلي خود مي‌آورد و به معناي سخن نگفتن يا تمام كردن سخن است. ابراهيمي با بيان اين نكته كه كاملا مشخص نيست نخستين بار چه كسي در ادبيات فارسي تلخص خود را آورده است، گفت: هم رودكي به عنوان پدر شعر فارسي تخلص دارد و هم شاعران پيش از او، هم‌عصران او و شاعران بعد از او. حتا بعضي از شاعران كه از آن‌ها شعرهاي اندكي مانده و يا شعري نمانده، تخلص و نام شعري‌شان در تذكره‌ها و كتاب‌هاي تاريخي مانده است، كساني مانند مسعودي، سيستاني، بسام كرد و... .


 


به‌قلم محمود پوروهاب، زندگي‌نامه‌ي ملك‌الشعراي بهار براي كودكان منتشر مي‌شود
ایسنا
 
به‌زودي يك مجموعه شعر كودكانه، كتابي تاريخي و چند كتاب مذهبي براي كودكان و نوجوانان از محمود پوروهاب منتشر مي‌شود. به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، مجموعه شعر كودكانه‌اي از پوروهاب با عنوان "پر از بوي گلابي" و يك كتاب تاريخ ادبيات براي كودكان كه بخشي از زندگي‌نامه ملك‌الشعراي بهار است، توسط انتشارات ‌به‌نشر منتشر خواهند شد. اين نويسنده و شاعر كودك و نوجوان همچنين هفت عنوان كتاب مذهبي را در نشر محراب قلم در دست انتشار دارد. كتاب "خسرو انوشيروان" با عنوان "يك نكته، يك تاريخ" و يك كتاب مذهبي نوشته او نيز از سوي انتشارات رشد مدرسه منتشر خواهند شد.


 


مجموعه‌ي شعر رؤيا زرين در كانون ادبيات ايران نقد مي‌شود
ایسنا
 
يك‌صد و پنجاه و ششمين نشست هفته كانون ادبيات ايران به نقد و بررسي مجموعه شعر «من از كنار برج بابل آمدم» سروده رؤيا زرين اختصاص دارد. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست، پگاه احمدي، مهرنوش قربانعلي و محمد رمضاني فرخاني اين مجموعه شعر را نقد خواهند كرد. «من از كنار برج بابل آمدم» در قالب شعر سپيد و دومين دفتر شعر رؤيا زرين است. نخستين دفتر اين شاعر با عنوان «زمين به اوراد عاشقانه محتاج است» منتشر شده است. اين نشست ساعت 17 روز دوشنبه هشتم خردادماه در محل كانون ادبيات ايران، واقع در خيابان مفتح، روبه‌روي مجموعه ورزشي شيرودي، خيابان اردلان، شماره 31 برگزار مي‌شود.


 


به‌همراه مجموعه‌ي شعرهايي در انتظار ناشر، اسماعيل رها چاپ دوم «خوشه‌ي تلخ» را پس از نيم‌قرن منتشر مي‌كند
ایسنا
 
اسماعيل رها مجموعه شعر «خوشه تلخ» را براي چاپ دوم با تجديد نظرهايي منتشر مي‌كند. به گزارشر خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رها «خوشه تلخ» را در سال 34 منتشر كرده است كه در آن زمان، چون دوستانش به انتشار كتاب اقدام كرده‌اند، تغييرات لازم را در اثر انجام نداده است. اين شاعر چاپ دوم كتاب را با تغييرات و بازنگري احتمالا توسط نشر شاعر امروز منتشر مي‌كند. او همچنين مجموعه‌هاي «جرقه‌اي در باد»، «بيراهه خورشيد» و مجموعه سومي را كه هنوز اسم ندارد، مدت‌هاست براي انتشار آماده كرده كه به علت آن‌چه وضعيت نامناسب كتاب شعر مي‌داند، به ناشر نسپرده است. «لب‌تلخي و فنجان»، «طلايه‌اي در پاييز» و «كوتاه، مانا، بلند» از جمله كتاب‌هاي منتشرشده اين شاعر متولد دوم اسفندماه 1310 در تهران هستند.


 


با افزودن 30 نوع رمان ديگر، «واژه‌نامه‌ي هنر داستان‌نويسي» جمال ميرصادقي با ويرايش جديد منتشر مي‌شود
ایسنا
 
«واژه‌نامه هنر داستان‌نويسي» جمال ميرصادقي با ويرايش جديد و اضافه شدن 300 صفحه به زودي منتشر مي‌شود. ميرصادقي درباره اين واژه‌نامه كه چاپ نخست آن پنج سال پيش منتشر شده، به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: اين اثر را با همكاري همسرم ميمنت ميرصادقي مي‌نويسم كه در ويرايش جديد از منابع ديگري استفاده شده و حجم كار تقريبا دو برابر يعني 600 صفحه خواهد شد. قبلا در اين اثر درباره 30 نوع رمان بحث شده بود كه در ويرايش جديد، 30 نوع رمان ديگر از جمله رمان تلفني،‏ آرمان‌شهري‏ و كامپيوتري نيز به آن افزوده شده است. وي گفت: چهار ماه است كه روي اين اثر كار مي‌كنم و فكر مي‌كنم تا دو ماه آينده تمام خواهد شد؛ چرا كه از منابع انگليسي، اطلاعات خودم و مراجع داخلي بايد بهره ببرم. اين فرهنگ توسط نشر مهناز منتشر خواهد شد. ميرصادقي علاوه بر كار روي اين فرهنگ، همچنان روي مجموعه داستان كوتاه «صدا از دور مي‌آيد» نيز كار مي‌كند و جلد دوم «جهان داستان»، «دختري با ريسماني نقره‌يي» و « 23 داستان از داستان‌نويسان نوقلم نسل سوم» از جمله آثاري هستند كه او براي انتشار آماده دارد.


 


با اتمام «فرهنگ داستان‌نويسان»، حسن ميرعابديني «داستان‌نويسي زنان در ايران» را منتشر مي‌كند
ایسنا
 
حسن ميرعابديني در حال حاضر تاليف و تدوين كتاب «داستان‌نويسي زنان در ايران» را در دست انجام دارد. به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميرعابديني كه تاليف «فرهنگ داستان‌نويسان» را به پايان برده و آن را براي انتشار به نشر چشمه سپرده، «داستان‌نويسي زنان در ايران» را نيز براي انتشار آماده مي‌كند. به گفته او، اين اثر كه فعلا اين عنوان را دارد، كتابي است تحليلي كه به بررسي داستان‌نويسي زنان در ايران بعد از مشروطه تا امروز مي‌پردازد. او نگاهي لبه فرازها و فرودها و چهره‌هاي مهم داستان‌نويسي زنان را از ديگر ويژگي‌هاي اين اثر عنوان كرد. ميرعابديني پيش‌تر مجموعه دوجلدي «صد سال داستان‌نويسي» را منتشر كرده است.


 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است