تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


May 30, 2006 10:04 PM

شنبه 6 خرداد 85


كتاب شعر جوان كاشان منتشر شد


خبرگزاري فارس: كتاب شعر كاشان با آثاري از 40 شاعر جوان، توسط انجمن شاعران جوان اين شهر توسط نشر دعوت منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري فارس،‌ اين مجموعه شعر كه با آثاري از 40 شاعر جوان كاشاني منتشر شده است، در160 صفحه با دو هزار نسخه تيراژ به بازار عرضه شده است.
«كتاب شعر جوان كاشان» از 3 فصل مختلف تشكيل شده است. بخش اول به آثار كلاسيك شاعران اختصاص دارد و در بخش دوم و سوم به ترتيب ترانه ها و شعر هاي سپيد شاعران را مي‌خوانيد.
اين كتاب به كوشش انجمن شاعران جوان كاشان توسط نشر دعوت و با قيمت 1600 تومان منتشر شده است.



 
شعر موثرترين كلام در ترسيم سيماي انبياء الهي است


  فارس ,
  شعر موثرترين كلام در ترسيم سيماي انبياء الهي است
  بشريت امروز و مسلمانان اين عصر پيش از هر زمان ديگري به اين تحول اجتماعي و انقلاب فرهنگي در سايه توسعه تعالم اسلام ناب محمدي نيازمندند.
 رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي موثرترين و شيرين‌ترين كلام را كه به ترسيم سيماي انبياء الهي پرداخته، كلام شاعران شيرين سخن پارسي دانست .
محمد محمدي عراقي كه در نخستين نشست ماهانه انجمن شاعران فارسي گوي جهان در سال 85 تحت عنوان سيماي پيامبر اعظم در شعر معاصر فارسي سخن مي‌گفت، افزود تاريخ پرشكوه زبان و ادبيات فارسي، در سال‌هاي پس از ورود دين مبين اسلام به ايران سرشار از مفاهيم ديني و معنوي است، از همان آغاز تمام شاعران معتقد به اين آيين آسماني مدايح و مناقب پيامبر اسلام (ص) را زينت دفترهاي شعر خود ساخته و به واسطه آن، سعادت اين جهان و شفاعت آن جهان را براي خويشتن طلب كرده‌اند.
رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي اظهار داشت: ميراث ادبي فردوسي، سعدي، حافظ، مولانا، عطار، سنايي و جامي از شاعران كلاسيك ما، حاصل انديشه‌هايي است كه در بستر معارف دين مبين اسلامي و سيره پيامبرش شكل گرفته است.
وي گفت: عموم پندها، درسهاي اخلاقي، احكام تصريحات و تعبيرات عرفاني و ارزشهاي انساني و ديني موجود در ادبيات فارسي را مي‌توان ترجمه‌هاي زيبايي از آيان قرآن كريم، احاديث معصومين (ع) و روايات قدسي، نبوي و علوي دانست.
محمدي عراقي همچنين تاكيد كرد: از آنجا كه در روح انساني ايراني و پارسي گويان جهان هيچ عاملي نيرومند‌تر از شعر كارساز نيست مي‌توان اميد داشت كه به بهره‌گيري بيشتر از زبان، شعر و ادب، اصحاب قلم و بيان با استفاده از سيره و سنت نبوي نقش شايسته‌اي در ايجاد تحولي بنيادي در فرهنگ و اخلاق عمومي بوجود آورند و بار ديگر سيماي درخشان مدنيت نبوي و تمدن اسلامي را زنده نگه دارند.
وي در پايان گفت: بشريت امروز و مسلمانان اين عصر پيش از هر زمان ديگري به اين تحول اجتماعي و انقلاب فرهنگي در سايه توسعه تعالم اسلام ناب محمدي نيازمندند.
 



دوره جديد نشست‌هاي «نقد داستان» در حوزه هنري


خبرگزاري فارس: مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري، دوره جديد نشست‌هاي «نقد داستان» حوزه هنري به سرپرستي محمد‌رضا سرشار (رضا رهگذر) در تابستان 85 برگزار خواهد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، حضور علاقه‌مندان در اين سلسله نشست‌ها به صورت رايگان بوده ولي شركت‌كنندگان بايد از شرايطي شامل: داشتن حداقل 19 و حداكثر 50 سال تمام براي كساني كه فاقد كتاب مستقل داستاني هستند، دارا بودن حداقل مدرك تحصيلي ديپلم متوسطه، گذراندن درس «داستان‌نويسي 1» در كلاسهاي آموزشي حوزه هنري و يا يكي از مراكز آموزش عالي و يا ساير مراكز رسمي فرهنگي و يا چاپ حداقل 3 داستان كوتاه يا نقد ادبي قابل قبول در كتابها يا نشريات معتبر كشور، پذيرش در مصاحبه و پر كردن فرم ثبت‌نام و تكميل پرونده باشند.
اين سلسله نشست ادبي، سه‌شنبه‌هاي هر هفته از ساعت 16 الي 17 و 30 دقيقه در نيمه اول سال و از ساعت 15 الي 16 و 30 دقيقه در نيمه دوم سال برگزار مي‌شود.
پذيرفته‌شدگان محدود بوده و برنامه نشست‌ها در بردارنده «نقد آثار اعضا» و «نقد داستان‌هاي كوتاه ويژه» توسط خود اعضا است كه با مديريت سرپرست نشست و ارايه رهنمودهاي لازم توسط وي صورت خواهد گرفت.
اضافه مي‌شود، نخستين نشست اين سلسله نشست‌ها در 6 تيرماه سال جاري برگزار مي‌شود.



 
گردهمايي شاعران معاصر در سالگرد آقاسي


مراسم سالگرد عروج شاعر بسيجي، محمدرضا آقاسي، با حضور تعدادي از شاعران معاصر، دوستداران و خانواده آن شاعر در بهشت زهرا(س) برگزار مي‌شود.
به گزارش مهر، اين مراسم فردا، پنجشنبه چهارم خرداد ماه، از ساعت 16 الي 18 بر مزار آن شاعر سفرکرده در قطعه 25 بهشت زهرا برگزار خواهد شد.
همچنين مراسم يادبودي نيز عصر امروز از ساعت 14 الي 16 در مسجد بلال صداوسيما با هدف گراميداشت ياد و خاطره شاعر بسيجي محمدرضا آقاسي برگزار مي‌شود.
غلامرضا آقاسي، فرزند شاعر، از پيگيري انتشار آثار چاپ‌نشده زنده‌ياد آقاسي خبر داد و گفت: متأسفانه هنوز هم تعدادي از آثار مکتوب و تصويري ايشان بدون اجازه خانواده مورد سوءاستفاده برخي ناشران و ... قرار مي‌گيرد.


 


 


دومين جشنواره سراسري شعر «ايران ما» با پيام سيد محمد خاتمي به پايان رسيد
تهران- خبرگزاري كار ايران


مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما، عصر روز چهارشنبه به همت خانه شعر بنياد نويسندگان و هنرمندان برگزار شد.
به گزارش "ايلنا"، متن پيام سيد محمد خاتمي به دومين جشنواره ايران ما، به شرح زير است:
ايران نام بلندي است كه بر پيشاني تاريخ بشري درخشان بوده و خواهد ماند. سرزمين ايمان، ‌‏عرفان، ادب و هنر كه در طول تاريخ، ‌‏انسانيت را وامدار آفرينش‌‏هاي معنوي فرزندان خود كرده و امروز نيز ايران مي‌‏تواند و بايد با تكيه بر گذشته پرافتخار تاريخي و توان و استعداد انساني و مادي و موقعيت ممتاز راهبرديش، جايگاهي بسي والاتر از آنچه به ظاهر دارد، داشته باشد.
ايران و ايراني بزرگ بوده است و همين بزرگي به او ظرفيت و ظرافتي بخشيده كه جانش از آفتاب درخشان حقيقت اسلام گرما و نيروي بيشتري به كار برد و سخاوتمندانه اين ظرفيت را در خدمت باروري و بسط تمدني گيرد كه به نام تمدن اسلام نامور گرديده است.
پاسداري از فرهنگ و ادب اين سرزمين خدمت بزرگي است كه از عهده فرهنگ‌‏دوستان فرهنگ‌‏پرور و متعهدان آگاه برمي‌‏آيد و سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران كه اميد است در دوران جديد تجربه خود در عرصه فرهنگ و هنر اين مرز و بوم درخشش بيش از گذشته داشته باشد، باني خير جشنواره شعر ايران ما شده و انديشمندان هنرشناس را متصدي انجام اين كار سترگ كرده است.
وقتي شعر و ايران در كنار هم قرار مي‌‏گيرند، فضاي تازه‌‏اي را مي‌‏آفرينند كه براي هر دوستدار حقيقت و آشنا به عشق و زندگي غنيمت است.
ايران سرزمين ايمان و عشق و عرفان و ادب است و شعر اوج كلمه و كلام كه در نطق كه فصل مميز آدمي از ساير انواع و اجناس است، تجلي مي‌‏يابد و به همين جهت نيز شعر در تاريخ فرهنگ و هنر اين كشور در نگاهداشت و انتقال معرفت و عشق مهر و آگاهي بيش از اقسام ديگر سخن نقش داشته است.
براي همه عزيزان و دست‌‏اندركان اين رويداد مهم هنري و فرهنگي آرزوي سلامتي و موفقيت مي‌‏كنم.
به گزارش روابط عمومي بنياد نويسندگان و هنرمندان در اين مراسم كه جمع كثيري از اساتيد دانشگاه، شاعران، منتقدان و پژوهشگران صاحب‌‏نام حضور داشتند، از زنده ياد استاد سيد محمد حسين شهريار به عنوان شاعر ملي و سردار شهيد محمد جهان آرا به عنوان قهرمان ملي تجليل به عمل آمد.
همچنين زنده‌‏ياد سلمان هراتي، محمدعلي بهمني، محمدرضا عبدالملكيان و عباس باقري به پاس خلق آثار ارزشمند ملي و ميهني در كارنامه پربار شعري خويش مورد تقدير قرار گرفتند.
در بخش مسابقه جشنواره نيز از 14 شاعر جوان تقدير شد كه عبارت بودند از كورش كياني، امينه دريانورد، ابوالفضل صمدي، مهدي فرجي، امير اكبرزاده، غلامرضا سليماني، علي حاجتيان فومني، سميرا نوروزي، شراره كامراني، طيبه نيكو، مريم بغلاني، محبوبه سعيدي‌‏راد، سارا جلوداريان و سودابه ميهجي.
پروفسور ظهير احمد صديقي، استاد برجسته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه لاهور نيز به عنوان برگزيده بخش بين‌‏الملل شناخته شدند.
دبيري اين جشنواره را دكتر ميرجلال‌‏الدين كزازي برعهده داشتند و شوراي علمي عبارت بودند از دكتر ميرجلال‌‏الدين كزازي، دكتر مظاهر مصفا، استاد مشق كاشاني، دكتر مرتضي كاخي، سهيل محمودي و عبدالجبار كاكايي (مدير خانه شعر).
همچنين عليرضا قزوه، پرويز بيكي حبيب‌‏ابادي، حميدرضا شكارسري و شاهرخ تندرو صالح داوري بخش مسابقه دومين جشنواره ايران ما را برعهده داشتند.


 


مسابقه‌ي شعر و كتابخواني با موضوع پيامبر اعظم (ص) برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


از شعرهاي برتر سروده‌شده درباره‌ي پيامبر اعظم (ص) تقدير مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، امور حج و زيارت سازمان صدا و سيما، به مناسب سال پيامبر اعظم (ع) از شاعران دعوت كرده، آثار خود را كه در مدح نبي مكرم اسلام (ص) سروده‌اند، حداكثر در 20 سطر به نشاني تهران، خيابان ولي‌ عصر (عج)، خيابان جام جم، امور حج و زيارت و يا از طرق پست الكترونيكي به [email protected] بفرستند.
مهلت ارسال آثار تا تاريخ 31 مردادماه سال جاري، همزمان با عيد مبعث پيامبر اعظم (ص) است.
جايزه‌هاي اين مسابقه، تشريف به عمره مفرده، تشرف به كربلاي معلا، تشرف به سوريه و مشهد مقدس اعلام شده است.
اين مركز همچنين به مناسب سال پيامبر اعظم (ص)، به برگزاري مسابقه كتابخواني اقدام كرده است. علاقمندان با مطالعه كتاب «توتياي ديدگان» (زندگاني خاتم پيامبران (ص)) تاليف ثقه المحدثين مرحوم شيخ عباس قمي در اين مسابقه مي‌توانند شركت كنند.
مهلت شركت در اين مسابقه نيز تا عيد مبعث است.
همچنين تشرف به سوريه و مشهد مقدس، از جمله جايزه‌هاي اين مسابقه اعلام شده‌اند.


 
 
رحيم رسولي:
ترانه‌ي امروز ديگر زبان مردم عادي نيست
شاعران براي شهرت به ترانه رومي‌آورند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


ترانه‌هاي امروز با نوعي ياس همراه‌اند و بيش‌تر بر مبناي عشق‌هاي در دسترس هستند.
سيدرحيم رسولي در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (يسنا)، تصريح كرد: اخيرا ترانه بسيار زياد شده است و چون دنياي سود‌آوري، ‌سرمايه‌داري و تكنولوژي بر دنياي ادبيات چربيده است، ‌شاعران زيادي به ترانه‌سرايي رومي‌آورند.
وي متذكر شد: شايد يكي از دلايل رويكرد زياد شاعران به ترانه اين باشد كه ترانه قابل خريد و فروش است و شهرت به دنياي سرمايه‌داري و محبوبيت به دنياي ادبيات تعلق دارد؛ اما اين شهرت است كه قابل معامله است و شاعراني كه به ترانه‌سرايي روي مي‌آورند، فكر مي‌كنند از اين طريق زودتر به نتيجه مي‌رسند و در واقع مي‌خواهند به شهرت برسند.
اين شاعر افزود: به نظر مي‌رسد متن‌هايي چون ترانه كه قابل فروش هستند، بازار بيش‌تري دارند. اما ترانه امروز ديگر زبان مردم عادي نيست؛ شايد هم از آن استقبال كنند، ولي ترانه هنوز به جايگاه اصلي خود برنگشته است.
وي با بيان اين مطلب كه شعر بايد اول شعر باشد، گفت: امروز كم‌تر ترانه‌اي به شعر اصيل نزديك است. در گذشته ترانه‌هاي كساني چون ايرج جنتي عطايي، اردلان سرافراز و ... بسيار قوي بودند كه تا امروز هم ماندگارند؛ بنابراني در مرحله اول ترانه بايد شعري خوب و بعد يك ترانه باشد.
رسولي متذكر شد: حتا بزرگ‌ترين شاعر ترانه‌سراي ما علي معلم، نيز ترانه‌هايي ساخته كه شعريت ندارند؛ اگر هم امروز از آن‌ها استقبال شود، بسيار زودگذر خواهند بود.
وي با اعتقاد بر اين‌كه ترانه امروز ما جايگاه خود را خواهد يافت، ادامه داد:‌ امروز به دليل فشار دنياي تكنولوژي و سياست، جايگاه بسياي از هنرها مشخص نيست؛ چرا كه هنر قابل معامله نيست. امروز داده‌هاي بيروني به شاعر فشار آورده و خراب شدن متن را باعث شده است.
او در پايان تاكيد كرد: هر چند از ترانه‌هاي امروز استقبال مي‌شود، ولي واقعيت اين است كه جايگاه شعر و ترانه ما هنوز مشخص نيست.


 
 
در هفتمين شماره ماهنامه «رُوو دو تهران»
ترجمه داستان‌هايي از «جلال آل‌احمد» و «ميترا الياتي» به زبان فرانسه منتشر شد


خبرگزاري فارس: داستان‌هاي «نفرين زمين» نوشته «جلال آل‌احمد» و «مي‌مانيم توي تاريكي» از «ميترا الياتي»، نويسنده معاصر ايراني، در بخش داستان شماره جديد ماهنامه «رُوو دو تهران» منتشر شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس، همچنين در هفتمين شماره اين ماهنامه مصاحبه‌اي اختصاصي با اِستِپان اوئه، تصويرساز رمان «در جستجوي زمان از دست رفته» تحت نام «تصويرسازي آثار پروست» به چاپ رسيده است.
مقالات اين شماره با عناوين «آشپزي ايراني»، «گنبد سلطانيه»، «نگاهي اجمالي به شعر پارسي قبل و پس از انقلاب»، «نگاهي به نفرين زمين نوشته جلال آل احمد»، «كتاب و كتاب‌خواني»، «خط و زبان در ايران پيش از اسلام» و «هنر قلم‌زني» آمده است.
بخش حكمت فارسي اين شماره به معرفي زندگي و شعر «اوحدي مراغه‌اي» اختصاص دارد.
در بخش شعر نيز «فريدون مشيري» معرفي شده است.
در بخش فرهنگ و هنر گزارشي از نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران و گزارشي از رونمايي كتاب اطلس ايران و گزارشي تحت عنوان در جنوب سينما ارائه شده است.
همچنين ماهنامه صفحات آخر خود را به مهمترين اخبار فرهنگي ماه اختصاص داده است.
علاقه‌مندان مي‌توانند مطالب و مقالات خود را جهت بررسي و چاپ در ماهنامه، به آدرس روزنامه اطلاعات و يا نشاني[email protected] ارسال كنند.



 
در اروميه صورت مي‌گيرد
حضور 200 شاعر حماسه‌سرا در پانزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس


خبرگزاري فارس: مدير كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس آذربايجان غربي گفت: در پانزدهمين كنگره شعر دفاع مقدس، 200 شاعر حماسه‌سرا از كشورهاي ايران، لبنان، سوريه و فلسطين شركت مي‌كنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از اروميه، لطيف روضه‌اي، مدير كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس آذربايجان غربي امروز در جمع خبرنگاران افزود: براساس پيش‌بيني‌هاي به عمل آمده، 14 هزار نوع شعر در قالب مثنوي، غزل، دو‌بيتي و 24 هزار بيت در سبك‌هاي مختلف به دبير‌خانه جشنواره ارسال شده است.
وي، اهداف اين كنگره را پيوند نسل جوان با نسل دفاع مقدس، انتقال فرهنگ و ارزش‌هاي دفاع مقدس به نسل آينده و بازگويي حماسه‌هاي رزمندگان اسلام در مقابله با دشمنان انقلاب و دشمن‌شناسي در شرايط حاضر عنوان كرد.
روضه‌اي اضافه كرد: اين كنگره، 27، 28 و 29 شهريور ماه امسال در اروميه برگزار خواهد شد و بازديد از يادمان شهداي حاج عمران پيرانشهر و برگزاري برنامه‌هاي فرهنگي و هنري از ديگر برنامه‌هاي اين كنگره است.



 
تجلي حماسه خرمشهر در ادبيات دفاع مقدس/5
بنياد حفظ آثار دفاع مقدس كنگره شعر حماسه خرمشهر برگزار كند


خبرگزاري فارس: پروانه نجاتي، شاعر دفاع مقدس گفت: بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس بايد كنگره شعري ويژه حماسه فتح خرمشهر برگزار كند.
پروانه نجاتي -شاعر دفاع مقدس- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: هنوز بسياري از ناگفته‌هاي جنگ گفته نشده و صرفا به نتايج جنگ بسنده شده است.
وي افزود:‌ هنوز تمامي حماسه‌هاي جنگ با جزئياتش بيان نشده است. جنگ سختي‌هاي فراواني به همراه داشت. مثلا اگر بخواهيم فتح خرمشهر را به طور درستي بررسي كنيم، بايد تمام تلاش‌ها اعم از زحمات كساني كه قبل از فتح منظقه را شناسايي مي‌كردند تا تلاش‌هاي آخرين لحظه را به دقت بيان و بررسي كنيم.
نجاتي گفت:‌ متاسفانه در شعر دفاع مقدس، آنجايي كه درباره فتح خرمشهر است، اين حماسه به خوبي انعكاس نيافته است و هنوز جريان حماسه خرمشهر در شعر دفاع مقدس به وجود نيامده است. در صورتي كه وجود چنين جرياني كاملا ضروري است.
وي ادامه داد: اساسا پرداختن به كارهاي عيني به گونه‌اي است كه هر شاعري به آن از ديد خاصي نگاه مي‌كند. هيچ شاعري وجود ندارد كه به يك پديده تاريخي از همه لحاظ نگاه كند.
اين شاعر در پايان گفت: اما مي‌توان يك پديده را در شعر شاعران از جهات گوناگون ملاحظه كرد و تمامي اشعار حاكي از وجهه‌هاي مختلف يك پديده است. درباره حماسه فتح خرمشهر در دفاع مقدس نيز همين‌گونه است.



 
تجلي حماسه خرمشهر در ادبيات دفاع مقدس/11
بايد فضاي حماسي فتح خرمشهر براي شاعران به‌ وجود آيد


خبرگزاري فارس: سيدمهدي موسوي گفت: اگر امروز شاعران دفاع مقدس درباره حماسه فتح خرمشهر كمتر شعر مي‌سرايند، علتش اين است كه فضاي لازم براي آنها به وجود نيامده است؛ بايد فضاي حماسي آن حادثه عظيم براي شاعران به‌ وجود آيد.
سيدمهدي موسوي -شاعر دفاع مقدس- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: به نظر من نمي‌توانيم از ژانر خاصي در ادبيات دفاع مقدس با نام ژانر حماسه خرمشهر سخن گفت، اما به راحتي مي‌توان حضور خرمشهر را در اغلب اشعار دفاع مقدس مشاهده كرد. دليل اين امر شايد بازمي‌گردد به اينكه شاعران ما نگاهي كل نگردارند نه نگاهي جزءنگر.
وي افزود:‌ البته سرودن درباره حماسه خرمشهر در ده سال گذشته افزايش بيشتري داشته است، اما شاعران با اين حال در اين زمينه كم‌كاري مي‌كنند.
اين شاعر ادامه داد: شاعران در شعر دفاع مقدس به شعر اعتراض روي آورده‌اند. در صورتي كه شعر خرمشهر، شعري حماسي است. جاي شعر حماسي در اشعار دفاع مقدس خالي است. با يك نگاه كلي به اشعار دفاع مقدس درمي‌يابيم كه اين اشعار نوستالژيك نيز هستند. يعني از چيزهايي سخن مي‌گويند كه امروز وجود ندارد. در صورتي كه براي سرودن درباره خرمشهر حماسي سرود.
وي گفت: گاهي فضاي شعر دفاع مقدس به سمت فضايي يأس‌آور مي‌رود. يعني اين نوستالژي به حدي زياد مي‌شود كه به يأس تبديل مي‌شود.
موسوي افزود: من با اين نظر مخالف هستم كه شاعران ما توان سرودن درباره حماسه خرمشهر را ندارند. زيرا آنها درباره موضوعات مهمي شعر گفته‌اند و نشان داده‌اند كه موثر هستند.
وي در پايان گفت: بايد جايگاه فتح خرمشهر را به خوبي براي نسل جديد تبيين كرد. نسل گذشته نيز نبايد ارتباط خود را با نسل جديد قطع كند. اگر اين اتفاق بيفتد مي‌توان نگاه‌هاي مختلفي از زواياي گوناگون به فتح خرمشهر داشت.



 
با هدف گرايش به اخلاق
داستان «هفت‌خوان رستم» بازي كامپيوتري مي‌شود


خبرگزاري فارس: بازي كامپيوتري «عصر پهلوانان» كه بر اساس داستان هفت‌خوان رستم شاهنامه فردوسي تهيه شده،‌ با هدف گرايش به اخلاق، توسط شركت «رسانه‌ افزار» منتشر مي‌شود.
عباس يكرنگي -يكي از فيلمنامه‌نويسان اين بازي كامپيوتري- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: در اين بازي با استفاده از هفت خان رستم مسيرهاي گوناگوني در راه شخصيت داستان اين بازي قرار داده مي‌شود كه اين شخصيت با ورود در هر مسير دچار يك سري عقايد خرافي مي‌شود.
وي افزود: همه اين مسيرها ختم مي‌شود به جايي كه آخرالزمان خوانده مي‌شود. در آخرالزمان نيروهاي خير و شر با هم مي‌جنگند و خير در آنجا پيروز مي‌شود، اما شر هنوز وجود دارد و دنيا به يك تعادلي مي‌رسد.
يكرنگي گفت: ماجراي داستان در زابل مي‌گذرد و شخصيت داستان براي رسيدن به خير بايد مثل رستم از هفت خوان عبور كند.
وي در پايان گفت: هدف اين بازي گرايش به اخلاق در مخاطبان است. متأسفانه بازار بازي‌هاي كامپيوتري پر است از بازي‌هايي كه تعاليم منحط غربي را آموزش مي‌دهد و جاي خالي بازي‌هاي كاملا ايراني و اخلاقي و در عين حال جذاب خالي است.



 
تجلي حماسه خرمشهر در ادبيات دفاع مقدس/13
شعرا به حماسه خرمشهر بيشتر از نامش توجه كنند


خبرگزاري فارس: محمدسعيد ميرزايي گفت: اغلب شاعران دفاع مقدس فقط از نام حماسه‌هاي دفاع مقدس استفاده مي‌كنندمثلا شعرا بايد به حماسه خرمشهر بيشتر از نامش توجه كنند.
محمدسعيد ميرزايي -شاعر دفاع مقدس- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس،‌ اظهار داشت: گرچه نويسندگان و شاعران زيادي به موضوع فتح خرمشهر پرداخته‌اند، اما هنوز آنچه بايد انجام نشده است.
وي افزود: حماسه دفاع مقدس بايد در متن ادبيات دفاع مقدس قرار گيرد.
ميرزايي ادامه داد: نسلي كه كودكي‌اش را در جنگ گذرانده است، اميد مي‌رود كه در آينده بتواند حماسه خرمشهر و كلا حماسه هشت سال دفاع مقدس را به شكل مطلوبي در آثار ادبي منعكس كند.
اين شاعر اضافه كرد: براي پرداختن به حماسه بزرگ فتح خرمشهر بايد خود شاعر يا نويسنده هم بزرگ باشد. اگر اثر سترگي در اين زمينه پديد نيامده شايد به اين دليل است كه شاعر يا نويسنده بزرگي در اندازه حماسه خرمشهر وجود نداشته است.
ميرزايي خاطر نشان كرد: نسل شاعران جوان ما بايد به اين موضوع بپردازند. زيرا اگر اين نسل به طور جدي به حماسه فتح خرمشهر نپردازد، شايد نسل‌هاي آينده نيز اين موضوع را فراموش كنند.
وي در پايان گفت: من هم به عنوان كسي كه در جنگ حضور داشتم و آوارگي‌ها را از نزديك مشاهده كردم، در اين‌باره نيز شعر گفته‌ام. اين وظيفه ما است كه بزرگترين واقعه تاريخ معاصر را حفظ كنيم.


 


پايان دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما


خبرگزاري فارس: دبير دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما گفت‌: تهاجم‌ و تازش‌هاي فرهنگي كشور را تهديد مي‌كند و بايد هوشيار باشيم.
ميرجلال‌الدين كزازي در مراسم اختتاميه دومين جشنواره شعر ايران ما اظهار داشت: ما ايرانيان در موقعيت كنوني بيش از هر زمان ديگر نياز داريم كه به ايران بيانديشيم.
دبير دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما گفت : ما ايرانيان تندبادها و تازش‌هاي بسياري را از سرگذارنده‌ايم و توانسته‌ايم در طول تاريخ با همه نشيب و فرازها و گرم و گدازها، بپاييم.
وي گفت: كمتر مردمي را مي‌شناسيم كه در اين ويژگي با مردم ما هم‌اندازه باشند.
كزازي ادامه داد: اگر دمي از ياد ببريم كه ما ايراني هستيم دشمنان خيره به ما مي‌نگرند و در كمين هستند كه با كم كردن دلبستگي ما به ايران، با رخنه‌اي ما را فرو بريزند.


 


پيام خاتمي به دومين جشنواره شعر ايران ما


خبرگزاري فارس: سيدمحمد خاتمي به مناسبت برگزاري جشنواره سراسري شعر ايران ما پيامي به شرح ذيل صادر كرد.
به گزارش خبرنگار فارس در اين پيام كه توسط صادق كرميار رييس بنياد نويسندگان و هنرمندان قراعت شد آمده است :ايران نام بلندي است كه بر پيشاني تاريخ بشري درخشان بوده و خواهد ماند.
سرزمين ايمان، عرفان، ادب و هنر كه در طول تاريخ، انسانيت را وامدار آفرينشهاي معنوي فرزندان خود كرده و امروز نيز ايران مي‌تواند و بايد با تكيه بر گذشته پرافتخار تاريخي و توان و استعداد انساني و مادي و موقعيت ممتاز راهبرديش، جايگاهي بس والاتر از آنچه به ظاهر دارد داشته باشد.
ايران و ايراني بزرگ بوده است و همين بزرگي به او ظرفيت و ظرافتي بخشيده كه جانش از آفتاب درخشان حقيقت اسلام گرما و نيروي بيشتري به كار برد و سخاوتمندانه اين ظرفيت را در خدمت باروري و بسط تمدني گيرد كه به نام تمدن اسلام نامور گرديده است.
پاسداري از فرهنگ و ادب اين سرزمين خدمت بزرگي است كه از عهده فرهنگ دوستان فرهنگ‌پرور و متعهدان آگاه برمي‌آيد و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران كه اميد است در دوران جديد تجربه خود در عرصه فرهنگ و هنر اين مرز و بوم درخشش بيش از گذشته داشته باشد، باني خير جشنواره شعر ايران ما شده و انديشمندان هنرشناس را متصدي انجام اين كار سترگ كرده است.
وقتي شعر و ايران در كنار هم قرار مي‌گيرند فضاي تازه‌اي را مي‌آفرينند كه براي هر دوستدار حقيقت و آشنا به عشق و زندگي غنيمت است.
ايران سرزمين ايمان و عشق و عرفان و ادب است و شعر اوج كلمه و كلام كه در نطق كه فصل مميز آدمي از ساير انواع و اجناس است تجلي مي‌يابد. و به همين جهت نيز شعر در تاريخ فرهنگ و هنر اين كشور در نگاهداشت و انتقال معرفت و عشق و مهر و آگاهي بيش از اقسام ديگر سخن نقش داشته است.
براي همه عزيزان و دست‌اندركاران اين رويداد مهم هنري و فرهنگي آرزوي سلامتي و موفقيت مي‌كنم.



 
شب شعري با عنوان گل سرخ در نياسر كاشان برگزار شد
كاشان، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
 
داخلي. فرهنگي هنري. شعر و ادب. گل و گلاب
همزمان با برپايي جشن گل محمدي و آيين‌هاي سنتي گلابگيري در سال پيامبر اعظم (ص)، مراسم شب شعري با عنوان "گل سرخ" و با شعار "اشك گل سرخ، آيين سرزمين سبز" يكشنبه شب در باغ تالار نياسر كاشان، برگزار شد.
در اين آيين، "علي موسوي گرمارودي" يكي از فرهيختگان علم و ادب ايران در سخناني درباره جايگاه ارزشمند فردوسي شاعر گرانسنگ ادب پارسي، مطالبي بيان كرد.
استاد دانشگاه مذاهب اسلامي افزود: فردوسي شاعري حماسه‌سراست كه اثر او نه تنها خواندني، بلكه ماندني است.
وي علت اينكه شاعران بزرگي همچون سعدي كه در غزليات سرآمد همه شاعران است، نتوانستند خود را به پاي فرودسي برسانند را به خاطر روح حماسي در اشعار فردوسي دانست.
به گفته وي، اين شاعر بزرگ بحر متقارب را انتخاب كرد و ‪ ۶۰‬هزار بيت سرود.
استاد گرمارودي تصريح كرد: اهميت فردوسي تنها در حماسه‌سرايي نيست، بلكه او از سنگ و ريگ زمرد آفريد كه مورد توجه خاص و عام قرار گرفت.
وي درپايان تازه‌ترين سروده خود را باعنوان "كودكي كه آفتاب سايه اوست" را در وصف پيامبر بزرگوار اسلام (ص) قرائت كرد.
در اين آيين كه معاون فرماندار كاشان و جمعي از مسوولان و علاقمندان به شعر و ادب حضور داشتند، شاعران شركت‌كننده اشعار خود را در وصف پيامبر اسلام (ص)، گل و گلاب محمدي و زيبايي‌هاي شهر نياسر قرائت كردند.
از جمله اين شاعران "ابوالفضل زرويي نصرآباد"، "صائم كاشاني" و "تشكري آراني" بودند.
شهردار نياسر نيز در سخناني به معرفي استعدادها و جاذبه‌هاي نياسر پرداخت و گفت: بعد آييني گل چيني و گلابگيري يكي از ويژگي‌هاي منحصر به فرد نياسر كاشان است.
اين برنامه توسط مجري راديو و تلويزيون "عليرضا معيني" و در سرزمين سهراب و با قرائت شعر "صداي پاي آب" او، اجرا شد.
اجراي موسيقي سنتي و نمايش "چرخه گل" توسط كودكان مهد پرديس كاشان از ديگر برنامه‌هاي اين محفل ادبي بود.
اين آيين از سوي ستاد برگزاري جشن گل محمدي و آيين گلابگيري شهرستان كاشان با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي و شهرداري نياسر برگزار شد.
شهر نياسر در ‪ ۲۶‬كيلومتري كاشان قرار دارد و يكي از نقاط گردشگري اين شهرستان است.


 


شب شعر در دانشگاه صنعتي شاهرود برگزار شد
شاهرود ، خبرگزاري جمهوري اسلامي
داخلي. فرهنگي. ادبي. شعر.


شب شعري تحت عنوان "نفس نور" يكشنبه شب در دانشگاه صنعتي شاهرود برگزار شد.
در اين شب شعر بيش از ‪ ۳۵‬شاعر از اين دانشگاه و حوزه هنري شاهرود در دو بخش غزل و شعر آزاد به رقابت پرداختند.
در بخش شعر آزاد "فائزه اماني‌فر" و در بخش غزل "نسرين قرباني" رتبه اول را به دست آوردند.
سيامك مهاجري، رضاطبسي و سعيده رضاپور نيز به عنوان داور كار قضاوت و انتخاب شعرهاي برگزيده را در اين شب شعر به عهده داشتند.
در محل اجراي اين شب شعر كه در تالار جنبي دانشگاه صنعتي شاهرود برگزار شد، بيش از ‪ ۱۴۰‬نفر از دوستداران شعر به عنوان تماشاگر حضور داشتند.


عصر شعري با عنوان "ياد يار" در ايلام برگزار شد
ايلام، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. عصرشعر.


عصر شعري با عنوان "ياد يار" به مناسبت گراميداشت فتح خرمشهر چهارشنبه- شب در سرسراي جمعيت هلال احمر شهر ايلام با حضور فرماندهان نظامي و انتظامي اين استان برگزار شد.
در اين محفل ‪ ۵۰‬تن از شاعران بسيجي برجسته استان ايلام تازه‌ترين سروده هاي خود را با مضامين دفاع مقدس به ويژه آزادسازي خرمشهر قرائت كردند.
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي ناحيه ايلام در اين آيين گفت: فرهنگ ايثار، شهادت و دفاع مقدس بايد در قالب برنامه‌هاي فرهنگي به نسل جوان منتقل شود.
سردار "نعمان غلامي" افزود: برنامه‌هاي فرهنگي بهترين و رساترين زبان براي انتقال مفاهيم دفاع مقدس به جامعه و به ويژه نسل جوان است.
وي ادامه داد: نسل جوان امروز بيش از هر زمان ديگري بايد با ارزشهاي به يادماندني دفاع مقدس آشنا شود.
بيان خاطرات رزمندگان و اجراي سرود و پخش شربت و شيريني صلواتي از ديگر برنامه‌هاي جنبي اين آيين بود.


 


همايش ‪ ۱۰‬سال داستان‌نويسي در شاهرود برگزار مي‌شود
شاهرود ، خبرگزاري جمهوري اسلامي‬
داخلي. فرهنگي. ادبيات. داستان.


همايش ‪ ۱۰‬سال داستان‌نويسي در شاهرود باحضور ‪ ۱۵۰‬داستان‌نويس هفته آينده در اين شهرستان برگزار مي‌شود.
"محمدرضا طبسي" دبير اين همايش روز پنجشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: از ميان اين تعداد داستان‌نويس به برگزيدگان در دوازده حوزه مختلف تنديس و هدايايي از سوي دبيرخانه همايش داده خواهد شد.
به گفته وي "منتقدين، ادبيات نمايشي، جريان‌ساز، نويسنده زن و پيشكسوت" از مهمترين اين حوزه‌ها به شمار مي‌رود.
وي در خصوص افرادي كه براي حضور در اين همايش دعوت شده‌اند به "احمد دهقان" نويسنده مجموعه داستان "من قاتل پسرتان هستم" اشاره كرد و از افشين رحيميان، سيامك مهاجري، عاطفه طالع‌زاري، سنان طبري و شيما طالع‌زاري نيز به عنوان برخي ديگر از مدعوين اين همايش نام برد.
دبير اين همايش هدف از برگزاري آن را بررسي آثار داستاني و تجليل از كساني دانست كه دراين دوره ‪ ۱۰‬ساله در زمينه داستان‌نويسي در شاهرود فعاليت كرده و همچنين در اين عرصه به نوآوريهايي دست زده‌اند.
اين همايش روز سه شنبه ‪ ۹‬خردادماه جاري در شاهرود برگزار مي‌شود.


 


سومين جشنواره شعر "يك پنجره ناگهان" در ايلام گشايش يافت
ايلام ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. جشنواره.


سومين جشنواره شعر با عنوان "يك پنجره ناگهان" بعدازظهر پنجشنبه در مجتمع فرهنگيان شهر ايلام گشايش يافت.
به گفته مدير حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي، فراخوان اين جشنواره در فروردين ماه در سطح استان اعلام شد.
"عبدالله فرخنده" در گفت و گو با خبرنگار ايرنا بيان كرد: در اين راستا حدود ‪ ۲۰۰‬اثر شعر از ‪ ۷۰‬شاعر برجسته استان به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شد.
وي ادامه داد: از ميان آثار رسيده، ‪ ۱۰۰‬اثر از ‪ ۳۳‬شاعر به جشنواره راه يافت.
به گفته وي، شعراي شركت‌كننده به مدت دو روز با قرايت اشعار خود به رقابت مي‌پردازند.
فرخنده هدف از برگزاري اين جشنواره را شناسايي، جذب و پرورش نيروهاي شاعر استان عنوان كرد.
به گفته وي، درپايان اين جشنواره از كليه شاعران شركت‌كننده تجليل و از شش شاعر فعال حوزه هنري تقدير مي‌شود.
هم اكنون حدود ‪ ۴۰۰‬شاعر در استان ايلام وجود دارد.


 


مراسم سالگرد عروج شاعر بسيجي در بهشت زهرا (س ) برگزارشد
تهران بزرگ ، خبرگزاري جمهوري اسلامي
داخلي. فرهنگي. بهشت زهرا(س )


مراسم اولين سالگرد عروج شاعر بسيجي مرحوم محمد رضا آقاسي عصر امروز در بهشت زهرا (س) برگزارشد.
دراين مراسم كه تعدادي از شاعران معاصر، دوستداران و خانواده آن شاعر بزرگوار حضور داشتند ياد و خاطره شاعر بسيجي گرامي داشته شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، در مراسم اولين سالگرد شاعر بسيجي مرحوم آقاسي، شاعر جبهه و جنگ و اهل بيت (ع)، حضور انبوه مردم تهران و جمعي از مسئولان چشمگير بود.
آقاسي، شاعري پيشرو در اشعار مذهبي بود و توانست ذائقه مردم را دراين حوزه ارتقاء بخشد، اشعار اين شاعر با اصالت درمدح اهل بيت (ع) نشانگر توانايي او در حوزه دين و دين پروري بود.
مرحوم آقاسي، سال گذشته براثر ايست قلبي و مشكل تنفسي در سن ‪ ۴۶‬سالگي در مركز قلب تهران درگذشت.


 


اختتاميه جشنواره شعر «ايران ما» برگزار مي شود


مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما ، ساعت 16:30 روز چهارشنبه 3 خرداد در تالار اجتماعات فرهنگسراي ارسباران برگزار مي شود.
در اين مراسم از محمد حسين بهجت تبريزي (شهريار) به عنوان شاعر ملي و شهيد محمد جهان آرا به عنوان قهرمان ملي تجليل خواهد شد. همچنين در دومين جشنواره ايران ما از شش شاعر پيشکسوت که در خصوص ايران ، آثار درخور تاملي دارند ، تقدير خواهد شد.


 


دکتر ميرجلال الدين کزازي: رستم و اسفنديار حماسي ترين داستان جهان است


دکتر ميرجلال الدين کزازي معتقد است ايران سرزمين شعر است.
وي درمراسم بزرگداشت مقام حکيم توس در محل خانه تئاتر استان يزد اظهار کرد: در هيچ کجاي جهان ، سخنوري باشکوه شگرف فردوسي ، با اندرزگويي و فرزانگي سعدي ، با نغزگويي و شيرين کاري حافظ و با ژرف انديشي مولانا جلال الدين نخواهيد يافت بنابراين اگر بگوييم ايران سرزمين غولان سخن است ، سخني به گزاف نگفته ايم.
کزازي به هنر نمايش در شاهنامه فردوسي اشاره کرد و گفت : از ايرادهايي که سخنوران باخترزمين به ايراني ها مي گيرند ، اين است که در پيشينه ادب پارسي نمايشنامه نويسي نيست ، ولي اين حرف به گزاف است زيرا به هيچ روي سنجشهاي بررسي ادب پارسي آن نيست که فرنگي ها به آن دست يافته اند. او با اشاره به بخشهايي از داستان رستم و سهراب و رستم و اسفنديار گفت: شما بخوبي مي بينيد که فرزانه توس تنها چيزي که در بحث نمايشي شاهنامه مشخص نکرده ، قرار گرفتن محل دوربين است.
کزازي ، رستم و اسفنديار را حماسي ترين داستان جهان دانست و گفت : در آيين ميهمان نوازي ايراني ها رسم نبوده ميهمان کمتر از 3 روز اقامت کند. همچنين در آيين پهلواني گوهر و نژاد ، بسيار باارزش بوده است و اگر پهلواني از گوهري شناخته شده نبود ، پهلواني راستين نمي توانست باشد.
 



کاروان شعر ايران ، مزار اقبال را گلباران کرد


کاروان شعر ايران بر مزار علامه اقبال لاهوري و علي هجويري صاحب کشف المحجوب حاضر شدند و از مقام ادبي آنان تجليل کردند.
شاعران ايراني که براي معرفي دستاوردهاي شعر انقلاب اسلامي به پاکستان سفر کرده اند ، وارد لاهور پايتخت فرهنگي اين کشور شدند و در خانه فرهنگ جمهوري اسلامي در اين شهر براي علاقه مندان شعر خواندند. اين گروه همچنين با حضور در دانشگاه دولتي جي سي در نشستي با استادان و پيشکسوتان زبان و ادبيات فارسي در ايالت پنجاب ، آنان را از آخرين وضعيت شعر در کشورمان آگاه کردند. دکتر ظهيراحمد صديقي ، معاون اين دانشگاه که خود ايران شناس و شاعر سروده هايي به زبان فارسي است در اين ديدار بر اهميت تبادلات فرهنگي بين دو کشور تاکيد کرد. وي گفت : فرهنگ و ادبيات غني ايران زمين ، کشور پاکستان را به وجد آورده است.
شوراي علمي جشنواره ايران ما وابسته به بنياد نويسندگان و هنرمندان نيز در اين نشست اعلام کرد: اين جشنواره به پاس خدمات ادبي و خلق آثار ادبي ارزشمند درباره ايران ، دکتر ظهير احمد صديقي را به عنوان برگزيده دومين جشنواره ايران ما در بخش بين الملل معرفي کرد.
 
  


شعر "نجاد الحق" (احمدی نژاد، حقیقت است)، نقطه عطفي در روابط فرهنگي عربستان با ايران
شعر شاعر عربستاني درباره احمدي نژاد


جام جم آنلاين: انتشار شعر "نجاد الحق" سروده دكتر عبدالله باشراحيل ، شاعر معروف عربستاني در روزنامه الندوه، چاپ اين كشور، نقطه عطفي در عرصه فرهنگي ادبي عربستان و همراهي با رويكردهاي سياسي ايران به شمار مي رود.
به گزارش پايگاه اينترنتي الجزيره، برخي براين باورند با وجود رويكردهاي سياسي عربستان و ايران، اين اقدام، اقدامي براي بيداري روح فرهنگي منطقه اي و اسلامي به شمار مي رود.
باشراحيل، صاحب جايزه معروف باشراحيل در شعر خود درباره محمود احمدي نژاد، از رئيس جمهور ايران به عنوان نماينده و خلاصه جهان اسلام سخن مي گويد و اين كه تصوير او چون آروزي تازه اي است كه با سياست هاي خود در مقابل امريكا و سخنان گهگاه او درباره اسراييل ستايش برانگيز است.
با اين كه اين شاعر عربستاني شعر نو مي سرايد اما اين شعر را به شكل مقفي سروده است. به گفته شاعر، اين شعر مناسب با حال مردم جهان عرب و اسلام است و نياز به قالبي محكم و اصيل دارد به اين ترتيب سروده شده است.
عبدالله باشراحيل سال گذشته شعري با عنوان گردن بندهاي خورشيد، در پاسخ به نامه 60 روشنفكر آمريكايي كه براي اعراب و مسلمانان فرستاده بودند، درباره مسايل جهان عرب سرود كه به همراه ترجمه انگليسي و فرانسه منتشر و در ميان اغلب سياستمداران غربي و انديشمندان امريكايي توزيع شد. وي در اين شعر به بيان ابعاد فرهنگ بشري و ضرورت نزديكي بشر و دوري از درگيري هاي نابجا مي پردازد.
جام جم آنلاين در روزهای آينده متن كامل ترجمه اين شعر را به همراه اصل شعر منتشر خواهد كرد.
 



بزرگداشت شاعر عراقي در سيدني 


جام جم آنلاين: مراسم بزرگداشت كمال سبتي، شاعر عراقي با حضور نويسندگان، هنرمندان و انديشمندان اين كشور در شهر سيدني (استراليا) برگزار شد.
به نوشته پايگاه اينترنتي الف ياء، اين مراسم به همت دوستان شاعر فقيد عراقي به منظور بزرگداشت مقام شامخ وي در ادبيات معاصر عرب برگزار شد.
سبتي همواره در آرزوي عراقي آرام و امن بود و در تبعيدگاهش (هلند) درگذشت.
 



"پانصد و هفتاد و هشت روز" روایت شاعرانه مقاومت است


مستند "پانصد و هفتاد و هشت روز" با روایتی شاعرانه از مقاومت در برابر دشمن، همزمان با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر از شبکه یک پخش می‌شود.
سیدعلیرضا حسینی، تهیه‌کننده این برنامه، در گفتگو با خبرگزاری "مهر" درباره ساختار و مضمون آن گفت: "مستند "پانصد و هفتاد و هشت روز" روایتی است از روزهایی که خرمشهر در اشغال عراقی ها بود و اشاره به مدت زمان به اشغال درآمدن خرمشهر تا زمان آزادسازی دارد. این فیلم از نگاه دختری روایت می شود که در هنگام حمله عراقی ها برای اشغال خرمشهر 5 ساله بود و به همراه خانواده اش مجبور به ترک این شهر شد و حالا که 20 سال از آن زمان می گذرد، او به شهر خود بازمی گردد تا دیداری دوباره با این شهر و رزمندگان و مردم بازمانده از آن حماسه و دفاع داشته باشد.
وی خاطرنشان ساخت: "این فیلم مستند از جایی آغاز می شود که دختر برای سفر به خرمشهر خود را آماده می کند و از هنگام سوارشدن به قطار با افرادی هم کلام می شود که زمانی برای دفاع از کشورشان و آزادسازی خرمشهر به جبهه های نبرد رفته اند. او با رسیدن به خرمشهر سراغ مردمی می رود که در زمان آغاز جنگ در شهر حضور داشتند و برای دفاع از زادگاهشان به مقابله با دشمن پرداختند و اکنون نیز در این شهر ساکنند. در اصل "پانصد و هفتاد و هشت روز" روایتی شاعرانه از فداکاری ها و ایثار رزمندگانی است که برای پس گرفتن شهر از دست عراقی ها جان خود را به خطر انداختند. البته در بخشی از فیلم به صورت بسیار کوتاه اشاره هایی نیز به مسائل و مشکلاتی می شود که در حال حاضر گریبانگیر ساکنان این شهر است."
فیلم مستند "پانصد و هفتاد و هشت روز" را بابک بهداد کارگردانی کرده و نویسندگی فیلم و روایت آن را آزاده بیزار گیتی انجام داده و به سفارش گروه فرهنگ، تاریخ و هنر شبکه یک سیما جلوی دوربین رفته است. همچنین فرحناز شریفی و بابک بهداد تدوین و تصویربرداری، محمدرضا حسینی صدابرداری و محمد رحیمی انتخاب موسیقی و ساخت تیتراژ را بر عهده داشته اند. مستند "پانصد و هفتاد و هشت روز" چهارشنبه سوم خرداد از شبکه یک سیما پخش می شود.
 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است