تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


May 25, 2006 01:15 AM

چهارشنبه 3 خرداد 85

لوح فشرده شعرهاي " سيد علي صالحي " منتشر شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


سومين لوح فشرده شعرهاي "سيد علي صالحي" با عنوان "دعاي زني در راه كه تنها مي‌‏رفت‌‏" توسط موسسه فرهنگي ابتكار نو منتشر شد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, سومين لوح فشرده شعرهاي "سيد علي صالحي" با عنوان "دعاي زني در راه كه تنها مي‌‏رفت" در بر گيرنده برگزيده كتابي با همين عنوان است كه توسط "مظفر مقدم" دكلمه شده است توسط موسسه فرهنگي و انتشاراتي ابتكار نو منتشر شده است.
آهنگ‌‏هاي اين لوح فشرده ،انتخابي آزاد از موسيقي مغرب زمين است و تا كنون سه لوح فشرده و كاست از شعرهاي "سيد علي صالحي" منتشر شده كه با استقبال خوبي روبرو شده است .



مرگ شاعر 100 ساله
تهران- خبرگزاري كار ايران


"استنلي كونيتز" , شاعر آمريكايي برنده جايزه پوليتزر پس از 75 سال فعاليت ادبي در سن 100 سالگي درگذشت .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, ناشر اين شاعر گفت: او در خانه‌‏اش در منهتن و در هنگام خواب درگذشت .
"كونيتز" كه فرزند يك خياط مهاجر از ليتوانيا بود، نخستين مجموعه‌‏اش را با نام "چيزهاي روشنفكرانه" در 25 سالگي منتشر كرد .
او سال 2000 و در سن 59 سالگي به ملك الشعرا ملقب شد و در سن 90 سالگي هم جايزه ملي كتاب را دريافت كرد. او همچنين به بنيان نهادن دو مركز براي نويسندگان مشتاق اقدام كرد .
مه گذشته نيز براي جديدترين كتابش در جشن خانه شاعران نيويورك حضور يافت. اين كتاب، "گيس وحشي, شاعري در باب يك قرن در باغ تاملاتي مي كند" نام دا رد و شامل اشعار و عكس‌‏هايي از او در باغش و نظرات وي درباره باغداري, هنر و پايان زندگي است .
اشعار وي مضاميني همچون طبيعت و حيات وحش ( مثل شعر مارهاي سپتامبر)و خودكشي پدرش( در شعر پرتره ) را در بر مي‌‏گيرند. او همچنين از مخالفان جنگ ويتنام و عراق بود .


جايزه ملي شعر به نام «سيدحسن حسيني»
 
 وزير پيشين ارشاد ، برگزاري جلسات بزرگداشت را براي «سيدحسن حسيني» کافي نمي داند و معتقد است بايد حرکتي جدي و ماندگار در اين زمينه صورت گيرد.
احمد مسجدجامعي که در مراسم بزرگداشت حسيني در خانه شاعران ايران سخن مي گفت ، همچنين پيشنهاد داد تا با نامگذاري روزي ، جايزه ملي شعر به نام «سيدحسن حسيني» هر ساله اهدائ شود.
به گزارش خبرنگار ما ، رئيس موزه ملي قرآن کريم با اشاره به اين که مرحوم حسيني ، شعر و تشيع را از يک تبار مي دانست ، اضافه کرد: او شاعر دردمندي بود همچنان که شاعر اخلاقي و انسان مداري مانند او ، اين گونه است اما اين دردمندي نه تنها او را منزوي نمي کرد بلکه ساحت هاي تازه اي را در برابرش مي گشود و همه همدردان را شريک درد خود مي دانست.
استاد عباس کي منش متخلص به مشفق کاشاني نيز ، شاعر فقيد شعر انقلاب را با اين صفت توصيف کرد: «مظهر آزادگي و صداقت». مشفق کاشاني با برشمردن ويژگي هاي مختلف آثار به جاي مانده از مرحوم دکتر سيدحسن حسيني گفت : از دورويي و نفاق بر حذر بود و آنچه در دلش مي گذشت آشکارا بيان مي کرد و البته از عواقب اين رک گويي نيز نمي ترسيد. در اين مراسم دکتر قيصر امين پور نيز ضمن خواندن شعري که در رثاي حسيني سروده بود، تاکيد کرد: تنها کساني مي توانند درايت ، هوشمندي ، نکته سنجي و سرعت انتقال و پاسخگويي او را درک کنند که محضرش را درک کرده باشند؛ چرا که شناخت حسيني تنها از راه خواندن آثار مکتوب وي ممکن نيست.
سيداحمد نادمي ، شاعر و منتقد ديگري بود که در توصيف دکتر حسن حسيني او را «نشانه»اي در برابر شاعران پس از خود دانست و گفت : هم از ديدگاه رفتار اجتماعي و هم از نظر رفتار ادبي ، حسيني براي ما نشانه اي بود و خواهد ماند و البته در هرج ومرج ها و غوغاها به نشانه ها نياز بيشتري داريم.
وي افزود: زماني که خروش او در برابر رفتارهاي منافقانه و چاپلوسانه را به ياد مي آوريم ، نمي توانيم سر به زير بيندازيم و خود را در برابر رويدادهاي جامعه بي تفاوت نشان دهيم.
نادمي تاکيد کرد: او حتي در رفتارهاي ادبي نمونه بود، هيچ يک از پيشنهادها و تجربه ها را در عرصه ادبيات بدون آزمودن و در خدمت ايدئولوژي خاص خود قرار دادن ، کنار نگذاشت.
سيدمهديار حسيني ، فرزند زنده ياد حسن حسيني نيز در اين مراسم که با حضور جمع زيادي از چهره هاي سياسي ، فرهنگي و ادبي برگزار شد، گزارشي از روند جمع آوري و انتشار آثار پدرش را ارائه کرد.
وي گفت : حجم انبوه آثار پراکنده اي که از پدرم به جاي مانده در برابر آثار منتشر شده او بسيار بيشتر است و پس از ماهها کار شبانه روزي توانستيم به دسته بندي منسجمي از آثار به جاي مانده از وي برسيم.
مهديار حسيني با اشاره به پژوهش هاي بر جاي مانده از مرحوم حسيني از جمله اثر منتشر نشده و ارزشمند وي در خصوص «زبان شناسي قرآن کريم و شعر حافظ» از فعاليت هاي دکتر قيصر امين پور در پذيرش و پيگيري نظارت بر آثار حسيني تشکر کرد. گفتني است مجموعه «در ملکوت سکوت» گزيده اي از شعرهاي سپيد منتشر نشده مرحوم حسيني بلافاصله پس از عرضه در نمايشگاه کتاب تهران ناياب شد و بزودي مجموعه شعر «از شرابه هاي روسري مادرم» از آثاري که آن شاعر فقيد در توصيف حضرت صديقه طاهره (س) سروده است ، منتشر خواهد شد.



به مناسبت 28 ارديبهشت، روز خيام
خيام؛ رياضيداني كه شعرش جهاني شد


خبرگزاري فارس: حكيم عمر خيام نيشابوري را به عنوان يك شاعر، ستاره‌شناس، و رياضيدان مي‌شناسند، ولي شهرت او در جهان به سبب رباعـياتش است.
به گزارش خبرنگار فارس، حكيم عمر خيام نيشابوري، متولد 29 ارديبهشت 427 هجري شمسي (18 مي 1048 ميلادي) در نيشابور و متوفي 13 آذر ماه 510 هجري شمسي (4 دسامبر 1131 ميلادي) است.
نام خيام (خيمه دوز) ممكن است كه از شغل و حرفه پدرش مشتق شده باشد. خيام تحصيلات خود را در عـلوم و فلسفه در نيشابور و بلخ به خوبي گذرانيد و به سمرقند رفت؛ جايي كه رساله مهم خودش را در رابطه با جبر كامل كرد.
نام او چنان پرآوازه شد كه سلطان سلجوقي، ملكشاه، از او درخواست كرد كه جاي ستاره‌شناس او را گرفته و نظارت ضروري را در رابطه با بازسازي سال‌نامه بيان كند. همچنين ماموريت يافت كه رصدخانه‌اي در شهر اصفهان بنا كند و با ديگر ستاره‌شناسان همكاري نمايد.
امروزه صدها رباعي را به او نـسبت مي‌دهند كه بسياري از آن‌ها جعـلي و ساختگي است، اما هفتاد و دو رباعي از رباعـيات به طور قطع درست و معتبر هستند، كه در كتاب شعر شراب نيشابور به قلم خود خيام است.
گرچه عمرخيام نيشابوري بيشتر عمرش را در نيشابور گذراند ولي به شهرها و سرزمين هاي مختلف همچون عراق، بلخ، اصفهان، مرو، بغداد، مكه و... سفر كرد.
خيام در دانش رياضيات، بويژه جبر، يكي از بزرگ‌ترين دانشمندان تاريخ رياضيات محسوب مي‌شود. وي اولين رياضيداني است كه به تحقيق منظم علمي در معادلات درجه اول و دوم و سوم همت گماشت و طبقه‌بندي بسيار تحسين برانگيز از معادلات ارائه داد.
وي در حل معادلات درجه سوم به شگفتي هايي دست يافت و رساله عمر خيام در دانش جبر نشان دهنده درك بالاي او از اين دانش است.
حكيم عمر خيام از كساني است كه در تدوين تقويم جلالي سهم بسيار برجسته‌اي برعهده گرفت و همراه ديگر دانشمندان، تقويم بسيار بي نظير كنوني ايران را بنيان نهاد. تقويمي كه عمر خيام و همكارانش تدوين كردند، دقيق‌ترين تقويم جهان است.
حكيم عمر خيام، دانشمندي است كه فلسفه، دانش دين، نجوم، رياضيات و ادبيات را به هم آميخت و دانشمند جامعي شد.
از آثار رياضي عمرخيام مي‌توان به رساله في‌البراهين علي مسائل الجبر و المقابله -اين رساله از عمده‌ترين آثار رياضي عمر خيام است و به زبان‌هاي مختلف ترجمه شده است- رساله في قسمه ربع الدايره -موضوع اين رساله تحليل برخي مسائل هندسي است،
رساله في شرح مااشكل من مصادرات اقليدس و مشكلات‌الحساب اشاره كرد.
آرامگاه اين شاعر بزرگ و رياضيدان مشهور ايراني، در باغـي در نـيشابور بنا شده است. اين آرامگاه در سال 1341 هجري شمسي برابر با 1962 ميلادي ساخته شد.



 
يكصد و دهمين جلسه كانون ادبي شعر معاصر برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


يكصد و دهمين جلسه ماهنامه كانون ادبي شعر معاصر چهارشنبه سوم خرداد ماه در مجموعه فرهنگي تهران برگزار مي‌‏شود .
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا, در اين جلسه دكتر " مرتضي كاخي" با عنوان تجدد در شعر معاصر فارسي با نگاهي به شعر نيما و اخوان سخن خواهد گفت و" محمد معتقدي" ،" عبدالله صمديان"،" عمران صلاحي"," علي‌‏شاه مولوي"," سيروس نيرو"،" يزدان سلحشور"،" پوران كاوه" ،" فيروز"،" فزوني" ، شعرخواني خواهند كرد.
لازم به ذكر است دبيري اين جلسه را اسدالله امرايي بر عهده خواهد داشت .


 


سي و يكم خرداد‌‏, مهلت شركت در " جايزه شعر خبرنگاران‌‏"
تهران- خبرگزاري كار ايران


تمامي شاعراني كه يك يا چند مجموعه‌‏ي شعرشان را در سال 1384 منتشر كرده‌‏اند, مي‌‏توانند آثار خود را تا پايان خرداد ماه 85 براي شركت در "جايزه ي شعر خبرنگاران " ارسال كنند .
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا, آثاري مي‌‏توانند در اين جايزه شركت كنند كه به زبان فارسي سروده و در داخل كشور منتشر شده باشند علاوه بر اين كتاب‌‏ها , مي‌‏بايد چاپ اول بوده و براي نخستين بار به چاپ رسيده باشد .
با توجه به آنكه برخي كتاب‌‏ها در اواخر سال 1383 منتشر شده و در سال 1384 از طريق وزارت ارشاد اعلام وصول و توزيع شده‌‏اند, لذا آن دسته از شاعراني كه تاريخ قيد شده در كتابشان 1383 بوده , اما در سال 1384 اعلام وصول شده , مي‌‏توانند با انضمام كپي برگه‌‏ي اعلام وصول , اثر خود را در جايزه شركت دهند .
شايان ذكر است, از هر اثر , بايد پنج‌‏شنبه به نشاني تهران صندوق پستي 1344-14155 فرستاده شود كه ارسال كتاب به معناي موافقت صاحب اثر و ناشر با شركت در داوري " جايزه شعر خبرنگاران " است .
داوري اين جايزه را جمعي از شاعران و روزنامه‌‏نگاران" محمد هاشم اكبرياني" ," عليرضا بهرامي"," محمد حسين عبادي"," سپيده جديري"و "پوريا گل‌‏محمدي" بر عهده دارند .


 


/ نوزدهمين نمايشگاه بين المللي کتاب /
نشست " بررسي موضوع پيامبر در شعر و داستان كودك و نوجوان " برگزار شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


نشست "بررسي موضوع پيامبر اعظم(ص) در شعر و داستان كودك و نوجوان" با حضور "ابراهيم حسن‌‏بيگي" و "حميد هنرجو" صبح روز شنبه 16 ارديبهشت ماه در سراي اهل قلم نوزدهمين نمايشگاه بين‌‏المللي كتاب تهران برگزار شد.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از ستاد خبري نمايشگاه كتاب، در ابتداي اين نشست، "ابراهيم حسن‌‏بيگي"، داستان نويس با اشاره به اينكه نوشتن پيرامون مسائل ديني به انقلاب مربوط نمي‌‏شود، اظهار داشت: در سال‌‏هاي پيش از انقلاب هم كتاب‌‏هايي بودند كه دربارة موضوعات ديني نوشته مي‌‏شد. اما دغدغه‌‏ها شخصي بود.
وي افزود: اكنون ارادة جمعي بر اين است كه دربارة موضوعات ديني و اسلامي به صورت گسترده فعاليت شود. بايد دين را به كودكانمان ياد دهيم. همان طور كه رياضيات، علوم تجربي و ديگر علوم را به كودكانمان آموزش مي‌‏دهيم بايد در برنامه‌‏ريزي آموزشي براي كودكانمان، اين را نيز لحاظ كرد.
حسن‌‏بيگي ادامه داد: اكنون نظام جمهوري اسلامي ايران سعي دارد كه دين را در قالب ادبيات و هنر ارائه كند. البته بعد از انقلاب كارهاي زيادي در اين زمينه شده است. اما بايد ديد كه كيفيت اين آثار به چه صورتي است. براي اين بررسي نيازمند پژوهش‌‏هاي گسترده هستيم.
وي با اشاره به دلايل كيفيت پايين آثار ديني در حوزه كودكان و نوجوانان، خاطر نشان كرد: يكي از علل پايين بودن كيفيت كتاب‌‏هاي حوزه دين اين است كه اين كتاب ها از درون نويسنده يا شاعر نمي‌‏جوشد. اگر در قبل از انقلاب كتابي منتشر مي‌‏شد، ذوق و خلاقيت نويسنده در اثر كاملاً مشهود بود. اما در پس از انقلاب آثار سفارشي شدند و جوشش از ميان آنها رخت بربست. اين امر باعث شده است كه تأثيرگذاري اين دست كتاب‌‏ها در ميان كودكان بسيار كم شود. چند كودك يا نوجوان را مي‌‏توان يافت كه اظهار كنند فلان مساله ديني را از فلان كتاب آموخته‌‏اند؟
حسن‌‏بيگي با ابراز نگراني از دادن شعارهاي سطحي در سالگردها و مناسبت‌‏ها گفت: من نگرانم كه امسال هم كه به نام مبارك رسول اعظم(ص) نام‌‏گذاري شده است، مثل سال امام علي(ع) صرفاً با دادن شعارهاي سطحي بگذرانيم و در زمينه موضوع رسول اعظم(ص) در ادبيات كودك و نوجوان فعاليت خاص در خور توجهي نكنيم. ما بايد از تجربة سال‌‏هاي مشابه درس و نتيجه بگيريم.
اين نويسنده كودك و نوجوان در ادامه سخنان خود اظهار داشت: نمي‌‏توان عنصر تخيل را از يك اثر هنري گرفت. اساس هنر و ادبيات، تخيل است. در زمينه پيامبر اعظم(ص) هم اگر بخواهيم داستاني بنويسيم گريزي نداريم از اينكه تخيل را وارد اثرمان بكنيم. بخشي از مشكلات ما در زمينه ادبيات ديني اين است كه عده‌‏اي گمان مي‌‏كنند كه نبايد تخيل را وارد اثرشان بكنند.اگر تخيل وارد اثر هنري و ادبي نشود، آن اثر صرفاً يك پژوهش تاريخي به شمار مي‌‏آيد.
وي افزود: طبيعي است كه شأن پيامبر اعظم(ص) در آثار داستاني نبايد پايين بيايد. اما اينكه فكر كنيم تخيل شأن پيامبر را پايين مي‌‏كشد، نادرست است. بلكه صرفاً براي فضاسازي است. نويسندگان نبايد به اين علت، به خودسانسوري روي بياورند.
حسن‌‏بيگي ادامه داد: البته چه خوب مي‌‏شود اگر مشاوراني در كنار نويسندگان ادبيات ديني به فعاليت بپردازند. زيرا اين باعث مي‌‏شود داستان‌‏هاي ما از بنية هنري برخوردار باشد.
وي گفت: آثار ديني در حوزه داستان كودك و نوجوان هنوز ميان تاريخ و داستان معلق هستند و هنوز عناصر داستاني به صورت كامل در اين كتاب ها رعايت نمي‌‏شوند.
حميد هنرجو، شاعر نيز در اين نشست اظهار داشت: در گذشته تصوري وجود داشت كه وانمود مي‌‏كرد معارف ديني فقط براي بزرگسالان قابل لمس است. اما اين نگاه در چند سال اخير تغيير يافته و به اين نتيجه رسيده‌ايم كه مي توان مفاهيم ديني را نرم و آسان و قابل هضم در دسترس كودكان قرار داد.
وي افزود: من فكر مي‌‏كنم شعر كودك و نوجوان در حوزه دين در بعد از انقلاب رشد چشمگيري داشته است. اما بايد هنوز به پرورش نوقلمان در اين زمينه بپردازيم.
هنرجو ادامه داد: اميدوارم در سالي كه به نام نبي‌‏اكرم(ص)نامگذاري شده است بتوان رويكردهاي جديدي را براي اين امر ايجاد كرد و زمينه رشد و توسعه ادبيات ديني كودكان و نوجوانان را فراهم كرد.
اين شاعر كودك به مساله سفارشي نويسي در حوزه ادبيات ديني به ويژه ادبيات ديني كودك اشاره كرد و گفت: سفارشي نويسي باعث مي‌‏شود كه اثر به تصنع نزديك مي‌‏شود. در صورتي كه ساحت ادبيات بسيار والاتر از اين امر است كه ما به سفارشي‌‏نويسي روي بياوريم. همچنين ادبيات سفارشي در حوزه معارف و دين، كم فروغ و ناكارآمد است.
هنرجو به موضوع تأثيرگذاري آثار ديني كودكان اشاره كرد و افزود: برخي از شاعران و نويسندگان قبل از اينكه درد جامعه را بشناسند، دست به قلم مي‌‏شوند. شاعر خوب شاعري است كه مخاطب خود را بشناسد و در جهت رفع ضعف او قدم بردارد.
وي گفت: مساله ديگر در امر كتاب‌‏هاي ديني براي كودكان اين است كه در دورة حاضر ناشران محور نشر كتاب هستند در صورتي كه در زمان‌‏هاي گذشته نويسندگان و شاعران ما تئوري‌‏پرداز حوزه كتاب به شمار مي آمدند. ما اگر بپذيريم كه شاعر يا نويسنده، پيامبر زمان خويش است، بايد براي او اهميت بيشتري قائل شويم.
اين شاعر به تعامل وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزارت آموزش و پرورش در سال پيامبر اعظم(ص) در جهت گسترش كتاب هاي ديني در حوزه كودكان و نوجوانان، اشاره كرد و گفت: شاعران ازخلاء آموزشي در شعرشان رنج مي برند. در حوزه ادبيات ديني براي كودكان چاره‌‏اي نداريم كه نكات آموزشي را در اشعار كودكان بگنجانيم.


 


كنگره شعر ‌‏" رخ خورشيد ‌‏" برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


همزمان با فرا رسيدن سالگرد ارتحال بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام‌‏‌‏خميني (ره) كنگره شعر " رخ خورشيد " با حضور شعرا, هنرمندان‌‏, شخصيت‌‏هاي برجسته ادبي دهم خرداد ماه جاري در اسلامشهر برگزار مي‌‏شود .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،"علي جعفري"، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر با بيان مطلب فوق گفت‌‏: بيان هنري و زيبايي شناسانه و ترغيب كردن شاعران جوان در سرودن شعر در وصف شخصيت امام خميني (ره) به عنوان بزرگترين شخصيت معاصر و زنده نگه داشتن ياد و خاطره آن بزرگوار از مهمترين اهداف برگزاري كنگره " رخ خورشيد" است.
دبير كنگره شعر " رخ خورشيد " افزود‌‏: شاعران اسلامشهري مي‌‏توانند حداكثر 5 اثر خود را در قالب آزاد و مرتبط با شخصيت و زندگي حضرت امام خميني ( ره ) حداكثر تا هشتم خرداد ماه جاري به دبيرخانه كنگره ارسال كنند .
وي افزود : به آثار برگزيده لوح سپاس و هدايايي به رسم يادبود اهدا خواهد شد .
گفتني است، كليه شاعران اسلامشهر مي توانند سروده‌‏هاي خود را به نشاني اسلامشهر , ابتداي خيابان امام محمد باقر (ع) , طبقه فوقاني پاساژ كوثر, اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي, دبيرخانه كنگره ارسال كنند .
شايان ذكر است‌‏, كنگره شعر " رخ خورشيد‌‏" به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسلامشهر و با مشاركت شهرداري اسلامشهر , انجمن‌‏هاي ادبي نسل مرواريد و انجمن سينماي جوانان برگزار مي‌‏شو .


 


نخستين جايزه ملي داستان كوتاه
تهران- خبرگزاري كار ايران


يك سخنران حوزه نويسندگي خلاق، نخستين جايزه ملي داستان كوتاه را دريافت كرد و چك 25 هزار پوندي را به خانه برد .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "جيمزلاسدون", نويسنده انگليسي كه ساكن نيويورك شده، براي كتاب "مرد مضطرب" برنده جايزه شد .
او در اين رقابت حريف "رانا داسگوپتا", "ميشل فيبر", "رزترمين" و "ويليام ترور" بود .
اين جايزه را موسسه ملي هنر و تكنولوژي علم بنيان نهاده و توسط نشريه پراسپكت و راديو 4 بي بي سي حمايت شده است .
"لاسدون" كه در دانشگاه هاي پرينستون, كلمبيا و نيويورك تحصيل كرده، دو مجموعه داستان كوتاه و دو رمان بلند منتشر كرده است .
"ميشل فيبر" كه در اسكاتلند زندگي مي‌‏كند براي رمان "خانه امن‌‏" نامزد اين جايزه شده بود .
"فرانسين استاك" كه رياست هيات داوران را به عهده داشت ،گفت‌‏: روند انتخاب برنده نخستين جايزه ملي داستان كوتاه روندي پيچيده بود .


 


 


به مناسبت سالروز در گذشت" ناشانيل هائورن" رمان نويس و نويسنده داستانهاي كوتاه
تهران- خبرگزاري كار ايران


"هاثورن" نخستين نويسنده آمريكايي بود كه رمان روان‌‏شناختي نوشت و برنسل نويسندگان بعد از خود تاثير بسزايي گذاشت .
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا ،" ناشانيل هائورن" (1804 تا 1864 ) رمان‌‏نويس و نويسنده داستان‌‏هاي كوتاه در سالم ( ماساچوست) به دنيا آمد؛ وي در كالج بودن تحصيل كرد, و همان‌‏جا با لانگفلو آشنا شد .
اين نويسنده مدتي در اداره گمرك" بستن" كاركرد , و چند ماهي در برو كفارم اقامت گزيد در سال 1846 فرماندار بندر سالم شد و از سال 1853 تا 1856 مقام كنوني آمريكا در ليورپول انگلستان به عهده داشت ، هاثورن سالها 1858 تا 1859 را هم در رم گذرانيد .
نخستين رمان" هاثورن" به نام فن شاو در سال 1828 منتشر شد اما او شهرت‌‏اش را بيشتر مديون داستان‌‏هاي دوباره گفته شده است.
از ديگر آثار او مي‌‏توان "خزه‌‏هاي خانه قديمي كشيش" ," رمان داغ ننگ" , كه از آثار اصيل و كلاسيك آمريكا به شمار مي‌‏رود رمانس" بليزديل" " فون مرمري" اشاره كرد .
هاثورن نخستين نويسنده آمريكايي است كه رمان روان‌‏شناختي نوشت او در توصيف احوال دروني چيره دست‌‏, و در برررسي ژرفناهاي روح انسان و تصوير دنياي آميخته از پارسايي و جنايت استاد بود .
مساله گناه همواره ذهن هاثورن را به خود مشغول مي‌‏داشت از اين رو او هميشه داستان‌‏نويسي افسرده و غمگين بود .


 


بزرگداشت سيد حسن حسيني در خانه شاعران برگزار شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


عصر ديروز مراسم بزرگداشت سيد حسن حسيني همزمان با انتشار مجموعه شعر" در ملكوت سكوت" با حضور جمعي از شاعران در خانه شاعران برگزار شد .
به گزارش خبرنگار فرهنگ وانديشه ايلنا ، در ابتداي اين مراسم سهيل محمودي كه دبيري جلسه را برعهده داشت گفت: برگزاري بزرگداشت مرحوم حسيني در اواخر ارديبهشت‌‏ماه به دليل تعطيلات عيد و برگزاري نمايشگاه بين‌‏المللي كتاب تهران امروز با تاخير برگزار مي شود . اين بزرگداشت همزمان با چاپ آخرين اثرحسيني كتاب "در ملكوت سكوت" شده است و اميدواريم مجموعه آثار او به‌‏زودي منتشر شود.
وي تصريح كر د: صحبت از حسيني، صحبت از گذشته، حال و فردا است. او با تكيه به دانش‌‏ها و معارف گذشته به حال و آينده مي‌‏انديشيد و هيچگاه در حال توقف نمي‌‏كرد و به سوي افق‌‏هاي پيشرفت در حركت بود . حسيني شايد جزو اولين كساني بود كه به شناخت بيدل دهلوي پرداخت. او سعي داشت نسبت امروز ما را با گذشته پيدا كند.
سهيل محمودي در پايان گفت: در اواخر عمر مرحوم حسيني، نگاه او معرفتي شده بود و به نوعي تلخي هم رسيده بود. تلخي كه در شعر شاعران كلاسيك هم مي‌‏توان سراغ گرفت. اين نگاه تلخ حاصل معرفتي عميق است.
مشفق كاشاني گفت: آفريدگار هستي بخش به برخي از افراد عطايا و مواهب خاصي مي‌‏بخشد. حسيني از جمله آن افراد بود. كساني كه با او حشر و نشر داشته‌‏اند به خوبي مي‌‏دانند كه او مظهر صداقت و آزادگي بود و از نظر سخنوري يكي از تابناك‌‏ترين شاعران شعر معاصر به شمار مي‌‏رفت.
وي افزود: شخصيت حسيني در زمينه شعر و نقد استسنا بود. سروده‌‏هاي او همگان را به تحسين بر مي‌‏انگيخت و از نظر اخلاقي نيز شان ويژه‌‏اي داشت. از دورويي و نفاق برحذر بود و آنچه در دل و خميرهاش بود آشكارا بيان مي كرد و هراسي به خود راه نمي‌‏داد.
مشفق كاشاني ادامه داد: اعتقاد به مبداء و معاد و ارادات به خاندان رسالت از درخشان‌‏ترين ويژگي‌‏هاي شعر حسيني به شمار مي‌‏آيد. او همچنين در 8 سال دفاع مقدس با حضور در جبهه‌‏هاي جنگ به رزمندگان روحيه مي‌‏بخشيد.
وي گفت: سيد حسن حسيني با حرارت مرگ استقبال مي‌‏كرد، گويي در اواخر عمر خود دريافته بود كه به قرب جوار دوست خواهد شتافت.و غزلي درباره سيد حسن حسيني خواند.
سهيل محمودي در اينباره گفت: به محض اينكه خانه شاعران اين پيام را دريافت كند آن را در اختيار رسانه‌‏ها قرار مي‌‏دهد.
احمد مسجدجامعي، وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي ديگر سخنران اين مراسم بود. وي با بيان اينكه "چه خوب مي‌‏شود جايزه‌‏اي به نام سيد حسن حسيني برگزار شود"، اظهار اميدواري كرد كه مراسم بزرگداشت سيد حسن حسيني هر ساله برپا شود.
وي افزود: حسيني شاعر اندوه بود و اين ويژگي در منش و شخصيت او نيز بارز بود. يك شاعر اخلاقي نمي‌‏تواند بدون درد باشد. اين درد جلوه ديگري با شعر او مي‌‏دهد كه ساحت‌‏ها و مراتب مختلف را شامل مي‌‏شود.
مسجدجامعي ادامه داد: درد ويژگي خصلت انساني است. در آثار مذهبي چون زيارت عاشورا نيز اين درد را مي‌‏بينيم. عمل اخلاقي عملي نيست كه در آن درد و رنج نباشد. البته اين درد در مرحوم حسيني سبب انزواي او نشد بلكه باعث حضور و روحيه پرتلاش اين شاعر بزرگوار شد.
وي گفت: حسيني با جامعيتي كه در حوزه‌‏هاي مختلف داشت با شور و نشاط از چيزهاي مختلف سخن مي‌‏گفت. همچنين عشق به اهل بيت راه را براي او همواره مي‌‏كرد.
مسجد جامعي در پايان گفت: علاوه بر دلسوخته‌‏اي كه حسيني داشت، صفاي باطن و نگاه آشناي او با فرهنگ ايران او را به عنوان چهره‌‏اي ممتاز در اين كشور معرفي كرد.
پس از سخنان مسجدجامعي، فاطمعه راكعي شعر خواني كرد و سپس محمود شاهرخي در اين مراسم گفت حسيني پديده‌‏اي بود كه از جهات مختلف داراي فضيلت بود. او از نظر دانش، شخصيت و منش يكي از چهره‌‏هاي ممتاز شخصيت ايران به شمار مي‌‏رفت.
شاهرخي نيز در اين مراسم يك رباعي را كه پس از مرگ سيدحسن حسيني سروده بود، قرائت كرد.
قيصرامين‌‏پور، يار قديمي سيدحسن حسيني، نيز در اين مراسم با قرائت شعربلندي در رثاي حسيني اظهار داشت: درست است كه آثار بر صاحب آثار دلالت مي‌‏كنند، اما بسياري از ويژگي‌‏هاي حسيني در آثار مكتوب او ديده نمي‌‏شود.
وي افزود: چگونه مي‌‏ شود نكته داني، سرعت انتقال و سخن گفتن به اقتضاي حال، مقام و مقال را در آثار او ديد. اين ويژگي‌‏ها فقط در محضر او درك مي‌‏شد.
سيدمهديار حسيني فرزند حسيني نيز در پايان اين مراسم گفت: بعد از مرگ پدرم با حجم عظيمي از آثار چاپ نشده مواجه شديم. قطعا آماده كردن اين كارها براي چاپ بسيار دشوار مي‌‏نمود. كه اگر ياري دوستان نبود اكنون شاهد چاپ اثري با نام "در ملكوت سكوت" نبوديم وبسياري از آثار پدرم از جمله تحقيقات بسيار گسترده او درباره زبانشناسي قرآن و زبان‌‏شناسي حافظ منتشر نشده است.


 


" ابراهيم‌‏زاده " نخستين مجموعه داستانش را منتشر مي كند
تهران- خبرگزاري كار ايران


"سيروس ابراهيم‌‏زاده"، نخستين مجموعه‌‏ داستانش را با عنوان " از سوراخ كليد" توسط نشر "قطره" روانه بازار كتاب مي‌‏كند .
"سيروس ابراهيم‌‏زاده" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, نخستين مجموعه داستانم را با عنوان "از سوراخ كليد" كه شامل چندين داستان كوتاه است و برخي از اين داستان‌‏ها را در مطبوعات منتشر كرده‌‏ام به زودي به دست نشر خواهم سپرد .
وي تصريح كرد‌‏: من در كار بازيگري، كارگرداني تئاتر و سينما بوده ام، يكي از علائق من نوشتن است و تا كنون چندين ترجمه از من منتشر شده است كه مي‌‏توان به" آقا پسر به خانه مي‌‏آيد" , "جشن نيكوكاري" و "وكيل تسخيري" اشاره كرد.
اين بازيگر پيشكسوت در ادامه خاطرنشان كرد: دست مايه بيشتر آثارم، زندگي با نگاهي طنزآميز است و طبيعي است كه اگر هر نويسنده‌‏اي هر قدر هم كه صادق باشد، باز هم در هنگام نوشتن زندگي، دست به تصرفاتي در آن مي‌‏زند .
ابراهيم‌‏زاده خاطر‌‏نشان كرد : يكي از عادات‌‏هاي خوبم، نوشتن يادداشت‌‏هاي روزانه و خاطرات و نوشته‌‏هايي پيرامون وضعيت تئاتر و وضعيت هنري كشور و جهان است. اما هنوز اين فراغت را به دست نياورده‌‏ ام كه اين يادداشت‌‏ها را به صورت منسجم جمع‌‏آوري كنم تا به دست انتشار بسپارم .


 


سالروز درگذشت " هنريك ايبسن " ، شاعر و نمايش‌‏نامه نويس نروژي
تهران- خبرگزاري كار ايران


"ايبسن" بيشتر به طرح مشكلات اجتماعي گرايش دارد, اما او در آثارش هرگز هيچ نسخه‌‏اي براي اين دردها تجويز نمي‌‏كند .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "هنريك ايبسن"، شاعر ، درام نويس و نمايش‌‏نامه نويس (1906- 1828 ) در اسكين , مركز ايالت تلمارك نروژ زاده شد، سال 1836 پدرش كه تا پيش از آن بازرگان موفقي بود، ورشكسته شد و خانواده‌‏اش غرق در تهيدستي شدند. "ايبسن" از سال 1844 تا 1850 به منظور تحصيل پزشكي نزد داروسازي در گريشاد كارآموز شد و به قصد آمادگي براي امتحانات دانشگاه به آموختن لاتين پرداخت. اين امر او را به مطالعه آثار سالوست كشاند و نخستين نمايشنامه‌‏اش، "كايتلين" (1848 تا 1849) ناشي از دلبستگي‌‏اش به شخصيت "كايتلين" بود .
"ايبسن"، سال 1850 به اسلو رفت و همچنان به سرودن شعر و نمايشنامه‌‏نويسي ادامه داد، در پاييز سال 1851 به عنوان كمك كارگردان و نمايش‌‏نامه نويس تئاتر ملي برگن برگزيده شد، مدت 6 سال اين سمت را عهده‌‏دار بود و سال 1857 به اسلو بازگشت و مدير تئاتر نورسكه نروژ شد، سال بعد با " سوزانا تورنس" ازدواج كرد و اين زن، بزرگترين ياور و الهام بخش او شد .
تئاتر نورسكه ،سال 1862 به سبب دشواري‌‏هاي مالي بسته شد و "ايبسن" در تئاتر كريستيانا سمتي موقتي پيدا كرد .
در اين احوال به پشتوانه كمكي مالي كه به وي داده شده بود به مطالعه فرهنگ عامه نروژ پرداخت و پس از چندي فرصتي براي مسير و سفر پيدا كرد و عازم رم پاريس شد و به مدت 4 سال در ايتاليا ماند و نمايشنانه‌‏هاي منظم "براند" ( 1866) و "پيرگينت"( 1867 ) را نوشت كه مايه شهرت او در كشورش شدند. "ايبسن" از سال 1868 تا 1876 را در سدن و از 1876 تا 1891 را در مونيخ گذراند, از اين مدت تنها سال هاي 1880 تا 1885 را در رم به سر برد. او، سال 1891 به اسلو بازگشت و باقي عمر را در اين شهر ماندگار شد. او در 21 ماه مه سال 1906 در سن 79 سالگي در اسلو پايتخت نروژ از دنيا رفت .
"ايبسن" مبتكري بزرگ بود و نوع تازه‌‏اي از درام را آفريد كه نه تنها از نظر موضوع و مضمون، بلكه از نظر شيوه پرداخت هم با نمايشنامه‌‏هاي سنتي تفاوت داشت. در نگاه نخست، بيشتر آثار او انتقادي و اجتماعي است. او بيشتر به طرح مسائل فردي يا اجتماعي دلبستگي دارد تا گشودن گره مشكلات. او به تشخيص بيماري‌‏هاي جامعه نو خشنود بود، اما براي درمان هيچ دارويي تجويز نمي‌‏كرد. در نظر او كافي است كه ناسازگاري هاي موجود و ناتواني و نارسايي, آرمان‌‏ هاي ديرينه و تقريبا فرسوده , مذهبي, سياسي و اجتماعي را كه عموما به آنها اعتراف نكرده‌‏ايم به كمك يك رشته تصاوير تكان دهنده از زندگي‌‏ نشان دهيم .
از آثار "ايبسن" مي‌‏توان به دشمن مردم، خانه عروسك، مرغابي وحشي، سايه‌‏ها ، اشباح ، مدعيان تاج و تخت ، خرخيات, جراند, ريشه‌‏هاي اجتماعي, خانم دريا, پيرگنيت , وقتي ما مردگان برمي‌‏خيزيم , رستاخيز مردگان ، كاتي لينا، استادان معماري, خانه تئبوسك ، دشمن ملت , كمدي عشق, براند, اركان اجتماع , زن دريايي, دكتر استوكمان , هداگابلر, استاد معمار , ايوانف كوچولو, وايكينگ‌‏ها در هيل , جنگجويان , بانو اينگرتيل , اوستراد , جنگجويان در هلگلندر , جشن در سولهرگ , پرگونت, پيمان جواني, اركان عشق, سولنس استاد معمار و هنگامي كه با چشمان باز مي‌‏ميريم، اشاره كرد.


 


مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


مراسم اختتاميه دومين جشنواره سراسري شعر ايران ما به همت خانه شعر بنياد نويسندگان و هنرمندان، ساعت 16:30 روز چهارشنبه 3 خرداد ماه در تالار اجتماعات فرهنگسراي ارسباران برگزار مي‌‏شود .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،در اين مراسم از "محمد حسين بهجت تبريزي" ( شهريار ) به عنوان شاعر ملي و شهيد "محمد جهان آرا" به عنوان قهرمان ملي تجليل به عمل خواهد آمد .
همچنين در دومين جشنواره ايران ما با سپاس و ستايش از تمامي آفرينندگان آثار ادبي درباره‌‏ ايران و شعائر ملي و ميهني, شش شاعر پيشكسوت كه در خصوص ايران آثار در خود تاملي دارند، تقدير خواهند شد .
در بخش فراخوان اين جشنواره، 600 اثر از سراسر ايران به دبيرخانه ارسال شد كه 14 شاعر جوان شايسته دريافت لوح تقدير شناخته شدند.
دبيري اين جشنواره را "دكتر مير جلال‌‏الدين كزازي" بر عهده داشتند و شوراي علمي عبارتند از : "دكتر كزازي", "دكتر مظاهر مصفا" , "مشفق كاشاني", "دكتر مرتضي كاخي", "سهيل محمودي" و "عبدالجبار كاكايي".


 
محسن مؤمني، برگزيده‌ي ادبيات داستاني:
انتخاب وزارت ارشاد واكنشي بود به ديگر جايزه‌ها

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


محسن مؤمني شريف، جايزه‌ي ادبيات داستاني وزارت ارشاد را نشانگر جهت‌گيري اين وزارتخانه درباره‌ي ادبيات داستاني دانست و گفت: شايد اين انتخاب‌، واكنشي هم به جريان جايزه‌هاي بخش خصوصي باشد.
اين داستان‌نويس منتخب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران، به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: كساني كه در اين جايزه انتخاب شدند، افراد فعالي هستند كه آثارشان هم از اقبال عمومي برخوردار است.
مؤمني همچنين متذكر شد: اين جايزه با جهت‌دهي كه جايزه‌هاي ديگر مثل يلدا در ادبيات داستاني مي‌خواهند داشته باشند، متفاوت است.
او با تاييد اين‌كه بنا بر شنيده‌ها، رضا اميرخاني به‌خاطر رياست در انجمن قلم ايران، جايزه‌ي وزارت ارشاد را نپذيرفته است، گفت: كتاب پرفروش و به لحاظ ادبي مقبول «من او» در ليست جايزه‌هاي ديگر هم نبوده و آثار ارزشي يا مربوط به دفاع مقدس، در آن جايزه‌ها جايگاهي ندارند. حتا كتاب احمد دهقان، با آن‌كه جنبه‌هاي انتقادي داشت، مورد توجه وزارت ارشاد قرار گرفت، اما جايزه‌هايي از آن‌دست، به اين كتاب توجهي نشان ندادند؛ درحالي‌كه خيلي كارهاي سطح پايين و حتا مبتذل هم جايزه گرفتند و اين نشان مي‌دهد آن‌ها جهت‌دهي خاصي دارند.
مؤمني با اشاره به مسؤوليت بالاتر وزارت ارشاد در اين زمينه، يادآور شد: آن جايزه‌ها از استقبالي هم برخوردار نبوده‌اند. در عين حال بعضي كتاب‌هايي را كه به چاپ‌هاي متعدد مي‌رسند، ناديده مي‌گيرند. مثلا يكي از نويسندگان خوب ما كه كارش مورد توجه مردم است، داوود اميريان است كه هيچ‌وقت اسمش در جايزه‌ها نبوده، يا بعضي نويسنده‌هاي گمنام كه كارشان خوب است، باز مورد توجه نيستند، مثل داوود بختياري دانشور كه نويسنده‌ي جواني است.
او با ابراز بي‌اطلاعي از روند انتخاب وزارت ارشاد گفت: اگر به خودم جايزه نداده بودند، از انتخاب آن‌ها بهتر مي‌توانستم دفاع كنم.
محسن مومني شريف به‌همراه احمد دهقان، محمدرضا بايرامي، داوود غفارزادگان و مصطفي مستور، چند روز پيش به‌عنوان برگزيدگان جايزه ادبيات داستاني وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معرفي شدند.


 
 
مجموعه‌ي داستان جديد جمال ميرصادقي منتشر مي‌شود
«فاجعه است كه مردم براي تفريح به نمايشگاه كتاب مي‌آيند»
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه داستان جديد جمال ميرصادقي با عنوان «صدا از دور مي‌آمد» منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‌، اين مجموعه 18 داستان كوتاه را شامل مي‌شود كه ميرصادقي به‌تازگي آن را به پايان رسانده و به زودي براي دريافت مجوز انتشار، به وزارت ارشاد خواهد رفت. به گمان او احتمالا دو يا سه داستان اين مجموعه، حذف خواهند شد.
«شناخت داستان» از اين نويسنده به تازگي توسط نشر مجال منتشر شده است.
همچنين رمان «كلاغ‌ها و آدم‌ها»، 27 سال پيش منتشر شده بود كه اينك به چاپ دوم رسيده است. مجموعه داستان كوتاه «پشه‌ها»ي اين داستان‌نويس كه سال‌ها پيش به چاپ رسيده بود، به چاپ دوم و «چه دنياي قشنگي» - داستاني براي كودكان، منتشرشده در پيش از انقلاب - نيز به چاپ دوم رسيده است. اين سه كتاب هم توسط نشر يادشده منتشر شده‌اند.
رمان «شكسته» ميرصادقي نيز بعد از مدت‌ها، اعلام وصول دريافت كرده است.
«جهان داستان» (جلد دوم) و «گفت‌وگوها» كه قرار بود تا نمايشگاه كتاب امسال منتشر شوند، همچنان در وزارت ارشاد منتظر دريافت مجوزاند.
«بادها خبر از تغيير فصل‌ مي‌دهند»، رمان «شب‌چراغ» و «جهان داستان» (جلد اول) نيز از آثاري هستند كه اخيرا توسط نشر اشاره تجديد چاپ شده‌اند و در نمايشگاه كتاب امسال حضور دارند.
ميرصادقي كه در نمايشگاه حضور يافته، از كتاب نخريدن مخاطبان گله‌مند است و مي‌گويد: فاجعه است كه مردم فقط مي‌آيند نمايشگاه و كتاب‌ها را نگاه مي‌كنند، ولي چيزي نمي‌خرند، يا كتاب‌هاي دانشگاهي مي‌خرند يا كامپيوتري؛ بيش‌تر براي تفريح آمده‌اند تا كتاب خريدن.
وي همچنين مي‌گويد: جوانان اصلا نويسندگان را نمي‌شناسند؛ چراكه از جانب مسوولان به نويسندگاني كه سرمايه‌هاي اين مملكت هستند، توجهي نمي‌شود. امروز بيش‌تر، نويسندگاني مورد توجهند كه كارهاي عامه‌پسند توليد مي‌كنند و آن دسته از نويسندگان كه آثارشان با انديشه سر و كار دارد، در محاق هستند.


 
 
جايزه‌ي ‌ادبيات داستاني وزارت ارشاد؛ حرف نزدن‌ها و اظهار نظرها
رضا اميرخاني: جايزه‌ي "كتاب سال" به ادبيات داستاني توجه كند

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


رضا اميرخاني گفت،‌ درباره‌ي شنيده‌هاي مبني بر رد كردن جايزه‌ي ادبيات داستاني وزارت ارشاد، جوابي نمي‌دهد، اما توجه اين وزارتخانه را براي داستان‌نويسان، مايه‌ي مباهات مي‌داند.
اين داستان‌نويس در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، همچنين عنوان كرد: سال‌هاست در جايزه‌ي كتاب سال، ادبيات داستاني سهمي نداشته است و به‌هر صورت، جايزه‌اي در اين سطح كه توسط رييس جمهور اهدا مي‌شود، در نگاه كلان به نفع ادبيات داستاني است.
اميرخاني همچنين گفت، اي كاش اين جايزه عنوان خاصي داشت، و درباره‌ي انتخاب‌ها نيز تأكيد كرد كه نقدي ندارد.
رييس انجمن قلم ايران در عين حال يادآور شد: اگر در كتاب سال به ابيات داستاني توجه مي‌شد، اين جايزه غيرضروري بود؛ قطعا بايد در كتاب سال به ادبيات داستاني توجه شود؛ چراكه بالأخره يكي از بقيه بهتر است. اين اميد هست كه در سال‌هاي بعد، به اين موضوع توجه شود.
احمد دهقان و محمدرضا بايرامي - از برگزيدگان اين جايزه كه به همراه داوود غفارزادگان، محسن مؤمني و مصطفي مستور انتخاب شدند - نيز درباره‌ي اين جايزه حرفي نزدند.
دهقان گفت، در اين زمينه، حرف براي گفتن دارد؛ كه ترجيح مي‌دهد در موقعيت بهتري آن‌را مطرح كند؛ اما بايرامي گفت، در اين‌باره هيچ اظهار نظري نمي‌كند.
ازسوي ديگر، داوود غفارزادگان در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: نتيجه وقتي خوب است كه انتخاب‌ها درست باشند و از طيف‌هاي گوناگون حضور داشته باشند.
او معتقد بود كه از پيشكسوتان و خانم‌ها هم بايد در اين انتخاب حضور مي‌داشتند.
اين داستان‌نويس با تأييد انتخاب‌هاي انجام‌شده، در عين حال يادآور شد: انتخاب‌ها به شكلي بود كه انگار همه از يك طيف هستند. انتخاب خودم بجا نبود؛ بقيه را نمي‌توانم بگويم.
اما محسن مؤمني شريف، جايزه‌ي ادبيات داستاني وزارت ارشاد را نشانگر جهت‌گيري اين وزارتخانه درباره‌ي ادبيات داستاني دانست و گفت: شايد اين انتخاب‌، واكنشي هم به جريان جايزه‌هاي بخش خصوصي باشد.
او با اشاره به بي‌توجهي ديگر جايزه‌ها به آثار ارزشي يا مربوط به دفاع مقدس، افزود: اگر به خودم جايزه نداده بودند، از انتخاب آن‌ها بهتر مي‌توانستم دفاع كنم.
مصطفي مستور هم در اظهارنظري عنوان كرد، آن‌چه به نويسنده قدرت مي‌دهد، شهرت و جايزه نيست، بلكه داشتن خوانندگان فرهيخته و كثير است.


 
 
علي‌اصغر شيرزادي:
رد پاي ترس از ناشناخته تا امروز در آثار داستان‌نويسان پيداست

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


علي‌اصغر شيرزادي معتقد است، در ادبيات داستاني ايران از همان ابتدا، ترس از ناشناخته‌ها را مي‌توان ديد؛ ترسي كه تا امروز رد پاي آن در آثار داستان‌نويسان پيداست.
اين داستان‌نويس، در اين‌باره به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: ترس به‌اعتبار شناختي كه انسان هوش‌مند از آن پيدا كرده، يك امر غريزي است. لابد براي غلبه بر آن، ناگزير بايد به خرد روي آورد يا در گريز از خرد، به جنون. اما در داستان و ادبيات داستاني ايراني از همان نخستين گام‌ها بازتاب ترس ناب، يعني ترس از مجهول و ناشناخته، را مي‌توان ديد و ادامه آن‌را در آثار چند نسل از داستان‌نويسان اين سرزمين رد يابي كرد.
وي خاطرنشان كرد: چهره آشكار و پنهان ترس در درخشان‌ترين داستان‌هاي صادق هدايت، صادق چوبك، بهرام صادقي و هوشنگ گلشيري با تبديل شدن به مابه‌ازاي هنري در واقع لايه‌هايي تو در تو پيدا كرده است. البته بارزترين جلوه‌هاي ترس با نمودي كه در كابوس‌هاي انساني بروز مي‌كند، در بيش‌تر داستان‌هاي غلامحسين ساعدي به مرزي لرزآور رسيده است.
شيرزادي ادامه داد: اساسا در آثار ساعدي درهم تنيده شدن فاجعه و مضحكه و هراس به مثابه محوري ثابت درخششي غم‌بار دارد و همين ويژگي است كه داستان‌هاي او را يك‌سره و از ريشه با كار ديگران متفاوت مي‌سازد.
او يادآور شد: در نگاهي ديگر، شايد بتوان گفت كه تلاش براي قطعيت بخشيدن به هر امر، در عين حال كه خود، در ترس ريشه دارد، هدفي غايي و نهايي جز ترساندن و از ميدان به‌در‌ راندن ديگران ندارد.
شيرزادي اظهار كرد: اين بازي موحش و ديرين و تكرارشونده كه از استبداد ديرپاي آسيايي مايه مي‌گيرد و زندگي را از ريخت مي‌اندازد و مناسبت‌هاي انساني را به تباهي مي‌كشاند، در بهترين داستان‌هاي داستان‌نويسان ايراني جلوه‌اي تلخ و نهاني دارد.
وي با اشاره به اين‌كه در داستان‌نويسي صدساله اخير جهان هم شايد سلسله‌جنبان بهترين‌ها، ترس از مجهول و نامعلوم باشد و نام كافكا به خودي خود ارجاعي است كامل و پرمعنا به اين موضوع، گفت: افسوس كه در غفلت از اين راز، هنوزاهنوز بسياري اشخاص در هر حوزه و عرصه از جمله ادبيات و داستان، همه مساعي‌شان را به كار مي‌اندازند تا پيش از طرح هر پرسش، پاسخ قطعي و برگشت‌ناپذيري براي آن بتراشند و بسازند تا آب از آب تكان نخورد و به باور پرفريب آن‌ها بهار كماكان جاودانه بر مدار بماند!


 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است