تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

May 15, 2006 01:12 PM

يکشنبه24 ارديبهشت 85

 
رضا حامي‌پور:
بيش‌تر شاعران بزرگ ما معتقدند كاري نكرده‌اند
استبدادگرايي در ادبيات از خودمحوربيني ناشي مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


رضا حامي‌پور معتقد است: استبدادگرايي در ادبيات ناشي از نوع نگاه شاعر و نويسنده نسبت به خود و اين تفكر است كه او خود را مركز جهان مي‌داند.
اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: وقتي كسي هنوز همه عرصه هنر را نتوانسته بشناسد و گستردگي و عمق آن را درك كند، احساس مي‌كند خودش مهم‌ترين كار را كرده، چون شناخت ندارد؛ چنين اشخاصي هنوز به بلوغ نرسيده‌اند. اگر كسي به بلوغ هنري رسيده باشد، احساس مي‌كند كار مهمي انجام نداده است. اغلب كساني كه در ادبيات موفق شده‌اند، معتقدند كار مهمي انجام نداده‌اند.
وي يادآوري كرد: حتا وقتي به قرن هفت و هشت هجري كه برترين شاعران ما در آن زيسته‌اند، نگاه مي‌كنيم، مي‌بينم كه بيش‌تر شاعران معتقدند كاري انجام نداده‌اند. به جز فردوسي كه مدعي حفظ فرهنگ و زبان فارسي است، هيچ شاعري ادعايي ندارد؛ حتا مولوي با تمام وسعت كارهايش.
حامي‌پور تاكيد كرد: اين مساله درباره شاعران معاصر نيز صادق است. حتا در شعرهاي نيما يوشيج هم هيچ‌جا نمي‌بينم او خودش را مركز دنيا بداند. حتا احمد شاملو كه نوعي گستاخي هنري و شعري در وجودش بود، يا مهدي اخوان ثالث، هيچ‌كدام‌شان چنين ادعايي نداشتند.
شاعر ”بيدارم كن براي زندگي بدويم“، گفت: شاعر و نويسنده هر چه جلوتر برود، مي‌بيند در برابر دنياي وسيع و عميق ادبيات كاري نكرده است. تمام آن‌هايي هم كه فكر مي‌كنند مركز جهان‌اند، بعدها به اين نتيجه مي‌رسند كه اين اقيانوس آن‌قدر عميق است كه آن‌ها زياد به چشم نمي‌آيند. اتفاقا هنر، ويژگي‌هايي دارد كه در صورتي كه گفتي كسي نيستي و باور كردي كسي نيستي، آن‌وقت است كه نشانه‌هاي مثبتي در وجودت پيدا مي‌شود.
او تصريح كرد: وقتي پذيرفتيد كه هنر عرصه پهناوري است و دست پيدا كردن به اين كرانه‌ها، كار مشكلي است، آن‌وقت هنر به سراغتان مي‌آيد. هنر قريحه‌اي ذاتي است كه انسان بايد آن را پرورش دهد تا به اصل و ذات خود برسد. اگر به ماهيت پديده‌ها پي ببريد، به درك عميقي از آن مي‌رسيد. اين خيلي كوتاه‌بيني است كه كسي بخواهد خودش را مركز چيزي بداند.


 
 
اميدعلي مسعودي:
نبود فضاي حماسي گذشته، شعر را به سمت فضاي وحشت برده است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


زماني كه اضطراب بشري زياد شود، شاعران كه حساس‌ترين افراد جامعه‌اند، با بيان احساساتشان به زبان شعر، آن را منعكس مي‌كنند.
اميدعلي مسعودي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متذكر شد: اصولا ادبيات به نوعي پاسخ به احساسات و عواطف بشر است، پس هر زماني كه اضطراب بشري زياد شود، شاعران با زبان شعر، اين اضطراب را منعكس مي‌كنند.
وي با تقسيم اضطراب به دو دسته اضطراب فردي و اجتماعي، در ادامه توضيح داد: زماني كه اضطراب اجتماعي زياد است، مانند زمان جنگ تحميلي ما، فضاي اضطراب و وحشت به فضاي حماسه تبديل مي‌شود، يعني فضاي اجتماعي، فرد را به سمت سرودن شعر مي‌كشاند. وقتي فضاي حماسي را نداشته باشيم، به سمت فضاي وحشت مي‌رويم.
مسعودي ادامه داد: هر قدر از فضاي حماسي دفاع مقدس فاصله گرفته‌ايم، اضطراب اجتماعي به اضطراب فردي تبديل شده است. يعني انبوه خلقي كه جمع مي‌شدند و به جبهه‌هاي بزرگ مي‌رفتند، اينك به جبهه‌هاي كوچك‌تر و شخصي‌تر مي‌روند.
وي با بيان اين مطلب كه فضاي بيم واميد در شعر فارسي ديده مي‌شود، تصريح كرد: اين موضوع باعث شده روح شعر فارسي قدري به سمت تغزل فردي برده شود.
او همچنين گفت: گرايش ديگري كه پيدا شده، به سال‌هاي قبل از انقلاب مربوط است؛ شاعران نوپاي ما از فرم‌هاي شعر كلاسيك فاصله گرفته و به سمت فرم‌هاي نو كه بيش‌تر بعد از نيما يوشيج استفاده شده، رفته‌اند، در حالي كه بايد شعر كلاسيك را خواند و پاس داشت و بعد به سمت نوآوري رفت.
اين شاعر معتقد است: وقتي شعر به سمت شعر فردي مي‌رسد، مخاطب خود را از دست مي‌دهد. اگر به شعر كلاسيك نگاهي بيندازيم، متوجه خواهيم شد كه شعرهاي حافظ، تغزل فردي نيست و در همه دوره‌ها خوانده مي‌شود.
مسعودي يكي از مشكلات شعر امروز را شعرزدگي مخاطبان دانست و ادامه داد: شعرزدگي يكي از مشكلات بزرگي است كه شاعران ما امروز با آن مواجه‌اند. تيراژ كتاب‌ها بسيار پايين است و تيراژ كتاب شعر كه بسيار بحراني‌تر است. به نظر مي رسد قالب ديگري بايد بر شعر ما حاكم شود كه نوآوري و سبك بازگشت داشته باشيم و از اين بحران درآييم.


 
 
قباد آذرآيين:
ترس در ادبيات كشورهاي با آزادي كم‌تر، سطحي است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


ترس منعكس‌شده در ادبيات كشورهايي كه آزادي در آن‌ها كم‌تر است، ترسي كم‌عمق است.
قباد آذرآيين - داستان‌نويس - با يادآوري اين نكته كه ترس با انسان زاده مي‌شود و مي‌بالد و تاثيري متناقص بر روح و هستي آدميان دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: مي‌گويند انسان در آغاز از سايه‌اش ترسيد؛ همراهي سياه و ساكت كه گاه در پس و گاه در پيشاپيش او گام برمي‌داشته است.
وي با بيان اين‌كه ‌اگر وجود انسان از ترس خالي باشد، چيزي كم دارد، در اين‌باره توضيح داد: درست مثل اين است كه هيچ‌وقت شاد نباشد. بديهي است اين عامل و همراه بدجوري موي دماغ صاحبش است و ردپايش را در افكار، انديشه‌ها، آثار و روحيات صاحبش به جاي مي‌گذارد.
اين داستان‌نويس خاطرنشان كرد: ترس يكي از اين مقوله‌هاي ادبيات داستاني است كه آينه‌ تمام‌نماي روحيات فرد است. ترسي كه ادبي مي‌شود و نويسنده حساس و زودرنج را وادار مي‌كند آن را بنويسد و خود، معلول علت‌هايي مي‌تواند باشد، ترس از ناملايمت‌هاي اجتماعي و سياسي، سرخوردگي‌ها، وجود تبعيض‌ها و چندگاني‌هاست.
او تاكيد كرد: در آثار ادبي توليدشده در كشورهاي پيراموني، اين ترس به صورت عارضه‌ خودسانسوري رخ مي‌نماياند. سابقه‌ ادبيات ترس در كشور ما به آثار صادق هدايت مي‌رسد كه نوعي ترس تلخ را بازتاب مي‌دهد. در آثار جلال آل‌احمد كه به داشتن سر نترس شهره است، اين ترس به صورت نوعي دندان قروچه خود را بروز مي‌دهد.
آذرآيين گفت: ترس منعكس‌شده در ادبيات با وضعيت اجتماعي و سياسي زيستگاه و خاستگاه نويسنده رابطه‌اي مستقيم و تنگاتنگ دارد. ‌اين ترس در سرزمين‌هاي مرفه و آزادتر كم‌رنگ‌تر است، اما عمري فلسفي دارد و در كشورهايي كه به نوعي آزادي‌هاي سياسي در آن‌جا خدشه‌دار شده، آميخته با دلهره، سطحي و كم‌عمق است.


 
 
نشست «صور خيال در شعر فارسي» برگزار مي‌شود
«حماسه‌سرايي در ادبيات ايران و جهان» بررسي مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نشست تخصصي «صور خيال در شعر فارسي»، سه‌شنبه 19 ارديبهشت‌ماه سال جاري از سوي اداره فعاليت‌هاي ادبي و هنري جهاد دانشگاهي دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مطالعه تصويرهاي خيال در طول دوره‌هاي تاريخ ادبيات هر زباني، براي شناخت وضع ادبي، اجتماعي و سياسي هر دوره و فضاهاي ذهني و جهان‌بيني‌هاي هنرمندان هر عصر، راهنماي خوبي مي‌تواند باشد.
بر اساس اين گزارش، اهداف كاربرد صور خيال در شعر، رابطه جوهر شعري و صور خيال، رابطه ايماژ و نقد ادبي، بررسي صور خيال بياني تشبيه، استعاره، مجاز، اغراق، اسناد مجازي، كنايه، تشخيص، نماد، تمثيل و صفت هنري تجريد، تاثير فضاي محيطي، فرهنگي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي بر شكل‌گيري و ارايه صور خيال و بررسي و تحليل صور خيال در شعرهاي معروف‌ترين شاعران زبان فارسي، از عمده‌ترين سرفصل‌هاي اين كارگاه تخصصي دانشجويي است.
اين نشست تخصصي ساعت 19 تا 21 سه‌شنبه 19 ارديبهشت‌ماه در مجتمع دانشگاهي پرديس كرج دانشگاه تربيت معلم برگزار مي‌شود.
همچنين به مناسبت فرا رسيدن سالروز بزرگداشت فردوسي، نشست تخصصي «حماسه‌سرايي در ادبيات ايران و جهان» برگزار مي‌شود.
اين نشست روز چهارشنبه 20 ارديبهشت‌ماه جاري از سوي اداره فعاليت‌هاي ادبي وهنري جهاد دانشگاهي دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار مي‌شود.
آشنايي با تعريف نوع ادبي حماسه، انواع حماسه و خاستگاه آن، بررسي زبان، مضمون و محتواي حماسه، حماسه‌سرايي در ادبيات جهان و ايران، آشنايي با حماسه‌هاي تاريخي و مذهبي، آشنايي با حماسه‌سرايان بزرگ جهان و ادبيات فارسي و بررسي سبك شعري آنان و همچنين كتاب‌شناسي توصيفي و موضوعي درباره موضوع حماسه و حماسه‌سرايي، از عمده‌ترين سرفصل‌هاي اين نشست تخصصي دانشجويي است.
نشست يادشده ساعت 19 تا 21 چهارشنبه 20 ارديبهشت‌ماه در مجتمع دانشگاهي پرديس كرج دانشگاه تربيت معلم برگزار مي‌شود.


 
 
محد جواهركلام:
سال به‌سال بدتر مي‌شود!
از كتاب‌هاي ادبي در نمايشگاه خبري نيست

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


يك ناشر معتقد است، وضعيت نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران سال به سال بدتر مي‌شود.
محمد جواهركلام - مترجم و مدير نشر شادگان - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اظهار كرد: گاه‌گاهي چنان توجهي به اهل كتاب مي‌شود و گاهي اصلا اهل فن را به هيچ مي‌گيرند. هر سال در نمايشگاه كتاب، دنبال آثار ادبي مي‌روم، ولي امسال از اين كتاب‌ها خبري نيست. يعني كتاب ادبي جديد پرمحتوايي نيافتم؛ پس علاوه بر مشكل جا، مشكل كتاب هم هست. در جاي ديگر صحبت از اين مي‌شود كه ناشران مي‌گويند كتاب‌هاي ما مجوز نگرفته‌اند، ولي مسؤولان آمار مي‌دهند كه آمار كتاب سه برابر شده است.
وي تصريح كرد: ناشران ما به كتاب‌سازي روي آورده‌اند. هشت‌هزار ناشر داريم و فقط دوهزار كتاب‌فروش. خيلي از اين ناشران به كتاب‌سازي روي آورده‌اند كه از شكل فرهنگي خارج شده‌اند. اين موضوع حتا به روزنامه‌ها و مجله‌هاي ما هم كشيده شده، مثلا در خوزستان اغلب روزنامه‌ها - به جز شايد دو مورد از آن‌ها - ارزش خواندن ندارند و مطالبي با سطح پايين چاپ مي‌كنند.


 
 
با انتخاب قيصر امين‌پور،
دو مجموعه‌ي شعر جديد سيدحسن حسيني منتشر شدند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


«در ملكوت سكوت» و «از شرابه‌هاي روسري مادرم» از سيدحسن حسيني منتشر شده و مجموعه شعر «گنجشگ و جبرئيل» اين شاعر به چاپ پنجم رسيده است.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «در ملكوت سكوت» كه بخشي از شعرهاي چاپ‌نشده و شعرهاي سپيد سيدحسن حسيني است، با انتخاب نهايي قيصر امين‌پور و مقدمه اين شاعر، توسط انتشارات انجمن شاعران ايران به‌چاپ رسيده است.
«از شرابه‌هاي روسري مادرم» هم مجموعه ديگري از شعرهاي سپيد او درباره حضرت فاطمه (س) است كه توسط امين‌پور انتخاب شده است. اين اثر نيز توسط نشر يادشده در روزهاي پاياني نمايشگاه عرضه خواهد شد.
مجموعه شعر «گنجشك و جبرئيل» كه شامل شعرهاي سروده‌شده حسيني از سال 63 تا 64 است، توسط نشر افق به چاپ پنجم رسيده است.
همچنين مجموعه‌اي از شعرهاي كلاسيك اين شاعر با انتخاب مقدماتي ساعد باقري و گزينش نهايي قيصر امين‌پور، به زودي توسط انجمن شاعران منتشر مي‌شود. براي اين مجموعه هنوز نامي انتخاب نشده است.


 
 
به‌مناسبت تقارن روز فردوسي و خيام در ارديبهشت،
شب شعر «از توس تا نيشابور» برگزار مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


همزمان با 28 ارديبهشت‌ماه، سالروز ملي بزرگداشت حكيم عمر خيام، غزل‌سرايان توس را به نيشابور پيوند مي‌دهند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سالروز ملي بزرگداشت حكيم عمر خيام - شاعر بلند آوازه ايران و جهان - با شب شعر كشوري « از توس تا نيشابور» كه تقارن سالروز بزرگداشت فردوسي و خيام در ارديبهشت‌ماه است، همراه خواهد بود. در اين برنامه شاعران در نيشابور گرد هم مي‌آيند و در سال پيامبر اعظم (ص)، در مدح محمد مصطفي (ص) و در رثاي شاعر لحظه‌ها - حكيم ابوالفتح عمر خيام نيشابوري - شعر مي‌خوانند.
در اين شب شعر كه شامگاه چهارشنبه 27 ارديبهشت‌ماه در محل فرهنگسراي سيمرغ برگزار مي‌شود، شاعراني از جمله صابر امامي، سهيل محمودي، عليرضا قزوه، جواد محقق، مصطفي محدثي، خسرو احتشامي و ابراهيم ثنايي و همچنين جمعي از شاعران خراسان بزرگ و نيشابور حضور دارند و به غزل‌سرايي مي‌پردازند.
همچنين علاوه بر شعرخواني، گروه‌هاي موسيقي اصيل ايراني به اجراي قطعه‌هايي خواهند پرداخت.


 
 
نقد پنج شاعر شعر نو به‌روايت عبدالعلي دستغيب منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


نقد و تحليل شعرهاي نيما يوشيج، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، سهراب سپهري و فروغ فرخزاد به‌روايت عبدالعلي دستغيب منتشر شدند.
به‌گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «پيام‌آور اميد و آزادي» (نقد و تحليل اشعار نيما يوشيج)، «شاعر شكست» (نقد و تحليل اشعار مهدي اخوان ثالث)، «شاعر عشق و سپيده‌دمان» (نقد و تحليل اشعار احمد شاملو)، «پري كوچك دريا» (نقد و تحليل اشعار فروغ فرخزاد) و «باغ سبز شعر» (نقد و تحليل اشعار سهراب سپهري)، عنوان‌هاي اين كتاب‌ها هستند كه به‌قلم دستغيب توسط نشر آميتيس منتشر شده‌اند.
جلدهاي بعدي اين مجموعه نيز به شعر نادر نادرپور، فريدون توللي، نصرت‌ رحماني، منوچهر آتشي، عمران صلاحي، منوچهر نيستاني و منوچهر شيباني اختصاص خواهد داشت.


 
 
اسدالله امرايي:
ترس در اثر ادبي، گاه تظاهري است
محور ترس‌ در ادبيات ديگر سياست نيست

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نمونه‌هاي بارز و ملموس ترس در ادبيات كشور ما در آثار كساني مثل صادق هدايت، بهرام صادقي و غلامحسين ساعدي است.
اسدالله امرايي - مترجم ادبي - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: از زماني كه ادبيات سياه مطرح ‌شد، ما با اين نوع نوشتن روبه‌روييم كه بعدها تحت تاثير اجراي ادبيات آمريكاي لاتين و بازسازي‌هايي كه داشته‌ايم، نشانه‌هاي اين نوع نگاه را در مكتب جنوب و ادبيات خوزستان مي‌بينيم.
وي يادآور شد: در سال‌هايي كه از مسائل سياسي نمي‌شد حرف زد و اختناق شديد وجود داشت، پايه‌هاي اين نوع نگاه را به ادبيات مي‌بينيم. از همان سال‌هايي كه اين ادبيات شكل مي‌گيرد، يكي از محرك‌هايش، استبداد سياسي حاكم در زمان بوده است كه نمود خود را به شكل گريز، خلق فضاي وحشت و پارانويا نشان داده است.
امرايي خاطرنشان كرد: البته امروز بيش‌تر شكست بعضي آرمان‌ها و شكست بعضي بت‌هاي ذهني ساخته و پرداخته ايدئولوژي‌هاي مختلف است كه در شكل ياس‌هاي فلسفي خود را بروز مي‌دهد؛ به طوري كه اگر نگوييم ادبيات شكست، آن را حتما ادبيات سرخوردگي مي‌توانيم بناميم. اما امروز نويسندگان بيش‌تر به معلول مي‌پردازند و محور اين ترس‌ها ديگر سياست نيست؛ البته سياست نيز يكي از علت‌هاي آن است.
او در ادامه گفت: اين ياس‌هاي فلسفي و ترس‌ها در آثار نويسندگان، گاهي خلق آثار درخشاني را باعث شده است، پس الزاما اين نوع نگاه بد نيست. ياس فلسفي، سرخوردگي، آرمان‌باختگي و معناباختگي، از يك طرف تحت تاثير عوامل داخلي و از طرف ديگر تحت تاثير عوامل خارج از محدوده‌هاي جغرافيايي است، يعني فلسفه‌ها و انديشه‌هايي كه در غرب به وجود مي‌آيد.
امرايي همچنين متذكر شد: البته گاه اين ترس و ياس نمايان در اثري ادبي، به خاطر تظاهر و تفاخر نويسنده است. روزگاري اگر نويسنده‌اي مسلول نمي‌شد، فكر مي‌كردند چون دود چراغ نخورده، پس چيزي از نويسندگي نمي‌داند و در نويسندگي او شك مي‌كردند. در حال حاضر هم ممكن است نويسندگاني پيدا شوند كه براي تفاخر، به ياس فلسفي و ترس برآمده از آن تظاهر كنند.


 
 
نشست خبري "انتخاب كتاب سال شعر جوان" در غرفه‌ي ايسنا برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نشست خبري "انتخاب كتاب سال شعر جوان" فردا پنجشنبه (21 ارديبهشت‌ماه جاري) از ساعت 13 در غرفه‌ي ايسنا واقع در نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي برگزار مي‌شود.
در اين نشست، محمدرضا عبدالملكيان - مديرعامل دفتر شعر جوان - درباره‌ي اين جايزه سخن خواهد گفت.
غرفه‌ي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌هاي داخلي، در سالن 35 واقع است.


 
 
/اخبار دانشگاه آزاد/
برگزاري چهارمين مرحله از مسابقات حكمت مطهر و شب شعر در بزرگداشت فردوسي
سرويس: صنفي - فرهنگي
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: صنفي - فرهنگي


جلسه آموزشي مباني روانشناختي ارتباط در گستره خانواده در دانشگاه آزاد مشهد برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، در اين همايش كه در راستاي سلسله جلسات درس‌هاي آموزشي خانواده ويژه اعضاي هيات علمي و كارمندان دانشگاه آزاد برگزار مي‌شد دكتر غلامعلي افروز سخنراني خواهد كرد.
شايان ذکر است اين نشست فردا از سوي معاونت فرهنگي دانشگاه آزاد مشهد در دانشكده پزشكي دانشگاه برگزار خواهد شد.
***
چهارمين مرحله از مسابقات حكمت مطهر در دانشگاه آزاد برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، برگزيدگان اين مرحله از مسابقات كه به همت دفتر فرهنگ و ارشاد اسلامي دانشگاه آزاد مشهد برگزار مي‌شود به مرحله‌ نهايي مسابقات راه خواهند يافت.
اين مرحله از مسابقات 24 ارديبهشت ماه و در محل سالن آمفي تئاتر مجمتع علوم انساني دانشگاه آزاد مشهد برگزار مي‌شود.
***
شب شعر در بزرگداشت فردوسي
دانشجويان دانشگاه آزاد مشهد به مناسبت روز ملي فردوسي، شب شعر برگزار مي‌كنند.
به گزارش ايسنا- منطقه خراسان در اين مراسم كه به همت انجن اسلامي دانشكده حقوق، علوم سياسي و زبانهاي خارجي دانشگاه آزاد مشهد برگزار مي‌شود پس از برگزاري و قرائت شعر و دكلمه، دانشجويان براي اداي احترام به وي با حضور در شهر توس ياد فردوسي را گرامي خواهند داشت.
مراسم شب شعر در محل سالن آمفي تئاتر دانشكده حقوق دانشگاه آزاد و از ساعت 15 الي 19 يكشنبه 24 ارديبهشت ماه برگزار خواهد شد.
***
افتتاحيه سلسله جلسات مطلع عشق با تجربه خوشبختي
با برگزاري همايش تجربه خوشبختي سلسله جلسات مطلع عشق آغاز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، مراسم افتتاحيه سلسله نشست‌هاي مطلع عشق كه ويژه زوج‌هاي دانشجو برگزار مي‌شود عصر فردا با برگزاري همايش تجربه خوشبختي آغاز خواهد شد.
در اختتاميه اين نشست‌ها كه به همت دفتر نمايندگي مقام معظم رهبري در منطقه 9 دانشگاه آزاد برگزار مي‌شود، دكتر غلامعلي افروز استاد روانشناسي دانشگاه تهران سخنراني خواهد كرد.
اين همايش عصر پنج‌شنبه 21 ارديبهشت ماه در تالار هاشمي نژاد بيمارستان امام رضا (ع) مشهد برگزار مي‌شود.


 
 
شعرهاي عباس كيارستمي با ترجمه‌ي كريم امامي منتشر شد
فرهنگ يك‌جلدي فارسي به انگليسي به نمايشگاه نرسيد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


«ترجمه گرگي در كمين»، گزيده‌ شعرهاي عباس كيارستمي با ترجمه كريم امامي، منتشر و «عاشق هميشه تنهاست»، گزيده شعرهاي سهراب سپهري، از اين مترجم تجديد چاپ شد.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كريم امامي، مجموعه «گرگي در كمين» را با همكاري مايكل بي‌يرد به انگليسي ترجمه كرده كه به صورت دوزبانه فارسي - انگليسي منتشر شده است.
همچنين مجموعه «عاشق هميشه تنهاست»، گزيده‌ي شعرهاي سهراب سپهري، با ترجمه كريم امامي به چاپ دوم رسيده است. دو كتاب يادشده، ‌توسط انتشارات سخن منتشر شده‌اند.
فرهنگ يك‌جلدي فارسي به انگليسي كريم امامي نيز كه قرار بود از سوي نشر فرهنگ معاصر تا نمايشگاه كتاب امسال منتشر شود، هنوز به‌چاپ نرسيده است.
كريم امامي از چهره‌هاي فرهنگي برجسته كشورمان، 18 تير ماه سال گذشته در سن 74 سالگي درگذشت. برخي آثاري كه از امامي به چاپ رسيده عبارت‌اند از: با خشم به ياد آر (نمايشنامه‌اي از جان آزبرن)، گتسبي بزرگ (اسكات فيتس جرالد)، آپارتهيد ( آلكس لاگوما) و ماجراهاي شرلوك هلمز، كارگاه خصوصي ( چهار جلدي، آرتور كانن دويل).


 
 
با حضور در غرفه‌ي ايسنا؛
چگونگي انتخاب كتاب سال شعر جوان‌ تشريح شد
سرويس: فرهنگ و ادب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب


نشست خبري انتخاب «كتاب سال شعر جوان» با حضور محمدرضا عبدالملكيان –مديرعامل دفتر شعر جوان – امروز صبح در غرفه ايسنا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران در اين نشست كه با حضور تعدادي از خبرنگاران رسانه‌هاي جمعي در غرفه ايسنا برگزار شد، محمدرضا عبدالملكيان درباره چگونگي انتخاب كتاب سال شعر جوان، داوري اين جايزه و شرايط انتخاب شعرها توضيحاتي ارائه داد.
خبر تكميلي متعاقبا ارسال خواهد شد.


 
 
در كرمانشاه،
جشنواره‌ي شعر دفاع مقدس شاعران کودک و کودکان شاعر برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


جشنواره فرهنگي، ادبي شعر دفاع مقدس شاعران کودک و کودکان شاعر در كرمانشاه برگزار مي‌شود.
صدرالله اسدبيگي - مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، در تشريح برنامه‌هاي امسال اين سازمان، با بيان مطلب بالا گفت: برنامه يادشده با هدف تجليل و معرفي کودکان شهيد استان و همکاري بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس برگزار مي‌شود.
او در ادامه با بيان اين مطلب که پنجمين همايش ادبي نيايش، امسال با حضور ساير استان‌هاي کشور برگزار مي‌شود، گفت: اين جشنواره همزمان با روز نيايش (عرفه) در استان برگزار، و به برگزيدگان آثار نيز جايزه‌هاي نفيسي اهدا مي‌شود.
وي سپس از جشنواره قصه‌گويي کارکنان دولت در آينده نزديک خبر داد و گفت: به دنبال برگزاري جشنواره قصه‌گويي زنان روستايي و استقبال خوب کودکان و مردم، تصميم گرفتيم امسال با هدف تقويت قصه‌گويي مادران و پدران کارمند با کودکانشان، جشنواره قصه‌گويي کارکنان دولت را برگزار كنيم.
او در ادامه به ساير برنامه‌هاي کانون اشاره کرد و گفت: گسترش فرهنگ کتابخواني و اوقات فراغت کودکان، يادواره شهيدان کودک گيلان‌غرب و جشنواره بزرگ وبلاگ‌نويسي، از برنامه‌هاي طراحي‌شده امسال کانون است.
اسدبيگي همچنين تاكيد كرد: برنامه‌هاي امسال، حول شخصيت پيامبر اعظم (ص) و معرفي ايشان به کودکان و نوجوانان، طراحي و برنامه‌ريزي شده است.
وي در ادامه از افتتاح سه مرکز کانون طي امسال خبر داد و گفت: اعتبارات سه مرکز کانون در اسلام‌آباد غرب، کولي‌آباد و جعفرآباد، تامين شده است و طي امسال افتتاح مي‌شود.
مدير کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان استان کرمانشاه در پايان از مسؤولان خواست به منظور تعمير و تجهيز مراکز و کتابخانه‌هاي کانون، اعتباري خاص اختصاص دهند.


 
 
*بازديد اعضاي كميسيون فرهنگي از آذربايجان شرقي*
رييس كميسيون فرهنگي مجلس:
مقبره الشعراء نماد تاريخ تبريز است
سرويس: مجلس
خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: مجلس


رييس كميسيون فرهنگي مجلس گفت: مقبره‌الشعرا نماد هويت فرهنگي و تاريخي تبريز است.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عماد افروغ كه در آيين گشايش موزه آثار هنري بهتوني سخن مي‌گفت با اعلام اين مطلب افزود: اعتبارات حذف شده سال جاري و سال گذشته براي مقبره الشعراء بايد مجددا تأمين شود.
در اين مراسم مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نيز گزارشي از وضعيت فرهنگي استان ارائه كرد.
گفتني است 16 عضو كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي از ديروز پنجشنبه براي بازديد 3 روزه از اماكن تاريخي و فرهنگي وارد آذربايجان شرقي شده‌اند.
در اين بازديد، اعضاي كميسيون فرهنگي ضمن آشنايي با مشكلات و كمبودهاي فرهنگي از اماكن تاريخي و جاذبه‌هاي فرهنگي نيز ديدن خواهند كرد.
ديدار با مديران فرهنگي استان و فرهيختگان آذربايجان شرقي و تبادل نظر پيرامون مسائل فرهنگي جامعه از برنامه‌هاي اعضاء كميسيون فرهنگي در مدت اقامت است.
اين گروه 16 نفره در اولين روز حضور خود در آذربايجان شرقي ضمن زيارت مزار شهداي تبريز، از مقبره الشعرا، خانه تاريخي امير نظام، مسجد كبود، موزه آذربايجان، مسجد ارك، مصلي امام خميني، تيمچه مظفريه، مسجد جامع و خانه مشروطيت تبريز بازديد كردند.
اعضاي كميسيون فرهنگي هم‌چنين قرار است امروز از شهرستان‌هاي مرند و جلفا بازديد و در نقاط ديني اين دو منطقه حضور يابند.


 
 
نشست خبري جايزه‌ي كتاب سال شعر جوان در غرفه‌ي ايسنا برگزار شد
«جايزه در روز كتاب و كتابخواني اهدا مي‌شود»
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نشست خبري انتخاب كتاب سال شعر جوان، ديروز با حضور محمدرضا عبدالملكيان - مديرعامل دفتر شعر جوان - و برخي از نمايندگان رسانه‌هاي جمعي، در غرفه خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در سيزدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بخش ادب ايسنا، در اين نشست، محمدرضا عبدالملكيان - دبير جايزه كتاب سال شعر جوان - به تشريح برنامه و چگونگي برگزاري آن پرداخت.
او توضيح داد: جايزه كتاب شعر جوان، يكي از طرح‌هاي دفتر شعر جوان است كه سال گذشته در هيات مديره به تصويب رسيد و مقدمات كار فراهم شد. قرار بر اين است كه از امسال، همه‌ساله به شكل مرتب اين برنامه را برگزار كنيم.
عبدالملكيان برگزاري اين جايزه را جزو اهداف دفتر شعر جوان دانست و گفت: اين برنامه براي معرفي چهره‌هاي برتر شعر جوان در نظر گرفته شده و قرار است هر سال كتاب‌هاي منتشرشده در رده سني جوانان كه سقف سني را 30 سال قرار داده‌ايم، بررسي شوند و از ميان آن‌ها انتخاب انجام شود.
وي افزود: نخستين دوره را براي ارتقاي كيفي، با آثار دو سال شروع مي‌كنيم؛ يعني كتاب‌هاي منتشرشده شعر در سال‌هاي 83 و 84 را درنظر گرفته‌ايم كه واجدين شرايط كه طي اين دو سال كتاب شعرشان منتشر شده است، دو جلد از كتاب و تصوير صفحه اول شناسنامه‌هايشان را براي شركت در جايزه، به آدرس خانه شاعران ايران مي‌توانند بفرستند.
مدير عامل دفتر شعر جوان، درباره داوري آثار نيز توضيح داد: داوري‌ها به محض ورود آثار و ثبت آن‌ها شروع خواهد شد. پنج داور در مرحله نخست، كتاب‌ها را بررسي مي‌كنند و كتاب‌ها با يك راي مثبت به مرحله بعد صعود مي‌كنند. كتاب‌هايي كه راي مثبت يك داور را كسب نكنند، توسط داور ديگري، داوري خواهند شد و با دو امتياز منفي كنار گذشته مي‌شوند. در مرحله دوم، هر آن‌چه كه توسط داوران مرحله نخست داوري شده، توسط پنج داور ديگر بررسي مي‌شود. پيش‌بيني مي‌كنيم 20 مجموعه شعر به مرحله نهايي برسند و در مرحله نهايي نيز پنج داور پيش‌بيني شده‌اند كه كل كارها را هر يك از داوران بررسي مي‌كنند و بر اساس داوري و جمع‌بندي امتيازهاي داوران، كتاب سال شعر جوان انتخاب مي‌شود.
وي با تاكيد بر اين‌كه در داوري آثار، فقط شعر بودن آثار براي ما مهم است، افزود، نه قالب و نه موضوع، در انتخاب كتاب سال شعر جوان تاثيري نخواهد داشت.
دبير اين جشنواره همچنين متذكر شد: داوران اين جشنواره هنوز به شكل قطعي مشخص نشده‌اند كه بعد از نمايشگاه كتاب، با همفكري هيات مديره انجمن شاعران، مشخص خواهند شد.
وي افزود: اين جايزه بخش‌هاي جنبي نيز دارد؛ مثل كتاب شعر شاعران جوان كشورهاي فارسي‌زبان، مجموعه شعرهاي جمعي كه در زمينه شعر جوان گردآوري شده، مجموعه شعرهاي شاعران جوان كه از زبان فارسي به ديگر زبان‌ها برگردانده شد يا بالعكس و كتاب‌هايي كه تحقيق درباره شعر جوان است. البته اين بخش‌هاي جنبي به سبب شروع كار و تجربه نخستين، در سال اول فقط به بخش اصلي خلاصه شده است و از سال‌هاي بعد، سنجش‌هاي جنبي را در كنار بخش اصلي خواهيم داشت.
عبدالملكيان درباره اين موضوع كه آيا اين جايزه نيز مانند ساير جايزه هاي شعري به تجليل از يكي از بزرگان شعر ما خواهد پرداخت، گفت: اين موضوع به اين بستگي دارد كه با توجه به روند كار، آثار رسيده و فضاي شعر جوان كشور، ديدگا‌ها، نظرها و پيشنهادهاي مطرح‌شده را بررسي كنيم؛ بر آن مبنا شايد چنين موردي را در برنامه بگنجانيم.
او همچنين خاطرنشان كرد: برنامه پاياني اين جايزه، آبان‌ماه، با روز كتاب و كتابخواني مصادف خواهد بود.


 
 
در آستانه‌ي بزرگداشت 273 سالگي شاعر و عارف ايراني تركمن‎؛
«مختومقلي فراغي در ترويج وحدت و عشق به ميهن نقش اساسي داشته است»

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


فرماندار شهرستان كلاله گفت: نام و شخصيت مختومقلي فراغي - شاعر شهير تركمن - نه تنها در داخل ايران، بلكه در آن سوي مرزها نيز شناخته شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيدمهدي خورشيدي كه در جلسه ستاد بزرگداشت دويست و هفتاد و سومين سالگرد تولد مختومقلي فراغي سخن مي‌گفت، افزود: اين شاعر و عارف شهير تركمن، ارادت خاصي به ائمه اطهار (ع) داشته است كه اين موضوع در همه آثار وي بارز و آشكار است.
وي تصريح كرد: آثار مختومقلي فراغي نقش اساسي در اشاعه و ترويج مهرورزي، وحدت و همدلي و عشق به ميهن داشته است.
خورشيدي اضافه كرد: آيين بزرگداشت 273 سالگي تولد مختومقلي فراغي، 29 ارديبهشت‌ماه سال جاري با حضور شاعران، نويسندگان، فرهنگ‌دوستان و برخي شخصيت‌هاي بلندپايه داخلي و خارجي در محل آرامگاه اين شاعر نامي برگزار خواهد شد.
فرماندار كلاله بر لزوم حضور و مشاركت گسترده آحاد مختلف مردم منطقه در آيين بزرگداشت اين شاعر شهير تركمن تاكيد كرد و گفت: گلچيني از برنامه‌هايي كه طي هفته بزرگداشت مختومقلي فراغي در سطح شهرها و روستاهاي اين منطقه برگزار مي‌شود، طي هفته آينده به اطلاع عموم مردم خواهد رسيد.
او افزود: در حاشيه آيين بزرگداشت مختومقلي فراغي، نمايشگاه كتاب و صنايع دستي نيز برپا خواهد شد.
مختومقلي فراغي، يكي از مفاخر مشرق‌زمين و بنيانگذار شعر كلاسيك تركمن است كه در روستاي حاجي قوشان در حومه شهرستان گنبد كاووس به دنيا آمد و پس از 57 سال زندگي، در همين منطقه دار فاني را وداع گفت. او در روستاي آق تقاي، بخش مراوه تپه از شهرستان كلاله، در جوار مقبره پدرش - دولت محمد آزادي - به خاك سپرده شد و همه ساله بعد از پيروزي انقلاب در دهه سوم ارديبهشت‌ماه، آيين سالگرد تولد وي در محل مقبره‌اش در روستاي آق تقاي برگزار مي‌شود.



 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848