تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


April 24, 2006 12:33 AM

دوشنبه 4 ارديبهشت 85

جشنواره‌ي شعر دانش‌آموزي «موسم گل» برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


جشنواره شعر دانش‌آموزي « موسم گل» برگزار مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مراسم كه روز جمعه اول ارديبهشت‌ماه آتي از ساعت 17 تا 20 برگزار مي‌شود، عليرضا قزوه، شعر و ابوالفضل زرويي نصرآباد، شعر طنز مي‌خواند.
هم‌چنين غلامعلي حداد عادل - رييس مجلس شوراي اسلامي - يا محمدعلي شعاعي - معاونت فرهنگي وزير ارشاد - و رضا اميرخاني - رييس انجمن قلم - در اين مراسم سخنراني مي‌كنند.
شعرخواني 40 دانش‌آموز برتر استان تهران و نمايشگاه و فروشگاه كتاب نيز از ديگر بخش‌هاي برنامه است.
اولين جشنواره شعر دانش‌آموزي «موسم گل» با مشاركت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، انجمن قلم، منطقه 3 آموزش و پرورش و هم‌چنين دبيرستان غيرانتفاعي فرهنگ ( به رياست دكتر حداد عادل) برپا مي‌شود.
اين جشنواره در تالار خانه معلم واقع در خيابان ولي‌عصر (عج)، بالاتر از ميرداماد، جنب آموزش و پرورش منطقه 3 برگزار مي‌شود.


 



محمد بهارلو در آلمان و لهستان درباره‌ي چهار نويسنده‌ي نسل اول ايران سخن گفت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


محمد بهارلو در آلمان و لهستان درباره‌ي محمدعلي جمالزاده، صادق ‌هدايت، صادق چوپك و بزرگ علوي سخنراني كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌اين داستان‌نويس كه به دعوت اتحاديه سراسري غرب سوئد، انجمن فرهنگي ABF و نشر باران به اين دو كشور سفر كرده بود، در 30 مارس درباره‌ي جامعه‌شناسي زبان و نسل اول نويسندگان در گوتنبرگ سخنراني كرد.
وي در اين برنامه درباره زبان چهار نويسنده اصلي و نسل اول ما يعني محمدعلي جمالزاده، صادق هدايت، بزرگ علوي و صادق چوپك بحث كرد و به اين موضوع پرداخت كه زبان اين چهار نويسنده چه مختصات و امتيازهاي خاصي دارد، با زبان متقدمين چه فرقي دارد و نسبت به نويسندگان بعد از خود چه امتيازهايي دارد.
وي هم‌چنين درباره اصطلاح جامعه‌شناسي زبان سخن گفته و نمونه‌هايي از زبان‌هاي اين چهار نويسنده را بررسي كرده است و در پايان به بحث تحول‌هاي زبان در ادبيات داستاني امروز در مقايسه با اين چهار نويسنده پرداخته است.
بهارلو در 12 آوريل نيز با موضوع «آيا هدايت هنوز معاصر ماست» (جهان داستان و صادق هدايت)، سخنراني كرد كه اين جلسه بيش‌تر به پرسش و پاسخ سپري شد.


  
 
دبير كانون ادبي دانشگاه يزد:
نشريه تخصصي كانون ادبي دانشگاه سه ماه به‌حالت تعليق درآمده است

سرويس: صنفي
خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: صنفي


دبير كانون ادبي دانشگاه يزد گفت: نشريه تخصصي كانون ادبي دانشگاه يزد، با عنوان «وسمه» به مدت سه ماه به حالت تعليق درآمده است.
محمد بهمني در گفت‌وگو با خبرنگار صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در يزد،‌ اظهار داشت: در پي شكايت از نشريه تخصصي «وسمه» به بهانه چاپ دو شعر از دانشجويان، كه به گفته كميته ناظر بر نشريه‌ها، مخل حريم عفت عمومي شده است، اين نشريه سه ماه توبيخ و به حالت تعليق درآمده است.
وي افزود: فعاليت‌هاي دانشجويي بر حسب علايق آنهاست و مظلوم قرار گرفتن دانشجويان، يكي از بزرگ‌ترين معضل‌هاست كه جاي تاسف دارد.
بهمني گفت: وضعيت نسبت به چند سال پيش بهتر شده و اين هم از خود آگاهي دانشجويان نسبت به مسائل دانشگاه ناشي مي‌شود.
دبير كانون ادبي دانشگاه يزد در پايان اظهار داشت: به نشانه اعتراض، كانون ادبي را به‌طور موقت تعطيل مي‌كنيم.


 
 


 
شعر ايران، شعر حسرت است
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


روح شرقي، با بار سنگين حسرت، روي دوش شعر ايران افتاده است. روح شاعر ما حسرتكده‌يي است كه در آن تنها شعر حسرت، عرضه مي شود.
به گزارش خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدهاشم اكبرياني، شاعر در وبلاگ http://www.ghabil.com و در نوشتاري با عنوان "شعر ايران، شعر حسرت است" آورده است: شعر ايران، با آن كه از گذشته تا امروز، مراحل و تغييرات بسيار و بنياديني را پشت سر گذاشته، اما در اين تاريخ طولاني، يك ويژگي هم‌چنان همراه آن به پيش آمده است: حسرت.
در ادامه مي‌خوانيد: شعر ايران، شعر حسرت است، حسرت براي نداشته‌ها. در شعر ايران نداشتن و نرسيدن به يار مطلوب، فقدان توجه معشوق به عاشق، نبودن انسان متعالي و كمال يافته، نداشتن آزادي، نبود عدالت، فقدان جاودانگي، غيبت جامعه مطلوب و مانند اين‌ها موضوعاتي هستند كه شاعر ديروز و امروز را به شدت "حسرت زده" كرده است. بزرگاني چون حافظ، سعدي، مولوي و باباطاهر از درد هجران و بي توجهي يار و معشوق مي‌گويند، خيام از نبودن جاودانگي و به دنبال آن از "نيستي" مي‌گويد و از دم غنيمت شمردن كه آن هم با مرگ و خاك و گل كوزه‌گران آميخته مي‌شود، عطار حسرت يافتن انسان متعالي را در شعرهايش دارد و .. .
اين بلاگر نوشته است: در شعر معاصر، شعر "افسانه"‌ي نيما نمونه بارز چنين حسرتي است و نيز شعر اخوان، شاملو، فروغ و سهراب كه هر يك به شكلي مخصوص به خود آميخته به حسرت است. شعر اين شاعران، گرچه به جنبه‌هاي گوناگوني از زندگي فردي و جمعي مي‌پردازد، اما در نهايت با حسرت عجين مي شود. اخوان در شعرهاي معروفش چون "زمستان" يا "كتيبه" از شكست و به عبارتي نبودن پيروزي و معنا در زندگي مي‌گويد. در شعر شاملو، حسرت آزادي، مرگ انقلابيون بزرگ، خلقي كه او را باور ندارد، نبودن هم‌فكر حتي در چهار زندان و ... موج مي‌زند. فروغ حتي درعنوان شعرهايش چون "ايمان بياوريم به اغاز فصل سرد" از فقدان ارزش ها و هنجارهايي مي‌گويد كه زندگي او را با بحران مواجه مي‌سازد و در نهايت سهراب از انسان و دنيايي عارف گونه حرف مي‌زند كه از دست رفته است.
نگاهي به دايره واژگاني اين شاعران به خصوص شاملو و فروغ نيز نشان حاكميت حسرت بر شعرهايشان دارد. كلماتي چون "كاش" ، "اي كاش"، "دريغ" ، "دريغا"، "آه" ، "افسون" و ... مانند اين‌ها در شعر اين دو شاعر به وفور يافت مي شود كه دلالت بر "حسرت" و زمينه هاي ظهور و بروز آن دارد.
در ادامه آمده است: در واقع شعرها اعم از فلسفي، اجتماعي، ايدئولوژيك و سياسي همگي برپايه حسرت بنا شده‌اند. نكته قابل توجه آن است كه حتي شاعران شعر اسطوره‌اي و عصيانگر نيز، اگر نگوييم تماما، به جرات مي توان گفت كه در بيشتر موارد به حسرت ختم مي شوند.
در شعر فردوسي با وجود پيروزي هاي فراوان شخصيت‌هاي مطلوب وي، باز هم اين حسرت پيروزي نهايي است كه بر روح شعر سنگيني مي‌كند. در كنار آن، مرگ فرزند به دست پدر (سهراب توسط رستم)، مرگ برادر به دست برادر (رستم به دست شغاد) ، مرگ دردمندانه عاشقان (فرهاد) و نظاير آن، نرسيدن به وضع مطلوب را تبديل به حسرت بزرگ شعر فردوسي مي كند.
اين بلاگر به بررسي حسرت در ادبيات معاصر پرداخته و نوشته است: در ادبيات معاصر ايران، گرچه شاهد شعرهايي با مضمون "عصيان" هستيم، اما به نظر، اين عصيان نمي تواند نتيجه بخش باشد و شاعر را به آنچه دوست دارد برساند. شعر شاملو و فروغ با آن‌كه شعر عصيان عليه وضع موجود است اما مملو از حسرت است. عصياني كه در برابر "كاش" ها و "دريغ"ها و "افسوس"ها و "آه"ها زانو مي زند.
اكبرياني ادامه داده است: اين كه چرا حسرت در شعر ايران چنين حضور مستحكمي دارد و حتي دامن شاعران عصيان‌گر را هم مي گيرد، مي‌تواند بحث جداگانه اي باشد، اما به اجمال مي توان به روح شرقي اشاره كرد كه هميشه در ذات خود، چنين حسرتي را مي پروراند. در واقع روح شرقي هميشه به دنبال مطلوب‌هايي است كه دست نيافتني‌اند و همين امر به حسرت مي انجامد. شعر شرقي (ايران) چه كلاسيك و چه جديد آن، تاكنون نتوانسته است اين وجه را از خود جدا كند. در عين حال نگاهي به شعر شاعران بسياري از كشورها به خصوص جوامع صنعتي وضع ديگري را پيش رو مي گذارد. در شعر اين جوامع گرچه حسرت يكي از وجوه شعر است، اما همه آن نيست و در بسياري موارد، وجه كم رنگ و مغلوب شعر مي شود. اين شعرها اصولا به نداشته‌ها و دستيابي به مطلوب توجهي ندارند. احساس و انديشه شاعراني از اين دست، يا هستي را آن گونه كه هست مي پذيرد و به توصيف و گزارش شاعرانه آن مي پردازد و يا يكسره بر آن عصيان مي كند بي آن كه رسيدن به مطلوب و آرمان را هدف خود قرار دهد.
"شعر اوكتاويو پاز" و كم و بيش "آدونيس" شعري است از نوع اول. اين شاعران، وضع موجود را مي پذيرند و شعر آن ها بيشتر انديشه‌اي است كه پيچيدگي‌هاي هستي را نشان مي دهد. شعر نوع دوم كه عصيان عليه وضع موجود بوده و آن را به سخره مي گيرد، در شعر شاعراني چون "آن كينزبرگ"، "براتيگان"، "كرواك" و حتي "ماياكوفسكي" در اوايل قرن بيستم ميلادي متبلور شده است. در اين گونه‌ي شعري، شاعر بي‌هيچ حسرتي عليه جهان عصيان مي كند چرا كه در انديشه و احساس او، انسان مطلوب، جامعه آرماني و در مجموع هستي مقبول و مشروع جايي ندارند. جهاني كه آن ها بر آن تهاجم مي كنند مي تواند شامل كل هستي و يا معشوق يا حتي يك خيابان باشد، اما هيچگاه بر‌آن نيست جانشيني براي وضع موجود ترسيم كند و حسرت آن را در دل داشته باشد.
در پايان اين نوشتار مي‌خوانيد: به نظر مي آيد شعر ايران، هم‌چنان بر مدار حسرت بچرخد. نگاهي به شعر شاعران ايران (چه در داخل و چه در خارج) نشان مي دهد كه روح و فكر شاعر ايراني در دايره گسترده‌يي از نداشته‌ها محصور است و همين امر او را اجبارا، به سوي ايده آل ها و مطلوب هايي سوق مي دهد كه نيست و بايد باشد. روح شرقي هم‌چنان با بار سنگين حسرت، روي دوش شعر ايران افتاده است. بايد گفت روح شاعر ما حسرتكده‌يي است كه در آن تنها شعر حسرت، عرضه مي شود.


 
 
مدير مرکز سعدي‌شناسي:
سعدي شاعر عشق است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مدير مرکز سعدي‌شناسي گفت: زبان غنايي و غزليات عاشقانه شعر فارسي با سعدي به اوج مي‌رسد.
کوروش کمالي سروستاني در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در فارس، با بيان مطالب بالا افزود: سعدي يگانه‌اي است که سحر کلامش به غايت اعجاز دست مي‌يابد و از آن روست که در ذکر جميلش در افواه عوام افتاده، وصيت سخنش در بسيط زمين رفته.
وي تصريح کرد: شيخ بزرگ «گلستان» را براي نزهت ناظران و فسحت حاضران در حسن معاشرت و آداب محاورت، در لباسي که متکلمان را به کار آيد و مترسلان را بلاغت بيفزايد، تصنيف كرد و «بوستان» را بر مبناي حکمت بنيان نهاد. با اين هم تار و پود شيخ را از عشق سرشته‌اند، عشق براي او «آغاز هست و انجام نيست»، از اين‌رو غزل‌هاي خويش را عاشقانه سروده است.
وي سعدي را شاعر عشق توصيف کرد و گفت: دغدغه عشق براي سعدي، دغدغه‌اي جدي است و به همين دليل است که در گلستان، باب «عشق و جواني » را گشوده است و در بوستان به «عشق و شور و زيبايي» پرداخته است، و در غزل‌هايش عشق را جاودانه کرده است، آن‌جا که مي‌گويد:
گويند روي سرخ تو سعدي چه زرد کرد/ اکسير عشق بر سيم آميخت و زرد شدم
وي افزود: به باور شيخ، شوق و صبر همدمان عشق‌اند و وصل، چاره عشق:
ز حد بگذشت مشتاقي و صبر اندر غمت يار/ به وصل خود دوايي کن دل ديوانه ما را
علاج درد مشتاقان طبيب عام مي‌شناسد/ مگر ليلي کند درمان غم مجنون شيدا را
به هر حال گسستن از عشق سعدي را نشايد و هرچه کوشش، آن را نيابد.
گفتم آهن‌دلي کنم، چندي ندهم دل به هيچ دلبندي
و آن که را ديده در دهان تو رفت هرگزش گوش نشنود پندي
به دلت، کز دلت به در نکنم سخت‌تر ز اين مخواه سوگندي.
دبير علمي بزرگداشت يادروز سعدي در پايان گفت: بي‌هيچ ترديد سعدي از عاشق‌ترين شاعران ايران‌زمين است و عاشقانه‌هايش ماندگارترين و لطيف‌ترين عاشقانه‌ها و قول خودش گواه.
بر حديث من و حسن تو نيفزايد کس/ حد همين است سخنراني و زيبايي را


 
 


داستان كوتاه؛ بساط شيطان
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها


ديروز شيطان را ديدم. در حوالي ميدان بساطش را پهن كرده بود؛ فريب مي‌فروخت. مردم دورش جمع شده‌ بودند،‌ هياهو مي‌كردند و هول مي‌زدند و بيشتر مي‌خواستند.
به گزارش خبرنگار سرويس نگاهي به وبلاگ‌هاي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وبلاگ "بچه محل" به آدرس bache-mahal.blogfa.com در برگيرنده‌ي مجموعه‌يي از داستان‌هاي کوتاه و جالب است، در يكي از داستان‌هاي اين وبلاگ با عنوان بساط شيطان و در ادامه‌ مطلب بالا، آمده است: توي بساطش همه چيز بود: غرور، حرص،‌دروغ و خيانت،‌ جاه‌طلبي و ... هر كس چيزي مي‌خريد و در ازايش چيزي مي‌داد. بعضي‌ها تكه‌يي از قلبشان را مي‌دادند و بعضي‌ پاره‌يي از روحشان را. بعضي‌ها ايمانشان را مي‌دادند و بعضي آزادگيشان را. شيطان مي‌خنديد و دهانش بوي گند جهنم مي‌داد. حالم را به هم مي‌زد. دلم مي‌خواست همه نفرتم را توي صورتش تف كنم.
در ادامه مي‌خوانيد: انگار ذهنم را خواند. موذيانه خنديد و گفت: من كاري با كسي ندارم،‌فقط گوشه‌يي بساطم را پهن كرده‌ام و آرام نجوا مي‌كنم. نه قيل و قال مي‌كنم و نه كسي را مجبور مي‌كنم چيزي از من بخرد. مي‌بيني! آدم‌ها خودشان دور من جمع شده‌اند. جوابش را ندادم. آن وقت سرش را نزديك‌تر آورد و گفت‌: البته تو با اين‌ها فرق مي‌كني. تو زيركي و مومن. زيركي و ايمان، آدم را نجات مي‌دهد. اين‌ها ساده‌اند و گرسنه. به جاي هر چيزي فريب مي‌خورند. از شيطان بدم مي‌آمد. حرف‌هايش اما شيرين بود. گذاشتم كه حرف بزند و او هي گفت و گفت و گفت. ساعت‌ها كنار بساطش نشستم تا اين كه چشمم به جعبه‌اي عبادت افتاد كه لا‌به‌لاي چيز‌هاي ديگر بود. دور از چشم شيطان آن را برداشتم و توي جيبم گذاشتم.
با خودم گفتم: بگذار يك بار هم شده، كسي، چيزي از شيطان بدزدد. بگذار يك بار هم او فريب بخورد. به خانه آمدم و در كوچك جعبه عبادت را باز كردم. توي آن اما جز غرور چيزي نبود. جعبه عبادت از دستم افتاد و غرور توي اتاق ريخت. فريب خورده بودم، فريب. دستم را روي قلبم گذاشتم، ‌نبود! فهميدم كه آن را كنار بساط شيطان جا گذاشته‌ام. تمام راه را دويدم. تمام راه لعنتش كردم. تمام راه خدا خدا كردم. مي‌خواستم يقه نامردش را بگيرم. عبادت دروغي‌اش را توي سرش بكوبم و قلبم را پس بگيرم. به ميدان رسيدم، شيطان اما نبود. آن وقت نشستم و هاي هاي گريه كردم. اشك‌هايم كه تمام شد،‌بلند شدم. بلند شدم تا بي‌دلي‌ام را با خود ببرم كه صدايي شنيدم، صداي قلبم را. و همان‌جا بي‌اختيار به سجده افتادم و زمين را بوسيدم؛ به شكرانه‌ي قلبي كه پيدا شده بود.


 
 
كنگره‌هاي شعر "روستا"، "پيامبر اعظم (ص)" و "نماز" در يزد برگزار مي‌شوند
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد گفت: كوير خصوصيت‌هاي خاص و منحصر به‌فردي دارد كه آن‌ها را در شعر، به زيبايي مي‌توان به تصوير كشيد.
سيدجواد رفائي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در يزد، اظهار داشت: دومين كنگره سراسري شعر كوير در ابركوه با هدف نگاه تازه به كويرو مردمان كوير شكل گرفت.
وي افزود: جداي از مشخصه‌هاي طبيعي كوير، مردمان كوير و خصوصيت‌هاي اخلاقي آن‌ها نظير سخت‌كوشي، امانتداري، قناعت و جنگ با طبيعت براي ادامه زندگي، مطالبي است كه در شعر شاعران ما به زيبايي مي‌تواند به تصوير كشيده شود.
شب‌هاي كوير، قنات و زندگي در دامان كوير، ديگر موضوع‌هايي بود كه رفائي به آن اشاره كرد و افزود: اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي يزد با هدف توجه بيش‌تر به كوير، به برگزاري كنگره شعر كوير در ابركوه تصميم گرفت و خوشبختانه دومين كنگره در سال جاري با موفقيت برگزار شد.
وي افزود: تعداد آثار كنگره دوم نسبت به اولين كنگره، بيش از 50 درصد رشد داشت، كه نشان‌دهنده اهميت كوير در شعر شاعران است.
رفائي ابراز اميدواري كرد: سال آينده كنگره كوير با عنوان كنگره شعر و ادب كوير همراه با بخش‌هاي جديد تر و با نمايشگاهي از عكس كوير و حضور شاعران ديگر كشورهاي اسلامي برگزار شود.
معاون فرهنگي ادره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد، از برگزاري دو كنگره ديگر در يزد با عنوان شعر روستا و شعر پيامبر اعظم (ص) و نماز خبر داد و گفت: در سال جديد اداره كل ارشاد، با سه رويكرد نهضت كتاب‌خواني، پيامبر و نماز، برنامه‌هاي خود را انجام مي‌دهد.


 


 مجيد روانجو:
جايگاه كنوني شعر جنوب از تلاش‌هاي منوچهر آتشي متأثر است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مجيد روانجو معتقد است: جايگاه كنوني شعر جنوب در شعر معاصر ايران، از نگره و تلاش‌هاي منوچهر آتشي در بررسي و معرفي شاخصه‌هاي اين شعر متاثر است.
اين شاعر و داستان‌نويس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: آن‌چه ما امروز با نام شعر جنوب در جغرافياي شعر معاصر ايران مي‌شناسيم، صبغه و نگره‌اي است كه منوچهر آتشي از همان نخستين‌سال‌هاي شكفتگي شعري خود به آن التفات ورزيد و در بررسي جنبه‌هاي عاطفي ـ تخيلي و زباني آن و نيز، در هر چه گستردن دامنه‌هاي آن كوشيد.
او افزود: تلاش او در سال‌هاي اواخر دهه‌ 40 و سال‌هاي دهه 50 در گردآوري و چاپ آثار شاعران جنوب، راه‌اندازي جنگ‌هاي ادبي، ماه‌نامه‌هاي اقليمي و معرفي شعر جنوب به منزله‌ يك ژانر شعري متشخص و با پشتوانه در تاريخ شعر معاصر ايران، موجود و قابل بررسي است.
روانجو با بيان اين‌كه علاوه بر شعر، در كارنامه‌ ادبي آتشي، ترجمه‌هايي ديده مي‌شود، از نويسندگاني هم‌چون ايگناتسيو سيلونه، زيگمون لاوين، ماياكوفسكي و ... كه آثارشان تا به امروز خواندني و درخور توجه است، ياد و خاطرنشان كرد: تقريبا يك دهه آخر زندگي آتشي بيش‌تر از هر چيز به فعاليت‌هاي گوناگون ادبي او در مطبوعات و ماه‌نامه‌هاي فرهنگي گذرانده شد. او بيش‌تر نقد مي‌نوشت و نظريه‌هاي جديد شعري را بررسي و شناسايي مي‌كرد. انحراف‌هاي مسلم و شايع در قلمرو زبان و شعر را مي‌كوشيد گوش‌زد كند و براي سلامت شعر امروز ما چاره‌اي بينديشد و گاه اگر شرايط و موقعيت‌ مناسبي مي‌يافت، ميل داشت گذشته‌ شعري اجتماعي خود و هم‌نسل‌هاي خود را با ديدي پخته‌تر از گذشته و با ابزارهاي نقد جديد بررسي و بازخواني كند.
اين منتقد با تاكيد بر اين مطلب كه بي‌شك هيچ‌يك از فعاليت‌هاي ادبي ـ فرهنگي آتشي بر روند زنده جريان‌هاي ادبي ايران و شعر معاصر جنوب بي‌تاثير نبوده است، تصريح كرد: منوچهر آتشي پيش و بيش از هر چيز، شاعري بود كه به تعبير بودلر ” خود را مي‌نماياند “. شعر آتشي پهنه‌اي است كه او را و دنياي او را يك‌جا دربر مي‌گيرد. نام او و شعر او پيوند ذوقي و ذاتي خود را تا هميشه با شعر معاصر ايران حفظ خواهد كرد. شعر آتشي مانند هر شعر پرخون و استخوان‌دار ديگري كه مي‌شناسيم، با معيارهاي سياسي ( آن هم از نوع عوامانه‌اش ) و نيز با كاركردهاي ايدئولوژيكي اين يا آن جهان‌بيني قابل تطبيق و تحليل نيست؛ چون شعر و سياست، و شعر و نگره‌هاي صرفا ايدئولوژيك، نه از يك جنس‌اند و به واقع نه يك‌جا جمع‌شدني.
روانجو چهره‌ آتشي را براي جامعه ادبي ايران چهره‌ شاعري بزرگ، تنومند و ريشه‌دار و شعر او را بخش عظيم، زنده و فعالي از پيكره شعر معاصر ايران دانست و توصيه كرد: بكوشيم به شعر او و دغدغه‌ها و دلواپسي‌هاي شاعرانه و ادبي‌اش با احترام بنگريم و سهم او را در نوشته‌ها و شعرهايمان و آن‌چه را از او و ديگران مي‌خوانيم، از ياد نبريم؛ حتا اگر او را فراموش مي‌كنيم، فراموشيمان را تخطئه نكنيم.


 
 
گيله‌وا ويژه‌ي هساشعر منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


هشتادوهفتمين شماره ماهنامه پژوهشي، فرهنگي و هنري گيله‌وا به همراه ويژه‌نامه شاعران هساشعر منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شماره 87 ماهنامه فرهنگي، هنري، پژوهشي گيله‌وا به مديرمسوولي محمد تقي پور احمد جکتاجي - پژوهشگر و شاعر گيلاني - و سردبيري هوشنگ عباسي منتشر شد.
در اين شماره، مطالبي با عنوان‌هاي بازتاب نشر قرضه ملي در رشت، نقد و بررسي منظومه آقادار شيون فومني، صنايع دستي گيلان، آيين چهارشنبه‌سوري در گيلان و آستارا جزو لاينفک گيلان، در کنار شعرهايي از منوچهر آتشي، هوشنگ اقدامي و پيمان گوري به چشم مي‌خورد.
هم‌چنين گيله‌واي ويژه شاعران هساشعر در 100 صفحه به همت رحيم چراغي - شاعر و پژوهشگر گيلاني و از پيشگامان هساشعر در گيلان - با هساشعرهايي از پيمان نوري، مهرداد پيله‌ور، محمد بشرا، مسعود بيزار گيتي، افشين پرتو، ناصر فتوحي، عليرضا پنجه‌اي و ... به چاپ رسيده است.


 
 
شماره‌ي 150 مجله‌ي دانشكده‌ي ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


شماره صدوپنجاهم مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد منتشر شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، اين مجله علمي - پژوهشي با موضوع تخصصي زبان و ادبيات منتشر شده است.
در اين شماره نشريه، اين مقاله‌ها به چاپ رسيده‌اند: بررسي رسائل بديع‌الزمان از خلال يتيمه‌الدهر به قلم دكتر محمدباقر حسيني، نگاهي به انواع جمله در زبان عربي به قلم دكتر سيدحسين سيدي، داستان جانوران در شعرهاي احمد شوقي - شاعر معاصر مصر - به قلم دكتر علي منتظمي، جستاري در احوال و آثار يعقوب چرخي و تفسير او به قلم دكتر سيدكاظم طباطبايي و عالم جان سعيداف، نگاهي اسطوره‌شناختي به داستان ضحاك و فريدون بر مبناي تحليل عناصر ساختاري آن به قلم دكتر علي تسليمي، دكتر علي‌رضا نيكويي و اختيار بخشي، بن‌مايه اساطيري روييدن گياه از انسان و بازتاب در شاهنامه و ادب پارسي به قلم سجاد آيدانلو، ويس و رامين و ريشه‌شناسي كهن به قلم دكتر سليمي و سيدمجتبي ميرميران و ثنويت در ادبيات مزديسني به قلم فاطمه جهان‌پور.
مجله دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه فردوسي مشهد با 38 سال قدمت، قديمي‌ترين نشريه علمي - پژوهشي شرق كشور محسوب مي‌شود.


 
 
/همراه با روز بزرگداشت سعدي/
رمضان‌ بهداد: سعدي به سرودن شعر فارسي مي‌باليد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


عضو هيات عملي دانشكده زبان و ادبيات عرب دانشگاه يزد معتقد است: هرچند سعدي به سرودن شعر فارسي مي‌باليده، ولي هيچگاه خود را مدعي سرودن اشعار به زبان عربي نمي‌دانسته است.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در يزد،‌ دكتر رمضان‌ بهداد در سخنراني خود در سالن اجتماعات مجتمع علوم انساني دانشگاه يزد، به بررسي سطح ادبي اشعار عربي شيخ اجل سعدي شيراز پرداخت.
وي سعدي را صاحب شعرهايي با مضامين عرفاني دانست و اظهار داشت: اشعار شيخ اجل سعدي با توجه به تسلط اين شاعر بر بزم قافيه با شاعران بزرگ برابري مي‌كند و خود صادقانه به اين امر اذعان داشته است كه به سرودن شعر فارسي مي‌بالد، ولي با اين حال خود را مدعي سرودن اشعار به زبان عربي نمي‌داند.
بهداد با بيان اين كه سعدي در سرودن شعر فارسي زبانزد خاص و عام مي‌باشد، افزود: سعدي ابياتي را به‌صورت زبان عربي نيز سروده، كه تعدادي از آن به‌صورت قصائدي جمع آوري شده است.
وي خاطرنشان كرد: در اشعار عربي اين شاعر بزرگ ايراني علاوه بر محسوس بودن انديشه و تعبيرات، صنايع مختلفي همچون صنعت بديع، ايهام و كنايه، استعاره، و تشبيهات به‌وفور ديده مي‌شود.
عضو هيات عملي دانشگاه يزد در اين سخنراني با تشريح ادبيات عربي سعدي، يادآور شد: هرچند اشعار نابغه‌اي به زبان عربي از اين شاعر بزرگ به يادگار مانده است، ولي در اشعارش، ضعف و سستي در تعبيرات نيز مشاهده مي‌شود.


 
 
ابومحبوب از الهام و تجربه در داستان مي‌گويد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


يكصدوپنجاه‌ويكمين نشست هفته‌ي كانون ادبيات ايران - نخستين نشست در سال جديد - به سخنراني دكتر احمد ابومحبوب درباره‌ي "نقش الهام و تجربه در داستان‌نويسي" اختصاص دارد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، پس از اين سخنراني، مسلم صالحي - از نويسندگان برگزيده مركز دانش‌پژوهان شاهد -، داستان خود را با نام بلندتر از صداي ناحي مي‌خواند و لادن نيك‌نام - منتقد - آن‌را نقد و بررسي مي‌كند.
اين نشست روز دوشنبه چهارم ارديبهشت ساعت 17 در محل كانون ادبيات ايران واقع در خيابان مفتح، روبه‌روي ورزشگاه شيروي، خيابان اردلان، شماره 31 برگزار مي‌شود.
نشست‌هاي هفتگي كانون ادبيات ايران در سال 85 روزهاي دوشنبه هر هفته برگزار خواهد شد.


 
 
«اميرحسين فردي» دبير اولين مسابقه «داستان دفاع مقدس» شد


خبرگزاري فارس: اميرحسين فردي _ نويسنده و منتقد ادبي از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس به عنوان دبير اولين جشنواره «داستان دفاع مقدس» انتخاب و معرفي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، اين مسابقه سراسري كه با تلاش «بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس» و همكاري «انجمن قلم»، «خانه داستان» و «دفتر آفرينش‌هاي ادبي و هنري حوزه هنري» برگزار مي‌شود، ويژه بزرگسالان بوده و علاقه‌مندان بدون محدوديت در تعدد عناوين داستان،‌ مي‌توانند تا پايان مرداد ماه با ارسال آثار خود در اين جايزه شركت كنند.
«اميرحسين فردي» سال 1328 در اردبيل متولد شد. وي پس از پيروزي انقلاب اسلامي دفتر «جُنگ ادبي – هنري سوره» را در سال 1359 تاسيس كرد و پس از آن (1361) تاكنون مسؤوليت و سردبيري مجله «كيهان بچه‌ها» را برعهده دارد. وي عضو هيأت داوران كتاب سال جشنواره‌هاي مختلف ادبي بوده و از بنيانگذاران حوزه انديشه و هنر اسلامي است. فردي هم‌اكنون عضو هيأت سياستگذاري كتاب‌هاي كودك و نوجوان ارشاد بوده و دبيري جايزه شهيد «حبيب غني‌پور» را بر عهده دارد.
از آثار وي مي‌توان به كتاب‌هاي «كوچك جنگلي» (رمان)، «مهمان ملائك» (داستان)، «سياه چمن»(رمان)، «ملاقات با آفتاب» (مجموعه داستان)، «خورشيد» (مجموعه داستان)، «گلدان پشت شيشه» (گردآوري _ داستان)، «آشيانه در مه» (رمان)، «افسانه اصلان» (رمان)، «روزي كه تو آمدي» (مجموعه داستان) و «روح الله» (داستان) اشاره كرد.
برندگان اولين مسابقه داستان دفاع مقدس كه در سه بخش «داستان كوتاه»، «داستان بلند» و «رمان» انتخاب مي‌شوند، آثارشان در كتابي مستقل چاپ خواهد شد.


 


اسامي منتخبين شعر برنامه تلويزيوني «نغمه‌هاي آسماني» اعلام شد


خبرگزاري فارس:اسامي منتخبين شعر برنامه تلويزيوني«نغمه‌هاي آسماني»محصول گروه فرهنگ و معارف شبكه سه سيما به كارگرداني و تهيه‌كنندگي«علي اكبر ذاكري»اعلام شد.
به گزارش خبرنگار فارس اين برنامه تركيبي كه در20 قسمت 30 دقيقه‌اي و 2 قسمت 120 دقيقه اي درگروه معارف شبكه سه سيما تهيه شده بود ازدو روز قبل از 28 صفر شروع و تا 17 ربيع الاول ادامه داشت و سعي داشت به نوعي مخاطبين جوان را با موضوعاتي كه از ته قلب به آن اعتقاد دارند،درگير كند و عشق،ايمان و دين باوري نسبت به رسول اكرم(ص) و كتاب مقدس قرآن نشان دهد.
اسامي114برگزيده اين برنامه كه توسط داوراني چون عبدالجبار كاكايي، افشين اعلاء ، فريبا وكيلي ، محمدسعيد ميرزايي، محسن وطني، قادر فاضلي بررسي و انتخاب شد به شرح زير است:
فاروق صفي‌زاده از تهران، محمد رجايي (همايون) از فولاد شهراصفهان،ليدا حقيقت‌خواه از خراسان شمالي آشخانه، زينب گشول از نجف‌آباد اصفهان، فهيمه زيبايي از مشهد، فاطمه معمار از بيجاركردستان، فاطمه شريف از رودسر، محمد سلطاني ازازنا لرستان، يوسف نقدي از مياندوآب، مهديه مالمير از قزوين، مهدي ايزدپناه طوسي از مشهد، حسين فولادي نسب از بردسير، فاطمه زماني از مباركه اصفهان، محمد‌علي طحاني شهني از تهران، فاطمه مشاعني (شاعي)ازتهران، محمدحسين بهرامي از كرمانشاه، اختر شاملو از تهران، غلامعلي رحيمي از پيشوا ورامين، سليم غلامي بروجني از چهارمحال و بختياري، حميد كرمي از همدان، زينب حاتمي از فولاد‌شهر، بهروز هاشم پورازگيلان، محمد‌يضا ناصري سنگي از تهران، محمد‌ابراهيم گلريزان از نيشابور، مهدي مرتضوي از بابل، حسن علو اسماعيلي ازدهشير يزد ، حميده زند از قم، جمشيد حامي از ورد آوردكرج، مهران رنجبرازبابل، سميه صالح‌آبادي از‌تهران، راضيه عسگرنژاداز كاشان، وحيد ساده ميمندي ، كاظم ورموزيار‌ از‌كرج، نادر فاضل از كرج، عبدالوهاب شاهدي از آق قلاگلستان، سهيلا آرين، شمس‌اله افرازي زاده از كهكيلويه و بوير احمد، علي شريعتي از كرج، حامد صافي‌از اهواز، حسين رجايي بهلولي از اسلامشهر، مرضيه محبي از تهران، محمدرضا عربي از تهران، امير ايزدني ا‌ازفيروزكوه، فرحناز خاكيين از شهرياركرج، سيد محمدجواد شرافت _ قم، نادر شكرانه از اسلام‌آباد غرب، ماهرخ پورمحمد از كرج، صالح محمدي امين از قم، محسن محمديان هرواني از عبدل‌آباد، مجيد سبزي از تهران، بهشته كمالي از آمل، سجاد عزيزي آرام از كرمانشاه، محمد مرادي از شيراز، سميه كاظمي از مرودشت فارس، دانيال هودرجي از كرمانشاه، بهرام اسكيني از خرم‌آباد، مطهره جوهري از بندر عباس، زهرا آبتين از قم، نرگس سيد‌موسوي از نيشابور، صديقه عظيمي نيا از ابركوه‌ يزد، غلامرضا رزي از تبريز، عادل حيدري از تبريز، سعيده خليل‌زاده از هادي شهرآذربايجان شرقي، مرضيه جوهري گناو، بوشهر، ابوالقاسم جليليان از مشهد، مرتضي حيدري ازشوش دانيال، حسن غفاري از زنجان، محمد‌حسين امانت از شيراز، رضوان نيلي پور _ اصفهان، عطيه جوادي از كاشان، افسانه پورجبار از تبريز، علي ناصري از مشهد، سعيده وارسته الهي از كاشمر، ندا هوشمند از ابركوه يزد، مجيد جلالي از قرچك ‌ورامين، اكبر خردچشم ازاسلامشهر، زهرا محمدي از تهران، شبنم لاجوردي ازتهران، محمد عزيزي (نسيم)از تهران، حاج محمد نظري _ تهران، عزيزاله كر از درورد لرستان، سعدي مسلمان‌پور، علي‌اكبر عليزاده سوگلي، سودابه مهيجي ازلرستان، علي‌اكبر پور سلطان (مهاجر)از تهران، صالح عطار‌زاده، سيد شريف جعفري (شاهد)از تبريز، حسن دوست محمدي از تهران، مجيد آذردشتي از كرج، كبري موسوي فرخي ازشهر كرد، حسن گذدرازي از ماهشهر، رضا حبيب‌اله زاده از بابلسر، مريم حسن‌لو از تهران، علي رحماني ازمشهد، زهرا جورجانكي از زرند‌ كرمان، فرهاد هجرتي نمين از تهران، حسين زنگانه از گلستان، عبداله شمركند از تهران، ليلا افشاني از تهران، شمس الله افرازي از كهكيلويه و بوير احمد، حاتم حاتمي از دهلران ايلام، احسان آقاسي زاده ازمشهد، طاهره رستمي از كرمانشاه، سهراب ذبيحي ازسراب، جواد دهقان از يزد، زهرا رضاخان از تهران، نيره السادات حضاري از تهران، پريسا اماني از كرمانشاه، شمس‌اله قنبري ازقم.
برندگان مي‌توانند جهت كسب اطلاعات بيشتر و ارايه نشاني كامل پستي و شماره تماس با روابط عمومي شبكه 3 سيما با شماره تلفنهاي 22021955 و 22021901 تماس حاصل نمايند.


 


همايش ادبي «سعدي تا سپهري» در كاشان


خبرگزاري فارس: همايش دو روزه «سعدي تا سپهري» در كاشان برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس اين همايش به مناسبت اول ارديبهشت ماه، روز بزرگداشت سعدي و همچنين درگذشت شاعر معاصر زنده ياد سهراب سپهري و در 2 روز برگزار مي‌شود.
روز چهارشنبه سي ام فروردين، با حضور اساتيد دانشگاه نشستي تخصصي با موضوع بررسي تحليلي شعر سعدي و سير آن تا شعر سهراب برگزار مي شود و در روز پنجشنبه 31 فروردين نيز مراسم شعر خواني با حضور شاعران در باغ تالار شهر سبز نياسر برپا خوهد بود. اين برنامه با گل افشاني مزار سهراب سپهري در مشهد اردهال پايان خواهد يافت.
اين هفتمين باري است كه يادمان سهراب سپهري شاعر بزرگ معاصر به همت انجمن شاعران جوان كاشان در كنار مزارش برگزار مي‌شود.



 
بزرگداشت مرحوم «سيدحسن حسيني»/4


حميدرضا شكارسري: شعرهاي خوب «حسيني» را بايد در اشعار انقلابي او جستجو كرد
خبرگزاري فارس:حميدرضا شكارسري گفت:من گمان مي‌كنم علي‌ رغم حضور فعال «حسيني» در سال‌هاي پيش از انقلاب، شعرهاي خوب اين شاعر را بايد در اشعار انقلابي او جستجو كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس،«حميدرضا شكارسري» كه عصر امروز در مراسم بزرگداشت «سيدحسن حسيني» در تالار كمال دانشكده ادبيات دانشگاه تهران سخن مي‌گفت،اظهار داشت:خوشحالم در جايي صحبت مي‌كنم كه هر چه قدر درباره ادبيات صحبت كنيم، لذت بيشتري مي‌بريم. در اين جلسات است كه مي‌توانيم عناويني را به شاعران بدهيم و به جاي تجليل صرف،تحليل هم بكنيم.
وي افزود:اگر به مسئله همزماني در شعر توجه كنيم، ديگر نمي‌توانيم در مورد شعري ارزش‌گذاري كنيم. به نظر مي‌رسد در بحبوحه حوادث شاعران به بعضي از مسؤوليت‌هاي خود بيشتر از بقيه دقت مي‌كنند و به جاي پاسخ دادن به نيازهاي شعري و محفل‌هاي ادبي به نيازهاي اجتماعي پاسخ مي‌گويند.
اين شاعر گفت: بعد از انقلاب اسلامي نيازهايي در جامعه ما به وجود آمد كه در شعرهاي پس از انقلاب خود را نشان داده است. حتي نوع مخاطبان در بعد از انقلاب عوض شد و ماموريت شعر نيز دچار دگرگوني شد. اين نيازها قبل از انقلاب وجود نداشتند. بنابراين شاعران به صورت ناخودآگاه عكس‌العمل نشان دادند. مثلا به قوالب كلاسيك بازگشتند. براي اين كه مخاطبان عام با اين قالب‌ها بيشتر ارتباط برقرار مي‌كردند.
شكارسري اضافه كرد: شاعراني مثل حسيني اگر آثاري را در اين ميان توليد مي‌كنند بايد آن آثار را با توجه به همزماني با عصر خود بسنجيم. آنها فقط نيازهاي عصر خود را پاسخ دادند و در بند ادبيات نبودند. اين اشعار ارزش جامعه شناختي دارد. صراحت در اين اشعار باعث شده در ميان مردم خود جا بيفتد.
وي ادامه داد: شعر حسيني با يك روند اجتماع‌گرا و سياسي‌گرا در سال‌هاي پيش از انقلاب آغاز شد و به سوي سمبل‌سازي مذهبي رفت و با وقوع انقلاب و دفاع مقدس،با پاسخ دادن به نيازها يك صراحت معني را در پيش گرفت.
اين شاعر افزود: شعر حسن حسيني در سال‌هاي پيروزي انقلاب نوعي پاسخ‌گويي به نيازهاي اجتماعي در گفتماني صريح است. اما اگر بخواهيم اين روند را بررسي كنيم بايد به اين موضوع توجه كنيم كه پيروزي انقلاب باعث يك جمهوري شعري شد. قبل از آن بخش اصلي شعر ايران به ويژه گفتمان نوي آن در حيطه نفوذ محافل روشنفكري بود. اما با پيروزي انقلاب،شكل ديگري به خود گرفت.
شكارسري اظهار داشت: مردم بعد از انقلاب وارد تمام صحنه‌ها به ويژه ادبيات شدند و شاعران زيادي پديد آمد. بعد از انقلاب فاصله از صراحت،در كار حسيني ديده شد و به نوعي حركت به سمت تكنيك‌ها و شگردهاي شعري مشاهده شد كه شعر حسيني را به شعر معترض تبديل كرد.
وي در پايان گفت:در اين برهه شعر حسيني كم كم به شعري مي‌رسد كه داراي تعريف است. مفاهيم صريح جاي خود را به تصوير‌هاي متاثر از مفاهيم مي‌دهد. شعري كه به حوادث پيرامون خودش از دريچه يك شاعر شيعي،عكس‌العمل نشان مي‌دهد.


 


بزرگداشت مرحوم «سيدحسن حسيني»/3


اسماعيل اميني:«سيدحسن حسيني» ادبيات آكادميك را به ادبيات خلاق پيوند داد
خبرگزاري فارس:اسماعيل اميني گفت:معدود كساني هستند مثل «سيدحسن حسيني» كه ادبيات آكادميك را به ادبيات خلاق پيوند دهند؛بيشتر اديبان در يكي از اين دو شاخه رشد كرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري فارس،«اسماعيل اميني» كه عصر امروز در مراسم بزرگداشت «سيدحسن حسيني» در تالار كمال دانشكده ادبيات دانشگاه تهران سخن مي‌گفت،درباره طنز در آثار «حسيني»، اظهار داشت: در آثار حسيني طنز خاصي كه وجود دارد، پنهان مانده است. هيچ شعري از او وجود ندارد كه طنز نداشته باشد. طنز مجموعه اشعار«نوش‌داروي طرح ژنريك» يك مقدار ناشناخته مانده است و خود شاعر هم با تواضع در مورد آن صحبت مي‌كند.نمونه‌هاي بسيار فاخري از طنز در اين كتاب وجود دارد كه مثال زدني است.
وي افزود: طنز در روزگار ما هدف اصلي‌اش مقابله با فريب است.روزگار ما روزگاري است كه نمايش‌گرايي گفتمان غالب است. ما دچار دگر گونه نمودن صورت‌هاي رفتاري و گفتاري هستيم. شايد يك دليل‌اش اين است كه رسانه‌ها به خاطر تسلط بر ذهن‌ها، نمايش را غالب كرده‌اند.
اين شاعر ادامه داد: شناخت انسان‌ها از جهان بيش از آن كه عيني باشد از طريق رسانه‌ها به آنها القا مي‌شود.يك گونه از اين نمايش كه مورد توجه «حسيني» است،در طنزش موجود است. اين كه ما در اين شرايط به سنت‌ها پايبند نيستيم و كسي كه به اين سنت‌ها پايبند است، با دشواري روبرو است. اين موضوع مورد توجه و خشم مرحوم حسيني است، هم در شعرهاي جدي و هم در شعرهاي طنز به اين موضوع توجه كرده است.
اين شاعر گفت: زاهد،‌عارف، تاجر و شاعر چهار شخصيت اصلي اين مجموعه است. گوئي از رفتار متظاهر گونه شاعران بيشتر گله‌مند بوده است. اگر چه از زاهد، عارف و تاجر هم شكايت مي‌كند.
اميني افزود:او ميان عشق به دانشگاه و عشق به ادبيات خلاق در شعر «شاعري وارد دانشكده شد ذوق خود را به نگهبان داد» جمع بسته است.حسيني بخشي از حرف‌هاي خودش را آشكارا مي‌گويد و بخشي از آن را پنهان. قسمت پنهان طنزهايش بسيار گزنده‌تر است و براي مصون ماندن از درك عوام به اين شيوه روي آورده است.
اميني در پايان بخشي از اشعار مجموعه «نوشداروي طرح ژنريك» را براي حاضران خواند.



 
براي اولين بار پس از گذشت 9 سال، جايزه ادبي پوليتزر به يك اثر درام رسيد
خبرگزاري فارس: «جرالد بروكز»،روزنامه‌نگار استراليايي، براي رمان درام «مارچ» برنده جايزه ادبي «پوليتزر» 2006 شد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري آسوشتيدپرس رمان «مارچ»،‌ داستان زندگي «مارچ»، يك دين‌يار ارتش ايالت متحده آمريكا در طول جنگ و در حالي است كه از همسر و چهار دختر خود كه در ماساچوست زندگي مي‌كنند، دور است.
از سال 1997 تاكنون اين اولين باري است كه جايزه «پوليتزر» به يك اثر ادبي درام گونه اختصاص مي‌يابد.


 


گزيده اشعار 48 شاعر معاصر به تركي استانبولي ترجمه شد


خبرگزاري فارس: ناصر فيض گفت: به تازگي گزيده اشعار 48 شاعر معاصر به همراه زندگي‌نامه مختصري از آنها را به زبان تركي استانبولي ترجمه كرده‌ام كه به زودي توسط انتشارات خانه شاعران منتشر مي‌شود.
ناصر فيض -شاعر، مترجم و طنزپرداز- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اين كه اين كتاب به صورت دوزبانه منتشر خواهد شد،
اظهار داشت: اين شاعران كه از «نيما» شروع مي‌شوند و تا عصر حاضر مي‌رسند، شامل تمامي طيف‌هاي شعري ادبيات معاصر هستند. در اين اشعار قالب‌هاي مختلفي از نوگرفته تا كلاسيك ديده مي‌شود.
وي افزود: سعي شده هر شاعري كه صاحب يك حركت شعري بوده است در اين مجموعه گنجانده شود.
فيض با بيان اينكه اين كتاب با قطع رقعي و در 200 صفحه منتشر خواهد شد، ادامه داد: من در ترجمه اشعار به تركي از «حجابي»، استاد زبان و ادبيات تركي استانبولي در دانشگاه آنكارا كمك گرفته‌ام. وي در دانشگاه‌هاي ايران نيز مدتي تدريس مي‌كرد. متن نهايي ترجمه اشعار را وي خواند و اشكالاتش را نيز ويرايش كرد.
وي در پايان گفت: من سعي كرده‌ام شعرها مفاهيمي نزديك به هم داشته باشد و به نوعي عمومي‌تر باشد و خيلي خصوصي نباشد. بعضي از اشعار را هم كه تشخيص دادم قابل ترجمه نيست ترجمه نكردم.
همچنين در اكثر اين اشعار بازي‌هاي زباني ديده نمي‌شود و به همين دليل ترجمه آنها به نوعي متكي به زبان نيست.


 


اختتاميه مسابقه ترجمه شعر سعدي برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: مراسم اختتاميه مسابقه ترجمه شعر سعدي همزمان با روز بزرگداشت اين شاعر بزرگ، اول ارديبهشت ماه برگزار مي‌گردد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي انجمن بيان ايران، در ين مسابقه كه به منسبت روز گفت و گوي تمدنها، توسط انجمن بيان ايران برگزار گرديد، شركت‌كنندگان سه بيت معروف «بني‌آدم اعضاي يكديگرند...»، كه به عنوان نمادي از روابط انساني بر سر در سازمان ملل نوشته شده است، را به زبان‌هاي انگليسي، آلماني، فرانسوي و اسپانيايي ترجمه نمودند.
مراسم اختتاميه و اهداي جوايز اين مسابقه در تاريخ اول ارديبهشت ماه، روز بزرگداشت سعدي، همزمان با سومين نشست مجمع عمومي انجمن بيان ايران مي‌شود.


 


مجموعه شعر «آب‌ها را براي دشنام دادن آفريده‌اند» منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: مجموعه شعر «آب‌ها را براي دشنام دادن آفريده‌اند» سروده «عليرضا شكرريز» كه حاوي 42 قطعه شعر است، توسط نشر «ايليا» منتشر مي‌شود.
عليرضا شكرريز -شاعر- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: اين اشعار در قالب آزاد سروده شده است. بعضي از مضامين اين مجموعه مذهبي و عاشورايي است و حتي شعري كه عنوان مجموعه از آن گرفته شده، يك شعر عاشورايي است.
وي كه پيشتر مجموعه شعر «لعنتي‌ها برايم دعا كنيد» را منتشر كرده است، افزود: در مجموعه جديدم سعي كرده‌ام ارتباط بيشتري با ضمير ناخودآگاه پيدا كنم، چون ضمير ناخودآگاه مي‌تواند شكل و قالب خاصي در شعر پيدا كند، شكل و قالب خاصي كه تآثر و تآثيري از كسي نگرفته باشد.
اين شاعر ادامه داد: اين سبك كه ناشي از ضمير ناخودآگاه است، هيچ‌گاه كليشه‌اي نخواهد بود.
شكرريز خاطر نشان كرد: به جز مضامين مذهبي، مضامين اجتماعي نيز در اين مجموعه وجود دارد.
وي درباره زبان اشعار مجموعه «آب‌ها را براي دشنام دادن آفريده‌اند» گفت: زبان اين مجموعه شعر، زبان روز است. سعي كرده‌ام با زبان خيلي راحت‌ برخورد كنم و از نظر موسيقايي فكر مي‌كنم اين مجموعه از مجموعه پيشينم بهتر شده است.
«شكرريز» متولد 1346 در اهواز است.


 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است