تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


April 24, 2006 12:30 AM

شنبه 2 ارديبهشت 85


شاعران در وصف محمد (ص) می‌سرایند


 شاعران کرمی در شب شعر (خورشید عالم تاب) سرودهای خود را بیان می‌کنند.
شب شعر خورشید عالم تاب عصرگاه امروز به مناسب میلاد رسول الله (ص) در کرج برپا خواهد شد.
شاعران جوان غرب استان تهران در کنار صاحبان قلم شعر در کرج گردهم جمع شده و سرودهای خود را در وصف حضرت محمد (ص) می‌خوانند.
این شب شعر که به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کرج برپا شده در سالن امیر کبیر شهر کرج برگزار می‌شود.


 


سعدي ، شاعر قرنها و قلبها ، بيدار گر عصرها و نسلها
شيراز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي
داخلي. اجتماعي. مناسبت ها


اول ارديبهشت ماه درتقويم ملي ايرانيان ياد روز سعدي نام‌گذاري شده است و هر سال در آيين‌هاي ويژه كه از سوي مجامع فرهنگي برگزار مي‌شود ياد و نام اين شاعر بلند آوازه ايران زمين گرامي داشته مي‌شود.
نكته‌اي كه در آغاز ممكن است در اذهان بنشيند اين است كه چه ضرورتي دارد كه هر سال نام سعدي را در اول ارديبهشت ماه زنده كنيم و شهروندان مانوس با زندگي ماشيني امروز چه نيازي به ياد آوري نام و ياد سعدي دارند؟ واقعيت اين است كه سكر كلام و طراوت اشعار سعدي و همچنين دورانديشي و حكمت حكايتهاي اين شاعر بلند آوازه ايران زمين آنقدر متعالي است كه هر كسي بدون هيچ چون و چرايي مسحور كلام موزون و متعادل سعدي مي‌شود.
روح متعادل و مروج اعتدال در سعدي شيرازي موجب گرديده كه به شيريني سخن اين شاعر شهير افزوده شود و هر كس در همان ابتدا كه نيم نگاهي به گلستان و بوستان سعدي مي‌اندازد خود را فريفته شعر سعدي مي‌بيند و شيريني كلام استاد سخن بر دلش مي‌نشيند.
از اين رو برگزاري ياد روز سعدي صرفا همايش و آييني تجملاتي و از روي شكم سيري و فراغت بال نيست بلكه ضرورتي اجتناب ناپذير است كه بر ذهن خسته شهروند امروزي تلنگر مي‌زند و او را به خويشتن دعوت مي‌نمايد.
اگر چه خواندن شعر و كلام سعدي ممكن است موجب فرح روحيه و انبساط خاطر نيز گردد اما هيچگاه نبايد به برگزاري آيين ياد روز سعدي به عنوان ابزاري براي فرح خاطر نگاه كرد بلكه دست اندركاران اين همايش بزرگ بايد تدابيري بيانديشند كه هرسال شگون و شكوه اين آيين ادبي و فرهنگي بيش از پيش باشد.
بدون شك برگزاري آيين‌هاي فرهنگي و همچنين آيين ياد روز سعدي ضرورتي فرهنگي است كه فرهنگدوستان در همه نقاط كشور و فارس بايد براي آن برنامه ريزي اصولي كنند.
نخستين دستاورد برگزاري آيين ياد روز سعدي آن است كه نسل جوان و معاصر را با گفتار پند آموز و ناصحانه سعدي آشنا مي‌كند و موجب مي‌شود كه هر شهروندي در منش و روش زندگي خود روش مسالمت آميز گفتار و كردار سعدي را در پيش گيرد.
كمترين موهبت اين موضوع آن است كه مي‌توان با بهره‌گيري از تسامح در گفتار و رفتار سعدي،رويكردي متعادل به زندگي روزمره داد و ريشه بسياري از منازعات و كشمكشها را در جامعه خشكاند.
پرهيز از ستيزه جويي و جدل در گفتار و كردار و روي آوردن به ملاطفت و مشي آرام در رفتار چيزي است كه جامعه امروزي بشر بيش از پيش به آن نياز دارد و يك بيت از شعر سعدي كافيست تا انسان را به دنيايي رهنمون شود كه ثمره آن همزيستي با هم نوعان و مدارا با ديگران است.
همايش سعدي شناسي و بزرگداشت نام اين شاعربلند آوازه همچنين موجب تكريم فارس و ايران زمين در همه نقاط جهان مي‌شود و ياد آور غرور و عظمت تاريخي ملت بزرگ ايران در عرصه فرهنگ و تمدن است.
شكي نيست كه بسياري از شاعران و فرهيختگان فرهنگي در همه جهان از سعدي و شعر او الهام گرفته‌اند و گرمي كلام سعدي ره توشه آنان براي فتح قله‌هاي ادب وفرهنگ بوده است از اين رو زنده نگه داشتن نام سعدي مترادف با اهتزاز پرچم پرشگون ايران زمين در قله‌هاي ادب و فرهنگ است كه نام كهن فارس را براي همه دوستداران فرهنگ و ادب تداعي مي‌كند.
بدون شك تعظيم و تكريم فارس ،تكريم همه ايران زمين و ايرانيان است كه با نام سعدي نام شيراز ، فارس ، ايران و همه مجموعه فرهنگ و تمدن شناخته مي شود.
احترام به سعدي احترام به فضيلت، انسانيت و آزادگي در جهان است، اين ها مولفه‌هايي است كه بشر امروزي بيش از هر زمان ديگر به آن نياز دارد و براي دستيابي به آن گاه از جان خويش نيز مايه گذاشته است.
بنابر اين توجه به آثار واخلاق سعدي و الهام‌گرفتن از شخصيت برجسته استاد سخن، لازمه و ضرورت زندگي امروزي است.
از سويي توجه به آثار و انديشه‌هاي شيخ اجل موجب بازشناسي فرهنگ غني ايراني مي‌شود ، جامعه ايراني بايد به اين موضوع بيانديشد كه چگونه گذشته افتخارآميز هنر، فرهنگ و ادبيات ايراني را پاس دارد و محفوظ نگاه دارد.
از سوي ديگر تاثير فرهنگي وادبي سعدي تاثيري جهاني است و اين گستره حتي سياستمداران جهان را نيز در بر مي‌گيرد و موجب مي‌گردد كه هر كس با هر سليقه بتواند از درياي كلام سعدي بهره كافي گيرد.
در عين حال سخن مشترك و پيام ارزشمند همه شاعران پارسي گو و ايراني، از جمله سعدي رسيدن به يگانگي و وحدت ملي است.
از اين رو وحدت ملي و رسيدن به هويت يگانه بيش‌از هر گاه بايد مورد توجه قرار گيرد و بيش از هر چيز بايد ايران شناسي را تقويت كرد تا به وحدت ملي رسيد.
توجه به سعدي و شعر موزون او پا را از اين نيز فراتر مي‌گذارد و جهان رابراي رسيدن به يگانگي و وحدت آماده مي‌كند ، فضايلي چون آزادگي، عدالت، مهرورزي و احترام متقابل به انديشه‌هاي گوناگون و از همه مهمتر توجه به حقوق بشر مقوله‌هايي نيست كه خاص يك ملت باشد اين مولفه‌ها جهاني است و مورد احترام همه جهانيان بنابر اين پرداختن به آن مي‌تواند جهانيان را به سمت يگانگي و وحدت سوق دهد.
يكي از ابعاد شخصيت سعدي توجه به درون و توجه به دل است كه اين بعد در روحيه ايراني نيز نهفته است و مورد توجه قرارداد بنا بر اين پرداختن به شعر و ياد سعدي موجب تقويت بعد معنوي زندگي انسان و استفاد از مواهب آن مي شود.
همچنين توجه به اخلاق و فرزانگي نيز مورد تاكيد سعدي بوده است كه اين بعد نيز در بين ايرانيان جايگاه متعالي دارد از اين رو اصحاب فرهنگ ايرانيان را به بعد اخلاق شهره مي‌دانند.
اميد است برنامه‌هاي يادروز سعدي كه هر سال در شيراز و ساير شهرهاي كشور و حتي برخي از شهرهاي فرهنگي جهان برگزار مي‌شود بتواند بيش از پيش به تبيين شخصيت متعالي سعدي و بهره‌گيري از روح بلند اين شاعر گرانمايه ايران زمين بپردازد.
شيخ مصلح‌الدين سعدي شيرازي،شاعر قرن هفتم هجري قمري پس از سير و سلوك در آفاق و انفس، در شيراز آرام گرفت.
زخاك سعدي شيراز بوي عشق آيد هزار سال پس از مرگ وي گرش بويي


 


گروه زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه "البعث" سوريه راه اندازي شد
دمشق ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬ صدا
خارجي. سوريه. فرهنگي. علمي. ايران. زبان فارسي. دانشگاه البعث.


گروه زبان و ادبيات فارسي در دانشگاه "البعث" استان "حمص" سوريه واقع در ‪ ۱۶۲‬كيلومتري شمال دمشق، به طور رسمي راه اندازي شد.
به گزارش خبرنگار ايرنا، در آيين باشكوهي كه عصر سه شنبه با شركت شخصيت هاي علمي و فرهنگي از ايران و سوريه در دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه البعث، برپا شد، همچنين دست اندركاران راه اندازي اين گروه مورد تكريم قرار گرفتند.
در اين مراسم، "يحيي طالبيان" مديركل دفتر وزارتي وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، و "محمد علي برخورداري" رييس دانشگاه تربيت معلم ايران، "محمد حسن اختري" سفير و "علي انصاريان" رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سوريه، حضور داشتند.
از ديگر شركت‌كنندگان در اين آيين مي‌توان به "ياسر حوريه" رييس دفتر آموزش عالي و فرهنگي حزب بعث، "عامر فاخوري" رييس دانشگاه البعث، "مالك علي" مسوول دفتر حزب بعث در اين دانشگاه، و صدها تن از استادان دانشگاه و دانشجويان سوري اشاره كرد.
در سال تحصيلي جاري، ‪ ۴۵‬دانشجو در مقطع تحصيلي كارشناسي در رشته‌ي زبان و ادبيات فارسي در اين دانشگاه ثبت نام كرده‌اند كه نيمسال دوم تحصيلي را مي گذرانند.
بنابر اين گزارش، سفير ايران، از ياسر حوريه رييس سابق اين دانشگاه و "محمد عيسي" رييس دانشكده‌ي ادبيات و مدير گروه زبان و ادبيات فارسي به پاس تلاش در راه اندازي اين گروه، با اهداي لوح يادبود، تقدير كرد.
محمد حسن اختري همچنين در سخناني، مناسبات سياسي دو كشور را مثال زدني توصيف كرد و گفت كه اين روابط قابل قياس با هيچ كشور ديگري نيست.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سوريه افزود: مناسبات سياسي خوب ، ارزشمند و استوار ايران و سوريه، زمينه ساز گسترش همكارهاي متقابل در عرصه‌هاي اقتصادي، علمي و فرهنگي شده است .
اختري اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران شاهد تحولات بي‌سابقه‌يي در عرصه‌ي علمي كشور است و دوست داريم چنين تحولاتي در سوريه نيز رخ دهد.
وي همچنين از ورود نخستين سري خودروهاي سمند توليد مشترك دو كشور در سالجاري به بازار سوريه خبر داد.
خط توليد سمند در سوريه از سوي گروه صنعتي ايران خودرو وبا همكاري دو شركت سوري "الهندسيه" وابسته به وزارت صنايع و شركت خصوصي "السلطان" سوريه راه اندازي مي‌شود.
ياسر حوريه نيز به ديدار خود از مراكز علمي، دانشگاهي ايران اشاره و پيشرفت‌هاي علمي، پژوهشي ايران را "شگرف" توصيف كرد و گفت: همكاري‌هاي علمي مشترك مي‌تواند، براي دو كشور مفيد و سازنده باشد.
رييس سابق دانشگاه حمص و عضو كادر رهبري حزب بعث سوريه، ابراز اميدواري كرد : فعاليت گروه‌هاي زبان و ادبيات فارسي در سوريه و زبان و ادبيات عرب در ايران، در پيشرفت و توسعه‌ي همكاري‌هاي دوجانبه كارساز باشد.
حوريه، معيارهاي دوگانه‌ي غرب در مورد فعاليت‌هاي هسته‌يي در منطقه را نكوهش كرد و گفت: درشگفتم از اين كه، برخورداري اسراييل از جنگ افزارهاي هسته‌يي از جمله دستكم ‪ ۲۰۰‬كلاهك هسته‌يي جايز ولي برنامه‌ي صلح آميز هسته‌يي ايران ممنوع است .
عامر فاخوري، رييس دانشگاه البعث نيز در سخناني خواستار گسترش همكاري هاي علمي ميان اين دانشگاه و دانشگاه تربيت معلم شد كه در حال حاضر با يكديگر قرارداد همكاري دارند.
در حاشيه‌ي آيين راه اندازي گروه زبان وادبيات فارسي در دانشكده‌ي ادبيات دانشگاه بعث حمص، نمايشگاهي از صنايع دستي و تابلوهاي خوشنويسي و كتاب به همت رايزني فرهنگي ايران در سوريه برپا شد.
كتاب‌هاي عرضه شده در اين نمايشگاه در زمينه‌هاي ادبي، ميراث فرهنگي ايران و مجموعه آثاري از هنرمندان ايراني هستند.


 


كتابي درباره دستاوردهاي ادبي و هنري انقلاب اسلامي در هند رونمايي شد
دهلي نو، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
 خارجي. هند. ايران. تحقيق


كتاب "انقلاب و قدرت خلاقيت" كه درباره دستاوردهاي ادبي، سينما و هنر ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي عصر روز سه‌شنبه طي آيين خاصي كه به همت "بنياد تحقيق آبزرور"، در محل اين بنياد در دهلي نو پايتخت هند ترتيب يافته بود، رونمايي شد.
خانم دكتر "كاپيلا واتسيان" عضو پارلمان هند و رييس سابق "مركز بين المللي ايندرا گاندي هنر جديد" دهلي نو، كتاب مذكور را كه توسط پروفسور "آذرميدخت صفوي" و پروفسور "عبدالودود اظهر دهلوي" به رشته تحرير در آمده است، رونمايي كرد.
اين كتاب نتيجه تلاش‌هاي تحقيقاتي اين دو استاد نامور هندي است كه در مورد شعر و ادبيات، هنر و سينماي ايران پس از انقلاب اسلامي نوشته شده است.
در اين كتاب كه به زبان انگليسي نگاشته شده است، ابعاد مختلف ادبيات، هنر و سينماي ايران در دوره بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران مورد بررسي و مطالعه قرار گرفته است.
نويسندگان، اين كتاب، از انقلاب مشروطه، جنبش دكتر محمد مصدق و انقلاب اسلامي ايران به عنوان سه پديده حائز اهميت در تاريخ معاصر ايران ياد كرده و يادآور شده‌اند: "قيام مردم ايران عليه حكومت استبدادي خاندان پهلوي در اواخر دهه ‪ ۱۹۷۰‬بزودي ابعاد يك انقلاب بخود گرفت كه تحت رهبري آيت الله روح‌الله خميني (ره) به عنوان انقلاب اسلامي معروف شد.
اين انقلاب يكي از قويترين دولت‌هاي نظامي را سرنگون كرد و يك شبكه وسيع اطلاعاتي را ريشه كن و شاه را ساقط كرد."
در بخش ديگري از اين كتاب آمده است: "ايران به صورت يك جمهوري اسلامي تحت رهبري آيت‌الله در آمد و اين كشور توانست موضع خود را مستحكم كرده، همه مخالفان خود را از ميان برداشته و وضعيت اقتصادي خود را باوجود تحريم كشورهاي خارجي بهتر و از مرزهاي خود دفاع كند."
نويسندگان اين كتاب، در مورد ادبيات ايران بعد از پيروزي انقلاب اسلامي نظر داده‌اند كه دوره بعد از انقلاب مي‌تواند به عنوان تجدد داستان‌هاي كوتاه ناميده شود زيرا آنها وسيله مطلوبي براي نويسندگان زن و مرد بود و اين داستان‌ها بيانگر تغييرات اجتماعي و فرهنگي حاصله در طول ‪ ۲۵‬سال گذشته بودند.
در مورد ادبيات مذهبي دوره بعد از انقلاب نيز در اين كتاب آورده شده است: "توجه كوتاه به نويسندگان مذهبي در اين دوره ضروري است. علاوه بر امام خميني(ره)، علي شريعتي و مرتضي مطهري كه نويسندگان بعدي را از طريق افكار و نظريه خود متاثر كرده‌اند بحث و گفت و گو روي مباحث مذهبي متفكران مذهبي امروزه همچون مجتهد شبستري، محسن كديور و عبدالكريم سروش متمركز خواهد شد."
موفقيت فيلم‌هاي ايراني در جشنواره‌هاي بين‌المللي نيز مورد توجه خاصي در اين كتاب قرار گرفته است. نويسندگان كتاب انقلاب و هنر خلاقيت در اين زمينه نوشته‌اند: سينماي ايران در طول ‪ ۲۵‬سال گذشته شاهد تحول عمده شده و به صورت يك شكل بسيار جدي از هنر در آمده است.
نويسندگان اين كتاب، از عباس كيارستمي، محسن مخملباف، سارا مخملباف، تهمينه ميلاني، داريوش مهرجويي به عنوان فيلمسازان چيره‌دست ايراني ياد كرده و گفته‌اند كه فيلم‌هاي ساخت اين افراد مشكلات فرهنگي و اجتماعي ايران معاصر را به معرض نمايش مي‌گذارند و موضوع آنها به نحوي به جنگ، تبعيض جنسي، حكومت مذهبي و دمكراسي و مشكلات مذهبي و سنتي مردم اين كشور مربوط مي‌شود.
***
پروفسور آذرميدخت صفوي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا در مورد ويژگي‌هاي اين كتاب گفت كه، اين اولين كتابي است كه تمام بخش‌هاي خلاقيت را تحت بررسي قرار مي‌دهد.
وي افزود: بدنبال انقلاب اسلامي در ايران ادبيات و هنر نيز تحت تاثير قرار گرفت اما بزودي اين بخش راه پيشرفت خود را پيدا كرد و اكنون در همان مسير آزاد ادامه مي‌يابد.
خانم صفوي در ادامه گفت: ادبيات ايران به خصوص ادبيات نثري آن كشور مثل رمان، داستان كوتاه و ادبيات كودكان در سطح جهاني قرار دارد. اما وي با ابراز تاسف افزود: ادبيات شعري ايران كه پس از انقلاب به وجود آمد، همانند ادبيات شعري قبلي ايران در سطح جهاني قرار ندارد.
وي تاكيد كرد: البته اين وضعيت تنها مربوط به شعر ايران نيست، بلكه تقريبا شعرهاي تمام زبان‌هاي جهاني با چنين اوضاعي رو به رو است.
"بلجيت كپور" دبير "نهاد پژوهشي آبزرور" نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: در تاريخ جهان كشورهايي همچون هند و ايران وجود ندارند كه تا اين حد با يكديگر نزديك بوده باشند.
آقاي كپور افزود: اگر چه زندگي ما با سياست هم مرتبط شده است اما سياست مردم را از يكديگر جدا مي‌كند در حالي كه ادبيات و هنر هميشه باعث نزديكي مردم شده است. به همين دليل ما اين كتاب را به چاپ رسانديم.
وي در ادامه گفت كه، فرهنگ هند و ايران در بسياري از بخش‌هاي زندگي مشترك است و ما بايد بمنظور حفظ اين چنين فرهنگ گام‌هاي مناسب را برداريم.
دبير نهاد پژوهشي آبزرور تاكيد كرد: اگر هند و ايران اين قدر نزديك يكديگر بوده‌اند، علت آن همين فرهنگ و ادبيات فارسي است كه نگهداري و مطالعه درباره آن توسط مردم هند و ايران ضروري است.
در اين مراسم علاوه‌بر "حامد انصاري" رييس كميسيون اقليت هند، دكتر اختر مهدي و دكتر نورالاسلام از شخصيت‌هاي علمي ادبي هند، تعداد زيادي از پژوهشگران و علاقه‌مندان به زبان و ادبيات فارسي و فرهنگ مشترك هند و ايران نيز حضور داشتند.
نهاد پژوهشي آبزرور يك اداره تحقيقاتي و مطالعاتي با پانزده سال قدمت است كه بيشتر موضوع‌هاي مرتبط با مردم را در دستور كار خود قرار مي‌دهد.


 


روز سعدي/ شاعر طراز اول ادبيات ايران در پند و حكمت
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. سعدي.


اولين روز ماه ارديبهشت به نام روز سعدي و بزرگداشت اين استاد سخن فارسي سعدي نام‌گذاري شده است.
سعدي بدون ترديد يكي از پنج شاعر طراز اول زبان فارسي و بزرگ‌ترين شاعر ايران است كه فصاحت و زيبايي كلام او را مانندي نيست و شيوايي او در نظم و نثر زبانزد همگان است.
شيخ مصلح‌الدين مشرف‌بن عبدالله، مشهور به "سعدي شيرازي" در سال ‪ ۶۰۰‬هجري قمري يا در نيمه نخست قرن ششم هجري در شيراز ديده به جهان گشود.
درمورد تاريخ دقيق تولد او ترديد وجود دارد و گفته مي‌شود كه او در سال هاي بين ‪ ۶۱۰‬تا ‪ ۶۱۵‬به دنيا آمده است.
پدر او در دستگاه ديواني اتابك سعدبن زنگي، فرمانرواي فارس، كار مي‌كرد، سعدي نوجوان بود كه پدر خود را از دست داد و سپس به توصيه اتابك فارس براي ادامه تحصيل به بغداد رفت و در نظاميه و مراكز علمي ديگر آنجا، دانش آموخت و از حجره مدرسه و كمك هزينه تحصيلي كه مديران مدرسه نظاميه مي‌پرداختند، بهره بسيار برد و بيشتر اوقات خود را به درس و بحث گذراند.
او به هنگام اقامت در بغداد، از محضر استاداني چون "شيخ ابوالفرج جوزي" و "شيخ شهاب‌الدين سهروردي" بهره برد.
سعدي پس از فراغت از تحصيل به سفر پرداخت و راهي سرزمين‌هاي ديگر شد و در اقاليم غربت سالياني بسر برد و اين سير و سفر، نزديك سي سال به طول انجاميد.
حجاز و مكه، دمشق، بيابان قدس و طرابلس و حلب، بصره، اسكندريه، كوفه، جزيره‌ي كيش، كاشغر، ديار بكر، ديار مغرب، بلخ و باميان، دمشق، روم شرقي (تركيه امروز)، شهر صنعا واقع در يمن، و ديدار از سومنات هند از جمله مكان‌هايي است كه سعدي دربوستان و گلستان به سفر به اين مناطق اشاره كرده است.
سرانجام سعدي پس از چهل سال سير آفاق و انفس، با توشه‌اي ارزشمند از تجربه و دانش به شيراز برمي‌گردد و حاصل معنوي، اخلاقي، احوال روحي و اجتماعي، انديشه‌ها و جهان‌بيني خود را در سال ‪ ۶۵۵‬در قالب كتاب "بوستان" و در سال ‪ ،۶۵۶‬در كتاب "گلستان" به رشته تحرير درمي‌آورد.
اين دو كتاب كه نتيجه عمري جهانگردي و تجربه‌اندوزي و مشاهدات سعدي بوده، گنجينه ارزشمندي از نكته‌هاي اجتماعي و اخلاقي و راه و روش بهتر زيستن است.
در كتاب گلستان، سعدي با زيباترين شكل و در نهايت متانت و استواري، كلام را با شوخي و مزاح در هم‌آميخته، چنان‌كه خود او مي‌گويد: "داروي تلخ نصيحت، به شهد رافت برآميخته تا طبع ملول از دولت قبول، محروم نماند." كتاب گلستان كه شاهكار نثر فارسي و سرآمد همه آثار منثور فارسي است، در يك ديباچه و هشت باب به نثر مسجع نوشته شده است، اغلب اين نوشته‌ها كوتاه و داستان گونه و مملو از پندهاي اخلاقي است.
سعدي نثر مسجع را از نظر زيبايي و كوتاهي كلام به اوج خود رسانده است و هنوز كسي نتوانسته با او در اين مورد برابري كند.
از ويژگي‌هاي كار سعدي اين است كه بسيار آگاهانه به بزرگان و حاكمان پند و اندرز مي‌دهد، چنانكه هيچ‌كس به اندازه او پادشاهان، حاكمان، صاحبان قدرت و زر و زور را به مهرباني و رعيت‌نوازي دعوت نكرده و به وظيفه خويش آگاه نساخته است.
سفرهاي فراوان به ديگر نقاط، ديد او را به جهان و جهانيان گسترده‌تر ساخت، به گونه‌اي كه فقط به مردم فارس و يا ايران نمي‌انديشيد، بلكه جهاني را مد نظرداشت.
برهمين مبناست كه نظريه بشردوستي و انساني او در ترجمه بيت "بني‌آدم اعضاي يكديگرند/ كه در آفرينش ز يك گوهرند" بر سردر تالار جامعه ملل نقش بسته است.
عالم مطلوب سعدي بر اساس عدالت و دادگستري نهاده شده، او پيشرفت هر حكومتي را در پيوند با مردم و طريقت را نيز در خدمت به خلق مي‌داند و با زيركي و هوشياري خردمندانه مي‌كوشد پادشاه را قبل از هر فرد ديگر به وظيفه رعيت‌پروري و مردمداري خويش آگاه سازد.
شايد سعدي تنها شاعري باشد كه كلامش را سهل و ممتنع مي‌دانند، زيرا سخن منظوم او به قدري شيوا و بي‌تكلف است كه به نثري روان و ساده نزديك است.
شاعراني همچون جامي در كتاب بهارستان، مجد خوافي در روضه‌ي خلد، قاآني شيرازي در پريشان، ميرزا ابراهيم خان تفرشي در ملستان و حكيم قاسمي كرماني در خارستان به تقليد از گلستان سعدي اشعار بسياري سروده‌اند كه البته هيچ يك را نمي‌توان در رديف اشعار سعدي قرار داد.  در سرودن غزل و بيان اخلاق و عرفان عملي جز حافظ شيرازي هنوز شاعري نتوانسته به سبك و شيوه سعدي غزل بسرايد.
سعدي پس از نگارش بوستان تا زمان درگذشت خويش، يعني زماني نزديك به كمتر از چهل سال، به خلق آثار ديگري در زمينه نظم و نثر پرداخت.
در نظم، به سرودن غزليات، قصايد و ترجيعات و در زمينه نثر، به نوشتن آثاري چون مجالس پنجگانه، نصيحه‌الملوك، رساله‌ي عقل و عشق و تقريرات ثلاثه همت گماشت.
"عبدالعلي دستغيب" منتقد ادبي بر اين باور است كه: اروپا، ادبيات فارسي را با شعر سعدي شناخت.
وي مي‌گويد: بعد از آغاز دوره رنسانس، اروپايي‌ها به شعر سعدي توجه كردند و آثار او به زبان‌هاي اروپايي ترجمه شد.
"كساني چون لافونتن، جنبه‌هاي داستاني آثار او را در كارهاي خود تاثير دادند و افرادي چون مونتسكيو، لامارتين و حتي ويكتورهوگو به جنبه‌هاي شعر سعدي توجه كردند.
وي مي‌گويد: گلستان سعدي زماني كه به فرانسه ترجمه شد، نهضت رمانتيسم فرانسه و بعد اروپا را تحت تاثير قرار داد، شعرايي چون "پوشكين" در روسيه و "امرسون" در آمريكا نيز تحت تاثير اشعار سعدي بوده‌اند.
سعدي سرانجام به سال ‪ ۶۹۱‬يا ‪ ۶۹۴‬هجري قمري روي در نقاب خاك كشيد و در شيراز به خاك سپرده شد.
برآمد باد صبح و بوي نوروز به كام دوستان و بخت پيروز مبارك بادت اين سال و همه سال همايون بادت اين روز و همه روز فراهنگ ‪۱۹۱۷/۱۸۸۳‬


 


آئين پاياني نخستين جشنواره استاني شعر دانش‌آموزي فردا برگزار مي‌شود
تهران بزرگ ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. آموزش و پرورش.


دبيرنخستين جشنواره شعر دانش‌آموزي ازبرگزاري آئين پاياني اين جشنواره در تاريخ اول ارديبهشت ماه سال جاري در تالار خانه معلم منطقه ‪ ۳‬تهران خبر داد.
مهدي رسولي،روزپنجشنبه درگفت وگو باخبرنگار ايرنا افزود:اين جشنواره با عنوان"موسم گل"بامشاركت وزارت فرهنگ‌وارشاد اسلامي، انجمن قلم ايران،آموزش‌و پرورش منطقه ‪ ۳‬تهران و دبيرستان غيرانتفاعي فرهنگ برگزار مي‌شود.
وي هدف‌ازبرگزاري اين جشنواره را كشف استعداد دانش‌آموزان مستعد در زمينه ادبيات خواند و گفت:فراخوان شركت در جشنواره شعر دانش‌آموزي ويژه مقاطع دبيرستان و پيش دانشگاهي اسفندماه سال ‪ ۱۳۸۴‬به تمام مناطق ‪ ۱۹‬گانه شهر تهران اعلام شد.
رسولي افزود:به دليل عدم اعلام و يا دير اعلام شدن اين فراخوان به ‪۲۵۰۰‬ مدرسه دبيرستاني و پيش دانشگاهي شهر تهران، ‪ ۵۰‬مدرسه در اين جشنواره شركت كردند.
به گفته اين مقام مسئول ، يك هزار اثر از دانش‌آموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي شهر تهران به دبيرخانه نخستين جشنواره شعر دانش‌آموزي ارسال شد كه از اين تعداد ‪ ۴۰‬اثر به عنوان آثار برتر منتخب شد.
رسولي، افزود: سال آينده با برگزاري دومين جشنواره شعر دانش‌آموزي سعي خواهيم كرد تا استعدادهاي دانش‌آموزان به‌نوعي هدايت شود و باارسال فراخوان اين جشنواره به تمام مدارس دبيرستان و پيش دانشگاهي شهر تهران شاهد حضور بيشتري از دانش‌آموزان باشيم.
وي افزود: به نفرات برتر اين جشنواره ‪ ۷۰۰‬هزار ريال هديه نقدي و به تمام مدارس شركت‌كننده در اين جشنواره بين ‪ ۱۰۰‬تا‪ ۲۰۰‬جلد كتاب ادبي اهدا مي‌شود.


 


مزار شاعر معاصر سهراب سپهري در مشهد اردهال كاشان گل افشاني شد
كاشان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي هنري. شعر و ادب. سهراب سپهري
گزارش از : جواد جلالي


مزار شاعر معاصر سهراب سپهري با حضور جمعي از شاعران عصر پنجشنبه در مشهد اردهال كاشان گل افشاني شد.
به گزارش ايرنا،پيش از اجراي برنامه گل افشاني مزار اين شاعر پر آوازه شاعران و هنرمندان شركت‌كننده با شركت در دومين همايش ادبي با عنوان "سعدي تا سپهري" از مقام ادبي شاعر بزرگ سعدي و سپهري تجليل كردند.
در اين آيين كه باغ تالار شهر سر سبز نياسر كاشان برگزار شد، جمعي از شاعران شركت‌كننده از كاشان، قم ، تراق و آران و بيدگل تازه‌ترين اشعار خود در قالب‌هاي مختلف را در تمجيد سعدي و سپهري قرائت كردند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان كه به همراه چند تن از مسوولان اين اداره كل به منظور بازديد از طرح‌هاي فرهنگي و هنري به نياسر سفر كرده بود، نيز چند لحظه‌اي در اين نشست ادبي شركت كردند.
"سيد عليرضا حسيني" در سخناني كوتاه، كاشان را به شهر هنر، كلام و شعر توصيف كرد.
وي گفت: هر جاي كاشان كه قدم مي‌گذاريم، سراسر جلوه‌هاي هنر و افتخارات فرهنگي را مي‌بينيم .
وي حركت‌هاي خود جوش فرهنگي و هنري را ستود و افزود: بدون شك اين حركتها مورد حمايت ارشاد اسلامي است.
حسيني تصريح كرد: چه افتخاري بهتر از اين كه جمعي از جوانان به عشق شعر و ادب دور هم جمع مي‌شوند.
وي گفت: مقام معظم رهبري همواره جوانان را به فراگيري شعر و ادب تشويق فرموده‌اند.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان، تشويق شخصيتهاي مذهبي از اين اقدام فرهنگي را موجب رونق شعر و ادب در كشور دانست و در پايان از جوانان خواست تا به بعد معنوي شعر و ادب در اين نشستها نيز توجه كنند.
بر اساس اين گزارش، اجراي موسيقي سنتي توسط هنرمندان كاشاني از ديگر برنامه‌هاي اين همايش بود.
در پايان شاعران و هنرمندان با حضور بر قبر ساده و بي‌آلايش سپهري در صحن امامزاده سلطانعلي بن امام محمد باقر (ع) در مشهد اردهال كاشان به اين شاعر معاصر اداي احترام كردند.
حدود هفتاد و هشت سال پيش سهراب سپهري شاعر و نقاش معاصر در پانزدهم مهر ماه سال ‪ ۱۳۰۷‬در كاشان متولد شد و در اول ارديبهشت ماه سال ‪۱۳۵۹‬ بر اثر بيماري سرطان خون دارفاني را وداع گفت و در جوار امامزاده سلطانعلي بن امام محمد باقر(ع) واقع درمشهد اردهال به خاك سپرده شد.
" مرگ رنگ " ، " زندگي خواب‌ها " ، " آوار آفتاب " ، " شرق اندوه " ، " صداي پاي آب " ، " مسافر "، " حجم سبز " و " هشت كتاب " از آثار اين شاعر معاصر است.
" اهل كاشانم من، روزگارم بعد نيست ، تكه ناني دارم ، سر سوزن ذوقي و ...."
" سهراب سپهري"،شاعر لحظه‌هاي ناب زندگي و سراينده عاشقانه‌ترين واژه‌هاي پاك بود.
او شاعر و تصوير گر "گلستانه" از جمله شاعران توانايي است كه هنر برجسته او جان بخشيدن به اشيا، خانه، آب و رويا است.
"محسن تقوايي "محقق و نويسنده كاشاني مي‌گويد:"سهراب يكي از ماناترين شاعران معاصر است، سراينده‌اي كه با ورود در شوريدگي پلكاني شعر معاصر "مرزگمشده" در شعر نو را نشان مي‌دهد."
استاد "محمود ساطع" يكي از ديگر محققان شعر سهراب، بانگاه به نخستين دفتر شهر سهراب در "هشت بهشت " با عنوان "مرگ رنگ " حضور نيما را در اشعار اين شاعر حس مي‌كند.
به عقيده برخي از شعرا ، شايد يكي از بارزترين شاخصه‌هاي ماندگاري شعر سهراب در ميان شاعران و شعرهاي معاصر اين باشد كه ميان كلام سخن و زبان او با نوع نگاه و جهان بيني او به زندگي و زندگاني چيزي جدا از هم نيست.
به راستي سهراب همانگونه كه ميان اجتماع انساني قدم زد، همانگونه نيز سخن گفت و زندگي كرد.
بر روي سنگ قبر سفيد سهراب حك شده‌است " به سراغ من اگر مي‌آييد، نرم و آهسته بياييد، تا مبادا ترك بردارد چيني نازك تنهايي من".
ياد اين شاعر فرهيخته گرامي باد.
دومين ادبي " سهدي تا سپهري" از سوي انجمن شاعران جوان كاشان به مدت دو روز با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي كاشان، شهرداري نياسر و سازمان رفاهي تفريحي شهرداري كاشان برگزار شد.
برگزاري نشست تخصصي اين همايش عصر چهارشنبه در فرهنگسراي مهر كاشان با حضور جمعي از صاحب نظران بود.
روستاي بزرگ مشهد اردهال در فاصله ‪ ۴۵‬كيلومتري كاشان واقع شده است.


 


شاعر مغربي برنده جايزه آلن بوسكيه 


جام جم آنلاين: كميته داوري جايزه آلن بوسكيه در پاريس اعلام كرد، عبداللطيف اللعبي، نويسنده و شاعر مغربي، برنده امسال اين جايزه است.
به نوشته پايگاه اينترنتي عرب آنلاين، اللعبي سال 1942 در شهر فاس به دنيا آمد و سال 1964 در رشته ادبيات فرانسه از دانشگاه ادبيات و علوم انساني رباط فارغ التحصيل شد. وي سال ها معلم دبيرستان اين شهر بوده است.
او جدا از نويسندگي و شاعري، اولين كسي است كه شعر معاصر فلسطين بويژه شعرهاي محمود درويش را به زبان فرانسه ترجمه كرد.
جايزه آلن بوسكيه به دليل كارنامه ادبي اين شاعر و نويسنده مغربي به وي اهدا مي شود.
اين جايزه به نام بوسكيه، شاعر و رمان نويس فقيد (وفات 1998) اهدا مي شود و آنتوان گاليمار، ونوس خوري گاتا، جان اوريزيه و روبر ساباتيه، داوران كميته داوري جايزه آلن بوسكيه هستند.
 



يادبود سيدحسن حسيني در دانشگاه تهران


مراسم يادبود سيدحسن حسيني با عنوان "حديث متواتر باران" روز گذشته در تالار کمال دانشکده ادبيات دانشگاه تهران برگزار شد.
در اين مراسم امين پور درباره حسيني به سخنراني پرداخت و سپس ميزگردي با حضور شاعراني چون قيصر امين پور ، حميدرضا شکارسري ، صابر امامي و اسماعيل اميني برگزار شد. سيدحسن حسيني در اول فروردين 1335 در تهران متولد شد ، پس از پايان تحصيلات متوسطه به دانشگاه مشهد رفت و در رشته کارشناسي تغذيه در سال 1358 فارغ التحصيل شد. اين شاعر در نهم فروردين 1383 بر اثر سکته قلبي ، روي در نقاب خاک کشيد.


 


برگزاري ششمين جشنواره ادبي دانشجويان کشور


دبير ششمين دوسالانه ادبي دانشجويان کشور گفت : ششمين جشنواره دوسالانه ادبي دانشجويان سراسر کشور 19 تا 21 ارديبهشت در دانشگاه تهران برگزار مي شود.
سيدپيمان ادب آموز در گفتگو با فارس افزود: همه دانشجويان دانشگاه هاي سراسر کشور ، اعم از دولتي و آزاد در بخشهاي مختلف اين جشنواره که شامل مسابقات شعر (کلاسيک و آزاد) ، داستان کوتاه ، طنز ، نقد و پژوهش ادبي است ، شرکت کرده اند. او افزود:اين جشنواره توسط مجمع ادبي دانشجويان کشور و با حمايت اداره کل امور فرهنگي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري و به ميزباني دانشگاه تهران برگزار مي شود. وي تصريح کرد: بخش ويژه اين جشنواره مربوط به زبانهاي بومي ايران زمين (کردي ، ترکي ، آذري ، عربي و...) تنها در بخش شعر برگزار خواهد شد. ادب آموز افزود: برندگان نهايي در مراسم اختتاميه که 21 ارديبهشت در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود ، معرفي خواهند شد.


 


شاعران دهه هفتاد مضحکه را جايگزين طنز کردند


جلسه نقد و بررسي مجموعه شعر «حالا نام ديگري دارم» سروده ساغر شفيعي در حوزه هنري برگزار شد.
در اين نشست سيدضياءالدين ترابي ، شاعر و منتقد با بررسي دوره هاي مختلف شعري خانم شفيعي ، گفت : او شاعري است که علاوه بر شعر زمانه خود ، شعر دوره هاي قبل از خود را نيز مطالعه کرده است.
وي شعر جوان را در حال حاضر درگير بازيهاي زباني و هنجارگريزي ارزيابي کرد و گفت : شاعران جوان جزئي نگر شده اند و در زندگي شخصي يا خطابي مي سرايند يا روايي.
وي طنز را از جمله مولفه هاي مهم پست مدرنيسم ارزيابي کرد و گفت : آنچه در شعر شاعران دهه 70 ديده مي شود ، طنز نيست بلکه مضحکه است زيرا طنز معناي خاص خود را دارد و طنز در شعر ، سياه ، تلخ و گزنده است.
محمدرضا شالبافان منتقد ديگري بود که برجستگي برخي عناصر طبيعي و توجه به من فردي را از ويژگي هاي شعر شفيعي دانست.
وي اين توجه را ناشي از ذهنيت زنانه وي و داراي تحليلي روان شناختي ارزيابي کرد. وي عدم توجه شفيعي به اسطوره ها ، داستان ها و روايت هاي تاريخي را از جمله ايرادات عمده شعر اين شاعر دانست.
جلسات نقد و بررسي کتابهاي شعر در حوزه هنري آخرين دوشنبه هر ماه برگزار مي شود.
 



قيصر امين پور: حسيني زماني که شعر هم نمي سرود ، شاعر بود


 سيدحسن حسيني را سيدالشعراي انقلاب اسلامي لقب داده اند. لقبي که نشانه اي است از تاثيرگذاري بي مانند او بر جريان حرکت شعر متعهد معاصر و تاثري بر رفتن زودهنگام او.
فروردين امسال دومين بهاري بود که ادبيات انقلاب بدون «سيد» خود سر کرد ؛ در آخرين روزهاي همين فروردين جمعي از شاعران و منتقدان در دانشکده ادبيات دانشگاه تهران گرد آمدند تا از زندگي و شعر او بگويند. در اين جمع دکتر قيصر امين پور که نزديک ترين دوست و همراه حسيني در صحنه هاي مختلف شعر انقلاب بود، حضور داشت و سخني کوتاه نيز گفت ؛ سخناني که حسرت و دلبستگي در آن موج مي زد. امين پور ، حسيني را شاعري دانست که مي توان از آثار او به ذاتش دست يافت و گفت : شاعران به دو گونه اند ، شاعراني که در لحظه سرودن شاعرند و آنهايي که در همه لحظه هاي بودن.
وي سيدحسن حسيني را شاعري دانست که با همه خروشهايش حتي در زماني که شعر هم نمي سرود ، شاعر بود. امين پور با بيان اين که شعر از وجود سيدحسن حسيني سرازير بود ، گفت : او از شاعراني بود که جلوه شفاهي شان از جلوه مکتوب شان بيشتر است ، امروز با مراجعه به هيچ کدام از مکتوبات حسيني نمي توان هوشياري ، حاضرجوابي ، سرعت انتقال و سخن گفتن او را طبق مقام حال درک کرد. به همين لحاظ معتقدم حسيني از کساني است که پس از مرگ و بواسطه آثارش نمي توان او را شناخت.
وي در پايان نقد ادبي را در بررسي شخصيت حسيني ناکام دانست و گفت: جنبه هايي از شخصيت شاعر را تنها مي توان حس کرد و نمي توان بازگفت.
دکتر صابر امامي منتقد ديگري بود که به بررسي حسيني از منظر يک شاعر شيعي پرداخت و گفت: شاعر شيعي شاهدي است در کنار شهيدان و با چشمان بيدار خود جريان هاي جامعه را بخوبي مي بيند، مي شکافد و تحليل مي کند. وي مصون ماندن شاعر شيعي را از آلودگي هاي زر و زور و تزوير به دليل همين ويژگي خواند و گفت: در عين حال او گرفتار حصار دوست است و هميشه مسير خود را با خط و سمت خدا و مولا مي سنجد و ضمن خروشيدن بر دشمنان ، دوستان منحرف شده را نيز مورد عتاب قرار مي دهد و به همين دليل است که هميشه تنهاست.
حميدرضا شکارسري شاعر منتقد ديگري بود که به روند حرکت شعري حسيني نظر افکند و با اشاره به دوره هاي مختلف کاري او گفت: اگر با نگاهي متکي بر همزماني به آثار نخستين سالهاي شاعري حسيني نظر افکنيم ، مي بينيم که اين شعرها داراي ارزش خاص جامعه شناختي در تهييج و تحريص جامعه براي حضور در متن حرکتهاي سياسي و اجتماعي روز است.
وي بازگشت به قالبهاي کلاسيک را به دليل جذب مخاطب عام در آن دوره طبيعي ارزيابي کرد و گفت : با فاصله گرفتن از اين ولع زباني ، حرکت شاعر به سمت شگردهاي به روزتر و تصاوير متاثر از مفاهيم ديني به جاي مفاهيم صريح عيان تر مي شود و بر اثر همين تغيير است که حسيني به «گنجشک و جبرئيل» مي رسد. وي به روز شدن اسطوره هاي آشنا و باستانگرايي آگاهانه زباني را از جمله ويژگي هاي اين دوره شعر حسيني ارزيابي کرد و گفت: شاعران انقلاب به دليل اعتقاد به کلان روايتي به نام دين نمي توانند به رويکردهايي نظير پست مدرنيسم که معتقد به شکستن روايتهاست ، روي آورند ولي مي توانند از تکنيک هاي اين شيوه استفاده مطلوب کنند. در اين نشست اسماعيل اميني منتقد ادبي نيز به بررسي مجموعه «نوشداروي طرح ژنريک» پرداخت و گفت: هدف شاعر از انتخاب زبان طنز ، نشان دادن چهره واقعي کساني است که با نمايش وارونه خود قصد دارند خود را وفادار به ارزشها و اصول نشان دهند. وي پيوند شور شاعري و استدلال دانشگاهي را ويژگي مهم حسيني دانست و گفت: در شعر او گزنده تر از بخشهايي که شاعر بوضوح حرفش را بيان کرده است ، قسمتهايي است که او حرفهايش را پنهان نگاه داشته است و مخاطب را وادار به استنتاج کرده است.
 



اختتاميه مسابقه ترجمه شعر سعدي برگزار مي شود


 مراسم اختتاميه مسابقه ترجمه شعر سعدي همزمان با روز بزرگداشت اين شاعر بزرگ ، فردا برگزار مي شود.
در اين مسابقه که به مناسبت روز گفتگوي تمدنها ، توسط انجمن بيان ايران برگزار شد ، شرکت کنندگان ابيات معروف «بني آدم اعضاي يکديگرند...» را که به عنوان نمادي از روابط انساني بر سر در سازمان ملل نوشته شده است ، به زبان هاي انگليسي ، آلماني ، فرانسوي و اسپانيايي ترجمه کردند.


 


گلهاي سپاس بر چيني نازک تنهايي شاعر


نخستين روزهاي ارديبهشت هر سال ، سالگرد درگذشت يکي از مهمترين چهره هاي شعر و نقاشي روزگار ماست.
شاعري که در ميان قشرهاي مختلف مردم کتابخوان ، طرفداران و علاقه مندان فراوان دارد شاعري که از «مرگ رنگ» تا «ما هيچ ما نگاه» قدم به قدم در مسير تکامل رشد کرد تا سرانجام ارديبهشت 1359 ، آخرين شعر زندگي اش را کامل کرد. مشهد اردهال ، آرامگاه امامزاده سلطانعلي بن امام محمد باقر (ع) جايي است که سهراب سپهري شاعر «مسافر» سفر بي بازگشت خود را از آنجا آغاز کرد و هر سال اين مکان در سالگرد درگذشت شاعر ، شاهد حضور علاقه مندان شعر اوست.
امسال نيز در مراسمي که به همين مناسبت برگزار شد ، دوستداران شعر سپهري آرامگاه او را گلباران کردند و در همايشي ادبي با عنوان «سعدي تا سپهري» ياد اين دو شاعر بزرگ را گرامي داشتند. سيدعليرضا حسيني ، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان در اين مراسم که در باغ تالار شهر نياسر برگزار شد از اين گونه اقدامات فرهنگي و تلاش براي تقويت و گسترش توانايي هاي فرهنگي شهر کاشان به عنوان خاستگاه شاعران بزرگ در تاريخ شعر فارسي حمايت کرد. همايش يادشده به مدت 2 روز از سوي انجمن شاعران جوان کاشان برگزار شد.

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است