تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


April 20, 2006 02:13 PM

سه شنبه 29 فروردين 85


«باواريا و چند داستان ديگر» نوشته «هادي تقي‌زاده» به چاپ مي‌رسد


خبرگزاري فارس: هادي تقي‌زاده به‌تازگي نوشتن مجموعه داستان «باواريا و چند داستان ديگر» را تمام كرده‌ است كه در آينده نزديك چاپ و منتشر مي‌شود.
هادي تقي‌زاده -داستان‌نويس- كه پيشتر مجموعه داستان‌هاي «انتقام سيمئون يا رساله بازگشت» و «شكار فرشتگان» و رمان «شببه خير سلطان» را منتشر كرده است، در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: تعدادي از داستان‌هاي مجموعه «باواريا و چند داستان ديگر» در مطبوعات به چاپ رسيده است.
وي افزود: اين مجموعه شامل 22 داستان است كه عناوين بعضي از آنها به اين شرح است: «فشار آب به دنياي عجيب دلكو»، «قضاياي ساده»، «بازي با قضاياي ساده رياضي»، «تاثير شگفت‌انگيز يك داستان»، «تلفظ غلط كلمه جنگ»، «پامرغي‌ها»، «دستگاه اتفاق‌سنج‌ جهاني»، «تلويزيون» و «روزي روزگاري استقلال».
تقي‌زاده تصريح كرد: اين داستان‌‌ها تم سياسي-اجتماعي دارد و تكنيكي كه در اين داستان‌ها استفاده شده رئاليسم جادويي است. بعضي از تكنيك‌هاي داستان‌هاي مدرن مثل عدم قطعيت نيز در اين داستان‌ها ديده مي‌شود.
وي ادامه داد: من در اين داستان‌ها از يك زبان امروزي بهره برده‌ام كه در خيلي از داستان‌ها به زبان آرگو نزديك مي‌شود. در بعضي از داستان‌ها هم زبان بسيار خشك و اداري مي‌شود و شايد بي‌شباهت به زبان «كافكا» نباشد.
وي در پايان با اشاره به اينكه حجم اين كتاب حدود 140 صفحه است، گفت: در خيلي از داستان‌ها از عنصر استعاره و تشبيه بسيار استفاده كرده‌ام و فكر مي‌كنم در نوشتن بعضي از داستان‌هاي اين مجموعه تحت تأثير «ريچارد براتيگان» بوده‌ام.



 
توسط انتشارات «نيلوفر»
مجموعه داستان «باغ‌هاي شني» نوشته «حميدرضا نجفي» منتشر مي‌شود


خبرگزاري فارس: مجموعه داستان «باغ‌هاي شني»، حاوي 5 داستان، نوشته «حميدرضا نجفي» به‌زودي توسط انتشارات «نيلوفر» انتشار مي‌يابد.
حميدرضا نجفي -داستان‌نويس- كه از او پيشتر رمان نوجوانان «كوچه صمصام» منتشر شده است، در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: مضامين داستان‌هاي اين مجموعه بيشتر حول تنهايي انسان است زيرا به نظر من تمامي مشكلات و ويژگي‌هاي انسان در تنهايي او خلاصه مي‌شود.
وي با بيان اينكه «دو دوسر»، «گمشده در آفريقا»،‌ «پيش»، «دم آخر» و «مخلص» عناوين داستان‌هاي اين مجموعه هستند، گفت: سعي كرده‌ام در اين داستان‌ها از سطحي‌ترين زبان كه به خرده فرهنگ‌ها مربوط مي‌شود، با توجه به آهنگين بودن زبان فارسي، استفاده كنم.
اين نويسنده با اشاره به اينكه حجم اين كتاب در 120 صفحه است، ادامه داد: پويايي در زبان، در سطح جامعه اتفاق مي‌افتد و هر چيزي كه مردم استفاده كنند به مرور وارد فرهنگ مي‌شود. كلمات متعددي از فرهنگ‌هاي ديگر وارد زبان ما شده است. مثل كلمه «كورخوانده» يا «دست رو شدن» كه از فرهنگ قماربازها وارد زبان شده است كه گاهي جنبه رسمي هم پيدا مي‌كند. من در اين داستان‌ها سعي كرده‌ام از اين زبان استفاده كنم.
«نجفي» متولد ششم آذرماه 1343 در تهران از شاگردان «هوشنگ گلشيري» به شمار مي‌آيد.
بند اول داستان «گمشده در آفريقا» در پي مي‌آيد: «بيافتد آفتاب به رديف سوم سيم خاردار سر ديوار، نزديك آمار است و حكومت شام. نيم‌ساعت جلوتر از وقت هواخوري زدم و ملت را ريختم بيرون. گفتم خير سرم دو تا بزنم تو سر خودم چهار تا توي سر اين دندانه‌هاي سين و شين. اسب- سوار، بنشان، بنشين. هميشه يكي اضاف يا يكي كم. مي‌نويسم- اسب، سوار.»



 
به مناسبت هشتاد و پنجمين سال انتشار «افسانه» نيمايوشيج
امسال اولين دوره جايزه تخصصي شعر «افسانه گوهران» برگزار مي‌شود


خبرگزاري فارس: اولين دوره جايزه تخصصي شعر «افسانه گوهران» به مناسبت هشتاد و پنج سالگي چاپ «افسانه» نيمايوشيج كه در واقع آغاز شعر نو به شمار مي‌آيد، توسط نشريه تخصصي شعر «گوهران» اواخر آذرماه امسال برگزار مي‌شود.
سعيده آبشناسان، سردبير مجله گوهران متولي و مجري اين جايزه در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: انگيزه اصلي براي برگزاري اين جايزه اهميت دادن بيشتر به شعر چه در بخش شعر كلاسيك و چه در بخش شعر نو است.
وي افزود: تاكنون جايزه‌اي كه به صورت خاص در زمينه شعر برگزار شود نداشته‌ايم و اگر جوايزي هم برگزار شده بسيار محدود بوده است. در صورتي كه اين جايزه قصد دارد به صورت گسترده برگزار شود.
وي ادامه داد: اين جايزه در زمينه بين‌الملل به معرفي يك شاعر بين‌المللي كه به ايران دعوت خواهد شد، مي‌پردازد. در حوزه شعر ايران نيز جايزه‌اي به نام جايزه «پيش آهنگ» براي پيشكسوتان شعر نوي ايران در نظر گرفته‌ايم. همچنين جايزه‌اي كه براي جوان‌تر‌ها در نظر گرفته‌ايم «نو خيزان» نام دارد. براي بخش‌هاي خود مجله گوهران هم جايزه گذاشته‌ايم و به بهترين مقاله در حوزه شعر كلاسيك در 10 شماره مجله گوهران، بهترين شاعر بخش كودك گوهران و ... جايزه مي‌دهيم. جايزه «صداي زن» نيز كه فقط ويژه خانم‌ها است بهترين شاعر زن را معرفي خواهد كرد.
آبشناسان گفت: براي اهميت دادن به شاعراني كه قالب‌هاي كلاسيك شعر مي‌سرايند، در بخش شعر كلاسيك هم جوايزي در نظر گرفته‌ايم. از همه مهم‌تر جايزه‌اي است كه به شاعر ملي ايران داده مي‌شود كه مهمترين بخش جايزه «افسانه گوهران» است.
وي در پايان گفت: حاميان مالي اين جايزه ناشران هستند و سعي مي‌كنيم تا آخرين لحظه اسامي داوران را معرفي نكنيم.
عليشاه مولوي طراح دبير و سخنگو اين جايزه نيز اظهار داشت: هر ملتي يك هنر ملي دارد و شعر هنر ملي ما است. بايد با نگاه كردن به هنر ملي حركتي ايجاد كنيم و برگزاري جايزه «افسانه گوهران» در راستاي اين حركت است.
وي افزود: تا به حال جايزه‌اي به اين ابعاد گسترده در زمينه شعر در ايران برگزار نشده است.
اين شاعر ادامه داد: قصد داريم با اين جايزه به اعتبار هنر ملي ما در جهان افزوده شود. من معتقد نيستم كه شعر معاصر ايران دچار بحران است بلكه فكر مي‌كنم در يك وضعيت شكوفا به سر مي‌برد و اتفاقا با گرايش‌هاي مختلف شعري و كثرت شاعران، ما بهار شعر ايران را داريم. در اين برهه، موقعيت مناسبي است كه اين جايزه را برگزار كنيم و اميدواريم دستاوردهاي خوبي داشته باشد.
وي درپايان گفت: سعي مي‌كنيم در اين جايزه به تمامي گرايش‌هاي شعري ايران به ويژه گرايش‌هاي آوانگارد توجه كنيم و اميدواريم كتاب‌هاي شاعران برگزيده را نيز به چاپ برسانيم.
علاقه‌مندان مي‌توانند 7 نسخه از آثار خود در قالب شعر كهن و نو را كه از سال 82 تا پايان 84 منتشر شده به دبيرخانه ارسال كنند. مهلت ارسال 20 فروردين 85 تا 20 خرداد 85 است.
نشاني دبير خانه تهران، خيابان انقلاب، خيابان دوازده فروردين,شماره 21,طبقه همكف، كدپستي 1314665536 و تلفكس: 66480378 است.



 
انطباق شعر، ريتم و حركت در كارگاه پورمختار


كارگاه صداي عروسك آزاده پورمختار با حضور دوازده تن از دانشجويان رشته‌ي نمايش عروسكي سراسر كشور برگزار شد. در اين گارگاه كه با حضور صميميمي دانشجويان و آزاده پورمختار برگزار شد، به بيان شعر، همراه با موسيقي و حركت پرداخته شد. كارگاه صداي عروسك با تك خواني بدون ريتم شعر هر يك از كارآموزان آغاز شد.
كارگاه صداي عروسك آزاده پورمختار
به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، پس از اتمام يك دوره خواندن بدون ريتم ،شعر همراه با شيوه‌هاي متفاوت ريتم دوباره‌خواني شد. كف زدن، ضرب با ريتم والس و پيانو همراه نت‌‌هاي ديز، اين بيان را همراهي ‌كردند.
پس از آن پورمختار به تمرينات تنفسي (تنظيم نفس) و عضلاني (شلي عضلات فك و صورت و اندام‌هاي ديگر) پرداخت.
پورمختار در حين انجام اعمال تنفسي و عضلاني به كارآموزان گوشزد مي‌كرد: كه براي بيان هر چيز در ابتدا بايد نفس را تنظيم كرد. اين تنظيم و كنترل نفس بايد به صورتي باشد كه در صورت وارد كردن ضربه به عضلات منقبض مياني شكم، صدا نلرزد.
وي مهم‌ترين مقوله در كار صدا را داشتن گوش موسيقي دانست و افزود: در كار صداي عروسك بايد به موسيقي و ريتم آشنا بود. در اتفاق نمايشي ريتم و حركت با آن، بسيار پراهميت است. در دوران پيش هنرجويان مدرسه‌ي نمايش آواز مي‌خواندند. پس ريتم حركت و صدا بايد با هم توأم شوند.
دانشجويان با شنيدن اين عبارات به سراغ تمرين تركيب حركت، بيان و انواع ريتم با توناليته‌هاي زير و بم رفتند. آن‌ها عبارت «توانا بود هر كه دانا بود» را با لحن‌هاي عاشقانه، خصمانه، امري، خواهشانه و ... بيان مي‌كردند.
در مرحله‌ي بعد پورمختار دانشجويان را نسبت به مفهوم شعر خوانده شده حساس كرد. اين كه درباره‌ي شعر فكر كنند و برداشت‌هاي خود را از آن بگويند. با اين كار دانشجويان برداشت‌ها و احساسات مختلفي را از قبيل سياسي بودن شعر، عاشقانه بودن آن، تداعي خاطره‌‌ي غم‌انگيز و حسرت وار گذشته و حتي بيان يك قصه‌ي ساده بيان كردند و اين بار با بيان تازه‌ي خود بر انتقال مفهوم تكيه زدند.
پورمختار درك مفهوم را از ديگر اركان حائز اهميت در بيان دانست و گفت: هنرمند بايد بتواند محسوسات خود به نمايش درآورد. شعر «سگ لنگ» - شعر خوانده شده- توسط حميد حمزه براي نوجوانان هنردوست عضو كانون پرورش فكري نوشته بود. هنرمنداني كه امروز حرفه‌اي‌هاي تئاتر و سينما هستند، در آن جا عضو بودند. نوع نگاه و طرز تلقي آن‌ها از شعر، لحن‌هاي متفاوتي به اثر مي‌بخشيد. پس از گذر سال‌ها، وقتي شعر را دوباره خواندند، نوع نگاه و به تبع بيان‌شان از موضوع كاملا فرق كرد.
وي اضافه كرد: هنگامي كه متني را مي‌خوانيد، ابتدا مفهوم را درك كنيد. مضامين پشت پرده با لاخص در ادبيات و فرهنگ ما توجه درخوري را مي‌طلبد. در فرهنگ و ادبيات ما مفاهيم پنهان و استعاري بسياري وجود دارد. يعني افراد به دلايل متعددي حرفشان را راحت نمي‌زنند. به همين دليل اولين مطلبي كه اثر را جذاب مي‌كند صادق سخن گفتن است.
پورمختار به دانشجويان تأكيد كرد: كه تكنيك ياد گرفتني است، بيان حس را بياموزيد. ما در كل دنيا صداي بد نداريم اما بيان بد چرا. هنگامي‌كه در نمايش صداقت داشته باشيد و نقش را بشناسيد حس به خودي خود انتقال مي‌يابد.
در انتهاي كار علمي اين كارگاه دانشجويان با انتخاب و بيان يك صامت، همراه موسيقي 8/6 شدند. براي صامت‌هايشان مصوت برگزيدند و يك صدا و به صورت جمعي آن را بيان كردند.
پورمختار بهترين صامت را (د) خواند و قرار شد در دو روز بعد شعر با موسيقي خوانده شود.


 


انتخاب شاعر و داستان‌نويس ماه مجله رودكي


مسوول روابط عمومي نشريه تازه به انتشار رسيده رودكي از انتخاب و معرفي شاعر و داستان‌نويس برگزيده ماه توسط اين مجله خبر داد. به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، به گفته شهريار عباسي رودكي از اين به بعد هر ماه يك داستان و شعر را به عنوان داستان و شعر ماه انتخاب و آثار منتخب را در شماره‌ي بعد با معرفي كامل مولف و شاعر منتشر می‌كند.
وي افزود: علاوه بر اين در پايان سال نيز از بين دوازده شعر و داستان منتخب هرماه داستان و شعر سال را معرفي و در مراسم ويژه‌اي به خالقان آن آثار كه عموما از بين نوقلمان انتخاب مي‌شوند تنديس رودكي را اهدا مي كنيم.
وي همچنين اظهار داشت كه چون رودكي نابينا بوده است، جايزه‌اي نيز از طرف مجله به هنرمند برگزيده نابينا و معلول اهدا خواهيم كرد.
راه‌اندازي كارگاه‌هاي شعر، داستان، ويراستاري و نقد و ترجمه ادبي با استفاده از اساتيد اين رشته‌ها از جمله ديگر برنامه‌هاي مجله رودكي در آينده اي نزديك است.
علاقه‌مندان مي توانند فراخوان ثبت‌نام اين كارگاه‌ها را كه از تيرماه سال جاري برگزار مي شوند در شماره سوم رودكي كه همزمان با نمايشگاه كتاب در غرفه انتشارات روزگار در دسترس عموم قرار خواهد گرفت دنبال كنند.


 


عطارنيشابوري، شاعري بنام كه برتارك ادبيات كهن ايران مي‌درخشد
قزوين ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. عطار. نيشابوري


فريدالدين ابوحامد محمد بن ابوبكر ابراهيم بن اسحاق عطار نيشابوري، يكي از شعرا و عارفان نام آور ايران در اواخر قرن ششم و اوايل قرن هفتم هجري قمري است.
بنابر آنچه كه تاريخ نويسان گفته‌اند اين شاعر و عارف نامي ايران در سال ‪ ۵۳۶‬يا‪ ۵۴۰‬هجري قمري در اطراف نيشابور بدنيا آمده است.
از عطار آثاري از جمله "منطق الطير" يا "مقامات الطيور"،" مختارنامه "، "مصيبت نامه"و"پندنامه"،"الهي نامه"،"ديوان غزليات و قصايد" و .. بر جاي مانده است.
اين شاعر از جمله شاعران ايراني مسلماني است كه نبوغ فوق‌العاده خويش را در خلق داستان‌ها و حكايات بكار گرفته كه تنها با بررسي يك اثر از وي مي‌توان به اين نبوغ پي‌برد.
با مروري برآثار نظم و نثر وي مي‌توان دريافت كه وي علاوه برشعردر علومي چون طب، گياه‌شناسي ، نجوم، قرآني ، حديث و تفسير نيز تبحر داشته است.
محققين اين شاعر برجسته را الگو و مقتداي بسياري از شاعران بنام ومشهور ديگر ايراني مي‌دانند.
عطار در قريه كدكن يا شادياخ كه در آن زمان از توابع شهر نيشابور بوده به دنيا آمد.
از دوران كودكي او اطلاعي در دست نيست ، جز اينكه پدرش در شهر شادياخ به شغل عطاري كه همان دارو فروشي بود مشغول بوده و بسيار هم در اين كار ماهر بوده است.
بعد از وفات پدر ، فريدالدين كار پدر را ادامه مي‌دهد و به شغل عطاري مشغول مي‌شود.
او در اين هنگام نيز طبابت مي‌كرده و اطلاعي در دست نيست كه نزد چه كسي طبابت را فراگرفته است، او به اين شغل اشتغال داشته تا زماني كه آن انقلاب روحي در وي به وجود آمد.
در ارتباط با اين دگرگوني روحي در فريدالدين عطارداستانهاي مختلفي بيان شده كه معروفترين آن اين است كه:" روزي عطار در دكان خود مشغول به معامله بود كه درويشي به آنجا رسيدوچند بار با گفتن جمله چيزي براي خدا بدهيد از عطار كمك خواست ولي او به درويش چيزي نداد.
درويش به او گفت:اي خواجه تو چگونه مي‌خواهي از دنيا بروي ؟ عطار گفت:
همانگونه كه تو از دنيا مي‌روي. درويش گفت: تو مانند من مي‌تواني بميري ؟ عطارگفت: بله، درويش كاسه چوبي خود را زير سر نهاد و با گفتن كلمه الله از دنيا برفت. عطار چون اين را ديد شديدا متغير و منقلب شد واز دكان خارج شد و راه زندگي خود را براي هميشه تغيير داد."
او بعد از اين اتفاق دست از كسب و كار كشيد و به خدمت شيخ الشيوخ " عارف ركن‌الدين اكاف" رفت كه در آن زمان عارف معروفي بود و به دست او توبه كرد و به رياضت و مجاهدت با نفس مشغول شد.
عطار سپس قسمتي از عمر خود را به رسم سالكان طريقت در سفر گذراند و از مكه تا ماوراء‌النهر به مسافرت پرداخت و در اين سفرها بسياري از مشايخ و بزرگان زمان خود را زيارت كرد و در همين سفرها بود كه به خدمت مجدالدين بغدادي رسيد.
گفته شده هنگامي كه شيخ عطار به سن پيري رسيده بود،بهاء‌الدين محمد پدر جلال‌الدين بلخي با پسر خود به عراق سفر مي‌كرد كه درمسير خود به نيشابور رسيد و توانست به زيارت شيخ عطار برود، شيخ نسخه‌اي از اسرار نامه خود را به جلال‌الدين كه در آن زمان كودكي خردسال بود، داد.
عطار مردي پر كار و فعال بوده چه در آن زمان كه به شغل عطاري و طبابت اشتغال داشته و چه در دوران پيري خود كه به گوشه‌گيري ازخلق زمانه پرداخته و به سرودن و نوشتن آثار منظوم و منثور خود مشغول بوده است.
در مورد وفات او نيز گفته‌هاي مختلفي بيان شده و برخي از تاريخ نويسان سال وفات او را ‪ ۶۲۷‬هجري قمري دانسته‌اند و برخي ديگر سال وفات او را ‪۶۳۲‬ و ‪ ۶۱۶‬دانسته‌اند ولي بنابرتحقيقاتي كه انجام گرفته بيشتر محققان سال وفات او را ‪ ۶۲۷‬هجري قمري دانسته‌اند.
در مورد چگونگي مرگ او نيز گفته شده كه او در هنگام يورش مغولان به شهر نيشابور توسط يك سرباز مغول كشته شده است.
شيخ بهاء‌الدين در كتاب معروف خود كشكول اين واقعه را چنين تعريف مي‌كند وقتي لشكر تاتار به نيشابور رسيد اهالي نيشابور را قتل عام كردند و ضربت شمشيري توسط يكي‌ازمغولان بردوش شيخ خورد كه شيخ با همان ضربت از دنيا رفت.
مقبره شيخ عطار در نزديكي شهر نيشابور قرار دارد و چون در عهد تيموريان مقبره او خراب شده بود به فرمان امير عليشيرنوايي وزير سلطان حسين بايقرا مرمت و تعمير شد.
چند رباعي از مختار نامه عطار:
عمري به هوس گذاشتي خيز و برو سر بر كه و مه گذاشتي خيز و برو داني تو كه هر كه زار ناچار بمرد به از من و از همچو تو بسيار بمرد
****
از مال جهان جز جگري ريشم نيست اينست و جز اين هيچ كم و بيشم نيست از خويشتن و خلق به جان آمده ام يك ذره دل خلق و سر خويشم نيست ‪۵۵۷/۱۵۹۰‬


كنگره سراسري شعر كوير در ابركوه يزد، باتجليل ازشاعران مدعو پايان يافت
يزد ، ابركوه ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۱/۲۵‬
داخلي. اجتماعي. هنري. ادبي. كنگره. شعر
دومين كنگره سراسري شعر كوير، روز جمعه در شهرستان ابركوه استان يزد با تجليل از شاعر برگزيده پايان يافت.
معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ ارشاد اسلامي استان يزد با بيان موفقيت‌هاي دو دوره برگزار شده كنگره گفت:دبيرخانه دائمي كنگره سراسري شعر كوير در ابركوه بزودي راه اندازي مي‌شود.
سيد جواد رفاهي اظهار اميدواري كرد: اين كنگره درسال آينده با فراخواني كه با همكاري سفارتخانه‌هاي ايران در كشورهاي اسلامي صورت خواهد گرفت به صورت "جهان اسلامي" در اين شهرستان برگزار شود.
وي گفت : در سومين كنگره جهان اسلامي شعر كوير در ابركوه علاوه بر ارائه وصف كوير و كويرنشينان بوسيله شعر، قطعات نثر هم پذيرفته خواهد شد.
در كنگره ياد شده، شاعران برگزيده كشوري، اشعار خود را در زمينه ويژگي هاي زندگي در كوير و استقامت و سخت كوشي مردمان آن قرائت كردند.
‪ ۶۰۰‬اثر از ‪ ۳۰۰‬شاعر كشوري، به دبيرخانه كنگره ارسال شده كه ‪ ۸۰‬اثر آن طي دو روز برپايي اين كنگره، ارائه شد.
كنگره مذكور با هدف ارتقاء سطح ادبي شاعران و همچنين آشنايي و همدلي شاعران استان با شاعران كشوري به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد برپا شده.
ابركوه در ‪ ۱۲۰‬كيلومتري جنوب غربي شهر يزد قرار دارد.


 


جشنواره سراسري شعر هفته وحدت در بصره آغاز شد
بغداد، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
خارجي. فرهنگي. عراق. شعر.


به مناسبت هفته وحدت سومين دوره جشنواره سراسري شعر "مربد" روز شنبه در بصره واقع در جنوب عراق آغاز شد.
دراين جشنواره جمع زيادي از شعرا و فرهيختگان اهل تسنن و تشيع عراق اشعار و قصايد خود را با مضمونهاي وحدت ديني سرودند.
از زمان سقوط رژيم صدام، همزمان با ميلاد پيامبر اسلام (ص) هفته وحدت درعراق برگزار مي‌شود.


 


همایش " پروین سپهر ادب فارسی برگزار شد


همایش " پروین سپهر ادب فارسی " به منظور بزرگداشت شصت و پنجمین سالگرد درگذشت پروین اعتصامی با مشارکت رایزنی فرهنگی کشورمان در داکا و انجمن فارسی بنگلادش در محل تالار اجتماعات دانشگاه داکا برگزار شد .
به گزارش مهر ، در این همایش که با حضور دانشجویان و استادان زبان و ادبیات فارسی برگزار شد، دکتر صدرالامین رئیس دانشکده ادبیات، دکتر سیف الاسلام خان رئیس گروه زبان فارسی و اردوی عبدالصبور خان مدرس زبان فارسی دانشگاه داکا و دکتر سید محمدرضا هاشمی رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خصوص زندگی، شخصیت ، ویژگی های اشعار و روزگار پرآشوب و اختناق سیاسی پروین اعتصامی سخنرانی کردند.
دکتر صدرالامین رئیس دانشگاه ادبیات داکا پروین اعتصامی را باعث مباهات در تاریخ ادبیات دانست و گفت : پروین در اشعار خویش به عمق مسائل بشری، آخرت ، جهان برتر، اهداف جهان و اخلاقیات پرداخته است.
وی افزود: زبان و ادب فارسی به زبان و ادب بنگالی بسیار نزدیک است و باید از این قرابت و نزدیکی برای ترویج آن بهره جست.
دکترهاشمی رایزن فرهنگی ایران درداکا در سخنانی ضمن اشاره به جایگاه پروین اعتصامی در ادبیات معاصر ، گفت : پروین اگر چه در دوره نوگرایی شعر ایران می زیسته ولی شیوه شعری او ادامه شعر سنتی است.
وی در بخش دیگری از سخنانش به جنبه تعلیمی شعر پروین اشعار کرد و افزود: او با پند و اندرز های خود به انسان درس دوری از پلیدی و پلشتی می دهد و راه درستکاری را فراروی او می گذارد.
در این همایش در اقدامی ابتکاری جزوه ای در معرض پروین اعتصامی و اشعاراو (برگرفته از مجموعه چهره های درخشان) که توسط رایزنی فرهنگی کشورمان به بنگالی ترجمه شده است در میان حاضران توزیع شد.
دربخش پایانی این جلسه شعر " مست و هوشیار" پروین اعتصامی به صورت نمایشنامه اجرا شد که مورد استقبال حاضران قرار گرفت.


 


شاعران از رسول مهر سرودند


به مناسبت هفته وحدت و سالروز ولادت پيامبر اعظم (ص) شب شعر "رسول مهر" در بنياد نويسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران برگزار شد.
در اين مراسم که روز 25 فروردين 85 ، با حضور جمعي از شاعران و علاقه مندان به شعر ، از ساعت 16 در محل بنياد نويسندگان و هنرمندان آغاز شد ، تعدادي از شاعران کشورمان از جمله : سيمين دخت وحيدي ، شيرين علي گلمرادي ، عباس براتي پور ، مرتضي اميري اسفندقه ، عبدالجبار کاکايي ، سيدعباس سجادي ، اسماعيل اميني ، عبدالرحيم سعيدي راد و محمدسعيد ميرزايي ، اشعاري در نعت و بزرگداشت حضرت پيامبر اسلام قرائت کردند.


 


ديدار صميمانه شعراي شرکت کننده در کنفرانس فلسطين با رهبرمعظم انقلاب


تعدادي از شعراي عرب زبان شرکت کننده در سومين کنفرانس بين المللي قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين به همراه جمعي از شعراي کشورمان عصر ديروز ضمن ديداري صميمانه با حضرت آيت الله خامنه اي ، رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت اشعاري در خصوص مظلوميت مردم فلسطين و قدس شريف پرداختند.
حضرت آيت الله خامنه اي در اين ديدار ، هدف از برگزاري چنين جلسه اي را ضمن احترام به قدس از طريق بيان احساسات و عواطف دروني ، تاکيد بر لزوم توجه دوباره و بيش از پيش شعراي عرب به مساله فلسطين برشمردند و افزودند: در سالهاي اول اشغال فلسطين ، شعرهاي برجسته اي در خصوص اين ظلم تاريخي سروده شد اما در سالهاي اخير برغم جايگاه بالاي شعر در زبان عربي ، اشعار فصيح عربي در خصوص انتفاضه و مراحل بسيار مهم قضيه فلسطين کمتر ديده مي شود.ايشان با اشاره به ظلمي که امروز به مردم فلسطين مي شود و صحنه هاي تکان دهنده اي که بخش کوچکي از واقعيات فلسطين است و بر صفحه هاي تلويزيون نمايش داده مي شود ، خاطرنشان کردند: شعرا بايد اين صحنه ها را با زبان شعر منعکس کنند تا آيندگان متوجه شوند بر اين ملت مظلوم چه گذشته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامي همچنين با اشاره به جايگاه و نقش شعراي متعهد در طول تاريخ اسلام ، لزوم قدرشناسي از اين شعرا را يادآور شدند. پس از سخنان حضرت آيت الله خامنه اي تعدادي از شاعران سروده هاي خود را قرائت کردند. در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشا به امامت حضرت آيت الله خامنه اي اقامه شد.


 
 


استقبال شاعرانه مردم سبزوار از رئیس جمهور
مردم سبزوار که امروز به استقبال دکتر احمدی نژاد آمده بودند، با سردادن شعارهای زیبایی به گرمی از رئیس جمهور و هیات همراه استقبال کردند.
به گزارش خبرنگار"مهر" در مشهد، .امروز بیش از 60 هزار نفر از مردم سبزوار و روستاهای اطراف، میزبان دکتر احمدی نژاد بودند.


رئیس جمهور ساعت 11 وارد ورزشگاه شد و تا ساعت 12 ظهر برای مردم سخنرانی کرد.
مردم با ورود احمدی نژاد به استادیوم محل تجمع مردم شعار می دادند:
"صل علی محمد مصطفی  خوش آمدی احمدی با صفا "،" سرباز قرآنی  رجایی ثانی" و" ای مهربانی گستر  فدایی رهبر".
همچنین "جزای دشمن ما  شد مشت محکم ما " ، " انرژی هسته ای حق مسلم ماست " ،"  از جمله شعارهایی بود که مردم همزمان با حضور احمدی نژاد در ورزشگاه سر دادند .
در آغاز مراسم دختر یکی از شهیدان  چفیه پدر خود را به عنوان یادگاری به رئیس جمهور تقدیم کرد .
در پایان مراسم سخنرانی احمدی نژاد، مردم سبزوار با خواندن سرود  "به به چه صفایی  برگشته رجایی، صل علی محمد  یار رجایی آمد، یک گل نو بهاری  عزیز سبزواری " از احمدی نژاد تشکر کردند .
رئیس جمهور نیز با شنیدن این سرود گفت : "خستگی یک هفته سفر از تنم در آمد و شعر شما را به عنوان یادگاری با خود می برم".


 


وزارت ارشاد به‌مناسبت فرارسيدن آغاز هفته‌ي وحدت بيانيه داد شب شعر «رسول مهر» برگزار مي‌شود
ایسنا
 
نمايش عظيم وحدت، يگانگي و يكپارچگي جهان اسلام در روزهاي پاياني سال گذشته در مقابل چشمان مدعيان آزادي و آزادگي بر عالميان ثابت كرد كه حرمت و ساحت مقدس دين تنها وادي است كه دنياطلبان و دين‌گريزان از آن براي رسيدن به اميال و آمال دنيوي و نفساني خود نمي‌توانند بهره جويند؛ كه دين در باورعميق انسان‌ها به ذات الهي و تعاليم رهايي‌بخش رسولانش ريشه دارد، رسولاني كه راهبر و رهنماي دل‌خستگاني هستند كه از ستم، نابرابري و ناعدالتي دل آزرده‌اند. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در بيانيه خود به مناسبت فرارسيدن ولادت باسعادت رسول مكرم اسلام (ص) و امام جعفر صادق (ع) و آغاز هفته وحدت، هم‌چنين افزوده است: قدرت، استواري و صلابت دين اسلام در عصر حاضر و متاثر از شرايط پس از پيروزي انقلاب اسلامي، كاخ آمال زورمداران و زورگويان را درهم ريخت و به آنان نماياند كه تاختن به حريم مقدس پيامبر اعظم (ص) جز منفورتر شدن خود آن‌ها و تحكيم بيش‌تر حلقه‌ها و علقه‌هاي وحدت ميان مسلمانان ارمغان ديگري درپي ندارد. امسال كه در سايه تدبير و درايت رهبر معظم انقلاب با عنوان سال پيامبر اعظم (ص) مزين شده، يگانگي، يكپارچگي، هوشياري و آگاهي بيش‌تر جهان اسلام را در برابر منحرفان و فرصت‌طلبان بيش از هر زمان ديگر مي‌طلبد. دربخش ديگري از بيانيه يادشده آمده است: اين وزارت‌خانه بر باور اصيل ملت شريف و آزاده كشورمان بر اين عهد پاي مي‌فشارد كه همواره حامي و نگهبان پيروان راستين رسول خدا خواهد بود. به اميد روزي كه عمل به تعاليم انسان‌ساز مكتب اسلام، زمينه ظهور و منجي و مصلح جهاني و برپاكننده عدل را در سراسر عالم خاكي فراهم آورد. هم‌چنين خانه شعر بنياد نويسندگان و هنرمندان وابسته به سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران، در سال پيامبر اعظم (ص) شب شعر «رسول مهر» را برگزار مي‌كند. اين مراسم در روز جمعه 25 فروردين ماه 85 با حضور جمعي از شاعران صاحب‌نام كشور از ساعت 16 در محل بنياد نويسندگان و هنرمندان واقع در خيابان اقدسيه، خيابان گلستان جنوبي، پلاك 22 برگزار مي‌شود.

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است