تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


April 20, 2006 02:14 PM

چهارشنبه 30 فروردين 85


نويسنده‌ي زن عراقي؛ نامزد دريافت جايزه‌ي انگليسي
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


يك زن گمنام عراقي، به خاطر نگارش خاطره‌هاي خود از جنگ آمريكا بر ضد عراق، براي دريافت يك جايزه ادبي در انگليس نامزد شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اين زن كه دانشجوي برنامه‌ريزي رايانه است و با نام مستعار ريوربند مطلب مي‌نويسد، نامزد دريافت جايزه ساموئل جانسن كه مبلغ آن، 52 هزار دلار و بزرگ‌ترين جايزه‌اي است كه به آثار مستند داده مي‌شود، شده است.  ريوربند در ابتدا يادداشت‌هاي شخصي خود درباره حمله آمريكا به عراق را در سايت اينترنتي شخصي خود به نام ”بلوغ “ درج كرده است.
عرب‌آنلاين گزارش داد: ريوربند كه اواخر دهه دوم زندگي خود را سپري مي‌كند، با 18 نويسنده كه از بين 168 نويسنده ديگر انتخاب شده‌اند، براي دريافت اين جايزه رقابت مي‌كند.
وي در اين نوشته‌ها از خشم و نگراني خود در مدت گذشت سه سال از اشغال و خون‌ريزي در بغداد نوشته است.
او از سربازان آمريكايي خواسته است تا عراق را ترك كنند.
اين نويسنده با بيان ناگفته‌هايي از جنگ در عراق، كار نگارش يادداشت‌هاي خود را از 17 اوت 2003 آغاز كرده است.
به گزارش گاردين، يك ناشر كوچك با نام مارين بايرز امتياز نشر يادداشت‌هاي ريوربند را سال گذشته خريداري كرد و آن‌ها را در قالب يك اثر زندگي‌نامه‌اي انتشار داد.
به گفته اين ناشر، نويسنده آثار نخواسته است هويت واقعي‌اش فاش شود.
در مراسم اعلام برندگان جايزه ادبي ساموئل جانسن كه در يك مراسم شام در هتل ساووي لندن در 14 ژوئن 2006 (23 تير 85) برگزار مي‌شود، اين نويسنده عراقي حضور نخواهد داشت.


 
 
مدير گروه ادبيات فارسي دانشگاه محقق اردبيلي:
نگرش عطار به مسائل عرفاني منحصر به‌فرد است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اردبيل
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مدير گروه رشته زبان وادبيات فارسي دانشگاه محقق اردبيلي با گرامي‌داشت روز بزرگداشت عطار - شاعر و عارف ايراني - گفت: به علت‌هاي سياسي و فرهنگي، ورود لغت‌هاي بيگانه به زبان فارسي، اين زبان را به تحول زيادي دچار كرده است و اين يك گسستگي فرهنگي بين نسل جديد و گذشته به‌وجود آورده است.
دكتر بيژن ظهيري با اعلام اين‌كه تحول‌هايي كه در زبان فارسي صورت گرفته با تحول‌هايي كه در زبان غربي‌ها صورت گرفته، متفاوت است، گفت: اثر يك شاعر غربي را كه به چهار يا پنج قرن پيش متعلق باشد، يك جوان غربي به‌راحتي مي‌تواند بخواند و بفهمد، اما در ادبيات فارسي به لغت‌نامه احتياج داريم و اين امر گرايش نداشتن جوانان به مطالعه‌ي شعر سنتي را باعث شده است.
وي تاكيد كرد: اما در دانشكده‌هاي ادبيات آن‌چنان كه آثار گذشته مورد استقبال قرار گرفته، آثار جديد با آن‌ها نتوانسته برابري كند و علت اصلي، تفاوت در زبان گذشته است و در تفاوت افكار و انديشه‌ي شاعران گذشته با انديشه‌ي امروز نيست.
استاديار گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه محقق اردبيلي افزود: بهتر است سازماني، متولي شناساندن بزرگان ادبيات ايران به نسل جديد شود.
وي با اشاره به نام‌گذاري 25 فروردين به‌نام روز بزرگداشت عطار گفت: اين نام‌گذاري به دليل شناساندن فرهيختگان گذشته به نسل امروز است و تنها اين، كافي نيست.
ظهيري يكي از مشكل‌هاي ادبيات ايران را ديد صرف ادبي به ادبيات گذشته دانست و تصريح كرد: اين در حالي است كه امروزه علوم انساني جايگاه بالايي پيدا كرده و بايد كاري كرد كه ادبيات گذشته و كلاسيك را به يكديگر پيوند داد و دراين صورت با ادبيات جديد، از اين شاهكارها استفاده بالقوه امروزي مي‌توان داشت، و هم ادبيات جديد را به شكوفايي رساند و هم گذشته‌ي شكوفا و پرافتخاري را كه داشتيم، حفظ كرد.
وي تاكيد كرد: چيزي كه امروزه مهم است، صرفا زنده نگه داشتن نام شاعران و انديشمندان گذشته نيست، بلكه نوع نگرش آن‌ها به جهان هستي و دغدغه‌هايي كه داشتند بايد بررسي شود و در پيدا كردن هويت ملي و ديني نسل جوان امروزي، از آثار گذشته‌مان مي‌توان كمك گرفت، زيرا شاعران ديروزي تنها يك شاعر نبوده‌اند، بلكه در بسياري از علوم مهارت داشته‌اند كه معرفي اين آثار، ما را از بي‌هويتي مي‌تواند نجات دهد.
ظهيري در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به سبك شاعري عطار نيشابوري گفت: عطار خود پيرو سنايي است و پيشوايي بوده براي شخصي مثل مولانا كه بعد از وي ظهور كرد. سنايي مروج يك نوع فكر عرفاني در حوضه‌هاي خودشان بود و فكري كه اولين بار سنايي در ادبيات ما پياده كرد و عطار آن را تكميل و به مولانا تقديم كرد.
او هم‌چنين تاكيد كرد: به جرات مي‌توان گفت يكي از پر رمز و رازترين مثنوي‌هاي ادبيات فارسي مثنوي منطق‌الطير عطار در مورد سفر مرغان به سوي سيمرغ است و اين مرغان نماد و سمبل روح انساني است كه سختي‌هاي اين راه را در رسيدن به حق تحمل مي‌كنند.
ظهيري نوع و نگرش عطار به مسائل عرفاني را منحصر به‌فرد دانست و گفت: با اين‌كه ايشان در قرن شش و هفت بود، ولي شعار آزادي و آزادگي را سروده است و عليه كساني كه تعصب خشك داشتند، اعتراض كرده است و از معدود كساني است كه در مقابل پادشاهان وقت سرفرود نياورد.


 
 
مراسم يادبود «سيدحسن حسيني» به‌تعويق افتاد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


زمان برگزاري مراسم يادبود سيدحسن حسيني به تعويق افتاد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، زمان برگزاري مراسم يادبود اين شاعر و پژوهشگر در دومين سال درگذشتش، روز پنج‌شنبه 31 فروردين‌ماه اعلام شده بود كه به هفته‌ي آخر ارديبهشت‌ماه تغيير يافته است.
فاطمه راكعي - از اعضاي خانه‌ي شاعران ايران - علت اين موضوع را نرسيدن مقاله‌هاي سفارش‌داده‌شده عنوان كرد و گفت كه قرار است قيصر امين‌پور، علي موسوي گرمارودي، سهيل محمودي، ساعد باقري و تعدادي ديگر كه هنوز حضورشان قطعي نيست، در اين مراسم سخنراني و ارايه‌ي مقاله داشته باشند.
سال گذشته نيز زمان اعلام‌شده براي بزرگداشت ياد اين شاعر تغيير كرد.
از دكتر سيدحسن حسيني، متولد فروردين‌ماه سال 1335 آثاري هم‌چون «همصدا با خلق اسماعيل»، «گنجشك و جبراييل»، «حمام روح»، «براده‌ها»، «طلسم سنگ» و «نوشداروي طرح ژنريك» به‌جا مانده‌اند.
اين شاعر برخاسته از نسل حوزه‌ي هنر و انديشه‌ي اسلامي در سال‌هاي نخستين جنگ تحميلي، روز نهم فروردين سال 1383 در سن 47 سالگي، پس از چند هفته كسالت، در يكي از بيمارستان‌هاي تهران درگذشت.


 
 
ناهيد توسلي:
«همايش شعر شاعران شهرستاني» تنها به «نافه» تعلق دارد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


تشكل «همايش شعر شاعران شهرستاني» تنها به «نافه» تعلق دارد.
ناهيد توسلي - مدير مسؤول مجله‌ي نافه - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اين مطلب اظهار داشت: از دومين شماره‌ي نافه و اولين حضور در نمايشگاه بين‌المللي كتاب و جشنواره‌ي مطبوعات، ايده‌ي حمايت و معرفي و چاپ شعر شاعران شهرستان‌هاي ايران، در دستور كار سردبير و اعضاي تحريريه نافه قرار گرفت. البته لازم به توضيح است كه اين جانبداري و پي‌گيري در عرصه‌هاي ديگر مندرج در نافه هم با كمي دقت و توجه كاملاً مشهود است؛ ولي چون در گستره‌ي ادبيات كشورمان عموماً كفه شعر به ديگر مقوله‌ها چربيده است و در حال حاضر هم از نظر كمي نزديك به 150 تا 200 هزار شاعر فعال در سراسر كشور داريم، پس طبيعي است كه اكنون مركز توجه به‌سوي شعر معاصر معطوف شود.
وي تصريح كرد: نافه به‌دليل حضور برخي از اعضاي تحريريه خود كه از شهرستان‌ها برخاسته‌اند و شاهد و ناظر استعدادهاي گمنامي بوده‌اند كه نه توان ارتباط با نشريه‌هاي پايتخت را داشتند و نه توانايي ارايه‌ي كار مستمر، برآن شد كه بيش‌ترين صفحه‌هاي نافه را در هر سه عرصه ادب و فرهنگ و هنر به اين دورافتادگان اختصاص بدهد و همان‌طور هم كه گفته شد، در شعر توجهي ويژه مورد نظر باشد. لذا نافه مصّمم شد در اولين حضور در نمايشگاه بين‌المللي كتاب و جشنواره مطبوعات در سراسر 10 روز جشنواره ارتباط پي‌گير و مستمر خود را در زمينه معرفي اين ايده، چه با نمايندگان مطبوعات شهرستان و چه با بازديدكنندگان از غرفه، مجدانه و خستگي‌ناپذير ادامه دهد.
توسلي توضيح داد: امسال هم قرار است به‌طور جدي، نافه با كمك و ياري بخش شعر مجله و هم‌ياري ديگر دوستان، در يكي از روزهاي نمايشگاه مطبوعات، همايشي از شعرخواني شاعران شهرستاني برگزار كند. لازم است بگويم اين حركت و همايش، يك حركت و همايش خودجوش بوده است كه از آغاز، پايه‌هاي آن توسط علي معصومي - دبير تحريه فعلي مجله - ريخته شد و سپس با پيشنهاد عليشاه مولوي - دبير بخش شعر نافه - و ياري بسياري از شاعران شهرستاني، همايش سازمان‌دهي شد.
وي گفت: نخستين نشست شعرخواني اين همايش، سال گذشته در محل نمايشگاه مطبوعات با حضور تعدادي از شاعران شهرستان‌ها برگزار شد. دومين نشست برنامه‌ريزي اين همايش، در دي‌ماه 84 در دفتر مجله نافه برگزار شد. در بعدازظهر دومين نشست در دفتر مجله، شاعراني كه از شهرستان به تهران آمده بودند، براي اداي احترام به سيمين بهبهاني به ديدار وي رفتند.
مدير مسؤول و سردبير نافه، سومين گردهم‌آيي ديدار شاعران ايراني را در روز درگذشت فروغ فرخ‌زاد ذكر كرد و افزود: نشستي ديگر ازسوي نافه با حضور شاعران تهراني و شهرستاني در ظهيرالدوله و بر سر مزار فروغ فرخ‌زاد برگزار شد كه در آن، شاعران تهراني و شهرستاني به شعرخواني آزاد پرداختند.
او اشاره كرد: نافه به‌عنوان باني اين همايش و برگزاركننده‌ي آن، به هيچ گروه، دستگاه و سازماني، چه ادبي، چه فرهنگي، چه سياسي، چه اقتصادي و... وابسته نيست و اين فعاليت فرهنگي تنها به‌وسيله مديريت نافه و براي معرفي شاعران شهرستان‌هاي ايران كه به‌دليل دوري از مركز امكان ارايه شعرها و نقد خود را ندارند، شكل گرفته است.
توسلي در پايان اضافه كرد: براي نافه و كليه كاركنان همه بخش‌هاي آن، اين افتخاري بزرگ است كه توانسته‌اند به انجام چنين كار مهم و بزرگي ـ البته از نظر كيفي ـ اقدام كنند.
او يادآوري كرد: مسؤوليت برگزاري و اعلام خبرنامه‌ها و اطلاعيه‌ها در مورد شعر شاعران شهرستان، تنها و تنها از طريق نشريه بوده است و هيچ مرجع و فرد ديگري در اين مورد مسؤوليت و وظيفه‌اي ندارد و نخواهد داشت و هرگونه اطلاع‌رساني جز از طريق «نافه» جعل و كذب برشمرده مي شود.


 
 
شعر و شيراز و ارديبهشت؛
بزرگداشت «سعدي» در زادگاهش برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم بزرگداشت سعدي در شيراز برگزار مي‌شود.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، 10 سال است كه ياد شاعر سخنور ايراني در آغازين‌روز ارديبهشت‌ماه گرامي داشته مي‌شود.
امسال به‌علت تقارن روز اول ارديبهشت با روز جمعه، مراسم افتتتاحيه، چهارشنبه شب، 30 فروردين‌ماه، در مزار سعدي برگزار مي‌شود و سخنراني‌هاي علمي، روز پنج‌شنبه، سي‌ويكم در تالار حافظ پي گرفته خواهند شد.
برنامه‌ي سخنراني‌ها به اين شرح اعلام شده است: منصور رستگار فسايي: سعدي و اساطير ايران، ميرجلال الدين كزازي: سعدي و سنايي؛ آموزه و افروزه، سعيد حميديان: سعدي و تندروان تصوف، عمران صلاحي: طنز سعدي در «گلستان» و «بوستان»، اصغر دادبه: سعدي، زبان و ايران، كاووس حسن‌لي: بازخواني انتقادي كارنامه‌پژوهي سعدي، هوشنگ رهنما: آثار سعدي در زبان انگليسي و علي‌اصغر محمدخاني: سعدي در آلباني. احتمال دارد محمدابراهيم باستاني پاريزي نيز از سخنرانان مراسم باشد.
هم‌چنين عصر روز پنج‌شنبه برنامه با برگزاري ميزگرد تخصصي پي گرفته خواهد شد و روز جمعه، بازديد رايگان از آرامگاه و مراسم گل‌افشاني برقرار خواهد بود.
مراسم يادشده با همكاري مركز سعدي‌شناسي، بنياد فارس‌شناسي، ادره‌ي كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري فارس برگزار خواهد شد.
هم‌زمان با مراسم، دفتر نهم «سعدي‌شناسي» مربوط به سخنراني‌هاي دوره‌ي قبل به اهتمام كوروش كمالي سروستاني - مدير مركز سعدي‌شناسي - نيز منتشر خواهد شد.
افصح‌المتكلمين شرف‌الدين مصلح‌الدين سعدي شيرازي در سال ‌606 قمري در شيراز و در خانواده‌اي كه به گفته خودش همگي از «عالمان دين» بودند، متولد شد.
آثار سعدي به دو بخش منثور و منظوم تقسيم مي‌شوند؛ در حالي‌كه آثار منثور وي، خاصه «گلستان»، با شعرهاي فارسي و عربي آميخته است.
آثار وي عبارت‌اند از: «بوستان» در ده باب كه به نام ابوبكر بن سعد زنگي است، قصايد عربي و فارسي، مراثي، ملمعات و مثلثات، ترجيحات، طيبات، بدايع، خواتيم، غزليات، صاحبيه، خبثيات كه مجموعه‌اي از شعرهاي هزل است، رباعيات و مفردات.


 
 
محمدعلي هاتف:
شاعر شهرستان پس از گشت در شعر مرکز، به‌خود رجعتي آگاهانه داشته است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شاعران شهرستان نوع جديدي از مکالمه و ترجمه از محيط انساني و انسان با طبيعت و مدنيت را در تبديل‌هاي شعري خود توانسته‌اند نشان دهند.
محمدعلي هاتف - شاعر جوان - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به وضعيت شاعران در شهرستان‌ها اظهار داشت: واقعيت اين است که شاعران شهرستان طي چند سال اخير مسيري را در تجربه‌هاي فردي درپيش گرفته‌اند که نتيجه آن رسيدن به تجربه‌هايي در توليدهايشان بوده که الزاما با وجود مشابهت‌هاي کلي با سنت شعري مرکز يا مرکزي‌شده، در صورت نياز و ايجاب نوع شعرهايشان، به ظهور امر متفاوت با آن نيز منجر شده است.
او ادامه داد: به عبارت ديگر شعرهاي شهرستان را در ادامه شعر مرکز نمي‌توان فهميد، بلکه آن‌را بايد با خود شعر مرکز در مسيرهاي موازي و با حفظ تمايز ببينيم؛ اين البته گوش کردن به يک صداي آرام يا يک نجواي ساده نيست، بلکه آماده شدن براي شنيدن غريوي است که از اعماقي وسيع شروع شده و پيش مي‌آيد.
وي در ادامه گفت: نبايد از ياد ببريم در زمان اکنون، در شعر ايران، تسلط صداي واحد يک فرم يا يک انديشه يا تعدادي اندک از آنان شکسته شده است. واقعيت شعر اکنون گريز از پذيرش کليت‌ها و حرکت به سوي دريافت روابط واحدهاي کوچک‌تري است که در دوره اکنون براي به ظهور آوردن نوع نظاره‌هاي متفاوت، بزرگ‌تر و وسيع‌تر، نقش‌هاي کليدي‌تري را عهده‌دار شده است.
هاتف گفت: شاعران شهرستان تصادفا اين موقعيت را داشته‌اند که در کنار و در قبال انبوهي از حضور و روابط انسان‌ها و روابط اشيا با هم و با انسان‌ها قرار بگيرند که يا نمونه آن‌ها در مرکز نبوده يا اگر بوده از نوع متفاوت آن‌ها بوده است، بنابراين نوع جديدي از مکالمه و ترجمه از محيط انساني و انسان با طبيعت و مدنيت را توانسته‌اند دريابند و آن را در تبديل‌هاي شعري خود نشان دهند.
او افزود: البته اين جايگاه براي آن‌ها تازه نبوده و ناگهان به‌وجود نيامده است. شعر آن‌ها هم از چنين اتفاق‌هايي حاصل نشده، بلکه از يک رويکرد تازه از طرف آن‌ها حاصل شده است؛ به اين معني که شاعر شهرستان، پس از گشت و واگشت در شعر مرکزي‌شده، به خود و پيراموني که به آساني در دسترس او بوده و حين دوري از او تبديل‌هاي خود را هم ادامه داده، رجعتي آگاهانه داشته‌ است. به اين صورت شعر شهرستان حاصل آشنايي شاعر با نزديک‌ترهاي خود است و درست به همين دليل اصيل‌تر و ملموس‌تر است، و اين در زماني نه چندان طولاني همان ره‌آورد غني براي شعر فارسي است، ره‌آوردي که به سادگي و به صورت طبيعي تجميع صداهاي مختلف است.


 
 
مسابقه‌ي داستان‌هاي كوتاه جنگ در آبادان برگزار مي‌شود
حبيب احمدزاده: داستان جنگ ما مثل داستان يوسف و زليخا است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


حبيب احمدزاده - نويسنده آثاري چون داستان‌هاي ” شهر جنگي “ و ” شطرنج با ماشين قيامت ” كه به موضوع ادبيات جنگ مي‌پردازد - و علي فرخ‌مهر - نويسنده كتاب‌هاي ” آبادان شهر خوبان “ و ” آبادان در نگاه هفتم “ - در نشستي كوتاه با اعضاي كارگاه قصه و داستان حوزه هنري آبادان گفت‌وگو كردند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، احمدزاده درباره نگاه خود به جنگ گفت: بين خود جنگ كه امري پست و پليد است و كساني كه در مقابل جنگ ايستادند‏، تفاوت قايلم. داستان جنگ ما مثل داستان يوسف و زليخا است؛ يوسفي بر زليخا وارد مي‌شود كه تمنياتي دارد. زليخا مثل جنگ است و يوسف بچه‌هاي رزمنده‌اند.
وي افزود: فرق يوسف ما با سايرين در ديگر جنگ‌ها اين است كه اگر تعريفي مي‌شود، از كار بچه‌هاي رزمنده مي‌شود. رزمندگان ما به جنگي وارد شدند كه جنايت‌هايي كه ديگران در جنگ‌ها مرتكب شدند، انجام ندادند. حالا چون برخي فقط جنگ را ديدند و از جنگ صحبت مي‌كنند، آن را فقط از فساد و تباهي مملو مي‌بينند و مثل نگاهي مي‌شود كه ما به زليخا داريم؛ چون بدون يوسف جنگ را ديدند. بعضي ديگر زليخا را نمي‌بينند و فقط از يوسف تعريف مي‌كنند و تعبيرهاي غلوآميزي از رزمندگان ارايه مي‌دهند.
احمدزاده در همين زمينه افزود: اين دو مورد در كنار هم و با نسبت يكديگر ديده مي‌شوند.
او با اشاره به حضور نزديك به چهار ميليون نفر در جبهه افزود: اين‌ها به جبهه مي‌روند و به جاي اين‌كه درنده‌خو و پست برگردند، انسان‌تر مي‌شوند.
در همين نشست، مهرزاد ارشدي - مدير حوزه هنري آبادان - از برگزاري مسابقه سراسري داستان‌هاي كوتاه جنگ خبر داد كه زمان آن پس از برنامه‌ريزي و طراحي، از طريق فراخوان، اعلام مي‌شود.


 
 
با موضوع «يادمان فتح خرمشهر»،‎
نخستين همايش ادبي بسيج دانشجويي استان تهران برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نخستين همايش ادبي بسيج دانشجويي استان تهران، هفته اول خردادماه با موضوع «يادمان فتح خرمشهر» برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، دانشجويان علاقه‌مند آثار خود را در قالب‌هاي شعر، قطعه ادبي و داستان حداكثر تا 20 ارديبهشت ماه به دبيرخانه همايش مي‌توانند ارسال كنند.
دبيرخانه همايش ادبي بسيج دانشجويي درخيابان انقلاب اسلامي، تقاطع فلسطين، جنب كلانتري 148، شماره 1224 ، طبقه سوم، بسيج دانشجويي استان تهران واقع است.


 
 
دومين كنگره‌ي سراسري شعر كوير به‌كار خود پايان داد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


دومين كنگره سراسري شعر كوير با تقدير از برگزيدگان در ابركوه يزد به‌كار خود پايان داد.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در يزد، حجت‌الاسلام غفوري - امام جمعه ابركوه - در نشست پاياني اين مراسم با تبريك سال پيامبر اعظم (ص) و پيوستن ايران به گروه كشورهاي صاحب انرژي هسته‌يي، ضمن تقدير از زحمت‌هاي مديران سابق و فعلي اداره كل ارشاد اسلامي يزد، از كليه شركت‌كنندگان در اين كنگره بويژه استادان بزرگي كه از اقصا نقاط كشور حضور يافتند، تشكر و قرداني كرد.
او هم‌چنين افزود: نام اين كنگره بسيار خوب و دامنه‌دار انتخاب شده است، چرا كه عده‌اي با شنيدن كوير، قطعه‌اي از زمين، كه از امكان‌هاي حياتي مثل آب،‌ هوا،‌ دريا،‌ جنگل و امكان زندگي محروم است، به ذهنشان متبادر مي‌شود، ولي با اندكي دقت متوجه مي‌شويم كه كوير ويژگي‌هاي ديگري دارد كه آن‌ها را توسط شعر، مي‌توان بازشناخت.
حجت‌السلام غفوري با اشاره به مفاهيم «شعر» و «كوير» گفت: به نظر مي‌رسد، سنخيت كم‌تري بين شعر و كوير وجود داشته باشد، ولي اگر دامنه ديدمان را وسعت بخشيم، درمي‌يابيم كه اين كار شدني است و هيچ تضادي ميان اين دو نيست.
وي افزود: كوير واقعي بعضي از انسان‌ها هستند كه در سرسبزترين نقطه زمين زندگي مي‌كنند، ولي اخلاق و رفتارشان ناپسند است و متأسفانه امروز چنين انسان‌هايي را شاهد هستيم، كه نور ايمان، انسانيت، رحم و مروت در دل‌هايشان نفوذي ندارد.
در ادامه اين مراسم، حجت‌الاسلام ذكريا اخلاقي - شاعر و عضو هيأت داوران كنگره - گفت: ‌بايد در آينده بيش از پيش كوير را به عنوان آيه الهي در شعرهايمان مورد توجه قرار دهيم و فقط تصويربرداري صرف صورت نگيرد.
او كنگره شعر كوير را از بهترين كنگره‌هاي برگزارشده در استان ارزيابي كرد.
در ادمه، هوشنگ جاويد - محقق موسيقي - نيز گفت: آيين‌هاي منطقه ابركوه، تماما آيين‌هاي نياشي و درباره ستايش، شكر و استعانت از خداي رحمان هستند.
او افزود: يزد يكي از مراكز مهم موسيقي مذهبي در كشور است كه متأسفانه هنوز از ظرفيت‌هاي آن به درستي استفاده نشده است.
سپس سيدجواد رفائي - قائم مقام دبير دومين كنگره سراسري شعر كوير - از كليه شركت‌كنندگان درخواست كرد، نقطه نظرها،‌ انتقادها و پيشنهادهاي خود را درباره اين كنگره به دبيرخانه دايمي كنگره در ابركوه ارايه كنند، تا در كنگره‌هاي بعدي شعر كوير مورد توجه قرار گيرد.  رفائي گفت: امسال از لحاظ تعداد آثار ارسالي نسبت به سال گذشته 50 درصد رشد داشته‌ايم .
او در پايان اظهار داشت: با توجه به اين‌كه بسياري از كشورهاي اسلامي در مناطق كويري قرار دارند، اميدواريم در سال‌هاي آينده چند نفر از انديشمندان و شاعران كشورهاي اسلامي در مناطق كويري، به‌عنوان ميهمان در كنگره حضور داشته باشند.


 
 
به‌همراه مجموعه‌ي مقاله‌ها،
بهناز علي‌پور گسکري دومين مجموعه‌ي داستانش را منتشر مي‌كند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


بهناز علي‌پور گسکري مجموعه داستان خود را شامل 11 داستان با مضمون‌هاي اجتماعي، به‌زودي منتشر خواهد کرد.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه با رويکرد درون‌گرايانه نوشته شده است.
وي هم‌چنين در حال جمع‌آوري مجموعه مقاله‌هاي انتقادي خود در زمينه ادبيات است که در نشريه‌هاي مختلف به چاپ رسيده‌اند.
او پيش از اين، کتاب «زن در رمان فارسي» و مجموعه داستان «بگذريم» را منتشر کرده است.
بهناز علي پور گسکري متولد سال 1347 در گيلان، مدرس زبان و ادبيات فارسي است و تاکنون بيش از 40 عنوان مقاله در زمينه نقد ادبيات کلاسيک و معاصر از وي به چاپ رسيده است.


 
 
«تذکره‌ي زنان شاعر فارس از آغاز تا کنون» منتشر مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


«تذکره زنان شاعر فارس از آغاز تا کنون» به‌زودي براي چاپ آماده خواهد شد.
پروانه نجاتي - مسؤول انجمن شعر زنان شيراز - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در فارس، گفت: تذکره زنان شاعر فارس بي‌شک يکي از جامع‌ترين پژوهش‌ها درباره زنان شاعر فارس است که در آن زندگي‌نامه، گزيده آثار و تصوير شاعران برجسته زن استان به‌چاپ مي‌رسد.
وي در بيان نحوه شکل‌گيري طرح يادشده گفت: اين طرح تابستان سال 84 به دفتر امور بانوان استانداري فارس پيشنهاد شد و پس از موافقت اصولي، مراحل تصويب را طي کرد و دستگاه اجرايي نظارت‌کننده آن نيز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي فارس است.
نجاتي عنوان كرد: بيش از 700 شاعر زن استان فارس تحت پوشش اين طرح قرار بگيرند.
او افزود: ده‌ها پژوهشگر شاعر در شيراز و شهرستان‌هاي استان و کتاب‌خانه‌هاي ممتاز شهرهاي تهران، مشهد و قم در پژوهشي گسترده تلاش خواهند کرد تا طرح آن‌چنان که شايسته زنان استان فارس است، به انجام برسد و کسي از قلم نيفتد.
مسوول انجمن شعر زنان شيراز در پايان گفت: ملاک انتخاب شاعران، تولد و يا سکونت طولاني در استان فارس است.


 
 
با گذشت بيش از نه ماه،
لوح فشرده‌ي خوانش شعرهاي مسعود احمدي هم‌چنان در انتظار مجوز نشر است
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مسعود احمدي گفت كه با وجود گذشتن بيش از نه ماه، هنوز مجوز نشر انتشار لوح فشرده گزيده‌اي از شعرهايش داده نشده است.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏‏، به گفته اين شاعر، لوح فشرده تعدادي از شعرهاي او قرار بود هم‌زمان با چاپ دوم كتاب «براي بنفشه بايد صبر كني» منتشر شود، كه بار اول تماما رد شد و پس از تقاضاي مجدد براي بررسي، مدت نه ماه است كه در انتظار است و هنوز جوابي داده نشده است.
وي درباره آثار تازه‌اش هم گفت: در اين سن و سال از شتاب كاري پرهيز دارم و ازسوي ديگر معتقدم كه بايد در انتخاب شعر براي مجموعه‌هاي بعدي دقت و وسواس بيش‌تري به خرج دهم. از اين مي‌ترسم كه مجموعه‌ام را منتشر كنم و با نفي و انكار تام و تمام مميزان وزارت ارشاد روبه‌رو شوم؛ بنابراين اگر كتابي را هم براي چاپ آماده داشته باشم، براي كسب مجوز اقدام نمي‌كنم.
مسعود احمدي متولد سال 1322 در كرمان است و علاوه بر سرايش شعر، در حوزه ويراستاري فلسفه سياسي، قصه و رمان نيز فعاليت دارد.
او تاكنون منظومه‌هاي «بيست و چهار ساعت» و «شبنم و گرگ و ميش» (1359) براي كودكان و نوجوانان، مجموعه شعرهاي «زني بر درگاه» (60)، «روز باراني» (71)، «برگ‌ريزان»، «گذرگاه»، «قرار ملاقات »، «صبح در ساك»، « بر شيب تند عصر»، «براي بنفشه بايد صبر كني»، «دو سه ساعت عطر ياس» و كتاب‌هاي «حرف زيادي» و«دو زن» را در كارنامه ادبي‌اش به ثبت رسانده است.


 
 
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ديدار شعراي عرب زبان:
شعرا ظلمي كه امروز به مردم فلسطين مي‌شود را منعكس كنند
سرويس: سياسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


تعدادي از شعراي عرب زبان شركت كننده در سومين كنفرانس بين‌المللي قدس و حمايت از حقوق مردم فلسطين به همراه جمعي از شعراي كشورمان عصر روز يكشنبه ضمن ديداري صميمانه با حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي به قرائت اشعاري در خصوص مظلوميت مردم فلسطين و قدس شريف پرداختند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در اين ديدار، هدف از برگزاري چنين جلسه‌اي را ضمن احترام به قدس از طريق بيان احساسات و عواطف دروني، تاكيد بر لزوم توجه دوباره بيش از پيش شعراي عرب به مساله‌ي فلسطين برشمردند و افزودند: در سال‌هاي اول اشغال فلسطين، شعرهاي برجسته‌اي در خصوص اين ظلم تاريخي سروده شد اما در سال‌هاي اخير به رغم جايگاه بالاي شعر در زبان عربي، اشعار فصيح عربي در خصوص انتفاضه و مراحل بسيار مهم قضيه‌ي فلسطين كمتر ديده مي‌شود.
ايشان با اشاره به ظلمي كه امروز به مردم فلسطين مي‌شود و صحنه‌هاي تكان‌دهنده‌اي كه بخش كوچكي از واقعيات فلسطين است و بر صفحه‌هاي تلويزيون نمايش داده مي‌شود، خاطرنشان كردند: شعرا بايد اين صحنه‌ها را با زبان شعر منعكس كنند تا آيندگان متوجه شوند بر اين ملت مظلوم چه گذشته است.
رهبر انقلاب اسلامي، هم‌چنين با اشاره به جايگاه و نقش شعراي متعهد در طول تاريخ اسلام، لزوم قدرشناسي از اين شعرا را يادآور شدند.
پس از سخنان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تعدادي از شاعران سروده‌هاي خود را قرائت كردند.
در پايان اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقامه شد.


 
 
در سال پيامبر اعظم(ص)
«مسلم ناصري» مجموعه داستاني درباره حضرت محمد(ص) منتشر مي‌كند


خبرگزاري فارس: مسلم ناصري گفت: مجموعه داستان‌هايي درباره پيامبر اعظم(ص) و حضرت فاطمه زهرا(س) منتشر مي‌كند.
مسلم ناصري -داستان‌نويس- در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: مجموعه داستان «انتظار خورشيد» كه درباره حضرت رسول است شامل دوازده داستان مي‌شود. «يك سبد نور» نيز عنوان مجموعه داستاني است كه درباره دختر پيامبر(س) نوشته‌ام.
وي افزود: سعي كرده‌ام در نوشتن اين داستان‌ها از منابع دست اول استفاده كنم. زيرا هدف از نوشتن اين سري مجموعه داستان‌ها، الگوپذيري نسل جوان از چهارده معصوم است.
اين نويسنده ادامه داد: بعضي‌ها معتقدند كه براي نوشتن خصوصيات معصومين براي عوام مردم بايد آنها را به صورت فرشته معرفي كرد، اما من در اين مجموعه داستان‌ها چهارده معصوم را به مثابه انسان‌هاي پاك در نظر گرفته‌ام، نه فرشتگاني كه ما نتوانيم از آنها الگو بگيريم.
وي گفت: نگاه صميمي موجود در اين داستان‌ها باعث شده مخاطب خيلي راحت‌تر با شخصيت معصومين ارتباط برقرار كند.
ناصري افزود: در كتاب انتظار خورشيد رفتارهاي پيامبر از قبيل معجزه به صورت داستان آورده شده است.
وي در پايان خاطر نشان كرد: من در داستان‌هاي مذهبي بر اين تصورم كه چون نمي‌توان به شخصيت بزرگان دين نزديك شد، بايد فضا را به گونه‌اي پرداخت كه كلام و رفتار معصوم در آن فضا اتفاق بيفتد و در عين حال باورپذير و قابل لمس باشد. اين روش احتياج دارد كه نويسنده با خصوصيات شخصيت‌هاي مذهبي آشنايي كامل داشته باشد و در عين حال بر اصول و فنون مختلف پرداخت داستان نيز به خوبي مسلط باشد.



 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است