تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


March 14, 2006 06:22 PM

سه شنبه 23 اسفند 84

"يدالله رويايي" از كاروان شعر ايران در فرانسه خارج شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


يدالله رويايي از كاروان شعر ايران در فرانسه خارج شد و از آن كناره گرفت.
اين شاعر پيشكسوت 74 ساله كه نامش جزو افراد حاضر در كاروان شعر ايران در فرانسه عنوان شده بود، اين كاروان را در روز دوم ترك كرده و به پاريس برگشت.
به‌گزارش بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، رويايي درباره دليل اين اقدام اعلام كرد: «هرچند خيال ميكردم ده دوازده روزي همراه كاروان شعر ايران در فرانسه باشم. اما به دليل اينكه متوجه شدم اين كاروان در سطح من نيست. روز دوم تصميم به ترك آن گرفتم»
شاعران ديگري چون منصور اوجي، محمدعلي سپانلو، حسن صفدري و گراناز موسوي نيز در اين كاروان حضور دارند كه رويايي شناخته‌شده‌ترين آنان محسوب مي‌شد. مديا كاشيگر نيز اين كاروان را همراهي مي‌كند.
يدالله رويايي در هفدهم ارديبهشت‌ماه سال 1311 در دامغان به دنيا آمد. وي كه سال‌هاست در فرانسه زندگي مي‌كند، تاكنون مجموعه‌هايي چون ”بر جاده‌ها تهي” ، ‌”شعرهاي دريايي” ، ”‌دلتنگي‌ها” ،‌ ”‌از دوستت دارم”‌ ،‌ ” لبريخته‌ها” ‌، ‌”‌هفتاد سنگ قبر” ‌، ‌” امضايي بر پشت” ، ”‌هلاك عقل به وقت انديشيدن” ، ” مار، رسم آينه از راه” ، ‌”‌پس مرگ چيزي ديگر بود” و ” امضاها” را منتشر كرده است.
همچنين در اسفندماه سال 1380 نشان شواليه در قلمرو هنر و ادب كه يكي از چهار نشان مهم دولت فرانسه به‌شمار مي‌آيد، به او اعطا شد. در نامه كاترين تاسكا ـ وزير وقت فرهنگ و ارتباطات فرانسه ـ به رويايي آمده بود: «دولت فرانسه با اعطاي نشان به تلاش شخصيت‌هاي برجسته‌اي كه در زمينه هنر يا ادبيات آثار خلاق آفريده‌اند يا در شكوفايي فرهنگ، چه در فرانسه و چه در جهان سهمي ايفا كرده‌اند، ارج مي‌گذارد».
البته پس از رويايي، سپانلو نيز اين نشان را دريافت كرد.


 


ضرب و شتم بانوي شعر ايران در مراسم 8 مارس
سيمين بهبهاني :
براي پايم كه بر اثر ضربه پوتين كبود شد ، حرفي ندارم

تهران- خبرگزاري كار ايران


" سيمين بهبهاني" ، شاعره نامدار معاصر ، در مراسم گردهمايي روز زن ( 8 مارس ) كه روز چهارشنبه در پارك دانشجو برگزار شده بود ، مورد ضرب و شتم قرار گرفت و دچار آسيب بدني شد.
اين مراسم با دخالت نيروي انتظامي به زد و خورد كشيده شده بود.
بهبهاني ، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا , پيرامون گردهمايي روز زن 8 مارس گفت‌‏ : من براي خودم و پايي كه به خاطر ضربه پوتين كبود شده و ورم كرده است ، حرفي ندارم ، اما براي زن‌‏هايي كه بي‌‏گناه ، زير ضربات باتوم و مشت و لگد فرياد مي كشيدند ، اظهار تاسف مي‌‏كنم.
وي تصريح كرد : بيشتر از همه براي آناني كه نمي‌‏دانم در كدام دارالتاديب تربيت شده اند كه با مادران ، خواهران و هم وطنان خود چنين رفتار مي كنند , متاسفم.


 


شعرسرايي صدام در زندان


هم‌زمان با برگزاري شانزدهمين جلسه دادگاه محاكمه صدام در رابطه با كشتار مردم روستاي «الدجيل» اعلام شد، يادداشت‌هايي از صدام كه حاوي 25 بيت شعر است، در سلولش پيدا شده است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) به نقل از پايگاه اينترنتي ايلاف، صدام حسين، رييس‌ جمهور عراق از تاريخ 30 اكتبر گذشته يعني 11 روز بعد از شروع جلسات محاكمه‌اش نوشتن اين يادداشت‌ها را آغاز كرده است. گفته مي‌شود هر بخش از اين يادداشت‌ها با قصايد شعري همراه است و صدام دلايل خودداري‌اش از پاسخگويي به سوالات قاضي پرونده، درباره اسم، فاميل، شغل و محل خدمتش را توضيح مي‌دهد.
رئيس‌‌جمهور سابق عراق در ابيات خود به اقداماتي كه عراقي‌ها براي ايجاد موسسات دولتي پرداخته‌اند، اشاره كرده و آورده است: اشغالگران و يهوديان براي جنگيدن و محاكمه كساني كه عراق را با عظمت ايجاد كردند، به اين كشور آمدند.
صدام نوشتن يادداشت‌هايش را در بازداشتگاه «كروير» در نزديكي فرودگاه بين‌المللي بغداد با نوشتن آياتي از قرآن شروع كرده است. هدف از نوشتن اين يادداشت‌ها رساندن پيام به طرفداران عنوان شده و با امضاي فرمانده كل نيروهاي مسلح به پايان رسيده است.
رئيس‌جمهور مخلوع عراق در نوشته‌هايش آورده است: اشغالگران هر روز با كينه‌توزي، انتقام‌جويي و در حمايت از صهيونيست‌ها، عراقي‌ها را مي‌كشند.
وي از جعفر الموسوي، دادستان كل دادگاه انتقاد كرده و او را قاطر خوانده است.
صدام نوشته كه اگر چه زنداني است، اما روحش آزاد است.


 



شعرهاي شاعر آلماني درباره آمريكا ، ويتنام ، هيتلر و اسراييل


جام جم آنلاين: با گذشت چهل سال از انتشار ديوان اشعار اريش فريد، شاعر آلماني، آثار او همچنان تازه و خواندني است و گويي وي درباره مسايل مختلف جهان امروز سخن مي گويد.
به نوشته رويترز، دو گانه حق و قدرت با اندكي تغيير و تعويض طرف هاي اين دوگانه ، همچنان پابرجاست ، چنان كه مي توان در شعرهاي اريش فريد ، جاي نام ويتنام، عراق را قرار داد.
نام ديوان وي (... و ويتنام و...) است. وي عمدا جمله اش را كامل نكرده و به خواننده اجازه داده تا دخالت نظامي امريكا در ويتنام را نشان بدهد و بگويد ويتنام اولين و آخرين كشور نخواهد بود.
شعرهاي وي، مرزهاي تاريخي و زماني را در مي نوردد و قدرت و توانايي شاعر را در بيان مفاهيم عميق با استفاده از كلمات اندك نشان مي دهد.
ديوان اريش فريد به وسيله يسري خميس، شاعر مصري به زبان عربي ترجمه و در 125 صفحه در قطع رقعي به وسيله شوراي عالي فرهنگ اين كشور منتشر شد.
خميس در مقدمه اش نوشته است: فريد (1921-1988) در اتريش به دنيا آمد. پس از حمله نازي ها به اجبار به انگليس مهاجرت كرد.
از 1946 به عنوان نويسنده مستقل و آزاد در لندن مشغول كار شد و به همراه هانس ماجنوس، شاعر، نماينده شعر سياسي آلماني پس از جنگ جهاني دوم، به شمار مي رفت. وي با شركت در سخنراني ها و تظاهرات مختلف، مخالفت خود با جنگ آمريكا در ويتنام را اعلام كرد و از دادگاه خواست ليندون جانسون، رئيس جمهور وقت امريكا را به عنوان جنايتكار جنگ ويتنام محاكمه كند.
امريكا صدها هزار نظامي خود را اوايل دهه شصت ميلادي با تجهيزات زياد روانه ويتنام كرد اما در مقابل انقلاب مردم و جنگ هاي چريكي شكست خورد.
اريش فريد در يكي از شعرهاي خود مي گويد: عاقلانه نيست آمريكايي ها، كودكان ويتنامي را بدون دليل مي كشند. هيتلر نيز كودكان را سوزاند...
او امريكا و نازي ها را يكي مي دانست.


 


 


درگذشت شاعر كالت
تهران- خبرگزاري كار ايران


"آيوركاتلر" , شاعر و آهنگساز كه "جان پيل" و "بيتل‌‏ها" از جمله طرفداران وي هستند در سن 83 سالگي درگذشت .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "كاتلر" , اشعار و ترانه‌‏هاي سوررئالي سروده كه تا سال 2004 به اجراي زنده آنها مي‌‏پرداخت , او همچنين كتاب نوشته , تصوير سازي كرده و مجموعه‌‏هاي تلويزيوني نيز ساخته است .
او اغلب در برنامه‌‏هاي راديويي "پيل" حضور مي‌‏يافت و "بيتل‌‏ها" نيز در فيلم "تور جادويي" نقشي به او دادند .
آلبوم " لودو " كاتلر كه سال 1967 منتشر شد و تهيه كننده‌‏اش "جورج مارتين" بود، سال 1997 توسط " كريشن " و بعد هم " اوسيس" دوباره منتشر شد .
او در خانواده‌‏اي متوسط در گلاسكو متولد شد و پس از خدمت در جنگ جهاني دوم معلم شد , پس از آن به لندن رفت , تدريس را ادامه داد و همچنان فعاليت‌‏هاي هنري‌‏اش را ادامه داد تا اينكه سال 1980 از اين عرصه كناره گرفت .


 


نشست " آسيب شناسي شعر عاشورايي" در حوزه هنري برگزار مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


نشستي ديگر از سلسله نشست‌‏هاي " جلوه‌‏هاي ولايي در شعر فارسي " با حضور " محمد علي مجاهد " روز يكشنبه 21 اسفند ماه جاري در سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي‌‏شود.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ، به نقل از ستاد خبري حوزه هنري , استاد " محمد علي مجاهد " در اين نشست به " آسيب‌‏شناسي شعر عاشورايي" و مقايسه اشعار ماتمي و حماسي كه پيرامون واقعه عاشورا سروده شده‌‏اند ، خواهد پرداخت.
لازم به ذكر است‌‏ ، اين سلسله نشست‌‏ها هر دو هفته يكبار و به همت مركز آفرينش‌‏هاي ادبي حوزه هنري برگزار مي شود.
گفتني است‌‏ , علاقه‌‏مندان جهت حضور در اين نشست ادبي مي‌‏توانند ، در ساعت 15 روز ياد شده به سالن شماره 2 تالار انديشه حوزه هنري , واقع در تقاطع خيابان حافظ و سميه مراجعه كنند.


 


/ معرفي کتاب/
"بانوباسگ ملوس و داستانهاي ديگر" منتشر شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


كتاب" بانوباسگ ملوس و داستان‌‏هاي ديگر" نوشته" آنتون چخوف" برگردان" عبدالحسين نوشين" از سوي موسسه انتشارات" نگاه" روانه بازار كتاب شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا، كتاب" بانوباسگ ملوس" در بر گيرنده 11 داستان كوتاه با نامهاي" چاق و لاغر" ،" مربا" ،" ماسك"، "وانكا "،" شوخي"،" سرگذشت ملا‌‏ل‌‏انگيز"،" سبك سر"،" انگور فرنگي" ،" نيونيچ "،" جان دلم"و" بانو باسگ ملوس" است.
داستان " بانو با سگ ملوس " را مي‌‏توان يكي از داستان هاي محبوب خوانندگان شوروي و بسياري از خوانندگان كشوري ديگر به شمار آورد ؛ اين داستان فقط در 15 صفحه نوشته شده است ولي اين مينياتور عالي به بسياري از رمان‌‏هاي ديگري برتري دارد.
داستانهاي چخوف همه آژير دهنده و در عين حال داراي لحني آرام و خالي از هرگونه درس اخلاق در رفتار و تعيين وظيفه است همه با بياني ساده و روان و طبيعي نوشته شده‌‏اند .
"‌‏بانو با سگ ملوس و داستان‌‏هاي ديگر " در 272 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و قيمت 28 هزار ريال از سوي موسسه انتشاراتي نگاه روانه بازار كتاب شده است .


 


/ معرفي کتاب/
مجوعه شعر " شاتوت هاي پيراهنت" منتشر شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


مجوعه شعر" شاتوت هاي پيراهنت" سروده "مهدي قاسميان اميري" ازسوي انتشارات نگيما روانه بازار كتاب شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگ وانديشه ايلنا :كتاب شاتوت هاي پيراهنت ، اولين مجموعه شعر مهدي قاسميان اميري شاعر جوان و نوگرا است . شعرهاي اين مجوعه صميمي و باورپذير و در عين حال عميق و چندبعدي هستند .
شاعر اين مجموعه توانسته است پلي ميان مخاطبان عام و مخاطبان خاص شعر بزند و مضمون شعرهاي اين مجموعه حول دو محور تغزل و شعرهاي اجتماعي با ته مايه اجتماعي است ؛ و در بيشتر موارد به مخاطب با خواندن اين شعرها احساس همزاد پنداري مي كند.
شعر او آميزه اي است از واقعيت عريان جامعه در قابي از تصويرها و ايجازهاي شاعرانه است ؛ اين شاعر در جاي جاي كتابش سعي كرده خودش باشد و تا حد امكان از بازي هاي رايج كلامي در اشعار امروزي دوري گزيند.
آنچه بيش از همه چيز در اشعار اين كتاب قابل توجه است ، استفاده از اسامي مكان هاي خاص مانند خيابان ها ، كافه ها است كه عمدتاً در شعرها خوب نشسته است.
نكته ديگر آنكه اسامي شعرها نيز بعنوان بخشي از محتوي شعر داراي كاركرد معناشناسانه هستند، بطوري كه در برخي از اشعار بدون خواندن نام شعر شايد نتوانيم فضاي تصوير شده توسط شاعر را بدرستي درك كنيم .


 


/ شهرستان ها /
اعتراض به عدم جذب بودجه اختصاص داده شده سال 84 به مقبره الشعراي تبريز
تبريز- خبرگزاري كار ايران


نماينده مردم تبريز ، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي با ارسال نامه اي به مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي نسبت به عدم جذب بودجه اختصاص داده شده سال 84 به مقبره الشعراي تبريز اعتراض كرد.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، حجه الاسلام "تاج الديني"در اين نامه خطاب به "احمدي منش"، مدير كل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي آورده است:
در سال گذشته با پيگيري كه در كميسيون فرهنگي انجام شد، مبلغ دو ميليارد ريال براي توسعه مقبره الشعراء در بودجه سال 84 تصويب شد، ولكن به جهت عدم جذب اعتبار مذكور توسط مديريت استان در سال جاري رديف اعتبار مذكور را در بودجه 85 حذف كرده اند.
نماينده مردم تبريز آذرشهر و اسكو در بخش ديگري از اين نامه به پيگيري‌‏هاي انجام شده در اين زمينه اشاره و آورده است:
با مذاكره اي كه با رياست كميسيون تلفيق داشته ام امكان حل آن وجود دارد و همچنين مسوولان سازمان مديريت و برنامه ريزي (در معاونت فرهنگي سازمان ) قول مساعدت جهت تامين اعتبار مقبره الشعراء به همان مبلغ مذكور در سال 85 را نيز داده اند.
وي با تاكيد بر اين نكته كه موضوع را تا حصول نتيجه پيگيري خواهد كرد از مديريت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي خواسته است هر چه زودتر نسبت به جذب اعتبار سال جاري اقدام لازم را انجام داده و تمهيدات لازم را براي شروع عمليات توسعه مقبره الشعراء مبذول فرماييد.
لازم به ذكر است، مقبراه الشعراء آرامگاه بيش از 300 تن از شعرا و عرفاي تبريز از جمله استاد شهريار است كه اين مجموعه تاريخي و فرهنگي، يكي از قطب هاي ارزشمند جاذبه گردشگري كشورمان است.


 


برگزيدگان نخستين كنگره شعر زنان عاشورايي تقدير شدند
تهران- خبرگزاري كار ايران


نخستين كنگره شعر زنان عاشورايي با همكاري 11 نهاد و سازمان كشوري و لشكري، عصر ديروز با حضور جمعي از شاعران انقلاب در موسسه فرهنگي و هنري حضرت سيدالشهدا (ع ) برگزار شد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، در ابتداي اين مراسم، سردار "افشار" گفت‌‏: تا زماني كه فرهنگ و الگو برداري از شخصيت‌‏هاي تاريخ اسلام و انقلاب در جامعه نهادينه نشود؛ مسائل و مشكلات جامعه برطرف نخواهد شد . ما در تاريخ اسلام و دوران جنگ تحميلي با تمام نيرو در تمامي زمينه‌‏ها تلاش كرديم. اين تلاش بيانگر اين حقيقت است كه ما نمي‌‏خواستيم مسلمان و ايراني در مقابل ابرقدرت‌‏هاي غرب و شرق سرفرود بياورد .
وي تصريح كرد‌‏: متاسفانه در برخي از موارد ديده مي‌‏شود كه فرهنگ ايثار در ميان برخي از قشرهاي جامعه هنوز نهادينه نشده است. مثلا اگر در حوزه علوم اقتصادي نتوانسته‌‏ايم به اهداف استراتژي خود برسيم، ناشي از عدم رشد فرهنگ كار و فرهنگ تعهد و ايثار است.
سردار افشار در ادامه سخنان خود گفت: اگر ما در معامله قدرت كمي و كاستي داشتيم، اما با روحيه ايثار توانستيم خودمان را تقويت و بر دشمنان خويش پيروز شويم .
وي با اشاره به حماسه عظيم عاشورا اظهارداشت‌‏: مكتب عاشورا از ابتدا تا انتها مطرح است، ولي متاسفانه بيشتر از نگاه مردان به عاشورا توجه شده است و نقش زنان در اين ميان كمتر بيان شده است، جا دارد كه شخصيت زنان را از لابه لاي ورقه‌‏هاي تاريخ ايران بيرون بكشيم تا بتوانيم بهتر و بيشتر به شان و شخصيت اين زنان بپردازيم .
در ادامه، "كاشاني"، دبير نخستين كنگره زنان عاشورايي گفت‌‏: اولين كنگره شعر عاشورايي به همت معاونت فرهنگي نيروهاي مسلح و ستاد آيه هاي ايثار و تلاش و مشاركت نهادهاي كشوري برگزار شد و با اينكه موضوع جديدي بود كه تا كنون به آن پرداخته نشده بود، از سوي دبيرخانه در نظر گرفته شد، اما با اين همه، آثار مطلوبي به دبيرخانه كنگره رسيد .
وي تصريح كرد‌‏: برگزار كنندگان اين همايش اميدوارند با تداوم هر ساله شاهد خلق آثار بهتر و مطلوب‌‏تري در سال هاي آتي باشيم .كنگره با فراخوان عمومي از همه علاقمندان براي شركت در اين همايش دعوت كرد. پس از ارسال آثار و بررسي هاي لازم، 10 اثر معرفي شدند .
دبير نخستين كنگره زنان عاشورايي افزود‌‏: كنگره در چهار موضوع زنان ايثار گر 8 سال دفاع مقدس ، زنان عاشورايي انتفاضه، زنان عاشورايي ايران و زنان عاشورايي صدر اسلام و حضرت زينب برگزار شد.آثاري در تمامي موضوعات به دبيرخانه رسيد كه از ميان 248 اثر رسيده به دبيرخانه، 157 اثر از سوي زنان و 91 اثر توسط شركت كنندگان مرد ارائه شده است .
در ادامه با يادي از "دكتر سيد حسن حسيني" ، "مشفق كاشاني" شعرخواني كرد.
در ادامه مراسم ،"دكتر محمد سنگري" گفت‌‏: در جامعه امروز نياز به معرفت عميق كربلا احساس مي‌‏شود . هنوز بسياري از ابعاد اين حادثه بزرگ براي ما شناخته نشده است. يكي از اين ابعاد، شناخت نقش زنان از آغاز تا پايان كربلا و پس از گسترش كربلا در جهان است كه زنان در اين حادثه بسيار نقش آفريني كردند .
وي افزود‌‏: حضرت امام حسين در كربلا، اسب ، عمامه ، ردا و شمشير پيامبر را مي طلبد و با اين كار مي خواهد بگويد كه حركت او از جنس پيامبر اكرم است . از 250 شتري كه همراه كاروان امام حسين مي‌‏شوند، 50 شتر اختصاص به زنان دارد. از اين رو با اين آمار مي‌‏توان به اهميت ،‌‏شان و حضور زنان در قيام عاشورا پي برد.
دكتر سنگري با اشاره به كربلا اباعبدالله حسين كه در اين جريان هيچ عنصر زائده‌‏اي ديده نمي‌‏شود، گفت‌‏: در طول تاريخ شيعه، بسياري از ياران ابا عبدالله حسين به قلمرو شعر و ادبيات راه نيافته‌‏اند و در پرتو اباعبدالله حسين گم شده‌‏اند. همچنين زنان كربلا نيز در زير سايه حضرت زينب محو شده‌‏اند. از اين رو به ادبيات ما راه نيافته‌‏اند .
وي در ادامه سخنان خود اظهارداشت‌‏: واژه زينب از نظر ريخت شناسي، يك واژه كاملا عربي و به معناي درخت سبز خوش منظر و سايه گستر است، كربلا نيز به معناي كرامت خدا يعني مزرعه خداست كه اين واژه بسيار لطيف است .
دكتر سنگري در پايان سخنان خود يادآور شد : كربلا را بايد دو نيم كره درنظرگرفت كه نيمي سهم حضرت زينب و نيمي نيز سهم اباعبدالله حسين است. بايد بيش از پيش، فضاي نقد و تحليل فضاي كربلا و شخصيت‌‏هايي كه در اين حادثه حضور داشتند را فراهم كنيم .
در ادامه اين مراسم،شاعران برگزيده به شعر خواني پرداختند كه به ترتيب زير است :
نفر اول: "محمد جواد آسماني" ( شاهمرداي )
نفر دوم : "حميده رضايي"
نفر سوم: "وحيد سمناني"
نفر چهارم: "خديجه پنجي"
نفر پنجم: "پروانه نجاتي"
نفر ششم: "هاشم كروني"
نفر هفتم: "مرتضي طاهري"
نفر هفتم: "اشرف سرلك"
نفر هشتم: "مريم سقلاطوني"
نفر نهم:" هادي خورشاهيان"
نفر دهم: "آرزو ولي پور"
لازم به ذكر است ،به برگزيدگان، نيمه سكه و لوح تقدير اهدا شد . همچنين در اين مراسم،"حميد سبزواري" ، "محمد علي مجاهدي"، "دكتر علي موسوي گرمارودي"، "سيمين‌‏دخت وحيدي"، "احمد محقق" ، "اسرافيلي"، "پرويز بيگي حبيب‌‏آبادي"، "خالقي" ، "عباس براتي‌‏پور"، "شيرين علي گل مرادي" شعر خواني كردند .


 


مجموعه‌ي شعرهاي تالشي آرمين فريدي منتشر مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه شعرهاي تالشي يك شاعر معاصر با عنوان «ايسپي رو داکورا» منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «ايسپي رو داکورا» مجموعه شعرهاي تالشي آرمين فريدي هفتخواني متخلص به تالشه شووئه است.
اين مجموعه، يك‌صد و 32 بيت را شامل مي‌شود که به گويش‌هاي مختلف زبان تالشي سروده شده‌اند.
آرمين فريدي، محقق و پژوهشگر موسيقي تالشي است که تاکنون آثاري را از خود بر جاي گذاشته است.


 


درباره‌ي شاعر زني از سربازخانه‌ي عروسك‌ها؛
نشست گفتماني شعر «در آستانه‌ي فصلي سرد» برگزار شد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نشست گفتماني درباره‌ي شعر فروغ فرخزاد با عنوان «در آستانه فصلي سرد» در دانشگاه تربيت معلم سبزوار برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، در اين گفتمان كه ازسوي انجمن علمي گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد، استاد ادبيات فارسي اين دانشگاه درباره شخصيت فروغ فرخزاد گفت: فضاي پرورش اين شاعر جوان از او شخصيتي خيالاتي، گوشه‏گير، مردم‌گريز و مخالف جنس مرد ساخت.
دكتر ابوالقاسم رحيمي افزود: پدر فروغ تنديسه‏اي از خشم و مادرش يك اعيان‌زاده بود و به اين‌خاطر او از محبت برخوردار نبود.
وي از محيط خانوادگي اين شاعر به سربازخانه‌ي عروسك‌ها تعبير كرد و افزود: رفتار پدر از آن خانه، يك سربازخانه و رفتار مادر از آن، يك عروسك‌خانه ساخته بود. چنان‌كه او گاهي از پدر و حتا شوهرش با عنوان زندان‌بان ياد مي‏كند.
رحيمي گفت: عاشق‌پيشگي اين شاعر كه در شعر او موج مي‏زند ناشي از استيصال روحي و رواني اوست.
وي بيان كرد: برخي روان‌شناسان اعتقاد دارند كه اگر فضاي تربيتي يك فرد خاص باشد،‌ آن فرد نيز خاص خواهد شد كه درباره فرخزاد اين امر مصداق دارد.
دكتر احمد خواجه‏ايم - عضو هيات علمي گروه زبان و ادبيات فارسي دانشگاه - نيز گفت: درباره فروغ هنوز به‌صورت تمام و كامل امكان داوري وجود ندارد.
وي افزود: براي بررسي و نقد هر شاعر، بايد او را در زماني كه زندگي مي‏كند سنجيد و بايد بتوان اوضاع تولد و رشد و نمو او را دريافت.
او گفت: فروغ فرخزاد كه در يك خانواده خشن رضاشاهي متولد شد، زني تنها بود كه تنهايي او در شعرش نمود دارد و از او يك روح عصيانگر و سركش ساخته است.
خواجه‌ايم بيان كرد: در دوران پدرسالاري قوي دوران شاهي بسياري از اشعار فروغ براي فرار از تنهايي و ناشي از فشاري است كه از اجتماع بر او وارد مي‏شود.
وي افزود:‌ همين سرخوردگي و نيز ناكامي او در ازدواج به‌عنوان يك شعري براي سرايش زودهنگام شعر توسط او شده و شعر خود را سايه‏‌ي براي حيات خود قرار داده است.
او گفت: در شعر فروغ اعتراض به اين امر را كه حاكم مطلق مرد و زن جنس دوم باشد، مي‌توان ديد.
دكتر مهيار علوي مقدم هم در اين جلسه گفت: هنگام نگرش به گذشته با پديده‏اي روشن به نام تاريخ و انديشه و فرهنگ و شعر مذكر سر و كار داريم.
اين استاد دانشگاه افزود: اين مذكرگرايي‏ها در عمل به نامردي‏هاي مردان و نيز نازني‏هاي زنان در طول تاريخ برمي‏گردد.
وي گفت:‌ اين تاريخ مذكر با مرگ نابه‌هنگام فروغ فرخزاد كامل مي‏شود و براي بيان ديدگاه‌هاي نيمه فيمينيستي او مجالي باقي نمي‏ماند.
او توضيح داد:‌ چهره‌ي شعري فروغ چهره‏اي زنانه است و در هر بيتي از شعر او مي‏توان گرايش و اصالت دادن به زن را يافت،‌ چنان‌كه خود مي‏گويد: «خوشبختانه من يك زن هستم».
علوي مقدم فروغ فرخزاد را نقطه عطفي دانست كه توانسته است تجربه‏هاي زندگي خود را به خوبي در شعرش بياورد.
وي زنان بزك‌كرده، زنان منفعل و شكست خورده در عشق و زنان فعال و جامعه‌ساز را از نمودهاي چهره‏هاي زن در شعر فروغ عنوان كرد و گفت: چهره‌ي چهارم در شعر او، چهره خود فروغ است كه مجموعه‏اي است از انسانيت و شهوت.
اين استاد دانشگاه گفت: فروغ يك شاعر نوجو و سنت شكن و عصيانگر است كه اصيل سخن مي‏گويد و تحول‌گرايي در شعر او بسيار بارز است.
علوي مقدم افزود: فروغ فرخزاد شاعري انديشمند است و يك نظريه‌پرداز است كه در زمينه‌ي مسائل نقد ادبي اطلاعات وسيعي دارد.


 
 
«داستان‌هاي اشباح از نويسندگان جهان» با ترجمه‌ي منصور شريف‌زاده منتشر مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


منصوره شريف‌زاده در حال نوشتن يك رمان است و ترجمه جلد دوم «داستان‌هاي اشباح از نويسندگان جهان» از وي منتشر خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين داستان‌نويس كه رماني را به پايان رسانده و در حال بازنويسي آن است، هم‌چنين ترجمه جلد دوم مجموعه «داستان‌هاي اشباح از نويسندگان جهان» را به پايان رسانده است. جلد اول اين اثر توسط انتشارات نگاه سبز منتشر شده بود، اما او هنوز جلد دوم اين كتاب را به ناشر نسپرده است.
«فرهنگ اصطلاحات ادبي» نوشته مارتين گري نيز از شريف‌زاده توسط پژوهشگاه علوم انساني و مطالعات فرهنگي به‌چاپ دوم خواهد رسيد.


 
 
/سومين سالگشت درگذشت ذبيح‌الله صاحبكار (سهي)/
«مضمون‌هاي انديشمندانه را با زباني صميمي در شعر به‌كار مي‌گرفت»
گفت‌وگو با هاشميان، باقرزاده (بقا)، منوري و...

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


زبان صميمي ذبيح‌الله صاحبكار، واژگان را آن‌چنان صيقل مي‌دهد كه گويي مضامين انديشمندانه، محمل بسيار مناسبي براي حضور در ادبيات منظوم يافته‌اند.
سيدمصطفي هاشميان - شاعر پيش‌كسوت خراساني - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: ذبيح‌الله صاحبكار متخلص به «سهي» ازجمله چهره‌هاي نام‌آشنا و باقريحه‌اي است كه حضوري پرشور در عرصه‌هاي شعري نيم قرن گذشته داشته است.
وي افزود: استاد صاحبكار در خردادماه سال 1313 در 30 كيلومتري شرق تربت حيدريه در منطقه دولت‌آباد در خانواده‌اي متدين متولد شد. پدر و مادر وي، هر دو، شب زنده‌دار و بسيار پارسا بودند. پدر او به شعر بسيار علاقه داشت و با شاهنامه، مثنوي و ديوان شاعران نامي مانوس بود.
هاشميان، آشنايي صاحبكار با شعر را از دوران خردسالي عنوان كرد و گفت: صاحبكار حافظه قوي داشت و بسياري از داستان‌هاي حماسي و قصيده‌ها و قسمت‌هاي قابل توجهي از مثنوي را حفظ كرد. دوره مكتب و دبستان را در زادگاه خود سپري كرد، اما به دليل نبود دبيرستان در آن روستا به‌ناچار به تربت جام عزيمت كرد.
هاشميان به دوران تحصيل استاد صاحبكار در تربت جام اشاره كرد و گفت: استاد پس از مدتي تحصيل در دبيرستان، آن را رها كرد و به تحصيل علوم ديني در مدرسه «مهديه» پرداخت. پس از چهار سال تحصيل به مشهد مهاجرت كرد و تا سال 1340 در مدرسه «باقريه» و «نواب» به تحصيل مشغول بود. سپس به خدمت آموزش و پرورش درآمد و تدريس را در دو مقطع دبستان و دبيرستان آغاز كرد؛ تا سال 1373 كه بازنشسته شد.
وي زندگاني صاحبكار را توأم با مشكل‌ها و مرارت‌ها توصيف كرد و گفت: تلخ‌ترين حادثه زندگي صاحبكار درگذشت نابه‌هنگام همسر بزرگوارش بود كه سخت روح او را آزرد.
او به اطلاعات گسترده استاد در علوم ديني و زبان عربي اشاره كرد و افزود: آشنايي من و استاد صاحبكار به سال‌ها پيش برمي‌گردد كه به همراه استاداني هم‌چون قهرمان، كمالپور، نيك و بسياري از شاعران معروف هم‌چون استاد باقرزاده هر هفته صبح جمعه در محل كتاب‌خانه منزل مرحوم فرخ در خيابان چمران گرد هم مي‌آمديم و مخصوصا از شعرهاي وي استفاده مي‌كرديم.
هاشميان از شخصيت متدين و متواضع صاحبكار و علاقه شديد او به ائمه اطهار (ع) ياد كرد و گفت: غزل‌هاي روان استاد با محتواي اجتماعي بسيار لطيف و مورد پسند سروده مي‌شد، عروض و قافيه در شعر او هنرمندانه مي‌امد و لغت‌ها به نحو احسن انتخاب مي‌شدند.
اين شاعر پيش‌كسوت خراساني معتقد است: زبان صميمي صاحبكار، واژگان را آن‌چنان صيقل مي‌داد كه گويي مضامين انديشمندانه محمل بسيار مناسبي براي حضور در ادبيات منظوم يافته‌اند. حضور وي در عرصه‌هاي شعري نيم قرن گذشته چنان بود كه با مرگ وي در 17 اسفند سال 1381 بسياري از هنرمندان و مردم مشهد بر سر قبر او در مقبره‌الشعراي توس گرد هم آمدند.
علي باقرزاده متخلص به «بقا» نيز به 40 سال آشنايي خود با استاد صاحبكار اشاره كرد و گفت: استاد نزديك به 30 سال در آموزش و پرورش تدريس مي‌كرد، در زندگي با مشكل‌هاي مالي نيز روبه‌رو بود، اما هميشه با عزت نفس و مناعت طبع زندگي كرد.
وي افزود: استاد صاحبكار همواره خوش‌برخورد و مهربان بود؛‌ دوستانش در مشهد يا از تربت جام همواره با رغبت و اشتياق به ديدن او مي‌رفتند. استاد در گذشت و مهرباني انسان كم‌نظيري بود.
باقرزاده به ديگر فعاليت‌هاي فرهنگي استاد صاحبكار اشاره كرد و گفت:‌ وي در حدود پنج سال در بنياد عاشورا در مشهد به كار مشغول بود، مدتي نيز به عنوان مشاور فرهنگي در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان انجام وظيفه كرد و هم‌زمان با نظارت بر مجله ادبي اين اداره در تقويت استعدادهاي ادبي نهفته خراسان كوشا بود و در پرورش طبع ادبي نسل جوان نقش ارزنده‌اي داشت.
وي مخاطب شعر صاحبكار را مخاطب عام عنوان كرد و گفت: غزل‌هاي لطيف استاد صاحبكار با گرايش به سبك هندي از پيچيدگي‌هاي اين سبك عاري بود. رواني سبك عراقي در شعرش موج مي‏زد و ديوان شعر او با عنوان «افسانه ناتمام» از قطعه‌هاي پندآموز قصيده‌هاي حكيمانه و غزل‌هاي عاشقانه سرشار است.
دكتر هادي منوري - مسؤول شوراي شعر خراسان رضوي - نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا گفت: صاحبكار قبل از اين‌كه شاعر خوبي باشد، ‌انسان خوبي بود.
وي گفت:‌ ايشان پيش‌كسوتي صاحب‌نام بود كه با سبك‏هاي قديمي كار مي‏كرد، اما ارادت ويژه‏اي به جوان‌ها داشت و در شعر شاعران جوان تأمل مي‏كرد و از شعر سپيد لذت مي‏برد.
او به انس و الفت صاحبكار با قرآن اشاره كرد و گفت:‌ استاد يك معلم قرآن بود و به خاندان عصمت و طهارت علاقه ويژه‏اي داشت. در ادبيات عاشورايي چيره‌دست بود و در غزل‌هايش عشق را شبه عرفاني مي‏سرود.
منوري روابط اجتماعي استاد صاحبكار را عامل موفقيت شعري او عنوان كرد و گفت: استاد در همه نحله‏ها قابل پذيرش بود و شخصيت قابل انعطاف و ملايمي داشت كه مهم‌ترين عامل موفقيت شعر صاحبكار است.
وي افزود: صاحبكار، مثنوي، قصيده و غزل مي‏سرود، اما نگاه او به شعر بيش‏تر نگاه تغزلي بود و در چارچوب شعر كلاسيك، به سبك عراقي و هندي متمايل بود.
در ادامه، ملايي - دوست و هم‌كلاس استاد صاحبكار در مدرسه نواب - نيز گفت: من و صاحبكار به‌صورت شبانه‏روزي در مدرسه نواب به تحصيل مشغول بوديم. در فلسفه، منظومه حاج ملاهادي سبزواري را در يك كلاس فرا گرفتيم. او در كنار تحصيل در جلسه‌هاي ادبي منزل مرحوم فرخ نيز شركت مي‏كرد.
وي افزود: صاحبكار در درس‌هاي ادبيات و عربي بسيار موفق بود و به فلسفه و عرفان علاقه‏اي بسيار داشت.‌ شعر وي نيز به لحاظ محتوا با غمي عرفاني توأم بود، درحالي‌كه در محافل و مجالس بسيار اهل لطيفه و بذله‌گويي بود. در شعر تحت تأثير شعرهاي استاد اميري فيروزكوهي بود. استاد اميري فيروزكوهي نيز در شعر، لقب «الطف‌الشعراء» را به صاحبكار اعطا كرد.


 
 
گفت‌وگو با جليل واقع‌طلب؛
برخي شاعران كارشان به بحران رسيده است؛ نه شعر

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


به‌عقيده جليل واقع‌طلب، نمي‌توان گفت كه جهت‌گيري چند نفر در حوزه شعر، يك جريان عمومي ادبي و هنري را به سمت و سوي انحراف مي‌تواند برگرداند.
اين شاعر معاصر در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در محل اين خبرگزاري، درباره آن‌چه كه از آن به‌عنوان بحران در شعر امروز ياد مي‌شود، توضيح داد: اين امر در بين دوستداران ادب و هنر و عوام برداشت‌هاي متفاوتي را داشته است. عوام شعري را مي‌پسندند كه با جان‌مايه هستي، عشق و عاطفه ارتباط مستقيم داشته باشد.
او در توضيح گفته خود تاكيد كرد: مقصودم از عوام، مردم بي‌سواد نيست؛ همين مردم كه امروزه بعضي‌ها به‌زعم خودشان آن‌ها را كم‌سواد يا عوام به مفهوم بي‌سواد معرفي مي‌كنند. آن‌ها شعر حافظ را مي‌فهمند و شعر سعدي را تجزيه و تحليل مي‌كنند، پس نمي‌شود گفت كه به‌خاطر جهت‌گيري چند نفر، يك جريان عمومي ادبي - هنري مثل شعر فارسي به‌سمت بحران يا انحراف مي‌تواند برود.
او با بيان اين‌كه در شعر هيچ ايسم و ايستي را نمي‌پذيرد، تصريح كرد: ‌هنر واقعي هنري است كه جان آدمي را بشوراند. اگر قرار باشد پديده‌اي به‌نام هنر خلق شود، اما در يك كشور 70 ميليوني تنها 70 نفر مخاطب داشته باشد، آيا اين روش موفق خواهد بود؟
به‌عقيده واقع‌طلب، جريان‌هاي موسوم به مدرنيسم و پست‌مدرن يا بحران‌زدگي در شعر امروز، به‌صورت باندبازي به جريان‌هاي اصلي شعر و ادبيات وارد شده‌اند كه هنوز هم نتوانسته‌اند پيروان و مريداني براي خود پيدا كنند. چنان‌كه اكثر اين شاعران اغلب جوان افتاده در دامن اين جريان‌ها، پس از مدتي روي‌گردان مي‌شوند و حالا ديگر جذابيت ايسم‌ها برايشان مطرح نيست.
او به جدا نبودن شعر و موسيقي ايراني از يكديگر به‌عنوان مثالي در اين زمينه اشاره كرد و گفت: شعر ما در همه هنرهاي ماست كه وقتي از صورت موزونش خارج مي‌شود، حتا به‌عنوان قطعه‌اي ادبي اگر با موسيقي هم خوانده شود، طرفداراني نخواهد داشت. شعر سپيد جايگاه خودش را دارد، اما اين جايگاه بايد بر ساز و كارهاي ادب و هنر اين ديار تكيه كند؛ چون متاسفانه بخش اعظم شعر سپيد ما از ترجمه‌هاي شعرهاي برون‌مرزي برگرفته است.
به‌عقيده او، در چنين مرحله‌اي، شاعراني كه مريد اين‌گونه سبك‌ها بوده‌اند، وقتي در محافل شعري، ادبي و هنري حضور پيدا مي‌كنند، به نوعي به سرخوردگي مي‌رسند و سعي مي‌كنند به شكل جماعت درآيند، يعني برگردند و راه خود را در راه ادب و هنر اين مملكت دنبال كنند.
واقع‌طلب خاطرنشان شد: شعري كه به بحران رسيده باشد، مطمئن باشيد كه ماندگار نخواهد بود. شواهد بسياري هم هست. كساني بوده‌اند كه به حق يا ناحق، اما با استفاده از شعر و شناس‌نامه شعر ايراني، خودشان را بالا كشيدند، كه اين‌ها بسيار زودتر به مقصد رسيده‌ند .
جليل واقع‌طلب متذكر شد: اين‌را ‌كه شعر امروز به بحران رسيده، قبول ندارم، اما برخي از شاعران امروزمان كارشان به بحران رسيده است و اين را در آينده به صورت شفاف خوهيم ديد. چگونه است كه در همه جا مي‌گوييم هنر نزد ايرانيان است و بس و مردم را با شعور مي‌پنداريم؛ اما در مورد شعر امروز و كم يا زياد بودن مخاطبش همين مردم را بي‌توجه توصيف مي‌كنيم!؟
او افزود: شايد همين تكرار عبارت به بحران رسيدن شعر امروز باعث شده كه خيلي از ناهنرمندها و ناشاعرها هم اين روزها در وادي ادب و هنر قلم بزنند و خود را صاحب‌نظر بدانند؛ اين بحران شعر نيست، بحران شاعران نوگراي ماست.
اين غزل‌سراي گيلاني سپس با اشاره به قله‌هاي شعري در دهه‌هاي 30 و 40 درباره اين‌كه بعد از گذشت آن سال‌ها آيا در شعر ايراني، اتفاق تازه‌اي افتاده است، توضيح داد: ‌اتفاق‌هاي فراواني در اين چند دهه افتاده، اما دست‌هاي پنهان و آشكاري تلاش كرده‌اند كه اين اتفاق‌ها به ظهور نرسند و به‌صورت گسترده بيان نشوند. ما شاعران موجهي داريم كه عده‌اي به آن‌ها اجازه نمي‌دهند مطرح شوند و عزيزان ما آن قدر در حول و بلا يا در همان بحراني كه خودشان درست كرده‌اند، گير هستند كه ديگران را از ياد برده‌اند. چرا وقتي به رسانه‌هاي ديداري و شنيداري (تلويزيون و راديو) توجه مي‌شود، سراينده آثار و شركت‌كنندگان بيش از چند نفر نيستند كه غالبا با نام استاد هم لقب گرفته‌اند. در اين اوضاع عده ديگري آمدند، اين جريان را به نفع خودشان حفظ كردند و رتبه‌هاي دنيوي خوبي هم گرفتند.
به گفته او، انحصارگرايي هم شايد پس از همان بحران‌زدگي حاصل از برخي تلاش‌هاي عده‌اي ناشاعر به‌وجود آمده باشد كه اين انحصارگرايي متاسفانه در حيطه صدا و سيما بي داد مي‌كند و در روزنامه‌ها هم همين‌طور.
جليل واقع‌طلب در ادامه گفت‌وگويش با خبرنگار ايسنا اظهار داشت: روزنامه‌هاي امسال چه‌قدر براي محرم و شعر عاشورايي و براي چند شاعر عاشورايي حساب باز كردند؟ در يك آمار تقريبا دقيق ما چند نفر را داريم كه به‌صورت داد و ستدي در مركز (تهران) در اداره امور ادبي دخيل هستند.
وي ادامه داد: متاسفانه ما در مورد شعر دفاع مقدس و ادبيات پايداري، اگرچه آثار فراواني و شاعرن سترگي داريم كه سروده‌هاي متنوعي هم به مردم عرضه كرده‌اند، بدون اين‌كه حتا شناخته شده باشند، اما آن‌چه را كه در چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس با همه تبليغات گسترده‌اي كه انجام شد، شاهد بوديم، حتا بخش ناچيزي از گفته‌ها هم نبود و حتا در برخي موارد هم دقيقا به مواردي برخورديم كه به‌صورت انحصاري، چند نفر دامنه شعر و ادب دفاع مقدس را به خودشان اختصاص دادند.
او تصريح كرد: هيچ‌يك از شاعران معروف دفاع مقدس كه تكه نامي دارند، به اين كنگره دعوت نشده بودند. من دست همه شاعران دفاع مقدس را مي‌بوسم، اما بايد همين عزيزان قبول كنند كه در كنگره، آن‌چه را كه به عنوان شعر برتر يا آثار درخور توجه يا حالا پديده‌هايي كه مورد تقدير و تجليل قرار گرفتند، به مخطبان عرضه شده، متاسفانه در نبود آثار قوي صورت گرفته است. يعني اگر از شاعران قوي‌پنجه ادبيات دعوت مي‌كردند، صددرصد اين وضع را مشاهده نمي‌كرديم. خب در جايي كه صندلي‌ها خالي باشند، خيلي‌ها بر صندلي بزرگان تكيه خواهند زد.
وي افزود: تا اين‌گونه تنگ‌نظري‌ها و انحصار‌گرايي‌ها باشد، جوان‌هاي شاعر ما به همان بحران‌زدگاني شبيه مي‌شوند كه ادعا دارند شعر ما به بحران رسيده است.
واقع‌طلب كه تاسيس بنياد سراسري غزل معاصر در رشت را برعهده دارد، درباره شاعران ساير شهرها كه با محافل ادبي شعري ازجمله تهران ارتباط كم‌تري دارند، توضيح داد: در بين شاعران جوان، استعدادهايي را يافته‌ام كه اگر به نوعي پرورش يابند يا به نوعي به آن‌ها توجه شود، چهره‌هاي خوبي مي‌شوند و حتما شاعران قوي‌پنجه‌اي در دهه‌هاي آينده خواهيم داشت. همان‌طور كه حالا هم شاعران سترگي داريم كه سن و سال ندارند، اما متاسفانه عرصه شناخت آن‌ها آن‌قدر بسته و محدود است كه برخي با سرخوردگي از شعر دور مي‌شوند و آن‌هايي هم كه جوهره شعر رهايشان نمي‌كند، به نوعي كم‌بودها دچار مي‌شوند كه خود نمي‌دانند.
وي در ادامه تصريح كرد: شاعران جوان ما هيچ چيز از شاعران پيش‌كسوت كم ندارند، اما با سرپوش گذاشتن روي ترقي شاعران جوان امروزي فضايي كاذب براي شاعراني باز شده كه با سرودن برخي تصنيف‌هاي مبتذل در كشورهاي همسايه، شعر ما را به تمسخر گرفته‌اند و چنين ناشاعر‌هايي براي جولان فرصت يافته‌اند.
او گفت: ما شاعر داريم، ولي فضاي باز براي چاپ و خوانش آثارشان نداريم؛ دغدغه شعر، شاعران واقعي را رها نمي‌كند و ما در هر دهه‌اي شعرهاي خوب خواهيم داشت.
اين شاعر در پايان تصريح كرد: يكي ديگر از دلايل اصلي بحران‌زدگي شاعران ما، عدم حمايت امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهادهايي از اين دست است، زيرا از شاعران پيش‌كسوت و بويژه شاعران جوان هيچ‌گونه حمايتي به عمل نمي‌آورند. چگونه دولت براي كسي كه بر اثر تمرين توانسته وزنه‌اي را بالاي سر ببرد و هزار پشت خود را از نظر مالي تامين كند، تسهيلاتي هم فراهم مي‌آورد؛ اما شاعر امروز براي چاپ كتاب خود، اگر هم از تبصره وام بهره ببرد، در پرداخت اقساط آن مستأصل خواهد شد. در كجاي دنيا از دانشمندي با 90 اثر به چاپ‌رسيده، سالي يك‌بار هم اسم برده نمي‌شود. اما در دايره ورزش، يك گل زدن به دروازه‌ي حريف، آن‌چنان امتيازي براي بازيكن به ارمغان مي‌آورد كه قابل مقايسه نيست.


 
 
بزرگ‌داشت شاعر اوكرايني به درگيري و تبليغات حزبي تبديل شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم يک‌صد و نود و دومين سال‌روز تولد "تراس شفشنکو"- شاعر پرآوازه اوکرايني - در کنار تنديس يادبود وي در مرکز کيف برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در اوكراين، اين مراسم که در پارکي به‌نام اين شاعر برگزار شد، سران احزاب مختلف به هم‌راه هواداران خود شرکت کردند و امسال با نزديک شدن به انتخابات پارلماني اکراين، اين مراسم بيش از جنبه بزرگ‌داشت اين شاعر اوکرايني، به تبليغات حزبي براي کانديداهاي مختلف پارلمان اکراين اختصاص داشت.
هم‌چنين رييس جمهوري اکراين - ويکتور يوشنکو - به‌همراه نخست‌وزير اين کشور با حضور در کنار اين تنديس و با نثار گل، ياد و خاطره اين شاعر بزرگ اوکراين را گرامي داشتند.
در اين مراسم و در جريان ديدار رهبران مختلف احزاب سياسي از اين تنديس، برخي طرفداران اين احزاب نيز به درگيري‌هاي لفظي با رقيبان خود پرداختند که در چند مورد به درگيري فيزيکي انجاميد که با دخالت پليس کيف، افراد متفرق شدند.


 
 
شعر، نمايش‌نامه و مجموعه‌ي داستان؛
نصرت‌الله مسعودي آثار تازه‌اش را منتشر مي‌كند

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


نصرت‌الله مسعودي - شاعر و نمايش‌نامه‌نويس - دو مجموعه شعر تازه‌ي خود را به دست انتشار مي‌سپارد.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، "زيباترين سرماخورده‌ي جهان" و "قرار ما نه اين بود نازنين" عنوان اين دو مجموعه هستند.
مسعودي كه از شاعران خرم‌آباد است، نمايش‌نامه‌ي"دخترك قراربود با گچ خودكشي كند " را نيز به هم‌راه مجموعه داستان "مسافر مشكي‌پوش"(با 13 داستان) براي چاپ آماده دارد كه اين آثار، هم‌اكنون در مرحله حروف‌چيني هستند و احتمالا او قرارداد انتشار آن‌ها را با يك ناشر تهراني مي‌بندد.
دو نمايش‌نامه "وقتي كه گياه‌ها گريه مي كنند" و"صداي سيمره" و مجموعه شعرهاي "كي برمي‌گردي پارميدا"، " شمايل گردان"، "به لهجه برگ به بام آبان"، " بوي دست حوا" و "چقدر شبيه هم‌اند اين دوستت‌دارم‌ها" ازكتاب‌هاي منتشرشده‌ي او به‌شمار مي‌روند.
مسعودي هم‌چنين كتاب "... و ما همچنان ترانه خوانديم" را با هم‌كاري نسرين جافري منتشر كرده است.
عبدالعلي دستغيب و امين فقيري ازجمله كساني هستند كه بر برخي آثار او نقدهايي نوشته‌اند.


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است