تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


March 1, 2006 01:06 PM

چهارشنبه 10 اسفند 84

پونه ندائي:
مخاطب حرف‌ها و خاطره‌هاي خود را در شعر امروز پيدا نمي‌كند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شعر امروز از تجربه‌هاي فردا سخن مي‌گويد و به‌همين دليل مخاطب عمومي شعر، حرف‌ها و خاطره‌هاي خود را در شعر امروز پيدا نمي‌كند.
پونه ندائي - شاعر و روزنامه‌نگار - با بيان اين مطلب در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: شعر معاصر ما هنوز به اندازه كافي با مسائل اجتماعي گره نخورده و بازگوكننده جامعه امروز نيست؛ شعر امروز هم‌چنان شعري درون‌گراست.
وي افزود: اين، دليل فاصله گرفتن تدريجي جامعه از شعر معاصر و به‌تبع، خودسر شدن امروز شعر ايران است؛ ولي هرگز نبايد حركت‌هاي متعهدانه شاعران ديگر را فراموش كنيم.
او ادامه داد: در همين نابه‌ساماني‌ها، هنوز هم شاعران در بيان و تعديل جامعه سعي دارند.
ندائي با بيان اين مطلب كه براي آينده شعر معاصر چيزي را نمي‌توان پيش‌بيني كرد، گفت: ولي اگر روند پيش‌رفت و طرح موضوع‌هاي اجتماعي پيش رود، در ضمن استفاده از تكنيك‌ها، مخاطبان حرف شاعران را مي‌توانند درك كنند.
وي متذكر شد: ما شاعران بايد روندمان را خود تغيير دهيم؛ بعد به چرخه معيوب توزيع كتاب - كه در بخش خود مهم است - بپردازيم؛ ولي چرخه كتاب از توليد تا توزيع و استفاده، هر كدام حلقه‌هاي يك زنجير است كه توزيع هم يكي از حلقه‌هاست؛ هر قسمت كه معيوب باشد، كل كار اشكال دارد؛ بايد فكر كرد در هر بخشي كارمان را درست انجام دهيم.
ندائي در پايان يادآور شد: هر چند كتاب در كشور نشر و توزيع نمي‌شود، ولي دليلي نيست كه ما شاعران كار خود را درست انجام ندهيم؛ كارهاي درست به‌مرور زمان جايگاه خود را پيدا مي‌كنند.



/ شهرستان ها /
دومين جشنواره شعر نماز به كار خود پايان داد
تبريز- خبرگزاري كار ايران


با معرفي آثار برتر دومين جشنواره شعر نماز به كار خود پايان داد.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، اين جشنواره كه به همت اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي و با همكاري انجمن ادبي تبريز در محل مجتمع فرهنگي هنري تبريز برگزار شد، 100 شاعر آثار خود را به آن ارسال كرده بودند .
بر اساس راي هيات دوران در مرحله نخست، اشعار 30 شاعر براي ارائه در اين جشنواره انتخاب شد و از اين تعداد آثار 6 شاعر شامل "غلامرضا رزمي"، "سعيده يوسف زاده"، "سكينه حضوري"، "بلال كمالي"، "اروجعلي شهودي" و "يعقوب لطفي" به عنوان گزينه هاي برتر دومين جشنواره شعر نماز انتخاب شدند.


 


جاهد جهانشاهي مجموعه‌اي از داستان‌هاي كوتاه كوچه‌بازاري منتشر مي‌كند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


جاهد جهانشاهي با بيان اين‌كه اثر تازه‌اش با طنزي ملهم از شناخت هم‌راه است، مجموعه داستان‌هاي كوتاه كوچه‌بازاري خود را منتشر مي‌كند.
به‌گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتاب 52 داستان كوتاه را شامل مي‌شود كه جهانشاهي هنوز آن‌را به ناشري نداده است.
اين مترجم هم‌چنين كتاب ”زندگي برتولت برشت در قاب عكس‌ها و لابه‌لاي كلمات” نوشته ماكس فريش و ورنر هشت را توسط نشراختران براي انتشار آماده دارد.
اخيرا كتاب‌هاي “از عشق و شياطين ديگر” و گزارش يك آدم‌ربايي” هر دو از گابريل گارسيا ماركز، و نمايش‌نامه “حساب پرداخت نمي‌شه!” نوشته داريو فو نيز با ترجه جهانشاهي تجديد چاپ شده‌اند.
جهانشاهي كه به‌تازگي كتاب ”دلواپسي” فرناندو پسوا و “آخرين قطار” را منتشر كرده است، نمايش‌نامه “رييس جمهور”‌ توماس برنهارد اتريشي را نيز زير چاپ دارد كه نشر ديگر آن‌را در نمايشگاه عرضه خواهد كرد.
مجموعه‌اي از شعرهاي احمد درويش از ديگر آثار او با ويرايش سيدعلي صالحي است.


 
 
مجموعه‌ي داستان «ديوانه» از يك دانشجوي ادبيات فارسي منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - خرم‌آباد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


كتاب «ديوانه» نوشته اصغر بيرانوند - دانشجوي رشته ادبيات فارسي دانشگاه لرستان - منتشر شد.
بيرانوند در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با اعلام خبر انتشار كتاب خود گفت: اين كتاب شامل 20 داستان كوتاه و يك داستان بلند است كه نگارش آن شش ماه زمان برده است.
او با انتقاد از موانع متعدد بر سر راه انتشار كتاب‌ها، تسهيل را در اين امر، ازسوي مسوولان، خواست.
اين دانشجوي دانشگاه لرستان در ادامه خاطرنشان كرد: نويسندگي و نوشتن سرمايه هر ملتي است و همواره بايد مورد توجه و حمايت قرار گيرد.
وي همچنين با اشاره به پايين بودن سرانه مطالعه در ايران يادآور شد: امروزه در جامعه به مرحله‌اي رسيده‌ايم كه به بحث كتاب و كتابخواني كم‌ترين توجه مي‌شود؛ به‌طوري‌كه سرانه مطالعه هر ايراني در سال دو ثانيه است.
بيرانوند يادآور شد: چرا بايد در كشوري كه مهد فرهنگ و تمدن است و شاعران و نويسندگان بزرگي را در خود پرورش داده، امروز براي بحث فراموش‌شده فرهنگ و كتاب هيچ كاري انجام نشود.


 

 
سيروس احمدي‌فر:
عده‌اي از شاعران با تاخت‌وتاز در شعر بي‌توجهي مردم را باعث شده‌اند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


عده‌اي از شاعران آن‌چنان در عرضه شعر تاخت و تازه كرده‌اند كه در استقبال از كتاب‌هاي گويندگان وفادار شعر امروز تاثير گذاشته و مردم را در تهيه آثار شاعران واقعي معاصر بي‌توجه كرده‌اند.
سيروس احمدي‌فر - شاعر - در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: با آن‌كه هنوز تعريف جامع و يك‌دستي از شعر، ميان بزرگان شعر معاصر وجود ندارد‌، اما در جمع‌بندي‌ها بر اين تعريف اتفاق نظر دارند كه شعر دو عنصر هسته‌يي دارد: يكي روحي و ديگري مادي؛‌ عنصر مادي همان ظاهر، شكل و فرم شعر است كه با توجه به مهارت و دقت شاعر به اصطلاح ورز داده مي‌شود و عنصر روحي محتواست كه بسيار مهم و قابل تامل است.
وي با اعتقاد بر اين‌كه يك شاعر واقعي بايد چيزي براي گفتن داشته باشد، تصريح كرد: يك شاعر بايد در امر سرودن هم محتوا را در نظر بگيرد و در مرحله بعد، زيباترين شكل و قالب را براي تثبيت پيام خود بيان كند. البته در اين‌جا با تعريف قديم و اوليه شعر، يعني تعريف شمس قيس رازي مبني بر اين‌كه شعر بايد كلامي مقفا و موزن باشد، كاري نداريم و اصراري بر رعايت نكته‌هاي آن تعريف نمي‌كنيم؛ تنها مي‌گوييم، محتوا را چنان بيان كنيد كه بر احساس خواننده تلنگري زند و با رفتار و زندگي‌اش ارتباطي هرچند ظريف و باريك برقرار كند.
او افزود: مخاطب بايد از خواندن يك شعر احساس لذت و با شاعر هم‌دردي و هم‌نوايي كند. يك شعر خوب بايد دانايي و منطق شاعرانگي را در خود داشته باشد.
احمدي‌فر متذكر شد: شعر امروز از ابتداي ظهور خود و تاكنون و در طول دهه‌ها، فراز و نشيب‌هاي فراواني در مسير خود ديده و آن‌ها را پشت سر گذاشته است. بخصوص در سال‌هاي اوليه و اوايل يك‌صد سال اخير، پرچم‌داران اين اتفاق بزرگ فرهنگي، رنج‌ها و دشواري‌ها ديده‌اند، اما در مقابل ناهنجاري‌هايي كه از سوي شيادان ادبي و واپس‌گرايان اين ميدان ايجاد شده بود، پايمردي كرده و حتا شايد بتوان گفت تا مرز شهادت‌طلبي هم پيش رفتند.
وي در ادامه همين بحث ياد‌آور شد: آن قوم، بعد درخشان اين نوع شعر، يعني فراتر از جنبه ادبي آن را كه همانا اجتماعي بودن آن است، مي‌خواستند به شكست بكشانند كه نيما در بسياري از نوشته‌هايش به اين مسائل پرداخته است.
اين شاعر تصريح كرد: پديده‌هاي ايستا يا گمراه‌كننده در مسير شعر امروز در هر چند دهه خود را به شكل‌هاي مختلف نشان داده‌اند؛ اين موج‌ها خود را در هيات افرادي شبه شاعر كه دچار توهم هستند، نمود مي‌يابد و همين جماعت هستند كه گمان مي‌كنند نمايندگان راستين شعر روزگار خود شده‌اند و در به كج‌راه كشاندن شعر امروز تلاش بيهوده دارند.
وي پريشان‌گويي،‌ گفتارهايي شبيه هذيان، با الفاظ بازي كردن و بي‌هويتي كلام را از شاخصه‌هاي اين عده از شاعران دانست و گفت: بسياري از آن‌ها بسيار از مرحله پرت هستند؛ بدون پشتوانه اندك يا مطالعه ريشه‌يي از شعر كلاسيك يا نيمايي در اين آشفته‌بازار شعر و شاعري و هرج و مرج فرهنگي دست و پا مي‌زنند.
احمدي‌فر افزود: متاسفانه بعضي از قلم به‌دستان ادبي با در اختيار داشتن ناصواب سكوهاي رسانه‌يي، رفيق‌بازي و باندبازي، ‌به تبليغ‌ تراوش‌هاي ذهن بيمار آنان مي‌پردازند و به ناحق به تمجيد و تعريف آثارشان زبان مي‌گشايند.
او گفت: از طرف ديگر شاعراني هستند كه از عمر مايه گذاشته و داراي شخصيت شعري هستند و هرگز در موج‌هاي كم‌جان و گذراي شعري كه سال‌ها در اين سرزمين جاري است، گرفتار نيامده‌اند و استوار و پويا به رسالت و دستورالعمل‌هاي نيماي بزرگ و شاملوي جاودانه و ديگر سرايندگان شعر امروز كه آتيه زلال زندگي و بازتاب‌دهنده واقعيت در ارتباط‌ هاي جامعه هستند، با اقتدار و استوار گام بر مي‌دارند؛ هرچند ممكن است براي عرضه آثار خود خود زمينه‌اي آن‌چنان كه بايد نداشته باشند. آن‌ها در چهار گوشه‌ ايران هستند و دورادور مراقب اوضاع و نگران سرنوشت فرهنگي اين موج‌هاي ريز و درشت هستند و مي‌بينند كه هيچ‌كدام از اين امواج تاكنون به ساحل سلامت نرسيده و نخواهند رسيد.
اين شاعر با ياد‌آوري اين نكته كه شعر امروز مانند هميشه زنده و باوقار و با توشه‌اي از مهرباني و اميدواري به جدال با ناپاكي و سياهي برخاسته است، ادامه داد: شعر امروز با نگاهي عميق به جريان زندگي و بازآفريني شاعرانه حقيقت و روشنايي كه ضرورت حيات اجتماعي است، پيش مي‌رود.


 
 
مجموعه‌ي شعر جديدي از مفتون اميني منتشر مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه شعر «سورمه‌فام و خط نستعليق» از يدالله مفتون اميني منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه، شعرهاي سپيد اين شاعر را شامل مي‌شود كه البته شايد نامش تغيير يابد.
اين اثركه توسط نشر امرود منتشر خواهد شد، بعد از انتشار مجموعه شعر “شب هزارودو” به‌چاپ مي‌رسد.
فصل اول “شب هزارودو”، شعرهاي سپيد، فصل دوم، شعرهاي عاشقانه و بخش سوم آذريات وي شامل سرودهاي تركي و ترجمه‌هايش به تركي است كه مسائل اقليمي و اجتماعي نيز بخشي از شعرهاي آذري اين كتاب است. هم‌چنين شعرهاي قديمي‌ منتشرنشده مفتون اميني شامل شعرهاي نيمايي و كلاسيك نيز به اين مجموعه اضافه شده است.
مجموعه يادشده تا نمايشگاه كتاب توسط انتشارات نگاه منتشر خواهد شد.
اين شاعر معاصر با مجموعه "عصرانه در باغ رصدخانه" از نامزدهاي احراز كتاب سال در سال جاري بود.


 
 
دو مجموعه‌ي رباعي و شعر كردي از جليل صفربيگي منتشر مي‌شود
«آثارم را با هزينه‌ي شخصي چاپ مي‌كنم»
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه‌ي رباعي «انجيل به روايت جليل» از جليل صفربيگي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مجموعه 56 رباعي را شامل مي‌شود كه با هزينه شخصي شاعر تا هفته آينده منتشر خواهد شد.
او دليل اين كار را سختي نشر كتاب توسط ناشران عنوان كرد و افزود: از اين به بعد كتاب‌هايم را خودم چاپ و توزيع خواهم كرد؛ زيرا هم وضعيت نشر و هم پخش آثار در كشورمان، بسيار بد است.
يك مجموعه شعر كردي نيز از صفربيگي براي انتشار آماده است كه قرار است براي دريافت مجوز به وزارت ارشاد برود.
او پيش از اين سه مجموعه «چرا پرنده نباشم»، «شكلكي براي مرگ» و «هيچ هست» را منتشر كرده است كه چاپ آن‌ها به اتمام رسيده است، ولي به‌دليل مشكل‌هاي موجود، براي تجديد چاپشان قصدي ندارد.
"و" نيز مجموعه‌اي از رباعي‌هاي اوس كه سال گذشته منتشر شد.


 
 
نشست خبري پنجمين دوره‌ي كتاب سال شهيد غني‌پور برگزار شد
«ادبيات داستاني بزرگ‌سال با موضوع آزاد و وبلاگ‌هاي ادبي از دوره‌ي ‌آينده داوري مي‌شوند»

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


نشست خبري پنجمين دوره‌ي جشنواره‌ي انتخاب كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور برگزار شد.
به‌گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست كه امروز در مسجد جواد‌الائمه (ع) - در يكي از محله‌هاي جنوب تهران - برگزار شد، اميرحسين فردي - دبير جشنواره - و احمد دهقان - به‌عنوان يكي از نويسندگان مسجد - به پرسش‌هاي مربوط به اين دوره پاسخ دادند.
فردي در ابتدا گفت: به مسجد شهيدان و به‌تعبيري به مسجد هنر و ادبيات كه به‌معناي واقعي كلمه مي‌شود گفت مسجد است، خوش آمديد.
او افزود: شهيد غني‌پور تنها نويسنده‌ به‌معناي داستان‌نويس بود كه در كشور ما و در جنگ تحميلي به شهادت رسيد. ما به عنوان دوستان او وظيفه داريم با ايجاد جرياني در فضاي ادبي كشور، نام اين شهيد را به‌عنوان نماد يك هنرمند اصيل اين سرزمين به‌دور از هر نوع شائبه و شهرت‌طلبي و مسائل حاشيه‌يي گرامي بداريم.
فردي سپس به بيان تاريخچه‌اي از فعاليت‌هاي ادبي مسجد جوادالائمه (ع) پرداخت و تاكيد كرد كه اين فعاليت‌هاي مسجد برپايه حركت خودجوش مردمي صورت گرفته؛ به هيچ‌جا وابسته نيست و به مردم انقلاب و ملت تعلق دارد.
احمد دهقان - مدير اطلاع‌رساني جايزه - نيز در سخناني گفت: همه‌ي كساني كه در اين مسجد بودند و امروز نيستند و شهيد شده‌اند، از دوستان ما بودند كه يكي از آن‌ها حبيب بود كه در دهم اسفند سال 65 به شهادت رسيد. او كسي بود كه قبل از شهادت، كتاب داشت، نويسنده بود و در اين مسجد بزرگ شد. كتاب‌خانه‌ي اين مسجد را او راه‌اندازي كرد.
وي تاكيد كرد كه بسياري از نويسندگاني كه ما امروز مي‌شناسيم از اين جمع برخاسته‌اند؛ ازجمله خودش، نادري، ناصري، غفارزاده، كاتب، حسيني، غلامي و باباخاني.
او نيز بر بي‌طرفي جايزه شهيد غني‌پور تاكيد كرد و گفت: در اين جشنواره، افراد فارغ از همه گرايش‌هاي ذهني شركت و سعي كردند رسالت خود را به ادبيات كشور نشان دهند.
در ادامه، فردي با بيان اين‌كه جايزه‌ي غني‌پور در دو شاخه‌ي ادبيات داستاني نوجوان و ادبيات داستاني بزرگ‌سال دفاع مقدس برگزار مي‌شود، گفت كه همه‌ي آثار چاپ‌شده در سال 83 مورد بررسي قرار گرفته‌اند و اين جايزه را يكي از كامل‌ترين و منظم‌ترين جشنواره‌هايي دانست كه در حال حاضر برگزار مي‌شود؛ حتا در مقايسه با برخي جايزه‌هاي رسمي.
او تاكيد كرد كه ارزش‌هاي ادبي، درون‌مايه و محتوا ملاك‌هاي ارجح در داوري بوده‌اند و اعلام كرد كه داوري‌ها توسط نويسندگان و كارشناسان ادبي صورت مي‌گيرد.
فردي گفت: سعي مي‌كنيم داوري در يك فضاي كاملا آزاد بي‌نظر صورت بگيرد و به نويسنده احترام بگذاريم.
سپس دهقان در پاسخ به اين‌كه اين جايزه چه‌قدر موازي‌كاري با نهادي مثل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس دارد، گفت: بنياد در حوزه‌هاي گوناگون كتاب را انتخاب مي‌كند كه ادبيات يكي از شاخه‌هاست؛ اما در اين‌جا فقط به ادبيات بها داده مي‌شود، در حوزه‌ي بزرگ‌سال فقط آثار دفاع مقدس و در حوزه‌ي كودك نيز به صورت آزاد.
فردي نيز تاكيد كرد: قدمت ما خيلي بيش‌تر از بنياد است و ما حق خود مي‌دانيم كه به جريان ادبي كشور وارد شويم و انتخاب خود را مثل هر جاي ديگري داشته باشيم.
او خبر داد كه در سال آينده با رايزني‌هاي صورت‌گرفته، به عرصه‌ي ادبيات داستاني بزرگ‌سال با موضوع آزاد و وبلاگ‌ها پرداخته مي‌شود.
در پايان، درباره‌ي داوري نيز توضيح داده شد كه امسال تنوع داوري با توجه به اين‌كه افرادي از هر گرايشي وجود دارند، به‌چشم مي‌خورد.
فردي در پاسخ به اين پرسش كه دخالت دولت‌ها در مسائل فرهنگ و هنر چگونه بايد باشد، گفت: حكومتي موفق و از فرهنگ خلاق مي‌تواند برخوردار باشد كه اين هنر را بتواند به خرج دهد و ضرورت فعاليت تك‌تك هنرمندان را به‌وجود بياورد، حمايت كند و در چارچوب مصالح ملي آن‌را هدايت كند.
دهقان نيز پاسخ داد: تمام سياست‌گذاران و تمام كساني‌كه در اين عرصه دل‌سوز هستند، مي‌توانند كمك كنند؛ اما اگر جزيره‌هاي گوناگوني درست شود، مشخص است كه فرهنگ بسيار بزرگ‌تر است و كارش از عهده‌ي يك نفر خارج.
پنجمين دوره كتاب سال شهيد حبيب غني‌پور پنج‌شنبه 11 اسفند ساعت 19 برگزار مي‌شود.


 
 
دومين جشنواره‌ي شعر استاني نماز در تبريز به‌ كار خود پايان داد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تبريز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


دومين جشنواره‌ي شعر استاني نماز با معرفي نفرهاي برتر در مجتمع فرهنگي هنري تبريز به كار خود پايان داد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان شرقي در سخناني، نماز را تابلوي تمام‌نماي عبوديت در مقابل معبود ذكر كرد و افزود: فلسفه‌ي خلقت انسان، عبادت معبود و تواضع در مقابل مخلوق است و بهترين نمايش مسلمانان در بين كليه‌ي عبادت‌هاي فرض‌شده بر انسان، نماز است.
احمد احمدي نقش كم‌توجهي به نماز را يكي از بزرگ‌ترين مشكل‌هاي جوامع اسلامي دانست و تصريح كرد: به ميزان غفلت از اقامه‌ي نماز، مشكل‌هاي متعددي را براي خود ايجاد كرده‌ايم.
مدير اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با بيان اين‌كه امروز جوانان ما به انتقال اين فرهنگ نياز دارند، خاطرنشان كرد‌: دشمنان اسلام درصدد گرفتن اين فرهنگ از جوامع اسلامي هستند تا به اين طريق، هويت ما را از ما بگيرند.
وي در تشريح اهميت اين فريضه‌ي اسلامي گفت: با مطالعه‌ي تاريخ درمي‌يابيم ائمه به نماز، بيش از هر چيز توجه داشتند؛ به‌طوري‌كه مولاي متقيان با شنيدن زمان اقامه‌ي نماز دست از جنگ برمي‌دارند يا حضرت اباعبدالله‌الحسين (ع) به‌خاطر اقامه‌ي نماز چندين نفر از ياران باوفايشان را از دست مي‌دهند.
وي با اشاره به داعيه‌ي ايران به‌عنوان ام‌القراي جهان اسلام افزود: امروز ما بايد تمام تلاش و توان خود را سرازير عرصه‌ي نماز كنيم تا به‌عنوان الگوي كشورهاي جهان بتوانيم مطرح شويم.
بنا به اعلام دبير اين جشنواره 45 شاعر با ارسال 85 اثر از 10 شهرستان استان در اين جشنواره شركت كرده بودند كه درنهايت غلامرضا رزمي، اروجعلي شهودي، يعقوب لطفي، سكينه حضوري، سعيده يوسف‌زاده و بلال كمالي به‌عنوان منتخبان جشنواره معرفي شدند.
اين جشنواره توسط اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان آذربايجان شرقي و هم‌كاري انجمن ادبي تبريز و با هدف پيش‌برد فرهنگ نماز برگزار شد.


 
 
محمد مفتاحي:
يادمان باشد كه آسمان شعر ما ابري است
يادمان باشد كه هنر غالب ما ايرانيان، شعر است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


بي‌مخاطب بودن شعر معاصر در درجه اول به شاعران ما برمي‌گردد، چراكه شعر امروز نسبت به دهه‌هاي 30،40 و 50 معناگريز، هنجارشكن، خالي از جنبه‌هاي زيباشناختي و در يك كلام، مخاطب‌ستيز شده است.
محمد مفتاحي - شاعر - در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در پاسخ به اين پرسش كه چرا مخاطب كه در همان شرايط شاعر امروز زندگي مي‌كند، با شعر معاصر نمي‌تواند ارتباط برقرار كند، اظهار داشت: اين موضوع دلايل متفاوتي دارد؛ ازجمله اوضاع نشر، تعدد شاعران و كتاب‌هاي شعر و اطلاع‌رساني ناكافي و بسياري از دلايل ديگر در نبود استقبال مخاطبان از شعر دخيل هستند.
وي متذكر شد: بي‌مخاطب بودن شعر معاصر علل مهم اجتماعي، روان شناختي، هنري و... دارد كه بحث درباره آن به نشست‌هاي تخصصي نياز دارد. گروهي به‌اشتباه تصور مي‌كنند كه «شعر» و به‌معناي عام‌تر، «هنر»، بايد با پيش‌رفت زمان رشد كند و تعالي يابد.
مفتاحي يادآور شد: هنر در هر دوره‌اي بهتر از دوره‌ي پيش از خود است، اما همان‌گونه كه مارسل پروست در «زمان بازيافته» - آخرين مجلد از رمان عظيم و تاثيرگذار «در جست‌وجوي زمان از دست‌رفته» - مي‌گويد: گذشت زمان، الزاما به پيش‌رفت هنرها نمي‌انجامد.
وي با بيان اين نكته كه ما اينك در دوره‌ي رشد شعر نيستيم، افزود: كوشش‌هايي كه صورت مي‌گيرد، انفرادي و سليقه‌يي است و اگر هم سازنده باشد، نتيجه‌ي آن در آينده‌اي دور شعر ما را فرامي‌گيرد؛ اين را شاعران زيادي به‌وضوح گفته‌اند و شاعران فراواني هم با كناره‌گيري از چاپ شعر در مجله‌ها و به‌صورت كتاب اعلام كرده‌اند؛ دلايل اين هم متنوع است و مهم‌تر از همه اين‌كه اگر شاعر را مانند ديگر افراد جامعه تحت تاثير شرايط اجتماعي بدانيم، مادي‌گرايي، جاي‌گزيني نازيبايي‌ها و... و روح شاعر را مكدر مي‌كند.
اين شاعر درباره مشكل نشر كتاب‌هاي شعر و تاثير آن در مخطاب نداشتن شعر گفت: در بحث‌ فعاليت ناشران، مهم‌ترين نكته‌ي قابل ذكر، كيفيت چاپ، توزيع نامناسب و بي‌دغدغه بودن آن‌هاست كه درنهايت، تمام اين عوامل به ناكامي يك شاعر و كتاب او در يافتن مخاطب مي‌انجامد.
وي هم‌چنين با اشاره به تعدد شاعران ادامه داد: تعدد شاعران و كتاب‌هاي شعر به بحث شرايط اجتماعي مربوط مي‌شود. مخاطب هر سال آمار قابل توجهي از كتاب‌هاي شعر شاعران را مي‌بيند و با توجه به زندگي ماشيني خود ترجيح مي‌دهد كه از هركدام شعري را بخواند و بگذرد؛ بدين ترتيب به عمق و محتواي شعرها دست نمي‌يابد و مخاطب شعر محسوب نمي شود.
مفتاحي در ادامه به مشكل اطلاع‌رساني ناكافي درباره‌ي شاعران و كتاب‌هاي منتشرشده آن‌ها اشاره و تصريح كرد: امروز كتابي كه چاپ مي‌شود، در انبارها مي‌ماند، چون در ويترين كتاب‌فروشي‌ها جايي ندارد؛ بنابراين كسي هم از انتشار آن خبردار نمي‌شود. در اين بخش، ناشران، نشريه‌ها و به‌طور كل رسانه‌ها و البته منتقدان ادبي گناه‌كارند. نشريه‌هاي ادبي ما در دو دهه‌ي اخير با محدود كردن شعر معاصر به افرادي محدود، شعر امروز را عقيم كرده‌اند.
وي افزود: هر چند ميزان مطالعه و دغدغه كتاب‌خواني در جامعه بسيار پايين است، اما يادمان باشد كه هنر غالب ما ايرانيان شعر است؛ شعري كه در مواقع مختلف به شكل‌هاي گوناگون فرياد، اعتراض، نكته‌آموزي، اميدبخشي و... نقش‌هاي مهمي را در جامعه برعهده گرفته است.
او در پايان تصريح كرد: گناه شعر نيست كه مخاطب ندارد، ماييم كه با چاپ شعرهايمان، اميد و اطمينان مخاطب را نسبت به شعر از بين مي‌بريم و ماييم كه شعر را ابزاري براي شهرت، محبوبيت و ... مي‌دانيم. يادمان باشد كه آسمان شعر ما ابري است.


 
 
بهناز علي‌پور گسكري:
بيشتر رمان‌هاي ما، داستان‌هاي كوتاه كش‌آمده هستند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


به اعتقاد بهناز علي‌پور گسكري، بيشتر رمان‌هاي ما داستان‌هاي كوتاهي هستند كه كش آمده‌اند.
اين داستان‌نويس و منتقد، هم‌چنين به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: رمان استعداد بالقوه‌اي دارد؛ انديشه، تاريخ، بستر اجتماعي، تحول انديشگي و شخصيتي در رمان وجود دارد كه معمولا اين‌ها را در رمان‌هاي خودمان خيلي كم مي‌بينيم.
به گفته‌ي او، اين به فرديت ما برمي‌گردد كه بايد آن‌را بشناسيم، اثبات كنيم و بعد در نوشته‌مان بازتاب دهيم كه رمان ايراني هنوز در مرحله‌ي آزمون و خطاست.
او با بيان اين‌كه رمان به يك بستر اجتماعي خاص و دنياي مدرن نيازمند است، اين پرسش را مطرح كرد كه دنياي پيراموني ما چه‌قدر مدرن است كه رمان خوب را كه زاييده‌ي آن است، انتظار داشته باشيم؟
وي اين گونه‌ي ادبي را نداي فرديت دانست و گفت: فرديت از اجتماع جدا نيست و بايد در جمع احساس شود كه با آزادي‌هاي اجتماعي و پاسخ داده شدن به خواسته‌هايمان به آن مي‌توانيم برسيم.
نويسنده‌ي مجموعه‌ي داستان «بگذريم» رمان را دنياي آزادي دانست كه نويسنده در آن، خود را محدود نمي‌كند و در عين حال يادآور شد: من خودم خيلي چيزها را مجبورم نگويم، از مسائل اجتماعي و سياسي نگويم، چون بعدا مشكل پيدا مي‌كنم يا چاپ نمي‌شود. در كار ديگران هم اين موضوع را مي‌بينيم. مثلا بلقيس سليماني در «بازي آخر بانو» يكي از بحراني‌ترين بخش‌هاي تاريخ معاصر را از سال 60 تا اوايل دهه‌ي 80 روايت مي‌كند كه مشخص است محدوديت دارد؛ جاهايي با غيبت صداهايي مواجهيم و نه اين‌كه نويسنده نخواسته آن‌ها را بياورد، بلكه نتوانسته است.
او «دل دلدادگي» شهريار مندني‌پور را از نمونه‌هاي خوب رمان دانست كه در اين زمينه حرف‌هايي براي گفتن دارد.
علي‌پور گسكري هم‌چنين قصد دارد نقدهايش را با تمركز بر روي كار زنان نويسنده گردآوري كند و با تاكيد بر اين‌كه به ادبيات زنانه و مردانه اعتقادي ندارد، علت اين موضوع را يك نياز مي‌داند و معتقد است، برجستگي كار زنان در 15 سال اخير بسيار باشتاب بوده و آن‌ها خوب جلو آمده‌اند كه اين روند تكاملي را مي‌خواهد مورد بازنگري قرار دهد.
او معتقد است: كارهاي اوليه‌ي زنان تا حدودي جزيي‌نگر، و كم‌توجه به مسائل اجتماعي و سياسي بوده؛ ولي هرچه جلوتر آمده‌ايم، با رشد انديشگي زنان، كارها هم رشد كرده است.
علي‌پور پر‌رنگ‌تر شدن نگاه اجتماعي - سياسي را از ويژگي‌هاي داستان‌نويسي امروز مي‌داند و اين را يك نويد براي توجه به دموكراسي و آزادي فردي.
او در عين تاكيد بر رشد خيلي خوب داستان‌نويسي ما، با توجه به وابسته بودن آن به شرايط اجتماعي و سياسي در جامعه، اوج و فرودهاي آن را نيز يادآور مي‌شود.
بهناز علي‌پور گسكري هم‌چنين به نگارش يك رمان و مجموعه‌ي داستان مشغول است كه البته احتمال نمي‌دهد به اين زودي‌ها به‌مرحله‌ي انتشار برسند.
او متولد سال 1347 در گيلان است و مدرس زبان و ادبيات فارسي. در سال 82 برنده‌ي اول جايزه‌ي نقد صادق هدايت شده و داستان‌هايش نيز در دو دوره‌ي برگزاري اين جايزه جزو برگزيدگان بوده‌اند.
مجموعه‌ي داستان «بگذريم» او به‌دلايلي، ازجمله انتخاب مضمون‌ها متنوع داستاني با نثري خودجوش و روايت احساس تنهايي و اراده‌ي معطوف به رهايي زن در جامعه‌ي كنوني كه در بيانيه‌ي هيات داوران آمده بود، در جايزه‌ي مهرگان ادب به‌هم‌راه «هتل ماركوپولو» اثر خسرو دوامي به‌عنوان مجموعه‌ي داستان ‌هاي برتر شناخته شدند.


 
 
مجله‌ي الکترونيکي «وازنا» ويژه‌ي شعر راه‌اندازي شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مجله‌ي الکترونيکي «وازنا» ويژه‌ي شعر راه‌اندازي شد.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كارگاه شعر «كارنامه» بعد از درگذشت منوچهر آتشي، توسط حافظ موسوي اداره مي‌شود كه اعضاي اين كارگاه، مجله‌ي شعر يادشده را راه انداخته‌اند.
به‌گفته‌ي موسوي، مجله‌ي الکترونيکي «وازنا» مجله‌ي تخصصي شعر است؛ تخصصي نه به‌معناي دانشگاهي آن، بلکه به اين معنا که اين مجله فقط به شعر مي‌پردازد. نقد شعر، معرفي کتاب‌هاي شعر، اخبار شعر، ترجمه‌ي شعر، مباحث نظري مربوط به شعر و... و مهم تر از همه، خود شعر.  نام اين مجله كوهي است در يوش، رودرروي خانه‌ي نيما و برگرفته از شعر «برف» او: صبح پيدا شده از آن طرف کوه ازاکو اما / وازنا پيدا نيست.
گردانندگان اين مجله در يادداشتي نوشته‌اند: ما يک گروه ‌١١ نفره‌ايم‌. گروهي که اغلب نفرات آن از طريق زنده‌ياد منوچهر آتشي به‌هم مربوط شده‌اند. بيش از نيمي از اعضاي گروه از سال ‌٨١ عضو کارگاه شعر استاد آتشي در موسسه کارنامه بوده‌اند. پس از خاموشي چراغ تابناک کارگاه کوچک ما در آبان ‌٨٤، نخستين جلسه را بي‌حضور استاد و با ياد او برگزار کرديم. جلسات بعدي را هم برگزار کرديم. اين‌بار با حضور حافظ موسوي که همه از قبل با او آشنا بوديم و استاد آتشي گاهي از او و شعرهايش براي ما گفته بود. حالا هم داريم جلسات هفتگي‌مان را برگزار مي‌کنيم.
آن‌ها هم‌چنين «وازنا» را تريبون شاعران کارگاه شعر کارنامه و مهم‌تر از آن، تريبون همه‌ي اهالي شعر دانسته‌اند.
«وازنا» به‌نشاني vazna.com به‌تازگي كارش را شروع كرده و بخش‌هايي از آن هنوز فعال نيست.


 
 
«از شعر و ديگر هيچ»
سه كتاب جديد از ضياء‌الدين ترابي منتشر مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه شعر «از شعر و ديگر هيچ»، «غزل غزل‌هاي مولانا» و مجموعه مقالات نقد ادبي از ضياء‌الدين ترابي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مجموعه «‌از شعر و ديگر هيچ» جديدترين شعرهاي اين شاعر را در حدود 130 شعر دربرمي‌گيرد و اينك در انتظار دريافت مجوز است كه پس از اخذ آن، توسط انتشارات تنديس منتشر خواهد شد.
هم‌چنين «غزل غزل‌هاي مولانا» گزيده‌اي شامل 300 غزل از غزليات شمس است كه كارهاي نهايي آن انجام شده و براي دريافت مجوز به وزارت ارشاد رفته است. اين كتاب با مقدمه‌اي مفصل از ترابي بعد از اخذ مجوز توسط انتشارات فروردين انتشار خواهد يافت.
«مجموعه مقالات نقد ادبي» نيز از اين شاعر براي انتشار آماده است. اين اثر نزديك به 30 مقاله درباره نقد و بررسي آثار شاعران معاصر ازجمله نيما يوشيج، مهدي اخوان ثالث، احمد شاملو، احمدرضا احمدي، سهراب سپهري، حميد مصدق و... است كه اين اثر نيز براي دريافت مجوز به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي خواهد رفت و توسط نشر چاپار منتشر مي‌شود.
كتاب «شكوه شقايق» اين شاعر و منتقد كه نقد و بررسي شعر پايداري است، توسط نشر «اسماء» به چاپ دوم رسيده است.
آخرين اثر منتشرشده از ترابي، ترجمه شعر مقاومت ملل جهان در پنج جلد بود كه توسط انتشارات سرير، دو ماه پيش منتشر شد؛ اما هنوز توزيع نشده است.


 
 
براي تجلیل از قيصر امين پور در همايش شعر عاشورايي شاعر دردهاي بومي غريب 


 خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ) – گروه فرهنگ و هنر
قيصر امين پور شاعري كه در يك روز بهاري چهل و چند سال قبل، از روستاي «گتوند» دزفول به هستي ضميمه اي زيبا شد و اما به تعبير دكتر شفيعي كدكني در عرصه فهم شعر و معرفت آن، شاعري «بي ضميمه است»، مصداق مطلق «شعر بي نقاب، شعر بي دروغ» ما است ؛
شاعري كه تو را ناخودآگاه به تقسيم بندي شاعران از نگاه «فروغ» عزيز شعر مي اندازد و از آن دست كه جدا از زمان سرودن شعر نيز باز همچنان شاعرند و شعر آنان بازتاب جاري زندگي شان است. آنسان كه آغاز نامش، انتهاي واژه عشق است و پيرامونش را نيز دريافته و دردهايش گرچه مثل دردهاي مردم زمانه «نيست»، اما درد مردم زمانه» است! دردهاي بومي غريب، دردهاي خانگي و دردهاي كهنه لجوج و دردهاي «پوستي» كجا و درد «دوستي» كجا؟!
اشعار قيصر در انواع تجربه هاي ماناي او در عرصه هاي متفاوت نظم و حتي نثر از مثنوي و غزل تا شعر نوي نيمايي و ترانه، عرضه همنشيني بديع «حس» و «تكنيك» و امتزاج «حيرت» و «تعقل» اي بشكفته در سلوك شاعرانگي اوست و البته به لحاظ فني، قالب زباني (سوبژكتيو) قيصر امين پور بر قالب تصويرگري (ابژكتيو) او غلبه بيشتري دارد.
وقتي كه يك تفاوت ساده / در حرف / كفتار را/ به كفتر/ تبديل مي كند/ بايد به بي تفاوتي واژه ها/ و واژه هاي بي طرفي / مثل نان/ دل بست/ نان را/ از هر طرف بخواني/ نان است!
و اين نرم قيصر در ترانه هايش، اما مي شكند:
اين ترانه بوي نان نمي دهد / بوي حرف ديگران نمي دهد سفره دلم دوباره باز شد/ سفره اي كه بوي نان نمي دهد يا سراپا اگر زرد و پژمرده ايم/ ولي دل به پاييز نسپرده ايم چون گلدان خالي لب پنجره/ پر از خاطرات ترك خورده ايم.
شاعر «آينه هاي ناگهان» و «تنفس صبح» از ممتازان نسلي است كه به نسل شعر پس از انقلاب، شهره اند و به قول سهيل محمودي، سرآمد اين نسل است.
جداي از تعلق خاطر ديرين امين پور به مضامين برگرفته از نبض اجتماع پيرامونش، التفاوت او به مضامين مذهبي و به ويژه حماسه عاشورا در كتاب «ظهر روز دهم» و نگاه همواره مهربان او در واژه آفريني و رستاخيز واژگان در اين اثر يادشده آخرين بهانه زمانه ما براي تجليل از دانش، فرهنگ و شخصيت او در همايش انتخاب بهترين شعر عاشورايي به شمار مي آيد.
«ظهر روز دهم» منظومه اي است كه شاعر در 28 صفحه و در قالب نيمايي و به شيوه اي متكي به روايت داستان نويسي نظير شخصيت پردازي، گفت و گو همذات پنداري و غيره و براي گروه سني نوجوان سروده شده است.
- روز عاشوراست / كربلا غوغاست / كربلا آن روز غوغا بود/ عشق تنها بود!
- ... و زمين و آسمان ديدند: / كودكي تنها به ميدان رفت
- آسمان غرق تماشا بود/ ابرها را آسمان از پيش چشم خويش پس مي زد/ و زمين از خستگي در زير پاي او نفس مي زد/ آسمان بر طبل مي كوبيد.
منوچهر علي پور از منتقدان ادبي درباره اين منظومه مي نويسد: «قيصر امين پور در اين منظومه تجلي عاشورا در شعر كودك و نوجوان را به خوبي و زيبايي خاص به تصوير مي كشاند. او در اين منظومه نشان مي دهد كه شعر مذهبي در اذهان كودكان امروز نيز مي تواند به خوبي نقش بندد و تاثيرگذار باشد. زيبايي داستان از يك سو و توانايي سراينده در به كار گرفتن واژگان استوار و در عين حال حماسي و گاه عاطفي از سوي ديگر، موجب شده است شعر ماناتر و زيباتر شود به ويژه بخش پاياني كه پس از شهادت كودك روايت را شاعر روايت مي كند:
من نمي دانم چه شد ديگر/ بس كه ميدان خاك بر سر زد/ بعد از آن چيزي نمي ديدم / در ميان گرد و خاك و دشت / مرغي از ميدان به سوي آسمان پر زد/ پرده هفت آسمان افتاد.»
... و قيصر، هميشه آغشته به عطر شعر و ذات آن است، مثل خود عشق!
نایبی



 
از پنج شاعر عاشورايي تجليل شد


«علي‌معلم دامغاني»، «قيصر امين‌پور»، «محمدجواد غفوريان»، «قادر طهماسبي» و «عليرضا قزوه» كه هيئت داوران آنان را به خاطر توجه ويژه به موضوع عاشورا و جلب مخاطب عام و خاص شايسته تقدير دانسته‌اند، برنده نخستين جايزه ادبي عاشورا شدند.در اين مراسم جمعي از شاعران، نويسندگان و مترجمان از جمله فاطمه راكعي، محمدرضا عبدالملكيان، سيدضياءالدين ترابي حضور داشتند.
به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران، صادق كرميار پشت‌ تريپون قرار گرفت و سخناني را درباره وضعيت باشگاه هنرمندان و نويسندگان بيان كرد. پس از او مشفق كاشاني، دبير نخستين جايزه ادبي عاشورا در سخناني گفت: در فرصت كوتاهي كه داشتيم به همراه ديگر اعضاي هئيت داوران، يعني عبدالجبار كاكايي، سهيل محمودي، شاهرخي و پرويز بيگي‌حبيب‌آبادي جلسات متعددي را تشكيل داديم و به بررسي اشعار عاشورايي سه دهه گذشته پرداختيم. پنج نفري كه انتخاب شدند، نتايج اين بررسي‌هاي طولاني است. اميدوارم در سال‌هاي آتي با برنامه‌ريزي‌هايي كه صورت خواهد گرفت، شاعران ديگري در همين مراسم تجليل شوند.
پس از مشفق كاشاني، علي معلم دامغاني به شعر خواني پرداخت و گفت: در عصر آهن و آجر و رسانه، ضرورت توجه به عاشورا، اين حقيقت شگرف، بيش از پيش احساس مي‌شود.
حسين شمسايي، با شعر خواني خود فضاي مراسم را دگرگون كرد و پس از او غفورزاده (شفق) كه از مشهد آماده بود، به خواندن چند رباعي در مدح امام رضا (ع) و چند شعر درباره عاشورا پرداخت.
طمهاسبي (فريد) ديگر برگزيده اين جايزه، پشت ميكروفن قرار گرفت و پيش از شعر خواني خود اظهار داشت: جريان عاشورا در شعر من بوده و هست من عاشورايي مي‌نگرم، عاشورايي مي‌انديشم و عاشورايي احساس مي‌كنم و هر شاعر عاشورايي بايد چنين باشد.
وي افزود: امروز حوادث از شاعران پيشي گرفته‌اند و به همين خاطر نمي‌دانم از كجا بگويم و از چه بسرايم. باز صحنه‌هاي عاشورا تكرار مي‌شوند و حوادث عاشورا ادامه دارد.
عليرضا قزوه نيز به قرائت شعري درباره سامرا، به مناسبت هتك حرمت حرمين شريفين پرداخت.
اجراي موسيقي برنامه بعدي مراسم بود. حسام‌الدين سراج، ميرجلالي نوازنده تنبور و برزيده نوازنده ني كساني بودند كه به اجراي موسيقي پرداختند.
پيش از آن كه لوح تقدير به همراه جوايز نقدي به 5 شاعر برگزيده اعطا شود، عبدالجبار كاكايي به قرائت بيانيه هيئت داوران پرداخت.
پس از كاكايي، علي عسگري رئيس سازمان فرهنگي و هنري شهرداري به سخنراني پرداخت و گفت:‌ شعر در قلمرو هنر است و شاعري و سرودن هنر محسوب مي‌شود اما براي كساني مثل من كه مسئول هستيم، شعر فرهنگ‌ساز است بايد در حوزه شعر عاشورايي تلاش بيش‌تري شود زيرا جامعه به شعرهاي فاخر عاشورايي نياز بسياري دارد.
فاطمه راكعي از سوي قيصر امين‌پور جايزه وي را دريافت كرد.


 


اطوار بهجت: سقوط بغداد ، زبان شعر مرا تغيير كرد 


جام جم آنلاين: اطوار بهجت، خبرنگار العربيه كه پنجشنبه گذشته به دست افراد مسلح كشته شده ، جدا از خبرنگاري، شاعر نيز بود. او دو سال قبل در گفتگو با روزنامه الوطن گفته بود: سقوط بغداد، زبان شعري مرا تغيير داد.
خبرنگار بيست و شش ساله العربيه، سال 1999 مجموعه شعري با نام گمراهي هاي بنفش، منتشر كرده بود.
اطوار بهجت در اين گفتگو مي گويد: وقتي عراق سقوط كرد، با وجود آن كه وزارت اطلاع رساني سابق اين كشور دستور داده بود هيچ زن خبرنگاري نبايد زمان جنگ فعاليت كند، كارم را ادامه دادم. خانواده ام مخالف اين كار بودند بالاخره آن ها را راضي كردم و به همراه مادر و برادرم روانه هتل محل اقامت خبرنگاران شدم.
بهجت قرار بود ماه آينده با يكي از همكاران رسانه اي اش ازدواج كند. اطوار بهجت به الوطن گفته: جنگ، ترسناك است و هيچ رحم و مروتي ندارد. شخصا از صداي تيراندازي تا حد زيادي مي ترسم. فكر مي كنم اين تك تيرها دارند وجود من را نابود مي كنند.
درباره شعرهايش گفته: شعرهاي من عاشقانه اند و در اين كتاب از زمان سقوط بغداد، لحن شعري من تغيير كرد و از آن زمان تاكنون فقط درباره وطن شعر گفته ام، وطني كه روز روشن سرقت شد.
او مدت ها به عنوان گوينده و مجري برنامه در تلويزيون هاي مختلف از جمله الجزيره فعاليت داشت تا اين كه احساس كرد كار كردن در استوديو لذتي ندارد و براي پوشش خبرها وارد گود شد و به ميدان خبر يعني جنگ رفت.
او عاشق خوانندگاني مثل كاظم الساهر، كريم منصور، عبدالله رويشد و اصاله نصري بود. وقتي از او مي پرسند دوست داشتي خواننده مي شدي، جواب مي دهد: نه. چون صدايم مناسب نيست.
وقتي هم مي گويند: بازي چطور؟ دوست داشتي بازيگر شوي؟ جواب مي دهد: نه. دوست ندارم دنيايي جز دنيايي را كه در آن زندگي مي كنم، نشان دهم. از اين كه مدل نمايش لباس هم بشود، خجالت مي كشد و مي گويد: گمانم برخوردشان با زن و استفاده از ابزاري از اين موضوع دردناك است.
اطوار بهجت، با وجود كمي سن از زمان دانشجويي فعاليتش را در رسانه ها آغاز كرده و پس از فعاليت در روزنامه ها و شبكه هاي ماهواره اي مختلف، از سه هفته قبل به استخدام العربيه درآمده بود.
او معتقد بود خبر عراق را بايد خبرنگاران عراقي مخابره كنند و نه ديگران: بايد ما وارد معركه بشويم تا اين طور به راحتي نتوانند شيعه و سني بكنند. اين حرف ها معنا ندارد. كساني كه اين حرف ها را مي زنند منافع ديگري را دنبال مي كنند.


 


امضاي طومار اعتراض شاعران ايران


حلقه مهر انجمن شاعران باز هم حلقه مهر بود اما در پي اتفاقات چند وقت اخير ، نامه اي به همت انجمن شاعران ايران خطاب به کوفي عنان ، دبيرکل سازمان ملل متحد با رونوشتي به البرادعي تنظيم شد که قرار شد امضاي اين نامه اصل کار اين هفته حلقه مهر باشد.
ساعد باقري مي گويد: هميشه برخي دسته بندي ها و گروه بازيها نوعي پرهيز از ورود به حال و هواي سياسي را در بين شاعران ما نهادينه کرده است اما وقتي موضوعي اين چنين پيش مي آيد که با حيات و هستي مان سر و کار دارد، نبايد بي تفاوت از کنارش گذشت او اعتقاد دارد که با هيچ بهانه اي نمي توان از اهميت چنين موضوعي غافل ماند: «تاريخ کشور نشان داده مثلا در اتفاق خجسته اي مثل ملي شدن صنعت نفت به خاطر برخي گروه بنديها ، کنار کشيدنها و يارکشي ها ، استقلال اين کشور 25 سال به تاخير افتاد.» او ادامه مي دهد: کشور در آستانه يک بزنگاه تاريخي است و هر نوع دلخوري از اوضاع و احوال بايد در برابر اهميت چنين موضوعي رنگ ببازد و اين بيش از همه به اصحاب هنر و ادبيات ربط دارد ، چون آنها عصاره لطافت روح و آرزوهاي شريف مردمند. ساعد باقري ، اهانت اخير کاريکاتوريست دانمارکي را اهانت به ساحت عزيزي مي داند که آموزه هايش دست پيروانش را در استفاده از سلاح کشتار جمعي بسته است.
باقري که طبق روال برنامه هاي حلقه مهر مسووليت جلسه را به عهده دارد ، با چند بيتي از عطار نيشابوري آغاز کرد تا پيوند ديرين شاعران را با نقطه شروع دينشان نشان دهد:
سنايي گوي بر ارباب بينش
سزاي صدر و بدر آفرينش
محمد آن که نور جسم و جان است
گزين و مهتر پيغمبران است
هنوز آدم ميان آب و گل بود
که او شاه جهان و نور دل بود
در ادامه جلسه تعدادي از شاعران به قرائت شعر پرداختند و پس از آن نامه شاعران ايران به دبير کل سازمان ملل متحد قرائت و امضا شد. امضاکنندگان عبارتند از:
طاهره صفارزاده ، زهرا رهنورد ، دکتر قيصر امين پور ، عليرضا قزوه ، محمدرضا عبدالملکيان ، نرگس گنجي ، علي باباچاهي ، سهيل محمودي ، ساعد باقري ، صديقه وسمقي ، حسين اسرافيلي ، دکتر علي موسوي گرمارودي ، فاطمه راکعي ، مصطفي محدثي خراساني ، بيوک ملکي ، حميد هنرجو ، محمدسعيد ميرزايي ، ايرج قنبري ، اسماعيل اميني ، مير بازل ، سيد عباس سجادي ، پرويز بيگي حبيب آبادي ، مصطفي رحماندوست ، شيرين علي گلمرادي و....


 


افتتاح پنجمین جشنواره شعر معاصر شارجه


جام جم آنلاین:‌ پنجمین جشنواره شعر معاصر عرب شارجه با حضور شیخ دکتر سلطان بن محمد القاسمی ، عضو شورای عالی حکومت این امیرنشین روز یکشنبه افتتاح شد.
به نوشته پایگاه اینترنتی البیان، جشنواره شعر شارجه به مدت دو روز ، میزبان شاعرانی از کشورهای مختلف خواهد بود.
دکتر شهاب غانم از امارات ، ابراهیم نصرالله از اردن ، حسن نجمی از مغرب ، شوقی بزیغ از لبان ، عبدالله الصیخان از عربستان ، محمد الشرفی از یمن ، قاسم حداد از بحرین ،‌ متوکل طه از فلسطین و اسماعیل عقاب از مصر ،‌ از جمله شاعران شرکت کننده در جشنواره هستند.
شاعران شرکت کننده ضمن قرائت اشعاری از خود ، در نشست های بررسی شعر معاصر عرب شرکت می کنند.

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است