تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


February 24, 2006 09:02 AM

پنج شنبه 5 اسفند ماه 84

اولين كنگره شعر زنان عاشورايي برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


اولين كنگره شعر زنان عاشورايي با هدف ايجاد انگيزه در شاعران جوان در موضوع زنان ايثارگر و عاشورايي توسط ستاد آيه‌‏هاي ايثار و با تلاش معاونت فرهنگي و تبليغاتي دفاعي ستاد كل نيروهاي صدا و سيما و نهادهاي ديگر، 22 اسفند ماه برگزار مي شود .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, اولين كنگره شعر زنان عاشورايي با هدف ايجاد انگيزه در شاعران جوان كشور براي سرايش شعر در موضوع زنان ايثارگر و عاشورايي و به منظور تجليل از سرايندگان پيشكسوت آثار منظوم، 22 اسفند ماه مصادف با 12 صفر 1426 قمري همزمان با سالروز ورود اسراي كربلا به شام برگزار مي شود .
شايان ذكر است‌‏, اين كنگره در 2 بخش فراخوان و پيشكسوتان برگزار مي‌‏شود و شاعران آثار خود را مي توانند تا 10 اسفند ماه پيرامون حضرت زينب و زنان عاشورايي كربلا , زنان عاشورايي كه تاريخ اسلام و ايران در مقابل ظالمان زمان به پا خواسته‌‏اند‌‏, زنان عاشورايي و ايثارگران دوران 8 سال دفاع مقدس , زنان عاشورايي, در انتفاضه فلسطين به دبيرخانه اين كنگره ارسال كنند .
شايان ذكر است , در اين كنگره يك روزه علاوه بر شعرخواني، برگزيدگان و پيشكسوتان 3 نفر از شاعران مسلمان ديگر كشورهاي اسلامي نيز شعرخواني خواهند كرد .
"سيد موسي حسيني كاشاني"،دبير كنگره و "عبدالعلي براتي‌پور", "عبدالجبار كاكايي", "گلمرادي" , "زارعي" و "بيدكي"، هيات داوران اين كنگره را تشكيل مي دهند. به تمام آثار ارسالي به اين كنگره، هديه اي به رسم يادبود تقديم و به 10 اثر برگزيده نيز جوايزي اهدا مي شود .


 


/ به مناسبت سالروز تولد " اسماعيل رها " /
اسماعيل رها‌‏: سانسور موجب پيچيدگي شعر مي شود

تهران- خبرگزاري كار ايران


سانسور هنر را به ابتذال مي كشاند و جامعه‌‏اي كه در آن سانسور اعمال مي‌‏شود، بي شك جامعه سالمي نخواهد بود .
"اسماعيل رها" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, به مناسبت سالروز تولدش گفت‌‏: دوم اسفند سال 1310 در خانواده‌‏اي سنتي در دروازه شميران متولد شدم، پدرم چوب فروش بود و البته نام فاميلم، "چناري" بود، ولي چون از همان ابتدا از اين نام خوشم نمي‌‏آمد، سال 1335 به صورت رسمي نام خانوادگي ام را به "رها " تغيير دادم، از 18 سالگي به سرودن شعر روي آوردم و اولين شعرم در اوايل دهه 30 در مجله "روشنفكر" منتشر شد .
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: سال آخر دبيرستان بودم كه درس نمي‌‏خواندم، دوستانم از من پرسيدند چرا درس نمي‌‏خواني، گفتم مي‌‏خواهم شاعر بشوم. اين حرف به گوش دوستانم كه اهل شعر و ادبيات بودند، رسيد و آنها نيز مرا تشويق به سرودن شعر كردند و اولين شعري كه سرودم، يك دو بيتي پيوسته بود .
شاعر مجموعه "كوتاه مانا , بلند" ادامه داد: از همان روز وارد جريان شعر و شاعري شدم، اما چون افسر ارتش بودم، در جريان انتشار شعرهايم با ارتش دچار مشكل شدم. از اين رو 10 سال سرودن شعر را رها كردم و در اين مدت دوستانم بيكار ننشستند و اولين مجموعه شعر مرا با نام "خوشه تلخ"، سال 1334 منتشر كردند. البته زماني كه اين مجموعه شعر منتشر شد، من در جهرم بودم .
وي افزود : اما ديري نگذشت كه در شيراز با تشويق دوستان شاعرم دوباره به سرودن شعر روي آوردم و اين شعرها بيشتر در قالب نيمايي موزون بود؛ چرا كه شعرهاي "نيما" اصلا وزن ندارد. اما تمام شعرهاي نيمايي من از وزن خاصي برخوردار است. البته هر شعري بر اساس موضوعي كه دارد‌‏, قالب خودش را پيدا مي‌‏كند و در اين روزها دوستي من با "هاله " و "نصرت رحماني" شدت و قوت گرفته بود .
رها با اشاره به اين نكته كه من در دوران شاعري‌‏ام اصلا گرايش به سرودن شعر سياسي نداشته و ندارم، افزود : شعرهايي كه شاعران در دوران مشروطيت سرودند، بيشتر جنبه سياسي دارند و اين شعرها امروز فراموش شده‌‏اند، اما شعرهايي كه جنبه اجتماعي دارند‌‏, در همه دوران ها مي توانند مخاطب داشته باشند و مورد استقبال عموم قرار مي‌‏گيرند. البته مستقيم گويي نيز شعر را به سمت شعار سوق مي دهد و اين شعارها به دست فراموشي سپرده مي شوند .
وي با اشاره به سانسوري كه در حوزه ادبيات اعمال مي‌‏شود، اظهارداشت‌‏: متاسفانه از زمان هاي دور، سانسور و مميزي وجود داشته است، سانسور موجب پيچيدگي شعر و ادبيات مي شود ، سانسور هنر را به ابتذال مي كشاند و جامعه‌‏اي كه در آن سانسور اعمال مي‌‏شود، بي شك جامعه سالمي نخواهد بود .
رها در توصيه به شاعران جوان گفت‌‏: زماني كه سرودن شعر را تازه آغاز كرده بودم، "دكتر حميدي شيرازي" به من گفت‌‏؛ اگر مي‌‏خواهي در سرودن شعر موفق باشي؛ بخوان , بخوان , بخوان , اما متاسفانه شاعران امروز بدون اينكه آثار كلاسيك و يا شاعران هم عصر خودشان را خوانده باشند، مي‌‏خواهند شاعري كنند و عرصه تاثيرگذاري شان را نيز افزايش بدهند .
شاعر مجموعه" طلايه‌‏اي بر پاييز" در پايان اظهارداشت‌‏: من در تمام دوران زندگي فقط شعر سروده‌‏ام و در حال حاضر نيز 3 مجموعه شعر به نام‌‏هاي "بيراه خورشيد" , "جرقه در باد" ( براي مجموعه سوم نيز اسمي نگذاشته‌‏ام) را آماده چاپ دارم كه هنوز به هيچ ناشري اين كتاب‌‏ها را نسپرده‌‏ام .


 


از مقام شاعر اهل بيت ، " محمدرضا آقاسي " تجليل شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


در هفتمين دوره مسابقات عترت دانشجويان سراسر كشور از مقام شاعر اهل بيت (ع) و حماسه سراي دفاع مقدس، مرحوم "محمدرضا آقاسي" تجليل شد.
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، "محمد حسين آقاسي"، برادر مرحوم "آقاسي" در گفتگو با خبرنگار روابط عمومي هفتمين دوره مسابقات عترت دانشجويان سراسر كشور گفت‌‏: "محمدرضا"، شاعر اهل بيت و زبان گوياي دفاع مقدس در زمان معاصر بود و تمام خون و پوست و زندگي اين انسان با اهل بيت رقم خورده بود .
وي پيشرفت برادرش را حاصل روزي حلال پدر و مادرش دانست و اظهارداشت :‌ پدر قاري , مفسر و معلم قرآن بوده و در اين راه شاگردان بسياري را تحويل جامعه قرآني كشور داده است و بيشتر عمر خود را صرف مستمندان و خاندان اهل بيت كرد و مادرش هم بيش از پنجاه سال عمر خود را صرف تعليم روضه هاي اهل بيت به زنان كرد .
گفتني است، لوح يادبودي از سوي دانشجويان شركت كننده از دانشگاه هاي سراسر كشور با حضور رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها به خانواده آن شاعر اهدا شد.
در بخشي از اين يادنامه آمده است‌‏: ما دانشجويان در راستاي انجام وظيفه و رسالت مذهبي و ملي خويش مبني بر تجليل و تكريم مقام گران سنگ شاعر حماسي ميهن اسلامي مان , مراتب غم و اندوه خود را در هجران جانسوز آن فرزند انقلاب اعلام داشته و اين‌‏گونه "محمدرضا آقاسي" را خطاب مي‌‏كنيم .
ما محمد نامت اينجا خوانده‌‏ايم
بر سر راه تو محكم مانده‌‏ايم
لب گشا و شعر " شيعه " سر بده
ما ز هجرت اي رضا درمانده‌‏ايم


 


"بهرام اردبيلي"، شاعرگروه "شعر ديگر" در گذشت
تهران- خبرگزاري كار ايران


"بهرام اردبيلي"، يكي شاعران گروه "شعر ديگر" در گذشت.
او يكي از شاعران آوانگارد دهه 40 و 50 بود كه روز يكشنبه بر اثر ايست قلبي در سكوت وتنهايي در گذشت و ديروز در قطعه 216 بهشت زهرا آرام گرفت.
به گزارش خبرنگار فرهنگ وانديشه ايلنا " بهرام اردبيلي " متولد24 اسفند 1321 در اردبيل بود. وي در سن 14 سالگي به تهران آمد و در يك دفتر ثبت و اسناد رسمي به عنوان شاهد ازدواج و طلاق مشغول به كار شد و در همين زمان ، به خاطر كتابخانه بزرگي كه در اين دفتر بود ، به كتاب‌‏خواني علاقه‌‏مند شد.
او در سن 22 سالگي اولين شعرش را در مجله " فردوسي" چاپ كرد . در اين زمان بود كه اردبيلي با شاعراني كه بعدها به گروه " شعر ديگر" معروف شدند ، آشنا شد ، شاعراني مثل " بيژن الهي"، "محمود شجاعي"، "پرويز اسلامپور"، "يدالله رؤيايي" و "فريدون رهنما ". وي پس از اين آشنايي به طور جدي به شعر پرداخت.
ابتداي دهه پنجاه بود كه به واسطه" فريدون رهنما" در اداره راديو و تلويزيون مشغول به كار شد . در اواسط دهه پنجاه به هند سفر كرد كه اين سفر ده سال طول كشيد . او در هند به يوگا و موسيقي روي آورد وبه همين خاطر تمام مدتي كه در هند بود ، سرودن شعر را فراموش كرد . اردبيلي در هند با يك دختر آمريكايي ازدواج كرد كه حاصل اين ازدواج يك دختر ويك پس بود.
وي سپس به اسپانيا رفت و در جزاير قناري سكنا گزيد . او 20 سال در اسپانيا بود كه در اين مدت سه بار به ايران سفر كرد و در آخرين سفرش به ايران با اين كه مدت ها بود از بيماري رنج مي برد وحتي مقدمات خاكسپاريش را در جزاير قناري فراهم كرده بود ، اما در روز يكشنبه 30 بهمن ماه ، ساعت 9 صبح به علت ايست قلبي در گذشت و به وصيت خود در سكوت وتنهايي به خاك سپرده شد.
"بهرام اردبيلي" متعلق به گروه جريان آوانگارد دهه 40 واز امضاء كنندگان بيانيه شعر حجم به شمار مي رود . از او هرگز كتاب مستقلي منتشر نشد . شاعران شعر ديگر ، موج جديدي در ادبيات ايران درسال هاي دهه 40 و 50 به وجود آوردند و شعرشان از فضاي سياسي و اجتماعي دهه‌‏هاي 40 و 50 به شدت فاصله داشت . آن ها در پي ايجاد فضايي جديد در شعر ايران بودند.
نحوه سرايش او و گروه " شعر ديگر " پس از 30 سال اثرمندي خود را بر شعر معاصرين نشان مي‌‏دهد.


 


پيام "سيد علي صالحي "به مناسبت درگذشت "بهرام اردبيلي"
زنده باد شعر ناب ناميرا
تهران- خبرگزاري كار ايران


سيد علي صالحي(شاعر) به مناسبت در گذشت "بهرام اردبيلي"از شاعران گروه" شعر ديگر"پيامي را ارسال كرد.
. به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا متن پيام به شرح زير است
اواسط دهه پنجاه خورشيدي، جاي دوري از اين جهان كه بن بست باد و دوزخ بود، هم از سراتفاق با شعري از بهرام اردبيلي رو به رو شدم مسجد سليمان فقير و فراموش شده هيچ نداشت جز اغذيه فروشي، دو سه كوچه كور براي اهل" سه قاپ" و خياباني ناقص الخلقه براي زيارت رخسار بي راه ماندگاني هوشمند ،متاصل و عصيان زده كه يا شاعر مي شدند و يا رو به مبارزه مسلحانه مي نهادند.
آن روز خوب به خاطر دارم، باد سرخ از دل دوزخ مي وزيد، از هر كسي كه اهل جست و جوي كلمه بود، سراغ كلمه اي از بهرام اردبيلي مي گرفتم ميدانستم هم نسل هوشنگ چالنگي" شاعر همشهري من" است اگر اشتباه نكنم ، اولين شعري كه از بهرام خواندم "واريا سيون براي زلف هاي دن كيشوت" بود.
وقتي از جست و جوي بي نتيجه در حوالي ديار خود نوميد شدم ، پس انداز اندكي كه از كار سخت داشتم، رو كردم و راهي اهواز شدم .اثر عجيب شعر بهرام نگراني از بي پولي در آينده را ناچيز كرده بود در اهواز از اين كتاب فروشي به آن كتاب فروشي و بعد از دو روز،هفده تومان دارايي تمام شد و رد و راهي از شعر اردبيلي نيافتم، بازگشتم و باز دست بردار نبودم مي خواستم اين جادوگر كلمات را بشناسم نامهاي روانه تهران كردم و از سردبير يكي از مجلات ادبي كه ناديده دوست بوديم خواستم كه اين زحمت را قبول كند به گمانم كمتر از سه هفته انتظار، دفتر شعري به دستم رسيد با عنوان "شعر ديگر" كه ميزباني شعرهايي از بهرام اردبيلي، رضا زاهد ، هاشمي نژاد و گويا پرويز اسلامپور بود كتابي به كتاب هاي باليني من درآن سال هاي سخت قشنگ اضافه شد با نام ديرياب هميشه نشيني كه خود به تنهايي شعر بلندي بود" بهرام اردبيلي" حيرت آور است، شاعران كه نبايد بميرند پس اين خبر مرگ چيست كه من جدايي اش را باور نمي كنم زنده باد شعر ناب ناميرا!


 


/ به مناسبت درگذشت بهرام اردبيلي /
هوشيار انصاري فر : " شعر ديگر " در دوران خود حاشيه اي بر شعر آن روز بود

تهران- خبرگزاري كار ايران


"بهرام اردبيلي" متعلق به گروه "شعر ديگر" است كه اين گروه در دهه 50 و 40 نفس تازه اي به شعر ايدئولوژيك و سياسي اين دوران دادند , البته عرصه تاثيرگذاري اين جريان پس از 30 سال، امروز خودش را نشان مي‌‏دهد .
"هوشيار انصاري فر" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, گفت‌‏: "بهرام اردبيلي"، يكي از شاعراني است كه در كنار "هوشنگ چالنگي" , "پرويز اسلامي‌‏پور" , "بيژن الهي" و "هوشنگ آزادي فر" با هم جريان شعري به نام "شعر ديگر" را تشكيل مي‌‏دادند. از اين رو كه موج جديدي در فضاي شعر دهه 50 و 40 به وجود آوردند، از اهميت و ارزش خاصي در تاريخ ادب معاصر ايران دارند .
وي در ادامه تصريح كرد : در دوره‌‏اي كه جريان شعر ديگر توسط شاعراني چون "بهرام اردبيلي" رواج پيدا كرد , جريان غالب ادبيات ما شعر سياسي و ايدئولوژيك بود. از اين رو، اين جريان در روزگار خود به عنوان حاشيه‌‏اي در ادبيات آن روز تلقي مي‌‏شد و به رسميت شناخته نمي‌‏شد.
انصاري فر با اشاره به عرصه تاثيرگذاري "شعر ديگر" در دهه اخير گفت: "شعر ديگر" پس از 30 سال دارد پاسخ خود را مي‌‏گيرد و عرصه تاثير‌‏گذاري اين جريان بر شعر امروز ايران مشهود است‌‏, البته با دانشي كه من دارم , شاعري را سراغ ندارم كه به صورت رسمي و جدي متاثر از شعر "بهرام اردبيلي" باشد , بيان اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه "بهرام اردبيلي" هرگز شاعر محبوب من نبوده است، اما عرصه تاثير‌‏گذاري او به شكلي علمي انكار‌ ناپذير است .
وي با اشاره به وجه مشترك شاعران "شعر ديگر" اظهارداشت‌‏: شاعران "شعر ديگر" قصد داشتند از جريان رايج شعري كه در دهه 50 و 40 غالب بود، فاصله بگيرند. ويژگي بارز شعر "بهرام اردبيلي"، نوع واژه گزيني او بود , البته واژه گزيني و واژه سازي او با "احمد شاملو" قابل مقايسه نيست، اما در نوع خود قابل تامل است .
انصاري فر در پايان گفت‌‏: از ديگر ويژگي‌‏هاي شعر "بهرام اردبيلي ", گرايش به گفت و گو در شعر است , اما متاسفانه جرياني كه او در شعرش شروع كرده است، معلوم نيست كه چرا توسط شاعران نسل هاي بعد به اين شكل ادامه پيدا نمي كند .


 


شب شعر عاشورايي " رندان تشنه لب " در حوزه هنري
تهران- خبرگزاري كار ايران


چهل و هشتمين نشست تخصصي شب شعر طنز در حلقه رندان به همت دفتر طنز حوزه هنري اين ماه به مناسبت ايام محرم، روز يكشنبه 7 اسفند ماه جاري در تالار انديشه حوزه هنري برگزار مي شود .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري‌‏, اين نشست ادبي , اين ماه به مناسبت ايام محرم توسط هنرمندان طنزپرداز كشور اختصاص به شب شعر عاشورايي دارد. در اين مراسم سروده ها و نوشته هاي علاقمندان به شعر و نثر طنز همراه با هنرمندان , طنزپردازان و نويسندگان به مجمع رندان مي‌‏پيوندند و به قرائت آثار خود مي پردازند .
گفتني است ،چهل و هشتمين برنامه در حلقه رندان روز ياد شده ساعت 15:30 در تالار انديشه حوزه هنري , واقع در تقاطع خيابان هاي حافظ و سميه برگزار مي شود.


 


علي عبداللهي مجموعه‌اي از داستان‌هاي ايراني را به آلماني ترجمه ‌مي‌كند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


علي عبداللهي در حال گزينش مجموعه‌ي داستاني ايراني براي ترجمه به زبان آلماني است.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين مترجم معتقد است كه نياز ترجمه از فارسي به آلماني بيش‌تر احساس مي‌شود.
هم‌چنين ترجمه‌ي شعر شاعران، از نيما تا امروز توسط اين مترجم به زبان آلماني به‌پايان رسيده و به‌زودي منتشر خواهد شد.
در اين كتاب، شعر شاعراني چون نيما يوشيج، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، م.آزاد، محمدعلي سپانلو، منوچهر آتشي، يدالله رويايي، سيدحسن حسيني، فاطمه راكعي، طاهره صفارزاده، قيصر امين‌پور، حافظ موسوي و... به آلماني ترجمه شده است.
كتاب يادشده به‌صورت دوزبانه (فارسي و آلماني) توسط انتشارات خانه‌ي شاعران ايران منتشر خواهد شد.
عبداللهي ترجمه‌ي «تو پرنده، من درخت» كه 100 شعر از شاعران آلماني، سوييسي و اتريشي براي كودكان و نوجوانان است و ترجمه‌ي شعر بلند نمايشي و فلسفي «فاوست» فرناندو پسواي پرتغالي را كه با هم‌كاري عليرضا زارعي از زبان‌هاي آلماني و ايتاليايي صورت گرفته است، در انتشارات نگاه معاصر براي چاپ آماده دارد.
ترجمه‌ي «عاشقانه‌هاي آلماني» او نيز به‌تازگي تجديد چاپ شده است. اين مجموعه، 100 شعر عاشقانه از 28 شاعرآلماني از قرون وسطا تا كنون است كه به‌صورت دوزبانه (آلماني و فارسي) توسط نشر مرواريد به‌چاپ دوم رسيده و منتظر اعلام وصول است.


 
 
چند مجموعه‌ي ‌شعر و داستان در خوزستان منتشر شدند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


چند مجموعه‌ي ‌شعر و داستان در خوزستان منتشر شدند.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، ” درباره دوست داشتن بگوييد ” سروده جواد اناري، ” ارمغان مستي “ در دو جلد از مهرداد محمد‌علي‌نژاد، ” از افق تا پرواز “ سروده زهرا گودرزي و ” عشق پنهان “ از سميرا سياحي دفترهاي شعري است كه از سوي نشر آيات منتشر شده‌اند.
” صنم‌بانو “ نوشته ثريا قنواتي، ‌” محبت فراموش‌شده “ ‌از رقيه ايوبي، ” مهر زندگي “ نوشته منا قنواتي، ” عشق و يك جنون “ از فاطمه غيبي، ” عشق گمشده “ از ناهيد محمدي و ” گذري به خانه ارباب “ نوشته خديجه براتي‌نبي نيز داستان‌هاي انتشار يافته توسط اين موسسه انتشاراتي است. فيلم‌نامه ” بلوط و برنو “ فيلم‌نامه‌اي از سيف‌الله احمدي هم به‌تازگي منتشر شده است.
اين ناشر هم‌چنين در زمينه آموزش زبان، كتاب ” آموزش قواعد عربي “ تاليف عبدالحسين محمدزاده، در حوزه اقتصاد ” آمار اقتصاد كلان “ نوشته مريم پيرايه، در حوزه دين ” شما چه باوفاييد “ نوشته سيدحبيب حبيب‌پور، ” سفر به سرزمين وحي“ نوشته غلام‌رضا ابوعلي و ” ذبيح‌الله “ نوشته سحر اقبال را منتشر كرده است.
نشر آيات


 
 
مجموعه‌ي شعر «با مرز پر گوهر» از اسدالله اسدي منتشر مي‌شود
مجموعه‌ي شعر ارمغان بهداروند براي پخش مجوز نگرفت

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


دفتر شعر ” با مرز پر گوهر “ سروده اسدالله اسدي منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان و به گفته اين شاعر، اين كتاب دو مثنوي را شامل مي‌شود: اولي سپاس از فردوسي و درباره تماميت ارضي ايران و مثنوي دوم به‌نوعي ادامه منظومه ” منگشت “ - مجموعه شعر پيشين اسدي- است، با اين تفاوت كه گسترده‌تر از آن و نه تنها درباه منگشت كه درباره تمام ايران است.
چند ماه پيش دفتر شعر ديگري با نام ” منظومه منگشت “ از همين شاعر منتشر شده است.
****
سراينده ” مخاطب ممنوع “ با كتابي ممنوع‌التوزيع
به گفته ارمغان بهداروند، تازه‌ترين دفتر شعر او با نام ” به من كه رسيدي بپيچ “، كه به‌چاپ رسيده، براي عرضه مجوز دريافت نكرده است.
وي در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا، اظهار كرد: ناشر اين اثر از دليل صادر نشدن مجوز بي‌اطلاع است و از من خواسته تا براي دفاع از اين كتاب شخصا اقدام كنم.
بهداروند كه پيش‌تر دفتر ” مخاطب ممنوع “ را انتشار داده است، خاطرنشان كرد: كتاب من قبلا مجوز انتشار گرفته است و قرار بود در سه هزار نسخه منتشر شود، ولي اكنون با وجود آماده بودن همه‌ي نسخه‌هاي اثر، به آن براي توزيع اجازه داده نمي‌شود.
به گفته اين شاعر، ” به من كه رسيدي بپيچ “ شعرهايي با مايه‌هاي عاشقانه‌ و اجتماعي را شامل‌ مي‌شود.


 
 
سپيده جديري:
شعر نه تنها در ايران، بلكه در تمام دنيا با اقبال مخاطب عام مواجه نمي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مخاطب عام ما به‌دليل توجه به فضاهاي انتزاعي و توجه به زبان‌هاي خاص در شعر، با آن‌ها نمي‌تواند ارتباط برقرار كند.
سپيده جديري در ادامه گفت‌گو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: به اين موضوع كه شعر امروز ما با اقبال عام مواجه نمي‌شود، اعتقادي ندارم؛ چراكه شعر در كل جهان به اندازه ادبيات داستاني مخاطب ندارد. حالت عام شعر، ترانه است كه مورد پسند مخاطب عام قرار مي‌گيرد.
وي افزود: حتا در دهه‌هاي 40 و50 كه معروف به اين بود كه شعر با اقبال عامه مواجه است، طيف خاصي به شعر توجه داشتند؛ آن هم طبقه متوسط (از نظر اقتصادي) و روشن‌فكران بودند و همه مردم به شعر توجه نداشتند. تيراژ كتاب‌هاي شاعران بزرگ ما، بيش‌تر از تيراژ كتاب شاعران امروز نبود؛ حتا شاملو در دوره‌اي به اين دليل به نوشتن فيلم‌نامه‌هاي فارسي روي آورد كه كتاب شعرش (مرثيه خاك) در كتاب‌فروشي‌ها خاك مي‌خورد و فيلم گنج قارون صف‌هاي طولاني داشت.
اين شاعر تصريح كرد: اينك يك‌سري از فرم‌ها در شعر تنها آزمايش مي‌شوند. وقتي نيما شعر نيمايي گفت، پيش از آن شعري با فرم نيمايي سروده شده بود؛ اما اسمش اين نبود؛ ولي نام كساني كه قبلا شعر نيمايي سروده بودند، به اندازه نيما ماندگار نشد؛ زيرا موضوع‌هايي كه نيما به آن مي‌پرداخت و پي‌گير بودن او در اين فرم شعر، باعث شد كه سبك شعر او بيش‌تر از ديگران معرفي شود.
جديري متذكر شد: شاعراني بودند كه پيش از نيما شيوه‌هاي شعري نيما را آزمايش كرده بودند؛ اما جواب نداده بود كه در شعر نيما جواب داد. نسل شاعران امروز هم روي فرم‌هايي كار مي‌كنند كه شايد ماندگار شود و شايد هم نماند؛ آن‌ها تنها در حال آزمايش هستند و اين كارها كه در شعر امروز مي‌شود، نوعي پيشنهاد است. ممكن است شاعري ظهور كند و اين پيشنهادها را در شعرش پخته‌تر به‌كار برد.
وي پيش‌بيني درباره شعر امروز را كاري اشتباه دانست و افزود: ممكن است اين سبك‌ها و فرم‌هايي كه در شعر امروز به‌كار برده مي شوند، كنار گذاشته شوند يا شايد هم بمانند. در شعر دهه 40 هوشنگ ايراني را داشتيم كه شعرهاي سورئاليستي مي‌سرود و بيش‌تر روي شعرهاي آوايي كار مي‌كرد؛ اما اينك معدود شاعراني هستند كه از شعرهاي او الهام گرفته و آن فضاها را در شعرشان پياده كنند.
جديري تاكيد كرد: آن‌قدر كه شاملو در شعر معاصر ما تاثير گذاشت، هوشنگ ايراني نتوانست تاثيرگذار باشد؛ زيرا فرم شعري او مورد نظر شاعران ما قرار نگرفت، بنابراين دور از ذهن نيست كه فرم‌هاي جديد كنار گذاشته شوند و يا حتا باقي بمانند و شعرهاي ماندگاري سروده شود. 


 
هم‌زمان با سال‌روز درگذشت منوچهر آتشي،
جايزه‌ي شعر امروز ايران (كارنامه) از سال آينده دوباره برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


جايزه‌ي شعر امروز ايران (كارنامه) از سال آينده هم‌زمان با روز درگذشت منوچهر آتشي كارش را پي ‌مي‌گيرد.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ پنجمين دوره‌ي اين جايزه، سال آينده، پس از يك دوره وقفه در سال 84، آثار شعري منتشرشده را در سال‌هاي 83 و 84 مورد داوري قرار خواهد داد.
به گفته‌ي نگار اسكندرفر - مدير مسؤول نشريه‌ي توقيف‌شده‌ي كارنامه -، موسسه‌ي فرهنگي - هنري كارنامه، طي اين سال‌ها با تكيه بر حضور آتشي كار كرده و در نبود او، جايزه را به‌ياد اين شاعر پيش‌كسوت در روز 29 آبان‌ماه - هم‌زمان با درگذشت او - برگزار خواهد كرد.
او هم‌چنين از برگزاري جلسه‌اي در هفته‌ي آينده و اعلام فراخوان اين جايزه در آينده‌اي نزديك خبر داد.
در سال جاري به‌علت توقيف موقت مجله‌ي كارنامه و سپس لغو امتياز آن، اين جايزه برگزار نشد.
داوران چهارمين دوره‌ي جايزه‌ي شعر امروز ايران (كارنامه) كه در دوره‌هاي پيشين در دي‌ماه برگزار مي‌شد، منوچهر آتشي، مراد فرهادپور، هوشيار انصاري‌فرد، حافظ موسوي، رضا چايچي و نازنين نظام‌شهيدي بودند كه اكنون دو نفر از آنان درگذشته‌اند.


 
 
موسي بيدج «يك‌صد سال شعر عرب» را به‌صورت دوزبانه منتشر مي‌كند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


موسي بيدج كتاب «يك‌صد سال شعر عرب» را به‌صورت دوزبانه منتشر مي‌كند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، بيدج به گردآوري، گزينش و ترجمه نمونه‌هايي از شعر يك‌صد سال شعر معاصر عرب از جبران خليل جبران تا نزار قباني مشغول است كه در اين كتاب به‌چاپ مي‌رسد. كتاب يادشده ‎يك مقدمه مفصل درباره شعر معاصر عرب و شعرهايي از شاعران عرب معاصر را شامل مي‌شود. وي هم‌اكنون مشغول ويرايش نهايي اين كتاب است.
وي در اين كتاب، گزيده‌اي از شعرهاي شاعران برجسته عرب ازجمله: جبران خليل جبران، محمود درويش، آدونيس، نازل الملائكه و نزار قباني را ترجمه كرده است.
او هم‌اكنون به نوشتن مجموعه داستاني مشغول است كه هنوز عنواني براي آن انتخاب نكرده است.
بيدج علاوه بر ترجمه شعرهاي فارسي به عربي و عربي به فارسي و تحقيق و پژوهش درباره زبان و ادبيات عرب تاكنون مجموعه داستان‌هاي «آسمان زعفراني» و «عاشق ناشي» و نيز مجموعه شعر «دنيا چه‌قدر دير است» را چاپ كرده است. علاوه بر اين مجموعه‌اي از او در سري كتاب‌هاي انتشارات نيستان كه باعنوان «گزيده‌ ادبيات معاصر» منتشر مي‌شوند، به‌چاپ رسيده است.
او سمت سردبيري فصل‌نامه عربي‌زبان «شيراز» را كه توسط مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري منتشر مي‌شود، نيز بر عهده دارد و هم‌اكنون نيز به آماده‌سازي شماره پنجم اين فصل‌نامه مشغول است. اين فصل‌نامه در كشورهاي عربي حوزه خليج‌فارس توزيع مي‌شود.


 
 
«شاعران مقصرند!»
رسول يونان و چرايي استقبال نشدن از شعر معاصر

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


در مخاطب نداشتن شعر، همه مي‌گويند حتما ماهواره و رسانه‌ها مقصراند؛ اما بيش‌تر تقصيرها به گردن شاعران است.
رسول يونان با بيان اين مطلب به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: همان‌طور كه بعضي از كالاهاي نامرغوب، نياز اصلي مردم محسوب نمي‌شود، شعر هم از اين قاعد مستثنا نيست؛ شعر خوب، خريدار دارد. در ايران هم شاعراني هستند كه كتاب‌هايشان هنوز خوب فروش مي‌روند؛ اما از آن‌جا كه استثنا جزو قاعده نيست، ريشه نبود استقبال شعر را بايد در محصول‌هاي فرهنگي شاعران دانست.
وي با اعتقاد بر اين‌كه بيش‌تر شاعران ما نه به مخاطب اهميت مي‌دهند، و نه حتا به دوستان شاعر خود، افزود: من كه با مقوله‌ي شعر كم و بيش آشنايم، از شعر بعضي از دوستان خودم هم سردر نمي‌آورم. آن‌ها از مردم انتظار خاصي دارند؛ به‌جاي آن‌كه دشوار شعر بگويند، شعر دشوار مي‌گويند.
او متذكر شد: اين عده از شاعران دوست دارند، مردم كار و زندگي‌شان را رها كنند و فقط به تفسير و توضيح و درك شعر آن‌ها بپردازند؛ درحالي‌كه اين عملا امكان‌پذير نيست. اينان از تئوري‌هايي حرف مي‌زنند كه نه تنها امروز، بلكه در 100سال آينده هم به درد اين مردم نمي‌خورند.
اين شاعر معتقد است: هنر براي آرامش انسان‌ها ايجاد شده؛ نه براي به مشكل انداختن آن‌ها.
يونان با اشاره به ذائقه‌ي مخاطبان شعر، يادآور شد: ذائقه‌ي مردم نسبت به گذشته، چندان تغيير نكرده است؛ آن‌ها شعر معاصر را بيش‌تر دوست دارند؛ شاعران مي‌توانستند اين ذائقه را تغيير دهند، ولي يا نخواستند و موضوع را درك نكردند، يا فرافكني كردند.


 
 
يادنامه‌ي «سياوش كسرايي» منتشر مي‌شود
جمعه هفتادونهمين سال‌روز تولد شاعر آرش كمان‌گير است

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


پس از دست‌يابي به نوشته‌ها، عكس‌ها و خاطره‌هاي مستندي درباره‌ي سياوش كسرايي، يادنامه‌ي اين شاعر معاصر منتشر مي‌شود.
به‌گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به‌گفته مدير نشر كتاب نادر كه امتياز انتشار آثار سياوش كسرايي را داراست و قصد دارد يادنامه را منتشر كند، اين شاعر معاصر درمجموع 16 دفتر شعر دارد؛ كه البته تعدادي از شعرهايي كه در روزهاي پاياني حياتش سروده است، شامل نمي‌شود و اين شعرها هرگز چاپ نشده‌اند.
تعداد 11 عنوان از مجموعه شعرهاي كسرايي پيش از اين، به‌صورت كتاب‌هاي مستقلي منتشر شده‌اند كه عبارت‌اند از: «آوار»، «آرش كمانگير»، «از خون سياوش»، «سنگ و شبنم»، «با دماوند خاموش»، «خانگي»، «به‌ سرخي آتش، به طعم دود»، «از قرق تا خروسخوان»، «تراشه‌هاي تبر»، «مهره سرخ» و «هواي آفتاب». اخيرا نيز تعدادي از اين مجموعه‌ها تجديد چاپ شده‌اند.
مجموعه‌هاي «ستارگان سپيده‌دم» و «مهره سرخ» نيز به‌ترتيب در سال‌هاي 1989 و 1995 در لندن و وين منتشر شده‌اند.
از كسرايي هم‌چنين كتاب‌هاي «ما در هواي مرغ آمين» (تحقيقي درباره معناي مرغ‌هاي شعرهاي نيما يوشيج و گفت‌وگويي با احسان طبري درباره شعر) و «بعد از زمستان در آبادي ماه» (براي كودكان و نوجوانان) منتشر شده‌اند.
اين ناشر با اعلام فراخواني هم‌زمان با انتشار ديوان كامل شعرهاي كسرايي كه سال گذشته منتشر شد، از همه كساني كه درباره اين شاعر، شعر، نوشته، عكس و خاطره مستند و ترجيحا منتشرنشده‌اي دارند، خواسته است؛ تا آن‌ها را براي انتشار در يادنامه سياوش كسرايي بفرستند. در حال حاضر بخشي از محتويات اين اثر جمع‌آوري شده است.
«از خون سياوش»‏، «مهره سرخ» و «گزيده اشعار» نيز مجموعه‌هايي هستند كه طي سال‌هاي 83 و 78 و 77 توسط نشر ثالث و مرواريد منتشر شده‌اند.
البته به گفته مدير نشر كتاب نادر، مجموعه «آرش كمانگير» اين شاعر در كيفيت بسيار بد سانسورشده، زيراكسي، افستي و غيرقانوني بارها منتشر شده است.
سياوش كسرايي در پنجم اسفندماه سال ‌1305 در اصفهان به‌دنيا آمد و نوزدهم بهمن‌ماه سال ‌1374 در وين درگذشت.


 
 
فرشيدي در پيامي به بيستمين همايش ادبي معلمان و دانش‌آموزان شاعر سراسر كشور:
دانش‌آموزان شاعر نويدبخش توسعه فرهنگي هستند

سرويس: اجتماعي - شهري
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري


وزير آموزش و پرورش در پيامي به بيستمين همايش ادبي معلمان و دانش‌آموزان شاعر سراسر كشور گفت: دانش‌آموزان شاعر نويدبخش توسعه فرهنگي و هنري هستند.
به گزارش ايسنا، فرشيدي افزود: مكتب والاي شهادت صراط مستقيم دلدادگاني است كه فضاي خاكي وجود را با عطر افلاكي عشق در آميختند و بذر استقامت را در سرزمين زندگي پاشيدند. ترسيم چشم انداز شگفت‌انگيز از خودگذشتگي و جغرافياي شورانگيز حماسه‌هاي سربلند، از جمله فريضه‌هاي انقلابي دلسوزان و خدمتگذاران نظام مقدس جمهوري اسلامي در آموزش و پرورش است تا فرزندان عزيزمان با دركي روشن از آنچه در هشت سال دفاع مقدس بر ملت شهيد پرور ايران گذشت دامنه گفتمان خود با جهان پيرامون را ترسيم كنند.
وي گفت: اينك و در شهادتگاه حماسه آفرينان، نام و خاطره قهرمانان را زمزمه مي‌كنيم. ياد بلندشان را بر پيشاني زمان برجسته مي‌نويسيم و آواز ملكوتيشان را در شعر و شعور جاودانه مي‌سراييم تا پژواكي تازه از شور و نشاطشان به سمت آينده رهنمون شود.
وزير آموزش و پرورش در پيام خود تصريح كرده است: معلمان و دانش‌آموزان شاعر با حضور پرشور خود در بيستمين همايش ادبي با آفرينش آثاري ارزشمند، رشد و گسترش زبان و ادبيات شيرين فارسي را در نسيم دلنواز بسيجي جاري ساخته‌اند و آينده‌اي پر اميد و درخشان را از رشد و توسعه فرهنگي و هنري نويد مي‌دهند.
گفتني است، بيستمين همايش ادبي دانش‌آموزان سراسر كشور صبح امروز با حضور پرويز آژيده معاون نظري و مهارتي وزير آموزش و پرورش و مسؤولان خوزستان آغاز شد.


 
 
رشيد كاكاوند:
ويژگي‌هاي تفريحي ادبيات كودكان مورد غفلت قرار گرفته است
پدرها داستان‌هاي شل سيلور استاين را درواقع براي خود مي‌خرند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرج
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


ادبيات كودكان در كشور ما پس از پيروزي انقلاب اسلامي، به‌شدت، بعد تعليمي يافته و از ويژگي‌هاي تفريحي ادبيات كودكان در كشور غفلت شده است.
رشيد كاكاوند - استاد دانشگاه آزاد اسلامي واحد كرج - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجوييان ايران (ايسنا)، با بيان ويژگي‌هاي ادبيات كودك گفت: در ادبيات معاصر، ژانري به‌نام ادبيات كودكان شكل گرفته است كه دو دسته آثار را شامل مي‌شود: آثاري كه براي كودكان نوشته مي‌شود و مخاطب آن كودكان هستند كه متاسفانه تعدادشان اندك است. دسته‌ي دوم آثاري است كه به بهانه‌ي كودكان تهيه مي‌شوند و ظاهرا فكر مي‌كنيم كه ادبيات كودك است؛ در حالي‌كه عملا حرف‌هاي بزرگ‌ترها و براي بزرگ‌ترهاست. «ماهي سياه كوچولو» نوشته‌ي صمد بهرنگي از چنين ويژگي برخوردار است.
او افزود: در بهترين دوره كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان يعني دهه‌ي 50 بهترين سينماگران امروز به خلق يك سري آثار سينمايي براي كودكان پرداختند. مثل «عمو سيبيلو»ي بهرام بيضايي، «اسب» مسعود كيميايي، «هفت‌تيرهاي چوبي» شاپور غريب و بسياري آثار ديگر. در نگاه كلي به اين آثار مي‌بينيم كه هيچ‌كدام براي كودكان نيست و ظاهرا تنها موضوع كودكانه بوده است.
اين محقق دانشگاهي خاطرنشان كرد: در ادبيات جهان نيز چنين اتفاقي افتاده است. داستان‌هاي ساده و زيباي سيلور استاين آثاري است كه پدران دانشگاهي، تحصيل‌كرده و اهل كتاب آن‌را براي فرزندان خود تهيه مي‌كنند، اما مي‌دانيم كه پدرها اين كتاب‌ها را براي خود خريده‌اند؛ مخاطب سيلور استاين كودكان نيستند.
اين عضو هيأت علمي دانشگاه تاكيد كرد: با تمام اين مسائل نمي‌توان ادعا كرد كه ما ادبيات كودك نداريم. رويكرد فرهنگي در كشور ما به‌خاطر شرايط تاريخي بعد از انقلاب باعث شد كه ادبيات كودك به‌شدت بعد تعليمي يابد. آموزش چيز بدي نيست، اما ادبيات ما نبايد صرفا جنبه‌ي تعليم و تربيت داشته باشد.
كاكاوند ادامه داد: ادبيات كودك يك گونه جدي در ادبيات جهان است. كودكان نسلي هستند كه در سيستم مدرن جهان تعيين‌كننده وضعيت جهان‌اند و كار كردن با كودكان يكي از وظايف اصلي ماست. در طي دو سه سال اخير در هنر و سينماي جهان از تمام فيلم‌هاي مطرح‌شده درصد بالايي به سينماي كودك و انيميشن مربوط بوده است.
وي افزود: كارگردانان ما به سراغ كودكان نمي‌روند يا تنها از آن‌ها ابزاري استفاده مي‌كنند. نويسندگان و شاعران نيز به سراغ كودكان نمي‌روند؛ انگار اين يك وظيفه است كه تنها مصطفي رحماندوست براي كودكان شعر بگويد. اين در حالي است كه گاه دغدغه‌هاي آدم‌هاي بزرگ به دغدغه‌هاي كودكان نزديك مي‌شود.
كاكاوند به زبان كودكانه در آثار شاعران بزرگ ايران اشاره كرد و گفت: نيما شعر كودك دارد؛ سهراب سپهري نيز شعر كودك دارد و فروغ فرخزاد شعر عاميانه دارد كه به زبان كودك نزديك شده است.
اين استاد دانشگاه اظهار داشت: شعر كودك امروزه به‌خاطر گسترش فرهنگ مهدكودكي موفق‌تر عمل مي‌كند. با اين حال در ادبيات كودك، كار تخيلي انجام نمي‌شود. در ادبيات ژاپن و آمريكا تخيل عميق و بي‌پروائ به حوزه كودكان وارد مي‌شود. به‌راستي در دنيايي كه «هري پاتر» چاپ مي‌شود، ما چه كرده‌ايم؟ بزرگ‌ترين راه ترويج فرهنگ، ادبيات است و ما بايد از اين استفاده كنيم.


 
 
همايش شعر «در طواف حريم شهادت» هر سال در خرمشهر برگزار خواهد شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


چهارمين همايش سراسري شعر «در طواف حريم شهادت» ديروز با پيام وزير آموزش و پرورش خوزستان در سالن سينما بنياد خرمشهر كارش را آغاز كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري داشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، اين همايش سراسري با هدف شكوفاسازي استعدادهاي ادبي دانش‌آموزان و با محوريت شعر عاشورايي و دوران دفاع مقدس كارش را شروع كرد.
در اين همايش، محمدرضا كفاش - مدير كل دفتر برنامه‌ريزي و امور فرهنگي، هنري و مشاور وزارت آموزش و پرورش - با برشمردن سابقه تاريخي همايش شعر «در طواف حريم شهادت» گفت: به خاطر استقامت و پايداري خرمشهر در دوران هشت سال دفاع مقدس در نظر داريم اين همايش را سال‌هاي آينده به‌طور متوالي در خرمشهر برگزار كنيم.
هم‌چنين در اين همايش، سيد محمدجواد رضوي - رييس سازمان آموزش و پرورش خوزستان - به ضرورت پرداختن به ادبيات عاشورايي و دفاع مقدس اشاره كرد.
چهارمين همايش سراسري شعر «در طواف حريم شهادت» روزهاي دوم تا چهارم اسفندماه با حضور 240 نفر از دانش‌آموزان و فرهنگيان سراسر كشور در خرمشهر برگزار مي‌شود.


 
 
به‌هم‌راه يك مجموعه‌ي شعر از طيبه نيكو،
مقايسه‌اي تطبيقي ميان نهج‌البلاغه و اعلاميه‌ي حقوق بشر منتشر مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


«بررسي تطبيقي آزادي در جهان امروز و انديشه‌ امام علي (ع)» و يك مجموعه شعر از طيبه نيكو منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ «بررسي تطبيقي آزادي در جهان امروز و انديشه‌ امام علي (ع)» مقايسه‌ي تطبيقي بيان نهج‌البلاغه و اعلاميه حقوق بشر است كه نيكو با هم‌كاري هاشم كروني در حال تدوين اين كتاب است.
تاليف اين اثر تا ماه آينده به پايان خواهد رسيد و احتمالا تا نمايشگاه كتاب منتشر خواهد شد.
هم‌چنين مجموعه شعري از اين شاعر منتشر مي‌شود كه شعرهاي سال 79 به بعد نيكو را دربرخواهد گرفت. اين مجموعه حدود 20 كار با موضوع‌هاي مختلف را شامل مي‌شود كه ابتدا قرار بود، نام آم «برادران تني آفتاب» باشد كه تغيير خواهد كرد.


 
 
:: تجليل از شاعران عاشورايي


هفتم اسفند در باشگاه هنرمندان و نويسندگان از پنج شاعر در اولين جايزه ادبي عاشورايي تجليل مي‌شوند.«علي معلم دامغاني»، «عليرضا قزوه»، «غفورزاده»، «قيصر امين‌پور» و «قادر طهماسبي» برگزيدگان اولين جايزه ادبي ‌عاشورايي هستند كه طي مراسمي از آنها تجليل مي‌شود. نشست خبري اولين جايزه ادبي عاشورايي صبح امروز در باشگاه هنرمندان و نوجوانان با حضور «مشفق كاشاني» و «عبدالجبار كاكايي» اعضاي هيأت داوران اين دوره از جايزه برگزار شد.
به گزارش سايت خبري خانه‌ي هنرمندان ايران«مشفق كاشاني» با اعلام خبر فوق اظهار داشت: بعد از انقلاب شكوهمند اسلامي ايران كه برخاسته از عاشوراي حسيني بود و ريشه در حماسه بزرگ كربلا داشت، توجه به شعر عاشورايي يكي از مسائل هم و مطرح ميان شاعران هم عصر ما بود.
وي افزود: اگر قبل از انقلاب شاعران مثل «محتشم كاشاني» فقط در قالب‌هاي خاصي شعر عاشورايي مي‌سرودند، اما بعد از انقلاب اين نوع شعر در قوالب مختلفي سروده شد.
عضو هيأت داوران اولين جايزه ادبي عاشورايي ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامي سازمان‌ها و نهادهاي مختلفي از جمله فرهنگ‌سراها، برنامه‌هاي خاصي در اين زمينه انجام دادند. خانه ادبيات سازمان فرهنگي هنري نيز امسال دو برنامه را در دستور اجراي خود داشت كه يكي از آنها در 27 بهمن اجرا شد و از پنج شاعر انقلاب در فرهنگ‌سراي انقلاب تقدير شد. در برنامه دوم در هفتم اسفندماه از پنج شاعر عاشورايي تقدير به عمل خواهد آمد.
كاكايي نيز دراين نشست گفت: در ابتدا قرار بود اين جايزه به يك شاعر تعلق گيرد. اما به نظر رسيد كه انتخاب شاعر در ميان آثار سال 83 جفايي به شاعران پيش از اين سال است. بنابراين در دستور كار هيأت داوران بررسي آثار سه دهه فعاليت شاعران عاشورايي قرار گرفت كه اين پنج چهره حاصل اين بررسي دقيق است.
وي افزود: داوران كه شامل مشفق كاشاني، محمود شاهرخي، سهيل محمودي، پرويز بيگي حبيب‌آبادي و من بودند، سعي كرده‌اند كساني را انتخاب كنند كه پيش از اين از آنان در اين زمينه تقدير به عمل نيامده بود.
وي ادامه داد: در مراسم اين جايزه «مشفق كاشاني» و «علي معلم دامغاني» به سخنراني خواهند پرداخت و در پايان مراسم نيز بيانيه هيأت داوران قرائت خواهد شد.
كاكايي گفت: جايزه ادبي عاشورايي در سال‌هاي آتي فقط به يك شاعر جايزه خواهد داد و پس از اهداي جايزه نيز يادنامه آن شاعر منتشر خواهد شد.
وي در پايان گفت: ما امسال چون وقت كافي نداشتيم، نتوانستيم يادنامه‌اي منتشر كنيم. اما با شروع فعاليت انتشارات خانه شعر در اولين قدم يادنامه «مشفق كاشاني» منتشر خواهد شد.


 


برگزاري همايش انتخاب بهترين شعر عاشورايي


مدير خانه شعر سازمان فرهنگي - هنري شهرداري تهران از برگزاري همايش انتخاب بهترين شعر و شاعر عاشورايي در تهران خبر داد.
کاکايي با بيان اين مطلب در جمع خبرنگاران گفت : اين همايش روز هفتم اسفند امسال با معرفي 5نفر از چهره هاي برتر شعر عاشورايي برگزار خواهد شد. وي هدف از برگزاري اين همايش را اشاعه فرهنگ شعر و ادب در ميان مردم و دلجويي از شاعران عنوان کرد.اين مسوول خاطرنشان کرد: اين خانه شعر برنامه هاي مختلفي براي تشويق جوانان به شعر و شعرخواني و فراهم کردن زمينه لازم براي آشنايي آنان با ارباب شعر دارد که در سال 85 اجرا خواهد شد.کاکايي ادامه داد: انتقال فرهنگ حماسه خونين کربلا به نسل سوم از طريق شعر و اتحاد و انسجام از وظايف اصلي خانه شعر است.
مدير خانه شعر گفت : اين همايش در برگزاري جشنواره شعر و قصه عاشورا به گسترش فرهنگ عاشورا از منظر هنر و در جهت تحقق اهداف حوزه هنري اشاره دارد.وي اظهار کرد: همزمان با توليد آثار هنري بايد به فکر تربيت هنرمندان خوب باشيم که خود را با روشهاي جديد تطبيق دهند و از تجربيات ديگران در کارهاي خود بهره گيرند.کاکايي افزود: نگاه حوزه هنري به آثار هنري نگاهي ديني و اسلامي است و به دنبال اين است که هنرمنداني منطبق بر اين نگاه تربيت کند.

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است