تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


February 21, 2006 11:55 PM

چهارشنبه 3 اسفندماه 84

محسن احمدي:
بي‌اطلاعي و بي‌سوادي از سر و روي بسياري از شعرها مي‌بارد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


تنها راه نجات شاعران جوان از اين بازار سراپا آشفته، دوري جستن از روزمرگي‌هاي اجتماعي و نگاه‌هاي خياباني و حركت به ‌سمت و سوي شعر معرفتي و انسان‌شناختي است.
محسن احمدي با بيان اين مطلب در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)‏، درباره مشكل‌هاي شعر معاصر و نبود استقبال عامه از آن، گفت: اگر منصف باشيم، شعر اين دهه داراي سرآغاز باشكوه و تحت تاثير فضاهاي اوليه انقلاب اسلامي است كه بر محتواگرايي محض متكي بود؛ كه به‌طور گسترده كم‌كم اين هيجان‌ها و جريان‌ها شاعران ما را به سمت و سوي تكنيك و صورت‌گرايي سوق داد و امروز ديگر جريان شعري در ورطه صورت‌گرايي صرف گرفتار آمده است.
وي افزود: شاعر امروز چنان در عالم تصويرگرايي‌ها و خيال‌بندي‌هاي عنان‌گسيخته غرق شده است كه فرصت و امكان رجعت به باطن شعر را از دست داده است. فوران قوه تخيل به‌حدي است كه ذهن‌هاي زلال مستعد را به‌خود واداشته است كه شاعر امروز فراسوي تكنيك، افقي براي خود متصور نيست.
اين شاعر با بيان اين مطلب كه كم‌تر كسي امروز سر سوداي فراغتي‏، كتابي و گوشه چمني به‌جاي مانده است، ادامه داد: زايش روزافزون استعدادهاي جوان و غزل‌واره و بازي‌هاي افقي تكه‌پردازي‌هاي عمودي و گرايش استعدادهاي جوان به غزل‌واره، نماي غبارآلودي از فضاي كلي شعر دوران ماست كه حاصل فقدان پويه فكري و ژرف‌كاوي در ما هو شعر و بيگانگي با اصالت‌هاي نهفته در فرهنگ و تاريخ و بي‌هدفي و در يك كلام، دوري از افق فكرت و تعالي انديشگي است.
وي تصريح كرد:‌ ظهور قارچ‌گونه شاعران مقلد و تراكم و اشباع بازار خودفروش هنر امروز از توليد انبوه فراروي‌هاي ذهني‏،‌ آشفتگي فضا را به‌حدي رسانده كه آن سرش پيدا نيست و بديهي است كه حافظه ادبي و تاريخي يك نسل هيچ‌گاه اين مايه از ازدحام را برنمي‌تابد.
احمدي با اعتقاد بر اين‌كه شاعران اين دوره فاقد تماشاي امروزين از پديده‌هاي پيراموني هستند، يادآور شد: آفتي كه نسل‌هاي دوم و سوم بعد از پيروزي انقلاب را به ‌خود مشغول ساخته است‏، تهي بودن بسياري از شعرها از هرگونه حقيقت و انديشه با آرزوي زيبايي است‎؛ حقيقت به‌ عمق هوشيارانه‌اي كه به‌دور از روزمرگي و يك‌نواختي كسالت‌آور، بايد ادبيات معاصر را به سمت و سوي شعر معرفتي و انسان‌شناختي رهنمون باشد.
وي هم‌چنين متذكر شد: شاعران ما يا حرفي براي گفتن ندارند، يا شعرشان آن‌قدر گرفتار روزمرگي شده كه ديگر شأن شعر «ان من الشعر و الحكمه» را ندارد و پركننده فواصل برنامه‌هاي راديو و تلويزيون است؛ تا آن‌جا كه شعر در حد شعبده و دلقك‌بازي تنزل پيدا كرده است.
احمدي يكي از مشكل‌هاي ديگر شعر امروز را كم‌بود تأمل در آن دانست و افزود: كم‌بود تامل در شعر امروز، ما را يك زنجموره بي‌جان و سطحي مي‌نشاند. بي‌اطلاعي و بي‌سوادي از سر و روي بسياري از شعرها مي‌بارد. شلختگي‌هاي زباني و فرمي، فرم ثابت و قابل تاملي براي بسياري از شعرها باقي نمي‌گذارد.
او هم‌چنين معتقد است: البته در همين دهه هستند كساني كه در خلوت غمناك خويش و در بطن جامعه و مردم لحظه‌ها درخشاني را پشت سر مي‌گذارند و به روزهاي آفتابي فردا نزديك مي‌شوند.
احمدي گفت: همين معدود بزرگاني كه مي‌شناسيدشان و جوانان فرهيخته‌اي كه غبار را از شانه‌هاي خود مي‌تكانند، سرمايه‌هاي شعر دهه حاضر هستند. اگر شعر جوان ما دچار روزمرگي‌ها، يك‌نواختي‌ها و اسير نگاه‌هاي خياباني نشود، به جايگاه اصلي و اساسي تاريخ و فرهنگ خود خواهد رسيد.
وي در پايان يادآور شد: اگر شاعران ما با نگاه امروزين ميراث گذشته را دريابند و به‌سوي شعر معرفتي و انسان‌شناختي گام بردارند، شعر از تپش و حركت سرشار خواهد بود و نه تنها راكد نيست، كه نويدبخش و شورآفرين است.


 
 
شعرهاي چاپ‌نشده، گفت‌وگوها و دست‌نوشته‌هاي "نصرت رحماني" منتشر مي‌شوند
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه‌هايي از شعرهاي چاپ‌نشده، مصاحبه‌ها و دست‌نوشته‌هاي نصرت‌الله رحماني منتشر مي‌شوند.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آرش رحماني - فرزند اين شاعر معاصر فقيد - هم‌چنين از انتشار مجموعه‌اي از عكس‌هاي او به‌هم‌راه يكي از مجموعه‌هاي يادشده - كه به‌صورت جداگانه منتشر خواهند شد - خبر داد.
تعدادي از گفت‌وگوها، مجموعه‌ي شعرهاي چاپ‌نشده و دست‌نوشته‌هاي رحماني گردآوري شده‌، ولي هنوز به ناشري براي چاپ سپرده نشده‌اند.
مجموعه‌ي شعر «بيوه سياه» و «آبروي عشق» (عاشقانه‌ها) نيز از بعد از درگذشت او ازسوي خانواده‌اش توسط انتشارات نگاه و پوينده منتشر شدند. گزينه‌ي شعرهايش نيز در سال جاري ازسوي انتشارات مرواريد به‌چاپ سوم رسيد.
نصرت رحماني كه سال‌هاي پاياني عمرش را در رشت - زادگاهش همسرش - مي‌گذارند، ‌٢٧ خردادماه سال ‌١٣٧٩ درگذشت.
«كوچ» (‌١٣٣٢)، «كوير» (‌١٣٣٣)، «ترمه» (‌١٣٣٦)، «مردي كه در غبار گم شد» (اتوبيوگرافي / ‌١٣٣٧)، «ميعاد در لجن» (‌١٣٤٦)، «‌حريق باد» (‌١٣٤٩)، «درو» (‌١٣٤٩)، «شمشير، معشوقه قلم» (‌١٣٦٧)، «پياله دور دگر زد» (‌١٣٦٨)، «در جنگ باد» (‌١٣٦٩)، «گزينه اشعار» (‌١٣٧٠) و «آوازي در فرجام» (كليات/ ‌١٣٧٤) ازجمله آثار منتشرشده‌ي نصرت رحماني است.
«خدا غم را‌ آفريد، نصرت را آفريد» به‌قلم مهدي اخوان لنگرودي و «از نقطه تا آغاز» (مجموعه‌ي نقد) با گردآوري محمود نيكويه نيز از جمله آثار درباره‌ي اين شاعر هستند كه طي سال‌هاي اخير به‌ترتيب از سوي انتشارات ثالث و طاعتي منتشر شدند.
رحماني‌ زاده‌ي تهران در روز دهم اسفندماه سال ‌١٣٠٨ بود. در مدرسه‌ي پست و تلگراف و تلفن درس خواند. مدتي در راديو مشغول بود و روزنامه‌نگاري هم كرد؛ با مجله‌هاي «فردوسي»، «تهران مصور»، «سپيده و سياه» و «اميد ايران» هم‌كاري داشت و مسؤول صفحه‌هاي شعر مجله‌ي «زن روز» شد.
او در جايي مي‌گويد: شعر يك امر كاملا ارادي نيست؛ اگر نه، من دلم مي‌خواهد شعرم به‌جاي بوي باروت، عطر گل را داشته باشد. چه بسا كوشيده‌ام در يك باغچه‌ي شعرم گل يخ بكارم، اما يك‌وقت به‌خود آمده‌ام كه بوي باروت تمام باغچه و حياط و خانه‌ام را مال خود كرده بود...»
نصرت رحماني زماني از شاعران نوگرا و پيش‌رو محسوب مي‌شد؛ اما در چندين سال آخر عمر از اين نقش خود فاصله گرفت.


 
 
عصر شعر عاشوراييان برگزار شد
«شهيدان انقلاب و جنگ تحميلي بهترين سرايندگان سرودهاي قرن هستند»

عصر شعر عاشوراييان در رباط‌كريم برگزار شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان رباط‌ كريم‏، شهيدان انقلاب و جنگ تحميلي را بهترين سرايندگان سرودهاي قرن دانست.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، سيداحمد حسيني در مراسم عصر شعر عاشوراييان اظهار كرد: شاعران با خلق آثار داراي ارزش‌هاي معنوي برگ رزيني به تاريخ كشور مي‌افزايند.
وي سنت شعرخواني براي ائمه (ع) را به‌منظور بيان اعتراض به عصيان و ظلم‌ زمان عنوان كرد و گفت:‌ اقامه نماز، بيان امر به معروف و نهي از منكر به‌عنوان فلسفه عاشورا، سوژه شاعران زيادي قرار گرفته است.
حسيني در ادامه خطاب به شاعران، اهميت بيش از پيش به مسائل ديني و معنويت را در شعرها خواست.
هم‌چنين حجت‌الاسلام محمدي‌نژاد - امام جمعه رباط ‌كريم -، زبان شعر را بسيار قاطع و بران خواند و افزود: شاعران با سرودن درباره آفريده‌هاي محيرالعقول، توحيد ناب را در جامعه مطرح مي‌كنند.
وي با تاكيد بر سوق دادن جامعه هنري به‌سمت جامعه هنري ديني‏، گفت: هنرمندان متعهد بايد بدانند هنر به سمت ولنگاري تاثير مثبت در جامعه نمي‌تواند بگذارد.
محمدي‌نژاد با بيان اين‌كه شاعران بايد ضمن بيان واقعيت‌ها، زيبايي‌هاي دروني را نيز مورد توجه قرار دهند، افزود: شاعران به اخلاقيات، حماسه، عزت، عاطفه، محبت، عقل و منطق مي‌توانند بپردازند.
در ادامه مراسم، شاعران حاضر در اين عصر شعر، شعر خواندند.


 
 
عبدالرحيم جورشري:
کالبدشکافي دقيق نظريه‌هاي ادبي تازه‌توليد در کارگاه‌هاي شعر انجام شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


در کارگاه‌هاي آموزش شعر، بايد به کالبدشکافي دقيق نظريه‌هاي ادبي تازه‌توليد پرداخت.
عبدالرحيم جورشري در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اين‌که بخش موثري از شعر معاصر ايران جداي از صحت و سقم آن از کارگاه‌ها بيرون آمده است، گفت: بايد سبک‌هاي پيشين شعري آموزش داده شود و در کنار آن سبک‌هاي جديد شعري مورد مطالعه و بررسي قرار گيرد، چرا كه شاعر بدون احاطه کامل بر اين‌ها موفق نخواهد بود؛ دانش اکتسابي با ته‌نشين شدن در وجود هر شاعري بايد به بينش تبديل شود.
به گفته وي، در کارگاه‌هاي آموزش شعر بايد به کالبدشکافي دقيق و همه‌جانبه سبک‌هاي شعري، متن‌ها و نظريه‌هاي ادبي تازه‌توليد و ترجمه‌شده پرداخت.
اين شاعر براي شعر دو وجه سرايشي و ويرايشي را عنوان کرد و در اين‌باره گفت: مرحله نخست، يعني سرايش شعر، با الهام و جرقه‌اي که در ذهن شاعر زده مي شود، آغاز مي‌شود.
جورشري در ادامه تاکيد کرد: فن شعر به يادگيري عروض و قافيه مختص نيست، گرچه همان‌ها هم بايد زير نظر يک استاد آموزش داده شود. در حال حاضر ادبيات و فلسفه به‌هم گره خورده‌اند. نظريه‌هاي ادبي جديد در حال شکل‌گيري و ترجمه هستند. در همين چهار پنچ سال گذشته، 30 کتاب نظريه ادبي درباره شعر، ترجم و 20 کتاب تاليف شده است که اين کتاب‌ها به دانش شاعر کمک مي‌کند.
وي خاطرنشان کرد: زماني دانش، تجربي و شنيداري بود، ولي حالا به يک دانش معرفتي و اکتسابي تغيير کرده است.


 
 
نخستين جايزه‌ي «شعر صلح» برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نخستين جايزه‌ي «شعر صلح» به برگزيدگان اهدا خواهد شد.
به‌گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين جايزه طي فراخواني از شاعران صلح در سراسر ايران دعوت كرده است تا شعرهاي خود را در ستايش صلح ارايه دهند كه از آثار برتر، طي مراسمي تجليل به‌عمل خواهد آمد.
ري‌را عباسي مجري اين طرح است و مهلت ارسال آثار 29 اسفند 1384 اعلام شده است.
هم‌چنين در اين فراخوان آمده است: آثار ارسالي حتما تايپ شده باشند كه البته به‌هيچ عنوان مسترد نمي‌شوند. ضمن آن‌كه درج بيوگرافي كوتاه و تلفن براي تماس ضروري لازم است.
صندوق پستي 136-18795 براي ارسال شعرها در نظر گرفته شده است.


 
 
مجموعه‌ي شعرهاي محمود طياري در «اي موشته سرخ آلوچه» منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


«اي موشته سرخ آلوچه» مجموعه شعرهاي محمود طياري - قصه‌پرداز و نمايش‌نامه‌نويس گيلاني - منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مجموعه، ‌٥٠ شعر كوتاه و بلند گردآوري شده كه اغلب آن‌ها پيش از اين در شماره‌هاي مختلف نشريه گيله‌وا چاپ شده است.
در پشت جلد اين كتاب يكي از شعرها آورده شده : اَ كوه كنار/ او چشمه‌سار/ او چشم، باز به انتظار/ او ببر، او مار/ او جنگلان، سياه‌گمار/ او ابر، او غاز / تفنگ جا، ببار ببار.
مجموعه شعر «اي موشته سرخ آلوچه» ازسوي نشر گيلان در ‌٩٦ صفحه به چاپ رسيده است.


 
 
سومين مجموعه‌ي شعر "پونه ندائي" منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


"حروف‌چيني لحظه‌ها" عنوان سومين مجموعه‌ي شعر پونه ندائي است كه به‌تازگي ازسوي نشر امرود انتشار يافته است.
از اين شاعر معاصر، پيش‌تر، مجموعه‌هاي "رد پاي زمان" (سرايش، 1379) و "يك مشت خاكستر محرمانه" (كتاب نادر، 1382) انتشار يافته بودند.
ندائي در اين مجموعه كه در قطع جيبي و در شمارگان يك‌هزار و 600 نسخه، با طرح جلدي از ساعد مشكي منتشر شده است، 29 شعر جديد دارد كه در كنار شعرهايي از دو مجموعه‌ي پيشينش - با ويرايش جديد - قرار گرفته‌اند.
وي در اين شعرها، در ادامه‌ي مسير خويش، به لطافت شعري و به‌كارگيري مولفه‌هايي از طبيعت و زندگي ساده‌ي روزمره - هم‌چون درخت و پنجره - وفار مانده و گه‌گاهي نيز بر بي‌رحمي‌هاي زندگي ماشيني خرده گرفته است.
از اين شاعر آذري‌تبار متولد سال 1353، دو مجموعه‌ي ترجمه‌ي شعرها به زبان ارمني (مترجم: واهه آرمن، 1381) و به زبان عربي (مترجم: يوسف عبدالفتاح، 2004، مصر) نيز منتشر شده‌اند.


 
 
بزرگداشت شاعرايراني در آمريکا برگزار مي شود
مراسم اعطاي جايزه مولانا به برندگان شعر در مسابقات هنر و آثار ادبي امسال به افتخار شاعر فقيد ايراني سوسن عاطفت برگزار مي شود. داور نهايي اين مسابقه که رومي پرايز نام دارد، کلمن بارکس است.   جايزه رومي امسال به سوسن عاطفت اهدا مي شود 


ميراث خبر _ كتاب
گروه بين الملل_ ميترا اسدنيا: مراسم اعطاي جايزه مولانا به برندگان بخش شعر در مسابقات هنر و آثار ادبي سالانه دانشگاه جورجياي آمريکا در سال جاري(2006) به افتخار شاعر فقيد ايراني "سوسن عاطفت" و بزرگداشت ياد او برگزار مي شود.
جايزه هنر و آثار ادبي، مسابقه اي است كه هر ساله در سه بخش شعر، داستان كوتاه و درام يك پرده اي به زبان انگليسي در دانشگاه دولتي جورجيا برگزار مي شود. جايزه بخش شعر اين مسابقات به افتخار شاعر بزرگ ايراني "رومي پرايز" نام دارد و داور نهايي آن نيز كلمن باركس، مترجم و مفسر نامدار آثار و سروده هاي مولانا است. اين جايزه كه هر سال به بهترين اشعار برگزيده به زبان انگليسي تعلق مي گيرد، امسال به ياد سوسن عاطفت، شاعر و پژوهشگر ايراني الاصل برگزار مي شود.
دبيرخانه ژورنال و مسابقات هنر و ادبيات دانشگاه دولتي جورجيا در اطلاعيه خود اعلام كرد:« دوست، همدرس و پژوهشگرمان، سوسن عاطفت پكخام (نام خانوادگي همسر هلندي او ژول پكخام) كه در سانحه غم انگيز رانندگي در فوريه سال 2004 در گذشت، يكي از علاقمندان و شيفتگان سروده هاي مولانا و خود شاعري توانا بود و كتاب او با عنوان "نوعي خواب" در سال 2000 برنده جايزه شعرملي امريكا شد.»
 كتاب عاطفت "نوعي خواب" كه در سال 2002 برنده جايزه شعر ملي شد، از سوي انتشارات كافي هاوس، چاپ و منتشر شده است و از نظر مضمون، درون مايه هاي عميقي از فرهنگ ايراني و خاطرات كودكي شاعر در خود دارد. سوسن عاطفت اين كتاب را باترجمه اي از شعر مولانا، ترجمه كلمن باركس، آغاز كرده است: « آنگاه كه كسي درپي ادراك روح برآيد و يا رايحه اي از خدا بجويد، سر به پيش او بر و رخ در چهره اش بدوز و بگو : چيزي است چون اين ! »
براساس اطلاعيه منتشره از سوي مسئولان مسابقات ادبي در دانشگاه جورجيا به دليل علاقه وافر اين نويسنده و شاعر ايراني الاصل و نقش فعالي كه در زمينه هنر و ادييات داشته است، مسابقات هنر و ادبيات اين دانشگاه در سال جاري به ياد و نام او برگزار مي شود.
سوسن عاطفت از اولين نسل امريكايياني است كه پدر و مادر ايراني داشته اند. وي اگرچه سال هايي را در ايران و امريكا گذرانده اما بيشتر دوران رندگي اش را در سوييس و فرانسه زيسته است.
او دكترايش را از دانشگاه نبراسكا (امريكا) در سال 1999 اخذ كرده و در همان دانشگاه به تدريس در زمينه ادبيات و نگارش خلاق پرداخت. او همچنين در هوپ كالج هلند و نيز دانشگاه ميشيگان امريكا به تدريس اشتغال داشت و از جمله بنيان گذاران ژورنال ادبي"ميلك وود ريوو" و همچنين از جمله ويراستاران مجله ديگري به نام هنرو ادبيات بود. او همچنين در شكل گيري دومين مجموعه اشعار و خاطرات و نيز دو گلچين ادبي از آثار نويسندگان امريكايي برآمده از كشورهاي منطقه خاورميانه مشاركت فعال داشت.
عاطفت مولف كتاب غير داستاني "پرنده اي با چشمان سياه" است كه در بسياري از مجموعه ها و گلچين هاي ادبي معتبر امريكا از جمله كتاب "در عرصه هاي جهاني" چاپ و منتشر شده است.
سوسن عاطفت در هفتم فوريه سال 2004 دريك سانحه رانندگي همراه با فرزندش "كورش" درگذشت.
جايزه هنر و آثار ادبي، مسابقه اي است كه از سال 1999 تاكنون هر ساله در سه بخش شعر، داستان كوتاه و درام يك پرده اي و صرفا به زبان انگليسي در دانشگاه دولتي جورجيا برگزار مي شود. زمان ثبت نام و ارائه اين آثار در سال جاري از اول ژانويه تا اول آوريل است. براين اساس آثاري كه در زمان مشخصي ثبت نام كرده و به دبيرخانه اين مسابقات ارائه شده اند، در مرحله مقدماتي برگزيده و سپس در اختيار هيات نهايي داوران قرار مي گيرد.


 


همايش طنز در ادبيات فارسي در هند برگزار شد
همايش بين‌المللي طنز در ادبيات فارسي با حضور استادان، محققاني از ايران، افغانستان و هند و بسياري از استادان و دانشجويان علاقه‌مند به ادبيات فارسي در سالن تاگور دانشگاه دهلي برگزار شد.  


ميراث خبر _ کتاب
گروه خبر _ روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي: همايش بين‌المللي «طنز در ادبيات فارسي» با حضور استادان، محققاني از ايران، افغانستان و هند و بسياري از استادان و دانشجويان علاقه‌مند به ادبيات فارسي در سالن تاگور دانشگاه دهلي برگزار شد.
در اين همايش سه روزه كه از سوي دانشگاه دهلي برگزار شد، بيست مقاله به زبان‌هاي فارسي، اردو و انگليسي در مورد طنز در ادبيات فارسي توسط استادان و محققان شركت‌كننده ارايه شد كه به زودي در ويژه‌نامه‌اي به چاپ خواهند رسيد.
در مراسم افتتاح اين همايش "نرگس جهان"، رييس بخش فارسي دانشگاه دهلي، "سيدحامد"، رييس دانشگاه همدرد، "افسر راه بين"، رايزن فرهنگي افغانستان، "منصور رستگار فسايي"، استاد دانشگاه شيراز، "پانتا"، رييس دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه دهلي پيرامون طنز در ادبيات فارسي كهن و معاصر و در شعر شاعران نامي ايران همچون سعدي، حافظ، خاقاني و غير به طور مفصل مطالبي بيان كردند.
"شفيعي شكيب"، رايزن فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در دهلي نو در اين همايش ضمن قدرداني از برگزاركنندگان آن، به مباني فلسفي طنز، به ويژه تبيين ديدگاه فيلسوفاني چون افلاطون و ارسطو در اين زمينه اشاره كرد و اظهار داشت: «حقيقت طنز «نقد» است و جوهره و جان مايه نقد «اصلاح‌گري» است.»
وي افزود: «بنابر اين طنزپرداز واقعي كسي است كه به قصد اصلاح يك امر فرهنگي يا اجتماعي يا سياسي يا حتي ديني با زبان و شيوه‌اي خاص، به طور غيرمستقيم و هنرمندانه، به بيان و ارايه نظر خود مي‌پردازد.»
شفيعي شكيب گفت: «مرز ميان طنز و هزل، از حيث اخلاق بشري و به ويژه اخلاق ديني به روشني مشخص است. در طنز به مباني اصيل اعتقادي و اخلاقي و مقدسات ديني هيچ قومي نبايد توهين شود.»
وي افزود: «هيچ نويسنده و هنرمندي، طبق منشور ملل متحد حق ندارد به مقدسات ديني هيچ قومي و ملتي توهين كند. اين جسارت، جسارتي نيست كه ما به عنوان آزادي بيان، آزادي قلم و آزادي هنر از آن دفاع كنيم، اين مرز به خوبي قابل تشخيص است.»
رايزن فرهنگي ايران گفت: «به همين دليل شما مي‌بينيد كه مسلمانان جهان و حتي غيرمسلمانان به توهين به ساحت مقدس پيامبر(ص) اعتراض دارند.»


 


شب شعري براي شنيدن سروده‌‏هاي كودكان و نوجوانان تهراني
تهران- خبرگزاري كار ايران


25 كودك و نوجوان نوقلم آثار خود را در نهمين شب شعر و قصه مركز آفرينش‌‏هاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان تهران قرائت مي‌‏كنند .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا به نقل از روابط عمومي كانون، اين شب شعر روز 30 بهمن ماه در مجتمع فرهنگي هنري آفرينش كانون واقع در تهرانپارس برگزار مي‌‏شود و طي آن از اين كودكان و نوجوانان برگزيده كه آثارشان از ميان بيش از 450 اثر همسالان خود انتخاب شده است، تقدير مي‌‏شود .
اين شاعران و داستان‌‏نويسان كودك و نوجوان در كلاس‌‏ها، كارگاه ها و انجمن‌‏هاي ادبي آفرينش كانون عضويت دارند و در اين فعاليت‌‏هاي ادبي شركت مي كنند .
در نهمين شب شعر و قصه مركز آفرينش‌‏هاي ادبي كانون تهران، "حميدرضا شكارسري"، شاعر و "محمدرضا گودرزي"، داستان‌‏نويس و منتقد، آثار اين كودكان را مورد نقد و بررسي قرار مي‌‏دهند .
همچنين 41 عنوان داستان و 44 عنوان شعر اين برگزيدگان نيز در مجموعه‌‏اي با عنوان آهنگ بهاران منتشر شده است كه در اختيار شركت كنندگان در اين شب شعر قرار خواهد گرفت. اين فعاليت ادبي با هدف ارج گذاري و تشويق اعضاي فعال ادبي مراكز كانون و ايجاد انگيزه براي ساير اعضا برگزار مي‌‏شود .
مجتمع فرهنگي و هنري آفرينش بين فلكه سوم و چهارم تهرانپارس قرار دارد و نهمين شب شعر و قصه كانون ساعت 14:30 تا 18 روز 30 بهمن در اين مركز برگزار خواهد شد.


 


مجموعه شعر " املت دسته دار " منتشر شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


مجموعه شعر" املت دسته دار" سروده "ناصر فيض" و با همكاري دفتر طنز حوزه هنري توسط انتشارات "سوره مهر" منتشر شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ وانديشه ايلنا، مجموعه شعر "املت دسته دار" شامل 58 قطعه طنز به شيوه غزل، رباعي، اخوانيات،مثنوي سروده شده است. اشعارمجموعه بيشترحول موضوعات اجتماعي ، فرهنگي و دغدغه هاي شاعران امروز بوده و گوشه چشمي هم به شعر و شاعري، سبك هاي شعري و دلتنگي هاي شاعر دارد .
شايان ذكر است، "ناصرفيض" در اين مجموعه با بهره‌‏گيري از اتفاقاتي كه ما هرروز در اطرافمان مي بينيم ، با زبان طنز از روزگار خود و اين اتفاقات شكايت مي كند و به ديده انتقاد در آنها مي نگرد. "فيض" آثار درخشاني دركارنامه خود دارد، از جمله مي توان به "گزيده ادبيات معاصرايران"، "دست هايم را براي تو مي آورم"، "اگر كمونيسم بياد"، "گزيده شعر معاصر تركيه"، "گزيده شعر معاصر آذربايجان"،" گزيده شعر معاصر ايران" است .
در مقدمه كتاب درخصوص انتشار اين مجموعه چنين آمده است:
طنزپرداز بايد رو داشته باشد تا قريحه‌‏اش رو بيايد و اين رو‌‏‌‏‌‏‌‏‌‏ داشتن هيچ مناسبتي با پر رو‌‏‌‏‌‏‌‏ بودن ندارد. بگرديد دستتان و بگرديد مجموعه را. فكر مي‌‏كنم خط و ربطي در آن پيدا كنيد كه شايد متفاوت باشد. برخي از نمونه‌‏ها در ادبيات گذشته سابقه دارد، شايد اينجا شكلي غريب‌‏تر پيدا كرده باشند، شايد بازي باشد، بازي با زبان و چيزهاي ديگر، نمي‌‏دانم .هيچ كدامشان تاريخ ندارد تا آنها را كه خوب نيستند به حساب گذشته‌‏ها بگذاريد و پخته‌‏ترها را به بعد از تجرها واگذار كنيد. همه را با يك دست نوشته‌‏ام، اما بدون شك يكدست نشده‌‏اند.
لازم به ذكر است،مجموعه شعر " املت دسته دار " در 166 صفحه، به شمارگان 3000 نسخه و با قيمت 1700 تومان منتشر شده است.


 


اولين كنگره شعر زنان عاشورايي برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


اولين كنگره شعر زنان عاشورايي با هدف ايجاد انگيزه در شاعران جوان در موضوع زنان ايثارگر و عاشورايي توسط ستاد آيه‌‏هاي ايثار و با تلاش معاونت فرهنگي و تبليغاتي دفاعي ستاد كل نيروهاي صدا و سيما و نهادهاي ديگر، 22 اسفند ماه برگزار مي شود .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, اولين كنگره شعر زنان عاشورايي با هدف ايجاد انگيزه در شاعران جوان كشور براي سرايش شعر در موضوع زنان ايثارگر و عاشورايي و به منظور تجليل از سرايندگان پيشكسوت آثار منظوم، 22 اسفند ماه مصادف با 12 صفر 1426 قمري همزمان با سالروز ورود اسراي كربلا به شام برگزار مي شود .
شايان ذكر است‌‏, اين كنگره در 2 بخش فراخوان و پيشكسوتان برگزار مي‌‏شود و شاعران آثار خود را مي توانند تا 10 اسفند ماه پيرامون حضرت زينب و زنان عاشورايي كربلا , زنان عاشورايي كه تاريخ اسلام و ايران در مقابل ظالمان زمان به پا خواسته‌‏اند‌‏, زنان عاشورايي و ايثارگران دوران 8 سال دفاع مقدس , زنان عاشورايي, در انتفاضه فلسطين به دبيرخانه اين كنگره ارسال كنند .
شايان ذكر است , در اين كنگره يك روزه علاوه بر شعرخواني، برگزيدگان و پيشكسوتان 3 نفر از شاعران مسلمان ديگر كشورهاي اسلامي نيز شعرخواني خواهند كرد .
"سيد موسي حسيني كاشاني"،دبير كنگره و "عبدالعلي براتي‌پور", "عبدالجبار كاكايي", "گلمرادي" , "زارعي" و "بيدكي"، هيات داوران اين كنگره را تشكيل مي دهند. به تمام آثار ارسالي به اين كنگره، هديه اي به رسم يادبود تقديم و به 10 اثر برگزيده نيز جوايزي اهدا مي شود .


 


مراسم پاياني همايش شعر آييني و انقلاب استان گيلان نهم اسفند برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم پاياني نخستين همايش شعر آييني و انقلاب استان گيلان، سه‌شنبه نهم اسفندماه برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، فراخوان اين همايش به‌منظور شناخت و اعتلاي آثار آييني در شعر معاصر استان گيلان و به‌همت انجمن ادبي شهرستان رودسر اعلام شده بود.
تا پايان مهلت ارسال آثار، از 82 شاعر استان گيلان، بيش از 350 اثر به دبيرخانه فراخوان واصل شد که عمدتا با مضامين عاشورا، انتظار، شهيدان و نيز توصيف شخصيت حضرت علي (ع)، بنيان‌گذار جمهوري اسلامي ايران و در قالب‌هاي آزاد و کلاسيک سروده شده‌اند.
اين آثار در دو مرحله توسط صاحب‌ان نظر برجسته شعر معاصر کشور، مورد داوري قرار خواهند گرفت.
انجمن ادبي شهرستان رودسر و دبيرخانه فراخوان در نظر دارد گردهمايي پاياني شاعران شرکت‌کننده را روز سه شنبه نهم اسفند ماه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان رودسر واقع در رودسر- خيابان شهدا- خيايان شهيد برقزان برگزار كند.
در اين مراسم به هشت اثر برگزيده به‌رسم يادبود جايزه‌هايي اهدا خواهد شد و آثار راه‌يافته به مرحله دوم در مجموعه‌اي به‌چاپ خواهد رسيد.
انجمن ادبي شهرستان رودسر براي برگزاري اين فراخوان از هم‌کاري استان‌داري گيلان، معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي استان گيلان، شوراي شهر و شهرداري رودسر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي رودسر، موسسه مطالعات اجتماعي ماه‌نوشت و نيز انتشارات هزاره ققنوس برخودار بوده است.
مهلت ارسال آثار به نخستين فراخوان شعر آييني و انقلاب استان گيلان 15 بهمن ماه به پايان رسيده است.


 
 
 هاشم كروني:
با فضا دادن به گونه‌هاي نامطبوع شعر، مردم از آن فاصله مي‌گيرند
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شعر در جهان امروز كاركردي را كه در دنياي ديروز داشت، ندارد و به اين دليل ديگر با اقبال عامه مواجه نمي‌شود.
هاشم كروني با بيان اين مطلب در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با يادآوري اين نكته كه در گذشته شعر، يك رسانه بود، گفت: امروز كاركرد شعر در داستان، تلويزيون، سينما، راديو و... تقسيم شده، اما در گذشته شعر، بار تمام آن‌ها را به‌دوش مي‌كشيد و بزرگان، بسياري از مفاهيم را با شعر بيان مي‌كردند؛ گاه مثل مولانا درس فلسفه مي‌دادند و مثنوي پديد مي‌آمد يا گاه به‌سان سعدي وقتي پند و اندرز مي‌دادند، بوستان پديد مي‌آمد.
وي تصريح كرد: در دنياي مدرن و پست‌مدرن، با انواع دستاوردهاي بشرعملا وظايف گذشته از شعر گرفته شده و اين موضوع باعث شده است كه ديگر رويكرد عمومي به شعر نداشته باشيم.
اين شاعر با اشاره به نقش رسانه‌هاي ديگر و تاثير آن در نبود استقبال از شعر امروز ادامه داد: انسان امروز، وقتي را به اينترنت و تلويزيون و زماني را به ماهوراه و گاهي به رمان اختصاص مي‌دهد، بنابراين آن وقتي را كه قبلا در اختيار شعر بوده، ميان همه اين چيزها تقسيم شده است و مخاطب ما امروز گزينه بيش‌تري را در اختيار دارد كه شعر، تنها يك گزينه از آن ميان است.
سراينده «كلوزآپ از باب اول كتاب مقدس» با اعتقاد بر اين‌كه شعر، ديگر هنر عمومي جامعه ما نيست، افزود: در گذشته انتخاب فقط در شعر بود، ولي امروز شعر هنري است در برابر هنرهاي ديگر. علاوه بر اين بعضي از رسانه‌ها فريبندگي بيش‌تري دارند و عمومي‌تر نيز هستند، به اين دليل مخاطب در دنياي امروز كم‌تر به‌سراغ شعر مي‌آيد.
وي دليل ديگر مواجه نشدن شعر را با اقبال عامه، خود شاعران دانست و گفت: شاعران امروز ما در جريان‌هاي مدرن و پست‌مدرن گونه‌هايي از شعر را به‌وجود مي‌آورند كه تخصصي است، درواقع آن‌ها نگرشي تخصصي يافته‌اند. در گذشته شاعر بايد علوم مختلف مانند نجوم، فلسفه، طب، الهيات و... را مي‌خواند، اما امروز دنيا، دنياي تخصص‌گرايي است و شاعران هم به شعر به‌عنوان مقوله‌اي تخصصي مي‌نگرند كه اين موضوع باعث مي‌شود تا كسي كه مي‌خواهد سراغ آن بيايد از پيش‌زمينه‌هايي آگاهي داشته باشد كه وقتي اين‌گونه نيست، مخاطب به سراغ آن شعر نمي‌آيد.
كروني هم‌چنين به روند انتشار كم شعر و تيراژ محدود آن‌ها اشاره كرد و يادآور شد: اگر براي كتاب شعري ناشر پيدا و آن‌را منتشر كنيم، بعد با مشكل توزيع كتاب مواجه خواهيم شد. وقتي شمارگان كتابي هزار تا باشد، اگر توزيع عادلانه شود، به‌هر شهر يك عدد مي‌رسد، پس بايد 50 هزار تيراژ داشته باشد تا به هر شهر 50 كتاب برسد؛ وقتي با اين مشكل مواجهيم، چگونه انتظار داريم مخاطب پيدا كنيم؟
وي افزود: بحث بعدي در مخاطب عام نداشتن شعر، بحث حاكميت و نهادهاي رسمي شعر است كه هم نهادهاي رسمي دولت و ادبيات را شامل مي‌شود؛ اين نهادهاي رسمي ادبيات در جايگاهي قرار دارند كه به گونه‌هايي از شعر مي‌پردازند كه با كم‌ترين اقبال از جانب مخاطب مواجه است.
كروني تصريح كرد: مخاطب امروز حوصله شنيدن پند و اندرز را ندارد؛ اگر بخواهيم در تلويزيون، راديو و شب شعرهاي رسمي، مردم را نصيحت كنيم و درس اخلاق بدهيم، مردم از آن فاصله مي گيرند، چراكه جامعه امروز نصحيت‌پذير نيست.
وي در پايان اظهار داشت: وقتي خود ما در انجمن‌هاي رسمي‌مان - با رودربايستي‌هاي معمول - واقعيت شعر و آن‌چه را مردم مي‌توانند بپذيرند، به آن‌ها اختصاص نمي‌دهيم و به گونه‌هاي نامطبوع شعر فضا مي‌دهيم، حاصلش دور شدن مردم از شعر مي‌شود.


 
 


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است