تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

January 22, 2006 12:41 AM

شنبه 1 بهمن ماه 84

مجموعه‌هاي شعر "سلمان هراتي" ناياب است
ایسنا


سه مجموعه‌ي شعر سلمان هراتي ناياب است و تجديد چاپ نمي‌شود. به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «از آسمان سبز» و «از اين ستاره تا آن ستاره» نخستين‌بار در سال‌هاي 64 و 67 ازسوي حوزه هنري به‌چاپ رسيد كه چاپ هر دو اين مجموعه‌ها تمام شده و موجود نيستند. به گفته‌ي يكي از مسوولان انتشارات حوزه هنري، چاپ «از آسمان سبز» بيش از يك سال و «از اين ستاره تا آن ستاره» حدود هفت، هشت سالي است كه تمام شده و تجديد چاپ آن‌ها به درخواست واحد شعر حوزه منوط است. مجموعه‌ي شعر «‌دري به خانه خورشيد» سلمان هراتي هم سال 67 توسط انتشارات سروش به‌چاپ رسيده كه چند سالي است چاپش تمام شده است. البته سال 80 مجموعه‌اي از شعرهاي اين شاعر معاصر فقيد، شامل شعرهاي سه مجموعه يادشده به‌اضافه تعدادي از شعرهاي منتشرنشده او در يك مجلد ازسوي دفتر شعر جوان منتشر شد و در سال 83 به‌چاپ دوم رسيد. به گفته‌ي خانواده‌ي هراتي، ساخت مقبره او هم در تنكابن - زادگاهش - هنوز هيچ پيشرفتي نداشته است. كلنگ اين مقبره، اسفندماه سال پيش هم‌زمان با مراسم بزرگداشتش زده شد. سلمان هراتي در اول فروردين‌ماه سال 1338 در تنكابن به دنيا آمد و نهم آبان ماه سال 1365 در حالي‌كه براي تدريس به يكي از روستاهاي شمال كشور مي‌رفت، در اثر يك سانحه رانندگي ديده از جهان فرو بست.


 


"بكتاش آبتين" سومين مجموعه شعرش را منتشر مي‌‏كند
تهران- خبرگزاري كار ايران


بكتاش آبتين كه پيش از اين مجموعه شعرهاي" و پاي من كه قلم شد، نوشت برگرديم" و" مژه ها , چشم‌‏هايم را بخيه كردند" , را منتشر كرده بود،" مسيج" را منتشر مي‌‏كند.
بكتاش آبتين در گفت و گو با خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا, تصريح كرد:‌"مسيج" سومين مجموعه شعر من است كه در بر گيرنده 70 شعر بسيار كوتاهي است كه در فاصله سالهاي 82-82 سروده شده اند .
وي تصريح كرد‌‏: مضمون اين شعرها مرگ , عاشقانه‌‏ها و مسائل اجتماعي است و شعرهاي اين مجموعه شاهد نوعي تحول در فرم و طول شعرها هستيم و به نظرم اين ناشي از وضعيت اجتماعي است كه همين تاثير را در داستان نيز مي‌‏بينيم .
شاعر "و پاي من كه قلم شد، نوشت برگرديم" در پايان گفت‌‏: البته در تاريخ ادبيات ما سابقه شعر كوتاه به چشم مي‌‏خورد و اين كوتاهي و بلندي شعرها بيشتر ناشي از مسائل اجتماعي است و مجموعه شعر"مسيج" را انتشارات بوتيمار قرار است چاپ كند.


 


مدرسه اسلامي هنر در قم برگزار مي‌كند؛
شب شعر طلاب


رسا، سرويس فرهنگي ـ مدرسه اسلامي هنر در قم، روز چهارشنبه شب، درآستانه عيد سعيد غدير خم مراسم شب شعر طلاب را برگزار مي‌كند.
مسئول برگزاري اين شب شعر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار رسا اظهار داشت: تاكنون طلاب هنرمند و شاعر محفلي اختصاص ويژه خود نداشته‌اند و مجبور بودند در جلسات گوناگون كه برگزار مي‌شود به صورت پراكنده شركت نمايند.
حجت الاسلام امير جوان آراسته هداف از برگزاري اين شب شعر را گرامي‌داشت عيد غدير خم عنوان كرد و گفت: در صدد هستيم با اجراي هفتگي اين مراسم در روزهاي چهار شنبه بتوانيم طلاب، فضلا و روحانيان اهل ذوق و ادب را گرد هم آوريم و در بلند مدت شعر آئيني و مذهبي را هدفمند نمائيم.
وي اضافه كرد: در آينده در صدد هستيم با برگزاري كلاس‌ها و كارگاه‌هاي دائمي به بررسي ابتذالات در شعر، بررسي شعرهاي مذهبي، ديني و مداحان و آسيب‌شناسي آنها بپردازيم.


 


سومين جشنواره سراسري شعر و داستان خليج فارس برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


سومين دوره جشنواره آْزاد سراسري شعر و داستان جوان با عنوان خليج فارس توسط مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري در بندر عباس برگزار مي شود.
"افسون اميني"، دبير سومين دوره جشنواره شعر و داستان خليج فارس در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا گفت: براي نخستين بار جشنواره سراسري شعر و داستان، سال 1382 با عنوان "زير آسمان الوند" در همدان برگزار شد و پس از آن شيراز ميزبان جشنواره شاخه نبات بود و امسال نيز بندر عباس ميزبان اين جشنواره است.
وي در ادامه تصريح كرد: يكي از سياست هاي حوزه هنري اين است كه اين جشنواره را به استان ها بكشاند و مركزيت برگزاري اين جشنواره ها با استان تهران نباشد.
دبير شنواره شعر و داستان خليج فارس تاكيد كرد : امسال 1500 شاعر و 200 داستان نويس در اين جشنواره شركت كردند و بيش از 1500 اثر به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است كه 8 داور اين آثار را مورد بررسي قرار دادند، از اين ميان، 53 شاعر و نويسنده براي حضور دراين جشنواره دعوت شده اند.
وي در پايان گفت: براساس تصميماتي كه در سال گذشته اتخاذ شد ، امسال نيز در كنار داوران اين جشنواره، چهره هاي مطرح شعر معاصر نيز هستند، همچنين از شاعران جواني كه آثار تاثير گذاري منتشر كرده اند، براي حضور در جشنواره دعوت به عمل آورده ايم.


 


شاعران در سوگ شهداي سانحه هواپيما C130 شعر خواندند
تهران- خبرگزاري كار ايران


عصر ديروز سالن شهيد "قريب" خبرگزاري ايسنا, شاهد حضور شاعران برجسته كشور و خبرنگاران شاعر بود كه سوگ سرود‌‏هاي خود را در غم از دست دادن شهداي سانحه هواپيما C130 خواندند .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در ابتداي اين مراسم، "عليرضا بهرامي"، دبير سرويس ادبي خبرگزاري ايسنا با ابراز تاسف از سانحه هواپيما C130 گفت: مرگ دوستان خبرنگار و عكاس در سانحه هواپيما C130 ما را داغدار كرد، اما اگر كمي به گذشته بازگرديم ما شاهد اتفاقاتي از اين دست بوده‌‏ايم، ولي تا كي مي‌‏توان شاهد تكرار حوادثي چنين بود.
وي در ادامه اظهارداشت‌‏: برگزاري اين مراسم فرصتي است تا بتوانيم سوگ سرود‌‏هاي خويش را از كنج دل‌‏هايمان بيرون بياوريم و بر زبان جاري كنيم .
در ادامه، "نادعلي زاده"، مدير عامل خبرگزاري ايسنا ضمن ابراز تاسف گفت‌‏: امام خميني در پيام سال 1368 در تجليل از هنرمندان دوران دفاع مقدس مطرح كردند كه هنر واقعي ترسيم عدالت، شرافت و تجسم تلخ كامي گرسنگان قدرت و پول است .
وي در پايان سخنان خود اظهارداشت : در دوران ما ،خوب مردن سخت است. ما بسيار خوشحاليم كه دوستان ما اين هنر را داشتند كه خوب از دنيا بروند .
"مفتون اميني" در ادامه گفت‌‏: شعرهايي كه براي شهدا سروده مي‌‏شوند از معنويت با شكوهي برخوردار هستند، هر شعر را مي‌توان براي شهداي ديگر نيز تسري داد. البته سرودن شعر جنگ بسيار دشوار است.
وي در ادامه دو شعر را كه براي شهدا سروده بود، قرائت كرد .
در ادامه اين مراسم،"طاهره صفارزاده" اظهارداشت: سانحه اخير حتي در خبر نمي‌‏گنجد ,چگونه مي‌‏تواند در شعر بگنجد. بي شك از شاعر نمي‌‏توان به زور خواست كه درباره موضوعي شعر بسرايد؛ شاعران خودشان بايد به تعهداتشان عمل كنند .
وي افزود : امروزه شاهد حضور 124 هزار شاعر در ميان جمع خودمان هستيم , اما صداي هيچ يك به گوش ما نمي‌‏رسد. ما بايد شاعر حق و حقيقت باشيم .
صفارزاده در ادامه با اشاره به خبرنگاران و عكاساني كه در سانحه هواپيما C130 جان خود را از دست دادند، گفت‌‏: اين خبرنگاران و عكاسان نمي‌‏خواستند شهيد شوند؛ آنها براي انجام ماموريت خود مجبور به سفر شدند و مرگ آنها اتفاق جدي است كه از كنار آن نبايد به سادگي گذشت.
وي در ادامه شعري براي حاضران خواند .
"عليرضا طبايي" در ادامه اظهارداشت‌‏: برگزاري جلسه شعر براي دوستان از دست رفته مان , اين امكان را به ما مي‌‏دهد كه سهمي در ماندگاري صداي آنها داشته باشيم و در عين حال اين صدا را به گوش مخاطبان برسانيم . برگزاري جلسات ماهانه با همين عنوان براي دوستانمان گام بلندي است .
در ادامه اين مراسم ، "محمود معتقدي" با اشاره به شهداي سانحه هواپيما C130 گفت‌‏: اين افراد سفيران عشق بودند و ياد و خاطره آنها همواره زنده خواهد بود .
در ادامه، فيلمي از مراسم خاكسپاري و تشييع جنازه "محمد حسن قريب" و "اسماعيل عمراني" پخش شد . پس از آن، "محمدرضا شالبافان " , "محمد علي محمدي " , "هادي خورشاهيان " و "هادي خوانساري " شعري از " سيد علي ميرباذل " را خواند.
در پايان مراسم،"حميد هنرجو " نيز يادي از شهيدان حادثه اخير كرد و "عليرضا بهرامي " گفت‌‏: قرار بود كتاب "يادنامه اربعين شهداي سانحه هواپيما C130" تا به امروز منتشر شود كه به دليل مشكلاتي كه همواره در انتشار و چاپ كتاب وجود دارد، انتشار آن به تاخير افتاد.اميدواريم اين كتاب هر چه زودتر منتشر شود .
گفتني است , در اين مراسم , "شمس لنگرودي " , "حافظ موسوي " , "اسدالله امرايي " و جمعي از شاعران و خبرنگاران حضور داشتند .


 


" محمد حقوقي " از " شعر نو " مي‌‏گويد
تهران- خبرگزاري كار ايران


در ادامه سلسله نشست هاي شاعران ايران كه در كيش برگزار مي‌‏شود، "محمد حقوقي" با عنوان "شعر نو" سخن خواهد گفت .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در ادامه سلسله نشست هاي شاعران ايران كه پيش از اين با عنوان شاعران شهرستان در كيش برگزار مي‌‏شد، "محمد حقوقي" پيرامون "شعر نو" سخن خواهد گفت‌‏. البته "حسن صفدري" نيز يكي ديگر از ميهمانان اين نشست است.
لازم به ذكر است، اين نشست، روز چهارشنبه 5 بهمن ماه در فرهنگسراي سينا كيش و به همت معاونت اجتماعي سازمان منطقه آزاد كيش برگزار مي شود .


 


انجمن فرهنگي ادبي شعراي اهل بيت (ع) در آذربايجان شرقي تشكيل شد
تبريز- خبرگزاري كار ايران


انجمن فرهنگي ادبي شعراي اهل بيت (ع) در سازمان تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي تشكيل شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا از تبريز، سازمان تبليغات اسلامي استان آذربايجان شرقي اين انجمن را با حضور اساتيد شعر و ادب و علاقه مندان فرهنگي تشكيل داده است .
هدف از تشكيل اين انجمن احياي فرهنگ صحيح عاشورا و تعميم دادن آن در سطح جامعه ، خرافه زدايي از اشعار عاشورايي و مداحي ها و پرهيز از غلو و خرافه در معرفي اهداف انساني و جهاني اهل بيت (ع) ذكر شده است
انجمن فرهنگي ادبي شعراي اهل بيت (ع) از همه فرهيختگان ، نويسندگان مداحان، شعرا و عاشقان مكتب اهل بيت(ع) براي شركت در جلسات اين انجمن در جهت پرباركردن آن در راستاي احياي پيامهاي عاشورا دعوت به عمل آورده است.
جلسات اين انجمن روزهاي يكشنبه هر هفته از ساعت 16الي 18 برگزار مي شود.


 


محمد ايوبي:
ادبيات جنگ از كارگاه‌هاي داستان‌نويسي متاثر است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


كارگاه‌هاي داستان‌نويسي تاثير چشم‌گيري بر ادبيات جنگ داشته است.
محمد ايوبي كه با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت‌وگو مي‌كرد، با بيان مطلب بالا گفت كه بسياري از نويسندگان ادبيات جنگ از خاطره‌نويسي به داستان‌نويسي رسيده‌اند.
اين داستان‌تويس نوشتن را ” رنج شيرين “ توصيف كرد و گفت: اگر شوق نوشتن وجود نداشته باشد، كارگاه‌هاي داستان‌نويسي نمي‌توانند كاري از پيش ببرند و اين بر خلاف نظر جمال ميرصادقي است كه معتقد است هر كس داستان‌نويسي را ياد بگيرد، مي‌تواند نويسنده شود.
او هم‌چنين يادآوري كرد: نويسنده بايد بپذيرد كه از راه نوشتن به ثروت و شهرت نمي‌رسد و مهم‌ترين دليل نويسندگي داشتن عشق است.
ايوبي با تصريح اين نكته كه ايجاد بدعت در داستان و داشتن نگاه نو از اصول داستان‌نويسي است، اظهار كرد: آن‌چه در كارگاه‌هاي داستان‌نويسي مي‌تواند آموزش داده شود، بيان خط‌ هاي اصلي است؛ مثل ويژگي‌هاي يك داستان خوب، سبك‌هاي داستان‌نويسي متفاوت و سرفصل‌هايي كه يك رمان را جذاب و خواندني مي‌كند.
اين منتقد ادبي با تاكيد بر اين‌كه مسؤول كارگاه داستان‌نويسي بايد نويسنده معتبري باشد، افزود: چنين كسي بايد به سبك مخصوص خود رسيده باشد و آن قدر در اين حوزه دانايي داشته باشد كه بتواند عده‌اي را دور هم جمع و در مورد آثار نويسندگان مختلف بحث و اظهار نظر كند.


 
 
مجموعه‌يشعر محمدرضا عبدالملكيان نقد مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


يک صد و چهل و چهارمين نشست هفته‌ي کانون ادبيات ايران به نقد و بررسي گزينه‌ي شعرهاي "محمدرضا عبدالملکيان" اختصاص دارد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين نشست، علي موسوي گرمارودي، فاطمه راکعي و زهير توکلي اين مجموعه را با حضور شاعر نقد و بررسي مي‌کنند.
مجموعه‌ي شعر عبدالملکيان با عنوان "گزينه اشعار" که انتشارات مرواريد آن‌را منتشر کرده است، شامل شعرهاي وي از سال 1354 تا کنون است که کتاب‌هاي: مه در مه (1354) ريشه در ابر (1366) آوازهاي اهل آبادي (1373) رد پاي روشن باران (1374) مهرباني (1375) ساده با تو حرف مي‌زنم و کتاب حالا که آمده‌اي (1384) و 10 شعر تازه از او را در بر مي گيرد.
عبدالملکيان در مقدمه‌ي کتاب آورده است: اگر پدرم سواد داشت و مي‌نوشت شايد شعر هيچ‌گاه به سراغ من نمي‌آمد. شعر جست‌وجو کرده بود و رفته بود به همان روستاي دورافتاده، همان کيتوي پرت‌افتاده... به سراغ آن پسر هفت هشت ساله کيتويي که به تنهايي با مادرش زندگي مي‌کرد... اما بعد از اين همه سال و در قضاوت اکنون هنوز نمي‌دانم که اين مجموعه دربردارنده شعرهاي من است يا آن پسرک کيتويي؟...
نشست يک صد و چهل و چهارم کانون، روز شنبه اول بهمن ماه ساعت 17 در محل کانون ادبيات واقع در خيابان مفتح، روبه‌روي مجموعه ورزشي شيرودي، خيابان اردلان، شماره 31 برگزار مي‌شود.


 
 
مجموعه‌ي داستان‌هاي شاعرانه‌ با‌ عنوان ”در سينه‌ات نهنگي مي‌تپد“ در حال انتشار است
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


دومين مجموعه داستان‌هاي شاعرانه عرفان نظرآهاري با نام ”در سينه‌ات نهنگي مي‌تپد“ منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به‌گفته اين نويسنده و شاعر كودكان و نوجوانان، 13 داستان اين مجموعه براي گروه سني هـ و بالاتر از آن نوشته شده است.
نخستين مجموعه داستان‌هاي شاعرانه نظرآهاري ـ باز شامل 13 داستان ـ ” پيامبري از كنار خانه ما رد شد “ نام دارد.
وي درباره اثر پيشين خود مي‌گويد: «اين داستان‌ها درباره پيامبري است كه نماد انسان كامل است و ماجراهايي كه در مواجهه با زندگي و جهان از سر مي‌گذراند در قالب داستان‌هاي شاعرانه در اين كتاب آمده است.»
”در سينه‌ات نهنگي مي‌تپد“ در نشر صابرين مراحل حروف‌چيني و صفحه‌آرايي را مي‌گذراند. ”پيامبري از كنار خانه ما رد شد“ را هم همين ناشر منتشر كرده است.


 
 
كتاب “خلسه”‌ي دافي جايزه‌ي شعر تي.اس اليوت را از آن خود كرد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


كارول آن دافي كه مجموعه جديدش با عنوان «خلسه» يكي از مجموعه‌هاي پرفروش شعر در انگليس است، شب گذشته (دوشنبه) جايزه 10 هزار پوندي شعر تي.اس اليوت را از آن خود كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از گاردين‏، جامعه كتاب شعر كه اعطاي اين جايزه را به عهده دارد، گفت: امسال براي تعيين برنده جايزه تي.اس اليوت توافق كم نظيري بين منتقدان و فروشندگان كتاب برقرار بود.
ديويد كانستنتين _ رييس هيات داوري اين جايزه _ كتاب «خلسه» را يك مجموعه منسجم و هيجان انگيز خواند.
دافي كه اكنون 51 سال دارد، در گلاسگو متولد شد. وي تاكنون 30 كتاب را منتشر يا ويراستاري كرده كه اولين كتاب وي در سال 1974 منتشر شده است.


 
 
هي عشق! جاي دور مرو، هي بغض! راه گلو را مگير
مراسم شعرخواني «بر بال مرغان مهاجر» براي شهيدان عرصه‌ي خبر برگزار شد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


تكرار/
مراسم شعرخواني «بر بال مرغان مهاجر»، به‌بهانه‌ي چهلمين روز پركشيدن شهيدان عرصه‌ي خبر در حادثه‌ي سقوط هواپيماي C-130 ارتش، عصر ديروز در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برگزار شد.
به‌گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران، اين مراسم كه با حضور تعدادي از شاعران پيش‌كسوت همراه بود، با خيرمقدم مديرعامل ايسنا و اشاره‌ي او به پيام امام خميني (ره) در تجليل از هنر و هنرمندان متعهد شروع شد.
در ادامه، يدالله مفتون اميني، با اظهار تاسف از حادثه‌ي پرضايعه‌ي سقوط هواپيماي خبرنگاران و سراني از رزمايش‌گران، شعر «مهاجرانه»ي خود را از مجموعه‌ي «سپيدخواني روز» خواند: هي عشق! جاي دور مرو / هي بغض! راه گلو را مگير...
به اعتقاد اين شاعر پيش‌كسوت، هر شعري كه براي هر شهيدي در هر موقعيتي گفته شده باشد، براي شهيدان ديگر نيز تسري دارد.
مفتون اميني شعر منتشرنشده‌ي «او در شهرك ما» (در ستايش يك خوب خبرنگار) را نيز براي حاضران خواند.
طاهره صفارزاده شعري نخواند؛ اما در سخناني، با ابراز نگراني از وضعيت سقوط هواپيماها، خواست كه جامعه‌ي شعري به تعهدش عمل كند.
او گفت كه پي‌گيري واقعه‌ي سقوط هواپيما‌ها برايش مهم است و اين، در شعر، ‌رمان و خبر نمي‌گنجد.
صفارزاده با بيان اين پرسش كه آيا اهمال‌كاري و غرض‌ورزي‌هايي در كار است؟ اميدواري‌اش را اين‌گونه ابراز كرد كه از اين حالت به‌نسبت بي‌تفاوت، خارج شويم.
به اعتقاد اين شاعر و مترجم، شاعر فقط نبايد شعر بگويد؛ شعرش بايد صداي ملت و صداي حق باشد.
او همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه ‌‌١٢٤ هزار شاعر پيدا شده‌اند كه دايم، مي‌نويسند؛ ولي صدايي در آن‌ها نيست.
به گفته‌ي صفارزاده، زماني كه بگوييم چه كسي شاعر دولتي است، گذشته؛ ولي شاعر حق كه هستيم! حرف حق را بايد بزنيم و سوال كنيم.
او پايان سخنانش را با يادآوري اين نكته همراه كرد كه شاعراني در گذر زمان ماندگار شده‌اند كه حرف اساسي زده‌اند.
عليرضا طبايي نيز علاوه بر شعرخواني، در سخناني متذكر شد كه اين مراسم در يك مكان فرهنگي برگزار مي‌شود، بزرگداشت به‌خاطر كساني است كه اهل فرهنگ و هنر بوده‌اند و مدعوان هم علاقه‌مندان و دوستداران هنر و فرهنگ‌اند.
او همچنين پيشنهاد داد كه بزرگداشت نام و خاطره‌ي اين دوستان، با تشكيل جلسه‌هاي شعرخواني ماهيانه، پايگاهي باشد براي طرح شعر به‌معناي اصيل در ميان اين همه صدا؛ شعري كه زبان زمانه‌ي خودش باشد و برخاسته از دل مردم.
محمود معتقدي هم ياد كساني را كه در راه آزادي انديشه و قلم كوشيده‌اند، گرامي داشت.
او با تاييد سخنان طاهره صفارزاده و قابل تامل دانستن اين مساله، در عين حال معتقد بود كه ما سخن‌ و كلام ‌مان شعر است؛ ضمن آن‌كه همه‌ي داوري‌ها سرجايشان هستند و كسي بايد پاسخ‌گو باشد.
معتقدي ترجيح داد چند شعر عاشقانه بخواند؛ با اين استدلال كه آناني هم كه رفتند، سفيران عشق بودند؛ سفيران سخن، اطلاع و اطلاع‌رساني كه ياد و خاطره‌شان در همه‌ي ذهن‌ها خواهد ماند.
همچنين محمدعلي محمدي شعرهايي خواند و شعري را به‌ياد خبرنگار شهيد توران‌پشتي و چند هم‌سفري‌اش با او به جبهه.
در ادامه، هادي خورشاهيان قبل از خواندن شعرش گفت كه در بعضي مناسبت‌ها دست و دل آدم مي‌لرزد كه شعري نداشته باشد، ولي درباره‌ي مرگ يا نبودن، خوشبختانه يا متاسفانه، همه‌مان شعر داريم.
پس از شعرخواني محمدرضا شالبافان، حميد هنرجو نيز گفت كه مثل كسان ديگر، در مقابل مرگ، سخن آن‌چناني ندارد، مرگ مي‌آيد؛ به‌هر بهانه و هر لحظه، گلي را مي‌چيند و مي‌برد.
او زيباترين شعر هستي - يك صلوات و فاتحه‌اي - را به اين عزيزان تقديم كرد.
هادي خوانساري هم شعري را از سيدعلي ميرباذل كه عنوان كرد در بستر بيماري است، خواند.
او همچنين در جمله‌اي گفت: دردناك اين است كه عده‌اي بنشينند بررسي كنند كه آيا اينان شهيدند يا نه؛ همان‌طور كه خداوند خداوند است، شهيد هم شهيد است.
مريم آموسا آخرين كسي بود كه در اين مراسم شعر خواند.
محمد شمس لنگرودي، حافظ موسوي، اسدالله امرايي، شهاب مقربين، رسول يونان، محمد رمضاني فرخاني، محمدهاشم اكبرياني، محمد ولي‌زاده، شاهرخ تندروصالح، حسن گوهرپور، محسن فرجي، پوريا گل‌محمدي، سينا علي‌محمدي، محمد و حامد تاجيك، بهمن صالحي، ليلا برخورداري، اميرسعيد نصراللهي، الهام لايقي، پريسا ساساني، كامبيز نجفي، حامد نيري و ابوالقاسم شهلايي، از شاعران، نويسندگان، مترجمان،‌ ناشران و روزنامه‌نگاران حاضر در مراسم شعرخواني «بر بال مرغان مهاجر» به‌مناسبت اربعين شهيدان عرصه‌ي خبر و دو هم‌كار پر كشيده‌ي ايسنا - محمدحسن قريب و اسماعيل عمراني - بودند.
مجري مراسم همچنين براي بهبود و سلامتي قيصر امين‌پور و كسري حاج‌سيدجوادي كه از مدعوان برنامه بودند، دعا كرد.
طبق اعلام، مجموعه‌ي شعرهاي ارايه‌شده در اين مراسم و نيز شعرهاي شاعران ديگر در اين زمينه، در آينده در قالب كتابي منتشر خواهند شد.


 
 
تجديد چاپ "داستان كوتاه ايران" و "مجموعه‌اي از آثار صادق هدايت" از محمد بهارلو
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


داستان كوتاه ايران و مجموعه‌اي از آثار صادق هدايت از محمد بهارلو تجديد چاپ مي‌شوند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، داستان كوتاه ايران كه 23 داستان از 23 نويسنده معاصر است، توسط محمد بهارلو گزينش شده و داراي مقدمه‌اي تفصيلي است كه به نقد و بررسي هر كدام از داستان‌ها نيز مي‌پردازد. اين كتاب توسط نشر طرح نو به چاپ چهارم خواهد ‌رسيد.
هم‌چنين مجموعه‌اي از آثار صادق هدايت كه يك كتاب 800 صفحه‌يي است، در سال 72 توسط طرح نو به چاپ رسيده و اكنون بعد از 12 سال به چاپ دوم خواهد رسيد.
اين كتاب تقريبا تمام داستان‌هاي كوتاه هدايت به انضمام "وغ‌وغ ساهاب" و "متل‌هاي فارسي" هم‌چنين ترجمه داستان‌هاي كوتاه هدايت از زبان فرانسه‏، نقد و نظرهاي كه درباره آثار ديگران نوشته و گزيده‌اي از نامه‌هاي اين نويسنده است.
اين دو اثر اكنون در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در انتظار اخذ مجوز براي تجديد چاپ هستند.


 
 
جنبه‌ي روايي داستان‌هاي ايزابل آلنده توجه فيلم‌سازان جلب كرده است
كودكان امروزي توان برقراري ارتباط با نسل مسن را ندارند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


كمپاني «والدن مديا» با خريد حق رايت يك نسخه سه جلدي كتاب كودكان اثر ايزابل آلنده، نويسنده شيليايي در نظر دارد نسخه‌اي معادل فيلم‌هاي « ارباب حلقه‌ها» يا فيلم‌هاي هري پاتررا از آن‌ها بسازد.
به گزارش ‌خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) به نقل از نيويورك‌تايمز، كمپاني والدن مديا كه در سال 2001 كارش را آغاز كرد، شايد بيشتر به عنوان تهيه‌كننده مشترك والت ديسني براي ساخت «وقايع‌نامه‌هاي نارنيا: شير، جادوگر و كمد» شهرت دارد.
اين كمپاني كه بيشتر براي تبديل كتاب‌هاي كودكان به فيلم‌ها شهرت دارد، بخشي از گروه فيلم آنشوتز متعلق به فيليپ آنشوتز، ميلياردر معروف است.
به‌نظر مي‌آيد ايزابل آلنده كه يكي از حاميان پر اشتياق حقوق زنان با پيشينه‌اي اجتماعي است مورد توجه آنشوتز قرار گرفته است.
كري گرانات _ پايه‌گذار و رييس اجرايي كمپاني والدن _ در اين‌باره گفت: آنشوتز در تصميم‌هاي اتخاذشده ازسوي كمپاني والدن دخالت نمي‌كند.
وي افزود: براي اين كمپاني، آلنده هم‌چون يك ستاره راك است.
تريلوژي وي كه درباره يك پسر و مادربزرگ باستان‌شناس و سفرهايش در آمازون است، سوژه مناسبي براي كمپاني والدن مديا است.
گرانات گفت: اين فيلم مي‌تواند فرصتي فراهم آورد تا موضوعي مهم گفته شود؛ موضوعي كه از دهان افراد مسن گفته مي‌شود و من فكر مي‌كنم كه در دنياي امروز خيلي از كودكان ديگر توان ارتباط برقرار كردن با نسل مسن را ندارند.
اين روزنامه در ادامه نوشت: كتاب‌هاي خانم آلنده از سوي مركز نشر هارپركالينز كه سري كتاب‌هاي نارنيا را نيز منتشر كرده، منتشر شده است. اولين كتاب اين كتاب سه‌گانه «شهر حيوانات» نام دارد كه از سوي « باري اوسبورن»، تهيه‌كننده فيلم سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» تهيه خواهد شد.
تيلور هكفورد، كارگردان فيلم «ري» كه بيوگرافي از ري چارلز است، گفت: آنشوتز كه تهيه‌كنندگي اين فيلم را به عهده داشت، براي ارايه اين داستان تا حدي دچار گيجي است.


 
 
مجيد روانجو:
ميزان اهميت كارگاه‌هاي داستان‌نويسي در نشر داستان‌هايي با كيفيت و معيارهاي معاصر است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مجيد روانجو معتقد است، وجود و ضرورت تشكيل كارگاه‌هاي داستان‌نويسي حتا اگر لازم باشد، به هيچ وجه كافي نيست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران در خوزستان، به باور اين داستان‌نويس، ميزان و درجه‌ اهميت كارگاه‌هاي داستان‌نويسي وقتي آشكار مي‌شود كه اين كارگاه‌ها توانسته باشند متن‌هاي داستاني با كيفيت و معيارهاي داستان‌نويسي معاصر به بازار نشر عرضه كنند.
وي ادامه داد: وجود اين كارگاه‌ها زماني اهميت مي‌يابد كه نويسندگان آموزش ديده‌ آن‌ها ياد گرفته باشند زندگي و آدم‌ها و اشيا و طبيعت را با همه جزييات‌اش به طور عميق بشناسند و نوشته‌هاي‌شان بي‌واسطه از درون تجارب و آزموده‌هاي‌شان سر برآورده باشد.
روانجو سپس كاركردهاي كارگاه‌هاي داستان‌نويسي را برشمرد و به خبرنگار ايسنا گفت: اين كارگاه‌ها بايد به فراگيرنده‌ خود بياموزند كه نه خواننده‌اي خوب بل‌كه بازخواني فعال و خلاق باشند، دقت هر چه بيش‌تر ذهني و ديداري براي مطالعه‌ جهان و جزييات به چشم نيامدني آن ببخشند، هيچ ارزش مشخص و از پيش رقم خورده‌اي را پيش‌نهاد نكنند، هنر ديدن و بازديدن جهان و آدم‌ها و اشيا را بياموزانند، تخليل و حافظه و دامنه‌ لغات فراگيرنده‌ خود را هر چه بيش‌تر و تمام‌تر تقويت كنند و بيفزايند، به فراگيرنده‌ خود بقبولاند كه خوب نوشتن در گرو كامل زندگي كردن و آشكار ساختن خويشتن خويش است، به فراگيرنده‌ خود بياموزند كه تداركات و اسباب لازم براي نويسنده‌اي بزرگ شدن عبارت است از 99درصد فكر و تخيل و تجربه و پشت‌كار و يك درصد آموختن روش‌هاي نوشتن و مددهاي ناگهاني الهام و استعداد.
او درباره آموزش داستان‌نويسي متون و قواعد و دستورهاي قبلا پيش‌بيني شده‌ داستان‌نويسي را آموزش‌دادني دانست اما در عين حال تصريح كرد: آن‌چه فراتر از اين اصول و راهنمايي‌هاي نگارشي در داستان مطرح و مهم است چيزهاي متفاوت و پيش‌بيني‌ناشندني است كه از يك داستان‌نويس به داستان‌نويس ديگر انتقال‌شدني نيست. مثل حساسيت‌هاي ديداري، زاويه ديد، تجربه، قريحه هنري، عشق شورانگيز هنگام نوشتن، تامل كردن، ايمان به انسان و پايان‌ناپذيري او، دفاع از زندگي و...
به گمان روانجو، آن‌چه نويسنده‌ را به واقع نويسنده مي‌كند، داشتن پشت‌كار عظيم و تمام‌نشدني به هم‌راه شم بهره‌گيري از تجربيات خود و ديگران و همچنين نگاه عميقا انساني به جهان با همه جزييات و گوشه كنارهايش است.
اين داستان‌نويس موارد آموزش‌دادني داستان را تاريخ‌چه‌ داستان و داستان‌نويسي از عهد باستان يا دست كم از نيمه‌ قرن 19 ميلادي تا دوران مدرنيسم و از مدرنيسم تا معاصر، تعريف داستان، حكايت، داستان كوتاه، داستان كوتاه كوتاه، داستان بلند و رمان و شاخصه‌ها و تفاوت‌هاي هر يك با ديگري، تعريف و بسط اصطلاحات و واژگان كليدي مختص داستان‌نويسي، چگونه‌گي خواندن يك داستان و نقد آن، تشريح طرح و پيلوت و وحدت تاثير و بزنگاه داستان، مكان و زمان در داستان، گفت و گونويسي، نحوه‌ انتخاب زاويه‌ ديد مناسب و مؤثر هم‌چنين مباحث نظري نقد داستان‌نويسي امروز دانست.
او يادآوري كرد: از وقتي دانسته شد فنون آموزش داستان‌نويسي تدوين‌شدني و انتقال‌پذير به ديگران است كساني مانند جمال ميرصادقي، رضا براهني، تقي مدرسي و عبدالعلي دستغيب و ... از طرفي در جهت تئوريزه و متديك كردن عناصر و عوامل توصيفي، بصري و بياني داستان‌نويسي كوشيدند و از طرف ديگر به نقد و تحليل آثار نويسندگان گذشته و معاصر خود پرداختند.
اين منتقد با اشاره به اين‌كه شكل‌گيري كارگاه‌هاي داستان‌نويسي در اصل محصول چنين حركت پيشيه‌داري است، گفت: نويسندگاني هم‌چون جمال ميرصادقي، هوشنگ گلشيري و اين اواخر محمد بهارلو و منيرو رواني‌پور بيش‌تر تلاش خود را به برپايي و رونق كارگاه‌هاي داستان‌نويسي اختصاص داده‌اند.
روانجو كارگاه داستان‌نويسي گلشيري را شاهد مثال آورد و گفت: كارگاه داستان‌نويسي هوشنگ گلشيري بيش‌ترين تاثير را در روند و اعتلا بخش قابل ملاحظه‌اي‌ از داستان‌نويسي معاصر ايران داشته است.
وي از سوي ديگر شهريار مندني‌پور، ابوتراب خسروي، حسين سناپور، منيرو رواني‌پور و... را ازجمله نويسندگان شاخص عرصه‌ ‌داستان‌نويسي معاصر قلم‌داد كرد كه از دل كارگاه‌هاي‌ داستان‌نويسي گلشيري سربرآورده‌اند.


 
 
نخستين جشنواره‌ي شعر علوي در مشهد برگزار مي شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نخستين جشنواره شعر علوي با عنوان "نخل و آفتاب" چهارم و پنجم بهمن‌ماه در مشهد برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هادي منوري _ رييس شوراي شعر استان خراسان رضوي _ در جلسه اين شورا كه در تالار اجتماعات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي برگزار شد، با بيان اين مطلب گفت: مجموعه آثار ارسالي به جشنواره نيز در كتابي با عنوان "نخل و آفتاب" به چاپ خواهد رسيد.
وي درباره‌ي اهداف برگزاري اين جشنواره به جريان سازي ادبي و كشف استعدادهاي شاعران جوان اشاره كرد و گفت: جشنواره شعر علوي نيز هم‌چون جشنواره شعر امام رضا (ع) با همين هدف شكل گرفته است.
او در ادامه با اشاره به اين مطلب كه در حال حاضر ما مرزهاي ادبيات را گل گرفته‌ايم، اظهار داشت: در حال حاضر ما كم‌تر به جهاني شدن ادبيات‌مان فكر مي‌كنيم و عملا براي اين امر هيچ گامي بر نداشته‌ايم؛ چراكه ما در نخستين گام اين حركت كه برگزاري كنگره‌هاي قوي ادبي و بين‌المللي است، مشكل داريم.
وي با تاكيد بر اين‌كه بين‌المللي شدن جشنواره‌هاي شعر در ايران بيش‌تر يك شعار تبليغاتي است تا يك واقعيت، تصريح كرد: بين‌الملي شدن يك جشنواره بيش از هر چيز نيازمند بودجه و حمايت‌هاي مالي مستقل و كلان از سوي سازمان برنامه و بودجه است كه اين امر در ايران ناديده گرفته شده است.
منوري اضافه كرد: به‌نظر مي‌رسد در حال حاضر بزرگ‌ترين ظلم را به ادبيات كشور ما مسوولان غير ادبي مي‌كنند؛ چراكه با وجود هزينه‌هاي كلان به دليل نا آشنايي با اين مقوله نمي‌دانند چگونه و كجا بايد هزينه كرد.
هم‌چنين كاظم كاهاني مقدم _ معاون فرهنگي اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان رضوي _ با اعلام خبر برگزاري نمايشگاه تازه‌هاي كتاب از 11 تا 22 بهمن‌ماه با حضور ناشران سراسر كشور، گفت: در اين نمايشگاه هفت هزار عنوان كتاب كه در سال‌هاي 83 و 84 در كل كشور به چاپ رسيده‌اند، مورد بازديد عموم قرار خواهند گرفت.
وي از برگزاري كنگره شعر حماسي فردوسي در آينده نزديك در مشهد خبر داد و افزود: براي برگزاري هر چه بهتر اين كنگره در پي گرفتن رديف بودجه‌اي مستقل از سازمان مديريت و برنامه‌ريزي به‌صورت سالانه هستيم؛ چراكه در صورت اختصاص چنين بودجه‌اي مي‌توان اين كنگره را قوي و ماندگار برگزار كرد.


 
 
گردآوري خاطرات ، داستان ها و اشعار درباره دانش هسته اي


سخنگوي انجمن قلم ايران از طرح گردآوري خاطرات ، داستان ها و اشعار با موضوع «دانش صلح آميز هسته اي» در هيات مديره انجمن خبر داد.
محسن پرويز به فارس گفت : به نظر مي رسد دفاع از حق مسلم ملت ايران براي دستيابي به فناوري صلح آميز هسته اي يک وظيفه ملي است و لازم است همه نهادهاي مردمي و غيردولتي با طرح و برنامه هاي عملي خود به دنيا نشان دهند که اين موضوع خواست عمومي در ايران است و يک تصميم گيري صرفا دولتي نيست.
وي اظهار کرد: انجمن قلم ايران طي نامه هايي به نهادهاي فرهنگي غيردولتي و مطبوعات و خبرگزاري ها ، مسووليت و آمادگي خود را براي همکاري با اين نهادها اعلام مي کند.


 


100 شاعر زن الجزايري در يك جشنواره


جام جم آنلاين: جشنواره ملي زنان شاعر الجزايري با شعار، قلب زن، وطن است، با حضور 100 شاعر و اديب برگزار شد.
به نوشته الف ياء، در اين جشنواره دور روزه همچنين زنان نويسنده و شاعر از جهان عرب، اسپانيا و فرانسه نيز حضور داشتند.
همزمان با برگزاري جشنواره ملي زنان شاعر در شهر بسكره الجزاير، و گزيده اي از اشعار زنان شاعر با موضوع زن، منتشر شد.



 
3 نسل شعر پايداري در يک دفتر


3 نسل از شاعران دفاع مقدس فرهنگ پايداري در منطقه عملياتي غرب - کرمانشاه - گرد آمدند تا شعر پايداري را بررسي کنند و راه هاي انتقال آن نسل جوان را مورد واکاوي قرار دهند.
در همين رابطه پيام رئيس مجلس ، ميهمان شاعران نسل هاي 3 گانه دفاع مقدس بود. او در اين پيام به چهاردهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت : شاعران معاصر بايد نسل جوان کشور را با فداکاري هاي رزمندگان اسلام در جريان دفاع مقدس آشنا کنند. دکتر غلامعلي حدادعادل با اشاره به انتقال مفاهيم بلند غدير در شعر فارسي و عربي در طول قرنها افزود: شاعران معاصر در انتقال اين ارزشها بايد به شعراي غدير تاسي کنند. حدادعادل با گرامي داشتن ياد شعراي متعهدي که در کنگره هاي قبل حاضر بوده اند و به ديار باقي شتافته اند، از رشادت هاي شهداي بزرگ عرصه هاي دفاع مقدس بويژه شهيد احمد کاظمي تجليل کرد. نماينده ولي فقيه و امام جمعه کرمانشاه نيز در اين مراسم بر ضرورت توجه به عنصر حکمت و تعهد در شعر معاصر تاکيد کرد. وي لفظ را آينه فرد دانست و با اشاره به اهميت شعر در اسلام گفت : مرحوم صاحب جواهر در توصيف قصيده شاعري در خدمت ارزشها گفته بود: حاضرم ثواب نگارش جواهر را با ثواب شاعر اين قصيده عوض کنم.
نماينده مردم کرمانشاه در مجلس خبرگان ، استعداد شاعري را عطيه الهي به افراد خاص دانست و گفت : شکر نعمت اين استعداد در توجه به ارزشهاي اسلامي و بيان مظلوميت انقلاب براي جهانيان است.
در اين مراسم از خدمات و اشعار دکتر قيصر امين پور شاعر معاصر کشور تقدير شد. لازم به ذکر است بيش از 50 تن از شاعران معاصر از جمله دکتر علي موسوي گرمارودي ، استاد مشفق کاشاني ، دکتر فاطمه راکعي ، محمدرضا عبدالملکيان ، استاد حميد سبزواري ، جواد محقق ، عبدالجبار کاکايي ، جواد محبت ، عليرضا قزوه و پرويز بيگي در اين کنگره حضور دارند. 


 


دومین جشنواره " غدیر " در آیینه شعر، نقاشی و خوشنویسی برگزار می شود


دومین جشنواره " غدیر " در آیینه شعر، نقاشی و خوشنویسی به همت دبیرخانه کانونهای فرهنگی و هنری مساجد استان تهران در مچتمع فرهنگی و هنری نور برگزار می شود.
علی پروانه، مسوول دبیرخانه کانونهای فرهنگی وهنری مساجد استان تهران، با اعلام خبر فوق افزود: به دنبال برگزاری نخستین جشنواره غدیر در آیینه شعر، نقاشی و خوشنویسی در سال گذشته و استقبال قابل توجه علاقه مندان به ولایت بر آن شدیم تا دومین دوره این مسابقات را نیز برگزار کنیم.
وی افزود : این جشنواره در سه بخش برگزار می شود که در بخش شعر، شرکت کنندگان باید حداکثر 3 اثر جدید را که تاکنون چاپ نشده به صورت تایپ شده و با پست سفارشی ارسال نمایند.
مسوول دبیرخانه کانونهای مساجد استان تهران ادامه داد: در بخش نقاشی نیز علاقه مندان می توانند حداکثر 2 اثر ارسال نماینده که در این بخش سبک و متریال آثار ارسالی آزاد می باشد. همچنین در بخش خوشنویسی نیز  شرکت کنندگان می توانند حداکثر 2 اثر قاب شده با سبک آزاد ارسال نمایند.
مسابقات در دو گروه سنی 12 تا 16 سال و 17 الی 29 سال برگزار می شود.
وی زمان تجلیل از منتخبین را 17 اسفندماه اعلام کرد.
بنا به این گزارش ، علاقه مندان می توانند تا 24 بهمن ماه سال جاری، آثار خود را به دبیرخانه مسابقات واقع در تهران ، جنت آباد شمالی، بعد از تقاطع ایرانپارس، 30 متری المهدی (عج) ، مجتمع فرهنگی و هنری نور ارسال نموده و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن های 9-44848835 تماس حاصل فرمایند.


 


حداد عادل در پیامی به چهاردهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس:
شاعران معاصر پیام دلاوری های رزمندگان دفاع مقدس را به گوش نسل های آینده برسانند


رئیس مجلس شورای اسلامی در پیامی به چهاردهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس تاکید کرد: شاعران معاصر می توانند همانند شاعرانی که پیام غدیر خم را در طول تاریخ زنده نگاهداشتند، پیام انقلاب و فداکاری های رزمندگان عرصه دفاع مقدس را به گوش نسل جوان امروز و نسل های آینده ایران و سراسر جهان اسلام برسانند.
به گزارش خبرگزاری "مهر"، متن پیام حداد عادل رئیس مجلس شورای اسلامی به شرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
افتتاح چهاردهمین کنگره سراسری شعر دفاع مقدس، در آستانه عید سعید غدیر در شهرستان کرمانشاه، یادآور حماسه ها و فداکاری هایی است که رزمندگان دلاور و ایثارگر ما در طول هشت سال دفاع مقدس در سراسر جبهه های جنگ تحمیلی و ازجمله در جبهه های غرب کشور آفریدند و با نثار خون خود از انقلاب اسلامی پاسداری کردند و پایه های استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی را در ایران استوار ساختند.
شاعران متعهد در طول تاریخ همواره منادی ارزش های الهی و انسانی بوده اند واقعا غدیر که جلوه ولایت و رهبری در اسلام است، در شعر شاعران مسلمان و خصوصا شاعران عرب و فارسی زبان حضوری مداوم داشته است. انقلاب اسلامی ایران نیز که هشت سال دفاع مقدس یکی از فصلهای درخشان و افتخارآمیز آن است حاصل همت و جوشش و کوشش ملت ایران برای تحقق رهبری صالحان بود و امروز هم شاعران معاصر می توانند همانند شاعرانی که پیام غدیر خم را در طول تاریخ زنده نگاهداشتند و به گوش نسل ها رساندند، پیام این انقلاب و دلاوریها و فداکاری های رزمندگان عرصه دفاع مقدس را به گوش نسل جوان امروز و نسل های آینده ایران و سراسر جهان اسلام برسانند.
اینجانب با گرامیداشت تلاش ارجمند شاعران کشور در چهاردهمین کنگره سراسری دفاع مقدس، یاد شاعرانی را که در کنگره های سال های قبل حضور داشته اند و دیده از دیدارشان محروم مانده، گرامی می دارم و با اغتنام فرصت یاد سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به ویژه سردار سرلشگر احمد کاظمی را که در روزهای اخیر در راه خدمت به میهن، به شهادت رسیدند، گرامی می دارم.


 


بررسي رمان چند صدايي در جلسه ي نقد داستان احمد غلامی
خبر گزاری مهر


یک منتقد ادبی ، گفت : فقدان گفتگو در تاریخ و فرهنگ ایران ، نشان دهنده عدم وجود آن در ادبیات نیز هست .
به گزارش خبرنگار فرهنگ وادب مهر، عنایت سمیعی - منتقد ادبی - که در نشست نقد و بررسی داستان " تو میگی من اونو کشتم " نوشته احمد غلامی سخن می گفت ،  ضمن بیان این مطلب افزود : گفتگو پایه دموکراسی، سفسطه ، جدل ، خطابه و نمایش و ... در طول تاریخ بوده است بنابراین می توان آن را بیش از یک شگرد، یک فرهنگ خطاب کرد.
وی به آرا و جریانات مختلف پیرامون گفتگو در ادبیات و هنر باستان اشاره کرد و گفت : گفتگو محرک اصلی فرهنگ غربی است اما در فرهنگ شرق، به خصوص فرهنگ ایرانی، گفتگو در معنای جر و بحث و جدل های صوفیان تعبیر شده و حتی حافظ شیرازی آن را امری مذموم برشمرده است.
این منتقد ادبیات ، عنصر گفتگو را منشاء روایت و ماجرا خواند و ادامه داد : در ادبیات فارسی کلاسیک، چیزی به نام گفتگو یا دیالوگ به معنی واقعی آن نداریم و آنچه موجود است همان مفهوم بحث و مجادله است. از این رو فقدان گفتگو در تاریخ و فرهنگ ایران نشان دهنده عدم وجود آن در ادبیات نیز هست.
وی سنت تک گویی را نشان دهنده عدم تحمل غیر عنوان کرد و افزود : رمان چند صدایی ریشه در گفتگو دارد که پایه آن تبادل و مکالمه است و این عنصر ساختاری همواره در رمان و ادبیات ایرانی غایب بوده است.
عنایت سمیعی در ادامه، داستان " تو میگی من اونو کشتم " را از منظر پرداختن به گفتگو و برون رفت از تک گویی فارسی، نادر و کم نظیر خواند و گفت : تمثیل های بکار رفته و همچنین گفت و شنودهای موجود در این داستان نشان می دهد که دو شخصیت محوری آن در وضعیتی دو قطبی و گفت و شنودوار قرار دارند که همین امر به پیشبرد طرح داستانی و افشاگری شخصیت ها منجر می شود.
 سمیعی با اشاره به وجود اندیشه ای دوگانه و متضاد در دو شخصیت حاضر در این داستان، تصریح کرد : در " تو میگی من اونو کشتم " گفتگوها با فاصله گرفتن از ویژگی های دیالوگ، به گفت و شنود نزدیک شده است ، یعنی یک نفر می گوید و دیگری پاسخ می دهد. با این وجود، عناصر داستانی همچون طرح و شخصیت پردازی و موقعیت و... در دل همین گفتگوها جاری شده است.
به گزارش مهر،  محمد گودرزی  در ادامه این نشست ، داستان را حاوی دیدگاهی نمایشی با حذف تصویر عنوان کرد و گفت : گفتگو در این داستان هم عامل کنش و هم عامل روایت است که ابعاد مختلف زمانی و مکانی وقوع داستان را نیز به خوبی افشا می سازد.
وی با تاکید بر این که دیالوگ وار نوشتن مستلزم ایجاب و الزام خود متن است، یادآور شد: اگر فضا و موضوع داستان گنجایش دیالوگ گونگی نداشته باشد، نمی توان بالاجبار از این شیوه استفاده کرد. در این داستان فرصت اندیشیدن از مخاطب سلب شده و خواننده تنها در پایان آن قادر به تفکر و تامل است.
گودرزی دیگر ویژگی های داستان " تو میگی من اونو کشتم " را وجود شخصیت های ضد قهرمان، پایان باز و بدون قطعیت، موضوع و موقعیت درون متنی مرگ و ضرباهنگ تند و پرکشش داستان عنوان کرد.

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848