تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


January 15, 2006 03:15 PM

يکشنبه 25 دي ماه 84


فراخوان شعر انقلاب اسلامي اعلام شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


خانه ادبيات سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران همزمان با تجليل از شاعران انقلاب اسلامي طي فراخواني به بهترين اشعار اجتماعي در زمينه انقلاب اسلامي جوايز نفيسي اعطا مي كند .
به گزارش ايلنا به نقل از اداره كل روابط‌‏عمومي و امور بين‌‏الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران , محدوده سني شركت كنندگان در اين فراخوان بين 15 تا 30 سال است و شركت كنندگان بايد دو اثر خود را كه در موضوعات اجتماعي مرتبط با انقلاب اسلامي سروده شده را ارسال كنند . همچنين آثار چاپ شده در كتاب يا نشريات كثيرالانتشار پذيرفته نخواهد شد .
علاقمندان جهت شركت در اين فراخوان مي‌‏توانند دو اثر خود را تا تاريخ 7 بهمن 1384 به دبيرخانه اين مسابقه واقع در خيابان شهيد مطهري , بعد از چهارراه سهروردي , سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران , طبقه چهارم , معاونت فرهنگي , خانه ادبيات ارسال كنند.


 


رضا اسماعيلي :
نقش بيشتري را در كنگره‌‏هاي شعر به جوانان دهيم

تهران- خبرگزاري كار ايران


رضا اسماعيلي گفت : در كنگره‌‏هاي شعر بايد نقش بيشتري را به جوانان داد، تا تعاملي بيشتري بين شاعران نسل انقلاب و شاعران نوانديش به وجود آيد .
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس اسماعيلي افزود : از چند زاويه مي‌‏توان به كنگره شعر دفاع مقدس توجه داشت، يكي نفس برگزاري اين كنگره است كه به نظر من قابل تقدير و ارزشمند بوده و ديگري شيوه برگزاري اين كنگره‌‏ها است.
وي ادامه داد : درباره شيوه برگزاري و نحوه اجراي اين كنگره‌‏ها بايد در هر سال يك پله بالاتر برويم و سعي كنيم از نظر كيفي اين كنگره را در سطح مطلوب‌‏تري برگزار كنيم.
اين شاعر يادآور شد : در سالهاي آغازين برپايي كنگره‌‏ها، با توجه به جوي كه همزمان با جنگ به وجود آمده بود، جامعه با حماسه‌‏هاي دفاع مقدس محشور بود و در واقع جوانان اين واقعه را لمس مي‌‏كردند و براي آنها اين وقايع عيني بود . بنابراين در آن زمان شايد از نظر نوع اجرا و چگونگي نگاه به اين كنگره همه چيز متفاوت بود و تنها جريان‌‏سازي مهم بود .
اسماعيلي تاكيد كرد : اما اين روزها كه جنگ به پايان رسيده، شاعران جوان براساس شنيده‌‏هايشان به سرودن شعر مي‌‏پردازند؛ در صورتي كه دوران پس از دفاع مقدس رسالت ما را شديدتر و عميق‌‏تر مي‌‏كند و بايد با دقت نظر و دورانديشي بيشتري به اين كار بپردازيم .
وي با بيان اين مطلب كه اين كنگره‌‏ها بايد هدفمند شوند، تصريح كرد : در كنار آن بحث ثابت شعرخواني و بيان حماسه‌‏هاي دفاع مقدس، بايد به كالبدشناسي ادبيات دفاع مقدس هم توجه داشته باشيم .
رضا اسماعيلي در پايان گفت : امروز مي‌‏طلبد كه شاعران دفاع مقدس با نوع‌‏آوري، حماسه‌‏هاي آن دوران را دروني‌‏تر كنند . بنابراين امروز كه جنگ پايان يافته،بايد به جانبازان و شهدا نگاه جدي داشته باشيم .


 


پنجمين جشنواره شعر غديريه برگزار مي‌‏شود
تبريز- خبرگزاري كار ايران


پنجمين جشنواره شعر غديريه با حضور شعراي 13 شهر در شهرستان بناب برگزار مي‌‏شود.
به گزارش ايلنا، اين جشنواره به مناسبت غديرخم، روز 29 دي ماه با حضور شعرايي از شهرهاي آذرشهر ، اسلام شهر ، اهر، ايلخچي ، بناب ، تبريز ، خسروشهر ، عجب‌‏شير ، سردرود، مرند ، ملكان ، ميانه ، مياندوآب برگزار مي شود.
براي اين جشنواره 70 اثر از شعراي مختلف به دبيرخانه جشنواره ارسال شده كه هيات داوري با حضور "دكتر پيمان نويدآذر"، "آيدين فتحي" و "غلامرضا امامعلي زاده" آثار برگزيده آن را معرفي خواهد كرد.
برگزيدگان جشنواره در روز عيد سعيد غديرخم طي مراسم ويژه اي معرفي و به 10 نفر از آنان جوايز ارزنده‌‏اي اهدا خواهد شد.


 


/ چهارمين دوره جايزه ادبي بيژن جلالي /
صفدر تقي‌‏زاده: " م . آزاد " انساني وارسته و عاشق ادبيات است

تهران- خبرگزاري كار ايران


"م . آزاد" به نحوي شاعر عزيزي است و شيوه زندگي و شاعري او با هم همسان است .
"صفدر تقي‌‏زاده" با تشكر از "اسدالله شعباني" كه در انتشار آثار كودك و نوجوان "م . آزاد" در سال هاي پيش سهم زيادي داشتند، گفت‌‏:"م . آزاد" ،انسان آزاده عاشق ادبيات و نقد است كه در كل دوران شاعري‌‏اش به زبان و فكر مستقلي دست پيدا كرده است و اين مرهون آشنايي "م . آزاد" با شعر و ادبيات كهن , معاصر و ادبيات جهان است .
وي با اشاره به دامنه تاثير‌‏گذاري "م . آزاد" اظهارداشت‌‏: "آزاد" در طول سال هايي كه در آبادان مشغول تدريس بود، بر ذهن و زبان شاعران اين شهر و در سطح كل كشور تاثير بسزايي گذاشته است .
اين مترجم با اشاره به فعاليت "م . آزاد" در كانون پرورش فكري كودكان , مجله ادبي "آرش" كه "سيروس طاهباز" و "م . آزاد" در اعتبار آن نقش بسزايي داشتند، گفت‌‏: "م . آزاد" در اين سال ها نقدهايي بر شعرهاي " احمد شاملو " , " فروغ فرخزاد " و شاعران جوان‌‏تر نوشت. "م . آزاد" در همان سال ها گفت و گوي بلندي با "فروغ فرخزاد" گرفت كه اين گفت و گو در چهار شماره منتشر شد. او اولين كسي بود كه گفت شعر "فروغ فرخزاد" بايد در سطح جهاني مورد توجه قرار گيرد .
تقي‌‏زاده با اشاره به آثار "م . آزاد" اظهارداشت :آنچه براي "م. آزاد" در شعرهايش مهم است؛ سرنوشت انسان است، نگاه او، نگاهي بسيار خاص است.
وي به 30 نامه "م . آزاد" كه در سال هايي كه در آبادان بود، نوشته است، اشاره كرد و گفت‌‏: در اين نامه‌‏ها، "آزاد" به نقد و بررسي شعر بسياري از شاعران ايران پرداخته است. البته نگاه طنزآميز او در اين نامه نيز بسيار قابل تامل است .


 


/ چهارمين دوره جايزه ادبي " بيژن جلالي " برگزار شد /
سيمين بهبهاني : اهل قلم بايد از حال هم باخبر باشند
جوايز ادبي ملل مختلف جهان را به هم نزديك مي كند

تهران- خبرگزاري كار ايران


"سيمين بهبهاني" ضمن تاكيد بر اهميت جوايز ادبي گفت‌‏: جوايز ادبي نقش بسزايي در نزديك‌‏ كردن فرهنگ ها و ايجاد دموكراسي دارد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "سيمين بهبهاني" در چهارمين دوره جايزه ادبي "بيژن جلالي" با يادي از "منوچهر آتشي" درباره "م . آزاد" گفت: سابقه آشنايي من با "م . آزاد" به بيش از 30 سال پيش باز مي‌‏گردد، او مرد بسيار مغرور و بي اعتنا به ظواهر دنيا است. من همواره همت او را تحسين مي‌‏كنم، از شعرش كه بگذريم، او همواره در همه مراحل زندگي استقلال فكري خود را حفظ كرده است .
وي ادامه داد‌‏: "م . آزاد" در هيچ يك از مراحل دست ياري به سوي هيچ‌‏يك از مسوولين حكومتي دراز نكرده است. در حال حاضر با توجه شرايطي كه وجود دارد، اهل قلم بايد از حال هم باخبر باشند و به درد هم برسند .
بهبهاني با اشاره به اهميت جوايز ادبي گفت‌‏: يكي از ويژگي‌‏هاي جوايز ادبي اين است كه ملل مختلف جهان را به هم نزديك مي‌‏كند و در سرزمين‌‏هايي كه روحيه استبدادي وجود دارد، ايجاد محبت مي‌‏كند .


 


/ چهارمين دوره جايزه ادبي بيژن جلالي برگزار شد /
جواد مجابي: نوعي كابوس تنهايي دامن شاعران جوان را گرفته است
تهران- خبرگزاري كار ايران


در شعر دوره چهارم كه از دهه 60 آغاز مي شود ، نوعي سيطره كميت يا نوعي دموكراتيك كاذب و گريز از آرمان‌‏گرايي ديده مي شود و ما شاهد نوعي تفردگرايي و گريز به درون محور شعر هستيم كه از عمل گرايي و واقع گرايي سود انديش مايه مي‌‏گيرد . در اين دوره شاعران جوان به توليد شعر مي‌‏پردازند و به دليل نبود رسانه‌‏هاي ياري دهنده و غيبت آموزش دانشگاهي در مراكز فرهنگي و فقدان كارآيي نشريات ،شعر اين دوره بيشتر مورد بي اعتنايي قرار مي‌‏گيرد و نوعي كابوس تنهايي دامن شاعران جوان را مي‌‏گيرد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, " جواد مجابي " در مراسم چهارمين دوره جايزه ادبي بيژن جلالي گفت‌‏: همواره در تاريخ ادبيات ايران شاهد چهار حالت شعر ‌‏بوده ايم كه در حال حاضر شعر ما در حالت چهارم قرار دارد .
وي با اشاره به اينكه شاعري در قديم شغل محسوب مي‌‏شده است‌‏, اظهارداشت‌‏: شعر در اين دوره در خدمت ستايش ، مدح و تاريخ نويسي بوده است و متعلق به قدرت حاكمه بوده است و شاعران در اين دوره به مدح ، هجو, هزل در قالب قصيده و تعزل مي پرداختند و وصله بگير بودند.
مجابي در ادامه با اشاره به" سنايي" كه با هوشمندي خاص به تدريج متوجه سخيف بودن شغل شاعري مي‌‏شود ،گفت‌‏: در اين دوره شعر خانقاهي رواج پيدا مي‌‏كند، اگر چه در خانقاه عامه مردم شركت دارند. اما مخاطب اصلي اين شعر خواص هستند و رفته رفته شعر دو قطبي مي شود و شاعراني چون "حافظ" و "سعدي" شعرشان در هر دو قطب در حال حركت است .
وي افزود‌‏: "نيما" مدح را از شعر فارسي حذف مي كند و در شعرش سرنوشت انسان را جايگزين ستايش انسان مي كند. شعرش محدود به انسان و فرهنگ ايراني نيست .
مجابي با اشاره به دهه 50 و 40 كه طيف وسيعي از نبوغ شعري در ايران ديده مي‌‏شود اظهارداشت‌‏: اين طيف وسيع نبوغ شعري در خدمت مردم درمي‌‏آيد و همين امر باعث مي شود كه طيف وسيعي از تجربه‌‏هاي متنوع در شعر فارسي بوجود بيايد كه بخشي از آن ناشي از تفكري است كه در ادبيات غرب رايج است و بسيار از نمونه‌‏هاي شعرها در اين دوره براي اولين بارتجربه مي شود و اين فضا نويد نوعي تنوع فرهنگي را مي دهد .
وي با اشاره به دوره چهارم شعري كه از دهه 60 آغاز مي شود، گفت‌‏: سيطره كميت يا نوعي دموكراتيك كاذب و گريز از آرمان‌‏گرايي در شعر اين دوره ديده مي شود و ما شاهد نوعي تفردگرايي و گريز به درون محور شعر هستيم كه از عمل گرايي و واقع گرايي سود انديش مايه مي‌‏گيرد .
مجابي ادامه داد: در اين دوره شاعران جوان به توليد شعر مي‌‏پردازند و به دليل نبود رسانه‌‏هاي ياري دهنده و علم و غيبت آموزش دانشگاهي در مراكز فرهنگي و فقدان كارآيي نشريات شعر اين دوره بيشتر مورد بي اعتنايي قرار مي‌‏گيرد و نوعي كابوس تنهايي دامن شاعران جوان را مي‌‏گيرد .
وي با بيان مطالب فوق تاكيد كرد : اين شرايط باعث مي‌‏شود كه ميان صداهاي موجود صدايي به صدايي نرسد و حتي خود هنرمند نيز از شنيدن صداي خود محروم شود . به دليل افزايش تعداد شاعران به نوعي با كمبود مخاطب روبرو شويم , و هر كس تنها مخاطب صداي خودش باشد . اميدوارم كه فضاي جديدي در حوزه ادبيات ما به وجود بيايد كه نشان از دموكراتيسم داشته باشد و بدون هيچ سانسوري بتوانيم صداي يكديگر را بشنويم .
در ادامه، " علي اكبر گودرزي" بخش‌‏هايي از شعرها بيژن جلالي را خواند و پس از آن " محمد حقوقي " به بيان خاطراتي از "بيژن جلالي" كه به همراه "منوچهر بديعي" قرار بود كه در رستوران سورن كه پاتوق هميشگي آنها بود مثلثي را تشكيل بدهند ، پرداخت و ادامه داد: اين مثلث هرگز تشكيل نشد و بعدها مثلثي با حضور "مفتون اميني" , من و "براهني" تشكيل شد و البته بعدها اين مثلث نيز تعطيل شد و رابطه من با "بيژن جلالي" و "علي اكبر گودرزي" شكل ديگري به خود گرفت.
وي ادامه داد: مساله اصلي در شعر براي من ساخت شعر است و من شعرهاي "م . آزاد" را شعري فرا معنايي مي دانم. شعر "م . آزاد" را با هيچ ملاكي نمي توانيم معنا كنيم، شعري هاي او در مقامي قرار دارند كه مي توان آنها را با غزليات شمس مقايسه كرد .
در ادامه، محمد علي سپانلو با اشاره به قابليت هاي شعرهاي "م . آزاد" و "مفتون اميني" گفت‌‏: "م . آزاد" اولين كسي بود كه روي كتاب من نقد نوشت و اين نقد در 4 شماره پياپي در مجله فردوسي منتشر شد، اين نقد به دور از هر گونه غرض‌‏ورزي نوشته شده بود كه در شعرهاي بعدي من تاثير گذار بوده و در ادامه شعري به عنوان غلاميات نيز براي حاضران خواند .
در پايان مراسم، "سيد علي صالحي" با يادي از "م . آزاد" كه در بستر بيماري خوابيده است، شعري براي حاضران قرائت كرد و در اين مراسم "داريوش مهرجويي"," محمد دولت‌‏آبادي" و تعدادي از هنرمندان حضور داشتند .


 


شعرهاي تازه‌ي احمد قربان‌زاده در “چشمانت چون آفريقاست” منتشر مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


احمد قربان‌زاده تازه‌ترين مجموعه شعرش را با نام “چشمانت چون آفريقاست” به‌دست چاپ سپرد.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌اين مجموعه شعرهاي سروده‌شده‌ي چهار سال گذشته او را دربر مي‌گيرد كه نشر گيلكان آن‌را منتشر مي‌كند.
قربان‌زاده كه از سال 80 در همكاري با گروه پژوهشگران ايران (فعال در تهران) به تحقيق و تهيه شناخت‌نامه‌اي از زندگي و آثار مشاهير و هنرمندان گيلاني از آغاز تا امروز اشتغال دارد، تعداد اين افراد را نزديك به يك‌هزار و 270 نفر عنوان كرد.
او همچنين در ساخت فيلم‌هايي به‌عنوان مدير توليد، دستيار كارگردان و برنامه‌ريز فعاليت كرده است.
از وي كه زاده سال 1326 در يكي از روستاهاي بندر انزلي است، تاكنون مجموعه‌هاي شعر “آن‌سوي فاصله” (57)، “در سپيده‌دمان فروردين” (78 ) و “شناسنامه” (81) منتشر شده‌اند.


 
 
هم‌زمان با جشنواره‌ي خليج فارس،
شب شعر «قلب آبي» در اهواز برگزار مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


هم‌زمان با جشنواره كشوري خليج فارس، شب شعر ” قلب آبي “ برگزار مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اين شب شعر را مركز آفرينش‌هاي ادبي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با حضور شاعران، اعضا و مربيان اين كانون برگزار مي‌كند.
شب شعر ” قلب آبي “ روز پنج‌شنبه، 22 دي ماه 84، از ساعت 15 تا 17 در اهواز‏، فاز دو پادادشهر، مجتمع فرهنگي و هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود.


 
 
سومين جشنواره ي ادبي اصفهان آغاز شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اصفهان
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


سومين جشنواره ادبي اصفهان با حضور كارشناسان و صاحب‌نظران فرهنگي در كتابخانه‌ي مركزي شهرداري اصفهان آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرنگار ايسنا،‌ عليرضا حسيني - مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان اصفهان در مراسم افتتاحيه سومين جايزه ادبي اصفهان گفت:‌ آن چه كه در جشنواره‌هاي فرهنگي وهنري نمايان مي‌شود، زمينه‌ساز بستر فرهنگي است و جايزه‌ي ادبي اصفهان نيز به منظور كشف و بروز استعدادها و جمع‌آوري آثار و انتشار آن‌ها برگزار مي‌شود.
رضايي - دبير جشنواره جايزه ادبي اصفهان نيز در اين مراسم هدف از برگزاري اين جشنواره را، ارتقاء سطح ادبي داستان عنوان نمود و گفت:‌جشنواره ادبي اصفهان شامل 6 بخش از جمله، ادبيات داستاني معاصر،‌ ادبيات كودك و نوجوان، رمان، داستان كوتاه، بخش كوتاه‌هاي ادبي و ادبيات ايثار و مقاومت مي‌باشد.
وي گفت: در مجموع 1213 نفر در بخش‌هاي مختلف اين جشنواره از سراسر كشور حضور دارند و به نفرات برگزيده جوايزي اهدا خواهد شد.
دبير جشنواره ادبي اصفهان با بيان اينكه از 600 اثر رسيده به دبيرخانه جشنواره اول اكنون 1213 اثر به دبيرخانه جشنواره سوم رسيده است گفت: با رشدي كه جشنواره سوم نشان مي‌دهد حاكي از جايگاه خاصي است كه جايزه ادبي اصفهان در ميان آثار فرهنگي نمودار گشته است و اميدواريم چهارمين دوره آن نيز در سال آينده با موفقيت برگزار گردد.
وي در پايان آثار ارسالي به دبيرخانه سومين جشنواره جايزه ادبي اصفهان را شامل 58 اثر در بخش ادبيات داستاني،‌88 اثر در بخش ادبيات كودك و نوجوان، 58 اثر در بخش ادبيات داستاني، 88 اثر در بخش ادبيات كوك و نوجوان، 63 اثر در بخش رمان، 900 اثر در بخش داستان كوتاه، 14 اثر در بخش كوتاهه‌هاي ادبي و 90 اثر در بخش ادبيات ايثار و مقاومت عنوان نمود.
گفتني است سومين جشنواره ادبي اصفهان تا 22 دي ماه در كتابخانه مركزي شهرداري اصفهان برگزار مي‌شود.


 
 
کیوان قدرخواه، شاعر اصفهان / گزارشی از مراسم سالمرگ کیوان قدرخواه 
   مراسم بزرگذاشت سالمرگ كيوان قدرخواه بر مزار وى 
   
 اصفهان دارای تاریخ و فرهنگی غنی است که آن را، از جمله، حاصل حضور اقوام گوناگون و گروندگان ادیان و آیین‌های مختلف می‌دانند. هرچه هست، ادبیات معاصر ایران با نام نویسندگان بزرگی، برخاسته از این شهر، پیوند خورده است. در سالهای گذشته چند تن از اینان، و همه به مرگی زودهنگام، از میان ما رفتند. پس از احمدمیرعلایی و هوشنگ گلشیری، کیوان قدرخواه بود که پس از یک دوره‌ی طولانی بیماری، ۲۱ دیماه ۱۳۸۳ درگذشت.
روز چهارشنبه، ۲۱ دیماه، به مناسبت اولین سالمرگ کیوان قدرخواه نزدیکان، دوستان و دوستدارانش، همراه با جمعی از نویسندگان و هنرمندان اصفهان در گورستان باغ رضوان این شهر بر مزار او گردآمدند تا یادش را گرامی بدارند. مراسم را یکی از دوستان قدیمی او آغاز کرد و سپس محمد رحیم اخوت، داستان‌نویس، شعری از قدرخواه را برای حاضران خواند. اخوت تذکر داد «کیوان قدرخواه را باید شاعر اصفهان خواند و نه شاعر اصفهانی. چرا که او بیش از هر کس دیگر اصفهان را سروده است.»
علاقه‌ی کیوان قدرخواه به شعر به دوران دبیرستان و مطالعه‌ی شعر کلاسیک بازمی‌گردد. او در ادامه‌ی این علاقمندی در دهه‌ی چهل با کار نیما و شاعران مطرح آن روزگار آشنا می‌شود و از طرفداران شعرهای جمعی می‌شود که در «جزوه‌ی شعر» کارشان را منتشر می‌کردند و اغلب از اصحاب «حجم» بودند. کیوان قدرخواه در تب و تاب سالهای انقلاب دفتر شعری منتشر می‌کند که خود آن را بسیار شعاری می‌یابد و بلافاصله تمام نسخه‌هایش را گردآورده و می‌سوزاند.
در سالهای دهه‌ی شصت و هفتاد با اعضای سابق جُنگ اصفهان و شاعران و نویسندگان اصفهانی، از جمله احمد میرعلایی، محمد حقوقی، هوشنگ گلشیری و ... آشنایی نزدیک‌تری پیدا می‌کند که در کارش تاثیر به‌سزایی برجا گذاشته است. انتشار گوشه‌های اصفهان، ۱۳۷۰ و پری‌خوانی‌ها، ۷۳، او را به عنوان شاعری جدی و متفاوت به دوستداران شعر می‌شناساند و جایگاه او را در میان هم‌نسلانش تثبیت می‌کند.
قدرخواه در بسیاری از شعرهایش کوشش کرده تا نوعی شعر را که در غرب به «شعر نمایشی» معروف است در زبان فارسی معرفی کند. در این شعرها شاعر با بهره‌گیری از مونولوگ‌ها و دیالوگ‌ها سعی دارد شخصیت‌هایی بیافریند و از امکانات نمایش برای خلق شعرهای چندصدایی بهره گیرد. و اینک در سالروز خاموشی شاعر، در یک عصر سرد و ابری دی‌ماه، هنگامی که جمعیت رفته رفته پراکنده می‌شوند، آوای سوزناک نی، آواز سوزناک‌تر همسرش ناهید (ناهید دایی‌جواد، خواننده و معلم آواز)، را همراهی می‌کند که بر مزار او می‌خواند:
«سر خاکت ببارم آنقدر اشک
که چون روید گلی،  روید از آن گل...»
شاعر چند سال پیش از مرگ در شعری به نام «مجلس وصیت کردن کیوان به سودابه» سروده بود:
«هرچند از مرزی بی‌بازگشت گذشته‌ام
شاید روزی
صدایی بشنوی
و لحظه‌ای مرا به یاد بیاوری
من به آن لحظه چنگ می‌زنم
آن را چون سکه‌ی زرینی در مشت می‌فشارم
و رهایش نمی‌کنم
رهایش نمی‌کنم
گرچه همه‌ی فرشتگان رستاخیز رهایم کنند!»
(مجلس وصيت کردن کيوان به سودابه، مجلس سيزدهم، دفتر «از تواریخ ایام»)
از کیوان قدرخواه، به‌جز آن دفتر سوخته، چهار مجموعه شعر منتشر شده است: «گوشه‌های اصفهان» (۱۳۷۰)، «پریخوانی‌ها» (۱۳۷۳)، «از تواریخ ایام» (۱۳۷۷) و «سایه‌های نیاسرم» (۱۳۸۱).
بهزاد کشمیری‌پور، گزارشگر صدای آلمان، اصفهان
 



همه چيز لنگرود از منظر شاعران و نوازندگان و نويسندگان


جلسه ماهانه انجمن همیاران لنگرود بعداز‌ظهرفردا (دوشنبه 19 دی) با حضور شمس لنگرودی، مهدی غبرایی، قاسم كشكولی، علی محمد مسیحا و كريم رجب‌زاده در تالار بتهوون خانه‌ي هنرمندان ايران برگزار مي‌شود.
به گزارش سایت خبری خانه‌ی هنرمندان ایران از جمله اهداف این انجمن كه در اساسنامه به آن اشاره شده، فراهم كردن راه‌های گوناگون اعتلای فرهنگی لنگرود و بالا بردن سطح فرهنگ و اقتصاد آن شهرستان و نیز آشنا كردن مردم ایران با تاریخ لنگرود و جاذبه‌های سیاحتی آن خطه از كشورمان است.
انجمن همیاران لنگرود كه هیات موسس آن را افرادی همچون محمد فقیهی لنگرودی، ابوالفضل ثابت، پشوتن آل بویه، عباس دواچی و اكبر ساعتچی تشكیل داده‌اند، پیش از این برای پژوهشگران و شاعران و مترجمان لنگرودی نیز بزرگداشت برگزار كرده بود كه از آن میان می‌توان به بزرگداشت‌هایی برای شمس لنگرودی، هادی غبرایی، محمود پاینده و بهمن طوسی اشاره كرد.
در اين برنامه كه با شعرخواني عده‌اي از شاعران جوان و پيش‌كسوت لنگرود نيز همراه است مزدا شاهاني، حسين حجام و زمان خيري به اجراي موسيقي خواهند پرداخت.
عموم علاقه‌مندان به فرهنگ گیل و دیلم براي آشنایی بیشتر با فرهنگ و اهل فرهنگ لنگرود می‌توانند در ساعت 17 روز یاد شده به تالار بتهوون خانه‌ی هنرمندان ایران مراجعه كنند.


 


ترجمه ناپذيري شعر فارسي ، نقطه قوت آن است


علي معلم دامغاني ، شاعر معاصر در پاسخ به ادعاي برخي در خصوص ضعف شعر فارسي به دليل ترجمه ناپذير بودن آن ، گفت : ترجمه ناپذيري شعر فارسي به زبانهاي غربي نشانه غنا و قوت است ، نه ضعف.
معلم با بيان اين مطلب افزود: شعر شاعران ايراني بسيار عميق است ، تا آنجا که ما به ازاي ظاهري و تکنيکي آن در زبانهاي اروپايي و امريکايي وجود ندارد.
اين شاعر معاصر افزود: ادبيات شرق با لايه هاي عميق روح انساني سروکار دارد و بسيار بالاتر از فضاي شعر غربي است. بنابراين مترجمان غربي قادر به ترجمه آن نيستند و نمي توانند در مورد آن ، حق مطلب را به جاي آورند.
به گزارش مهر، وي تاکيد کرد: با وجود اين که در سالهاي اخير، غربيها تلاش بسياري کرده اند تا اشعار حافظ، مولانا، خيام و ديگر قله هاي ادب پارسي را ترجمه کنند، ولي هيچ گاه نتوانسته اند حقيقت مضامين اشعار آنها را منعکس کنند.
 



«شور دروني» عامل حضور شاعر در کنگره شعر دفاع مقدس است ؛ نه شعر تازه


محمدعلي بهمني ، شاعر معاصر گفت : به نظر من ، امسال نگرش شعر دفاع مقدس با اعتبار و ايده هاي بهتر و نگاه هاي کاشف تر و بها دادن به جوانترها، پربارتر خواهد بود.
اين شاعر معاصر ، با بيان اين مطلب افزود: ارزشي که در اين کنگره به جوانان داده شده ، بسيار مفيد است و اين که گاه نسل گذشته جوانان را بر نمي تابند و يا نسل جديد سليقه گذشتگان را نمي پذيرند ، هميشه در تاريخ بوده است اما قرار گرفتن اين 2 نسل در کنار هم و در يک فضا ، بسيار در پيشبرد اهداف فرهنگ و ادب متعهد مثمرثمر است.
وي تصريح کرد: بسياري از شعرها شکوه دفاع مقدس را به زيبايي بيان کرده اند. در اين کنگره بايد به رفتار شعري شعر توجه بسياري شود که اين شاعران به عنوان يک وظيفه تحليلي حضور پيدا نکرده باشند بلکه شور درون ، آنها را به سمت اين کنگره کشانده باشد. بهمني به مهر يادآور شد: دليلي ندارد که از همه دعوت شود و اين گروه براي رفتن به کنگره ، شعري هم بسرايند بلکه در اين کنگره کساني بايد باشند که شور درونشان ، آنها را به اين عرصه کشيده است ، در نتيجه ، آثار ارائه شده نيز آثار دروني و جوششي باشد نه بيروني و ساختگي.


 


کتاب"ازسمرقند چو قند"بیانگر پیوند شاعران ماوراء‌النهر و ایران است


"ابراهيم خدايار" نويسنده كتاب "از سمرقند چو قند" معتقد است كه اين كتاب بيانگر پيوند شاعران ماوراء‌النهر با شاعران ايران است.
به‌گزارش روزيكشنبه روابط عمومي كانون ادبيات ايران، وي كه در نشست نقد و بررسي كتاب از سمرقند چو قند سخن مي‌گفت،افزود: اين كتاب برگرفته از قصه كنيزك و پادشاه مثنوي مولانا جلال‌الدين محمد بلخي (رومي) است.
وي اظهار داشت: با نگاهي به تحولات تاريخي قرن بيستم در مي‌يابيم كه اين تحولات سه مقطع تاريخي حساس را بر اين منطقه رقم زده است.
وي تصريح كرد: در دوره‌اول كه از سال ‪ ۱۹۰۰‬تا‪ ۱۹۲۴‬را در بر مي‌گيرد، زبان فارسي، زبان علمي و مدرسه‌اي بوده است.
به گفته خدايار، در دوره دوم كه زمان تسلط كمونيسم بر اين سرزمين بوده، زبان فارسي چهره مخدوشي داشته و دانستن زبان فارسي مساوي با مسلماني بوده و روشنفكران را به جرم دانستن زبان فارسي اعدام مي‌كردند.
اين نويسنده يادآورشد:در دوره سوم كه از سال ‪ ۱۹۹۱‬تاكنون است، اين نگاه به زبان فارسي تلطيف شده و دانستن زبان فارسي در واقع بازگشت به خويشتن و گذشته‌ها قلمداد شده است.
"ضياء قاسمي" شاعر افغانستاني نيز در مورد كتاب "از سمرقند چوقند" گفت:
در لايه‌هاي مختلف اين اثر مخاطب به اشعاري برمي‌خورد كه چندان لذت بخش نيست و چيزي در سطح كلان ادبيات فارسي براي عرضه ندارد، شعرهايي ابتدايي كه به شعرهاي سده‌هاي نخستين فارسي نزديك است.
وي اظهار داشت : از نظر نبايد دور داشت كه هر از گاهي نيز با شعرهاي زيبايي رو به‌رو مي‌شويم كه نشان مي‌دهد تخيل شعري در اشعار اين كتاب وجود دارد.
كتاب "از سمرقند چو قند" تاليف "ابراهيم خدايار" به تازگي توسط نشر اشاره و با همكاري مركز تحقيقات زبان و ادبيات فارسي دانشگاه تربيت مدرس منتشر شده است.
دراين مجموعه اشعار‪ ۲۰‬شاعر فارسي زبان ازبك از جمله حيات نعمت سمرقندي، حضرت صباحي عبدالله سبحان، عبدالله رحمان، شادي كريم و سعيده سينوي گردآوري شده است.
"باغ بسيار درخت" گزيده شعر معاصر ايران، افغانستان و ازبكستان، "سفر به شرق" و "ضرب‌المثل‌هاي فارسي ازبكي" از ديگر كتاب‌هاي ابراهيم خدايار است.


 


شقايق قندهاري: تركيب ثابت هيات داوران كتاب سال انتخاب چهره‌هاي ثابتي را در بخش شعر كودك سبب شده است
ایسنا


در بخش شعر كتاب سال هر ساله چهره‌هاي ثابتي انتخاب مي‌شوند،‌ درحالي‌كه ما شاعران ناشناخته‌ي زيادي داريم. شقايق قندهاري _ مترجم ادبيات كودكان و نوجوانان _ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: به نظر من اين مشكل از محدوديت بينش هيات داوران يا تغيير نكردن تركيب آنان نشات مي‌گيرد. او تاكيد كرد: زماني‌كه تركيب هيات داوران كوچك‌ترين تغييري نكند، بينش فكري ثابتي نسبت به اين گزينش اقدام خواهد كرد و با توجه به اين‌كه در اين انتخاب سليقه هم دخيل است، وجود چهره‌هاي ثابت منتخب جزو لاينفك اين گزينش‌ها مي‌شود. او تاكيد كرد: هيات داوران در حوزه‌هاي مختلف تاليف،‌ ترجمه و شعر، بايد كاملا متخصص و صاحب‌نظر باشند؛ آن‌ها بايد از اين قدرت برخوردار باشند كه بدون هيچ پيش‌داوري ذهني كتاب‌ها را بررسي كنند. وي در ادامه تصريح كرد: لازمه‌ي چنين شرايطي اين است كه تركيب هيات داوران در هيچ دوره‌اي ثابت نماند و هر سال تغيير كند، چراكه هيات داوران هر ساله در ميان كتاب‌ها سراغ ويژگي‌هاي خاصي مي‌روند، به‌اين ترتيب متاسفانه خيلي از كتاب‌هاي خوب با اين وضعيت مظلوم مي‌مانند. قندهاري گفت: اگر طيف داوران آراي‌ مختلف داشته باشند و در اين زمينه از پيش‌كسوتان و افرادي كه صاحب‌نظرند، استفاده شود، تنوع آرا ناخودآگاه حفظ خواهد شد و اين شرايط خود به‌خود گستره‌ي انتخاب‌ها را وسيع‌تر خواهد كرد.


 


محمدامين ركني: گزيده‌هاي ادبي دانشجو را تنبل و پخته‌خوار مي‌كنند
ایسنا


به اعتقاد يك استاد دانشگاه، از ويژگي‌هاي يك گزيده ادبي خوب و مناسب آن است كه دانشجو را با مرجع اصلي آشنا كند و دانشجو تشويق شود به اين‌كه اثر اصلي را هم بخواند. دكتر محمدامين ركني در گفت‌وگويي با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان خاطرنشان كرد: گزيده‌هاي ادبي دانشجويان را تنبل بار مي‌آورند و به اصطلاح ”پخته‌خوار“ مي‌كنند. وقتي دانشجويان اين گزيده‌ها را - كه اغلب همراه با توضيحات كامل است - در دست داشته باشند، به مراجع اصلي احساس نياز نمي‌كنند و به همين دليل است كه بسياري از دانشجويان با مراجع بيگانه‌اند. حتا تعدادي از آن‌ها شيوه استفاده از فرهنگ‌ها را هم نمي‌دانند، چراكه معاني كلمه‌ها، بيت‌ها و جمله‌ها را در گزيده‌ها نوشته‌اند. وي با اشاره به اين‌كه باني گزيده‌سازي و انتشار گزيده‌هاي ادبي، مؤسسه انتشاراتي اميركبير بود و از سال 50 به بعد تعداد زيادي از گزيده‌هاي ادبي كلاسيك فارسي را منتشر كرد، توضيح داد: در آن وقت دكتر گوهرين، دكتر انوري و دكتر اسلامي و... همكاري كردند و برگزيده آثار مهم ادبيات فارسي را منتشر كردند. به اين ترتيب يك مجموعه 30 ـ 40 جلدي منتشر شد و به‌سرعت گزينه‌نويسي باب شد و نيز تاسيس دانشگاه‌هاي آزاد‏‎، غيرانتفاعي و... و هم‌چنين افزايش تعداد دانشجويان، جامعه دانشگاهي را بر آن داشت به گزيده‌سازي و گزيده‌پردازي بپردازد. ركني تصريح كرد: زماني اين گزيده‌ها قابل استفاده هستند كه توضيحات را به‌طور كامل نداده باشند، يعني به‌طور ” خودخوان“ نباشند. عضو هيات علمي دانشگاه پيام ‌نور اهواز در عين حال درباره اهميت گزيده‌هاي ادبي گفت: بعضي از منابع ما بسيار حجيم‌اند و دانشجو نمي‌داند كه كدام قسمت از آن متن‌ها قابل استفاده است؛ مثل كتاب‌هاي تاريخ جهان‌گشاي جويني، مرزبان‌نامه و ... در نتيجه استادان زبان و ادبيات فارسي با برگزيده‌هايي كه منتشر مي‌كنند، حاصل سال‌ها مطالعه، اندوخته‌ها و تجربه‌شان را منتقل مي‌كنند.


 


شعرخواني 115 شاعر در يادنامه‌ي هفته‌ي شعر خوشه با تنظيم شاملو
ایسنا


يادنامه نخستين هفته شعر خوشه (زيباترين شعر نو) كه كار تهيه و تنظيمش را احمد شاملو در زمان حياتش انجام داده بود، با تغيير ناشر منتشر شد. به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين كتاب ازسوي انتشارات نگاه به‌چاپ رسيده و ناشر در مقدمه‌اي كه در نگارش آن از خبرها و مقاله‌هاي نوشته‌شده توسط كساني همچون رضا براهني، جواد مجابي، صادق هاتفي و كوروش مهربان در روزنامه‌هاي اطلاعات و كيهان به‌تاريخ مهرماه سال 1347 درباره شب‌هاي شعر خوشه استفاده شده، آورده است: شب‌هاي شعر خوشه توانست راه‌گشاي آينده‌اي سالم‌تر در شعر معاصر باشد؛ چراكه شاعر در برخورد مستقيم خويش با مردم، ارزش‌هاي خود را بازشناخت يا برعكس، از محدوديت و فردگرايي خويش آگاه شد... شب‌هاي هفته شعر خوشه از 24 تا 28 شهريورماه سال 1347 به‌مدت چهار شب در باشگاه شهرداري تهران برگزار شد. هم‌زمان با برگزاري اين شب شعر، نمايشنامه «‌چشم به‌راه گودو» نوشته ساموئل بكت به كارگرداني داوود رشيدي و با بازي او، پرويز كاردان، پرويز صياد و سيروس افخمي به‌اجرا درآمد. منصوره حسيني و اردشير محصص نيز در طول برگزاري اين شب شعر نمايشگاهي از آثار نقاشي و كاريكاتور خود را براي تماشا گذاشته بودند. در اين كتاب، پس از آمدن دو شعر از نيما يوشيج و فروغ فرخزاد، نام‌هاي 115 شاعر به‌همراه شعرهايي كه در اين شب شعر توسط آن‌ها خوانده شده، آمده است. اسماعيل خويي، محمدعلي سپانلو، اسماعيل شاهرودي (آينده)، صالح وحدت، شهرام شاهرختاش، كيومرث منشي‌زاده، سيروس مشفقي، محمدتقي كريميان، احمدرضا احمدي، احمد اللهياري، منصور اوجي، محمدرضا فشاهي، اكبر ذوالقرنين، غلامحسين سالمي، محسن الهامي، پروانه مهيمن، اسماعيل نوري علاء، پرتو نوري علاء، نادر نادرپور، سياوش مطهري، منوچهر آتشي، م. آزاد، ابوالقاسم ايراني، حسن بايرامي، نصرت‌الله رحماني، كاظم كريميان، جواد شجاعي‌فرد، محمود كيانوش، محمدجواد محبت، فريدون مشيري، رقيه كاوياني، مهدي اخوان ثالث، منصور برمكي، عزت‌الله زنگنه، حسن شهپري، عبدالله كوثري، ف.ا.نيسان، ارونگ خضرايي، عبدالجواد محبي، رضا براهني، عبدالعلي دستغيب، يدالله رويايي، كاظم‌ سادات اشكوري، سيروس شميسا، احمد شاملو، جواد مجابي، مهدي معدنيان، اصغر واقدي، امير شوشتري، ا. نيستاني، حميد مصدق، اورج، پرويز كريمي، م. خزه، محسن كريمي، محمدرضا شفيعي كدكني، م. طاهر نوكنده، مهوش مساعد، حسن كرمي، م. امجدي، صمد تحويلداري، هوشنگ چالنگي، مهين مهريار، علي باباچاهي، حسن هنرمندي، عدنان غريفي، محمد آذري، جعفر حميدي، هوشنگ گلشيري، عظيم خليلي، فريده فرجام، رضا خسروي، ژيلا مساعد، هوشنگ آزادي‌ور، ايرج جنتي عطايي، بهروز ونداديان، پرويز خضرايي، عنايت‌الله نجدي سميعي، مجيد فروتن، هوشنگ ايراني، رامي، منوچهر لمعه، م. بهنود، محمد كريم‌زاده، مشكيان، طاهره صفارزاده، احيا اشراقي، محمد حقوقي، ج. پيمان، سهراب سپهري، احمد جليلي، پرويز صالحي، ا. فرجام، نازلي اميرقاسمي، حفيظ‌ الله بريري، كاميار شاپور، منصور ملكي، رضا قلاجوري، صفورا نيري، م. مويد، ا. همام، مهشيد درگهي، احمد بهشتي، منصور اوجي، نادر شهرام، احمد خزاعي، نظام ركني، داوود رمزي، عمران صلاحي، عبدالرسول حامدي، هرمز شهدادي، ژوزف بهنامي و جلال سرفراز كساني هستند كه در شب شعر خوشه شعرخواني كرده‌اند. نشر نگاه علاوه بر انتشار اين كتاب كه هنوز توزيع نشده است، تعدادي از مجموعه‌هاي شعر شاملو را ازجمله چاپ دهم «‌ابراهيم در آتش»، چاپ دوم «‌در آستانه»، چاپ هشتم «آيدا در آينه» و «مرثيه‌هاي خاك و شكفتن در مه» و «ققنوس در باران» را كه چاپ اول‌هاي اين ناشر هستند، به‌تازگي در يك قالب منتشر كرده است. همچنين جلد سوم مجموعه آثار احمد شاملو كه شامل نمايش‌نامه‌هاي ترجمه‌شده او هستند به نام‌هاي: «مفتخورها»‌ نوشته گرگه‌ئي چي كي،‌«‌عروسي خون» فدريكو گارسيا لوركا، «‌درخت سيزدهم»، آندره ژيد، «سي زيف» و مرگ روبر مرل و «نصف شب است ديگر، دكتر شواتيزر» نوشته ژيلبر سسبرول نيز براي انتشار آماده هستند.


 


كيارنگ علايي: تعليق و بي‌هويتي نسل جوان امروز، نويسندگان را از پرداختن به ادبيات بومي دور كرده است
ایسنا


مرتفع نشدن نيازهاي مفرط نويسنده از جهان و احساس بي‌هويتي در بين نسل جوان امروز، نويسندگان را از دنياي پيرامون خود دور كرده و موجب خلق فضاهاي ذهني شده است. كيارنگ علايي _ نويسنده و كارگردان جوان مشهدي _ در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: اينكه جايگاه جهاني ما در دنياي امروز كجاست؟ از چه توانائي‌هايي برخوردار است و تاريخ بيش از او چه كاركردي مي‌تواند داشته باشد، سوالاتي است كه در پيدايش نهضت‌هاي فيلم‌سازي و داستان‌نويسي، آغازگر راهي براي رويكرد نويسنده به سمت فضاي غير واقعي مي‌شود. وي افزود: در ادبيات داستاني ما، فاصله چنداني با مرزهاي استاندارد جهاني احساس نمي‌شود و همجوار بودن آن در سطح جهاني ناشي از عدم مخاطب‌يابي مناسب است. او اذعان كرد: فاصله ميان نويسنده و مخاطب را مي‌توان با برگزاري جلسات نقد كم رنگ كرد ضمن اينكه ارتباط نويسنده و مخاطب مي‌تواند منجر به از بين رفتن فضاي بي اعتمادي نسبت به نويسندگان گمنام شود. وي با اشاره به وضعيت فعلي چاپ و نشر در كشور گفت: بحث چاپ و نشر امروزه با نوعي موازات اقتصادي روبه‌رو است و فروش بالاي كتاب را مي‌توان مرهون دو مساله دانست. مسئله اول، حركت كتاب در خلاف جهت جريان‌ و طرح مسائلي توسط نويسنده مي‌باشد كه مخاطب از بيان آن عاجز است و مساله دوم شهرت نويسنده و اعتماد مخاطب به وي است. علايي در ادامه درباره نقش كارگاه‌هاي نويسندگي گفت: نويسندگي امري ذاتي و جوششي است نه كوششي؛ و مزيت كارگاهها صرفا شكوفا كردن مستعدين علاقه‌مند است. وي درباره نقش جوايز ادبي و برگزاري جشنواره‌هاي ادبي گفت: كاركرد جشنواره در هنر، ‌اصولا در هاله‌اي از ابهام قرار داشته و شفاف نيست چرا كه مي‌تواند ضمن كمك كردن در جهت پيشرفت، بازدارنده نيز باشد؛ اما آنچه در اين ميان از اهميت بيشتري برخوردار است، نحوه اجرايي جشنواره‌هاست. عضو هيات داوران جشنواره ادبيات داستاني خراسان رضوي با بيان اينكه جهت گيري و خط مشي سياسي، بزرگترين آفتي است كه جشنواره‌ها را تهديد مي‌كند، گفت: كاركرد جشنواره زماني مي‌تواند مثمر ثمر باشد كه در راستاي پيشرفت ادبيات گام بردارد.


 


به‌ياد پركشيدگان سانحه‌ي سقوط هواپيماي C130، مراسم شعرخواني "بر بال مرغان مهاجر" برگزار مي‌شود
ایسنا
 
به‌مناسبت فرا رسيدن چهلمين روز شهادت همكاران خبرنگار و عكاس‌مان در سانحه‌ي سقوط هواپيماي C130، مراسم شب شعري در محل خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) برگزار مي‌شود. به‌اين منظور، جمعي از شاعران و روزنامه‌نگاران، از ساعت 15:30 روز دوشنبه 26 دي‌ماه جاري در سالن شهيد محمدحسن قريب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) _ واقع در تهران، خيابان انقلاب، روبه‌روي سردر دانشگاه تهران، خيابان فخر رازي، خيابان شهداي ژاندارمري، شماره‌ي 155 _ گرد هم مي‌آيند؛ تا ياد هم‌كاران پركشده‌شان را گرامي دارند.

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است