تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

December 30, 2005 06:27 PM

پنج شنبه 8 دي ماه 84

*برگزيدگان جشنواره ادبي مددجويان زندان‌هاي كشور معرفي شدند*
مديركل فرهنگي وهنري سازمان زندان‌ها:
امور فرهنگي به مثابه روشي در درمان و بازپروري مددجويان است
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فقه و حقوق - حقوق اجتماعي


همزمان با ميلاد حضرت عيسي مسيح(ع) برگزيدگان جشنواره ادبي مددجويان زندان‌هاي كشور به ميزباني اداره‌ي كل زندان‌هاي گيلان در مجتمع فرهنگي و هنري خاتم النبياء رشت با حضور مسوولان كشوري، استاني و مددجويان برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، در اين مراسم عدالتي، مديركل فرهنگي و هنري سازمان زندان‌هاي كشور به برگزاري جشنواره‌هاي متنوع فرهنگي و هنري به ويژه جشنواره‌هاي ادبي اشاره كرد و هدف از اين جشنواره‌ها را بازگشت سعادتمندانه مددجويان به آغوش جامعه و اصلاح و تربيت و تعليم وتربيت برشمرد.
وي همچنين امور ادبي و فرهنگي را به مثابه يك روش در درمان و بازپروري و بازتواني مددجويان عنوان و تصريح كرد: بحث ديگر، هنجار سازي و هنجارپذيري اجتماعي مددجويان است كه مددجويان در گروه‌هاي بزرگسال و نوجوان آداب و روش‌هاي زندگي اجتماعي و مهارت‌هاي زندگي را بهتر بياموزند. هم چنين رشد و ارتقاء فرهنگي مددجويان و ارتقاء سطح آثار و تعامل و تبادل فرهنگي مددجويان از ديگر اهداف برگزاري اين جشنواره است.
در پايان نيز بهبهاني، رييس اداره فرهنگي و تربيتي زندان‌هاي گيلان هدف از اين جشنواره را ارائه تراوشات ناشي از فعالت‌هاي اصلاح و تربيت مددجويان دانست كه ماموريت اصلي سازمان زندان‌هاست.
براساس اين گزارش اين دوره از مسابقات با حضور 22 استان كشور با بيش از 300 اثر ارسالي در 5 رشته روزنامه ديواري، شعر، قطعه ادبي، خاطره و قصه كه توسط هيات داوران در يك هفته كاري مورد بررسي قرار گرفته است.


 



رئيس شوراي تهران دفترتحكيم وحدت از برگزاري مراسم شب شعر و خاطره در مقابل منزل گنجي خبر داد
تهران- خبرگزاري كار ايران


رئيس شوراي تهران دفترتحكيم وحدت، گفت: مراسم شب شعر و خاطره به ياد روزنامه‌‏نگار زنداني؛ اكبر گنجي، پنج شنبه شب از سوي دفتر تحكيم وحدت برگزار مي‌‏شود.
مسعود دهقان در گفت‌‏وگو با خبرنگار "ايلنا"، گفت: اين مراسم با حضور جمعي از فعالان سياسي روزنامه‌‏نگاران و علاقه‌‏مندان به اين زندانيان سياسي از ساعت 19 در مقابل منزل اكبر گنجي برگزار خواهد شد.
وي تصريح كرد: هدف ما از جمع شدن مقابل منزل اكبر گنجي و برگزاري اين مراسم، زنده نگه داشتن ياد اين روزنامه نگار است و قصد داريم تا تسلي خاطري براي خانواده اين زنداني سياسي باشيم.


 



" حميد اديب " ، شاعر " سال هاي دور " درگذشت
تهران- خبرگزاري كار ايران


"حميد اديب"، شاعر " سال هاي دور" روز گذشته بر اثر سكته مغزي درگذشت و امروز در ميان شانه هاي دوستدارانش از مقابل بيمارستان "آراد" تشييع شد تا در قطعه هنرمندان آرام بگيرد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا,‌‏"حميد اديب" متولد سال 1327 خمين كه رشته تحصيلي خود را در رشته برق قدرت به پايان رساند و اولين مجموعه شعرش را سال 1368 با عنوان "ما از اهالي اقيانوس بوديم" منتشر كرد. او دركنار سرودن شعر دستي در موسيقي نيز داشت و در تنبك نوازي، يكي از شاگردان "ناصر فرهنگ فر" بود .
شايان ذكر است‌‏, "اديب" با رديف‌‏هاي آوازي بسيار آشنا بود و خود تصنيف‌‏هايي نيز ساخته بود كه شعر و آهنگ از خود او بود. آشنايي با موسيقي سنتي تاثير شگرفي در شعر "اديب" به جاي گذاشته است، اما او در شعرهاي سپيدش به گونه اي تحت سلطه زبان "شاملو" بود. البته "اديب" شعر نيمايي و غزل نيز مي سرود .اما اهميت شاعري او به خاطر شعرهاي سپيد اوست .
لازم به ذكر است‌‏, "حميد اديب" امروز در ميان شانه هاي دوستانش و شاعران جوان كه هر يك به نوعي مديون مهرباني و دوستي هاي او بودند، از مقابل بيمارستان "آراد" تشييع شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام بگيرد. يادش گرامي باد .


 


فصلنامه شعر " پاپيريك " به زودي منتشر مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


اولين شماره فصلنامه شعر "پاپيريك" ويژه زمستان 84 با مقالاتي پيرامون تغزل مدرن و اشعاري از شاعران بنام و جوان , با سر دبيري "فرزين هومان فر" تا اواسط دي ماه منتشر مي شود .
"فرزين هومان فر"، سر دبير فصلنامه "پاپيريك" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا گفت : اين شماره "پاپيريك" ويژه تغزل مدرن است كه در برگيرنده مقالاتي از "داريوش آشوري" , "عنايت سميعي" , "جواد مجابي"،" داريوش مهبودي" , "داريوش معمار" و تني چند از منتقدان و شاعران است .
وي در ادامه تصريح كرد : همچنين در اين شماره "پاپيريك"، شعرهايي از "يدالله رويايي" , "علي باباچاهي" و "كيومرث منشي زاده" و تعدادي از شاعران جوان مجود دارد. همچنين در بخش هاي ديگر اين فصلنامه، گفت و گو با "ادونيس" به دو زبان انگليسي و فارسي منتشر خواهد شد .
سر دبير فصلنامه "پاپيريك" در پايان خاطر نشان كرد : در اين شماره "پاپيريك"، پوستر "منوچهر آتشي" , "ادونيس" و "جواد مجابي" كه توسط "محمد قاسمي زاده" طراحي شده ، منتشر خواهد شد .


 


شانزدهمين جشنواره سراسري شعر دانشجويان علوم پزشكي برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


شانزدهمين جشنواره سراسري شعر دانشجويان علوم پزشكي با عنوان "گذر حادثه از پشت كلام" با حضور "شيوا ارسطويي" و "م . روان شيد"، هشتم و نهم دي ماه در گرگان برگزار مي شود .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, شانزدهمين جشنواره سراسري شعر دانشجويان علوم پزشكي سراسري كشور، هشتم و نهم دي ماه با حضور و سخنراني "شيوا ارسطويي" و "م . روان شيد" ( مسعود اميني ) در تالار روابط عمومي دانشكده علوم پزشكي گرگان برگزار مي شود.
گفتني است , در اين دوره از ميان 1200 عنوان اثر رسيده در دو بخش آزاد و ويژه كه اين بخش "دانشجويان شهيد" نام گرفته است، 23 اثر برگزيده و مورد تقدير قرار خواهند گرفت و از ميان برگزيدگان نيز سه اثر برتر معرفي و تقدير خواهند شد كه داوران اين بخش را "نيما صفار" , "علي مومني" و "علي مسعود" تشكيل مي دهند .


 


نماينده مجلس :
كنگره شعر دفاع مقدس جايگاه ارزشمندي در ترويج فرهنگ جبهه و جنگ دارد

تهران- خبرگزاري كار ايران


"جواد آريانمنش"، نماينده مجلس گفت: دفاع مقدس به تعبير مقام معظم رهبري، ذخيره پايان ناپذيري است كه اگر هنرمندان، شاعران و انديشمندان از آن گنجينه استفاده كنند، سوژه‌‏هاي فراواني دارد و مي‌‏تواند نسل‌‏هاي آينده را از فضاي جبهه و جنگ سرشار كند .
به گزارش ايلنا ،"آريانمنش" در گفتگو با ستاد خبري چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس گفت : شعر يكي از هنرهاي متعالي است كه در سال‌‏هاي اخير بيش از ساير هنرها به ارزش‌‏هاي انقلاب اسلامي خدمت كرده و كنگره شعر دفاع مقدس نيز جايگاه بسيار ارزشمندي در زمينه ترويج فرهنگ جبهه و جنگ داشته است، اما در اين خصوص هنوز هم سوژه‌‏هاي فراواني باقي مانده كه به آن پرداخته نشده است .
وي ادامه داد : اگر سال‌‏هاي طولاني هم اين كنگره بخواهد برگزار شود، نخواهيم توانست گوشه‌‏اي از ايثارگري‌‏هاي شهدا و رزمندگان را در قالب شعر به تصوير بكشيم .
اين نماينده مجلس برگزاري چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس را در كرمانشاه مثبت ارزيابي كرد و گفت : كرمانشاه يكي از استان‌‏هاي پيشگام در دفاع مقدس بود و آثار بر جاي مانده در اين استان مي‌‏تواند نقش تاثيرگذاري در يافتن و ارائه آثار جديد داشته باشد.
وي افزود : مساله بعدي، آثار منفي تمركز همايش‌‏ها، كنگره‌‏ها و جشنواره‌‏ها در تهران است كه بهتر است با توجه به سياست تمركززدايي دولت جديد و با تاسي از برگزاري جلسات هيات دولت در مناطق محروم، اين گونه همايش‌‏ها، كنگره‌‏ها و گردهمايي‌‏ها را به نقاط مختلف كشور ببريم .
اين نماينده مجلس ادامه داد : اين امر باعث كشف استعدادهاي جديد مي‌‏شود و فضاي استان‌‏ها را متحول كرده و تحت تاثير قرار مي‌‏دهد. بنابراين برپايي همايش‌‏ها در استان‌‏ها و شهرستان‌‏هاي كشور، به خصوص اين گونه همايش‌‏ها كه در زمينه دفاع مقدس است و در منطقه‌‏اي برپا مي‌‏شود كه صحنه نبرد رزمندگان و شهدا در آن قرار دارد، قطعا تاثيرات بيشتري بر اشعار شهدا خواهد داشت .
آريانمنش با اشاره به حضور افراد صاحب نام در اين گونه همايش‌‏ها گفت : وقتي اين همايش‌‏ها در تهران برگزار مي‌‏شود، آدم‌‏هاي خاص و تكراري در اين همايش‌‏ها شركت مي‌‏كنند، ولي در استان ها افراد جديد و جوانان بيشتري در اين همايش ها شركت خواهند داشت و باعث كشف استعدادهاي جوان مي‌‏شود .
وي تاكيد كرد : اگرچه حضور افراد صاحب نام و پيشكسوت در هر برنامه‌‏اي ضروري است، ولي بايد به شعراي جوان هم فرصت داد تا استعدادهاي خود را بروز دهند، بنابراين كنگره‌‏ها نبايد منحصر به افراد خاص و صاحب نام باشد .


 


/ همايش زيبايي شناسي دين /
استاد دانشگاه اراك : سوره " عاديات " ، اوج بافت كلام و درونمايه يك اثر ادبي است

تهران- خبرگزاري كار ايران


سوره "العاديات" اوج بافت كلام , وزن و موسيقي , مضمون و درونمايه يك اثر ادبي است .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا ، در همايش زيبايي شناسي دين ،"ابوالفضل حري" ،استاد دانشگاه اراك، به "بررسي تصوير و تصورير پردازي و انسجام ساختار متن در پرتو قرائت تنگاتنگ سوره العاديات" پرداخت و گفت‌‏: سوره عاديات ( صدمين سوره قرآن ) را از نظر تصوير و تصوير پردازي (IMAGERY) عموما و روابط ساختاري ميان آيات و انسجام متن سوره خصوصا مورد امعان نظر قرار مي دهند .
در اين راستا‌‏, ابتدا به شان نزول سوره اشاره مي شود و آن گاه سامان صوري و محتوايي سوره مورد بررسي قرار مي گيرد .
وي افزود‌‏: سوره عاديات يازده آيه دارد. آيات اين سوره را مي‌‏توان در سه بخش جاي داد؛ پنج آيه اول كه بيشتر جنبه تصويري دارند و در حكم پنج تابلو (IMAGE) عمل مي كنند , سه آيه بخش دوم كه به بيان حقايق درباره انسان مي پردازد و سه آيه آخر كه روز محشر را به تصوير مي كشند. در ابتدا به نظر مي آيد كه سه بخش سوره مجزا از هم هستند، اما با اندكي تامل درمي يابيم كه ميان اين سه بخش هم به لحاظ مضمون و هم شكل، رابطه ساختاري منسجم وجود دارد .
اين استاد دانشگاه اراك تصريح كرد : به لحاظ ريطوريقايي نيز در سوره عاديات , تشبيه مورد نظر تشبيه امور محسوس به امور معقول و از نوع مركب است. در تشبيه مركب شبه از دو يا چند چيز انتزاع شده است. حركت انسان , بيرون آمدن آتش از سنگ ,‌‏غارت كردن و در ميان گرفتن دشمن , مجموعه اموري است كه يك حركت به هم پيوسته را به ذهن تبادر مي سازد .
وي افزود:در مجموع، اجزاي مختلف اين سه بخش در حكم دو تابلوي حسي ( 5 آيه اول ) و تابلوي عقلي ( 6 آيه بعدي ) عمل مي كنند . از اين رو در اين سوره , ناسپاسي انسان نسبت به خداوند و حريص بودن او نسبت به مال دنيا و بر انگيختن او از قبر ( شبه / متمم عليه ) با حركت اسبان و آتش بيرون آمدن از سم ها و برانگيختن غبار و در ميان گرفتن دشمن ( شبه به / متمم ) داراي ارتباط انداموار است . هر بخش سوره به اقتضاي بافت كلام و حال و هواي سخن , جو , موسيقي و وزن مختص به خود را دارد. بخش اول كه به جمله اسب سواران مي پردازد، داراي وزن بريده و نيرومند با تپش تند و سريع است، درست مثل حركت خود اسبان كه گاه به دو مي روند , گاه يورتمه و گاه چهار نعل , بخش دوم كه به بيان احوال و سرنوشت انسان مي پردازد، داراي آهنگي سنگين , ممتد و كشيده است .


 


توسط حوزه هنري استان تهران
مجموعه شعر " مهر آب " منتشر شد

تهران- خبرگزاري كار ايران


مجموعه شعر "مهرآب‌‏" پيشكش به بانوي آب‌‏ها و روشنايي‌‏ها توسط انتشارات "هزاره ققنوس" روانه بازار كتاب شد .
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي حوزه هنري استان تهران، در اين كتاب، 49 قطعه شعر از 37 شاعر معاصر به چشم مي‌‏خورد كه "رضا جعفري" با 5 قطعه شعر، بيشترين شعر را در اين مجموعه دارد .
"علي معلم دامغاني"، "محسن حسن زاده"، "عليرضا قزوه"، "محمد كاظم كاظمي"، "سيد ضياء الدين شفيعي"، "ذكريا اخلاقي" و" قربان وليئي" از شاعراني هستند كه در اين كتاب شعر دارند .
همچنين" سيد رضا محمدي"، "فاضل نظري"،" محمد سعيد ميرزايي"، "مهدي مظاهري"، "علي محمد مودب"، "انسيه موسويان" ،"امير مهدي نژاد" و "محمد مهدي سيار" از ديگر كساني هستند كه در مجموعه شعر "مهرآب " دستي بر قلم دارند.


 



داوري كتاب سال جمهوري اسلامي ايران به مرحله‌ي دوم رسيد
عنوان‌هايي در حوزه‌هاي ادبيات داستاني و شعر در دست بررسي هستند

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مرحله‌ي اوليه‌ي داوري در تمامي رشته‌هاي بيست‌وسومين دوره‌ي‌ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، به پايان رسيده است و هم‌اينك، آثاري كه به مرحله‌ي دوم رسيده‌اند، در حال ارزيابي هستند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مرحله دوم بررسي اين انتخاب، آثار ازسوي چهار داور متخصص داوري مي‌شوند كه نتايج اين مرحله، يعني آثاري كه به مرحله‌ي‌ نهايي خواهند رسيد، حداكثر تا 20 روز آينده مشخص خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، در حال حاضر 19 عنوان كتاب در حوزه‌ي شعر و 20 عنوان اثر در بخش ادبيات داستاني در حال بررسي هستند.
كتاب سال، سال گذشته هيچ اثري را در حوزه‌ي ادبيات داستاني و شعر انتخاب نكرد - كه اين امر واكنش‌هاي بسياري را از جانب اهالي ادبيات برانگيخت -؛ اما دو سال پيش، براي نخستين‌بار، دو اثر از منوچهر آتشي و زويا پيرزاد را شايسته‌ي اين مقام دانست.


 


"زير آسمان‌هاي جهان"
يادداشتي از منوچهر آ‌تشي درباره‌ي شعر كردي
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


«هيچ مي‌داني كه من هم كردم و پدربزرگ پدرم از كردهاي زنگنه‌ي كرمانشاه بوده كه در دوران حكومت رضاشاه به منطقه‌ي «پشت كوه» كه منطقه‌اي ميان بوشهر و شيراز است؛ تبعيد شده و در روستاي «ده رود» اين منطقه كه زادگاه من هم هست؛ ساكن شده است؟»
مختار شكري پور - روزنامه‌نگار - مي‌گويد: اين را مرحوم استاد منوچهر آتشي مي‌گفت؛ هنگامي‌كه در تابستان گذشته و در بعدازظهري گرم كه حوصله از سر استاد برده بود، به ديدارش رفتم؛ تا يادداشتي از ايشان درخصوص شعر كردي، جهت تهيه‌ي گزارشي درباره‌ي موج ادبيات كردي در ايران بگيرم. استاد آتشي با شور و شوق، از علاقه‌اش به فرهنگ وادبيات كردي مي‌گفت و مشخص بود كه از اصالت كردي‌اش و به تعبير خودش، از كرد بودنش، به خود مي‌باليد. از گفت‌وگويش با شيركوبي‌كس – شاعر معاصر كرد – به‌هنگام حضورش در تهران مي‌گفت و قرار بود با نگارنده هم گفت‌وگويي مفصل درباره‌ي شعر و ادبيات كردي، جهت چاپ كتابي درباره‌ي چند تن از شاعران معاصر كرد - كه در آينده‌اي نه چندان دور منتشر خواهم كرد - با هم داشته باشيم كه دريغ و درد! اجل مهلت نداد.
متن كامل اين يادداشت به خط منوچهر آتشي كه در اختيار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) قرار گرفته، به شرح زير است:
"شعر كردي، بخشي از پيكره فرهنگ ايراني و جهاني است
شعر كردي بخش مهمي از فرهنگ ايراني است، زيرا عنصر كرد، خميره اصلي و اوليه ساختار ملي و ميهن ايراني است. اين واقعيت را تاريخ، هزاره‌ها پيش ثبت كرده است و نيازي به استدلال ندارد. وقتي مطمئنيم كه كوروش بزرگ بنيان‌گذار سلسله هخامنشي «پارس»، نوه دختري آخرين پادشاه ماد است، با اطمينان مي‌توانيم بگوييم كه «پارسي» - زبان و فرهنگ پارسي - هم همين نسبت را با «ماد» دارد؛ و هنوز سندي نداريم كه نخستين دولت‌مندان و بنيان‌گذاران حكومت در ايران، غير از مادها - اجداد كردان امروزي - كسان ديگري بوده باشند. حاصل اين‌كه شعر كردي وجهي پاياتر از شعر پارسي مستمر از گاتاهاي زرتشت تا امروز است. زيرا، اگر شعر پارسي پيش از اسلام با حمله عرب منقطع شد و شعري ديگرگونه جاي آن‌را گرفت و تا پارسي شدن كامل، بلاها از سر گذراند، شعر كردي، به‌سبب استمرار زبان كردي (پارسي كهن) و محفوظ ماندن در فرهنگ توفان‌زده اما سرسخت و پوياي كردي - ايراني، بي‌انقطاع، به هستي دشوار خود ادامه داد؛ تا امروز... تا فردا...
شعر كردي، شعري جهاني است
شورپختي تاريخي و گسست‌ها از پي شكست‌ها، اگرچه كردان را از مراكز اوليه خود به دوردست‌ها پراكنده كرد، سبب اين خير نيز شد كه زبان و شعر كردان نيز همراه با آنان و در زهدان امن فرهنگ آنان، به بخش‌هاي مختلفي از جهان سفر كند و با جان و زبان مردمان قشلاق‌هاي خود سازگاري پيدا كند و پيوند پويا و مانا نصيبش شود. اين «خير» را در بحبوحه شر سرگشتگي‌ها، تبعيد ناخواسته اين قوم نيز انگيزه مهمي‌ بود؛ تا صداي خود را زير آسمان‌هاي جهان به طنين درآورد. اين چنين است كه شعر كردي، چنان چهره‌هاي جهاني درخشاني دارد، كه مي‌توان ‌بي‌هراس از طعن تنگ‌نظران ادعا كرد كه: شعر فارسي دري معاصر «مادر» هنوز به فيض چنان شناخت و توجهي در خارج از وطن دست نيافته است.
گواهند شعرهاي شاعراني چون شيركو بي‌كس،......." رفيق صابر، لطيف هلمت، عبدالله پشيو...
 
 


«روايت شب» داستاني از يك نويسنده سوداني مي‌خواند
سرويس: تلويزيون و راديو
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو


روايت شب، در برنامه‌ي اين هفته‌ي خود، داستان «عروسي زين» نوشته‌ي طيب صالح، نويسنده‌ي سوداني را مي‌خواند.
به گزارش خبرنگار سرويس راديو ايسنا، «عروسي زين» در قالب 6 قسمت از شبكه‌ي راديويي فرهنگ پخش مي‌شود و شب هفتم به نقد و بررسي آن پرداخته مي‌شود و معصومه‌ خادم نيا، بازنويسي اين داستان را براي راديو به عهده داشته است.
داستان «عروسي زين» در دهكده‌اي در سودان اتفاق مي‌افتد و درباره‌ي عروسي كردن شخصيتي است كه به ظاهر عقب افتاده است اما در واقع او شخصيت پيچيده با ابعاد معنوي دارد.
گفتني است،‌ در اين داستان تقابل انديشه‌هاي معنوي و سنتي مردم به تصوير كشيده مي‌شود.
«روايت شب»، ‌كاري از گروه ادبيات شبكه ي فرهنگ است كه هر شب ساعت 22 از راديو فرهنگ پخش مي‌شود.محسن حكيم معاني سردبير و حميدرضا مقدسي تهيه كننده‌ي اين برنامه‌ي راديويي است.


 
 


 
عليرضا حافظي:
مباحث ايديولوژيك، خارج از قالب ادبيات كودك و نوجوان طرح شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


اگرچه در برخي كشورها ادبيات كودك و نوجوان محملي براي طرح ايديولوژي‌هاي مختلف است، اما به نظر من براي طرح مباحث سنگيني همچون مباحث ايديولوژيك، بايد از مجاري ديگري بهره برد.
عليرضا حافظي - منتقد و پژوهشگر - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب گفت: چه لزومي دارد كه ادبيات كودك و نوجوان ابزاري براي انتقال تفكرات ويژه‌يي كه با اهداف و اغراض خاص توام است، قرار گيرد.
او تصريح كرد: البته ما به عنوان يك مسلمان وظيفه داريم سلوك و روش اسلامي خود را تبليغ كنيم، چراكه مسلمان به عنوان يك مسلمان در هر فعل و احوال موظف است با اعمال و رفتار دين خود را تبليغ كند. البته تبليغ هر ايديولوژي مشروط به هنرمندي هنرمند و اين‌كه قلم او تا چه اندازه از قدرت و قوت برخوردار باشد، ممكن است.
وي وجه مشخص ادبيات كودك و نوجوان را وجه تعليمي و تربيتي آن دانست و گفت: اگرچه به حكم ادبيات بودن در وحله‌ي اول بايد ويژگي‌هاي ادبي و ادبيت ادبيات و وجه هنري آن مطرح شود، با وجود اين از جمله شروط ما در ادبيات كودك اين است كه اين ادبيات با نيازهاي گروه سني مخاطب متناسب باشد.
حافظي ادامه داد: چون ما قايل بر اين هستيم كه مخاطب در ادبيات كودك به لحاظ سن و سال هنوز تجربيات لازم را براي زندگي مستقل كسب نكرده و هنوز متكي به غير خود - پدر، مادر، مربي و معلم - است و اين اتكاي كودك به غير، ايجاب مي‌كند كه او را در همه احوال راهنمايي كنيم و تجاربي كه هنوز فرصت به‌دست آوردن آن‌ها را پيدا نكرده، به طريقي از جمله از طريق ادبيات در اختيارش قرار دهيم.
وي وجه مراقبتي، هدايتي ادبيات كودك و نوجوان را وجه غالب آن دانست گفت: اين وجه ممكن است زمينه را براي كساني كه بخواهند ايدئولوژي خاصي را منتقل كند، مساعد ‌كند. اتفاقا در ايران مثل بسياري از كشورهاي ديگر ادبيات كودك و نوجوان همچون يك وسيله در دست گروه‌هاي مختلف اجتماعي و سياسي براي ابلاغ پيام‌ها و ايديولوژي‌هاي خاص بوده است.
حافظي تصريح كرد: در ايران نيز قبل و بعد از انقلاب شاهد بوده و هستيم كه بسياري از آرا و ايدئولوژي‌ها را مولف از طريق ادبيات كودك و نوجوان منتقل كرده است و در اين فرآيند تلاش كرده ضمن انتقال مفهوم به كودكان و نوجوانان، بزرگ‌ترهاي آنان را نيز به نوعي با انديشه‌هاي خود درگير كند.
اين منتقد ادبي گفت: يكي از مباحث اصلي در حوزه عملكرد كساني كه قبل از انقلاب به ادبيات كودك مي‌پرداخته‌اند، همين مساله بود. نمونه‌ي بارز آن قصه‌ي "ماهي سايه كوچولو" صمد بهرنگي است كه خيلي‌ها به لحاظ برخوردار بودن اين داستان از جنبه‌هاي ايدئولوژيك و قصد مولف در انتقال برخي پيام‌هاي ايدئولوژيك به مخاطب، به آن معترض بودند.
او تاكيد كرد: از جريانات اصلي قبل از انقلاب اين بود كه از ادبيات كودك به عنوان محمل و ابزاري جهت مكالمه با جامعه استفاده شود و گاه در اين زمينه آن‌چنان افراط مي‌كردند كه هدف اصلي يعني رساندن متن‌هاي مناسب كودك و نوجوانان گم مي‌شد.
وي گفت: در مقطعي از تاريخ ادبيات كشور ما ادبيات كودك و نوجوان محملي براي انتقال پيام‌هاي بزرگسالان با زبان كودكان بود و اين استفاده يا سوء استفاده از ادبيات كودك تجربه‌ي مكرر در ايران و جهان است. كما اين‌كه سازمان‌ها و جريانات چپ‌گرا از ادبيات كودك در سراسر جهان براي انتقال ايدئولوژي خود استفاده كرده و مي‌كنند.


 


همايش "اسطوره‌هاي ايراني و ادبيات كودك" برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


هم‌زمان با نمايشگاه ايران‌شناسي، همايش سه‌روزه «اسطوره‌هاي ايراني و ادبيات كودك» در محل كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان در نظر دارد، هم‌زمان با برپايي دومين نمايشگاه ايران‌شناسي كه به‌منظور شناساندن فرهنگ و تمدن ايراني براي كودكان و نوجوانان برگزار مي‌شود، همايشي را با عنوان اسطوره‌هاي ايراني و ادبيات كودك ترتيب دهد.
علاقه‌مندان به حضور در اين همايش مي‌توانند مقالات خود را درباره موضوع‌هايي چون ويژگي‌هاي بارز اسطوره‌هاي ايراني از حيث رويكرد كيهان‌شناختي و انسان‌شناختي، انديشه‌هاي محوري اسطوره‌هاي ايراني، ويژگي‌هاي قومي اسطوره‌هاي ايراني و مقايسه آن‌ها با اسطوره‌هاي ساير تمدن‌هاي باستاني همچون تمدن‌هاي بين‌النهرين، يونان، هند و چين و همچنين ويژگي‌هاي ادبي اسطوره‌هاي ايراني با توجه به وجوه داستان‌پردازي، اسطوره‌ها و تداوم مضموني آن‌ها در قصه‌هاي فرهنگ عامه، نمادپردازي در فرهنگ تصويري ايران و ظرفيت استفاده از اسطوره‌ها در كتاب‌هاي كودك و نوجوانان، ارايه كنند.
بر اساس اين خبر، مقالات برگزيده اين همايش به صورت سخنراني توسط نويسندگان آن‌ها درايام همايش قرائت خواهد شد و ساير مقالات فرصت اين را خواهند داشت كه در كتاب همايش درج شوند.
مهلت ارسال مقالات، 15 بهمن سال جاري عنوان شده است.


 


محمود برآبادي:
انعكاس ايديولوژي در ادبيات - بايد - به‌شكلي هنرمندانه باشد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


ادبيات گذشته‌ ما - چه منظوم و چه منثور - از مضاميني كه در اديان الهي مسيحي، يهودي و زرتشتي ريشه دارند، سرشار است.
محمود برآبادي - نويسنده‌ي كودكان و نوجوانان - در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا با بيان اين مطلب گفت: اعتقادات ديني مردم به‌عنوان جهان‌بيني آنان مهر و اثر خود را بر زندگي اجتماعي، سنن و رسوم ما گذاشته و برغناي فرهنگي كشور ما افزوده است.
او تاكيد كرد: ‌ادبيات، محملي براي مطرح كردن همه چيز هست، منتها شكل طرح مسائل، بايد اديبانه و هنري باشد. ايديولوژي‌ها
جهان‌بيني افراد جامعه‌اند، و طبيعي است كه جهان‌بيني افراد در هنري كه از فكر و ذهن آن‌ها تراوش مي‌كند، بازتاب خواهد داشت.
وي افزود: نويسنده به‌عنوان كسي كه كار فكري انجام مي‌دهد، طبيعتا جهان‌بيني خود را در اثرش منعكس مي‌كند، ‌منتها اين انعكاس الزاما بايد به شكلي هنرمندانه با بهره‌گيري از اسلوب‌هاي هنري كار باشد.
برآبادي تاكيد كرد: ما در كشوري با تمدن ديرينه زندگي مي‌كنيم كه در مركز تمدن دنياي قديم واقع شده است. ايران بخشي از خاورميانه است كه مركز تمدن بشري بوده‌ است. خاورميانه مكاني است كه اديان بزرگ الهي از اين‌جا نشات گرفته است و ايران متاثر از چنين وضعيتي بوده است.


 

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848