تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

December 29, 2005 03:34 AM

چهارشنبه 7 دي ماه 84

دفتر تحكيم(علامه) شب شعر برگزار مي‌كند
سرويس: سياسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


روابط عمومي دفتر تحکيم وحدت(طيف علامه) اعلام كرد كه شب شعري براي گنجي برگزار خواهد شد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اطلاعيه‌ي اين روابط عمومي اعلام شده كه اين تشكل روز سه‌شنبه در منزل گنجي مراسم شب شعري برگزار خواهد كرد.
همچنين نويسندگان اين اطلاعيه، گنجي را كسي خوانده‌اند که هرگز حاضر نشد از آنچه بدان معتقد است عدول کند؛ و نيز با ابراز بي‌خبري از وضعيت وي، از اين مساله ابراز نگراني كرده‌اند.



بهبهاني:روزهاي پاياني هم از آتشي سود جستند
باباچاهي:آهنگ ديگركسالت شعر ما را از بين برد
دولت آبادي: آتشي دچار غم نان بود
ديهيمي:درد او درد تنهايي بود
تهران- خبرگزاري كار ايران


از: مريم آموسا
عصر روز يكشنبه خانه هنرمندان ميزبان مراسم ديگري در بزرگداشت منوچهر آتشي بود؛ اين مراسم كه از سوي موسسه فرهنگي كارنامه برگزار شد از ساعت16 آغاز و بيش از 4 ساعت ادامه داشت، با استقبال بسياري از شاعران، نويسندگان، منتقدان، دوستداران و خانواده آتشي و چهره‌‏هاي شاخص عرصه سينما,تئاتر و هنرهاي تجسمي، برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "نگار اسكندرفر" مدير مسئول ماهنامه توقيف شده" كارنامه" و مدير موسسه فرهنگي كارنامه در مراسم بزرگداشت "منوچهر آتشي" گفت‌‏: پاييزي كه گذشت بسيار تاسف آور بود و ما بسياري از كساني را كه دوست مي‌‏داشتيم از دست داديم , از جمله منوچهر آتشي ، كه من افتخار همكاري با او در 5 سال پاياني عمرش در نشريه كارنامه داشتم . البته در اين سالها گويي ما با هم زيسته‌‏ايم.
وي در ادامه با اشاره به آغاز همكاري آتشي با ماهنامه كارنامه و خاطرات روزهاي يكشنبه و سه شنبه حضور آتشي در دفتر كارنامه گفت‌‏: آتشي پس از 20 سال زندگي در بوشهر همه مهرباني بكر و ايلياتي اش را در چشم هايش ريخت و با دستي تهي‌‏, تني خسته و غمي بزرگ از مرگ برادر از دست رفته به تهران آمد در هياهوي هولناك اين شهر بي ترحم بار معاش خانواده برادر را بر دوش كشيد‌‏, با اندك مستمري بازنشستگي , با اميدي كه در بساط آشفته فرهنگ ناني به دست آورد. ناني كه هميشه آغشته به خون دل است.
وي تصريح كرد‌‏: پس از آن خانه او مي‌‏شود‌‏, خانه آنهايي كه دغدغه شعر و كلمه دارند و او معلمي رفيق همراه به دور از هر گونه مريد و مراد بازي با صبوري وبردباري در برابر انتقادها و حرف ها و گاهي تهمت هاي جوانان سكوت مي كرد. بارها جوانان شاعري را مي بينيم كه از دور او را مورد انتقاد قرار مي دهند كه با شعر امروز همراه نيست , اما ديري نمي گذرد كه اقرار مي كنند كه تا كجا جوان دل است و شعرش جوان.
اسكندرفر با بيان اين مطلب كه حضور منوچهر آتشي در كارنامه باعث شد كه ما جايزه شعر امروز ايران - كارنامه را بنيان گذاشتيم، گفت‌‏: اين جايزه چند سالي با حضور و همراهي و همدلي منوچهر آتشي ادامه پيدا مي كند تا جايي كه حتي بعد از توقيف نشريه كارنامه تا آخرين روزهاي حيات اش پشت ميزش نشسته و پذيراي شاعران از اقصي نقاط كشور بود .
مدير موسسه فرهنگي كارنامه ادامه داد‏: روزي كه هواداران آتشي هر كدام مي‌‏خواستند او را به سويي ببرند، از خود پرسيدم كه "كجاي جهان بگذارمت تا زيباتر شود آنجا"‌‏, تا روزي كه شاگردانش فضاي كارنامه را پر از گل و شمع كنند تا مروري كنند بر آنچه از او آموخته اند. اسكندرفر در پايان گفت‌‏: وقتي گذشته را مرور مي‌‏كنيم , در مي‌‏يابيم كه آنچه كه در اين سالها گذشت همه گل و شعر نبود، رنج هم بود ما هر چه پيش رفتيم او خسته‌‏تر شد و پيرتر و زير بار فشار مالي تاب و توانش اندك‌‏تر شد. آتشي بردبارانه كاستي‌‏ها را تحمل كرد و سر آخر حضورش نقش بست در هزار قاب خاطره از رنج و شعر.
در ادامه مراسم" حافظ موسوي" كه مسئوليت اجراي برنامه نيز بر عهده او بود، شعري از منوچهر آتشي را براي حاضران اجرا كرد و پس از آن "سيمين بهبهاني "كه به دليل جراحي چشم هنوز بينايي كامل خود را به دست نياورده است اما به پاس يك عمر دوستي با منوچهر آتشي در مراسم او حضور پيدا كرده بود، گفت : سابقه دوستي ما به 46 سال پيش باز مي گردد. او بسيار مهربان و صميمي بود و انسان توداري نبود و به سبب صميميت و صفا او دوستانش او را در حد پرستش دوست مي داشتند.
اين بانوي غزل سرا يادآور شد :‌‏ آتشي همواره در ميهماني ها پيش از همه حضور داشت و زودتر از همه براي رفتن آماده مي‌‏شد , او اين بار نيز گوي سبقت را از ديگران ربود . آتشي قرار بود در بيمارستان "ايران مهر" بستري شود , اما نمي‌‏دانم چرا او سر از بيمارستان "سينا" در آورد؟
بهبهاني با اشاره به آتشي كه همواره مورد سودجويي قرار گرفت ، گفت : آتشي بسيار ساده و شرم رو بود و هر كسي مي توانست به سود خود از او سوء استفاده كند و دريغا كه در روزهاي پاياني عمرش نيز از او سود جستند و چاره‌‏اي نيست شايد بارسنگيني كه بر دوش او بود , به اين امر دامن زد .
وي با اشاره به وصيت آتشي كه مي خواست در" امامزاده طاهر" در ميان دوستانش به خاك سپرده شود، گفت‌‏: وقتي قرار شد آتشي به خاك سپرده شود من با جمعي از دوستان "جواد مجابي , " عمران صلاحي " بر سر مزاري كه براي او در امامزاه طاهر كنده شده جمع شديم .
اما به طور عجيبي و جادويي ناگهان متوجه شديم كه جنازه آتشي به بوشهر رفت و به ناچار عكس او را در قبر آماده شده او گذاشيم .
بهبهاني در پايان سخنان خود گفت‌‏: من لازم مي‌‏دانم اينجا از "آيدا" و" سياوش شاملو" قدرداني كنم , چرا كه اين اواخر آتشي در كتابي به نقد شعرهاي احمد شاملو پرداخته بود كه اين كتاب خشم عده‌‏اي بر انگيخته بود ، اما آيدا و خانواده او بي اعتنا به اين موارد اولين تاج گل را براي او به امامزاده طاهر فرستادند آنها با اين كار خود درس بزرگي به ما دادند.
در ادامه محمد حقوقي با اشاره به رابطه " نيما " و " آتشي " گفت: نيما و آتشي هر دو شباهت بسياري با هم داشتند." نيما "شمالي و"آتشي" جنوبي بودند و هر دو صميمي و فضاي شعرشان يكي شده بود و ميان شعر آنها فاصله‌‏اي وجود ندارد‌‏ و شعر دليل زندگي آنها بود.
وي تصريح كرد‌‏: ما در طول 70 سال شعر امروز فارسي 5 كتاب تاثير گذار در 5 مقطع تاريخي , داشته‌‏ايم كه جامعه شعري ما را تكان داده اند‌‏ و اولين كتاب" افسانه‌‏" , " نيما " بود كه در سال 1301 منتشر شد و همه شاعران , پژوهشگران , چهره‌‏هاي دانشگاهي را به فكر وا داشت و حتي مورد انتقادهاي فراواني نيز قرار گرفت .
"حقوقي" با اشاره به دومين كتاب و شعر تاثيرگذار و سمبوليك زمستان‌‏, كه اخوان در اين شعر چهره دوران شكست را به تصوير كشيده است، گفت‌‏: زمستان , هنوز يكي از بهترين شعرهاي ماست و پس از آن سومين مجموعه " هواي تازه " شاملو بود كه جسارت را به ما آموخت و هواي تازه اي در شعر ما دميد . شاملو با اين شعر خواست بگويد كه شاگردان نيما هستيم اما بايد حرف و كار خودمان را بكنيم .
وي افزود : ميان 3 شاعر غرق در مرداب رمانتيك وحشتناك, كه هم خود سياه شده اند و هم شعرشان‌‏, در اين تيره شب ها "شاملو" شلنگ انداز از زمين بالا رفت و از ميان ستاره ها براي پيدا كردن نور گذشت و سخن پيروزي را در روزهايي كه همه شاعران شكست خورده بودند، بر زبان جاري كرد.
حقوقي با اشاره به چهارمين كتاب يعني" آهنگ ديگر" سروده آتشي گفت‌‏: در سالهايي كه" اخوان" ، زمستان را پشت سر گذاشته بود و به "آخر شاهنامه" رسيده بود و" شاملو" از" هواي تازه ", به" باغ آيينه" رسيده بود در سالهايي كه شعر ما در رمانتيك سياه غرق شده بود ناگهان شاعري حماسي از گذشته ايران با كتاب "آهنگ ديگر" از راه رسيد و حيرت همه را برانگيخت.
وي تاكيد كرد: "فروغ" اولين كسي بود كه از " آهنگ ديگر "آتشي اقتباس كرد. البته "اخوان" و"" شاملو آن روزها "آتشي" را هنوز نمي شناختند. من نيز با آتشي در دوران دانشجويي آشنا شدم. او آن روزها سفرهاي متعددي به اصفهان مي كرد و با او روزها و شب ها زندگي كردم و هر بار هر كس از من مي پرسيد كه تعريف شعر چيست به او مي گفتم 24 ساعت با آتشي زندگي كن !
"حقوقي" با اشاره به خود كه در دوراني مخالف شعر نيما بوده است، گفت‌‏: در همان سالهاي آشنايي با آتشي من در دانشگاه سخنراني اي بر عليه شعر نيمايي و نيما كرده بودم و معتقد بودم كه نيما از سر ناچاري و ضعف به اين شعر روي آورده است ولي بعدها با كلنجارهايي كه با خود رفتم ،دريافتم كه نيما چه كرده است .
اين شاعر تاكيد كرد‌‏: معتقدم كه حتي فروغ نيز نام مجموعه" تولدي ديگر" را از" آهنگ ديگر" , آتشي گرفته است .من در مقاله‌‏اي كه در "آرش" منتشر شد از اين عنوان با ناقوس هشدار ياد كردم و كتاب "تولدي ديگر" پنجمين كتاب تاثير گذار بود كه حركتي در شعر ما به وجود آورد.
وي به مقايسه يكي از شعرهاي آتشي با" افسانه" نيما گفت‌‏: نيما در 3 بند شعر افسانه ،" حافظ" را مورد خطاب قرار مي دهد وآتشي نيز اين موضوع را در شعري بسط داده است و در واقع آتشي مي خواهد بگويد كه ما نيامده ايم كه مثل شاعران ديگر زندگي كنيم , ما مردان امروز هستيم و شعر امروز با شعر ديروز فرق مي كند و ما نبايد تنها به مسايل عرفاني توجه كنيم. دغدغه ما چيز ديگري است ما بايد حرف خودمان را بزنيم و اعلام حضور كنيم و آتشي با شعرش چنين كرد .
وي تصريح كرد‌‏: آتشي از تخيل بسيار قوي برخوردار بود و او تخيل قوي روزگار ما بود و هيچ كس قدرت تركيب تخيل را نداشت و اين اتفاق به وضوح در شعر "سمفوني10 "او اتفاق مي افتد . "بتهوون" در سمفوني 9 "بر آن بود كه پيروزي" ناپلئون "را به تصوير بكشد. او بر اين باور بود كه ناپلئون مردي است كه آمده جهان را از زير يوغ ظلم نجات بدهد اما ديري نپاييد كه دريافت كه درست نينديشيده است و ناپلئون نيز يكي از مجريان استبداد است از اين رو اين سمفوني پيروزي به سمفوني مرگ تغيير نام داد .
حقوقي يادآور شد‌‏: با شناختي كه از آتشي داشتم او سمفوني گوش نمي داد ولي او با تركيب نت ها موسيقي بتهوون با شعر، سمفوني 10 را آفريد و اين شعر در اوج خلاقيت قرار دارد كه نمي‌‏توان موسيقي و نت را ازآن جدا كرد.
وي خاطر نشان كرد‌‏: موسيقي حد اعلاي هنر است و هر كس از هر گوشه دنيا مي تواند يك اثر موسيقي را بدون ترجمه بشنود و درك كند و شعر سمفوني 10 تغيير همين موضوع است و قدرت تركيب و تخيل آتشي در تركيب صداي سم‌‏هاي قاطران و پيانو بتهوون كه در آب غرق مي شود ميراث شعري بي نهايت زيبا را براي ما خلق كرده است كه قابل ترجمه است و بي شك مورد استقبال همه جهانيان قرار خواهد گرفت .
اين شاعر با اشاره به اصلاحاتي و كلماتي كه در شعر آتشي و نيما به كار رفته است، گفت‌‏: "مآخ اولا" نيما همان" رود موند" آتشي است. نيما در شعرش از رودها, كوه‌‏ها , گياهان با لهجه شمالي حرف مي‌‏زند و آتشي نيز از همه اين موارد با لهجه جنوبي سخن به ميان مي آورد .
حقوقي گفت‌‏: آتشي معتقد بود نيما گواه ماست نيما از بلندي‌‏ها ما را مي‌‏پايد , و آه مي كشيد , ما نيز نظارت نيما را همچنان گواه مي گيريم و بر آنيم كه از ديد نيما خارج نشويم. اما متاسفانه شعر ما مسير واقعي خود را ادامه نداد و با رمانيتك سياهي كه توسط چهار پاره سرايان " توللي" , " مشيري " ,‌‏ " نادرپور " در شعر راه يافت , رابطه ما را با نيما قطع شد. نيما در دهه 30 بهترين شعرهايش را سرود و بسياري از شاعران از او تقليد كردند، اما شاملو به زبان خودش دست يافت . البته زباني كه امروز با آن سرو كار داريم زبان دل افسردگان است .
در ادامه اين مراسم" خشايار ديهيمي" , به ذكر دو خاطره از آتشي بسنده كرد و گفت‌‏: من از آتشي دو خاطره نقل مي كنم و كه مايه شرم و خجالت من و دوستان ديگري است كه در اين امر سهيم هستند , آخرين باري كه با آتشي سخن گفتم, شبي بود كه او به عنوان چهره ماندگار معرفي شد , پيش از آن من اطلاع نداشتم كه قرار است از او به عنوان چهره ماندگار تقدير شود. خانه زنگ زدم نبود، شب كه بازگشت تماس گرفت و آن شب نگراني او اين بود " كه من اين عنوان و جايزه را نمي خواستم به زور به من دادند خشايار اين را به همه بگو ! "وبارها اين مطلب را تاكيد كرد.
وي ادامه داد : من او را دلداري مي دادم و مي گفتم منوچهر نيازي به عذرخواهي نيست تو كه ادعاي قهرمان بازي نكرده‌‏اي تو انسان بزرگي هستي و اينها نمي تواند بهانه‌‏اي براي حمله به تو باشد و تاثيري در جايگاه ادبي تو نخواهد داشت . اما منوچهر يك هفته بيش تر زنده نماند چه بسا اگر او مي ماند بسياري او را مورد آماج تهمت خود قرار مي دادند .
"ديهيمي" با اشاره به سوء استفاه هايي كه از آتشي در طول ساليان سال از او شد، گفت‌‏: من نمي دانم مقصر چه كسي است،كسي كه از او سوء استفاده مي شود‌‏, يا ما كه مي گذاريم از كسي سوء استفاده شود . درد آتشي درد تنهايي بود. روزي كه كارنامه را بستند او به من تلفن كرد و گفت "من امشب نان خانه ام را چگونه ببرم !" شرم بر ماست كه تنهايي خودمان و ديگران را رقم مي زنيم. شرم بر اين همه بي اعتنايي به آتشي كه دردش تنهايي بود .
در ادامه "جواد مجابي" با يادي از آتشي خاطره 28 ارديبهشت سال 1347 را براي حاضران قرائت كرد و پس از آن دو شعر كه در فاصله سالهاي پيش و روز پس از مرگ آتشي براي او سروده بود را خواند و پس از آن" علي باباچاهي" يكي از شاعران و شاگردان آتشي با يادي از شعر امروز ايران به ويژه نسل جوان گفت‌‏: من بر خلاف ديگر شاعران و بعضي از دوستان كه در كوران يك فاجعه گريه شان مي‌‏گيرد , متاسفانه نمي ‌‏توانيم گريه كنم و به تبع آن نيز نمي توانم در همان روز شعري براي آن فاجعه بسرايم. بايد بماند تا ته نشين شود تا خود مرا به سرودن دعوت كند. از اين رو هنوز براي آتشي شعري نسروده ام و از اين رو نيز احساس ناراحتي و عذاب وجدان نمي كنم. من در اين سالها دوستي ام را به آتشي ثابت كرده ام .
وي ادامه داد : من فكر مي كنم در واقع تشكيل هر مراسمي به ياد آتشي در واقع نوعي تجليل از او به حساب مي آيد .اگر تجليل متوجه نوعي تحليل نباشد كار را به مطلق باوري مي كشاند‌‏, بعد از مرگ , هر شاعري بزرگ مي شود , اما در مورد آتشي و مرگ او هيچ لزومي به ستايش وجود ندارد .
شاعر مجموعه" رفته بودم به صيد نهنگ " گفت: "ژان كوكتو" در يكي در فيلم نامه‌‏هايش از زبان يكي از شخصيت‌‏هاي اثرش به شخصيت ديگر كه يك شاعر معروف است مي گويد عيب تو در نو آوري اين است كه براي آن حد و مرز قائل مي شوي با اين گفته "كوكتو " نو آوري آتشي درباره وضعيت و چگونگي ادبي خودش مطرح مي شود. او خود اذعان دارد كه هرگز هياهو برانگيز نبوده است و در شعرم نه به دنبال بيان عرفان مطلق و سياست نبودم و هرگز خود را در زمره نجات دهندگان طبقه كارگر قرار ندادم .
وي ياد آور شد: بر مبناي همين گفته آتشي او دچار نوعي تعادل در گفتار و نوشتار مي شود و از اين رو محبوب همه طيف ها و جامعه مي شود و شعرش مورد علاقه آحاد جامعه قرار مي گيرد و ما با اين موازنه مدرن و تعديل به جا مي توانيم كارهاي آتشي را نشان بدهيم و من به اختصار به اين موضوع خواهم پرداخت .
"باباچاهي" با اشاره به اين نكته شعر از ديدگاه من يا شعر ذكر است و يا شعر فكر ادامه داد: شعر فكر، شعري است كه در پي ارايه مفهوم است و از طريق كلمات به رشته كشيده بر آن است تا معنا مشخصي را به ذهن مخاطب القاء كنند, شعر ذكر شعري زباني است , از ديدگاه من شعر آتشي شعر است كه ذكر و فكر در آن به هم نزديك شده اند .
وي ادامه داد : شعر القاء و اجرا خودش را معين مي كند و اگر چنانچه ما ساختار، ريخت، شكل، فرم و وحدت ارگانيك شعر را نوعي فرم بدانيم .شعر آتشي گاه فرم گرا است. مثلا او در شعر" فراقي" به خوبي توانسته است از عهده فرم شعر بر بيايد.
باباچاهي با اشاره به انبوه نويسي آتشي گفت‌‏: اين انبوه نويسي شعر آتشي را ويرايش پذير مي كند و باز فرم و نافرمي را در شعر او ممكن مي كند. شعر آتشي در دوره‌‏اي گرايش به كلمات و اصطلاحات محلي دارد و در" آواز خاك" و "آهنگ ديگر" اين موضوع به وضوح ديده مي شود. ولي او در" وصف گل سوري" و "گندم و گيلاس" از كلمات محلي دست بر مي دارد و به جاي آن از كلمات و عناصر مرتبط با جهان امروز در شعرش سود مي جويد .
مولف كتاب" گزاره هاي منفرد" خاطر نشان كرد‌‏: منظور من اين است كه در شعر او نوعي تداخل يا نوعي هماهنگي مهرورزي ميان كلمات محلي و كلمات جهان امروز ديده مي شود. به نظر من شعر او شعري معنا محور است و اين خصوصيت شعري او نه جنبه سلبي دارد و نه جنبه اثباتي. شعر آتشي بيشتر بر فعاليت معنا تاكيد دارد تا سياليت معنا‌‏. او نگران خواننده اش است اما من احترام به خواننده را در عالم هنر را قبول ندارم . او گاه ترديد مي كند و گاه خواننده را , ميخكوب مي كند .
وي گفت‌‏: شعر آتشي مطبوع و خوش آهنگ است و به هيچ وجه شعرهاي او در جمله شعرهاي خسته كننده قرار نمي‌‏گيرد . او در شعرش گاه به جايي توصيف در صدد كتمان چيزي برمي آيد , البته وظيفه شاعر برجسته همواره همين است. البته به رغم مطالب انتقادي كه درباره شعر آتشي مطرح مي شود هيچ يك نمي تواند از شان آفريندگي او كم كنند .
باباچاهي ياد آور شد‌‏:آتشي با انتشار "آهنگ ديگر" توجه تمام خوانندگان شعر را كه دچار كسالت شده بودند را جلب كرد و آنها را از خواب بيدار كرد او تنها كسي بود كه مي توانست قهرمانان محلي جنوب را تبديل به اسطوره تبديل كند و به خاطره خودش بياورد. آتشي داراي قدرت و فطرت شاعرانه بي نظيري بود .
پس از آن "محمد خدادادي" به اجراي شروه خواني به همراه ني پرداخت و پس از آن فيلمي كه از زندگي آتشي به همت موسسه كارنامه تهيه شده بود پخش شد و در ادامه" محمد محمد علي" گفت‌‏: با توجه به سن و سالم؛ شاگردي منوچهر آتشي برازنده من باشد آن زمان كه من بچه دبيرستاني بودم آتشي جز و پنج شاعر نامدار ايران بود وقتي عضو كانون نويسندگان شدم , او هنوز جزو پنج شاعر نامدار ايران بود وقتي نيز كه در دفتر كارنامه مشغول به كار شدم باز هم او هنوز جز و پنج شاعر نامدار ايران بود، پس من شاگرد او هستم .
وي در ادامه با اشاره به پيشاني پر چروك آتشي گفت‌‏: آنكه مي خندد هنوز خبر هولناك نشينده است در دوراني كه سخن گفتن از درختان , كم و بيش جنايت است , سخن گفتن در برابر وحشت‌‏هاي بي شمار خموشي گزيدن است، نفرت داشتن از فرمايگي رخساره ما را زشت مي كند و خشم گرفتن بر بيدادگري صداي ما را خشن مي كند. دريغا برما كه زمين را آماده مهرباني مي خواستيم خود مهربان شدن را نتوانستيم .
پس از آن "جلال خسروشاهي" يكي استادان رياضي و دوستان صميمي و ديرينه آتشي به بيان خاطراتي از او پرداخت و با اشاره به اهميت شعرهاي آتشي و دانش و بينش گسترده و عميق او گفت‌‏: آيا نبايد فرهنگستان ادب فارسي از آتشي به عنوان عضو پيوسته دعوت به كار مي كرد مسئولان با بي اعتنايي به او از گنجينه عظيمي نسل ها را محروم كردند .
محمود دولت آبادي در ادامه مراسم با اشاره به اين نكته كه در باره زندگي منوچهر آتشي حرفي نمي زنم چرا كه با مقوله استعمار و ارتجاع و واپس نگري روبرو مي شويم.منوچهر آتشي همواره در زندگي اش مورد استثمار قرار گرفت.
دولت آبادي پس از آن شعري از مجموعه آيه امواج, سروده عبدالرحمان مجاهل نقي براي حاضران خواند و ادامه داد: آتشي آن‌‏قدر در دهليزهاي بودن دچار بود كه سرانجام بر عليه خودش قيام كرد و ما مي دانيم انسان در اين دهليزها كه دچار تنهايي مي شود گاهي خودش را هم فراموش مي كند , بيش از آنكه در تحمل شاعر باشد , آتشي دچار غم نان بود.
وي ادامه داد : من در دوران كودكي كه در روستا به سر مي بردم هميشه به اين فكر مي كردم كه آيا قرصي وجود دارد كه انسان به جاي نان بخورد و ديگر احتياجي به نان پيدا نكنيم اخيرا شنيده ام كه چنين قرصي براي فضا نوردان درست شده است مي خواهم از اين مطلب به اين نكته برسم كه شايد در ته ذهن من آن زمان اين نكته وجود داشت كه آيا مي شود كه انسان محتاج نان نباشد‌‏, شايد اگر اين وضعيت وجود داشت‌‏, آتشي نيز بهتر و بيشتر مي ماند.
دولت آبادي گفت‌‏: منوچهر آتشي با اينكه ظاهري آشفته , و ژوليده و خراب داشت هرگز هوش انساني اش را از دست نداد و توانست تجلي دهنده شعر خاص خودش باشد.
پس از آن عمران صلاحي با تشكر و قدرداني از نسرين باباچاهي همسر برادر آتشي كه سالها مراقبت و پرستاري آتشي بر عهده و خانواده اش بود گفت‌‏: اولين ديدار من و آتشي به دوره جواني من زماني كه در روزنامه "توفيق" كار مي كردم باز مي گردد و من جوان گمنامي بودم و آن زمان آتشي شاعري تثبيت شده بود و ما به دعوت دوست عزيزمان حسين منزوي براي شعرخواني به زنجان رفتيم و او چنان بي تكبر همراه و همسفر با يك اتوبوس قراضه شد كه آن سفر خاطره بسيار جالبي است كه در آن سفر شعري نيز سروده ام كه بسيار مورد علاقه اش قرارگرفت.
وي ادامه داد: شبي كه در زنجان ميهمان منزوي بوديم آتشي كتاب آواز خاك را براي ما خواند و آن شب نيز كلي درباره شعر با هم صحبت كرديم خاطره ديگر به زماني باز مي گردد كه پاي او شكسته بود و در بيمارستان بستري بود من با سينا عظيم زاده به ديدار او رفتيم و برايش يك قصيده بلند طنز نيز سروده بود برايش خواندم , خيلي خوشش آمد با اينكه اگر آن شعر را براي شخص ديگري سروده بودم حتما برخورد خوبي با من نمي كرد شعر را از آن گرفت و براي خودش نگه داشت حتي زماني كه عصر پنج شنبه قرار بود براي او ويژه‌‏نامه اي منتشر كند شعر را براي چاپ به آنها سپرد بنا به مسائل بي تربيتي كه در آن مطرح شده بود منتشر نشد.
صلاحي افزود‌‏: بارها براي من پيش آمده كه در مطبوعات سر به سر دوستان گذاشته ام و اسباب ناراحتي آنها را فراهم كرده ام و حتي پيش آمده كه از من خواسته ‌‏اند كه طبق قانون مطبوعات از آنها عذر خواهي كنم ولي خودشان پشيمان شده اند و گفته اند بي خيال تو مي آيي آبرويش را درست كني مي‌‏زني كورمان مي كنم , اما آتشي با اين كه بارها برايش شعر طنز سروده ام , از اين شعرها استقبال مي كرد و خودش در محافل دوستانه اين شعرها را براي دوستان مي خواند .
اين طنز پرداز ياد آور شد : من مي خواستم با بيان اين مطالب به صحه صدر آتشي اشاره كنم مادر بيمارستان براي او آرزوي سلامت كرديم اما حيف او با رفتنش ما را غافلگير كرد و اما او هميشه با ماست و حضور دارد و شايد در يكي از همين صندلي ها نشسته باشد .
پس از آن علي شاه مولوي 2 شعر يكي از آنها آغاز يك منظومه نا تمام با نام " گيومه باز , گيومه باز " براي آخراي آتشي را براي حاضران خواند و پس از آن حامد هاتف و كتايون ريز خياطي از شاگردان آتشي به شعر خواني پرداختند .



كاظم كريميان:
آتشي فضاي بومي و حماسي جنوب را به حوزه‌ي شعر مدرن تحميل كرد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


كاظم كريميان معتقد است كه مثل منوچهر آتشي مثل تراژيك قهرمان افسانه‌اي ” دانكو “ نوشته ماكسيم گوركي است كه با قلب خويش جنگلي ظلماني را فروزان كرد، اما آيا گشت شيخ با چراغ گرد شهر هم‌چنان تكرار مي‌شود؟
اين شاعر و منتقد ادبي در گفت و گويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: ‌وقتي كه در شماره ‌٩ مجله تكاپو در سال ‌٧٣ براي اولين بار شعر دهه ‌٧٠ با تيتر ” صداي پاي دگرگوني “ در شعر امروز مطرح شد به اين شعر از منوچهر آتشي نيز استناد كرده بودند؛ ‌” خانه‌ات سرد است / خورشيدي در پاكت مي‌گذارم و براي‌ات پست مي‌كنم / ستاره كوچكي در كلمه‌اي بگذار و به آسمان‌ام روانه كن / بسيار تاريك‌ام/. آتشي در استحاله‌اي فرا انتظار، فضا و ساختاري را تجربه كرده بود كه هم‌زمان نسل جوان شعر امروز به شكلي در اين پروسه حضوري آوانگارد داشت. در واقع، اين شعر سرآغاز انفصال آتشي با آثار پيش از آن تلقي شد، اما او اين روش را پي‌گير نشد.
او ادامه داد:‌ تم اين شعر به نحوي تراژدي قهرمان افسانه‌يي ” دانكو “ نوشته ماكسيم گوركي را تداعي مي‌كند؛ قهرماني كه قبيله گم‌شده خود را به بهاي خارج كردن قلب خود از كالبد و فروزش آن از جنگل سراسر ظلماني نجات داد ولي وقتي كه قبيله به سرزمين امن رسيد، از روي جسد ” دانكو “ي به خاك افتاده بي‌توجه گذشتند.
وي عنوان كرد: اگرچه اين شعر از نظر شكلي نسبت به آثار پيشين آتشي تفاوت آشكاري نشان نمي‌دهد؛ آن‌چه اتفاق افتاده تحول در اجزاي ساختار و نيز بينش آتشي نسبت به هستي و مناسبات انساني است و مي‌بينيم كه در اين شعر ديگر از نشانه‌ها و تركيب‌هاي كلاسيكي مورد استفاده شاعر در ساير آثار، اثري ديده نمي‌شود.
كريميان با بيان اين‌كه آتشي از جمله شاعراني است كه در بالندگي شعر دهه ‌٤٠ رفتاري ارگانيك داشت؛ به ويژه كه با شعر ” اسب سفيد وحشي “ فضاي بومي و حماسي جنوب را به حوزه شعر مدرن آن سال‌ها تحميل كرد، گفت: بعد از شعر ” اسب سفيد وحشي ” و ” فراقي ‌٢ “ نيز شعر ” خانه‌ات سرد است “ كه در دهه ‌٧٠ سروده شده اثر شاخص ديگري كه متفاوت و متمايز از آثار ساير شاعران باشد ارايه نداد. در واقع، او فضاي شعر دهه ‌٤٠ را در شكل‌هايي تازه تكرار مي‌كرد.
از منظر اين منتقد ادبي: آتشي در نقد و بررسي شاعران نيز خلاقيت‌هايي از خود بروز داد اما نقد و تحليل او پيش از آن‌كه بر مبناي دست‌آوردها تجربي و تئوريك باشد احساسي و بر اساس راندمان سمپاتي شاعر مورد نظر شكل مي‌گرفت كه البته اين روش اگرچه نقطه ضعفي براي آتشي محسوب مي‌شود؛ جز ابراز صداقت ناشي از عواطف جنوب‌گي در برابر ديگران منصفانه نيست به عنوان يك ناهنجاري رفتاري تلقي شود.
او ادامه داد: آتشي در شعر ” خانه‌ات سرد است “ براي گرمي بخشيدن به جسم و جان شخصيت شعر، خورشيدي در پاكت مي‌گذارد و براي او پست مي‌كند؛ خورشيدي كه چيزي نيست جز مفاهيم آرماني ناشي از همبسته‌گي انسان كه به طرز خاص خود در شعر نمود دارد و آن‌چه در مقابل از او طلب مي‌كند، ستاره كوچكي است كه مي‌تواند در تبادلي مهرورزانه و يا يك كلمه ارزشي تحقق يابد و شاعر را از تاريكي ناشي از ياس و تنهايي رها سازد.
كريميان عنوان كرد: حال اين پرسش پيش مي‌آيد كه آيا شخصيت شعر و امثال او در پاسخ آتشي و امثال آتشي چنين ستاره كوچكي را به آسمان هستي آن‌ها روانه خواهد كرد يا تراژدي قلب فروزان ” دانكو “ و در واقع جست‌و‌جوي با چراغ شيخ ‌در روشناي روز، كه به شكلي تراژدي زندگي هر انسان شاعر و هنرمندي مي‌تواند باشد، هم‌چنان تكرار مي‌شود؟



 ادبيات معاصر ايران و محيط ادبي در زمان سعدي و حافظ در فرانسه بررسي شد
تفاهم‌نامه‌اي بين موسسه‌ي ملي زبان‌ها و تمدن‌هاي شرقي فرانسه و دانشگاه شيراز تنظيم مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


برگزاري چند سمينار ادبي درباره‌ي ادبيات معاصر ايران در فرانسه، سخنراني درباره‌ محيط ادبي شيراز در زمان سعدي و حافظ و برگزاري مراسم شب يلداي ايران در پاريس، حاصل سفر دو ماهه كاووس حسن‌لي به فرانسه است.
رييس مركز حافظ شناسي شيراز كه در پي اعطاي بورس دو ماهه سفارت فرانسه، به اين كشور سفر كرده بود، درباره برنامه‌هاي ادبي برگزارشده در اين كشور، به خبرنگار بخش ادبي خبرگزاري دانشجيويان ايران (ايسنا)، گفت: دو سميناري كه درباره ادبيات معاصر داشتم توسط بخش آموزش اينالكو (موسسه ملي زبان‌ها و تمدن‌هاي شرقي فرانسه) برگزار شد. همچنين در دانشگاه سوربن درباره محيط ادبي شيراز در زمان سعدي و حافظ سخنراني كردم. در اين مدت همچنين به استادان اينالكو شعر سعدي را آموزش مي دادم.
وي از بهترين برنامه‌هاي برگزارشده در اين مدت را مراسم شب يلداي ايراني در پاريس عنوان كرد و افزود: اين مراسم براي اولين بار در فرانسه به همت رايزن فرهنگي فرانسه برگزار شد و با استقبال فراواني نيز مواجه شد. در اين برنامه درباره دلايل رويكرد مردم ايران به شعر حافظ براي گرفتن فال، سخنراني كردم. همچنين در اين شب مراسم پرده‌خواني شاهنامه نيز انجام شد.
حسن‌لي گفت: 30 آذر ماه قرار شد به پيشنهاد “دفتر فرهنگ ايران در پاريس” تفاهم‌نامه‌اي به‌منظور مبادلات علمي و فرهنگي ميان موسسه ملي زبان‌ها و تمدن‌هاي شرقي و دانشگاه شيراز تنظيم شود كه اينك مقدمات آن در حال انجام شده است.
در مدت اقامت حسن‌لي در فرانسه، نشست‌هاي مختلفي با نويسندگان و شاعران فرانسوي درباره ادبيات و فرهنگ ايراني برگزار شده است.



 
چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در استان كرمانشاه برگزار مي‌شود
كرمانشاه، خبرگزاري جمهوري اسلامي
داخلي. فرهنگي. شعر دفاع مقدس.


چهاردهمين كنگره سراسري شعر دفاع مقدس در روزهاي بيست و هفتم تا بيست و نهم دي ماه جاري در شهرستان قصر شيرين برگزار مي‌شود.
مديركل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس استان كرمانشاه گفت : در اين كنگره بيش از ‪ ۲۰۰‬شاعر صاحب نام ايراني و خارجي حضور خواهند يافت.
"عبدالله ويسي" روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود : ‪۱۲‬ هزار اثر از شاعران علاقه مند به شركت در كنگره به دبير خانه ارسال شده‌است كه آثار برتر در پايان كنگره معرفي خواهند شد.
وي افزود: آيين افتتاحيه كنگره در فرهنگسراي كودك كرمانشاه خواهد بود و برنامه‌هاي كنگره در شهرستان قصرشيرين دنبال مي‌شود.
وي همچنين گفت : همزمان با برپايي اين كنگره ، مراسم تجليل از شهيدان جعفري ، سوري و اديبان از حماسه‌سازان سرپل ذهاب نيز برگزار خواهد شد.
مدير كل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس كرمانشاه افزود ، در حاشيه اين كنگره نمايشگاهي از آثار دفاع مقدس داير مي‌شود كه هدف از آن گسترش فرهنگ دفاع مقدس در بين نسل جوان است.
وي بازديد شركت‌كنندگان در كنگره شعر دفاع مقدس از مناطق جنگي غرب كشور از جمله ارتفاعات بازي دراز، پادگان ابوذر و مرز خسروي را از برنامه‌هاي جنبي اين كنگره ذكر كرد.


 


/خبرهايي از دانشگاه فردوسي/
بررسي شعر آدنيس، كلاس‌هاي بازخواني اسناد تاريخي، راه‌اندازي انجمن علمي زبان‌شناسي و...

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شعر آدنيس در مشهد بررسي شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، نشست مروري بر مضامين شعري آدنيس - شاعر معاصر عرب - در دانشكده ادبيات و علوم انساني دكتر شريعتي مشهد برگزار شد.
در اين نشست اعضاي هيات علمي گروه ادبيات عرب اين دانشكده در خصوص اشعار آدنيس بحث و بررسي كردند.
***
دكتر ساشادينا اسرار خودشناسي در اسلام را بررسي كرد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين سخنراني به طرح پاسخ‌هايي براي سوالي براي سوال چگونه بياموزيم در زندگي با خود وديگران آرامش رواني داشته باشيم پرداخته شده بود.
پروفسور ساشادينا استاد دانشگاه ويرجيناي امريكاست كه براي فرصت مطالعاتي در ايران به سر مي‌برد.
***
كلاس‌هاي بازخواني اسناد تاريخي توسط انجمن علمي تاريخ دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين دوره آموزشي با همكاري مركز اسناد آستان قدس رضوي در دانشكده ادبيات دانشگاه فردوسي مشهد برگزار شد.
***
انجمن علمي زبان‌شناسي دانشگاه فردوسي مشهد آغاز به كار كرد. به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين انجمن با برگزاري انتخابات و تشكيل اولين شوراي مركزي فعاليت خود را به طور رسمي آغاز كرد.


 


چهاردهمين شب شعر كانون ادبي دانشجويي نهاد رهبري برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


چهاردهمين شب شعر كانون ادبي دانشجويي نهاد رهبري در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب برگزار مي شود .
به گزارش ايلنا ،اين مراسم ،روز دوشنبه پنجم دي ماه سال جاري در آمفي تئاتر دانشكده فني با حضور شاعران و نويسندگان دانشجو و استاد "سهيل محمودي" برگزار مي شود .
"مهدي بديعي"، دبير كانون اظهار داشت‌‏: اين مراسم در سالگرد زلزله‌‏ بم و به ياد قربانيان اين حادثه‌‏ دلخراش برگزار مي‌‏شود. همچنين در حاشيه اين مراسم از اعضاي فعال كانون هاي هنري نيز تجليل مي شود .


 


آشنايي‌زدايي در شعر يك شاعر معاصر بررسي شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نتايج يك پايان نامه ادبي در دانشگاه مشهد حاكي از آن است كه مقوله آشنايي زدايي يا بيگانه سازي در تشخص زباني شعر فروغ فرخزاد تاثير به سزايي داشته است.
به گزرش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، خادم‌حسن دليري‌نيا در رساله كارشناسي ارشد خود كه با عنوان «آشنايي زدايي در شعر فروغ» تدوين شده، آورده است: آشنايي زدايي اساس نظريه فرماليست‌ها درباره شعر است و جوهره غني‌شعر فروغ فرخزاد بستگي مشهودي با اين جنبه از ديدگاه فرماليست‌ها دارد.
بنا بر اين گزارش، رساله حاضر شامل يك مقدمه و سه بخش مي‌شود و نگارنده در آن به دسته‌بندي و توصيف علمي اين مقوله در شعر فروغ پرداخته است.
دكتر ابوالقاسم قوام، استاد راهنما و دكتر تقي‌ وحيديان كاميار، استاد مشاور اين رساله بوده‌اند.


 


آيين شب شعر "قدس شهر اديان الهي" در كويت برگزار شد
كويت، خبرگزاري جمهوري اسلامي
خارجي. فرهنگي. كويت. ايران. شعر


آيين شب شعر با عنوان "قدس شهر اديان الهي" يكشنبه شب در سالگرد ولادت حضرت عيسي مسيح (ع) در كانون فرهنگي ولي عصر وابسته به سرپرستي مدارس جمهوري اسلامي ايران در كويت، برگزار شد .
"مرتضي رحماندوست" مشاور در امور جانبازان رييس جمهور و دبير كل جمعيت دفاع از ملت فلسطين، در اين مراسم كه از سوي "انجمن ادبي جوانه‌هاي سخن پارسي" برگزار شد، در سخناني با اشاره به مقارن بودن اين شب شعر با روز ملي ادبيات مقاومت فلسطين و روز حمايت ازكودكان فلسطين، گفت: حقوق كودكان فلسطين هم اكنون از سوي رژيم صهيونيستي سلب شده است .
وي افزود: كودكان فلسطين نه تنها فاقد حقوق اوليه خود مانند بهداشت، امنيت و آموزش هستند، بلكه تاكنون بسياري از آنان تنها به دليل داشتن تكه سنگي مورد اصابت گلوله‌هاي سربازان اسراييلي قرار گرفته و شهيد و يا زخمي شدند .
در اين مراسم كه فرهنگيان و تعداد قابل توجهي از ايرانيان علاقه‌مند به ادب و شعر حضور داشتند، تعدادي از شاعران سروده‌هاي خود را با موضوع مقاومت فلسطين و قدس مركز اديان الهي، قرائت كردند .


 


شعر خورشيد ولايت
 
 اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي خراسان شمالي در پرتو انوار ولايي حضرت علي بن موسي الرضا عليه السلام ، مسابقه شعر خورشيد ولايت را برگزار مي کند.
دبيرخانه اين همايش از تمامي شاعران کشور دعوت کرده است ، حداکثر 2 قطعه از آثار خود را تا پايان ديماه به نشاني خراسان شمالي - اسفراين - خيابان امام رضا (ع) ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي اسفراين ارسال کنند. نتايج اين مسابقه سراسري 15 بهمن ماه اعلام خواهد شد.
 



نهمين جشنواره قصه‌گويي و شعرخواني بر دل‌ها حك زد
اصفهان، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي وهنري. كانون پرورش فكري. جشنواره.


در حالي كه شش روز ديگر شهر تاريخي فرهنگي اصفهان به عنوان پايتخت ‪۶۷‬ كشور اسلامي پاي به عرصه دنياي جديد اسلامي خود مي‌گذارد، اين شهر متمدن ميزبان برترين قصه گويان ايران اسلامي هم شد.
نهمين جشنواره "قصه گويي و شعرخواني مربيان مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور" امشب (يكشنبه شب) در تالار مجموعه فرهنگي تفريحي كوثر شهراصفهان گشايش يافت.
شب‌هاي سرد زمستاني اصفهان از امشب با قصه‌ها و شعرهاي پدر و مادر بزرگ‌ها و نياكان و اجداد گذشته‌مان گرماي كرسي‌هاي قديم را يافت و كودكان و نوجوانان نسل حاضر را هرچند با فاصله بسيارطولاني آنها را آرامش داد و به وجد درآورد.
گويي فرشتگان سفيد پوش به زمين آمدند تا در قالب زيبارويان خردسال چهره معصوم خود را به مردم اصفهان و به همه افتخار گذشته نشان دهند.
خردسالان فانوس بدست آمدند تا راهگشاي جشنواره نهم قصه‌گويي و شعرخواني باشند و به بزرگان خود پيام دهند، مي‌خواهيم هدايت يافته راه راست شمابوده و با چراع ولايت از گمراهي و انحراف در امان باشيم.
دو كودك خردسال روي صحنه تالار به شركت‌كنندگان و ميهمانان ‪ ۲۳‬استان كشور خوش آمد گفتند. گفتند به شهرما، به پايتخت فرهنگي كشورهاي اسلامي اصفهان زيبا خوش آمديد.
كودكان به ميهمانان گل هديه دادند تا بگويند مااز گل پاك‌تريم وبهتر ، تابگويند پدران و مادران جامعه‌مان را هم دوست داريم زيرا كه راه خوبان را به ما مي‌نمايانند.
نهمين جشنواره قصه‌گويي و شعرخواني مربيان مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكر كودكان و نوجوانان كشور امشب در اصفهان شروع شد اما باتاخير، تاخيري كه گويي در همه آيين‌ها و برنامه‌ها موردي عادي شده است.
اين جشنواره هرساله باهدف احياي سنت ارزشمند قصه گويي بين معلمان، مربيان و خانواده‌ها در يكي از شهرهاي كشورمان برگزار مي‌شود اما جشنواره امسال قصه‌گويان آزاد اصفهاني را نيز در بخش مسابقه مقاله و شعرخواني و نيز مشاعره در جمع خود پذيرفته است.
اين قصه‌گويان با دوشيوه "باابزار و بدون ابزار" گردهم آمده‌اند تا بازگوكننده قصه‌ها، داستان‌ها و افسانه‌هاي كهن ايران زمين و هم احياگر اين سنت ديرين روبه فراموشي نهاده باشند.
خبرنگار ايرنا از آيين گشايش اين جشنواره گزارش داد ميزبان جشنواره نهم، مديركل كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان استان اصفهان ابتدا تولد پيامبراولوالعزم حضرت عيسي ابن مريم (ع) را تبريك گفت و دو هزار و ششمين سالروز تولد اين پيامبر الهي را گرامي‌داشت.
" رضا غني" در زمينه ويژگي‌هاي جشنواره نهم نيز گفت : ‪ ۳۰‬مربي دربخش قصه گويي، ‪ ۳۰‬مربي در بخش شعرخواني و‪ ۷۰۰‬مربي كانون‌هاي سراسركشور هستند كه در جشنواره نهم شركت دارند.
به گفته او در جشنواره امسال، ‪ ۱۵‬قصه گوي آزاد اصفهاني نيز ازبين ‪۱۳۰‬ معلم مدرسه، مربي مهدهاي كودك و مراكز تابعه بهزيستي به همراه مادران پيران قصه‌گو به ميدان مسابقه جشنواره آمده‌اند.
همه اين قصه‌گوها و افسانه‌پردازها امسال مي‌خواهند پايان كار رستم دستان را بگويند، داستان‌هاي رزم سهراب و گردآفريد را و شيرين و فرهاد را، داستان پورياي ولي، شيربي يال ودم، كودك ماهيگير، سنگ گناهكار و بالاخره داستان كوه به كوه نمي‌رسد را باز گو كنند .
اما چرا معاون فرهنگي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور در آيين ويژه گشايش اين جشنواره ابراز تاسف كرد كه نسل حاضر با قصه هاوشعر هاي مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها فاصله زيادي گرفته واين فاصله‌براي نسل‌هاي آينده بيشتر و بيشتر خواهد شد.
" قاسم كريمي" گفت : شب‌هاي سرد وطولاني زمستان راقصه‌هاي مادر وپدر بزرگ‌ها كوتاه مي‌كرد آنچه كه امروز با ما فاصله بسيار دارد.
به اظهار او برنامه‌هاي كانون و جشنواره‌هاي آن تلاش مي‌كند تابه خاطر آورد اين ارزش‌هاي كهن را كه حكمت‌هاي فراواني هم درآنها نهاده بود.
كريمي گفت:اين قصه هاتاثير مستقيم بر روح و جسم فرزندان دلبند خانواده ها داشت و آنها را مردان و زناني شايسته ايران زمين تربيت مي‌كرد اما حالا در حال فراموشي آن قصه‌ها و قصه گوها هستيم .
او گفت: همين قصه هاوداستان هابود كه مردان رزم جبهه‌هاي دوران دفاع مقدس را كه زاهدان شب‌هاي ظلماني بودند پروريد و حالا بايد بگذاريم و بگذريم و به نسل آينده بگوييم شماپاسدار اين ارزش‌هاي زيبا هستيد.
از جمله داستان‌هايي كه در جشنواره نهم گوش شنوندگان را و روح انسان هاي با مهر و سبك بال را نوازش خواهد هديه خوبان، رنگين كمان، موش ومار، گربه و پلنگ، حسني به مكتب نمي‌رفت ، نه چك زديم نه چونه عروس اومد توخونه بايك گل بهار نمي‌شه و سفر كله گنده مي‌باشد.
در جشنواره امسال براي نخستين مرتبه مجموعه‌اي از مقاله‌هاي صاحب نظران، استادان و دانشجويان دانشگاهها و مربيان و معلمان مدارس با موضوع‌هاي قصه و قصه‌گويي و آثار قصه‌گويي در سه محل مختلف برگزاري جشنواره ارايه مي‌شود.
در بخش شعرخواني جشنواره نيز مربيان كانون‌هاي فكري سراسر كشور چگونگي آشنايي خودرا باسبك ها، اعصار و ادوار مختلف شعري و نحوه صحيح شعرخواني در ترازوي قياس مي‌گذارند تا با قضاوت داوران جشنواره درسه گروه قصه گويي، شعرخواني و مشاعره و مقاله بخت خود را بيازمايند، بهترين بهترها بشوند و جايزه بگيرند.
نهمين جشنواره قصه گويي وشعرخواني مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سراسر كشور تا هفتم دي ماه جاري در دو نوبت صبح و عصر در سه محل تالار مجموعه فرهنگي تفريحي كوثر، مجتمع فرهنگي هنري در بوستان كودك اصفهان و تالار ساختمان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي اين شهر فعاليت خواهد كرد.


 

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848