تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


December 29, 2005 03:32 AM

دوشنبه 5 دي ماه 84


شاعري با 200 غلام و يك ميليون بيت شعر
جوايزي كه رودكي از پادشاهان مي‌گرفت سبب تمكن مالي او شد به طوري كه نظامي عروضي ذكر كرده در بازگشت از هرات به بخارا به همراه اميرنصر ساماني، بار و بنه او را چهارصد شتر حمل مي‌كرده‌اند   
 تمبر ياد بود رودكي ، 41 سال پيش 


تهران _ ميراث خبر
گروه فرهنگ، بنفشه محمودي: امروز چهارم دي ماه است اما نمي‌خواهيم از تولد عيسي مسيح در فلسطين سخن بگوييم. مي‌گويند امروز سالروز تولد ابوعبدالله جعفربن محمد رودكي است.
دكتر ذبيح‌الله صفا در جلد اول «تاريخ ادبيات در ايران» گفته است كه ولادت رودكي به حدس بايد در اواسط قرن سوم هجري قمري اتفاق افتاده باشد. اما مانند بسياري از بزرگان ادب فارسي در قرون اوليه هجري، بيش از آن كه از آغاز زندگي و تحصيلات او در كودكي اطلاعي داشته باشيم، ممدوحانش را مي‌شناسيم!
آنچه مي‌دانيم اين است كه رودكي در قريه «بََنُج» از قراء رودك سمرقند به دنيا آمده است و به همين سبب به رودكي مشهود است. البته در مورد همين وجه تسميه هم به دليل وجود برخي منابع كه اشارات مستقيمي به آن داشته‌اند، با شك و ترديد مواجه مي‌شويم. دولتشاه سمرقندي، آذر بيگدلي‌ و هدايت بر اين باورند كه به اين دليل كه در نواختن «رود» چيره‌دست بوده به اين لقب مشهور شده است.
عوفي در لباب الاباب درباره رودكي گفته است: «چنان ذكي و تيز فهم بود كه در هشت سالگي قرآن تمامت حفظ كرد و قرأت بياموخت و شعر گفتن گرفت و معاني دقيق مي‌گفت چنانك خلق بر وي اقبال كردند و رغبت او زيادت شد...»
عوفي همچنين تاكيد كرده است كه رودكي نابينا از مادر زاده شده است اما كساني چون سعدي و نظامي عروضي هيچ اشاره‌اي به كوري او نداشته‌اند. در هر حال در ميان اقوال شاعران هم‌عصر او، اشارات مستقيمي به نابينايي‌اش وجود دارد. از سوي ديگر قرايني در اشعار رودكي وجود دارد كه نشان مي‌دهد در همه عمر نابينا نبوده است. بنابراين شايد بتوان به گفته محمدبن عمر نجاتي در كتاب «بساتين‌الفضلا و رياحين العقلا في شرح تاريخ القنبي» استناد كرد كه گفته است رودكي در اواخر عمر نابينا شد.
ممدوحان رودكي
در ميان ممدوحان رودكي، امير سعيد نصرابن احمد اسمعيل ساماني (331 تا 301 ه.ق) از همه مشهورتر است. در باب دوم چهار مقاله نظامي عروضي كه به شعر اختصاص دارد، حكايت سروده شدن مشهورترين قصيده رودكي (بوي جوي موليان) براي بازگرداندن اين شاه خوش‌نشين به بخارا آمده است كه آشنايان با شعر و موسيقي آن را در خاطر دارند.
اميرشهيد ابوجعفربن الليث از امراي صفاري، ماكان بن كاكي از امراي ديلمي و ابوالفضل بلعمي وزير معروف ساماني نيز از ديگر ممدوحان او بودند كه اولي به سبب آشنايي با علوم و معارف و حمايت از علما و ادبا و سومي به سبب تشويق رودكي به نظم كليله و دمنه مشهورند.
صله‌ها و جوايزي كه رودكي از ممدوحان خود مي‌گرفت سبب تمكن مالي او شد به طوري كه نظامي عروضي ذكر كرده است كه در آن بازگشت از هرات به بخارا به همراه اميرنصر ساماني، بار و بنه او را چهارصد شتر حمل مي‌كرده‌اند.
به گفته عروضي سمرقندي، رودكي 200 غلام نيز داشته است اما چه سود كه از اين همه تمكن در پايان عمر او هيچ بر جاي نماند و در تهيه روزي زن و فرزند به سختي دچار شد.
اشعار رودكي
اشعار رودكي را حداقل 100 هزار بيت تخمين زده‌اند و برخي حتي پا را فراتر از اين نهاده‌اند و گفته‌اند كه اشعار او يك ميليون و سيصد هزار بيت بوده است اما امروز از آن همه شعر، جز چند قطعه و قصيده كه به طور پراكنده در جنگ‌هاي ادبي و كتاب‌هاي لغت و تذكره‌ها آمده، هيچ شعري در دست نداريم و طرفه آنكه به دليل يك تشابه اسمي بين دو امير ممدوح، برخي از اشعار او را در ديوان قطران تبريزي مي‌توان يافت!
كليله و دمنه منظوم مهم‌ترين اثر اوست كه امروز تنها ابيات پراكنده‌اي از آن باقي مانده است. اين اثر به فرمان امير نصربن احمد به نظم درآمده و آن گونه كه فردوسي در شاهنامه گفته است، رودكي در زمان سرودن آن، نابينا بوده است.
ابيات، قصيده‌ها، قطعه‌ها و غزل‌هاي معدودي از رودكي بر جاي مانده اما همين آثار اندك نيز استادي او را در فنون شاعري به اثبات مي‌رساند.
حضور روح طرب و شادي، نزديكي به معناي طبيعت و قدرت در تشبيه از مشخصات اشعار اوست.
به تصريح سمعاني در كتاب «الانساب» رودكي در سال 329 هجري قمري در زادگاه خود در گذشت و همان جا به خاك سپرده شد.
رحيم قبادياني از استادان زبان تاجيكي كه هم‌اكنون در بنياد دايرةالمعارف اسلامي مشغول به كار است مي‌گويد: «آرامگاه رودكي در پنجرود تاجيكستان قرار دارد. اين آرامگاه در دهه 1950 (سال‌ها پيش از فروپاشي شوروي) ساخته شده است.»
او مي‌گويد: «صدرالدين عيني و همكارانش گور او را يافتند و در كنار رودي در پنجرود آرامگاه زيبايي براي او ساخته شد كه امروزه جهانگردان از آن ديدن مي‌كنند.»
سال گذشته توافقي ميان دولت‌هاي ايران و تاجيكستان صورت گرفت كه بر اساس آن گروهي از مرمت‌گران ايراني اين بنا را مرمت خواهند كرد.


 


يك استاد دانشگاه آزاد يزد: شعر نسل جوان به آشفته بازار تبديل شده است
يزد ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. شعر.


يك استاد گروه ادبيات دانشگاه آزاد اسلامي يزد گفت:وجود آشفته بازار شعر و شاعري در ميان نسل جوان، مايه نگراني است.
به گزارش روز دوشنبه اين دانشگاه، دكتر سيدحسين شهاب رضوي در نشستي با عنوان "محفل شعرشناسي" افزود: نسل جوان براي خود نگرش ديگري به شعر گفتن دارد و اين مساله موجب شده تا بسياري از كارهاي ارائه شده، شعر نباشد.
وي دراين آيين كه جمعي ازاستادان و دانشجويان دانشگاه‌مذكورحضور داشتند افزود: وقتي استادان به اين نوع شعرها،انتقاد مي‌كننددانشجويان دچار سوء‌ظن مي‌شوند.
شهاب رضوي گفت: اين عده از دانشجويان، استادان را متعلق به نسل گذشته و خود را متعلق به نسل جديد مي‌دانند و فكر مي‌كنند معيارهاي جديدي براي شعر دارند.
وي اضافه كرد:منطقي نيست كه نسل جديد بگويداين راهي را كه ما انتخاب كرده‌ايم و قديمي‌ها نمي‌پسندند، درست است.
استادگروه ادبيات دانشگاه آزاد اسلامي يزد افزود: در ادبيات عصر ما نيما يوشيج با شعرهاي نو، زلزله‌اي در ادبيات به وجود آورد و با وجود تمام مخالفت‌هاي آن زمان، پس از گذشته چهل، پنجاه سال، اين شعرها جا افتاد.
وي اضافه كرد: نوگرايي‌ها در شعر بايد منطقي و نه براي آسان نمودن كار خود باشد.


 


 


آيين شب شعر "قدس شهر اديان الهي" در كويت برگزار شد
كويت، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
خارجي. فرهنگي. كويت. ايران. شعر


آيين شب شعر با عنوان "قدس شهر اديان الهي" يكشنبه شب در سالگرد ولادت حضرت عيسي مسيح (ع) در كانون فرهنگي ولي عصر وابسته به سرپرستي مدارس جمهوري اسلامي ايران در كويت، برگزار شد .
"مرتضي رحماندوست" مشاور در امور جانبازان رييس جمهور و دبير كل جمعيت دفاع از ملت فلسطين، در اين مراسم كه از سوي "انجمن ادبي جوانه‌هاي سخن پارسي" برگزار شد، در سخناني با اشاره به مقارن بودن اين شب شعر با روز ملي ادبيات مقاومت فلسطين و روز حمايت ازكودكان فلسطين، گفت: حقوق كودكان فلسطين هم اكنون از سوي رژيم صهيونيستي سلب شده است .
وي افزود: كودكان فلسطين نه تنها فاقد حقوق اوليه خود مانند بهداشت، امنيت و آموزش هستند، بلكه تاكنون بسياري از آنان تنها به دليل داشتن تكه سنگي مورد اصابت گلوله‌هاي سربازان اسراييلي قرار گرفته و شهيد و يا زخمي شدند .
در اين مراسم كه فرهنگيان و تعداد قابل توجهي از ايرانيان علاقه‌مند به ادب و شعر حضور داشتند، تعدادي از شاعران سروده‌هاي خود را با موضوع مقاومت فلسطين و قدس مركز اديان الهي، قرائت كردند .


 


 


يک پژوهشگر ادبيات:
ادبيات ايران در قالب مکتب‌هاي ادبي نمي‌گنجد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


يک پژوهشگر ادبيات گفت: ادبيات ايران را نمي توان همچون ادبيات اروپا در قالب مکتبهاي ادبي مشخص و مرزبندي شده طبقه بندي کرد.
دکتر جواد کيافر در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، درباره روند تحول نظم و نثر پارسي گفت: بسياري از پژوهشگران روند تحولي نظم و نثر پارسي را تا دوره بازگشت ادبي در سه سبک خراساني، عراقي و هندي تبيين کرده‌اند. در برخي کتاب‌هاي تاريخ ادبيات نيز ادب ايران با توجه به دوره‌هاي پادشاهي چون نظم و نثر دوره ساماني، غزنوي و... بررسي شده است که البته به نظرم چنين تقسيم‌بندي عملي نيست.
وي افزود: اصولا ادبيات ايران را نمي‌توان چون ادبيات اروپا در قالب مکتبهاي ادبي مشخص و مرزبندي شده طبقه‌بندي کرد و يک روند تحولي يا تکاملي نظير آن قايل شد؛ چراکه اروپايي پس از رنسانس از آرامش نسبي برخوردار شد و در نتيجه گذار طبقاتي منظمي را پيمود؛ اما ايران هرگز در طول تاريخ پر نشيب و فراز خود به چنين موقعيتي دست نيافت. ايران در درازاي تاريخ همواره با تهديد رويارو بود. يورش ترکان، ازبک‌ها، افغان‌ها، کشتارهاي مغولي و هلاکويي و تيموري و اين رخدادها نظم تحولي و تکامل فرهنگي و اجتماعي را از هم گسيخت و مانع از آن شد که جامعه ايران چون اروپا روند تحولي منظم داشته باشد.
اين پژوهشگر گيلاني تصريح کرد: نتيجه اين رخدادها بازگشت‌هاي ادبي و در هم آميختگي سبک هاي ادبي است با آن که مي توان بين دو سبک خراساني و عراقي با کلاسيسم و رمانتيسم اروپا شباهت هايي يافت اما باز هم خط قاطعي اين دو سبک ايراني را از هم جدا نمي کند.
وي در پايان خاطرنشان کرد: اين ويژگي ريشه در زمينه و شرايط اجتماعي ايران دارد که گاهي ممکن است به تقليد و الگو برداري از متقدمين تعبير شود البته در برخي موارد نمي توان منکر الگو برداري شد؛ اما در يک چنين داوري، بررسي انتزاعي اثر بسنده نيست، بلکه بايد آن را در زمينه هاي اجتماعي نيز بررسي کرد.


 


يك شاعر: انحصار تربيون‌هاي فرهنگي بايد شكسته شود
تهران بزرگ ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. شعر.


يك شاعر پيشكسوت انقلاب و جنگ گفت: انحصار تريبون‌هاي فرهنگي ما بايد به نفع جوانان شكسته شود.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومي حوزه هنري استان تهران، حميد سبزواري در جمع شاعران جوان حوزه هنري استان تهران با ابراز خوشحالي از اينكه در شعر جوانان امروز ماندگاري ديده مي‌شود، افزود: شعر درميان جوانان روزگار ما چهره‌اي پيدا كرده و ساختارهاي جديدي كه قبلا جايگاهي در شعر نداشت، وارد زبانشان شده است.
وي اظهار داشت: متاسفانه متوليان فرهنگي ما درباره اختصاص امكانات به جوانان سهل‌انگاري مي‌كنند.
سبزواري گفت: شعر اگر با هدف و جهت‌گيري متعالي نباشد، ماندگار نخواهد شد و خوشبختانه در شعر جوانان امروز ما واژه‌گزيني‌هاي زيبا و تفكر عميق و ديدگاه‌هاي تازه ديده مي‌شود كه مي‌تواند در كنار هدف و جهت‌گيري ، ماندگار شود.
وي با بيان اينكه شعري كه انسان را تكان ندهد، شعر نيست، افزود: انقلاب اسلامي براي ما دستاوردهاي فرواني داشت كه در كنار نشان دادن راه مبارزه و مقاومت، راه و رسم شعر گفتن را هم به ما آموخت.
سبزواري با تجليل از شخصيت بنيانگذار جمهوري اسلامي گفت: امام، انساني بي‌نظير بود كه با برنامه‌ريزي و قدرت، مردم را به ميدان آورد و انقلابي مردمي را با هدفي متعالي شكل داد.
اين شاعر پيشكسوت انقلاب و جنگ خاطرنشان كرد: انقلاب به شاعران نشان داد كه چه بايد بگويند و چگونه بايد قيام كنند.
وي، مطابقت شعر امروز با نيازهاي روز را ضروري دانست و بر لزوم حمايت شاعران جوان از سوي دولت و رسانه‌ها تاكيد كرد.
اين ديدار به همت واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان تهران در پي مرخص شدن استاد حميد سبزواري از بيمارستان صورت گرفت.
"حميد سبزواري" دارنده مدال درجه يك هنر رشته ادبيات، شاعر پيشكسوت جنگ و انقلاب، سراينده مجموعه شعرهاي كاروان سپيد و ياد ياران، شاعر سرود حماسي "الله‌اكبر خميني رهبر" و سراينده مجموعه شعرهاي "سرود درد" و "سرود ديگر" است.


 



زن در شعر معاصر ايران بررسي مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


انجمن زنان پژوهشگر تاريخ در ادامه سلسله نشست‌‏هاي تاريخي خود در اولين چهارشنبه دي ماه با حضور "دكتر مهرانگيز كراچي" به بررسي موضوع "زن در شعر معاصر ايران" خواهد پرداخت .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ،"دكتر كراچي"، عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني در اين جلسه همزمان در ارتباط با "زنان شاعر" و نيز "نقش و موقعيت زن در شعر معاصر ايران" سخن خواهد گفت.
لازم به ذكر است‌‏, سخنراني پيشين انجمن، "دكتر هادي خانيكي"، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي, با عنوان "مطبوعات زنان در جريان هاي سياسي قرن بيستم" است كه توسط "دكتر غلامرضا وطن دوست"، عضو هيات علمي دانشگاه شيراز ارائه خواهد شد .


 


 



به ياد اکبر گنجي؛
مراسم شب شعر و خاطره برگزار مي‌‏شود

تهران- خبرگزاري كار ايران


مراسم شب شعر و خاطره به ياد اكبر گنجي روز پنج شنبه از سوي دفتر تحكيم وحدت برگزار مي‌‏شود.
به گزارش خبرنگار "ايلنا"، اين مراسم از ساعت 19 در مقابل منزل اكبر گنجي و با حضور برخي چهره‌‏هاي سياسي و مطبوعاتي و علاقه‌‏مندان به اين زنداني سياسي برگزار مي شود.


 


" حميد اديب " ، شاعر " سال هاي دور " درگذشت
تهران- خبرگزاري كار ايران


"حميد اديب"، شاعر " سال هاي دور" روز گذشته بر اثر سكته مغزي درگذشت و امروز در ميان شانه هاي دوستدارانش از مقابل بيمارستان "آراد" تشييع شد تا در قطعه هنرمندان آرام بگيرد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر ايلنا,‌‏"حميد اديب" متولد سال 1327 خمين كه رشته تحصيلي خود را در رشته برق قدرت به پايان رساند و اولين مجموعه شعرش را سال 1368 با عنوان "ما از اهالي اقيانوس بوديم" منتشر كرد. او دركنار سرودن شعر دستي در موسيقي نيز داشت و در تنبك نوازي، يكي از شاگردان "ناصر فرهنگ فر" بود .
شايان ذكر است‌‏, "اديب" با رديف‌‏هاي آوازي بسيار آشنا بود و خود تصنيف‌‏هايي نيز ساخته بود كه شعر و آهنگ از خود او بود. آشنايي با موسيقي سنتي تاثير شگرفي در شعر "اديب" به جاي گذاشته است، اما او در شعرهاي سپيدش به گونه اي تحت سلطه زبان "شاملو" بود. البته "اديب" شعر نيمايي و غزل نيز مي سرود .اما اهميت شاعري او به خاطر شعرهاي سپيد اوست .
لازم به ذكر است‌‏, "حميد اديب" امروز در ميان شانه هاي دوستانش و شاعران جوان كه هر يك به نوعي مديون مهرباني و دوستي هاي او بودند، از مقابل بيمارستان "آراد" تشييع شد تا در قطعه هنرمندان بهشت زهرا آرام بگيرد. يادش گرامي باد .


 


داوري كتاب سال جمهوري اسلامي ايران به مرحله‌ي دوم رسيد
عنوان‌هايي در حوزه‌هاي ادبيات داستاني و شعر در دست بررسي هستند

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مرحله‌ي اوليه‌ي داوري در تمامي رشته‌هاي بيست‌وسومين دوره‌ي‌ كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، به پايان رسيده است و هم‌اينك، آثاري كه به مرحله‌ي دوم رسيده‌اند، در حال ارزيابي هستند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در مرحله دوم بررسي اين انتخاب، آثار ازسوي چهار داور متخصص داوري مي‌شوند كه نتايج اين مرحله، يعني آثاري كه به مرحله‌ي‌ نهايي خواهند رسيد، حداكثر تا 20 روز آينده مشخص خواهد شد.
بنا بر اين گزارش، در حال حاضر 19 عنوان كتاب در حوزه‌ي شعر و 20 عنوان اثر در بخش ادبيات داستاني در حال بررسي هستند.
كتاب سال، سال گذشته هيچ اثري را در حوزه‌ي ادبيات داستاني و شعر انتخاب نكرد - كه اين امر واكنش‌هاي بسياري را از جانب اهالي ادبيات برانگيخت -؛ اما دو سال پيش، براي نخستين‌بار، دو اثر از منوچهر آتشي و زويا پيرزاد را شايسته‌ي اين مقام دانست.


 


مهرانگيز كراچي “زن در شعر معاصر ايران” را بررسي مي‌كند
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


انجمن زنان پژوهشگر تاريخ در ادامه سلسله نشست‌هاي تاريخي خود، در اولين چهارشنبه دي‌ماه، با حضور دكتر مهرانگيز كراچي، به بررسي موضوع “زن در شعر معاصر ايران” خواهد پرداخت.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، كراچي - عضو هيات علمي پژوهشگاه علوم انساني - در اين جلسه، هم‌زمان، درباره زنان شاعر و نيز نقش و موقعيت زن در شعر معاصر ايارن سخن خواهد گفت.
سخنران جلسه‌ي پيشين اين انجمن، دكتر هادي خانيكي - استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبايي - بود كه درباره “مطبوعات زنان در ايران” سخن گفت و همچنين موضوع سخنراني بهمن‌ماه انجمن، “زنان و جريان‌هاي سياسي قرن بيستم” است كه توسط دكتر غلامرضا وطن‌دوست - عضو هيات علمي دانشگاه شيراز - ارايه خواهد شد.
جلسه‌ي دي‌ماه، چهارشنبه ‌٠٧/١٠/٨٤ از ساعت ‌١٦ تا ‌١٨ در تهران، ميدان انقلاب، خيابان آزادي، بعد از خيابان جمالزاده جنوبي، خيابان نوفلاح، خيابان ديلمان، شماره ‌٧١ داير خواهد شد.


 


"يك جهنم شعر" به بازار كتاب مي‌آيد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


كتابي با عنوان "يك جهنم شعر" منتشر مي‌شود
مدير اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان تربت جام در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا از اخذ مجوز چاپ كتاب يك جهنم شعر خبر داد.
غلامحسين غفوري گفت: كتاب يك جهنم شعر حاوي اشعار ايرج مظلوم ساماني - شاعر جوان - است كه به زودي چاپ شده و روانه بازار خواهد شد.
ايرج مظلوم ساماني كه در بين شاعران شهرستان به حافظ ثاني مشهور شده است، روستازاده‌اي است كه در روستاي ياقوتين تربت جام از طريق كشاورزي امرار معاش مي‌كند.
وي متولد 1357 است و از هشت سال پيش شعر سرودن را آغاز كرده كه نيمي از اين مدت را به‌طور مرتب به شعر گفتن پرداخته است.
او در قالب نوكلاسيك و عمدتاً به روش غزلسرايي، به بيان احساسات مي‌پردازد.


 


مراسم يادمان منوچهر آتشي برگزار شد
“تعريف شعر است... قوي‌ترين تخيل شعر معاصر، از آن اوست... همواره جزو پنج شاعر نامدار معاصر ماند”
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم يادمان منوچهر آتشي، عصر ديروز به‌مدت چهار ساعت علاقه‌مندان شعرش را در خانه‌ي هنرمندان ايران گردهم آورد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برنامه با يك دقيقه سكوت به ياد جان‌باختگان سانحه‌ي سقوط هواپيماي C130 شروع شد.
نگار اسكندرفر متني را از چند سال همكاري‌اش با آتشي در مجله‌ي كارنامه خواند و گفت: جوانان از دور به او انتقاد مي‌كردند، ولي وقتي نزديك مي‌شدند، ناگزير از اقرار به جوان‌دل و جوان بودن شعر او مي‌شدند.
سپس حافظ موسوي اجراي برنامه را با خواندن شعري از آتشي شروع كرد.
در ادامه، سميين بهبهاني با اشاره به دوستي 46 ساله‌اش با آتشي، به صميميت، سادگي و صفاي او اشاره كرد.
وي در عين حال افزود: آتشي آن‌قدر ساده و شرم‌رو بود كه هر كس مي‌توانست به سود خود از او سوء استفاده كند. دريغم بر اين است كه در سال‌هاي پاياني عمر، از او به نفع خود سود جستند.
اما محمد حقوقي، در سخناني، نيما يوشيج و منوچهر آتشي را از بسياري جهت‌ها شبيه همديگر دانست: هر دو صميمي‌اند و با فضاي شعرشان يكي شده، شعر از آن‌ها فاصله‌اي نداشته و براي شعر مي‌زيستند. شعر در درجه‌ي اول زندگي آن‌ها بوده است.
به اعتقاد اين شاعر و منتقد، در طول تاريخ شعر نو فارسي، با پنج مقطع تاريخي روبه‌رو بوديم كه به‌وسيله‌ي يك كتاب يا احيانا يك شعر، جامعه‌ي هنري ما را تكان داده است: «افسانه» نيما يوشيج، «زمستان» مهدي اخوان ثالث، «هواي تازه» احمد شاملو، «آهنگ ديگر» منوچهر آتشي و «تولدي ديگر» فروغ فرخزاد.
او يادآور شد، زماني كه شعر ما در رمانتيك سياه غرق بود، ناگهان شاعري حماسي از جنوب، حضورش را اعلام كرد وهمه را به حيرت وا داشت.
حقوقي، آتشي را تعريف شعر مي‌داند و قوي‌ترين تخيل شعر معاصر را از آن او.
سپس خشايار ديهيمي با بيان خاطره‌هايي از آتشي گفت كه اي بسا اگر مي‌ماند، بسياري او را آماج تهمت‌هاي خود قرار مي‌دادند.
وي افزود: اگر از او سوء استفاده شد، تقصير كيست؟ ما، يا آن‌ها كه سوء استفاده كردند؟ درد آتشي،‌ درد تنهايي بود. شرم بر ما كه با اين همه بي‌اعتنايي، اين تنهايي را براي او و خودمان به‌وجود آورديم.
جواد مجابي هم چند سطري از «يادداشت‌هاي روزانه»‌ي ارديبهشت 47 و ديدارش با آتشي را خواند و دو شعر را كه براي او سروده است.
در ادامه، علي باباچاهي با خواندن متني از خود منوچهر آتشي، با اين جمله كه «من هرگز هياهوبرانگيز نبوده‌ام» رعايت نوعي تعادل را در نوشتار و گفتار او يادآور شد كه او را محبوب طيف‌هاي مختلف و جناح‌هاي گوناگون جامعه كرد.
وي همچنين با تقسيم شعر به شعر فكر و شعر ذكر، شعر آتشي را شعري فكر - ذكري دانست كه هم درصدد القاي معاني است و هم اجراي معاني.
باباچاهي همچنين متذكر شد كه نوعي انبوه‌نويسي و پركاري، كار آتشي را گاهي ويرايش‌پذير نشان مي‌دهد.
در ادامه‌ي مراسم، پس از اجراي موسيقي بوشهري، بخش دوم مراسم با پخش فيلمي شروع شد.
آتشي در اين فيلم گفت كه خودش را طلبه مي‌داند و در حال آموختن؛ خود را پيش‌كسوت نمي‌داند و همواره، به‌خصوص از جوان‌ها ياد مي‌گيرد.
او همچنين در مراسم بزرگ‌داشتش در بوشهر گفت كه من همان شاعر بوشهري شما بودم و خواهم بود.
رضا سيدحسيني، نگار اسكندرفر، حافظ موسوي، پرويز پرستويي و شهريار مندني‌پورهم در اين فيلم كوتاه درباره‌ي آتشي حرف زدند.
مندني‌پور در جملاتي متذكر شد كه آتشي از شعر برون‌گرا شروع كرد، اما سرزمين داغ جنوب زندانش نشد.
در ادامه، محمد محمدعلي در سخناني يادآور شد: وقتي دانش‌آ‌موز دبيرستان بودم، آتشي جزو پنج شاعر نامدار ايران بود. وقتي عضو كانون نويسندگان شدم، او جزو پنج شاعر نامدار ايران بود و وقتي هم در كارنامه همكار شديم، باز يكي از پنج شاعر نامدار ايران بود. به گزارش ايسنا او سپس نوشتاري را از خاطره‌ي اولين ديدارش با آتشي و درباره پيشاني چروك خواند.
دكتر خسروشاهي - استاد رياضي - هم كه از دوستان آتشي بود، يادآور شد كه محمد مختاري بهتراز هر كس مي‌توانست درباره‌ي شعر آتشي سخن بگويد كه در ميان ما نيست.
او همچنين اين پرسش را مطرح كرد كه آيا دانشگاه‌ها نبايد از آتشي دعوت به همكاري مي‌كردند يا فرهنگستان زبان وادب فارسي نبايد او را به عضويت پيوسته‌ي خود در مي‌آورد.
محمود دولت‌آبادي هم بعد از حاضر شدن در جمع، رفت تا درباره‌ي آتشي سخن گويد‎؛ اما گفت كه درباره‌ي زندگي او نخواهد گفت، چون به مقوله‌ي استثمار برخواهيم خورد و تا به اين موضوع پرداخته شود، آن‌را در حوزه ارتجاع و واپس‌نگري قرار مي‌دهند. وي به گفتن اين جمله اكتفا كرد كه آتشي در تمام مدت زندگي كه او را مي‌شناخته، استثمار مي‌شد و استثمار شد.
دولت‌آبادي شعري را از كتاب «آيه امواج» عبدالرحمان مجاهد نقي كه به آتشي تقديم شده است، خواند و شعري از خود او را.
او در ادامه به اين موضوع هم اشاره كرد كه آتشي بيش از آن‌چه در تحمل يك شاعر بود، غم اين لقمه‌ي .... و جمله را نيمه‌كاره رها كرد.
دولت‌آبادي گفت: بچه كه بودم، توي ده، فكر مي‌كردم كاش قرص‌هايي درست شود، بخوريم تا به نان احتياج پيدا نكنيم. انسان اگر محتاج نان نشود، شايد بشود بهتر باقي بماند. با وجود اين، آتشي كه ما مي‌شناسيم، ادامه يافت و آن‌چه اشاره كردم عرض است بر جوهر او.
عمران صلاحي هم با يادآوري خاطره‌هايي از آتشي، به سعه ‌صدر و بلندطبعي او اشاره كرد.
علي‌شاه‌ مولوي نيز شعر خواند و برنامه با حضور دو شاگرد آتشي پايان يافت، كه يكي درباره‌ي شعر او حرف زد و ديگري شعري خواند.


 


محفل شعرشناسي در دانشگاه آزاد اسلامي يزد برگزار شد
“بسياري از كارهاي ارايه‌شده به‌نام شعر، شعر نيستند”
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - يزد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


محفل شعرشناسي به تلاش انجمن ادبي حافظ (وابسته به گروه ادبيات) و با حضور دكتر شهاب رضوي از اساتيد گروه ادبيات و دانشجويان علاقه‌مند در دانشكده افشاريان دانشگاه آزاد اسلامي يزد، برگزارشد.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، دكتر شهاب رضوي در اين محفل، از آشفته‌بازار به‌وجود آمده در شعر و شاعري ميان نسل جوان ابراز نگراني كرد و گفت: نسل جوان براي خود نگرش ديگري به شعر گفتن دارد و اين مساله موجب شده كه بسياري از كارهاي ارايه‌شده شعر نباشد.
وي ادامه داد: وقتي كه برخي از دانشجويان به اساتيد مراجعه مي‌كنند و با انتقاد از شعرهاي خود مواجه مي‌شوند، دچار سوء ظن مي‌شوند كه استاد متعلق به نسل گذشته است و من متعلق به نسل جديد و معيارهاي جديدي براي شعر دارم.
او اضافه كرد: البته منطقي است كه نسل جديد بگويد اين راهي است كه ما انتخاب كرديم و قديمي‌ها نمي‌پسندند و در ادبيات، ما اصل اين تجربه را هم از نيما يوشيج داريم كه با شعر نو خود زلزله‌اي در ادبيات به‌وجود آورد و با وجود تمام مخالفت‌هاي آن زمان پس از گذشت 40،50 سال اين شعر‌ها جا افتاده، اما نوگرايي بايد منطقي باشد؛ نه از روي آسان كردن كار خود.
 
 


تعويق مراسم شب شعر دفتر تحكيم(علامه) به پنج‌شنبه
سرويس: سياسي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي


سخنگوي دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) از به تعويق افتادن مراسم شب شعر براي اكبر گنجي خبر داد.
«محمد هاشمي» همچنين به خبرنگار سياسي ايسنا گفت: اين مراسم كه قرار بود روز سه‌شنبه مقابل منزل اكبر گنجي برگزار شود به دليل هماهنگي بيشتر با خانواده‌ي گنجي و درخواست برخي فعالان سياسي براي حضور به روز پنج‌شنبه موكول شد.


 
 
منوچهر جوكار:
مشخصه‌اي كه به شعر آتشي هويت داده، توجه عميق او به اسطوره‌سازي و حماسه‌پردازي است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شعر آتشي داراي هويت است و ويژگي‌هايي دارد كه خاص خود اوست. بخشي از ويژگي‌هاي خاص شعر آتشي به اقليم شاعر مربوط است كه ما به آن «رنگ اقليمي شعر» مي‌گوييم.
منوچهر جوكار در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، با تاكيد بر اين نكته كه آتشي در بين شاعراني كه به شاگردان نيما معروف هستند، يكي از شاخص‌ترين‌ها بود، خاطرنشان ساخت: توصيف طبيعت خشك و خشن جنوب، هواي گرم و گاه شرجي و دريا در واقع نمودهاي عيني مسايل اقليمي در شعر آتشي است. مشخصه ديگري كه به شعر آتشي هويت داده است توجه عميق او به اسطوره و حماسه است.
مدرس زبان و ادبيات فارسي دانشگاه شهيد چمران اهواز با تصريح اين‌ مطلب كه آتشي از جمله شاعران اسطوره‌ساز و حماسه‌پرداز است، يادآوري كرد: آتشي توجه ويژه‌اي به افسانه‌هاي خاص مردم جنوب و اشخاص و قهرماناني كه در اين افسانه‌ها هستند، دارد. مثلا فايز دشتستاني در شعر آتشي تبديل به يك اسطوره مي‌شود؛ يعني او را در شعر خود جاودان كرده است.
وي توضيح داد: منظورم از حماسه، به آن معنايي كه در شاهنامه هست، نيست؛ بل‌كه مرادم اين است كه آتشي با بازتوليد حماسه‌هاي گذشته و روزآمد كردن آن‌ها و مطرح كردن بعضي از چهره‌ها، در قاموس شعرش آن‌ها را تبديل به نماد مي‌كند. مثلا " عبدوي جط" در شعر او شخصيت گمنامي است؛ جط در گويش مردم دشتستان به ساربان مي‌گفته‌اند كه به لحاظ پاي‌گاه اجتماعي اصلا مورد توجه مردم نيستند ولي آتشي از يكي از آن‌ها شخصيتي اسطوره‌اي مي‌سازد.
جوكار با بيان اين‌كه قهرمانان حماسه آتشي لزوما از نوع قهرمانان حماسي ملي نيستند؛ بلكه مي‌توانند از دل توده‌ها درآيند و ساخته شوند، اظهار كرد: آتشي در بين شاعران هم نسل خود شاعري پيش‌تاز بود؛ يعني توقف نمي‌كرد و رو به سمت جلو حركت مي‌كرد.
اين مدرس دانشگاه در عين حال تصريح كرد: هر چند كه بعضي از منتقدان‌اش معتقداند كه آتشي نبايد به جريان شعر ناب و جريان پست مدرن وارد مي‌شد و باورشان اين است كه كارها و شيوه‌هاي اوليه آتشي مثل " اسب سفيد وحشي" اش به‌تر از كارهايي بود كه اخيرا انجام داد و وارد شعر پست مدرن شد؛ ولي همه اين‌ها نشان مي‌دهد كه اين شخص به نوتر شدن و پيش‌رفت كردن اعتقاد داشت حتي اگر به قيمت نقدهاي بعضي از منتقدان‌اش تمام مي‌شد.
 



نشست «آسيب‌شناسي ادبيات دفاع مقدس»/1
دهقان: چه بخواهيم و چه نخواهيم، تنوع در ژانر ادبي دفاع مقدس به وجود مي‌آيد

خبرگزاري فارس: احمد دهقان گفت: دفاع مقدس پتانسيل آن را دارد كه ادبيات ما را پيش كشد نه اينكه سربار ادبيات شود، ما چه بخواهيم و چه نخواهيم، تنوع دراين ژانر ادبي به وجود مي‌آيد.


دهقان در نشستي كه عصر ديروز با عنوان «آسيب‌شناسي ادبيات دفاع مقدس» در خبرگزاي فارس برپا شد، گفت: حركت رو به ‌رشد ادبيات دفاع مقدس شروع شده است،‌ امروز نه مي‌شود جلوي آن را گرفت و نه هلش داد. ادبيات خودش جلو مي‌رود. نويسندگاني هم كه در اين عرصه حضور دارند،‌ توانسته‌اند اين عرصه را به دوش بكشند و هر يك به شخص بعدي تحويل دهند.
وي در اين نشست كه ابراهيم زاهدي‌مطلق و عليرضا احمدي‌مقدم در آْن حضور داشتند، ادامه داد: فكر نمي‌كنم كه ادبيات دفاع مقدس در سال‌هاي آينده متوقف شود، چون بسياري بر اين باورند و از اين واهمه دارند كه ادبيات جنگ تمام شود و چنين ژانري ديگر ادامه نداشته باشد. مگر مي‌شود كه يك چنين اتفاق عظيمي بيافتد و نويسنده‌اي چنين سوژه‌اي را نبيند.
دهقان يادآور شد: داستان جنگ دارد شكل مي‌گيرد، 10 سال پيش ما نمي‌توانستيم درباره ادبيات دفاع مقدس حرفي بزنيم، چون كار درخور توجهي در اين حوزه وجود نداشت‌، اما امروز مي‌توانيم در اين‌باره صحبت كنيم هر چند در سال‌هاي بعد نگاه‌ها متنوع مي‌شود و داستان‌ها به صورت ديگري نمود پيدا مي‌كند.
وي با بيان اين مطلب كه من به دوره گذار در اين حوزه از ادبيات اعتقاد دارم، افزود: ما تا قبل از اين يك اقيانوسي داشتيم كه به اندازه يك بند انگشت از آن استفاده مي‌كرديم، ‌ولي الان داريم به عمق موضوعات توجه مي‌كنيم و داستان‌هايي كه به كنه جنگ توجه دارند به وجود خواهد آمد.
وي در پايان گفت:‌ يك نگاه بدي كه در ادبيات دفاع مقدس وجود دارد، اين است كه ادبيات جنگ را سربار ادبيات كشور مي‌دانند ولي من مي‌گويم كه ادبيات خود پتانسيل دارد و جلو مي‌رود. گمان مي‌كنم اگر نويسندگان ‌بتوانند از اين پيچ و خم‌ها عبور كنند، مي‌توانند اين بار سنگين را به دوش بكشند و آثار خوبي را توليد كنند. ولي چه بخواهيم و چه نخواهيم، تنوع دراين ژانر ادبي به وجود مي‌آيد.


 


وقايع مهم جهان ادبيات در سالي كه گذشت
  هموطن
 
 وقايع مهم جهان ادبيات در سالي كه گذشت
    آرتور ميلر نمايشنامه نويس معروف آمريكايي و نويسنده نمايشنامه‎هايي چون "مرگ يك فروشنده" در سن 89 سالگي در نيويورك از دنيا رفت.
 
خبرگزاري بي. بي. سي در مروري بر وقايع مهم جهان ادبيات در سال 2005 به برشماري مهمترين وقايع ادبي جهان در يک سال گذشته پرداخته است:
10 فوريه: "آرتور ميلر" نمايشنامه نويس معروف آمريكايي و نويسنده نمايشنامه‎هايي چون "مرگ يك فروشنده" در سن 89 سالگي در نيويورك از دنيا رفت.
21 فوريه: جسد "هانتر اس تامپسون" نويسنده آنارشيست آمريكايي را پس از خودكشي در خانه اش در "كولورادو" پيدا كردند. او كه پيشگام "ژورناليسم نامتعارف" بود، حين مكالمه تلفني با همسرش خود را با شليك يك گلوله كشت.
16 جولاي: "هري پاتر و شاهزاده دورگه" ششمين كتاب از سري كتاب‎هاي "هري پاتر" نوشته "جي. كي. رولينگ" به بازار كتاب آمد. ششمين جلد ماجراهاي اين جادوگر كوچك با فروش 9 ميليون نسخه در اولين روز انتشار آن ركورد فروش را در جهان كتاب شكست.
11 اكتبر: رمان "دريا" اثر "جان بانويل" برنده جايزه "بوكر" شد.
13 اكتبر: "هارولد پينتر" نمايشنامه نويس انگليسي برنده جايزه نوبل ادبيات شد.
21 نوامبر: فيلم "هري پاتر و جام آتش" به كارگرداني "مارك نيول" كارگردان بريتانيايي كه جديدترين فيلم از سري فيلم‎هايي است كه بر اساس كتاب‎هاي "هري پاتر" ساخته شده است، با فروش بيش از 43 ميليون پوند ركورد فروش را در تاريخ سينماي انگلستان شكست.


 


پرويز بيگي حبيب آبادي، شاعر و پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس: درك زيبايي شناسي از مظاهر طبيعت به بي نهايت مي پيوندد 
 خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ) – گروه فرهنگ و هنر


زيبايي در اطراف ما وجود دارد،ما بايد بتوانيم اين زيبايي ها را در لايه هاي مختلف زندگي بفهميم و درك كنيم و از آنها لذت ببريم، گاهي اين زيبايي در طبيعت و مظاهر بروني و دروني آن جلوه مي كند و گاهي نيز در يك اثر ادبي و يا در يك حركت عاطفي و مردمي وجود دارد.
به گزارش ايانا از ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين، پرويز بيگي حبيب آبادي شاعر و پژوهشگر ادبيات دفاع مقدس با اعلام اين مطلب گفت: زيبايي از هر گونه اي كه باشد متعلق به خدا است و مرزي ندارد و به بي نهايت مي پيوندد.
وي افزود: ادبيات ما لبريز از تلميحات و داستانهاي منظوم و منثور متاثر از مفاهيم ديني و مذهبي است و به همان نسبت دين و مذهب توانسته از ادبيات بهره مند شود و از خاصيت نفوذپذيري ادبيات در ذهن مردم استفاده كند.
از پرويز بيگي حبيب آبادي در آينده مجموعه دوم از سري سه جلدي «حماسه هاي هميشه» منتشر خواهد شد. در اين كتاب علاوه بر شاعران مطرح در حوزه ادبيات دفاع مقدس، آثار شاعران جوان و گمنام نيز ارائه شده است. از شعرهاي مشهورتر بيگي حبيب آبادي كه با موسيقي اجرا شده مي توان «ياران چه غريبانه، رفتند از اين خانه» را نام برد.
همايش زيبايي شناسي دين صبح فردا با پيام رئيس جمهور در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح مي شود.
 



سومين جشنواره سراسري شعر بسيج با معرفي نفرات به كار خود پايان داد
تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬ صدا
داخلي. جشنواره. نفرات برتر. بسيج . شعر


سومين جشنواره سراسري شعر بسيج عصر دوشنبه با معرفي نفرات برتر در تبريز به كار خود پايان داد.
هيات داوران اين جشنواره در گروه كودك و نوجوان غلامرضا بكتاش از استان همدان را به خاطر سرودن شعر نوجواني درخت كاج نفر اول ، زهرا رهنما از گيلان و مريم تيكني از استان اصفهان را به عنوان نفرات دوم وسوم برگزيدند.
همچنين در اين جشنواره در گروه سني ‪ ۱۹‬تا ‪ ۲۵‬سال در موضوع آزاد، مبين اردستاني از استان تهران به خاطر شعر وقتي كه دريا مي‌شوي بعنوان نفر اول و منصوره دفاعي از تهران و امير اكبرزاده از استان قم به ترتيب دوم و سوم شدند.
در گروه سني ‪ ۲۶‬به بالا نيز سيد مهدي نقبايي از استان گيلان، بابك اسلامي از آذربايجان شرقي و محمد ناظريان از استان گلستان از سوي هيات داوران به عنوان نفرات اول تا و سوم برگزيده شدند.
در اين جشنواره كه از سوم ديماه به مدت سه روز ادامه داشت، شاعران شركت كننده اشعاري در شرح فتوحات و ايثارگريهاي بسيجيان قرائت كردند.
به نفرات برتر اين جشنواره جوايز و لوح ارزنده‌اي از سوي برگزاركنندگان جشنواره اعطا شد.


 


تاثير اينترنت در مطرح شدن شاعران كرد


جام جم آنلاين: اينترنت و جنبش ترجمه اشعار از زبان كردي به زبان هاي ديگر از پنج سال پيش تاكنون تاثير بسيار خوبي بر معرفي شعر كردي داشته است.
به نوشته عرب آنلاين ، خلعت احمد ، شاعره كردي گفت: از زمان گسترش اينترنت ، شاعران جوان كرد ، شعرهاي بسياري ترجمه كرده اند كه متاسفانه همچنان مثل هميشه محدود به چهره هاي معروفي مثل ادونيس و محمود درويش مي شود.
وي افزود: اين ترجمه ها با اين حال به كردهاي كردستان اجازه داد تا با جنبش شعر ايران، تركيه و جهان عرب بيشتر آشنا شوند.
خانم احمد گفت: شاعران كرد سوريه و عراق به دليل دانستن همزمان زبان عربي ، بسيار از شاعران عرب تاثير پذيرفته اند و اين موضوع باعث يك سو نگري آن ها شده است.
وي اضافه كرد: اين در حالي است كه شاعران عرب به هيچ وجه شاعران كرد را نمي شناسند و تنها با شعرهاي ترجمه شده از زبان كردي به عربي ، تعدادي از ادباء كرد توانسته اند اين دايره را بشكافند و با خوانندگان بيشتري روبه رو شوند.
 



 تحلیل ادبی / ادبیات معاصر ؛ باغی در بسته با درختهای کهنسال و ...
جای خالی مشاوران ادبی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی


خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب : " ادبیات " همواره در ساحت فرهنگ و هنر ، از دیرباز به عنوان ریشه و پایه مطرح بوده و در بسیاری از شاخه های فرهنگی و هنری ، نقش مکمل را نیز ایفا کرده است .
مصداق روشن آن ، بسیاری از فیلمهای سینمایی و سریالهای تلویزیونی است که علاوه بر برخورداری ازطرح اولیه و فیلمنامه و ... ، که اساسا وامدار" متن " و " قلم " هستند ، از نغمه های موزون و اشعاری نیز در آغاز و پایان بهره می گیرند  و همین موضوع باعث کثرت مخاطبان و جلوه گری بیشتر فیلم یا سریال در بینندگان می شود .
به اعتقاد "حمید هنرجو" ، تحلیلگر ادبی مهر ، نگاهی به گذشته فرهنگی این سرزمین نیز موید حضور پررنگ ادبیات ( شعر و داستان ) در متن جامعه است ، هنوز در کنج خانه ها ، موزه ها و تفریح گاه های بومی و منطقه ای ما که مورد علاقه جهانگردان نیز واقع می شوند ، نسخ قدیمی از یک نوشته یا شعری است که از قرنهای گذشته برجای مانده و از اعتبار فرهنگی و تاریخی خاصی برخوردار است ، اگر محتوای آن نادیده گرفته شود باقی هر چه هست ، اوراقی پوسیده با جلدی فرسوده است و بس و آنچه به کاغذ پاره های موجود اعتبار و هویت می بخشد ، اشعار یا نوشته هایی است که از خردمند ، ادیب یا عالم فرزانه ای بر آن منقوش گردیده است .
با زهم یک مصداق عینی تر . در خانه هرخانواده اصالتمند و فرهنگمدار ایرانی ، در کنار قرآن حکیم و مجید ، یک جلد دیوان " حافظ " هم هست ، حال بماند که ایرانی فرهیخته و فاخر از سعدی و مولوی و عطار و خیام هم غافل نیست . بارها چه قابها دیده ایم بر دیوارها که تامل در آنها ما را به ضیافت زیبایی و تلفیق ادب و هنر می برد ، نظاره سخنی منظوم و شعری ژرف و معناگرا که به دست هنرمند یک خوشنویس سپرده شده  و تا توانسته است از هنرخویش مایه گذاشته که نظر هرفرد هنردوست  را - چه ایرانی و چه غیر ایرانی - به خود جلب می کند ، اما نباید از خاطر برد که " شعر " یک شاعر ایرانی دستمایه کار هنرمند خوشنویس قرار گرفته و شاید معجزه کلام شاعر ، خوشنویس فهیم را بر سر ذوق آورده است .  آیا انتخاب کسی یا کسانی از جمع چشمگیرنویسندگان و شاعران معاصر و متعهد به عنوان مشاور یا مشاوران ادبی وزیر ارشاد ، که آثار برخی از آنها راه به بازارهای جهانی نیز برده است و خوشبختانه درهیچ شرایطی همراهی با انقلاب اسلامی و همصدایی با مردم را از یاد نبرده اند ، کاری دشوار و ناشدنی است ؟
 اما همین هنر فاخر یعنی " ادبیات " در دو شاخه تخصصی خود " شعر " و " داستان " در دوره های مختلف مورد کم مهری و بی عنایتی قرار گرفته است ، همین چندی قبل بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جمع خبرنگاران کم توجهی و جفا به ادبیات ، به ویژه ادبیات متعهد را تائید و خبر از برگزاری جشنواره ای ملی برای ادبیات در آینده ای نزدیک داد که در ادامه گروه فرهنگ و ادب خبرگزاری مهر ، نظر بسیاری از فعالان وادی فرهنگ و ادب را در این خصوص جویا شد .  اینکه جشنواره مذکور ، کی و کجا برگزار می شود حکایتی دیگر است که البته نباید از میدان توجه اهل ادب و مسئولان فرهنگی به دور بماند ، اما نکته مهم تر ، جای خالی مشاور یا مشاوران ادبی در ساختار تشکیلاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که خلاء وجودی آن در بسیاری از موارد خود را نشان می دهد ، در واقع موضوع " ادبیات " با همه مباحث تخصصی خود ، متاسفانه ظاهرا  اهمیتی ندارد ، این درحالی است که چندین دفتر و کانون و واحد و ... مرتبط با شاخه های دیگر فرهنگ و هنر در این  وزارتخانه یا تحت نظارت و حمایت آن وجود دارد ، اما مادر همه این هنرها یعنی " ادبیات و قلم " همچنان بدون حامی است !
در چنین شرایطی ، طبیعی است اگر شاهد کتابسازی های افراطی در سطح جامعه ادبی ، ظهور نحله های بی پشتوانه و بعضا مشکوک درحوزه ادبیات ، نارضایتی مولفان ، شاعران ، نویسندگان و ... از کم توجهی نسبت به آنان و ... باشیم . زیرا جای مشاور ادبی در کنار یکی از عالی ترین مقامات فرهنگی در کشور خالی است و البته ارائه مشورت و تحلیل در مورد موضوعات ادبی ممکن است از عهده مشاوران دیگر نیز - مانند مشاور هنری - ساخته باشد ، اما اتفاقی که می افتد ، ایجاد فاصله بیشتر بین اهل ادب در مقام تولید کنندگان آثار ادبی و مسئولان امر می شود که قطعا پیامد مناسبی را برای طرفین ندارد .
به اعتقاد تحلیلگر ادبی مهر ، کم توجهی به ریشه ها و اصل فرهنگسازی که یکی از مصادیق بارز آن تولید کتاب و آثار ادبی است ، زیانبار است و به فعالان حوزه ادبیات و نسلهای جدیدی که با دغدغه نوشتن و سرودن درفضای انقلاب اسلامی و مفاهیم دینی و معنوی ، امیدوارانه به میدان آمده اند ، زیانبارتر . باید پرسید اگر چنین است ، پس پذیرش اینکه کسانی دراین حوزه تصمیم یا اعمال نظر کنند که اصولا ورود یا شناختی نسبت به " ادبیات "  ندارند ، چندان هم دشوار نیست !
وضعیت کنونی ادبیات معاصر ،  درصورت تداوم شرایط موجود ، به باغی در بسته ، با درختهای کهنسال و پربرگ و بار که دور و بر آنها با نهال های نورس پر شده است ،  می ماند ، هرچقدر هم که آب و نور و هوا به این درختان کهنسال و ریشه دارنرسد ،  تا  زمان معینی سرپا هستند هرچند بالاخره زمان افول آنها نیز فرا می رسد ، اما اگر این دربسته ،  باز شود و تبرها هجوم بیاورند ، بعید است که نهالها دیگر فرصت رشد پیدا کنند ، تکلیف درختان کهنسال که دیگر معلوم است ، اما راستی پس کی می خواهیم از این نهال ها درخت بسازیم ؟  
 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است