تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

December 25, 2005 08:29 PM

يکشنبه 4 دي ماه 84

خبرگزاری ادبستان
نشست های هفتگی شعر آیینی با عنوان "آیین آیینه ها
دوشنبه ها ساعت 18،اولین نشست روز دوشنبه پنجم دی ماه
با حضور شاعران و مداحان اهل بیت علیهم السلام
بلوار بیهقی خیابان شانزدهم شرقی شماره 21، اتاق آبی حوزه هنری استان تهران


سومین برنامه "نقد برتر کتاب
مجموعه شعر "قطار اندیمشک سروده علیرضا قزوه
با حضور مرتضی امیری اسفندقه و عبدالجبار کاکایی
دوشنبه پنجم دی ماه از ساعت 15:30
تماشاخانه آیینه حوزه هنری استان تهران واقع در بلوار بیهقی خیابان شانزدهم شرقی شماره 21
روابط عمومی حوزه هنری استان تهران حضور تمامی علاقه مندان را در این نشستها ارج می نهد.


 


"گروه شعر معاصر" چله‌ي درگذشت منوچهر آتشي را گرامي مي‌دارد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


جلسه‌ي دي‌ماه كانون ادبي "گروه شعر معاصر"، به يادبود منوچهر آتشي اختصاص يافته است.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، در اين برنامه كه درآستانه‌ي چهلمين روز درگذشت اين شاعر معاصر برگزار مي‌شود، محمد حقوقي، مفتون اميني، بنفشه حجازي، مهري شاه‌حسيني، عمران صلاحي، فرهاد عابديني، كاميار عابدي، محمود معتقدي و اسدالله امرايي، شعرخواني، سخنراني و حضور خواهند داشت.
اين نشست، چهارشنبه هفتم دي‌ماه جاري از ساعت 17:30 تا 20 در مجتمع فرهنگي - هنري تهران (تقاطع خيابان‌هاي دكتر شريعتي و بهار شيراز) برگزار خواهد شد.


 


نخستين همايش سراسري "شعر شاعران شهرستان" ايران برگزار مي‌شود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نخستين همايش سراسري "شعر شاعران شهرستان" ايران، ارديبهشت‌ماه سال 84 در ايام نوزدهمين نمايشگاه بين‌المللي تهران برگزار مي‌شود.
به گزارش بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين همايش به‌همت نشريه‌ي فرهنگي ادبي "نافه" برگزار خواهد شد.
به‌همين منظور، امروز نشستي با حضور ناهيد توسلي - صاحب امتياز، مدير مسوول و سردبير -، علي معصومي - دبير تحريريه - و علي‌شاه مولوي - مسوول بخش شعر اين نشريه - و نيز نمايندگاني از شهرستان‌هاي مختلف، همچون: داريوش معمار، حسن گوهرپور، موسي بندري، علي الفتي، مازيار نيستاني، رضا شمسي، منصور بني‌مجيدي، پويا عزيزي، بكتاش آبتين، مظاهر شهامت، محمدحسن مرتجا و حسين فاظلي، در محل نشريه‌ي يادشده برگزار شد كه مشروح آن صبح فردا مخابره خواهد شد.
ناهيد توسلي در گفت‌وگويي كوتاه با خبرنگار ايسنا تاكيد كرد كه عنوان صحيح اين همايش، "شعر شاعران شهرستان" ايران، است.



مهلت ارسال آثار به جشنواره ادبي فارغ التحصيلان دانشگاه آزاد اسلامي تمديد شد
سرويس: صنفي
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: صنفي


مهلت ارسال آثار و ثبت‌نام در جشنواره ادبي فارغ التحصيلان دانشگاه‌ آزاد اسلامي تمديد شد.
به گزارش سرويس صنفي آموزشي خبرگزاري دانشجويان ايران، مدير طرح و برنامه كانون فارغ التحصيلان با اعلام اين خبر افزود: نخستين جشنواره ادبي فارغ التحصيلان با هدف شناخت استعدادها، توانايي‌ها، ارتقاي سطح آثار ادبي فارغ التحصيلان و ايجاد زمينه لازم براي آفرينش آثار ادبي و فرهنگي در سال جاري برگزار مي‌شود.
وي قالب‌هاي اين جشنواره را شامل شعر، قطعات ادبي و خلاصه مقالات ادبي عنوان نمود.
تابع جماعت از كليه فارغ‌التحصيلان دعوت كرد تا آثار ادبي خود را در قالب‌هاي ذكر شده حداكثر تا پايان دي ماه سال جاري به نشاني: تهران - خيابان پاسداران - نيستان نهم - ساختمان مركزي دانشگاه آزاد اسلامي كانون فارغ التحصيلان ارسال نمايند تا پس از انجام مراحل ارزيابي و داوري، آثار برگزيده معرفي و از صاحبان اين اثرها با اهداي جوايز در مراسمي تجليل به عمل آيد.
يادآور مي‌شود، فارغ التحصيلان دانشگاه كه صرفا علاقمند به حضور در مراسم جشنواره مي‌باشد مي‌توانند به صورت تلفني (22585600) نسبت به ثبت نام اقدام نمايند.


 


حافظ موسوي:
در ادبيات بايد با هر چيزي برخورد پديدارشناسانه داشت
نگاه تراژيك و تلخ موجود در ادبيات از تناقض‌هايي كه در ذات هستي وجود دارند ناشي مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


از ديد حافظ موسوي، بخش قابل ‌ملاحظه‌اي از ادبيات دنيا ـ از عهد قديم تا جديد ـ ادبياتي است كه نوعي نگاه تراژيك يا تلخ‌گونه دارد.
اين شاعر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان، خاطرنشان كرد: يكي از دلايل اين طرز نگرش به تناقضاتي برمي‌گردد كه در ذات هستي وجود دارد؛ چراكه كل نظام هستي نظامي است كه از بغرنجي‌هايي آكنده است كه بخشي از آن را انسان به وجود آورده و بخشي در ذات هستي و زندگي وجود دارد.
وي همچنين يادآوري كرد:‌ انسان از زماني كه توانسته فكر كند، تا به امروز، مشغول فكر كردن به رمز و راز هستي است و هيچ وقت به نتيجه نمي‌رسد؛ چون هستي پر از ناشناخته‌ها است؛ ولي ذهن هنرمند مي‌خواهد از اين ناشناخته‌ها گره‌گشايي كند؛ منتها گاه نه تنها گرهي گشوده نمي‌شود، كه گرهي بر گره‌ها افزوده مي‌شود و به خلق نگاهي تراژيك در هنرمند منجر مي‌شود.
موسوي تاكيد كرد: زندگي اجتماعي انسان هم به همين ترتيب است؛ انسان از گذشته‌هاي دور در جست‌وجوي آزادي، عدالت و زيبايي بوده و همواره آن را در افق دورتري تماشا كرده است. يعني انسان همواره خود را در چرخه هستي و تلخي زندگي اجتماعي ناكام ديده است و اين مي‌تواند يكي از سرمنشا‌هاي ايجاد نگاه تراژيك باشد.
اين شاعر با اشاره به اين‌كه در ادبيات دوره‌اي به نام رومانتيسم تلخ و سياه هست كه بعد از كودتاي 28 مرداد در شعر شاعراني مثل مهدي اخوان‌ ثالث و نصرت رحماني آشكارا خودش را نشان مي‌دهد، توضيح داد: ” كتبه “ شعر معروف اخوان از نمونه‌هاي مثال زدني اين موضوع است. در واقع تجربه زندگي اجتماعي و سياسي اخوان، او را به جايي رسانده كه هر گونه رستگاري را غيرممكن مي‌داند و اگرچه من شخصا شايد با نگاه اخوان موفق نباشم؛ اين واقعيتي است كه وجود دارد.
او از سوي ديگر اضافه كرد: نمونه ديگري از اين نگاه تلخ يا تراژيك به اين ترتيب است كه هنرمند گاهي به خاطر دريافت‌هاي ويژه‌اي كه از زندگي و هستي دارد، خودش را در جمع يا جماعت غريبه و بيگانه مي‌بيند و دچار احساس تلخ جداماندگي، احساس فهم‌ناشدگي و احساس غريبه بودن در ميان جمع مي‌كند و همين است كه باعث مي‌شود صادق هدايت سايه خودش را مخاطب قرار دهد.
اين شاعر تصريح كرد: بخشي از پديده‌اي به نام ادبيات تلخ به نظام هستي و ساختار روحي و رواني انسان و اميال او، كه با ديد فرويدي و غير فرويدي مي‌توان آن را ارزيابي كرد، و بخش ديگر نيز به تجربه هنرمند در زندگي اجتماعي برمي‌گردد.
موسوي در عين حال تاكيد كرد: ‌حرف‌هايي كه زدم به معناي تبليغ تلخ‌نويسي و رنجي بر رنج مردم افزودن نيست. منظور من برخورد پديدارشناسانه با چيزي است كه وجود دارد. همه اين تلخ كامي‌ها و تلخ‌نويسي‌ها در ادبيات، به نظر من، مي‌تواند نوعي شور و زندگي بيافريند؛ نوعي احساس سبكي ناشي از درك آن‌چه ما قادر به حل‌اش نيستيم؛ همان احساس كه ايتالو كالوينو در شش سخن‌راني معروف خود با عنوان ” سبكي ناشي از شورانگيزي ادبيات “ از آن ياد مي‌كند.


 
محمود سجادي:
راز موفقيت مهدي اخوان ثالث شناخت او از ادبيات كلاسيك است

اخوان شعر نو را در ذهن جامعه ماندگار كرد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - قزوين
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


يك شاعر در همايش بزرگداشت مقام مهدي اخوان ثالث گفت: او شعر نو را در ذهن جامعه ماندگار كرد و در پذيرش اين سبك مهم در ميان مردم نقش مهمي داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمود سجادي در اين همايش كه در دانشگاه بين‌المللي امام خميني (ره) قزوين برگزار شد، گفت: اخوان با شعرهاي خود روح حماسي حاكم بر آثار بزرگاني چون فردوسي را زنده كرد و بدون شك يكي از اثرگذارترين شاعران معاصر ايران است.
او افزود: شعرهاي زيباي اخوان، منتقدان شعر نيمايي را به عقب‌نشيني وادار مي‌كرد.
وي تضاد حاكم بر آثار اخوان ثالث را منحصر به فرد دانست و گفت: علي‌رغم برخوردار بودن از ساختاري حماسي، ماهيتي غم‌انگيز دارد كه متاثر از زمان و مكاني است كه اخوان در آن زيست مي‌كند.
سجادي از شعر «زمستان» به عنوان يكي از مهم‌ترين نمونه‌هاي شعر سياسي كه تابع شرايط زماني زندگي اخوان ثالث بوده است، نام برد و گفت: اين شعر نمايان‌گر آزردگي اخوان از فضاي سياسي كشور بعد از كودتاي سياه 28 مرداد و بركناري مرحوم دكتر مصدق است.
وي افزود: زمستان يكي از زيباترين تصويرسازي‌هاي ادبي اخوان ثالث است كه به‌تدريج از واقعيت‌هاي تلخ جامعه ايران پرده برمي‌دارد و مخاطب خود را با اين واضعيت‌ها مواجه مي‌كند.
سجادي راز موفقيت اخوان ثالث را در شناخت او از ادبيات كلاسيك و شاعران بزرگي چون حافظ و فردوسي دانست و از دل‌بستگي و شيفتگي وي به فردوسي ياد كرد.


 


پس از گذشت يك دهه،
حسن ميرعابديني "فرهنگ داستان‌نويسان" را با ويرايش جديد منتشر مي‌كند

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


حسن ميرعابديني چاپ دوم "فرهنگ داستان‌نويسان" را با ويرايش جديد منتشر مي‌كند.
به گزارش خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ميرعابديني اين اثر را 10 سال پيش توسط يك ناشر گم‌نام منتشر كرده بود.
اين فرهنگ يك‌جلدي، براساس حروف الفبايي به داستان‌نويسان ايراني از مشروطيت تا امروز، با ارايه فهرستي از آثارشان پرداخته است كه ميرعابديني آن‌را با ويرايش جديد منتشر مي‌كند.
اين پژوهشگر ادبيات داستاني، جلد اول از "تاريخ نقد ادبي ايران" - شامل تحليل تاريخ نقد ادبي از مشروطيت تا 1320 - را در دست كار دارد كه به گفته خودش احتمالا به سه جلد خواهد رسيد.
دوره چهارجلدي "صد سال داستان‌نويسي" به قلم وي نيز اخيرا تجديد چاپ شده است.


 


ايران‌شناس و استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هند:
زبان و ادبيات فارسي، در صورت توجه نكردن، از بين مي‌رود
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اراك
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


پروفسور اختر مهدي - ايران‌شناس و استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هند - در مراسم ديدار با دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي خمين گفت: خدماتي كه هندي‌ها براي زبان و ادبيات فارسي انجام داده‌اند، از ايرانيان كمتر نيست.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پروفسور اختر مهدي افزود: زبان فارسي بيش از 900 سال زبان رسمي شبه قاره ي هند بوده است و اولين روزنامه و فرهنگ لغت فارسي در هند ايجاد شده است و نسخه‌هاي خطي زبان و ادبيات فارسي در دورترين نقاط كشور هند نيز وجود دارد.
وي اضافه كرد: ما فرهنگ اسلام را به وسيله ي زبان فارسي شناختيم و به‌وسيله ي ايران، دين اسلام به كشور ما رسيد.
او هشدار داد: بايد توجه داشت زبان فارسي آخرين نفس‌هاي خود را مي كشد و اگر به اين زبان توجه نشود، زبان و ادبيات فارسي از بين مي رود.
اين استاد دانشگاه جواهر لعل نهرو هند اظهار داشت: در صورتي‌كه مي‌خواهيد ميراث گران‌بهاي زبان فارسي حفظ شود، بايد براي پيشرفت زبان فارسي، كاري انجام دهيد؛ همان‌طور كه دولت ما براي حفظ اين زبان گام‌هاي بلندي برداشته است.
وي با ابراز نارضايتي از نبود خانه‌ي فرهنگ هند در ايران گفت: هما‌ن‌طور كه خانه‌ي فرهنگ ايران در هند تاسيس شده است، بايد پي‌گيري‌هاي لازم براي تاسيس خانه‌ي فرهنگ هند براي آشنايي بيشتر مردم ايران با فرهنگ هند انجام شود.
اختر مهدي همچنين گفت: در شبه قاره‌ي هند زباني نيست كه زبان و ادبيات فارسي در آن رخنه نكرده باشد.
او در پايان از خانه حضرت امام خميني (ره) در خمين ديدن کرد.



 


"مردي كه بر دريا خشت مي‌زد" و "نازك‌پري"؛
دو مجموعه‌ي شعر جديد از هيوا مسيح منتشر مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


دو مجموعه‌ي شعر جديد از هيوا مسيح منتشر مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، «مردي كه به دريا خشت مي‌زد»، سروده‌هاي دو سال گذشته مسيح است كه حدود 30 شعر را در برمي‌گيرد.
منظومه‌ي بلند «نازك‌پري» با عنوان فرعي «قصه‌ي شهر تاريك و بازگشت اهالي شاهنامه»‌، نيز در زبان فولكلور سروده شده و به‌همراه كاست آن با صداي شاعر توسط انتشارات قصيده‌سرا منتشر خواهد شد.
از مجموعه‌ي «حرف‌هايي درباره شعر و شاعري» هم جلد مربوط به «نيما يوشيج» تا آخر امسال منتشر مي‌شود. «احمد شاملو» جلد نخست اين مجموعه بود.
همچنين گفت‌وگوي م. روان‌شيد با هيوا مسيح در كتابي با عنوان «زندگي در بي‌جايي» به‌زودي توسط انتشارات قصيده‌سرا به چاپ خواهد رسيد.
مجموعه‌ي شعر «كتاب آب»، آخرين مجموعه‌ي منتشرشده‌ي هيوا مسيح است كه به‌زودي به چاپ دوم مي‌رسد.
امسال تعدادي از مجموعه‌هاي شعر اين شاعر تجديد چاپ شده‌اند: «من پسر تمام مادران زمينم»، «همسايه»، «همچنان تا نمي‌دانم چه وقت»، «كتاب فقير» و «ما عشق را از بهشت به زمين آورده‌ايم» به چاپ سوم رسيده‌اند. «شباني كه دست‌هاي خدا را مي‌شست» و «من از دنياي بي‌كودك مي‌ترسم» نيز به‌ترتيب، به چاپ‌هاي دوم و ششم رسيده‌اند.


 
 
مدير کل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس استان کرمانشاه:
دوازده‌هزار اثر در چهاردهمين کنگره‌ي شعر دفاع مقدس شرکت کرده‌اند

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - كرمانشاه
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مدير کل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس استان کرمانشاه گفت: چهاردهمين کنگره شعر دفاع مقدس امسال از 27 تا 29 دي ماه در شهرستان قصرشيرين برگزار خواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در کرمانشاه، سردار عبدالله ويسي در جمع خبرنگاران گفت: اين جشنواره با حضور بيش از 200 نفر از شاعران برتر داخلي و خارجي براي اولين بار در استان شهيدپرور کرمانشاه برگزار خواهد شد.
وي يادآور شد: 12 هزار اثر از شاعران علاقه مند به شرکت در اين کنگره به دبيرخانه شعر دفاع مقدس رسيده است و تعدادي از اين آثار توسط عليرضا قزوه و هيات داوران رسيدگي شده است .
مدير کل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس استان کرمانشاه در ادامه با اشاره به اينکه مراسم افتتاحيه اين مراسم با حضور جمعي از مسوولان کشوري و شاعران برجسته در کرمانشاه برگزار مي‌شود، گفت: بر اساس برنامه ريزيهاي صورت گرفته دو روز از اجراي کنگره در شهرستان قصرشيرين برگزار خواهد شد.
وي در ادامه با بيان اين مطلب که زدودن غربت از چهره کرمانشاه و معرفي قابليت ها و توانمنديهاي استان از مهمترين اهداف برگزاري اين جشنواره در کرمانشاه است گفت: در طول سالهاي دفاع مقدس استان کرمانشاه 1126 بار موشک باران شد و 17 هزار جانباز و ايثارگر تقديم کشور کرده است که شايسته است به بهترين نحو ممکن اين فداکاري ها و حماسه ها به کشور معرفي شود.
وي در ادامه مراسم تجليل از حماسه سازان بزرگ استان را از برنامه هاي اين جشنواره عنوان کرد و گفت: در نظر داريم از شهيد سعيد جعفري، شهيد سوري و شهيد اديبان - از حماسه آفرينان سرپل ذهاب - تجليل کنيم.
مدير کل بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس استان کرمانشاه، در خاتمه با اشاره به برنامه هاي جنبي اين جشنواره گفت: با کمک اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مراسم و نمايشگاهي از آثار دفاع مقدس در حاشيه اين کنگره در قصرشيرين برگزار خواهد شد. همچنين شرکت کنندگان در جشنواره نيز به همراه راويان دفاع مقدس از مناطق جنگي مانند ارتفاعات بازي دراز، پادگان ابوذر و مرز خسروي بازديد خواهند کرد.


 


دو مجموعه شعر جدید از هیوا مسیح منتشر می‌شود
 
  هموطن
 
 دو مجموعه شعر جدید از هیوا مسیح منتشر می‌شود
   2مجموعه شعر جديد از هيوا مسيح منتشر مي‌شود.
 «مردي كه به دريا خشت مي‌زد»، سروده‌هاي 2سال گذشته مسيح است كه حدود 30 شعر را در برمي‌گيرد.
منظومه بلند «نازك‌پري» با عنوان فرعي «قصه شهر تاريك و بازگشت اهالي شاهنامه»‌، نيز در زبان فولكلور سروده شده و به‌همراه كاست آن با صداي شاعر توسط انتشارات قصيده‌سرا منتشر خواهد شد.
از مجموعه «حرف‌هايي درباره شعر و شاعري» هم جلد مربوط به «نيما يوشيج» تا آخر امسال منتشر مي‌شود. «احمد شاملو» جلد نخست اين مجموعه بود.
همچنين گفت‌وگوي م. روان‌شيد با هيوا مسيح در كتابي با عنوان «زندگي در بي‌جايي» بزودي توسط انتشارات قصيده‌سرا به چاپ خواهد رسيد.
مجموعه شعر «كتاب آب»، آخرين مجموعه منتشرشده هيوا مسيح است كه بزودي به چاپ دوم مي‌رسد.
 



جلد اول دانشنامه زبان و ادبیات فارسی منتشر شد
  هموطن
 
 جلد اول دانشنامه زبان و ادبیات فارسی منتشر شد
    دانشنامه زبان و ادب فارسی در شش جلد و به سرپرستی اسماعیل سعادت و زیر نظر گروه تالیف دانشنامه تدوین می‌شود.
 مراسم رونمایی مجلد اول از « دانشنامه زبان و ادبیات فارسی » به زودی توسط فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی برگزار می‌شود.
«دانشنامه زبان و ادب فارسی»، در شش جلد و به سرپرستی اسماعیل سعادت و زیر نظر گروه تالیف دانشنامه تدوین می‌شود.
نخستین جلد از این دانشنامه که قرار بود تا پایان مهر ماه منتشر شود شامل مداخل زیر مجموعه حرف « آ » تا « پ » و دارای بیش از 800 مقاله است.
شناسایی و معرفی ادبیات پیش از اسلام، اسطوره‌ها، نامهای شاهنامه، جشن‌ها و آیین‌ها، دستور زبان فارسی، اصلاحات بلاغت، اصلاحات عروض و قافیه، اصطلاحات زبان شناسی، اصطلاحات عرفان و تصوف، اصطلاحات نظم و نثر، قالبهای شعری، انواع ادبی، انجمن‌های ادبی، سبکهای ادبی، اماکن و ابنیه تاریخی و مهم و زبان‌های ایرانی، از موضوعات این دانشنامه است.
« دانشنامه زبان و ادب فارسی » همچنین شامل اطلاعاتی درباره رجال زبان فارسی، کتب ادبی، آثار و احوال ایران شناسانی که در حوزه زبان و ادبیات فارسی تحقیق کرده‌اند و ادبیات معاصر است.
این دانشنامه با همکاری استاد عبدالمحمد آیتی و با همکاری سیزده عضو شورای علمی با هدف شناسایی احوالات شاعران فارسی زبان از رودکی تا دوران معاصر، معرفی آثار مهم ادبی به زبان فارسی، معرفی آثار مرجع فارسی زبانان به زبان عربی، و نیز مهمترین آثار و کتب خارجی ترجمه شده به زبان فارسی، تدوین می‌شود.
 
 
 
"اخوان ثالث" درقبولاندن شعرنو وتثبيت آن در جامعه نقش اصلي رابرعهده داشت
قزوين، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
 داخلي. فرهنگي. هنري. شاعر. بزرگداشت


به‌گفته "محمودسجادي"نويسنده و شاعر معاصر،"مهدي اخوان ثالث" در قبولاندن شعرنو و تثبيت آن در جامعه نقش اصلي را برعهده داشت.
وي روزپنجشنبه درمراسم بزرگداشت شاعرمعاصر" مهدي اخوان ثالث"در دانشگاه بين‌المللي امام‌خميني (ره) قزوين افزود:در آن زمان عده‌اي شعرنو يا نيمايي را به سخره مي‌گرفتند ولي با شنيدن اشعار اخوان ثالث ديگر حرفي براي گفتن نداشتند.
وي اظهار داشت: اخوان ثالث با زبان فاخر خراساني و آثار پرشمار يكي از موفق‌ترين چهره‌هاي شعر معاصر و اثرگذارترين شاعر نسل جوان به شمار مي‌رود.
سجادي در مورد ساختار شعر اخوان ثالث تصريح كرد: از ساختار استوار شعر اخوان رنگ و بوي حماسه برمي‌خيزد ولي محتوا و مضمون آن برحسب روزگار،غمگين است.
وي ارادت و شيفتگي اخوان به اسطوره‌هاي شعر كلاسيك را انكار ناپذير خواند و گفت: او حافظ را ستايش مي‌كرد و دلبستگي به فردوسي با روحش عجين شده، بطوري كه وصيت كرده بود او را زير پاي فردوسي دفن كنند.
اين منتقد در خصوص شعر "زمستان" اخوان ثالث افزود: اين شعر در عين صلابت و سنگيني به تصويري مي‌ماند كه آهسته‌آهسته از آن پرده‌برداري مي‌شودوهر لحظه با آشكارشدن قطعه‌اي از تصوير، بيننده را به حقيقت و اصل تصوير بيشتر آشنا مي‌سازد.
وي اضافه كرد:شعر زمستان كه در دي ماه ‪۱۳۳۴‬همزمان با بركناري دكتر مصدق سروده شده، ظاهرا نمودار برخورد شاعر با فضاي سياسي كشور پس از ‪ ۲۸‬مرداد ‪ ۱۳۳۲‬وآن چه او را مي‌آزرده است، مي‌باشد.
به‌گفته سجادي اخوان ثالث فردي باتفكرات سياسي بود كه هيچ‌گاه دچارسياست- زدگي و سياست بازي نشد و فقط عاشق ايران و ايراني بود.
يكي ديگرازنويسندگان كشور نيز دراين نشست درخصوص "اخوان ثالث" گفت: او شعر كلاسيك و شعر نيمايي را به خوبي مي‌شناخت، آشنايي و تسلط اخوان به شعر كلاسيك چنان قوي بود كه ملك الشعراي بهار او را در جواني، شاعري پخته مي‌نامد.
"فيروز ناپلئوني" با ذكر اين مطلب كه اخوان شعر را براي شعر و هنر را براي هنر نمي‌خاست، افزود: او شعر را درخدمت جامعه مي‌داند وهميشه با دردها و مشكلات جامعه به خوبي آشنا بود.
"مهدي اخوان ثالث" متخلص به "اميد" متولد سال ‪ ۱۳۰۷‬شهر مشهد بود كه پس از ‪۶۲‬سال زندگي در سال ‪۱۳۶۹‬ازاين جهان رخت بربست ودرتوس در جوار آرامگاه فردوسي به خاك سپرده شد.
از جمله آثار مهدي اخوان ثالث مي‌توان به كتاب‌هاي ارغنون، زمستان، آخر شاهنامه، از اين اوستا، پاييز درزندان، درحياط كوچك زندان، دوزخ اما سرد، تو رااي كهن بوم و بر دوست دارم و درباره بدعتها و بدايع، عطا و لقاي نيما يوشيج اشاره كرد.


 


آيين تجليل از استاد "صائم كاشاني" شاعر معاصر كاشان برگزار شد
كاشان، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. ادبي


آيين تجليل از استاد " صائم كاشاني" شاعر و اديب تواناي معاصر كاشان روز جمعه با حضور جمعي از شاعران، صاحبنظران و دوستداران علم و ادب از سراسر كشور در فرهنگسراي مهر اين شهر برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم دكتر " حسين احمدي" دبيركل بنياد حافظان فرهنگ و هنر ايران در پيام تلفني خود از مقام اخلاقي و ادبي استاد صائم كاشاني تجليل كرد.
همچنين در اين آيين چند تن از شاعران و هنرمندان در تكريم استاد صائم كاشاني متون ادبي و سروده‌هاي خود را قرائت كردند و برنامه‌هاي متنوع فرهنگي و هنري نيز اجرا شد.
به گزارش ايرنا، در اين آيين كه با استقبال جمع زيادي از علاقه‌مندان به علم و ادب روبرو شد، معاون فرماندار و جمعي از مسوولان ادارات كاشان نيز حضور داشتند.
استاد صائم كاشاني در اول دي ماه سال ‪ ۱۳۳۱‬در شهر كاشان ديده به جهان گشود.
وي از كودكي و نوجواني به شعر و ادب علاقه فراواني داشت و بيشتر اشعار او در قالب غزليات با موضوع اخلاقي ، مدح و منقبت ائمه اطهار(ع) در نشريات آن زمان به چاپ مي‌رسيد.
استاد صائم كاشاني بعد از پيروزي انقلاب اسلامي و در دوران دفاع مقدس و ديگر مناسبتها نيز با سروده‌ها و نغمه‌هاي حماسي و اميد بخشش از آرمان‌هاي امام خميني(ره) و نظام جمهوري اسلامي دفاع كرده است.
وي علاوه بر تاسيس انجمن ادبي سخن از سال ‪ ۶۴‬تاكنون در كنار فعاليتهاي پژوهشي و آموزشي به امر تربيت شاعران جوان همت گماشت و با ديگر انجمن هاي ادبي سراسر كشور همكاري مستمر داشته است.
مجموع آثار و تاليفات استاد صائم كاشاني به ‪ ۴۱‬جلد كتاب مي‌رسد كه اين آثار شامل هفت هزار بيت شعر و چندين كتاب تحقيقي و ادبي است.
كتاب "شكار ستاره"، "بلور اشك و رساله" ، "اقسام شعر فارسي" به همراه "ديوان عشق" از جمله مهمترين آثار اين شاعر و اديب توانا است.


 


يك نويسنده:نگاه ظاهري به داستانهاي ديني موجب غفلت از روح آن مي‌شود
مشهد ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. قلم


رئيس انجمن قلم ايران نگاه ظاهري در سالهاي اخير به داستانهاي ديني را موجب غفلت از روح و باطن ديني آنها دانست.
"رضا اميرخاني" پنجشنبه شب در اولين "همايش انتخاب كتاب سال رضوي " در دانشگاه امام رضا(ع) مشهد با بيان اينكه داستانهاي ديني سرشار از مباني ديني و تاريخ انبياست افزود: داستانها به دو دسته ديني و غيرديني تقسيم مي‌شود.
وي داستانهاي ديني را هم در دو بعد ظاهري و باطني تقسيم كرد و گفت :
هر داستان ديني الزاما مفهوم و باطن ديني ندارد و عكس اين هم صدق مي‌كند كه داستاني باطن ديني داشته باشد اما به ظاهر دين بي‌توجه باشد.
وي با بيان اينكه مهمترين آسيبي كه داستانهاي ديني ما را تهديد مي‌كند توجه نكردن به باطن در اثر حاكم شدن نگاهي ظاهري است گفت: اين امر در چند ساله اخير در جامعه حاكم شده است.
وي معتقد است : بسياري از داستان‌هاي ديني كه در خصوص زندگي پيامبران در غرب ساخته مي‌شود بواسطه فقدان دغدغه دين در نويسندگان، فاقد روح و محتواي معنوي است.
اين نويسنده داستانهاي باطني را داستانهاي دانست كه نسبتش با آرمان‌ها، دغدغه‌ها و اهداف ديني و در مجموع با ايمان به غيب مشخص باشد.
در ادامه همايش رضا كياني داور اين جشنواره و مدير انتشارات كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان با اشاره به ضرورتهاي پرداختن به مقولات ديني در داستانها گفت: برگزاري جشنواره‌هاي تخصصي در مقولات خاص ديني سبب ايجاد انگيزه وخلاقيت در نويسندگان آنها مي‌شود.
وي ادامه داد: متاسفانه در عصر حاضر به دليل گستردگي فعاليت رسانه‌هاي تصويري، توجه به ادبيات كم شده در نتيجه كساني كه در اين زمينه فعال هستند، با توجه به غناي فرهنگ فارسي توجه خاصي به مقوله هنر و ادبيات فارسي داشته باشند.
وي غنا بخشيدن به ادبيات را پيش زمينه موفقيت ديگر هنرها دانست وافزود:
تا زماني كه ادبيات را به طور عميق و گسترده بررسي نكنيم در زمينه‌هاي ديگر هنري از موفقيت چنداني برخوردار نخواهيم شد.
وي در خصوص داستانهاي ارائه شده به اين جشنواره هم گفت:آثاري كه در اين جشنواره ارائه شده طبعا انتظارات لازم را برآورده نكرده اما انتظار مي‌رود در جشنواره‌هاي آتي به كارهاي خلاق بويژه در بخش‌هاي تاريخ زندگي امام رضا(ع)،آداب ،رسوم و سنتها بيش از كارهاي بازآفريني توجه شود.
دكتر جلال‌الدين كزازي استاد دانشگاه تهران هم در زمينه اهميت ادبيات فارسي در تاريخ ملل گفت: آنچه سبب برتري ما نسبت به ديگر ملتها شده است ستيغ فرهنگي ما يعني ادبيات و سخن فارسي به ويژه در ايران نو و پس از اسلام است.
وي ادامه داد هر ملتي فرازناي فرهنگي دارد كه به آن افتخار مي‌كند و براي ما فرهنگ و ادب فارسي است.


 


چهارمين جشنواره سراسري ادبي، هنري نيايش در كرمانشاه برگزار مي‌شود
كرمانشاه ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. جشنواره‌هنري.


چهارمين جشنواره ادبي، هنري نيايش ، نوزدهم دي ماه جاري به همت كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كرمانشاه و با شركت آثاري از هنرمندان ‪۱۰‬ استان كشور در كرمانشاه برگزار مي‌شود.
مدير روابط عمومي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان كرمانشاه روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در اين جشنواره چند شخصيت سرشناس هنري كشور حضور خواهند يافت.
"رضا موزوني" افزود: تاكنون يك هزار و ‪ ۸۰۰‬اثر ادبي شامل شعر، قطعه ادبي و داستان و نيز ‪ ۶۰۰‬اثر هنري شامل نقاشي و خط به دفتر جشنواره در كرمانشاه رسيده است.
وي اظهار داشت: از بين آثار رسيده به اين جشنواره ‪ ۵۰‬اثر ادبي و ‪ ۳۰‬اثر هنري براي دريافت تنديس جشنواره برگزيده خواهد شد.
وي گفت: هنرمنداني از استانهاي كرمانشاه، قم ، مركزي ، لرستان، ايلام اصفهان ، همدان مازندران ، كردستان و بوشهر در اين جشنواره شركت خواهند داشت.
در اين جشنواره از شخصيت عالم فرزانه آيت‌الله سيد مرتضي نجومي خوشنويس صاحب نام كرمانشاهي تجليل خواهد شد.


 


جشنواره سراسري شعر بسيج در تبريز آغاز به كار كرد
تبريز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. هنري. شعر. بسيج


سومين جشنواره سراسري شعر بسيج روز شنبه با حضور شاعران بسيجي در تبريز آغاز به كار كرد.
دبير جشنواره هدف از برگزاري آن را دامن زدن به شعر متعهد،ايجاد ارتباط بين شاعران بسيجي پيشكسوت و جوان و تحقق ماموريت بسيج در مقابله با تهاجم فرهنگي ذكر كرد.
خليل عمراني گفت: هشت هزار اثر شعري از سه هزار شاعر بسيجي به دبيرخانه جشنواره ارسال شده است.
وي افزود: از اين تعداد سه هزار اثر شعري به مرحله كشوري جشنواره راه يافتند كه از بين آنها ‪ ۱۲۰‬شاعر بسيجي براي شركت در مرحله نهايي جشنواره انتخاب شدند.
وي گفت: هيات داوران جشنواره در نهايت ‪ ۴۸‬شاعر را به عنوان نفرات برتر برگزيد.
وي زيارت مقبره‌الشعرا، برگزاري شب شعر با شعرخواني اساتيد و عصر شعر با شعرخواني شاعران جوان بسيجي برگزيده را از جمله بخش‌هاي مختلف سومين جشنواره سراسري شعر بسيج در تبريز برشمرد.
به گفته عمراني، در آيين پاياني جشنواره مزبور نيز استادان سبزواري و براتي‌پور شعرخواني مي‌كنند.
فرمانده منطقه مقاومت بسيج آذربايجان شرقي در آيين گشايش اين جشنواره از هنر شعر به عنوان يكي از ابزارهاي تحقق ميل انسان به جاودانه ماندن ياد كرد.
سردار يوسفعلي شاكر گفت: شعر، رساترين رسانه است كه با لطافت و زيبايي خاص خود روح انسان را جلا مي‌دهد.
وي بر لزوم بهره‌گيري از آثار شعرا به عنوان قشر فرهيخته جامعه ايران تاكيد كرد و افزود: امروز بايد بستر لازم براي شكوفايي استعدادهاي شعري بسيج فراهم شود.
وي ابراز اميدواري كرد كه شاعران بسيجي با فعاليت هنري و ادبي خود بتوانند وحدت جامعه را از طريق يكسان‌سازي تحقق بخشند.
سومين جشنواره سراسري شعر بسيج از امروز به مدت سه روز در تبريز ادامه خواهد يافت.


 


شاعران پارسي گوي در يادمان آتشي


برنامه "ققنوس شعر آهنگي ديگر نواخت" ويژه چهلمين روز درگذشت منوچهر آتشي ، از سوي انجمن شاعران پارسي گوي جهان برگزار مي شود.
اين برنامه پنجم ديماه از ساعت 16:30 تا 18:30 در محل انجمن شاعران پارسي گوي جهان - واقع در ميدان آرژانتين تهران ، محل شوراي گسترش زبان فارسي - به مناسبت يادبود منوچهر آتشي برگزار خواهد شد. به گزارش ايسنا ، در اين برنامه علي باباچاهي و محمدرضا عبدالملکيان درباره شعر آتشي سخنراني خواهند کرد.
  



كتابخانه اي چهار طبقه براي شعر عربي


جام جم آنلاين: كتابخانه شعر عربي موسسه جايزه نوآوري شعر عبدالعزيز سعود البابطين به وسيله شيخ صباح الاحمد الجابر الصباح، نخست وزير كويت 21 ماه آينده ميلادي افتتاح خواهد شد.
به نوشته خبرگزاري كويت، دفتر مركزي كتابخانه شعر به فناوري پيشرفته مجهز است و در مساحتي 11 هزار متري در چهار طبقه ساخته شده است.
مدير اين جايزه گفت: كتابخانه شعر بابطين فقط در حوزه شعر عربي فعاليت خواهد داشت و سعي مي كند نسل جديد خواننده شعر را تربيت كند چرا كه نسل گذشته به دليل آشفتگي وضعيت فرهنگي از خواندن شعر و به شكل عام كتابخواني دور شده بود.
 



هارولد پينتر به کانون ادبيات ايران مي آيد


شعرهاي برنده جايزه ادبي نوبل سال 2005 امروز در کانون ادبيات ايران بررسي مي شود. سيداحمد نادمي ، شاعر و مترجم و چيستا يثربي ، شاعر ، نمايشنامه نويس و مترجم ، در اين جلسه پيرامون شعرهاي پينتر سخن خواهند گفت.
در اين جلسه که يکصدوچهلمين نشست هفتگي اين تشکل ادبي محسوب مي شود ، همچنين 4 شاعر ، تازه ترين سروده هايشان را براي علاقه مندان به شعر خواهند خواند. عمران صلاحي ، هيوا مسيح ، علي رضا حسني آبيز و راضيه بهرامي شاعراني هستند که امروز ميهمان کانون ادبيات ايران خواهند بود.


 



از چهارم تا هفتم دی ماه
اصفهان پر از شعر و قصه می‌شود

نهمین جشنواره قصه‌گویی و شعرخوانی مراکز فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از روز چهارم دی ماه در اصفهان کار خود را آغاز می‌کند.


به گزارش گروه فرهنگ و هنر "مهر" به نقل از روابط عمومی کانون، در این رقابت 30 قصه‌گوی برتر مراکز کانون از 23 استان کشور در بخش اصلی با یکدیگر رقابت می‌کنند و 15 قصه‌گوی آزاد نیز از میان معلمان آموزش و پرورش و مربیان مهدهای کودک و مادران و پیران قصه‌گو نیز به رقابت می‌پردازند.
این جشنواره که تا روز هفتم دی ماه در شهر اصفهان قصه‌های کهن ایران‌زمین را در گوش کودکان و نوجوانان این شهر تاریخی و فرهنگی نجوا می‌کند. همچنین بخشی را به ارایه مقالاتی با موضوع‌های قصه، قصه‌گویی و اثرات این فعالیت ارزشمند تربیتی بر کودکان اختصاص داده است. در بخش ارایه مقالات 15 مقاله توسط نویسندگان آن خوانده خواهد شد.
بر اساس این گزارش مسابقه شعرخوانی و مشاعره بخش دیگری از جشنواره قصه‌گویی است که برای نخستین بار به این رقابت فرهنگی و ادبی افزوده شده است. در این بخش نیز 30 مربی کانون از 19 استان کشور توانایی‌های شعری خود را در رقابتی ادبی به نمایش می‌گذارند.
مربیان شرکت کننده که از 6 جشنواره منطقه‌ای در کشور برگزیده شده‌اند 9 قطعه شعر از حیطه شعر کهن، معاصر، امروز و کودک و نوجوان را حفظ می‌کنند و به سؤال‌های گروه داوری پیرامون آن پاسخ می‌دهند ضمن این که با یکدیگر در گروه‌های جداگانه‌ای به مشاعره خواهند پرداخت.
روان و رسا خواندن شعر، درست خواندن کلمات، انتقال حس درونی شعر، آگاهی‌های شعری، استفاده از لحن موسیقایی مناسب در بیان و ادای واژه‌ها و مصراع‌ها از جمله معیارهای داوری در جشنواره شعرخوانی به شمار می‌رود.
این جشنواره با هدف توجه دادن مربیان و کارشناسان به فرهنگ غنی شعر فارسی و تقویت انگیزه مربیان برای مطالعه بیشتر،‌ جدی‌تر شدن فعالیت شعرخوانی در مراکز کانون و توجه دادن مربیان به حفظ شعر و مشاعره به عنوان یک سنت پسندیده در فرهنگ شفاهی مردم و انتقال این ارزش به کودکان و نوجوانان برپا می‌شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با دارا بودن بیش از 650 مرکز فرهنگی هنری ثابت، سیار شهری، سیار روستایی و پستی در سراسر کشور به شعرخوانی و قصه‌گویی به عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌‌ها در مراکز خود بها می‌دهد. داوران نهمین جشنواره قصه‌گویی و شعرخوانی کانون عصر روز هفتم دی ماه برگزیدگان این رقابت ادبی و فرهنگی را معرفی خواهند کرد.
سالن کوثر در خیابان جی، به عنوان محل اصلی برگزاری جشنواره، مجتمع فرهنگی کانون در پل فلزی و سالن شماره 11 سازمان مدیریت و برنامه در خیابان شیخ صدوق شهر اصفهان طی روزهای 4 لغایت 7 دی ماه از ساعت 30/8 تا 30/11 و 30/14 تا 30/17 پذیرای کودکان و نوجوانان در نهمین جشنواره قصه‌گویی و شعرخوانی کانون است.
 



 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848