تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

December 21, 2005 09:03 AM

سه شنبه 29 آذر 84

پس از گذشت ‌40 سال،
محمد قهرمان ميهمان انجمن‌هاي ادبي خواهد شد

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم تجليل از محمد قهرمان، پيشكسوت عرصه شعر خراسان، فردا - سه شنبه 29 آذرماه 84 - در مجتمع كانون‌هاي فرهنگي- هنري دانشگاه فردوسي مشهد برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مراسم شعرخواني دوست‌داران قهرمان در دو نوبت صبح و بعدازظهر روز سه‌شنبه، به پاس 40 سال فعاليت استاد در سه‌شنبه هر هفته و برگزاري مراسم شعرخواني در منزلش، اين‌بار براي تجديد خاطرات، توسط انجمن ادبي قهرمان، بيرون از منزل وي و در كنار دوست‌دارانش برگزار شود.
سخنرانان اين مراسم، محمدرضا خسروي، دكتر محمدرضا راشد محصل، دكتر محمود فتوحي و دكتر مرتضي كاخي هستند.
اين مراسم ازسوي انجمن مفاخر استان خراسان رضوي با همكاري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان برگزار مي‌شود.


 
 
فرشته ساري حادثه‌ي سقوط هواپيماي C130 را در داستاني مكتوب كرد
مجموعه‌ي داستان جديد و ترجمه‌ي شعرهاي ديگري از پاسترناك در راه است

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


فرشته ساري حادثه‌ي سقوط هواپيماي C130 در روز پانزدهم آذر را در قالب داستاني مكتوب كرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آخرين داستان مجموعه‌ي جديد ساري، با عنوان «پانزده آذر»، داستاني رئاليستي است كه روايتي از آلودگي هواي تهران و سقوط اين هواپيما را ارايه مي‌دهد.
او اين روزها مشغول ويرايش نهايي اين مجموعه است كه هنوز عنواني ندارد و داستان‌هاي سال 81 تا امروز را شامل مي‌شود.
«فيل»، «مركز خليج»، «داستان ناتمام يك مستمع»، «فرد بي‌شماره» و «گزارشي از آينده»، تعدادي از داستان‌هاي اين مجموعه است كه به گفته‌ي ساري، چند تايي از آن‌ها علمي - تخيلي است كه قبلا كمتر كاري در اين زمينه داشته است.
او همچنين درصدد است تا مجموعه‌ي شعر «زندگي خواهر من است» را با ويرايش جديد واضافه كردن 10 شعر ديگر از بوريس پاسترناك منتشر كند. چاپ اول اين مجموعه در سال 69 منتشر شده است.
چاپ دوم رمان «ميترا» و ترجمه‌ي مجموعه داستان كودكان «بنفشه‌اي در قطب» ( نوشته جاني روداري) او نيز به‌زودي به‌ترتيب توسط انتشارات خجسته و چشمه منتشر مي‌شود.
پيش از اين، مجموعه‌ي داستان «چهره‌نگاري دنيا» (چاپ سوم) و رمان‌هاي «مرواريد خاتون» (چاپ دوم)، «جزيره نيلي»، «آرامگه عاشقان» (چاپ دوم)، «ميترا»، «عطر رازيانه» و «پري‌سا» از فرشته ساري منتشر شده است.
«پژواك سكوت»، « قاب‌هاي بي‌تمثال»، «شكلي در باد»، «تربت عشق و جمهوري زمستان» و «روزها و نامه‌ها» نيز مجموعه‌هاي شعر منتشرشده‌ي اوست.


 
 
هفت شاعر و نويسنده‌ي كودك و نوجوان به آنكارا سفر مي‌كنند
نخستين مصوبه‌ي انجمن قلم ايران در هيات مديره‌ي جديد اجرا شد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


پس از پي‌گيري‌هاي هيات مديره‌ي انجمن قلم ايران، ‌در يك توافق مثلثي ميان شوراي گسترش زبان فارسي، رايزني فرهنگي ايران در آنكارا و انجمن يادشده، قرار بر اين شد تا هفت نفر از اعضاي اين انجمن براي نشست‌هاي دوماهانه‌ي زبان‌آموزان فارسي در آنكارا به تركيه سفر كنند.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، كتاب‌هاي عمو رستم، كوه مرا صدا زد، فرزندان ايرانيم، آن‌جا كه خانه‌ام نيست، سفرنامه‌ي بوي گل، آوازهاي پينه‌بسته و پخش يك، به همراه نويسندگانش محمد ميركياني، ‌محمدرضا بايرامي، محمدرضا سرشار، داود اميريان، شهرام شفيعي، پدرام پاك‌آيين و مهري ماهوتي، به ادبيات تركيه فرصت مي‌دهند تا با ادبيات معاصر كودك و نوجوان ايران آشنا شود.
اين سفر قرار است از سال آينده‌ي ميلادي با برنامه‌ريزي شوراي گسترش زبان فارسي و مساعدت رايزني ايران در آنكارا آغاز شود.
انجمن قلم ايران اميدواري خود را اعلام كرده است كه با شروع اين چنين فعاليتهاي صنفي در ساير كشورها بتواند در معرفي ادبيات معاصر ايران به جان، سهمي در خور داشته باشد.


 
 
پس از تجديد چاپ مجموعه‌ي مقالات و شرح مثنوي معنوي،
سيدجعفر شهيدي به شرح شعرهاي خاقاني مي‌پردازد

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


سيدجعفر شهيدي تصميم دارد تا به شرح دشواري‌هاي شعر خاقاني بپردازد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به اعتقاد اين استاد پيشكسوت، انجام اين كار خيلي لازم است و او در صدد است تا مشكلات شعر اين شاعر كهن را شرح دهد.
به‌تازگي نيز دو كتاب شهيدي تجديد چاپ شده است.
مجموعه مقالات او منتشرشده از سال 1330 تا همين اواخر با عنوان «از ديروز تا امروز» به چاپ دوم رسيد كه در زمينه‌هاي اجتماعي، مذهبي و ادبي است.
چاپ «شرح مثنوي معنوي» مولانا هم كه هفت، هشت سال پيش منتشر شد، اخيرا توسط انتشارات علمي - فرهنگي عرضه شد.


 
 
يوسف عزيزي ‌بني‌طرف:
بخش اعظمي از ادبيات تلخ، ادبيات ناخوش‌بين يا بدبين است
خوش‌بيني و بدبيني نويسنده و شاعر به تركيب ارگانيك ذهن او مربوط است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


يوسف عزيزي‌بني‌ طرف معتقد است: خلق ادبيات تلخ اغلب در طبع، سرشت و جهان‌بيني نويسنده ريشه دارد.
اين نويسنده و مترجم ادبي به خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خوزستان گفت: بخش اعظمي از ادبيات تلخ، ادبيات ناخوش‌بين يا بدبين است؛ گرچه بخشي از آن مي‌تواند روايت جنبه‌هاي زمخت، تلخ و زشت زندگي هم باشد.
وي خاطرنشان كرد: ما نويسندگاني داريم كه طبع و جهان‌بيني‌شان، جهان را تار مي‌بيند و به نوعي نسبت به جهان خوش‌بين نيستند. البته اين امر معلول‌ چيزهاي سطحي نيست بل‌كه ممكن است نوعي ياس فلسفي يا گاهي حتي نهيليسم و هيچ‌انگاري دليل آن باشد.
عزيزي ‌بني‌طرف يادآور شد: نويسنده‌اي مثل صادق چوبك اصالتا نگاهي ناتوراليستي به جهان دارد؛ نگاهي شبيه نگاه نويسنده فرانسوي اميل زولا كه در عمده آثارش بيش‌تر تكيه بر ناهنجاري‌هاي زندگي، تلخ‌كامي‌ها، زشتي‌ها و اين گونه از جنبه‌هاي زندگي دارد و اگرچه شايد خود ايشان آدم بدبيني‌ نباشد؛ تلخ‌نويس و تلخ‌نگار است.
او ادامه داد: در فرم ديگر، ما صادق هدايت را داريم كه اصولا گرفتار ياس فلسفي است و آثارش آكنده از بدبيني نسبت به بهبهود اوضاع است يا حتا مهدي اخوان ثالث. برخي از اين‌ نوميدي‌ها نتيجه تحولات اجتماعي و سياسي است و نويسندگان تلخ‌نويس در دوره‌اي زندگي مي‌كردند كه شرايط استبدادي رضا شاه حاكم بود.
اين نويسنده با اشاره به اين‌كه بعد از شكست جنبش ملي ايران و سقوط مصدق در 1332 موجي از بدبيني‌نويسي يا ادبيات سياه بر ادبيات ايران چيره شد كه نمونه بارز اين سياه‌نويسي اخوان ثالث در شعر است، در عين حال تصريح كرد: البته در اين قائده استثنا هم وجود داشت و بعضي از نويسندگان و شاعران هم سعي مي‌كردند ايده اميد به آينده و بهبهود اوضاع و خوش‌بيني به آينده را بياورند. مثل احمد محمود و احمد شاملو كه تازه حتي شاملو هم تا حدودي تحت تاثير فضاي شكست قرار داشت. به همين دليل، ادبياتي كه بعد از آن دوره به وجود آمد را ادبيات شكست ناميدند تا اين‌كه دوباره در دهه 40 و 50 نوعي خوش‌بيني و اميد به آينده در ادبيات ايران شروع به پديدار شدن كرد.
به اعتقاد عزيزي ‌بني‌طرف: خوش‌بيني و بدبيني نويسنده و شاعر نسبت به اوضاع، بعضي اوقات مربوط به تركيب ارگانيك ذهن نويسنده و شاعر است ولي برخي تحت تاثير فشارهاي اجتماعي و سياسي به نوعي ياس كشيده مي‌شوند.
او تصريح كرد:« به نظر من اين دو عامل ذهني و عيني باعث مي‌شود كه آدمي به ادبيات تلخ كشيده شود. در سطح جهاني نمونه اين مساله ژان پل سارتر است كه يك تلخ‌نگار است و از سوي ديگر نويسنده‌اي فرانسوي مثل رومن رولان را داريم كه يك خوش‌بين‌نويس است و آثارش آكنده از خوش‌بيني است.


 
 
رضا اسماعيلي:
روحيه‌ي نوآوري و خطرپذيري دانشجويان، در عرصه‌ي ادبيات هم نمود دارد
رگه‌هاي طنز در ادبيات معاصر ديده مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


اگر ريسك پذيري وجود نداشته باشد، شايد به خلاقيت و نوآوري نرسيم و شاهد افق‌هاي جديدي در حوزه ادبيات نخواهيم بود.
رضا اسماعيلي - شاعر - در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در خراسان، با بيان اين مطلب گفت: با توجه به اينكه در شرايطي به سر مي‌بريم كه جهان در حال تغيير است و اين تغيير به هر شكلي كه باشد (علمي، سياسي، اجتماعي و ... ) نمي‌تواند در ادبيات بي‌تاثير باشد و دانشجويان ما با توجه به اينكه در اين جهان و در اين جامعه زندگي مي‌كنند، به نوعي از اين تغييرات متاثر هستند.
وي با بيان اينكه اين تاثير پذيري در آثار دانشجويان نمود بسياري داشته است، گفت: بسياري از آثار دانشجويان متاثر از نظريه‌هاي ادبي جديد كه در جامعه ما ترجمه شده است، مي‌باشد كه بسياري از اشعار گوشه چشمي به اين نظريه نيز داشته است.
او به بازي كلمات، فرماليست،‌ پرداختن به پوسته زبان به جاي ذات زبان در اين خصوص اشاره كرد.
اسماعيلي با اعتقاد بر اينكه جاي نگراني از گرايش و تاثيرپذيري شاعران دانشجو نسبت به نظريه‌هاي جديد ادبي نيست، گفت: بايد توصيه كرد كه در كنار اين تاثيرپذيري از ادبيات جهان، پيشينه ادبياتمان فراموش نشود.
وي گفت: ‌در صورت ايجاد تعادل بين ادبيات جهان و گنجينه هزار ساله ادبيات فارسي، هم به گذشته نظر داشته‌ايم، هم به آينده و حاصل اين تعادل يقينا قابل قبول و اثرگذار خواهد بود.
وي خطرپذيري را از ويژگي‌هاي جوانان ايران دانست و گفت: جاي خرسندي است كه اين روحيه نوآوري و خطر پذيري از سوي دانشجويان در همه عرصه‌ها بويژه ادبيات وجود دارد.
اسماعيلي با بيان اينكه تا حدودي انتظار ما در جهت اعتلا و تقويت ادبيات آييني با برگزاري جشنواره‌هاي ديني برآورده مي‌شود، گفت: با اين وجود بايد دانشجويان با مطالعه بيشتر در حوزه تاريخ و فرهنگ اسلام، آموزه‌هاي ديني خود را دروني سازند كه در صورت تحقق اين امر شاهد گرايش شاعران در حوزه شعر آييني از پوسته و برونه زبان به ذات زبان خواهيم بود يعني تاثيرات عميقي كه مي‌تواند باعث ايجاد تحولي در ادبيات آييني گردد.
وي افزود: يقينا برگزاري جشنواره‌ها هر چند با افت و خيزهايي همراه باشد، در نهايت به زايش و بالندگي ادبيات ختم خواهد شد.
او به تاثير پذيري هنر از تحولات اجتماعي اشاره كرد و گفت: در واقع زيرساخت‌هاي اجتماعي، سياسي و فرهنگي تاثير مستقيمي بر توليدات هنري مي‌گذارد.
اسماعيلي افزود: هنر بايد براساس معرفت و بصيرت استوار باشد. در واقع اگر هنرمند، شاعر يا نويسنده از اوضاع و احوال جهان پيرامون خود بي اطلاع باشد و تحليل درستي نداشته باشد، نمي‌تواند در آثار هنري خود پاسخگو ضرورت‌ها و نيازهاي جامعه باشد.
وي با بيان اينكه در شرايط فعلي، دانشجويان ما با توجه به اينكه يك نوع هنجارشكني در ساختار جهاني شكل گرفته و بحث جهاني سازي را داريم، از اين تحولات روز متاثر هستند و به نوعي اين مقاومت منفي با زبان طنز در شعرشان وجود دارد يعني رگه‌هاي طنز در ادبيات معاصر ما ديده مي‌شود.
او افزود: اين طنز ، طنز سياسي ـ اجتماعي است كه شاعران ما با به تمسخر گرفتن بعضي از پديده‌هاي ناهنجار اجتماعي و سياسي، اعتراض خودشان را بيان مي‌كنند.
وي گفت: اين شناخت و تحليل از اوضاع اجتماعي و تحولات جهاني در ذات هنر است و چنانچه هنر به دور از تحولات جامعه باشد، دچار ركود و رخوت خواهد شد.
وي تاكيد كرد: براي داشتن يك ادبيات بالنده و بارور نيازمند اين شناخت، آشنايي و بينش هستيم.
رضا اسماعيلي از هنرمندان و شاعران به عنوان اقشار حساس در جامعه ياد كرد و گفت: طبيعتا اگر نابهنجاري در جامعه ديده شود حال اين نابهنجاري مي‌تواند در جهت زياده‌روي در جريان روشنفكري باشد يا تحليل برداشت‌هاي غلط نسبت به روشنفكري و يا در جهت مقابل يعني جامعه احساس كند به طرف ايستايي و ركود و تحجر ديني پيش مي‌رود، باز هم جامعه ادبي و هنري چانچه اين خطر را احساس كند، زنگ خطر را به صدا در مي‌آورد.
وي از هنرمندان به عنوان مصلحان اجتماعي ياد كرد و گفت: جامعه نيز از هنرمند خود انتظار دارد كه در برابر ناهنجاري‌هاي سياسي، اجتماعي و در واقع كج انديشي‌ها عكس‌العمل نشان دهد.
او گفت: در واقع هنرمندان و شاعران به نوعي پيشتاز و طلايه‌دار حركت‌هاي فرهنگي و بسياري از نهضت‌هاي سياسي و اجتماعي در جهان بوده‌اند.
وي در پايان با اظهار اميدواري از اينكه اين طلايه‌داري در جامعه هنري و ادبي كشورمان همچنان وجود داشته باشد، گفت: ‌اميدواريم اين حساسيت‌ها در هنرمندان و شاعران جامعه تقويت شود و هرگز با بي‌تفاوت و روحيه انفعالي هنرمندان مواجه نباشيم.


 


مجموعه شعر «قطار انديمشك» منتشر شد
خبرگزاري فارس: كتاب «قطار انديمشك» سروده عليرضا قزوه كه شعرهايي از دفاتر قبلي اين شاعر چون «از نخلستان تا خيابان»، «شبلي و آتش»، «عشق‌ عليه‌السلام»، «بهار در آسانسور» و «قطار انديمشك» را شامل مي‌‌شود، منتشر شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، قزوه در اين كتاب كه شعرهاي دفاع مقدس خود را در آن گردآوري و منتشر كرده، در مقدمه اين كتاب آورده است: «و افتخار من اين است كه ايراني‌ام و مسلمانم. افتخار مي‌كنم به روزها و شب‌هايي كه در جنوب خدا و در آن «ييلاق تفكر» با پاك‌ترين فرزندان اين سرزمين، هم‌نفس بوده‌ام. بچه‌ها‌يي كه نگذاشتند حتي يك وجب از خاك اين سرزمين را دشمنان سوگند‌خورده‌ي ما كه از چهل و چهار كشو بودند، تصاحب كنند!»
«...شعرهاي اين دفتر همه در يك چيز مشتركند. شعر مقاومتند و اعتراض. برگرفته از شش دفتر شرم كه به ترتيب انتشار، «از نخلستان تا خيابان»، «شبلي و آتش» و «عشق‌ عليه‌السلام» نام دارند و دو دفتر منتشر نشده‌ي «بهار در آسانسور» و «قطار انديمشك».
اين كتاب كه در سال 1384 منتشر شده است، 90 قطعه شعر را در بر مي‌گيرد، كه 34 قطعه از آن‌ها براي دفتر «قطار انديمشك»، سه قطعه شعر براي دفتر «بهار در آسانسور»، 12 قطعه شعر براي دفتر «عشق‌عليه‌السلام»، 16 قطعه شعر از دفتر «شبلي و آْتش» و 25 شعر از دفتر «از نخلستان تا خيابان» است.
مجموعه شعر «قطار انديمشك» را كه نشر «لوح زرين» با حمايت «بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس منتشر كرده است، 200 صفحه دارد و با قيمت يك هزار و 600 تومان به بازار نشر عرضه شده است. اين مجموعه شعر با شمارگان دو هزارن نسخه چاپ شده است.


 


مجموعه شعر «تانك‌ها در سايه» منتشر شد
خبرگزاري فارس: مجموعه شعر «تانك‌ها در سايه» كه در برگيرنده سروده‌هاي حماسي رضا علي‌اكبري است، به بازار نشر عرضه شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، علي‌اكبري در اين كتاب اشعاري را با مضامين دفاع مقدس و با عناويني چون «سوختن»، «آرزو»، «از جبهه تا ترمينال»، ««تنها نامي»، «آ...زا...دي» و...منتشر كده است.
سراينده در اين كتاب 64 صفحه‌اي در مقدمه‌اي چنين آورده است: «جنگ‌ها هميشه خالق زشتي‌ها نيستند. مخصوصا اگر آغازگر نباشي. و تنها به دفاع از دين و وطن و ناموس خود برخاسته باشي. در جنگ «فرار» معنا مي‌دهد و در دفاع «ايستاده ماندن و ايستاده مردن» در جنگ «غنيمت» معنا مي‌دهد و در دفاع «ايثار». در جنگ «هلاكت» است و در دفاع «شهادت». غالب قهرمانان جنگ «مردان»‌اند. اما در دفاع بين «زن و مرد» تمايزي نيست. حتي «كودكان» و نوجوانان» مِ‌توانند حماسه‌آفرين باشند به شرط آن‌كه «فهيمده» باشي.
مجموعه شعر «تانك‌ها در سايه» با شمارگان دو هزار و 500 نسخه و قيمت 500 تومان به وسيله انتشارات «نسيم حيات» منتشر شده است.
شاعر در پشت جلد اين كتاب آورده است: «ما جنگيديم/ شما لنگيديد/ ما لنگ شديم/ شما تيمور!»


 


شعر جوان در ادبيات امروز/10
رجايي: شاعران جوان دوره‌ اوج شعري بعد از انقلاب را به‌وجود آوردند

خبرگزاري فارس: نرگس رجايي گفت: بعد از انقلاب دوره‌هاي اوج شعري خيلي خوبي داشته‌ايم و اين ناشي از اين است كه شاعران جوان عرصه‌هايي را تجربه كردند كه قبل از آن امكان تجربه كردن براي آنها ميسر نبود.


اين شاعر در گفت وگو با خبرگزاري فارس، گفت: يك شاعر هيچ وقت نمي‌تواند از دانش شعري برخوردار نباشد، لازمه اينكه يك شاعر در عرصه شعر بماند و صاحب نوآوري‌ها بشود، دانش شعري است. حالا ممكن است اين دانش شعري از ادبيات كلاسيك و يا از ادبيات معاصر ناشي شده باشد.  وي افزود: اينكه يك عده حكم صادر مي‌كنند و مي‌گويند كه شاعر جوان فاقد دانش شعري است درست نيست، شاعران جوان ما خيلي هم خوب درخشيدند و خلاقيت‌هاي ويژه‌اي را در حوزه شعر از خودشان نشان دادند. مثلا شعر دهه هفتاد اگرچه نتوانست در عرصه شعر ما آن جايگاه شايسته را به دست بياورد ولي ما نمي‌توانيم نوآوري‌ها و شگردهايي را كه در اين دوره به وسيله شاعران جوان شكل گرفت ناديده بگيريم.
رجايي گفت: در اينكه بعضي از شاعران جوان ما در بازي‌هاي زباني به‌خصوص در دهه هفتاد اغراق كردند، شكي نيست. اما به اين دليل كه يك عده‌اي افراط كردند، ما نمي‌توانيم آن كساني را كه يك رويكرد و باب جديدي را در شعر باز كردند، ناديده بگيريم.
وي ادامه داد: اينكه چقدر نسل جوان شاعر به رسميت شناخته مي‌شوند را بايد گذاشت به عهده زمان.
وي افزود: اگر يك شاعر پيشكسوت در مورد يك شاعر جوان اظهار نظر كند، اظهار نظر او شرط نيست و يك داوري صرفا شخصي است. داوري اصلي را در مورد شعر زمان انجام مي‌دهد. مثال واضح آن شعر حافظ است.
رجايي گفت: من به ارتقاء كمي شعر شاعران جوان اصلا اعتقاد ندارم. مهم اين است كه اين شاعران چقدر مي‌توانند شعر كيفي بسرايند و تاثيرگذار باشند.
اين شاعر ادامه داد: من به برگزاري كنگره در زمينه شعر جوان هيچ اعتقادي ندارم و فكر مي‌كنم بيشتر يك جنبه آماري و نمايشي دارد و تنها حس‌اش اين است كه يك عده‌اي دور هم جمع مي‌شوند.
وي در پايان گفت: اين كنگره و جمع درون آن نيست كه باعث ارتقاء شعر جوان مي‌شود، بلكه دانش شعري و محيط پيرامون شاعر و فعاليت و كوشش آن شاعر در به‌ دست آمدن افق‌هاي تازه شعري است كه شعر جوان را ارتقاء مي‌دهد.



 
وزير بهداشت در پيام به جشنواره «شعر رضوي»:
جشنواره دانشجويي «شعر رضوي» باروري هنر متعهد و مكتبي را به دنبال دارد

خبرگزاري فارس: وزير بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي با صدور پيامي به دومين جشنواره دانشجويي «شعر رضوي» اعلام كرد: جشنواره شعر رضوي گامي بلند در جهت باروري و بالندگي هنر متعهد و مكتبي است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي وزارت بهداشت،‌درمان و آموزش پزشكي،‌در بخشي از اين پيام آمده است: برپايي جشنواره دانشجويي «شعر رضوي» مي‌تواند گامي بلند در مسير تحقق اهداف والايي همچون تعميق فرهنگ و معرفت ديني، تقويت و گسترش هنر و ادبيات آييني، شناسايي و پرورش استعدادهاي دانشجويي در اين عرصه باشد كه در نهايت باروري و بالندگي هنر متعهد و مكتبي را به دنبال خواهد داشت.
هنر و ادبيات خصوصا شعر و ادب به عنوان عالي‌ترين شكل بيان احساس، زبان جان و آيينه روح است. به عبارت ديگر هنر پلي است كه برقراري ارتباط با انسان‌ها را به دلپذيرترين صورت آن ميسر مي‌سازد و آنها را به ابراز احساسات وا مي‌دارد. در واقع تاثير جادويي هنر و ادبيات بر افراد آنچنان عميق و گسترده است كه هيچ انساني نمي‌تواند خود را از حيطه اين تاثيرگذاري به دور نگاه دارد. ما نيز به عنوان طلايه‌داران فرهنگ و تمدن اسلامي بر آن سر و سوداييم كه با اين زبان جهانيان را مخاطب خويش قرار بدهيم و آنان را بر خوان ارزش‌هاي اسلامي فرا بخوانيم.


 


شعر جوان در ادبيات امروز/12
ندايي: فرم‌گرايي دليل بر بي‌سوادي شاعران نيست
خبرگزاري فارس: پونه ندايي گفت: فرم‌گرايي دليل بر بي‌سوادي همه شاعران فرم‌گرا نيست. اتفاقا بعضي از اين شاعران فرم‌گرا اهل مطالعه و تحقيق‌اند، منتها چون از منابع ترجمه شده استفاده مي‌كنند، اطلاعاتشان ناقص است.


اين شاعر در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: من به اينگونه تقسيم‌بندي‌ها در شعر اعتقادي ندارم چون شعر اگر شعر باشد و در لحظه سروده شده باشد هرگز نمي‌تواند به سن خاصي اطلاق شود. ما هميشه سعي مي‌كنيم دسته‌بندي كنيم و براي هر چيزي اسم بگذاريم؛ حالا مي‌خواهد اين دسته‌بندي‌ها براساس سن باشد يا براساس چيز ديگري.
وي افزود: نظري را نمي‌توان در مورد عموم شاعران جوان صادر كرد. هستند شاعران جواني كه شعرهاي اصيلي را مي‌سرايند، بنابراين نمي‌توان همه را متهم كرد كه شعرهاي خوبي را نمي‌سرايند. ما در شاعران جوان چند رويكرد و نگرش را داريم. شعرهايي كه براساس به اصطلاح فرم‌گرايي شاعران‌شان سروده مي‌شود، شعرهايي نيست كه بمانند. البته اين فرم‌گرايي دليل بر بي‌سوادي همه شاعران فرم‌گرا نيست. اتفاقا بعضي از اين شاعران فرم‌گرا اهل مطالعه و تحقيق‌اند، منتها چون از منابع ترجمه شده استفاده مي‌كنند، اطلاعاتشان ناقص است و فهم درستي از مقوله‌هاي شعري به دست نمي‌آورند و حتي گاهي دچار كج فهمي مي‌شوند.
اين شاعر ادامه داد: جاي هيچ نگراني نيست، شعرهاي ناپايدار به مرور از بين مي‌رود. فقط كافي است كمي تحمل داشته‌ باشيم و اجازه بدهيم همه شاعراني كه هستند، با هر سواد و هر زمينه فكري شعري و فرمي، شعر بسريانند.
سردبير مجله شوكران اظهار داشت: بايد توجه داشت كه تعداد خوانندگان محدود و مشخص است بنابراين خوانندگان شعر، شعرهاي اصيل را پيدا مي‌كنند و شعرهايي كه به هر صورت از نظر خوانندگان اعتبار ندارد خود به خود از بازار نشر كنار مي‌رود. مثل خيلي از جريان‌هاي ادبي كه در اين دو دهه بعد از انقلاب به وجود آمدند و از بين رفتند.
ندايي افزود: اين مهم نيست كه يك عده‌اي مطابق سليقه‌ ما شعر نمي‌گويند. بايد اجازه داد ماندگاري‌شان طي زمان مشخص شود.
وي به وجه اشتراك اشعار شاعران جوان اشاره كرد و گفت: فضاي ياس آوري در شعر ما حاكم است و شاعر امروز خيلي نمي‌تواند به خواننده‌اش اميد بدهد. متاسفانه در بهترين شعرها اين مسئله ديده مي‌شود.
وي اظهار داشت: فضاي فكري شاعران روشنفكر ما مايوسانه است كه در شعرهايشان هم بازتاب پيدا كرده است. من فكر مي‌كنم علت اين مسئله را بايد در آشفتگي موجود در شعر شاعران جهان جستجو كرد. شاعران هميشه نسبت به مسائل پيراموني خودشان حساس‌اند و با ديدن ناگواري‌هاي جامعه، شعرشان متاثر مي‌شود. دليل ديگر هم اين است كه اغلب شاعران دچار گم‌گشتگي هستند.
ندايي در پايان گفت: از طريق كنگره‌هاي شعر فكر نمي‌كنم بتوانيم در مضمون شعر شاعران جوان تاثير بگذاريم اين كنگره‌ها بيشتر مي‌توانند شاعران جوان را معرفي كنند. ما اگر مي‌خواهيم كاري براي شاعران جوان انجام بدهيم بايد از رسانه‌ها استفاده كنيم و بيشتر از صدا و سيما توقع مي‌رود.


 


چهره ماندگار شعر دفاع مقدس تجلیل می‎شود
  هموطن
 
 چهره ماندگار شعر دفاع مقدس تجلیل می‎شود
در همین مراسم از خدمات ادبی زنده یاد عزیزالله زیادی نیز در حوزه شعر دفاع با حضور خانواده وی تجلیل می‎شود.
طی مراسمی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران از تلاش‎های علمی و ادبی پرویز بیگی حبیب آبادی در حوزه شعر دفاع مقدس تجلیل می‎شود، وی پس از " احمد زارعی " دومین طراح و مجری کنگره‎های شعر پایداری در ایران به شمار می‎رود.
بیش از 20 شاعر معاصر کشورمان با تاکید بر تلاش‎های ارزنده این شاعر و محقق ادبیات، تجلیل از خادمان و هنرمندان عرصه دفاع مقدس را نکوداشت ارزش‎های این دوره تاریخی و ملی دانسته و خواستار توجه به این موضوع از سوی مسئولان فرهنگی کشور شده‎اند.
از تلاش‎های تحقیقی و مکتوب بیگی حبیب آبادی می‎توان به 3 جلدی "حماسه‎های همیشه" اشاره کرد که زندگینامه، آثار و شرح حال شاعران دفاع مقدس را در سراسر کشور دربرگرفته است. همین شاعر مدتی است که به جمع آوری اشعار، نکته‎ها و دست نوشته رزمندگان، شهدای شاعر و شاعران گمنام عرصه دفاع مقدس مشغول است.
شعر مشهور "یاران چه غریبانه، رفتند از این خانه..." از سروده‎های پرویز بیگی حبیب آبادی است که شاعر با حضور در حادثه جنگ و در مواجهه با لحظه‎های خاطره انگیز دفاع مقدس سروده است.
تعدادی از شاعران و مشارکت کنندگان در تجلیل از وی را محمود شاهرخی، محمد علی مجاهدی، مشفق کاشانی، محمد علی محمدی، حسین اسرافیلی، محمد علی بهمنی، محمد حسین جعفریان، رضا اسماعیلی، امیر عاملی، خلیل عمرانی، محمد جواد محبت، رضا عبداللهی، خسرو قاسمیان، کریم رجب زاده، صادق رحمانی، کامران شرفشاهی، محمود اکرامی فر، بابک نیک طلب، یاور همدانی، مرتضی نوربخش، ‎هادی منوری و ...، تشکیل می‎دهند.
همچنین در حوزه‎های دیگر فرهنگ و هنر نیز تعدادی از هنرمندان برای حضور در مراسم تجلیل از پرویز بیگی حبیب آبادی اعلام آمادگی و حضور کرده‎اند. در همین مراسم از خدمات ادبی زنده یاد عزیزالله زیادی نیز در حوزه شعر دفاع با حضور خانواده وی تجلیل می‎شود.
 



سیدجعفر شهیدی و شرح شعرهای خاقانی
  هموطن
 
 سیدجعفر شهیدی و شرح شعرهای خاقانی
سيدجعفر شهيدي تصميم دارد تا به شرح دشواري‌هاي شعر خاقاني بپردازد
سيدجعفر شهيدي تصميم دارد تا به شرح دشواري‌هاي شعر خاقاني بپردازد. به اعتقاد اين استاد پيشكسوت، انجام اين كار خيلي لازم است و او در صدد است تا مشكلات شعر اين شاعر كهن را شرح دهد.
به‌تازگي نيز دو كتاب شهيدي تجديد چاپ شده است.
مجموعه مقالات او منتشرشده از سال 1330 تا همين اواخر با عنوان «از ديروز تا امروز» به چاپ دوم رسيد كه در زمينه‌هاي اجتماعي، مذهبي و ادبي است.
چاپ «شرح مثنوي معنوي» مولانا هم كه 7، 8 سال پيش منتشر شد، اخيرا توسط انتشارات علمي - فرهنگي عرضه شد.
 
 


وزيربهداشت:جشنواره شعررضوي،گامي بلند براي شناسايي استعداد دانشجوست
تهران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
تهران. اجتماعي. داخلي.


وزير بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي ، از جشنواره "شعررضوي" به عنوان گامي بلند درمسير تحقق اهداف والايي همچون تعميق فرهنگ ومعرفت ديني،تقويت هنر وادبيات آييني ، شناسايي و پرورش استعدادهاي دانشجويي دراين عرصه ياد كرد.
به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي وزارت بهداشت ،دكتر لنكراني در پيامي به مناسبت برپايي دومين جشنواره " شعررضوي" تصريح كرد: هنر و ادبيات به خصوص شعر و ادبيات به عنوان عالي‌ترين شكل بيان احساس ، زبان جان و آيينه روح است ، به عبارتي هنر پلي است كه برقراري ارتباط باانسان‌ها را به دلپذيرترين صورت آن ميسر مي‌سازد وآنهارا به‌ابرازاحساسات وا مي‌دارد.
اين پيام مي‌افزايد : تاثير جادويي هنر و ادبيات بر افراد آنچنان عميق و گسترده است كه هيچ انساني نمي‌تواند خود را از حيطه اين تاثيرگذاري به دور نگاه دارد و ما نيز به عنوان طلايه داران فرهنگ و تمدن اسلامي بر آن سر و سوداييم كه با اين زبان ، جهانيان را مخاطب خويش قرار دهيم و آنان را بر خوان ارزش‌هاي اسلامي فرابخوانيم.


 


نشست هنرمندان و صاحب نظران شعر و موسيقي با رييس سازمان صدا و سيما
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. خبر. مطبوعات


جمعي از هنرمندان برجسته كشور در عرصه شعر و موسيقي در ديدار با "عزت‌الله ضرغامي" رييس سازمان صدا و سيما، به بيان مشكلات خود و راهكارهاي ارتقاي كيفي توليدات سازمان در اين زمينه پرداختند.
به گزارش دفتر ارتباطات و اطلاع‌رساني حوزه رياست سازمان صدا و سيما ، تكريم مادي و معنوي هنرمندان شعر و موسيقي اعم از آهنگساز، شاعر، خواننده ، نوازنده و ترانه سرا، اعمال سياست‌هاي روشن و شفاف در حوزه شعر و موسيقي، آموزش صحيح موسيقي به نسل جوان، توجه به جايگاه و نقش ارزنده موسيقي در هويت ملي، حذف اشعار و موسيقي‌هاي نازل به ويژه در سريالهاي تلويزيوني، توليد آثار ملي حماسي و استراتژيك از جمله خواست‌هاي هنرمندان شعر و موسيقي در اين نشست بود.
هنرمندان همچنين بر كاهش تصدي گري دولت و توسعه حمايت‌هاي بخش خصوصي از شعر و موسيقي، هماهنگي بين توليد و پخش آثار، معرفي ايران به عنوان مهمترين مركز آموزش موسيقي در خاورميانه با برنامه‌ريزي‌هاي اساسي و سخت- گيريهاي بيشتر بر اشعار موسيقي تاكيد كردند.
"عزت‌الله ضرغامي" نيز در سخناني با اشاره به جايگاه
موسيقي اصيل ايراني در فرهنگ ملي، آموزش و تقويت هنر فاخر و پرهيز از سطحي‌نگري بويژه در پخش موسيقي و تيتراژهاي تلويزيوني تاكيد كرد.


 


نخستين شب شعرلري در گچساران برگزار شد
گچساران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. شب شعر.


نخستين شب شعر باگويش لري باعنوان "چويل " بعداز ظهر دوشنبه در تالار وليعصر دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه آزاد اسلامي گچساران برگزار شد.
"چويل" درگويش لري به نوعي داروي گياهي كه درفصل بهار درمناطق كوهستاني اين استان مي‌رويد و از آن در درمان برخي از بيماريها استفاده مي‌گردد، گفته مي‌شود.
در اين شب شعر تعدادي از شاعران و دانشجويان سروده‌هاي خود را به گويش لري قرائت كردند.
در حاشيه اين مراسم نيز تعدادي از دانشجويان غيربومي دانشگاه آزاد اسلامي نيز سروده‌هاي خود را به زبان فارسي خواندند.
عضو انجمن علمي ادبيات دانشگاه آزاد اسلامي گچساران گفت: اين نخستين شب شعر به زبان لري بود كه در اين دانشگاه برگزار شده است.
خورشيد حسيني خواه افزود:دانشجويان و مردم استقبال گسترده‌اي از اين مراسم شب شعر كردند.
حدود ‪ ۶۰‬درصد از جمعيت ‪ ۱۴۰‬هزار نفري شهرستان گچساران از اقوام لر و ترك تشكيل شده‌اند.


 


يكي از اعضاي كانون پرورش فكري گيلان در مسابقه كشوري ادبي اول شد
رشت، ايرنا ‬
داخلي. فرهنگي.


يكي ازاعضاي كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان گيلان در مسابقه كشوري ادبي ورزشي المپيك مقام نخست را كسب كرد.
مسوول روابط عمومي كانون پرورش فكري گيلان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، افزود:"روح‌الله جريده" از اعضاي فعال واحدآفرينشهاي ادبي، مركز فرهنگي هنري فومن در اين مسابقه در بخش مقاله مقام نخست را كسب كرد.
"محمدرسول حقدوست" گفت:مسابقه ادبي ورزشي المپيك با موضوعات هميشه‌ بهتر بودن، بازي جوانمردانه، احترام به ديگران و شادماني در بخش‌هاي مختلف برگزار شد.
وي اظهار داشت:اين مسابقه از سوي آكادمي بين‌المللي المپيك و با همكاري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان كشور برگزار شد.
بيش از ‪ ۲۳‬هزار نفر از كودكان و نوجوانان گيلاني عضو كانون پرورش فكري استان هستند.
كانون پرورش فكري گيلان، ‪ ۲۸‬مركز فرهنگي و هنري دارد.


 


انتشار شعر پاييز


فصلنامه شعر که تنها مجله تخصصي شعر ايران است ، به چهل و چهارمين شماره خود در پاييز 84 رسيد.
پس از سرمقاله سردبير که به تبيين راهبرد محوري مجله - حرکت بر مدار تعادل - پرداخته است ، اولين مطلب ، مصاحبه اي با دکتر مرتضي کاخي درباره انتشار کتاب «گفتگوي شاعران» است.
از ديگر نويسندگان مطالب اين شماره مجله شعر مي توان از دکتر سيدحسن حسيني ، علي معلم دامغاني ، دکتر وحيديان کاميار ، دکتر صابر امامي ، محمدکاظم کاظمي ، اسماعيل اميني و... نام برد. فصلنامه شعر به مديرمسوولي حسن بنيانيان و سردبيري مصطفي محدثي خراساني به همت انتشارات سوره مهر حوزه هنري کشور هر فصل منتشر مي شود و در شماره فصل زمستان به ارائه ويژه نامه اي با موضوع غزل خواهد پرداخت.


 


تجليل از شاعر غريبانه


پرويز بيگي حبيب آبادي را همگان با غزل زيبا و خاطره انگيز غريبانه مي شناسند؛ قرار است طي مراسمي از تلاشهاي علمي و ادبي اين شاعر معاصر در حوزه شعر دفاع مقدس تجليل شود.
وي پس از زنده ياد احمد زارعي ، دومين طراح و مجري کنگره هاي شعر پايداري در ايران به شمار مي رود. بيش از 20 شاعر معاصر کشورمان با تاکيد بر تلاشهاي او ، تجليل از خادمان و هنرمندان عرصه دفاع مقدس را نکوداشت ارزشهاي اين دوره تاريخي و ملي دانسته و خواستار توجه به اين موضوع از سوي مسوولان فرهنگي کشور شده اند. محمود شاهرخي "جذبه" ، محمد علي مجاهدي ، مشفق کاشاني ، حسين اسرافيلي ، محمد علي بهمني ، محمد حسين جعفريان ، رضا اسماعيلي ، خليل عمراني ، محمد جواد محبت ، رضا عبداللهي ، کريم رجب زاده ، صادق رحماني ، کامران شرفشاهي ، محمود اکرامي فر، بابک نيک طلب و هادي منوري از جمله کساني هستند که خواستار تجليل از بيگي شده اند. در همين مراسم که در دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران برگزار خواهد شد ، از خدمات زنده ياد عزيزالله زيادي تقدير مي شود. هنوز زمان دقيق برگزاري اين مراسم فرهنگي - ادبي تعيين نشده است ، اما مکان برگزاري آن به طور قطع سالن اجتماعات دانشکده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران خواهد بود.
  



شاعران جوان به هر دري مي زنند تا صاحب سبک شوند


از ديد يک شاعر معاصر ، عطش نوآوري ، بارزترين ويژگي شعر جوان است. مصطفي محدثي خراساني گفت : شاعران جوان به هر دري مي زنند که بتوانند متفاوت سخن بگويند و صاحب سبک و طرز نو شوند.
محدثي خراساني ادامه داد: زبان و ادبيات فارسي در هيچ دوره به اندازه دوره اي که ما شاعر جوان نداشته و شعر فارسي در ميان جوانها تا اين حد با اقبال مواجه نشده است ، اين موضوع خوب و اميدوارکننده است.
وي افزود: عطش نوآوري و طرح افق هاي تازه در شاعران جوان ارزشمند است ، اما به دليل اين که بسياري از بزرگان و صاحبان تجربه در ارتباط با جوان ها سکوت کرده اند و به ميدان نمي آيند تا کار آنها را نقد و تحليل کنند ، اين نوآوري ها در بسياري از مقاطع به بيراهه کشيده شده و باعث هدر رفتن استعدادها و توان ذهني اين آنان شده است.
محدثي خراساني به فارس گفت : اين همه نحله سازي در شعر - که بين جوان ها متداول شده کمتر -مي تواند راه به سر منزلي ببرد و اميدي به کاميابي زياد آنها در شعر نيست.
دليل عمده آن کم مهري و سکوت بسياري از اهل نظر و بزرگان است که بي تفاوت از کنار اين استعدادهاي جوان مي گذرند. اين جريان هاي شعري جوان بر مداري حرکت مي کنند که مي توانند به سرانجام روشني برسند اما به تناسب اقبالي که جوانان نسبت به شعر دارند ، ما شاهد بهره وري و بهره برداري از شعر آنان نيستيم.
مسعود احمدي نيز با انتقاد از کم کاري شاعران جوان گفت : نسل جوان شاعر نسبت به نسل هاي گذشته به دلايل تاريخي و اجتماعي کمتر سراغ مطالعه ، فهم و تحقيق در آثار متقدمان مي روند و اغلب به دانش شفاهي مکتسب از محافل اکتفا مي کنند و در دانسته هاي خود و فهم آنها ترديد نمي کنند.احمدي اظهار کرد: صرف جواني ، منشا خلق شعري تازه تر نمي تواند باشد.درست است که ذهن جوان ، پوياتر ، با طراوت تر و طبعا نوجوتر است ، اما هستند ميانسالان و سالخوردگاني که دائما خود را با جريان روز هماهنگ مي کنند و گاه گوشه چشمي هم به آينده دارند.وي اضافه کرد: پس پشت بسياري از اشعاري که سرايندگان آنها مدعي نوآوري و بدعتند ، مردگاني نفس مي کشند که بعضا قرن ها از مرگ آنها گذشته است.
احمدي گفت : گاه فکر مي کنم در پس اين شگردها ، نوعي ميل به سلطه گري خوابيده که متکي بر نگاهي نخبه گرايانه است و دست کم از زمان افلاطون تا به حال بازتوليد شده است.
 
  


محمد قهرمان شاعر و اديب برجسته عصر


خراسان حتي در محدوده امروزي اش ، چشم و چراغ فرهنگ ايراني است. در قرن بيستم با پروردن چهره هايي همچون بهار ، فروزانفر ، اخوان ثالث و شجريان ، جايگاه والاي خود را در عرصه خلاقيت فرهنگي ايران زمين محفوظ نگاه داشته و از سنتهاي ديرينه ادب و هنر ايراني ، در وجه خلاق آن پاسداري کرده است.
زبان پارسي در اين پاره از خاک ايران بزرگ ، چه در عرصه حيات طبيعي اش و چه در قلمرو پژوهش ها و افزايش هاي عصري ، همچنان بالنده و بلند ايستاده است ، در جايگاهي استوار. از آنها که در نيمه دوم قرن بيستم ، در خراسان توانسته اند به اين بالندگي و تعالي فرهنگي ياري برسانند يکي و در صف نخستين ، استاد محمد قهرمان است که در 50 ساله اخير با خلاقيت شعري و با پژوهش هاي ادبي و با محفل فرهنگي هفتگي اش ، اين چراغ را همواره روشن نگه داشته است که روشن باد و روشن تر باد. امروز که جمعي از شيفتگان سنتهاي ارجمند فرهنگ ملي ما مجلسي در بزرگداشت اين شاعر و اديب برجسته عصر ، تشکيل داده اند ، وظيفه هر ايراني فرهيخته است که از جان و دل احساس شادماني کند و در اين مجلس عزيز و روحاني حضور به هم رساند. اين بنده به عنوان کوچکترين عضو اين خانواده هنري و فرهنگي و يکي از شاگردان قديمي اين استاد بزرگ ، از يک يک دست اندرکاران اين مجلس خجسته و فراهم آورندگان کتاب پردگيان خيال و همه شاعران و اديبان و هنرمنداني که از سراسر کشور و بيرون از کشور در اين محفل مساهمت ورزيده اند ، سپاسگزارم و از خداوند متعال براي استاد قهرمان و دوستداران بسيار او بهروزي و کاميابي مسالت دارم.
والحمدلله اولا و آخرا
دکتر محمدرضا شفيعي کدکني
 



داستان نويسان و شاعران جوان ، به خط


چهارمين جشنواره شعر و داستان جوان حوزه هنري تحت عنوان «خليج فارس» در بندرعباس برگزار مي شود.
افسون اميني ، دبير اين جشنواره در گفتگو با خبرنگار جام جم با بيان اين مطلب گفت : جشنواره خليج فارس ادامه جشنواره هاي شعر و داستان جوان حوزه هنري است که سالهاي گذشته در همدان و شيراز (2 دوره) تحت عنوان زير آسمان الوند و شاخ نبات برگزار شد. وي با اشاره به تغيير گروه سني شرکت کنندگان به 16 تا 27 سال ، اين کار را به منظور دادن ميدان بيشتر به استعدادهاي جوان ارزيابي کرد و گفت : هدف از برگزاري جشنواره ها در شهرستان ها ، شناخت استعدادهاي ناآشنا در عرصه ادبيات و تمرکززدايي از فعاليت هاي شعر و داستان در حوزه هنري است.
اميني با اشاره به برگزاري اين کنگره در اوايل بهمن ماه گفت : تمامي شرکت کنندگاني که آثارشان در مرحله دوم داوري پذيرفته شود ، به کنگره دعوت خواهند شد. وي از بازبيني نتايج برگزاري جشنواره هاي قبلي و تاثير اجراي آنها بر روند کلي شعر و داستان جوان با همفکري استادان دانشگاه و شعراي معاصر خبر داد.
 



حميد سبزواري: برخي ، ديگر مرا شاعر دفاع مقدس نمي شناسند


شاعر نامدار عرصه دفاع مقدس از سيلي هايي سخن گفته که در سال هاي اخير تحمل کرده است.
حميد سبزواري گفت: با اين که من بيشترين سهم را در عرصه دفاع مقدس داشته ام اما عده اي ديگر مرا جزو شعراي دفاع مقدس نمي شناسند. وي افزود: من يک تنه از تمام شعرايي که آن روزگار کار کرده اند بيشتر کار کرده ام ، ولي اين يکي 2 ساله سيلي هايي خورده ام که ديگر حوصله مبارزه و برخورد را ندارم.
سبزواري ادامه داد: افرادي که موقع دفاع مقدس در خانه شان خزيده بودند و پايشان را به جبهه نگذاشتند ، نمي توانند شاعران خوبي براي دفاع مقدس باشند. اين شاعر درخصوص برگزاري کنگره شعر دفاع مقدس در مناطق عملياتي به فارس گفت : برگزاري اين کنگره در اين مکان ها به آمادگي ملت ايران کمک مي کند.
 


 

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848