تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


December 21, 2005 08:56 AM

دوشنبه 28 آذر 84

بزرگداشت «قيصرامين پور» در چهاردهمين کنگره شعر دفاع مقدس
 
عليرضا قزوه ، دبير علمي چهاردهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس در نشست خبري چهاردهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس با اشاره به اين که هيچ همايش و کنگره اي در کشور مانند کنگره سراسري شعر دفاع مقدس قدمت ندارد ، گفت : در اين دوره از کنگره از استاد قيصر امين پور در سطحي ملي تجليل خواهد شد.
اين شاعر که اولين سال حضور خود را به عنوان دبير در کنگره سراسري شعر دفاع مقدس تجربه مي کند، ادامه داد: در چهاردهمين دوره کنگره سراسري شعر دفاع مقدس ، ياد و نام شاعران سفر کرده اي چون سيدمحمود عباسيه کهن ، نجمه زارع و مرحوم آقاسي را زنده نگه خواهيم داشت.
به گزارش فارس ، قزوه در ادامه با اشاره به اين نکته که چهاردهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس "حماسه بازي دراز" نام نهاده شده است ، يادآور شد: چون کنگره چهاردهم در مناطق جنگي غرب و در کنار ارتفاعات "بازي دراز" برگزار خواهد شد، نام اين دوره از کنگره را "حماسه بازي دراز" گذاشته ايم و کتابي را هم با همين عنوان همزمان با برگزاري کنگره منتشر و توزيع خواهيم کرد. دبير علمي چهاردهمين کنگره سراسري شعر دفاع مقدس در ادامه به آثار ارسالي و چگونگي داوري آثار اشاره کرد و گفت : از حدود 900شاعر ، تعداد 11هزار قطعه شعر به دست ما رسيده است که با حضور پرويز بيگي حبيب آبادي ، مشفق کاشاني ، شيرينعلي گلمرادي ، حسين اسرافيلي و 5شاعر و منتقد جوان ديگر کار داوري ها در حال انجام است و بهترين آنها در کتابي جمع آوري و منتشر مي شود. وي ادامه داد: بيشترين قالبهاي شعري که شاعران به آن توجه داشته اند، غزل و مثنوي است ، طوري که 70درصد اشعار را قالبهاي کلاسيک در بر مي گيرد و 30درصد ديگر هم شعر سپيد هستند. در اين نشست مطبوعاتي ابتدا حميد حسام ، معاون ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس در خصوص سالهاي گذشته و مراحل اجرايي اين دوره توضيحاتي ارائه کرد. 


 



با حضور ابوتراب خسروي و صالح حسيني در اهواز،
همايش "نقش فرهنگ ايراني در ادبيات داستاني كشور" برگزار مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


همايشي با نام " نقش فرهنگ ايراني در ادبيات داستاني كشور " در دانشگاه شهيد چمران اهواز برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هدف از برگزاري اين همايش بررسي تاثيرگذاري متقابل فرهنگ كشور بر موضوعات و ساختارهاي داستان‌نويسي در زبان فارسي عنوان شده است كه بدين منظور از دكتر صالح حسيني - استاد زبان و ادبيات انگليسي دانشكده ادبيات دانشگاه شهيد چمران اهواز - به‌عنوان منتقد ادبي و ابوتراب خسروي - داستان‌نويس و منتقد - دعوت شده است.
اين برنامه را كانون كتاب و انديشه با همكاري كانون ادبي اداره كل امور فرهنگي و فوق برنامه دانشگاه شهيد چمران برگزار مي‌كند.
اين همايش، چهارشنبه،30 آذر 84، در سالن آمفي تئاتر دانشكده روان‌شناسي و علوم تربيتي اين دانشگاه برگزار مي‌شود.


 


شعر جوان در ادبيات امروز/8
خورشاهيان: انگ بي‌سوادي به شاعران جوان قابل ‌قبول نيست

خبرگزاري فارس: هادي خورشاهيان گفت: اين انگ كه شاعران جوان بي‌سوادند، قابل‌قبول نيست،آنها بر خلاف شاعران گذشته فقط شعر يا ادبيات نمي‌خوانند، بلكه سعي مي‌كنند ديگر حوزه‌هاي علوم انساني را نيز مطالعه كنند.


هادي خورشاهيان در گفت ‌وگو با خبرگزاري فارس گفت: من با اين نظر مخالفم كه شاعران جوان پژوهش جدي نمي‌كنند. همه شاعران پيشكسوتي كه چنين در مورد شاعران جوان اظهار نظر مي‌كنند، در جواني اين انگ به خود آنها زده شده بود و الآن آنها دارند اين انگ را به شاعران جوان مي‌زنند و به آنها مي‌تازند.
اين شاعر اظهار داشت: تا آنجا كه با شاعران جوان آشنايي دارم مي‌بينم كه آنها اهل مطالعه هستند، ادبيات كلاسيك و امروز را مي‌خوانند.
وي ادامه داد: من همچنين معتقد نيستم كه شاعران جوان با تئوري‌هاي خارجي شعر مي‌گويند. زيرا تئوري‌هاي خارجي در مورد شعر ما جواب نمي‌دهد.
خورشاهيان گفت: شاعري كه سنش زير سي سال است، شاعر جوان است و شعري كه او مي‌سرايد، شعر جوان است. ولي از زاويه‌اي ديگر نيز مي‌توان به شعر جوان نگاه كرد. وقتي يك شاعر 20 ساله شعري به سبك حافظ يا صائب مي‌گويد به اين شعر نمي‌گوييم شعر جوان. بايد به اين نكته نيز توجه داشت.
وي گفت: اما شعر جوان به نظر من جرياني است كه جديد مي‌آيد و يك پديده‌اي نو را به وجود مي‌آورد. ما اين جريانات نو را در تاريخ ادبيات‌مان زياد داشته‌ايم. اگر در تاريخ ادب فارسي غور كنيم، مي‌بينيم قبل از 1300هجري شمسي 5 جريان عمده در ادبيات فارسي وجود داشت، ولي از ابتداي قرن چهاردهم هجري شمسي تاكنون شايد 10 جريان عمده شعري به وجود آمدند، مثل شعر نيمايي، شعر آزاد، شعر حجم، موج نو، شعر ناب، شعر حركت و شعر دهه هفتاد.
خورشاهيان اظهار داشت: با اين تعبير شعر جوان به نظر من جرياني است ساري و جاري كه روز به روز جلو مي‌رود. اما آسيب‌هاي هم دارد كه شكي نيست اين آسيب‌ها با هر جريان جديدي همراه است و به مرور زمان هم حل خواهد شد.
وي افزود: مثلا سبك هندي تا دويست سال پس از خود با اقبال مواجه نشد؛ حتي از طرف آدم‌هايي كه در زمينه شعر صاحب نظر بودند. اما الان به صورت جدي در اين زمينه پژوهش و كار مي‌شود و حتي به آن سبك شعر مي‌گوييم. بنابراين ممكن است شعر جوان هم در ابتدا با استقبال مواجه نشود، حتي واكنش نخبگان جامعه هم ملاك نيست. ممكن است نخبگان و عوام هر دو با اين شعر ارتباط برقرار نكنند، اتفاق بدي نيفتاده است.
وي افزود: فقط ممكن است اين سوال پيش بيايد كه ما شعر را براي كه مي‌گوييم. به نظر من شعر بايد گفته شود و نگران اين موضوع نباشيم كه براي كه مي‌گوييم. زيرا از اصل شعر گفتن دور مي‌ شويم. بايد به خود شعر فكر كنيم .
خورشاهيان ادامه داد: به نظر من كنگره‌هاي شعر جوان نتوانسته‌اند موفق باشند، چون همه شاعران جوان دعوت نمي‌شوند و از طرفي خيلي از شاعران آن را جدي نمي‌گيرند و آن را به رسميت نمي‌شناسند و تعدادي هم كه دعوت شده‌اند و دراين كنگره‌ها شركت مي‌كنند، در برگيرنده همه طيف‌هاي شعري ايران نيستند.
وي در پايان گفت: بعضي‌ چيزها حمايت‌پذير نيست. در زمينه شعر جوان بايد بسترسازي درست انجام شود، آن‌گاه خود به خود شاعران جوان، مورد حمايت قرار خواهند گرفت. اگر در سال فقط دو روز به شاعران جوان توجه كنيم مشكل آنها به هيچ وجه حل نخواهد شد. بايد آنها را در طول سال جدي گرفت.


 


شعر جوان در ادبيات امروز/9
احمدي: اغلب شاعران جوان به دانش شفاهي اكتفا مي‌كنند
خبرگزاري فارس: مسعود احمدي گفت: نسل جوان شاعر نسبت به نسل‌هاي گذشته به دلايلي تاريخي و اجتماعي كمتر به سراغ مطالعه، فهم و تحقيق در آثار متقدمين مي‌روند و اغلب به دانش شفاهي مكتسب از محافل اكتفا مي‌كنند و در دانسته‌هاي خود و فهم آنها ترديد نمي‌كنند.


مسعود احمدي -شاعر- در گفت ‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: صرف جواني منشا خلق شعري تازه‌تر نمي‌تواند باشد. درست است كه ذهن جوان، پوياتر، با طراوت‌تر و طبعا نوجوتر است، اما هستند ميانسالان و سالخوردگاني كه دائما خود را با جريان روز هماهنگ مي‌كنند و گاه گوشه چشمي هم به آينده دارند.
وي افزود: عكس اين مقوله هم گاه صادق است. هستند جواناني كه عليرغم سن و سال كم‌شان به شيوه پدران خود عمل مي‌كنند. به عبارتي در پس پشت بسياري از اشعاري كه سرايندگان آنها مدعي نوآوري و بدعتند، مردگاني نفس مي‌كشند كه بعضا قرن‌ها از مرگ آنها گذشته است.
آين شاعر و منتقد ادبي ادامه داد: آوردن جملات و كلمات قصار فيلسوف يا نظريه‌پردازي براي اثبات حقانيت‌ها كافي نيست. به زعم من بسياري از مدعيان شعر پسامدرن به دنبال ارجحيت يا اعمال قدرتي هستند كه همواره مطلوب نياكانشان بوده است. اگر چه اشكالي نو ارائه مي‌دهند، اما در پس اين اشكال ظاهرا نو و تازه مفاهيمي اقتدارگرايانه پنهان شده است؛ و باز عكس اين هم صادق است، بسياري از سالخوردگان و ميانسالان نيز عليرغم صور تازه‌اي كه عمدتا تصنعي و ناشي از مطالعات ناكافي و فهم ناشده است، ارائه مي‌دهند، در كار بازتوليد جهان مردگانند.
احمدي گفت: من گاه فكر مي‌كنم كه در پس اين شگردها، نوعي ميل به سلطه‌گري خوابيده است كه متكي بر نگاهي نخبه‌گرايانه است كه دست كم از زمان افلاطون تا به حال بازتوليد شده است.
وي اظهار داشت: مقوله دانش نظري و دروني كردن آن امري صرفا معطوف به جواني يا پيري نيست. بسياري از جوانان را مي‌شناسيم كه خوب خوانده‌اند و خوب خوانده‌هاي خود را دروني كرده‌اند. همينطور بسياري از ميانسالان و بزرگسالان را مي‌شناسيم كه از ابتدايي‌ترين مباحث نظري در اين حوزه بي‌اطلاعند.
احمدي گفت: در مجموع نسل جوان نسبت به نسل‌هاي گذشته به دلايلي تاريخي و اجتماعي كمتر به سراغ مطالعه، فهم و تحقيق در آثار متقدمين مي‌روند و اغلب به دانش شفاهي مكتسب از محافل اكتفا مي‌كنند و در دانسته‌هاي خود و فهم آنها ترديد نمي‌كنند. ولي به گمان من بيشترين مشكل نسل جوان آنجاست كه در برهه‌اي از تاريخ ظهور پيدا كرده است كه فرصت‌ كافي براي يادگيري، درك و دروني كردن را در اختيار ندارد.
وي افزود: دانش لحظه به لحظه نو مي‌شود. با اين همه ترديد دارم كه نه فقط جوانان بلكه بسياري از سالخوردگان مدعي نيز فهم درستي از مثلا «مرگ مؤلف» كه رولان بارت براي اولين بار آن را مطرح نمود يا «چند صدايي در شعر» داشته باشند.
احمدي اظهار داشت: متاسفانه تاكنون در كنگره‌هاي سراسري شعر جوان مشاركت نداشتم و لذا دقيقا نمي ‌دانم گردانندگان آنها افراد واجد صلاحيتي را در حوزه مباحث نظري و نقد شعر به همكاري دعوت كرده و آنها را در تخاطب با جوانان قرار داده‌اند يا نه. اگر متوليان كنگره‌اي از اهل نظر داراي بينش دعوت به عمل آورده باشد و آنها و امثال ايشان را در تخاطب و نه در تقابل با جوانان قرار داده باشند، بدون شك مثمر ثمر خواهد بود.
وي در پايان گفت: بايد بگويم متاسفانه اين كنگره‌ها و نشست‌هاي شعر جوان منشايي سليقه‌اي دارند. آن كنگره‌اي به اهداف عالي خود خواهد رسيد كه فارغ از هر گونه نگاه سليقه‌اي از صاحبنظران با هر نوع مرام و مسلك و هر نوع‌پسندي دعوت مي‌كند تا دانش نظري جوان‌ترها با دانش پيشكسوتان متخصص همزمان خود محك بخورد و احتمالا اصلاح شود.


 


شعر جوان در ادبيات امروز/11
بيابانكي: شعر جوان سرشار از جسارت است

خبرگزاري فارس: سعيد بيابانكي گفت: شعر جوان سرشار از جسارت است و از جوان نبايد انتظار شعر انديشمند، تودار و محكم داشت.


سعيد بيابانكي در گفت‌و گو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: از جوان مي‌توان چند برداشت كرد. يكي اينكه شعري در سنين جواني سروده شده باشد و ديگري شعري كه هنوز به مرحله پايداري و پختگي نرسيده باشد. اين شعر به نوعي بي‌تجربه است. وقتي شعر جوان را شعري بي‌تجربه بدانيم از خيلي از توقعات ما كاسته مي‌شود.
وي افزود: معناي ديگري كه از شعر جوان مي‌توان برداشت كرد اين است كه انديشه شعر، جوان و تازه است. من فكر مي‌كنم شعر جوان را بايد در معناي دوم آن به كار برد.
بيابانكي ادامه داد: شعر جوان سرشار از جسارت است و از جوان نبايد انتظار شعر انديشمند، تودار و محكم داشت. جسارت شعر جوان در قالب‌هاي مختلف است يكي از اين جسارت‌ها، جسارت در زبان است. جوان‌هايي كه وارد عرصه شعر مي‌شوند مي‌خواهند با تفاوت در فرم، سريع خود را متفاوت نشان دهند و جسارت ديگر، جسارت در قالب است؛ اينكه جوانان مي‌خواهند قالب‌هاي كلاسيك و سپيد را تغيير ساختاري دهند.
وي افزود: جسارت در حوزه انديشه و فكر، از ديگر زمينه‌هاي جسارت شعر جوان است. جوان هميشه دوست دارد به همه چيز اعتراض كند و در قالب انديشه به همه چيز بگويد نه.
اين شاعر خاطر نشان كرد: هميشه شعر جوان يك مرحله گذار بوده و مرحله توقف نبوده است. اگر شاعري در جواني مي‌درخشد خيلي مقطعي است و بايد منتظر بود كه بعد از مرحله گذار هم او همان جسارت‌ها و انديشه‌هاي نو را حفظ مي‌كند يا نه. اگر كسي توانست حفظ كند شعر او ماندگار مي‌شود. ولي اگر صرفا به خاطر مطرح كردن و دست يافتن به نام باشد شعر او ماندگار نخواهد بود. وي ادامه داد: تاريخ ادبيات هم اين را به راحتي نشان داده است كه از شعر جوان نبايد انتظار يك شعر و هنر متعالي و پايدار داشته باشيم، اگر چنين تصوري نسبت به آن داشته باشيم، مي‌توانيم آن را به رسميت بشناسيم.
وي به حركت‌هايي كه شاعران جوان در حوزه كلاسيك انجام دادند اشاره كرد و گفت: اين حركت‌ها بيشتر در فرم است. ابداعات زباني و فرمي مانا و ماندگار نيست. چيزي كه ماندگار است جهانبيني است كه پشت شعر نهفته است. در حوزه شعر كلاسيك، شاعران جوان به تدريج از ضخامت شعر كاسته‌اند و آن را به نظم تبديل كرده‌اند. اكثر شاعران جوان ناظمان خوبي هستند. ذهني موزيكال دارند كه قافيه را خوب مي‌شناسد، اما نمي‌تواند شعر بسرايند و بنابراين شاعر نيستند.
وي افزود: البته چهره‌هايي هم وجود دارد كه توانسته‌اند اين دو را با هم بياميزند و من مخالف اين نظر هستم كه تمامي شاعران جوان صرفا به فرم مي‌پردازند. اما اغلب به فرم مي‌پردازند و كارهايشان به سمت نظم سير مي‌كند و از شعر واقعي فاصله گرفته‌اند.
بيابانكي اظهار داشت: شعر مستقيما با تفكر در ارتباط است و شالوده ذهني شاعر با شعرش بروز پيدا مي‌كند. بنابراين ماندگاري در حوزه شعر متعلق به كساني است كه انديشه‌هاي متعالي‌تري دارند. شاعران جوان ما اكثرا فقط ذوق شعر دارند و سواد شعري چنداني ندارند و ذوق شرط لازم است، اما شرط كافي نيست.
وي در پايان گفت: من فكر مي‌كنم جشنواره‌ها و كنگره‌هاي شعر جوان بيشتر نتيجه عكس داده است، ولي بودن‌اش از نبودنش بهتر است. اما اگر تمامي جشنواره‌ها و كنگره‌هاي شعر جوان يكپارچه شود و تبديل به يك جشنواره ملي سراسري شود خيلي بهتر است و تاثير آن بيشتر است. اين جشنواره‌ها و كنگره‌هاي كوچك اعتباري ندارد و اگر در آن شاعري رتبه بياورد اعتباري براي او نمي‌آورد.
مسئله ديگر اين است كه اكثر اين جشنواره‌ها سليقه‌اي برگزار مي‌شود ولي با اين وجود بودن اين جشنواره‌ها از نبود شان بهتر است.


 


محمود برآبادي:
بيان ادبيات تلخ، اگر هنرمندانه باشد، شيرين است

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


از آنجا كه نوجوانان دير يا زود بايد واقعيات زندگي را كه بخي از آنها تلخ‌هاست، درك كنند، بيان ادبيات تلخ براي آنان بدون اشكال است.
محمود برآبادي - نويسنده كودكان و نوجوانان - در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: به نظر من، بايد واقعيتهاي زندگي را با بچه‌ها آنچنان كه هست، متناسب با سنشان با آنان در ميان گذاشت.
اين نويسنده تصريح كرد: طبيعي است كه هميشه واقعيات زندگي شيرين نيستند و كودك به‌عنوان فردي كه در آينده به زندگي اجتماعي وارد مي‌شود و نوجوان به عنوان كسي كه در آستانه‌ي زندگي اجتماعي قرار دارد، بايد با اين واقعيات آشنا شوند.
وي با تاكيد بر اينكه برخي از نوجوانان از هم‌اكنون تلخي‌هاي زندگي را تجربه مي‌كنند، گفت: نبايد بچه‌ها را لاي زورق گذاشت و پاستوريزه كرد.
برآبادي تاكيد كرد: در اين جهان كه ما در آن زندگي مي‌كنيم، فقر، جنگ، بيماري، ظلم و امثال اينها وجود دارد و اگرچه انسان براي زودودن آنها از چهره‌ي بشري تلاش مي‌كند، اما بهر حال راه درازي براي محو آنها در پيش روست.
اين نويسنده تاكيد كرد: نشان دادن واقعيت تلخ با نشان دادن زشتي و پلشتي فرق دارد. داستان و شعر نوعي بيان هنري هستند و بيان هنر در هر حال خصلتي زيباشناسانه دارد.
وي گفت: نويسنده مي‌تواند درباره زيبايي‌ها به شكل بد و غيرهنرمندانه بنويسد و نويسنده مي‌تواند راجع ‌به تلخي‌ها به شكل زيبا و هنرمندانه بنويسد. آنچه مهم است، بيان زيباشناسانه است؛ نه درباره‌ي زيبايي‌ها حرف زدن، و ادبيات تلخ هم اگر هنري بود، خوب است.


 


مرتضي اميري اسفندقه، شاعر و پژوهشگر ادبي: رسالت مهم ادبيات، به رخ كشيدن زيبايي هاست 
خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ) – گروه فرهنگ و هنر


اصول، مباني و معاني دين، به خودي خود زيبا هستند و اصلا احتياجي به نشان دادن زيبايي هاي آن نيست. اما كار ادبيات، غبارروبي از اين تابلوي زيباست كه مدتهاست بر آن گرد و غبار نشسته است.
به گزارش ايانا از ستاد خبري همايش زيبايي شناسي دين، مرتضي اميري اسفندقه شاعر و پژوهشگر ادبي با بيان اين مطلب گفت: مسئوليت مهم ادبيات در هر حوزه اي، به رخ كشيدن زيبايي هاست و اين مسئوليت در حوزه زيبايي هاي دين، بيشتر است.
وي افزود: به تعبير دكتر شفيعي كدكني، عرفان برخورد هنري با دين است. حال اگر اين تعبير را در حوزه ادبيات گسترش دهيم به اين نتيجه مي رسيم كه برخورد هنري ادبيات با دين، در برابر چشم قرار دادن زيبايي هاي دين است.
از اميري اسفندقه مجموعه اشعار «بازوان مولايي» منتشر شده است. وي چندي پيش به عنوان يكي از شاعران برتر سومين جشنواره قلم زرين برگزيده شده بود.
همايش زيبايي شناسي دين، پنجم و ششم دي ماه در موزه هنرهاي معاصر برگزار مي شود و طي آن بيست و هفت انديشه ور و پژوهشگر ايراني و خارجي درباره زيبايي شناسي قرآن، جنبه هاي زيباشناختي ادبيات و ديگر مولفه هاي اصلي عرصه زيبايي شناسي دين به ارائه ديدگاههاي خود مي پردازند.
 



شعر جوان در ادبيات امروز/13
عبداللهي: شعر جوان امروز، شعر حركت است

خبرگزاري فارس: رضا عبداللهي گفت: شعر جوان امروز، شعر برخاستن و حركت كردن است؛ بنابراين شاعران جوان نبايد بنشينند و متكي بر خيالات خود، روي مبلمان راحتي كنار شومينه و از پشت‌ پنجره‌‌اي خيس، با توسل به آسمان ابري، از بارش باران و برف بسرايند و يا با كرم ضد آفتاب و عينك دودي در جشن آفتاب حضور يابند.


رضا عبداللهي در گفت ‌و گو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت: شعر جوان به شعري اطلاق مي‌شود كه سراينده آن جوان باشد. تفاوتي كه در شعر جوان و غير جوان مشاهده مي‌شود، تجربه است. مسلما تجربه‌اي كه شاعران متقدم در پشت سرگذاشته‌اند به مراتب بيشتر از شاعراني است كه در آغاز كسب تجربه هستند.
عبداللهي ادامه داد: ناگفته نماند چه بسا جوانان خوش قريحه و توانايي كه با توسع زياني و عناصر خيال سروده و آثارشان ملموس‌تر و دلنشين‌تر از سالخودگان است كه ساليان متمادي خاك انجمن‌هاي ادبي منجمد شده را خورده‌اند. اگر بگويم كه يك بيت از غزل‌هاي همين جوانان بر تمام ابيات ديوان به‌ چاپ رسيده شاعران دود چراغ خورده‌ را زير سوال مي‌برد، گزاف نگفته‌ام.
اين شاعر افزود: شكي نيست شاعران جوان با انديشه‌هاي سبز و با كسب تجربه كه آنهم با مطالعه و پژوهش اشعار متقدمين حاذق و نقدهاي ادبي امكان‌پذير است و همچنين با صبوري و متانت بيش از حد به‌دور از هرگونه ادعا و پرخاشگري در آسماني تابناك ادب خواهند درخشيد.
وي گفت: يكي از معضلاتي كه گريبان‌گير شاعر جوان است، عدم مطالعه و شناخت كتاب‌هاي ادبي است. جوانان شاعر در مراكز فرهنگي به صحت و سقم و اوج و حضيض خود و ديگران بي‌توجه‌اند. به مطالعه كتاب‌هاي نقد ادبي اهتمام نمي‌ورزند، در كپي و تصويربرداري از سروده‌هاي ديگران جديت فراوان دارند. پشت پنجره‌هاي سردرگمي فقط از خيالات و آرمان‌هاي دور خود داد سخن مي‌دهند.
عبداللهي اظهار داشت: اگر شاعران جوان در كنگره ها و نشست‌هاي ادبي كه در تهران و شهرستانها برگزار مي‌گردد در حضور داشته باشند در اعتلاي فضليت در شعر و باروري جوانان تاثير بسزايي خواهد داشت.
وي در پايان گفت: خيلي از چهره‌هاي شاخص ادبي جوان را مي‌توان در همين كنگره‌ها و نشست‌هاي ادبي شناسايي كرد و آثار وزين آنها را در مطبوعات كشور مطالعه كرد. بنابراين حامي شاعران جوان شعرهاي دلنشين و متقن آنهاست. اميدوارم روزي حامي شاعران جوان مراكز فرهنگي، بالاخص وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي باشد.


 


سالمرگ " اميلي برونته " ، شاعر و رمان نويس انگليسي
تهران- خبرگزاري كار ايران


دوشنبه 19 دسامبر ( 29 آذر) سالروز درگذشت "اميلي برونته"‌‏, شاعر و رمان نويس انگليسي است .
به گزارش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, "اميلي جين برونته"، سال 1818 در تورنتون واقع در ايالت يوركشاير انگلستان متولد شد . او خواهر "سارلوت برونته" است . خانواده آنها سال 1820 به هاورث نقل مكان كرد و در همين مكان بود كه ذوق ادبي اين دو خواهر شكوفا شد . پس از مرگ مادر , خواهران و برادران به خلق سرزمين هايي خيالي پرداختند كه بعدها در داستان هاي دو خواهر نمودار شد .
كشف استعداد شعرسرايي "اميلي" توسط خانواده بود كه باعث شد او و دو خواهرش "شارلوت" و "آن" ،سال 1846 به مجموعه اي از منتخب اشعارشان اقدام كنند . البته با توجه به تعصبي كه در آن زمان نسبت به جنس وجود داشت، هر سه خواهر آثارشان را با نام هاي مذكر منتشر كرده اند .
"اميلي" پس از اين مجموعه، سال 1847 اولين و تنها رمانش , "بلندي هاي بادگير" را منتشر كرد . اين رمان اثري بسيار قوي و شاعرانه بود كه ساختار بديعش باعث سردرگمي منتقدين شد . اين كتاب در هنگام انتشار با نظرات متناقضي روبرو بود، اما نهايتا به يكي از آثار كلاسيك ادبيات انگليسي تبديل شد .
"اميلي برونته" سرانجام سال 1848 درگذشت و در يوركشاير به خاك سپرده شد .


 


هادي منوري، دبير دومين جشنواره‌ي دانشجويي شعر رضوي:
دوري از تحزن و انفعال عاطفي از مشخصه‌هاي شعر دانشجويي است
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


استفاده از واژگان جديد و وزن‌هاي غيرمتعارف و فضاسازي‌هاي پست مدرن و غيرقابل پيش‌بيني از خصوصيات اصلي شعرهاي دانشجويان است.
دكتر هادي منوري - دبير دومين جشنواره دانشجويي شعر رضوي - در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با بيان اين مطلب گفت: شعرهاي مذهبي دانشجويان سرشار از تعابير نو و مضامين جديد همراه با هنجارگريزي و ساختارشكني است.
وي افزود: آن‌چه در نگاه عميق‌تر از شعرهاي بي‌پيرايه و صريح و با زبان تند و شيرين كه در نگاه سطحي و زودگذر ممكن است بوي نامهرباني به مشام ‌رسد، مي‌توان يافت، اين است كه شعرهاي مذهبي دانشجويان نگاه متفاوتي به مقوله شعرهاي آييني دارد، نگاهي كه در نسل پيشكسوت وجود نداشت.
او با بيان اين‌كه در شعرهاي دانشجويان نگاه گزارش‌گرايانه و مرثيه كمتر به چشم مي‌خورد، گفت: ديد اغلب دانشجويان به مسائل مذهبي و خصوصاً شعرهاي عاشورايي آنان ديدي عاشقانه از نوع ديد «عمان ساماني» در كتاب «گنجينه الاسرار» است.
وي شعرهاي رسيده به جشنواره را از نظر سطح كيفي بسيار متفاوت دانست و گفت: بعضي از شعرها هنوز درگير وزن و قافيه است، اما بعضي ديگر از سطح كاملاً بالايي برخوردار بودند.
منوري دوري از تحزن و انفعال عاطفي را از ديگر مشخصه‌هاي شعر دانشجويي دانست و گفت: اين واقعيت است كه ديد روشن‌گرايانه يك فرد جوان تحصيل‌كرده با انزواي عاطفي و انفعال نفساني جور درنمي‌آيد، خصوصاً اين‌كه مذهب تشيع مذهب جوش و خروش است.
وي با بيان اين‌كه نگاه مدرن جوانان به مقوله‌هاي مذهبي و ديني، شعرهاي آنان را از پيشينيان متمايز كرده است، گفت: ورود تكنيك‌هاي مدرن به حيطه شعرهاي مذهبي باعث ايجاد فضاهاي نو و مضمون‌هاي تازه‌اي در اين فضا شده است.
منوري با بيان اين‌كه در صورتي‌كه اين جسارت‌ها، هنجارشكني‌ها و نگاه تازه با بينش همراه باشد، اميد به چشم‌اندازهاي تازه در حوزه شعر بيش از پيش خواهد بود، گفت: سال‌ها تصور بر اين بود كه حيطه شعر مذهبي ازآن عده‌اي خاص است، اما خوشبختانه امروز با حضور جمع كثيري از دانشجويان سراسر كشور در چنين جشنواره‌اي نشان داده شد كه اين تصور رو به كمرنگ شدن است.
او ورود جوانان را به اين حوزه نشان‌دهنده گسترش حوزه شعر مذهبي خواند.


 


احمد پوري گزيده‌اي از شعرهاي شل سيلوراستاين را منتشر مي‌كند
«با همه‌ي هياهويي كه درباره‌ي اين هنرمند بزرگ وجود دارد، هنوز شناخته نشده است»

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


احمد پوري گزيده‌اي از شعرهاي شل سيلوراستاين را منتشر مي‌كند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پوري كه پيش از اين «پاك‌كن جادويي» را از سيلوراستاين ترجمه كرده است، اين‌بار ترجمه حدود 200 قطعه از نوشته‌هاي او را با عنوان «لبخند سازان» منتشر مي‌كند.
پوري علاوه بر علاقه‌ي شديدش به شل سيلوراستاين، به‌خاطر راضي نشدن به ترجمه‌هاي موجود از آثار او و احساس نياز به ترجمه مجدد، به سراغ او رفته تا روايت خودش را از او ارايه دهد.
به عقيده‌ي پوري، شل سيلوراستاين از آدم‌هاي نادر روزگار است كه ظاهرا براي بچه‌ها مي‌نويسد، ولي با استعداد شگفتش توانسته طيفي را وارد شعرش كند كه مرز سني نداشته باشد.
به گفته‌ي او، لايه‌لايه بودن، جزو ويژگي‌هاي هر اثر بزرگي است و همان‌طور كه شعر حافظ براي هر كسي لذت‌بخش است، آثار سيلور استاين هم همين خاصيت را دارد.
او همچنين امعتقد است، با همه‌ي هياهويي كه درباره اين هنرمند بسيار بزرگ وجود دارد، اما هنوز خوب شناخته نشده است.
«لبخند‌سازان» را نشر افكار به زودي منتشر مي‌كند.
«براي تو و ماه نغمه سر دادم» (شعرهاي دو زبانه‌ي كاري سندبرگ) و مجموعه نمايشنامه «سه تك‌گويي»، آخرين كارهاي منتشرشده‌ي پوري هستند كه به ترتيب توسط انتشارات مرواريد و نشر مشكي به چاپ رسيده‌اند.


 
 
در نشست گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي؛
«شيوه‌هاي جديد نقد ادبي: مطالعات فرهنگي» توسط حسين پاينده بررسي مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


سومين نشست گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي با موضوع «شيوه‌هاي جديد نقد ادبي: مطالعات فرهنگي» برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين نشست با سخنراني حسين پاينده، عضو هيات علمي دانشگاه علامه طباطبايي و عضو گروه ادبيات معاصر فرهنگستان، 10 دي ماه ساعت 17:30 در تالار اجتماعات ساختمان مركزي شهر كتاب واقع در خيابان حافظ برگزار مي‌شود.
نخستين نشست اين گروه 14 ارديبهشت ماه با موضوع «شعر فارسي امروز و بازتاب آن در كشورهاي عربي» و با سخنراني موسي اسوار، حسين معصومي همداني، ابوالحسن نجفي و احمد سميعي ‌گيلاني برگزار شد.
در نشست دوم كه نهم مهرماه برگزار شد، نيز كاوه بيات و حسن ميرعابديني درباره «اوضاع سياسي و اجتماعي ايران پس از نهضت مشروطيت تا شهريور 1320 و تاثير آن بر جريان داستان‌نويسي» سخنراني كردند.
مديريت گروه ادبيات معاصر فرهنگستان زبان و ادب فارسي بر عهده احمد سميعي ‌گيلاني است.


 


با سخنراني علي باباچاهي،
شب شعر دانشجويي يادمان منوچهر آتشي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


مراسم يادبود منوچهر آتشي در دانشگاه صنعتي شريف برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين شب شعر دانشجويي، علي باباچاهي درباره‌ي منوچهر آتشي سخنراني مي‌كند.
اين مراسم ساعت 16روز سه شنبه 29 آذرماه، در آمفي تئاتر مركزي دانشگاه صنعتي شريف و توسط كانون ادبي اين دانشگاه برگزار مي‌شود.
باباچاهي به‌تازگي نيز در مراسم يادبود اين شاعر معاصر در دانشگاه سيستان و بلوچستان سخنراني كرد.


 


/به‌مناسبت برپايي دومين همايش شعر گيلکي/
مروري بر درخشش انديشه در شعر امروز گيلکي

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - رشت
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


شعر امروز شاعران گيلکي‌سرا در شرف پيدا کردن رسالت ويژه خود است و نمي‌تواند فقط در قالب کلاسيک ساده و روايي و کلامي و خطي باقي بماند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شعر در پيمايش تاريخي و چرخش‌هاي زماني خود به گونه‌هاي تبليغي، تعليمي، ارشادي، عاميانه، تفنني، بيمارگونه، پوچ‌نما (پوچي)، اعترافي، آرمان‌شهر (مدينه فاضله)، حماسي، چوپاني، اجتماعي، تفکري (جدي) و تطبيقي رخ کرد و تاثير گذاشت که هر کدام آغاز، تعريف و نشاني دارند.
بدون اشاره به تاريخچه پيدايش و چگونگي تاثير گذاري و ماندگاري و يا فرسايش بعضي از آن‌ها قصد داريم چشم‌انداز کوتاهي به روند تکاملي شعر تفکري شاعران عضو گروه گيلان‌شناسي خانه فرهنگ گيلان داشته باشيم که جنبه‌هاي اساسي و قابل تفکر در هستي انسان را در قواره‌اي منسجم مورد طرح و بررسي قرار مي دهند. براي رسيدن به اين هدف از روشي بهره مي جويند که احساسات مخاطبانشان را به منظور تحول در باورها و نگرش آنان در خودکاوي مي انگيزانند. شيوه ي طرح اين انگيزش‌ها و دقت‌ها و درون‌کاوي ها هم مي تواند به صورت طنز، سمبوليک، تصويري، انتزاعي، درون‌گرايانه، برون‌گرايانه، غنايي، جدي، شاد، اندوهگين و غيره و از نظر ساختار هم دوراني، دايره‌يي، خطي و يا مارپيچ باشد.
يکي از ويژگي‌هاي برجسته شعر تفکري جاودانگي آن است و و اين مانايي هم به دليل تعبير و تاويلي است که در ذهن مخاطب يا مفسر خود پديد مي آورد. شعر امروز شاعران گيلکي‌سراي گروه گيلان‌شناسي در شرف پيدا کردن رسالت ويژه خود است و نمي تواند فقط در قالب کلاسيک ساده، روائي، کلامي و خطي باقي بماند که در دوره‌هاي گذشته (در زمان سرايش خود و يا مدتي بعد از آن) بسيار مورد پسند عامه مردم بوده و در پايداري ادبيات گيلکي نقش عمده‌يي داشته است. شکي نيست که شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي و مذهبي شاعران آن زمان و فضاي موجود و خواست عامه، ضرورت سرايش شعر تفکري را براي آنان فراهم نمي کرد، اما اين ضرورت در شرايط فعلي کاملا محسوس است که رد پاي تفکر و درخشش انديشه مي تواند شعر امروز گيلکي را به تعالي سوق دهد و به معناي واقعي‌اش رهنمون سازد، همان معنا که ارسطو به وجه ماندگار به تعريف آن پرداخته و مي گويد شعر کلام مخيل و بنياد آن تخيل است.
پديده‌هاي گوناگون فلسفي و علوم انساني و يا شاخه شاخه شدن‌هاي ساير علوم که در ارتباط تنگاتنگ با خود و ديگر علوم هستند، اين نياز را بايسته‌تر كرد که شاعر در مرزبندي شعر و نظم، جاي‌گاه خود و مخاطب يا مفسر را بشناسد و در تطبيق کلام خود در آرايه‌هاي زباني‌اش با دريافت‌هاي سليقه‌يي مخاطب در قالب ژانري که او را به مضامين بينامتني هدايت مي کند درنگ نكند. بديهي است که با توجه به ظرفيت‌هاي زباني و زماني و تنوع سليقه‌ها و توان، دريافت و برداشت شاعر نمي تواند همه احساسات و تفکرات خود را شاعرانه در قالب کلاسيک و اجزا يا افاعيل عروضي که مدار اوزان بحور هستند تنظيم كند و طبيعي است که محدوديت کلاسيک سبب تنگناهاي ذهني او در انتقال انديشه‌اش خواهند شد.
////
پوراحمد جکتاجي، رييس هيات مديره‌ي گروه فرهنگي بومي خانه‌ي فرهنگ گيلان:
شعر گيلکي امروز درگير شاعر و مخاطب است
////
جرياني که در کانون گيلان‌شناسي ايجاد شده، رو به تجددگرايي و نوگرايي دارد و معمولا شاعراني که به شيوه‌هاي سنتي و ادبيات کلاسيک علاقه دارند، سعي مي کنند تا خود را با ادبيات جديد هماهنگ کنند.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران، پوراحمد جکتاجي، رييس هيات مديره گروه فرهنگ بومي خانه فرهنگ و سردبير ماهنامه گيله وا، در دومين همايش شعر گيلکي هدف از برگزاري چنين همايش‌هايي را اعتلاي شعر، زبان و ادبيات گيلکي دانست و اظهار داشت: اولين همايش شعر گيلکي را در حالي برگزار کرديم که ‌٥٢ شاعر گيلکي‌سرا در آن حضور داشتند. جاي بسي خوشحالي است که امروز تعداد بيشتري در اين جمع حضور دارند. در جلسات شعر گيلکي، خانه فرهنگ که هر دو هفته يک بار تشکيل مي شود، شاعران گيلکي از مناطق مختلاف استان گيلان در خانه فرهنگ گرد هم مي آيند و به شعرخواني و نقد شعر يکديگر مي پردازند.
وي شعر گيلکي را دچار نوعي تحجر عنوان کرد و گفت: شعر گيلکي امروز درگير شاعر و مخاطب است و با توجه به تنوع گويشي، دشواري‌هاي چند گانه‌يي دارد و با توجه به حضور شاعران از نقاط مختلف گيلان، در مجموع مينياتوري از لهجه‌هاي مختلف زبان واحدي است به اسم گيلکي. ما بايد براي قرار دادن لهجه‌هاي مختلف در کنار هم همايش‌هاي مختلفي برگزار کنيم.
جکتاجي افزود: مشکل عمده‌اي که شعر گيلکي ايجاد مي کند اين است که در صورت مکتوب شدن از يک‌دستي خود خارج مي شود و انتقاد کردن در اين زمينه هم، راه به جايي نمي برد و اين مساله ارضا کننده‌يي نيست که تنها براي مردم آن منطقه و خود شاعر قابل فهم باشد. مخاطب به گمان خودش با گيلکي آشنا است، اما از آن‌جايي که با لهجه‌هاي مختلف آن آشنايي ندارد، قادر به خواندن شعر نيست.
وي تصريح کرد: در حال حاضر ‌٦٠ مجموعه شعر گيلکي وجود دارد که البته ممکن است تنها از نظر کميت به اين تعداد برسد. پنج فرهنگ لغت گيلکي از دکتر ستوده، احمد مرعشي، جهانگير سرتيپ‌پور، محمود پاينده و فريدون نوزاد در گيلکي وجود دارد، اما بايد بدانيم که کارهاي فردي براي حفظ گيلکي جواب‌گو نيست و احتياج به کار جمعي دارد.
جکتاجي به جريان ايجادشده در کانون گيلان‌شناسي خانه فرهنگي گيلان اشاره کرد و گفت: به طور کلي جرياني که در کانون گيلان‌شناسي ايجاد شده رو به تجددگرايي و نوگرايي دارد و معمولا شاعراني که به شيوه‌هاي سنتي و ادبيات کلاسيک علاقه دارند، سعي دارند تا خود را با ادبيات جديد هماهنگ کنند. ما بايد در اين بين جانب تعادل را بين ادبيات سنتي و جديد، حفظ کنيم.
وي در پايان با اشاره به تفاوت‌هاي گيلکي شفاهي و ادبي خاطرنشان کرد: آن‌چه که من به آن تکلم مي کنم گيلکي مخلوط با واژه هاي فارسي و خارجي است، اما وقتي شاعر يا نويسنده‌اي وارد ادبيات زبان خود مي شود، سعي مي‌کند از ادبيات تميزتري استفاده کند.
///
نگاهي به کانون شعر گيلکي خانه‌ي فرهنگ گيلان
////
شعر امروز شاعران عضو گروه گيلان‌شناسي خانه فرهنگ گيلان، برآيند نشست‌هاي اعضاي اين گروه در کارگاه نقد و بررسي شعر گيلکي است که هر دو هفته يک بار تشکيل مي‌شود.
به گزارش ايسنا، با پديدار شدن باروک (نقطه مقابل هنر کلاسيک مستقيم و محدود) که آغاز آن قرن شانزدهم و جدي گرفتن آن توسط وولفلين، پژوهشگر آلماني، و ژرارژنت، پزوهشگر ساختارگراي فرانسوي در اوايل قرن بيستم، بود، رويکرد جديدي در سرايش شعرهاي تفکري پديد آمد و بازتاب آن به‌تدريج همه کشورها را فرا گرفت و به ضرورت نيازهاي وقت و پيش‌نيازهاي آتي، اساس انديشه در اين‌گونه شعرها بيشتر از شعرهاي کلاسيک راه يافت و در پيشينيه شعري ‌٩٠ تا ‌١٠٠ ساله ايران هم مي بينيم که آثار باروک منطبق با ايسم‌هاي گوناگون در دهه‌هاي گذشته ضبط تاريخي شده و شاعران تمام مناطق ايران از جمله گيلان هم از اين روند تاريخي متاثر شدند و از سود و زيانش بي‌نصيب نماندند.
اما شاعراني که آگاه‌تر بودند و به مليت و زبان خود تعهدي دلسوزانه احساس مي کردند، دريافتند آن‌چه که مي‌تواند موجب ارتقا و تعالي و ماندگاري شعر شود، نوآوري است؛ نه نوگرايي صرف و منظور از نوگرايي صرف هم آن نوع از نوگرايي است که از عنوان بن‌فکني و شالوده‌شکني نشات گرفته از تفکرات ژاک دريدا، برداشت ناصحيح به‌عمل آمده، زيرا اين رساله بر اساس تاملات عميق در سه حوزه فلسفه، روان‌شناسي و زبان‌شناسي طرح‌ريزي و ارايه شده و در حوزه اول از شک فلسفي نيچه و هايدگر و در حوزه دوم از تاثير رساله روان‌کاوي فرويد و در حوزه سوم از انديشه ها و نظرات فردينان دو سوسور ساختگرا و نظام نشانه‌ها و دال و مدلول استفاده شده است تا بتواند عدم قطعيت معنا را در متن و يا مرکززدايي متن اعلام كند.
با کمي دقت درمي يابيم که به هر متن بي نشانه‌اي نمي توان به عنوان شعر تفکري داد و در سايه تعقيد و پيچيده‌گويي هاي بي‌اساس که مخاطب را به جايي رهنمون نمي کند، شعر و مخاطب را سرگردان کرد.
شعر امروز شاعران عضو گروه گيلان‌شناسي خانه فرهنگ گيلان، برآيند نشست هاي صميمانه و پرتلاش اعضاي اين گروه در کارگاه نقد و بررسي شعر گيلکي است که هر دو هفته يک بار تشکيل مي‌شود و تاکنون حدود هفتاد نشست کارگاهي با حضور همه شاعران عضو گروه تحقق يافته و سرايندگان در قالب‌هاي گوناگون سروده‌هاي تازه خود را در اين جمع و با پذيرش انواع نظرات و سليقه‌هاي گوناگون حاضرين قرائت مي‌كنند و از دانش و بينش به‌دست‌آمده جمعي که سالياني است در اين حيطه به بررسي و مطالعه پرداخته‌اند استفاده مي‌كنند. شعرهاي نقد شده در پايان هر نشست جمع‌آوري و آرشيو مي شود تا در فرصت‌هاي مناسب آتي مورد استفاده قرار گيرد.


 


لوح فشرده‌ و كتاب‌چه‌ي شعرهاي حافظ به زبان ارمني منتشر شد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


لوح فشرده‌اي منتخب از 18غزل از شعرهاي حافظ شيرازي به زبان ارمني منتشر شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در آسياي ميانه، غزلياتي که در اين مجموعه نفيس قرار دارد، در گذشته توسط مترجم‌هاي مختلف به ارمني ترجمه شده است و اخيرا سيلوا کاپوتيکيان، از معروف‌ترين و قديمي‌ترين شاعران ارمني، اين غزل‌ها را به نظم درآورده و آيدا آساطوريان، دکلمه‌خوان نامي ارمنستان، نيز شعرهاي حافظ را به زبان ارمني به همراه موسيقي سنتي در اين لوح فشرده خوانده است.
اين مجموعه ادبي به همراه کتابچه‌اي حاوي شعرهاي حافظ به دو زبان فارسي و ارمني در اختيار علاقه‌مندان قرار گرفته است.
اين مجموعه نفيس با حمايت رايزني فرهنگي سفارت جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان و باشگاه فرهنگي مهر منتشر شده است.


 


مسئول شبكه‌ي ماهواره‌ايي صبا:
فعاليت‌هايمان در شب يلدا با پخش سيگنال و آرم شبكه آغاز مي‌شود
زندگي شش شاعر معاصر را سريال مي‌كنيم

سرويس: تلويزيون و راديو
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو


مسوول شبكه‌ي ماهواره‌ايي صبا درباره‌ي زمان آغاز به كار اين شبكه گفت: شب يلدا حداقل با پخش سيگنال و آرم اين شبكه فعاليتهايمان را آغاز خواهيم كرد.
بهروز افخمي در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، با اشاره به اينكه شب يلدا پخش آزمايشي خواهيم داشت، افزود: از آنجا كه ممكن است در روزهاي اول كار، مشكلات فني داشته باشيم، پس از رفع اين مشكلات و البته زماني‌كه مردم جاي كانال صبا را كاملا پيدا كردند، پخش سه ساعت در روز را آغاز خواهيم كرد كه البته ممكن است چند روز بعد از پخش سيگنال اين كار صورت گيرد.
افخمي از ساخت چند سريال مستند براي پخش در اين شبكه‌ي ماهواره‌ايي خبر داد و در اين‌باره افزود: سريال شاعران امروز در ‌18 قسمت در دست تهيه است كه اين سريال زندگي شش شاعر معاصر را ازجمله «نيما يوشيج، احمد شاملو، مهدي اخوان ثالث، فروغ فرخزاد، سهراب سپهري و منوچهر آتشي»، به تصوير خواهد كشاند.
وي مرجان شيرمحمدي را نويسنده و كارگردان اين سريال معرفي كرد و در عين حال ساخت مجموعه‌ي زير سايه‌ي تفنگ را مورد اشاره قرار داد و گفت: اين مجموعه از روي كتاب تحقيقي محمدكرم رزمجويي به نام «نبرد گجستان» در حال ساخته شدن است. اين سريال مستند و تاريخي درباره‌ي شورش عشاير جنوب و زندگي غلامحسين سياپور مي‌باشد.
مسوول شبكه‌ي ماهواره‌ايي صبا، ساخت مجموعه‌ي سياحت شرق را كه مربوط به سرگذشت آقانجفي قوچاني (مجتهد معروف مردم قوچان) است، مورد توجه قرار داد و اضافه كرد: اين مجموعه كه به قلم اين شخصيت نوشته شده است، ساخته خواهد شد. اين مجموعه‌ي مستند به تاريخ اواخر دوران حكومت ناصرالدين شاه و اوايل مشروطيت برمي‌گردد.
افخمي از پخش گزارش‌هاي هر روزه‌ي سياسي و اقتصادي از اين شبكه ماهواره‌يي خبر داد و افزود: اين گزارش‌ها به برنامه‌هاي پارلمان و يا اقتصاد امروز اختصاص دارند و بناست گزارش‌هايي درباره‌ي وضعيت اقتصادي و وضعيت پارلمانها در كشورهاي فارسي زبان مثل پارلمان ايران، افغانستان و تاجيكستان تهيه شود.
مدير شبكه‌ي ماهواره‌يي صبا در پايان به خبرنگار ايسنا گفت: البته احتمال دارد به دليل نزديكي كشور ايران با عراق گزارش‌هايي از پارلمان اين كشور نيز در اين برنامه گنجانده شده و ارايه داده شود.


 

IranPoetry.com/hadi mohammadzadeh/©2004 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است