تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


December 8, 2005 03:29 PM

چهارشنبه 16 آذر 84


برگزاری جایزه‌ی شعر «منوچهر آتشی»
جایزه‌ی شعر منوچهر آتشی به شاعرن برگزیده اهدا می‌شود.


علی هوشمند - شاعر و عضو خانه‌ی شاعران بوشهر - با اعلام این مطلب به ایسنا، گفت: در جهت پاسداشت یاد شاعر بزرگ معاصر، منوچهر آتشی، و نیز با هدف تشویق شاعران نوجوی جوان، خانه‌ی شاعران بوشهر، از سال جاری مراسم جایزه‌ی بزرگ شعر منوچهر آتشی را برگزار خواهد كرد.  وی افزود: اهدای این جایزه به شاعران برگزیده، پس از گزینش آثار برتر شاعران سراسر كشور صورت خواهد پذیرفت.
هوشمند اضافه كرد: نحوه ارسال آثار و گزینش اشعار برگزیده در آینده‌ای نزدیك به اطلاع اهالی شعر خواهد رسید.
او همچنین اظهار امیدواری كرد كه نهادهای فرهنگی و شخصیت‌های برجسته‌ی ادبی، خانه‌ی شاعران بوشهر را در برگزاری جایزه‌ی شعر منوچهر آتشی یاری كنند.
این سومین جایزه‌ی شعری است كه در یك ماه گذشته، پس از جایزه‌ی شعر خبرنگاران و جایزه‌ی شعر كودك و نوجوان، موجودیت خود را اعلام كرده‌ان


برنده جايزه نوبل ادبيات در بيمارستان لندن بستري شد
تهران،خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
خارجي. جايزه نوبل. پينتر


"هارولد پينتر" درام نويس انگليسي برنده امسال جايزه نوبل ادبيات، در بيمارستان بستري شد.
يك منبع اينترنتي روز دوشنبه به نقل از خبرگزاري فرانسه اعلام كرد:
"جودي دايش" نماينده پينتردر لندن گفت: او مدتي است كه احساس ناراحتي مي كند.
گفته مي‌شود پينتر ‪ ۷۵‬ساله به سرطان حنجره مبتلا است.
نماينده اين نويسنده، علت بستري شدن او را در بيمارستان اعلام نكرد.
پينتر روز يكشنبه سخنانش را براي شركت در مراسم دريافت جايزه ضبط كرد.
اين سخنان روز چهارشنبه در استكهلم ، جايي كه همه دريافت‌كنندگان جايزه نوبل سخنراني مي‌كنند، پخش خواهد شد.
مراسم اعطاي جايزه نوبل روز شنبه در استكهلم برگزار مي‌شود.



پس از بازديد از بناهاي تاريخي - فرهنگي شيراز،
آدونيس در جوار مزار حافظ شعر مي‌خواند
 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


آدونيس - شاعر برجسته‌ي عرب - در جوار مزار حافظ شعر مي‌خواند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، علي‌احمد سعيد معروف به آدونيس در ادامه‌ي برنامه‌هاي شعرخواني خود در نخستين ديدارش از ايران، به شيراز مي‌رود؛ صبح چهارشنبه از بناهاي تاريخي - فرهنگي شيراز - حافظيه، سعديه، پارسه (تخت جمشيد)، موزه‌ي تاريخ فارس، برخي از خانه‌هاي قديمي شيراز، بارگاه حضرت شاهچراغ و مسجد وكيل ديدن مي‌كند و عصر همان روز از ساعت 18 تا 20 در تالار حافظيه اين شهر، در جوار آرامگاه حافظ، در برنامه‌اي با عنوان «در ستايش شعر» شعرخواني مي‌كند.
همچنين از طرف بنياد فارسي‌شناسي شيراز، نشستي با حضور شاعران، نويسندگان و استادان دانشگاه اين شهر تدارك ديده شده است كه صبح پنجشنبه 17 آذرماه برگزار خواهد شد.
آدونيس در اين نشست با اهل فرهنگ وادب شيراز به گفت‌وگو مي‌نشيند.



پرواز «كبوتر حرم» با يكصد داستان كوتاه آغاز مي‌شود
يكصد داستان كوتاه با موضوع امام رضا (ع) از ‌١٥استان كشور به دبيرخانه نخستين جشنواره داستانهاي كوتاه امام رضا (ع) «كبوتر حرم» در استان سمنان رسيده است.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، اميرهوشنگ باهنر - معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي سمنان - در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره امام رضا (ع) با اعلام اين مطلب افزود: ‌٦٠ درصد آثار ارسالي از استانهاي ديگر بوده و ‌٣ نفر نيز مسووليت داوري اين آثار را برعهده داشتند.
او اظهار داشت: ‌جلسات نقد آثار، كارگاه آموزشي، بازديد از اماكن تاريخي، نمايشگاه آثار تجسمي و عكس با موضوع امام رضا (ع) از برنامه‌هاي جنبي اين جشنواره مي‌باشد.
نخستين جشنواره داستانهاي كوتاه رضوي ‌١٩ و ‌٢٠ آذر ماه به ميزباني استان سمنان برگزار مي‌شود.
/////
بيست‌وهفت كشور مسلمان و غير مسلمان در نمايشگاه قرآن وعترت قم
دوازده كشور غيرمسلمان و ‌١٥ كشور مسلمان امسال در نمايشگاه قرآن و عترت قم به ارايه آثار قرآني خود پرداختند.
به گزارش گروه دريافتن خبر ايسنا، نورموسوي - مسوول سومين دوره نمايشگاه قرآن وعترت قم - در گفت‌وگو با ستاد خبري جشنواره امام رضا (ع) گفت:‌امسال براي اولين بار در نمايشگاه قرآن و عترت قم ميزبان ‌٢ هزار اثر خارجي از ‌٢١ كشور مسلمان و غيرمسلمان هستيم كه در اين ميان نام كشورهايي چون فرانسه، استراليا، ايتاليا، ژاپن، انگلستان، عراق، پاكستان، سوريه، مراكش و لبنان به چشم مي‌]ورد.
وي افزود: آثار خارجي ارسال شده در سومين جشنواره قرآن و عترت قم در زمينه‌هايي چون صنايع قرآن، نرم‌افزار، صنايع دستي، هنرهاي تجسمي، كريستال‌هاي منقش، دستگاه‌هاي ديجيتال، بازي‌هاي قرآني كه به همت كشور چين ساخته شده به نمايش درآمده كه به لحاظ گستردگي آثار خارجي اين نمايشگاه منحصر به فرد است.
نورموسوي خاطرنشان ساخت: در حال حاضر در نمايشگاه بين‌المللي درآن وعتزت ‌٩٤ موسسه ونهاد فرهنگي و هنريدر ‌٨٠ غرفه آثار خود را به نمايش درآورده‌اند.
//////
در سومين جشنواره فرهنگي و هنري امام رضا (ع)
هنرمندان تذهيب‌كار هم به جشنواره خوشنويسي امام رضا (ع) آمدند
امسال براي اولين بار رشته تذهيب به رشته‌هاي حاضر در مسابقه در جشنواره خوشنويسي امام رضا (ع) افزوده شد.
به گزارش گروه دريافت خبر اينسا، غياثي - مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد - در گفت‌<گو با ستاد خبري جشنواره امام رضا (ع) ضمن بيان مطلب فوق افزود: امسال علاوه بر مسابقه خوشنويسي در شاخه‌هاي نستعليق، شكسته، ثلث، شكسته نستعليق، رشته تذهيب و رشته‌هاي حاضر در مسابقه افزوده شده است.
وي اضافه كرد: همچنين امسال بخشي نيز به منظور تشويق نوجوانان و جوانان به هنر خوشنويسي به جشنواره اضافه شده كه درآن ‌٣ جايزه ويژه به جوانان زير ‌٢٠ سال جوايز جداگانه‌اي اهدا خواهد شد.
/////
نخستين جشنواره شعر رضوي در قم برگزار شد
نخستين جشنواره شعر رضوي با حضور محمدعلي مجاهدي و شاعران جوان در حاشيه دومين نمايشگاه قرآن و عترت در مجتمع امام خميني (ره) قم برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين جشنواره كه شاعران جواني از استانهاي كاشان، تهران، اصفهان، مركزي، كرمانشاه، خراسان و كرج حضور داشتند، مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي، شعر را صدايي برنده و ابزاري كار آمد براي مقابله با دشمنان و افكار آنان دانست.
حجت‌الاسلام رسايي با بيان اينكه اساس خلقت برپايه نظم استوار است، گفت: با توجه به اينكه شعر بر قاعده نظم مي‌باشد، بر همين اساس سابقه شعر به خداوند برمي‌گردد.
وي گفت: مبناي شعر به ذات انسان و زيبادوستي برمي‌گردد و يك شعر با محتوا و مضامين مناسب مي‌تواند انسان را متحول كند.
حجت‌الاسلام رسايي با بيان اينكه شعر آنقدر موثر است كه خدا قرآن را براي بي‌اثر كردن شعر جاهلان نازل كرد، تصريح كرد: اگر بخواهيم شعرمان تاثيرگذار باشد، بايد از اين ابزار برنده با محتواي قرآني استفاده كرد.
وي در پايان سخنان خود ابزار اميدواري كرد: نخستين جشنواره شعر رضوي مقدمه‌اي براي برگزاري جشنواره‌هاي ديگر در ارتباط با ساير ائمه و اهل بيت (ع) باشد.
در پايان اين جشنواره از علي خالقي، محمدجواد شرافت، زهرا آقايي، اعظم سعادتمند و حميد رضايي، برگزيدگان اين جشنواره، تقدير شد.
 
 


 


دهمين كنگره‌ي دفتر شعر جوان آذرماه در تهران برگزار مي‌شود
 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


دهمين دوره‌ي كنگره‌ي سراسري دفتر شعرجوان، آذر ماه جاري در تهران برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كنگره در روزهاي 23 و 24 آذر ماه در محل خانه هنرمندان ايران از ساعت 16 تا 21 برگزار خواهد شد.
محمدرضا عبدالملكيان ـ دبير اين دوره ـ در نشست خبري ظهر امروز ـ 15 آذر ماه ـ اين كنگره، برگزاري جلسه‌هاي شعرخواني، نشست‌هاي تخصصي و بازديد ازآرامگاه ظهيرالدوله ـ آرامگاه چهره‌هاي ادبي از جمله ملك‌الشعرا بهار، ايرج‌ميرزا، فروغ فرخزاد و رهي معيري ـ را از برنامه‌هاي اين كنگره عنوان كرد.
او همچنين به انتشار هم‌زمان كتابي از نمونه‌ شعرهاي اعضاي دوره دهم كنگره و پخش فيلمي از منوچهر آتشي در اين مراسم اشاره كرد.
او در عين حال با اشاره به اين‌كه كنگره‌ي شعرجوان، برگزيده‌اي را معرفي نمي‌كند و قصدش ايجاد رقابت معنوي است، درباره اين‌كه به نظر مي‌رسد. سطح كيفي آثار ارايه شده در كنگره شعرجوان نسبت به سال‌هاي قبل افت داشته است، گفت: سطح شعر جوان در سطح عمومي كشور قابل توجه است، اما امروز به‌جز دفتر شعرجوان، مراكز ديگري نيز در اين زمينه فعالند كه در نتيجه شايد خيلي از استعدادها به دفتر وصل نمي‌شوند.
به گفته‌ي عبدالملكيان، همچنين كل اعتباراتي كه از طرف وزارت ارشاد قرار بود، در سال 84 به دفتر شعرجوان اختصاص پيدا كند، 50 ميليون تومان اعلام شده و برآورد هزينه كنگره نيز 13 ميليون تومان است. به گفته‌ي او بخش ديگر بودجه اين مركز، توسط شهرداري و اشخاص حقيقي تامين مي‌شود.
در ادامه‌ي اين نشست، به آغاز فعاليت انجمن شاعران ايران توسط سيدحسن حسيني، قيصر امين‌پور، ساعد باقري، فاطمه راكعي و محمدرضا عبدالملكيان در سال 68 اشاره شد. همچنين عبدالملكيان گفت كه معيار عضوگيري دفترشعرجوان، شرط سني 15 تا 25 سال است كه استعدادهاي برتر از بين داوطلبان گزينش مي‌شوند و خدمات دفتر به آن‌ها ارايه مي‌شود.
به گفته‌ي او، اين دفتر هر سال به طور متوسط، 100 عضو تهراني و شهرستاني مي‌گيرد.


 


/مدايح رضوي در شعر خراسان/
دين را حرميست در خراسان، دشوار ترا به محشر آسان...

 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


قديمي‌ترين قصيده‌اي كه در مدح حضرت امام رضا (ع) در دست است، از آن ابوالمجد مجدود بن آدم‌سنايي، شاعر و عارف معروف ايراني قرن ششم هجري است.
به گزارش خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) - منطقه خراسان، اين شاعر ابتدا به دستگاه غزنويان راه يافت اما از ممدوحان رضايتي نيافت سرانجام به دامن عرفان دست زد و از جهان و جهانيان دست شست.
سنايي بعد از مسافرت به مكه و شهرهاي ديگر ايران به غزنين بازگشت و تا پايان حيات در آن شهر به گوشه‌گيري گذراند. وي دوستدار آل‌علي (ع) بود.
سنايي علاوه بر ديوان قصايد و غزليات، مثنوي «حديقه‌الحقيقه» و آثار ديگري مانند:«طريق التحقيق» و «سيرالعباد الي المعاد» و «كارنامه بلخ» را دارد.
قديمي‌ترين قصيده‌اي كه در مدح حضرت رضا(ع) توسط اين شاعر سروده شده است، به اين شرح مي‌باشد:
دين را حرميست در خراسان
دشوار ترا به محشر آسان
ازمعجزه‌هاي شرع احمد
از حجت‌هاي دين يزدان
همواره رهش مسير حاجت
پيوسته درش مشير غفران
چون كعبه پر آدمي زهر جاي
چون عرش پر از فرشته هزمان
هم فر فرشته كرده جلوه
هم روح وصي درو به جولان
از رفعت او حريم، مشهد
از هيبت او شريف، بنيان
از دور شده قرار زيرا
نزديك بمانده ديده حيران
از حرمت زايران راهش
فردوس فداي هر بيابان
قرآن نه درو و او الوالامر
دعوي نه و با بزرگ برهان
ايمان نه و رستگار از او خلق
توبه نه و عذرهاي عصيان
از خاتم انبياء در و تن
از سيد اوصيا در و جان
آن بقعه شده به پيش فردوس
آن تربه به روضه كرده رضوان
از جمله شرط‌هاي توحيد
از حاصل اصل‌هاي ايمان
زين معني‌زاد در مدينه
اين دعوي كرده در خراسان
در عهده موسي آل جعفر
با عصمت موسي‌ آل عمران
مهرش سبب نجات و توفيق
كينش مدد هلاك و خذلان
مامون چو به نام او درم زد
بر زر بفزود هم درم زان
حوري شد هر درم به نامش
كس را در مي‌زدند زينسان
از ديناري هميشه تا ده
نرخ درمي شدست ارزان
بر مهر زياد آن درم‌ها
از حرمت نام او چون قرآن
اين كار هر آينه نه بازيست
اين خور به چه گل كنند پنهان
زرست به نام هر خليفه
سيمست به ضرب خان و خاقان
بي‌نام رضا هميشه بي‌نام
بي شان رضا هميشه بي‌شان
با نفس تني كه راست باشد
چون خور كه بتابد از گريبان
بر دين خدا و شرع احمد
بر جمله ز كافر و مسلمان
چون او بود از رسول، نايب
چون او سزد از خداي،‌احسان
اي مامون كرده با تو پيوند
وي ايزد بسته با تو پيمان
اين پيوندت گسسته پيوند
وان پيمانت گرفته دامان
از بهر تو شكل شير مسند
درنده شده به چنگ و دندان
آن را كه ز پيش تخت مامون
برهان تو خوانده بود بهتان
با درد جحود منكرش را
اقرار دو شير ساخت درمان
از معتبران اهل قبله
وز معتمدان دين ديان
كس نيست كه نيست از تو راضي
كس نيست كه هست بر تو غضبان
اندر پدرت وصي احمد
بيتيست مرا به حسب امكان
تضمين كنم اندرين قصيده
كين بيت فرو گذاشت نتوان
اي كين تو كفر و مهرت ايمان
پيدا به تو كافر از مسلمان
در دامن مهر تو زدم دست
تا كفر نگيردم گريبان
اندر ملك امان علي راست
دل در غم غربت تو بريان
 


آدونیس در حافظیه شعر می‌خواند


آدونیس - شاعر برجسته‌ی عرب - در جوار مزار حافظ شعر می‌خواند.
به گزارش ایسنا، علی‌احمد سعید معروف به آدونیس در ادامه‌ی برنامه‌های شعرخوانی خود در نخستین دیدارش از ایران، به شیراز می‌رود؛ صبح چهارشنبه از بناهای تاریخی - فرهنگی شیراز - حافظیه، سعدیه، پارسه (تخت جمشید)، موزه‌ی تاریخ فارس، برخی از خانه‌های قدیمی شیراز، بارگاه حضرت شاهچراغ و مسجد وكیل دیدن می‌كند و عصر همان روز از ساعت 18 تا 20 در تالار حافظیه این شهر، در جوار آرامگاه حافظ، در برنامه‌ای با عنوان «در ستایش شعر» شعرخوانی می‌كند.
همچنین از طرف بنیاد فارسی‌شناسی شیراز، نشستی با حضور شاعران، نویسندگان و استادان دانشگاه این شهر تدارك دیده شده است كه صبح پنجشنبه 17 آذرماه برگزار خواهد شد.
آدونیس در این نشست با اهل فرهنگ وادب شیراز به گفت‌وگو می‌نشیند.


 


نماينده تبريز از طرح مجدد تعيين روز شعر و ادب فارسي انتقاد كرد


خبرگزاري فارس: نماينده مردم تبريز، آذر شهر و اسكو در نامه‌اي به رييس‌جمهور از طرح مجدد تعيين روز شعر و ادب فارسي به رغم تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي كه در آن مصوبه، 27 شهريور سالروز درگذشت «محمدحسين شهريار» به ‌عنوان روز شعر و ادب فارسي مقرر شد، انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس، در نسخه‌اي از اين نامه كه به خبرگزاري فارس نمابر شده، آمده است: با تصويب شوراي عالي انقلاب فرهنگي، روز 27 شهريور ماه به مناسبت سالروز درگذشت شاعر متعهد، انقلابي و بلند آوازه‌ ايران زمين «استاد سيد محمدحسين شهريار» به نام «روز شعر و ادب فارسي» نام‌گذاري شده است. اين انتخاب و نام‌گذاري شايسته از افتخارات فرهنگي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران بوده و بركات فراواني در پي داشته است.
اكنون پس از گذشت چندين سال از اين نام‌گذاري پسنديده و برگزاري كنگره و سمينارهاي بين‌المللي در بزرگداشت شعر و ادب فارسي، هر از چند گاهي نداي مخالفي از سوي برخي چهره‌ها و جريان‌هاي ادبي شنيده مي‌شود.
طرح مجدد تعيين روز شعر و ادب فارسي غير از آثار و تبعات منفي هيچ افق روشني بر آن متصور نمي‌شود.
ميرتاج‌الديني در اين نامه به زمينه‌هاي اين تصميم فرهنگي اشاره كرده و تصريح مي‌كند: استاد محمد حسين شهريار شاعر و غزل سراي بلند آوازه معاصر، بي‌ترديد يكي از چهره‌هاي برجسته شعر و ادب پارسي سرزمين ايران اسلامي است. مردم مسلمان ايران شهريار را با شعر علي اي هماي رحمت مي‌شناسد. شعري كه در نهايت صداقت و صفا نام اولين پيشواي عالم تشيع حضرت اميرالمومنين علي (ع) را بر بال شعر و ادب به جهانيان معرفي كرد و در قلوب عاشقان حضرتش جاي گرفت. بنابراين مي‌توان او را شاعر معاصر اهل بيت (ع) ناميد.
همچنين مقام معظم رهبري حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مدظله العالي) كه خود از فرزانگان عالم شعر و ادب و هنر هستند، عنايت ويژه‌اي به شهريار و شعر او داشته‌اند. معظم له در سخنان خود از شهريار با عنوان «شهريار شعر و ادب ايران» و «بلبل داستان سراي غزل فارسي» ياد كرده‌اند و او را كسي دانسته‌اند كه عاشق قرآن بود و به‌ويژه در آخر عمر، خويش را وقف انقلاب اسلامي كرد و انقلاب جهاد و شهادت را در شعر ماندگار خود سرود.
ايشان معتقدند: شهريار يكي از بزرگترين شاعران همه‌ دورانهاي تاريخ است. سروده‌هاي او از آن دسته شعرهايي است كه در دوران بعد معروف‌تر و بزرگتر از دوران خود شده‌اند.
نماينده مردم تبريز افزود: شهريار در ايامي كه با بصيرت و شجاعت براي انقلاب اسلامي شعر مي‌سرود همواره از سوي عده‌اي از روشنفكران وابسته به رژيم گذشته كه حتي با وي سابقه دوستي داشتند تحت فشار بود. آنها شهريار را ملامت مي‌كردند كه چرا به انقلاب اسلامي دل مي‌سوزاند، ولي در مقابل اين ناملايمات و وسوسه‌ها مردانه ايستاد و با وجود برخورداري از جايگاه ادبي بسيار رفيع و كهولت سن، با اشعار خود و جضور در مجامع انقلابي صادقانه از انقلاب اسلامي كه برخاسته از اعتقادات و دل مردم بود حمايت كرد. بنابراين او شاعر بزرگ دوران انقلاب اسلامي بوده است.
ميرتاج‌الديني ادامه داده است: نامگذاري نمادين 27 شهريور ماه به مناسبت سالروز در گذشت شاعر متعهد، انقلابي و بلندآوازه‌ ايران زمين «استاد سيد محمد حسين شهريار» به نام «روز شعر و ادب فارسي» اداي دين دولت جمهوري اسلامي به اين شاعر عارف و روشن ضمير است. چرا كه تجليل شايسته از شهريار تجليل از هنر آميخته به ايمان و اخلاص است.
ذكر اين نكته نيز لازم است كه «روز شعر و ادب فارسي» فقط اختصاص به استاد شهريار ندارد و اين روز در حقيقت روز پاسداشت و بزرگداشت منزلت شعر و ادب فارسي و همه‌ي شاعران و اديبان گران‌سنگ اين مرز و بوم است و جاي هيچ ترديد نيست كه در اين روز و همه روز بايد از شاعران و سخن سرايان متعهد به اسلام و مردم تجليل و قدرداني شود.


 


ديوان اشعار آتشي همراه به دو مجموعه شعر جديد عرضه مي‌شود


خبرگزاري فارس: مدير نشر «نگاه» گفت: ديوان اشعار مرحوم منوچهر آتشي را به همراه دو مجموعه چاپ نشده، براي چاپ آماده مي‌كنيم.
عليرضا رئيس‌دانا در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين كه اين ديوان حدودا 1700 صفحه خواهد شد، ادامه داد: در اين ديوان دو مجموعه شعر چاپ نشده از مرحوم آتشي كه براي چاپ به ما داده بود، به اضافه 12 مجموعه شعر كه قبلا چاپ شده بود، به مخاطبان عرضه مي‌شود.
وي افزود: از اين 12 مجموعه شعر، 9 مجموعه شعر را ما منتشر كرده بوديم و سه مجموعه شعر را ناشران ديگر.
مدير نشر نگته در پايان گفت: قرار بر اين بوده كه يك سري از قطعه شعرهاي چاپ نشده‌ از مرحوم آتشي را از طريق خانوده‌اش براي چاپ در اين ديوان بگيريم، كه هنوز اين كار انجام نشده است.
از مجموعه شعرهاي مرحوم آتشي مي‌توان به «آهنگ ديگر»، «آواز خاك»، «ديدار در فلق»، «وصف گل سوري»، «زيباتر از شكل قديم جهان»،‌ «چه تلخ است اين سيب»، «حادثه در بامداد»، «غزل غزل‌هاي سورنا» و «گندم و گيلاس» اشاره كرد.


 


جايزه‌ شعر آتشي پایه گذاری شد
  هموطن
 
 جايزه‌ شعر آتشي پایه گذاری شد
 جايزه شعر منوچهر آتشي به شاعرن برگزيده اهدا مي‌شود.
علي هوشمند، شاعر و عضو خانه‌ شاعران بوشهر با اعلام اين مطلب گفت: در جهت پاسداشت ياد شاعر بزرگ معاصر، منوچهر آتشي، و نيز با هدف تشويق شاعران نوجوي جوان، خانه شاعران بوشهر، از سال جاري مراسم جايزه بزرگ شعر منوچهر آتشي را برگزار خواهد كرد.
وي افزود: اهداي اين جايزه به شاعران برگزيده، پس از گزينش آثار برتر شاعران سراسر كشور صورت خواهد پذيرفت.
هوشمند اضافه كرد: نحوه ارسال آثار و گزينش اشعار برگزيده در آينده‌اي نزديك به اطلاع اهالي شعر خواهد رسيد.
وی همچنين اظهار اميدواري كرد كه نهادهاي فرهنگي و شخصيت‌هاي برجسته ادبي، خانه شاعران بوشهر را در برگزاري جايزه شعر منوچهر آتشي ياري كنند.
اين سومين جايزه شعري است كه در يك ماه گذشته، پس از جايزه شعر خبرنگاران و جايزه شعر كودك و نوجوان، موجوديت خود را اعلام كرده‌اند.


 


  آدونیس در خانه شاعران ایران
  هموطن
 
 آدونیس در خانه شاعران ایران
    پنجشنبه 17 آذر، خانه شاعران ايران ميزبان آدونيس - شاعر مطرح عرب - است.
پنجشنبه 17 آذر، خانه شاعران ايران ميزبان آدونيس - شاعر مطرح عرب - است.
در اين برنامه آدونيس با حضور قيصر امين‌پور به‌عنوان مجري برنامه، به بحث درباره شعر خواهد پرداخت.
مشفق كاشاني، فاطمه راكعي، ساعد باقري، موسي بيدج و محمدرضا عبدالملكيان ديگر شاعران و مترجمان اين نشست هستند.
شروع برنامه ساعت 15:30 اعلام شده است.
قرار است پس از خير مقدم مشفق كاشاني به‌عنوان رئيس خانه شاعران ايران، قيصرامين‌پور درباره‌ شخصيت آدونيس سخنراني كند.
بعد از سخنراني و شعرخواني آدونيس، جلسه پرسش و پاسخ هم برقرار خواهد شد. 
 
 
  
گزیده شعرهای زهرایی در مجموعه "مهر آب"
  هموطن


 گزیده شعرهای زهرایی در مجموعه "مهر آب"
 مهر آب " گزیده ای از اشعار شاعران پیشکسوت و جوان معاصر است که برای حضرت زهرا (س) سروده شده است.
"مهر آب" 49 قطعه شعر از 37 شاعر معاصر است که با شمارگان 2200 نسخه و 112 صفحه توسط نشر هزاره ققنوس به چاپ رسیده است.
"مهر آب" علاوه بر اشعار شاعران پیشکسوت، در برگیرنده اشعار منتخب جشنواره "مهر آب" است که در ایام ولادت حضرت فاطمه زهرا (س) در رشته‎های مختلف هنری برگزار شد.
اشعار منتخب این کتاب توسط شورای تخصصی واحد ادبیات حوزه هنری استان تهران برگزیده شده و با هدف ایجاد اشعاری با غنای بیشتر به چاپ رسیده است. "مهر آب" پیشکش به بانوی آب‎ها و روشنایی‎هاست.
در این کتاب ازشعر شاعرانی که به تازگی وارد این حوزه شده اند بهره گرفته شده است، مهدی سیار و امید مهدی نژاد ازجمله شاعران جوانی هستند که غزل‎های درخشانی درتوصیف حضرت زهرا(س) سروده‎اند. این کتاب توجهی علمی و دقیق نیز به شعر آئینی داشته است.
ازجمله شاعرانی که در این کتاب آثار آنان گردآوری شده است محمد علی معلم دامغانی، رضا جعفری، عبدالجبار کاکایی، سید ضیاء الدین شفیعی، قربان ولئیی، علی محمد مودب و ... هستند.
 



چاپ ششم «بي بال پريدن» منتشر شد كوچه هاي روستا با نگرشي شاعرانه 
خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ) – گروه فرهنگ و هنر


در شرايطي كه بيشتر آثار ادبي شاعران در قيد حيات همعصر ما در همان چاپ نخست، اسير انبار كتابخانه ها و تعدادي نيز به دوستان و آشنايان شاعر هديه مي شود، چاپ ششم مجموعه «بي بال پريدن» قيصر امين پور وارد بازار نشر كشور شد.
به گزارش ايانا، اين كتاب شامل نثرهاي شاعرانه كوتاه، متفاوت و سرشار از مضاميني است كه از ذات زندگي برمي خيزد و بي بال پريدن، مثل كوچه هاي روستا، مثل جاده هاي شهر، كتابها مثل آدمها هستند، آدمها مثل كتابها هستند، زندگي در حاشيه، تقسيم عادلانه، خدا در همسايگي ما، سرودي براي پاكي، پيش از آفتاب و چراغ سبز، يازده نثر موجز شاعري است كه حرف آخر عشق، اول نام كوچك اوست. شاعري كه زنده ياد سيدحسن حسيني درباره اش مي گفت: او در نثر هم شاعر است و از دلنشين بودن نثر و در عين حال تپش و طراوت قلم او نبايد غافل شد.
در بخشي از كتاب مي خوانيم: «بعضي از كتابها براي ما قصه مي گويند تا بخوابيم و بعضي قصه مي گويند تا بيدار شويم. بعضي از كتابها به پدر و مادر خود احترام مي گذارند و بعضي حتي نامي هم از پدر و مادر خود نمي برند.
بعضي از كتابها هرچه دارند از ديگران گرفته اند و بعضي از كتابها هر چه دارند به ديگران مي بخشند.»
امين پور مي نويسد: «... آبها در روستا سر به زيرند، يعني سرشان را پايين مي اندازند و رو به سرازيري مي روند، اما در شهر فواره ها آب را سر بالا مي برند. در روستا مردم چراغها را خاموش و روشن مي كنند، در شهر چراغها مردم را خاموش و روشن مي كنند... دوست داشتم مثل كوچه ها باشم و درروستا بگردم. نه مثل جاده كه از روستا بيرون مي رفت و ديگر برنمي گشت!»
قيصر امين پور از شاعران ممتاز معاصر متولد 1338 گتوند در اطراف دزفول و صاحب مدرك دكتراي ادبيات فارسي از دانشگاه تهران است. وي در تمام قوالب شعر فارسي نظير غزل، ترانه، مثنوي، رباعي و دوبيتي و شعر نو نيمايي طبع آزمايي كرده و در هر كدام از اين قالبهاي ادبي و از جمله ادبيات دفاع مقدس از ماندگارترين چهره هاي ادبيات معاصر محسوب مي شود.
آثار قيصر امين پور همواره در محافل و جشنواره هاي ادبي مطرح بوده است. تنديس مرغ آمين (جايزه نيما)، دو جايزه جشنواره كتاب كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان و تنديس ماه طلايي 20 سال ادبيات كودك و نوجوان برخي از اين جوايز است.
مجموعه اشعار در كوچه آفتاب، تنفس صبح، توفان در پرانتز، منظومه ظهر روز دهم، مثل چشمه مثل رود، آينه هاي ناگهان، به قول پرستو، گلها همه آفتابگردانند و پژوهش ادبي سنت و نوآوري در شعر معاصر از آثار اين اديب است.
«بي بال پريدن» از سوي نشر افق در 63 صفحه انتشار يافته است.
 


 


نشست برنامه ريزي ستاد كنگره شعر ولايي دراهواز برگزار شد
اهواز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي.


جلسه شوراي برنامه ريزي ستاد نخستين كنگره سراسري شعر ولايي كشور با حضور مدير كل جديد فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان برگزار شد.
به گزارش سه‌شنبه روابط عمومي اداره كل فرهنگ وارشاد اسلامي خوزستان، در اين نشست رييس ستاد برگزاري نخستين كنگره شعر ولايي كشور گزارش كاملي از روند شكل‌گيري اين كنگره ارايه داد.
همچنين دراين نشست حجت‌الاسلام عباس بسي خاسته مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي خوزستان از بانيان شكل‌گيري اين كنگره تشكر و قدرداني كرد و خواهان برگزاري هرچه بهتر اين رويداد ملي در استان خوزستان مهد تشيع شد.
وي ابراز اميدواري كرد اين كنگره در سالهاي آينده با دايمي كردن ستاد برگزاري كنگره شعر ولايي با افقي بالاتر و عرصه‌هاي فراختر برگزار شود.
وي درپايان خواهان به كارگيري تمام سليقه‌ها استعدادها و ظرفيتهاي موجود در خوزستان براي باشكوه برگزار كردن اين كنگره شد.
درشوراي برنامه ريزي كنگره شعر ولايي كشور مسوولان كميته‌هاي مختلف و نمايندگان شركتهاي حامي كنگره حضور داشتند و به اظهار نظر و اعلام برنامه هاي خود دراين زمينه پرداختند.
نخستين كنگره شعر ولايي كشور ‪ ۱۶‬و‪ ۱۷‬آذر در اهواز برگزار مي‌شود.


 


شب شعر "حج قدرت مسلمانان" در اراك برگزار شد
اراك، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. ديني. مذهبي. شب شعر


به‌مناسبت گراميداشت هفته حج، مراسم شب شعر با عنوان" حج قدرت مسلمانان" دوشنبه شب در ساختمان حج و زيارت استان مركزي در اراك برگزار شد.
دراين مراسم جمعي از شاعران استان تازه‌ترين سروده‌هاي خويش را درباره‌سفر معنوي و مناسك حج قرائت كردند.
مديرحج وزيارت استان مركزي نيز دراين مراسم گفت: مناسك حج و تجمع بسيار گسترده و ميليوني مسلمانان با محوريت خانه خدا، نشانگر وحدت و نماد قدرت جهان اسلام است.
حجت‌الاسلام " سيدمحمد ميرعلائي " افزود: افرادي كه به اين سفر معنوي والهي مشرف مي‌شوندبايد ضمن خودسازي و تزكيه، اسلام و انقلاب را به‌دنيا معرفي‌كنند.


 


دومين جشنواره شعر رضوي دانشگاههاي علوم پزشكي درمشهد برگزار مي‌شود
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. اجتماعي. جشنواره.


دومين جشنواره شعر رضوي دانشگاههاي علوم پزشكي سراسر كشور روزهاي ‪۲۳‬ و ‪ ۲۴‬آذرماه امسال در دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني مشهد برگزار مي‌شود.
سرپرست حوزه امور فرهنگي و رفاهي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ،اعتلاي فرهنگ ديني و مذهبي دانشجويي،تقويت هنر و ادبيات، ارائه آموزش‌هاي حرفه‌اي و تخصصي به دانشجويان‌وشناسايي استعدادهاي شعري دانشجويان رشته‌هاي علوم پزشكي را از اهداف برگزاري اين جشنواره ذكر كرد.
دكتر"محمدرضا ميرزاحسينيان" روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگاران ، گفت: حوزه فرهنگي،رفاهي وزارت بهداشت علاوه بر متولي برنامه‌هاي رفاهي و فرهنگي، يكي از دغدغه‌هاي اصلي آن شناساندن ائمه عصمت و طهارت (ع)از طرق مختلف و از جمله شعر به دانشجويان است.
وي افزود:تاكنون يكهزار اثر ازسوي ‪ ۳۶۷‬دانشجو در رشته‌هاي علوم پزشكي شامل غزل،قصيده، قطعه به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده است .
ميرزا حسينيان با بيان اينكه از برگزيدگان در دو موضوع شعر رضوي و شعر مذهبي آييني، تقدير مي‌شود، اظهار داشت: ‪ ۱۶‬نفر به عنوان برترين‌هاي جشنواره رضوي برگزيده خواهند شد.
وي، گفت: علاوه بر اجراي برنامه‌هاي شعرخواني، از بزرگترين تابلوي معرق ضامن آهو در اين جشنواره پرده برداري مي‌شود.
به گفته وي در حاشيه اين جشنواره نمايشگاهي از كتب نفيس ادبي نيزبرپا مي‌شود.


 


جشنواره سراسري داستانهاي كوتاه "كبوتر حرم" در سمنان برگزار مي‌شود
سمنان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. جشنواره. داستان كوتاه.


معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاداسلامي استان سمنان اعلام كرد: جشنواره سراسري داستانهاي كوتاه "كبوتر حرم" با شركت داستان نويسان ‪ ۲۰‬استان كشور نوزدهم آذر ماه در سمنان برگزار مي‌شود.
"اميرهوشنگ باهنر" روز سه‌شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: در اين جشنواره دو روزه ‪ ۹۵‬نويسنده كشور شركت دارند كه ‪ ۱۰۷‬داستان كوتاه خود را در وصف حضرت امام رضا (ع) به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده‌اند.
وي افزود: از اين تعداد ‪ ۴۹‬نويسنده از استانهاي كشور و ‪ ۴۶‬نويسنده از استان سمنان در اين جشنواره شركت دارند.
باهنر، آثار ارائه شده از استان سمنان به جشنواره داستانهاي‌كوتاه كبوتر حرم را ‪ ۶۲‬اثر اعلام كرد و افزود: استان خراسان رضوي با ‪ ۱۴‬اثر پس از سمنان بيشترين آثار ارائه شده را به خود اختصاص داده است.
وي گفت: ‪ ۱۵‬اثر در اين جشنواره قرائت مي‌شود و هشت داستان براي تجليل، به جشنواره حضرت امام رضا (ع) در مشهد ارسال خواهد شد.
معاون هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان، برگزاري كارگاه‌هاي نقد و بررسي آثار راه يافته به بخش مسابقه را مهمترين برنامه جنبي اين جشنواره اعلام كرد.


 


يك قطعه شعر حاوي نام "جرج بوش" از كتاب‌هاي درسي پاكستان حذف شد
تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
خارجي. بوش. پاكستان. مقامات آموزش و پرورش پاكستان پس از اينكه دريافتند كه يك قطعه شعر مندرج در كتاب‌هاي درسي اين كشور، مخفيانه حاوي نام "جرج بوش" رييس جمهوري آمريكاست، اين شعر را از كتاب‌هاي درسي حذف كردند.
به گزارش خبرگزاري فرانسه از اسلام آباد، در نگاه اول، به نظر مي‌رسد كه اين قطعه شعر ‪ ۲۰‬سطري تحت عنوان "رهبر" كه به دانش آموزان ‪ ۱۵‬تا ‪۱۸‬ ساله پاكستاني تدريس مي‌شود، صرفا فهرستي از صلاحيت‌هاي يك رهبر ايده‌آل است.
اما بررسي و دقت بيشتر نشان مي‌دهد كه حرف نخست هر سطر حاوي عنوان و نام رييس جمهوري آمريكاست.
"طارق قريشي" از مقامات عاليرتبه وزارت آموزش و پرورش پاكستان به خبرگزاري فرانسه گفت: اين شعر كه جنجالي را در كشور آفريده از كتب درسي حذف شده است.
وي با اعلام اين مطلب كه اين وزارتخانه سرگرم تحقيق درباره سهل انگاري مقاماتي است كه بر كتاب‌هاي درسي نظارت مي‌كنند، افزود كه اين شعر را كميته كارشناسان موضوعي كه موضوعات درسي را در سال ‪ ۲۰۰۴‬اصلاح و تجديدنظر مي‌كردند، از اينترنت تهيه كردند.
نشستي كه روز گذشته به رياست وزير آموزش و پرورش و كارشناسان برنامه هاي آموزشي برگزار شد، به حذف اين شعر از كتاب‌هاي درسي راي داد.


 



اهدائ نخستين جايزه شعر منوچهر آتشي به شاعران کشور


خانه شاعران بوشهر امسال نخستين جايزه شعر منوچهر آتشي را به شاعران برگزيده اهدائ مي کند.
علي هوشمند ، شاعر و عضو خانه شاعران بوشهر گفت : اين جايزه به منظور پاسداشت ياد شاعر بزرگ معاصر ، منوچهر آتشي و نيز با هدف تشويق شاعران نوجوي جوان ، از سوي خانه شاعران بوشهر امسال برگزار مي شود. وي افزود: اهداي اين جايزه به شاعران برگزيده ، پس از گزينش آثار برتر شاعران سراسر کشور صورت خواهد پذيرفت.
هوشمند اضافه کرد: نحوه ارسال آثار و گزينش اشعار برگزيده بزودي به اطلاع اهالي شعر خواهد رسيد. او همچنين اظهار اميدواري کرد نهادهاي فرهنگي و شخصيت هاي برجسته ادبي ، خانه شاعران بوشهر را در برگزاري جايزه شعر منوچهر آتشي ياري کنند. اين سومين جايزه شعري است که در يک ماه گذشته ، پس از جايزه شعر خبرنگاران و جايزه شعر کودک و نوجوان ، موجوديت خود را اعلام کرده است.
 



تجليل از استاد ادبيات فارسي دانشگاه بيروت در دانشگاه تهران
دانشگاه تهران از مقام علمي پروفسور ويکتور الکک ، استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه بيروت با پيام رئيس مجلس شوراي اسلامي تجليل کرد.
ويکتور الکک در اين مراسم که با حضور استادان ، فرهيختگان و دانشجويان برگزار شد، گفت : من آشتي و نزديکي بيشتر بين ملت ايران و جهان عرب را شعار خود قرار داده ام و به زبان فارسي و فرهنگ ايراني عشق مي ورزم.
وي اظهار کرد: تاکنون کتابها و تحقيقات بسياري در زمينه ادبيات ايراني منتشر کرده ام و هدفم از اين اقدام نزديکي ايران و عرب از نظر علمي ، فرهنگي ، سياسي ، اقتصادي ، تفکر و حکمت است.
او يادآور شد: من به خود مي بالم که توانسته ام با افراد فرهيخته اي چون استادان بديع الزمان فروزان فر ، محمد معين ، ذبيح الله صفا و بسياري از اهل ادب و دانش ايران آشنا شوم و در زمينه هاي ادبي و عرفاني از آنان مطالبي بياموزم.
پروفسور الکک درخصوص ارادت به ايران و زبان فارسي گفت : هر چند من از پيروان فکري معتزله هستم و به قرابت عقل اعتقاد دارم ، اما در زندگي انسان گاهي سرنوشت قوي تر از تفکر و عقل عمل مي کند که اين موضوع در مورد من صادق است.
وي يادآورشد: مسيحيان لبنان تنها کساني بودند که در اواخر قرن 19 و اوايل قرن 20 از فرهنگ ايراني اقتباس کردند و از جمله اين افراد جبران خليل جبران است که با وجود مسيحي بودن ، اغلب افکار و آثارش برگرفته از فرهنگ ايراني و اسلامي است.
استاد زبان و ادبيات فارسي دانشگاه بيروت افزود: به عقيده من هر چند فلسفه اسلامي از يونان اقتباس شده ، اما بايد گفت روح آن يوناني نيست بلکه تماما اسلامي و ايراني است.
حدادعادل هم در پيامي ، الکک را خدمتگزار صادق زبان و ادب فارسي در جهان عرب دانست و توفيق روزافزون اعضاي دانشگاه بيروت را براي تربيت استادان و گسترش دهندگان ادب فارسي در جهان عرب خواستار شد.حجت الاسلام والمسلمين محمود محمدي عراقي ، رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز در اين مراسم گفت : پروفسور الکک انسان فرهيخته جهان عرب است که تلاش مداوم 40 ساله اش هر طالب علمي را به تحسين وا مي دارد.ويکتور الکک ، نماينده مدافع و قوي ايران نه تنها در جهان عرب ، بلکه در بسياري از مراکز علمي و تحقيقاتي دنيا است.
وي با اشاره به اين که شکوه و عظمت زبان فارسي در گذشته بر هيچ کس پوشيده نيست ، يادآور شد: تجربه فارسي ملت بزرگ ايران در تعامل و تبادل عظيم فرهنگي بين زبان فارسي و عربي در دوران طلايي تمدن اسلامي ، بسيار گرانبهاست.
 


کنگره شعر ولایی در اهواز برگزار می‌شود
نخستین کنگره شعر ولایی یادمان دعبل خزایی از فردا 16 آذر به مدت دو روز در تالار آفتاب شهر اهواز برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار "مهر" از اهواز، این کنگره شعر به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان ساعت 9 صبح فردا سه‌شنبه آغاز به کار می‌کند و منتخبین جشنواره‌های شعر ولایی کشور و 160 شاعر از چهارگوشه ایران در آن حضور دارند. سه شهر دزفول، آبادان و ماهشهر نیز همزمان با اهواز میزبان کنگره شعر ولایی خواهند بود.
 


 


مدير كل ارشاد قم:
شعر با محتوا سلاحي برنده است
رسا، گروه فرهنگي ـ مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم كه در يكمين جشنواره شعر رضوي سخن مي‌گفت، شعر را سلاحي برنده و ابزاري كار آمد براي رويارويي با دشمنان و افكار آنان عنوان كرد.


 به گزارش پايگاه اطلاع رساني رسا، حجت الاسلام حميد رسايي در اين مراسم تصريح كرد: آفرينش بر يك قاعده محكم، بنا شده و آن نظم است. اساس شعر نيز بر نظم است.
وي افزود: از آن جا كه اساس شعر به ذات انسان و زيبا دوستي بر مي‌گردد يك شعر با محتوا و با مضمون مي‌تواند انسان را دگرگون كند.
مشاور وزير ارشاد با اشاره به قدرت شعر گفت: شعر آن‌قدر مؤثر و برنده است كه خداوند قرآن را براي بي‌اثر كردن سحر شعر جاهلان فرستاد. اگر بخواهيم شعرمان تأثير گذار باشد بايد از اين ابزار برنده با محتواي قرآني استفاده كنيم؛ همان گونه كه خداوند از اين ابزار برنده با محتوايي برنده استفاده ‌كرده است و سخن اهل بيت (ع) در رأس شعر‌ها قرار دارد.
وي اظهار اميدواري كرد اين جشنواره مقدمه‌اي براي جشنواره‌هاي ديگر و در ارتباط با ديگر ائمه اطهار (ع) باشد.
خاطر نشان مي‌شود شاعراني از سراسر كشور در اين جشنواره حضور يافته و به شعر خواني پرداختند و از برگزيدگان تجليل و قدرداني شد.


 


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است