تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 28, 2005 03:36 PM

يکشنبه 7 آذر 84

هشتمين بينال بين المللي شعر


جام جم آنلاين: هشتمين بينال بين المللي شعر در پاريس و چند شهر ديگر فرانسه افتتاح شد و تا دوم ماه آينده ميلادي ادامه خواهد داشت.
به نوشته ايلاف ، در اين بينال شاعراني از ايران ، ايرلند ، انگليس ، ايسلند ، آلمان ، فرانسه ، روسيه ، ويتنام ، افغانستان ، آمريكاي لاتين و فلسطين حضور دارند.
وليد الشيخ و نجوان درويش ، دو شاعر فلسطيني در بينال بين المللي شعر حضور دارند و اشعار خود را براي شاعران ديگر قرائت خواهند كرد.
هنري دلوي ، شاعر و مدير اين بينال ، دو سال قبل در رام الله با اين دو شاعر ديدار و برخي از اشعار آن ها را انتخاب و به زبان فرانسه ترجمه كرد.
اين اشعار در شماره 178 فصلنامه تخصصي شعر اكسيون با عنوان پرونده ويژه شعر فلسطين و شاعران امروز منتشر شد.
در اين فصلنامه جدا از ترجمه هاي هنري دلوي ، ترجمه هايي از جان شارل دبول و جلال الحكماوي و حسن تعبان از شعر معاصر عرب نيز آمد.


 حميد سبزواري از اتفاق‌هاي اخير در حوزه‌ي شعر مداحي انتقاد كرد


سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



حميد سبزواري در جمع شاعران جوان حوزه هنري استان تهران كه به عيادت وي رفته بودند، از اتفاقات اخير شعر مداحي به شدت انتقاد و تصريح كرد: اينها ارزش شعر را از بين مي‌برند؛ چراكه شعر را دكان كرده‌اند.


به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا از روابط عمومي حوزه هنري استان تهران، وي همچنين افزود: نمي‌دانم چرا جلو اينها را نمي‌گيرند؛ چراكه احساس مي‌كنم اينها با كارهايي كه مي‌كنند، ساحت مجلس و منبر را سبك كرده‌اند.


سبزواري شعر امروز را مركبي براي رساندن افراد به مقصد توصيف و اضافه كرد: ائمه طاهرين (ع) هم شعر را مي‌شناختند و شاعران برجسته را تكريم مي‌كردند؛ اما شعر باطل هم وجود دارد؛ چراكه كسي كه ناحق را بستابد و به فكر لقمه نان خودش باشد، جزو سلسله شاعران باطل است و شاعر مطلوب از ديدگاه قرآن نيست.


وي شعر انقلاب را از درخشان‌ترين دوره‌هاي شعر فارسي برشمرد و اظهار داشت: شاعران جوان ما بايد به «زبان زمان» مسلط باشند و نيروي خودشان را جمع كنند و تكاپوي بيشتري داشته باشند.


سبزواري از شاعران پيش‌كسوت نيز خواست كه شاعران جوان را حمايت و جايگاه سالمي برايشان ايجاد كنند.


 
 
پيكر مرحوم "منوچهر آتشي" شاعر معاصر ايران در بوشهر تشييع شد
بوشهر، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪
 
داخلي. فرهنگي. شعرا.


پيكر مرحوم "منوچهر آتشي" شاعر معاصر ايران و از چهره‌هاي ماندگار كشور عصر شنبه بر دستان جمع زيادي از هنرمندان، روزنامه نگاران، نويسندگان، شعرا و اقشار مختلف مردم بوشهر تا آرامگاه ابديش تشييع شد.


پيكر مرحوم آتشي پس از تشييع از مقابل مجتمع فرهنگي هنري بندر بوشهر به بقعه متبركه امامزاده "عبدالمهيمن" واقع در كوي امامزاده بندر بوشهر انتقال يافت و در جوار آرامگاه "شيخ حسين چاهكوتاهي" از مبارزان جنوب و همرزم شهيد رييسعلي دلواري به خاك سپرده شد.


در اين آيين، استاد ادبيات فارسي دانشگاه شهيد بهشتي تهران به بيان خدمات ادبي مرحوم آتشي پرداخت وگفت: چهره‌هايي نظير فردوسي، حافظ و آتشي از چهره‌هاي ماندگار ادبيات فارسي به شمار مي‌روند.


دكتر "سيدجعفر حميدي" افزود: اگر چه خاك چهره‌هاي آنان را درخود مي‌گيرد، اما نام و ياد اين افراد با آثارشان هميشه جاويد خواهد بود.


يكي شاعر بوشهري نيز در اين آيين گفت: مرحوم آتشي از معدود شاعراني است كه فقط براي شاعري آفريده شده بود و بدون او شعر امروز چيزي كم دارد.


"علي باباچاهي" اظهار داشت: اشعار مرحوم آتشي اين چهره هميشه ماندگار و نيماي جنوب از ذوق ذاتي او نشات مي‌گرفت و كوششي نبود.


پيام تسليت برخي گروههاي ادبي و هنري داخلي و خارجي به مناسبت درگذشت مرحوم آتشي در مراسم تشييع و تدفين اين شاعر بوشهري قرائت شد.


منوچهرآتشي شاعر و مترجم بنام كشور در پاييز ‪ ۱۳۱۰‬هجري شمسي در روستاي "دهرود" شهرستان دشتستان در شرق استان بوشهر متولد شد و دبستان ودبيرستان را در بوشهر گذراند و دانش آموخته زبان و ادبيات انگليسي از دانشسراي عالي تهران بود.


كتاب‌هاي "آهنگ ديگر"، "آواز خاك" ، "ديدار در فلق" ، " وصف گل سوري "، "چه تلخ است اين سيب" ، "گندم و گيلاس " و"حادثه در بامداد" از جمله آثار منوچهر آتشي است.


"كتاب حادثه در بامداد" مرحوم آتشي كتاب سال ‪ ۱۳۸۲‬جمهوري اسلامي ايران شد و اخيرا نيز بعنوان چهره ماندگار شعر فارسي مورد تجليل قرارگرفت.


استاد منوچهرآتشي ساعت ‪ ۱۳/۳۰‬دقيقه روزيكشنبه هفته گذشته به علت ايست قلبي در بيمارستان سيناي تهران در سن ‪ ۷۴‬سالگي جهان خاكي را بدرود گفت.


 



كوثري از درهم‌‏آميختگي و تكثر فرهنگي در ادبيات آمريكاي لاتين مي گويد
تهران- خبرگزاري كار ايران


دكتر عبدالله كوثري از درهم آميختگي و تكثر فرهنگي در ادبيات آمريكاي لاتين سخن خواهد گفت .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ششمين نشست از سلسله نشست هاي انجمن انسان شناسي ساعت 17:30 روز شنبه 12 آذرماه با عنوان درهم آميختگي و تكثر فرهنگي در ادبيات آمريكاي لاتين برگزار مي شود .
دكتر عبدالله كوثري, سخنران اين نشست است .
لازم به ذكر است‌‏, علاقمندان مي توانند براي شركت در اين نشست , به دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه تهران مراجعه كنند .



ازخادمان زبان و ادب فارسي در راولپندي تجليل مي‌‏شود


تهران- خبرگزاري كار ايران


در جريان چهارمين نشست استادان زبان و ادب فارسي دانشكده هاي راولپندي و حومه هند كه در محل نمايندگي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران دراين شهر برگزار شد ، از برگزاري مراسم بزرگداشت خادمان زبان وادب فارسي در اين منطقه، خبر داده شد .
به گزارش خبرگزاري ايلنا ، به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، در اين نشست فعاليت‌‏هاي انجام شده مرتبط با زبان فارسي در دانشكده‌‏هاي راولپندي نيز مورد بررسي قرار گرفت،"مهرداد رخشنده" وابسته فرهنگي و مسوول خانه فرهنگ كشورمان در راولپندي طي سخناني محورها و موضوعاتي را كه اين نمايندگي تاكنون در زمينه آموزش زبان فارسي انجام داده است، برشمرد .
در اين نشست نهايي كردن تاريخ برگزاري اردوي تفريحي و آموزشي استادان زبان وادب فارسي، اعلام اسامي دانشجويان و دانش آموزان برتر زبان فارسي در دانشكده هاي راولپندي و اعلام برنامه هاي بزرگداشت حافظ ، بررسي شد .
تاكيد در حضور پررنگ استادان در مراسم بزرگداشت خادمين زبان و ادب فارسي و برگزاري نشست هاي ادبي در شهرهاي اطراف راولپندي توسط مدرسين زبان وادب فارسي، از ديگر محورهاي مورد بحث در اين نشست بود .
براساس گزارش ديگري، "مهرداد رخشنده" وابسته فرهنگي و مسوول خانه فرهنگ كشورمان در راولپندي در ديدار با "راجه جاويد اخلاص " شهردار راولپندي و راههاي توسعه هاي همكاري هاي فرهنگي مورد بحث و بررسي قرار داد .
شهردار راولپندي نيز در اين نشست آمادگي خود را در برگزاري فعاليت هاي مشترك فرهنگي با خانه فرهنگ جمهوري اسلامي ايران اعلام كرد و گفت : ما به دوستي با جمهوري اسلامي ايران افتخار مي كنيم .
وابسته فرهنگي كشورمان در راولپندي نيز در اين ملاقات به تشريح فعاليت هاي اين نمايندگي فرهنگي پرداخت و آمادگي خود را براي همكاريهاي فرهنگي با شهرداري راولپندي اعلام كرد.


آخرين گفتگوي ايلنا با منوچهرآتشي
شاعر بايد به جريان روشنفكري جامعه اش جهت بدهد

در ايران شعري به نام شعر كارگري نداريم
تهران- خبرگزاري كار ايران


گفتگو از : مريم آموسا
اين گفتگو به مناسبت آخرين سالگرد تولد منوچهر آتشي انجام شد و از آنجايي كه اكنون اين شاعر فقيد در بين ما نيست ، اقدام به انعكاس دوباره آن كرديم .
در ايران توجهي به قشر كارگر نمي شود ، به همين دليل ادبيات و شعر كارگري در ايران به وجود نيامده است.


"منوچهر آتشي" به مناسبت دوم مهر، سالروز تولدش به خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, گفت: نام خانوادگي من به دليل اينكه نام جد من "آتش‏خان زنگنه" بود، "آتشي" شد، پدرم فردي باسوادي بود و به دليل علاقه‏اي كه سرگرد "اسفندياري" به او داشت، در جنوب به "رضاخان كوچك" مشهور بود, پدرم را به بوشهر انتقال داد و پدرم كارمند اداره ثبت احوال بوشهر شد.
آتشي در ادامه با بيان اين نكته كه سال 1318 به مكتب خانه رفتم, اظهارداشت: در همان سال‏ها، قرآن و "گلستان سعدي" را ياد گرفتم، ولي به دليل شورشي كه در آن شهر شد، سال دوم را تمام نكرده بودم كه از كنگان به بوشهر رفتم و در مدرسه فردوسي بوشهر ثبت نام كردم و تا كلاس چهارم در اين مدرسه بودم و در تمام اين دوران، شاگرد اول بودم و كلاس پنجم را به دليل تغيير محل سكونت در مدرسه گلستان ثبت نام كردم.
وي درادامه افزود: كلاس ششم را با موفقيت در دبستان گلستان به پايان رساندم, در اين سال‏ها بود كه هوايي شدم و دلم براي روستا تنگ شد و با مخالفت‏هايي كه وجود داشت، دست مادر، دو برادر و خواهرم را گرفتم و به روستا بازگشتيم، در چاه‌‏كوه بود كه با عشق آشنا شدم و اولين شعرهايم نيز مربوط به همين دوران است.
آتشي در ادامه تصريح كرد: البته مساله علاقمندي من به شعر و شاعري به دوران كودكي‏ام باز مي‏گردد، خيلي كوچك بودم كه به شعر علاقه‏مند شدم، اما اولين تجربه عشقي در چاهكوه اتفاق افتاد، او نيز توجهي پاك و ساده دلانه به من داشت, آن دختر خيلي روي من تاثير گذاشت و در واقع او بود كه مرا شاعر كرد.
شاعر مجموعه "آواز خاك " افزود: در آن سال‏ها، ترانه‏هاي زيادي سرودم و به دليل نرسيدن ما به هم و ازدواج آن دختر با مرد ديگري و سرطاني كه بعدها به آن دچار شد، رد پاي اين عشق در تمام اشعار من به چشم مي‏خورد.
شاعر مجموعه "آهنگ ديگر" در ادامه اظهارداشت:من پس از آن به بوشهر بازگشتم و دوره متوسطه را در دبيرستان سعادت به پايان رساندم, در آن سال‏ها بود كه اشعارم را در روزنامه‏هاي ديواري كه در اين مدرسه درست كرده بوديم، منتشر مي‏كردم و حتي در اين سال‏ها در چند تئاتر نيز نقش‏هايي ايفاء كردم.
وي گفت: من پس از اتمام دوره دبيرستان به دانشراي عالي راه پيدا كردم و به عنوان معلم مشغول به تدريس شدم، در همين سال‏ها اولين شعرهايم را در مجله "فردوسي" منتشر كردم و اين شعرها محصول سرگشتگي در كوه‏ها و دره‏هاست كه به صورت ملموس در اشعار من بيان شده‏اند.
آتشي خاطرنشان كرد: من در همان آغاز تحصيل در دانشسراي عالي با حزب توده آشنا شدم،آشنايي با اين حزب تاثيرات بسيار زيادي بر آثار من گذاشت و شعرهاي زيادي براي اين حزب با نام‏هاي مستعار در روزنامه‏هاي آن روزها منتشر كردم و حتي در 29 مرداد پس از كودتا در ايجاد انگيزه به كارگران براي شورش نقش بسزايي داشتم, ولي با مسائلي كه براي حزب به‏وجود آمد, از اين حزب فاصله گرفتم و فعاليت جدي سياسي من به نوعي پايان يافت.
وي در ادامه افزود: من تاكنون دوبار ازدواج كرده‏ام كه هر دو بار بي‏ثمر بوده است, همسر اولم با اينكه دو فرزند از او داشتم (البته پسرم، "مانلي" به دليل بيماري كه داشت، فوت كرد) به دليل اينكه من حاضر نشدم با او به آمريكا بروم، از من جدا شد و دخترم، "شقايق" نيز در حال حاضر در آلمان وكيل است.سال 1361 ،من ازدواج ديگري داشتم كه آن هم به انجام نرسيد و يك دختر نيز از اين ازدواج دارم.
آتشي در ادامه با اشاره به اين نكته كه من فعاليتم را با آموزش و پرورش آغاز كردم, گفت: البته شغل‏هاي متعددي را تجربه كردم, مدتي با صدا و سيما همكاري داشتم, مسوول شعر مجله "تماشا" بودم،مشاور ادبي نشريات و انتشارات مختلف بوده‏ام و در حال حاضر نيز در نشريه "كارنامه"،كارگاه شعرم داير است كه دوره جديد آن به زودي برگزار مي شود.
وي در ادامه ياد‌‏آور شد‌‏: شاعر در واقع به نوعي متاثر از تغير و تحول دروني و بيروني است و نظرگاهش نسبت به محيط اطراف تغيير مي كند و اين دگرگوني خودش را در آثاري كه خلق مي كند‌‏, نشان مي دهد.
شاعر "آهنگ ديگر" با اشاره به اين نكته كه شاعر هميشه در معرض استحاله و دگرگوني است، افزود‌‏: شاعر كسي است كه از محيط اطرافش تاثيرپذير و بر آن تاثير گذار باشد و حركت او بايد در جهت ترميم امور و مسائل باشد و به جريان روشنفكري جامعه و جهانش جهت بدهد و در مواردي نيز به نقد نظام حاكم و جهان باشد. البته اين اتفاق بايد در نظام زيبايي شناختي و انديشگاني او نيز خودش را نشان بدهد.
آتشي با اشاره به اين نكته كه 60 سال است كه شعر مي سرايد،گفت‌‏: در اين 60 سال كه مداومت به خرج داده ام و به سرودن شعر، نوشتن مقاله و ترجمه اهتمام ورزيده ام، هرگز سرودن شعر را كنار نگذاشتم.البته رويكردم نسبت به شعر دگرگون و عميق تر شده است، اما در بيشتر موارد مضامين شعرهايم در امتداد هم قرار دارند.
وي اظهارداشت : با اينكه در اين سال ها توانسته ام جايگاه خودم را در شعر فارسي تثبيت كنم , اما هرگز دست از خواندن و نوشتن بر نمي دارم، افزود‌‏: متاسفانه برخي از شاعران و نويسندگان معتقدند زندگي با مردم به تنهايي مي تواند كتاب بزرگي باشد و ديگر لازم نيست شاعر يا نويسنده كتاب بخواند, اگر اين نظر " تي , اس , اليوت " هم بود، باز آن را قبول نمي كردم. چرا كه من هر روز بخشي از وقتم را اختصاص به مطالعه كتاب و خواندن شعرهاي شاعران جوان مي كنم.
شاعر " غزل غزل‌‏هاي سورنا" در ادامه با اشاره به شعر شاعران جوان گفت‌‏: شعر شاعران جوان از طراوت خاصي برخوردار است و در برخي از موارد اين طراوت و شادابي بر نگاه عميق شاعران قلدر مي‌‏چربد و من اين نگاه را دوست دارم.
وي در ادامه با اشاره به شعر و ادبيات كارگري افزود‌‏: من در دوره اي گرايش خاصي به شعر و ادبيات كارگري داشتم و شعرهايي نيز با اين مضمون سروده ام كه ناشي از همان تاثيرپذيري شاعر از جامعه است. شعر كارگري، شعري است كه براي توده مردم و انسان هاي زحمت كش سروده مي شود.
آتشي با اشاره به اين نكته كه در ايران توجهي به قشر كارگر نمي شود، به همين دليل ادبيات و شعر كارگري در ايران به وجود نيامده است، افزود‌‏: يكي از ويژگي هاي حكومت‌‏هاي سرمايه داري، مخدوش كردن طبقات است. از اين رو در جهان به آن معني، طبقه كارگر شكل نگرفته است كه اين طبقه بتوانند به بيان ويژگي هاي طبقه خود بپردازند.
وي گفت‌‏: آخرين مجموعه شعري كه از من منتشر شده است،" غزل غزل هاي سورنا" است.همچنين ترجمه كتابي به نام داستان "پريان و ناصرخسرو در متن زمانه خود" را نيز در دست چاپ دارم.
آتشي در ادامه با بيان اين نكته كه من با سابقه كاري و 60 سال قلم زدن در عرصه شعر و ادب به شاعران توصيه مي‏كنم كه مطالعه كنند، اظهارداشت: من با اين سنم، هيچ كتابي نيست كه در حوزه فعاليتم نخوانده مانده باشد, مگر كساني كه به شعر علاقه‏مند هستند و حس مي‏كنند قريحه شعري دارند، به سراغ شعر بروند و گرنه به دنبال شعر رفتن كاري عبث و بيهوده است.
عبور آخر
با پاهايي از باران و رداها و دامن‌‏هاي از آب
از مغيلان زاران , آن همه بران
مي توان گذشت آسان
(تاريخ شعر اين را
مكتوب كرده )
البته
اگر آن خيسي خاص
موي و دهان و چانه ات را
تراوان شود
اين كه مي بيني هر خاري
گلبرگ لاله اي به منقار دارد
و هر ستاره از دهان خدايي پنهان مي برند
اين رمز زخمي مي گويد
من از صراط گذشته ام
گذشته ام
هر چند مستقيم
- چنان كه گفته بودند نبودند
نبود اما
من اكنون در دوزخم
و دست راست تو از آنطرف پل
در دست چپ من قفل است
مي توانم عبورت دهم ,
اما
حس مي كنم كه زبازوي راستم
- در انتهاي دنده ها
خبر چيني از فردوس
در كاربازي توطئه‌‏اي است
تا انقلاب دوزخي‌ ما را
خنثي كند
مي‌‏توانم آري
مي توانستم اگر باران
پيراهني از اكسيژن مي پوشاند
بر تو ...


 


پيكر منوچهر آتشي تشييع شد؛
دولت آبادي:
تا زماني كه قلب او فرمان نمي‌‏داد شعر نمي‌‏سرود
تهران- خبرگزاري كار ايران


دوستداران منوچهر آتشي، "عقاب خسته‌‏بال آسمان شعر"، روز گذشته در مراسم تشييع‌‏ پيكر وي در تالار وحدت، شركت كردند.


به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا، در اين مراسم كه با سنج و دمام همراه بود، منيرو رواني‌‏پور و غلامحسين سالمي، با اجراي قطعاتي با عنوان "وا ويلا سالار رفتش، شير بيشه‌‏زار رفتش" به سوگواري پرداختند.
در ابتداي اين مراسم ساعد باقري، از آتشي با عنوان "عقاب خسته بال شعر" ياد كرد و گفت: "آتشي" تك سوار شعر بومي ايران، شايسته سپاس و تقدير است. وي در ادامه شعر "فراقي يك" از مجموعه گندم گيسو را قرائت كرد.
همچنين، علي باباچاهي، شاگرد بي‌‏واسطه آتشي با تسليت به مردم شعر دوست كشور با قرائت شعر "فراقي يك" از مجموعه "گندم گيسو"، گفت: دليل ارائه اين شعر در مراسم تشييع پيكر استاد، درونمايه‌ تعزلي- هجراني آن و انطباق آن با حال و هواي آتشي و غم سنگين او است.
وي در ادامه گفت: آتشي پشتوانه فرهنگي ادبيات منظوم را به شاعران نسل‌‏هاي بعد از خودش منتقل كرد.
همچنين، در ادامه ساعد باقري، بخش‌‏هايي از يادداشت‌‏هاي منوچهر آتشي را خواند و نيز مشفق كاشاني، رييس انجمن شاعران با اشاره به دوستي 40 ساله خود با منوچهر آتشي، به خواندن شعري از سعدي اكتفا كرد.
در ادامه مراسم، اسماعيل جنتي، شعر "اسب سفيد وحشي" را از منوچهر آتشي دكلمه كرد و گفت: از سال 1344 كه مجموعه شعر "آهنگ ديگر" آتشي منتشر شد، من در انتشارات نيل مشغول به كار بودم و از آن زمان تا به امروز از وي خاطره‌‏ها بسيار دارم و از وي بسيار آموخته‌‏ام.


محمدرضا حق‌‏شناس، از همشهري‌‏هاي منوچهر آتشي نيز در اين مراسم، گفت: شاعر بزرگ، هنرمند، اديب، نويسنده و مترجم تواناي ايران زمين، منوچهر آتشي از ميان ما رخت بربست و ما اينك در غم از دست دادنش گردهم آمده‌‏ايم؛ كاري كه شايد در طول ساليان اخير بايد براي بزرگداشت او انجام مي‌‏داديم، اما چقدر دير به فكر او افتاديم.
در ادامه مريم بابايي، يكي از آخرين شاگردان منوچهر آتشي، شعري از او را خواند كه اين شعر احساسات جمعيت را به شدت تحت تاثير قرار داد.
كيومرث طهماسبي، مدير روابط عمومي صدا و سيما، پيام ضرغامي، رييس اين سازمان را قرائت كرد كه در اين پيام آمده است؛ "كوچ تاب سوز و جان‌‏سوز شاعر توانا و چهره ماندگار شعر و ادب فارسي، استاد منوچهر آتشي، موجب تاثر و تعلم فراوان ما شد."
در اين پيام آمده است: "شاعران بزرگ و كم‌‏نظير در عرصه ادب و شعر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در نزد آتشي عزيز، نكته‌‏ها آموختند و باليدند و ستارگان درخشان و فروزان شدند كه ادبيات متعهد امروز كشور، معطر به عطر وجود آنان است."
رييس صدا و سيما جمهوري اسلامي ايران در پايان پيام خود خاطرنشان كرده است:" اينجانب درگذشت استاد منوچهر آتشي را به همه شاعران، ادبيان و چهره‌‏هاي ماندگار سپهر معرفت و انديشه تسليت و تعزيت عرض نموده و براي خانواده آن مرحوم صبر جميل و اجر جزيل از درگاه خداوند خواستارم."


در ادامه سيامك باباچاهي، نماينده خانواده آتشي، درباره محل خاكسپاري وي، گفت: اختلاف براي محل دفن منوچهر آتشي ميان خانواده و همشهريان او بسيار است، ما دلمان مي‌‏خواست كه او را در امامزاده طاهر به خاك بسپاريم، اما چون دل مردم بوشهر مي‌‏خواهد كه آتشي دوباره به شهرش بازگردد، اميدواريم كه در بوشهر آن گونه كه شايسته ايشان است، از وي تجليل شود و پيكر منوچهر آتشي از اين پس متعلق به مردم بوشهر خواهد بود.
در ادامه محمد دادفر، نماينده مجلس ششم، به نمايندگي از مردم بوشهر، گفت: در شعر منوچهر آتشي، عناصر اقليمي به وضوح به چشم مي‌‏خورد و آتشي همان‌‏گونه كه شاعري جهاني است، به شاعري اقليمي نيز شهرت دارد؛ بازگردانده شدن پيكر ايشان به ما موجب مي‌‏شود كه چراغ شعر در بوشهر تا قرن‌‏ها روشن بماند.


وي در ادامه خاطرنشان كرد: آنچه از استاد منوچهر آتشي به جا مانده، آثار، منش و شخصيت اوست و آرامگاه ايشان در بوشهر آرامگاه صاحب‌‏دلان خواهد بود، همان‌‏گونه كه در پي آن هستيم كه پيكر نيما را پس از نيم‌‏قرن به يوش و ستارخان را به تبريز بازگردانيم، بر آن شديم تا پيكر آتشي در بوشهر آرام گيرد.
همچنين در ادامه رضا سيد حسيني، اولين كسي كه شعرهاي منوچهر آتشي را منتشر كرد، با خواندن شعري از وي، گفت: سابقه دوستي من و آتشي به سال‌‏هاي آخر دهه 30 باز مي‌‏گردد؛ در دهه 30 شعر ميان قشر روشنفكر از اهميت خاصي برخوردار بود و درباره هر شعري كه سروده مي‌‏شود، ساعت‌‏ها بحث مي‌‏شد.
وي افزود: فريدون مشيري در آن زمان مسوول صفحات شعر روشنفكر بود و من با او رفت و آمد بسياري داشتم و با هم شعرهاي آتشي را مي‌‏خوانديم كه در نهايت به شعر او علاقه‌‏مند شدم و گفتم كه خودم اين شعرها را منتشر مي‌‏كنم كه او بقيه شعرهايش را فرستاد و من با پس‌‏اندازي كه داشتم، اولين ناشر شعرهاي آتشي شدم.
سيدحسيني گفت: آتشي روشنفكر كه از بوشهر به عنوان شاعر ايلياتي به تهران آمد تا روزهاي پايان عمرش آن صفا و سادگي با خود به همراه داشت.
وي افزود: من سال‌‏ها از خاطرات گذشته حرف به ميان نياورده‌‏ام؛ چرا كه اين خاطرات مرا آزار مي‌‏دهد، اما به خاطر حرف‌‏هايي كه اين روزها از سوي محافل مختلف به گوش مي‌‏رسد و گاهي حتي آتشي را سانسورچي مي‌‏نامند، لازم مي‌‏داند كه بخشي از اين خاطرات را براي شما بازگو كنم.
وي گفت: در سال 53 من سرپرست و آتشي نيز مسوول صفحه ادبي مجله تماشا بود و پس از انتشار چند شماره "تماشا"، ساواك به دليل مطالبي كه منتشر مي‌‏كرديم، مرا دستگير كرد و 15 روز در زندان ماندم كه با كمك يكي از دوستان توانستم از زندان آزاد شوم، اگر كمي دقيق شويم بيشتر مشكلي كه براي تماشا پيش مي‌‏آيد، بر سر شعرهايي بود كه آتشي در تماشا منتشر مي‌‏كرد و يكي از اين شعرها شعر "شنبه سوراخ" بود كه جنجال وسيعي در پي داشت و اين موجب حيرت است كه درباره آتشي چنين حرف‌‏هايي را بزنند.
سيد حسيني، با اشاره به سفري كه به تاجيكستان در سال‌‏هاي اخير داشت، گفت: در اين سفر با برخي از شاعران تاجيك روبرو شدم كه شعر آنها بسيار سياسي و ضددولتي بود، وقتي به آنها گفتم كه اين شعرها براي شما مايه دردسر نمي‌‏شود، گفتند كه ما هنرمنديم و اگر همين حالا گوشي تلفن را برداريم از شوراي دولتي درخواستي كنيم، پاسخ نه نمي‌‏شونيم.
وي در پايان يادآور شد: در اين سفر ما مي‌‏خواستيم از چند مركز و مسجد بازديد كنيم كه در اين مسير براي اين كه براي مشكلي پيش نيايد، چندين سرباز را همراه ما كردند كه اين براي كشوري تازه استقلال يافته بسيار عجيب بود.


همچنين، در ادامه محمود دولت‌‏آبادي گفت: منوچهر آتشي از معدود شاعران معاصر است كه تا زماني كه قلب او فرمان نمي‌‏داد، شعر نمي‌‏سرود. شب گذشته اشعارش را ورق مي‌‏زدم به نكته‌‏اي دريافتم و آن حس اشراقي آتشي بود.
وي افزود: اگر به كارنامه آتشي نگاه كنيم، متوجه مي‌‏شويم كه او واقعا با حس شاعري درگير بوده و داراي حس شهودي خاصي بوده است.
در پايان مراسم نيز عزاداران پيكر آتشي را با سنج و دمام تا آمبولانس تشيع كردند تا پيكر او ابتدا به بهشت زهرا و پس از آن به بوشهر منتقل شود.



با عنوان «اين دفتر را باد ورق خواهد زد»،
مجموعه‌ي شعر جديد شهاب مقربين منتشر مي‌شود


سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



شهاب مقربين مجموعه‌ي شعر جديدش را در سال آينده منتشر مي‌كند.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مقربين كه بيش از اين چهار مجموعه‌ي اندوه پروازها، گام‌هاي تاريك و روشن، كلمات چون دقيقه‌ها و كنار جاده بنفش كودكي‌ام را ديدم در فاصله‌ي سالهاي 58 تا 82 منتشر كرده، مجموعه جديدش را با عنوان «اين دفتر را باد ورق خواهد زد» به دست چاپ خواهد سپرد.


او با اشاره به فاصله‌هاي زماني زياد بين چاپ مجموعه‌هاي شعرش، علت را وضعيت نامناسب نشر، به‌خصوص در زمينه‌ي شعر و از طرف ديگر، وسواس خودش در انتشار شعر عنوان كرد.


مقربين كه مجموعه‌ي شعر «كنار جاده بنفش كودكي‌ام را ديدم» در جايزه شعر كارنامه برگزيده شد، مجموعه‌ي جديدش را به نوعي ادامه كارهاي قبلي و حاوي انديشه دانست كه به گفته‌ي خودش، به‌خاطر وجود انديشه زبان شعرهايش از مخاطب دور نيست و ارتباط برقرار مي‌كند.


او همچنين به خبرنگار ايسنا گفت: در سالهاي گذشته دو جريان شعري را در كنار هم داشته‌ايم، يكي ادامه‌ي شعر معاصر ماست كه به نيمايي معروف بود كه تغيراتي كرد و جلو آمد و در سنت ريشه دارد. جريان ديگر همواره مي‌خواهد خود را متفاوت نشان بدهد و سنت‌هاي گذشته را ناديده بگيرد كه اين جريان فقط هم مربوط به سالهاي اخير نيست و قبلا هم در آثار تندر كيا، هوشنگ ايراني و موج نو خود را نشان داده است.


وي در عين حال افزود: اين جريان‌ها به تدريج فراموش مي‌شود و جاي خود را به جريانهاي تازه‌تري مي‌دهد. البته آن بخش از شعر معاصر هم كه با سنت‌ها پيوند دارد، طبيعتا در دوره‌اي است كه چهره‌هاي شاخص دهه‌هاي قبل در آن يا به وجود نيامده، يا كمتر نمود داشته است.


مقربين همچنين با اشاره به فروش مجموعه‌هاي شعر، علت را مسائل اقتصادي مردم و اينكه شعر در اولويت آنها نيست، عنوان كرد.


 
 محمد عابدي:
كار داستان قصه‌گويي است؛ نه زبان‌آوري
با بهره‌گيري از امكانات قصه بر غناي ادبيات داستاني مي‌توان افزود


سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



محمد عابدي مي‌گويد: قصه و داستان هر دو شكل‌هاي متفاوتي هستند از روايت با امكانات و مختصات و محدوديت‌هاي ويژه خود در امتداد يكديگر از سويي و اگر بتوان گفت در مقابل ساير اشكال روايت از سوي ديگر.


اين پژوهش‌گر و داستان‌نويس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) در خوزستان خاطرنشان كرد: اما آن‌چه به ظاهر به چشم مي‌آيد، ساختار ساده قصه در برابر پيچيدگي داستان است. اعتقاد عام بر آن است كه قصه و پيدايش آن متقدم بر داستان است. اين نظر هم از آن‌جا شكل گرفته كه غريبان به دنبال تحقيق و تدوين تاريخ ادبيات خويش به دست‌بندي‌ها و طبقه‌بندي‌هاي مختلف در زمينه انواع و گونه‌هاي ادبي دست زدند و در واقع مثل ساير اموري كه با آن در زندگي سر و كار داشته و آن‌ها را تاريخ‌مند كردند در مورد ادبيات هم دست به چنين كاري زدند.


او ادامه داد: حال آن‌كه همان‌گونه كه بورخس مي‌گويد شرقيان و از جمله ايرانيان قايل به تاريخ ادبيات نبوده‌اند تا بتوانند به دنبال آن دست به كار شناخت طبقه‌بندي شده‌اي از ادبيات بزنند و در نتيجه به ساخت و استخراج تعاريف مشخص از هر يك از مقوله‌هاي ادبي دست زده باشند. به همين لحاظ، اكنون براي من ايراني فارسي زبان به روشني و راحتي معلوم نيست كه آيا در سنت ادبي‌مان داستان به عنوان يكي از شكل‌هاي ادبي روايت كه داراي پيچيدگي‌هاي بيش‌تري نسبت به قصه است و ابزارمندي‌هاي متفاوت‌تر و بيش‌تري نسبت به قصه دارد دقيقا از چه زماني وارد حوزه ادبيات داستاني فارسي شده است.


عابدي عنوان كرد: در اين باره اغلب و جمع ‌كثير فرهنگ‌نويسان و دايره‌المعارف‌نويسان امروزي، انتشار داستان‌هاي جمال‌زاده را نقطه شروع و پيدايش داستان فارسي امروزي مي‌دانند، اما شايد بتوان با اندكي تغيير در نگاه و روي‌كرد در مورد داستان و زمينه‌هاي فكري، فرهنگي، اجتماعي و ... پيدايش آن در پهنه ادب فارسي به گذشته‌هاي نسبتا دوري رفت كه امثال سهروردي‌ها در آن وادي‌ها دست به خلق شاه‌كارهايي زده‌اند كه هنوز تا به امروز تازگي خود را حفظ كرده‌اند.


وي افزود: اين آثار چنان جان‌دار و مايه‌داراند كه به قول يكي از بزرگان (نقل به مضمون) امثال بورخس‌ حالا حالاها بايد بدوند تا به چنين جاي‌گاهي برسند. هم از اين رو درباره داستان و قصه با همه تلاش‌هاي انجام شده براي ارايه تعريف‌هاي جامع و كامل براي آن‌ها به دليل ذات تحول‌پذير و دگرگون‌شونده داستان و زبان، اين امر تحقيق نيافته است. از سوي ديگر، آن‌چه ارايه شده و به عنوان تعريف قصه و داستان قلم‌داد مي‌شد، دربردارنده پيشينه فرهنگي همه ملل و اقوام در قلم‌رو داستان و قصه نيست بل‌كه ناشي از نگاه ناظر بر قلم‌روهاي اين حوزه ادبي در غرب و روسيه است.


او تصريح كرد: ما براي كمك به ارايه تعريفي نوتر نسبت به تعاريف قبلي نياز به تدقيق و تحقيق در متون و آثار كلاسيك فارسي، اعم از مكتوب و شفاهي، داريم. نتيجه اين امر لزوما به دست آوردن تعريفي نوتر از مقولات پيش گفته نباشد اما حداقل اين است كه براي ما قانع كننده‌تر خواهد بود.


اين داستان‌نويس درباره تعريف‌هاي جداگانه‌ قصه و داستان خاطرنشان كرد: آن‌چه به عنوان تعريف اين دو مقوله رايج است همان‌هايي است كه در فرهنگ‌هاي موجود مثل فرهنگ اصطلاحات ادبي نوشته سيما داد و واژگان توصيفي ادبيات نوشته عرب‌علي رضايي، فرهنگ ادبيات و نقد نوشته جي ‌اي كادن، قصه، داستان كوتاه، رمان نوشته جمال ميرصادقي و امثالهم وجود دارد و بنده هم چيزي فراتر از آن‌ها براي گفتن ندارم. ضمنا، درباره مشتركات و وجوه افتراق آن‌ها نيز در همين منابع و يا ساير منابع موجود كمابيش بحث‌هايي شده است، اما آن‌چه بنده مي‌توانم در اين باره بگويم آن‌كه امروزه اعم داستان اگر درست باشد، به قصه بودن قصه بيش از پيش نياز دارد؛ يعني همان جوهر عطرآگيني كه در سرتاسر هزار و يك شب پراكنده است و همين راز ماندگاري آن در طول قرن‌ها شده است.


عابدي كه باور دارد قصه در ادبيات داستاني امروز ايران به دليل برخورد سطحي و نازل با آن از جاي‌گاه و منزلت مناسبي برخوردار نيست، تاكيد كرد: نبود شناخت كافي برخي اهالي دست‌اندكار با اين مقوله ادبي باعث ايجاد چنين وضعيتي شده است. برخي ديگر از اهل قلم نيز با قصه هم‌چون ژانري فراموش شده و به نابودي گراييده برخورد مي‌كنند و فارغ از اين هستند كه مي‌توان با بهره‌گيري از امكانات قصه و تلفيق امكانات آن با داستان امروزي، برغناي ادبيات داستاني افزود.


اين پژوهش‌گر ادبي اضافه كرد: اين عده معناي درست داستان امروزي را نيز به خوبي درك نكرده‌اند. حسين مرتضاييان‌آب‌كنار در جايي مرحوم هوشنگ گلشيري را شاهد مي‌آورد و مي‌گويد فكر مي‌كنم چيزي كه در مورد گلشيري بدجا افتاده اين است كه بعضي از شاگردهاي او فكر كرده‌اند گلشيري تاكيدش هميشه بر زبان است در حالي كه واقعا اين طور نبود، او همواره تاكيد مي‌كرد كه شهرزاد قصه‌گو را فراموش نكن؛ يعني داستان كارش زبان‌آوري نيست.


 برگزيدگان دومين جايزه نقد ادبي معرفي شدند


خبرگزاري فارس: رضا مختاري، سيروس پرهام، رضا روحاني، محمد كاظم رحمتي و علي اصغر سيدآبادي به عنوان برگزيدگان دومين جشنواره نقد كتاب معرفي شدند.
  
 
به گزارش خبرگزاري فارس، در اين مراسم كه با حضور جمعي از صاحبان قلم برگزار شد، به منتقدان برتر حوزه نقد كتاب جوايزي اهدا شد.
هيات داوران با بررسي آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره در دو مرحله برگزيدگان خود را معرفي كرد. در اين بيانيه هيات داوران ضمن تشكر از برپايي جشنواره نقد كتاب كه به تشويق منتقدان در نهادينه كردن جريان نقد انجاميده، آورده‌اند: «تعداد آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره نقد كتاب 180 عنوان مقاله و 30 جلد كتاب بود كه در مرحله نخست كارشناسان هر حوزه به نقد و بررسي آثار دريافتي در حوزه تخصصي خود پرداختند و پس از ارزيابي، 25 مقاله و 2 عنوان كتاب به مرحله بعد راه يافت.»
داوران در ادامه اين بيانيه با اشاره به اين كه هفت استاد صاحب‌‌نظر، دومين مرحله اين جايزه را داوري كرده‌اند، آورده‌اند:‌«در اين مرحله چهار مقاله و يك كتاب شايسته تقدير شناخته شد.»
در پايان اين بيانيه، داوران ابراز اميدواري كرده‌اند كه دبيرخانه دايمي نقد كتاب تشكيل شود.
اين گروه داوري در پايان منتقدان زير را به عنوان مولفان بهترين نقدها در سال گذشته معرفي كردند:
رضا مختاري به خاطر تاليف كتاب " جمع پريشان"،
"دفتر دوم نقد كتاب"، سيروس پرهام به خاطر اثر افراط در اسناد منتشر شده در نقد و بررسي كتاب فرزان شماره 10
رضا روحاني به خاطر اثر "كاري ارجمند اما نه براي هميشه" منتشر شده در كتاب ماه ادبيات و فلسفه شماره 83، محمد كاظم رحمتي به خاطر اثر كتابي تازه در تاريخ فرق اسلامي منتشر شده در كتاب ماه دين، شماره 87 - 88 و علي اصغرسيد آبادي به خاطر اثر" آيا هر پرسشي يك پاسخ دارد؟ " منتشر شده در پژوهشنامه ادبيات كودك و نوجوان، شماره 38.


 



جمعي از علاقه‌مندان به شعر و ادب، از مقام مرحوم آتشي در كرج تجليل كردند
كرج، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. شاعر.


جمعي از علاقه‌مندان به شعر و ادب روز شنبه با حضور در امامزاده طاهر كرج، از مقام ادبي مرحوم منوچهر آتشي، شاعر معاصر تجليل كردند.


شادروان "منوچهر آتشي" شاعر و مترجم و از چهره‌هاي ماندگار شعر و ادب هفته گذشته به علت ايست قلبي در سن ‪ ۷۴‬سالگي در تهران دار فاني را وداع گفت.


آتشي در سال جاري به عنوان چهره ماندگار شعر و ادب برگزيده شده است.


پيكر مرحوم آتشي قرار شد در امامزاده طاهر كرج دفن شود امابه درخواست مردم و هنرمندان استان بوشهر، در زادگاهش به خاك سپرده شد.


دراين مراسم، "پرستو منادي " مدير انجمن ادبي ايران زمين كرج، اشعاري از آتشي را براي علاقه‌مندان قرائت كرد.


اين شاعر و مترجم دوم مهرماه سال ‪ ۱۳۱۰‬در بخش دهرود شهرستان دشتستان در استان بوشهر متولد شد.


آتشي درسال ‪ ۱۳۳۹‬به‌تهران آمد و در دانشسراي عالي، به تحصيل پرداخت، در مقطع كارشناسي رشته‌زبان و ادبيات‌انگليسي فارغ‌التحصيل شد.


مرحوم آتشي از آخرين شاگردان مستقيم "نيما يوشيج" بنيان‌گذار شعر نو پارسي بوده است.


وي كه همواره در دهه‌هاي ‪ ۵۰ ،۴۰‬و ‪ ۶۰‬به سبك نيمايي شعر مي‌سرود در دو دهه اخير با گرايش به شعر سپيد به طرح ديدگاه‌هاي جديدي در شعر پرداخت.


"آهنگ ديگر" سال ‪" ،۱۳۳۹‬آواز خاك" سال ‪" ،۱۳۴۷‬ديدار در فلق" سال ‪۱۳۴۸‬ ،"برانتهاي آغاز" ،"گزينه اشعار" سال ‪ ۱۳۶۵‬و "وصف گل سوري" سال ‪۱۳۷۰‬ از جمله آثار اين شاعر نامدار ايران است.


 



يك شاعر دفاع مقدس: اشعار روانشاد "آتشي" بازتابي ازمصائب خطه جنوب است
بوشهر، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. شعرا. آتشي.


يكي ازشاعران دفاع مقدس و سردبيرهفته نامه‌هاي پيام عسلويه وپيغام بوشهر گفت:اشعار روانشاد"منوچهرآتشي"شاعر و مترجم نام‌آور و چهره ماندگارادبيات فارسي بازتاب‌دهنده تمام دردها و مصائبي است كه در طول تاريخ برخطه جنوب روا داشته شده است.


"علي هوشمند" با تسليت ارتحال منوچهر آتشي به اهالي فرهنگ و ادب فارسي يكشنبه در گفت وگو با ايرنا افزود: منوچهر آتشي يكي از تاثيرگذارترين و بهترين شاعران پس از نيما است.


وي اظهارداشت:اگرچه نيما بيشترين بهره را از نمادها و نشانه‌هاي طبيعت زنده شمال برده و به جرات يكي از طبيعت گراترين شاعران معاصر است اما شعر آتشي نيز آغوش خود را بر طبيعت خشك و خشن جنوب گشوده است.


هوشمند يادآورشد:درشعر آتشي طبيعت، نه در حد واژگان و عبارات ، بلكه به عنوان شبكه‌اي منسجم از ارتباطات تصويري و بياني مورد استفاده قرار گرفته است بطوريكه طبيعت شعر آتشي،آنچنان زنده‌است كه با مخاطب خود حرف مي‌زند.


به گفته وي بيش از ‪ ۵۰‬سال سرايش مدام و خلاقيت ادبي،باعث شده تا منوچهر آتشي در رديف پيشروترين شاعران معاصر قرارگيرد.


هوشمند، انديشه انتقادي، زبان عميق،تنوع واژگاني ، طبيعت گرايي ، تخيل ناب و موسيقي روان را از جمله عوامل ماندگاري شعر آتشي در بين دوستداران فرهنگ و ادبيات فارسي ذكر كرد.


سردبير هفته نامه‌هاي پيام عسلويه و پيغام بوشهراضافه كرد:"منوچهرآتشي" بدليل‌اينكه ذاتا شاعراست و شعرتااعماق جان او نفوذ كرده و ريشه داونده،به طبيعي‌ترين شكل ممكن ازتشبيه واستعاره و كنايه و ديگر عناصر تخيل استفاده كرد.


او يادآورشد: شعر آتشي ناب و بكر است كه از هرگونه تقليد و تكرار به دور است و سرشار از تخيل‌هاي شاعرانه است.


هوشمند معتقداست، زبان شعر آتشي در كتاب‌هاي اوليه‌اش يعني "آهنگ ديگر"، "آواز خاك"، "برانتهاي آغاز" و "ديدار در فلق " زباني است فخيم ، آهنگين، پرطنطنه و خشن كه موقعيت فرهنگي و اجتماعي جنوب را به بهترين شكل ممكن بازتاب داده است.


اين شاعر دفاع مقدس تصريح كرد: اما مجموعه‌هاي آخر آتشي يعني كتابهاي "حادثه در بامداد"، "اتفاق آخر" و " زيباتر از شكل قديم جهان" اين شعار توانسته زباني شهري و مدرن تر را در شعر تجربه كند.


به اعتقاد هوشمند: زبان مجموعه‌هاي "گندم و گيلاس "و " وصف گل سوري " را نيز مي‌توان پل ارتباطي ميان آثار قديم و اخير منوچهر آتشي دانست.


وي گفت: آتشي به عنوان يك شاعر پيشرو و يك چهر فرهنگي ، همواره استقلال فكري خود را حفظ كرد و نسبت به جزيي‌ترين مسايل اجتماعي نيز حساسيت نشان داد.


هوشمند افزود: دو شعر "خنجرها، بوسه ها، پيمان ها" و " ظهور" كه به‌نام "اسب سفيد وحشي" و "عبدوي جط" شناخته مي‌شوند دو شعر ماندگار آتشي است كه براي هميشه در ذهن مردم باقي خواهند ماند.


وي بابيان اينكه آتشي به‌حساسيت و رسالت اجتماعي شاعر اعتقاد داشت، گفت:
آتشي هيچگاه انديشه‌اش را به صورت ظاهري ، يك لايه و رو شده در شعر ارائه نداد، بلكه او به جوهره ادبيات اعتقاد داشت و تفكر انتقادي‌اش را در زير لايه‌هاي زبان ، فرم و تصوير به نمايش مي‌گذاشت.


كتاب "آتش ارغوان " علي هوشمند شاعر بوشهري در سال ‪ ۱۳۷۵‬بعنوان كتاب برگزيده دفاع مقدس معرفي شد.


منوچهر آتشي شاعر و مترجم نام آور و چهره ماندگار ادبيات فارسي يكشنبه هفته گذشته دربيمارستان سيناي تهران جهان خاكي را بدرود گفت و عصر شنبه پنجم آذر توسط هزاران نفر از علاقه مندان به شعر و ادب فارسي تا آرامگاه ابديش در بقعه امامزاده عبدالمهيمن بوشهر تشييع وبه خاك سپرده شد.


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است