تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

November 21, 2005 07:15 PM

دوشنبه 30 آبان 84

 کوچ آتشي در آيينه ي خبرگزاري ها
قيصر بر بالين آتشي


atashi.jpg


از راست به چپ: مشفق کاشاني-منوچهر آتشي-قيصر امين پور- عليرضا قزوه


جام جم


  در بين شاعراني که براي عيادت در بيمارستان سينا بر تخت چهره ماندگار شعر معاصر منوچهر آتشي گرد آمدند حضور دکتر قيصر امين پور روايت ديگر گونه اي از مهر و وفاق بود.
منوچهر آتشي که پس از عمل جراحي کليه کماکان در بيمارستان سينا بستري مي باشد از جمله معدود شاعراني است که توانست با قرار گرفتن بر مدار تعادل در جريان شعر معاصر از چهره هاي تاثيرگذار و ماندگار شود. او که سرودن را با بهره گيري از پشتوانه هاي غني ادب فارسي آغاز کرد در ادامه سير تکاملي شعرش با بهره مندي از دستاوردهاي نوين شعر معاصر توانست شعري را به تاريخ معاصر شعر فارسي ارائه دهد که ريشه در پيشينه ها و پشتوانه هاي فرهنگ و ادب اين سرزمين داشت و شاخ و برگش طراوت زبان و تعابير و تصاوير امروز را به جلوه مي رساند. حضور دکتر قيصر امين پور که از سرآمدان و جريان سازان شعر انقلاب است بر بالين منوچهر آتشي اين پيشکسوت شعر معاصر حکايت از روشنايي چراغ رابطه ها بين شاعران معاصر دارد و روايت دلنشيني از طراوت و مهر و وفاق بين اين دلدادگان سخن خصوصا در شرايطي که امين پور خود از بيماري کليه رنج مي برد و اين روزها را به دشواري مي گذراند را به تصوير مي کشد. وفاقي که امروز بيش از هر زمان ديگر به وجود آن بين فرهيختگان کشور نيازمنديم و در اين ميان ضرورت اين وفاق و مراودات بين بزرگان شعر معاصر از ضرورتي مضاعف برخوردار است.
چرا که با تب نوجويي و نوگرايي مفرطي که شاعران جوان با آن دست در گريبان هستند و هر کدام به دنبال درانداختن طرحي نو و سبکي متفاوت در شعر مي باشند حضور صاحبنظران و پيشکسوتان شعر در عرصه نقد و نظر و روشنگري پيرامون جريان هاي مختلف شعر معاصر کمک خواهد کرد که نسل شاعران جوان و پرشور معاصر بتوانند در پرتو اين روشنگري ها راه رستگاري در شهر معاصر را بيابند. در جريان عيادت شاعران از استاد منوچهر آتشي عليرضا قزوه اظهار کرد:با اظهارنظرهايي که به صورت پراکنده پيرامون شاعران و از ناحيه کساني که در جريان شعر معاصر نيستند مي شود بشدت مخالفم و اعلام مي کنم که استاد مشفق کاشاني و محمود شاهرخي ، قيصر امين پور و محمدرضا عبدالملکيان سرمايه هاي شعر انقلاب هستند و همين ارجمندان هستند که صلاحيت کامل اظهارنظر پيرامون شاعران معاصر را دارند. سهيل محمودي که او نيز از چهره هاي مطرح شعر معاصر و نو کلاسيک است در جريان اين عيادت در رابطه با شعر و شخصيت استاد منوچهر آتشي اظهار کرد: منوچهر آتشي ، هميشه يک معلم بوده.
چه سالهايي که در جنوب ايران ، سر کلاس ها مي رفته و شاگردان بسياري پرورش داده و چه در مکتب شعر و ادبيات و نقد که نسل ما نمونه اي از شاگردان بسيار اويند. سالهاي 58 به بعد که آثار بر و بچه هاي آن سالها را تصحيح مي کرد و در سروش چاپ مي کرد يا همان سالها که در سلسله مقالاتي در همان سروش ، «سنايي عارف و شاعر زهد و موعظه» را به نسل ما شناساند و يا مقالاتي که با عنوان «پروين اعتصامي ، بانوي مسلمان» در سروش مي نوشت.
و بعدها همان سروش به شکل کتابي مستقل آن را چاپ کرد. آتشي شاعر هميشه معلم بود. اين سالها نيز ، هر جواني و جوينده اي که طالب ديدار او بود ، آتشي به صفاي باطن مي پذيرفتش و از افاضه و هدايت خواهنده کوتاهي نمي کرد. وجود اين شاعر دلخسته دلسوخته ، سراينده «اسب سپيده وحشي» که نماد اصالت و معرفت است ، آزرده گزند مباد. 



ما ، دوستان و شاگردان آتشي


جام جم
  
 پنجمين همايش چهره هاي ماندگار در 22 آبان امسال و چند هفته فکر و ذکر من و دوستان شاعرم در اين باره. در متن ماجرا و تصميم هاي دبيرخانه همايش نبوده ايم و نيستيم.
اما در حاشيه هم نمي توانستيم نباشيم. اتفاقي آبرومند در حوزه علوم و فنون و فرهنگ و هنر و قراري هر ساله و باني آن هم صدا و سيما.
و در اين سالها من و دوستانم ، دوست داشته ايم که در انتخاب چهره شعري و يا ادبي ، حرمت فرهنگ گذشته و چهره ادب سنتي و معاصر که ظهور افراد و تشخص آنها در حد اعلا بوده ، حفظ شود و همين ما را به حاشيه دعوت مي کرد. و به بحث و نظر درباره آن.
2 ماه پيش شايد. در حياط خانه شاعران ، محمدرضا عبدالملکيان عزيز مرا به کناري کشيد و گفت : اين دوستان تو ، در ستاد همايش چهره هاي ماندگار ، امسال چه کسي را به عنوان شاعر مطرح ، بر خواهند گزيد. که من گفتم : نمي دانم... هيچ خبري ندارم... ولي خدا کند ، آتشي باشد ، يا سايه ، يا م.آزاد.... عبدالملکيان با صراحتي آميخته به مهرباني گفت : به دلايل بسيار مي تواند منوچهر آتشي باشد. و من گفتم : من هم اميدوارم... که او بزرگ طايفه ما نيمايي گرايان است که به سنتهاي اصيل گذشته هم پايبند است. آنسان که خود نيما. يا مهدي اخوان ثالث. يا سهراب سپهري. يا دکتر شفيعي کدکني و يا يدالله مفتون اميني و يا.... عبدالملکيان که مانند ديگر هم نسلان ما، به آتشي بزرگ و پيشکسوت ، عشق مي ورزد ، گفت : کاري بکن سهيل ! پيشنهاد ما را با دوستان ستاد چهره هاي ماندگار مطرح کن.
بي آن که بخواهم شانه از زير بار اين پيشنهاد خالي کنم ، گفتم : کسي با من درباره زمان و مکان و انتخاب و چگونگي همايش امسال سخني نگفته ، و من هم در ايام شعبانيه راهي مدينه و مکه ام. با خانواده ام و نيستم و نمي رسم و گمانم که همايش هم ، پيش از رمضان برگزار شود. چند روز مانده به رمضان ، به ايران برگشتم و بي اطلاع از برگزاري همايش چهره هاي ماندگار امسال.
شبهاي نخستين ماه رمضان بود که به دعوت دوست ارزشمندم دکتر مهدي سنايي ، افطار مهمان او و گروهي از همکارانش بوديم. ديدار دوست عزيزم ، محمود اسعدي دبير همايش چهره هاي ماندگار در آن مهماني و همسفره شدن با او بر سر ميز افطاري ، دستمايه صحبت درباره همايش چهره هاي ماندگار شد و اين که همايش امسال افتاده به پس از رمضان و پيشنهاد چندي پيش عبدالملکيان و اين که ديگر دوستان شاعر همه بر اين عقيده اند و نکته اي که اسعدي گفت : اين را مکتوب کنيد. به اسم و امضاي دوستان و او هم ، هم نظر که امروز منوچهر آتشي ، بقيه السيف و از شايسته ترين بازماندگان اسلاف است و باز ديداري ديگر با اسعدي ، در افطاري موسسه فرهنگي هنري تماشاگه راز و يادآوري همين انتخاب و گلايه او که پس يادداشتتان چه شد؟ سخت ترين کار عالم براي يک نويسنده و شاعر که فقط در حوزه ادبيات قلم مي زند نگارش يک متن رسمي است.
با انضباط و رعايت حدود روابط اشخاص و حفظ احترام مخاطب و صيانت از عزت نفس و بي شائبه بودن نويسنده و نويسندگان و متن نوشته. يکي دو نيمه شب تا صبح ، نشستم و نوشتم و خط زدم ، تا بالاخره چيزکي شد که سحر بعد از اذان صبح تلفني براي ساعد خواندم گفت : خوب است.
گفتم : ويرايش تو را لازم دارد و قرار شد همان دستنويس هاي اوليه و درهم برهم را به او برسانم و با هم بنشينيم و پاکنويس اش کنيم.
شبهاي آخر ماه مبارک افطاري صميمانه منزل سعيد شهرتاش و همسرش فاطمه راکعي به سنتي هر ساله که دست بر و بچه ها را هم مي گيريم و مي رويم و خانواده زنده ياد سلمان هراتي هم مي آيند و خانواده زنده ياد حسن حسيني.
متن را پيش کشيديم و توجه به همدلي با همايش سپاس از گزينش حسن حسيني در سال گذشته ، و پيشنهاد محترمانه انتخاب استاد منوچهر آتشي براي همايش امسال.
فاطمه راکعي و محمدرضا عبدالملکيان و بيوک ملکي و قيصر امين پور و خود من که حاضر بوديم ، متن دستنويس را بي آن که به فکر تايپش باشيم امضا کرديم و قرار شد تلفني هم از دوستان ديگر اجازه بگيريم و از طرفشان امضا کنيم.
صفاي شاعران را در اين وکالت دادن هاي بي قيد و شرط ، براي کارهاي پسنديده و بجا و ارزشمند، مي توان دريافت که شاعران وارث آب و خرد و روشني اند. استاد مشفق کاشاني خوشحال شدند از اين پيشنهاد و فرمودند: من به وکالت از استاد محمود شاهرخي هم سخن مي گويم. نام اين دو بزرگوار که در همايش دوم خود برگزيده بوده اند ، در زير متن آمد. به بندرعباس تلفن زدم.
بهمني عزيز از آن سوي سيم گفت : اين چه نيازي دارد به پرسش؟ هر کار که تو صلاح دانستي ، نظر من هم در اين زمينه همان است و بعد عبدالجبار کاکايي و عليرضا قزوه و حسين اسرافيلي و ابوالقاسم حسينجاني و مرتضي اميري اسفندقه و مصطفي رحماندوست و مصطفي محدثي و... و همدلي دوستانه دوستان. روزهاشان پرتقالي باد!
و همان شب تلفن به رضا پورحسين و محمود اسعدي و استقبال مهربانانه آنها از اين پيشنهاد و هماهنگي با آقاي بخشي ، مسوول دفتر مهندس عزت الله ضرغامي.... پيش نويس هاي آن نامه به طور درهم و برهم پيش من است. نمي دانم متن اصلي و نهايي پيش کدام يک از دوستان است.
درنامه اشارتي شده بود به کسوت والاي استاد منوچهر آتشي. آراء و نظريه هاي او در حوزه ادبيات امروز که بسيار تاثير گذار است. شعرهايش که پنج دهه است به ادب فارسي معاصر رونق بخشيده.
همراهي او با جوانان شاعر در اين حدود سه دهه که همه آنها نسل برخاسته از شرايط انقلاب و فرزندان سالهاي دفاع مقدس اند. انصاف و آزادگي و وجدان آگاهش که تلاش جدي شاعران باورمند را در اين بيش از دو دهه ديده و هدايتگر و مشوق و مويد آنها بوده است و اين که طيف هاي متنوع و سلايق گوناگون و حتي متفاوت شعر امروز ايران ، بر اعلميت و کسوت و پرچمداري او متفق القولند و....
فصل بعد را هم در شبانه بيست و دوم آبان به طور مستقيم از تلويزيون ديده ايد. که پيش از معرفي او صاحب اين قلم از آنچه ارزش شخصيت و آثار آتشي است سخن گفت و اين شعر کوتاه او را در مقدمه سخن نقل کرد:
تو مثل لاله پيش از طلوع دامنه ها
که سر به صخره گذارد
غريبي و پاکي تو را ز وحشت توفان به سينه مي فشرم
عجب سعادت غمناکي!
و امشب ، بيست و سوم آبان که در اتومبيل راديو را روشن کردم صداي گرم و نفس با احساس ساعد باقري عزيزم ، بخش شبانگاهي راديو پيام و صحبت هاي جدي ، تاثيرگذار و هوشمندانه او درباره اهميت شعر ، شخصيت ، آراء منوچهر آتشي بزرگ و اين گزينش بجا در پنجمين همايش چهره هاي ماندگار. به خانه رسيدم.
آنقدر در پارکينگ صبر کردم تااين بخش از صحبت هاي او به پايان برسد. به هوشمندي ، ظرافت و ظرفيت گسترده و عميق ساعد درود فرستادم و به خودم گفتم اي کاش اين صحبت هاي ساعد که بداهه و «به دقيقه اکنون» است ضبط مي شد. بعدها از نوار پياده مي شد و به عنوان يک متن والا ، درست ، دقيق ، با تحليل هاي جامع و بجا و آشنا به شرايط ادبي اين روزگار ، در جايي مثل روزنامه جام جم يا مجله سروش چاپ مي شد تا اهلش دريابند که يک گفتار باوقار ، سنگين و شايسته راديويي که بدون نوشته است و بداهه اجرا مي شود ، چگونه است.


پرواز شادمانه مرغان شادبال
پايان تشنگي را فرياد مي کند
برزيگر زمستان
صحراي لخت سوخته اش آباد مي کند
(آهنگ ديگر منوچهر آتشي)


سهيل محمودي


 


انتقاد از معرفی منوچهر آتشی


شکر الله عطارزاده نماینده بوشهر در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به ضرغامی از انتخاب منوچهر آتشی به عنوان چهره ماندگار انتقاد کرد.
به گزارش مهر، عطارزاده در نامه خود به رئیس سازمان صدا و سیما آورده است:  منوچهر آتشی در طول دوران زندگی خود با اشاعه گرایشات لائیک و ضد دینی با قلم مسموم خود ارزش‌های ‌دینی و انقلابی را به باد تمسخر گرفته و در روزگاری که حاکمیت مطلق حکومت دست نشانده پهلوی همه دارائی‌های ‌این مملکت را به تاراج برده بود، با مدح رضاخان ملعون در اشعار خود رضایت حکومت محمدرضا و ساواک را جلب می‏نماید تا آنجا که افتخار ممیزی ساواک را به دست می‏آورد.


عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس تصریح کرد: آتشی در هیچ زمانی به دردها و رنج‌ها ‌و آرمانهای این مردم وفادار نبوده و در طول 25 سال حکومت جمهوری اسلامی با نظام اسلامی سر سازش نداشته و در امضای نامه‌های ‌چهره‌های ‌ضد انقلاب بر علیه دفاع مقدس مردم ایران، همراهی داشته است.


نماینده بوشهر خطاب به ضرغامی افزوده است: از طراحان و برنامه ریزان و کسانی که هدایت این حرکت ضد انقلابی(معرفی آتشی به عنوان چهره ماندگار) را به عهده داشته اند، سوال نمایید بر چه مبنایی به این حرکت زشت ضد فرهنگی اقدام نموده  و چگونه جوابگوی خرد شدن احساسات مردم متدین و انقلابی بوشهر خواهید بود.


وی در پایان نامه خود از محضر شهدای انقلاب اسلامی بویژه امام شهدا، حضرت امام خمینی (ره) و همه مجاهدان دوران قبل و بعد از انقلاب و از روح شهید بزرگ مبارزه با استعمار انگلیس شهید رییسعلی دلواری و شهید بزرگ مبارزه با طاغوت ستم شاهی شهید حجت الاسلام عاشوری و از مردم مومن و انقلابی استان بوشهر و از اینکه صدا و سیمای جمهوری اسلامی در اقدامی حیرت انگیز و مشکوک اقدام به معرفی چهره ای معلوم الحال، ضد انقلابی و ممیز ساواک یعنی منوچهر آتشی به عنوان چهره ماندگار نموده، عذرخواهی نموده است.
 


اسب سفید وحشی تا حماسه خاک تاخت
شعرهای اسب سفید وحشی، عبدوی و جط ، سمفونی دهم و پل بروکلین ثمره چهار دهه تلاش منوچهر آتشی در زمینه شعر حماسی فارسی است. او تا پایان عمر نقش انکار ناپذیر خود را بر گستره شعر نو حماسی ایران برجا گذاشت.  


سایت کتاب _ میراث خبر
گروه خبر: آتشی" استاد بزرگ شعر معاصر فارسی بود که تا پایان عمر نقش انکار ناپذیر خود را بر گستره شعر نو حماسی ایران بر جا گذاشت.
ساعتی پیش خبر درگذشت منوچهر آتشی، حماسه سرای شعر نو فارسی روی تلکس خبرگزاری ها رفت. مرگ او جاودانگی حماسه سراییش شد و زین پس او تا ابد در حماسه اسطوره خاک آرام می گیرد.
«محمد سپانلو»، شاعر نام آشنای فارسی با اشاره به درگذشت منوچهر آتشی گفت: «منوچهر آتشی استاد بزرگ شعر فارسی بود و تا زمان مرگش نقش انکار ناپذیر خود را در حماسه سرایی شعر فارسی زنده نگه داشت.»
او که خبر مرگ آتشی را با تلفنی از بیمارستان سینا شنیده بود، گفت: «آتشی را از 35 سال پیش می شناختم؛ آن زمان که اسب سفید وحشی را سرود. آن روزها او جوان بود و شعر اسب سفید وحشی نام او را در محافل شعر ایران پر آوازه کرد.»
سپانلو با اشاره به دیگر اشعار آتشی گفت: «منوچهر آتشی در چهار دهه فعالیت شعری خود آثار ارزشمندی خلق کرد و این آثار سبک او را به عنوان یکی از مولفین شعر فارسی جاودانه کرد.»
او با اشاره به دیگر اشعار آتشی گفت: «از میان اشعار زیبایی که آتشی سروده است شعرهای اسب سفید وحشی، عبدوی و جط که به اسم ظهور می شناسند، سمفونی دهم و پل بروکلین را دوست دارم. این چهار شعر ثمر چهار دهه تلاش او در زمینه شعر حماسی فارسی است که هر کدام نشانه یک دهه تلاش اوست.»
به گفته سپانلو سبک و ویژه گی های شعر آتشی در شیوه حماسه سراییش در شعر معاصر فارسی بود که با زمان محاوره ای آمیخته می شده است.
او در ادامه افزود: «این شیوه درست همان سبکی است که امروز به آن شعر پلی فونی گفته می شود. این در حالی است که امثال مثل آتشی آن روزها به صورت غریزی به چنین سبکی شعر می گفتند.»
سپانلو در پایان با اشاره به تمام ملت ایران به خصوص جامعه فرهنگی آن این ضایعه دردناک را تسلیت گفت.


 
منوچهر آتشي، آواي خاك را پاسخ داد
منوچهر آتشي شاعر، مترجم و از آخرين شاگردان نيما يوشيج ظهر امروز _ 29 آبان _ در بيمارستان سينا در گذشت. گزارش تصویری   
 فرصتی ای مرگ تا برای آخرین باربتم را بردارم و در این کوچه های مرده بنوازم و بخوانم به شور _ آتشی 


تهران _ ميراث خبر
گروه هنر: منوچهر آتشي حماسه سراي معاصر آواي خاك را در بيمارستان سينا پاسخ داد.
به گزارش ميراث خبر منوچهر آتشي شاعر معاصر و از آخرين بازماندگان شاگردان نيما يوشيج ظهر امروز يك‌شنبه 29 آبان ماه به دليل عارضه قلبي در بيمارستان سيناي تهران دارفاني را وداع گفت.
آتشي از هفته گذشته به دليل جراحي كليه در بيمارستان سينا بستري اما پس از خارج كردن كليه به‌خاطر نارسايي قلبي به بخش ccu منتقل شده و تحت مراقبت‌هاي پزشكي بود.
منوچهر آتشي ـ شاعر و مترجم - دوم مهرماه سال 1310 در دهرود دشتستان متولد شد. تحصيلات ابتدايي و متوسطه را در بوشهر به پايان رساند و در مقطع كارشناسي رشته‌ي زبان وادبيات انگليسي، فارغ‌التحصيل شد و در دبيرستان‌هاي قزوين، به امر دبيري پرداخت.
آتشي از سال 1333 اشعار خود را منتشر كرد. نخستين مجموعه‌ي شعر وي با عنوان «آهنگ ديگر» در سال 1339 در تهران چاپ شد و پس از اين مجموعه، دو مجموعه ديگر با نام‌هاي «آواي خاك» (تهران، 1347) و «ديدار در فلق» (تهران 1348) از او انتشار يافت. جز اين مجموعه‌هاي شعر، داستان «فونتامارا اثر ايگناتسيو سيلونه» را هم به زبان فارسي ترجمه از وي همچنين مجموعه‌هاي «وصف گل سوري» (1367)، «گندم و گيلاس»(1368)، «زيباتر از شكل قديم جهان» (1376)، «چه تلخ است اين سيب»(1378) و «حادثه در بامداد»(1380)، ترجمه‌ي آثاري چون دلاله (تورنتون وايلدر) و لنين (ماياكوفسكي) نيز در كارنامه‌ي ادبي آتشي به‌چشم مي‌خورد.
او يكي از شاعراني بود كه به شدت به سبك نيمايي وفادار بود و همه اشعارش را با استفاده از لحني حماسي مي‌سرود.
آتشي سال گذشته جايزه كتاب سال جمهوري اسلامي را دريافت كرد، او همچنين هفته گذشته در پنجمين همايش چهره‌هاي ماندگار به عنوان چهره ماندگار ادب و شعر برگزيده شد.
اسب سفيد وحشي تا حماسه خاک تاخت
آتشي آهنگ سفري ديگر کرد


 
بك نماينده اصولگرا طي نامه اي به ضرغامي؛
انتخاب منوچهر آتشي به عنوان يك چهره ماندگار در صدا و سيما يك حركت قبيح و غير قابل توجيه است

عوامل اين حركت قبيح بايد مجازات شوند
تهران- خبرگزاري كار ايران


عضو فراكسيون اصولگرايان مجلس هفتم در نامه‌‏اي به رييس صداوسيما از انتخاب منوچهر آتشي به عنوان يك چهره ماندگار انتقاد كرد.


به گزارش خبرنگار پارلماني "ايلنا"، شكرالله عطارزاده در نامه خود به ضرغامي كه يك نسخه از آن را در اختيار خبرنگاران قرارداد، مدعي شد: منوچهر آتشي چهره‌‏اي معلوم الحال، ضد انقلابي و مميز ساواك است.
وي به اين دلايل اقدام صداوسيما را حركت ناآگاهانه، حيرت انگيز و مشكوك خواند و اعتراض كرد.
نماينده بوشهر در اين نامه افزود: آتشي در طول دوران زندگي خود با اشاعه گرايشات لائيكي و ضد ديني با قلم مسموم خود ارزش‌‏هاي ديني و انقلابي را به باد تمسخر گرفت و در روزگاري كه حاكميت مطلق حكومت است نشانه پهلوي همه دارايي‌‏هاي اين مملكت را به تاراج برده بود با مدح رضاخان ملعون در اشعار خود رضايت حكومت محمدرضا و ساواك را به خود جلب كرد تا آنجا كه در افتخار مميزي ساواك را بدست آورد.
عطارزاده از ضرغامي خواست از طراحان و برنامه ريزان و كساني كه اين حركت ضد انقلابي را بر عهده داشته‌‏اند سوال كند بر چه مبنايي به اين حركت زشت ضد فرهنگي اقدام كرد‌‏ه‌‏اند و چگونه جوابگوي خرد شدن احساسات مردم متدين و انقلابي بوشهر خواهند بود.
نماينده بوشهر در پايان اين نامه، مراتب دردمندي و عذرخواهي خود را به مقام معظم رهبري اعلام كرده و مصرانه خواستار مجازات و برخورد با عوامل اين حركت قبيح و غير قابل توجيه شده است.


 


منوچهر آتشي درگذشت
تهران- خبرگزاري كار ايران


"منوچهر‌‏ آتشي"، شاعر دره ها و كوه ها،كه به خاطر جراحي كليه در بيمارستان سينا بستري شده بود، لحظاتي پيش دارفاني را وداع گفت.


به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا, وي قرار بود روز شنبه از بيمارستان مرخص شود اما به خاطر ناراحتي قلبي به CCU‏ منتقل و تحت مراقبت‌‏هاي پزشكي قرار گرفت و پس از وخامت حالش در بيمارستان سينا لحظاتي پيش با پاهايي از باران و رداها از مرزها فراتر رفت و جهان فاني را بدرود گفت.
منوچهر آتشي شاعر دره ها و كوه ها كه شعرهايش حال و هوايي خاص اقليم جنوب را دارد و آثاري چون" آهنگ ديگر" ,"غزل غزلهاي سرنا" منتشر كرده است و چند روز پيش به عنوان يكي از چهره هاي ماندگار اين مرز و بوم معرفي شد با پاهايي از باران و رداها از مرزها فراتر رفت و جهان فاني را بدرود گفت .
با يادش شعري از او را مرور مي كنيم
عبور آخر
با پاهايي از باران و رداها و دامن‌‏هاي از آب
از مغيلان زاران , آن همه بران
مي توان گذشت آسان
(تاريخ شعر اين را
مكتوب كرده )
البته
اگر آن خيسي خاص
موي و دهان و چانه ات را
تراوان شود
اين كه مي بيني هر خاري
گلبرگ لاله اي به منقار دارد
و هر ستاره از دهان خدايي پنهان مي برند
اين رمز زخمي مي گويد
من از صراط گذشته ام
گذشته ام
هر چند مستقيم
- چنان كه گفته بودند نبودند
نبود اما
من اكنون در دوزخم
و دست راست تو از آنطرف پل
در دست چپ من قفل است
مي توانم عبورت دهم ,
اما
حس مي كنم كه زبازوي راستم
- در انتهاي دنده ها
خبر چيني از فردوس
در كاربازي توطئه‌‏اي است
تا انقلاب دوزخي‌ ما را
خنثي كند
مي‌‏توانم آري
مي توانستم اگر باران
پيراهني از اكسيژن مي پوشاند
بر تو ...


 


شاپور جورکش:
كودك آتشي با كسي عناد نداشت

تهران- خبرگزاري كار ايران


شاپور جوركش گفت: از دست رفتن آواز خوان بزرگ انساني را به جامعه فرهنگي ايران تسليت مي گويم .
"شاپور جوركش" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, گفت‌‏: از دست رفتن آواز خوان بزرگ انساني را به جامعه فرهنگي ايران تسليت مي گويم تضاد بين نيازهاي روزمره و حس تعهد اجتماعي سرانجام آتشي را از درون درهم شكست .
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: در آتشي، كودكي بود كه با هيچ كسي عناد نداشت، اما از سوي ديگر ناملايمات اجتماعي و بي عدالتي ها شديدا بر او تاثير گذاشت، عيد نوروز امسال زماني كه مي خواستم به او تبريك بگويم به شدت گرفته بود وقتي علت را جويا شدم او اشاره به يكي از مقاله هاي كه بر عليه او با اجازه خودش در يكي از مجموعه ها منتشر شده بود، اشاره كرد.
جوركش با اشاره به حرف هايي كه اخيرا پس از انتخاب آتشي به عنوان چهره ماندگار مطرح شد، گفت‌‏: به نظر من وارد شدن به بعضي از عرصه ها مثل تعويض كليه است و با بعضي نفرات نمي سازد .
جوركش در پايان گفت‌‏: آتشي در شعر فارسي وضعيتي داشت در واقع او روحي سركوب گر و اقتدارگرا نداشت و در پي ايجاد چالش با كسي نبود .
مي روي تا شاخه اي ديگر بر آيد
هستي مرا اين بخشش مردانه آموخت
سخن خود را به پايان رساند


 


غزل تاجبخش:
آتشي پل ارتباطي شعر نيمايي با شعر سپيد بود

تهران- خبرگزاري كار ايران


منوچهر آتشي بي شك پل ارتباطي بين شعر نيمايي و شعر سپيد بود و اسطوره هاي كهن در شعر او به شكلي خاص جلوه كردند.
غزل تاجبخش در گفت وگو با خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا گفت: انتخاب منوچهر آتشي به عنوان چهره ماندگار مرا بسيار شگفت زده كرد چرا انتخاب چرا كه براي اولين بار بود كه يك شاعر به عنوان چره ماندگار مورد تقدير قرار مي گرفت و او كسي جز آتشي نبود.
وي در ادامه تصريح كرد: با شنيدن اين خبر صبح زود با آتشي تماس و به ايشان تبريك گفتم و ايشان را براي حضور در جلسه انجمن غزل دعوت كردم كه ايشان بيان كردند كه امروز قرار است در بيمارستان بستري شوند. كه متاسفانه مرگ بازگشتي براي او نگذاشت.
اين بانوي غزل سرا با اشاره به آتشي كه ارتباط بين شعر نيمايي و سپيد بود گفت: او در شعرش اسطوره كهن را به دنياي امروز آورده بود.


طي پيامي؛
دبير كل حزب اعتماد ملي در گذشت منوچهر آتشي را تسليت گفت

تهران- خبرگزاري كار ايران


مهدي كروبي؛ دبير كل حزب اعتماد ملي طي پيامي در گذشت شاعر ايراني منوچهر آتشي را تسليت گفت.
به گزارش "ايلنا" متن كامل اين پيام بدين شرح است: اينجانب در كنار افراد فرهنگ, هنر و ادب، سوگوارانه ضايعه درگذشت اين چهره ماندگار را به دوستاران عرصه ادب و جامعه فرهنگي كشور به ويژه مردم مهرگان بزرگ‌‏پرور استان بوشهر, تنگستان و دشتستان، تسليت مي‌‏گويم و از خداوند بزرگ براي آن عزيز، علو درجات و براي جامعه فرهنگي كشور جبران اين ضايعه و براي خانواده محترم آتشي صبر و بردباري آرزومندم.


 


اعتراض نماينده‌ بوشهر به صدا و سيما نسبت به انتخاب منوچهر آتشي به عنوان چهره ماندگار
 سرويس: مجلس
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مجلس


عطارزاده نماينده‌ي مردم بوشهر نسبت به انتخاب منوچهر آتشي به عنوان چهره ماندگار به صدا و سيما اعتراض كرد.
به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شكرالله عطارزاده در نامه‌اي به ضرغامي رييس سازمان صدا و سيما نسبت به انتخاب منوچهر آتشي انتقاد شديد كرد.
وي با برشمردن فعاليت‌هاي گذشته‌ي وي و اين حركت (انتخاب) را مشكوك و ناآگاهانه دانسته است و خواستار برخورد با عوامل اين انتخاب شده است.
 


اعضاي انجمن شاعران ايران از انتخاب منوچهر آتشي به‌عنوان چهره‌ي ماندگار حمايت كردند
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



اعضاي انجمن شاعران ايران در نامه‌اي به رييس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، از انتخاب منوچهر آتشي به‌عنوان چهره‌ي ماندگار سپاسگزاري كردند.
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) متن كامل نامه به شرح زير است:


"برادر ارجمند جناب آقاي مهندس عزت‌الله ضرغامي


با سلام و احترام، غرض از تصديع پس از تجديد ارادت و آرزوي سلامت، توفيق و سعادت روزافزون براي حضرت عالي و همكارانتان، تقديم داشتن صميمانه‌ترين سپاس‌هاي جامعه هنري و ادبي ايران به‌ويژه شاعران و اصحاب شعر جهت پذيرش پيشنهاد اين جمع و تحقق خواسته به حق و خداپسندانه ايشان مبني بر معرفي شاعر ارجمند معاصر استاد منوچهر آتشي به‌عنوان چهره ماندگار است كه به واقع اداي ديني است به پيشكسوتان واجب‌الاحترام و اسباب دلگرمي براي هنرآفرينان و صاحب قلماني كه در عين تلاش در جهت خلاقيت، ابداع و نوآوري، پيوند با ريشه‌هاي محكم هويت ملي و ديني و ابتناء بنياديهاي هنر وادبيات امروز را بر پايه‌هاي محكم فرهنگ و ادبيات اصيل اين سرزمين خواستارند. حسن نظر حضرت علي و حرمتي كه به راي پيشنهاد دهندگان نهاديد، بي‌مايه رضايت خاطر و سپاس‌مندي است.
خواهشمند است مراتب امتنان و تشكر صميمانه اين جانبان را به دست اندركاران مراسم بزرگداشت (چهره‌هاي ماندگار)‌ نيز ابلاغ فرماييد.


 


عيادت جمعي از مسوولان پيشين استان‌هاي فارس و بوشهر از منوچهر آتشي
 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



استاندار پيشين فارس، استاندار پيشين بوشهر و نماينده‌ي مردم بوشهر در مجلس شوراي اسلامي دور ششم با حضور در بيمارستان سينا تهران حال جسماني منوچهر آتشي را جويا شدند.
اين عيادت در حالي انجام شد كه حال عمومي آتشي از دقايقي قبل رو به وخامت نهاده بود.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، محمدابراهيم انصاري لاري - استاندار پيشين فارس - در اين ديدار با ياد كردن از او به عنوان چهره‌ي برجسته‌ي ادبيات معاصر كشور و تاكيد بر انكارناپذيري نقش او در تاريخ ادبيات معاصر، درباره انتقادهاي مطرح شده پس از معرفي او به عنوان چهره ماندگار گفت: اين حرف‌ها جايگاهي ندارد و كار صدا و سيما درست بوده است. ضمن اينكه در تجليل و تكريم از چهره‌هايي مثل منوچهر آتشي، كار صدا و سيما را حتا بايد نهادي كه نقش ملي‌تري دارد، دنبال كند.
او افزود: صدا و سيما دارد خلايي را در اين زمينه پر مي‌كند كه شايد در حوزه وظايفش نباشد. درواقع نظام بايد از چهره‌هاي ماندگار در حوزه‌هاي مختلف و ادبيات و شعر، ازجمله از امثال آتشي تجليل كند.
او همچنين گفت كه طرح اين انتقادات، ناشي از تنگ نظري و نداشتن شناخت كافي از فرهنگ و ادبيات معاصر و چهره‌هايي مثل آتشي است.
اسماعبل تبادار - استاندار سابق بوشهر - نيز در گفت‌وگويي با خبرنگار ايسنا متذكر شد: اين حرف‌ها نه تنها به جايگاه فرهنگي و شخصيت اجتماعي آتشي لطمه نمي‌زند، بلكه جايگاه او را در رابطه با مردم و فرهيختگان بالاتر مي‌برد.


وي افزود: شخصيت فرهنگي، اجتماعي و مردمي آتشي هم براي همگان از قديم تا حال شخص است و او به عنوان شخصيتي ماندگار مطرح است. ضمن اينكه شخصا به عنوان يك شهروند از صدا و سيما كه به برپايي اين جلسه براي تكريم و پاسداشت اين شخصيت اهتمام كرد، تشكر مي‌كنم.


محمد دادفر - نماينده‌ي مردم بوشهر در مجلس ششم - هم گفت: پيش از آنكه دستگاه‌هاي رسمي به فكر ماندگاري چهره آتشي افتاده باشند، او خود را در ادبيات معاصر ايران تثبيت كرده بود. آتشي در شكل ادبي، صاحب سبك و صاحب زبان خاص است. شاعر خنجرها، بوسه‌ها، پيمانها شاعري نيست كه در كشور ما ناشناخته باشد.


او همچنين با ياد كردن از آتشي به عنوان شاعري اهل انديشه گفت: شعر آتشي با جاري شدن بر زبان مردم، از او چهره‌اي ماندگار ساخته است و صدا و سيما با معرفي او به عنوان چهره ماندگار، به خودش ارزش ديگري اضافه مي‌كند.


دادفر همچنين يادآور شد: ديگراني هم كه از مطرح شدن نام آتشي و امثال او برآشفته مي‌شوند، درحقيقت غافلند كه "قبول خاطر و لطف سخن" به قول خواجه حافظ خداداد است و چيزي نيست كه توسط عده‌اي عطا و توسط ديگراني برداشته شود.از ارزش‌هاي آتشي هنوز باقيمانده‌هايي است كه بايد به آنها پرداخته شود و با اين اظهار نظرها چيزي از بزرگواري، انديشمندي و مردمي بودن او كم نمي‌شود.


 



حال منوچهر آتشي وخيم شد


 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



حال منوچهر آتشي - شاعر معاصر - كه در پي عمل جراحي كليه در بيمارستان بستري است، از دقايقي پيش رو به وخامت نهاد.
پزشك معالج آتشي كه بر بالين وي حاضر شده بود، در پاسخ به پرسش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: بيمار هنوز به وضعيت اغما نرفته، اما با توجه با اين‌كه امكان آن زياد است، تيم پزشكي در حال حاضر فعاليت‌هاي مربوط به احيا را انجام مي‌دهد؛ تا از اين اتفاق جلوگيري كند.



حافظ موسوي:
هنوز باور نمي‌كنم ... رفتن آتشي زود بود


 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


حافظ موسوي گفت: آتشي يكي از چند چهره نامدار شعر نو بود كه در اواخر دهه 30 و اوايل دهه 40 با شعرهاي طغياني و سركش ظهور كرد و در نخستين گامها، چنان محكم و استوار چهره نشان داد كه فروغ فرخزاد آشكارا لب به ستايشش گشود.
اين شاعر معاصر كه از همكاران منوچهر آتشي در مجله‌ي كارنامه بوده است، در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، افزود: چهره آتشي، چهره ياغي و سركشي بود كه از كوهستان آمده بود و پلشتي و ناپاكي زندگي را تاب نمي‌آورد. آتشي در «آهنگ ديگر» بر معيارهاي مسلط اخلاقي، سياسي و اجتماعي شوريد. كلاغ‌هاي بدآواز و جغدها، مطرودان و فرودستان را به شعر خود فراخواند و چندي پس از آن «اسب سفيد وحشي» را در خيابان‌هاي شعر فارسي به حركت درآورد. «عبدوي جط» را همان سال‌ها سرود، با مدال عقيق زخم بر سينه‌اش.


او ادامه داد: همان شعرها كافي بود تا آتشي را جاودانه كند، اما اين شاعر سركش و ناآرام كه گويي طبيعت در سرشتش جز شعر ننهاده بود، در آن ايستگاه‌ها توقف نكرد. آتشي در دهه 60، چنان نو جلوه كرد كه بسياري از هم سن و سالهايش را به تعجب واداشت. در آن منزلگاه‌ها هم نماند، همچنان مي‌ آمد، نوجو و نوگو، حتا در اين آخرين روزها، شعرهايي كه براي ما مي‌خواند نشان مي‌داد كه هنوز سر پرشورش آرام نگرفته است. آتشي در پيرسالي هم روحي سركش و جوان داشت.


موسوي همچنسن گفت: رفتن آتشي زود بود، خيال نمي‌كردم آن منوچهر كه اين روزها سخت در تكاپوي «دينگ دانگ»‌اش بود، چنين زود تنهايمان بگذارد. شب قبل از بستري شدن در بيمارستان به من زنگ زد، گفت: اين چند روز كه نيستم مراقب كارهاي من باش. خودم هم ممكن است در بيمارستان بتوانم مطالب حروف‌چيني شده را بخوانم و من به او دلداري مي‌دادم كه يك هفته تعطيل كردن كار وقفه چنداني نيست. اما او و من هيچ كدام فكر نمي‌كرديم كه اين هفه وقفه‌اي «چندان» است. هنوز باور نمي‌كنم.



سهيل محمودي:
منوچهر آتشي معلم همه‌ي نسل‌هاي شعري پس از خودش است


سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


سهيل محمودي با ياد كردن از منوچهر آتشي به عنوان معلم همه‌ي نسلهاي شعري پس از خودش، درگذشت او را ضايعه‌اي دانست كه ادبيات امروز آسيب زيادي از آن مي‌بيند.
اين شاعر به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: منوچهر آتشي جزو بازماندگان طراز اول شاعران پيرو نيما بوده است؛ كسي كه در اواخر دهه‌ي 30 مجموعه‌ي آهنگ ديگر را منتشر كرد و به‌خاطر ويژگي‌هاي اقليمي جنوب كه به خوبي به بازتاب آنها پرداخته، متفاوت‌ترين نوع شعر را داشت.
او افزود: آتشي از نسل فروغ و اخوان و سپهري و شايد تنها بازمانده‌ي اين نسل بود كه البته م. آزاد هم شاعري از همين نسل است و اين روزها حالش خوب نيست و به رسيدگي نياز دارد.
محمودي همچنين گفت: آتشي به يك معنا معلم همه‌ي نسلهاي پس از خودش، نسل قبل از ما، نسل ما و جوانهاي امروز است. او در اين سالها ارتباط نزديك با انجمن شاعران ايران داشت و در نشست‌ها و كنگره‌هاي شعر جوان حضور جدي داشت و راهنماي جوان‌ها بود.
وي در پايان تاكيد كرد: منوچهر آتشي و م.آزاد شاگردان بي‌واسطه نيما هستند.


 
 
عليرضا طبايي:
منوچهر آتشي از چهره‌هايي است كه آثارش در ادبيات معاصر خواهد ماند

 سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



به اعتقاد عليرضا طبايي، منوچهر آتشي از چهره‌هايي است كه آثارش در ادبيات معاصر خواهد ماند و به‌خصوص آثار اوليه‌ي او فراموش نشدني است.
اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) عنوان كرد: آتشي به عنوان يكي از شاگردان بلاواسطه‌ي نيما از شاعران نسل بعد از او بود كه همراه با شاعران ديگري مثل اخوان ثالث، شاملو، نادرپور، سپهري، فرخزاد و چند چهره‌ي ديگر راه نيما را ادامه دادند.
طبايي با اشاره اينكه آتشي فرزند بوشهر و دشتستان است، افزود: او در شعرش از همان سالهاي اول و قبل از انتشار كتابش، نشان داد كه يك روايت‌گر صميمي از محيط جنوب، مردم، فضا و محيط اطراف خودش است و شعرش به همين دليل از شعر ديگران متمايز بود.
او همچنين متذكر شد: يك ويژگي خاص حماسي در زبان شعرهاي اوليه‌ي آتشي بود كه اوج آن را در شعرهايي مثل "اسب سپيد وحشي" و "عبدوي جط" و چند شعر ديگر كه در همان دهه‌هاي 40 و 50 منتشر شد، مي‌توان ديد. به علت دارا بودن ديناميسم خاصي از زبان و بيان حماسي همراه با يك خشونت ذاتي، استواري و صميمت معصومانه، شعر آتشي بيانگر محيط جنوب، تشنگي و سوختگي سرزمينش و دردهاي مردمش بود، به همين دليل هم بعد از انتشار "آهنگ ديگر" در نيمه‌ي اول دهه‌ي 40 نشان داد كه دوستداران شعر معاصر و نيمايي با چهره‌ي تازه‌اي مواجه‌اند كه شعرش با ديگران تفاوت‌هايي دارد.
طبايي در ادامه يادآور شد: آتشي اين زبان را در سال‌هاي بعد هم ادامه داد، اما هيچ كدام از كتابهاي بعد از "آهنگ ديگر" آن موفقيت اوليه را به دنبال نياورد. با نزديك شدن به سال‌هاي انقلاب، آتشي هم مثل خيلي‌هاي ديگر در كوران زندگي گداخته و دچار افت و خيز شد. چندين و چند سال به دليل زندگي خاص و فقدان تلخ پسرش و دلايل ديگري از ادبيات دور شد. بعد از دهه‌ي اول انقلاب با زبان ديگري به اين عرصه وارد شد؛ اين بار اگرچه هنوز به آن پيشينه و زبان خودش وفادار بود، اما زبان تازه‌اي برگزيد و به شعري منثور روي آورد، با زبان ويژه‌اي كه بعدها اين زبان و شعر بيشتر به پست مدرن‌ شهره شد. آتشي همراه با چند نفر ديگر به عنوان يكي از كساني كه در اين زمينه راه و روش خاصي را ايجاد كرد، مورد توجه گروهي از شعردوستان و جوانان قرار گرفت.
او افزود: در اين سال‌هاي آخر به اين دليل كه مجبور بود براي گذران زندگي در جاهاي مختلف كار كند و در طول روز ناگزير به قلم زدن بود، فشار مضاعفي را بر خود وارد مي‌آورد. چندين و چند سال مسووليت صفحات شعر "كارنامه" را داشت كه بعضي‌ كارهايش در اين مجله ديگر نشاني از كارهاي گذشته نداشتند و آن وخامت زبان و مضامين برآمده از دل مردم ديگر در اين نوع آثار ديده نمي‌شد. او در اين سالها بيشتر به نقد روي آورد.


 
 
درگذشت منوچهر آتشی، شاعر معاصر ايرانی
منوچهر آتشی از آخرين شاگردان نيما يوشيج شناخته می شود
منوچهر آتشی، يکی از شاعران بزرگ معاصر ايران بر اثر ايست قلبی در سن ۷۴ سالگی جان سپرد.
خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، گزارش داده است که آقای آتشی هفته گذشته برای برداشتن يک تومور بدخيم کليه در بيمارستان سينا در تهران بستری شده بود. وی سپس در ۲۶ آبان دچار حمله قلبی شده است.
وی بعد از ظهر يکشنبه ۲۹ آبان جان سپرد. به گزارش ايرنا، آقای آتشی در سال ۱۳۱۰ در دشتستان استان بوشهر، در جنوب ايران به دنيا آمد و بعد از مهاجرت به تهران در رشته زبان و ادبيات انگليسی به تحصيل پرداخت. وی که امسال به عنوان چهره ماندگار شعر فارسی مورد تجليل قرار گرفت، آثاری همچون "آواز خاک"، "ديدار در فلق"، "برانتهای آغاز" و "وصف گل سوری" در کارنامه شعری خود دارد. آقای آتشی به سبک نيما يوشيج شعر می گفته است.



 
منوچهر آتشي درگذشت
منوچهر آتشي كه چند روز پيش به عنوان چهره‌ ماندگار معرفي شده بود،‌ ساعتي پيش به علت ايست قلبي در بيمارستان سينا درگذشت.
به گزارش فارس منوچهر آتشي دوم مهرماه سال 1310 در دهرود دشتستان متولد شد. وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در بوشهر گذراند سپس و به خدمت دولت درآمد.
آتشي مدتي آموزگار فرهنگ بود و سپس در سال 1339 به تهران آمد و در دانشسراي عالي به تحصيل پرداخت. او در مقطع كارشناسي رشته زبان و ادبيات انگليسي، فارغ‌التحصيل شد و مدتي هم به تدريس پرداخت.
وي كه از سال 1333 به انتشار اشعارش روي آورد، مجموعه‌هاي مختلفي چون «آواز خاك»،‌ «ديدار در فلق»،‌ «فونتامارا» كه ترجمه‌اي است از اثر ايگناتسيو سيلونه،‌ «وصف گل سوري»،‌ «گندم و گيلاس»، «زيباتر از شكل قديم جهان»، «چه تلخ است اين سيب» و «حادثه در بامداد» را از خود به يادگار گذاشته است.
شعري از مرحوم آتشي با عنوان «مي توانيم به ساحل برسيم»:
اندوهت را با من قسمت كن/ شاديت را با خاك/ و غرورت را با جوي نحيفي كه ميان سنگستان / مثل گنجشكي پر مي‌زند و مي‌گذرد/
اسب لخت غفلت در مرتع انديشه ما بسيار است/ با شترهاي سفيد صبر در واحه تنهايي/ مي‌توانيم به ساحل برسيم/ و از آنجا ناگهان


با هزاران قايق/ به جزيره‌هاي تازه برون جسته مرجان/ حمله‌ور گرديم/ تو غمت را با من قسمت كن/ علف سبز چشمانت را با خاك/ تا مداد من/ باغي از شعر برانگيزد/ تا از اين ورطه بي‌ايماني/ بيشه‌اي انبوه از خنجر برخيزد


پيام تسليت ضرغامي به مناسبت درگذشت منوچهر آتشي
رييس سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران در پيامي، درگذشت منوچهر آتشي، شاعر معاصر، را تسليت گفت.
به گزارش ايلنا، در پيام سيدعزت‌الله ضرغامي آمده است:كوچ تاب سوز و جان سوز شاعر توانا و چهره ماندگار شعر و ادب فارسي، استاد منوچهر آتشي، موجب تاثر و تالم فراوان شد.
شاعراني بزرگ و كم‌نظير در عرصه ادب و شعر انقلاب اسلامي و دفاع مقدس در نزد آتشي عزيز نكته‌ها آموختند و باليدند و ستارگان درخشان و فروزاني شدند كه ادبيات متعهد امروز كشور، معطر به عطر وجود آنان است.
اينجانب درگذشت استاد منوچهر آتشي را به همه شاعران، اديبان و چهره‌هاي ماندگار سپهر معرفت و انديشه تسليت و تعزيت عرض نموده و براي خانواده آن مرحوم صبر جميل و اجر جزيل از درگاه خداوند متعال مسالت مي نمايم.
سيد عزت الله ضرغامي


 



منوچهر آتشي از چهره ‌هاي ماندگار شعر و ادب ايران در گذشت
تهران ، ايرنا ‪۸۴/۰۸/۲۹‬
داخلي. فرهنگي. منوچهر آتشي.


" منوچهر آتشي " شاعر و مترجم مشهور ايراني و از چهره‌ هاي ماندگار شعر و ادب ساعت ‪ ۱۴‬روز يكشنبه به‌علت عارضه و ايست قلبي دربيمارستان سيناي تهران درسن ‪ ۷۴‬سالگي درگذشت.
آتشي در سال جاري به عنوان چهره ماندگار شعر فارسي برگزيده شده است.
به‌ گفته ‌يكي از كاركنان بخش "سي سي يو "بيمارستان سينا مرحوم آتشي پس از عمل جراحي تومور بدخيم كليه كه ‪ ۲۴‬آبانماه‌جاري انجام گرفت، دچارحمله شديد قلبي شد كه درپي آن از ‪ ۲۶‬ماه‌جاري در بخش سي سي يو اين بيمارستان بستري شده بود.
وي افزود : پيكر اين شاعر نامدار ايراني فردا(دوشنبه) از بيمارستان منتقل خواهد شد.
اين شاعر و مترجم دوم مهرماه سال ‪ ۱۳۱۰‬در بخش دهرود شهرستان دشتستان در استان بوشهر متولد شد.
آتشي درسال ‪ ۱۳۳۹‬به‌تهران آمد و در دانشسراي عالي، به تحصيل پرداخت، در مقطع كارشناسي رشته‌زبان و ادبيات‌انگليسي فارغ‌التحصيل شد.
مرحوم آتشي از آخرين شاگردان مستقيم "نيما يوشيج" بنيان‌گذار شعر نو پارسي بوده است.
وي كه همواره در دهه‌هاي ‪ ۵۰ ،۴۰‬و ‪ ۶۰‬به سبك نيمايي شعر مي‌سرود در دو دهه اخير با گرايش به شعر سپيد به طرح ديدگاه‌هاي جديدي در شعر پرداخت.
"آهنگ ديگر" سال ‪" ،۱۳۳۹‬آواز خاك" سال ‪" ،۱۳۴۷‬ديدار در فلق" سال ‪۱۳۴۸‬ ،"برانتهاي آغاز" ،"گزينه اشعار" سال ‪ ۱۳۶۵‬و "وصف گل سوري" سال ‪۱۳۷۰‬ از جمله آثار اين شاعر نامدار ايران است.


 


منوچهر آتشي درگذشت 


منوچهر آتشي كه چند روز پيش به عنوان چهره‌ ماندگار معرفي شده بود،‌ ساعتي پيش به علت ايست قلبي در بيمارستان سينا درگذشت.
به گزارش خبرگزاري فارس، منوچهر آتشي دوم مهرماه سال 1310 در دهرود دشتستان متولد شد. وي تحصيلات ابتدايي و متوسطه خود را در بوشهر گذراند سپس و به خدمت دولت درآمد.
آتشي مدتي آموزگار فرهنگ بود و سپس در سال 1339 به تهران آمد و در دانشسراي عالي به تحصيل پرداخت.
او در مقطع كارشناسي رشته زبان و ادبيات انگليسي، فارغ‌التحصيل شد و مدتي هم به تدريس پرداخت. وي كه از سال 1333 به انتشار اشعارش روي آورد، مجموعه‌هاي مختلفي چون «آواز خاك»،‌ «ديدار در فلق»،‌ «فونتامارا» كه ترجمه‌اي است از اثر ايگناتسيو سيلونه،‌ «وصف گل سوري»،‌ «گندم و گيلاس»، «زيباتر از شكل قديم جهان»، «چه تلخ است اين سيب» و «حادثه در بامداد» را از خود به يادگار گذاشته است.
شعري از مرحوم آتشي با عنوان «مي توانيم به ساحل برسيم»:
اندوهت را با من قسمت كن/ شاديت را با خاك/ و غرورت را با جوي نحيفي كه ميا�

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848