تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


November 10, 2005 11:04 PM

جمعه 20 آبان 84

وزيراطلاعات و فرهنگ‌افغانستان مرگ شاعر واديب اين كشور را محكوم كرد


 كابل، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪
خارجي. افغانستان. فرهنگي.


"سيد مخدوم رهين" وزير اطلاعات و فرهنگ افغانستان مرگ "ناديا انجمن" شاعر و اديب افغانستان را محكوم كرد.
وي روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: در حاليكه افغانستان با خشونت عليه زنان مبارزه مي‌كند، جنايتي چنين هولناك به زندگي يك جوان نقطه پايان مي‌گذارد.
رهين با اشاره به اينكه وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در مرگ ناديا انجمن سوگوار است از مقامات مسول خواست كه عامل اين حادثه هولناك را به جزاي اعمالش برساند.
روز گذشته خانم "ناديا انجمن" شاعر واديب افغان درشهر "هرات" در غرب افغانستان به قتل رسيد.
به گزارش مقامات امنيتي درغرب اين كشور اين شاعر جوان افغان، روز دوشنبه پس ازاينكه توسط شوهرش مورد ضرب و جرح قرار گرفت كشته شد.
ناديا در سال ‪ ۱۳۵۹‬در شهر هرات متولد و در ‪ ۱۵‬سالگي شروع به سرودن شعر كرد و اولين شعر وي به نام "گل دودي" در سال جاري درافغانستان منتشر شد.


 


جشنواره منطقه‌اي قصه‌گويي و مشاعره باانتخاب برترينها در سمنان پايان يافت


سمنان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي
داخلي. فرهنگي. جشنواره. كودكان.


اولين جشنواره منطقه‌اي قصه‌گويي و مشاعره مراكز كانون پنج استان كشور روز چهارشنبه با انتخاب برترينها در سمنان به كار خود پايان داد.
اين جشنواره با شركت مراكز فرهنگي هنري كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استانهاي خراسان شمالي، جنوبي و رضوي، گلستان و مازندران به مدت سه روز در سمنان برگزار شد.
در پايان اين جشنواره در قسمت قصه‌گويي مسرور وكيلي از مازندران، شهلا ملبوسي از گلستان، معصومه يوسف نژاد از مازندران و فرشته شهميرزادي از مازندران رتبه‌هاي اول تا چهارم را كسب كردند.
همچنين در قسمت مشاعره طاهره جعفرزاده از سمنان، محبوبه بزم‌آرا از خراسان، عصمت اسلامي از خراسان و مريم صرفي از سمنان حائز رتبه‌هاي برتر شدند.
در اين جشنواره ‪ ۴۰‬نفر از مربيان استانهاي منطقه چهار كشور به رقابت پرداختند كه در پايان هشت نفر برتر در رشته‌هاي قصه‌گويي و مشاعره به جشنواره كشوري راه يافتند.
در مراسم اختتاميه اين جشنواره كه با حضور استاندار سمنان در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان سمنان برگزار شد جوايز نفرات برتر به آنان اهدا شد.


 


عنوان خبر: يادداشت / فرامرز نايبي به بهانه زادروز نيما يوشيج، شاعر افسانه هاي طبيعت و عشق زاده كوهم، آواره ابر 


متن خبر:
 خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ) – گروه فرهنگ و هنر«زاده كوهم، آواره ابر/ به كه بر سبزه ام واگذارند/ با بهاري كه هستم در آغوش » گفته اند كه شعر راستين، گونه اي از الهام است و هر شعر راستين، تعبيري از تجربه زيسته شاعر از زندگي است،زندگي سرشارترين چشمه الهام شاعر است،اين زندگي تنها از آن تن نيست، بلكه بيشتر از آن روح است. واقعيت زندگي است و تجربه زيستن در درون او. دست آورد شعر- به معناي گسترده آن- در اين است آنچه را از واقعيت تجربه كرده، مي كاود و جلوه هاي زندگي را مانند جزيره اي از دل دريا بيرون مي كشد.
نيما شاعري راستين بود، زيرا شاعرانه مي زيست. خود مي گفت:« هر شعري محيط زندگي شاعر در زمان آفرينش آن است.»
يك آفرينش هنري و به ويژه شعري «فرافردي» است؛ يعني فراتر از ابعاد شخصي هنرمند است. چنان كه براي «فهميدن» آن حتي نيازي به آگاهي از سرگذشت و زندگينامه شخص شاعر نيست!
مجموعه «افسانه» در ميان آفرينشهاي شعري نيما يوشيج، يگانه است و منظومه اي است مملو از تفسير طبيعت و عشق، اما نه آن عشقي كه اغلب از آن از سوي شاعران شنيده ايم. مثلث شاعر و عاشق و افسانه، تصوير ديگري را به رويمان هنوز مي گشايد. در دامنه كوهرنگ، در دامنه شرقي آن، نقطه اي است كه از جمله شگفت ترين تابلوهاي طبيعت است: به سخن درآمدن سنگ! و آفرينش رود.
سادگي و رواني «افسانه»، شوريدگي و عشق و رنجي كه در آن موج مي زند، پيوند شگفت شعر و طبيعت، اشاره هاي روشن به زندگي مردم، تعهد شاعر به آزادي ويژگيهايي است كه بازتاب ساده و صميمانه زبان و انديشه شاعر است.
«دم، كه لبخنده هاي بهاران
بود با سبزه جويباران
از بر پرتو ماه تابان
در بن صخره كوهساران،
هر كجا، بزم و رزمي تو را بود.»
نيما مثل افسانه، ساده و روان است، بدون خدشه اي از بدخواهي و كينه جويي و بدانديشي، اوج يكرنگي انديشه و هنر و زندگي است. مي گفت: «ذوق و زندگي در حكم آب است. بايد آن را صاف و روان رها كرد. روح بايد به نسيم هاي وقت سحر شباهت داشته باشد و بي اعتنايي و وقار، فقط براي نوازش كردن گلها در فضاي عالم عبور كند.»
پيوند «افسانه» با «طبيعت» از جمله اوجهاي افسانه است.
گفته اند كمتر شاعر و هنرمندي تا به امروز طبيعت را مثل نيما توصيف كرده است و البته اين ريشه در زندگي و بوم او داشته است.
پدرش كشاورز بود و بيشترين تصاوير اشعارش را وامدار دوراني بود كه در زادگاهش- روستاي يوش مازندران- و در دل طبيعت و كوه و ييلاقها و قشلاقهاي آن مي گذارند. نيما همان گونه كه در زندگي شخص به روستا، جنگل و كوه دلبستگي داشت، در شعرش نيز اين احساس و ادراك و شعور شخصي اش از مضامين طبيعت را به خواننده جلوه گر مي ساخت.
او اما از درد مردم زمانه خويش نيز هيچ گاه غافل نبود. شعر «آي آدمها» يش گواهي كوچك بر اين ادعاست.
در شعر شاعران، معمولا طبيعت از زبان شاعر توصيف مي شود كه اين بسيار زيباست. اما در «افسانه» نيما طبيعت گويي بدون حضور شاعر با ما به همنشيني و گفت و گوست. او در كتاب «نامه ها»ي خود مي نويسد: «چرا مثل اين ابر منقلب نباشم. مثل اين ابر گريه نكنم؟ چرا مثل اين ابر متلاشي نشوم». و در جايي ديگر نيز: «و اين ابر نيست كه در بيرون گريه مي كند. اين تقليد از چشم من است.»
«بلبل بينوا ناله مي زد.
بر رخ سبزه، شب ژاله مي زد.
روي آن ماه، از گرمي عشق،
چون گل نار، تبخاله مي زد،
مي نوشتي تو هم سرگذشتي...»
افسانه به زبان مردم است؛ ساده و روشن. اما مثل غزلهاي حافظ، چند لايه كه در نگاه اول، چهره خود را جلوه نمي سازد. رواني زبان «افسانه» او به همان سادگي و صفاي اهالي كوهستان است. نيما با مردم، با چوپانان كاملا آشنا و همزمان بود. روزي به دوست شاعرش گفت: «براي اين كه بخواهي شعرهايت را فلان كشاورز و هيزم شكن به دست بگيرد و بخواند بايد بداني كه نيما چه طور حرف مي زند. دوست من به تو يادآوري مي كنم، هيزم شكن و كشاورز باش.» درباره شيوه زندگي و منش خود نيز مي نوشت: «با زارعان و چوپانان طوري صحبت كرده، نشست و برخاست مي كنم كه برادر با برادر. اين اخلاق ديرينه من است كه خود را هرگز به آن وادار نكرده ام.»
اتفاقا مردم مورد نظر نيما نيز مردمي ساده و زلال اند. بسان همان مردم نيك همولايتي اش كه از روستاي يوش و نور مازندران در دي ماه سال 1372 به تهران آمدند و در تالار وحدت در كنار پيكر نيما و افسانه اش، ني زدند و آواز كتولي سردادند.
به گونه اي ني زدند و خواندند كه گويي «نيما» در كنار آنان در جنگل بر سنگي نشسته و به آواز آنان گوش مي كرد! چرا كه پيش از اين در زمان حياتش مي گفت: «از تماشاي روح و حس جاري روستاييان لذت مي برم.»
او همواره صاف ترين و پاك ترين احساسات خود را در ميان اين مردم مي يافت كه «در كلبه هاي چوبين وحشي منزل دارند.
گاو مي دوشند و در اطراف جنگل به زراعت مشغولند و در زير ابرهاي دريا صيد ماهي مي كنند و در شبهاي تاريك در دخمه هاي مهيب جنگل، نيم سوزهاي آتش را به جاي چراغ مشتعل مي دارند.»
«در يكي كلبه خرد چوبين
طرف ويرانه اي ياد داري؟
كه يكي پيرزن روستايي
پنبه مي رشت وي كرد زاري
خامشي بود و تاريكي شب...
باد سرد از برون نعره مي زد
آتش اندر دل كلبه مي سوخت
دختري ناگه از در درآمد
كه همي گفت و بر سر همي كوفت
اي دل من، دل من، دل من!»
ف. نايبي
منابع: برگزيده نيما/ محمد حقوقي، افسانه نيما / مهاجراني، نيما يوشيج؛ نامه ها/ تدوين طاهباز.
 



هفتمين جشنواره داستان نويسان غرب كشور در بانه برگزار مي‌شود
 سنندج ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. داستان نويسي.


مسوول روابط عمومي اداره كل فرهنگ و ارساد اسلامي كردستان گفت: هفتمين جشنواره داستان نويسان غرب كشور از بيست و پنجم آبان ماه سال جاري به مدت دور روز در شهرستان بانه برگزار مي‌شود.
" كامل گلباغي " روز يكشنبه در گفت و گوبا ايرنا افزود: اين جشنواره با حضور بيش از ‪ ۱۰۰‬داستان نويس غرب كشور و در دو بخش فارسي و كردي برگزار مي‌شود.
وي اعلام كرد: تاكنون ‪ ۲۷۵‬داستان به زبان فارسي، ‪ ۵۷‬داستان به زبان كردي و چهار مقاله به دبيرخانه اين جشنواره ارسال شده است.
به گفته وي هيئت داوران پس از بررسي ‪ ۳۰‬داستان كردي و ‪ ۳۰‬داستان فارسي را براي حضور در بخش نهايي و مسابقه انتخاب مي‌كنند.
در اين جشنواره داستان نويسان استانهاي كردستان، اردبيل، آذربايجان شرقي، آذربايجان غربي، زنجان، همدان، كرمانشاه، ايلام، لرستان، چهارمحال و بختياري و خوزستان شركت دارند.
در پايان جشنواره سه داستان فارسي و سه داستان كردي به عنوان اثرات برتر انتخاب خواهند شد.


 


مجموعه داستان " سپيدرود زير سي و سه پل " نقد شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


مجموعه داستان "سپيد رود زير سي و سه پل " داراي يك نوع سادگي كلاسيك است و نويسنده به رغم نوآوري هايي در فرم ، در برخي از داستان‌‏ها شيوه‌‏‌‏اي كلاسيك دارد.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي كانون ادبيات ايران‌‏, در نشست يكصد و سي و چهارم كانون ادبيات ايران، "حامد يوسفي" در نقد مجموعه داستان" سپيد رود زيرسي و سه پل" نوشته "كيهان خانجاني" با بيان مطلب فوق گفت : نثر، فضاسازي و پرداخت كاراكترها به عنوان سه عنصر داستاني، در اين مجموعه پخته و بدون نقص است.
يوسفي افزود : يكي از آسيب‌‏هاي ادبيات داستاني امروز اين است كه به مفهوم كلاسيك چيزي براي تعريف كردن ندارد، اما اين مجموعه ، قصه هاي خود را به راحتي براي خواننده تعريف مي كند.
در ادامه اين نشست، "طلا نژاد حسن"، نويسنده و منتقد گفت : زبان قصه‌‏ها روايي و ساده است . مساله لحن درقصه‌‏ها مطرح است كه ازبار عاطفي ، اجتماعي و بازگوكنندگي برخوردار است كه اين مساله ارتباط ميان متن و خواننده را تقويت مي‌‏كند.
نژاد حسن افزود : جزئي نگري و روايت‌‏هاي جز به جز صحنه‌‏ها از ويژگي‌‏هاي اين مجموعه است كه برخلاف نظر "يوسفي" ، ساختاري مدرن به داستان‌‏ها داده است.
"محمدرضا گودرزي" نيز با بيان اينكه كانون روايت دربسياري از داستان‌‏ها دروني است و اين يكي از مبناهاي مدرن بودن داستان هاست گفت : بيان تاثير و تاثرات خود از جهان، جستجوي كيستي و چيستي خود، اگر با راوي اول شخص هماهنگ شود، ديدگاه مدرن به وجود مي آيد . اين مجموعه داستان گرايش واقع گرايي مدرن دارد.
گودرزي اظهارداشت : پس زمينه اكثر داستان‌‏ها فضاي سياسي و اجتماعي است و تقابل فقر و ثروت برجسته مي شود. در واقع تقابل ها و تضادها دغدغه اصلي نويسنده است.
اين منتقد افزود : نويسنده به ديدگاه روان شناختي و جامعه شناختي توجه دارد . عمده ترين ديدگاه اين مجموعه منظري جهان شناختي است . عنصر انديشه اي كه ما را به سمت معنا مي كشد، البته باعث نشده تا از عناصر زيباشناختي متن غافل باشيم.
مجموعه داستان "سپيد رود زير سي و سه پل" متشكل از 15 داستان كوتاه است كه نشر "فرهنگ ايليا" در رشت آن را منتشر كرده است.


 


 هوشنگ مرادي كرماني در هم انديشي سينما و ادبيات: داستان هاي ايراني، ريشه در نقالي دارد 


خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا ) – گروه فرهنگ و هنر
نويسنده امروز، قبل از نويسنده شدن، يك سينماگر است.
به گزارش خبرنگار ايانا، هوشنگ مرادي كرماني با بيان اين مطلب در «هم انديشي سينما و ادبيات» گفت: بشر اوليه قبل از نويسنده شدن نيز سينماگر بوده است. چرا كه تصاوير روي ديواره غارها، مجسمه هاي كهن و تصاوير روي ظروف سفالي گواه اين امر است كه ذهن بشر از ابتدا همواره دوست داشته حركت داشته باشد و اطلاق عنوان ذهن تصويري براي او بي مورد نيست.
نويسنده «قصه هاي مجيد» افزود: رمانهاي ما ريشه در نقالي دارد.
رمان اثري هنري است كه با يك نفر رابطه مستقيم دارد و يك نفر آن را انتخاب مي كند ومي خرد ولي وقتي به سينما راه پيدا كرد براي «جمع» به نمايش درمي آيد و وقتي به صورت تصويري درمي آيد، درشت تر مي شود.
وي با بيان اين كه عنصر ايجاز در تعدادي از رمانهاي ايراني غيبت دارد، اظهار داشت: تعداد زيادي از رمانهاي بلند، صحنه هاي زيادي دارند و در اصطلاح، كشدار و تهي از حادثه هستند و بيشتر حالت شرح و توصيف دارند.
هوشنگ مرادي كرماني كه عنوان «بررسي متون مناسب براي اقتباس سينمايي» را براي سخنراني خود برگزيده بود، گفت: اقتباس ادبي يا تبديل رمان به فيلم در تمام دنيا انجام مي شود و نه چيز تازه اي است و نه اين كه به بن بست رسيده است. در حدود شصت درصد آثار سينمايي معروف جهان از روي همين رمانهاي ادبي ساخته شده است و تقريبا خوب جواب داده اند. اما فكر نمي كنم سينما و ادبيات در كشور ما رابطه خيلي تنگاتنگي داشته باشد. يكي از دلايل آن اين است كه خود نويسندگان رغبتي نشان نمي دهند، به ويژه آنهايي كه براي بزرگسالان مي نويسند.
چون معمولا در اين رمانها ممكن است هدفهاي غيرهنري و سياسي وجود داشته باشد كه وقتي تبديل به فيلم مي شود، درشت تر مي شود و در سينما نمي توان آنها را گفت. از سوي ديگر نيز تهيه كنندگان براي خريد رمان بايد پول بسيار زيادي بپردازند اين است كه مي روند سراغ كارگرداني كه خودش هم نويسنده باشد.
هوشنگ مرادي كرماني از نويسندگاني است كه به گفته خود تاكنون از 27 نوشته او اثر سينمايي، تلويزيوني و راديويي تهيه شده است. آخرين اثر منتشر شده او «شما كه غريبه نيستيد» نام دارد.
وي متولد روستاي سيرچ كرمان و فارغ التحصيل زبان انگليسي از دانشگاه تهران است.


 


شماره جديد فصلنامه "شعر" و ماهنامه "صحنه" منتشر شد
 تهران، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬
داخلي. فرهنگي. فصل‌نامه. ماهنامه.


شماره جديد فصلنامه "شعر" و ماهنامه تخصصي تئاتر با عنوان "صحنه" به مديرمسوولي "حسن بنيانيان" منتشر شد.
مطالب فصلنامه‌شعر در بخش‌هايي باعنوان "عطار، تمثيل و سمبوليسم عرفاني"، "قصيده‌واره صدا"، "در همه فصول"، "ناكجاآباد درشعر معاصر"،"سهراب در سپهر شعر تاجيك"، "خوابي‌كه از سرت پريد"، "لطفا كاري به‌كار شعر نداشته باشيد"، "سيب مدهوش در آغوش حنا افتاده است" و "هفت غزل" ارايه شده است.
"فصلي‌از منظومه ديوان خدا"، "چراغ‌هايي كه‌خاموش بودند"، "از دور مي‌درخشي و مي‌آيي"، "دوشنبه عزيز سلام"، "چه بوي سفري در اين اتاق پيچيده است"، "از حنجره‌هاي شرقي"، "درست مثل بهار"، "بوي پيراهن يوسف"، "درآمدي بر رفتار شناسي ادبي" و "حالا هايكويي هستم بر لبان رهگذران" عنوان ديگر مطالب اين فصلنامه ادبي است.
اين فصلنامه همچنين با "نيلوفر لاري‌پور" و "ترانه جوانبخت" گفت‌وگوهاي جداگانه‌اي در اين شماره خود به چاپ رسانده است.
فصلنامه شعر در ‪ ۱۱۶‬صفحه و با قيمت شش هزار ريال روي پيشخوان روزنامه فروشي‌ها قرار گرفته است.
"دو جستاره پيرامون نمايشنامه‌خواني"، "درمعرفي ريچارد هادسن"، "لباس در تئاتر"، "اقتصاد تئاتر"، "بيومكانيك"، "زبان‌ومذهب درگفتار ساموئل جانسون" و "بازيگري، خلق يا تقليد؟" عنوان مقاله‌هاي اين شماره ماهنامه صحنه است.
صحنه در اين‌شماره خود گفت‌وگوهايي جداگانه با "لاله تقيان"، "جلال ستاري"، "مهين اسكويي"، "ايرج صغيري"، "رضا كرم‌رضايي"، "محمداسماعيل ياري" و "تاجبخش فنائيان" انجام داده است.
"تقابل نقد تئاتر انگليسي و آمريكايي"، "از پوسته تا پوسته"، "سايه‌اي از شبيه مضحك"، "برشي تلخ از زندگي آدم‌هاي حسرت زده"، "ديدني با ملاحظاتي چند"، "قدم‌زدن درتاريكي باچشماني باز"، "فقط جسارت كافي نيست"، "ليرشاه"، "اثري فاخر و كلاسيك" و "بدترين راه ممكن" عنوان مطالب بخش نقد مقاله اين ماهنامه است.
اين ماهنامه در گزارشي با عنوان "يك تير و چند "نشان"" به روند برگزاري جشن ملي تئاتر فجر پرداخته است.
ماهنامه صحنه در ‪ ۸۰‬صفحه و با قيمت پنج هزار ريال روي پيشخوان روزنامه فروشي‌ها قرار گرفته است.


 


همايش بزرگداشت چهره‌هاي برجسته شعر و ادب ايران در فيليپين برگزار شد


كوالالامپور، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‬ صدا
خارجي. فيليپين. فرهنگي. همايش.


همايش بزرگداشت چهره‌هاي برجسته شعر و ادب ايران با شركت مقامهاي فرهنگي و استادان دانشگاههاي فيليپين برگزار شد.
به گزارش روز سه‌شنبه روابط عمومي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در مانيل ، در اين همايش يك روزه خانم "فهيدالگو" وزير آموزش ، فرهنگ و ورزش فيليپين در پيامي خطاب به همايش ، ايران را كشوري دانست كه در شكل‌گيري تمدن جهاني سهم بالايي دارد.
وي از فردوسي ، خيام ،انوري ، مولانا، سعدي و حافظ به عنوان فرهيختگاني نام برد كه جهان به وجود آنان افتخار مي‌كند.
"آرمين لويزترو" رييس مجموعه دانشگاهي "دلاسال" مانيل به عنوان ميزبان برگزاري اين نشست طي سخناني ، اين اقدام را فرصتي مناسب براي استادان و دانشجويان دانشگاه در آشنايي با چهره‌هاي جهاني ادب ايران تلقي و آن را آغازي خوب براي نزديكي مردم جهان دانست.
دكتر "رونالد بايتان" رييس دانشكده ادبيات دانشگاه‌دالاسال نيز طي سخناني ادبيات ، شعر و شاعري را وسيله‌اي موثر براي ايجاد پل ارتباطي ميان مردم با فرهنگها و عقايد مختلف دانست و شعر را زبان قلب انسانها قلمداد كرد.
در اين همايش "جلال كلانتري" سفير جمهوري اسلامي ايران در مانيل نيز بر اهميت ادبيات و شعر و شاعران بزرگ ايران و تاثيرگذاري فرهنگ ديرينه كشور در پهنه جهان تاكيد كرد.
"مهدي ركني" رايزن فرهنگي ايران در فيليپين با تقدير از شركت ادب دوستان ايراني و خارجي در اين همايش ، پيام حجت‌الاسلام و المسلمين "محمدي عراقي" رييس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي را قرايت كرد.
وي در اين پيام ، از مولانا جلاالدين شاعر ، عارف و متفكر بزرگ به‌عنوان سفير دوستي براي مردم جهان به دور از مرزهاي جغرافيايي اشاره كرد.


 


شعر 43 منتشر شد
تهران- خبرگزاري كار ايران


چهل و سومين شماره از فصل‌‏نامه" شعر" ، ويژه تابستان84 با آثاري از مرحوم دكتر سيد حسن حسيني ، دكتر ترانه جوانبخت ، سيدعلي ميرافضلي ، محمدحسين جعفريان ، ضياءالدين ترابي و ... به كوشش انتشارات" سوره مهر " منتشر شد.
به گزارذش گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ، در اين شماره از " شعر " مي‏خوانيم :
"عطار،تمثيل و سمبوليسم‏عرفاني" مقاله‏اي از دكتر سيد حسن حسيني," قصيده وارة صدا "مادح خورشيد - مداح خود است و " ناكجاآباد در شعرمعاصر " از مرتضي اميري اسفندقه ,"سهراب در سپهر شعرتاجيك " ازشاه منصور خواجه اف (تاجيكستان ), " خوابي كه از سرت پريد من بودم " اشعار مهرنوش قربانعلي ، "لطفا ًكاري به كار شعر نداشته باشيد "مقاله‏اي از اسماعيل اميني ," سيب مدهوش درآغوش حنا افتاده است " و "ققنوس" اشعاري از خسرو نوربخش ، "هفت غزل" از علي سيران ، "اعتدال ؛ حتي در ساختارشكني" ادبيات فارسي درخارج ازمرزها و شعر پست مدرن درگفت و گوي شعر با دكترترانه جوانبخت ," فصلي از منظومه ديوان خدا " از ميراحمد ميراحسان , چهارده شعر از حميدرضا شكارسري , چند شعرتازه از فاضل نظري , " چراغ هايي كه خاموش بودند! " بازخواني شعر"خرابه ها " از دفتر "رنگ هاي فتنه دنيا " از علي محمد مؤدب ," از دور مي درخشي و مي‏آيي " بازخواني غزلي از ايلشن جلاسي ( علي محمد مؤدب ) ," دوشنبه عزيز سلام " يادداشت‏هاي سفر تاجيكستان ,"حالا هايكويي‏ هستم بر لبان رهگذران "شعرهايي از دفتر"حالا نام ديگري دارم "و "وقتي باران پيانو مي‏زند " اثر ساغر شفيعي ,"ترانه و ترانه‏سرايي " درگفت و گو با نيلوفرلاري پور ( پارسامسرور ) , " نقدي بركتاب مسيح ما در نوشته پوران فرخزاد " نشان زن در زندگاني و آثار احمدشاملو (مصطفي عليپور) ,"چه بوي سفري در اين اتاق پيچيده است"پنج شعر از محمدحسين جعفريان ," ازحنجره هاي شرقي "مروري بر دگرگوني‏هاي شعرمهاجرت افغانستان (رضاچهرقاني برچلويي ) ," درست مثل بهار" اشعاري از سيناعلي‏محمدي , " وشعر يعني همين "... يادداشتي بر مجموعة " از نامه اي حك شده بر سنگ" ‏سروده ضياءالدين ترابي ,"بوي پيراهن يوسف "پا به پاي هم با يك غزل از بيدل (محمدكاظم كاظمي ) ," شعرآلمان‏شرقي "ترجمه اي ازضياءالدين ترابي , " درآمدي بر رفتارشناسي‏ ادبي " از رضا اسماعيلي ( بخش دوم )," فرهنگسراي اشراق " از شراره كامراني ," شب شعر و موسيقي " مهرآب " آغازي مبارك براي فعاليت‏هاي حلقه ادبي " اتفاق " و "تازه‏هاي نشر ".
فصلنامه شعر به صاحب امتيازي حوزه هنري و مدير مسوولي" حسن بنيانيان" و سردبيري " مصطفي محدثي خراساني" هم اكنون در پيشخوان روزنامه فروشي‏هاست .


 


جعفر ابراهيمي :
موضوع اصلي جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان امسال ، شعر است

تهران- خبرگزاري كار ايران


با هدف اشاعه ادبيات كودك در مطبوعات ، نهمين جشنواره مطبوعات كودك و نوجوان از 21 تا 26 آبان ماه در كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان برگزار مي شود.
به گزارش خبرنگار فرهنگ و انديشه ايلنا ," جعفر ابراهيمي"(شاهد) ، دبير نهمين جشنواره مطبوعات كودك با بيان اين مطلب در نشست مطبوعاتي كه مناسبت برگزاري اين جشنواره برگزار شده بود ، افزود : 13 بخش در در نهمين جشنواره مطبوعات كودك برگزار مي شود كه 51 عنوان نشريه نيز در اين جشنواره جضور دارند و هدف اصلي جشنواره تخصصي شدن مطبوعات كودك است.
دبير نهمين دوره جشنواره مطبوعات كودك ، با اشاره به بخش هاي اين جشنواره گفت ‌‏: بخش‌‏هاي اين جشنواره شامل طنز , مقاله ‌‏, سرمقاله , يادداشت ‌‏, گرافيك ( كه شامل طرح روي جلد , تصاوير داخل نشريه ) ، شعر شاعران حرفه‌‏اي كه در دو بخش كودك و نوجوان جداگانه بررسي مي شود ، ترجمه ديني , داستان تاليفي , گفت و گو , گزارش و عكس است.
وي در ادامه ياد آور شد‌‏ : در دوره هاي قبل عكسي در جشنواره جايگاهي نداشت ، ولي امسال تصميم گرفتيم كه به عكس نيز بها دهيم.
جعفر ابراهيمي ف با اشاره به نحوه داوري آثار ارسالي جشنواره گفت ‌‏: امسال به دليل بالا بودن تعداد آثار ارسالي جشنواره آثار ارسالي در 2 مرحله مورد داوري قرار گرفت و پس از داوري نخست اين آثار به داوران سپرده شد كه در رشته طنز منوچهر احترامي , شهرام شفيعي و جعفر ابراهيمي ( شاهد ) ، در رشته مقاله , علي رضا حافظي , حسن مير عابديني و كاشفي خوانساري , در رشته يادداشت , دكتر حسن احمدي , امير حسن فردي و حسن قندي , در بخش تصويرگري ، همتي , علي اكبر صادقي , كاظم طلايي , در شعر مصطفي رحماندوست ‌‏, بيوك ملكي و شكوه قاسم نيا , شعر مخاطب محمود پور وهاب , اسدالله شجاعي و بابك نيك طلب , در بخش علمي , مجيد عميق , مجيد جلالي نيا و محمود سالك , در بخش ترجمه , چيستا يثربي , زهرا احمدي و محمود حكيمي ، در بخش ديني حميد گروگان , محمد ناصري و محمد ميركياني , در بخش داستان حسين فتاحي , حميدرضا شاه آبادي و محمد رضا بايرامي و در بخش عكس بهمن جلالي , آثار را داوري مي كنند.
وي افزود‌‏ : همچنين در بخش گفت و گزارش حسين قندي , حسن احمدي , فريدون صديقي و در بخش داستان مخاطب اسدالله شعباني , افسانه شعبان نژاد و جعفر ابراهيمي شاهد , آثار رسيده به دبيرخانه جشنواره را داوري مي كنند.
دبير نهمين جشنواره مطبوعات در ادامه گفت : با توجه به اين كه شعر در مطبوعات سير نزولي داشته و بحران بدي دامن شعر را گرفته است‌‏ , بر آن شديم تا امسال كتاب جشنواره را به شعر اختصاص بدهيم . همچنين در جشنواره امسال از 4 نفر از بزرگان عرصه هاي شعر كودك , داستان كودك , گرافيك و سردبير مطبوعات تقدير مي‌‏كنيم و در نمايشگاه امسال غرفه‌‏اي را در روز نكوداشت براي اين افراد در نظر گرفته ايم كه بتوانند با مخاطبان خود ارتباط برقرار كنند.
ابراهيمي گفت ‌‏: امسال ، طي مراسمي ، گروهي از شركت كنندگان نيز به ديدار " ژانت ميخائيليان" گرافيست كهنه كار عرصه كودك خواهند رفت.
وي افزود ‌‏: جشنواره مطبوعات كودك امسال ، ساعت 10 صبح روز 21 آبان ماه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان آغاز به كار خواهد كرد و تا روز 26 آبان ماه ادامه خواهد داشت . ضمن آن كه ساعت كار جشنواره از 18-9 خواهند بود . هر روز صبح نيز در جشنواره براي كودكان اجراي نمايش خواهيم داشت و امسال به برگزيدگان ، يك لوح زرين و 3 سكه , لوح افتخار و 2 سكه و لوح سپاس و 1 سكه خواهيم داد و برندگان كودك و نوجوان هم دو دوربين حرفه اي هديه خواهند گرفت.


 


۱۴۰‬شاعر محب اهل بيت كشور در كنگره شعر ولايي در خوزستان شركت مي‌كنند
 اهواز، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪‬
داخلي. فرهنگي. شعر.


‪ ۱۴۰‬نفر از شاعران محب اهل بيت عصمت و طهارت كشور در نخستين كنگره شعر ولايي كه آذرماه در اهواز برگزار مي‌شود، شركت مي‌كنند.
به گزارش روز سه‌شنبه كميته اطلاع رساني اين كنگره، در بخش مسابقه تعداد ‪ ۸۱۲‬اثر از شاعران سراسر كشور به دبيرخانه كنگره ارسال شده است.
از ‪ ۱۱‬استان كشور در بخش مسابقه شركت خواهند داشت كه از هراستان پنج نفر به عنوان افراد برگزيده انتخاب مي‌شوند.
بخش برگزيدگان شهرستانهاي استان خوزستان نيز به طور مجزا برگزارخواهد شد.
دراين كنگره از شاعران برجسته چند كشورخارجي نيز دعوت شده است.
آثاري كه به اين كنگره ارسال شده وقراراست در مراسم قرائت شود درموضوع صفات، مناقب، كرامات، علم و ائمه معصومين (ع) خواهد بود.
نخستين كنگره شعر ولايي كشور در خوزستان با يادمان "دعبل خزاعي" كه از شاعران و مداحان ائمه معصومين (ع) است برگزار مي‌شود.


 


اين بار مسابقه داستان هاي 50 هزاركلمه اي در اروپا و آمريكا
بیش از چهل هزار نویسنده از سراسر جهان برای شرکت درمسابقه اينترنتي داستان هاي 50 هزاركلمه اي ثبت نام کرده اند.اين عده بايد در يك ماه يك زمان 50 هزار كلمه و در يك روز 1600 كلمه بنويسند.  


تهران_ ميراث خبر
سايت کتاب_گروه بين الملل: احتمالاًً تا به حال با کسي برخورد کرده ايد که ادعا کند که يک روز بالاخره يک رمان خواهد نوشت.
اين "يک روز" براي هزاران نفر از مردم جهان از نيمه شب سي و يکم اکتبر آغاز شده است.
وب سايت “NaNoWriMo” هر ساله مسابقه اي را به مناسبت ماه رمان نويسي ملي آمريکا، کانادا و فرانسه آغاز مي کند که در آن شرکت کنندگان بايد نوشتن يک رمان پنجاه هزار کلمه اي (175 صفحه اي) را از نيمه شب سي و يکم اکتبر( 9 آبان) آغاز کرده و در نيمه شب سي ام نوامبر ( 9 آذر) به پايان برسانند. اگر محاسبه کنيم اين به معناي نوشتن 1600 کلمه در يک روز است!
به دليل محدوديت زماني اين مسابقه، معيار انتخاب برندگان تنها بر اساس کميت (تعداد کلمات) است نه کيفيت رمان.
بر اساس آمار سايت “NaNoWriMo” امسال بيش از چهل هزار نويسنده از سراسر جهان براي شرکت در اين مسابقه ثبت نام کرده اند.
در سال 2004 چهل و دو هزار نويسنده در اين مسابقه شرکت کرده بودند و شش هزار نفر از آنها موفق شدند که رمان پنجاه هزار کلمه اي خود را در نيمه شب سي ام نوامبر 2004 به پايان برسانند و نام خود را در ليست قهرمانان ماه رمان نويسي ثبت کنند.
بعضي از اين نويسندگان سومين سال است که در اين مسابقه شرکت مي کنند تا براي سومين بار سرعت خود را در نوشتن يک رمان محک بزنند.
شما هم مي توانيد براي شرکت در اين مسابقه جهاني در سايت http://www.nanowrimo.org/register.php ثبت نام کنيد.



 
برگزيدگان داستان هاي 88 كلمه اي معرفي شدند
همزمان با بزرگداشت"محمد علی جمالزاده"از ده نفرازبرگزیدگان مسابقه داستان هاي های 88 کلمه تقدیر شد. در اين مراسم كه جمع كثيري از نويسندگان،مترجمان،ناشران و روزنامه نگاران و شركت كنندگان در مسابقه داستان هاي 88 كلمه اي حضور داشتند، هيات داوران برگزيدگان مسابقه داستان هاي 88 كلمه اي را معرفي كردند. گزارش تصویری مراسم   


تهران _ ميراث خبر
سايت کتاب _ گروه خبر : مراسم اعلام نتايج مسابقه داستان هاي 88 كلمه اي با حضور نويسندگان، مترجمان،ناشران، روزنامه نگاران و شركت كنندگان در مسابقه داستان هاي 88 كلمه اي عصر ديروز در تالار آبي كاخ نياوران همزمان با سالمرگ "محمد علي جمالزاده"برگزار شد.در اين مراسم از ده نفر از برگزيدگان مسابقه اينترنتي داستان هاي 88 کلمه تقدير شد.
در ابتداي مراسم "جواد مجابي" بيانيه هيات داوران مسابقه را قرائت كرد. در اين بيانيه به حجم زياد آثار ارسال شده اشاره شده بود و داوران روش اجراي اين مسابقه را به آزادراهي براي نوشتن بي دغدغه براي جوانان تشبيه كرده بودند اما نكته اي كه داوران را متعجب كرده بود درونمايه داستان ها بود كه بيشتر زمينه مرگ انديشي داشتند. "شهلاپروين روح " ديگر عضو هيات داوران پس از ذکرسخنان كوتاهي درباره نحوه داوري، مسابقه اينترنتي داستان هاي 88 کلمه اي را فرصتي براي جوانان گمنام و علاقه مند به داستان نويسي دانست و گفت:«هميشه يک نويسنده ابتدا بايد با زحمت زيادي داستان خود را در کتابي منتشر کند. بعد اگر شانس داشته باشد و داستان خوبي نوشته باشد، احتمالا جايزه اي را هم مي برد اما در اين مسابقه، با توجه به نحوه اجراي مسابقه و داوري آن، افراد زيادي مي توانند خود را مطرح کنند و در مسيري وارونه نسبت حالت قبل، ابتدا جايزه دريافت دارند و سپس داستانشان در مجموعه اي چاپ شود که احتمالا فروش خوبي هم دارد." پروين روح سپس "محسن اکبر زاده"_ 25 ساله_ را به عنوان نفر اول برگزيده هيات داوران معرفي کرد. جوايز نفر اول شامل لوح تقدير، يك دستگاه لپ تاب( رايانه قابل حمل)، کتاب و اشتراک يک ساله مجله بخارا بود.
"ابوتراب خسروي" يكي ديگر از اعضاي هيات داوران نيز " حسين نيازي"_ 25 ساله _ را به عنوان برگزيده دوم اعلام كرد و جوايز او را شامل: لوح تقدير، رايانه جيبي و کتاب را به او اهدا كرد. جواد مجابي نيز " محبوبه شريف مهرآبادي"_ 19 ساله_ را به عنوان برگزيده سوم، مسابقه داستان هاي 88 کلمه اي معرفي کرد و جوايز او را شامل لوح تقدير، رايانه جيبي و کتاب را اهدا کرد.
هفت برگزيده ديگر اين مسابقه توسط "محمد بهارلو" و "مجيد باقر نژاد"، رييس هيات مديره خبرگزاري ميراث فرهنگي معرفي شدند و جوائز خود را دريافت کردند.
اين نفرات به ترتيب "علي عبدي"، 19 ساله_ "اعظم ايرانشاهي"، 23 ساله_ "امير حسين ايرانشاهي"،_ "فراز حمزه اي"، 21 ساله_ "مژگان باباوندي"، 40 ساله_ "پويا رازي"، 21 ساله_ و "شهرزاد عالم فتحي" بودند که موفق به دريافت لوح تقدير و کتاب شدند.
پس از اهداي جوايز، "بهارلو" با ارائه توضيحاتي در خصوص داستان نويسي جمالزاده، از او به عنوان نوآور داستان نويسي نوين ايران تمجيد کرد. او جمالزاده را نويسنده اي آگاه به سبک هاي مدرن داستان نويسي دانست و گفت:«جمالزاده در زماني که بسياري از بزرگان ايران شناخت چنداني از داستان هاي غربي نداشتند، نقدي بر «اوليس»، نوشته "جيمز جويس" که سخت ترين رمان غربي هاست ، نوشت. اگرچه او اعتقادي به قالب هاي غربي داستان نويسي نداشت اما دليل نمي شود او را به عدم شناخت داستان هاي مدرن غربي متهم کرد.»
در انتهاي مراسم با حضور "نجف دريابندري" از هيات داوران مسابقه داستان هاي 88 کلمه اي تقدير شد و جوايزي توسط نمايندگي ساعت swatch سوييس در ايران به آنها اهدا شد.
از بخش هاي ديگر اين برنامه پخش فيلمي از زندگي "محمد علي جمالزاده" و همچنين سخنراني نجف دريابندري و مجيد باقرزاده در خصوص شخصيت جمالزاده و مسابقه داستان هاي 88 كلمه اي بود.
باقرنژاد گزارشي از روند شكل گيري مسابقه داستان هاي 88 كلمه اي ارايه داد.
"عباس پژمان"_"ناهيد طباطبايي"_"فرزانه کرم پور"_"ف  محسن اکبرزاده، حسین نیازی، محبوبه شریف مهرآبادی، علی عبدی، اعظم ایرانشاهی، امیرحسین ایرانشاهی، فراز حمزه ای، مژگان باباوندی، پویا رازی، و شهرزاد عالم فتحی ده برگزیده داستان های 88 کلمه ای بودند که دیروز جوایز خود را دریافت کردند 
رشته ساري"_"يونس تراکمه"_"بهزاد کشميري پور"_"هوشنگ مرادي کرماني"_"فرزانه طاهري"_"مسعود پايدار"_"جلال فهيم هاشمي"_"فهيمه راستکار"_"فرخنده آقايي" از جمله ميهمانان اين مراسم بودند.
در بيانيه هيات داوران مسابقه اينترنتي داستان هاي 88 کلمه اي آمده بود:«در کنار بزرگراه ادبيات معاصر ايران، که از قلمرو کتاب و مطبوعات مي گذرد، آزاد راهي گشوده شده است با نام "ادبيات اينترنتي". اگرچه ديرگاهي از گشايش اين بزرگراه نمي گذرد و در آغاز اين سفر همه جهاني هستيم، اما حضور انبوه جوانان علاقه مند ايراني، در دو سه سفر نخستين بر اين رسانه فراگير، نشان مي دهد که ظرفيت تازه اي براي انعکاس صداهاي جديد مهيا شده است.
اين مسابقه که زير عنوان داستانک هاي 88 کلمه به نام آغاز گر داستان نويسي ايران، جمالزاده از سوي خبرگزاري ميراث فرهنگي ترتيب يافته است، داوران اين دوره را با بيش از 500 شرکت کننده و بيش از 1200 اثر روبرو کرد که حاصل اين رويارويي تاملاتي را براي ما پيش آورد: 1- تعداد شرکت کننده و حجم آثار شايسته توجه بود و نوشته هاي با ارزش در آن کم نبودند.
2- اکثريت با جواناني بود که شايد براي نخستين بار طبع آزمايي ادبي مي کردند. اگر از بين اينها چند نويسنده ديگر کشف نشود، دستکم خوانندگان علاقه مند به ادبيات افزوني يافته است.
3- مضمون بسياري از داستانها و فضاي حاکم بر نوشته ها و لحن آنها، داوران را متوجه نکته اي کرد که به عنوان آژيري فرهنگي-اجتماعي بايد به آن حساس باشيم:
مضمون 84 درصد از داستانها مرگ است. مرگ هاي طبيعي و غالبا غير طبيعي فضا را پوشانده، که پس از خود کشي 21 درصد نابودي ها بر اثر زلزله و 14 درصد ناشي از تصادف بوده است.
مضمون غالب ديگر (7.5 درصد) اعتياد و شرح احوال مصرف کنندگان "کريستال" و "اکس" است که تفاوت ماهوي و ابزاري با افيونيان داستان هاي نسل پيش را به رخ مي کشد.
کساني که خود را به مترسک تشبيه کرده اند کم نيستند. داستان هايي که عشق را مطرح مي کنند بعد از رتبه اي قرار مي گيرد که ايمان را به معجزات توصيف مي کند.
اولين تصوير از دنياي جوانان، طبعا ذهن را به تشخيص و هيجان و عصيان، اميدواري به آينده و درگيري با فضا و تقلا جهت مي دهد، مرگ و فرسودگي بيشتر وسوسه ذهن پيران و خستگان عالم است. حال چرا اکثريت خوفناکي از جوانان به مرگ و اعتياد مي انديشند آيا اين شعر مولانا را زهنهاري خطاب به خود نمي بينيم که «مرغ مرگ انديش گشتيم از شما»؟
4- اين رسانه جديد اولين دستاوردي را که در دسترس ما مي گذارد صفحه اي روشن در خلوت ماست که فرد مي تواند با شهامت و بي ريا، آزادانه از خويش و ديگران در برابر افکار عمومي و عرصه اي جهاني حرف بزند. به رغم وجود فضاي آزادي بخش اين رسانه فراگير، غالب داستانک هاي اين مجموعه محتاط، ترس خورده، عادي و هنوز محتاط به قاب کنترل شده اوراق چاپي بودند. مي توان اميدوار به کشف ظرفيت واقعي اين رسانه از سوي جوانان بود تا بعد از اين شاهد بيان آزاد و صريح وضعيت فردي و گروهي و کشف گستاخانه دنياي جوان در ارتباطي سياره اي باشيم.
5- اين تجربه نخستين را چندان تاييد نمي کنيم، اما اميد خود را براي ديدن کارهاي بهتر با داوري هاي مثبت تر از دست نمي دهيم. مهم حرکت سريعتر در اين آزاد راه است، آزاد راهي که ما را در نقشه سراسري جهان نشان مي دهد. به ارتباطي تازه تر بينديشيم.» 


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است