تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


September 30, 2005 12:14 AM

پنجشنبه هفتم مهر ماه 84


نقد شعر «رنگ‌هاي رفته دنيا» در كانون ادبيات


خبرگزاري فارس: مجموعه شعر «رنگ‌هاي رفته دنيا» سروده گروس عبدالملكيان در نشست يكصد و سي و سوم كانون ادبيات ايران با حضوب شاعر، روز شنبه 9 مهر ماه ساعت 18 در تالار مولوي دانشگاه تهران نقد و بررسي مي‌شود.


 شعرهای منتشر نشده فرخ تمیمی
 

 
 شعرهاي فرخ تميمي از سال 69 به بعد به چاپ نرسيده كه خانواده او احتمالا اين شعرهاي منتشرنشده را در كليات اين شاعر منتشر خواهند كرد.
 
 
آخرين مجموعه شعر فرخ تميمي، گزيده شعرهاي او بود كه در سال 69 منتشر شد.
اين كتاب گزيده‌اي از شعرهاي مجموعه‌هاي آغوش، سرزمين پاك، خسته از بيرنگي تكرار، ديدار و از سرزمين آينه و خاك به اضافه شعرهاي جديد او از سال 56 تا 69 را در بر مي‌گرفت.
فرزند تميمي همچنين از قرار گرفتن شعرهاي منتشرنشده او روي سايت اينترنتي‌اش با آدرس farrokhtamimi.com خبر داده بود كه هنوز اين اتفاق رخ نداده است.
شعرهاي بعدي اين شاعر در زمان حياتش، در مجله‌هايي مثل آدينه، دنياي سخن و بخارا به چاپ مي‌رسد.
بعد از درگذشت تميمي در اسفندماه سال 81، بعضي از كتاب‌هاي او مثل شور ذهن (داستان زندگي فرويد) و ترجمه ترانه‌هاي پينك فلويد (با م. آزاد) توسط انتشارات مرورايد و ثالث تجديد چاپ شده‌اند.
فرخ تميمي سال 1312 در نيشابور به دنيا آمد و ذوق شعري او از دوران دبيرستان با شعرهايي در قالب چهارپاره و گاه آزاد كه اغلب درون مايه‌اي ملي داشت، شناخته شد.
از اين شاعر علاوه بر ترجمه‌هايي مثل ازرا پاوند، ساختار نوول، راينر ماريال ريلكه، دنيا از چشم هسه (گزين‌گويه‌هاي هرمان هسه) و مردان پوك (تي. اس. اليوت)، كتابي هم در بررسي زندگي و شعر منوچهر آتشي با عنوان پلنگ دره ديزاشكن به چاپ رسيده است.


 


چهارمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - شيراز
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



چهارمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور با عنوان مهر 4 صبح امروز در تالار حافظ شيراز گشايش يافت.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در شيراز، دكتر محمدرضا پنجه‌شاهين ـ رييس دانگاه علوم پزشكي شيراز ـ در مراسم افتتاحيه جشنواره، با اشاره به آميختگي ادبيات با فطرت انساني اظهار داشت: براي برقراري ارتباط با ديگران،


سخن گفتن نوشتن و بيان انديشه‌ها به زبان شعر و داستان بهترين وسيله مي‌باشد و اين بزرگترين موهبتي است كه در درون همه انسانها وجود دارد.


او با اشاره به تاثير ادبيات در تعالي انسان گفت: اين عده در واقع كساني هستند كه تاريخ ادبيات يك كشور را مي‌سازند.


وي تصريح كرد: با نگاهي به تاريخ در مي‌يابيم كه اكثر دانشمندان و حكيمان اديب هم بوده‌اند و پرداختن به ادبيات به شغل و حرفه‌ي آدمي ربطي ندارد.


رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز اضافه كرد: با توجه به سابقه‌ي خوبي كه دانشگاه علوم پزشكي شيراز در برگزاري دوره‌هاي اول و دوم جشنواره مهرگان در سال‌هاي 81 و 82 داشت، مسؤولان وزارتخانه و كانون‌هاي ادبي دانشگاه‌ها تصميم گرفتند كه مجددا اين جشنواره در شيراز برگزار شود.


پنجه‌شاهين در پايان گفت: برگزاري اين جشنواره توسط خود دانشجويان و حضور بزرگان عرصه‌ي شعر و داستان در جشنواره مهر 4 و روح لطيفي كه بر آن حكمفرماست، اين نويد را مي‌دهد كه جشنواره‌ي يادشده مي‌تواند بسيار تاثيرگذار و موفق باشد.


به گزارش ايسنا، همچنين دكتر حاتم ـ معاون فرهنگي دانشجويي دانشگاه علوم پزشكي شيراز ـ با بيان اين كه فعاليت‌هاي اصلي كميته‌هاي مختلف اين جشنواره از پنجم ماه قبل شروع شده است، گفت: تا تاريخ سوم شهريور بيش از 1349 اثر از 400 دانشجو به دبيرخانه جشنواره رسيده كه از اين تعداد 178 اثر در بخش داستان و 543 اثر در بخش شعر نو و 492 اثر در بخش شعر كلاسيك و 136 اثر در بخش ويژه‌ي انتظار بوده است.


وي اضافه كرد: در اين جشنواره بيشترين تعداد شركت‌كننده‌ها به ترتيب از دانشگاه‌هاي علوم پزشكي اصفهان، بابك، كرمان، شيراز، مشهد، تهران، اهواز، تبريز، علوم پزشكي ايران، يزد، اراك همدان و شهيد بهشتي مي‌باشد.


او در بيان ويژگي‌هاي جشنواره مهر 4 گفت: حضور انديشه‌هاي مختلف، تعامل بين اساتيد و دانشجويان و برگزاري نشست‌هاي تخصصي ازجمله ويژگي‌هاي مثبت جشنواره مهر 4 است كه اميدواريم مورد توجه دانشجويان و شركت‌كننده در اين جشنواره قرار گيرد.



همايش شعر " همسفر با پاييز " برگزار مي شود
ت
هران- خبرگزاري كار ايران


همايش شعر "همسفر با پاييز" دوم و سوم آذرماه با همكاري انجمن ادبي "كليم كاشاني" و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در كاشان برگزار مي شود.
"مهدي فرجي"، دبير اجرايي همايش "همسفر با پاييز" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, گفت‌‏: همايش شعر "همسفر با پاييز"، دوم و سوم آذرماه با همكاري انجمن ادبي "كليم كاشاني" و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در راستاي رشد و اعتلاي ادبيات فارسي در كاشان برگزار مي شود.
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: اين همايش با موضوع آزاد برگزار مي شود و هيچ محدوديتي براي فرستادن آثار وجود ندارد.
دبير اجرايي همايش شعر "همسفر با پاييز" گفت: همچنين در اين همايش از مقام ادبي و فرهنگي "استاد جواد كاشاني" كه يكي از بهترين قصيده سرايان حال حاضر است و قرآن را به نظم درآورده است , تقدير خواهد شد.


خين‌ جوشون" ـ مجموعه‌ي شعر به زبان بختياري ـ منتشر شد سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - اهواز
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


مجموعه شعر "خين‌جوشون" سروده قهرمان مختاري شهماروند منتشر شد.


به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، "بسيجي باوفايه"، "شون يتيم"، "پري‌ جون"، "جووني يادش بخير"، "جلد بيو "، "خين‌جوشون"، "سميرا"، "گل‌ بهار"، "غم دل‌باختگان"، "خروسك نادان"، "امان از حرف مردم"، "دايه تو چنده‌ خوي"، "گاگريو"، "فصل خزان" عناوين اشعار اين مجموعه‌اند.


هم‌چنين بيش از نيمي از " خين‌جوشون " شامل دوبيتي‌ است.


در اين كتاب معاني بسياري از واژگان و اصطلاحات بختياري به كار رفته در اشعار توضيح داده شده است. اين دفتر شعر را انتشارات آنزان به تازگي منتشر كرده است
 
 
چهارمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان پزشكي كشور در شيراز گشايش يافت


 شيراز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۷/۶‬
داخلي. فرهنگي. ادبيات.


چهارمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان پزشكي كشور با عنوان جشنواره مهر ‪ ۴‬روزچهارشنبه با حضور جمعي از انديشمندان و اديبان و دانشجويان علوم پزشكي كشور در شيراز گشايش يافت.


دراين جشنواره سه روزه،آفرينشهاي ادبي دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي در قالب شعر و داستان معرفي و بيان مي‌شود.


رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز در آيين گشايش اين جشنواره گفت: شعر و ادب با فطرت انسان سرشته است و هركس حتي بدون اكتساب حرفه‌اي مي‌تواند روحي عجين با شعر و ادبيات داشته باشد.


دكتر محمدرضا پنجه شاهين افزود: ازاين رو هركس هرچند تخصصي در ادبيات نداشته باشد، ممكن است از شنيدن كلام موزون، لذت و بهره ببرد.


وي گفت:بيان انديشه‌ها و افكار و توانايي نگارش آن درقالب شعر وداستان از موهبت‌هاي الهي است كه‌اين موهبت دربرخي افرادبه‌صورت استعداهاي درخشان شكوفا شده است.


پنجه شاهين اظهار داشت: دانشجويان علوم پزشكي به رغم آنكه پرداختن به شعر و ادبيات تخصص اصلي آنان نيست در اين حوزه توانمنديهاي شگرفي دارند و سرودن شعر و بيان داستان تاثير معنوي فراواني بر روحيه دانشجويان و رشد و بلوغ فكري آنان داشته است.


او گفت: برگزاري جشنواره‌هاي شعر و داستان دانشجويي اين فرصت را فراهم مي كند كه موهبت الهي و استعدادهاي نهفته دانشجويان در حوزه شعر و ادب بيشتر شكوفا شود و تاثيرات معنوي استفاده از حضور انديشمندان فزوني يابد.


دكتر غلامرضا حاتم دبير جشنواره مهر ‪ ۴‬نيز گفت: يك هزارو ‪ ۳۴۹‬اثر ادبي به دبيرخانه اين جشنواره رسيد كه ‪ ۵۴۳‬اثر درقالب شعر نو ، ‪ ۴۹۲‬اثر شعر كلاسيك ، ‪ ۱۳۶‬اثر در بخش قطعه ادبي انتظار و ‪ ۱۸۰‬اثر داستان است.


دانشجوياني ازدانشگاههاي علوم پزشكي ايران،اصفهان، بابل، كرمان، شيراز، مشهد،اهواز، تهران، تبريز، يزد، اراك و همدان وشهيد بهشتي دراين جشنواره آثار خود را عرضه كرده اند.



از سوی انجمن آثار و مفاخر فرهنگی:
مراسم بزرگداشت استاد ابوالحسن شعرانی برگزار می شود
مراسم بزرگداشت استاد ابوالحسن شعرانی، حکیم و فقیه، در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران برگزار می شود.
به گزارش  گروه دین و اندیشه "مهر"، مراسم بزرگداشت استاد میرزا ابوالحسن شعرانی تهرانی، روز شنبه 30 مهر ماه در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی واقع در خیابان ولی عصر، پل امیر بهادر، پلاک 100 برگزار می شود.


میرزا ابوالحسن شعرانی تهرانی در سال 1320 قمری به دنیا آمد. وی مقدمات را در مدرسه خان مروی خواند. سپس به یادگیری فقه، اصول، معانی، منطق، کلام، حکمت روی آورد. از استادانش می توان به آقا شیخ بزرگ ساوجی، میرزا محمود قمی( شاگرد ابوالحسن جلوه)، شیخ محمد رضا قمشه ای، میرزا طاهر تنکابنی و میرزا علی اکبر یزدی اشاره کردد.


به گزارش "مهر" ، استاد شعرانی به زبانهای عبری، فرانسه و عربی تسلط داشت. از آثارش می توان به تعلیقات بر تفسیر ابوالفتوح رازی، تعلیقات بر تفسیر مجمع البیان طبرسی، تعلیقات بر وافی فیض کاشی، تعلیقات بر شرح اصول کافی ملا صالح مازندرانی، لغات القرآن، راه سعادت و ندای عدالت اشاره کرد.


وی در سال 1393 قمری وفات نمود و پیکرش را در صحن حضرت عبدالعظیم در ری به خاک سپردند. از شاگردان جمله او آیه الله  حسن زاده آملی است.
 


پس از انتشار آخرين مجموعه در سال 76،
شعرهاي منتشرنشده‌ي «نازنين نظام‌شهيدي» با نظارت خانواده‌ چاپ مي‌شوند


سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


يكصد قطعه شعر از آخرين سرودهاي نازنين نظام شهيدي ـ شاعر فقيد معاصر ـ براي چاپ آماده مي‌شوند.


به گزارش خبرنگار كتاب خبرگزاري دانشجيوان ايران، علاوه بر اين يكصد قطعه شعر، يك فيلمنامه و يك نمايشنامه نوشته شده نيز آماده هستند كه انتشار كليه اين آثار منوط به تقسيم‌گيري نهايي فرزند اين شاعر است.


نگار آتش‌افرا ـ فرزند نظام‌شهيدي ـ در اين باره به خبرنگار ايسنا توضيح داد: براي اين مجموعه هنوز اسمي انتخاب نشده است و به محض توافقات نهايي با چند نفري كه بيشتر در جريان انتشار آثار مادرم بوده‌اند، اين كتاب و بقيه آثار منتشر مي‌شوند.


نازنين نظام شهيدي شاعر متولد 1333 دي‌ماه سال گذشته درگذشت.


وي تا زمان حياتش مجموعه‌هاي “ماه را دوباره روشن كن” ، “سه‌شنبه برف مي‌بارد” و “اما من معاصر بادها هستم” را منتشر كرده بود.


اين در حالي بود كه 500 نسخه از مجموعه آخر ـ “اما من معاصر بادها هستم” ـ كه در سال 76 از سوي نشر نيكا در شمارگان يك‌هزار نسخه منتشر شده بود، در يك آتش سوزي تصادفي از ميان رفت.


اين شاعر همچنين در دانشگاه‌هاي لندن و هلند براي شعر خواني دعوت شده بود و در اين كشورها برخي از شعرهايش به صورت دوزبانه در جزوه‌ها منتشر و عرضه شده بود.


منوچهر آتشي يكي از شاعراني بوده كه در نقدي به بررسي برخي از شعرهاي نظام‌شهيدي پرداخته است. زبان و فضاي اغلب شعرهاي اين شاعر استعاره بوده است.


 


هادي خوانساري:
در شعر مدرن و پست‌مدرن، تنها عده‌اي از روي تئوري كار كردند
حركت‌هايي كه در غزل امروز صورت مي‌گيرد، تكرار تجربه‌هاي دهه‌ي 70 است


سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


پست مدرن قطاري در حركت است كه خواه ناخواه ما را به سمت خود مي‌كشد و اگر به آن نپيونديم، نابود مي‌شويم.


هادي مهري خوانساري ـ شاعر ـ با بيان اين مطلب در ادامه به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت: ‌در گذر از كلاسيك به مدرن ديدگاهي معترضانه وجود داشت؛ همان طور كه پست مدرن به يكسري چيزهاي منفي مدرن اعتراض داشت و آيتم‌هاي منفي آن را نفي مي‌كند و بحرانهايش را بررسي مي كند، اين حركت را درباره حركت از كلاسيك به مدرن نيز مي توان ارزيابي كرد.


وي با اعتقاد بر اينكه حتما لازم نيست كه مدرنيزم را سپري كرده، سپس وارد پست مدرنيزم شويم، ياد‌آوري كرد: ‌امروز ما به نوعي از سيستم‌هاي كلاسيك و گاهي مدرن خود استفاده مي‌كنيم؛ ولي به انرژي هسته‌يي دست يافته‌ايم.‌ در هر حال هر وضعيتي چه آن طرف و چه اين طرف، با سرعت زياد در حركت است. البته در هنر، قضايا قدري نسبي‌تر است.


خوانساري معتقد است: ديگر مانند دوره كلاسيك نيست كه دو دهه يا پنج دهه در يك سبك باشيم؛ چراكه قضايا سريع‌تر نقد مي‌شوند.


اين شاعر همچنين اظهار داشت: در سفر ما بخشي از روي تئوري‌هايي كه خوانده بودند، كار كرده و به صورت تئوريك شعر گفتند و در شعرهايشان بررسي مي‌كردند كه كدام آيتم پست مدرن را بايد دارا باشد، همان‌ها هم به چارچوب غزل اعتراض مي‌كردند. در مقابل، شاعراني بودند كه با قضاياي تئوريك آشنا نبودند و از روي دست ديگران مي‌نوشتند.


وي با تاكيد بر اينكه مهم اتفاق افتادن شعر است، چه در دوران كلاسيك باشيم چه دوران مدرن يا پست مدرن، ادامه داد: نمي‌توان گفت شعر پست مدرن نداريم و مثلا گفت در سال 2007 از دنياي مدرن خارج و به دنياي پست مدرن وارد مي‌شويم.


خوانساري در ادامه به بحث غزل پست مدرن اشاره داشته و افزود: غزل پست مدرن اسم تازه‌اي نيست و قبلا با نام غزل خودكار و پيشرو نامگذاري كرده بوديم. غزل كلاسيك به صورت ذاتي به پست مدرن رويكردهايي دارد كه اگر شاخصه‌هاي آن را كنار هم قرار دهيم، خيلي چيزها را با هم مرتبط مي‌توان كرد.


سراينده ”كلاوياي شكسته” و مؤلف ”چريك‌هاي جوان” گفت: حركت‌هاي كنوني كه در غزل انجام مي‌شود، حركاتي فراگير نيست. درواقع تجربه‌هاي دهه 70 دوباره و حتا ضعيف‌تر صورت مي‌گيرد و اگر هم مانيفستي نوشته مي‌شود، تنها روي كاغذ است و در آثار چيزي نمي‌بينيم.


وي همچنين متذكر شد: در غزل اين عده كارهاي تئوريك نمي‌كنند و مي‌بينيم يكي هم مدعي مكتب شده است؛ ولي حركات كنوني در غزل قبلا تجربه شده و اينك هم فقط مي‌تواند به عنوان تجربه تكرار شود. كاري نيست كه با تحقيق اتفاق افتد، به نظرم كساني كه غزل مي‌گويند، بايد غزل را حرفه‌يي‌تر ببينند، شعري كه متولد مي‌شود، بايد اطلاعات وسيعي پشت آن باشد.


 


بعد از چاپ آخرين مجموعه در سال 69،
شعرهاي منتشرنشده‌ي «فرخ تميمي» ارايه مي‌شود


 سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


شعرهاي فرخ تميمي از سال 69 به بعد به چاپ نرسيده كه خانواده‌ي او احتمالا اين شعرهاي منتشرنشده را در كليات اين شاعر منتشر خواهند كرد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، آخرين مجموعه‌ي شعر فرخ تميمي، گزيده‌ي شعرهاي او بود كه در سال 69 منتشر شد.


اين كتاب گزيده‌اي از شعرهاي مجموعه‌هاي آغوش، سرزمين پاك، خسته از بيرنگي تكرار، ديدار و از سرزمين آينه و خاك به اضافه‌ي شعرهاي جديد او از سال 56 تا 69 را در بر مي‌گرفت.


فرزند تميمي همچنين از قرار گرفتن شعرهاي منتشرنشده‌ي او بر روي سايت اينترنتي‌اش با آدرس farrokhtamimi.com خبر داده بود كه هنوز اين اتفاق رخ نداده است.


شعرهاي بعدي اين شاعر در زمان حياتش، در مجله‌هايي مثل آدينه، دنياي سخن و بخارا به چاپ مي‌رسد.


بعد از درگذشت تميمي در اسفندماه سال 81، بعضي از كتابهاي او مثل شور ذهن (داستان زندگي فرويد) و ترجمه‌ي ترانه‌هاي پينك فلويد (با م. آزاد) توسط انتشارات مرورايد و ثالث تجديد چاپ شده‌اند.


فرخ تميمي سال 1312 در نيشابور به دنيا آمد و ذوق شعري او از دوران دبيرستان با شعرهايي در قالب چهارپاره و گاه آزاد كه اغلب درون مايه‌اي ملي داشت، شناخته شد.


از اين شاعر علاوه بر ترجمه‌هايي مثل ازرا پاوند، ساختار نوول، راينر ماريال ريلكه، دنيا از چشم هسه (گزين‌گويه‌هاي هرمان هسه) و مردان پوك (تي. اس. اليوت)، كتابي هم در بررسي زندگي و شعر منوچهر آتشي با عنوان پلنگ دره ديزاشكن به چاپ رسيده است.


 


دومين جشنواره شعر دفاع مقدس شرق گلستان درگنبدكاووس برگزار شد


 گنبدكاووس، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۵‬
داخلي. اجتماعي. دفاع مقدس.


دومين جشنواره شعر وقطعه‌ادبي بزرگداشت هفته دفاع مقدس منطقه شرق استان گلستان در محل كتابخانه عمومي شهر گنبدكاووس برگزار شد.


در اين جشنواره كه دوشنبه شب برگزار شد، ‪ ۲۰‬نفر از شاعران شرق گلستان آخرين سروده‌هاي خود در خصوص رشادت، ايثارگري و جانبازي رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس را براي حاضرين قرائت كردند.


در پايان اين آيين به ‪ ۶‬نفر از شاعراني كه شعر آنان از سوي كميته داوران به عنوان شعر برتر انتخاب شد، هدايايي به رسم يابود اهداء شد.


همچنين به كليه شاعران شركت‌كننده در اين جشنواره لوح تقدير اهداء شد.


دومين جشنواره شعر و قطعه ادبي ويژه دفاع مقدس با همكاري اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي گنبدكاووس و انجمن شعر و ادب اين شهرستان برگزار شد.


همايش شعر و داستان ويژه دفاع مقدس در سمنان برگزار شد


 سمنان ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۴‬
داخلي. اجتماعي. دفاع مقدس.


همزمان بابزرگداشت هفته دفاع مقدس و ايام بزرگداشت ميلاد حضرت مهدي (عج) همايش شعر و داستان با عنوان "هيس گوش كن" روز دوشنبه در كانون پرورش فكري كودكان و نوجونان استان سمنان برگزار شد.


در اين برنامه ‪ ۱۲۰‬نفر از اعضاي انجمن و كارگاههاي ادبي مراكز شماره يك و دو كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان سمنان و مهديشهر شركت داشتند.


اين همايش با هدف بزرگداشت هفته دفاع مقدس و پرورش حس ديني و شناخت ارزشي اعضاء از دفاع مقدس و انتظار با اعلام فراخوان شعر و داستان برگزار شد.


مدير كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان استان سمنان در اين مراسم، زنده نگه داشتن خاطرات و ارزشهاي دفاع مقدس را به صورت مكتوب و در قالب هنر امري ضروري و مهم دانست.


"فضل‌ا... موحدي" تاكيد كرد: كودكان و نوجوانان را بايد با ارزشها و اهداف هشت سال دفاع مقدس آشنا كرد و بستري مناسب براي فعاليت ادبي و هنري با موضوع دفاع مقدس را برايشان فراهم ساخت.


مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان نيز ،كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان را متولي حوزه امور فرهنگي و هنري كودك و نوجوان دانست.


"علي مرادي" افزود: اين كانون به رغم فعاليتهاي بسيار خوب در اين عرصه متاسفانه آن طور كه بايد مورد توجه نيست و مظلوم واقع شده است.


در فراخوان اين همايش كه با عنوان عصر شعر و داستان دفاع مقدس برگزار شد ‪ ۷۰‬اثر از سوي كودكان و نوجوانان به دبيرخانه آن واصل شد كه پس از داوري ‪ ۱۵‬اثر برگزيده و در اين همايش توسط اعضاء قرائت شد.


در اين همايش كه معاون سياسي امنيتي استانداري سمنان نيز حضور داشت از آثار برگزيده تقدير به عمل آمد.


 


پخش«يار دبستاني من» در ايام دفاع مقدس
خواننده‌ي اين سرود:
«يار دبستاني من»متعلق به همه ... تغيير شعرآن پسنديده نيست... از علاقه‌ي رييس‌جمهور خوشحالم سرويس: تلويزيون و راديو

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: تلويزيون و راديو


 


سرود «يار دبستاني من» در ماه‌هاي گذشته در مناسبت‌هاي مختلف از رسانه‌ي ملي پخش شد و اين روزها با كليپ‌هايي از دفاع مقدس از تلويزيون شنيده مي‌شود.


جمشيد جم ـ خواننده سرود قديمي «يار دبستاني من» ـ در گفت‌وگو با خبرنگار سرويس تلويزيون ايسنا، در خصوص منع پخش اين سرود براي مدت‌ها از رسانه‌هاي تلويزيون و راديو، خاطرنشان كرد: در اين مورد بايد مسؤولان موسيقي اقداماتي مي‌كردند كه متاسفانه كاري انجام ندادند. «يار دبستاني من» سرودي بود كه وجود داشته و همه آقايان مسؤول موسيقي هم آن را شنيده بودند.


وي ادامه داد: «يار دبستاني من»، سرودي نبود كه به گوش كسي نرسيده باشد. اما احتمالا سياست مسؤولان موسيقي در آن زمان اين گونه ايجاب مي‌كرد و بالاخره كسي بايد پا جلو مي‌گذاشت و اين سرود را پخش مي‌كرد.


جم با تاكيد بر اين كه براي خاموش كردن تمام شايعات منفي درباره‌ي اين سرود، بهتر بود كه اين سرود پخش مي‌شد. گفت: الآن حدود 5-4 سال است كه اين سرود را از راديو و تلويزيون مي‌شنوم.


اين سر دبير و تهيه‌كننده برنامه‌هاي راديويي به ايسنا گفت: هيچ گاه سعي نكردم از اين سرود در برنامه‌هاي خاص موسيقي كه خودم تهيه آن‌ها را برعهده داشتم، استفاده كنم؛ چرا كه نمي‌خواستم خودم قدم جلو بگذارم اين سرود بايد از جاي ديگري مي‌آمد.


وي افزود: تا اين كه «يار دبستاني من» از زبان دانشجويان بسيار شنيده شد و همين امر باعث شد تا اين سرود به مدارس و كنار هر كسي كه در راه علم و آموزش گام بر مي‌دارد كشيده شود.


به اعتقاد جم، كشيده شدن سرود « يار دبستاني من» به صحنه علم و آموزش باعث شد كه صدا و سيما به يكي از بلندگوهاي اين سرود تبديل شود.


وي ادامه داد: در اين دو ـ سه ساله اخير مسؤولان صدا و سيما محبت كرده و كليپ هم براي اين سرود ساخته‌اند. تنها مي‌توانم از كساني كه قدم جلو گذاشته، اين سرود را به گوش بقيه عزيزان هم رساندند تشكر كنم. بدين وسيله «سرود يار دبستاني من» از تجمعات كوچك خارج شد و حال ديگر متعلق به همه كس و هر زماني است.


خواننده سرود « يار دبستاني من» در پاسخ به پرسشي در خصوص تغيير شعر اين سرود، در دوره انتخابات رياست جمهوري، متذكر شد: چنين كاري را ‌پسنديده نيست، اگر اثري فراگير مي‌شود بايد در جاي خود باقي بماند. معمول است آثاري كه در بين مردم يك جامعه شهرتي پيدا مي‌كند و ماندگار مي‌شود، توسط افرادي ديگر خوانده شود. ولي سعي مي‌كنند آن را بهتر كنند. اقتباس نكنند و شعر را تغيير ندهند.


جمشيد جم اضافه كرد: از بابتي خوشحال شدم كه اين سرود مورد علاقه رئيس‌جمهور يا ديگران قرار گرفته است.


خواننده سرود «يار دبستاني من» همچنين خاطرنشان كرد: خوشحالي من تنها كافي نيست. چرا كه اين سرود ديگر به من تعلق ندارد. بلكه براي جامعه است و فكر نمي‌كنم جامعه بپذيرد كه هر روز شعر آن را تغيير دهيم.


مجري كارشناس برنامه «شبانه» در ادامه گفت‌وگو با ايسنا ابراز اميدواري كرد: رسانه راديو حداقل با جامعه جلو برود و موسيقي‌اي كه مردم خواهان آن هستند از اين رسانه پخش شود.


اين تهيه‌كننده و سردبير برنامه‌هاي موسيقي راديو، در ادامه اظهار كرد: نبايد اين گونه باشد كه مردم موسيقي‌ها را با استفاده از سي‌دي و نوار بشنوند و سپس راديو آن‌ها را پخش كند.


راديو بايد همواره از جامعه جلوتر باشد و موسيقي‌اي را پخش كند كه براي تمام اقشار جامعه و خصوصا جوانان قابل استفاده باشد. چرا كه هنر همواره جلوتر از جامعه است. موسيقي در كشور ما بسيار جلوتر از ساسانيان است كه در كتاب‌ها و تاريخ آمده است موسيقي ما حداقل 7-8 هزار ساله است.


 


تجلي دفاع مقدس در شعر و ادب امروز/ 5


"شعر دفاع مقدس"بايد به عدالت‌خواهي ومبارزه با ظلم هم بپردازد


خبرگزاري فارس: مصطي محدثي خراساني گفت: نبايد انتظار داشت كه شعر دفاع مقدس در همان سنگرهاي زمان جنگ بماند و شاعران مشغول رجز خواندن باشند، امروز مي‌بايست به موضوعاتي چون عدالت‌خواهي، مبارزه با تبعيض، ظلم، ستم هم پرداخته شود.
 
 
وي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با بيان اين مطلب كه ما در تعريف موقعيت كنوني شعر دفاع مقدس دچار مشكل هستيم، ادامه مي‌دهد: امروز در اشعار شاعران مي‌بايست به دنبال ردپايي از دفاع مقدس گشت و ديگر نمي‌بايست انتظار صريح‌گويي و رك‌گويي را در اشعار شاعران داشت.جريان" شعر دفاع مقدس " به درستي تعريف نشده و حتي شايد دست‌اندركاران و متوليان اين امر هم شناخت و تعريف مشخصي از اين حوزه ندارند.
محدثي‌خراساني افزود: اين افراد نمي‌دانند كه كدام جريان و محتواي ادبي، امروزه ادامه دهنده همان جريان اصيل دفاع مقدس است متاسفانه ما هنوز هم توقع داريم كه جواني كه جنگ را نديده بيايد و با همان لحن گذشته نسبت به دفاع مقدس شعر بگويد و همان توصيفات شاعران زمان جنگ را در اشعار خود داشته باشد.
سردبير فصلنامه «شعر» در ادامه با اشاره به اين كه زمان سرايش شعرهايي كه در آن تماما رجزخواني و حماسه‌سرايي بود، به اتمام رسيده، بيان داشت: همان طور كه رزمندگان ما پس از جنگ، سنگرهاي مبارزه خود را تغيير دادند، شاعران و اهل فرهنگ هم مي‌بايست به دنبال سنگري ديگر براي حمايت از اين جريان باشند و آن انديشه و عشق و دلسوزي را همان‌گونه كه وجود داشت، به سنگرهاي ديگري منتقل كنند.


 



حجت الاسلام علي شهبازي ، نماينده ولي فقيه: شعر دفاع مقدس بايد به جايگاه واقعي خود دست يابد


نماينده ولي فقيه در ناحيه مقاومت بسيج مقداد گفت : شعر در فرهنگ دفاع مقدس بايد به جايگاه واقعي خود دست يابد و در محافل و انجمن هاي ادبي است که استعدادهاي بسياري از جوانان شکوفا مي شود.
حجت الاسلام علي شهبازي در محفل شعر دفاع مقدس در نمايشگاه دلاوران معراج افزود: آسان ترين راه انتقال حرف دل ، گفتار ساده و زيباترين شکل گفتار ، شعر است.


 


سيدعلي ميرباذل:
شعر ما نمي‌تواند پست‌مدرن باشد
غزل پست‌مدرن از وقتي به ادب گذشته بي‌توجه شد، به هذيان‌گويي افتاد


سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
1384/07/03 
  
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



شعر ما نمي‌تواند يك شعر پست مدرن يا ايسم گراي ديگر باشد؛ زيرا ما گذر از كلاسيسم را نداشته‌ايم.


سيدعلي ميرباذل - شاعر - با بيان مطلب بالا به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) در ادامه گفت: مدرنيته تك‌ساحتي است و به يك جنبه واقعيات تمايل نشان مي‌داد كه در كنار آن وضعيت پست مدرن به وجود آمد. هر كدام از اين دو مانيفست خاص خود را دارند و شعر ما نمي‌تواند يك شعر پست مدرن باشد؛ زيرا از كلاسيسم عبور نكرده تا مثلا به رمانتيسم يا مدرنيسم برسد، درواقع شعر ما متصل به خود است.


وي تصريح كرد: شعرهايي كه امروز به نام پست مدرن ارايه مي‌دهند، شعر نيستند و به نظر مي‌رسد يك هذيان گويي است كه به آن نام پست مدرن را داده‌اند. پست مدرن در چند شكل تغيير ماهيت داده؛ تا به پست مدرن حقيقي رسيده، پست مدرن حقيقي به دو بخش راست و چپ تقسيم شده كه قسمت راست آن جنبه استعمار گرايي داشت كه بيشتر به ترويج فساد مي‌پرداخت، اما پست مدرن چپ كارهاي مثبت فراواني انجام داد، ازجمله احياي آرمان‌هاي از دست رفته در آمريكاي لاتين، ايجاد گروه‌ها و احزاب فرهنگي و...


اين شاعر با اعتقاد بر اينكه ما مؤلفه‌هاي پست مدرنيسم را در شعرمان رعايت نمي‌كنيم، افزود: چندآوايي، ساختارشكني، معناگريزي و... در مانيفست پست مدرن است؛ اما اين چيزها در شعر ما به گونه ديگري استفاد مي‌شود كه با معناي اصلي آن تفاوت دارد. اين روزها يكسري شاعران جوان با تئوري‌هاي وارداتي و درست تاويل نكردن آن‌ها شعر پست مدرن مي‌گويند. بايد توجه داشت پست مدرن مؤلفه‌هايي دارد كه نمي‌توان بدون اجراي مؤلفه‌هاي مدرن در آن، اجرايش كرد.


وي همچنين گفت: شعر پست مدرن چندين مشخصه دارد كه اگر شاعر ما بخواهد بر صرف آن موازين شعر پست مدرن بگويد، نمي‌تواند. ما حتا شعر مدرن هم نداريم؛ البته ما شعر مدرن مختص به خود را داريم، مثل اشعار فروغ فرخزاد؛ اما پست مدرن را اصلا نداريم.


ميرباذل با يادآوري اين نكته كه شاعران جوان امروز فكر مي‌كنند كه هر شعري كلمات پيچيده و دور از ذهن داشته باشد، پست مدرن است، اظهار داشت: اينجا از مؤلفه‌هاي پست مدرن برداشت اشتباهي شده؛ مثلا فكر مي‌كنند معناگريزي يعني اينكه از معنا بگريزيم، در حالي كه اين مؤلفه، يعني اينكه از يك معنا به معناي ديگري گريز كنيم. اينجا فقط در شعر به يكسري بازي‌هاي من‌درآوردي روي آورده‌اند، اما بايد دانست كه اين چيزها در چارچوب اصول پست مدرن قابل اجرا بوده و غير از آن هذيان است.


وي معتقد است: در هر شعري با هر سبكي، بايد به گذشته ادب فارسي توجه داشت. ما در گذشته هوشنگ ايراني را داشتيم كه با تئوري‌هاي وارداتي مي‌خواست به جايي برسد؛ ولي چون به شعر كهن ما بي‌توجه بود، راه به جايي نبرد. شعر ما روند تكاملي دارد، شعر غرب هم همين طور، شايد پست مدرن در غرب تكاملي براي شعر آن‌ها باشد؛ ولي براي ما كاري دست مالي شده بوده و حتا مي‌تواند مخرب ادبياتمان باشد.


ميرباذل در ادامه درباره غزل پست مدرن گفت: يكسري شاخص‌هايي كه در اوايل غزل پست مدرن وجود داشت، با برخي شاخص‌هاي پست مدرن مطابقت داشت. اشعار كساني چون محمدسعيد ميرزايي يا هادي خوانساري از آن جمله بود و دانسته يا نادانسته اين مطابقت را دارند؛ اما آن‌ها پس از مدتي، به قول شمس لنگرودي، از آن طرف بام افتادند.


وي با تاكيد بر اينكه اين عده مي‌توانستند پست مدرن را ايرانيزه كنند، ادامه داد: خيلي از شاخص‌هاي پست مدرن، از جمله تكثرگرايي، نشانه‌گرايي و... در غزل‌هاي بعضي شاعران پست مدرن وجود داشت. درواقع غزل پست مدرن اوليه شايد از سر تصادف با شاخص‌هاي پست مدرن مطابقت داشت، اما بعد از آن، غزلي را نديدم كه اين نكات را رعايت كند.


ميرباذل غزل پست مدرن را بدعتي در غزل دانست و تصريح كرد: اگر اين جريان به خوبي جلو مي‌رفت، مي‌توانست در غزل تحولي به وجود ‌آورد؛ چراكه اين غزل علاوه بر ساختار به بعضي شاخصه‌هاي پست مدرن از جمله غزل كلاسيك، نئوكلاسيك و مدرن و... وابسته بود، به اين دليل اوايل خوب پيش مي‌رفت؛ ولي از وقتي كه ديگر به ادب گذشته نگاه نكردند، در بيراهه و هذيان گويي افتادند.


وي در پايان متذكر شد: اگر اين جريان مي‌توانست اصالت خود را حفظ كند، به جاهاي خوبي مي‌رسيد.


دومين جشنواره استاني شعر" انتظار سبز " برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


دومين جشنواره استاني شعر"انتظار سبز" در راستاي اعتلاي هنر ديني و ترويج فرهنگ انتظار به همت واحد ادبيات حوزه هنري استان گلستان برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري , اين جشنواره با موضوعات "شخصيت امام زمان (عج)" ، "انتظار و اخلاق" ، "انتظار و معنويت" ، " انتظاروعدالت" ، "انتظاروجوانان" و" انتظار و صلح" در دو بخش "كودكان و نوجوانان " و" جوانان و بزرگسالان" برگزار خواهد شد.
گفتني است ،علاقه مندان جهت شركت در اين جشنواره مي توانند آثار خود را تا 24 مهرماه جاري به حوزه هنري استان گلستان , واقع در شهرستان گرگان‌‏, خيابان اول لشكر , فردوسي نهم ارسال كنند.
پايان پيام


به بهانه تجديد چاپ يک کتاب پس از 58 سال/
سياوش شاملو:
خوانندگان آثار پدرم بايد بدانند " شاملو " كه بود و درنهايت شعرش به كجا رسيد
آيدا شاملو:
مسؤوليت انتشار كتاب" آهنگ هاي فراموش‌‏شده" برعهده "سياوش شاملو" است

تهران- خبرگزاري كار ايران


پس از گذشت 58 سال، اولين مجموعه شعر "احمد شاملو"،" آهنگ هاي فراموش شده" كه سال 1326 منتشر شده بود و در برگيرنده اولين سروده‌‏هاي " احمد شاملو" است ، توسط بنياد "شاملو" كه اين بنياد به همت "سياوش شاملو"، فرزند ارشد "شاملو" راه اندازي شده است، براي انتشار به انتشارات "مرواريد" سپرده شد.


به گزارش مريم آموسا، خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا، "آهنگ‌‏هاي فراموش شده" مجموعه‌‏اي از هفت كتاب قصه و شعر ( موزون و منثور) , ياداشت و ترجمه با نام‌‏هاي "فانتزي‌‏ها"‌‏, "ناله‌‏ها و سكوت", "نغمه‌‏هاي چيني" , "نغمه‌‏هاي ژاپني" , "نامه‌‏هاي زندا‌‏ن", "من و ايران من‌"‏ و "تفكرات" است." شاملو" هنگام انتشار اين كتاب، 22 ساله بود و شعرهاي اين مجموعه را در حال و هواي اعتقادات شوونيستي سرود، به همين دليل مدتي را نيز در زندان متفقين گذراند.
"شاملو" در مقدمه اين كتاب مي نويسد : قطعاتي كه در اين كتاب جمع‌‏آوري شده، نوشته‌‏هايي است كه در حقيقت مي‌‏بايستي سوزانده و دور ريخته مي‌‏شد‌‏, نوشته‌‏هايي كه اصلا نبايد نوشته مي شد. اين مطلب پيش از چاپ براي من روشن شده بود. نوشته هاي اين كتاب آهنگ‌‏هايي است كه خيلي زود از ياد مي‌‏رود . نوشته‌‏هايي مثل لرزش يك سيم تار از برخورد به بال يك حشره يا مثل يك نفس كوتاه نسيم در يك شب گرم تابستاني , فقط در وجود خود زنده است، يعني نقش نمي بندد, باقي نمي ماند، زود از بين مي رود ، فراموش مي شود و ... اينها قدم‌‏هاي اولين كودكي است كه مي خواسته راه بيفتد و در اين صورت , دستش را به ديوار مي گيرد , پاهايش مي لرزد، سست و مردد است، ناموزون راه مي رود ...
بعدها "شاملو" اين كتاب را به دست فراموشي مي سپارد و خيلي زود سعي مي كند اين كتاب را از سطح بازار وكارنامه شاعري اش پاك كند و تعداد زيادي از نسخه‌‏هاي اين كتاب به دست شعله‌‏هاي آتش سپرده مي شود و تا پيش از غروب غم انگيزش نيز بر آن بود كه اين كتاب فراموش شود و هرگز به دست چاپ سپرده نشود.
آيدا شاملو :
مسؤوليت انتشار كتاب بر عهده "سياوش شاملو" است!
"آيدا شاملو" درخصوص انتشار اين كتاب به خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, مي گويد: "شاملو" معتقد بود اين كتاب نبايد چاپ شود و من نيز كاري را كه" شاملو" با آن مخالف بود را هرگز انجام نمي دهم . "سياوش شاملو" تصميم گرفته است اين كتاب را به دست چاپ بسپارد، خودش مسوول اعمال خودش است.
همسر شاملو در ادامه تصريح كرد‌‏: "سياوش شاملو" به تنهايي و بدون توجه به نظرات وارثان آثار "شاملو" و با وجود حرف‌‏هايي كه "شاملو" در ابتداي اين كتاب و بعدها چه در محافل خصوصي و دوستانه مي‌‏گفت، اين كتاب را توسط دفتر نظارت بر نشر آثار "شاملو" به دست انتشار سپرده است.
آيدا در پايان گفت :"سياوش" تصميم به انتشار اين كتاب گرفته است و من با اين عمل به شدت مخالفم.
سياوش شاملو:
خوانندگان آثار پدرم بايد بدانند "شاملو" كه بود و در نهايت شعرش به كجا رسيد.
در ادامه "سياوش شاملو"، فرزند ارشد "شاملو" به خبرنگار" ايلنا" گفت: من خبر انتشار اين كتاب را تكذيب مي‌‏كنم , چراكه هنوز جو مناسب براي انتشار اين كتاب فراهم نشده است و من هنوز هيچ قراردادي با هيچ ناشري نبسته ام.
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: من براي انتشار اين كتاب به تنهايي تصميم نخواهم گرفت و به نظرات اعضا شوراي نظارت بر نشر آثار "شاملو" حتما پايبند خواهم بود.
شاملو در ادامه افزود‌‏: در حال حاضر نيز قرار است سه كتاب ناياب از" شاملو" بزرگ را به دست چاپ بسپارم، ولي هنوز براي انتشار اين كتاب با هيچ ناشري قرارداد نبسته ام. چرا كه بايد تكليف انتشار آثار "شاملو" به زودي مشخص شود و برخي از قراردادها بايد تجديد و برخي نيز بايد فسخ شود.
شاملو در پايان اظهارداشت‌‏: به هر حال من اين كتاب و كتاب هاي ديگر را به دست چاپ مي رسانم، چرا كه خوانندگان آثار پدرم بايد بدانند "شاملو" كه بود و در نهايت شعرش به كجا رسيد.
يكي از منتقدين آثار "شاملو" گفت: براي شناخت افكار "شاملو"، نياز داريم كه همه آثار او را در اختيار داشته باشيم.
" بهروز صاحب اختياري"، در گفت و گو با خبرنگار" ايلنا" در خصوص انتشار اين كتاب گفت‌‏: شعر هر شاعر را بايد بر اساس پروسه‌‏اي كه طي مي كند، سنجيد.وي در ادامه اظهارداشت‌‏: "شاملو" پيش از اين، كتابي به نام "خانه‌‏ام در انتهاي جهان است "را كه در برگيرنده مجموعه مقالات او در 17 سالگي است، منتشر كرد كه اين كتاب نيز در دست چاپ است. خواندن اين كتاب، اين فرصت را به خواننده مي دهد كه متوجه شود "شاملو" پيش از اين چگونه مي انديشيد.
صاحب اختياري در ادامه گفت‌‏: مانيفيست شاملو،"هواي تازه" است‌‏, اما پژوهشگران بايد بدانند كه در درون "شاملو" چه انقلابي به وجود آمده است كه او چنين مانيفستي را منتشر كرد و براي آن بايد كتاب" قطعنامه" و" آهنگ‌‏هاي فراموش شده" حتما مورد مطالعه قرار بگيرند.
وي اظهارداشت‌‏: من حرف‌‏هاي "شاملو" را در ابتداي اين كتاب كه معتقد بود اين شعرها آهنگ‌‏هايي هستند كه بايد فراموش شوند را ناديده مي گيرم و اصلا اعتقادي به گفته‌‏هاي شما و ديگران ندارم. چرا كه "مرتضي كيوان" و ديگران در همين مقدمه گفته اند كه "شاملو"، شاعر بزرگي خواهد شد , من نيز معتقدم حرف‌‏هايي كه "شاملو" در ابتداي اين كتاب آورده، ناشي از شكسته نفسي اوست و نبايد انتشار اين كتاب و آثار ديگر "شاملو" را به تاخير انداخت.


مراسم "شعر و خاطره" دفاع مقدس در شهرستان آستارا برگزار شد


آستارا، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۳‬
داخلي. اجتماعي. دفاع مقدس.


در چهارمين روز از گراميداشت هفته‌دفاع مقدس، روز مسجد، جوانان و پايداري مراسم باشكوه "شعر و خاطره" در شهرستان آستارا برگزار شد.


در اين مراسم كه در سالن آمفي تئاتر سپاه آستارا برگزار شد، تني چند از مسوولان محلي، بسيجيان، رزمندگان و جانبازان هشت سال دفاع مقدس و شاعران شهرهاي قم و آستارا حضور داشتند.


همراه با قرائت شعر توسط شعراي حاضر در مراسم تعداي از جانبازان و رزمندگان حاضر در جبهه‌هاي حق عليه باطل نيز خاطرات خود را براي حضار بازگو كردند.


فرمانده ناحيه مقاومت بسيج آستارا نيز طي سخناني اظهار داشت: امنيت امروز در ايران اسلامي، ارمغاني است از سوي جان بركفان دفاع مقدس كه با ايثار و شهادت براي ملت ايران به يادگار گذاشتند.


سرهنگ عليرضا نعمتي افزود: بزرگداشت دفاع مقدس كه موجب حفظ نظام اسلامي شد تجليل از يك واقعه تاريخي و تكرار حادثه عاشورا است.


وي گفت: دفاع مقدس به ما آموخت كه با اتكا به خداوند و ارتباط واقعي با مردم، مي‌توان در برابر ابرقدرتها ايستاد و هشت سال مقاومت كرد.


در پايان اين مراسم پدر شهيد "حسين فهميده" كه بهمراه خانواده‌اش در اين مراسم حضور داشتند، خاطره‌اي از شهيد فهميده بيان كرد.


 


جشنواره شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي كشور در شيراز برگزار مي‌شود


 شيراز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۳‬
 
داخلي. فرهنگي. دانشگاه. شعر. داستان.


چهارمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان دانشگاههاي علوم پزشكي كشور با عنوان "مهر ‪ "۴‬از ششم تا هشتم مهر ماه در شيراز برگزار مي‌شود.


رييس دانشگاه علوم پزشكي شيراز روز يكشنبه در جمع خبرنگاران افزود: بيش از يك هزار و‪ ۳۰۰‬اثر از حدود ‪ ۴۰۰‬دانشجوي رشته‌هاي علوم پزشكي به دبيرخانه اين جشنواره رسيده است.


دكتر محمدرضا پنجه‌شاهين اظهارداشت:از اين تعداد، ‪ ۱۷۸‬اثر در بخش داستان ‪ ۵۴۳‬اثر در بخش شعر نو، ‪ ۴۹۲‬اثر مربوط به شعر كلاسيك در قالب غزل، دوبيتي و مثنوي و ‪ ۱۳۶‬اثر مربوط به بخش ويژه "انتظار" است.


وي افزود: ادبيات با جان و روح ما عجين مي‌باشد و به همين علت است كه نخبه‌ترين افراد جامعه ما در رشته‌هاي مختلف با ادبيات سر و كار داشته‌اند.


دبير چهارمين جشنواره مهر ‪ ۴‬دانشجويان دانشگاههاي علوم‌پزشكي سراسر كشور نيز گفت: بيشترين آثار ارسالي به اين جشنواره مربوط به شعر نو و بيشترين تعداد شركت‌كننده به ترتيب از دانشگاههاي علوم پزشكي اصفهان، بابل، كرمان شيراز، مشهد، تهران، اهواز، تبريز، ايران، يزد، اراك، همدان و شهيد بهشتي است.


دكتر غلامرضا حاتم افزود: ‪ ۱۵‬نفر از برجسته‌ترين داوران و كارشناسان شعر و داستان كشور اين آثار را داوري كرده‌اند و دكتر كاووس حسن لي از استادان برجسته ادبيات استان فارس، بعنوان رييس هيات داوران تعيين شده است.


وي اظهار داشت: در كنار برگزاري اين جشنواره، نمايشگاه تابلوهاي قرآني، قرآنهاي نفيس چاپي و عكسهاي قديم شيراز را نيز برگزار خواهيم كرد.


وي از شب شعر و بازديد از آثار تاريخي و فرهنگي شيراز به عنوان ديگر برنامه‌هاي جنبي اين جشنواره ياد كرد.


 


 



مجموعه شعر دفاع مقدس باعنوان"عطش به نيت دريا" در استان سمنان منتشرشد


سمنان، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۷/۰۳‬
داخلي. اجتماعي. دفاع‌مقدس.


همزمان با بزرگداشت هفته دفاع مقدس مجموعه شعر دفاع مقدس استان سمنان با عنوان "عطش به نيت دريا" توسط اداره كل حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس اين استان انتشار يافت.


سرهنگ پاسدار "حسينعلي احساني" مديركل حفظ آثار ونشر ارزشهاي دفاع مقدس استان سمنان روز يكشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: اين مجموعه شامل ‪ ۷۰‬قطعه شعر از ‪ ۳۳‬شاعر اين استان است.


به گفته وي، اين مجموعه در ‪ ۹۵‬صفحه و توسط انتشارات زمزم هدايت چاپ شده است.


مجموعه شعر دفاع مقدس استان سمنان توسط حسن يعقوبي گردآوري و با مقدمه شاعر تواناي معاصر "عليرضا قزوه" انتشار يافته است.


در بخشي از مقدمه اين مجموعه آمده است: عطش به نيت دريا هر چه هست شناسنامه زخم قبيله‌اي است و شهادت‌نامه عشق سرزمين ! و دست مريزاد به شاعراني كه حق عشق را نيك ادا كردند. بادا كه آن "سرخپوشان مجاور" سلام‌رسان ما باشند در آستان حضرت كبريا.


 



علي معلم، قيصر امين‌پور

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است