تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


September 14, 2005 05:52 PM

چهارشنبه23 شهریور 84

شب شعر طنز نغمه پرتغالي برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


كتابخانه شيخ صدوق ( شماره يك شهر سالم ) وابسته به منطقه جنوب سازمان فرهنگي و هنري شهرداري تهران به مناسبت گراميداشت ميلاد حضرت امام حسين (ع) اقدام به برگزاري شب شعر طنز نغمه پرتغالي كرده است.
به گزارش ايلنا ،اين شب شعر،ساعت 17 با حضور "محمدرضا سهراب نژاد", "كامران شرف‌‏شاهي", "رحيم زريان" و چند تن از شاعران جوان در جنوب تهران واقع در شهرري، دولت آباد، روبروي ميدان دولت آباد، جنب پارك مهران برگزار مي‌‏شود.


 


استاد دانشگاه و مترجم آثار فلسفی در گفتگو با "مهر" :
زبان نیچه زبانی آمیزه از شعر و فلسفه است
دکتر سیاوش جمادی، استاد دانشگاه و مترجم آثار فلسفی، اظهار داشت: نیچه زبان فلسفی خاصی دارد که نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا بیش از فلاسفه دیگر با اقبال مواجه شده است. زبان نیچه زبانی آمیزه ای از زبان شعر و فلسفه است.


دکتر سیاوش جمادی، استاد دانشگاه و مترجم آثار فلسفی، درباره جایگاه و اهمیت فلسفه نیچه گفت : در سراسر آثار نیچه عناصری است که برخلاف فلسفه های رایج دانشگاهی و پژوهشگرانه سنتی، آن را متمایز می کند. فلسفه نیچه گیرا، جذاب و قابل فهم است . نیچه زبان فلسفی خاصی دارد که نه تنها در ایران که در همه جای دنیا بیش از فلاسفه دیگر با اقبال مواجه شده است. زبان نیچه زبانی آمیزه ای از زبان شعر و فلسفه است. شهامت، دلیری، بی پردگی، راست منشی ، قدرت بیان ، استعاره های قوی، قصارگویی از خصلتها و سبک و مضامین تفکر نیچه است. خصلت تفکر نیچه ضد سیستم است. تفکر ضد سیستم غالبا در همه جای دنیا بخصوص در میان افرادی که فلسفه خوانهای حرفه ای نیستند با اقبال بیشتری مواجه هست تا فلسفه سیستماتیک و فنی و مفهوم پردازی از قبیل فلسفه کانت و هگل که نیازمند بار دانش مقدماتی از مفاهیم اصطلاحات فلسفه و منطق است.


دکتر جمادی در ادامه سخنانش درباره جایگاه و فهم اندیشه های نیچه نسبت به طبیعت اظهار داشت : طبیعت در فلسفه نیچه از دو جهت قابل تأمل است. یکی وابستگی طبیعت از نظر مفسر و دیگری طبیعت انسانی است. طبیعت برای نیچه دلیل راهی برای تصمیم انسانی است. معروف است که نیچه در کنار رود ایستاده بود و به امواج خروشان و فارغ از هر گونه اندیشه اخلاقی نیک و بد و قدرت محض بودن با حالت حدیث آروزمندی و حسرتی نگاه می کرده است. چرا که او طبیعت را مظهری فراتر از وابستگی می دانست.


وی در ادامه به موضوع ابر انسان و دریافت فهم طبیعت از آن اشاره کرد و گفت: از یک دیدگاه او ابر انسان را که برای آیندگان فرا دیده بود معرفی می کند. از این تعبیر سوء تفسیر های زیادی شده اما آن ابر انسانی که فرا دید نیچه قرار دارد انسانی است که در عین قدرت، شمشیرش را برای کینه و جور استفاده نمی کند. این حرکت او شباهت به طبیعت است چرا که طبیعت کار خودش را می کند و فارغ از انگیزش هاست.


دکتر جمادی با اشاره به بن مایه های تفکر نیچه یعنی صاعقه و انگیزش اظهار داشت: انتقاد نیچه به دو هزار سال فلسفه ما قبل خودش این است که اینها دروغ می گویند که ما دنبال حقیقت بودیم. اینها جویای حقیقت نبودند. جستجوی حقیقت خود انگیخته اراده به سوی قدرت است. منتهی اراده به سوی قدرت ضعفا اراده به سوی قدرتی است که کینه کشی و جور توزی و رشک به توانگران است. حقیقت در کتاب "اراده به سوی قدرت" کلمه ای است مغرور که نیچه بشدت از آن بیزار است.


وی چنین فلسفه ای را جهانی ساخته شده و نه جهانی که وجود دارد نامید و گفت: از نظر نیچه جهانی که دو هزار و پانصد سال فلسفه ساخته جهانی است جعلی و مجعول. آیا این فیلسوفان عشق به حکمت و حقیقت داشتند ؟ در باور نیچه انسان فقط یک چیز است و آن اراده به سوی قدرت و اراده به سوی قدرت یک امر طبیعی است. یک نوع تشبه به طبیعت است. زمانی هم در دوران نیچه است که نیچه گرایش به مطالعه علوم طبیعی می یاید. که این دوران نیز قابل توجه است. به چه دلیل او به دنبال این گونه مطالعات می رود و حتی نظریات پوزیتویستها را مطالعه می کند؟


دکتر جمادی در پایان اظهار داشت :  طرح نیچه و ایده آل او برای انسان این است که انسان تشبه به طبیعت پیدا کند. اما بازگشت به طبیعت نیچه غیر از بازگشت به طبیعت ژان ژاک روسو است. بازگشت به طبیعت روسو بازگشت به قدرت نیست بازگشت به یک نوع معصومیت است.
 
 


 


نشست نقد و بررسي مجموعه غزل " عطرتند نارنج " /
سيامك بهرام پرور:
مهمترين خصلت شعر ، اتفاق شاعرانه است
تهران- خبرگزاري كار ايران


"سيامك بهرام پرور"، شاعر معتقدست: شعر، انتظار چيزي است كه انتظار نمي‌‏رود و مهمترين خصلت شعر، اتفاق شاعرانه است.
به گزارش ايلنا به نقل از روابط عمومي كانون ادبيات ايران، در نشست نقد و بررسي مجموعه غزل "عطرتند نارنج"،"سيامك بهرام پرور"، با بيان مطلب بالا افزود:فرم و زبان در شعر اصالت ندارد و آنچه در شعر اصيل است، اتفاق است. فرم و زبان ابزاري براي بيان اين اتفاق هستند.
بهرام‌‏پرور گفت: شعر، يك رسانه هنرمندانه است كه در دو سوي خود شاعر و مخاطب را دارد و نمي‌‏توان مخاطب را از جريان شعر حذف كرد.
وي همچنين جاي شادي را در شعر جوان ايران خالي دانست و اظهارداشت: جوانان ما از شادي فاصله گرفته‌‏اند و شعر به افسردگي نزديك شده و شادي عاشقانه در شعرها را كمتر مي‌‏بينيم.
در نقد و بررسي اين مجموعه شعر، "علي رضا طبايي"، منتقد نيز با بيان اينكه با ديدگاه شاعر در زمينه تعريف شعر موافق است، گفت: آنچه باعث دگرگوني آثار مي شود، علاوه بر ديدگاه شاعر و تفاوت هاي آن با ديگران نوع قالبي است كه براي شعر خود برمي گزيند و افكار و ديدگاهش را بيان مي‌‏كند.
طبايي افزود: اگر قرار باشد در قلمرو هنر و شعر به آزادي كامل معتقد باشيم، سرانجام كار ما پوچي و بيهودگي است. هنر مي‌‏بايست به برخي از محدوديت‌‏ها تن دهد.
وي با بيان پاره اي از ضعف هاي اثر گفت: درهم ريختگي ساختار نحوي زبان و استفاده بيش از حد كلمات دخيل در بعضي از غزل‌‏ها و همچنين بهره گيري خوب، ولي بيش از اندازه از اساطير از جمله ضعف هاي كتاب است.
"سيد رضا محمدي"، شاعر و منتقد نيز درباره اين مجموعه اظهارداشت: فارغ از چند غزل از كتاب كه داراي تشخص است، عمده غزل ها به جنس شعر معروف روزگار ما نزديك است. در همه شعرهاي اين روزگار به نوعي معنا گريزي مشاهده مي‌‏شود و ارجاعات آنها به نوعي مدرنيسم پايان مكتب فرانكفورت و پست مدرنيسم ترجمه شده امروزه است.
وي با اشاره به مقدمه "محمد علي بهمني" بر اين كتاب افزود: مدرنيسم "بهمني" در غزل، سرلوحه سرمشق‌‏هاي شاعران امروز است. تعامل اين شاعران با روزآمدي و ژورناليسم و ذوق سيال اجتماع روشنفكري آموزه "بهمني" و توابع ايشان است.
"محمد رمضاني فرخاني" نيز با اشاره به جنس شعرامروز و غزل نو و چند صدايي گفت: دستاورد شاعران بزرگ امروز را نمي‌‏توان انكار كرد، ما "حافظ" و "مولانا" را كنار گذاشته‌‏ايم و مثلا "بهمني" را متر و معيار شعر و غزل قرار داده‌‏ايم.
در پايان اين نشست نيز "بهرام پرور" درباره اشعار خود توضيحاتي ارائه داد.
نشست نقد و بررسي مجموعه غزل "عطر تند نارنج" روز شنبه 12 شهريور ماه در تالار مولوي به همت كانون ادبيات ايران برگزار شد.


 


 زرويي نصرآباد " ، " فيض " و " نوري " در شب شعر طنز و موسيقي يزد
تهران- خبرگزاري كار ايران


مراسم " شب شعر طنز و موسيقي" با استقبال حدود 20 هزار نفر از مردم هنردوست يزد در فضاي باز پارك كوهستان برگزار شد.
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري , در اين مراسم كه به همت حوزه هنري يزد و با حضور مسوولان استاني برگزار شد‌‏, "ابوالفضل زرويي نصرآباد" , "ناصر فيض" و "سعيد نوري" به شعرخواني پرداختند.
"محمود ملك"، مدير حوزه هنري يزد , نيز شعري را كه درباره مبعث پيامبر (ص) سروده بود، به سمع حضار رساند.سپس در ادامه برنامه گروه هاي موسيقي سنتي حوزه هنري نيز به اجراي برنامه پرداختند.


 


 


محمدسعيد ميرزايي:
پسوندها را بايد حذف كرد؛ تا در شعر قوتي ايجاد كنيم
صددرصد به ماندگاري غزل فرم اميدوارم سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



محمدسعيد ميرزايي معتقد است: در مورد شعر پست مدرن تعريف مشخص و شاخص نداريم كه يكسري از شاعران را در اين تعريف بگنجانيم.


اين شاعر در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: ما بايد در دهه آينده در حوزه شعر خود قدري تجربه‌ها را به خدمت گرفته و پسوندها را حذف كنيم تا شعر قوي را ايجاد كنيم، كه اين ممكن است در هر قالبي اتفاق افتد. من شايد كه خواننده شعر خوبي باشم، ولي نمي‌توانم در اين‌باره تحليل درستي ارايه دهم.


وي اعتقاد دارد: اگر يكي از پارامترهاي شعر پست مدرن را حفظ مظاهر گذشته بدانيم، صددرصد در هر قالبي موفق خواهيم بود؛ حتا اگر غزل به واسطه شكل خود به شكلي در وضعيت پست مدرن قرار گيرد.


ميرزايي درباره غزل فرم تصريح كرد: من بيشتر راجع ‌به فرم در غزل صحبت كرده‌ام. در حوزه شعر امروز يا شعر پست مدرن، غزل از وضعيت شعر امروز جدا نيست. اگر غزل به شكل خلاقانه‌اش اتفاق افتد، همچنان حضور خواهد داشت، كه اين به ريسك من و شاعران بعدي من باز مي‌گردد كه روند زباني را حفظ كنيم.


وي حضور در ذهن مخاطب جدي كه ذهن او را درگير مي كند را موقعيت بزرگي براي غزل فرم دانست.


سراينده «مرد بي‌مورد» همچنين متذكر شد: در بعضي كتابها، شاعرن نسل‌هاي قبل‌تر، وقتي درباره كار من و اين جريان صحبت كردند، اين روند را جدي نداستند؛ در حالي كه اين جريان جدي است. البته بسياري در اين حوزه تجربه نداشتند و اين به توانايي شاعران باز مي‌گردد كه شاعري آيا مي‌تواند اين قالب تجربه كند يا نه؟ چراكه قالب غزل هم فريبنده است و هم سخت. به نظرم، جريان غزل امروز روند بسيار مثبتي داشته است.


او با يادآوري اين نكته كه كساني پسوند فرم براي غزل مي‌گذراند مي‌خواهند آن را از جريان غزل امروز جدا كنند ادامه داد: غزل غزل است و همان روند كلاسيك را رعايت مي كند ولي فضاي ديگري دارد. ممكن است نمونه خوب در كار شاعري يكي باشد ولي بايد آنرا جمع‌آوري و رويش كاركرد و ديد كه امكانات حوزه غزل چقدر است.


ميرزايي همچنين گفت: در غزل پست مدرن هنوز ارتباط با مخاطب حفظ شده كه بايد اين طور هم باشد. در ضمن تجربه‌هايي كه در غزل شده است، شايد براي قالب‌هاي ديگر راه گشا باشد.


وي با بيان اين مطلب كه امروز دوره درخشاني براي غزل است، اظهار داشت: در غزل امروز با تمام وفاداري، يك كار ديگر ارايه شده و شعري كه اين خصوصيت را رعايت كند، صددرصد مي‌ماند. اما مشكلي كه در شعرمان بوده، اين است كه ما اصولا تئوريسين نداشتيم.


خيلي از جوانها به اين جريان رو آوردند؛ ولي جو ادبي و نقد ما به دليل يك سويه بودن، انعكاس درستي از آن جريان نداشت.


سراينده «درها براي بسته شدن آفريده شد» و «الواح صلح» تصريح كرد: كساني كه صاحب نظر بودند و غزل امروز را دنبال كردند، مي‌دانند اين جريان چگونه اتفاق افتاد و من صددرصد به ماندگاري غزل فرم اميدوارم.


 


 


 



 
شعر معاصر خراسان در«كتاب هفت 3» منتشر شد سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



«كتاب هفت 3 » مجموعه شعرهاي چهر‌ه‌هاي معاصر خراسان به كوشش هاشم جوادزاده ازسوي نشر محقق منتشر شد.


به گزارش بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كتاب بيانگر شعر امروز خراسان است كه نشان از سوابق زباني و شعر دري در خراسان قبل از اسلام دارد.


در اين مجموعه، شعرهاي چهره‌هاي شعر معاصر خراسان همراه با پيش درآمدي در خصوص شعر همراه است.


از ميان چهره‌ها برجسته‌ شعر خراسان كه شعرهايشان در اين مجموعه به چاپ رسيده است، به دكتر رضا افضلي، محسن مهين‌دوست، محمدباقر كلاهي و رضا دبيري مي توان اشاره كرد.


محسن ميهن‌دوست به عنوان اولين شاعر در پيش درآمد اين كتاب آورده است: «شعر خوب پديده‌اي مرموز و سحرآميز است. شعر خوب فكر نيست، تشعشع فكر ناب است و هرچه تششع شعري ممزوج رنگ‌هاي بيشتر باشد، آن هاله اثيري كه گاه در زبان حافظ ديده مي‌شود، از نقب هزار توي روان، پاره‌اي را بر‌آفتاب خواهد انداخت».


 


 


 



 
مرتضي كاخي:
اگر با پست‌مدرنيزم مي‌شد در غزل كاري كرد، كاشفان آن، اين‌كار را مي‌كردند
جريان پست‌مدرنيزم در شعر فارسي يك فرصت‌طلبي يا شوخي ژورناليستي است سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



مرتضي كاخي مي‌گويد: كسي كه مي‌خواهد در ادبيات و ساير هنرها، نگاه پست مدرني داشته باشد، بايد دست كم با مباني كلاسيسم آشنا باشد.


اين منتقد و پژوهشگر در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، پست مدرنيزم، سبكي در ادبيات، نقاشي و ساير هنرها در غرب است كه با مباني كلاسيسم مخالف نيست؛ يعني در برابر آن قيام يا ايستادگي نمي‌كند؛ بلكه آن را به صورتي نو و با نگاهي نو مطرح مي‌سازد.


وي افزود: تلقي پست مدرنيزم از مدرنيزم هم به صورتي است كه به آن به صورت افراطي نگاه كرده و به كارش مي‌برد؛ اما براي هر هنري بايد با كلاسيسم آشنايي داشت؛ مثلا در شعر، شاعر بايد با ادبيات كلاسيك آشنايي كامل داشته باشد؛ تا نگاه تازه‌اي را به وجود آورد؛ و الا كافي است هر چه غير كلاسيسم يا مخالف آن باشد را بگوييد متن پست مدرن.


كاخي اصالت داشتن اثري را وابسته به آشنايي‌اش با سبك‌هاي گذشته دانست و تصريح كرد: توجه به تاريخ تحول هنرهاي مدرن براي خلق اثري بسيار اهميت دارد؛ ولي تا جايي كه من مطالعه كرده‌ام، شاعران ما، با پست مدرنيزم يا اصلا اشنايي ندارند يا از آن برداشت غلطي دارند.


وي يادآور شد: معمولا شاعراني كه اگر بشود شاعر ناميدشان، به اين سبك روي آوردند كه غالبا چيز قابل ملاحظه‌اي از سبك‌هاي گذشته يا مدرن معاصر از خود نشان نداده‌اند. بنابراين كل اين جريان را در ايران و در شعر فارسي، يك فرصت‌طلبي يا يك شوخي ژورناليستي و يا به قول مولانا «يك شكار سايه» كه هنوز هم هست، مي‌دانم.


كاخي همچنين متذكر شد: اغلب شاعران اين جريان تلقي غيركافي و نادرست دارند كه آن را از روي مقالات ترجمه شده غربي استنباط كرده‌اند.


او مهمترين مشكل شاعران اين جريان را تعيين سبك پيش از رسيدن به شعر، بيان كرد و افزود: شاعر ابتدا بايد شعر بگويد و سپس ادبا و منتقدان هستند كه سبك او را تعيين مي‌كنند؛ نه اينكه سبكي را به صورت نفهميده، ناقص و نسجنيده در نظر بگيرند و براي مطرح كردن نام خود به اين سبك كه با شعر امروز قرابتي دارد، خودنمايي كند.


اين مدرس دانشگاه معتقد است: سبك پست مدرن در ايران تا كنون پيرواني را داشته كه دانسته يا ندانسته، آنها را به باز داشتن از انديشه و تخيل شاعرانه وا داشته است و نتيجه‌اش اين شده كه جواناني را كه به اين نوع ادبي ـ به صورتي كه در زبان و زمان ما مطرح شده ‍ـ مايلند، از آنچه كه به نام گره‌خوردگي عاطفه و انديشه در زباني فشرده و آهنگين است، دور كند يا باز دارد.


وي در ادامه اين مطلب افزود: البته در كنار و احتمالا در راس اينها كساني قرار مي‌گيرند كه نه در كلاسيسم و نه در مدرنيزم، هيچ گونه موقعيت چشمگيري نداشته و حالا با تاسي به اين سبك تازه وارد مي‌خواهند خودي نشان دهند. درواقع واماندگان سبك‌هاي پيش از خود يا همزمان خود بوده‌اند كه حتا اگر در حد شعرهاي ساده فريدون مشيري يا غزلسراياني مثل آنكه مي‌گويد:


بهار بود و تو بودي و عشق بود و اميد، عاجز بوده‌اند، آمده‌اند تا در اينجا شانس خود را امتحان ديگري كنند.


كاخي با يادآوري اين نكته كه اين جريان، سابقه تازه‌اي در زبان فارسي نيست، گفت: حتا در خارج و ادبيات غرب وقتي كساني دور هم مي‌نشينند و چيز تازه‌اي را به عنوان سبك اختراع و مطرح مي‌كنند، در زمان وقوع اين جريانات هنرمند بايد درك و هضم آنها را داشته باشد و برداشت ذهني (امپرسيون) خود را بيان كند. يعني محصول هنري بيان يك واقعيت عيني (انژكتيو) نباشد، بلكه ذهن شاعران اين واقعيت را با خود ضميمه كند؛ تا صورت سوبژكتيو يابد؛ تا بگوييم واقعيت به اضافه شاعر مي‌شود اين اثر هنري.


وي اظهار داشت: هنر هرگز در جاي خود در جا نمي‌زند و حالت ايستايي را بر نمي‌تابد، بلكه مي‌خواهد قدمي به جلوتر بردارد.


كاخي متذكر شد: اعتراض مدرنيست‌ها به كلاسيسم بر اين اساس است كه پديده‌ها و اختراعات جديد و زندگي جديد با بعضي اصول كلاسيك ماندگار نيست؛ پس بايد در آن تجديد نظر كرد؛ به اين ترتيب است كه مدرنيسم به وجود مي‌آيد. مدرنيزم تمام اصول كلاسيك را در هنر و انديشه به صورتي كه تا به حال بيان شده را نمي‌پذيرد. اين اعتراض براي اولين بار در حوزه مذهب و كليسا اتفاق افتاد و بعدها حتا در مذهب اسلام هم وارد شد.


وي ادامه داد: از يك طرف كليسا هنرمندان و شاعران مدرن را مجموعه‌اي از افكار الحادي و ضد مذهبي تلقي كرد و حداكثر آنها را به عنوان اشخاص لاابالي تلقي مي‌كرد، اما گذشت زمان نشان داد مدرنيزم معنا دارد، يعني جهان با علوم جديد و كشفيات جديد صورت ديگر يافته و همه شئون اجتماعي بايد با اين كشفيات سازگاري داشته باشد. به اين دليل بود كه مدرنيزم جا افتاد.


كاخي با اشاره به اين شعر كه هر شيشه كه زرد بود يا سبز و كبود / خورشيد در آنچه مي‌بود نمود، تصريح كرد: در نتيجه مدرنيزم شكل‌هاي مختلفي يافت؛ اما پست مدرن با اين مدرنيزم سر سازگاري ندارد و مي‌گويد بايد افراطي‌تر نگاه كرد، با كلاسيك هم مخالفت ندارد؛ ولي مي‌گويد با بيان و نگاه ديگر بايد نگاه كرد.


وي با بيان اينكه در ايران در بحث پست‌مدرنيزم اصلا وارد محتوا نشده‌اند، گفت: كساني كه از پست مدرنيزم دم مي‌زنند و فقط به اين افراطي‌گري در شكل و آن هم از حد افراطي شديد تا حد عملياتي در حوزه آكروباسي و تغيير كلمه به علايم و نقطه‌گذاري پرداخته‌اند، فقط به بخش ظاهري آن نگاه كرده‌اند.


او با اشاره به نوآوري‌هاي تندر كيا و هوشنگ ايراني تصريح كرد: تندر كيا در زمان نيما حرف‌هاي نامانوسي درباره شعر كلاسيك گفت و به عنوان شعر نو چاپ كرد؛ يا هوشنگ ايراني با به كار بردن جيغ بنفش و مسائلي از اين قبيل شعرش را در كنار شعر نيما مطرح كرد و با آنكه در حرفهاي آنها اندكي تصور و تصوير و عقلانيت هنري وجود داشت، جامعه آنها را به فراموشي سپرد و از ميان آنها يك جريان اصيل و انقلابي در شعر كلاسيك ايجاد كرد كه با نگاهي نو بر آفاق و انفس پديده‌هاي اجتماعي از لحاظ مضمون و با تصرف در موسيقي شعر از لحاظ فرم آثاري را خلق كردند. حتا كساني كه به شعر منثور (شعر سپيد) پرداختند، مانند شاملو، از ادب كلاسيك نهايت بهره را بردند و مضامين جديدي را مطرح كردند و به موسيقي بيروني (وزن) و مياني (قافيه) توجهي نكرداند و گفتند اينها آرايه‌ها و ... براي شعر است و آن را لباسي براي شعر دانستند كه آن را نمي‌پسندند.


كاخي اظهار داشت: اكثريت قريب با اتفاق پيروان ‌اين سبك به اصطلاح شعري جواناني هستند كه نه قريحه سرودن شعر كلاسيك و شعر نو را دارند و نه اطلاعي نسبت به آن، صرفا با نظر خودنمايي، آثاري را خلق كرده‌اند كه نه جايي را در ادبيات ماندگار خواهد داشت و نه در برابر مقتضيات زمان در آينده نزديك طاقتي براي ادامه حيات خواهد داشت، اين چيز تازه‌اي نيست، از اين اتفاقات بسيار معمول‌تر و بزرگترش در شعر فارسي افتاده و بعد از مدت كوتاهي به فراموشي سپرده شده است.


وي با يادآوري اين نكته كه غزل فرم نسبت به شعر پست‌مدرن وضعيت بدتري دارد، گفت: غزل هنر كلاسيك و يك نوع ادبي سنتي كلاسيك شعر فارسي است و هر گونه تصرفاتي از اين قبيل و به اين ميزان آن را از عنوان غزل خارج مي‌كند و ديگر غزل نخواهد بود.


كاخي اين تصور را كه غزل به هر نوع شعر عاشقانه گفته مي‌شود را تصوري اشتباه دانست و ادامه داد: شعر عاشقانه، قصيده، رباعي و ... هم هست. غزل نوع خاصي است و حتا شاعران پست مدرن اروپايي و به خصوص آمريكايي در ‌٤٠ يا ‌٥٠ سال پيش اين نوع (ژانر) ادبي را دقيقا با همين لفظ غزل در ادبيات خود آورده‌اند. اگر با پست مدرنيزم مي شد در غزل كاري كرد، آنها خود كه كاشفان پست مدرنيزم هستند و اين جريان زاييده شرايط محيطي آنهاست، خود اين كار را مي‌كردند؛ نه اينكه منتظر باشند يك نوجوان ايراني در فلان شهرستان بيايد و اين كار را انجام دهند.


وي متذكر شد: كساني كه در اين زمينه شعر مي‌گويند، كساني مثل خودشان، شعرشان را مي‌شنوند و به‌به و چه‌چه مي‌كنند؛ اما اينها ماندگار نيستند. اين اشعار عوارضي هستند كه رفع خواهند شد. زمان طاقت دارد و حاضر است.


كاخي در پايان تصريح كرد: هيچ چيز از سيطره حضور قدرت زمان نمي‌تواند خارج باشد. به قول فيلسوف فرانسوي، فرانسوا پرو، هر چيز كه بخواهد با عامل زمان مخالفت كند، زمان از او انتقام سختي خواهد گرفت.


 


 


 


 



 
سومين كنگره‌ي ادبي قند پارسي، ويژه‌ي شعر و قصه‌ي جوان افغانستان، برگزار مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



سومين كنگره ادبي قند پارسي، ويژه شعر و قصه جوان افغانستان، 4 و 5 مهرماه برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين كنگره اولين كنگره‌اي است كه در آن رتبه‌بندي وجود دارد و به نفرات اول تا سوم در دو زمينه شعر و قصه جايزه‌هايي اهدا خواهد شد.


طبق اعلام، از 70 نفر شركت كننده در اين كنگره 20 نفر در قسمت داستان و 50 نفر در قسمت شعر شركت داشته‌اند كه 250 شعر و 60 داستان به دبيرخانه اين كنگره ارسال شده است. از ميان آنها سه نفر برگزيده خواهند شد و 10 نفر به عنوان نفرات برتر اعلام مي‌شوند.


داوري ابتدايي آثار انجام شده و اينك آثار در حال مرحله نهايي داوري هستند.


سيدرضا محمدي، محمدكاظم كاظمي و يك داور ايراني كه هنوز مشخص نشده است، كارداوري آثار را در قسمت شعر برعهده دارند و هنوز داوران نهايي قسمت داستان مشخص نشده‌اند.


اين كنگره در فرهنگسراي شفق (دانشجو) برگزار خواهد شد.


 


 


 



 


بيست و دومين نشست تخصصي نقد شعر " شكوفه هاي خيال " برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


بيست و دومين نشست تخصصي نقد شعر " شكوفه هاي خيال" برگزار مي شود.
به گزارش ايلنا به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، همزمان با سالروز ميلاد خجسته امام حسين ( ع ) و سالروز قيام 17 شهريور 1357 حوزه هنري استان قم با رويكردي تازه‌‏, بيست و دومين نشست تخصصي نقد شعر "شكوفه هاي خيال " را با حضور " حسن صادقي پناه " و " مهدي زارعي "، دو تن از شاعران جوان و صاحب نام شعر معاصر برگزار مي كند.
حوزه هنري در رويكرد تازه خود پس از اجراي موفق برنامه هاي گذشته, تلاش مي كند كه هنرمندان و شاعران برتر استان‌‏ها را معرفي و آثار آنها را مورد نقد و بررسي قرار دهد.
گفتني است , سالن قدس شهرستان قم، ساعت 17:30 در روز 17 شهريور ماه در اين نامه ادبي ميزبان شعرا, ادبا و علاقه مندان خواهد بود.


 


 



رسول يونان:
هر نوع خرابكاري را كه نمي‌شود شعر پست‌مدرن ناميد!
با تغيير در فرم نمي‌توان ادعا كرد كه غزل پست‌مدرن گفته‌ايم سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



يك شاعر معتقد است: ما شعري به اسم پست مدرن نداريم و لااقل اين كلمه لباس گشادي بر تن شعر ماست.


رسول يونان در گفت‌وگويي با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: پست مدرنيزم چيزي جز جهان جديد به اضافه سنت نيست، اما تعريف ديگر آن گذشتن از جهان مدرنيسم است. اينكه بگوييم شعري پست مدرن در ايران داريم، يك بحث حاشيه‌يي است؛ چراكه شعر ما از شعرهاي بلاتكليف جهاني است و به قول معروف، از اينجا مانده و از آنجا رانده است.


وي افزود: گاهي به شعرهايي برخورد مي‌كنيم كه خيلي پيچيده و بسيار بي‌محتوا هستند و شاعرانشان مي‌گويند شعر پست مدرن يعني اين. گاهي نيز به شعرهايي با موضوع‌هايي كه اصلن به دنياي ما مربوط نيستند، برمي‌خوريم؛ مثلا طرف مي‌خواهد جهاني فكر كند كه شاعراعنش اين شعر را هم پست‌مدرن مي‌داند.


يونان با اعتقاد بر اينكه شاخه‌اي سالم در شعر معاصر ما هست كه راحت، آرام و نم‌نم دارد راه خود را بين مردم پيدا مي‌كند، در ادامه يادآوري كرد: در اين شاخه از شعر، از افراط و تفريط خبري نيست. من به شخصه، شعر پست مدرن در ايران نديده‌ام؛ هر نوع خرابكاري را كه نمي‌شود شعر پست مدرن ناميد!


وي با تاكيد بر اين مطلب كه با تغيير در فرم نمي‌توان ادعا كرد كه غزل پست مدرن گفته‌ايم، افزود: در اين غزلياتي كه امروز مي‌خوانيم، بيشتر فرمشان به چشم مي‌آيد؛ تا محتوايشان، و گاهي حتا اين فرم و محتوا با هم همخواني ندارند.


اين مترجم شعر با مهم ندانستن قالب در شعر، تسلط شاعر را در اجراي روايت و برآمدن آن بر اساس كلمات، قابل اهميت دانست.


او همچنين گفت: بودلر وقتي گلهاي جهنمي را نوشت، به قالب دست نزد، بلكه قالب را كه غزل بود، از درون متحول كرد. به نظر من ما در هر قالبي كه مي‌نويسيم، بايد بيشتر سعي كنيم درست و خوب بنويسيم و با كارهاي حاشيه‌يي، سعي در جلب توجه نكنيم.


 


 



 



مير احسان" در جمع شاعران حوزه هنري شهر تهران عنوان کرد :
تامل جدي در شعر نيما از ضرورت‌‏هاي امروز ادبيات ماست
تهران- خبرگزاري كار ايران


"مير احمد ميراحسان" در دومين نشست "پوئتيك نو و باز خواني هاي نيمايي" و در جمع هنرمندان حوزه هنري شهر تهران تصريح كرد‌‏: تامل بر شعر نيما و آراي متفاوت در شعر نو، از ضرورت‌‏هاي امروز ادبيات است.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا ," ميراحسان" همچنين گفت: شعر يك پديده عمومي است و مردم بايد از خواندن اشعار لذت ببرند.
وي تاكيد كرد: شعر با كل فرهنگ و زندگي فرهنگي يك جامعه پيوند مي خورد و اگر به يك زندگي فرهنگي برسيم ، شاهد يك زندگي آگاهانه با گسترش حس زيبايي شناختي و كاهش خشونت خواهيم بود.
اين منتقد ادبي معاصر در ادامه افزود : در بحث پوئتيك نو و بازخواني هاي نيمايي بايد به اين نكته توجه كرد كه پوئتيك، بوطيقا و نظريه ادبي يكسان نيستند و هر يك از اين كلمات بيانگر يك لايه زماني است كه به اشتباه يكي پنداشته مي شوند . همانطور كه تمايز نظريه ادبي با نقد ، تفسير و تاويل هم نكته اي صحيح است كه پيش از اين به آن اشاره شده است . اما ما با تسامح ،پوئتيك را معادل نظريه ادبي قرار مي دهيم.
"ميراحمد ميراحسان "اضافه كرد : ما در اين شب با بوطيقاي ماقبل مدرن، بوطيقاي دوران مدرنيته و پسامدرن سر و كار داريم و البته بوطيقاي نيما هم ويژگي خاص خود را دارد.
وي با بيان اينكه بازخواني شعر نيما در كنار شعرهاي گوناگون نو ، يك روش تفسيري براي درك ابعاد نظريه نيمايي است ، اظهار داشت: هر شعر نو نمايشگر آن است كه چه وجهي از سيماي شعر نيما در اشعار شاعران نو ايران گسترش يافته و نتايج جديدي به وجود آورده كه در واقع قدرت و شمول پوئتيك و شمول پوئيتك نيمايي و تحول آتي آن را نشان مي‌‏دهد.
وي تصريح كرد: بديهي است مبحث انقلاب و شعر و رابطه "شعر انقلاب" با پوئتيك مدرن هم در همين جا مطرح خواهد شد .
"ميراحمد ميراحسان" با بيان اينكه بازگشت به بوطيقاي يونان باستان, بازگشت به امري مرده نيست ، اضافه كرد‌‏ : اين بازخواني، اصلا گذشته‌‏گرايي نيست، همانطور كه اهل تاويل مي‌‏گويند در مكالمه با گذشته، به گذشته بر نمي‌‏گرديم بلكه آن را در اكنون و امروز جاي مي‌‏دهيم . پس ما هم بوطيقاهاي نو را در ادامه بوطيقاهاي كهن مي‌‏بينم.
زمان برگزاري اين نشست‌‏ها , دومين دوشنبه هر ماه ، از ساعت 17 ، در تماشاخانه آيينه حوزه هنري شهر تهران واقع در ميدان آرژانتين، بلوار بيهقي، خيابان شانزدهم شرقي، شماره 21 خواهد بود.


 


 


 


 


نگاهي به جايگاه شعر و انجمن‌هاي ادبي كرمانشاه كرمانشاه، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۱۷‬
داخلي. فرهنگي. شعر.


كرمانشاه از ديرباز همواره مهد هنر ، فرهنگ و شعر بوده و در طول تاريخ نام آوران بزرگي را در صحنه شعر و ادب در خود پرورانده است.


نام آوري همچون "محمدباقر خسروي" مولف اولين رمان ايراني "شمس و طغري" كه وي را به حق پيشواي نثر نوين ادبي ايران ناميده‌اند از استان كرمانشاه برخاسته است.


در فاصله سالهاي ‪ ۱۳۱۰‬تا ‪ ۱۳۲۰‬شمسي "الهامي" كه وجه تسميه‌اش در شعر به دليل الهام قريحه شعري در خواب توسط سيدالشهدا بوده و صاحب اثر ماندگار باغ فردوس در بيان وقايع عاشورا است نيز از كرمانشاه بر مي‌خيزد.


پس از وي پسرش "ابولقاسم لاهوتي" شاعر نام آور كرمانشاهي راه پدر را در پيش مي‌گيرد.


در شعر طنز هم كرمانشاه به داشتن بزرگاني چون "محمد علي گويا"مفتخر است كه درروزنامه‌هاي آن زمان از جمله توفيق و مجله گل آقا فعاليت داشته است.


"اسداله عاطفي" اين شاعر صاحب نام كه سرآمد غزل ايران بود و در روزگاري كه كسي در ايران با سبك هندي آشنايي نداشت ، به طور اخص در اين سبك شعر مي‌سرود ، كرمانشاهي است.


در شعر كردي كرمانشاه مشاهيري چون مولوي كرد، كيومرث عباسي قصر شيريني ، شامي كرمانشاهي ، ملاپريشان ، سيد صالح اورامي را در خود پرورانده است.


امير هوشنگ شفا در شعر نو و شاعران زنده معاصر نواب صفا ترانه سرا و تصنيف خوان، اصغر واقدي شاعر نيمايي و استاد يداله بهزاد از ديگر مفاخر كرمانشاه در وادي شعر و ادب مي‌باشند.


رضا حداديان از شاعران معاصر كرمانشاهي مي‌گويد: كرمانشاه در زمينه شعر كلاسيك به ويژه غزل در كشور مطرح است اما متاسفانه در سالهاي اخير كه در شهرهاي ديگر جريانهاي تازه شعري شكل مي‌گيرد، كرمانشاه از اين قافله عقب مانده‌است .


وي علت اين امر را در فراهم نكردن تمهيدات لازم از سوي بزرگان ادب و نيز متوليان شعر براي رفتن جوانان به سمت نگاههاي تازه و تجربه قالبهاي جديد و عدم حمايت و تشويق از حركتهاي تازه و نوآوري در اين زمينه مي‌داند.


وي انجمن‌هاي شعر كرمانشاه را در سالهاي اخير نا كارامد دانست و گفت :
در سرپرستي انجمن‌هاي شعر كرمانشاه متاسفانه داشتن مدارك آكادميك جاي تجربه شاعر بودن را گرفته است و اين باعث هرز رفتن استعدادها مي‌شود.


وي افزود: در اين شرايط بود و نبود انجمن‌هاي شعر تفاوتي ندارد و بايد برنامه‌ها در جهت تشكيل انجمن‌هاي كارامد و مفيد سوق داده شود.


مسوول واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان كرمانشاه هم درباره انجمن هاي شعر و ادب كرمانشاه از ابتدا تا كنون مي‌گويد: خطه ادب پرور كرمانشاه از سال ‪ ۱۲۶۰(‬ه. ق) به تشكيلات رسمي در زمينه شعر دست يافت.


به گفته وي انجمن ادبي "بي دل" به سرپرستي " حاج محمد بيدل " به عنوان نخستين انجمن كرمانشاه فعاليت خود را آغاز كرد.


"همت علي اكرادي" افزود: سپس انجمن ادبي فصاحت به مديريت حسين قلي خان سلطاني و انجمن "تبرايي" به سرپرستي ميرزا قهرمان تبرايي از وارثان اين جنبش محسوب مي‌شوند.


در روزگار مشروطه نيز " ابولقاسم لاهوتي " با ترجمه شعر سنگر خونين از ويكتور هوگو در سال ‪ ۱۳۰۲‬و شعر وحدت تشكيلات در سال ‪ ۱۳۰۳‬تجربه‌هاي شگفت خود را در زمينه شعر به منصه ظهور رساند.


ديگر انجمن‌هاي ادبي كرمانشاه تا مرز پيروزي انقلاب اسلامي به ترتيب به نامهاي كرمانشاه، معين ، دانشوران كرمانشاه و سخن مي‌باشند.


پس از پيروزي انقلاب اسلامي، در سال ‪ ۱۳۵۸‬به درخواست اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان كرمانشاه انجمن ادبي "سخن" پايه‌گذاري شد و تا سال ‪ ۷۶‬تنها به جلسات هفتگي شعر خواني و شب شعر مناسبتي سرگرم بود.


متاسفانه در ادبيات دوره دفاع مقدس و تحولات شعر انقلاب جايگاه خاصي را در كشور پيدا نكرد.


در اين سالها حادثه شعري و زباني ، نوآوري و هدفمندي دراثار شاعران ديده نمي‌شود و از شاعران موفق اين دوره تنها احمد عزيزي را مي‌توان نام برد كه با خلاقيت و نبوغ فردي در حوزه نوگرايي زباني شعر حرف اول را درسطح كشور مي‌زند.


ديگراتفاق خاصي نيفتاد تا سال ‪ ۷۶‬كه انجمن سخن به رشيد ياسمي تغيير نام داد و شاعراني چون محمد جواد محبت ، صاحب ياري ، ابولقاسم شيدا، شمس عليزاده به عنوان اعضاي شوراي شعر كرمانشاه منصوب و سرپرستي انجمن را عهده دار شدند.


متاسفانه به دلايلي اين افراد يكي پس از ديگري از شوراي شعر كناره‌گيري كرده و اين انجمن تعطيل شد.


در سالهاي اخير انجمن‌هاي متعددي در كرمانشاه برگزار شد از جمله انجمن شعر كوثر ، قلم ،فانوس ، فرانگر كه تعدادي داراي مجوز و تعدادي شخصي بود كه متاسفانه يكي پس از ديگري تعطيل شده و در حال حاضر هيچ انجمن ادبي فعالي در كرمانشاه وجود ندارد.


اكرادي با اشاره به علت تعطيلي انجمن‌ها در كرمانشاه گفت : كرمانشاه داراي استعدادهاي فوق‌العاده‌اي در زمينه شعر و ادبيات مي‌باشد و در سطح كشور به ويژه در زمينه شعر كلاسيك شاخص است .


وي علت تعطيلي انجمن‌هاي شعر كرمانشاه را سنتي بودن ،هم سطح بودن اعضا از نظر علمي و فكري ، نبود فرهنگ نقد پذيري در ميان شركت‌كنندگان ،نبود برنامه‌هاي علمي و هنري مانند فراهم نمودن امكان چاپ آثار و برگزاري شب شعر عنوان كرد.


وي با اشاره به برنامه‌هاي آينده حوزه هنري در اين زمينه گفت : تعطيلي انجمن‌ها به‌معني پايان فعاليت در زمينه شعر نيست بلكه حوزه هنري قصد دارد فعاليتها را منسجم كند به طوريكه در سال گذشته اقدام به برگزاري كانون آفرينش شعر و داستان در كرمانشاه نموده است .


امسال براي اولين بار با شناسايي استعدادها از گروههاي سني ‪۱۶‬تا ‪ ۲۴‬سال در كانون شعر ثبت نام مي‌شود.


در هر كانون سه نفر از اساتيد برجسته شعر با برگزاري كارگاه، آموزشهاي لازم را به افراد مي‌دهند.


برگزاري همايش‌هاي استاني ، منطقه‌اي و كشوري در پايان هر فصل ، چاپ آثار برگزيده در مجموعه كتاب ،دعوت از شاعران برجسته كشور ، برگزاري اردوهاي مختلف از برنامه‌هاي در دست اجراي حوزه هنري مي‌باشد.


 


 


 


پنجمين جشنواره سراسري شعر ميلاد سرخ در تبريز برگزار شد تبريز ، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۶/۱۷‬
 
داخلي. اجتماعي. فرهنگي. ميلاد سرخ.


پنجمين جشنواره سراسري شعر ميلاد سرخ روز پنجشنبه در تالار اقبال آذر تبريز برگزار شد.


مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي آذربايجان‌شرقي در آيين اين جشنواره يك روزه با بيان اينكه فرهنگ امام حسين (ع) و عاشورا، بيشترين تاثير را در بين مردم ايران داشته است، از آن ، به عنوان نمود بارز فرهنگ ايران ياد كرد.


رسول بشيري افزود: قيام امام حسين به عنوان يكي از برجسته‌ترين آموزه‌هاي دين اسلام در جامعه ايراني، تاثيرات خود را در حوزه‌هاي گوناگون برجاي گذاشته است.


وي از ادبيات به عنوان نقطه عطف اين فرهنگ ياد كرد و افزود: شاعران ايران با توجه به ارادتي خاص كه به امام حسين داشتند، آثاري عميق و ژرف آفريدند كه نشان از پيوند قلبي مردم با اهل بيت عصمت و طهارت است.


بشيري با بيان اينكه تاكنون در اشعار مختلفي كه در وصف امام حسين سروده شده، بيشتر به روزهاي پاياني عمر آن حضرت و نيز واقعه عاشورا پرداخته شده است ، گفت به همين دليل محور اشعار در اين جشنواره نيز بيشتر بر زندگي آن حضرت در سالهاي قبل از شهادت تكيه دارد.


وي ابرازاميدواري كرد برگزاري اين جشنواره به ارتقاي كيفي اشعار ارسالي به جشنواره در سالهاي آتي كمك كند.


در پايان اين جشنواره از ‪ ۱۳‬نفر از شاعران برگزيده جشنواره تجليل شد و به سه نفر برتر جوايزي ويژه تعلق گرفت.


در پنجمين جشنواره سراسري شعر ميلادسرخ ‪ ۳۱۹‬نفر آثار خود را به دبيرخانه جشنواره ارسال كرده بودند كه از اين تعداد ‪ ۱۳‬اثر برگزيده براي گزينش به مرحله نهايي معرفي شد.


 


 


 


 


 


" بررسي تطبيقي شعر پايداري ايران و جهان " نقد مي‌‏شود
تهران- خبرگزاري كار ايران


در سومين نشست از سلسله نشست هاي "يك كتاب يك نويسنده"، كتاب "بررسي تطبيقي شعر پايداري ايران و جهان" نوشته "عبدالجبار كاكايي" مورد نقد و بررسي قرار مي‌‏گيرد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, اين نشست،ساعت 17 الي 19 روز چهارشنبه 30 شهريورماه در تالار مبارك فرهنگسراي بهمن برگزار خواهد شد.
گفتني است، اين كتاب كه به همت نشر "پاليزان" به چاپ رسيده است, توسط "كامران شرفشاهي", شاعر و منتقد, مورد نقد و بررسي قرار خواهد گرفت. همچنين در پايان اين برنامه، جوايز مسابقه كتابخواني ولادت حضرت ولي عصر (عج) به نفرات برگزيده اهداء خواهد شد.


 


 


 


ضياء‌الدين ترابي:
بازار شعر به‌خاطر حركت‌هاي افراطي راكد است
وقتي مي‌گوييم شعر پست‌مدرن، ادعايي بيش نيست سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



آنچه كه در شعر امروز ايران اتفاق افتاده، از شاخه افراطي پست مدرن سرچمه مي‌گيرد.


ضياء‌الدين ترابي - شاعر - با بيان اين مطلب در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: پست‌مدرن در دو شاخه اصيل و افراطي در جهان به وجود آمد كه شاخه افراطي آن زير سؤال است، اما شاخه اصيل كه پشت آن فكر و انديشه نهفته، جرياني مثبت است.


وي تصريح كرد:‌ وقتي مي‌گوييم شعر پست‌مدرن، اين ادعايي بيش نيست، بايد ديد كه چنين چيزي در ايران وجود دارد؟ در كشورمان، تا كنون كسي از شعر پست‌مدرن يا مدرن تعريفي ارايه نداده است و چون تعريف نشده، هر كس هر چه مي‌گويد، فكر مي‌كند پست مدرن بوده؛ بنابراين بازار آشفته‌اي به وجود آمده است. وقتي هنري چارچوب نداشته باشد، چنين وضعي به وجود مي‌آيد.


اين شاعر با اعتقاد بر اينكه براي بازتاب جرياني در هنر و شعر، آن جريان ابتدا بايد در تفكر و انديشه اتفاق افتاده باشد و سپس به صورت سبكي مطرح شود، گفت: در عصر رمانتيك و مدرنيسم اين اتفاق به وقوع پيوست و مي‌توان آنها را طبقه‌بندي كرد؛ مثلا مي‌توان گفت كدام شعر مدرنيسم يا رمانتيك است؛ زيرا در دوره‌اي اتفاق افتاد كه مي‌توان آنها را طبقه‌بندي كرد. مثلا مدرنيسم در شعر با اليوت و در داستان با جيمز جويس آغاز شد.


وي در ادامه همچنين متذكر شد: در دهه 60 در جهان غرب اتفاقي افتاده كه بعد از جنگ جهاني دوم انديشمندان مدرنيسم را زير سؤال برده و به نقد آن پرداختند و حركت نقد خود نقاد آغاز شد. چراكه مدرنيسم با تعقل و علم مي‌خواست جهاني نو را بسازد؛ اما متفكران بعد از جنگ جهاني دوم به اين نتيجه رسيدند كه انسان در اين راه شكست مي‌خورد، به اين دليل، مكتب پست‌مدرن به وجود مي‌آيد.


ترابي با اشاره به وضعيت پست‌مدرنيسم در ايران و شعر پست‌مدرن متذكر شد: با تعريف اشتباهي كه از پست مدرن در ايران شده، در كتابهاي شعر مي‌بينيم هر كس هر چه به ذهنش مي‌رسد را مي‌نويسد، ما هم نمي‌توانيم حرفي بزنيم؛ زيرا ملاك خاصي وجود ندارد.


وي معتقد است: انعكاس اين اشعار در جامعه‌، بايكوت كتابهاي شعر و استقبال نكردن مخاطبان از شعر عملا نشان داده بازار شعر به خاطر حركات افراطي راكد است. به هر حال، يك طرف شعر مخاطب است كه درواقع تكليف آن را مشخص مي‌كند. شعري كه نتواند با مخاطب ارتباط برقرار كند، محكوم به فناست. اين حركات افراطي اگر امروز از بين نروند، روزي از بين خواهند رفت.


او بازي‌هاي افراطي زباني را از آفات شعرهاي پست مدرن دانست و يادآوري كرد: زبان يك قرارداد اجتماعي است كه براي انتقال مفاهيم به وجود آمده است. اگر بيش از اندازه از گرامر خود دور افتد، نمي‌تواند كاري انجام دهد.


ترابي در ادامه بحثش به غزل پست مدرن اشاره كرد و متذكر شد: غزلي كه به اسم پست مدرن، متفاوت و غيرمتفاوت علم شده و جوانها عجيب به آن رو آورده‌اند، از دو منظر مضحك است؛ يكي اينكه قالب غزل دوره‌اش تمام شده و شعري نيست كه به درد زمانه امروز بخورد. در دنياي امروز غزل چنگي به دل نمي‌زند و اين شعرها به رشد شعر كمكي نمي‌كنند، بلكه راه اين شاعران نيز غلط بوده و كارشان عبث و بيهوده است؛ زيرا براي وزن و قافيه محدوديت به وجود آمده است.


وي ادامه داد: از منظر ديگر، شاعر بايد شعري بگويد كه با مخاطب ارتباط برقرار كند، اما چيزي مي گويد كه در آن معناي خاصي نيست و بيشتر معنازدايي مي‌كند كه آن وقت يك چيز موزون و مقفا و بي‌معنا مي‌شود كه مخاطبي هم ندارد و اگرهم داشته باشد، جوانهايي مانند خودشان هستند.


اين شاعر با اشاره به شمارگان اين شعرها تاكيد كرد: اگر اين اشعار تيراژ معقولي داشت، معلوم مي‌شد كه موفق بوده‌اند؛ ولي مي‌بينيم كه اين طور نيست. اين دسته از شاعران وقت‌شان را تلف مي‌كنند؛ چراكه جايي براي كار كردن در اين قالب‌ها نمانده تا آن را دوباره زنده كنند. اينها فقط كار بيهوده مي‌كنند.


 


 


 


 
مفتون اميني:
شعر پست‌مدرن، زندگي انسان امروز را به تمسخر مي‌گيرد
رضا براهني بايد نكته‌اي را متوجه مي‌شد؛ اما نشد سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 

 خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



شعري به اسم پست مدرن چنگي به دل مخاطب نمي‌زند؛ چراكه هنري بي‌القاست.


 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است