تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


May 28, 2005 01:12 AM

شنبه 7 خرداد 84 /23 خبر

بي‌توجهي مسؤولان فرهنگي به اهالي فرهنگ ادامه دارد
هيچكس براي تحويل پيكر محمدرضا آغاسي ـ شاعر ـ به بيمارستان مراجعه نكرده است سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


محمدرضا آغاسي ـ شاعر مثنوي‌سرا ـ صبحگاه امروز، در مركز قلب تهران درگذشت.


وي كه در ايام مبعث حضرت رسول اكرم (ص) به‌هنگام شعرخواني در شهرستان اليگودرز، به‌دليل ناراحتي قلبي و ريوي تحت درمان قرار گرفته بود، مدتي را هم در بيمارستان بهارلوي تهران گذراند.


او از تاريخ نوزدهم ارديبهشت‌ماه گذشته در بخش ICU قلب باز مركز قلب تهران بستري شده و در تاريخ 25 ارديبهشت ماه تحت عمل جراحي باز قرار گرفته بود، حدود ساعت 6 امروز درگذشت.


به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، برات‌پور ـ مسؤول بخش بيمارستان يادشده ـ در اين‌باره توضيح داد: «آقاي آغاسي براي رفع مشكل گرفتگي عروق كرونر تحت جراحي قرار گرفت كه سابقه انفاركتوس MI، چربي بالا و مشكل كليوي، به تشديد بيماري‌اش كمك كرد».


وي درباره اطلاع خانواده وي يا مسؤولان فرهنگي از اين امر گفت: «تا اين ساعت (حدود ساعت 13) هنوز نه كسي از خانواده وي به بيمارستان مراجعه كرده و نه ازسوي مسؤولان فرهنگي تماسي گرفته شده است».


همچنين در تماس خبرنگار ايسنا با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز شوراي شعر آن عنوان شد: ما اين خبر را از شما مي‌شنويم. او اصلا جزو اعضاي شوراي ما نبوده است.


خبرهاي تكميلي متعاقبا مخابره خواهد شد.


 بررسي طرح اعطاي مدرک معادل به نويسندگان و شاعران


طرح اعطاي مدرک معادل به نويسندگان و شاعران با حضور معاون امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در شوراي هنر مورد بحث و بررسي نهايي قرار خواهد گرفت.
آيين نامه اعلام معيارهاي ارزشيابي آثار و فعاليت هاي شاعران و نويسندگان متون داستاني و ضوابط تشکيل کميته هاي تخصصي شوراي ارزشيابي هنرمندان و ادباي کشور ، 2ماه پيش به شوراي هنر ارائه شده که اين آيين نامه براي تصويب در دستور کار اين شورا قرار گرفته است.


 


شاعران ايراني و عرب در جشنواره بين المللي روتردام



 جام جم آنلاين: سي و ششمين جشنواره بين المللي شعر با شركت شاعران جهان طي روزهاي 18 تا 26 ماه جاري ميلادي در روتردام هلند برگزار مي شود.
پايگاه اينترنتي روزنامه الراي به نقل از روزنامه الحيات گزارش داد: اين جشنواره با تقدير از سه شاعر: جوري گراهام از آمريكا‘ خيرت كمري از هلند و جان ترانتر از استراليا افتتاح شد.
عماد فواد‘ شاعر جوان مصري ساكن بلژيك و ضياء موحد‘ شاعر و استاد دانشگاه تهران از ايران از جمله شاعراني هستند كه در اين جشنواره حضور دارند.
طي 6 روز برگزاري اين جشنواره‘ هر روز 5 شاعر‘ اشعار خود را قرائت مي كنند.
در پايان اين جشنواره نيز جايزه ساليانه بولدنك به بهترين مجموعه شعر منتشر شده سال 2004 و 2005 اعطا مي شود.
خانم جوري گراهام متولد 1951 پس از ترك آمريكا روانه فرانسه و ايتاليا شد. وي تاثير فراواني از ايتاليا و اروپا پذيرفته است. اشعار وي داراي پس زمينه هاي فلسفي است و وي يكي از برجسته ترين شاعران معاصر آمريكا به شمار مي رود. گراهام برنده جايزه پوليتزر شده است.
خيري كمري متولد 1944 از شاعران برجسته هلند است و دو سال قبل به عنوان شاعر ملي برگزيده شد. وي رمان‘ نمايشنامه و نقد نيز مي نويسد.
جان ترانتر متولد 1943 از شاعران معروف استرالياست كه جدا از سرودن شعر به عنوان ناشر‘ استاد دانشگاه و تهيه كننده راديو در استراليا كار مي كند.
عماد فواد متولد 1974 شاعر جوان مصري تاكنون سه مجموعه شعر منتشر كرده است. اشعار وي به زبان هاي هلندي‘ انگليسي و آلماني ترجمه شده است. وي آوريل گذشته برنده دومين جايزه شعر موسسه الهجره هلند شد.



دكترضياء موحد متولد 1321 اصفهان‘ از معدود شاعران معاصر است كه علاوه بر سرودن شعر در حوزه هاي ديگري نيز فعال است. وي سال هاست در دانشگاه منطق جديد و فلسفه درس مي دهد.
بر آب هاي مرده مرواريد/1354 ‘ غراب هاي سفيد/1369 و مشتي نور سرد /1381 مجموعه شعرهاي موحد است. «درآمدي بر منطق جديد»، «سعدي»، «شعر و شناخت»، «منتقدان فرهنگ» نيز از آثار تأليفي و ترجمه او هستند.
انتشار زندگينامه شاعران بزرگي كه سال گذشته درگذشته اند به زبان هلندي از ديگر فعاليت هاي جشنواره بين المللي شعر روتردام است.
 


شاعران معاصر در شهر آسماني
تهران- خبرگزاري كار ايران


به مناسبت فرا رسيدن سوم خرداد ، سالروز آزاد سازي خرمشهر قهرمان ، فرهنگسراي انقلاب اقدام به برپايي شب شعري باعنوان شهر آسماني نموده است.
به گزارش گروه هنر ايلنا به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي انقلاب ، همزمان با فرار رسيدن سوم خرداد ، سالروز آزادي شهر خون و مقاوم و به منظور تجليل از فداكاري ها و رشادت هاي رزمندگان اسلام در فتح اين شهر ، اين فرهنگسرا اقدام به برپايي شب شعري با عنوان شهر آسماني نموده است.
در اين مراسم ، شاعران معاصري از جمله" ابوالفضل زرويي نصرآباد"، "اسماعيل اميني"، "كوروس احمدي"،"‌‏كريم رجب زاده" و "محبوبه زارعي" با خواندن اشعار خود ، عظمت و بزرگي اين فتح جاودانه را بيان نموده و در ادامه با اجراي موسيقي سنتي سعي خواهد شد به نوعي شور و حال خاصي در افراد ايجاد شود.
گفتني است اين شب شعر ، در روز يكشنبه 1/3/84 از ساعت 30/17 الي 30/19 در سالن فجر فرهنگسراي انقلاب واقع در بزرگراه شهيد نواب صفوي ، خيابان كميل شرقي برگزار مي گردد.
علاقمندان جهت كسب اطلاعات بيشتر مي توانند علاوه بر مراجعه حضوري با شماره تلفن هاي 9-5419057 تماس حاصل نمايند.


قزوه، داستان سیستان 2 را می‌نویسد


علیرضا قزوه كه در سفر رهبر انقلاب به استان كرمان همراه ایشان بوده است، یادداشت‌های این سفر را به زودی در قالب یك سفرنامه منتشر می‌كند.
به گزارش شریف نیوز، علیرضا قزوه شاعر نام‌آشنا پس از بازگشت رهبری از دیدار با مردم كرمان گفت: من در سفر پر خیر و بركت رهبری به كرمان حضور داشتم و با هیات همراه ایشان به دیدار دانشجویان، معلمان و قشرهای مختلف مردم خون‌گرم و انقلابی استان كرمان رفتم و یادداشت‌هایی هم برداشته‌ام و قصد دارم سفرنامه‌ای با این موضوع به رشته تحریر درآورم.
گفتنی است، پیشتر سفرنامه سیستان با عنوان «داستان سیستان» توسط «رضا امیرخانی» منتشر شد كه آن هم شرح و یادداشتی از سفر
رهبری به سیستان بود. «داستان سیستان» با استقبال دوستداران كتاب و متون ادبی مواجه شد و تاكنون چندین بار چاپ مجدد شده است


برگزاري سومين روز درگذشت آقاسي در مسجد «شهدا»



خبرگزاري فارس: مراسم سومين روز درگذشت شاعر اهل بيت، محمدرضا آقاسي امروز از ساعت 17 تا 19 در مسجد شهدا برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس، علاوه بر اين مراسم كه از ساعت 17 تا 19 در مسجد شهدا واقع در اتوبان آهنگ برگزار مي‌شود، مراسمي نيز روز شنبه در مسجد نور از ساعت 18 تا20 برگزار خواهد شد.
محمدرضا آقاسي شاعر مثنوي‌سرا كه مثنوي‌هاي شورانگيز او از جبهه و دفاع مقدس، با قرائت‌هاي حماسي‌اش در خاطره‌ها جاويدان ماند، پس از بستري شدن در بيمارستان بهارلو و انتقال به مركز قلب تهران، سه‌شنبه سوم خرداد ماه در اين مركز درگذشت.
انتهاي پيام/
استقبال شاعران کشورهاي مختلف از تشکيل انجمن شاعران پارسي گوي جهان


 انجمن شاعران پارسي گوي جهان که در شرف ثبت رسمي در وزارت ارشاد است با استقبال شاعران تاجيک و افغانستان مواجه شد.
دکتر سيدعلي موسوي گرمارودي که شب گذشته در باشگاه ايرانيان مقيم دبي به سخنراني پيرامون فردوسي پرداخته و براي رايزني با شاعران ايراني اين عرصه به اين کشور سفر کرده است با اعلام اين مطلب گفت : انجمن شاعران پارسي گوي جهان با هدف پيوند ميان شاعران پارسي گوي جهان اعلام موجوديت کرده است و از طرف شاعران تاجيک و افغان حاضر در نمايشگاه بين المللي کتاب تهران با استقبال مواجه شد. گرمارودي گفت : اين انجمن اگر چه نطفه خود را مديون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي است ، اما مستقل خواهد بود و از مساعدت هاي اين سازمان نيز بهره مند خواهد شد. وي افزود: اين انجمن از زمان اعلام موجوديت مراسم بزرگداشت خليل الله خليلي شاعر افغان ، نشست با برخي از شاعران پارسي گوي يک ماه پيش را در کارنامه خود دارد و در آينده نزديک نشست عمومي خود را با حضور همه شاعران پارسي گوي کشورهاي دنيا در تهران برگزار مي کند. به گفته گرمارودي ، دبير کلي اين انجمن با وي است و اعضاي هيات مديره آن را دکتر ابراهيم خدايار، استاد دانشگاه ، دکتر صناعي ، معاون پژوهشي سازمان فرهنگ و ارتباطات و علي اصغر محمد خاني ، دبير شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي به همراه وي تشکيل مي دهند. وي عضوگيري اين انجمن را منوط به ثبت آن در وزارت ارشاد دانست و گفت : دفاتر رايزني فرهنگي ايران در کشورهاي مختلف دنيا بزودي عضوگيري شاعران در اين انجمن را آغاز خواهند کرد. وي که شب گذشته را به همراه دکتر منصور رستگارفسايي ، استاد دانشگاه شيراز، ميهمان باشگاه ايرانيان دبي بود، پيرامون فردوسي سخنراني کرد. به گفته وي ، جنبه هاي کاربردي اشعار فردوسي در زندگي امروزي بسيار است ؛ به گونه اي که اگر در کنار هر مامور راهنمايي و رانندگي يک شعر از فردوسي نصب شود تاثير اين تابلوها را چند برابر مي کند. موسوي گرمارودي اعتقاد دارد: اشعار فردوسي پيرامون شتابزدگي ، خرد، تعقل ، مردانگي ، غيرت و... اشعاري هستند که کاربرد امروزي دارند. وي همچنين پيرامون اثر بزرگ فردوسي شاهنامه ، به عنوان يک اثر روايي نمادين و مقايسه آن با ديگر آثار روايي تمثيلي سخنراني کرد. گرمارودي با اشاره به ضرورت بازنگري در ميراث مکتوب از طريق شرح اهميت شاهنامه به تحليل حماسه فردوسي با ديگر حماسه هاي بزرگان بحرمتقارب از جمله سعدي و نظامي در بوستان و اسکندرنامه پرداخت.


جشن 100 سالگي شاعر بزرگ امارات


 
جام جم آنلاين: اتحاديه نويسندگان و اديبان امارات به مناسبت 100 سالگي راشد الخضر ، شاعر بزرگ امارات و به منظور تقدير از جايگاه ادبي وي ، جشن فرهنگي چند روزه اي در پايان سال جاري برگزار مي كند.
به نوشته پايگاه اينترنتي روزنامه البيان ، راشد بن سالم بن عبدالرحمن بن جبران السويدي معروف به راشد الخضر سال 1905 در شهر عجمان به دنيا آمد و 22 اكتبر 1980 در شارجه درگذشت. الخضر در عجمان مدفون است.
راشد الخضر از مهم ترين و برجسته ترين شاعران مردمي امارات است كه به دليل استفاده درست كلمات و سلاست بيان اشعار وي همچنان بر سر زبان مردم عامي كوچه و بازار است.بسياري از مردم اشعار او را از بر هستند.
شعرهاي وي در سال 1984 توسط باشگاه ملي فرهنگ و هنر عجمان گردآوري و در دو جلد منتشر شد.
اشعار بسيار ديگري از وي همچنان به طور سينه به سينه نقل مي شود و يا به طور دست نوشته وجود دارد كه منتشر نشده است.
اتحاديه نويسندگان و اديبان امارات با تشكيل كميته اي ويژه سعي دارد برنامه هاي مختلفي به اين منظور در صد سالگي راشد الخضر برگزار كند.
 


شعرخواني شاعران دفاع مقدس در هم‌انديشي فرهنگ ايثار و شهادت



خبرگزاري فارس: دومين هم‌انديشي فرهنگ ايثار و شهادت و تجليل از خادمان ايثارگر با شعرخواني گروهي از شاعران دفاع مقدس برگزار شد.


به گزارش خبرگزاري فارس، در اين هم‌انديشي كه با سخنان وزير ارشاد در تالار رودكي آغاز شده است‌ و به مدت پنج روز ادامه خواهد داشت،‌شاعراني چون حميد سبزواري، مشفق كاشاني، پرويز بيگي‌حبيب‌آبادي، بهزاد بيدگلي، عليرضا قزوه، سيدضيا‌ءالدين شفيعي و كاظم حميدي‌شيرازي به شعر خواني پرداختند.
در اين شعر‌خواني كه شاعران جوان حوزه دفاع مقدس هم حضور داشتند، سيداسماعيل ذوالفقاري روانپزشك، جانباز و عضو انجمن گلستان سعدي در اين همايش گفت: «ايثار» در فارسي و انگليسي يعني قرباني شدن در حال قيام و گذاشتن همه چيز در طبق اخلاص، نه بر كنجي نشستن.
وي كه در جامعه استعدادهاي درخشان آمريكا عضويت دارد، افزود: آن چه در هشت سال دفاع مقدس شاهد آن بوديم، سراسر ايثار بود.
وي گفت: خوشحالم از اين كه ايرانيان هنوز يادمان آزادي خرمشهر را فراموش نكرده‌اند، زيرا در نظام ارزشي عشق، ايمان، انرژي و برنامه‌ريزي خود يك ارزش مستقل و كارساز است.
ذوالفقاري در پايان سخنان خود ادامه داد: البته كساني هم بودند كه فقط بوي جنگ به مشامشان خورد و در آن ايام تنها بر كنجي نشسته و هيچ نقشي در دفاع مقدس نداشتند، اما امروز بر مسند قدرت نشسته‌اند.
ادامه نشست با شعر خواني عبدالجبار كاكايي دنبال شد، وي شعرهايي با عنوان «قطعه قاب عكس»
و «كبوتر» خواند و در آن‌ها به بيان واگويه‌هاي مادر يك شهيد و زبان‌حال جانبازي پرداخت كه از جنگ برگشته‌ و مورد بي‌مهري قرار گرفته است.
انتهاي پيام/2
 



تقدير از شاعر ليبيايي در آمريكا


جام جم آنلاين: جشنواره جهاني شعر با حضور هزار شاعر از 50 كشور جهان ، از عبدالله منصور ، شاعر ليبيايي تقدير كرد.
به نوشته البيان ، اين جشنواره هر سال به همت سازمان جهاني شعر و دفتر شعر ملي آمريكا برگزار مي شود.
عبدالله منصور به عنوان يكي از شاعران برجسته جهان هر سال از سوي سازمان ملي آمريكا به جشنواره جهاني شعر دعوت مي شود. اشعار اين شاعر ليبيايي به زبان انگليسي ترجمه و در پايگاه اينترنتي وي منتشر شده است.
جشنواره جهاني شعر 2005 به دليل انتشار هزار شعر به زبان هاي مختلف به شكل طومار بر ديوار سازمان ملل از ويژگي خاصي برخوردار شد چرا كه اين شعر به دليل اينكه به زبان هاي مختلف و به قلم خود شاعران آن ها نوشته شده‘ بلندترين شعر صلح شناخته شد.
 


انتقاد شديد نماينده دشت آزادگان از وزارت ارشاد به خاطر عدم حمايت از شاعران



خبرگزاري فارس: نماينده دشت آزادگان با انتقاد شديد از مراكز فرهنگي در حمايت از شاعران گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بايد پاسخگوي سهل‌انگاري خود در قابل شاعران باشد.


به گزارش خبرنگار پارلماني خبرگزاري فارس مولا هويزه با اشاره به درگذشت محمد رضا آقاسي گفت: محمدرضا آغاسي شاعر اهل بيت و دفاع مقدس ، پنجره سبز انقلاب بود كه سياست بازان در شعر او راهي نداشتند.
وي با بيان اين كه رك گويي و صداقت آقاسي را منزوي كرده بود خاطر نشان كرد: آنان كه تحمل سخن ، زبان، ونيز شعر او را نداشتند همواره شخصيت او را تخريب مي‌كردند اما او هيچگاه با سياست بازان كنار نيامد.
دبير كنگره‌هاي شعر ولايت و دانشجو افزود: اين يك فاجعه فرهنگي است كه شاعران چون آقاسي بايد در سخت‌ترين معيشت بسر ببرند وروزگار سختي را بگذرانند.
مولاهويزه تصريح كرد: فوت آقاسي بايد تجربه خوبي براي كساني باشد كه از امروز بخواهند دستي بر شانه‌هاي اهل قلم بكشند.
وي با بيان اين كه وزارت ارشاد و مراكز فرهنگي بايد پاسخگوي سهل انگاري وندانم كاربهاي خود نسبت به وضعيت نامناسب شاعران و نويسندگان هنرمند باشند خواستار برخورد منطقي متوليان فرهنگي با وضعيت نامناسبت هنرمندان شد.


همايش ادبي "گل سرخ" در نياسر كاشان برگزار شد


كاشان، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۳/۰۳‬
داخلي. فرهنگي هنري
همايش شعر و ادب باعنوان "گل سرخ" سه‌شنبه‌همزمان بابرپايي‌پنجمين جشنواره گل و گلاب در شهر سبز نياسر از توابع شهرستان كاشان برگزار شد.


در اين همايش ادبي كه با هدف معرفي و شناخت گل و گلاب در فرهنگ شعر و ادب پارسي برگزار شد، ‪ ۳۰۰‬نفر از شاعران و استادان انجمن‌هاي ادبي كاشان حضور داشتند.


انجمن‌هاي صبا ، كليم ، سخن ، كانون انديشه جوان سپهري و انجمن شاعران جوان كاشان از شركت‌كنندگان در اين همايش ادبي بودند.


در اين آيين كه در فضاي عطرآگين باغ تالار نياسر برپا شد ، تني چند از شاعران شركت‌كننده سروده‌هاي خود را در وصف و مدح گل ، گلاب و طبيعت شهر نياسر همچنين حماسه آزادسازي خرمشهر سرودند.


شهردار نياسر در اين همايش با قدرداني از همكاري مسوولان‌دربرپايي پنجمين جشنواره گل و گلاب در شهر نياسر گفت: همكاري تمامي ارگانهاي اداري، فرهنگي ،امنيتي وانتظامي اين شهرستان موجب شد تا بتوانيم اين جشنواره را در خور توجه مردم برگزار كنيم.


"سيدمصطفي رسولي‌منش" افزود: برگزاري اين جشنواره‌ها و اجراي برنامه‌هاي شاد مي‌تواند پيام صلح، دوستي ، محبت و برادري را از حاشيه اين ديار به دورترين نقاط جهان انتقال دهد.


وي ، تقويت گردشگري و توجه مسوولان به زير ساختهاي عمراني اين شهر ، فراهم شدن زمينه اشتغال در بخش فناوري كشت و توليد گل محمدي،گلاب ،عرقيات گياهان دارويي ، شناسايي و رفع موانع و مشكلات توليد گل محمدي و گلاب ، ايجاد رقابت سالم در جهت كشت برتر و ارايه محصول بهتر را هدف از برگزاري اين جشنواره ذكر كرد.


وي ابراز اميدواري كرد ، با مشاركت مسوولان و مردم و سرمايه‌گذاران بخش خصوص امكانات رفاهي و اقامتي بيشتري در اين شهر ايجاد شود.


شهر نياسر در‪ ۳۲‬كيلومتري كاشان واقع شده است و داراي جاذبه‌هاي تاريخي و طبيعي‌از جمله "آبشار اسكندر، حمام صفويه و غار تاريخي رييس" است.


نخستين همايش «ادبيات مقاومت» برگزيدگان خود را شناخت


خبرگزاري فارس: برگزيدگان نخستين همايش ادبي «ادبيات مقاومت» در رشته‌هاي داستان بلند، داستان كوتاه و خيلي كوتاه، خاطره نويسي و طنز، طي مراسمي در استان قم معرفي شدند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنزي، اين همايش به همت حوزه هنري استان قم با 70 اثر ارسالي برگزار شد كه پس از بررسي آثار، هيات داوران در بخش شعر، «صالحه السادات مرتضي نيا»، «فاطمه عبدالعظيمي» و «مثال اعتمادي» را مشتركا به عنوان مقاوم دوم و :مهديه اصغري نژاد» را به عنوان مقام سوم معرفي كرد و در اين بخش هيچ اثري را شايسته مقام اول ندانست.
همچنين در بخش داستان؛ مهدي غدير محسني (كسي براي بابا گريه نمي‌كند) و عباسعلي مشكاتي خراسان (نگين انگشتري) مشتركا به عنوان مقام دوم و حميده رضايي (نقره داغ) به عنوان مقام سوم معرفي شدند.
هيات داوران اين همايش در بخش خاطر نويسي؛ رضا قلي زاده (ايوب) و صفورا ملايي (از عشق تا پرواز) را به عنوان مقام دوم و سوم معرفي كرد.
لازم به ذكر است، هيات داوران اين همايش در بخش «طنز»، هيج اثري را حائز مقام ندانست.
انتهاي پيام/2


تهران_خبرگزاری سینا
شاعران طنزپرداز اول خرداد در سی و نهمین برنامه شب شعر "در حلقه رندان" گردهم می آیند.
به گزارش سینا ، در این شب شعر که به همت حوزه هنری برگزار می شود، طنزپردازانی چون " منوچهر احترامی"، "عمران صلاحی"، "ناصر فیض"، "شهرام شکیبا"، "مجردزاده کرمانی" و جمعی دیگر از شاعران طنزپرداز گرد هم می آیند تا این شب شعر را برگزار کنند.این شب شعر سی و نهمین شب شعر حوزه هنری است.
این برنامه روز یکشنبه اول خرداد ساعت 17 در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می شود.



فستيوال شعر و ادب در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



فستيوال چهارروز شعر و ادب با موضوع‌هاي شعر نو، كلاسيك و داستان كوتاه، در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين فستيوال از 4 تا 7 خرداد ماه 84 برگزار خواهد شد.


برنامه‌هاي اين فستيوال در روز اول، در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي تهران، از ساعت 11 تا 14 و نشست ويژه‌اي در خانه شاعران ايران از ساعت 15 تا 18 برگزار خواهد شد. در روز دوم محفل شعر و داستان در تالار ابن سيناي دانشگاه علوم پزشكي از ساعت 9 تا 12 برگزار و روز آخر با عنوان عصر شعر و داستان در تالار قريب و دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي تهران از ساعت 15:30 تا 18 برگزار خواهد شد.


انتهاي پيام


 
 


تاسيس بزرگترين جايزه بين المللي شعر فرانسه


 
 جام جم آنلاين: يك انجمن ادبي فرانسوي بزرگترين جايزه بين المللي شعر به زبان فرانسه را به نام لئو بولد سدار سنگور‘شاعر و اولين رييس جمهور سنگال تاسيس كرد.
به گزارش خبرگزاري فرانسه‘ اين جايزه كه به دليل جشن 100 سالگي سنگور در سال آينده به اين عنوان نامگذاري شده‘ قرار است هر سال به نام شاعري برجسته در جهان كه به زبان فرانسه شعر گفته باشد‘ نامگذاري شود.
علي احمد سعيد (آدونيس) شاعر عرب‘ امه سه زر‘ جرج امانوئل كلانسيه‘ فيليپ جاكوتيه‘ وينوس خوري‘ روبر ساباتيه و صلاح ستيته ‘ شاعر لبناني و 15 شاعر و كارشناس شعر اعضاء كميته نظارت بر اين جايزه هستند.
جايزه آكادمي مالارمه‘ باشگاه ريچوليو – سنگور‘ باشگاه دوستان گاستون ميرون‘ باشگاه لوپن‘ آژانس دولتي فرانكفوني و انجمن پارلماني فرانكفوني از پشتيبانان بزرگترين جايزه بين المللي شعر به زبان فرانسه خواهند بود.
 


يك شاعر و ترانه‌سرا:
وزارت ارشاد به 70 درصد شعرها مجوز نشر نمي‌دهد سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



«من سياسي نيستم» عنوان كتابي است دربرگيرنده مجموعه شعرهاي شاهكار بينش‌پژوه كه هنوز نتوانسته است مجوز چاپ و نشر بگيرد.


وي در اين باره به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، توضيح داد: متاسفانه وزارت ارشاد به اين كتاب هنوز مجوز نداده است. درحقيقت به 70 درصد شعرها مجوز نمي‌دهند و 30 درصد باقي مانده نيز با اين حذفها قابل چاپ نيست.


بينش‌پژوه توضيح داد: بناي اين را دارم كه شعرهاي ديگري را جايگزين اين شعرها كنم و اين ديگر به عهده زمان است كه با اين جايگزيني مجوز چاپ كي صادر شود.


بينش‌پژوه همچنين درباره ساير آثارش گفت: كتاب ديگري كه در دست انتشار دارم، ”آقاي نخست‌وزير”، گزيده شعرهاي برتولت برشت است كه آن‌را ترجمه و بازسرايي كرده‌ام. همچنين آلبومي كه فعلا نام آن مشخص نشده است، مشتمل بر هشت قطعه از شعرها و آهنگهاي خودم با تنظيم فؤاد حجازي، امير توسلي و حاجي‌لي كه مدتهاست گرفتار گرفتن مجوز شعرهايش هستم و به محض اخذ آن، براي مجوز موسيقي نيز اقدام خواهيم كرد.


كتاب ”من سياسي نيستم” طبق گفته ناشر (انتشارات معين) شهريورماه سال گذشته براي اخذ مجوز به وزارت ارشاد ارايه شده كه اعلام شده است بايد تعدادي از شعرهايش حذف شود.


از اين نويسنده تاكنون مجموعه ترانه‌ «كافه نادري»، مجموعه شعر «دستهايت را دوست مي‌دارم» و «ابديت يك بوسه» ترجمه شعرهاي عاشقانه پابلو نرودا كه امسال در نمايشگاه كتاب تهران حضور داشت، منتشر شده است.


انتهاي پيام


 سه مجموعه شعر جديد از صفارزاده به بازار آمد



خبرگزاري فارس: طاهره صفارزاده گفت: سه مجموعه شعر را به تازگي روانه بازار نشر كرده‌ام، كه «روشنگران راه»، «هفت سفر» و «انديشه در هدايت شعر» نام دارند.


صفارزاده در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، با اشاره به اين كه مجموعه «روشنگران راه» در برگيرنده شعرهاي منتشر نشده من از سال 78 تا 82 است، افزود: اين كتاب كه در بر گيرنده بيش از 20 قطعه شعر است، در 168 منتشر شده‌ است.
وي با انتقاد از عملكرد ضعيف ناشران در عمل به وعده‌هاي خود، چاپ پشت سر هم كتاب‌هاي خود را دسترسي ناشران به كاغذ عنوان كرد و ادامه داد: در سال جديد سه عنوان كتاب از من به تازگي انتشار يافته، كه تمامي اين آثار را از يك سال پيش به ناشران سپرده بودم، اما وعده يك ماهه آن‌ها مبني بر چاپ اين سه كتاب به يك سال افزايش يافت.
صفازراده كه به تازگي ترجمه قرآن كريم او به زبان انگليسي به چاپ ششم رسيده است، افزود: در مجموعه «هفت سفر»، از هفت شعر بلندي بهره برده‌ام كه در قالب سفرنامه ارايه شده است.
وي آخرين مجموعه خود را «انديشه در هدايت شعر» دانست و گفت: اين كتاب را هم انتشارات سيمرغ با همكاري مؤسسه فرهنگي و هنري نقش سيمرغ به بازار نشر عرضه كرده است.
انتهاي پيام/2
 


 


هزار و یک شعر سپانلو تجدید چاپ می شود


تهران، خبرگزاری سینا
هزار و یک شعری که سپانلو گردآوری کرده بود، تجدید چاپ می شود.
به گزارش سینا، مجموعه " هزار و یک شعر " سال 1378 به کوشش محمدعلی سپانلو منتشر شد.
این کتاب، منتخب اشعار شاعران ایرانی است که برخلاف نام آن بسیار بیشتر از هزار و یک شعر را در برمی گیرد.



برگزاري شب شعر «پله پله تا ملاقات خورشيد»در شاهرود



خبرگزاري فارس: شب شعري با عنوان «پله پله تا ملاقات خورشيد» به مناسبت سال روز آزاد سازي خرمشهر به همت دفتر آفرينشهاي ادبي حوزه هنري شاهرود، شامگاه ديروز در آمفي تئاتر كانون ملي آموزش و پرورش اين شهر برگزار شد.


در اين شب شعر كه محمد حسين جعفريان و حسين اسرافيلي از شاعران مطرح كشوري نيز حضور داشتند شاعران جوان شاهرودي اشعار خود را قرائت كردند.
در اين مراسم شاعراني از شهرهاي تهران، گرگان و سمنان نيز به قرائت اشعار خود پرداختند.
انتهاي پيام/



سهم خانواده‌ي عباس صادقي (پدرام) از مجموعه شعر ”قلندرانه“:
تنها يكصد نسخه از كتاب سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



ناشر مجموعه شعر ”قلندرانه” كه از عباس صادقي (پدرام) در شمارگان دوهزار و 500 نسخه‌يي منتشر شده است، تنها يكصد جلد را به‌عنوان حق مؤلف به خانواده‌ي وي داده است.


حسن شعباني متخلص به باني ـ شاعر و از دوستان نزديك زنده‌ياد صادقي پدرام ـ در تماس با خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ گفت:‌ در تماسي كه با فرزند مرحوم پدرام داشتم، وي عنوان كرد از ناشر كتاب قلندرانه فقط 100 جلد به ما داده است كه بفروشيم.


ناشر كتاب نيز در اين‌باره به خبرنگار ايسنا گفت: كتاب شعر كه چاپ مي‌كنيم، اصولا 10 درصد از آن‌را به مؤلف مي‌دهيم. خودتان مي‌دانيد كه كسي اين روزها كتاب شعر نمي‌خرد و كسي هم چاپ نمي‌كند، حالا اين آقا آمدند ـ خدا رحتمشان كند ـ و ما به او علاقه‌مند شديم و قرار گذاشتيم كتاب‌هاي بعدي‌شان را هم چاپ كنيم، در قرارداد قلندرانه هم قرار بر اين شد كه در مقابل هر يك‌هزار جلد، يكصد جلد به خانواده‌ي او بدهيم. حالا مگر شما وكيل وصي مردم هستيد؟ شما تبليغ كنيد، شايد كسي هم پيدا شد كتاب شعر بخرد.


عباس صادقي اين مجموعه را چند ماه پيش از درگذشتش، براي نشر، به ناشر سپرده بود.


انتهاي پيام


در اولین فستیوال شعر و ادب جشن فرهنگ و هنر، منوچهر آتشی و قیصر امین پور به جمع دانشجویان می آیند


تهران_خبرگزاری سینا
امروز در اولین روز فستیوال شعر و ادب نخستین جشن منطقه یک فرهنگ و هنر دانشجویان ایران، " منوچهر آتشی" و "قیصر امین پور" ساعت 14 به گفتگو با دانشجویان در خانه شاعران می پردازند.
به گزارش سینا، سید پیمان ادب آموز دبیر فستیوال شعر و ادب منطقه یک جشن فرهنگ و هنر دانشجویان ایران در گفت و گو با ستاد خبری این جشن ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در این نشست که با حضور شاعران جوان و دانشجو در دفتر شعر جوان خانه شاعران برگزار می شود، دانشجویان به شعرخوانی می پردازند.
وی "محمدعلی بهمنی" و "بهزاد خواجات" را داوران بخش مسابقه فستیوال شعر و ادب جشن فرهنگ و هنر دانشجویان ایران معرفی کرد و گفت: روز پنجشنبه 5 خرداد دانشجویان علاقمند به شعر و داستان می توانند از ساعت 9 تا 15:30 با در دست داشتن کارت دانشجویی خود، آثارشان را به تالار ابن سینای دانشگاه علوم پزشکی تهران جهت شرکت در مسابقه ارائه دهند و این آثار در سه بخش کلاسیک، شعر نو و داستان کوتاه مورد داوری قرار می گیرد.
دبیر فستیوال شعر و ادب تصریح کرد: علاوه بر این بخش ما یک بخش مسابقه دیگر نیز در مورد آثار شعر و داستان داریم که این آثار طی برگزاری کارگاههای ادبی در طول فستیوال ارائه می شوند.
وی افزود: در روز سوم فستیوال که مصادف با روز جمعه است، به صورت اردوی تفریحی در یکی از مناطق دیدنی تهران برگزار می شود.
ادب آموز برگزاری کارگاههای خلاقانه داستان نویسی و شعرخوانی در تالار قریب دانشگاه علوم پزشکی را از دیگر برنامه های فستیوال شعر و ادب خواند و گفت: در کارگاه عصر داستان که روز شنبه 7 خرداد برگزار می شود، حسین سناپور حضور خواهد داشت و با بحث و بررسی آثار دانشجویی بخش مسابقه به داوری می پردازد.همچنین در این روز شب شعر هم برگزار خواهد شد و در روز یکشنبه 8 خرداد محبعلی در این کارگاه داستن به داوری و بررسی آثار می پردازد.
دبیر فستیوال شعر و ادب در پایان اظهار داشت: از برگزیدگان بخش اصلی و بخش ویژه بداهه در مراسم اختتامیه جشن فرهنگ و هنر دانشجویان که روز دوشنبه 9 خرداد برگزار می شود، تقدیر به عمل خواهد آمد.
همزمان با فستیوال شعر و ادب، فستیوال های هنری دیگر از جمله صنایع دستی، هنرهای تجسمی، فیلم و عکس در دانشگاه های تهران برگزار می شود.



آيين شب شعر" شوق آزادي " در شهريار برگزار شد


 شهريار، خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۳/۰۴‬
داخلي. فرهنگي. شب شعر.


به مناسبت سوم خردادسالروز آزادسازي خرمشهرآيين شب شعر " شوق آزادي " شب گذشته در سرسراي فرهنگي ميلاد شهرستان شهريار برگزار شد.


در اين آيين بيش از يكصد تن از شاعران شهرستان شهريار اشعاري به سبك ادبي و محلي در وصف پيروزيهاي رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدس بويژه فتح خرمشهر سرودند.


" پرويز بيگي " يكي ازشاعران شهرستان شهريار دراين آيين گفت: اشعاري كه در وصف جانفشاني‌هاي رزمندگان اسلام سروده مي‌شود، بيانگر عشق و علاقه فراوان جامعه هنري بويژه شاعران به اسلام، وطن و حماسه آفرينان هشت سال دفاع مقدس است.


وي تصريح كرد: شعرا و هنرمندان در هشت سال دفاع مقدس باالهام از مكتب اصيل اسلام و ائمه اطهار(ع) با خلق آثارهنري و سروده‌هاي زيبا نقش بسزايي در ايجاد انگيزه و دلگرمي رزمندگان اسلام و مردم ايفا كردند.


بيگي در ادامه، ياد وخاطره شهداي هشت سال دفاع مقدس بويژه شهداي فتح خرمشهر را گرامي داشت.


شهرستان ‪ ۸۵۰‬هزارنفري شهريار در غرب تهران واقع است.


 


5 و 6 خرداد در ايلام گرد مي‌آيند
50 شاعر در دومين جشنواره شعر استاني «يك پنجره ناگهان»



خبرگزاري فارس: دومين جشنواره شعر استاني «يك پنجره ناگهان»، روزهاي 5 و 6 خرداد ماه جاري ساعت 18 در سالن آمفي تئاتر باشگاه فرهنگيان استان ايلام برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، اين جشنواره به همت حوزه هنري استان ايلام و با موضوع آزاد، با 160 اثر از 50 شاعر شركت كننده از ايلام و شهرستان‌هاي تابعه برگزار مي‌شود. «جليل صفر بيگي»، «حبيب الله بخشوده» و «علي بختياري» اعضاي هيات داوران اين جشنواره هستند.
انتهاي پيام/2


 

 

IranPoetry.com//©2004-2008 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است