تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


April 28, 2005 10:49 AM

پنج شنبه 8 ارديبهشت 84/9خبر


گردآوری آثار 50 سال شعر و ترانه در ستایش ایران زمین رو به پایان است


تهران، خبرگزاری سینا


مشفق کاشانی گفت: گردآوری اشعار و ترانه های سروده شده در ستایش ایران زمین طی نیم قرن اخیر به همت علیرضا قزوه مراحل پایانی خود را طی می کند.


به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دبیر نخستین جشنواره سراسری شعر و ترانه "ایران ما" همچنین از تمدید مهلت ارسال آثار به این جشنواره تا بیستم اردیبهشت ماه جاری خبر داد.


کاشانی جشنواره سراسری شعر ترانه ایران ما را شامل بخش حرفه ای و مردمی دانست و افزود: آقای علیرضا قزوه عضو شورای سیاست گذاری جشنواره با بررسی آثار سروده شده طی 50 سال اخیر در ستایش ایران و نمادهای هویت ایرانی، 200 قطعه برگزیده را برای بخش حرفه ای جشنواره آماده کرده است.


وی گفت: بخش حرفه ای جشنواره به معرفی اثار و تجلیل از چهره های شاخص شعر و ترانه مرتبط با مفاهیم جشنواره اختصاص دارد.


به گفته وی در بخش مردمی جشنواره آثار مرتبط با مضامین ایران زمین، تکریم شعائر ملی، تمدن ایرانی، فرهنگ و دانش ایرانیان، پیوستگی شعائر ملی و آیین های دینی، نقش انقلاب اسلامی در ترویج میهن دوستی، توحید و یکتاپرستی در اندیشه ایرانی، تکریم پاسداران دین و میهن و حماسه های ایرانی در ادوار مختلف پذیرش شده و در مورد بررسی و داوری قرار می گیرند.


مشفق کاشانی افزود: آثار برگزیده در دو بخش پس از معرفی برگزیدگان در قالب یک مجموعه ارزشمند و منحصر به فرد منتشر خواهد شد.


دبیر نخستین جشنواره شعر و ترانه ایران ما افزود: مراسم معرفی برگزیدگان سوم خرداد همزمان با سالروز ازاد سازی خرمشهر و روز ملی مقاومت و پیرروزی برگزار و به پدید اوردندگان بهترین آثار، جوایز ارزنده ای اهداء می شود.


دبیر خانه جشنواره شعر و ترانه "ایران ما" به نشانی تهران، خیابان شهید مطهری، بعد از تقاطع سهروردی، شماره 53،سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، طبقه پنجم، معاونت فرهنگی تا تاریخ 20 اردیبهشت آماده دریافت آثار شاعران و ترانه سرایان است و ایرانیان خارج از کشور می توانند از طریق پست الکترونیکی آثار خود را ارسال نمایند.


 



توسط فرهنگسرای کار،انجمن کشوری شعر و ادب کارگران به ثبت می رسد


تهران_خبرگزاری سینا
به مناسبت گرامیداشت هفته کارگر و تجلیل از مقام والای کارگران زحمتکش و همزمان با هفته وحدت ،اولین همایش از سلسله جلسات همایشی "وحدت و کارگر" در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای کار برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری سینا ،رمضان لطفی مدیر فرهنگسرای کار ضمن عرض خیر مقدم ، گزارشی از فعالیت های فرهنگسرا که در زمینه های فرهنگی ، هنری ، مذهبی و ادبی در سطح منطقه انجام گرفته را ارائه داد و زمان همایش های بعدی در فرهنگسرای انقلاب ،قانون و جوان را به ترتیب هفتم،دهم و یازدهم اردیبهشت اعلام کرد.
مدیر فرهنگسرای کار در ادامه از تشکیل و ثبت رسمی انجمن کشوری شعر و ادب کارگران نیز خبر داد و گفت:در این زمینه کارهای مقدماتی انجام و احتمالا برای این انجمن مکانی ثابت منظور گردد تا جلسات به صورت هفتگی در یکی از کارخانجات و مراکز کارگری با حضور کارگران شاعر و اهل قلم برگزار شود
در همایش فوق شاعرانی چون محمدرضا یاسری چمن،سیروس احمدی فر ،علیرضا طبایی،عباس براتی پور و عبدالرحیم سعیدی راد به قرائت اشعاری در مقام کارگر،هفته وحدت و میلاد پیامبر و امام صادق(ع)پرداختند.
لازم به ذکر است همزمان با این همایش ها نمایشگاههای کتاب،عکس و صنایع دستی نیز برپاست.


 
گروتسك در كانون ادبيات ايران خوانده و نقد مي‌شود



خبرگزاري فارس: نخستين جلسه سخنراني و داستان‌خواني و نقد داستان كانون ادبيات ايران در سال جاري در تالار مولوي دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي كانون ادبيات ايران در اين نشست ابتدا فتح الله بي‌نياز (نويسنده و منتقد ادبيات داستاني) درباره گروتسك در داستان سخنراني مي‌كند و در ادامه مهيار رشيديان داستان كوتاهي را با عنوان كاشي رنگ باخته 65 از مجموعه داستان دوپله گودتر براي حاضرين جلسه قرائت مي‌كند و حسن اصغري و محمدرضا گودرزي اين داستان كوتاه را از زواياي مختلف نقد و بررسي مي‌كنند.
نشست‌هاي شعر و داستان كوتاه ادبيات ايران هر هفته شنبه ساعت 5 عصر در تالار مولوي برگزار مي‌شود.
روابط عمومي كانون ادبيات ايران از تمامي شاعران، نويسندگان، دانشجويان و علاقه‌مندان به مباحث ادبي جهت حضور در اين جلسات دعوت به عمل مي‌آورد.
انتهاي پيام/


در فرهنگسراي کار
شب شعر كارگري برگزار شد

تهران- خبرگزاري كار ايران


نخستين شب شعر كارگري به همت فرهنگسراي كار عصر روز دوشنبه 5/2/83 برگزار شد.
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, در اين مراسم كه با حضور تعدادي از كارگران و مردم برگزار شد, "رمضان لطفي", رئيس فرهنگسراي كار, ضمن عرض خير مقدم و تجليل از مقام تاثيرگذار كارگران در چرخه اقتصادي و اجتماعي مملكت, برنامه‌‏هاي فرهنگي اين مجموعه را در هفته كارگر به ترتيب زير اعلام كرد: نشست فرهنگي تخصصي كارآفرينان جوان‌‏, گردهمايي زنان كار آفرين, عيادت از كارگران از كار افتاده و اهداي جوايز به آنها, تقدير از كارگران نمونه, نمايشگاه عكس, نمايشگاه كتاب و چند مسابقه در اين رابطه.
گفتني است؛ پس از سخنراني" رمضان لطفي", شاعراني نظير "عباس براتي پور", "محمدرضا ياسري چمن", "عليرضا طبايي" , و" عبدالرحيم سعيدي‌‏ راد" اشعاري در مدح حضرت محمد (ص) و تجليل از مقام كارگر براي حاضرين در جلسه قرائت كردند.
شايان ذكر است, در حين برگزاري برنامه شعرخواني," حميدرضا هنرجو" و يك نوازنده سنتور به خواندن شعر در ستايش حضرت محمد و مقام كارگر پرداختند.


رايزن فرهنگي فرانسه در ايران:
شعر ايران، شعري قدرتمند و يك تجربه استثنايي است
چنين قدرتي كه در سنت شعري ايران هست، ‌نه در اروپا و نه در آمريكا وجود ندارد سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



نشست خبري گفت‌و‌گو با طبيعت (ديدارهاي فرانسه و ايران) كه به سفر تعدادي از شاعران فرانسوي به ايران اختصاص دارد، صبح امروز در محل بخش همكاري و فعاليت فرهنگي سفارت فرانسه در ايران برگزار شد.


به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،‌ در اين نشست با حضور ونسان گريمو ـ رايزن فرهنگي فرانسه در ايران ـ، دانيل وزني ـ وابسته‌ي فرهنگي سفارت فرانسه ـ در ايران و با ترجمه همزمان مديا كاشيگر انجام شد، گريمو برنامه گفت‌و‌گوي شعر و طبيعت را بهانه‌اي براي گفت‌و‌گوي ميان فرهنگها دانست و افزود: اين واقعيت هم وجود دارد كه شاعران فرانسوي در ايران چندان شناخته شده نيستند، پس اين برنامه باز بهانه‌اي براي شناساندن شعر فرانسه در ايران مي‌شود. البته وجه دومي هم وجود دارد و از اين طريق فرانسوي‌ها شعر ايران را مي‌شناسند، به‌خصوص كه اين شعر،‌ شعري قدرتمند و يك تجربه استثنايي است.


او در ادامه تاكيد كرد: ‌نه در اروپا و نه در آمريكا چنين قدرتي كه در سنت شعري ايران هست وجود ندارد.


گريمو با بيان اينكه در فكر راههاي معرفي برنامه گفت‌و‌گو با طبيعت در فرانسه هم هستند، متذكر شد: تصور مي‌كنم با رسانه‌يي شدن «كاروان شعر» و با تبليغي كه به عمل خواهد آمد، فرصت خوبي به‌وجود مي‌آيد كه فرانسوي‌ها به‌خاطر آشنايي با شعر ايران منتفع شوند و هم فرصتي است كه ايران بتواند شهرت شعر خود را بيشتر ارتقا دهد.


وزني نيز در سخناني عنوان كرد: «كاروان شعر» در ايران را مسؤول برنامه فرهنگي «ادبيات خارجي» همراهي مي‌كند كه از پيامدهاي آن اين خواهد بود كه در پاييز 2007 برنامه «ادبيات خارجي» به ايران اختصاص پيدا كند و حدود 10، 15 شاعر و نويسنده ايراني در آن حضور يابند.


او با تاكيد بر اهميت اين برنامه گفت: علاوه بر حضور شاعران و نويسندگان و ترجمه‌هايي كه انجام مي‌شود، به مدت دو ماه، فرهنگ ايران در تمام كتابخانه‌ها و كليه مراكز فرهنگي فرانسه حضور خواهد داشت.


به گزارش ايسنا، «كاروان شعر» از 10 تا 15 ارديبهشت‌ماه در تهران، اصفهان، شهركرد، شيراز و فيروزآباد برگزار مي‌شود. كلود استبان، آلن‌ لانس، ژان‌ باتيست پارا، آن تالواز، پگاه احمدي، عليرضا بهنام، مديا كاشيگر، محمدعلي سپانلو، بهاره رضايي و عبدالعلي عظيمي چهره‌هاي فرانسوي و تهراني حاضر در برنامه خواهند بود؛ ضمن اينكه منصور اوجي، شاپور جوركش، كاووس حسن‌لي، پرويز خائفي، يدالله طارمي، پروانه نجاتي، طيبه نيكو از شيراز، غلامحسين اولاد، فريده برازجاني، داوود حسن‌آقايي كشكولي، مصطفي صديقي، عوض‌الله صفري‌كشكولي، غلامرضا كافي، شاپور محمدي از فيروز‌آباد، زينب چوقادي، مهدي جهاندار، علي شيراني، ‌بهجت فروغي مقدم، محمد مستقيمي و سعيد بيابانكي از اصفهان و بهمن رافعي، عليداد رحيمي، اسفنديار ساكنيان، حيدر طالب‌پور، عبدالعلي قائد خسروي و مديد محمدي از شهركرد نيز از ديگر مسافران كاروان خواهند بود.


انتهاي پيام



 
در تهران
پانزدهمين همايش شعر كار و كارگر برگزار مي شود

تهران- خبرگزاري كار ايران


به همت خانه كارگر و ستاد برگزاري هفته كارگر پانزدهمين همايش سراسري شعر كار و كارگر دهم ارديبهشت ماه در تالار پاس قو برگزار خواهد شد .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, كامران شرفشاهي, دبير پانزدهمين همايش شعر كار و كارگر ضمن اعلام اين مطلب گفت‏: همايش شعر كار و كارگر امسال نيز همانند سال هاي گذشته با هدف تجليل از مقام والاي كارگران شريف و سختكوش و تلاش هاي ارزنده آنان در عرصه توليد و خودكفايي و نيز تكريم فرهنگ كار برگزار مي شود .
وي اظهار اميدواري كرد كه برگزاري اين همايش موجب جلب توجه افزون تر شاعران ارجمند به اين موضوع و سرودن اشعار تازه اي در قلمرو مسائل اجتماعي به ويژه مضامين مرتبط با كارگر و كار شود .
شرفشاهي مزيت پانزدهمين همايش شعر كار و كارگر را نسبت به همايش هاي پيشين دعوت از شاعران جوان ذكر كرد و اظهار داشت‏: در اين همايش سعي شده است تا علاوه بر شاعران نام آشنا از شاعراني دعوت به عمل آيد كه در همايش هاي گذشته حضور نداشته اند. همچنين مانند سال هاي گذشته از شاعراني كه در كارخانه‏ها مشغول به كار هستند و از نزديك با مسائل كارگري در ارتباط مي باشند جهت حضور و شعر خواني در همايش دعوت شده است. در اين همايش از استاد "محمدرضا ياسري" مختلص به "چمن تهراني" كه از پيشكسوتان شعر كارگري مي باشند تقدير خواهد شد . 
دبير پانزدهمين همايش شعر كار و كارگر درباره ديگر فعاليت هاي صورت گرفته در اين زمينه به انتشار مجموعه هاي شعر" دسترنج" اشاره كرد كه در بر گيرنده اشعار شاعران معاصر درباره كارگر و كار است و در حال حاضر جلد اول و دوم اين كتاب ناياب شده است و گفت‏: جلد سوم كتاب "دسترنج" كه در بر گيرنده اشعار بيش از يكصدو بيست تن از شاعران معاصر است گرد آوري و تنظيم شده كه اميد است به زودي چاپ و منتشر شود .
شرفشاهي در ادامه اظهارداشت‏: در اين همايش مروري نيز خواهيم داشت بر ادبيات كارگري جهان و آثاري از شاعران ملل ديگر در اين همايش عرضه خواهد شد .
چاپ و انتشار كتاب مجموعه داستان "آيينه هاي بيقرار" نيز به مناسبت روز جهاني كارگر از ديگر فعاليت هايي است كه شاهد آن خواهيم بود . اين كتاب در بر دارنده داستان هايي جذاب و دلنشين از فرازهاي تاريخ صدر اسلام و نگاه پيامبر عاليقدر اسلام (ص) ‏و خاندان پاك وحي (ع) به كارگر و كار است .
وي در خاتمه با ذكر اين نكته كه اين همايش ساعت 5 بعد از ظهر برگزار خواهد شد, از عموم علاقه مندان براي حضور در اين برنامه دعوت كرد و افزود: علاوه بر اين همايش پنج همايش شعر ديگر در يكي از كارخانه هاي صنعتي و مراكز فرهنگي برگزار خواهد شد .
شايان ذكر است , تالار پارس قو در تقاطع خيابان هاي حافظ و نوفل لوشاتو واقع شده است .
پايان پيام


"سعيدپور" با "شعر امروز ايران" مي‌‏آيد
تهران- خبرگزاري كار ايران


"سعيد سعيدپور" با گزيده"شعر امروز ايران" (دو زبانه) كه توسط" انجمن شاعران ايران" منتشر مي شود به نمايشگاه كتاب مي‌‏آيد.
"سعيد سعيدپور" در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا گفت‌‏: گزيده" شعر امروز ايران" به سفارش انجمن شاعران ايران انتخاب و ترجمه شده است, در اين گزيده شعرهايي از" نيما"‏و" شهريار" تا شاعران معاصر همچون" احمد رضا احمدي" , "ضياء موحد"," فرشته ساري" ,
"حافظ موسوي" و ... گنجانده شده است .
وي در ادامه تصريح كرد‌‏: در اين كتاب كه شعرهاي آن توسط انجمن شاعران جوان انتخاب شده است و ترجمه آن به من سپرده شده است, سعي كرده ام كه تمام سبك‌‏هاي شعر امروز ايران از نيمايي , غزل, سپيد‌‏, موج ناب , موج نو و حجم را دربربگيرد و تصويري از شعر امروز ايران را به مخاطب انگليسي ارائه دهد .
مترجم اشعار " پاز " با اشاره به كاستي هايي كه هميشه در انتخاب گزيده هاي شعر به چشم مي خورد افزود : البته هر گزيده اي كاستي هاي خاص خودش را دارد, در اين كتاب شعرهايي انتخاب شده بود كه در ترجمه مشكل ايجاد مي كرد كه من سعي كرده ام آنها را حذف و شعرهاي ديگري جايگزين آنها كنم. ولي در نهايت اين گزيده در مقايسه با گزيده هاي ديگر , انتخاب مناسبي براي شناختن شعر امروز ايران است .
پايان پيام


 همايش و چه سنگين مي رفت/
علي باباچاهي : "سپهري" در رديف شاعران متفاوت نويس قرار مي گيرد

تهران- خبرگزاري كار ايران


حضور متفاوت برخي از شاعران باعث مي شود كه معيارهاي شعري ما تغيير كند و ارتقا يابد.


به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, علي بابا چاهي, شاعر و منتقد , طي سخناني در همايش و چه سنگين مي رفت , درباره "سهراب سپهري" گفت‌‏: در طول كمتر از 100 سال شعر ايران دچار تحولات عظيمي شد كه از سويي شاعراني نظير "نيما"‏," فروغ" ," شاملو" , و از طرفي ديگر" يدالله رويايي" و" هوشنگ ايراني" با ايجاد اغتشاش و به هم ريختگي در ذهن مخاطبان آن را به وجود آورند. اما اين دسته از شاعران از سوي جامعه معمول پسندان طرد مي شدند . اغتشاش و تناقض لازمه هنر است. حساسيت هاي ذهني و زباني كه "سهراب" در حوزه وزن از خود نشان داد‌‏, باعث اين تناقض مي شد .
وي در ادامه افزود‌‏:" سپهري" يك رويكرد به شعري دارد كه آشنا و از پيش تعيين شده نيست." داريوش آشوري" درباره حساسيت زباني در آثار سپهري مي گويد,او از جهت زبان از توفيق بزرگي برخوردار نيست مثل" شاملو" و" اخوان". ولي من موافق نيستم كه "سهراب" حساسيت زيادي نسبت به زبان دارد. كاركرد موسيقيايي عبارت هاي افقي يكي از ويژگي هاي اساسي شعرهاي سهراب است.‏ اما هنر اصلي سهراب مكث عروضي و توجه به ساختار موسيقيايي است .
باباچاهي همچنين اظهار داشت‌‏: به گمان من" سپهري" در رديف شاعران متفاوت نويس قرار مي گيرد. شهود" سهراب" گرچه در شعر به صورت ضربتي به چشم نمي آيد. ولي آهسته‌‏آهسته اين امر صورت مي گيرد .
در پايان" علي باباچاهي" خواست تا با قرائت شعري از خودش به مقايسه آثار" سهراب" بپردازد . اما در اين حين با اعتراض" معصومه سيحون" رو به رشد." سيحون" گفت‌‏, امروز روز" سهراب" است و شما حق نداريد براي مطرح كردن خودتان وقت "سهراب" و حاضرين را بگيريد." علي باباچاهي" نيز در جواب سيحون گفت‌‏, من اين كار را براي روشني و مقايسه انجام خواهم داد و تا شعر نخوانم از پشت تريبون پايين نخواهم آمد . كه اين اعتراض با خواندن شعري بلند توسط" باباچاهي" پايان پذيرفت .
پايان پيام


 همايش و چه سنگين مي رفت/
يك نقاش: هنر ممتاز" سهراب" در ادب و متانت " او بود

تهران- خبرگزاري كار ايران


" سپهري"چه در ظاهر و چه در باطن در نقاشي و شعرهايش ادعاي تعهد و هويت نداشت .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, دكتر مشهدي زاده , نقاش و استاد دانشگاه در همايش و چه سنگين مي رفت , پس از تقاضاي يك دقيقه سكوت‌‏ به ياد" شاهرخ مسكوب" درباره "سهراب سپهري" گفت‌‏: گروهي از نو انديشان اواخر دهه 30 و اوايل دهه 40 انجمني به نام" انجمن خروس جنگي " به راه انداختند كه از افراد مختلفي تشكيل شده بود . بخش نقاشان اين انجمن سال بالايي هاي "سهراب" بودند به ويژه "جليل ضياپور" . "سپهري" شاگرد هنرستاني بود كه" ضياپور" آن را تاسيس كرده بود .
وي در ادامه افزود‌‏: بي گمان ساده گويي, ساده جويي‌‏, ساده انديشي و سرانجام ساده زيستي "سهراب" بوده است كه امروزه بعد از اين همه سال هنوز به او توجه مي شود . من سادگي "سهراب" را شبيه آن شبان در داستان" موسي و شبان" مي دانم." سپهري"چه در ظاهر و چه در باطن در نقاشي و شعرهايش ادعاي تعهد و هويت نداشت . استاد" فريدون رهنما" درباره" سهراب" مي گفت‌‏, " سپهري نقاش ناپيداست ". به گمان من "سپهري" در خانواده اي پرورش يافته بود كه راستي و درستكاري را بنيان فرهنگي زندگي مي دانست .
مشهدي زاده با اشاره به خصوصيات ظاهري و اخلاقي" سهراب" اظهار داشت‌‏: هنر ممتاز" سهراب" در ادب , متانت , سلوك, شكيبايي و به ويژه در هنر والاي گوش دادن و شنيدن بود . اوهميشه ساده مي پوشيد , بسيار زياد مطالعه مي كرد.او يكي از پر مطالعه ترين آدم هاي 50 سال اخير بود.
وي در پايان گفت : هنر ساده نويسي و زبان ساده شعري از ديگر هنرهاي "سهراب " است . خوش رويي او زبان زد بود. من "سپهري را بدون لبخندي شيرين نمي توانم تجسم كنم ." سهراب" بسيار شوخ و پر نشاط بود كه شيطنت هاي او را دوست داشتني مي كرد ." سهراب" بر عكس" شاملو" كه صداي پر ابهت و دكلماسيوني قوي داشت‌‏, از صداي قوي و دكلماسيوني مناسب برخوردار نبود .

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است