تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


April 19, 2005 04:20 PM

سه شنبه 30 فروردين ماه84 /23 خبر

جشنواره شعر محلی در شهرستان دره شهر بر گزار می شود


ایلام، خبرگزاری سینا ـ ناهید ابراهیمیچ


نخستین جشنواره شعر محلی با عنوان نجواهای گمشده روز دوشنبه در شهرستان دره شهر آغاز می شود.


مسوول اجرای این جشنواره در این باره گفت: اجرای این گونه اشعار با زبان محلی باعث می شود که مردم بیشتر با تاریخ و آثار باستانی این شهرستان آشنا شوند.


علی خدایی در گفت وگو با خبرنگار سینا بیان کرد: این گونه جشنواره ها باعث می شود که استعدادهای این شهرستان شناخته شود و همچنین باعث می شود جوانان گذشته این شهرستان را به خوبی بشناسند.


وی افزود: تاکنون بیش از 300 اثر به دبیرخانه این شهرستان تحویل داده شده است.


چهارمين جشنواره سراسري شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي در شيراز برگزار مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



چهارمين جشنواره سراسري شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي كشور در راستاي اهداف و برنامه‌هاي سال 84 حوزه امور فرهنگي و رفاهي دانشجويان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي، مهرماه سال جاري در شيراز برگزار مي‌شود.


به گزارش ايسنا، براساس پيشنهاد شوراهاي مركزي كانونهاي شعر و ادب دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور و تصويب شوراي برنامه‌ريزي، چهارمين جشنواره شعر و داستان
 
برگزاري «شب شعر ايراني» در دانشگاه «اوريلي» ارمنستان



خبرگزاري فارس: مراسم شب شعر ايراني، با حضور جمع كثيري از استادان و دانشجويان در محل دانشگاه اوريلي شهر آبويان كشور ارمنستان عصر ديروز برگزار شد.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، وارطان ظهرابيان رئيس دانشگاه اوريلي، در سخناني در اين مراسم گفت:‌ دو ملت ايران و ارمنستان از قرن‌ها پيش داراي روابط خوبي بوده و تا قرن‌ها نيز اين روابط ادامه خواهد يافت.
وي همچنين از رايزني فرهنگي كشورمان در ايروان به خاطر همكاري صميمانه با اين دانشگاه تشكر و قدرداني كرد.
سپس دانشجويان سال‌هاي اول و دوم اين دانشگاه اشعاري از شاعران معاصر ايران قرائت كردند. شعر «پيام ايران» ملك الشعراي بهار كه به خوبي و با رواني تمام از سوي يكي از دانشجويان خوانده شد كه آغازگر اين بخش از برنامه بود و در پي آن اشعاري از چند شاعر معاصر ايراني قرائت شد.
در بخش ديگر اين برنامه، شعري از «يسنين»، شاعر معروف روس به زبان روسي، ترجمه متني از گلستان سعدي به زبان انگليسي و شعري از شاعران فرانسوي به زبان فرانسوي توسط چند تن از دانشجويان خوانده شد.
انتهاي پيام/
 
ايرانگردي کاروان شعر ايران - فرانسه


کاروان شعر ايران - فرانسه که متشکل از شاعران و هنرمندان حاضر در هجدهمين نمايشگاه بين المللي کتاب تهران است ، در زمان برپايي اين نمايشگاه به شهرهاي مختلف ايران سفر مي کند.
کاروان شعر ايران - فرانسه از 10 ارديبهشت به شهرهاي اصفهان ، شيراز ، شهرکرد و فيروزآباد سفر مي کند تا شب شعرهاي ويژه اي با نام «گفتگو با طبيعت» را با حضور شخصيت هاي فرهنگي و شاعران هر استان برپا کند. ستاد اطلاع رساني نمايشگاه کتاب اعلام کرد: اين کاروان علاوه بر بازديد از مراکز تاريخي ، موزه ها و اجراي برنامه هاي فرهنگي در شهرهاي مختلف ، برنامه ويژه اي نيز در نمايشگاه بين المللي کتاب تهران اجرائ خواهد کرد. برنامه هاي کاروان شعر ايران فرانسه با همکاري دفتر مجامع و فعاليت هاي فرهنگي وزارت ارشاد، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي ، ادارات کل ارشاد و استانداري هاي کشور اجرا مي شود. براساس گزارش ستاد اطلاع رساني نمايشگاه ، کميته امور بين الملل نمايشگاه کتاب ، عرضه هرگونه کتاب با عنوان جعلي خليج فارس در هجدهمين نمايشگاه را ممنوع کرده است.


محمدرضا وصفي ، مدير کميته امور بين الملل گفت : رعايت مقررات جاري کشورها براي تمامي شرکت کنندگان نمايشگاه ها ضروري است و مسوولان نمايشگاه با عرضه هرگونه کتاب با نام جعلي براي خليج فارس برخورد خواهند کرد. 


رقابت شش نويسنده براي ربودن جايزه ادبي «اورنج»



خبرگزاري فارس: شش نويسنده زن كه نامشان در پيش‌فهرست دهمين جايزه ادبي اورنج( اورنگ) قرار دارد، براي ربودن جايزه اصلي اين دور از رقابت‌ها به رقابت مي‌پردازند.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي‌اسلام آن لاين ، اين پيش‌فهرست كه امروز در نمايشگاه كتاب لندن اعلام شد، در برگيرنده اسامي سه نويسنده انگليسي و سه نويسنده آمريكايي در بخش قصه نويسي است.
مراسم جايزه اورنج كه امسال دهمين سالش را پشت سر مي‌گذارد، تنها مراسم سالانه ويژه قصه‌نويسي زنان است كه يكي از شروط اصلي براي شركت در آن تحرير و يا ترجمه آثار نويسندگان مربوطه به زبان انگليسي است.
در فهرست بلند شركت كنندگان اين مراسم هم نويسندگان جديد و هم نويسندگان مشهور قرار دارند. اين ليست شامل هفت رمان اول به همراه دو رمان از نويسنده‌هايي است كه نامشان در مراسم‌هاي اورنج سال هاي پيش نيز بوده است.
«آنيتا ديزايي»، امسال با رمان «راه زيگزاگ» و «جوليس كارول اوتس» با رمان «آبشارها» در اين مراسم حضور يافته‌اند.
گفتني است هيئت داوران اين جشنواره به سرپرستي «جني موراي» ،‌برنده نهايي اين دوره از رقابت‌هاي جوايز اورنج را هفتم ژوئن در لندن اعلام خواهد كرد.



فرهنگسراي اقوام
داستان‌هاي نويسندگان بزرگ جهان جمع خواني مي‌شود



خبرگزاري فارس: فرهنگسراي اقوام به منظور آشنايي با نويسندگان برتر جهان و آثارشان در ادامه سلسله جلسات داستان نويسي خود اقدام به برگزاري «جلسات جمع خواني داستان‌هاي نويسندگان بزرگ‌ جهان» نموده است.


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي فرهنگسراي اقوام اين جلسات كه روزهاي شنبه هر هفته ساعت 15 با حضور جمعي از نويسندگان و اعضاء كانون ادبي منطقه برگزار مي‌گردد به بررسي و جمع خواني داستان‌هاي جيمز جويس اختصاص دارد.
علاقمندان جهت شركت در اين جلسات مي‌توانند به نشاني: ميدان ابوذر،خيابان سجاد جنوبي، ميدان بهاران، فرهنگسراي اقوام مراجعه كنند.
انتهاي پيام/


چهارمين جشنواره سراسري شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي در شيراز برگزار مي‌شود سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات



چهارمين جشنواره سراسري شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي كشور در راستاي اهداف و برنامه‌هاي سال 84 حوزه امور فرهنگي و رفاهي دانشجويان وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشكي، مهرماه سال جاري در شيراز برگزار مي‌شود.


به گزارش ايسنا، براساس پيشنهاد شوراهاي مركزي كانونهاي شعر و ادب دانشگاه‌هاي علوم پزشكي كشور و تصويب شوراي برنامه‌ريزي، چهارمين جشنواره شعر و داستان دانشجويان علوم پزشكي اين جشنواره به ميزباني معاونت دانشجويي ـ فرهنگي دانشگاه علوم پزشكي شيراز برگزار خواهد شد.


انتهاي پيام


جشن بزرگ كتاب در بوشهر»
شش‌هزار عنوان كتاب، تجليل از نويسندگان دفاع مقدس، سراي اهل قلم، نشست شاعران، فستيوال هنري بانوان، موسيقي محلي، نمايش خياباني و... سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر با همكاري معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و استانداري بوشهر، نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب را در بوشهر برگزار خواهد كرد.


به گزارش ايسنا دكتر پولادي ري‌شهري ـ مسؤول برگزاري نمايشگاه و مدير كل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر ـ با اعلام اين خبر افزود: نمايشگاه با حضور بيش از ‌٣٥٠ ناشر و ‌٦٠٠٠٠ عنوان كتاب از ‌٣٠ فروردين تا ‌٤ ارديبهشت ماه در مجتمع فرهنگي هنري برگزار خواهد شد.


وي در ادامه اظهار داشت: هدف ما ترويج بيش از پيش فرهنگ كتابخواني در جامعه، تبيين ضرورت و ايجاد انگيزه در بين تمامي اقشار جامعه براي مطالعه‌ي آثار مكتوب است كه با توجه به حركت‌هايي كه در راه تحقق اين باور انجام مي‌شود، مي‌توان در بحث توسعه‌ي فرهنگي در ابعاد گسترده به نتايج مثبت و قابل توجهي دست يافت.


مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر ضرورت مشاركت تمامي سازمان‌ها، نهادها و همچنين رسانه‌هاي جمعي در نهادينه كردن فرهنگ كتابخواني در جامعه افزود: با برپايي گسترده‌ي نمايشگاه‌هاي كتاب و بسترسازي مناسب از سوي مطبوعات و صدا و سيما و ارايه‌ي برنامه‌ها و راهكارهاي اصولي، مي‌توان كاستي‌هاي فعلي در بحث ميزان مطالعه‌ي مردم را متناسب با موقعيت و جايگاه فرهنگي ايران در سطح جهان تغيير داد.


وي در ادامه خاطرنشان كرد: مجموعه‌اي از برنامه‌هاي جنبي هم تدوين گرديده كه در طول نمايشگاه به اجرا درخواهد آمد، اين برنامه‌ها شامل فعاليت‌هاي متنوع و مختلف فرهنگي و هنري مي‌باشد كه با حضور هنرمندان برجسته استان و كشور اجرا خواهد شد.


 


نويسندگان دفاع مقدس در نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب بوشهر تجليل مي‌شوند.


به گزارش ايسنا كارشناس هنري اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان بوشهر با اعلام اين خبر افزود: تجليل از نويسندگان دفاع مقدس ادبيات مقاومت يكي از برنامه‌هاي جنبي نمايشگاه بزرگ كتاب خواهد بود.


محمودي اظهار داشت: در اين مراسم از نويسندگان برتر بومي كه در زمينه دفاع مقدس و ادبيات مقاومت كتاب به رشته تحرير درآوردند، تجليل و قدرداني مي‌شود.


سراي اهل قلم


با هدف آشنايي هرچه بيشتر مردم با نويسندگان استان بوشهر، سراي اهل قلم در نمايشگاه بزرگ كتاب تشكيل مي‌شود.


به گزارش ايسنا عبدالرحمن برزگر ـ مسؤول اين سرا ـ گفت: به منظور معرفي، شناسايي و آشنايي نويسندگان، مؤلفان و همچنين شاعران استان و كشور در نمايشگاه بزرگ كتاب سراي اهل قلم، هر روز پذيراي مشتاقان خواهد بود.


وي افزود: هر روز بعدازظهر نشست ادبي، نقد و بررسي آثار نويسندگان استان برگزار خواهد شد.


برزگر افزود: برنامه‌هاي جنبي ديگر نيز در نظر است كه از مردم و دوستداران كتاب درخواست شده است در اين هم‌انديشي فرهنگي شركت فعال داشته باشند.


/////


همزمان با برپايي نمايشگاه بزرگ كتاب، نشست اولين شوراي فرهنگ عمومي استان برگزار مي‌شود


به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا از دبيرخانه شوراي فرهنگ عمومي استان بوشهر، همزمان با هشتاد و نهمين نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب اين استان، اولين نشست شوراي فرهنگ عمومي استان برگزار مي‌شود.


بهزادي ـ مسؤول دبيرخانه شورا ـ تصريح كرد: اين نشست كه در تاريخ ‌٠٣/٠٢/٨٤ برگزار مي‌شود، فعاليتهاي شورا در سال جديد و همچنين گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه فرهنگ و هنر استان به اطلاع اعضاي شورا رسانيده خواهد شد.


نمايشگاه بزرگ كتاب بوشهر و كارگاه آموزشي در سراي اهل قلم


يكي از نيازهاي جامعه فرهنگي استان برگزاري كارگاه‌هاي آموزشي كه همه متوليان فرهنگي بايستي همت گمارند.


به گزارش ايسنا، عبدالرحمان برزگر ـ مسؤول سراي اهل قلم در نمايشگاه بزرگ كتاب بوشهر ـ گفت: با عنايت به تشكيل سراي اهل قلم، كارگاه آموزشي با حضور صاحب‌نظران واساتيد به منظور ارتقاي سطح كيفي و كمي آثار نويسندگان و همچنين آخرين دستاوردهاي چاپ در ساعات برپايي نمايشگاه تشكيل مي‌شود.


وي از علاقه‌مندان، نويسندگان و شاعران خواست كهدر اين كارگاه‌ها شركت كنند. برنامه‌هاي كارگاه در غرفه‌هاي سراي اهل قلم در معرض ديد عموم قرار مي‌گيرد.


نشست شاعران همزمان با تولد سعدي در نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب


كميته روابط عمومي نمايشگاه سراسري بوشهر اعلام كرد: نشست شاعران استان همزمان با نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب در محل سالن اجتماعات مجتمع فرهنگي هنري بوشهر برپا مي‌شود.


عوض‌پور اظهار داشت: در اين شب شعر شاهد حضور شاعران و صاحب‌نظران استان خواهيم بود.


همزمان با نمايشگاه كتاب بوشهر در سالن تابستانه مجتمع فرهنگي ـ هنري موسيقي محلي و سنتي اجرا خواهد شد.


محمدعلي گل‌محمدي ـ مسؤول كميته امور هنري نمايشگاه بزرگ كتاب سراسري استان بوشهر ـ با اعلام اين خبر افزود: در مدت اجراي نمايشگاه كتاب هر شب در سالن روباز مجتمع فرهنگي هنري، موسيقي محلي و سنتي اجرا خواهد شد.


وي خاطرنشان كرد كه اين مراسم كه براي اولين بار با اين گستردگي و وسعت انجام مي‌شود با همكاري هنرمندان برجسته استان به اجرا درخواهد آمد.


برگزاري فستيوال هنري بانوان يكي از برنامه‌هاي جنبي نمايشگاه بزرگ كتاب است.


مسؤول برگزاري فستيوال هنري بانوان با اعلام اين خبر افزود: اجراي موسيقي و تئاتر بانوان از برنامه‌هاي ويژه بانوان مي‌باشد كه در سالن مجتمع فرهنگي هنري اجرا مي‌گردد.


تروسه خاطرنشان كرد: در اين جشنواره گروه‌هاي مختلف تئاتر و موسيقي بانوان به اجراي برنامه خواهند پرداخت.


اجراي نمايش خياباني در نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب بوشهر


از سوي انجمن نمايشگران خياباني، در ايام برپايي نمايشگاه بزرگ سراسري كتاب بوشهر، نمايش‌هاي خياباني اجرا خواهد شد.


محمدرضا ديناروند از مسؤولين اين انجمن، ضمن اعلام اين خبر افزود: از سوي نمايشگران خياباني، هر روز يك نمايش در مجتمع فرهنگي هنري بوشهر اجرا خواهد شد.


انتهاي پيام


 مشفق و اسرافيلي تذكره شاعران معاصر را مي‌نويسند



خبرگزاري فارس: حسن اسرافيلي گفت: تذكره شاعران معاصر را با همكاري استاد مشفق كاشاني به زودي منتشر خواهيم كرد.


اسرافيلي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اين‌ كه در اين تذكره فقط به شاعران نامي خواهيم پرداخت، افزود: در اين كار كه تاكنون 1800 صفحه از آن را جمع آوري كرده‌ايم، به ارايه زندگي‌نامه، معرفي آثار و قطعاتي از اشعار شاعران مي‌پردازيم.
وي افزود: تاكنون با شاعران زيادي به صورت شفاهي و كتبي ارتباط برقرار كرده‌ايم تا به پرسشنامه‌هاي ارسالي ما جواب بگويند، و ما بتوانيم از آن‌ها در تذكره شاعران معاصر استفاده كنيم.
اسرافيلي با اشاره به اين كه به هر شاعر پنج تا 15 صفحه اختصاص داده شده است، گفت: فكر مي‌كنم با تمام شدن كار بتوان تذكره كاملي در حدود پنج يا شش جلد به مخاطبان ارايه كرد.
انتهاي پيام/


سنايي", شاعري دوران ساز
تهران- خبرگزاري كار ايران


حكيم" ابوالمجد مجدود بن آدم سنايي" , شاعر و عارف قرن پنجم و ششم هجري, نزديك به 900 سال قبل در شهر" غزنه" چشم از جهان فرو بست .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, حكيم "سنايي" يكي از بزرگان ديار شعر و عرفان است كه در سرايش قالب هاي مختلف شعري از سر آمدمان ادبيات سنتي به شمار مي رود . جايگاه ويژه "سنايي" در ادبيات و عرفان ايراني به خاطر پرداختن به مضامين عرفاني در قالب شعر فارسي است .
شايد به جرات بتوان گفت‌‏ كه" سنايي" اولين و نخستين شاعري است كه غزليات عرفاني سروده است, تا قبل از وي در سرزمين شعر و شاعري غزل فقط مختص مضامين غنايي و عاشقانه بود و براي بسط تئوري هاي عرفاني از شيوه نثرنويسي استفاده مي شد .
" سنايي" در قصايد خود نيز تحولي شگرف را در مضامين فكري شعر آن دوره به وجود آورد كه تا حدودي مسير" سبك خراساني" را به سمت "سبك عراقي" تغيير و يا به عبارتي مقدمات آن را فراهم آورد .
از ديگر برجستگي هاي" سنايي" تاثيري است كه او بر شاعران بعد از خود گذاشت . اگر اين باور را بپذيريم كه امروزه دنياي غرب با بحران معنويت رو به روست, اين را هم مي دانيم كه "مولانا" در سراسر جهان و به خصوص در مركز دنياي غرب بسيار مورد توجه قرار گرفته است. در حقيقت" سنايي" آغازگر موجي شد كه بعدها رفيع ترين قله هاي شعر فارسي يعني "حافظ" و" مولانا" به پيروي از وي نام خود را جاودانه كردند .
"سنايي" در تاريخ ادبيات ما نقطه عطفي است. چنانكه شعر را به قبل از" سنايي" و بعد از" سنايي" تقسيم مي كنند كه ميان اين دو مرحله تفاوت زيادي وجود دارد . هيچ كدام از قله هاي شعر فارسي حتي "سعدي" , "حافظ" و" مولوي" چنين مقطعي را در تاريخ شعر فارسي ايجاد نكرده اند. او شاعري دوران ساز است و اين ويژگي در كار حكيم" سنايي" , براي مورخان عرفان و شعر از اهميتي ويژه برخوردار است .
كمتر شاعري را مي توان سراغ گرفت كه در چند زمينه شعري سر آغاز و دوران ساز به شمار آيد . تامل در شعر" سنايي" ما را با شكل‌‏گيري و تكامل چندين نوع از انواع شعر فارسي آشنا مي كند . " حديقه الحقيقه" "سنايي" سرآغاز نوعي تازه از مثنوي سرايي است و قصايد او نيز سر آغاز نوعي ديگر و غزل هايش نيز حال و هوايي متمايز از غزل هاي قبل از وي دارد .
آثار حكيم" سنايي" عبارتند از : "حديقه الحقيقه و شريعه الطريقه " (مثنوي تعليمي و عرفاني) , ديوان اشعار,"سير العباد الي المعاد"( منظومه تمثيلي سفر روحاني), كارنامه بلخ( منظومه كوتاه در انتقاد از مردم بلخ),تحريمه القلم, مكاتيب.
پايان پيام



شاعر فارس: جمع آوري ديوان مجعول حافظ كارساز نيست شيراز ،


خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۱/۲۹‬
 
داخلي. فرهنگي. حافظ.


غلامحسن اولاد شاعر معاصر استان فارس گفت: جمع آوري ديوان مجعول حافظ چاپ شده درسال گذشته، كارساز نيست و اين كار مردم را براي تهيه اين كتاب حريص مي كند.


وي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود:
معمولا هر گاه سخن از جمع‌آوري يك كتاب مطرح مي‌شود، مردم با استفاده از زيراكس و فتوكپي به تكثير غير قانوني آن كتاب مي‌پردازند و آن كتاب حتي اگر مطلبي هم نداشته باشد دربين مردم مقبوليت پيدا مي‌كند.


اين شاعر استان فارس گفت: ترجمه مجعول ديوان حافظ و انتشار آن موضوعي است كه ذهن بسياري از دوستداران حافظ را مشغول ساخته و تاكنون دهها نفر از سخنوران و شاعران به انتشاراين كتاب اعتراض كرده‌اند اما همه اظهار نظرها بازتاب نيافته است.


اولاد اضافه كرد:برخي اوقات يك اشتباه كوچك يا سهل انگاري در چاپ و نشر يك كتاب موجب مي‌شود كه لطمه جبران ناپذيري بر پيكر فرهنگ و ادبيات اين سرزمين وارد آيد.


وي گفت:نبايد اين سهل انگاري را تنها متوجه ناشر بدانيم قطعا مسوولان وزارت ارشاد كه بر چاپ و نشر كتابها نظارت دارند نيز دراين زمينه مسووليت دارند.


اولاد افزود: چاپ و نشر كتاب بايد زير نظر مشاوران فرهنگي قوي صورت گيرد و بهتر است مسوولان در اين زمينه در استان‌هاي مختلف با تشكيل كميته اي كارشناسي بر چاپ و نشر آثار مكتوب نظارت بيشتر داشته باشند.


وي با رد اين نظر كه ترجمه ديوان حافظ با بهره‌گيري از ترجمه مدرن به زبان انگليسي انجام شده گفت : اصولا ديوان حافظ ترجمه پذير نيست و هيچكدام از ترجمه‌هاي موجود نيز نمي‌تواند لطايف سخن حافظ را منعكس نمايد چه رسد به آنكه مترجم بدون بهره‌گيري معنوي از الهامات حافظ به ترجمه مجعول اين اثر بپردازد.


وي افزود: اشعار حافظ سرشار از تفكر و انديشه‌هاي گره خورده دراسطوره و عرفان است و تار و پودش در استعارات، كنايات و ايهام‌ها تنيده شده و مملو از تمثيل همراه با بدايع و صنايع ادبي، الفاظ و اشارات است و با بدفهمي و جابجا كردن كلمات و اصطلاحات نمي‌توان آن را ترجمه كرد.


غلامحسن اولاد متخلص به "م - انديش " شاعر كتاب‌هاي تريشه‌هاي غزل، تو سرو هم كه نباشي ، كنار خوشه گندم و در باغ خسته بعد ازظهر است.


ترجمه‌اي از ديوان حافظ به زبان انگليسي سال گذشته انجام شدكه با اعتراض برخي از اصحاب سخن و ديدگاه در ادبيات مواجه شد.


گفته شده اخيرا دبيرخانه نظارت بر اجراي ضوابط نشر كتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مجوز نشر كتاب ياد شده را لغو كرده است.


 


تجليل جشنواره ذکر و ذاکرين از مختوم قلي فراغي ، شاعر و ترانه سراي ترکمن 
  

پانزدهمين جشنواره ذکر و ذاکرين با برگزاري همايش بزرگداشت مختوم قلي فراغي ، ترانه سراي بزرگ ترکمن برگزار مي شود.
اين جشنواره که از 25 ارديبهشت در استان گلستان برگزار مي شود براي نخستين بار از قالب گردهمايي هنرمندان بيرون آمده و قرار است با برگزاري يک بخش پژوهشي ، با حضور 20 پژوهشگر منطقه اي موسيقي نواحي به بررسي پژوهشي موسيقي نواحي منطقه گلستان و بويژه منطقه ترکمن نشين بپردازد. ايرج نعيمايي ، دبير جشنواره دليل انتخاب استان گلستان را حضور جمع کثيري از اهل تسنن مي داند و مي گويد: برگزاري هر ساله اين جشنواره در استان کردستان ، اين استان را به يک پايگاه ثابت جشنواره تبديل کرده است و گستردگي حضور اهل سنت ، سال گذشته اين جشنواره را به خراسان و امسال گلستان کشاند. او مي افزايد: برگزاري هر ساله اين جشنواره در کردستان باعث شد بخشي از جشنواره نيز امسال در اين استان دنبال شود. آغاز به کار بخش مکتوب جشنواره نيز از جمله بخشهاي مهم آن است که از امسال برپا مي شود. نعيمايي مي گويد: تمام مقالات پيرامون موسيقي آييني و مذهبي ايران که از سوي محققان داخلي و خارجي نوشته شده است ، جمع آوري و در طول جشنواره عرضه مي شود. از سوي ديگر بخش کتاب شناسي جشنواره نيز آغاز به کار کرده است.


او از اعزام گروههاي مختلف به مناطق ايران خبر مي دهد و مي گويد: بزرگداشت مختوم قلي فراغي به دليل حضور و تاثير اين شاعر ترکمن بر ادبيات و هنر ترکمن ها صورت مي گيرد، چرا که او در ميان ترکمن ها مثل حافظ و سعدي در شعر فارسي است. حضور 100 هنرمند در جشنواره پانزدهم ذکر و ذاکرين از استان هاي مختلف از جمله ويژگي هاي اين جشنواره است.
 


دبير همايش نكوداشت حكيم سنايي
نيماي ادبيات عرفاني ايران حكيم سنايي است



خبرگزاري فارس: فتوحي: محمود فتوحي گفت: حكيم سنايي، پدر شعر عرفاني است و تأثير زيادي بر روي شخصيت عطار، مولوي و حافظ داشته است و در ادبيات عرفاني فارسي همان نقشي را دارد كه نيما در شعر نو داشت.


محمود فتوحي دبير علمي همايش نكوداشت حكيم سنايي در گفت و گو با خبرنگار فارس هدف از برگزاري اين همايش را بازشناسي انديشه‌هاي حكيم سنايي بيان كرد و گفت: نسبت به اهميتي كه حكيم سنايي در تاريخ ادبيات و فرهنگ ما دارد كمتر مورد توجه قرار گرفته است.
وي با اشاره به اشعار سنايي كه بيشتر اشعار عرفاني است افزود:
وي تصريح كرد: سنايي در تاريخ ادبيات فارسي به نام اول شاعر متصوف ايران خوانده مي‌شود ولي متأسفانه نقش و جايگاه او در ادب عرفاني ايران معرفي و شناخته نشده است.
وي با اشاره به اين نكته كه همايش و مراسم‌هايي جهت بزرگداشت شاعراني از جمله، عطار، حافظ و مولوي بسيار برگزار شده است، گفت: متأسفانه تاكنون همايشي براي بزرگداشت سنايي در ايران برگزار نشده و نخستين همايش نكوداشت حكيم سنايي، امروز 29 فروردين ماه در دانشگاه تربيت معلم برگزار شد و همايش ديگري در سال 1356 در كابل پايتخت افغانستان برگزار شد كه نتايج ارزنده‌اي داشت و كتاب‌ها، مقالات زيادي در آن سال درباره انديشه، شخصيت و آثار سنايي منتشر شد.
وي در پايان شخصيت‌هايي مثل سنايي را حلقه پيوند، آشتي و دوستي فرهنگي و تاريخي ميان ملت‌هاي فارسي زبان دانست و گفت: بايد بكوشيم تا قلمرو بزرگ ايران فرهنگي را تبديل به قلمرو سرشار از معنويت، دوستي و عشق كنيم.
انتهاي پيام/


 


تاریخ ادبیات روس در نمایشگاه کتاب ورق می خورد


تهران، خبرگزاری سینا
مجموعه دو جلدی " تاریخ ادبیات روس "برای نمایشگاه کتاب تهران چاپ می شود.
به گزارش سینا،  این مجموعه اثری است از ویکتور تراس که علی بهبهانی به زبان فارسی آن را ترجمه کرده.
بهبانی در این باره می گوید: « این اولین بار است که اثری چنین جامع درباره تاریخ ادبیات روس به فارسی منتشر می شود. نویسنده در این اثر ادبیات روس را از زمان شکل گیری سرزمین های روس تا زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بررسی می کند. کتاب بسیار جامعی است در 1700 صفحه همراه با تعداد زیادی عکس. »
بهبهانی همچنین می گوید: « البته، در ایران پیش از این هم دو کتاب درباره تاریخ ادبیات روس منتشر شده است. کتاب اول تالیف سعید نفیسی است که در دهه 40 با عنوان تاریخ ادبیات روسی چاپ شد و کتاب دوم ترجمه ای از ابراهیم یونسی با عنوان تاریخ ادبیات روسیه. ولی هیچ کدام به جامعیت این کتاب نیستند. »
وی می افزاید: « کتابی که سعید نفیسی نوشته، اثر بسیار ارزشمندی است، اما جامع نیست. نویسنده به سرعت از خیلی موارد گذشته است. کتابی هم که ابراهیم یونسی ترجمه کرده است، به نظر اثر اشفته ای می رسد. »
بهبهانی ادامه می دهد: «به گمانم کسی در دنیا نیست که تاریخ ادبیات روس را بهتر از ویکتور تراس بشناسد. ویکتور تراس استاد دانشگاه براون آمریکا یک اکراینی تبار است. در سال 1929 به دنیا متولد شده و هنوز در قید حیات است. »
این مترجم در پایان سخنان خود با اشاره تاریخچه ادبیات روس می گوید: « ادبیات روس از قرن 11 میلادی شکل گرفت. آن دوران ادبیات شکل امروزی نداشته است. ادبیات به صورت مکاتبات قدیسان با هم و زیارتنامه ها بود. در زمان پطر کبیر بود که ادبیات روسیه شکل امروزی گرفت. »
مجموعه " تاریخ ادبیات روس " را انتشارات علمی و فرهنگی چاپ مکی کند.
از علی بهبهانی پیش از این نیز ترجمه زندگینامه چخوف منتشر شده بود.


 


يك استاد دانشگاه: سنايي غزنوي شعر انديشه را با شعر انگيزه پيوند داد تهران،


خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۴/۰۱/۲۹‬
داخلي. فرهنگي. همايش. سنايي غزنوي.


استاد دانشگاه علامه‌طباطبايي معتقد است، حكيم سنايي غزنوي در دوره شاعري خود توانست بين شعر انديشه و شعر انگيزه پيوند برقرار كند.


نخستين همايش نكوداشت حكيم سنايي غزنوي با حضور شماري از محققان و پژوهشگران ايران، افغانستان و تاجيكستان در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار شد.


به گزارش روز دوشنبه خبرنگار گروه فرهنگي ايرنا، "جلال‌الدين كزازي" با ارايه مقاله‌اي تحت عنوان "سنايي سور انديشه و شور انگيزه" در همايش سنايي غزنوي افزود: سنايي با اين اقدام در ميان سخنوراني چون ناصر خسرو، رودكي و فرخي آشتي پديد آورد.


وي اظهار داشت: سنايي به دليل اينكه آغازگر اين شيوه در شعر پارسي بود، اغلب سروده‌هايش انديشه‌اي است تا انگيزه‌اي و در مقايسه با اشعار عطار و مولوي خشك و دژم روي است.


وي تصريح كرد: سنايي سخنوري انديشه‌اي و انگيزه‌اي است كه انديشه‌هاي او برانگيزه‌هايش چيره‌است اما پس ازاو عطار توانست سروده‌هاي خود را به گونه‌اي برابر با هم به كار گيرد و بين اين دو تلفيق ايجاد كند.


طباطبايي افزود: هرچند سخنوران كهن ايران شاعران انگيزه بودند و آرمان هايشان در آفرينش هنري رسيدن به زيبايي بود اما تا زمان سنايي هر يك از اين دو شيوه به راهي رفته بود.


وي يادآورشد: در شعر انديشه اين روزگار به سروده‌هاي پير فرزانه حكيم ناصر خسرو قبادياني مي‌توان اشاره كرد كه در مقايسه با اشعار سنايي غزنوي، در سخن و سخنوري راه و روش ديگري را برگزيد و بارها به سخنوران "انگيزه" تاخت و اشعار آنان را هرزه‌درايي و بيهوده‌گويي خواند.


به عقيده اين استاد دانشگاه، تا روزگار سنايي ما به دو جويبار جداگانه در سخن فارسي باز مي‌خوريم كه وي توانست با بهره‌گيري از هنر شگرف و كاركرد درخشان و اثرگذار خود در ادب پارسي اين دو جوي را به هم پيوند داد و رودخانه‌اي همواره روشن پديد آورد كه بزرگاني چون عطار و مولانا به شناوري در آن پرداختند.


"سنايي راهي را در سخن پارسي آغاز كرد كه عطار آن را فراخي و همواري بخشيد و مولانا آن را به فرجام رساند، به ديگر سخن سنايي آغازگر، عطار ميانجي و مولانا فرجام اين عرصه از شعر بوده است."
وي خاطرنشان كرد: پيش ازسنايي به سروده‌هاي نهان‌گرايانه بسيار پراكنده‌اي بر مي‌خوريم كه سنايي توانست با استفاده از هنر خود، شيوه‌اي سامان مند در ادب پارسي پديد آورد.


به عقيده اين استاد دانشگاه، پس از مولانا هيچ سخنوري را نمي‌شناسيم كه در اين شيوه توانسته باشد شاهكاري ماندگار بيافريند.


"محمد جعفر ياحقي" استاد دانشگاه مشهد نيز با ارايه مقاله‌اي با عنوان "سير سنايي پژوهي" گفت: اهميت سنايي در تحول غزل و جايگاه او به عنوان پيشگام در شعر عرفاني و به تبع آن عطار و مولوي سبب شده كه از ديرباز آثار و انديشه‌هاي او در ايران و افغانستان مورد توجه قرار گيرد.


وي اظهارداشت: چاپ كليات آثار سنايي توسط "محمدتقي مدرس رضوي" و اهتمام ويژه او در دهه چهل وبرگزاري كنگره جهاني سنايي در كابل در سال ‪ ۱۳۵۶‬توجه محققان را به سنايي و آثار او جلب كرد و مقالات و پژوهش‌هاي بسياري در اين زمينه نوشته شد.


وي تصريح كرد: پس از پيروزي انقلاب انديشه‌هاي ديني و زاهدانه سنايي مورد توجه قرار گرفت و تدريس آثار او در برنامه درسي دانشگاه‌ها جايگاه ويژه‌اي پيدا كرد و پايان نامه‌هاي بسياري در مورد آثار سنايي در دوره‌هاي تحصيلات تكميلي دانشگاه‌ها پديد آمد.


به گفته ياحقي، درسال‌هاي اخير كوشش براي چاپ مجدد آثار سنايي با رايانه به ويژه در ونيز ايتاليا آغاز شده و گام‌هايي هم در اين مسير برداشته شده است. 
دهم ارديبهشت برگزار مي شود كاروان شعر «گفت و گو با طبيعت» 
خبرگزاري كشاورزي ايران (ايانا) - گروه فرهنگ و هنر
گروهي از شاعران و هنرمندان فرانسوي و ايراني، دهم ارديبهشت ماه در قالب كاروان شعر به شهرستانهاي كشورمان سفر خواهند كرد.
به گزارش خبرگزاري كشاورزي ايران، اين گروه فرهنگي با سفر به اصفهان، شيراز، شهركرد و چهارمحال و بختياري و فيروزآباد فارس شبهاي شعري را با نام «گفت و گو با طبيعت» با حضور شاعران و شخصيتهاي فرهنگي اين مناطق برپا مي كنند.
 



/ همايش نکوداشت حکيم "سنايي "/
دكتر محمد جعفر ياحقي : "سنايي" مسير تازه اي را در شعر و مثنوي ايجاد كرد

تهران- خبرگزاري كار ايران


مطالعات "سنايي پژوهي" در ايران چندان درخشان نبوده است .
به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و انديشه ايلنا, دكتر محمد جعفر ياحقي , استاد دانشگاه فردوسي مشهد, در نكوداشت حكيم سنايي كه در دانشگاه تربيت معلم تهران برگزار شد, به ايراد سخناني با موضوع" سيرسنايي پژوهي" پرداخت و گفت‌‏: اهميت" سنايي" در تاريخ ادبيات سبب شد به بررسي" سنايي" در روز گار خود او پرداخته شود, به همين دليل اهميت شعر فارسي را به دو دوره قبل از" سنايي" و بعد از" سنايي" تقسيم مي كنند و" سنايي" را به عنوان شاعري تعيين كننده در شعر فارسي ديدند . چنانچه" سنايي پژوهي" از نخستين چاپ "حديقه الحقيقه" در "كلكته" آغاز شد .
نويسنده" فرهنگ اساطير و اشارات داستاني" خاطر نشان ساخت:در افغانستان سال 1356 , نقطه عطفي براي" سنايي پژوهي" بود كه اميدواريم در ايران نيز نقطه عطفي براي آن باشد . سال 56 در مجمع بين المللي كه با عنوان مجلس تجليل از حكيم" سنايي" و با شركت چندين كشور خارجي و ايران در افغانستان برگزار شد و به مناسبت اين همايش چندين كتاب تفسير قرآن چاپ از آثار "سنايي" سال 1325 هجري قمري است.
وي افزود: اشعار" مسعود سعد" را نيز براي اولين بار خود" سنايي" گرد آورد. در كار خود "سنايي" نيز از زمان خود او به كار" سنايي" پرداخته شد." محمد رفاه" براي اولين بار به اين مسائل پرداخت . چنانچه "عبدالعلي قزويني" نيز در آن زمان, او را به نام شاعر شيعي معرفي كرده است .
ياحقي اظهارداشت‌‏: در سده يازدهم هجري تحول عظيمي در" سنايي پژوهي" ايجاد شد. به خصوص در شبه قاره هند كه اين تحول ايجاد شد و "سنايي "مورد توجه قرار گرفت.
وي گفت‌‏: مقام" سنايي" در مسير شعر مثل داستاني است كه در شعر "سنايي" است .بخش اول شعر" سنايي" مثل دوره اول حيات" سنايي" , دوره كم اهميتي است كه با هشدار" سنايي" به شعر فارسي , آن را متحول مي كند و به كمال خود نائل مي شود .
استاد دانشگاه فردوسي مشهد در ادامه افزود‌‏:" سنايي" توانست مسير تازه اي را در شعر و مثنوي ايجاد كند. در يك تعبير كلي مسير "سنايي پژوهي" به دوره قبل از چاپ و بعد از چاپ تقسيم مي شود . قديمي ترين در ديوان "سنايي" به چاپ رسيد و مقالات زيادي در اين خصوص منتشر شد .
وي در پايان گفت: مطالعات "سنايي پژوهي" در ايران چندان درخشان نبوده است و گزيده هايي كه در اين خصوص منتشر شده است, چندان در حد شان و مقام" سنايي" نبوده است و قابل توجه نيست .


شعر سنايي ، همچون آينه مضامين عرفاني را بازتاب مي دهد


مرور زندگي و آثار شخصيت هايي همچون حکيم سنايي ، امکان توجه دوباره به سرچشمه هاي تعالي بخش فرهنگ و ادب ايراني را موجب مي شود.
احمد مسجدجامعي ، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در همايش نکوداشت حکيم سنايي ، شاعر بزرگ قرن پنجم و اوايل ششم هجري کشورمان با بيان اين مطلب گفت : سنايي ، ناقد بي پرواي جامعه ، اندرزگويي اخلاقي و شاعر همه انديشه هاي محوري عالم تصوف ، عرفان و قلندري است و شعر او از يک سو نخستين آينه انعکاس دهنده مضامين عرفاني و از سوي ديگر آخرين نقطه اوج اين گونه شعر محسوب مي شود. وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ، حکيم سنايي را آغازگر به کارگيري طنزهاي عامدانه ، نتيجه گيري اخلاقي و حکايات تمثيلي در شعر دانست و اظهار کرد: با همه ويژگي ها، آثار و شناختي که از سنايي در ايران و ديگر کشورهاي فارسي زبان وجود دارد و نيز تحقيقات بسياري که در مورد وي انجام شده ، او حلقه اتصال و عامل تحکيم روابط با ديگر کشورهاي همسايه است که لزوم پرداختن به حکيم سنايي و مسووليت اهل قلم در اين راه و بازشناساندن گم گشته هاي سنايي را امروز خطيرتر و روشن تر مي سازد. 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است