تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

March 15, 2005 12:03 AM

دوشنبه24 اسفند ماه 83/ 13 خبر

از سال 84،
كانون ادبيات ايران جايزه‌ي ادبي شعر و داستان برگزار مي‌كند سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
كانون ادبيات ايران سال آينده جايزه ادبي شعر و داستان رگزار مي‌كند.
محمد رمضاني فرخاني ـ شاعر و مسؤول بخش شعر كانون ـ با اعلام اين خبر به خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: اين جايزه از نفيس‌ترين جايزه‌هاي شعر و داستان فارسي است كه چندي پيش من و محمدرضا گودرزي ـ مسؤول بخش داستان كانون ـ پيشنهاد آن ‌را به كانون ادبيات ايران داديم كه طرح آن تصويب و مورد موافقت رييس كانون ادبيات ايران قرار گرفت؛ اما فراخوان و طرح مشروح آن در سال آينده اعلام مي‌شود.
وي همچنين متذكر شد: فعلا تنها دو بخش شعر و داستان نهايي شده و شايد بخش‌هاي ديگري چون ترجمه‌، طنز و مردم‌شناسي نيز به اين دو بخش اضافه شود.
رمضاني فرخاني تنوع بسيار در اين جايزه را حتمي دانست و يادآوري كرد: شايد اين جايزه يكي از فراگيرترين جايزه‌هاي ادبي باشد كه در ‌آن تنوع ذوق‌هاي ادبي داستان و شعر رعايت خواهد شد. همچنين اين جايزه به‌صورت شفاف و بدون پنهان‌كاري خواهد بود و سعي خواهد داشت هيات داوران از قبل مشخص و آراي آنان هم آشكار باشد.
انتهاي پيام
 
/25 اسفندسالروز تولد هوشنگ گلشيري/
ناتاشا اميري: زن‌‏هاي داستان‌‏هاي گلشيري را دوست ندارم

تهران- خبرگزاري كار ايران
به جرات مي‌‏توان گفت, هوشنگ گلشيري از نظر نحوه ارائه موضوعات, پرداختن به مباحث امروز و ديروز و استفاده ازتكنيك در ميان نويسندگان امروز در جايگاه منحصر به فرد و ويژه‌‏اي ايستاده‌‏است.
ناتاشا اميري در گفت‌‏وگو با خبرنگار ادبي ايلناتاكيد كرد: گلشيري تاثير بسزايي بر روي نويسندگان نسل‌‏هاي بعد خودگذشته است و نويسندگان جوان خواه‌‏ناخواه به نوعي از او تاثير پذيرفته‌‏اند.
نويسنده مجموعه داستان"هولا هولا" ضمن اشاره به نحوه ارائه داستان كه از نظر گلشيري بسيار قابل اهميت بود, گفت: مهمترين ويژگي آثار گلشيري نحوه پرداختن او به زبان است. او به سادگي زبان توجهي خاص داشت, با اين كه آثار او از نظر فرمي پيچيده هستند اما او سعي نمي‌‏كند با به كار بردن كلمات آركائتك خواننده را به تكلف و دشواري بيندازد. او با استفاده از ويرگول كه ميان جملات مكث ايجاد مي‌‏كند سعي دارد جملاتي بسازد كه از نظر تركيب‌‏بندي سنگين و ناملوس باشند. او براي ارتباط ميان جملات از لحن نيز سودي مي‌‏جويد و با به كارگيري لحن, زبان را آهنگين مي‌‏كند.
نويسنده رمان" با من به جهنم بيا" ضمن اشاره به جريان سيال ذهن كه گلشري در رمان"شازده اجتجاب" از آن سود جسته است, گفت: عنصر زمان از نظر گلشيري بسيار قابل اهميت است. شكستن زمان در رمان" شازه احتجاب" خواننده را در وضعيتي منحصر به فرد قرار داده‌‏است. در اين رمان"فخري" تبديل به"فخر النساء" مي‌‏شود و با كلمات او به زمان گذشته پل مي‌‏زند.
وي در ادامه گفت: اصولا پس از هدايت نوعي زن لكلاته و اثيري در ادبيات ما راه پيدا كردند و نويسندگان مرد نيز از هدايت تاثير پذيرفته و گيشري نيز يكي از اين نويسندگان مرد است كه زن‌‏هاي داستان‌‏هايش ويژگي خاصي ندارند. همين امر باعث مي‌‏شود كه شخصيت خاصي نداشته باشند. من شخصا زن‌‏هاي داستان‌‏هاي گلشيري را دوست ندارم.
اميري در پايان گفت: من ازميان داستان‌‏هاي گلشيري از داستان"معصوم دوم" و از ميان رمان‌‏ها"شازده اجتحاب" را مي‌‏پسندم و البته آثار ديگر او نيز قابل تامل و بحث هستند.
پايان پيام
 
اسناد به‌دست آمده از آرشيو‌ خصوصي فريدون مشيري در «آسماني‌تر از خورشيد»
شاكري يكتا: اميدوارم روزي ناشري پيدا شود كه مجموعه شعرهاي مرا چاپ كند سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
«آسماني‌تر از خورشيد» زندگينامه و شعر فريدون مشيري در دو جلد به قلم محمدعلي شاكري يكتا به زودي به بازار كتاب مي‌آيد.
شاكري يكتا در اين باره به خبرنگار بخش كتاب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ‌توضيح داد: اين كتاب شماره بيستم از سلسله آثاري است كه نشر ثالث درباره بزرگان شعر و ادب معاصر فارسي اقدام به چاپ آنها كرده است.
وي افزود: اين كتاب بسيار مستند است و براساس دست‌نوشته‌ها و يكسري اسناد به‌دست آمده از آرشيو‌هاي خصوصي فريدون مشيري تنظيم شده است و حاوي اسناد تاريخي جديدي مربوط به دوره مشروطيت است كه در طول اين كار به آنها دست يافتم؛ ازجمله تلگراف‌هاي عين‌الدوله نخست وزير محمدعلي شاه به معتمدالممالك حاكم بروجرد و برخي موارد ديگر كه احتمالا اين اسناد را در مجله بخارا به‌طور جداگانه منتشر مي‌كنم.
شاكري يكتا ادامه داد: در جلد دوم كتاب گزيده‌اي از شعرهاي مشيري آورده شده است.
وي همچنين عنوان كرد: كتاب خداوندگار كوچك كه درباره مولوي زندگي و آثارش است را براي نوجوانان تاليف كرده‌ام كه نزديك به سه سال است در كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مانده و متاسفانه پروژه‌اي كه راجع به شاعران در پيش گرفته‌اند، به اين صورت است كه هنوز اقدام به چاپ كتاب من و چند نفر ديگر نكرده‌اند. هرچند كه از تلاش دوستان كانون مطلع هستم. همچنين چند مجموعه شعر سروده خودم دارم كه قدرت چاپشان را ندارم و اميدوارم روزي ناشري پيدا شود كه آنها را چاپ كند.
انتهاي پيام
 
 
نخستين همايش ادبيات مقاومت در قم
خبرگزاري فارس: نخستين همايش ادبيات مقاومت در بخش هاي:‌داستان بلند و كوتاه، ميني مال، خاطره و شعر دفاع مقدس در قم برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنري، واحد آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري استان قم در راستاي شناسايي نيروهاي مستعد و متعهد در زمينه ادبيات مقاومت و به منظور اشاعه و گسترش فرهنگ ايثار و مقاومت، «نخستين همايش ادبيات مقاومت» را در استان قم برگزار مي كند.
علاقه‌مندان جهت شركت در اين همايش مي توانند هر تعداد از آثار خود را كه تا به حال درجشنواره يا همايشي شركت نكرده باشد را تا پايان فروردين ماه سال 84 به دبيرخانه همايش،‌واقع در خيابان شهدا، كوچه 23، پلاك 30 ارسال كنند.
گفتني است، كليه هنرمندان شركت كننده در همايش بايد ساكن قم باشند و برگزيدگان در روز «آزادسازي خرمشهر» معرفي خواهند شد.
انتهاي پيام/
 
امسال هم شعر در ادبيات نگنجيد
«مهرگان ادب» امسال به داستان كوتاه هم جايزه مي‌دهد سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
نشست خبري هيات داوران ششمين دوره جايزه مهرگان ادب عصر ديروز در مؤسسه پكا برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين نشست عنايت سميعي، حسن ميرعابديني، فتح‌اله بي‌نياز، صفدر تقي‌زاده و ثريا قزل‌اياغ، از اعضاي هيات داوران، و مسؤولان مؤسسه يادشده حضور داشتند كه از اين ميان بيشتر پرسش‌ها را عنايت سميعي پاسخ مي‌گفت و افراد ديگر، تنها نظاره‌گر نشست بودند.
عنايت سميعي ـ منتقد ادبي ـ درباره‌ي وضعيت داستان نويسي در ايران و داوري آن‌ توضيح داد: در حوزه رمان ما از تنوع چنداني برخوردار نيستيم؛ چرا كه رمان نويسي در ايران جز در موارد استثنايي هنوز مراحل اگر نه مقدماتي، مياني خود را پشت سر نگذاشته و تا رسيدن به استانداردهاي جهاني فاصله‌هاي چشمگير آن به چشم مي‌آيد. بر اثر عدم تنوع ما ناگزيريم كه ببينيم كه هر سال در حوزه رمان چه اتفاقي افتاده و به تناسب همان سال تصميم بگيريم. حتا در سال 82 ديديم رماني كه از حيث الگوهاي ادبي قابل قبول باشد كه به جامعه كتابخوان ايران معرفي كنيم، انتشار نيافته است، از اين رو به هيچ كتابي جايزه نداريم.
وي با اشاره به اين كه جايزه مهرگان فرم و محتوا را براي داوري آثار در كنار هم مي‌بيند، گفت: ما نه به سمت فرم گرايش داريم و نه به سمت محتوا. درواقع اين دو را از هم تفكيك نمي‌كنيم و داوري ما بايد بر حسب ميانگين فعاليت‌هاي يك ساله در حوزه داستان‌نويسي باشد؛ نه در يك زمان مطلق.
سميعي گفت: سازمان پكا اساسا متعلق بخش خصوصي است و شايد 80 ناشر خصوصي ايران سازمان را بنا نهادند، اما مديران اجرايي آن به هيچ وجه در كار داوري دخالتي ندارند و تنها از حيث مالي و تداركات اجرايي با ما همكاري مي‌كنند؛ بنابراين جايزه مهرگان ادب جايزه‌اي غير دولتي است.
سميعي با اعلام اين خبر كه امسال براي اولين بار به داستان كوتاه جايزه تعلق خواهد گرفت، ادامه داد: هر سال بين 20 تا 30 رمان را بايد هيات داوران بخوانند و از آن ميان اثر مورد نظر را انتخاب كرده و راي نهايي صادر شود.
وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا جايزه پكا امسال نامزدها را از قبل براي مطبوعات اعلام نكرد، گفت: تا سال گذشته فراخوان مي‌داديم و خبرنگاران مراجعه مي‌كردند، اما امسال هيات داوران تصور كردند مطبوعاتي‌ها با چراغ خاموش حركت كنند تا سروصداي زيادي بلند نشود؛ تا نويسندگان نرنجند، از طرف ديگر بعضي كتاب‌ها كه به مراحل نهايي مي‌رسيد، مورد تاييد اعضاي هيات داوران نبود و فكر مي‌كرديم آن‌ها ضمن فهرست نهايي گنجانده شود، ممكن است برخلاف نظر هيات داوران بوده و مورد سوء استفاده قرار گيرد. اين دلايل باعث شد آن ليست نهايي عرضه نشود؛ در حالي كه طبق روال هر ساله سه داستان را به عنوان داستان‌هاي ليست نهايي اعلام مي‌كنيم. شايد تصميمي كه امسال گرفته شد تصميم بي‌خطايي نبود، ان‌شاءالله سعي مي‌كنيم امسال چراغ‌ها را روشن كنيم.
وي گفت: چهار جلسه تا كنون تشكيل شده كه درباره‌ي چند و چون داوري، بازنگري داوري سال گذشته و برنامه‌ريزي براي داوري سال آينده بوده است كه كار سنگين ما از روزهاي آينده با خواندن داستان‌هاي كوتاه يا رمان آغاز و تا شهريور سال آينده ادامه خواهد داشت.
او درباره هزينه‌هاي اين جايزه توضيح داد: كل مبلغ جايزه را پكا پرداخت مي‌كند، هزينه برگزاري مراسم و اجراي فعاليت مربوط به جوايز هم به مراتب بيشتر از رقمي است كه براي جايزه برگزار مي‌شود. در سال گذشته براي رمان مبلغ جايزه به دو برابر افزايش يافت كه آن هم به همت دوستان ناشر بود.
وي درباره‌ي اين مساله كه آيا امسال نيز از نويسنده پيشكسوتي تحليل خواهد شد، عنوان كرد: پكا معمولا يك سال در ميان از نويسندگان پيشكسوت تجليل مي‌كند و تا شهريور سال آينده تصميم هيات داوران را در اين باره به مطبوعات اطلاع خواهيم داد.
سميعي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايسنا درباره‌ي تاثير جوايز ادبي در زمينه ادبيات داستاني عنوان كرد: تاثير جوايز ادبي را بر ادبيات داستاني تاثير مستقيمي نمي‌بينم، فكر نمي‌كنم نويسنده در خلوت خود به فكر جايزه باشد و كارش را بر مبناي الگوهاي ذهني داوران جايزه‌اي بنويسد. سير ادبيات در كشورمان را به هيچ وجه خطي نمي‌بينم. ادبيات همواره افت و خيزهايي داشته و هنوز هم دارد. به طور كلي وضعيت ادبيات داستاني در حوزه داستان كوتاه به مراتب بهتر از رمان است و مي‌توانيم در اين زمينه حرف‌هايي براي گفتن در سطح جهان داشته باشيم.
وي با عنوان اين مطلب كه براي انتخاب كتاب‌ها شاخص‌هاي از پيش تعيين شده نداريم، اظهار داشت: در داستان يك سري مسائل اهميت دارد؛ مانند زبان، يك كاراكتر يا مجموعه كاراكترها، شخصيت سازي و... اما هرگز با اين الگوهاي از پيش تعيين شده برخورد نمي‌كنيم، رماني كه مدعي ساختار شكني و حرف‌هاي تازه بود، ولي در عمل نتوانست ثابت كند مورد قبول هيات داوران قرار نمي‌گيرد، ضمن اين كه ما به هيچ وجه سليقه خواننده را در داوري در نظر نمي‌گيريم. به دانسته‌ها و شم هنري خود توجه داريم و بر مبناي آن كتاب انتخاب مي‌كنيم. وقتي رماني برگزيده و مورد استقبال مخاطبان قرار مي‌گيرد معلوم مي‌شود كه گروه‌هاي زيادي با ما همسو هستند.
حسن ميرعابديني ـ يكي ديگر از اعضاي هيات داوران جايزه مهرگان ادب ـ نيز گفت: در جايزه مهرگان در هر جلسه دو رمان را مورد نقد و بررسي قرار مي‌دهيم و يك كار نقد هم برايش مي‌گذاريم و نظرات مخالف و موافق اعلام مي‌شود. اين كه رماني به ليست نهايي راه يابد يا راه نيابد، به نظر هيات داوران بستگي دارد كه نظري تا به حد قانع كننده باشد؛ تا بر بقيه آرا فايق آيد. براي داوري ابتدا موجودي رمان سال در نظر گرفته مي‌شود و از آن ميان كتاب‌ها داوري مي‌شوند.
انتهاي پيام
 
 
كميسيون ملي يونسكو در ايران روز جهاني شعر برابر با اول فروردين را گرامي مي‌دارد سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
كنفرانس عمومي سازمان تربيتي، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسكو) در سي‌امين اجلاس خود در آبان 1378 به اتفاق آرا روز اول فروردين برابر با 21 مارس هر سال را به عنوان روز جهاني شعر نامگذاري كرده است.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا مطالعات يونسكو در مورد وضعيت شعر نشان مي‌دهد كه علي‌رغم تكثر و تنوع فعاليت‌هاي شعري و افزايش تعداد شاعران در كشورها و توجه ملت‌ها به سنت‌ها و بيان شفاهي هنوز شعر به عنوان يك وسيله اصيل بيان فرهنگ و هنري به خصوص در رسانه‌ها و نظام آموزشي جايگاه واقعي خود را نيافته است. حال آنكه جهان امروز با نيازهاي زيبايي شناختي برآورده نشده فراواني روبه‌رو است كه اگر نقش اجتماعي ارتباطات مردمي به عنوان ابزاري براي ارتقاي سطح آگاهي عمومي به رسميت شناخته شود، شعر مي‌تواند اين نيازها را برآورده سازد. يونسكو با تعيين روز جهاني شعر درصدد برآمده است تا ضمن تصديق نهضت‌هاي شعري ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي و حمايت از تنوع زباني از طريق بيان شاعرانه زمينه‌ساز فعاليت‌هايي شود كه هدف آنها عبارت است از:
* حمايت از تلاش ناشران كوچك براي حضور در بازار كتاب با انتشار مجموعه اشعار شاعران جوان.
* بازگشت به سنت بيان و اجراهاي زنده، زيرا كه برنامه‌هاي شعرخواني و شب‌هاي شعر پيش از پيش مردم را به خود جلب مي‌كند و پايه تقويت هويت‌هاي فرهنگي مستقل ملت‌هاست.
* برگزاري گفت‌وگو ميان شعر و ساير هنرها با تاكيد بر موضوع‌هايي كه دستور كار جهاني‌اند نظير فرهنگ صلح، عدم خشونت و دگرپذيري.
* برقراري پيوند و اتحاد بين كليه هنرها و فلسفه به مناسبت روز جهاني شعر به مصداق گفته دلاكروا كه زماني در روزنامه خود نوشت: بدون شعر هنر وجود ندارد.
* ارايه تصويري سازنده و واقعي از هنر شعر در رسانه‌ها به نحوي كه شعر، شكلي قديمي از هنر محسوب نشده، بلكه هنري باشد كه باعث مي‌شود جامعه هويت خود را تقويت كند.
* معرفي بهتر شعر به عنوان يكي از ويژگيهاي مهم آموزش هنر در نظام‌هاي آموزشي.
* افزايش سطح آگاهي دانش آموزان در مورد اهميت و نقش اجتماعي شعر.
* تشويق برگزاري مسابقات شعر و اعطاي جوايز.
* تشويق شهرداري‌ها به مشاركت فعال در برگزاري مراسم به مناسبت روز جهاني شعر.
* تدوين فهرست‌ رايانه‌اي از موسسات و انجمن‌هاي شعر و شاعري در كشورهاي عضو.
* برپايي شب‌هاي شعر و برنامه‌هاي شعرخواني، تشكيل نمايشگاه‌هاي هنري از آثاري كه با الهام از شعر شاعران خلق شده‌اند، شعرخواني در راديو و تلويزيون، مشاركت مطبوعات با پرداختن به موضوع، بزرگداشت شاعران، انجام مسابقات ادبي، شعرخواني توسط شاعران جوان در مدرسه‌ها، فروش ديوان اشعار و اهداي رايگان آن به كتابخانه‌هاي مدرسه‌ها و مناطق محروم، از جمله فعاليت‌هايي است كه يونسكو انجام آن‌ها را به مناسبت روز جهاني شعر به كشورهاي عضو توصيه مي‌كند.
انتهاي پيام
 
 
ششمين دوره جايزه " مهرگان ادب "
عنايت سميعي :
جايزه " مهرگان ادب " كاملا غيردولتي است

تهران- خبرگزاري كار ايران
هيات داوران ششمين دوره جايزه" مهرگان ادب " ( پكا) فعاليت خود را براي خوانش رمان ها و مجموعه داستان هاي كوتاه آغاز كرده است تا در مهرماه سال 84 برگزيده خود را اعلام كند.
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا ، " عنايت سميعي " ، عضو هيات داوران جايزه " مهرگان ادب" (پكا ) و سخن‌‏گوي اين گروه ، ضمن اعلام اين خبر ، به ضعف عملكرد پكا در حوزه اطلاع رساني و بي‌‏توجهي مطبوعات به اين جايزه اشاره كرد و گفت : متاسفانه در دوره گذشته ، اطلاع رساني درباره جايزه " مهرگان ادب پكا " ، علاوه بر ضعفي كه از سوي پكا وجود داشت ، با كم لطفي رسانه‌‏ها رو به رو شد.
وي تصريح كرد : در دوره گذشته تصور هيات داوران اين بود كه سخن‌‏گو نداشته باشند و تصميمات خودشان را به صورت اطلاعيه به اطلاع مطبوعات و مردم برسانند تا اگر سوالاتي مطرح شد ، به سراغ هيات داوران بروند كه اين اتفاق نيفتاد و فعاليت هاي" مهرگان ادب " ، با اقبال چنداني از سوي مطبوعات مواجه نشد.
وي درباره اقدامات جديد " مهرگان ادب پكا " و تفاوت جوايز در دوره آينده گفت : اتفاق جديدي كه در تصميم هاي پكا لحاظ شده ، افزودن جايزه مجموعه داستان به "مهرگان ادب" است يعني تاكنون و در طي 5 سال گذشته ، " مهرگان ادب" منحصرا به رمان جايزه مي داد ، اما امسال تصميم گرفته شده كه به مجموعه‌‏هاي داستاني هم جايزه تعلق بگيرد.
سميعي ، با توضيح اين كه فعاليت هيات داوران از بهمن ماه شروع شده و تا شهريور ماه ادامه دارد ، افزود : فعاليت هيات داوران هر ساله از بهمن ماه شروع مي شود ، به غير از سال گذشته كه به لحاظ جابه جايي هايي در مديريت پكا ، انجام امور از خرداد ماه سال 83 شروع شد ؛ اما امسال به روال همه سال هاي گذشته ، تصميم گرفته شده كه كار به شيوه سابق باز گردد.
سميعي در پرسش به خبرنگار ايلنا ، درباره رويكرد هيات داوران و ملاك آن ها در انتخاب كتاب برگزيده گفت : در حوزه رمان ، ما از چندان تنوعي برخوردار نيستيم و رمان نويسي در ايران ، جز در مواردي استثنايي ، مراحل مياني خود را پشت سر مي گذارد ؛ بنا براين تا رسيدن به استاندارهاي جهاني در اين حوزه فاصله چشم‌‏گيري وجود دارد ؛ ضمن آن كه بر اثر عدم تنوع ، ناگزيريم تا ببينيم ، هر ساله در حوزه رمان چه اتفاقي افتاده و به تناسب همان سال تصميم بگيريم.
اين منتقد ادبي ، با اشاره به رويكرد هيات داوران در سال 82 و عدم اعطاي جايزه ، به علت نبودن رماني قابل قبول از لحاظ الگوهاي ادبي ادامه داد : بي‌‏ترديد رويكرد ما به سوي فرم است نه محتوا ؛ ضمن آن كه در ادبيات امروز اين دو مقوله از هم جدا نيستند و هيات داوران ، اين دو را از هم تفكيك نمي كند.
سخن‌‏گوي هيات داوران ششمين دوره جايزه " مهرگان ادب " در پاسخ به ديگر پرسش خبرنگار ايلنا ، مبني بر دوري يا نزديكي اين جايزه به جريانات دولتي اظهار كرد : سازمان پكا ، اساسا متعلق به بخش خصوصي است و بيش از 80 ناشر كاملا خصوصي ، اين سازمان را بنا نهاده اند ؛ ولي مديران اجرايي آن به هيچ وجه در داوري‌‏ها دخالت ندارند و تنها از حيث فراهم آوردن تداركات و امور اجرايي و مالي با ما همكاري مي‌‏كنند و جايزه "مهرگان ادب پكا " يك جايزه غير دولتي است.
سميعي ، ملاك شركت در جايزه پكا را اطلاعيه اي دانست كه از طريق فراخوان منتشر مي شود و از طريق آن ، كتب مربوطه به دست هيات داوران مي رسد.
وي افزود : ما ، تا سال گذشته فراخوان داده و مصاحبه هاي مطبوعاتي را برگزار مي كرديم ، اما امسال هيات داوران ترجيح دادند كه در برخورد با مطبوعات با چراغ خاموش حركت كنند ؛ از طرفي ديگر بعضي از كتاب هايي كه به مراحل نهايي مي رسيد ، مورد تاييد بعضي از اعضاي هيات داوران نبود ؛ ضمن آن كه بايد اعلام كنيم كه كار ما براساس آزمون و خطا پيش مي رود و از اين روي ، تصميم هاي ما بي‌‏خطا نبوده است ؛ ولي امسال سعي مي كنيم كه چراغ ها را براي اهالي مطبوعات روشن كنيم.
اين نويسنده در پاسخ به پرسشي مبني بر سير كيفي جوايز پكا و تاثير جوايز ادبي بر حوزه ادبيات ايران گفت : من تاثير جايزه را مستقيم نمي بينم ؛ يعني فكر نمي كنم كه نويسنده در خلوت خود ، جايزه يا داوران را در ذهن داشته باشد و بخواهد ، كارش را بر منباي الگوهاي ذهني آن ها بنويسد ؛ ضمن آن كه بايد اذعان كنم ، وضعيت ادبي ما در داستان كوتاه به مراتب بهتر از رمان است و در داستان هاي كوتاه در سطح جهان هم حرف هايي براي گفتن داريم.
وي درباره جوايز ادبي ديگر و تفاوت آن‌‏ها با مهرگان ادب گفت : ما اين جا مساله اي جز ادبيات نداريم و بنا براين انتخاب ما صرفا ادبي است ؛ اگر رماني نمي توانست ، دانسته هاي ما را به چالش بكشد ، ما تسليم رمان مي شويم ، ولي اگر رماني مدعي ساختار شكني باشد و عملا آن را اثبات نكند ، مورد توجه قرار نمي گيرد.
بنا بر اين گزارش ،"حسن مير عابديني " پژوهشگر و منتقد ادبي و عضو هيات داوران ، در پايان اين نشست مطبوعاتي گفت : در داوري جايزه" مهرگان ادب " ، ما در هر جلسه دو رمان را مورد بحث و بررسي قرار مي دهيم ، يعني كار نقد ادبي را روي اثر پياده مي كنيم و در اين ميان اثري مورد قبول واقع مي شود كه از مرحله ي آزمون نقد ادبي سربلند بيرون بيايد.
وي در خاتمه افزود : تنوع انتخاب ما به حاصل كار نويسندگان بستگي دارد.
لازم به ذكر است كه جايزه ادبي " مهرگان ادب " ، هر ساله در مهرماه و در روز جشن مهرگان ، به رمان برگزيده هيات داوران اين جايزه اهداء مي شود.
در دوره گذشته ، جايزه مذكور به رمان " نام ها و سايه ها " اختصاص يافته بود.
هيات داوران امسال اين جايزه متشكل از فتح الله بي نياز ، مژده دقيقي ، عنايت سميعي ، صفدر تقي زاده ، حسن مير عابديني ، كامران فاني و دكتر علي محمد حق شناس هستند.
پايان پيام
رشد ادبيات داستانى و انکشاف فرهنگى جامعه (گفتگو با ابوتراب خسروى) 
  به رغم حضور گسترده‌ى نويسندگان در شهرستانها همچنان همه‌ى راهها به تهران ختم مى‌شود و اختصاص بيشترين امکانات به پايتخت نويسندگان را نيز همچون بسيارى از اقشار جامعه مجبور به مهاجرت به اين شهر کرده است. با توجه به ظرفيت و توان بالقوه‌اى که در شهرستانها وجود دارد انکشاف فرهنگى جامعه از جمله محتاج تمرکز زدايى و اهميت دادن به فعاليتهاى فرهنگى در ساير نقاط کشور است.
تمرکز بيش از حد امکانات در تهران نويسندگان شهرستانى را گاه به حاشيه مى‌راند يا به پايتخت مى‌کشاند. گرچه در شهرستانها همواره نشريه‌هاى مطرحى منتشر شده‌اند و نويسندگان و شاعران بزرگ معاصر اغلب ريشه‌ى شهرستانى دارند، مرکزيت تهران به عنوان محلى که بيشترين ناشران و کتابفروشان را در خود جا داده، محل انتشار مهمترين مجله‌ها و روزنامه‌هاى سراسرى، و برگزارى بخش اعظم برنامه‌هاى فرهنگى است به کمتر نويسنده‌اى مجال مى‌دهد در زادگاه خود و بى‌نياز از امکانات پايتخت کار خود را ارائه دهد و مخاطبان بالقوه‌ى خود را بيابد.
در چهار پنج سال گذشته و با رونق گرفتن جايزه‌هاى ادبى هر سال در ميان برندگان اين جوايز نويسندگان شهرستانى سهم و جايگاه مهمى داشته‌اند. يکى از اين نويسندگان ابوتراب خسروى است که چندى پيش «رود راوي»اش رمان برگزيده‌ى جايزه‌ى هوشنگ گلشيرى شد و پيشتر از آن رمان نخستش «اسفار کاتبان» جايزه‌ى پکا را نصيب او کرد. ابوتراب خسروى، که ساکن شيراز و آموزگار است، با اشاره به تحرکى که در داستان‌نويسى اين سالها به‌وجود آمده توجه به ادبيات داستانى را شامل همه‌ى نقاط کشور مى‌داند: «به اعتقاد من ادبيات دارد توسعه پيدا مى‌کند. کلاسهاى داستان‌نويسى دارد در اقصى نقاط کشور برپا مى‌شود و گو اين که تمام اين کلاسها، با آن شکل، معلمهاى نخبه‌اى ندارند ولى با توجه به دعوتهايى که از کسانى که در زمينه‌ى ادبيات داستانى کار کردند مى‌شود، به‌نظرم اين مغتنم است. الان شرايطى است که اين مخاطبان ادبيات اکثرا از نسل جوان هستند و هر کدام هم به نوعى در کنار خواندن ادبيات کتابهاى تئوريک ادبى را مى‌خوانند بحث مى‌کنند و مطالعه مى‌کنند.»
خسروى اعتقاد دارد که در سالهاى گذشته ادبيات داستانى با اقبال بيشتر و رو به افزايشى مواجه بوده‌است: «بعضى از عناوين کتاب گاهى تا پانزده شانزده چاپ خورده. به طور مثال کتاب خانم زويا پيرزاد، «چراغها را من خاموش مى‌کنم»، پانزده شانزده تا چاپ خورده يا کتاب اول سناپور، «نيمه ى غايب»، فکر مى‌کنم بين نه يا ده چاپ خورده. البته اعتراف مى‌کنم در تيراژهاى نه‌چندان وسيع ولى همين تيراژها هم به اعتقاد من نوعى توسعه است؛ توسعه در ايجاد مخاطب و جذب مخاطب.»
خسروى که کتاب «اسفار کاتبان»ش به رغم دشوارخوانى تا کنون به چاپ چهارم رسيده، معتقد است که توجه بيشتر به ادبيات داستانى مى‌تواند زمينه‌ى انکشاف فرهنگى جامعه را فراهم کند: «با توجه به شرايط دهه‌ى شصت و دهه‌ى هفتاد من فکر ميکنم اين متضمن يک نوع توسعه است که اين کتابها که بالاخره کتابهاى جدى ادبيات ما هستند و اين تيراژها مبين جذب مخاطب و توسعه‌ى فرهنگى در جامعه‌ى ما هستند. البته همانطور که بديهى هم هست توسعه‌ى فرهنگ اساسا خيلى کند و بطئى رخ مى‌دهد. و ما نبايد انتظار داشته باشيم که در کوتاه مدت به تيراژهاى وسيع‌تر در قياس با جاهاى ديگر برسيم. همينکه نهادهاى بيشتر مردمى توجه به ادبيات نشان دادند و بيش از پنج يا شش جايزه در طول سال ادبيات را مطرح مى‌کنند و کتاب برگزيده را انتخاب مى‌کنند اين خودش يکى از نشانه‌هاى توسعه‌ى فرهنگى در جامعه ى ما است. حداقل در بخش ادبيات.»
نويسنده‌ى «رود راوي» گرچه تحرکى را که در زمينه‌ى ادبيات داستانى و در سالهاى گذشته در قالب اهداى جوايز ادبى به چشم مى‌خورد مثبت ارزيابى مى‌کند، يکى از منتقدان داوريهاى اين جايزها بوده و از برگزارکننده دقت و توجه بيشترى را در انتخاب داوران انتظار دارد: «من اين پديده‌ها را خوب ارزيابى مى‌کنم. گو اينکه البته مشکلات زيادى هست براى انتخاب، با اصطلاح، کتاب برگزيده‌ى سال که آنهم به نوعى ميتواند طبيعى باشد؛ فى‌المثل در بخش انتخاب داوران در بعضى از اين مراکز انتخاب کتاب، خوب، طبيعتا با انتخاب داورانى که اکثرا شايد در ادبيات متخصص نيستند و شايد بيشتر بشود خواننده عام ادبيات فرضشان کرد، مشکلاتى را در اين زمينه ايجاد مى‌کند به نوعى که گاهى آثار خوب ادبى، به نوعى ناديده گرفته مى‌شود يا اين که طرح نمى‌شود. البته اين مشکل مجامع انتخاب کتاب نيست ريشه در مسئله‌اى مثل توزيع نامناسب کتاب و تيراژ کم و مسايل اينچنينى داشته باشد. اما چنانکه اگر داوران آگاه‌تر و متخصص‌تر، که البته در جامعه ما کم هستند، اصرار بر انتخاب اين داورها باشد شايد کيفيت اين انتخاب کتابها بهتر بشود. طبيعتا نمى‌شود کسى که فرضا روانشناس است به زعم شهرتش در روانشاسى ما بگوييم که در خوانش ادبيات هم آدم خبره‌اى‌ست يا آدم آگاهى است.»
به رغم حضور گسترده‌ى نويسندگان در شهرستانها همچنان همه‌ى راهها به تهران ختم مى‌شود و اختصاص بيشترين امکانات به پايتخت نويسندگان را نيز همچون بسيارى از اقشار جامعه مجبور به مهاجرت به اين شهر کرده است. با توجه به ظرفيت و توان بالقوه‌اى که در شهرستانها وجود دارد انکشاف فرهنگى جامعه از جمله محتاج تمرکز زدايى و اهميت دادن به فعاليتهاى فرهنگى در ساير نقاط کشور است.
مصطفي رحماندوست:
ادبيات عامه‌پسند از كمبود نگاه علمي و كارشناسي رنج مي‌برد

خبرگزاري فارس: مصطفي رحماندوست نويسنده ادبيات كودك و نوجوان اظهار داشت: بخش‌هايي از ادبيات فولكوريك يا عامه‌پسند كه از قابليت تطابق با شرايط روز و نيازهاي مخاطبان معاصر برخوردار نيست را نمي‌توان زايد ناميد بلكه اين بخش‌ها از جنبه مردم‌شناسي سندي تاريخي محسوب مي‌شوند.
به گزارش ستاد اطلاع رساني جشنواره كتاب كودك و نوجوان، اين نويسنده در نشست ادبيات كهن و فولكوريك يادآور شد: در بررسي ادبيات كهن و فولكوريك بايد اين مقوله‌ها را به صورت مجزا مورد مطالعه قرار دهيم.
وي با اشاره به اينكه در ادبيات فولكوريك بخش بازاري به بخش علمي آن مي‌چربد ادامه داد: وضع موجود به هيچ وجه شايسته ادبيات پر بار و كهن فوكلوريك كشور ما نيست و بايد در تعريف اين بخش از ادبيات معاصر ما بازنگري شود.
رحماندوست تصريح كرد: تا كنون در آثار بازنويسي شده خود منبع را ذكر نكرده‌ام چون احساس مي‌كنم بازآفريني خلاقانه يك داستان كهن، كاري جديد است كه با منبع خود ارتباطي ندارد.
وي بر لزوم شناخت مولفه‌هاي ادبيات فولكوريك و كهن تأكيد كرد و عنوان كرد: ادبيات عاميانه و مردم پسند كشور از كمبودنگاه علمي و كارشناسي رنج مي‌برد.
نويسنده حوزه ادبيات كودك و نوجوان در خاتمه گفت: در برداشت از افسانه‌ها و داستان‌هاي كهن مي‌توان جنبه‌هاي قاره‌اي يافت كه از نگاه نويسنده به زندگي معاصر نشأت گرفته باشد به همين دليل اين اثر را بيش از آن كه اقتباس باشد مي‌توانيم اثري اريجنيال بدانيم.
انتهاي پيام/
جواد محقق:
جاي تئورريسين‌هاي حوزه‌ي ادبيات كودك در جشنواره‌ي كرمان خالي بود سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
جشنواره كتاب كودك ايران در كرمان فرصت خوبي براي گردهم‌آيي دست‌اندركاران كتاب كودك و تبادل نظر بين آنان بود.
جواد محقق ـ شاعر و نويسنده نوجوانان ـ در گفت و گو با با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: جشنواره ادبيات كودك ايران در كرمان فرصتي براي گردهمايي خالقان ادبي و هنري كودكان در كنار برخي از ناشران به عنوان بازوهاي اجرايي بود و از اين نظر مي‌توان به آن اميدوار بود.
سردبير رشد نوجوان تصريح كرد: اما معمولا كارهايي با اين وسعت و حجم ناهماهنگي‌ها و بي‌نظمي‌هايي دارد كه گاه ناراحت كننده است، به‌ويژه كه اين بي‌نظمي‌ها متوجه شروع برنامه‌ها و چگونگي اسكان ميهمانان بود.
وي نمايشگاه كتاب را از نقاط خوب جشنواره توصيف كرد و گفت: سخنراني‌هاي جشنواره بهتر از جلسات تخصصي آن بود و اغلب جلسات تخصصي، فاقد تخصص كافي بودند، مضاف بر اينكه فرصت آنها هم براي اينكه به نتيجه‌ي مطلوبي برسد، كم بود.
محقق گفت: به نظر مي‌رسد دعوت از كساني كه افراد توانمندي در رشته‌ي خود هستند، براي سخنراني‌ و اظهار نظر درباره مباحث شايد كار خوبي نباشد؛ چراكه ممكن است دوستي در حوزه خود علي‌رغم اينكه فرد مسلطي است، نظريه‌پرداز خوبي نباشد. در بيشتر اين مجالس جاي افرادي كه در مباحث نظري صاحب نظر باشند، بسيار خالي بود.
انتهاي پيام
 
 
“روش شناسي نقد ادبيات كودكان” سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: نگاهي به وبلاگ‌ها
از آنجا ناشي مي‌شود كه ايران جوانترين كشور جهان،با ميليونها كودك و نوجوان است...
به گزارش سرويس “نگاهي به وبلاگها”ي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) http://www.nokhody.blogspot.com آدرس وبلاگ“محمدهادي محمدي” است، اين نويسنده و پژوهشگر ادبيات كودكان ايران در وبلاگش تحت‌عنوان“روش شناسي وهدف ازكاربردآن درادبيات كودكان” مي‌نويسد:
روش شناسي وهدف ازكاربردآن درادبيات كودكان
روش شناسي مقوله‌ي منطقي است كه كا ر وموضوع اصلي آن،شناسايي وسازماندهي شيوه هاي شناخت وارزيابي قانونمند پديده ها وساختارهااست . روش شناسي حاصل تجربه ودانش انسان دربرخوردوتماس با پديده هاي مادي ومعنوي است . روش شناسي مناسبترين شيوه هاوراهها رادرشناخت وارزيابي موضوع موردبررسي دراختيارپژوهشگران قرارمي دهد. روش شناسي راه بين فاعل شناخت وموضوع شناخت راقانونمند مي كند. شناخت پديده ها وساختارها از راههاي غيرروشمند ، نه تنها اصولي نيست ، بلكه مايه اتلاف وقت وهدردادن تجربه ها و گاه بن بست درشناخت وارزيابي مي شود. درحالي كه با شيوه هاي روشمند ، شناخت برمبناي اصولي انجا م مي شودكه بيشترين بازده رادارد.
هدف ازكاربرد روش شناسي درنقدادبيات كودكان ، استفاده ازابزارهاي تحليل منطقي دراين حوزه است . زيرا براي دريافت وكشف ارزشهاي موجوددر ادبيات كودكان تنها نمي توان به عواطف وارزشگذاري عاطفي بسنده كرد.بلكه كاربردتحليل منطقي ضرورت دارد. لزوم اين كارازآنجا ناشي مي شودكه درايران سنت نقد، نه ازجنبه تاريخي عمق داردونه ازجنبه تئوريك و علمي . چارچوبها و اصول نقدادبي مشخص نيست وتا ثير نقد ذ وقي واخلاقي برآ ثار ادبي كودكان مشهود است . به همين دليل درجوامعي مثل ايران ، كتابها يانقدنمي شود و يا اگر نقد شود، نقد اخلاقي وشخصيتي جاي نقد اصولي رامي گيرد.
"روش شناسي نقدادبيات كودكان" برآن است كه منتقدوبررس رابااصول نقد روشمند آشناكند، تاارزيابيهاوتفسيرهاي آنها صرفا برشالوده هاي ارزشگذ اري ذوقي استوارنباشد. به اين منظور ، روش شناسي ارزشهاي موجود در متن وتصوير را تفكيك مي كند . با اين شيوه مي توان به گونه أي متن را ارزشگذاري وارائه كردكه براي مخاطبان قابل فهم وتفسيرباشد،وبه نوعي ارزشگذاريهارا استدلالي كرد.
رسيدن به اين هدف ممكن نيست ، مگراينكه رويكردي روشمندبه جريان نقدادبي درجهان معاصرداشته باشيم. استفاده ازنظريه ها درحوزه نقد ادبي به معناي تعصب وجزميت روي مكتب ويا روش خاصي ازنقدنيست ، بلكه كاربرد درست اين نظريه ها درجاي خود است .
نقد ادبي ازجمله علومي است كه درصد واندي سال اخير به شكل علم مستقلي درآمده است وهمپاي با گسترش ديگرعلوم رشدداشته است . تاريخ نقد ادبي اگرچه تاار سطو امتداد دارد، اما موجوديت اصلي خود را درهمين سده بازيافته است . نقد ادبي دو وظيفه عمده دارد، كه اولي آن ارزيابي وتحليل متن است وديگري تبيين تاريخ ادبيات وشناسايي مكتبها وسبكهاي ادبي است . درهر دوحوزه، نقدادبي به رشد ادبيات كمك مي كند وهمين عامل بيانگر ضرورت وجودي نقدادبي است . اگر ازجنبه ارتباط شناسي به اين موضوع نگاه كنيم ، نقدادبي يك طرف ديالوگ يا گفتگويي است كه طرف ديگرش ادبيات است . هيچ پديده معنوي درزندگي انسان بدون كٌفتگو ومكالمه رشد نكرده است . نقد ادبي ناظر برجريان ادبي است ، وبا ارزيابي آن درپي شناسايي سره ازناسره درمتون ادبي است . اين شناسايي ممكن نمي شود، مگراينكه نقدادبي خودبر اصول وقوانين مدوني استوارباشد.
يكي ديگرازوظايف روش شناسي ، مشخص كردن محدوده كار منتقدوبررس ادبيات كودكان است . روش شناسي تاكيد داردكه ارزشهاي زيبادرمتن وتصوير از طرف مخاطبان آن كشف ودريافت مي شودو ارزشهاي ساختاري ، ارتباط شناختي وشناخت شناختي ازطرف منتقدوبررس شناسايي وارزيابي مي شود. هيچ منتقدي نمي تواند خود رابه جاي كودك بگذاردودرباره عواطف كودك نسبت به متن وتصوير قضاوت كند. درهمين حال استناد گسترده به نظرات كودكان درباره ارزشهاي ساختاري فاقد پشتوانه منطقي است .
درهمين راستا،شيوه برخوردباادبيات كودكان برروش سندي documentary method استواراست . به اين معنا كه هرمتن سندي مستقل براي تحليل وارزيابي محسوب مي شودوبا استنادبه اصول وقوانين كليشه أي نمي توان ادبيات كودكان راتحليل كرد. ادبيات كودكان رابايدچون پديده أي پوياومتحول درنظرگرفت كه درهر زمان به شيوه خاصي به سراغ آن رفت . روش شناسي تاكيدداردكه هرمتن ادبي سندي است كه باخود ابزارهاي نقد خود را مي آفريند. آنچه به عنوان اصول وقوانين ساختار مطرح مي شود، پايه هاي تحليل رادراختيارعلاقمندان قرارمي دهد. وگرنه نقدوبررسي كتاب كودك به خلاقيت تحليلي نيازدارد.
باتوجه به اين مقدمه با تاكيد روي اين نكته كه اين اصول تنها حوزه تحليل وتجزيه راكه بخش پايه أي هرنقدي است دربرمي گيردو دست منتتقد وبررس را درتركيب ، استدلال ونتيجه گيري كه بخش خلاقه نقداست باز مي كٌذارد. به زبان ديگر درروش شناسي ،شيوه هاي بازكرد وتجزيه عناصر ساختار بيان مي شود، اما جمع كردن وتركيب ونتيجه بايد گفت فلسفه وجودي "روش شناسي نقدادبيات كودكان" برسه مبنا استواراست ‏‏.
• روش شناسي به شيوه قانونمند روش تحليل وارزيابي ادبيات كودكان رابررسي مي كند.
• روش شناسي برآيندي ازنظريه هاي نقدادبي وتجربه هاي فردي وجمعي است .
• روش شناسي به بررسي اصول عناصر وروابط ساختار متن ادبيات كودكان مي پردازد....
انتهاي پيام
 
 
يك نويسنده:
رمزگشايي فرهنگ بومي به انسجام ادبيات كودك و نوجوان كمك مي‌كند

خبرگزاري فارس: محمد‌ علومي، نويسنده معتقد است رمزگشايي و تشريح فرهنگ‌ها و داستان‌هاي بومي به انسجام ادبيات كودك و نوجوان كمك مي‌كند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد اطلاع‌رساني جشنواره كتاب كودك و نوجوان ايران، وي در حاشيه نمايشگاه كتاب كودك و نوجوان در كرمان گفت: صرف هزينه براي اعتلاي فرهنگ بومي مناطق، سياستگذاران و دست‌اندركاران فرهنگي را زودتر و بهتر به نتيجه مي‌رساند.
مولف رمان آذرستان افزود: بهتر است در برنامه‌ريزي بخش جنبي جشنواره كتاب كودك و نوجوان، فرهنگ بومي مردم استان كرمان بيشتر مورد توجه قرار گيرد.
به اعتقاد وي، ساختار نيمه عشايري و نيمه روستايي بخش قابل توجهي از استان كرمان، مانع ارتباط مردم اين منطقه با ادبيات ترجمه‌اي و غيربومي مي‌شود.
اين نويسنده بمي خاطرنشان كرد: كودكان برخي از مناطق استان كرمان براي كمك به خانواده‌ خود ناگزير به انجام كارهاي سخت هستند و به همين علت نمي‌توانند با شخصيت‌هاي بسياري از داستان‌هاي آمريكايي و اروپايي ارتباط برقرار كنند.
وي در خصوص شرايط فرهنگي و اجتماعي استان كرمان گفت: متاسفانه وضعيت فرهنگي و اجتماعي بسياري از مناطق استان كرمان نسبت به گذشته تغيير چنداني نكرده است و اين امر، ضرورت كار فرهنگي در اين استان را بيشتر نشان مي‌دهد.
به اعتقاد نويسنده رمان آذرستان، استان كرمان استعداد‌هاي فراواني در خود دارد كه با برنامه‌ريزي مي‌ـوان از آنها در جهت اعتلاي فرهنگي، اجتماعي و سياسي كرمان بهره گرفت.
انتهاي پيام/
/فردا سالگشت پايان يافتن سرايش شاهنامه است/
ابوالقاسم قوام:
انسان متعالي در شعر فردوسي، خود حماسه‌اي در خور توجه است سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات

خبرگزاري دانشجويان ايران - مشهد
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
شاهنامه فردوسي حماسه‌اي است كه توانسته ارزش‌هاي انساني، اخلاقي، فرهنگي، قومي و ملي را به گونه‌اي زيبا و هنرمندانه، جاودانه كند.
دكتر ابوالقاسم قوام ـ استاد دانشگاه فردوسي مشهد ـ در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) افزود: شاهنامه كتابي است كه از دنياي عينيت آدم‌ها، رويارويي‌ها، برخوردهاي بيروني و بر اساس ضرورت‌هاي اجتماعي و تاريخي خاص خودش سخن مي‌گويد و شاهكاري را رقم مي‌زند كه نه تنها ارزش‌ها و آرمان‌هاي قوم ايراني كه به ارزش‌هاي فراملي در همه دنيا اجر مي‌نهد و باعث مي‌شود كه در ميان همه ملل و اقوام بشري نفوذ كند و به تمام زبان هاي زنده دنيا ترجمه شود.
وي تصريح كرد: برخي از جنبه‌هاي حماسي شعر فردوسي صورت‌هاي عينيت يافته‌، تمثيلي يا تجسمي حركت و سير و سلوك عرفاني مي‌باشد، هر چند رابطه‌اي همسو و همسان و همانند بين عرفان و حماسه وجود ندارد.
دكتر قوام خاطرنشان كرد: نقشي كه فردوسي در احياي زبان فارسي داشته،‌ چيزي نيست كه بر كسي پوشيده باشد. فردوسي با آوردن بهترين نمونه‌هاي فصاحت و بلاغ، داشتن زباني متناسب با درون‌مايه داستان‌هايش و استفاده بهينه از واژه‌هاي اصيل فارسي، شاهنامه‌اي را مي‌سازد كه بعد از آن تاريخ ادبي هيچ كشوري آن‌را تجزيه نكرده است و به قول خود فردوسي:
بسي رنج بردم در اين سال سي
عجم زنده كردم بدين پارسي
نميرم از اين پس كه من زنده‌ام
كه تخم سخن را پراكنده‌ام
بنا كردم از نظم كاخي بلند
كه از باد و باران نيابد گزند
قوام شخصيت فردوسي را در سرودن شاهنامه به عنوان پيوندي جدانشدني بين اثر و صاحب اثر بسيار مؤثر دانست و فردوسي را انساني آزاده،‌ وطن‌پرست، بشردوست و جوانمرد برشمرد.
وي با اشاره به اين موضوع كه صفاتي چون پرهيز از ستم و زشت‌كاري و دورغ، نكوهش بيداد، پذيرش حق، حاكميت عدل و داد و ستايش نيكي جزو لاينفك اشعار فردوسي است، او را ناصح فرزانه‌اي دانست كه حكمت عملي و پند او شاهنامه را پربارتر كرده است و به نقل از شاهنامه افزود:
به آغاز اگر كار خود ننگري
به فرجام ناچار كيفر بري
ز بد كردن آيد به حاصل زيان
اگر بد كني غم بري از جهان
مشو شادمان گر بدي كرده‌اي
كه آزرده‌ گردي گر آزرده‌اي
ز دانش چو جان تو را مايه نيست
به از خامشي هيچ پيرايه نيست
تو تا زنده‌اي سوي نيكي گراي
مگر كام يابي به ديگر سراي
ستوده‌تر آنكس بود در جهان
كه نيكش بود آشكار و نهان
وي در پايان گفت: به‌پا داشتن روزي به نام فردوسي حداقل كاري است كه مي‌توان در احياي نام و ياد كسي انجام داد كه اين چنين زيبا و عاشق، گنجينه‌اي را به ملتي هديه مي‌كند كه سراسر، روح انسانيت و رادمردي در آن تجلي كرده است.
انتهاي پيام
 

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848