تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

March 8, 2005 06:54 AM

سه شنبه 18 اسفند ماه 83 /14خبر

برگزيدگان مسابقه سراسري شعر و قصه عاشورا معرفي مي‌شوند
خبرگزاري فارس: مراسم اختتاميه مسابقه سراسري «شعر و قصه عاشورا» با مداحي صادق آهنگران 18 اسفندماه جاري در اهواز برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از ستاد خبري حوزه هنري اين مسابقه كه از ابتداي سال جاري به صورت سراسري طي فراخواني اعلام شده بود و در تابستان 83 داوري شده، از ميان 700 اثر ارسالي از سراسر كشور به دبيرخانه جشنواره 5 نفر در بخش شعر و 5 نفر در بخش قصه برگزيده شدند.
خاطرنشان افزود: اين مراسم به همت حوزه هنري اهواز با شعرخواني شاعران برجسته كشور و با مداحي صادق آهنگران ساعت 18 روز ياد شده در سينما فلسطين اهواز برگزار مي‌شود.
انتهاي پيام/
هم بين المللي انديشي زبان و ادبيات فارسي در بندرعباس

تهران - خبرگزاري سينا
دانشگاه هرمزگان هم‌انديشي زبان و ادبيات فارسي در سده‌ي نهم را در روزهاي نوزدهم و بيستم اسفند ماه جاري در بندرعباس برگزار مي‌كند.
به گزارش سينا اين دانشگاه كه در فاصله‌ي سالهاي 78-72 همايش سالانه‌ي زبان و ادبيات فارسي را با تاكيد بر سير تاريخي آن تا قرن هشتم برگزار كرده است، ‌بر آن شد تا در سال جاري به كمك صاحب‌نظران و استادان به نام دانشگاههاي ايران و با حمايت نهادهايي مانند شوراي گسترش زبان و ادبيات فارسي، بنياد ايران‌شناسي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي استان هرمزگان و... دوباره اين وظيفه‌ي فرهنگي و علمي را انجام دهد. شوراي علمي هم‌انديشي نيز با توجه به همايش‌هاي سالهاي گذشته، همچنين از آن جا كه به سده‌هاي نهم تا دوازدهم در تحقيقات و پژوهش‌هاي ادبي و علمي كمتر توجه شده است، به اين نتيجه رسيد تا با محدود كردن محورهاي اصلي هم‌انديشي به زبان و ادبيات سده‌ي نهم فرصتي براي پژوهشگران و استادان علاقمند فراهم آورد تا با دقت و درنگ بيشتر وضعيت زبان و ادبيات در اين دوره روشن‌تر شود.
طبق اعلام، بيش از يكصد مقاله از مراكز گوناگون علمي - پژوهشي كشور به دبيرخانه‌ي هم‌انديشي رسيده و شوراي علمي با توجه به نظريات داوران، 29 مقاله را براي ارايه در هم‌انديشي برگزيد.
دكتر احمد اقتداري، دكتر محمد استعلامي، دكتر نجيب‌الله مايل هروي از كشور افغانستان، دكتر حجابي كرلانگيج از كشور تركيه، دكتر
پاتوق فرهنگي نشست پارلمان ادبيات دانشجويي را برگزار مي‌كند
خبرگزاري فارس: نشست عمومي پارلمان ادبيات دانشجويي ايران با عنوان ساختارگشايي در عرصه موسيقي در پاتوق فرهنگي تهران برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس چهلمين چهل و يكمين و چهل ودومين نشست عمومي پارلماني ادبيات دانشجويي ايران در روزهاي 18، 19 و 20 اسفند همه روزه از ساعت 17 با اجراي برنامه موسيقي آذري و اصيل ايراني گروه‌هاي «سولدوز»، «عرفان»، «آرشين ملودي» و «دلجو» برگزار مي‌شود.
در اين برنامه كه به مديرت وحيد حيدري برگزار مي‌گردد شعرا به شعرخواني خواهند پرداخت و سخنرانان در ارتباط با ساختارگشايي در عرصه موسيقي به ايراد سخن خواهند پرداخت.
همچنين حيدري مدير نشست در مورد بخشي از اين برنامه در مورد موسيقي زنان گفت: بايد گام دوم در جهت ميدان دادن بيشتر به بانوان خواننده برداشته شود تا زنان هم بتوانند استعداد خداداديشان را براي عموم به نمايش بگذارند.

همايش ادبيات داستاني جنوب در هتل پارس اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا, به نقل از دبيرخانه همايش,محمد جعفري قنواتي ـ معاونت پژوهشي بنياد خوزستان‌‏شناسي ـ با اشاره به عمر 50 ساله ادبيات داستاني خوزستان گفت‌‏: در آثار داستان‌‏نويسان خوزستاني ويژگي‌‏هاي مشتركي وجود دارد كه باعث شده نسبت به ساير مناطق ادبيات متفاوتي داشته باشد.
وي همچنين اظهار داشت‌‏: ادبيات داستاني خوزستان تاثير عميقي بر روند داستان نويسي ملي داشته‌‏است و با توجه به اين مساله كه تا كنون زواياي مختلف ادبيات داستاني خوزستان مورد واكاوي قرار نگرفته است, اين مقوله را در اين همايش به بحث گذاشتيم تا گشايشي در بي‌‏توجهي صورت گيرد.
ابراهيم دم شناس, دبير علمي همايش نيز در اين مورد گفت‌‏: ‏ضرورت بررسي ادبيات داستاني خوزستان پيش از نيز محسوس بود.
وي در ادامه افزود: به لحاظ ويژگي‌‏هاي برآمده از جغرافيا و اقتصاد منطقه خوزستان‌‏, داستان‌‏نويسي نيز از اروپا به سمت ايران و منطقه خوزستان آمد و باعث‌‏نوزايي داستان‌‏نويسي در اين منطقه شد. به همين دليل بايد به شكل منتقدانه‌‏اي تاريخ داستان‌‏نويسي خوزستان را بررسي كنيم كه برگزاري چنين همايشي به اين مهم كمك مي‌‏كند.
صفدر تقي زاده كه به عنوان مهمان در اين همايش حضور داشت, در سخنانش نطفه ادبيات داستاني در خوزستان را به ظهور"مرغ پا كوتاه گردن دراز" نسبت داد و گفت‌‏:"مرغ پا كوتاه" نام داستان كوتاهي از نجف دريا بندري است كه بعد از 50 سال يكي از داستان‌‏هاي خوب ادبيات داستاني معاصر است.
همچنين در ادامه دكتر نصر الله امامي, استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به جايگاه والاي ادبيات داستاني جنوب گفت‌‏: متاسفانه در ميان واحدهاي درسي دانشگاه‌‏هاي ادبيات حتي به يك واحد ادبيات داستاني برخورد نمي‌‏كنيم كه جاي بسي تاسف است.
عدنان غريفي كه خود متعلق به اين سرزمين و اين منطقه است و سال‌‏هاست كه در خارج از ايران به سر مي‌‏برد. وي كه به مناسبت تجليل از تلاش‌‏ها و آثارش براي سرزمين جنوب, به اين ناحيه سفر كرده‌‏است گفت‌‏: چيزي كه ما خوزستاني‌‏ها را با ديگران متفاوت كرد, پرداختن به موضوعات اجتماعي بود. داستان‌‏نويسان ما بيشتر به درد و رنج مردم ما پرداختند و بيشتر قهرمانانشان از ميان كارگران و قشر زحمت كش بودند.

گشايش چهارمين سمينار بررسي زبان و ادبيات فارسي در چين
خبرگزاري فارس: چهارمين سمينار بررسي زبان و ادبيات فارسي صبح امروز با حضور معاون دانشگاه پكن، سفراي ايران، افغانستان و تاجيكستان، رئيس دانشكده ادبيات دانشگاه تهران، عضو فرهنگستان زبان و ادبيات فارسي در سالن همايش‌هاي بين‌المللي دانشگاه پكن آغاز به كار كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، در اين همايشي كه از سوي رايزني فرهنگي جمهوري اسلامي اسلامي برگزار شد از خدمات و دستاوردهاي علمي، آموزشي و تحقيقاتي سه تن از اساتيد برجسته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه پكن،"جان هونين"، "زن يان شن" و"يه بي ليانگ" تجليل به عمل آمد.
برهمين اساس درمراسم تجليل و نكوداشت اين استادان لوح افتخار رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و تنديس يادبود دانشگاه تهران و لوح افتخار استادان رشته زبان و ادبيات فارسي چين تقديم آنان شد.
فريدون وردي نژاد سفير جمهوري اسلامي ايران و سفراي تاجيكستان و افغانستان طي سخناني از خدمات برجسته اين اساتيد تجليل و اظهار اميدواري كردند؛ شاگردان اين اساتيد راه‌ آنها را ادامه داده و در تعميق روابط بين دو كشور و معرفي فرهنگ و ادب ايراني در چين سعي و تلاش خود را به كار برند.
علي محمد سابقي رايزن فرهنگي ايران نيز در اين همايش پيام محمدي عراقي رئيس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به چهارمين سمينار بررسي زبان و ادبيات فارسي و نكوداشت استادان اين رشته در دانشگاه پكن را قرائت كرد.
لين جين معاون دانشگاه پكن نيز طي سخناني از همكاري‌هاي رايزني فرهنگي ايران و دانشگاه تهران با بخش فارسي دانشگاه پكن تقدير و تشكر و اظهار اميدواري كرد كه با كمك ايران و اساتيد و دانشجويان رشته زبان و ادبيات فارسي دانشگاه پكن روز به روز روابط دوستانه علمي و فرهنگي بين ايران و چين گسترش يابد.
گفتني است: در اين سمينار كه در 18 اسفندماه ادامه خواهد داشت، بيش از 30 مقاله علمي در خصوص زبان و ادبيات فارسي و تاثير آن در چين و همچنين مقايسه بين ادبيات فارسي و چين و اويغوري، تجربيات آموزشي زبان فارسي در چين، تطبيق متون ادبي كلاسيك فارسي و چيني ارائه و پيرامون چگونگي توسعه آموزش اين زبان در دانشگاه‌هاي چين و تدوين متون آموزشي بحث و گفت‌ و گو خواهد شد.
بهزاد خواجات:
”جايزه“ به فضاي ادبي مي‌تواند كمك كند؛ نه به شاعر و نويسنده
شعر به دلايل مختلفي پس رانده شد سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
جايزه‌هاي شعر در روند حرفه‌يي يك شاعر يا نويسنده بي‌تاثير است.
بهزاد خواجات - شاعر - در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، تصريح كرد: البته درباره جايزه‌ها حكم كلي نمي‌توان داد؛ اما جايزه درواقع تقدير از كار كرده است و ما هميشه كارهاي نكرده بيشتر از كارهاي كرده داريم. بنابراين جايزه به فضاي ادبي مي‌تواند كمك كند؛ نه به شاعر و نويسنده و برگزيدن يك داستان يا شعر باعث مي‌شود كه به عناوين مختلف در مورد آن صحبت شود كه اين امر به بازار و فضاي شعر و ادبيات مي‌تواند كمك كند.
وي درباره كمتر برگزار شدن جايزه‌هاي شعري نسبت به جوايز ادبي داستان عنوان كرد: برگزار نشدن جوايز شعري به مساله بزرگتري بازمي‌گردد و آن اين است كه پيش از انقلاب فضا قدري شاعرانه‌تر بود و شعر بازار بيشتري داشت؛ اما بعد از انقلاب شعر به دلايل بسياري پس رانده شد و داستان و سينما جايش را گرفت. امروز اقبالي كه به سينما و داستان مي‌شود، بيشتر از شعر است كه دلايل زيادي ازجمله سياسي، اقتصادي، اجتماعي و... دارد.
اين شاعر افزود: چيزي كه اهميت دارد اين است كه مسائل ذكرشده، مسائل بيروني است كه در شعر اتفاق افتاده و مسائل درون شعري مسائلي است كه در ورود لحظه‌هاي جديد فكري درخصوص زبان و ماهيت شعر، به‌خصوص بعد از دهه 60 اتفاق مي‌افتد. يعني خواننده داستان ما كسي است كه نسبت به داستان‌هايي كه مي‌خواند ذهنيت دارد و سنت تمام داستان‌هايي كه جديدا نوشته مي‌شود و در جشنواره‌هاي مختلف جوايز كسب مي‌كند، در ادبيات مدرن ما كه از هدايت شروع مي‌شود وجود دارد.
خواجات تصريح كرد: چيزهايي مثل حركت سيال ذهن كه در داستان مطرح مي‌شود، روايت گريزي و... سنت‌شان در ادبيات ما وجود دارد. از هدايت و چوبك، صادقي و ... سراغ اين چيزها را زياد مي‌توان گرفت؛ اما در شعر ما بعد از دهه 60 يك اتفاق منحصر به فرد مي‌افتد. اين اتفاق كه به عنوان شعر دهه 70 مطرح مي‌شود، اتفاقي است كه بعضي از مؤلفه‌هاي آن مسبوق به سابقه نيست. اگر بخواهيم 11 يا 12 مؤلفه خاص در مورد شعر دهه 70 ذكر كنيم، حداقل چهار يا پنج مورد آن مسبوق به سابقه در شعر فارسي نيست. به اين دليل خواننده شعر نو وقتي وارد چنين فضاهايي مي‌شود چون به پشتوانه نياز دارد، اما پشتيباني صورت نمي‌گيرد، پس به‌ويژه خواننده نيمه حرفه‌يي وقتي با اين آثار روبه‌رو مي‌شود، انگار دستاويزهاي زيادي را از آن گرفته‌اند و دستش به جايي بند نيست و همچنان در حالت تعليق باقي مي‌ماند. به اين دليل شعر اقبال كمتري پيدا مي‌كند.
اين شاعر گفت: پيش از انقلاب با نوعي نحله‌گرايي مواجه بوديم كه در خيلي از جريانات سياسي پيگيري مي‌شد. اين خود يك نوع آرمان مشترك شعري هم پيش از انقلاب به وجود مي‌آورد؛ مثلا شعر سياسي، اجتماعي، فلسفي و... توسط يكسري حزب‌هاي بيرون شعري حمايت و پشتيباني مي‌شد و خيلي‌ها به خاطر اين قضايا با اين شعرها روبه‌رو مي‌شدند.
در جشنواره‌اي سراسري با حضور شاعران و ترانه‌سرايان
شعر و ترانه «ايران ما» را عطرآگين مي‌كند

خبرگزاري فارس: به منظور پاسداشت و تكريم شعائر ملي و هويت ديني، ترويج انديشه ميهن دوستي و ارج نهادن به فرهنگ و تاريخ غني اين مرز و بوم، نخستين جشنواره سراسري شعر «ايران ما» با حضور ترانه سرايان و شاعران صاحب اثر سراسر كشور برگزار مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مشفق كاشاني دبير جشنواره سراسري شعر ايران ما با اعلام اين خبر افزود: آثار چاپ شده و چاپ نشده‌اي از تمامي شعراي ايراني در دو حوزه شعر و ترانه، با مضمون ايران زمين، در اين جشنواره ارائه خواهد شد.
وي از تمامي شاعران و ترانه‌سرايان مقيم داخل و خارج كشور دعوت كرده سروده‌هاي خود را تا 25 فروردين ماه 84 به نشاني دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
به گفته كاشاني، موضوعات محوري جشنواره عبارتند، از تكريم شعائر ملي، تمدن، فرهنگ و دانش ايرانيان، پيوستگي شعائر ملي و آئين‌هاي ديني، نقش انقلاب اسلامي در ترويج انديشيه ميهن دوستي مبتني بر دينداري، توحيد و يكتاپرستي در انديشه ايرانيان، تكريم پاسداران دين و ميهن و حماسه‌هاي ايراني در ادوار گوناگون.
دبير جشنواره شعر ايران ما افزود: اين جشنواره در دو بخش آثار چاپ شده و چاپ نشده برگزار مي‌شود و در هر بخش به دو حوزه شعر و ترانه توجه شده است.
به گفته وي، به مناسبت بيست و هفتمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به 27 نفر از برگزيدگان در دو حوزه ياد شده جوايز ارزشمندي تعلق خواهد گرفت.
وي افزود: مراسم و معرفي برگزيدگان جشنواره پنجم ارديبهشت 84 با حضور شاعران و ترانه‌سرايان برجسته، فرهيختگان، دانشگاهيان، مسؤولين و شخصيت‌هاي فرهنگي و ادبي برگزار مي‌شود.
دبيرخانه جشنواره ايران ما به نشاني: تهران: خيابان شهيد مهطري، بعد از تقاطع سهرودي، شماره 53، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، طبقه پنجم، معاونت فرهنگي ، حداكثر تا تاريخ 15 فروردين پذيراي آثار شاعران و ترانه‌سرايان است.
كاشاني افزود: ايرانيان خارج از كشور مي‌توانند از طريق پست الكترونيكي Iran e ma @ farhangsara.org آثار خود را ارسال نمايند.
انتهاي پيام/ 


مجموعه شعر«بچه‌ها دلم برايتان تنگ مي‌شود» در خانه كتاب نقد مي‌شود سرويس: / فرهنگ و ادب - كتاب /

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
بيست و پنجمين نشست نقد مخاطبان كتاب ماه كودك و نوجوان به نقد كتاب «بچه‌ها دلم برايتان تنگ مي‌شود» سروده عزت‌الله الوند اختصاص دارد.
در اين نشست كه در محل خانه كتاب برگزار مي‌شود، علي‌اصغر سيدآبادي و نسرين خسرو به‌عنوان منتقد و تصويرگر حضور خواهند داشت.
اين برنامه ساعت 14 روز يكشنبه 23 اسفندماه جاري برگزار خواهد شد.
انتهاي پيام
 
 
محمد خليلي:
كانون‌هاي ادبي به ايادي خود جايزه مي‌دهند
با رونق نشر شعري جوايز شعري هم رونق مي‌يابد سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
يك شاعر معتقد است: براي رونق شعر، خود شاعران بايد فعاليت كنند؛ آن وقت است كه مؤسسه‌اي مي‌تواند به شعر جايزه دهد و گروهي براي چاپ كتاب داشته باشد.
محمد خليلي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، ايران را مهد شعر دانست و افزود: ما شاعران بزرگي داشتيم كه شعرشان امروز به زبان‌هاي متعدد ترجمه مي‌شود. بعد از مشروطه ما سرآغاز شعر متجدد و مدرن را داريم كه اين حركت با نيما آغاز مي‌شود، به خصوص در دهه 20 و 30 شعرهاي ماندگاري سروده مي‌شود كه راههاي جديدي را در شعر باز كرد و ژانرهاي جديدي در شعر پيدا شد؛ اما اوج شعر مدرن ايران بعد از دهه 40 بود.
وي با اشاره به اشعار سروده شده در زمان انقلاب يادآوري كرد: در آستانه انقلاب شعر سياسي و اجتماعي كه بايد كار مي‌شد را خيلي‌ها آسان گرفتند و بعضي شعرا شعر را به شعار تبديل كردند؛ در حالي كه شعر چيز ديگري است. بعد از انقلاب هم با ركودي مواجه بوديم، تا دو دهه اخير كه ميدان به دست كساني افتاد كه شعرشان تمام شد و ته كشيده بود و به نوعي شعر نوشتن را به نام پست‌مدرن پي نهادند كه در اين راه بسياري از جوانان كه استعداد و فرهنگش را داشتند، به بيراهه رفتند.
خليلي تصريح كرد: اين عده كار شعر را به ابتذال كشاندند و تنها برخي از شاگردان نيما بعضي ژانرها را ادامه داده و شعرهاي عميقي برجاي گذاشتند. اين عوامل باعث شد كساني كه شعر مي‌خواندند از شعر زده شوند و فكر كنند همه اين طور شعر مي‌گويند. درنتيجه ميداني براي عرصه شعراي معاصر و پيروان نيما نبود و نيست.
وي سپس با اشاره به مشكلات شعر در دهه‌هاي اخير عنوان كرد: ‌امروز حجم كتاب‌هاي شعر كم است، گراني كتاب، نوع عرضه، زدگي مردم به خاطر سانسور و تاثيرات سويي كه بعضي شعرا در ذهن مخاطبان به جاي گذاشته‌اند، سبب شده است كه مردم كتاب نخرند. به اين دليل هم كسي از جايزه‌هاي شعري استقبال نمي‌كند. امروز دكه‌هايي باز شده كه يكي پس از ديگري جايزه مي‌دهند. چه خوب بود كه به جاي اين همه جوايز ادبي، دو جايزه عمده مانند نيما و هدايت مي‌گذاشتند و به شعر و داستان جايزه مي‌دادند؛ اما اينك كانونهاي ادبي به ايادي خود جايزه مي‌دهند. 
اين شاعر با بيان اين مطلب كه شرايط كاذبي دست به دست هم داده و وضعيت شعر معاصر ما را به بن بست رسانده است، ادامه داد: البته وضعيت به اين شكل نخواهد ماند. اگر امروز در زمينه شعر چاپ و عرصه كم است، اما شاعران ما كار مي‌كنند و كتاب چاپ مي‌كنند. امروز دولت بنگاه‌هاي هنري خود را دارد و جوايزش را مي‌دهد؛ اما تعدادي از شعرا و نويسندگان به اين دكه‌ها نمي‌روند؛ چراكه آنها آثارشان را سانسور مي‌كنند نشر شعر بايد رونق پيدا كند آن وقت است كه جوايز شعري نيز گسترش خواهد يافت.
انتهاي پيام
 
همايش ادبيات داستاني جنوب برگزار شد
صفدرتقي‌‏زاده: مرغ‌‏پاكوتاهِ گردن دراز آغارگر داستان خوزستان است
نصر الله امامي:واحدي به نام ادبيات داستاني نداريم
عدنان غريفي: داستان‌‏نويسان جنوب بيشتر به درد و رنج مردم پرداختند

تهران- خبرگزاري كار ايران
همايش ادبيات داستاني جنوب در هتل پارس اهواز برگزار شد.
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا, به نقل از دبيرخانه همايش,محمد جعفري قنواتي ـ معاونت پژوهشي بنياد خوزستان‌‏شناسي ـ با اشاره به عمر 50 ساله ادبيات داستاني خوزستان گفت‌‏: در آثار داستان‌‏نويسان خوزستاني ويژگي‌‏هاي مشتركي وجود دارد كه باعث شده نسبت به ساير مناطق ادبيات متفاوتي داشته باشد.
وي همچنين اظهار داشت‌‏: ادبيات داستاني خوزستان تاثير عميقي بر روند داستان نويسي ملي داشته‌‏است و با توجه به اين مساله كه تا كنون زواياي مختلف ادبيات داستاني خوزستان مورد واكاوي قرار نگرفته است, اين مقوله را در اين همايش به بحث گذاشتيم تا گشايشي در بي‌‏توجهي صورت گيرد.
ابراهيم دم شناس, دبير علمي همايش نيز در اين مورد گفت‌‏: ‏ضرورت بررسي ادبيات داستاني خوزستان پيش از نيز محسوس بود.
وي در ادامه افزود: به لحاظ ويژگي‌‏هاي برآمده از جغرافيا و اقتصاد منطقه خوزستان‌‏, داستان‌‏نويسي نيز از اروپا به سمت ايران و منطقه خوزستان آمد و باعث‌‏نوزايي داستان‌‏نويسي در اين منطقه شد. به همين دليل بايد به شكل منتقدانه‌‏اي تاريخ داستان‌‏نويسي خوزستان را بررسي كنيم كه برگزاري چنين همايشي به اين مهم كمك مي‌‏كند.
صفدر تقي زاده كه به عنوان مهمان در اين همايش حضور داشت, در سخنانش نطفه ادبيات داستاني در خوزستان را به ظهور"مرغ پا كوتاه گردن دراز" نسبت داد و گفت‌‏:"مرغ پا كوتاه" نام داستان كوتاهي از نجف دريا بندري است كه بعد از 50 سال يكي از داستان‌‏هاي خوب ادبيات داستاني معاصر است.
همچنين در ادامه دكتر نصر الله امامي, استاد دانشگاه شهيد چمران اهواز با اشاره به جايگاه والاي ادبيات داستاني جنوب گفت‌‏: متاسفانه در ميان واحدهاي درسي دانشگاه‌‏هاي ادبيات حتي به يك واحد ادبيات داستاني برخورد نمي‌‏كنيم كه جاي بسي تاسف است.
عدنان غريفي كه خود متعلق به اين سرزمين و اين منطقه است و سال‌‏هاست كه در خارج از ايران به سر مي‌‏برد. وي كه به مناسبت تجليل از تلاش‌‏ها و آثارش براي سرزمين جنوب, به اين ناحيه سفر كرده‌‏است گفت‌‏: چيزي كه ما خوزستاني‌‏ها را با ديگران متفاوت كرد, پرداختن به موضوعات اجتماعي بود. داستان‌‏نويسان ما بيشتر به درد و رنج مردم ما پرداختند و بيشتر قهرمانانشان از ميان كارگران و قشر زحمت كش بودند.
غريفي در ادامه گفت: بسياري از منتقدين معتقدند داستان‌‏هاي من سورئاليستي است ولي اين در صورتي است كه اصلا ربطي ميان سورئاليسم و نوشته‌‏هاي من نيست. من از داستان‌‏هاي مادربزرگم درباره وجوه وحشت‌‏آور مرگ تاثير گرفته بودم و بزرگتريم زائيده ذهن قصه‌‏نويسي من, داستان‌‏هاي مادربزرگم بود.
گفتني است حسين مير عابديني, صالح حسيني و مصطفي مستور نيز از ديگر سخنرانان اين همايش بودند.
در اين همايش يك روزه كه به همت بنياد خوزستان شناسي برگزار شد,از عدنان غريفي تجليل به عمل آمد.
پايان پيام 
 
نگين تحويلداري: دردنياي شاعرانه سهراب همه چيز درحال شدن است نه بودن
تهران- خبرگزاري كار ايران
اين كودك صحرا (سهراب سپهري) عالي‌‏ترين منبع الهام شعري خود را در تنهايي دشت‌‏ها، از خلال رنگ‌‏هاي خيره كننده و در ميان مناظري بكر يا پرورش يافته به تصوير مي‌‏كشد و آب در حالات مختلف بر اين مناظر چيره مي‌‏گردد.
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا، دكتر نگين تحويلداري در همايش هنر و عناصر طبيعت درباره عالم تخيل و عناصر طبيعت در اشعار سهراب سپهري گفت: ظهور منقش و بهت‌‏آور طبيعت در تصاوير شعري سهراب سپهري، حاكي از حضور هنرمندانه اين شاعر نقاش در دامان طبعت است؛ هنري كه به نقاشي بسنده نمي‌‏كند وسعي دارد تا در قالب‌‏هاي موسيقيايي شعر، جاني دوباره يابد.
وي در ادامه افزود: اين كودك صحرا عالي‌‏ترين منبع الهام شعري خود را در تنهايي دشت‌‏ها، از خلال رنگ‌‏هاي خيره كننده و در ميان مناظري بكر يا پرورش يافته به تصوير مي‌‏كشد و آب در حالات مختلف بر اين مناظر چيره مي‌‏گردد؛ آب‌‏هاي روان، عاشق، عميق، مرده، خوابيده، سنگين يا لطيف، با عناصر ديگر طبيعت پيوند مي‌‏خورند و تصاوير غني و مركب كه به عقيده گاستون با شعار تصاوير بديع شاعرانه هستند، حاصل مي‌‏شوند.
وي همچنين تصريح كرد: چنان‌‏كه بخواهيم مفاهيم تصويرهاي بديع شاعرانه در شعر سهراب را كشف كنيم بايد آب و جايگاهش را در ميان عناصر چهارگانه بشناسيم. بدين ترتيب تخيلات شاعرانه سپهري روان و شناور در زير ريزش شبنم و در بستر دريا شكل مي‌‏گيرد
حميد سبزواري:
شعر حماسي و انقلابي هيچ گاه از ذات شاعر جدا نيست

خبرگزاري فارس: يك شاعر كشورمان گفت: شعر حماسي و انقلابي هيچ گاه از ذات شاعر جدا نيست. زيرا شاعر خود به واسطه اصل هنر كه همان تعالي به سوي خداست يك نوع حركت انقلابي نسبت به جامعه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم حميد سبزواري در مراسم عصر شعر بوي سيب، كه توسط مديريت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم برگزار شده بود با بيان اين مطلب گفت: شعر مي‌تواند قوي يا ضعيف باشد اما شاعر به عنوان بيان كننده شعر مي‌بايستي به نوعي حماسي و كوبنده و تاثير‌گذار، مطلب خود را بيان كند كه همه مسحور شعرخواني او شوند و شعر به عنوان تراوشات دروني شاعر نيز به مانند زمانه بايد پيشرفت كند.
وي در ادامه افزود: در دوران جنگ تحميلي جوانان ما با اتكا به روحيه شهادت‌طلبانه خود و عشق فراوان به خدا و ذات پاك او پشت صدام و ايادي استكباري آنها را به خاك ماليدند و خود مشاهده كرديد كه چگونه جورج بوش براي رسيدن به مطامع خود حتي متحد خويش صدام را نيز قرباني كرد.
سبزواري در پايان اظهار اشت: جوانان ما اميدهاي آينده انقلاب ايران هستند. زيرا با هوشتر و داناتر از اين جوانان در جهان يافت ني‌شود. انشاءالله با تكيه بر لطف الهي به ايراني آباد، آزاد و قدرتمند برسيم.
سخنران بعدي مراسم زهرا تراز، رئيس سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم با اشاره به گستردگي فعاليت هاي فرهنگي و هنري سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم يادآور شد: برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي، برگزاري اردوهاي مختلف در سطح دانش‌آموزي با حضور بيش از 17 هزار دانش‌آموز، برگزاري دوره‌هاي آموزشي جهت مربيان، اعزام 30 تن از دانش‌آموزان به طور ساليانه به حج عمره، همايش برگزيدگان كنكور، برگزاري مراسم‌هاي شعرخواني از اهم فعاليت هاي اين سازمان مي‌باشد.
گفتني است: مراسم عصر شعر بوي سيب با حضور شعراي به نام كشور و استان تهران و انجمن‌هاي ادبي دانش‌‌آموزي از سوي مديريت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم برگزار شد.
انتهاي پيام/ 
 


كاميار عابدي:
سليقه‌هاي خاص در جايزه‌هاي شعر حاكم است
شاعران ذات شعر را با مسؤوليت بيشتري بپذيرند سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
يك منتقد ادبي معتقد است: رونق يافتن جايزه‌هاي شعري در گسترش كيفي شعر بسيار مؤثر مي‌تواند باشد.
كاميار عابدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: امروز سليقه‌هاي خاصي در جايزه‌هاي شعر حاكم است؛ در حالي كه بايد سليقه‌هاي متنوعي در عرصه جايزه شعر باشد؛ حتا در صفحات ادبي هم سليقه خاصي حاكم است؛ درحالي كه نبايد اين طور باشد. اينك كه مسؤوليت صفحه شعر مجله جهان كتاب را دارم، شعرهاي متنوعي بدون هيچ حب و بغضي منتشر مي‌شود و به نظرم صفحه چراغ شعر اين مجله به صورت منظم و سيستماتيك به شعر مي‌پردازد؛ درحالي كه در نشريات خيلي كم به صورت منظم به شعر مي‌پردازند.
وي متذكر شد: در اين صفحه به تحليل شعر شاعرانه نيز پرداخته مي‌شود. اگر نشريات حرفه‌يي نيز به شعر معاصر توجه كنند و دست‌اندركاران شعر معاصر هم به صورت دقيق‌تر به جايزه‌هاي ادبي شعري بپردازند، آن وقت شاهد پيشرفت شعر و تاثير آن در مخاطب خواهيم بود.
عابدي يكي از دلايل برگزار نشدن جايزه‌هاي شعري را ركود خود شعر عنوان كرد و افزود: يكي ديگر از دلايل برگزار نشدن جايزه‌هاي شعر اين است كه دست‌اندركاران ادبي هم نمي‌گذارند كه در زمينه شعر جايزه‌هايي باشد. نتيجه اين شده كه تعداد جايزه‌هاي شعر بسيار كم است كه در اين زمينه شاعران و كساني كه به نوعي به شعر فارسي علاقه‌مند هستند، بايد نهادهايي را به وجود آورند تا جايزه‌هاي شعري برگزار كنند.
وي دليل اينكه به جايزه‌هاي ادبي در حوزه داستان بيشتر از شعر توجه مي‌شود را گسترش زياد ادبيات داستاني در 20 سال گذشته دانست و تصريح كرد: ادبيات داستاني از لحاظ فرم و محتوا نسبت به شعر تنوع بيشتري دارد سميرا اصلان‌پور:
نمادهاي ملي ما بيشتر در افسانه‌ها حفظ شده‌اند و در ادبيات معاصر مورد كم‌لطفي‌اند سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
استفاده از نمادهاي ملي فرهنگي بيشتر معطوف به افسانه‌هاست و امروز بيش از توجه به نمادهاي ملي، متوجه نمادها و شخصيتهاي بيگانگان هستيم.
سميرا اصلان‌پور ـ نويسنده ـ در گفت‌و‌گو با ايسنا با بيان اين مطلب تصريح كرد: بي‌توجهي اخير به نمادهاي فرهنگي ملي سبب شده است كه بچه‌هاي ما بيشتر با افرادي همچون «‌تن‌تن» و «هري‌پاتر» بيش از نمادهاي ملي‌مان آشنا باشد.
او تاكيد كرد: البته اين بحث جهاني است و تمام خرده فرهنگها در حال نابودي‌اند و فرهنگهاي بزرگ در حال دگرگوني هستند. اين دگرگوني به گونه‌اي است كه سبب تهي شدن اين فرهنگها از درون شده و مي‌شود. در شرايط فعلي تنها شكل ظاهري اغلب اين فرهنگها حفظ شده و محتواي آنها فراموش شده است.
وي تصريح كرد: فرهنگ و تمدن اغلب كشورهاي شرقي صرفا به يك موضوع توريسم‌پسند بدل شده است، بنابراين اغلب با كمك صنايع دستي و حركات تلاش مي‌كنند صرفا توريسم جذب كنند و فرهنگ و محتواي آن از بين رفته است.


 

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848