تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول

 

March 8, 2005 06:45 AM

دوشنبه 17 اسفندماه 83/11 خبر


نشست تخصصي ادبيات عامه‌پسند در خبرگزاري فارس (1)
محسن پرويز :ادبيات عامه‌پسند يك لذت آني را در مخاطب ايجاد مي‌كند
خبرگزاري فارس: محسن‌پرويز، در نشست تخصصي «ادبيات عامه‌پسند» كه در خبرگزاري فارس برگزار شد، گفت: نوعي از ادبيات در تمام دنيا و در ايران، وجود دارد كه تنها وقت‌ پركن است كه بعد از خواندن آن چيزي به جز يك لذت آني در مخاطب ايجاد نمي‌كند و فايده ديگري هم ندارد.
محسن پرويز در اين نشست كه باحضور علي دهباشي، رجبعلي اعتمادي و احمد شاكري برگزار شد ادامه داد: يك سري از كتاب‌ها هستند كه فقط افراد خاصي مي‌خوانند و مي‌فهمند و در نهايت كتاب‌هايي هم وجود دارد كه همه مردم، چه كساني كه از انديشه والايي برخوردار هستند، مي‌خوانند و از آن لذت مي‌برند و هم عامه مردم. به گمان بنده داستاني ارزشمند است كه وقتي كسي سطر سطر آن را مي‌خواند، پاراگراف به پاراگراف يك نكته‌اي به خواننده برساند و تجربه زندگي در او جاري كند. در غير اين صورت يك اثر سطحي خواهد بود.
اين منتقد و نوسينده در ادامه گفت: نويسندگان بايد با توجه به اصول مسلم و مورد پذيرش در خصوص رمان‌نويسي، حركت كنند تا بر مبناي آن اصول، اثري ارزشمند خلق شود، اگر آثاري مطابق اصول داستان و رمان‌نويسي خلق شد، هم عوام آن كار را مي‌پسندد و هم خواص، در نهايت هم يك كار ماندگار خلق مي‌شود. اما اگر خارج از اين حيطه باشد، يعني از نظر عناصر داستاني؛ مثلا از نظر نثر، پرداخت و شخصيت‌پردازي ضعيف باشد، كه معتقدم عموم داستان‌هاي عامه‌پسند شخصيت‌پردازي ندارند اين اثر به مرور زمان كنار گذاشته مي‌شود.
وي در ادامه با اشاره به اين كه ممكن است، اقبال عمومي در يك مقطع زماني نسبت به اثري سطحي خوب باشد، افزود: اما خيلي زود محكوم به فراموشي مي‌شود و ماندگار نخواهد شد. نويسنده تابع جامعه نيست، نويسنده با در نظر گرفتن مخاطب و با توجه به اين كه انديشمند است، مي‌بايست در جريان‌هاي فرهنگي جامعه اثرگذار باشد، نويسنده بايد به مردم خود جهت دهد، اگر اين طور نبود و نويسنده‌اي در نظر داشت، انديشه‌هاي سطحي را رواج دهد، بايد بداند كه انديشه‌هاي سطحي هيچ‌گاه ماندگار نخواهد بود.

نشست تخصصي ادبيات عامه‌پسنددر خبرگزاري فارس (2)
دهباشي :جامعه به گرايش هاي گوناگون ادبي نياز دارد
خبرگزاري فارس: علي دهباشي در نشستي كه با عنوان «ادبيات عامه‌پسند» در خبرگزاري فارس برگزار شد، گفت: ادبيات عامه‌پسند به عنوان يك ژانر ادبي در دنيا شناخته شده و جايگاهي مخصوص به خود و طرفداران زيادي دارد.
دهباشي در اين نشست كه محسن پرويز، احمد شاكري و رجبعلي اعتمادي در آن حضور داشتند، در ادامه افزود: تقسيم‌بندي ادبيات به گروه‌هاي مختلف، بعد از رواج يافتن «رئاليسم سوسياليستي» به وسيله حزب توده پايه‌گذاري شد، اما بايد اين را دانست كه هر سني مقتضيات خاص خود را دارد و پرداختن به آن تقاضاها، هيچ ضرري نداشته و با اين كار مخاطب به ابتذال كشيده نخواهد شد.
وي ادامه داد: بعد از رواج پيدا كردن «رئاليسم سوسياليستي» به‌وسيله حزب توده، اين خط‌كشي‌ها بيشتر شد. يعني گروه‌هايي كه مروج ادبيات «رئاليسم سوسياليستي» بودند، آمدند و خطوطي را تعريف كردند و گفتند؛ ادبيات يعني اين كه نويسنده در خدمت طبقه كارگر و زحمت‌كش باشد.
وي در ادامه درباره بد دانسته شدن اين نوع از ادبيات در ايران گفت:اگر ما به دموكراسي معتقد هستيم، بايد اجازه دهيم ادبيات «رئاليسم سوسياليستي» نوشته شود، ادبيات هنر براي هنر محض هم نوشته شود، ادبيات عامه‌پسند هم باشد. يعني يك جامعه احتياج دارد كه گرايش‌هاي گوناگون ادبي در آن رشد كند و هر كدام به جايگاهي كه دارند، برسد.
دهباشي در ادمه به سال‌هاي اول انقلاب اشاره كرده و ادامه داد: در سال‌هاي اول انقلاب، ادبياتي مطرح بود كه متعهد باشد و غير از آن هم ادبيات معنا پيدا نمي‌كرد.
وي در ادامه با اشاره به اين كه اين نوع از ادبيات در همه جاي دنيا وجود دارد، افزود: در دوره فعلي ادبيات عامه‌پسند راتوهين مي‌دانند و خالقان آن را افرادي پست قلمداد مي‌كنند، در صورتي كه اين‌طور نيست، در همه جاي دنيا اين گونه از ادبيات وجود دارد. به طور مثال «مارسل پروست» و «نباكوف» وجود دارند و تيراژهاي مخصوص به خود را دارند؛ از طرفي «فرانس واساكان» را هم در دنياي ادبيات داستاني داريم، كه تيراژهايي مخصوص به خود دارد آن هم با شمارگاني در حدود شش ميليون و هفت ميليون؛ به دليل آن هفت ميليون به آن نوبل نمي‌دهند و به خاطر آن ده هزارتايي كه آثار «ناباكوف» و «مارسل پروست» مي‌فروشد، آن‌ها را تقبيح نمي‌كنند.
دهباشي در ادامه هيجان، كشش و جاذبه را از فاكتورهاي اصلي اين نوع از داستان‌نويسي دانست و گفت: نويسنده در اين نوع از ژانرهاي داستان‌نويسي، آنچه را كه در جامعه مي‌گذرد در داستان‌هايش مي‌آورد. مسئله زنان كه نويسندگان عامه‌پسند آن را دنبال كردندمنعكس كننده اتفاقات رخ داده در جامعه است. بنابراين وقتي افرادي اين نويسندگان را به مطرح كردن عشق‌هاي آبكي و مبتذل محكوم مي‌كنند، بايد گفت كه چنين عشق‌هايي وجود دارد.

نشست تخصصي ادبيات عامه‌پسند در خبرگزاري فارس (4)
اعتمادي :تقسيم‌بندي ادبيات به عام وخاص را قبول ندارم
خبرگزاري فارس: رجبعلي اعتمادي در نشستي كه با عنوان «ادبيات عامه‌پسند» در خبرگزاري فارس برگزار شدگفت: وقتي كه ادبياتي را با عنوان عامه‌پسند‌ مي‌ناميم، مفهوم مقابلش اين است كه ما يك ادبيات ديگر هم داريم كه خاصه‌پسند نام دارد؛بنابراين تعريف درستي نمي‌تواند باشد.
در اين جلسه كه با حضور علي دهباشي ، محسن پرويز ، و احمد شاكري برگزار شد رجبعلي اعتمادي (ر . اعتمادي ) افزود: عامه مردم همه جاي دنيا را در دست دارند و آن‌ها هستند كه حرف آخر را مي‌زند. اما متاسفانه ما اين افراد را تحقير و از آنها انتقاد كرديم.
اعتمادي در ادامه به پاورقي‌نويسي در ايران اشاره كرد و ادامه داد: قوي‌ترين نويسندگان جهان پاورقي‌نويس بودند. «دستايووسكي»، «بالازاك» و «ديكنز» پاورقي‌نويس بودند. اين‌ نويسندگان چنان قدرتي داشتند كه مي‌توانستند ده‌ها هزار خواننده اين نشريه را هفته بعد همراه بياورند. اما متاسفانه در ايران پاورقي‌نويسي نوعي تحقير قلمداد شد و پاورقي‌نويس، شريك ناسزاي ادبي لقب گرفت و اين درحالي بود كه بسياري از نويسندگان ما مانند دكتر الهي، آقاي مستعان و ... از نظر زيبايي قلم و كاراكترسازي فوق‌العاده بودند، اما به قدري آن‌ها را تحقير كردند و راجع به كارهاي آن‌ها حرف زدند و حتي به آنها حمله كردند، كه نويسندگي را رها كردند و رفتند.
وي با بيان اين مطلب كه من مي‌خواهم اين مشكل ديگر به‌وجود نيايد،گفت: ما كتاب خوب داريم، كتاب بسيار خوب داريم و كتاب فوق خوب داريم. رمان‌ها هم به مانند ساير مسايل زندگي مي‌توانند درجه‌بندي داشته باشند، اما اين كه اين رمان‌ها را عنوان‌هاي خاصي چون عامه‌پسند و غيرعامه‌پسند بناميم، قبول ندارم. انجام اين كار مانند اين است كه فقط پوئني داده ‌شود به نويسنده‌اي كه فقط 5 هزار نسخه از كتابش فروش مي‌رود.
اين نويسنده در ادامه افزود: ظاهرا مثل اين كه مردم اين فرم نوشته را مي‌پسندند. يعني كتابي كه يك نويسنده، شيرين و زيبا مي‌آفريند و البته ادبيات را هم در آن رعايت مي‌كندمي‌پسندند. چون من به شدت اعتقاد دارم، كه يك اثر ادبي حتما مي‌بايست بار ادبي داشته باشد.
گفتني است متن كامل نشست تخصصي ادبيات عامه پسند كه در خبرگزاري فارس برگزار شد بزودي ارسال خواهد شد
حافظ موسوي:
نبود جريان نقد فعال شعر از دلايل بي‌توجهي به جايزه‌هاي شعري است
اينك ادبيات داستاني مد است سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
حافظ موسوي معتقد است: دليل كمتر برگزار شدن جايزه‌هاي شعري اصلا اين نيست كه شعر خوب توليد نمي‌شود.
اين شاعر در ادامه گفت و گو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآوري كرد: مگر داستان‌هايي كه منتشر مي‌شود لزوما داستان‌هاي خوبي است؟ هر سال از رمان‌هايي كه منتشر مي‌شود چهار يا پنج تاي آنها خوب است و در شعر هم به هر حال سه يا چهار كتاب شعر خوب پيدا مي‌شود؛ اما مخاطب شعر محدودتر است. اين قضيه در همه جاي دنيا صدق مي‌كند؛ چرا كه شعر يك چيز خاص است و زمان مي‌خواهد.
وي ادامه داد: نمي‌دانم چرا در مملكتي كه مملكت شعر است بسياري از جوايز ادبي مانند شركت انديشه سازان يا جايزه ادبي اصفهان و پكا فقط به داستان جايزه مي‌دهند. اين موضوع براي خود من هم ايهام دارد. البته شايد بخشي از آن مربوط به مد باشد كه اينك ادبيات داستاني مد است و واقعيت اين است كه ادبيات داستاني مخاطب بيشتري دارد. شايد هم دليل اصلي‌اش از ناحيه كساني است كه به ادبيات داستاني جايزه مي‌دهند؛ ولي به شعر نمي‌دهند.
موسوي تصريح كرد: اينك مردم ما شعر كلاسيك كمتر مي‌خوانند و بيشتر به شعر نيمايي و به بعد توجه دارند. شايد يكي از دلايل توجه نكردن به جايزه‌هاي شعري اين باشد كه جريان نقد شعر فعال نيست و منتقدان كه در زمينه شعر نقد بنويسند كمتر بوده و كساني كه جايزه مي‌دهند نمي‌دانند كه بايد به چه كسي مراجعه كنند. البته شايد اينكه معيار شعر مانند داستان چندان روشن نيست نيز در اين قضيه تاثير بگذارد.
وي گسترش جوايز شعري را در رونق شعر مؤثر دانست و با اشاره به جوايز ادبي داستان و تاثيرهايش عنوان كرد: اين جايزه‌ها در مورد داستان فايده مهمي كه داشته اين بوده كه توجه نويسنده را به مخاطب و نويسنده جلب كرده است؛ زيرا يكي از ملاك‌ها در داوري‌هاي عمومي (نه همه آنها) اين است كه اين كتاب چقدر مي‌تواند مقبوليت عمومي پيدا كند. علاوه بر آنكه ارزش ادبي هم داشته باشد.
اين شاعر گفت: متاسفانه جامعه كتابخوان ما رقم اندكي به خود اختصاص داده، به همين دليل هم شاعر و هم رمان نويس دل‌نگراني امروزش فروش كتاب است و برايش اهميت دارد كه كتابش چند بار چاپ مي‌شود. به اين دليل بخش قابل ملاحظه‌اي از شاعران ما از اين بابت قطع اميد كرده‌اند كه اين امر طبيعتا روي شعر تاثير مي‌گذارد. اگر نصف آناني كه رمان مي‌خوانند شعر مي‌خواندند، براي شاعر هم انگيزه ايجاد مي‌شد و شاعر نيز نگران اين بود كه آيا كتابش فروش خواهد رفت يا نه. غير از عده‌اي كه حرفه‌يي شده و مخاطب خود را دارند و كتابهايشان هم فروش مي‌رود، جريان بزرگتري از شاعران اصلا برايشان مهم نيست كه كتابشان فروش برود يا نرود. شايد از قبل هم مي‌دانند كه كتابشان فروش نمي‌رود.
وي در ادامه با بيان اين مطلب كه شاعر اينك از فروش كتابش قطع اميد كرده است، افزود: اين موضوع بسيار اشتباه است؛ چراكه ضربه بدي به شعر ما زده و شعرمان را منزوي خواهد كرد. جوايز شعري در اين زمينه مي‌تواند تاثير داشته باشد. يعني از يك سو جامعه كتابخوان و علاقه‌مند شعر را متوجه مي‌كند كه اين كتاب قابل ملاحظه است و عده‌اي آن را تاييد مي‌كنند و زماني كه اين كتاب فروش رود، بخشي از شعر جدي فارسي هم به دست مخاطب رسيده و باعث تاثير در شاعران خواهد شد و كسي كه شعر مي‌نويسد يا مجموعه‌اي در مي‌آورد در پس ذهنش اين موضوع وجود دارد كه شعر هم مي‌تواند پيشرو بوده و مخاطب جدي داشته باشد.
محمدرضا بايرامي:
هيچ حركت رو به‌ جلويي در حوزه ادبيات كودك و نوجوان رخ نداده است
سيستم فرهنگي ما همگان را به اين سمت هل مي‌دهد كه كارمند شوند سرويس: / فرهنگ و ادب - كتاب /

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب
طي ساليان اخير در حوزه ادبيات، به‌ويژه ادبيات كودك و نوجوان، هيچ حركت رو به‌ جلويي اتفاق نيفتاده است و اين جاي نگراني دارد.
محمدرضا بايرامي ـ مسؤول واحد ادبايت كودك و نوجوان حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي ـ در گفت‌وگو با خبرگزاري دانشجويان ايرن (ايسنا) با بيان اين مطلب گفت: روند نزولي كه اكنون در ادبيات طي مي‌شود، به حوزه هنري ربطي ندارد، جرياني كلي است كه همه جا را شامل مي‌شود.
مسؤول ادبيات كودك و نوجوان حوزه هنري در زمينه‌ي عملكرد اين بخش گفت: متاسفانه كارهاي جدي كه بايد انجام شود، خيلي كمتر از حد انتظار ماست. ما در صدديم كه راه جديدي براي كيفي‌تر كردن آثار پيدا كنيم. بر همين اساس قصد داريم در بخش رمان سيستمي را طراحي كنيم كه هم كار خوب به دستمان برسد و هم اين كارهاي خوب را بتوانيم با تمركز به چاپ رسانيم.
وي ايجاد تغييراتي در زمينه نشر حوزه را براي رسيدن به اين هدف الزامي دانست و گفت: بايد تاريخ چاپ آثار دقيقا مشخص شود و كارهاي هم‌خانواده از نظر كيفي در يك رده قرار گيرند.
نويسنده‌ي «كوه مرا صدا مي‌زند» در زمينه وضعيت انتشار «كتاب‌هاي طلايي» حوزه هنري كه در يك مقطع زماني با استقبال خوبي مواجه مي‌شدند و كندي اين جريان در حال حاضر، گفت: معمولا اگر كارهاي انتشاراتي سازماني، منسجم نباشند، در لابه‌لاي كارهاي ديگر گم مي‌شوند. اتفاقي كه در مورد كتابهاي طلايي افتاد، همين بود.
وي افزود: ما به دلايل متعدد نتوانستيم كليه كتابهاي طلايي را زير نظر بخش واحدي از مركز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري متمركز كنيم. چراكه مثلا مسائل حقوقي را دربر مي‌گرفت يا گاه چاپ آنها با عنوان «كتابهاي طلايي» با مخالفت‌هايي در داخل و خارج از مجموعه مواجه مي‌شد. بر همين اساس كتابهاي طلايي بعد از مدتي تك افتادند و اين باعث شد كه اقبال عامه نصيب اين كتابها شود.
بايرامي با بيان اينكه سطح كيفي كتابهاي كودك و نوجوان به طور كلي نازل است، تصريح كرد: اگرچه هستند نويسندگاني كه به شكل موردي اسمشان در سطح جهاني مطرح است، اما به دلايل مختلف، ازجمله وضعيت اجتماعي، نابه‌ساماني وضعيت چاپ و نشر و عوض شدن مخاطبان اين ادبيات سير تكاملي طي نكرده و نمي‌كند.
وي گفت: تلقي بسياري از نويسندگان از نوشتن دگرگون و گسترش وسايل ارتباطي سبب شده است كه مخاطبان در بسياري از مواقع بر نويسندگان پيشه گيرند. همچنان كه نويسندگان نيز ديگر صرافت و جديت گذشته را ندارند و اكثرا ترجيح مي‌دهند كه كارمند يا نيروي اجرايي باقي مانند.
بايرامي با نقد سيستم فرهنگي جامعه گفت: سيستم فرهنگي ما همه را به اين سمت هل مي‌دهد، كه كارمندي را بر هر چيز ديگري ترجيح دهند. بايد ديد چه بايد كرد كه اين اتفاق وارونه شود و نويسندگان خوب به سمت كارهاي با كيفيت خوب بروند؛ نه اينكه كارمند شوند و كارهاي سطحي انجام دهند.
مسؤول واحد ادبيات كودك و نوجوان حوزه هنري تصريح كرد: البته اين كار، كار مشكلي است؛ چراكه نويسندگان جدي نيز به اين دام افتاده‌اند. بر همين اساس به نظرم حتا نويسندگاني كه نامشان در خارج از كشور مطرح شده است، نيز گام جدي بر نداشته‌اند. چراكه هيچ تلاشي جدي در آنها ديده نمي‌شود.
وي با رد بخشي از بيانيه‌ي يازدهمين جشنواره كتاب كودك و نوجوان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان مبني بر اينكه در بخش رمان و قصه نوجوانان حركت قابل توجهي ديده مي‌شود، و اين رشته رو به پيشرفت است، گفت: من هيچ سير تكاملي در رمان نوجوانان نديده و
پنج رمان به مرحله ماقبل نهايي "جايزه ادبي رمان متفاوت سال" راه يافتند
خبرگزاري فارس: دبير انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت گفت: پنج رمان به مرحله ماقبل‌ نهايي جايزه ادبي رمان متفاوت سال راه يافتند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت، فائزه شاكري دبير انجمن مطالعاتي آثار داستاني متفاوت (واو) ضمن اعلام اين مطلب افزود: پس از بررسي هفتاد رمان توسط داوران و منتقدان جوان اين انجمن مطالعاتي پنج اثر به مرحله آخرداوري راه يافتند كه تا پايان هفته طي مراسمي ويژه نو با حضور نويسندگان، هنرمندان و علاقه‌مندان به ادبيات داستاني نخستين جايزه بهترين رمان متفاوت سال به يكي از اين آثار تعلق مي‌گيرد..
اين گزارش مي‌افزايد سلوك (محمود دولت آبادي)، رودراوي(ابوتراب خسروي)، نويسنده نمي‌ميرد، ادا درمي‌آورد (حسن فرهنگي)، نفس نكش، بخند بگو سلام (حسن بني‌عامري) و لغايت ميغ (مصطفي جمشيدي) پنج اثر برگزيده در مراحل داوري اين جشنواره هستند.
مدير كانون نويسندگان بلخ:»
بلخ يكي از حوزه هاي مهم ادبي و فرهنگي زبان پارسي است

تهران- خبرگزاري كار ايران
امروز بلخ، يكي از حوزه‌‏هاي مهم ادبي و فرهنگي زبان پارسي- دري است كه چهره‌‏هاي انديشمند و صاحب فكر در آنجا قلم مي‌‏زنند.
به گزارش ايلنا, به نقل از روابط عمومي كانون ادبيات ايران‌‏, در يكصد و دوازدهمين نشست هفتگي كانون ادبيات ايران كه به شعر افغانستان اختصاص داشت، شفيق پيام - مدير كانون نويسندگان بلخ - با بيان مطلب بالا گفت: انجمن‌‏هاي نويسندگان، شاعران، موسيقي، تئاتر، خوشنويسي و نقاشي در بلخ به صورت خودجوش فعاليت مي‌‏كنند و بيش از 50 روزنامه منتشر مي‌‏شود.
وي افزود: اعضاي انجمن‌‏هاي نويسندگان و قلم بلخ نشست‌‏هاي هفتگي خوانش آثار آفرينشي دارند و آثار خوانده شده را به نقد و بررسي مي نشينند.
شفيق پيام درباره امكان ديدارها و سفرهاي فرهنگي اهل قلم و هنرمندان گفت: طي سه سال گذشته در حاكميت جديد امكان ديدارها براي فرهنگيان كمتر صورت گرفته است. انجمن‌‏هاي فرهنگي و هنري براي بهبود وضعيت خود، نياز به بازسازي و به سازي و تامين روابط فرهنگي با ساير ملل به ويژه كشورهاي همزبان و هم‌‏فرهنگ دارند.
مدير كانون نويسندگان بلخ با اشاره به كمبود كتاب و وضعيت كتابخانه‌‏هاي بلخ گفت: نبود و كمبود كتابهاي جديد و ارزشمند و عدم ترجمه آثار دانشمندان بيروني شديدا محسوس است و در اين راستا دولتين افغانستان و جمهوري اسلامي ايران بايد زمينه‌‏سازي كنند و عرصه را براي بازرگانان كتاب بازگذاشته تا آنان را كمك و ترغيب نمايند.
وي در ادامه افزود: يگانه كتابخانه عامه در بلخ كتابخانه مولانا خسته بود كه عمارت آن طي سالهاي جنگ و بي‌‏مهري مقامات دولتي از بين رفته بود و خوشبختانه اكنون ساختمان آن بازسازي شده است و در تدارك تهيه كتاب براي آن هستيم.
پيام با تاكيد بر حفظ اماكن تاريخي مانند آتشكده زرتشت، خانقاه بهاء ولد و مزار رابعه بلخي گفت: در نظر داريم تا در بلخ بناي مكاني را به نام فرهنگسراي بلخ بگذاريم تا در آنجا فعاليتهاي فرهنگي و هنري را گسترش دهيم و كتابخانه و چاپخانه ويژه روشنفكران را راه انداي كنيم.
مدير كانون نويسندگان بلخ در بخشي از گفتارش با اشاره به سفرهاي خود به ايران گفت: پيش از اين به ايران آمده بودم، آن وقتها انگيزه سفر، وحشت جنگ و گريز از فضاي سياه وهمباري بود كه بر كشور من سايه گسترده بود. ميزبان نيز پديد تلخ غربت و مهاجرت بود، خرسندم كه امروز انگيزه سفر مسائل وابسته به فرهنگ، زبان و ادبيات است و ميزبان ما فرهنگيان.

عليرضا طبايي:
شعر، امروز منزوي شده است
رسمي شدن جايزه‌هاي شعري اعتبار آن‌ها را زير سؤال مي‌برد سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
يك شاعر معتقد است: جايزه‌هاي شعري در پيشرفت و شكوفايي شعر و به دنبال آن، تيراژ كتابهاي شعر تاثير زيادي خواهد داشت.
عليرضا طبايي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عنوان كرد: هر جايزه، حركت و اقدامي در جهت شكوفايي شعر مي‌تواند مؤثر باشد؛ اما كاش اين حركت‌ها شكل دولتي و رسمي به خود نمي‌گرفت؛ زيرا آنچه اعتبار آنها را زير سؤال مي‌برد، رسمي شدن آنهاست و مردم نيز قدري روي اين قضيه حساسيت دارند. اگر اين جوايز از جانب مؤسسه‌هاي معتبر مطرح مي‌شد، شايد همه شاعران و نويسندگان به شركت در آنها اقبال نشان مي‌دادند؛ اما اينك وقتي از جانب برخي سازمانهاي دولتي و فرمايشي برگزار مي‌شود، قدري بحث‌برانگيز شده است.
وي با اشاره به ركود شعر در دو دهه اخير يادآوري كرد: در دو دهه اخير شعر به دلايل متفاوتي از مسير اصلي خود منحرف شده است و متاسفانه حركت‌هاي تازه‌اي كه تحت عنوان شعرهاي تازه و نو، به‌خصوص شعرهاي بي‌وزن و برخي جريانهايي كه رواج يافته عرضه مي‌شود، كم شدن مخاطب شعر را موجب شده است. درواقع وقتي مخاطب شعري را مي‌خواند، چيزي را كه مي‌خواهد، بايد شعر به او بدهد؛ ولي وقتي شعر چيزي به مخاطبش نمي‌دهد، ميان مخاطب و شعر فاصله عميقي خواهد افتاد و ديگر شعر نمي‌تواند با مخاطب ارتباط پيدا كند. اگر اين روند ادامه يابد، مخاطب شور و حالي نسبت به خواندن شعر از خود نمي‌يابد. درنتيجه مخاطب شعر روز به روز كم خواهد شد.
طبايي درباره توجه به جوايز ادبي داستاني و نبود اقبال به جوايز شعري، توضيح داد: وقتي خواننده شعري را كه مي‌خواند نمي‌فهمد، تصور مي‌كند وقتش تلف شده است؛ اما مي‌بينم كه داستان در اين چند دهه با اقبال مخاطب مواجه شد و مردم در داستانها زندگي و آرزوهاي خود را مي‌ديدند؛ اما در شعر دو دهه اخير، به‌خصوص در شعر جوانترها، يك چيز ذهني دور از درك عامه كه بيشتر حاصل لحظه‌هاي خاصي از خود شاعر بود و با مخاطب ارتباط نداشته را مي‌بينيم كه از زندگي مردم جدا شده است، به همين دليل مخاطبش را از دست داده و به دليل عقب‌نشيني شعر، داستان جاي آن را گرفته است.
وي همچنين متذكر شد: اگر هنوز عده‌اي به شعر اقبال نشان مي‌دهند، به دليل وجود شاعراني از دوره‌هاي قبل است؛ كساني چون شفيعي كدكني، حسين منزوي، محمدعلي بهمني و... شعرشان هنوز اعتبار دارد و مخاطبان به حركت‌هاي تازه و موج نو اقبالي نشان نمي‌دهند. امروز ديوانهاي شعر دو هزار نسخه تيراژ دارد و به صورت مجاني به اين و آن اهدا مي‌شود
جشنواره‌ي شعر و ترانه‌ي «ايران ما» برگزار مي‌شود سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /

خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
به منظور پاسداشت و تكريم شعائر ملي و هويت ديني، ترويج انديشه ميهن دوستي و ارج نهادن به فرهنگ و تاريخ غني اين مرز و بوم، نخستين جشنواره سراسري شعر «ايران ما» با حضور ترانه سرايان و شاعران صاحب اثر سراسر كشور برگزار مي‌شود.
به گزارش گروه دريافت خبر ايسنا، مشفق كاشاني ـ دبير جشنواره سراسري شعر «ايران ما» ـ با اعلام اين خبر افزود: آثار چاپ شده و چاپ نشده‌اي از تمامي شعراي ايراني در دو حوزه شعر و ترانه بامضمون ايران زمين، در اين جشنواره ارايه خواهد شد.
وي از تمام شاعران و ترانه سرايان مقيم داخل و خارج كشور دعوت كرد سروده‌هاي خود را تا 25 فروردين ماه 84 به نشاني دبيرخانه جشنواره ارسال كنند.
به گفته كاشاني، موضوعات محوري جشنواره عبارتند از: تكريم شعائر ملي، تمدن، فرهنگ و دانش ايرانيان - پيوستگي شعائر ملي وآئين‌هاي ديني، نقش انقلاب اسلامي در ترويج انديشه ميهن دوستي مبتني بر دينداري، توحيد و يكتاپرستي درانديشه ايرانيان، تكريم پاسداران دين وميهن و حماسه‌هاي ايراني در ادوار گوناگون.
دبير جشنواره سراسري شعر «ايران ما» افزود: اين جشنواره در دو بخش آثار چاپ شده و چاپ نشده برگزار مي‌شود ودر هر بخش به دو حوزه شعر وترانه توجه شده است.
به گفته وي، به مناسبت بيست و هفتمين سال پيروزي انقلاب اسلامي ايران، به 27 نفر از برگزيدگان در دو حوزه ياد شده جوايز ارزشمندي تعلق خواهد گرفت.
وي افزود: مراسم و معرفي برگزيدگان جشنواره پنجم ارديبهشت 84 با حضور شاعران و ترانه سرايان برجسته، فرهيختگان، دانشگاهيان، مسؤولان و شخصيت‌هاي فرهنگي و ادبي برگزار مي‌شود.
دبيرخانه جشنواره «ايران ما» به نشاني: تهران، خيابان شهيد مطهري، بعد از تقاطع سهروردي، شماره 53، سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، طبقه پنجم، معاونت فرهنگي، حداكثر تا تاريخ 25 فرودين پذيراي آثار شاعران و ترانه سرايان است.
حميد سبزواري:
شعر حماسي و انقلابي هيچ گاه از ذات شاعر جدا نيست

خبرگزاري فارس: يك شاعر كشورمان گفت: شعر حماسي و انقلابي هيچ گاه از ذات شاعر جدا نيست. زيرا شاعر خود به واسطه اصل هنر كه همان تعالي به سوي خداست يك نوع حركت انقلابي نسبت به جامعه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم حميد سبزواري در مراسم عصر شعر بوي سيب، كه توسط مديريت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم برگزار شده بود با بيان اين مطلب گفت: شعر مي‌تواند قوي يا ضعيف باشد اما شاعر به عنوان بيان كننده شعر مي‌بايستي به نوعي حماسي و كوبنده و تاثير‌گذار، مطلب خود را بيان كند كه همه مسحور شعرخواني او شوند و شعر به عنوان تراوشات دروني شاعر نيز به مانند زمانه بايد پيشرفت كند.
وي در ادامه افزود: در دوران جنگ تحميلي جوانان ما با اتكا به روحيه شهادت‌طلبانه خود و عشق فراوان به خدا و ذات پاك او پشت صدام و ايادي استكباري آنها را به خاك ماليدند و خود مشاهده كرديد كه چگونه جورج بوش براي رسيدن به مطامع خود حتي متحد خويش صدام را نيز قرباني كرد.
سبزواري در پايان اظهار اشت: جوانان ما اميدهاي آينده انقلاب ايران هستند. زيرا با هوشتر و داناتر از اين جوانان در جهان يافت ني‌شود. انشاءالله با تكيه بر لطف الهي به ايراني آباد، آزاد و قدرتمند برسيم.
سخنران بعدي مراسم زهرا تراز، رئيس سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم با اشاره به گستردگي فعاليت هاي فرهنگي و هنري سازمان دانش‌آموزي شهرستان رباط كريم يادآور شد: برگزاري جشنواره‌هاي فرهنگي، هنري و ورزشي، برگزاري اردوهاي مختلف در سطح دانش‌آموزي با حضور بيش از 17 هزار دانش‌آموز، برگزاري دوره‌هاي آموزشي جهت مربيان، اعزام 30 تن از دانش‌آموزان به طور ساليانه به حج عمره، همايش برگزيدگان كنكور، برگزاري مراسم‌هاي شعرخواني از اهم فعاليت هاي اين سازمان مي‌باشد.
رونمايي مجموعه شعرهاي منصور ملكي
كاميار عابدي:
سليقه‌هاي خاص در جايزه‌هاي شعر حاكم است
شاعران ذات شعر را با مسؤوليت بيشتري بپذيرند سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
يك منتقد ادبي معتقد است: رونق يافتن جايزه‌هاي شعري در گسترش كيفي شعر بسيار مؤثر مي‌تواند باشد.
كاميار عابدي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: امروز سليقه‌هاي خاصي در جايزه‌هاي شعر حاكم است؛ در حالي كه بايد سليقه‌هاي متنوعي در عرصه جايزه شعر باشد؛ حتا در صفحات ادبي هم سليقه خاصي حاكم است؛ درحالي كه نبايد اين طور باشد. اينك كه مسؤوليت صفحه شعر مجله جهان كتاب را دارم، شعرهاي متنوعي بدون هيچ حب و بغضي منتشر مي‌شود و به نظرم صفحه چراغ شعر اين مجله به صورت منظم و سيستماتيك به شعر مي‌پردازد؛ درحالي كه در نشريات خيلي كم به صورت منظم به شعر مي‌پردازند.
وي متذكر شد: در اين صفحه به تحليل شعر شاعرانه نيز پرداخته مي‌شود. اگر نشريات حرفه‌يي نيز به شعر معاصر توجه كنند و دست‌اندركاران شعر معاصر هم به صورت دقيق‌تر به جايزه‌هاي ادبي شعري بپردازند، آن وقت شاهد پيشرفت شعر و تاثير آن در مخاطب خواهيم بود.
عابدي يكي از دلايل برگزار نشدن جايزه‌هاي شعري را ركود خود شعر عنوان كرد و افزود: يكي ديگر از دلايل برگزار نشدن جايزه‌هاي شعر اين است كه دست‌اندركاران ادبي هم نمي‌گذارند كه در زمينه شعر جايزه‌هايي باشد. نتيجه اين شده كه تعداد جايزه‌هاي شعر بسيار كم است كه در اين زمينه شاعران و كساني كه به نوعي به شعر فارسي علاقه‌مند هستند، بايد نهادهايي را به وجود آورند تا جايزه‌هاي شعري برگزار كنند.
وي دليل اينكه به جايزه‌هاي ادبي در حوزه داستان بيشتر از شعر توجه مي‌شود را گسترش زياد ادبيات داستاني در 20 سال گذشته دانست و تصريح كرد: ادبيات داستاني از لحاظ فرم و محتوا نسبت به شعر تنوع بيشتري دارد و اين نكته‌اي انكارناپذير است كه شاعران براي رونق جايزه‌هاي شعري بايد ذات شعر را با مسؤوليت بيشتري بپذيرند و تحت تاثير موج‌بازي‌ها و جريان‌هاي مدرن و پست‌مدرن‌نما قرار نگيرند و در شعر با خود صادق باشند.
انتهاي پيام
 
 
نشر پريمان مجموعه شهرهاي منصور ملكي را به عنوان «دو كبوتر كنار پنجره‌ ما» به چاپ رسانده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از نشر پريمان اين كتاب - كه مجموعه شهرهاي سال‌هاي 42 تا 57 شاعر را در بر گرفته است - درمراسم «رونمايي» در گالري اثر واقع درخيابان كريم خان زند، خيابان ايرانشهر، كوي برفروشان، مقابل خانه هنرمندان، پلاك 13 از ساعت 10 تا 1 بعدازظهر توسط شاعر به علاقه‌مندان ارايه مي شود.
انتهاي پيام/
 

 

آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

[email protected]

 



AGHALIYAT.jpg

تازه ترین مجموعه غزل

فاضل نظری

پخش:88410848