تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


March 5, 2005 12:25 AM

شنبه15 اسفند ماه 83/9 خبر

علم ابدي» بهترين داستان «علمي تخيلي» سال انتخاب شد سرويس: / علمي / 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي
بهترين داستان «علمي - تخيلي» سال 1383 انجمن فيزيك ايران انتخاب شد.
به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، هيات داوران جايزه بهترين داستان «علمي - تخيلي» 1383 انجمن فيزيك ايران كه حامي آن كارگاه ادبيات توسعه است، داستان «علم ابدي» نوشته ناهيد هاشميان بجنورد را به عنوان برنده جايزه بهترين داستان علمي - تخيلي 1383 انجمن، انتخاب كرد.
گفتني است، انجمن فيزيك ايران و كارگاه ادبيات توسعه با هدف ترويج علم و تنوع بخشيدن و پربار كردن گستره ادبيات ايران، كمك به پيوند هنر و علم و پرورش تخيل، جايزه سالانه بهترين داستان علمي -تخيلي را اهدا مي‌كند.
داستان‌هاي داوطلب اين جايزه مي‌توانند از همه شاخه‌هاي علم بوده و حداقل دو و حداكثر 10 صفحه باشد.
گروه سني نويسندگان داستان‌ها، بزرگسال ( بالاتر از 18 سال) است.
انتهاي پيام
 
 
در کرمان
نشست دو روزه شعر امروز ايران و ادبيات زنان برگزار مي شود
تهران- خبرگزاري كار ايران
نشست دو روزه شعر امروز ايران و ادبيات زنان 16 و 15 اسفند ماه در تالار كمال دانشگاه با هنر كرمان برگزار مي شود .
به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا در نشست دو روزه شعر امروز ايران مهدي صمداني, محمد حسن مرتجا و رضا شمسي درباره شعر امروز ايران ويژگي ها قابليت ها به سخنراني خواهند پرداخت .
گفتني است, در بخش ادبيات زنانه نيز مازيار نيستاني و عاطفه چهار محالي به سخنراني خواهند پرداخت كه موضوع سخنراني ما زيار نيستاني تحليل تاريخي فمنيسم بر محور انديشه هاي كريستروا, سيكسو است.
شايان ذكر است,‏ اين مراسم از سوي امور فرهنگي دانشگاه باهنر كرمان برگزار مي شود .
پايان پيام
منوچهر آتشي:
شعر با جايزه دادن و ندادن از رونق نمي‌افتد
اين هنر اصيل و ملي ماست و هرگز فراموش نمي‌شود سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات / 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
منوچهر آتشي گفت: شعر به اين سادگي‌ها با جايزه دادن و ندادن‌ها از رونق نمي‌افتد؛ چراكه هنر ملي ماست.
اين شاعر ادامه داد: در كشور ما متاسفانه خيلي چيزها يك دفعه مد مي‌شود. الان هم داستان مد شده و هر كسي را مي‌بيني دارد يك قصه مي‌نويسد كه معمولا هم كوتاه است و وقتي مردم مي‌خوانند، خوششان مي‌آيد، فكر مي‌كنند داستان بهتر است و حتا خود شروع به داستان نوشتن مي‌كنند و گه‌گاه اتفاقي، داستان خوب هم به وجود مي‌آيد، اما شعر سنت دوهزارساله ما بوده، عصاره عواطف فردي، خانوادگي و تاريخي ماست و يك هنر ملي و اصيل براي ما محسوب مي‌شود؛ بنابراين هيچ وقت نمي‌تواند فراموش شود.
منوچهر آتشي كه درباره‌ي جايزه‌هاي شعر و تاثير آن با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) گفت‌وگو مي‌كرد، عنوان كرد: اين جايزه‌ها نيز مانند موجي است. فعلا هم كه داستان در كشور ما جلوه دارد. هرچند كه هنوز خام و نپخته است و به آن جنبه داستاني قوي مثل خارج از كشور نرسيده است، اما چون نو است، به آن توجه مي‌كنند. عيبي هم ندارد داستان بنويسند، خيلي هم خوب است، چراكه شعر به اين سادگي‌ها از رونق نمي‌افتد، اما متاسفانه امروز شعر بد هم زياد پيدا شده و شعراي جوان همين طور پول مي‌دهند و ناشران شعرشان را چاپ مي‌كنند و خود پول دادن باعث مي‌شود كه حجم كتاب‌هاي بد بيشتر از كتاب‌هاي خوب شود. از اين ديد طبعا رونق شعر كمتر است.
وي ادامه داد: اما چيزي كه وجود دارد اين است كه سالي يك يا دو موضوع بيشتر براي داستان وجود ندارد و كتاب‌هايي كه براي جايزه مي‌فرستند، اغلب كم است؛ ولي يك جايزه شعر نيما كه برگزار كرديم، حداقل 200 اثر داشتيم كه بخوانيم. ما داستان خوب داريم، ولي نه به آن پايه‌اي كه از شعر بالا زده باشد، هنوز هم شعر هنر ملي و بالاترين هنر ماست و غصه‌اي در اين مورد ندارم.
آتشي همچنين متذكر شد: براي برگزاري جوايز شعري بهتر است مؤسسه‌اي كه اسم و رسم داشته باشد، به صورت جدي جايزه‌اي بگذارد. در كشورهاي ديگر وقتي جايزه مي‌دهند پشت سرش پشتوانه‌اي وجود دارد كه بعد كتاب خوب چاپ مي‌كنند. در اين جايزه‌هاي شعري كه برگزار مي‌شود، گاهي پيش آمده كه كتابي براي اول انتخاب كردن نداشتند.
اين شاعر با اشاره به رونق شعر در كشور عنوان كرد: شعر هميشه در ايران كم بوده، حالا هم كم باشد بهتر است تا به صورت انبوه شعر توليد شود، چراكه شعر هنر فله‌يي نيست.
انتهاي پيام
 
 
يادواره‌ي «سلمان هراتي» برگزار شد
«هيچ فريادي رساتر از فرياد سلمان در شعر اعتراض ما نبوده است»
«بيرق مبارزاتي بيرق‌داران ما هيچ‌گاه بر زمين نخواهد افتاد» سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
مراسم بزرگداشت زنده‌ياد سلمان هراتي، عصر چهارشنبه و صبح پنجشنبه، همزمان با جشنواره‌ي سراسري شعر علوي، به همت معاونت امور مجلس و هماهنگي استان‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در تنكابن برگزار شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، عبدالجبار كاكايي كه اجراي برنامه را برعهده داشت، ‌مراسم را با خواندن شعري از سلمان هراتي در منقبت امام علي (ع) كه پيوندي بين‌ سلمان و موضوع جشنواره بود، آغاز كرد.
در اين مراسم كه برخلاف رويه‌ي معمول اين سلسله نكوداشت‌ها، بدون حضور هيچ مقام مسؤولي از وزارتخانه‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي و نيز بدون پيام وزير برگزار شد، پس از خيرمقدم مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، استاندار مازندران در سخناني گفت: سلمان هراتي هرچند خيلي كوتاه، 27 بهار از عمرش را در اين بيابان گذراند، اما خوب يافت، خوب شناخت و خوب انتخاب كرد و امروز آثارش مشي و فكر او را نه‌تنها به ما مي‌شناساند، كه ما را بدان راه صدا مي‌زند و همراه مي‌طلبد.
در ادامه عباس سجادي نوشتاري از دكتر محمدجواد حق‌شناس - معاون پيشين وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - كه سلسله مراسم‌ بزرگداشت مفاخر فرهنگي استان‌ها توسط او پايه‌گذاري و اجرا شده است را براي حاضران خواند.
حق‌شناس، با پوزش از فراهم نشدن امكان حضورش در اين يادواره، هراتي را شاعري به‌معناي واقعي كلمه، مسلمان، متعهد و منتظر دانسته و افزوده بود: گروهي به امام زمان (عج) مي‌انديشند، به‌عنوان شخصي كه خواهد آمد و كارستان‌ها خواهد كرد و گروهي مثل سلمان به «زمان امام (ع)» فكر مي‌كنند و خود را عنصري از آن مي‌دانند كه اين انتظار بايد ضمن دويدن باشد، نه ايستادن؛ و زندگي سلمان، اين‌گونه بود.
در ادامه‌ي پيام آمده بود: سلمان از فرهنگ ديارش - شمال كشور - عناصر خوبي را برمي‌گزيد، در شعرهاي مذهبي او هرگز بوي تصنع و خودنمايي نمي‌بينيد و شعرهاي عاشورايي‌اش هم دل هر خوانند‌ه‌اي را مي‌شكند.
حق‌شناس متذكر شده بود: بكوشيم و نگذاريم ياد اين شاعران شهيد و شهيدان شاعر از بين برود.
عليرضا قزوه نيز سلمان را عصاره‌ي شعر علوي در روزگار ما دانست و با بيان اينكه پاك‌تر از سلمان در شعر معاصر ما وجود نداشت، عنوان كرد: شعر اعتراض روزگار ما و چيزي كه بعدا اصلاح‌طلبي و اصلاح‌گرايي شد، همه به سلمان مربوط است و شايد صفارزاده و منشي‌زاده چند سال پيش از او در اين زمينه كار كردند، ولي هيچ فريادي رساتر از فرياد سلمان نبود.
وي با اشاره به تدريس شعر سلمان در دانشگاه شرق‌شناسي چين، درباره‌ي اينكه عده‌اي معتقدند شعرهاي سلمان به شعار خيلي نزديك شده است، گفت: دو نوع شعار داريم و به قول دكتر شفيعي كدكني، اوج شعر وقتي است كه به شعار مي‌رسد و شعر سلمان كه به شعار مي‌رسد، از نوع اين شعر ناب است.
اين شاعر راز موفقيت سلمان هراتي را شديدا بومي بودن، دينداري توام با توجه به مقوله‌ي وطن، استفاده از عرفان شرق، و از همه مهم‌تر، زندگي پاك او دانست و گفت: در تاجيكستان اسم شاعران كوچكشان را بر خيابان‌ها مي‌گذارند؛ سلمان از سرگئي يسينين در روسيه كوچكتر نبود و در حد و اندازه‌ي لوركا مقام دارد. دست‌كم دوست داشتيم وقتي از فرزند اين شاعر و معلم مي‌پرسند كه در كدام مدرسه درس مي‌خواني، بگويد: در مدرسه‌ي ”سلمان هراتي”.
در ادامه، پس از شعرخواني پرويز بيگي حبيب‌آبادي، افشين علا در سخناني به اهميت شعرهاي كودك و نوجوان هراتي پرداخت و گفت: او همان‌قدر كه در شعر بزرگسال پيشتاز و راهگشا بود، در شعر كودك هم با همين تعداد اندك كار، كم‌نظير و حتا بي‌نظير است و «از اين ستاره تا آن ستاره‌»ي او هنوز از قابل استناد‌ترين مجموعه‌هاي كودك و نوجوان ماست.
او با تاكيد بر اينكه سلمان از سر سيري و نصيحت با بچه‌ها صحبت نمي‌كرد، گفت: او در عين حال به سلامت زبان در اين شعر معتقد بود و به‌خوبي مي‌دانست كه اين شعر نقش زبان‌آموزي دارد، به‌خاطر همين، ساده‌ترين و در عين حال درست‌ترين واژه‌ها در شعر كودك او ديده مي‌شود.
علا شعر كودك سلمان را ضربه‌دار و توام با حكمت دانست و يادآور شد: او قالب نيمايي را به بهترين وجه وارد شعر نوجوان ما كرد، درحاليكه قالب اين شعر، قبل از آن چهارپاره بود.
همچنين رابعه هراتي - فرزند زنده‌ياد سلمان هراتي - شعر پدرش را آيينه‌ي تمام‌نماي روحيات، افكار و تجلي زندگي او دانست و گفت: اگرچه خزان غم ما را از هم جدا كرد، ولي شعرهايش و كتابخانه‌ي پر از كتابش ما را به هم نزديك‌تر مي‌كند.
وي با اشاره به علاقه‌ي‌ سلمان به مقوله‌ي هنر و فعاليت‌هايش در زمينه‌ي موسيقي، عكاسي و نقاشي، خاطرنشان كرد: او با شور و شوق در پي رسيدن به خود حقيقي‌اش و در پي تفسير انساني از زندگي بود.
وي همچنين مضامين اجتماعي، دفاع از مظلومان، ايثار، آزادي، عرفان و دل بريدگي از ظواهر دنيوي را از ويژگي‌هاي شعر پدرش برشمرد.
ناصر فيض نيز كه نيايش‌واره‌هاي سلمان را به زبان تركي استانبولي ترجمه كرده است، خواستار اقدامي شايسته براي جهاني شدن اين شاعر بزرگ شد.
همچنين عليرضا بهرامي ضمن شعرخواني، در سخناني متذكر شد: تاثر خود را ابراز مي‌كنم از اينكه انگار گروهي تلاش كردند تا اين مراسم نكوداشت به نحو احسن برگزار نشود، و خرسندي‌ام را ابراز مي‌كنم از اينكه گروهي تلاش كردند و اين مراسم، به نحو احسن برگزار مي‌شود.
او با بيان اينكه سلمان هراتي بيرق‌دار ما بود، افزود: بيرق مبارزه با ”فئوداليسم” و ”كاپيتاليسم”، ما هرگز بر زمين نخواهد افتاد؛ حتا اگر برخي از بيرق‌دران ما بر زمين بيفاتند، زمين‌گير شوند، يا زمين‌دار.
در ادامه‌ي مراسم، پس از شعرخواني‌هاي محمدعلي محمدي، محسن احمدي، محمدسعيد ميرزايي، شهرام مقدسي، مصطفي محدثي خراساني و محمد رمضاني فرخاني، لوح‌هاي تقدير و هدايايي از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي استان مازندران، خانه‌ي شاعران ايران و بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس، به خانواده‌ي زنده‌ياد سلمان هراتي اهدا شد.
هديه‌ي ويژه‌ي دكتر محمدجواد حق‌شناس به خانواده و پدر و مادر سلمان هراتي نيز توسط م. مؤيد ـ شاعر اهل گيلان ـ اهدا شد.
همچنين كتاب يادنامه‌ي سلمان هراتي با عنوان ”گل چه پايان قشنگي دارد” كه با سعي محمد ولي‌زاده گردآوري و منتشر شده است، در جريان اين مراسم توزيع شد.
صبح روز پنجشنبه نيز مراسم كلنگ‌زني آماده‌سازي فضاي مقبره‌ي سلمان هراتي، برادرش - محمد هراتي، شاعر و معلم - و دو دوست شهيدش، با حضور مسؤولان استاني و جمعي از شاعران، در زادگاه وي برگزار شد.
كنگ اوليه‌ي اين اقدام به دست مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان، فرماندار تنكابن، بيگي حبيب‌آبادي و پدر هراتي بر زمين زده شد.
محمدجواد حق‌شناس و دلاور بزرگ‌نيا - مديركل سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري استان - مجريان اين طرح هستند
 
فتح الله بي نياز:
ساختار ادبيات داستاني جنوب بعد از انقلاب به هم ريخت

تهران- خبرگزاري كار ايران
آنچه ادبيات جنوب را از ساير مناطق ديگر جدا مي كند روحيه مبارزه طلبي مردمان آن ديار و گرايش به فرهنگ غربي بود.
فتح الله بي نيازدرگفت وگو با خبرنگار ادبي ايلنا درباره مكتب داستان نويسي خوزستان گفت: به نظر من چيزي با عنوان مكتب خوزستان وجود ندارد. در كشور ما چند منطقه جغرافيايي مهم وجود دارد كه يكي از آنها جنوب است.
اين منطقه هم مانند ساير قسمت هاي جغرافيايي ديگر داراي يك سري مولفه هايي است كه به واسطه آنها متمايز مي شود و اين مولفه ها ناشي از چند عامل هستند يكي حضور بيگانگان در جنوب و دوم تاثير جنگ دوم جهاني و دست آخر اينكه ساخت شركت نفت كه تاثير گذارترين عامل در به وجود آمدن ادبيات اقليمي جنوب است.
نويسنده" اندوه رهگذران مرده" در ادامه افزود: عوامل مذكور باعث به وجود آمدن فضايي مي شود كه فقط مختص آن منطقه است. يكي از اين اختصاصات تضاد بين زندگي كارمندان و كارگران بود كه شدت زيادي داشت. اختلاف فاحشي كه در زندگي اين دو قشر وابسته به شركت نفت به وجود آمد در داستان نويسي اين ناحيه متجلي شد.اين اختلاف روحيه مبارزه طلبي را در مردمان اين منطقه بالا بود. و از اينجا ادبياتي برمي خيزد كه كساني مثل مرحوم احمد محمود ، محمد ايوبي و اسماعيل فصيح نمايندگان آن هستند. قسمتي ديگر در جنوب وجود دارد كه آن هم بوشهر است كه از نمايندگان آن مي توان به ميرورواني پور اشاره كرد.
وي با اشاره به اينكه داستان نويسي نويسندگان جنوب را مي توان با آثاري مانند ژرمينال و آسومو از اميل زولا مقايسه كرد،‌‏نه داستايفسكي كه به طبقه اشراف مي پرداخت. خاطرنشان كرد: آنچه ادبيات جنوب را از ساير مناطق ديگر جدا مي كند. روحيه مبارزه طلبي مردمان آن ديار و گرايش به فرهنگ غربي بود كه در هيچ نقطه از ايران تجربه نشده بود از اين رو گرايش نويسندگان برخاسته از جنوب و علاقمندان به فرهنگ جنوبي ادبياتي بود كه كارمندان و كارگران و حاشيه نشينان در كانون آن قرار داشتند و در مجموع بررسي زندگي كارگري و كارمندي اولين نقطه توجه آنها بود.
بي نياز درباره داستان نويسي سالهاي بعد از انقلاب در خوزستان گفت: بعد از انقلاب اين ساختار قدرتمند به هم ريخت و به ضد خودش تبديل شد و يك از هم گسستگي در كليت اين روابط به وجود آمد، اين درهم ريختگي با يك نوع آنارشي گري همراه شد كه بعضي از نويسندگان جوان در آثار بلند يا كوتاهشان آنرا نشان داده اند.
پايان پيام
سوسن طاقديس:
تعالي ادبي با برگزاري صرف برگزاري جشنواره‌ها امكان‌پذير نيست سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران

سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
برگزاري هر جشنواره، سمينار، كنگره و همايشي كه به رشد و تعالي ادبيات، به‌ويژه ادبيات كودك و نوجوان منتهي شود، از نظر من عمل فرخنده‌اي است و بايد مورد حمايت قرار گيرد.
سوسن طاقديس ـ نويسنده‌ي كودكان و نوجوانان ـ در گفت و گو با ايسنا با بيان اين مطلب تصريح كرد: البته توجه به ادبيات نبايد به صرف برگزاري جشنواره خلاصه شود؛ چرا كه حركتهاي زيادي براي اين كار لازم است كه متاسفانه انجام مي‌شود.
اين نويسنده تصريح كرد: همكاري بين مراكزي كه با بچه‌ها به عنوان مخاطبان اصلي اين جشنواره‌ها كار مي‌كنند، در اين زمينه بسيار مهم است. چرا كه وقتي شما بهترين برنامه‌ها را در اين زمينه انجام دهيد، اما صدا و سيما به عنوان يكي از مراكز مسؤول در اين زمينه بهاي لازم را براي اين برنامه‌ها قايل نباشد، نقصان بزرگي ايجاد خواهد شد. يا بي‌توجهي و كم‌توجهي روزنامه‌ها در اين زمينه مشكل آفرين است.
وي توجه به بخش ورزشي را بيش از توجه به بخش ادبي در جامعه داشت و گفت: فزوني ورزش‌دوستان جامعه ما به اين سبب است كه بيشتر به آن توجه شده است من فكر مي‌كنم اگر در زمينه‌ي كتاب و ادبيات هم به همين اندازه تبليغ شود و مسابقات متعدد و برنامه‌هاي زنده اجرا شود، نتيجه‌ي مشابه عايدمان خواهد شد.
انتهاي پيام
 
 
مسجد جامعي در ديدار با وزير فرهنگ جمهوري تاجيكستان :
زبان و ادبيات فارسي سنگ بناي محكم روابط فرهنگي ايران و تاجيكستان است

خبرگزاري فارس:وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ضمن تاكيد بر گسترش مناسبات فرهنگي بين ايران و تاجيكستان ابراز اميدواري كرد: ششمين اجلاس زبان فارسي با شركت اساتيد زبان از سراسر جهان در تاجيكستان به نحوه مناسبي برگزار شود.
به گزارش روابط عمومي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، احمد مسجد جامعي در ديدار با "رجب مدامير اف" وزير فرهنگ جمهوري تاجيكستان افزود: ايران و تاجيكستان به عنوان دو كشور فارسي زبان و دوست داراي مشتركات فرهنگي فراواني بوده و زبان و ادبيات فارسي سنگ بناي محكم روابط فرهنگي ايران و تاجيكستان است.
مسجد جامعي در اين ديدار از پيوستن كشور تاجيكستان به شبكه "ISPN" ابراز خوشحالي نمود و آن را گامي موثر براي توسعه فرهنگي مكتوب آن كشور دانست.
وزير فرهنگ و ارشاد جمهوري تاجيكستان نيز در اين ديدار ضمن تشكر از حمايت‌هاي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در جهت كمك به پيوستن اين كشور به "ISPN" گفت: در ماه سپتامبر سال جاري جشنواره هنري بين‌المللي در تاجيكستان برگزار مي‌شود كه گروههاي هنري از كشورهاي ايران، افغانستان، پاكستان، هندوستان و ساير كشورهاي آسيايي مركزي در آن شركت مي‌كنند.
"رجب مد امير اف" اظهار اميداوري كرد: اين جشنواره سالهاي آينده در كشورهاي آسيا ميانه از جمله ايران استمرار يابد. وزير فرهنگ تاجيكستان كه براي شركت در مراسم افتتاح كتاب خانه ملي ايران به تهران سفر كرده بود، از بخش‌هاي مختلف خانه كتاب ايران بازديد و از نزديك با فعاليت‌هاي اين مركز فرهنگي آشنا شد.
انتهاي پيام
منصور اوجي:
جايزه‌هاي شعري بين سبك‌ها تفكيك قايل شوند
عده‌اي، داور همه‌ي جايزه‌ها هستند سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات
يك شاعر معتقد است: جايزه‌هاي شعري را بايد با توجه به سبك‌هاي موجود تفكيك كرد.
منصور اوجي در گفت‌وگو با خبرنگار بخش ادب خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، يادآوري كرد: ما شعر كلاسيك، نيمايي، مدرن و پست‌مدرن داريم و فقط به يك سبك نمي‌توان جايزه داد، بلكه هر بنيادي بايد قسمتي را عهده‌دار شود و فقط به آن سبك جايزه دهد. اينك جايزه شعر كارنامه هم تنها به يك نوع شعر جايزه مي‌دهد؛ درنتيجه سر و صداي همه درمي‌آيد.
وي با تاكيد بر اين كه ما تنها يك سبك شعري نداريم كه تنها به آن جايزه بدهيم، افزود: همان طور كه ما داستان كوتاه و رمان داريم و در جايزه‌هاي داستان به هر كدام جداگانه جايزه مي‌دهند، در شعر هم بايد اين تفكيك را قايل شد؛ مثلا به شعر كلاسيك جدا، به شعر نيمايي و... نيز جدا جايزه دهند.
اين شاعر همچنين متذكر شد: اينك عده‌اي از داوران جايزه‌ها را مي‌بينيم كه در همه جوايز هستند و اين اصلا قابل قبول نيست، چراكه هر رشته بايد داور جداگانه‌اي داشته باشد. به واقع در اين موضوع هم مثل ساير موضوع‌ها هيچ چيزمان در جاي خود قرار ندارد. گاهي حتا فراخوان درست و حسابي براي اين جوايز وجود ندارد و عده‌اي متوجه نمي‌شوند؛ تا آثارشان را ارسال كنند.
اوجي ادامه داد: از طرف ديگر عده‌اي از شاعران جوان كار را خراب كرده‌اند. شعر پست مدرن و مدرن مي‌گويند، در حالي كه هيچ چيز از شعر نمي‌دانند و درنهايت اثرشان در تيراژ 500 نسخه منتشر مي‌شود. تازه انتظار برنده شدن هم دارند. معلوم است كه برنده نمي‌شوند.
وي با اعتقاد به تعطيلي جايزه‌هاي شعر عنوان كرد: بهتر است اين جوايز شعري تعطيل شود، مگر اين كه بنيادهاي گوناگوني اعلام كنند كه به چه نوع شعري جايزه مي‌دهند. در اين صورت است كه تكليف همه روشن خواهد شد، مثلا هر كس كلاسيك مي‌گويد شعرش را براي همان بنياد مربوط ارسال خواهد كرد. با وضعيتي كه اينك وجود دارد همه گيج هستند و حتا داوران هم نمي‌دانند چه بايد بكنند. اگر به شعر نيمايي جايزه دهند، حق شعر پست مدرن يا كلاسيك ضايع مي‌شود يا بر عكس. بنابراين بهترين راه تفكيك سبك‌هاست.
انتهاي پيام
 
سمينار "جامى وادبيات ازبک " در ازبکستان برگزارشد 
تاشکند ، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۱۴ / ۱۲ / ۸۳
خارجى.فرهنگى.ايران .ازبکستان .
سمينار"جامى وادبيات ازبک " روزجمعه باحضور جمعى از دانش پژوهان ازبکستان
ونمايندگان سياسى وفرهنگى ايران در دانشگاه تربيت معلم حکيم نظامى گنجوى
تاشکند برگزار شد.
پروفسور"نجم الدين کامل اف " استاد علوم فلسفه وتصوف اسلامى دانشگاههاى
ازبکستان دراين سمينار، برگزارى اين نشستها را نشان از دوستى دو ملت
ايران و ازبکستان دانست .
وى با قدردانى ازبرگزارى اين سيمنار از سوى سفارت ايران در ازبکستان
افزود : سفارت جمهورى اسلامى ايران در تاشکند براى نزديکى دو ملت ايران و
ازبکستان کارهاى زيادى انجام داده است .
به گفته وى "جامى" و "عليشيرنوايى" (شاعر ازبکى) در دوران تيموريان ، با
نشر کتاب، اشعار و ادبيات ، باعث پيوند دو ملت ايران و ازبکستان شدند.
"سويمه غنى آوا" خاورشناس دانشگاه زبان وادبيات عليشيرنوايى ازبکستان
نيز دراين مراسم گفت : آثارنوايى و جامى را نمىشود جداى از يکديگر مورد
بررسى قرار داد.
محمدفتحعلى سفيرجمهورى اسلامى ايران در ازبکستان هم دراين مراسم گفت :
يکى ازافتخارات مشرق زمين ، پرورش ادبا، شعرا و فرهيختگانى چون جامى و
نوايى است .
وى اظهارداشت : هدف ازبرگزارى اين نشستها نکوداشت انديشه هاى پاک و بزرگ
انديشمندان و جوهره معنوى حاکم بر اين انديشه ها است .
فتحعلى افزود : نسل جوان امروزى با برداشته شدن مرزها ازسوى فناورىهاى
مدرن ارتباطى، نيازمند رسيدن به يک زبان مشترک معنوى هستند تا با اين
زبان سرود صلح و سعادت زمزمه کنند.
وى گفت : تجليل ازمقام ومنزلت ادبا و شاعران و عارفان اين سرزمين گام
مهمى در جهت تعميق دوستيهاى فيمابين ايران و ازبکستان و تقويت هويت شرقى
است .
دکترعباسعلى وفايى رايزن فرهنگى جمهورى اسلامى ايران درتاشکند نيزگفت :
برگزارى مراسم تجليل از جامى پس ازگذشت قرنها درازبکستان مىتواند براى
نسل علم ودانش اين کشور مايه مباهات و بالندگى باشد.
وى اظهاراميدوارى کرد که برگزارى اينگونه سمينارها موجب پيوند و استحکام
هرچه بيشتر روابط فرهنگى و دوستى دو ملت و دولت ايران و ازبکستان شود.
دراين سميناريک روزه جمع زيادى از اساتيد و دانشجويان رشته زبان وادبيات
فارسى دانشگاه حکيم نظامى گنجوى حضور داشتند.


 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است