تماس با  ماگفتگو  و  مصاحبهمقالاتنقد ادبیداستان ایرانداستان  ترجمهشعر  ترجمهمعرفی شاعرشعر  معاصراخبار ادبیصفحه اول
آدرس ايميلتان را وارد کنيد تا خبر هاي ادبي برايتان پست شود

نشاني ما

iranpoetry(at).gmail.com

 



 


February 20, 2005 11:45 PM

دوشنبه 3 اسفند ماه بهمن ماه 83/ 9خبر

ده داستان ممتاز مسابقه‌ی ادبی صادق هدایت اعلام شد

جزییات بیشتری از انتخاب آثار برگزیدگان سومین دوره‌ی مسابقه‌ی داستان‌نویسی صادق هدایت اعلام شد. جهانگیر هدایت در گفت‌وگویی اختصاصی با سایت خبری خانه‌ی هنرمندان ایران اسامی ده داستان ممتاز این دوره از مسابقه‌ی ادبی هدایت را اعلام كرد. مشروح این خبر را در ادامه بخوانید:


اسامی 10 برگزیده


این 10 داستان از میان از 25 داستان رسیده به مرحله‌ی نیمه نهایی انتخاب شده‌اند و از 10 نویسنده‌ی آنها دعوت به عمل آمده تا در مراسم اهدای جایزه شركت كنند. از میان این 10 داستان 5 داستان برگزیده در همان شب اعلام می‌شود


اسامی 10 داستان ممتاز مسابقه‌ی ادبی صادق هدایت و نویسندگان آن به شرح زیر است:
1- باز باران اگر می‌بارید / نوشته‌ی حمیرا قادری (افغانستان)
2- بنی اكرم / نوشته‌ی حسن سلیمانی
3- چند صفحه داستان بی‌ضرر/ نوشته‌ی افسانه‌ی نوروزی
4- در راه / نوشته‌ی علی صالحی
5- زخم/ نوشته‌ی كامبیز پارسایی
6- عبور و مرور/ امیرتاج‌الدین ریاضی
7- گل‌های این پیراهن/ نوشته‌ی فریده خرمی
8- ماه‌گرفتگی / نوشته‌ی حسن فرهنگ فر
9- مردی در خواب چنار/ نوشته‌ی مرضیه جوكار
10- یاس/ محمد جواد سامعی
به گزارش سایت خبری خانه‌ی هنرمندان ایران، این 10 داستان از میان از 25 داستان رسیده به مرحله‌ی نیمه نهایی انتخاب شده‌اند و از 10 نویسنده‌ی آنها دعوت به عمل آمده تا در مراسم اهدای جایزه شركت كنند. از میان این 10 داستان 5 داستان برگزیده در همان شب اعلام می‌شود. به این برگزیدگان، تندیس صادق هدایت لوح تقدیر اهدا می‌شود.
جمعا 500 نویسنده در سومین دوره جایزه‌ی داستان‌نویسی صادق‌هدایت شركت كرده‌ بودند
امسال، برندگان لوح تقدیر از سوی نشر معین نیز جوایزی دریافت خواهند داشت. این جوایز شامل كتاب‌های نفیس و سكه طلا است.
شایان ذكر است به دلیل مصادف شدن با ایام سوگواری در ماه محرم جایزه‌ی هدایت كه در دوسال گذشته در سالروز تولد این نویسنده یعنی 28 بهمن برگزار می‌شد با 10 روز تاخیر در روز شنبه هشتم اسفند ماه برگزار می‌شود و گرداننده‌ی برنامه‌ی اهدای جوایزسومین دوره‌ی مسابقه‌ی ادبی صادق هدایت آقای رامین جهانبگلو خواهد بود.


 حضور شاعران و داستان‌نويسان،
نشست‌هاي ”ادبيات تجربه“ در فرهنگسراي هنر برگزار مي‌شود سرويس: / فرهنگ و ادب - ادبيات /
 
 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - ادبيات


نشست‌هاي ”ادبيات تجربه” با حضور شاعران، داستان‌نويسان و منتقدان جوان، به‌صورت هفتگي در فرهنگسراي هنر (ارسباران) برگزار مي‌شود.


به گزارش ايسنا اين جلسه‌ها به‌همت كانون ادبي و خانه‌ي نقد وابسته به فرهنگسراي هنر، دوشنبه و پنجشنبه‌ي هر هفته در سالن هنر تجربه‌ي اين فرهنگسرا برگزار خواهد شد.


هدف از برگزاري اين سلسله نشست‌ها كه نخستين جلسه‌ي آن فردا از ساعت 18:30 در محل يادشده برگزار مي‌شود، هدايت شعر و داستان معاصر به‌سمت مخاطب عام، از طريق شعرخواني و قصه‌خواني و نقد عمومي عنوان شده است.


انتهاي پيام
 
 


ادبيات عاشورايي/
سيد عباس سجادي: نوحه‌‏هاي پاپ آسيب جدي به شعر عاشورايي وارد كرده‌‏اند

تهران- خبرگزاري كار ايران


شعر عاشورايي از زمان رودكي در ادبيات به صورت جسته و گريخته به چشم مي‌‏خورد اما در دوره صفوريه اين شعر با محتشم كاشاني به اوج خود رسيد.


سيد عباس سجادي در گفت‌‏وگو با خبرنگار ادبي ايلنا گفت: پس از انقلاب در دوره‌‏اي ـ دوران هشت سال دفاع مقدس ـ شاعران اقبال بيشتر به اين نوع شعر نشان دادند. چرا كه شاعران اين دوره در مقايسه با شاعران دوره قبل از انقلاب با مفاهيم شهادت از نزديك ارتباط برقرار كرده و مفاهيم شعري اين دوره بسيار ملموس‌‏تر و عيني‌‏تر از دوره قبل از انقلاب است.
سجادي با اشاره به اينكه پيش از شعر عاشورايي در ايران حماسه و حماسه‌‏سرايي به چشم مي‌‏خورد, افزود: شعر عاشورايي بر پايه افكار و انديشه‌‏هاي ديني شكل گرفته‌‏است و دين عنصر مناسبي براي تقويت اين شعرها به شمار مي‌‏رود. در شعر عاشورايي شاعر بيشتر به مقوله شهادت و شهادت خواهي, مذمت كفر و كفر ستيزي توجه دارد و شعرهاي عاشورايي از جنبه‌‏هايي براي ترويج ظلم ستيزي بسيار حايز اهميت هستند.
وي در ادامه گفت: بسياري از نوحه‌‏هاي پاپ كه اخيرا در مراسم عزاداري خوانده مي‌‏شوند آسيب جدي را به شعر عاشورايي وارد كرده‌‏اند و مانند ترانه‌‏هايي مستهجن از بار مفهومي و ارزشي برخوردار نيستند. اين مساله ناشي از عدم توجه به شعر عاشورايي در دوره اخير است.
سجادي در پايان ياد آور شد: اين نوحه‌‏هاي عاشورايي تاثير سويي روي ادبيات عاشورايي خواهند داشت و در مجالسي كه اين نوحه‌‏ها خوانده مي‌‏شود به جاي اين كه اشك به چشم عزادان جاري مي كنند مايه خنده آنها مي‌‏شود و به نوعي گريه تلخ را در مخاطب ايجاد مي‌‏كنند.
پايان پيام



/ادبيات عاشورايي/
اسماعيل اميني: شعر عاشورايي جنبه كار بردي دارد

تهران- خبرگزاري كار ايران


شعر عاشورايي از همان رجز خواني‌‏ها ي كربلا آغاز مي‌‏شود.


اسماعيل اميني ـ شاعرـ در گفت‌‏وگو با خبرنگار ادبي ايلنا درباره پيشينه و تاريخچه شعر عاشورايي گفت: شعر عاشورايي و كلا ادبيات عاشورايي از همان رجز خواني‌‏هاي كربلا آغاز مي‌‏شود. در شعر عاشورايي رساندن پيام اصلي‌‏ترين هدف و خواسته است؛ چون جنگ, جنگِ اعتقاد بوده‌‏است. در اين عرصه اشعار"عمان ساماني" بهترين راهگشا براي اين شيوه و نگرش است. اشعار او ميان منظوم كردن حوادث و نگاه هنري رابطه خوبي برقرار كرده‌‏است.
وي همچنين افزود: بعد از عمان ساماني, اكثر شعراي ما به اين قضيه توجه داشته‌‏اند؛ اما محتشم كاشاني راه و دريچه ديگري رو به شعر عاشورايي باز كرد. بعد از او شعرهاي ديگر به خاطر توجه بيش از حد به ادبيات عامه و مردي از ظرايف ادبي دور مانده‌‏اند.
اين استاد دانشگاه درباره وضعيت شعر عاشورايي معاصر ادامه داد: شعر عاشورايي از آن حالت رسالت اطلاع رساني‌‏اش به طرف هنري شدن و تجريدي شدن مي‌‏رود. معمولا در جامعه ما شعر عاشورايي جنبه كاربردي دارد و از مسايل و ظرايف ادبي وهنري دور است.
وي با اشاره به اين كه بهتر است از شعر عاشوراي مولفه‌‏اي ارايه ندهيم گفت: ارايه مولفه امكان دارد نظر شخصي بنده باشد وانعكاس آن در اعتقاد شنونده تاثيري منفي بگذارد.
اميني در پايان درباره اين‌‏كه چرا جنبه حماسي نهضت عاشورا كمتر در شعر عاشورايي ديده مي‌‏شود, گفت: شكي در‌ جنبه حماسي عاشورا وجود ندارد, چون بيم فراموشي آن نمي‌‏رفته است, ترديدي نيست كه تقابل ميان هفتاد و دو نفر و سپاه انبوه مخالفان, دلاوري به تمام معناست. پس شاعر احساس كاستي نمي‌‏كرده‌‏است كه بخواهد با شعرش آن‌‏را پوشش دهد.
پايان پيام



داور بخش شعر كودك و نوجوان كتاب سال:
انتخاب كتاب سال كودك با توجه به چگونگي تصويرسازي آن صورت مي‌گيرد! سرويس: / فرهنگ و ادب - كتاب /
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



يك داور بخش شعر كتاب سال كودك و نوجوان گفت: اگرچه در ساليان گذشته، كتابهاي موفقي هم بودند كه هرگز جايزه كتاب سال ازآن آنها نشد؛ اما اين اتلاف انرژي است كه ما صرفا به كاستي‌هاي گذشته‌مان نگاه كنيم.


آتوسا صالحي ـ شاعر كودكان و نوجوانان ـ با بيان اين مطلب تصريح كرد: اگر ما بخواهيم خيلي به گذشته توجه كنيم، فرصتهاي پيش ‌رويمان را هم از دست خواهيم داد. بر همين اساس ما در سال جاري تصميم گرفتيم كه صرفا كتابهاي يك سال گذشته را بدون توجه افراطي به زمان گذشته بررسي كنيم.


او تصريح كرد: يعني تلاش ما بر اين بود كه از مجموعه كتابهاي منتشر شده‌اي كه در سال گذشته چاپ شده است، يك كتاب برتر در حوزه شعر انتخاب كنيم. قطعا اين انتخاب به اين معنا نيست كه آن كتاب، برترين كتاب شعر به مفهوم مطلق است و نقايصي را هم داشت كه ما در بيانيه‌ي خود به آن اشاره كرديم.


نويسنده كتاب ”دلم براي تو تنگ است” گفت: اندازه و فونت كتابهاي شعر از جمله مهمترين ايرادهاي كتابهاي سال گذشته كودك و نوجوان توصيف كرد و گفت: در زمينه‌ي كتاب كودكان فرم ظاهري كتابها خيلي در انتخاب شدن يا نشدن آنها مؤثر است. چراكه تصاوير در اين رده سني بخشي انفكاك‌ناپذير از داستان يا شعرها هستند. يعني بخشي از فهم داستان با شعر از طريق تصوير ممكن است؛ ولي در مورد كار نوجوانان تا اين اندازه الزام مهم نيست. بر همين اساس در انتخاب كتاب سال امسال در بخش نوجوان ممكن بود كتابي از نظر قطع و فرم چندان مناسب نباشد؛ اما چون به لحاظ شعريت، قوي بود، امتياز را از آن خود كرد و به عنوان كتاب سال شناخته شد.


انتهاي پيام
 
 


داستان های نسل چهارم ادبیات ایران منتشر می شود


تهران، خبرگزاری سینا
داستان هایی از نسل جوان نویسندگان ایران، به انتخاب فتح الله بی نیاز، هادی تقی زاده و سروش مظفرمقدم منتشر می شود.
به گزارش سینا، این مجموعه " داستان های نسل چهارم ادبیات ایران " نام دارد و انتشارات آساره، در شهر مشهد مسئولیت چاپ آن را عهده دار شده است.
فتح الله بی نیاز، نویسنده و منتقد ادبی در گفت و گو با سینا اظهار داشت: « قراردادی بستیم برای چاپ داستان های نویسندگان جوان. سعی می کنیم که در این مجموعه از همه  جوانانی که در عرصه داستان نویسی فعال هستند، اثر چاپ کنیم، از نویسندگانی که کمتر شناخته شده اند. مقدمه ای هم من روی این کتاب خواهم نوشت. »
بی نیاز همچنین درباره نسل جوان نویسندگان ایران گفت: « این نسل از داستان نویسان ایران، در بسیاری موارد، از مولفه هایی که نسل سوم نویسندگان استفاده می کرد، عدول کرده است. ولی متاسفانه چون هنوز رمانی با مولفه های جدید نخوانده اند و همین طور با نظریه های جدید ادبی آشنا نیستند، نتوانسته اند به الگوی مشخصی برسند. البته، 90 درصد رمان و 10 درصد نظریه ادبی در این میان اهمیت دارد. »
بی نیاز در ادامه سخنان خود گفت: « به عنوان مثال، این نسل می خواهد که از بازی های زبانی در داستان استفاده کند، یا این که در زمان روایت گسست ایجاد کنند، پرش هایی از این مکان به مکان دیگر داشته باشند، برخی حرف ها را ناگفته بگذارند و.. چون به این شیوه ها تسلط کافی ندارند، داستانشان، داستان ناقصی می شود. به همین دلیل هم خواننده زیادی ندارند، اما هر وقت که افراط نمی کنند، داستان هایشان خوب از آب درمی آید و نمی شود آن را انکار کرد. نمونه این که، مجموعه داستان " من مجردم خانم "، اثر مرتضی کربلایی لو مجموعه خوبی بود، یا چهار داستان از مجموعه " سارای همه "، اثر فرشته احمدی داستان های خوبی هستند. »
سروش مظفرمقدم، نویسنده جوان نیز در گفت و گو با سینا اظهار داشت: « مجموعه " داستان های نسل چهارم ادبیات ایران " در صورت استقبال، از یک جلد فراتر می رود. داستان های این مجموعه متعلق به نویسندگانی است که در سنین 20 تا 35 هستند. این مجموعه را یک کار پژوهشی می دانیم. تابه حال مجموعه های این چنین از آثار نویسندگان نسل های گذشته منتشر شده است، اما هیچ وقت نشده که آثار نویسندگان جوان به این شکل چاپ شود. معتقدیم که کسی روی این نسل کار نکرده است. اطلاق نسل چهارم به نویسندگان جوان چند وقتی است که باب شده. آگهی های این مجموعه هم به زودی در نشریات چاپ می شود. 


 



شهره كائدي:
انتخاب كتاب سال، در حوزه‌ي ادبيات كودك و نوجوان، بهترين نبود سرويس: / فرهنگ و ادب - كتاب /
 

 
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: فرهنگ و ادب - كتاب



انتخاب كتاب سال در حوزه كودك و نوجوان بهترين انتخاب نبود.


شهره كائدي ـ منتقد و عضو شوراي كتاب كودك ـ در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين مطلب گفت: انتخاب كتاب سال وزارت ارشاد در حوزه كودك و نوجوان بهترين نبود. چراكه يكي از اين كتابها جزو پنج كتابي بود كه در جايزه‌ي‌ مهرگان بالا آمده؛ اما در همان زمان نيز به علت اينكه برخي از كتابها ازجمله قلب زيباي بابور جمشيد خانيان و هزار و يك سال مندني‌پور توفيق بيشتري نسبت به اين كتاب داشتند، در بسياري از موارد گوي سبقت را ربودند.


وي تصريح كرد: البته كار برگزيده‌ شده به نسبت كارهاي ديگر مؤلف آن، متفاوت بود؛ اما در كليت، كار متوسطي بود و از آن بهتر طي سال جاري چاپ شده است.


وي با اشاره به كيفيت داوري گفت: كيفيت چنين داوري در اين انتخاب‌ها مؤثر است؛ هر سال كه اين داورها از ميان افراد كارشناس‌تر و خبرتر برگزيده شده‌اند، به طبع داوري و انتخاب نهايي از كيفيت مناسب‌تري برخوردار بوده است.


انتهاي پيام
 
 ترکيه" در کتاب ماه نقد شد
دكترآيسر اردن: داستان‌‏هاي سنتي حالت كليشه‌‏اي به خودگرفته‌‏اند
مونولوگ درداستان‌‏هاي مدرن تركيه جاي ديالوگ را گرفته است

تهران- خبرگزاري كار ايران


داستان كوتاه "تركيه"در يكصدو شصتمين نشست كتاب ماه ادبيات و فلسفه, با حضور دكتر" آيسراردن" مورد نقد و بررسي قرار گرفت.


به گزارش خبرنگار ادبي ايلنا، دكتر "آيسراردن" در اين مراسم گفت: داستان كوتاه قالبي است كه با تعداد اندكي كلمه موضوعات بزرگي را مي‌‏تواند مطرح كند.
وي افزود: داستان نويسي در حال حاضر در تركيه بسيار مورد توجه عموم است.
وي در ادامه ضمن تقسيم بندي داستان تركيه به داستان‌‏هاي "سنتي" و داستان‌‏هاي "مدرن" افزود: داستان‌‏هاي سنتي قالب مخصوص و بيشتر حالت كليشه‌‏اي به خود گرفته‌‏اند. اين داستان‌‏ها از مقدمه و نتيجه‌‏گيري برخوردارند. اما داستان‌‏هاي مدرن، داستان لحظه‌‏هاست.
"اردن" در ادامه گفت: داستان يكي از راه‌‏هاي كسب اطلاعات درباره ملت‌‏ها به شمار مي‌‏رود. در داستان به گونه‌‏اي ديگر تاريخ يك سرزمين ثبت مي‌‏شود. البته وقتي نويسنده يك داستان را براساس حوادث واقعي خلق مي‌‏كند، روياهاي خود را نيز به آن مي‌‏آميزد و به آن جنبه هنري مي‌‏بخشد.
وي با اشاره به داستان كه يكي از جنبه‌‏هاي ارتباط ميان نويسنده و مخاطب است, افزود: مخاطب با خواندن داستان با آن ارتباط برقرار مي‌‏كند, در پي اين ارتباط متن ثانويه شكل مي‌‏گيرد و با برداشت‌‏ها و تفسيرهاي خود به عنوان خلاق دوم, داستان را دوباره خلق مي‌‏كند.
اردن در ادامه گفت: ساخت داستان بايد از وحدت برخوردار باشد و از اين نظر نويسنده كلمات را در داستان چند وجهي به كار مي‌‏برد.
وي در ادامه با اشاره به زبان داستان كه با زبان عادي متفاوت است, افزود: نويسنده در داستان در پي آن نيست كه زباني را كه مردم عادي به كار مي‌‏برند به همان شكل به كار گيرد, بلكه او اين استقلال را دارد كه زباني خاص و ويژه براي خود خلق كند.
دكتر اردن با اشاره به سال 2000 كه اوج داستان نويسي تركيه است، افزود: بيشتر داستان‌‏نويسان تركيه از ساخت‌‏هاي كلاسيك فاصله گرفته‌‏اند و راه جديدي را براي داستان‌‏نويسي انتخاب كرده‌‏اند. يكي ازويژگي‌‏هايي كه در داستان‌‏هاي مدرن تركيه به چشم مي‌‏خورد جايگزين شدن مونولوگ به جاي ديالوگ است و ديالوگ در داستان‌‏ها ي تركيه به چشم نمي‌‏خورد.
وي با اشاره به داستان‌‏هايي كه بر پايه مونولوگ شكل گرفته‌‏اند, افزود: اين داستان‌‏ها در زمره داستان‌‏هاي"ايستا" قرار مي‌‏گيرند. چرا كه نويسنده در آن تنها به ثبت تجربيات يك نفر مي‌‏پردازد. همچنين جريان ديگري در تركيه در سال‌‏هاي اخير شكل گرفته است كه آن داستان ميني ماليستي است. اين جريان از ادبيات امريكا به ادبيات تركيه راه يافته‌‏است و به دليل اين كه اين داستان از 15 كلمه تا 200 كلمه تشكيل مي‌‏شود و به اين شكل نوشتن دشوار است و زياد مورد اقبال قرار نمي‌‏گيرد.
وي در پايان گفت: عدم حضور داستان‌‏هاي جنايي در ادبيات تركيه به چشم مي‌‏خورد كه بايد مورد بررسي قرار گيرد.
پايان پيام


آيين شب شعر " عاشورا " در شهرکرد برگزار شد 
شهرکرد، خبرگزارى جمهورى اسلامى ۲۹ / ۱۱ / ۸۳
داخلى.فرهنگى.ادبيات .مناسبتها.
همزمان با شب تاسوعاى حسينى و شب شهادت دلير مرد صحراى کربلا حضرت عباس
بن على (ع )،پنجشنبه شب شاعران استان چهارمحال و بختيارى "شب شعر عاشورا"
را در سالن آمفى تئاتر سازمان دانش آموزى استان برگزار کردند.
به گزارش ايرنا، در اين آيين که جمعى از شاعران پيشکسوت و جوان استان
چهارمحال وبختيارى حضور داشتند، مداحان ، ذاکران و شاعران اهل بيت (ع )
آخرين سوک سروده هاى خود را در رثاى شهادت امام حسين (ع ) قرائت کردند.
مسوول حوزه هنرى استان چهارمحال وبختيارى در جمع شاعران استان گفت :
شعرهاى عاشورايى به دليل ماندگارى قيام امام حسين (ع ) در تاريخ ، از
ماندگارترين اشعار در فرهنگ و تمدن اين مرز و بوم هستند.
" کريم منزوى " افزود : رويکرد شاعران جوان به مضامين دينى بويژه عاشورا
و بازگو کردن فلسفه قيام امام حسين (ع ) در اشعار خود، از برکات مهم نهضت
حسينى در کشور جمهورى اسلامى ايران است .
مسوول کانون شعر حوزه هنرى شهرکرد نيز گفت : در اين عصر شعر از سوى حوزه
هنرى برگزار شد، بيش از يکصد شاعر از۲۰ انجمن استان چهارمحال و بختيارى
شرکت داشتند.
" اسفنديار ساکنيان " در گفت و گو با ايرنا افزود : اشعار شاعران در
چهارمين نشست شعر ماه حوزه هنرى استان چهارمحال و بختيارى،اسفندماه امسال
به صورت يک ويژه نامه منتشر خواهد شد.
به گفته وى، از نکات بارز اين شب شعر، قرائت اشعارى عاشورايى بود که
توسط جوانان استان با لطافت بسيار زيبايى، پيرامون شهادت حضرت امام حسين
(ع ) ، سروده شده بودند.
در اين شب شعر "کبرى موسوى قهفرخى" از شاعران مطرح کشور که در کنگره
شعر دفاع مقدس امسال مقام نخست را کسب کرده بود، سوک سروده هاى بسيار غم
انگيز و حزن آلودى را در منقبت شهادت حضرت سيدالشهدا (ع )، براى شاعران
استان چهارمحال و بختيارى قرائت کرد.
شبس / ۲۴۶۱ / ۶۷۱ / ۱۷۷۰
 

 

IranPoetry.com/Hadi Mohammadzadeh/©2004-2010 • All Rights Reserved
بازنشر اينترنتي مطالب اين سايت با ذکر
آدرس دقيق بلامانع است